O Πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας, συναντήθηκε σήμερα με τον Βούλγαρο ομόλογό του, κ. Μπόικο Μπορίσοφ, στην Καβάλα, και πραγματοποίησαν διαβουλεύσεις παράλληλα με την υπογραφή μνημονίου συνεργασίας για τη σιδηροδρομική σύνδεση των δύο χωρών.
Η συνάντησή τους επικεντρώθηκε στη συνεργασία στους τομείς της οικονομίας, της ενέργειας και των μεταφορών, στις εξελίξεις στα Βαλκάνια, καθώς και στην επικείμενη βουλγαρική Προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ, κατά το α’ εξάμηνο του 2018.
Συγκεκριμένα, συμφωνήθηκε η πραγματοποίηση Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας Ελλάδας-Βουλγαρίας στα τέλη του τρέχοντος έτους, παράλληλα με την ολοκλήρωση του τερματικού σταθμού του IGB. Επιπλέον, τονίστηκε πως η βουλγαρική Προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ έχει ιδιαίτερη σημασία για την περιοχή, στο πλαίσιο της οποίας συμφωνήθηκε να υπάρξουν κοινές πρωτοβουλίες περαιτέρω προώθησης της «Ατζέντας της Θεσσαλονίκης» του 2003 για την ευρωπαϊκή προοπτική των Βαλκανίων. Επίσης, τονίστηκε από κοινού η σημασία της ολοκλήρωσης του αγωγού IGB το συντομότερο δυνατό για την Ευρώπη και την ευρύτερη περιοχή.
Μετά την υπογραφή του μνημονίου συνεργασίας από τους δύο Υπουργούς Υποδομών και Μεταφορών, οι δύο Πρωθυπουργοί πραγματοποίησαν κοινές δηλώσεις προς εκπροσώπους των ΜΜΕ των δύο χωρών:
Αλέξης Τσίπρας: Θα ήθελα να καλωσορίσω τον Βούλγαρο Πρωθυπουργό, Μπόικο Μπορίσοφ, στην Ελλάδα, στην Καβάλα, σε μια από τις πιο όμορφες πόλεις της Ελλάδας – αν και δεν μπορώ να είμαι πολύ αντικειμενικός για αυτό.
Θα ήθελα να τον καλωσορίσω και να τον ευχαριστήσω που ήρθε σήμερα στην Ελλάδα και μάλιστα σε μια ημέρα σημαντική για την Βουλγαρία, σε μια εθνική επέτειο της συνένωσης της Βουλγαρίας και να τους συγχαρώ και για την εθνική τους επέτειο και να πω ότι αυτή την ημέρα έχουμε και εδώ μια πολύ σημαντική, ιστορικής σημασίας, θα έλεγα, συμφωνία για τη συνανάπτυξη της περιοχής μας, για την κοινή πορεία ανάπτυξης και προόδου των δύο χωρών.
Η συνεργασία της Ελλάδας με την Βουλγαρία είναι καίριας σημασίας, κομβικής σημασίας και για τις δύο χώρες, αλλά, θα έλεγα, και για την ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων, ίσως και ένα πρότυπο συνεργασίας μέσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, διότι καταφέρνουμε να δημιουργούμε θετικές εξελίξεις σε μια σειρά από καίρια ζητήματα.
Στον τομέα της ενέργειας, ανοίγουμε νέους ορίζοντες για τον ενεργειακό χάρτη της Ευρώπης, όπως διαφαίνεται και από τις συναντήσεις των Υπουργών Ενέργειας των δύο χωρών. Μια από αυτές αναμένεται αύριο να διεξαχθεί στην Αλεξανδρούπολη, όπου συζητάμε και προχωράμε με γοργούς, θα έλεγα, ρυθμούς, τόσο για τον άξονα IGB όσο και για τον κάθετο άξονα διασύνδεσης και μεταφοράς φυσικού αερίου, αλλά και για τον σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Αλεξανδρούπολη.
Στον τομέα των μεταφορών, εργαζόμαστε από κοινού στη βάση της αναβάθμισης του δικτύου μεταφορών και συγκοινωνιών, ανάμεσα στις δύο χώρες, και αυτό νομίζω ότι αναδεικνύει μια σειρά από νέες μεγάλες ευκαιρίες για το εμπόριο, τον τουρισμό και συνολικά, θα έλεγα, ευκαιρίες και μια προοπτική οικονομικής άνθησης των δύο χωρών.
