Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η Κυβέρνηση έχει ανοίξει με τόλμη και υπευθυνότητα όλα σχεδόν τα αποστήματα που ταλαιπωρούν το κοινωνικό σώμα, από την ενδοοικογενειακή έως τη νεανική βία και από το σεξισμό έως την έμφυλη βία. Κεντρική μας προτεραιότητα είναι αυτή της μηδενικής ανοχής απέναντι σε κάθε βίαιη και κακοποιητική συμπεριφορά. Με αυτό τον τρόπο επεκτείνουμε τα ανθρώπινα δικαιώματα και εμπεδώνουμε ακόμα μεγαλύτερο αίσθημα ασφάλειας για κάθε Ελληνίδα και για κάθε Έλληνα. Στην κατεύθυνση αυτή, οι τρεις Υπουργοί της Κυβέρνησής μας σήμερα ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη, ο κ. Θεοδωρικάκος, ο Υπουργός Δικαιοσύνης, ο κ. Τσιάρας και ο Υφυπουργός Πολιτισμού, αρμόδιος για θέματα Αθλητισμού, ο κ. Αυγενάκης, ο καθένας στο πεδίο των αρμοδιοτήτων του, θα παρουσιάσουν σήμερα δράσεις πολιτικές και θεσμικές πρωτοβουλίες, στο πλαίσιο του Αθλητικού Νομοσχεδίου, για την αντιμετώπιση της οπαδικής βίας. Ξεκινάμε με τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη, τον κ. Θεοδωρικάκο.
Τ. ΘΕΟΔΩΡΙΚΑΚΟΣ: Κυρίες και κύριοι, θα ευχόμουν να μην δίναμε ποτέ αυτή τη συνέντευξη και να ζούσε ο Άλκης. Οφείλουμε, όμως, να πούμε κάποια πράγματα και να πράξουμε τα αναγκαία ώστε να μην υπάρξει άλλος Άλκης, άλλο Eλληνόπουλο, άλλος πολίτης, άλλος άνθρωπος θύμα αυτού του παραλογισμού.
Στεκόμαστε εδώ σήμερα γιατί είμαστε απέναντι στη βία. Ως Πολιτεία, ως πολίτες οφείλουμε να είμαστε απέναντι σε κάθε είδους βία και να καταστείλουμε αμέσως όλες τις εκφάνσεις της που μας οδήγησαν εδώ σήμερα.
Δυστυχώς, στη δύσκολη εποχή που διανύουμε παρατηρούμε μία σειρά από ακραία περιστατικά απάνθρωπης βιαιότητας, πράξεις χουλιγκανισμού, αλλεπάλληλα κρούσματα ενδοοικογενειακής βίας και πρωτοφανή εγκλήματα, που έχουν προκαλέσει σοκ στην κοινωνία.
Οφείλω στο σημείο αυτό να τονίσω-και το αναφέρω ως παρατήρηση και όχι ως δικαιολογία, ότι ο χουλιγκανισμός είναι μια παγκόσμια μάστιγα… και δεν αποτελεί χαρακτηριστικό μόνο των ελληνικών γηπέδων. Αυτή η παγκόσμια μάστιγα λοιπόν, αυτή η θλιβερή πανδημία είναι η αιτία θανάτου δεκάδων ανθρώπων, συνήθως νέων, εδώ και πολλά χρόνια.
Ήρθε η ώρα, αντί να σκοτώνονται τα παιδιά μας άδικα, να «σκοτώσουμε» ως Πολιτεία, αλλά και ως πολίτες, ξεχωριστά ο καθένας, αυτή τη Λερναία Ύδρα.
Οφείλουμε όλοι να ενώσουμε τις δυνάμεις μας: Κυβέρνηση, πολιτικά κόμματα, οι αθλητικοί παράγοντες, οι ομάδες, αθλητές, κοινωνία των πολιτών και τοπική αυτοδιοίκηση
Σε κάθε περίπτωση, η Αστυνομία παρεμβαίνει, αλλά είναι προφανές ότι πρέπει όλοι να ανταποκριθούμε. Κανείς δεν δικαιούται να λείπει από το προσκλητήριο ενάντια στη βία !
Η ανακάλυψη των στυγνών δολοφόνων του Άλκη, έγινε θέμα τιμής για την ΕΛ.ΑΣ., αλλά και για όλους τους Έλληνες. Η Αστυνομία έκανε το καθήκον της στο ακέραιο. Απαντήσαμε εμπράκτως στη δυσπιστία και την καχυποψία.
