Για τις τροπολογίες

Από τις προγραμματικές δηλώσεις ήταν σαφές ότι η Κυβέρνηση είχε μια βασική επιλογή. Μέχρι να κλείσει η Βουλή, για τις ολιγοήμερες διακοπές, να περάσουν βασικά νομοσχέδια, τα οποία: Πρώτον, θα έπαιρναν λίγο φορολογικό βάρος από τη μεσαία τάξη, που είχε εξοντωθεί τα προηγούμενα χρόνια από την υπερφορλόγηση. Και αυτό κάναμε με τη μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 22% μεσοσταθμικά και με τη βελτίωση της ρύθμισης των 120 δόσεων. Δεύτερον να φέρουμε το νομοσχέδιο για το «Επιτελικό Κράτος», τη λειτουργία της Κυβέρνησης και των κυβερνητικών οργάνων και όλου του κρατικού  μηχανισμού. Και τρίτον να φέρουμε διατάξεις με το διυπουργικό νομοσχέδιο, το οποίο θα έφερνε, πολύ γρήγορα  μια κανονικότητα σε πράγματα που είχαν ξεφύγει πάρα πολύ, όπως είναι το θέμα του ασύλου, της κυβερνησιμότητας των Δήμων, η διανομή φαρμάκων στους βαριά πάσχοντες, που υποχρεώνονταν σε απαράδεκτες ουρές, ζητήματα που είχαν να κάνουν με την αξιοποίηση του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων και άλλα  επείγοντα θέματα. Μέσα στα επείγοντα ήταν και τα δύο θέματα, τα οποία ήρθαν με τις επίμαχες τροπολογίες. Η κατάθεση των τροπολογιών έγινε όντως καθυστερημένα. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι έπρεπε να έχουμε την έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, γιατί  η μία από τις δύο τροπολογίες, του Υπουργείου Εργασίας αφορούσε συνταξιοδοτικά θέματα -την επιβολή πλαφόν στις λεγόμενες «χρυσές» συντάξεις- και έπρεπε να περάσει από το Ελεγκτικό Συνέδριο, πράγμα που καθυστέρησε και την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους. Έτσι πήγαμε αρκετά αργά στη διαδικασία για την  κατάθεση των τροπολογιών. Θέλω, όμως, να επαναλάβω ότι ήταν βασική προτεραιότητα της κυβέρνησης αυτά τα θέματα να τελειώσουν μέχρι τη διακοπή των εργασιών της Βουλής για τον Δεκαπενταύγουστο.

Είμαστε ανοιχτοί να δεχτούμε οποιαδήποτε κριτική και από τα κόμματα της Αντιπολίτευσης αλλά και από τον ελληνικό λαό αν η διαδικασία αυτή επαναληφθεί σε επόμενα νομοσχέδια. Σε αυτήν την περίπτωση, ωστόσο, βασική μας προτεραιότητα ήταν αυτά τα ζητήματα να έχουν τελειώσει μέχρι να κλείσει η Βουλή. Δεν είχαμε το περιθώριο να αφήσουμε να πάνε πιο πίσω γιατί ο κόσμος μας κρίνει από την αποτελεσματικότητα, από τα έργα και όχι από τα λόγια. Και αυτό με φέρνει στην ουσία της υπόθεσης. Ποιο είναι το βασικό ζήτημα; Οι διατάξεις του αναθεωρημένου Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Χάρτη είχαν ενσωματωθεί στο εθνικό μας Δίκαιο ήδη από το 2016. Άρα δεν υπήρχε κάποια παρέκκλιση από το Ενωσιακό κεκτημένο ή από τις καλύτερες πρακτικές σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Αντιθέτως, μάλιστα με τη διάταξη που πέρασε ο ΣΥΡΙΖΑ τον περασμένο Μάιο τι έκανε; Ενώ πριν προβλεπόταν είτε απόλυση με αποζημίωση χωρίς «βάσιμο λόγο απόλυσης» είτε απόλυση με «βάσιμο λόγος» χωρίς αποζημίωση έρχεται και λέει θα πρέπει να υπάρχει «βάσιμος λόγος απόλυσης». Πράγματι, αυτή τη διάταξη την είχαμε ψηφίσει και εμείς. Αλλά μας έφερε στο εξής αποτέλεσμα: Τους τελευταίους μήνες παρατηρήθηκε ότι μπαίνει φρένο στις προσλήψεις. Επιπλέον, οι εργαζόμενοι που απολύονταν, άρχισαν να στιγματίζονται, αφού γινόταν καταγγελία της σύμβασής τους, είτε για ανάρμοστη συμπεριφορά, είτε για συμπεριφορά που δεν ήταν συνεπής με τις επαγγελματικές τους υποχρεώσεις. Αποτέλεσμα ήταν να εμφανιστεί μία μείωση κατά 14.691 θέσεις στο ισοζύγιο αποχωρήσεων-προσλήψεων τον Ιούλιο, αλλά και μία αύξηση των ελαστικών μορφών απασχόλησης το τελευταίο διάστημα παραπάνω από τον μέσο όρο των προηγούμενων μηνών του έτους, ακριβώς γιατί οι εργοδότες στρέφονταν σε μερική, εκ περιτροπής απασχόληση και σε όχι στην πλήρη απασχόληση. Και εμείς δεν θέλουμε να χάνεται καμία θέση εργασίας.