Αλλά και στον τομέα της κοινής αντιμετώπισης κρίσεων, στον τομέα της ασφάλειας, η συνεργασία μας είναι ουσιαστική, όπως στην προσφυγική και μεταναστευτική κρίση, που τα προηγούμενα χρόνια ήταν πολύ πιο έντονη. Η συνεργασία μας άνοιξε νέες προοπτικές για τον πολιτικό διάλογο σε κρίσιμα ζητήματα στην περιοχή μας.
Και δεν θα ήταν υπερβολή να πω, μάλιστα ύστερα και από τη σύνοδο που διεξήχθη στη Θεσσαλονίκη τον περασμένο Ιούλιο, την τριμερή Σύνοδο Ελλάδας-Βουλγαρίας-Σερβίας, ότι αυτή η συνεργασία ανάμεσα στις δύο χώρες αποκτά και μια περιφερειακή δυναμική, ενόψει της επόμενης τετραμερούς, αυτή τη φορά, συνόδου στη Βάρνα, όπου θα συμμετάσχει και η Ρουμανία – Ελλάδα-Βουλγαρία-Ρουμανία-Σερβία – στη Βάρνα, αρχές Οκτωβρίου, διαμορφώνεται μια δυναμική γύρω από τον άξονα Ελλάδας-Βουλγαρίας, που αποκτά μια σημαντική περιφερειακή δυναμική.
Επιτρέψτε μου, τώρα, να πω δυο λόγια για τη Συμφωνία που υπογράφτηκε πριν από λίγο από τους δύο Υπουργούς Μεταφορών της Ελλάδας και της Βουλγαρίας. Πρόκειται τη σιδηροδρομική διασύνδεση τριών σημαντικών, των σημαντικότερων λιμανιών της Βόρειας Ελλάδας, του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, της Καβάλας και της Θεσσαλονίκης, με τρεις σημαντικές πόλεις της Βουλγαρίας, το Ρούσε στον Δούναβη ποταμό, της Βάρνας και του Μπουργκάς, δύο σημαντικών λιμανιών της Βουλγαρίας στον Εύξεινο Πόντο.
Θα ήθελα να πω ότι δεν πρόκειται για ένα ακόμη έργο υποδομών, αλλά πρόκειται για ένα έργο ιστορικής σημασίας, τεράστιας οικονομικής, εμπορικής και γεωπολιτικής αξίας. Ένα έργο που ικανοποιεί διαπιστωμένες ανάγκες δεκαετιών. Αναβαθμίζει τις συνδυασμένες μεταφορές και τις υποδομές στις χώρες μας. Προσελκύει νέες παραγωγικές μονάδες και ενισχύει τις υπάρχουσες. Και θα έλεγα ότι θα αποτελέσει έναν πολύ ισχυρό μοχλό ανάπτυξης και διευκόλυνσης εμπορευματικών ροών και μετακινήσεων στην ευρύτερη περιοχή.
Στην πραγματικότητα ανοίγουμε νέους εμπορικούς δρόμους και επεκτείνουμε το διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών, συνδέοντας το Αιγαίο με τον Δούναβη και τη Μαύρη Θάλασσα.
Είναι ένα μεγάλο βήμα, ώστε οι βαλκανικές χώρες, η γειτονιά μας δηλαδή, να μετατραπεί σε έναν ευρωπαϊκό χώρο οικονομικής ευημερίας, υπό συνθήκες ασφάλειας και σταθερότητας.
Στο μνημόνιο συνεργασίας που υπέγραψαν πριν από λίγο οι Υπουργοί Μεταφορών των δύο χωρών, προβλέπεται και η ίδρυση διακρατικού φορέα υλοποίησης και διαχείρισης της σιδηροδρομικής γραμμής, από τη Θεσσαλονίκη έως το Ρούσε της Βουλγαρίας. Και θα έλεγα ότι με τη στήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής επιλέγεται για πρώτη φορά στην περιοχή μας αυτή η διαδικασία υλοποίησης ενός σπουδαίου έργου υποδομής, που έχει, βεβαίως, και ξεχωριστή βαρύτητα και σημασία, μιας και θα αναληφθεί από κοινό φορέα των δύο χωρών και όχι από κάθε ξεχωριστά στο δικό της έδαφος.