Κάποιοι έλεγαν ότι «δεν θα τους πιάσουμε». Πως «αφήσαμε κάποιους να φύγουν από τη χώρα». Και στο τέλος ότι «διαφεύγει κάποιος». Σας αποκαλύπτω με ξεχωριστή υπερηφάνεια ότι πολλοί αστυνομικοί δεν έφευγαν από την βάρδια τους και παρέμεναν μέχρι να συλληφθούν όλοι και οι 12 που βρίσκονται στην φυλακή με απόφαση της δικαιοσύνης.
Το μήνυμα είναι σαφές: Για την ΕΛ.ΑΣ. ο Νόμος είναι Νόμος και ισχύει για όλους, όποιος και αν είναι, οποία και αν είναι η οικονομική του δύναμη, όλοι είμαστε ίσοι έναντι του Νόμου.
Η Αστυνομία μέχρι χθες πραγματοποίησε 575 ελέγχους και έκλεισε 67 συνδέσμους χούλιγκαν σε όλη τη χώρα. Έγιναν 17 συλλήψεις. Σημειώνω ότι οι σύνδεσμοι ανήκουν σε όλες τις ομάδες. Και θα συνεχίσει να κάνει τη δουλειά της αποτελεσματικά. Χωρίς εκπτώσεις. Προχθές επίσης, συνελήφθη ο δράστης επίθεσης σε 15χρονο οπαδό στην Αθήνα.
Οι νομοθετικές παρεμβάσεις που θα ανακοινωθούν από τους δύο συναδέλφους Υπουργούς, συζητήθηκαν σε αλλεπάλληλες συσκέψεις υπό τον Πρωθυπουργό και ανταποκρίνονται στις προτάσεις που διατύπωσε το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και η ΕΛ.ΑΣ.. Σε ό,τι μας αφορά προχωράμε στην υλοποίηση των παρακάτω μέτρων:
Συνεχίζουμε τους ελέγχους σε συνδέσμους οργανωμένων οπαδών που λειτουργούν και όσοι δεν πληρούν τις προβλέψεις του Νόμου θα σφραγίζονται. Η ΕΛ.ΑΣ. θα είναι πολύ αυστηρή στην εφαρμογή των νομοθετικών παρεμβάσεων που θα ανακοινώσουν οι δύο συνάδελφοί μου.
Οι ανώνυμες εταιρείες του χώρου του ποδοσφαίρου και του μπάσκετ, έχουν την ευθύνη να εκσυγχρονίσουν και να αναβαθμίσουν το σύστημα καμερών που παρακολουθούν τις εξέδρες των φιλάθλων κατά τη διάρκεια των αγώνων. Και θα ελεγχθούν γι’ αυτό. Αυτή η μέθοδος διασφαλίζει την εφαρμογή του μέτρου της ταυτοποίησης του κατόχου κάθε εισιτηρίου και συγκεκριμένης θέσης στο γήπεδο.
Υλοποιούμε πρόγραμμα εκπαίδευσης του Αστυνομικού προσωπικού με βάση ευρωπαϊκά πρότυπα για την πρόληψη και αντιμετώπιση της παραβατικότητας ανηλίκων, διότι οι ανήλικοι είναι συνήθως τα θύματα προσηλυτισμού των χούλιγκαν. Έχουμε εξειδικευμένες ομάδες με τη συμμετοχή ψυχολόγων, ώστε να μπορούμε να προσεγγίσουμε τους νέους με τον σωστό τρόπο. Στο ίδιο πλαίσιο, προχωράμε σε εκπαιδευτικές ανταλλαγές με αξιωματικούς άλλων χωρών, και ιδιαίτερα της Μεγάλης Βρετανίας.
Αναβαθμίζουμε τη διαρκή εποπτεία των μέτρων αντιμετώπισης της οπαδικής βίας με την καθημερινή εμπλοκή ανώτατου αξιωματικού του Αρχηγείου της ΕΛ.ΑΣ. και συγκεκριμένα του εκάστοτε Υπαρχηγού της.
Κατά αυτόν τον τρόπο, εντατικοποιείται το πλαίσιο των ελέγχων και αναβαθμίζεται η επιχειρησιακή μας ικανότητα, ώστε να περιοριστεί ο ζωτικός χώρος δράσης αυτών των εγκληματικών ομάδων και να αντιμετωπιστεί στη ρίζα του το φαινόμενο του χουλιγκανισμού.
Μπορούμε; Ναι μπορούμε! Μπορούμε όμως όλοι μαζί! Πολιτεία, σωματεία, πολίτες, