ΚΥΡΙΑ ΣΗΜΕΙΑ
• Σήμερα εισάγεται στην Ολομέλεια της Βουλής προς συζήτηση και ψήφιση το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εργασίας που θωρακίζει περαιτέρω τα δικαιώματα των εργαζομένων και θέτει σαφείς κανόνες σε μέχρι σήμερα απολύτως αρρύθμιστα πεδία της αγοράς εργασίας.
• Ειδικότερα με το νομοσχέδιο δημιουργείται μια νέα αρχιτεκτονική στα πρόστιμα για την αδήλωτη εργασία με αυστηροποίηση των προστίμων σε περιπτώσεις υποτροπής αλλά και με δυνατότητα έκπτωσης προστίμου μόνο εφόσον προσληφθεί άμεσα ο εργαζόμενος σε θέση πλήρους απασχόλησης.
• Μια δεύτερη σημαντική ρύθμιση που διευρύνει την προστασία των εργατικών δικαιωμάτων αφορά την καθιέρωση αλληλέγγυας και εις ολόκληρον ευθύνη του αναθέτοντα το έργο, του εργολάβου και του υπεργολάβου έναντι των εργαζομένων κατά την εκτέλεση ενός ανατεθειμένου έργου.
• Σας θυμίζω το ν/σ του 09/17 με το οποίο τέθηκαν αυστηροί κανόνες για την καταπολέμηση της αδήλωτης, υποδηλωμένης & απλήρωτης εργασίας, την επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων τον ερχόμενο Σεπτ. αλλά &τα αποτελέσματα που έχει φέρει η ανασυγκρότηση των ελεγκτικών μηχανισμών.
• Η αδήλωτη εργασία από το θεόρατο 20% των αρχών του ’15 έχει μειωθεί στο 12% ενώ μέσα στην 3ετία έχουν δημιουργηθεί 350.000 περισσότερες θέσεις εργασίας. Μόνο για τον Ιούνιο καταγράφηκε θετικό ισοζύγιο 33.620 θέσεων εργασίας που αποτελεί τη 2η υψηλότερη επίδοση Ιουνίου από το 2001
• Η κυβέρνηση, με τα μεγαλύτερα πεδία ελευθερίας που προσφέρει η έξοδος από το Μνημονιο, θα εντείνει το επόμενο διάστημα τις παρεμβάσεις για την επαναρύθμιση της αγοράς εργασίας & θα προχωρήσει στις αναγκαίες πρωτοβουλίες για την άυξηση του κατώτατου μισθού.
• Στην προσπάθειά μας για την επαναρρύθμιση στα εργασιακά γνωρίζουμε ότι έχουμε απέναντι μας τον κ. Μητσοτάκη που μιλά για το ξεπερασμένο 8ωρο αλλά και το ΣΕΒ που επιμένει στην περικοπή των συντάξεων για το 2019 και την μείωση του αφορολόγητου το 2020.
• Θυμίζουμε σε κ. Μητσοτάκη & ΣΕΒ ότι ο ελληνικός λαός δεν θα ακολουθήσει τον δρόμο του υποχρεωτικού 12ωρου του νέου φίλου και συμμάχου του κ. Μητσοτάκη, κ. Κουρτς.
• Ο ΠΘ βρίσκεται στο Λονδίνο για τη συνεδρίαση της Διαδικασίας του Βερολίνου που κρατά ζωντανή την προοπτική της σχέσης και της σύνδεσης των Δ. Βαλκανίων με την ΕΕ. Σε αυτή, εκτός από τα κράτη των Δ. Βαλκανίων, συμμετέχουν και κ-μ όπως η Γερμανία, η Γαλλία, η Ιταλία και η Αυστρία.
• Η Ελλάδα προσκλήθηκε φέτος για πρώτη φορά και πρόκειται να γίνει πλήρες μέλος της Διαδικασίας του Βερολίνου από την οποία ήταν μέχρι σήμερα αποκλεισμένη εξαιτίας της κοντόφθαλμης και αποτυχημένης πολιτικής Σαμαρά και στα ζητήματα της εξωτερικής πολιτικής.
• Αυτό αποδεικνύει ότι η Ελλάδα ισχυροποιεί τη θέση της στα Βαλκάνια και να αναδεικνύεται ως πυλώνας σταθερότητας και παράγοντας λύσεων στην ευρύτερη περιοχή. Εκεί είναι λοιπόν που κρίνεται η επιτυχία των πρωτοβουλίων της κυβέρνησης και όχι στις πατριδοκάπηλες εξαλλοσύνες της ΝΔ.
• Ο ΠΘ θα μεταβεί στις 11-12/07 στη Βρυξέλλες για τη Σύνοδο του ΝΑΤΟ συνοδεία του ΥΠΕΞ & ΥΠΕΘΑ. Εκτός των άλλων θεμάτων που θα συζητήσει, το ζήτημα των 2 ελλήνων στρατιωτικών θα τεθεί σε όλες τις παρεμβάσεις&συναντήσεις του ώστε να ασκηθεί η μέγιστη πίεση για την απελευθέρωση τους
• Με δεδομένη την εκκρεμή διαφορά με την γείτονα στο θέμα των 2 ελλήνων στρατιωτικών, είναι το λιγότερο ακατανοήτη αν όχι επιζήμια η παρουσία της Κας Μπακογιάννη στην τελετή ορκωμοσίας του κου Ερντογάν χωρίς καμία συνεννόηση με το Υπουργείο Εξωτερικών.
• Οι προσωπικές πρωτοβουλίες της κας Μπακογιάννη έχουν χαρακτήρα προσωπικής προβολής και δημοσίων σχέσεων και καμία σχέση με την εξωτερική πολιτική η οποία δεν μπορεί να καθορίζεται με βάση τις προσωπικές ιδιοτέλειες και την οίηση του καθενός.
• Θα περιμέναμε από τη ΝΔ που ξιφουλκούσε εναντίον της πρωτοβουλίας για την επισκεψη Ερντογάν στην Ελλάδα και αρέσκεται να κατηγορεί την κυβέρνηση για ενδοτισμό & μειοδοσίες να είναι πιο προσεκτική με τα μηνύματα που εκπέμπει προς την Τουρκία, ειδικά μάλιστα σε μια τέτοια συγκυρία.
ΑΠΟΜΑΓΝΗΤΟΦΩΝΗΣΗ
Κυρίες και Κύριοι,
Σήμερα εισάγεται στην Ολομέλεια της Βουλής προς συζήτηση και ψήφιση το νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας που θωρακίζει περαιτέρω τα δικαιώματα των εργαζομένων και θέτει σαφείς κανόνες σε μέχρι σήμερα απολύτως αρρύθμιστα πεδία της αγοράς εργασίας.