Να μου επιτραπεί να πω και μια κουβέντα για την πόλη που μας φιλοξενεί, για την Καβάλα. Μια πολύ σημαντική πόλη και ένα σημαντικό λιμάνι στη Βόρεια Ελλάδα, όπου η σιδηροδρομική διασύνδεση, που έλειπε για δεκαετίες, ήταν ένα έργο που θα έπρεπε να είχε γίνει εδώ και δεκαετίες, θα την αναβαθμίσει, θα δώσει άλλη δυναμική στο λιμάνι, άλλη δυναμική εμπορευματική, αλλά και δυναμική τουριστικής ανάπτυξης.
Είμαστε, λοιπόν, αποφασισμένοι να προχωρήσουμε με γοργούς ρυθμούς, με ενεργό συμμετοχή στην ευρωπαϊκή πολιτική και να αξιοποιήσουμε τις δυνατότητες που έχει η χώρα και η περιοχή μας, με συγκεκριμένο εθνικό στρατηγικό σχεδιασμό υποδομών και με ανθρώπους, που υλοποιούν αυτό τον σχεδιασμό, όχι με πολλά λόγια, όχι με μεγάλα λόγια, αλλά με σκληρή δουλειά.
Επίσης, με τον Βούλγαρο Πρωθυπουργό είμαστε σε μια κοινή γραμμή αποφασιστικότητας να αντλήσουμε, να εξαντλήσουμε τις μεγάλες δυνατότητες που δίνονται στις δύο χώρες μας από τη συνεργασία μας και από την αξιοποίηση της γεωπολιτικής δυναμικής αυτής της συνεργασίας.
Θα ήθελα, λοιπόν, για άλλη μια φορά να τον ευχαριστήσω που βρίσκεται σήμερα στην Καβάλα για να υπογράψουμε αυτή την ιδιαίτερης σημασίας συμφωνία και να εκφράσω τη βεβαιότητα ότι αυτή η συνεργασία θα συνεχιστεί προς όφελος των δύο λαών, προς όφελος της ειρήνης, της σταθερότητας και της συνανάπτυξης στην ευρύτερη περιοχή της Βαλκανικής. Και να πω ότι η βουλγαρική Προεδρία [του Συμβουλίου της ΕΕ], που έρχεται στο πρώτο εξάμηνο του 2018, για μας είναι μια προεδρία που την αισθανόμαστε και δική μας. Είναι μια βαλκανική προεδρία και θα συνεργαστούμε στενά, ώστε να έχει απόλυτη επιτυχία.
Μπόικο Μπορίσοφ: Ευχαριστώ για την πρόσκληση. Ευχαριστώ και τους δύο Υπουργούς μας, για τη θαυμάσια δουλειά που έχουν κάνει, για την υπογραφή του μνημονίου. Ευχαριστώ και εσένα προσωπικά για το έργο που έχεις επιτελέσει, ώστε να βγει η Ελλάδα από την κρίση.
Στη Βουλγαρία γιορτάζεται σήμερα μία από τις πιο αγαπημένες γιορτές: αυτή της συνένωσης της Βουλγαρίας. Σήμερα, με την υπογραφή του μνημονίου για το έργο που θα επιτελέσουμε. Η υπογραφή του μνημονίου αποτελεί μία συνέχεια της ανάπτυξης των ενεργειακών και μεταφορικών hub. Αποτελεί μία συνέχεια της διασύνδεσης των περιοχών μας με τη διακίνηση εμπορευμάτων, τη μετακίνηση ανθρώπων, υπέρ των νέων δυνατοτήτων ανάπτυξης του τουριστικού τομέα.
Το διατυπώσατε πολύ σωστά ότι πρέπει να αντιμετωπίσουμε τη βουλγαρική Προεδρία του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ως μία κοινή βαλκανική προεδρία, επειδή μας δίνεται η σπάνια ευκαιρία για να πείσουμε την Ευρώπη ότι υπάρχουν σοφοί άνθρωποι στην περιοχή μας, ηγέτες και κρατικοί άνδρες, οι οποίοι δουλεύουν, έτσι ώστε με διπλωματικά και πολιτικά μέσα να λύνονται οι αντιπαραθέσεις και από πυριτιδαποθήκη της Ευρώπης τα Βαλκάνια να εξακολουθούν να είναι μια περιοχή σταθερότητας και ειρήνης.