Μόλις διαπιστώσαμε ότι υπάρχει αυτό το ζήτημα ερχόμαστε, να βγάλουμε αυτόν τον «κόφτη» στις προσλήψεις. Θέλουμε μεγαλύτερη ευελιξία. Διότι η ευελιξία είναι τελικά προς όφελος της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας, αλλά και των ίδιων των εργαζόμενων. Γιατί το βασικό ζητούμενο είναι οι θέσεις εργασίας. Και δεν θέλουμε να μένει κάποιος εκτός αγοράς εργασίας για στρεβλώσεις που φέρνει μια κυβερνητική πολιτική.

Σε ό,τι αφορά τους ισχυρισμούς ότι θα ανοίξει η κάνουλα των απολύσεων, ρωτώ: Αυτό, γιατί  δεν γινόταν πέρυσι, δεν γινόταν πρόπερσι, γιατί δεν έγινε τα τελευταία 4,5 χρόνια που διακυβέρνησε ο ΣΥΡΙΖΑ, γιατί δεν έγινε από δεκαετίες που εφαρμόζεται αυτό το κοινοτικό κεκτημένο στην Ελλάδα; Είναι μία κινδυνολογία.

Για το πλαφόν στις «χρυσές» συντάξεις

Με άλλη διάταξη μπαίνει «κόφτης»  4.608 ευρώ στο ύψος της σύνταξης. ‘Ήταν επιβεβλημένο να γίνει αυτό, γιατί όταν κάποιος ζητούσε σύνταξη μέχρι και 24.000 ευρώ, δεν μπορούσαν οι Υπηρεσίες -χωρίς να υπάρχει μια νομοθετική παρέμβαση- να του λένε συνεχώς «όχι». Και έπρεπε να μπει μία διάταξη, να μπει, τουλάχιστον, το πλαφόν. Το θέμα των εισφορών είναι ευρύτερο. Στην προηγούμενη ρύθμιση του Νόμου Κατρούγκαλου, εδώ και περίπου τρία χρόνια, είχε μπει μόνο πλαφόν στα θέματα που είχαν να κάνουν με τις εισφορές  των εργαζομένων στο Ι.Κ.Α. και όλα τα υπόλοιπα είχαν μείνει σε ένα γκρίζο ή τελείως αρρύθμιστο καθεστώς. Αυτό θα βελτιωθεί.

Πανεπιστημιακό άσυλο

Είμαστε αισιόδοξοι με τον βαθμό ωριμότητας της ελληνικής κοινωνίας, η οποία αγκαλιάζει τη θέση μας, η οποία δεν συνιστά τίποτα άλλο παρά μία αποκατάσταση του ασύλου των ιδεών και μία ενιαία μεταχείριση όλων των δημόσιων χώρων. Το Πανεπιστήμιο θα αντιμετωπίζεται όπως οποιοσδήποτε άλλος δημόσιος χώρος σε ό,τι αφορά τη βία και την ανομία. Δεν μπορούσαμε να δεχθούμε να προστατεύεται το εμπόριο ναρκωτικών και το παρεμπόριο. Και ούτε  να καταφεύγει στο Πανεπιστήμιο κάποιος, ο οποίος έχει κάνει αξιόποινες πράξεις. Δεν μπορούσαμε να δεχθούμε να μην μπορούν να κυκλοφορούν ελεύθερα φοιτητές, καθηγητές και διοικητικό προσωπικό. Και εκτός από παρενοχλήσεις να δέχονται και φυσική βία. Αυτό ήταν απαράδεκτο. Η ελληνική κοινωνία αγκάλιασε τις θέσεις μας για το θέμα αυτό. Σε όλη την προεκλογική περίοδο ήταν από τα βασικά ζητήματα που είχε θέσει στον δημόσιο διάλογο ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Και ερχόμαστε τώρα να υλοποιήσουμε αυτή τη δέσμευση.

Όσον αφορά το θέμα ενδεχόμενων αντιδράσεων, αυτό είναι ένα ζήτημα που θα αντιμετωπιστεί εφόσον υπάρξουν. Ο διάλογος, όμως, με το τι πραγματικά θέλουμε να κάνουμε εμείς -που είναι η πραγματική διακίνηση των ιδεών μέσα στον χώρο των Πανεπιστημίων- θα φέρει το αποτέλεσμα που θέλουμε όλοι.