Ειδικότερα με το νομοσχέδιο δημιουργείται μια νέα αρχιτεκτονική στα πρόστιμα για την αδήλωτη εργασία με αυστηροποίηση των προστίμων σε περιπτώσεις υποτροπής, αλλά και με δυνατότητα έκπτωσης προστίμου μόνο εφόσον προσληφθεί άμεσα ο εργαζόμενος σε θέση πλήρους απασχόλησης.
Στην περίπτωση αυτή η έκπτωση του προστίμου είναι ανάλογη της διάρκειας της σύμβασης, ενώ ο εργοδότης υποχρεούται να διατηρεί το σύνολο των θέσεων εργασίας της επιχείρησης.
Μια δεύτερη σημαντική ρύθμιση που διευρύνει την προστασία των εργατικών δικαιωμάτων αφορά την καθιέρωση αλληλέγγυας και εις ολόκληρον ευθύνης του αναθέτοντος το έργο, του εργολάβου και του υπεργολάβου έναντι των εργαζομένων κατά την εκτέλεση του έργου.
Με τον τρόπο αυτό οι εργαζόμενοι για υπεργολάβους μπορούν πλέον να στραφούν και κατά της αναθέτουσας αρχής ή του εργολάβου για την καταβολή οφειλόμενων αποδοχών, ασφαλιστικών εισφορών ή άλλων απαιτήσεων τους.
Το νομοσχέδιο αυτό που εμπεριέχει και ρυθμίσεις για την πρακτική άσκηση και μαθητεία, αλλά και για την προστασία ασυνόδευτων ανηλίκων προσφυγόπουλων, καθώς και ρυθμίσεις επί ασφαλιστικών θεμάτων έρχεται σε συνέχεια μίας σειράς παρεμβάσεων της κυβέρνησης για την επαναρύθμιση της αγοράς εργασίας, την προστασία των εργαζομένων και την ενίσχυση της διαπραγματευτικής τους δύναμης.
Σας θυμίζω το νομοσχέδιο του Σεπτεμβρίου του 2017, με το οποίο τέθηκαν αυστηροί κανόνες για την καταπολέμηση της αδήλωτης, υποδηλωμένης και απλήρωτης εργασίας, την επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, αλλά και τα συγκεκριμένα αποτελέσματα που έχει φέρει η ανασυγκρότηση των συναφών ελεγκτικών μηχανισμών και ιδιαιτέρως του ΣΕΠΕ. Η αδήλωτη εργασία από το θεόρατο 20% που βρισκόταν στις αρχές του 2015 έχει μειωθεί στο 12% σήμερα, ενώ μέσα στην τριετία έχουν δημιουργηθεί 350.000 περισσότερες θέσεις εργασίας. Μόνο για τον Ιούνιο στο σύστημα Εργάνη καταγράφηκε θετικό ισοζύγιο 33.620 θέσεων εργασίας, πράγμα που αποτελεί και τη δεύτερη υψηλότερη επίδοση για τον μήνα Ιούνιο από το 2001.
Η πολιτική κατεύθυνση της κυβέρνησης είναι το αμέσως επόμενο διάστημα και με τα μεγαλύτερα πεδία ελευθερίας που προσφέρει η έξοδος από το Μνημόνιο να εντείνει τις παρεμβάσεις για την επαναρύθμιση της αγοράς εργασίας, αλλά και να προχωρήσει στις αναγκαίες πρωτοβουλίες για την αύξηση του κατώτατου μισθού και να μπει ένα τέλος στον κύκλο της απορύθμισης και της εργασιακής ζούγκλας που επιβλήθηκε την περίοδο 2010-2014.
Σε αυτήν την προσπάθεια γνωρίζουμε ότι έχουμε απέναντι μας τον κο Μητσοτάκη που κάνει λόγο για το ξεπερασμένο οχτάωρο, αλλά και το ΣΕΒ που επιμένει να λειτουργεί με αμιγώς πολιτικά κίνητρα, όπως αποδείχθηκε και από την απαράδεκτη παρέμβαση υπέρ της περικοπής των συντάξεων για το 2019 και τη μείωση του αφορολόγητου το 2020.
Τα πολιτικά κίνητρα αναδείχθηκαν έτι περαιτέρω μετά την πριν από λίγη ώρα δήλωση του κ. Φέσσα, ο οποίος για άλλη μία φορά θέλησε να επιτεθεί στην κυβέρνηση. Να θυμίσουμε, λοιπόν, και στον κο Μητσοτάκη, αλλά και στο ΣΕΒ που υπερθεματίζουν για κάθε αντικοινωνικό και αντιαναπτυξιακό μέτρο και υπερασπίζονται με νύχια και με δόντια την απορύθμιση της αγοράς εργασίας και την κατεδάφιση κάθε εργασιακής κατάκτησης ότι ο ελληνικός λαός δεν θα ακολουθήσει τον δρόμο του υποχρεωτικού 12ωρου του κου Κουρτς, νέου φίλου και συμμάχου του κου Μητσοτάκη.
Ο Πρωθυπουργός, όπως γνωρίζετε, βρίσκεται σήμερα στο Λονδίνο προκειμένου να συμμετέχει στη συνεδρίαση της Διαδικασίας του Βερολίνου, η οποία εκκίνησε το 2014 με πρωτοβουλία της Καγκελαρίου Μέρκελ, προκειμένου να κρατά ζωντανή την προοπτική της σχέσης και της σύνδεσης των Δυτικών Βαλκανίων με την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Στην πρωτοβουλία αυτή συμμετέχουν, εκτός από τα κράτη των Δυτικών Βαλκανίων, κράτη-μέλη της Ε.Ε. με ισχυρή παρουσία και επιρροή στην ευρύτερη περιοχή, όπως η Γερμανία, η Γαλλία, η Ιταλία και η Αυστρία.
Η Ελλάδα προσκλήθηκε φέτος για πρώτη φορά στη Διαδικασία του Βερολίνου και πρόκειται να γίνει πλήρες μέλος σε αυτήν τη Διαδικασία από την οποία μέχρι σήμερα ήταν αποκλεισμένη, εξαιτίας της κοντόφθαλμης και αποτυχημένης πολιτικής Σαμαρά και στα ζητήματα της εξωτερικής πολιτικής. Αυτό αποδεικνύει ότι η Ελλάδα ισχυροποιεί τη θέση της στα Βαλκάνια και αναδεικνύεται πλέον ως πυλώνας σταθερότητας και παράγοντας λύσεων στην ευρύτερη περιοχή. Η εξέλιξη αυτή δικαιώνει το δόγμα της πολυδιάστατης και ενεργητικής εξωτερικής πολιτικής της Ελλάδας τα τελευταία τριάμισι χρόνια και ανοίγει άλλον έναν δρόμο ώστε να αξιοποιήσουμε όλες τις δυνατότητες που μας δίνονται για την προώθηση της στρατηγικής της συνανάπτυξης στα Βαλκάνια. Εκεί είναι, λοιπόν, που κρίνεται η επιτυχία ή η αποτυχία της εξωτερικής πολιτικής της κυβέρνησης και όχι στις πατριδοκάπηλες εξαλλοσύνες της Νέας Δημοκρατίας.