Το έργο υποδομών, το σημαντικό έργο, το μνημόνιο που υπογράψαμε σήμερα, σιδηροδρομικής διασύνδεσης Θεσσαλονίκης-Καβάλας-Αλεξανδρούπολης-Μπουργκάς-Βάρνας-Δούναβη, στην ουσία αποτελεί ένα έργο υποδομών μεταξύ δύο χωρών, μεταξύ της Βουλγαρίας και της Ελλάδας. Αλλά αυτομάτως στις 2 και 3 Οκτωβρίου, όταν συναντηθούμε στην επικείμενη τετραμερή συνάντηση στη Βάρνα, θα ενσωματώσουμε και τους Ρουμάνους και τους Σέρβους ομολόγους μας, επειδή το έργο αφορά τις μεταφορές στον Δούναβη και η στρατηγική του Δούναβη, στην οποία περιλαμβάνονται και η Αυστρία και η Ρουμανία και με την επικείμενη, τα επόμενα εξάμηνα, Προεδρία της Ευρωπαϊκής Ένωσης από πλευράς της Αυστρίας και της Ρουμανίας, είναι πολύ σημαντικό να εμπλέξουμε και τις χώρες αυτές.
Ταυτόχρονα, μας παρουσιάζεται και μια ευκαιρία να πείσουμε και να αποδείξουμε στους Ευρωπαίους εταίρους μας πόσο σημαντικά περιφερειακά έργα αναπτύσσονται στην περιοχή μας. Είναι σημαντικό, επίσης, όσον αφορά και τα διαρθρωτικά ταμεία, τη στάση μας απέναντι στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα για την ανεύρεση χρηματοδότησης, έτσι ώστε να πείσουμε τους Ευρωπαίους εταίρους μας, παρουσιάζοντας σήμερα ένα έγγραφο, ένα χαρτί, ουσιαστικά στοχεύουμε να γίνουν έργα υποδομής και σημαντικές εγκαταστάσεις.
Και όσον αφορά τις ευρωπαϊκές στρατηγικές για τα Βαλκάνια, νομίζω ότι είμαστε σε θέση να αποδείξουμε πως μπορούμε να διαδραματίσουμε ένα σημαντικό ρόλο για τη σταθερότητα της περιοχή μας, για την ανάπτυξή της.
Είπαμε με τον ομόλογό μου, τον κ. Τσίπρα, ότι τον Οκτώβριο, πριν από τη Σύνοδο Κορυφής της ΕΕ, θα ζητήσουμε μια συνάντηση με τον κ. Γιούνκερ για να εκθέσουμε ενώπιόν του τις ιδέες μας για την περαιτέρω ανάπτυξη της περιοχής μας με τα έργα υποδομής που ετοιμάζουμε.
Για άλλη μια φορά θα ήθελα να ευχαριστήσω τη φιλόξενη πόλη της Καβάλας και προσωπικά εσάς κύριε Πρωθυπουργέ, για τη δυνατότητα που μας δόθηκε σήμερα να βρισκόμαστε εδώ και να υπογράψουμε αυτό το τόσο σημαντικό και καίριο έργο με προοπτική.