Για συναινέσεις

Ας μη βιαζόμαστε να πούμε ότι μπήκε ταφόπλακα στη συναίνεση. Το νομοσχέδιο για τον ΕΝΦΙΑ και τις 120 δόσεις υπερψηφίστηκε με πολύ μεγάλη πλειοψηφία. Χθες, το άσυλο δεν καταψηφίστηκε από το ΚΙΝΑΛ. Η διάταξη η οποία είχε να κάνει με τη ρύθμιση του άρθρου 101 για την Επιτροπή Ανταγωνισμού υπερψηφίστηκε από το ΚΙΝΑΛ. Όταν φέρουμε τις διατάξεις για τη μείωση των φορολογικών συντελεστών θα το καταψηφίσουν τα υπόλοιπα κόμματα;  Όταν  φέρουμε το αναπτυξιακό  νομοσχέδιο, που θα διευκολύνει επενδύσεις, άρα δουλειές, άρα εισοδήματα, άρα καλύτερη ζωή για τους Έλληνες θα το καταψηφίσουν τα άλλα κόμματα; Εδώ είμαστε, να βρούμε όποια συναίνεση χρειάζεται με τα υπόλοιπα πολιτικά κόμματα. Δεν θα αιφνιδιάζουμε κανέναν. Και εμείς, πρώτοι, θέλουμε να κριθούμε αυστηρά για τους κανόνες καλής νομοθέτησης.

Αντικαπνιστικός νόμος

Υπάρχει ένα σχέδιο δράσης το οποίο επεξεργάζονται το Υπουργείο Υγείας και οι υπόλοιποι συναρμόδιοι φορείς και θα εφαρμοστεί μετά το πέρας της τουριστικής περιόδου. Το κλειδί, για να μην υπάρχουν δύο μέτρα και δύο σταθμά και για να μην υπάρχουν αντιδράσεις είτε από το χώρο της εστίασης είτε από άλλους χώρους έχει να κάνει με την καθολική εφαρμογή.  Καθολική εφαρμογή, κανόνες ίδιοι για όλους ώστε να είναι εύκολη η επιτήρηση της εφαρμογής του μέτρου. Οτιδήποτε άλλο έχει αποδειχθεί ημίμετρο. Θα υπάρξει καθολική εφαρμογή και έχουμε το χρόνο να αναζητήσουμε, με όλους όσοι εμπλέκονται στο χώρο, τον βέλτιστο δυνατό τρόπο εφαρμογής. Για αυτό θα εφαρμοστεί μετά το τέλος της φετινής τουριστικής περιόδου.

Για πρωτογενή πλεονάσματα 

Επιθυμούμε πιο ρεαλιστικά πρωτογενή πλεονάσματα, πιο ρεαλιστικούς στόχους, και ένα μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα ελληνικής ιδιοκτησίας που θα τηρούνται με μια συμφωνία με τους εταίρους μας. Αυτό επαναλαμβάνουμε σε όλους τους εταίρους μας. Στα ταξίδια που θα κάνει ο Πρωθυπουργός στο Βερολίνο και στην Ολλανδία -δύο χώρες οι οποίες παραδοσιακά ήταν αρκετά αυστηρές με τα ελληνικά προγράμματα- καθώς και με τις άλλες επαφές που θα έχει  σε διμερές και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, θέλουμε να αναδείξουμε ότι έχουμε δίκιο σε αυτή την επιχειρηματολογία. Ότι δηλαδή πιο ρεαλιστικά πρωτογενή πλεονάσματα συνδυασμένα με ένα μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα, που φέρνει υψηλότερη ανάπτυξη είναι προς το καλό όλων. Και των δανειστών και της Ελλάδας.

Είδα με ενδιαφέρον την Έκθεση του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής, που μιλούσε για μια απόκλιση κατά 2,1 δισ. ευρώ. Έχει ενδιαφέρον ότι επικεφαλής του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής είναι ο κ. Κουτεντάκης, πρώην Γενικός Γραμματέας Δημοσιονομικής Πολιτικής επί της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Επομένως, η έκθεση εκείνη είναι μια φωτογραφία του α’ εξαμήνου, που αφορά τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, μια φωτογραφία του χθες, που δείχνει ότι αν πηγαίναμε με αυτή την πολιτική θα είχαμε προβλήματα ως το τέλος της χρονιάς. Εμείς πιστεύουμε ότι με σοβαρότητα, σχέδιο, αξιοπιστία και δημοσιονομική πειθαρχία στο πλαίσιο που έχει αναπτύξει το οικονομικό επιτελείο, θα πετύχουμε τον στόχο του 2019. Και αυτό θα μας δώσει επιπλέον βαθμούς αξιοπιστίας στη διαπραγμάτευση.