Σε ό,τι αφορά τώρα τη Σύνοδο του ΝΑΤΟ, που όπως επίσης γνωρίζετε θα πραγματοποιηθεί στις 11 και 12 Ιουλίου στις Βρυξέλλες, σας ενημερώνω ότι ο Πρωθυπουργός – που θα μεταβεί εκεί συνοδεία του υπουργού Εξωτερικών, κου Κοτζιά και του ΥΠΕΘΑ, κου Καμμένου – εκτός των υπολοίπων θεμάτων που θα συζητήσει έχει ως πρώτιστη προτεραιότητά του το ζήτημα των δύο Ελλήνων στρατιωτικών που κρατούνται παρανόμως στην Τουρκία εδώ και τέσσερις μήνες. Το ζήτημα θα τεθεί σε όλες τις παρεμβάσεις και όλες τις συναντήσεις του Πρωθυπουργού, ώστε να ασκηθεί η μέγιστη δυνατή πίεση για την απελευθέρωσή τους.
Με δεδομένη, όμως, την εκκρεμή αυτή διαφορά με τη γείτονα είναι το λιγότερο ακατανόητη αν όχι επιζήμια η παρουσία της κας Μπακογιάννη στην τελετή ορκωμοσίας του κου Ερντογάν, χωρίς καμία συνεννόηση με το υπουργείο Εξωτερικών.
Εκ μέρους της ελληνικής κυβέρνησης οφείλω να πω ότι αυτές οι προσωπικές πρωτοβουλίες έχουν χαρακτήρα προσωπικής προβολής και δημοσίων σχέσεων και καμία σχέση δεν έχουν με την εξωτερική πολιτική, η οποία, όπως καταλαβαίνετε, δεν μπορεί να καθορίζεται με βάση τις προσωπικές ιδιοτέλειες και την οίηση του καθενός.
Θα περιμέναμε, λοιπόν, από τη Ν.Δ. που ξιφουλκούσε εναντίον της πρωτοβουλίας της κυβέρνησης για την επίσκεψη του κου Ερντογάν στην Ελλάδα και η οποία αρέσκεται να κατηγορεί την ελληνική κυβέρνηση για ενδοτισμό και μειοδοσίες να είναι πιο προσεκτική με τα μηνύματα που εκπέμπει προς την Τουρκία, ειδικά μάλιστα σε μια τέτοια συγκυρία.
Παρακαλώ τις ερωτήσεις σας.
ΖΟΡΜΠΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, στο περιθώριο των εργασιών του ΝΑΤΟ έχει προγραμματιστεί ή αντιθέτως αποκλείεται, ενδεχομένως, μια συνάντηση του Πρωθυπουργού με τον Τούρκο Πρόεδρο;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κυρία Ζορμπά, όπως είπα και την προηγούμενη εβδομάδα, ο Έλληνας Πρωθυπουργός, στο πλαίσιο του συγχαρητήριου τηλεφωνήματός του στον κ. Ερντογάν για την εκλογή του, συμφώνησε με τον Τούρκο Πρωθυπουργό ότι είναι πιθανόν να συναντηθούν στο περιθώριο της Συνόδου του ΝΑΤΟ, που θα πραγματοποιηθεί στις 11 και 12 Ιουλίου. Σε αυτή τη φάση βρισκόμαστε τώρα. Πιθανή οριστικοποίηση της συνάντησης θα γίνει εντός των επoμένων ωρών, όπως καταλαβαίνετε. Το ζητούμενο, όμως, για μας είναι η ατζέντα με την οποία πηγαίνουμε στη Σύνοδο του ΝΑΤΟ, η οποία, όπως σας είπα και προηγουμένως, έχει στην κορυφή της το ζήτημα των δύο Ελλήνων στρατιωτικών, οι οποίοι κρατούνται παρανόμως αυτή τη στιγμή στην Τουρκία. Ο Πρωθυπουργός, λοιπόν, στη Σύνοδο του ΝΑΤΟ και σε όλες τις συναντήσεις και τις επίσημες παρεμβάσεις του θα θέσει το συγκεκριμένο ζήτημα, ώστε να ενταθεί η πίεση προς την Τουρκία για την απελευθέρωση των δύο στρατιωτικών μας.
ΡΑΠΑΝΑΚΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, αναφερθήκατε, ξεκινήσατε την εισήγησή σας με το νομοσχέδιο που καταθέτει, σήμερα, η κυβέρνηση στη Βουλή. Θα ήθελα να σας ρωτήσω το εξής: Η αξιωματική αντιπολίτευση από τη μια, ακούμε τους εκπροσώπους σήμερα, τον κ. Βρούτση κιόλας που μίλησε, να καταγγέλλει την κυβέρνηση ότι στην ουσία διέλυσε το εργασιακό και ασφαλιστικό τοπίο, αλλά παράλληλα, από ό,τι καταλαβαίνουμε, κατακεραυνώνει το νομοσχέδιο και δεν πρόκειται να ψηφίσει. Και την ίδια στιγμή, φέρνει την τροπολογία για τις συντάξεις, λέγοντας πως η κυβέρνηση έχει κόψει τις συντάξεις, επομένως εμείς τώρα λέμε να τις επαναφέρουμε. Ποιο είναι το σχόλιο της κυβέρνησης στη στάση της αξιωματικής αντιπολίτευσης σε αυτό;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Καταρχήν σε ό,τι αφορά το νομοσχέδιο για τα εργασιακά και την τοποθέτηση του κ. Βρούτση, πρέπει να σας πω ότι ο κ. Βρούτσης, εκτός από προπέτης, έχει αναδειχθεί όλα τα τελευταία χρόνια και στον καλύτερο φίλο της παράνομης εργοδοσίας. Όταν ανέλαβε η κυβέρνηση Σαμαρά, η σχέση μεταξύ πλήρους και μερικής απασχόλησης ήταν 60%-40% υπέρ της πλήρους απασχόλησης, 60% ήταν η πλήρης απασχόληση και 40% η μερική απασχόληση. Όταν παρέδωσε ο κ. Σαμαράς και ο κ. Βρούτσης το υπουργείο Εργασίας η σχέση αυτή είχε ανατραπεί, 40% ήταν η πλήρης απασχόληση και 60% η μερική απασχόληση.