Νίκος Ρούμπος (ΑΠΕ-ΜΠΕ): Αν μπορείτε να μας πείτε κάτι παραπάνω για αυτά που θα θέσετε στον κύριο Γιούνκερ, στη συνάντηση που ζητάτε μαζί του. Εσείς, εδώ πέρα, ανοίγετε δρόμους συνεργασίας. Είστε τρεις, γίνατε τέσσερις. Ταυτόχρονα, όμως, στη γειτονιά μας υπάρχουν προκλήσεις, υπάρχουν φωνές μισαλλοδοξίας και εθνικισμού. Τι λέτε σε αυτές τις πλευρές; Και για τον κύριο Τσίπρα: Σήμερα είναι εδώ με τον Πρωθυπουργό της Βουλγαρίας, αύριο έρχεται ο Εμανουέλ Μακρόν, ο Πρόεδρος της Γαλλίας στην Αθήνα. Τι σηματοδοτεί αυτή η επίσκεψη. Τι περιμένουμε;
Μπόικο Μπορίσοφ: Ως παλιός καλός μας φίλος, θα πούμε στον κύριο Γιούνκερ μαζί με τον Αλέξη, ότι όχι πολύ παλιά, εδώ και περίπου εκατό χρόνια, ενώ σε άλλα μέρη των Βαλκανίων, πριν είκοσι χρόνια, υπήρχαν εντάσεις, υπήρχαν σφαγές και δεν προέκυψε τίποτε θετικό από όλα αυτά. Είναι κατανοητό ότι η ιστορία είναι ιστορία. Ο καθένας επιμένει και θέλει να τηρήσει τις δικές του εθνικές αξίες. Σήμερα, όμως, εμείς είμαστε μέλος της μεγάλης ευρωπαϊκής οικογένειας στην οποία οι υπόλοιπες βαλκανικές χώρες θέλουν να μπουν. Εάν δεν με απατά η μνήμη μου, το 2003, υπήρχε η Ατζέντα της Θεσσαλονίκης. Και, ακριβώς βάσει αυτής της ατζέντας που στηρίχτηκε από την Ελλάδα, η Βουλγαρία και η Ρουμανία εντάχθηκαν στην ΕΕ. Ο Αλέξης ξέρει περισσότερα και θα θυμάται και περισσότερα. Θα βλέπετε ήδη, φαντάζομαι, είναι αισθητή η διαφορά που υπάρχει σ’ αυτά τα δέκα χρόνια της ένταξής μας [της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας στην ΕΕ] από τις υπόλοιπες βαλκανικές χώρες μη μέλη της ΕΕ. Μπορεί να μην είμαστε οι ιδανικές αλλά είμαστε πολλές φορές καλύτερες από τα υπόλοιπα κράτη. Και είμαστε ένα εξαιρετικά ελπιδοφόρο σύνορο της ΕΕ, το νότιο σύνορο μαζί με την Ελλάδα. Τα ίδια έχω πει και στα Σκόπια και στον [Πρόεδρο της Σερβίας] Βούτσιτς και στον Πρωθυπουργό του Κοσόβου. Τι έγινε με αυτόν τον πόλεμο; Τι πέτυχε με τον πόλεμο το Κόσοβο; Και ποια είναι η πρόοδος της ΠΓΔΜ, της FYROM, όσο συνεχίζει αυτή η διένεξη; Όταν είμαστε ενωμένοι υπάρχει ευημερία. Όπου, όμως, υπάρχει διχόνοια η κρίση είναι αισθητή. Αντιμετωπίσαμε κρίση οικονομική, κρίση με τους μετανάστες, τους πρόσφυγες. Ναι, βεβαίως, ακούγονται και φωνές του παρελθόντος. Και εμείς με τον Αλέξη, παρ’ όλο που ανήκουμε σε διαφορετικές πολιτικές παρατάξεις, τολμώ, όμως, να πω ότι είμαστε φίλοι. Μας συνδέει μια στενή φιλία. Θέλουμε, λοιπόν, να αποτελέσουμε ένα παράδειγμα για το πώς μπορούν να ενώνονται τα κράτη, πώς μπορούν μαζί να αναπτύσσουν τις οικονομίες τους, να δημιουργούν στέρεες βάσεις για τη βιομηχανία. Και σε τελική ανάλυση, αυτό θα φέρει και μεγαλύτερα εισοδήματα για τον κόσμο. Γι’ αυτό δεν πολεμάμε; Όποιος θέλει ας μιλάει για το παρελθόν, εμείς με τον Τσίπρα επιλέγουμε να μιλάμε για το μέλλον, για το άμεσο μέλλον. Αυτά ακριβώς θα πω στον Γιούνκερ.