Την ίδια στιγμή, η αδήλωτη εργασία κατά τις μέρες που ο κ. Βρούτσης είχε την ευθύνη του υπουργείου Εργασίας, έφτασε στο θεόρατο 20%, όπως έλεγα και στην εισαγωγική μου τοποθέτηση. Επομένως, η τάση του κ. Βρούτση να προσπαθεί να παρουσιάζει τον εαυτό του ως υπερασπιστή των δικαιωμάτων των εργαζομένων, είναι τουλάχιστο κωμική. Ο κ. Βρούτσης, με τις πολιτικές που άσκησε όσο καιρό ήταν στο υπουργείο Εργασίας, αυτό το οποίο έκανε ήταν να συνεχίσει την πολιτική της ακραίας απορρύθμισης και την πολιτική της εργασιακής ζούγκλας. Ήταν να συνεχίσει την πολιτική της καθίζησης των μισθών και με αυτήν ακριβώς την έννοια θα έπρεπε να είναι λίγο πιο προσεκτικός όταν κάνει μαθήματα στη σημερινή κυβέρνηση για την προστασία των εργαζομένων. Αυτό που πρέπει να σας πω εγώ είναι ότι με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, που είναι άλλη μια πρωτοβουλία επαναρύθμισης της αγοράς εργασίας, νομίζω ότι διευρύνεται το πεδίο των εργατικών δικαιωμάτων και προστατεύεται έτι περαιτέρω η εργασιακή κανονικότητα και η αξιοπρεπής εργασία. Γι’ αυτό, καλό θα ήταν η Ν.Δ. να είναι λίγο πιο προσεκτική στις δηλώσεις που κάνει και στις καταγγελίες προς την κυβέρνηση, σε ό,τι αφορά τα ζητήματα ακριβώς προστασίας των εργαζομένων.
Τώρα, σε ό,τι αφορά το ζήτημα των συντάξεων, έχουμε παρακολουθήσει, επίσης, μια ιλαροτραγωδία, όλο το τελευταίο διάστημα. Η Ν.Δ. και ο κ. Μητσοτάκης οργάνωσαν ένα ολόκληρο ταξίδι στο Βερολίνο για να παρακαλέσουν, από ό,τι φαίνεται, τη γερμανική ηγεσία να μην επιτρέψει στην ελληνική κυβέρνηση να ακυρώσει το μέτρο των συντάξεων. Τους έπιασαν με τη γίδα στην πλάτη και τώρα προσπαθούν να διασκεδάσουν τις εντυπώσεις με μια τροπολογία, η οποία νομίζω ότι έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τα όσα κατά καιρούς έχουν δηλώσει. Νομίζω ότι και η τοποθέτηση του ΣΕΒ δύο ημέρες πριν, όπου σαν λαγός του κ. Μητσοτάκη ο κ. Φέσσας προσέτρεξε προς υπεράσπισή του και προσπάθησε να πιέσει την ελληνική κυβέρνηση να μην πάρει πολιτικές πρωτοβουλίες που θα σκοπεύουν στην ακύρωση του συγκεκριμένο μέτρου, αναδεικνύουν και το ποιος σε αυτή την αντιπαράθεση φέρεται ειλικρινά και ποιος φέρεται υποκριτικά. Νομίζω ότι η Ν.Δ., της οποίας η προεκλογική καμπάνια και ο πολιτικός λόγος και το αντιπολιτευτικό αφήγημα κατεδαφίζονται στην κυριολεξία με την πιθανότητα μη εφαρμογής των μέτρων το 2019, θα πρέπει να πιουν αυτό το πικρό ποτήρι μέχρι το τέλος.
ΑΝΤΖΟΛΕΤΟΣ: Χθες, κύριε Εκπρόσωπε, ο κ. Καμμένος έκανε μια νέα παρέμβαση σχετικά με τον «Κλεισθένη», με το πλαφόν του 3% και είχε μια συνάντηση με τον κ. Πατούλη, τη στιγμή που ο κ. Πατούλης είχε έντονο φραστικό επεισόδιο με τον κ. Σκουρλέτη στη Βουλή. Σας προβληματίζει όλη αυτή η στάση του κυβερνητικού εταίρου που, πέρα από το Σκοπιανό, φαίνεται ότι και γι’ αυτό το ζήτημα εγείρει αντιδράσεις;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν νομίζω ότι υπάρχει κανένα θέμα με τον κ. Καμμένο. Ο κ. Πατούλης εκπροσωπεί έναν θεσμικό φορέα και με αυτή την έννοια, ο κυβερνητικός εταίρος φυσικά και θα συναντάται μαζί του και θα συζητεί μαζί του κατά τον ίδιο τρόπο που και ο κ. Σκουρλέτης συζητεί. Τώρα, ως προς την ουσία της πολιτικής αυτής αντιπαράθεσης μεταξύ του κ. Σκουρλέτη και του κ. Πατούλη, νομίζω ότι είναι σαφές πως ο κ. Σκουρλέτης επιτέθηκε στον κ. Πατούλη, διότι εκείνος ξόδεψε περίπου 300.000 ευρώ από τα χρήματα του ελληνικού λαού, από τα χρήματα του ελληνικού κράτους για να προβάλλει την πολιτική θέση που εκείνος θέλει να εκφράζει σε ό,τι αφορά το ζήτημα του «Κλεισθένη». Η γνώμη μου είναι ότι θα έπρεπε να είναι λίγο πιο προσεκτικός με τη χρησιμοποίηση ακριβώς κρατικών χρημάτων ο κ. Πατούλης.
Σε ό,τι αφορά, ειδικά τώρα, το ζήτημα με τον κ. Καμμένο, από όσο ξέρω οι ΑΝΕΛ θα υπερψηφίσουν επί της αρχής το νομοσχέδιο και από εκεί και πέρα, στην κοινοβουλευτική διαδικασία θα βρεθούν οι αναγκαίες ισορροπίες, έτσι ώστε το νομοσχέδιο να υπερψηφιστεί και κατά άρθρο.