Αλέξης Τσίπρας: Να πω ότι συμφωνώ απόλυτα με τον Μπόικο Μπορίσοφ, τον Βούλγαρο Πρωθυπουργό, αν και πιστεύω ότι δεν χρειάζεται να πούμε πολλά στον Γιούνκερ διότι αυτό ακριβώς το μοντέλο συνεργασίας είναι που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή – πιστεύω ακράδαντα – επιδιώκει, επιθυμεί και ενισχύει και προωθεί ως μοντέλο διακρατικής συνεργασίας για την ανάπτυξη και την συμβολή στον εκσυγχρονισμό των υποδομών και στη σταθερότητα, όμως, στην Ευρώπη. Όμως, ας μην κρυβόμαστε, εδώ δεν έχουμε να κάνουμε μόνο με ένα μοντέλο οικονομικής και εμπορικής συνεργασίας. Εδώ έχουμε να κάνουμε και με μια πρωτοβουλία που έχει ιδιαίτερη αξία σε μια πολύπαθη περιοχή, όπως η περιοχή των Βαλκανίων. Και αυτό που θέλουμε να αναδείξουμε ως μήνυμα μαζί οι δύο χώρες είναι ότι εμείς εδώ, οι Βαλκάνιοι, μπορούμε να συνεργαστούμε και έχουμε έγνοια μεγαλύτερη από τους κεντροευρωπαίους για το τι θα γίνει στα Βαλκάνια, και έχουμε και άποψη. Και έχουμε και όραμα και θέλουμε αυτό το όραμα να το κάνουμε πράξη μέσα από τη συνεργασία και την υλοποίηση συγκεκριμένων αναπτυξιακών project που θα βάλουν τα Βαλκάνια σε μια άλλη τροχιά. Κοιτάζουμε μπροστά, δεν μπορεί όμως να μη διδασκόμαστε από την ιστορία μας. Ακριβώς για να αποφύγουμε τα μοιραία λάθη του παρελθόντος και να δημιουργήσουμε ένα πλαίσιο που θα αναγκαστούν όλοι σιγά-σιγά να αρχίσουν να σκέφτονται διαφορετικά. Και να πω, επίσης, ότι αυτή η περιοχή δεν είναι μόνο πολύπαθη σε σχέση με το παρελθόν, «η πυριτιδαποθήκη της Ευρώπης» όπως λέγαμε, αλλά είναι ταυτόχρονα και τα ανατολικά σύνορα της Ευρώπης. Μην το ξεχνάμε αυτό. Μια περιοχή με ιδιαίτερη γεωπολιτική σημασία. Και χωρίς τη θετική συμβολή των χωρών μας, η ΕΕ σίγουρα δεν θα μπορεί να αντιμετωπίσει μια σειρά από σύγχρονες προκλήσεις.
Έρχομαι, τώρα, στο άλλο σκέλος της ερώτησής σας. Είναι προφανές ότι η Ελλάδα, βγαίνοντας από την πολύχρονη οικονομική κρίση, διαδραματίζει ξανά ένα κρίσιμο ρόλο στην Ευρώπη και στην περιοχή. Θέλουμε να παίξουμε ένα θετικό ρόλο ως δύναμη σταθερότητας, ειρήνης, συνεργασίας, ως κόμβος ανάμεσα σε τρεις διαφορετικές ηπείρους. Ένα χαρακτηριστικό που μας το προσδίδει η γεωγραφική μας θέση. Και αυτή η δυνατότητα μπορεί να ενισχυθεί τόσο μέσα από την ανάπτυξη μιας πολυδιάστατης εξωτερικής πολιτικής, ένα δόγμα το οποίο εφαρμόζουμε εδώ και δυόμιση χρόνια και αποφέρει καρπούς. Όσο, όμως, και από τη διαρκή προσπάθειά μας η Ελλάδα όχι μόνο να βγει από την οικονομική κρίση, αλλά να προσδώσει -αυτή η έξοδος της Ελλάδας από την κρίση- προστιθέμενη αξία σε όλη την ΕΕ και στην προοπτική οικονομικής ανάκαμψης και οικονομικής επιτυχίας σε όλη την ευρωζώνη και σε όλη την ΕΕ. Με αυτή την έννοια, και οι δύο διεθνείς συναντήσεις – και η επίσκεψη του Βούλγαρου Πρωθυπουργού και αύριο του Γάλλου Προέδρου – έχουν ένα νήμα που τις συνδέει. Είναι δύο γεγονότα σε μία συνέχεια. Και κοινός παρονομαστής είναι η αποφασιστικότητά μας να προχωρήσουμε έργα υποδομών, ιδιωτικές και δημόσιες επενδύσεις, να προχωρήσουμε με πιο γοργά βήματα στην ανάπτυξη που θα δώσει ευημερία στους λαούς μας, που θα δώσει θέσεις εργασίας και μια άλλη προοπτική συνολικά για την περιοχή. Και, τέλος, ας μην ξεχνάμε πως βρισκόμαστε σε μια εποχή που έχει ανοίξει η συζήτηση για το μέλλον της Ευρώπης. Για τη νέα αρχιτεκτονική της Ευρώπης. Σε αυτή τη συζήτηση, λαμβάνουμε μέρος ενεργά, όχι ως παρατηρητές, όχι ως ουραγοί, αλλά συνδιαμορφώνοντας την ατζέντα και βάζοντας το δικό μας λιθαράκι προς όφελος των λαών μας.