ΠΕΡΔΙΚΑΡΗΣ: Επ΄ αυτού: Καταλαβαίνω καλά, από αυτό που είπατε μόλις, ότι είναι ανοιχτό το ενδεχόμενο να υπάρξει μια τροποποίηση την τελευταία στιγμή και να έρθει στα μέτρα αυτού που προτείνει η ΚΕΔΕ και συμφώνησε ο κ. Καμμένος, δηλαδή να ισχύσει το πλαφόν του 3%;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Από όσο ξέρω, το υπουργείο Εσωτερικών δεν έχει μια τέτοια πρόθεση. Ο υπουργός Εσωτερικών θα αποφασίσει, ωστόσο στο πλαίσιο της κοινοβουλευτικής διαδικασίας, εάν θα επιφέρει κάποια τροποποίηση. Ωστόσο, μέχρι στιγμής, δεν είναι κάτι τέτοιο σε γνώση μου. Εγώ είπα ότι στην κοινοβουλευτική διαδικασία θα βρεθούν όλες οι απαραίτητες ισορροπίες και όλες οι απαραίτητες πλειοψηφίες για να υπερψηφιστεί το συγκεκριμένο νομοσχέδιο.
ΣΥΜΕΩΝΙΔΗΣ: Εκτιμάτε, κύριε Εκπρόσωπε, ότι ο κ. Φέσσας συμπλέει απλώς με τη Ν.Δ. ή εκτιμάτε πως υπάρχουν και εκπρόσωποι των θεσμών με τους οποίους συμπλέει ο κ. Φέσσας και παίζει το συγκεκριμένο παιχνίδι τη συγκεκριμένη στιγμή;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ο κ. Φέσσας έχει αποδείξει όλο το προηγούμενο διάστημα ότι λειτουργεί –το είπα και προηγουμένως- ως λαγός της Ν.Δ.. Όταν ο κ. Μητσοτάκης επιλέγει να ανοίξει το ζήτημα των συλλογικών διαπραγματεύσεων, πρώτος από όλους ο κ. Φέσσας προστρέχει προς υποστήριξη του κ. Μητσοτάκη και κάνει ακόμη πιο ακραίες δηλώσεις από ό,τι θα μπορούσε να κάνει ο πιο ακραίος εκ των δανειστών.
Σε ό,τι αφορά το ζήτημα των συντάξεων, συνέβη ακριβώς το ίδιο. Η γνώμη μου είναι ότι ο κ. Φέσσας λειτουργεί με αμιγώς πολιτικά κίνητρα. Αλλά και έτσι να μην ήταν, στην πραγματικότητα αυτό το οποίο εκπροσωπεί δεν είναι τίποτε άλλο, παρά τα στενά εργοδοτικά συμφέροντα, ενός εργοδοτικού φορέα, τον οποίο, βεβαίως, η ελληνική κυβέρνηση λαμβάνει υπόψη. Ωστόσο, δική μας δουλειά είναι κάθε φορά να σταθμίζουμε συμφέροντα, απαιτήσεις, ανταγωνισμούς και να παίρνουμε τις απαραίτητες αποφάσεις με γνώμονα τελικά το συμφέρον της μεγάλης κοινωνικής πλειοψηφίας και όχι το στενό εργοδοτικό συμφέρον ή το συμφέρον του ΣΕΒ.
ΚΛΑΥΔΙΑΝΟΣ: Επ΄ αυτού: Επειδή, πολλές φορές, οι εργοδοτικοί φορείς εμπλέκονται στα της πολιτικής, αλλά και οι πολιτικοί τις τελευταίες ημέρες και εσείς και ο Πρωθυπουργός χθες έχει μιλήσει με διαφορετικό τόνο για τον ΣΕΒ σε σχέση με τους άλλους εργοδοτικούς φορείς, υπάρχει μια πολιτική αντίληψη στην κυβέρνηση ότι πρέπει να αλλάξει ο χάρτης των εργοδοτικών ενώσεων, ειδικά πηγαίνοντας σε μια σημαντική ανασυγκρότηση βγαίνοντας από την κρίση;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Κλαυδιανέ, η ελληνική κυβέρνηση δεν έχει λόγο για τον χάρτη των εργοδοτικών οργανώσεων. Αυτό το οποίο μπορεί να κάνει είναι να αξιολογεί απόψεις, στάσεις και πρακτικές. Το ίδιο που κάνουν, δηλαδή, όλοι όσοι συμμετέχουν στο δημοκρατικό πολιτικό παιχνίδι. Υπάρχουν στάσεις, απόψεις και πρακτικές με τις οποίες η κυβέρνηση βρίσκεται πιο κοντά και με τις οποίες μπορεί να συγκλίνει. Υπάρχουν απόψεις, στάσεις και πρακτικές με τις οποίες η ελληνική κυβέρνηση δεν μπορεί να συγκλίνει. Παράδειγμα, η άποψη που θέλει τις συλλογικές διαπραγματεύσεις να είναι απλώς και μόνο μια ιδεοληψία της Αριστεράς. Με αυτή την άποψη, όπως καταλαβαίνετε, η κυβέρνηση δεν πρόκειται να συγκλίνει ποτέ. Υπάρχουν απόψεις που λένε ότι με τις πολιτικές της πρωτοβουλίες η ελληνική κυβέρνηση δήθεν προκαλεί τις αγορές. Ωστόσο, από ό,τι φαίνεται και με δεδομένες όλες αυτές τις πολιτικές πρωτοβουλίες και τις δημόσιες τοποθετήσεις της ελληνικής κυβέρνησης επί αυτών, το αυτί των αγορών δεν φαίνεται να ιδρώνει ιδιαιτέρως, με την έννοια ότι σήμερα, αν παρακολουθήσατε το δεκαετές ομόλογο βρίσκεται περίπου στο 3,77%. Άνοιξε η αγορά των ομολόγων με το δεκαετές ομόλογο στο 3,77%, που είναι η καλύτερη επίδοση, είναι το επίπεδο της επίδοσης που είχε το ελληνικό δεκαετές τον Φεβρουάριο του 2006, πριν καν η κρίση, όχι φτάσει στην Ελλάδα, πριν καν να αγγίξει τις ΗΠΑ. Επομένως, νομίζω ότι πολλές από τις απόψεις και τις τοποθετήσεις που εισάγονται στον δημόσιο διάλογο τελευταία, κατά κύριο λόγο έχουν πολιτικά κίνητρα και δεν έχουν σαν άξονα το συμφέρον της ελληνικής οικονομίας και το συμφέρον της μεγάλης κοινωνικής πλειοψηφίας.