Πέτερ Ρουσκόφ (Εφημερίδα Τρουντ Σόφιας): Σήμερα γιορτάζουμε την Ημέρα της Συνένωσης της Βουλγαρίας, είναι μια εθνική εορτή στη Βουλγαρία. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι και μια μέρα ένωσης της Ελλάδας και της Βουλγαρίας στην κοινή τους πορεία πολιτικών κατευθύνσεων. Δεν είναι καιρός να δείξουμε και να θεωρηθεί ότι έχει πάψει η περιοχή μας να είναι «η πυριτιδαποθήκη της Ευρώπης».
Βουλγάρα δημοσιογράφος: Και προσθέτοντας κάτι άλλο ακόμη στην ερώτηση που έκανε ο συνάδελφος, θα ήθελα να ρωτήσω ποια θα είναι η κοινή σας βαλκανική πολιτική ως προς τα σημαντικά ευρωπαϊκά θέματα, κυρίως ως προς την πολιτική σας απέναντι στη Ρωσία και στην Τουρκία και με προοπτική, όπως τόνισε ο συνάδελφος, να μην θεωρείται η περιοχή μας πλέον «η πυριτιδαποθήκη της Ευρώπης»;
Αλέξης Τσίπρας: Αναφέρθηκα και στην αρχή ότι έχει ένα ιδιαίτερο συμβολικό γεγονός ότι βρίσκεται σήμερα εδώ ο Βούλγαρος Πρωθυπουργός, ανήμερα της επετείου της ένωσης της Βουλγαρίας και νομίζω ότι αυτός ο συμβολισμός είναι πολύ ενδιαφέρον συμβολισμός διότι, πράγματι, σήμερα εδώ τι κάνουμε; Ενώνουμε δυνάμεις. Ενώνουμε το Αιγαίο με τον Εύξεινο Πόντο, ενώνουμε το Αιγαίο με τον Δούναβη. Τώρα, σε ό,τι αφορά το δεύτερο σκέλος της ερώτησης, αναφέρθηκα πιο πριν στον κρίσιμο ρόλο που παίζουν οι χώρες μας ως το ανατολικό σύνορο της ΕΕ στις μεγάλες προκλήσεις που έχουμε να αντιμετωπίσουμε μπροστά μας. Το βασικό χαρακτηριστικό, όμως, της δικής μας συνεργασίας είναι ότι δεν είναι μια συνεργασία επιθετική έναντι τρίτων, ούτε μια συνεργασία που θέλει να μας περιχαρακώσει έναντι τρίτων γειτονικών χωρών. Αλλά, μια συνεργασία που θέλουμε να δώσει χαρακτηριστικά ανάπτυξης, προοπτικής στην περιοχή μας, κάτι το οποίο θα ωφελήσει και τους γείτονές μας. Όταν υπάρχει ευημερία σε μια περιοχή, αυτό ωφελεί και τις γειτονικές χώρες, και τις γειτονικές περιοχές. Και σε ό,τι αφορά τις σχέσεις μας με τη Ρωσία, είναι προφανές ότι οι χώρες μας μπορούν να παίξουν και ένα ρόλο γέφυρας ανάμεσα στην ΕΕ και τη Ρωσία καθότι υπάρχουν παραδοσιακά σχέσεις που βασίζονται σε μια κοινή πνευματική παράδοση, πράγμα το οποίο μπορεί να διευκολύνει αυτό το ρόλο.
Μπόικο Μπορίσοφ: Υποστηρίζω απόλυτα και συμφωνώ με τα όσα λέχθηκαν από τον ομόλογό μου, τον κ. Τσίπρα. Με τον ομόλογό μου, τον κ. Τσίπρα, είμαστε σεμνοί άνθρωποι, δεν έχουμε κάποιες υπεραισιόδοξες προθέσεις. Είχαμε τη δυνατότητα και χθες το βράδυ στο δείπνο και σήμερα το πρωί να συζητήσουμε για διάφορα θέματα, που αφορούν και την περιοχή μας και την Ευρώπη. Γι’ αυτό και έχω το θάρρος να μιλήσω στον πληθυντικό. Ένα από τα προβλήματα των Βαλκανίων είναι ποιο κράτος είναι το πιο μεγάλο. Είναι η Βουλγαρία, είναι η Ουγγαρία, είναι η Σερβία, είναι η Αλβανία η μεγάλη; Εάν κινηθούμε σε αυτό το επίπεδο, οι μεγάλοι να ενώνουν ή να χωρίζουν, τότε είναι πολύ επικίνδυνο το αποτέλεσμα. Γιαυτό, με τη σεμνότητα που μας διακρίνει, ξεκινούμε με πιο απλά πράγματα. Υπάρχει νέος αυτοκινητόδρομος; Του χρόνου θα είναι έτοιμος. Υπάρχει σιδηροδρομική γραμμή υψηλών ταχυτήτων; Θα γίνει. Διαθέτουμε αυτοκινητόδρομους μέχρι την Κωνσταντινούπολη και σιδηροδρομικές γραμμές. Έχουμε τον αυτοκινητόδρομο που συνδέει τη Σόφια και την Αδριατική; Όλα αυτά υπάρχουν. Η σπάνια ευκαιρία, το Αιγαίο, με όλα τα λιμάνια του Βορείου Αιγαίου, να συνδεθεί με τα δύο λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας και με το λιμάνι του Ρούσε. Εάν πραγματοποιηθεί αυτό το σχέδιο, η Καβάλα θα μπορέσει να εμπορεύεται με το Ρούσε και με τη μεγάλη οικονομία μιας ενδοχώρας.
Γιαυτό, στη Θεσσαλονίκη, όταν έγινε η τριμερής συνάντηση με τον Σέρβο Πρόεδρο, τον κ. Βούτσιτς, και οι τρεις μαζί, με τον κ. Τσίπρα, κρίναμε και το συζητήσαμε εάν θα μπορούσε να ενταχθεί και η Σερβία, επειδή μετέχει στη στρατηγική του Δούναβη και να επεκταθεί αυτό το έργο. Και όταν τερματίσει αυτό το project στο Ρούσε, γιατί να μην εντάξουμε και τη Ρουμανία; Για αυτόν ακριβώς το λόγο, πήραμε την απόφαση στις 3 Οκτωβρίου να συναντηθούμε και οι τέσσερις μας στη Βάρνα, εγώ και ο κ. Τσίπρας, να προσέλθουν και ο Βούτσιτς και ο Ρουμάνος Πρωθυπουργός, έτσι ώστε να ολοκληρωθεί τετραμερώς το εγχείρημα.
Όμως, ο Δούναβης σημαίνει και Ουγγαρία και Αυστρία, έως και τη Γερμανία. Σημαίνει και Σλοβακία και Τσεχία. Ο διάδρομος, αριθμός 8, μας δίνει τη δυνατότητα από την Αλβανία μέχρι τη Βουλγαρία να υπάρχει αυτοκινητόδρομος. Τότε θα δοθούν μεγάλες ευκαιρίες για επιχειρηματική δραστηριότητα, γιατί συντομεύεται κατά πολύ ο δρόμος και οι αποστάσεις. Με δύο λόγια καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι είναι πιο εύκολο να ενώσουμε και να προσδώσουμε νέα δυναμική στις οικονομίες μας και αργότερα θα δείξει και θα φανεί ποιος είναι ο πιο μεγάλος στα Βαλκάνια.