ΓΚΑΝΤΩΝΑ: Ήθελα να ρωτήσω, κύριε Εκπρόσωπε, με δεδομένη την διαφοροποίηση του κ. Καμμένου στον «Κλεισθένη» και όχι μόνον βέβαια, εάν αποκλείετε το ενδεχόμενο ανασύνθεσης της κυβερνητικής πλειοψηφίας από την παρούσα Βουλή.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ο κ. Καμμένος, εξ όσων γνωρίζω, δεν έχει αντίρρηση επί της αρχής στο νομοσχέδιο το οποίο καταθέτει ο κ. Σκουρλέτης και το υπουργείο Εσωτερικών. Αντιθέτως, οι ΑΝΕΛ θα υπερψηφίσουν το νομοσχέδιο, καθώς συμφωνούν νομίζω με το σύνολο σχεδόν των ρυθμίσεων που προτείνονται εκεί. Από εκεί και πέρα, σας είπα ότι στην κοινοβουλευτική συζήτηση, αλλά και στη συζήτηση μεταξύ των κυβερνητικών εταίρων, που είναι διαρκής και δεδομένη, θα βρεθούν όλες οι ισορροπίες και θα ανταλλαχθούν όλα τα απαραίτητα πολιτικά επιχειρήματα. Δεν τίθεται, λοιπόν, κανένα απολύτως θέμα ανασύνθεσης οποιασδήποτε κυβερνητικής πλειοψηφίας. Ο κ. Καμμένος και ο κ. Τσίπρας έχουν και οι δύο δηλώσει ότι θα πορευθούν μαζί, μέχρι τη λήξη της θητείας αυτής της κυβέρνησης, το φθινόπωρο του 2019.
ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ: Εδώ και λίγες ώρες, έχουμε την ανακοίνωση, εδώ και λίγες ώρες, του νέου κόμματος Καμμένου.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Του κυρίου Δημήτρη Καμμένου.
ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ: Το διευκρινίσατε. Εντάξει.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Συγχαρητήρια, καλή επιτυχία.
ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ: Το δεύτερο που θέλω να ρωτήσω, σε σχέση με το προηγούμενο όμως, είναι ότι εκτός από τον ΣΕΒ που αντιδρά στην ανάδειξη του ΣΒΒΕ ως εταίρου, αντιδρά και η ΓΣΕΕ. Έχετε μια εξήγηση γι’ αυτό;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σε ό,τι αφορά τώρα το πρώτο σας σχόλιο για το κόμμα του κ. Δημήτρη Καμμένου, το μόνο που επιβεβαιώνει είναι ότι ο κ. Καμμένος βρισκόταν σε μια πολιτική κατεύθυνση διαφωνίας, σύγκρουσης και αντιπαράθεσης με την παρούσα κυβέρνηση, πράγμα το οποίο είχε γίνει σαφές εδώ και αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα. Τώρα, τα κίνητρα του καθενός δεν ξέρω ποια είναι. Δεν είμαι εγώ διερμηνευτής των κινήτρων τους. Εν πάση περιπτώσει, να του ευχηθούμε καλή επιτυχία, αν και δεν νομίζω ότι η επιτυχία αυτή, καταρχήν είναι προεξοφλημένη. Και κατά δεύτερον, δεν νομίζω ότι μια πιθανή ή μάλλον απίθανη επιτυχία του κ. Καμμένου θα προσέφερε καλές υπηρεσίες στον ελληνικό λαό. Νομίζω ότι τέτοιου τύπου ακροδεξιά πολιτικά μορφώματα, το μόνο το οποίο μπορούν να κάνουν είναι να μετατοπίζουν το φάσμα ακόμη περισσότερο προς τα δεξιά. Κάτι που βεβαίως φαίνεται, το τελευταίο τουλάχιστον διάστημα, να μην ενοχλεί ιδιαιτέρως τη Ν.Δ., η οποία με τη στάση της, το λόγο της, τις πρακτικές της φαίνεται να υποθάλπει και να νομιμοποιεί τέτοιου τύπου ακραίες πολιτικές απόψεις.
Τώρα, σε ό,τι αφορά τη ΓΣΕΕ, δεν έχω παρά να σας θυμίσω τη στάση της ΓΣΕΕ κατά το δημοψήφισμα τον Ιούλιο του 2015, όταν είχε πρωταγωνιστήσει στη μεγάλη προσπάθεια συκοφαντίας και μετωπικής σύγκρουσης με την ελληνική κυβέρνηση, υποστηρίζοντας το «ναι» στο συγκεκριμένο δημοψήφισμα. Δεν είναι κάτι που μας ξενίζει η στάση της ΓΣΕΕ. Πάντοτε λειτουργούσε, κατά κύριο λόγο, με κριτήριο την υπεράσπιση των εργοδοτικών και όχι των εργατικών συμφερόντων και είναι ακριβώς γι’ αυτό το λόγο που και σήμερα αντιδρά.
ΓΚΟΥΤΖΑΝΗΣ: Σήμερα είχαμε και μία προσχώρηση ενός βουλευτή στη ΝΔ, του κυρίου Κατσιαντώνη. Αν έχετε κάποιο σχόλιο γι’ αυτό. Και προηγουμένως για την απάντησή σας, που άκουγα για τον κύριο Καμμένο, τον Δημήτρη Καμμένο, που μέχρι πριν από δύο εβδομάδες ήταν μέλος της συμπολίτευσης. Δεν είναι λίγο περίεργο αυτό;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Τι σχόλιο θέλετε να κάνω τώρα για τον κύριο Κατσιαντώνη -αν δεν κάνω λάθος- ο οποίος προσχώρησε στην Κ.Ο. της ΝΔ;
ΓΚΟΥΤΖΑΝΗΣ: Άρα, δεν υπάρχει κανένα, κύριε Εκπρόσωπε.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν έχω κανένα σχόλιο. Τώρα, σε ό,τι αφορά τον κύριο Καμμένο, γνωρίζετε ότι εδώ και αρκετό καιρό ο κύριος Καμμένος ήταν σε πορεία αντιπαράθεσης τόσο με το κόμμα του όσο και με την ελληνική κυβέρνηση. Το γεγονός ότι καθυστέρησε τόσο πολύ να κάνει το προδιαγραμμένο βήμα προς την ανεξαρτησία, είναι ζήτημα του ίδιου του κυρίου Καμμένου και όχι της κυβέρνησης.
ΣΥΜΕΩΝΙΔΗΣ: Με δεδομένο ότι δημιουργείται και ένα κόμμα, το οποίο προσπαθεί να αντλήσει ψηφοφόρους από τους αποκαλούμενους «Μακεδονομάχους», μήπως η κυβέρνηση υποτίμησε τη λαϊκή αντίδραση, όσον αφορά τη διαχείριση και τη λύση του Μακεδονικού; Και με δεδομένο τις όποιες δημοσκοπήσεις…
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η ελληνική κυβέρνηση, και ο κύριος Τσίπρας και ο κύριος Κοτζιάς δεν κάνουν εξωτερική πολιτική με βάση τις δημοσκοπήσεις. Κάνουν εξωτερική πολιτική με κριτήριο, με άξονα και με γνώμονα, το συμφέρον της χώρας και το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα για τη θέση της στην ευρύτερη περιοχή στα Βαλκάνια, αλλά και στον κόσμο. Νομίζω ότι δεν υποτιμήσαμε απολύτως τίποτα. Γνωρίζαμε πολύ καλά ότι ένα κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας, ένα τμήμα της ελληνικής κοινωνίας είχε αντιδράσεις, επιφυλάξεις, αντιρρήσεις, διαφωνίες με τη συγκεκριμένη πολιτική πρωτοβουλία. Ωστόσο, νομίζω ότι με το πέρασμα του καιρού το τμήμα εκείνο της ελληνικής κοινωνίας, που συμφωνεί και στηρίζει αυτή την κυβερνητική πρωτοβουλία, δηλαδή την πρωτοβουλία για τη συμφωνία με την πΓΔΜ, θα γίνεται όλο και μεγαλύτερο. Πράγμα το οποίο, νομίζω ότι θα μετατοπίσει τον άξονα του ενδιαφέροντος εκεί που έχει μεγάλη σημασία, δηλαδή προς ανατολάς. Διότι το μεγάλο ζήτημα για την ελληνική εξωτερική πολιτική δεν είναι ο μικρός γείτονάς μας στα βόρεια, δεν είναι η πΓΔΜ, η οποία σας θυμίζω ότι είναι ένα κράτος με ΑΕΠ 8 δις ευρώ, δηλαδή σχεδόν το 1/20 του ΑΕΠ της Ελλάδας. Αντιθέτως, το πραγματικό πρόβλημα για την ελληνική εξωτερική πολιτική είναι στην Ανατολή. Είναι τα ζητήματα που σχετίζονται με τις σχέσεις μας με την Τουρκία και εκεί νομίζω ότι θα πρέπει να προσανατολιστεί η ελληνική εξωτερική πολιτική, έτσι ώστε να βρούμε τις καλύτερες δυνατές λύσεις.
ΒΙΤΑΛΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, επειδή έχουμε μπροστά μας, το επόμενο 24ωρο, τη Σύνοδο Κορυφής του ΝΑΤΟ. Για το ένα θέμα, το οποίο έχει και ένα έντονο ενδιαφέρον για την ελληνική πλευρά, αναφερθήκατε, για τον κύριο Ερντογάν. Υπάρχει το ζήτημα που λέγεται πρόσκληση του ΝΑΤΟ στη FYROM. Θα ήθελα να σας ρωτήσω αν η ελληνική πλευρά έχει διασφαλίσει το θέμα της αιρεσιμότητας σε αυτή την πρόσκληση, από τη στιγμή που τα Σκόπια δεν ανταποκρίνονται. Και πώς;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αφενός, το ζήτημα της πρόσκλησης της πΓΔΜ στο ΝΑΤΟ δεν νομίζω ότι θα απασχολήσει τη Σύνοδο Κορυφής. Αντιθέτως, είναι μία κίνηση τυπική, όπου θα εκκινεί τη διαδικασία της ένταξης. Έχουμε πει και ως ελληνική κυβέρνηση, έχει γραφτεί και στην ίδια τη συμφωνία, αλλά πολύ περισσότερο το έχει πει και ο Γ.Γ. του ΝΑΤΟ ότι η εκκίνηση της ενταξιακής πορείας της πΓΔΜ στο ΝΑΤΟ εξαρτάται από την ολοκλήρωση της συνταγματικής αναθεώρησης, όπου θα τροποποιηθεί και η συνταγματική ονομασία, αλλά θα τροποποιηθούν και άρθρα, με την αφαίρεση διατάξεων που θα μπορούσαν να υπονοούν αλυτρωτισμό. Επομένως, αυτό είναι κάτι δεδομένο, είναι κάτι συζητημένο, είναι κάτι αποφασισμένο, είναι κάτι το οποίο δεν νομίζω ότι θα απασχολήσει περισσότερο από 30 δευτερόλεπτα τον οποιονδήποτε στο ΝΑΤΟ.
ΡΙΣΤΟΦΣΚΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, είναι προγραμματισμένη κάποια συνάντηση του κυρίου Τσίπρα με τον κύριο Ζάεφ, σήμερα στο Λονδίνο; Εάν ναι, ποια θα είναι αυτά τα θέματα;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν ξέρω αν πρόκειται να συναντηθούν στο περιθώριο της Διαδικασίας του Βερολίνου. Μέχρι στιγμής, δεν έχει υπάρξει κάποια τέτοια απόφαση ή κάποια τέτοια πληροφορία.
ΚΛΑΥΔΙΑΝΟΣ: Αναφερθήκατε προηγουμένως στην πτωτική πορεία των επιτοκίων. Παρ’ όλα αυτά, αρκεί το ύψος των επιτοκίων που βλέπουμε τώρα, το οποίο είναι πολύ υψηλότερο σε σχέση με άλλες χώρες που έχουν βγει από πρόγραμμα -σε σχέση με της Πορτογαλίας, της Ιρλανδίας- για να βγούμε καθαρά στις αγορές μετά τις 21 Αυγούστου;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Το σωστό σε αυτή την περίπτωση θα ήταν να μην συγκρίνουμε ανόμοια πράγματα, διότι θέλω να σας θυμίσω ότι τα επιτόκια όλων των κρατών-μελών της Ευρωζώνης είναι τεχνητά συμπιεσμένα, καθώς όλα τα κράτη-μέλη της Ευρωζώνης συμμετέχουν στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ. Επομένως, δεν μπορείς να συγκρίνεις το ύψος του επιτοκίου μιας χώρας που δεν συμμετέχει στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης με το ύψος του επιτοκίου μιας χώρας που συμμετέχει στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης. Τα επιτόκια αυτά είναι απολύτως βιώσιμα, διότι, όπως σας είπα και προηγουμένως, με τέτοια επιτόκια δανειζόταν η Ελλάδα τον Φεβρουάριο του 2006, όταν δεν υπήρχε και κανένα ζήτημα βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους. Για μας είναι εξαιρετικά σημαντικό αυτή η αποκλιμάκωση των επιτοκίων να συνεχιστεί. Kαι θα συνεχιστεί, όπως προκύπτει και από τις προβλέψεις των μεγάλων οίκων αξιολόγησης, οι οποίοι θεωρούν ότι η προοπτική της ελληνικής οικονομίας είναι θετική. Έχει positive outlook δηλαδή. Πρόκειται, δηλαδή, να υπάρξουν και περαιτέρω, κατά πάσα πιθανότητα, αναβαθμίσεις από τους ίδιους οίκους αξιολόγησης, αν και δεν μπορούμε να προεξοφλούμε τέτοιου τύπου αποφάσεις, οι οποίες παίρνονται από τους ανεξάρτητους αυτούς οίκους. Αυτό που θέλω να σας πω, είναι ότι το κύριο σημείο δεν απλώς και μόνο το ύψος των επιτοκίων, είναι το γεγονός ότι όλοι πλέον αναγνωρίζουν ότι το ελληνικό χρέος έχει περάσει σε μια εποχή βιωσιμότητας, καθώς οι ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες της Ελλάδας, για το βραχυπρόθεσμο και μεσοπρόθεσμο διάστημα, θα βρίσκονται περίπου στο 11% -ακούστε και τις χθεσινές δηλώσεις του κυρίου Ντράγκι. Εκτιμώ ότι θα υπάρξει θετική ανάλυση της βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους και από την ΕΚΤ, όπως υπάρχει ήδη από τον ESM. Αν και πάλι δεν μπορώ να προεξοφλήσω, σε καμία περίπτωση, τις ανεξάρτητες αποφάσεις του Οργανισμού. Επομένως, εκτιμώ ότι έχουμε περάσει σε μια απολύτως νέα φάση για την ελληνική οικονομία, για τη διαχείριση του ελληνικού χρέους, με δεδομένο μάλιστα ότι έχουμε εξασφαλίσει και τις χρηματοδοτικές μας ανάγκες για την επόμενη διετία ή τριετία, με το χρηματοδοτικό μαξιλάρι των περίπου 25 δισεκατομμυρίων ευρώ, που εξασφαλίσαμε μετά το τελευταίο Eurogroup. Όλα, λοιπόν, δείχνουν ότι περνάμε σε μία φάση νέα, σε μία πραγματικότητα νέα, όπου θα έχουμε τη δυνατότητα να πάρουμε και συγκεκριμένες πρωτοβουλίες για να τονώσουμε έτι περαιτέρω την ανάπτυξη στη χώρα μας. Επομένως, στην ερώτησή σας, η απάντηση είναι: βεβαίως το επιτόκιο του 3,77 για το 10ετές ομόλογο είναι πάρα πολύ θετικό. Και άλλο ένα σχόλιο να σας κάνω. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θεωρούσε ότι θα ήταν βιώσιμο ένα επιτόκιο του 4,5% για τον Αύγουστο του 2018. Για το 10ετές ομόλογο ήδη βρισκόμαστε περίπου 80 μονάδες βάσης κάτω από αυτό τον στόχο και θα συνεχίσουμε να κάνουμε ό,τι χρειάζεται για την περαιτέρω αποκλιμάκωση των επιτοκίων μας.
ΚΕΧΑΓΙΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, εσείς θα αποκλείατε έξοδο της χώρας στις αγορές πριν από την 20η Αυγούστου;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτές είναι αποφάσεις τις οποίες παίρνει ο ΟΔΔΗΧ. Αυτή τη στιγμή μπορώ να σας πω ότι δεν υπάρχει κάποια πιεστική χρηματοδοτική ανάγκη, όπως γνωρίζετε πάρα πολύ καλά. Από εκεί και πέρα, ο ΟΔΔΗΧ με άξονα και με κριτήριο τη βέλτιστη διαχείριση πια του ελληνικού δημόσιου χρέους, και όχι για να εξυπηρετήσει κάποια χρηματοδοτική ανάγκη, θα αποφασίσει για τις ημερομηνίες εξόδων στις αγορές.
ΜΗΤΣΟΠΟΥΛΟΥ: Σε σχέση με την ατζέντα από εδώ και στο εξής. Προτίθεται η κυβέρνηση να παρουσιάσει τις τελικές προτάσεις για την συνταγματική αναθεώρηση;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Όπως γνωρίζετε, η ελληνική κυβέρνηση άνοιξε αυτή την συζήτηση ήδη από τον Ιούλιο του 2016. Στη συνέχεια οργανώθηκε ένας πλατύς δημόσιος διάλογος με την επιτροπή η οποία συστάθηκε γι’ αυτόν το σκοπό. Ο διάλογος αυτός έχει ολοκληρωθεί και αυτή τη στιγμή αυτό το οποίο απομένει, είναι να εισαχθούν οι τελικές προτάσεις των κομμάτων στο Κοινοβούλιο για να εκκινήσει η φάση της αναθεώρησης, όπως προβλέπει το Σύνταγμα. Αυτό, όπως γνωρίζετε, προϋποθέτει η Βουλή να βρίσκεται σε ολομέλεια, κάτι το οποίο εξ όσων γνωρίζω θα γίνει μετά το Σεπτέμβριο. Οπότε εκεί προσανατολιζόμαστε και να καταθέσουμε τις συγκεκριμένες πια προτάσεις μας για την αναθεώρηση του Συντάγματος.
ΓΚΟΥΤΖΑΝΗΣ: Η αναθεώρηση των σχέσεων Κράτους – Εκκλησίας, ο διαχωρισμός τους ή κάτι άλλο, είναι μέσα στις σκέψεις της κυβέρνησης;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σας είπα, ότι τον Ιούλιο του 2016 ο πρωθυπουργός στην ομιλία του στο προαύλιο της Βουλής είχε κάνει λόγο για τις συγκεκριμένες προτάσεις που καταθέτουμε ως προς την αναθεώρηση του Συντάγματος. Στο ζήτημα αυτό, βεβαίως, είχε μιλήσει για έναν αναγκαίο διάλογο, ο οποίος πρέπει να γίνει με την εκκλησία, για να προχωρήσουμε σε παρεμβάσεις, οι οποίες βεβαίως θα σέβονται τις απόψεις της εκκλησίας και θα προωθηθούν με βάση τη συναίνεση και την καλή πίστη μεταξύ κράτους και Εκκλησίας. Επομένως ως προς αυτό, δεν έχει υπάρξει καμία μετατόπιση από τον Ιούλιο του 2016 και μετά.
ΠΕΡΔΙΚΑΡΗΣ: Είπατε προηγουμένως, ότι δεν τίθεται ζήτημα ανασύνθεσης της κυβερνητικής πλειοψηφίας. Ζήτημα ανασύνθεσης του υπουργικού Συμβουλίου τίθεται; Και αν όχι, αυτή η απάντηση ισχύει και για την περίοδο μετά το τέλος του μνημονίου;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Τώρα, τι θέλετε να κάνω; Να σας προαναγγείλω ανασχηματισμό; Αυτά τα πράγματα δεν γίνονται. Όπως καταλαβαίνετε και όπως ξέρετε πολύ καλά, ο ανασχηματισμός είναι μία αποκλειστική προνομία του πρωθυπουργού. Εκείνος θα αποφασίσει, εάν και πότε θα προχωρήσει σε μία τέτοια κίνηση.
Σας ευχαριστώ πάρα πολύ. Να είστε καλά.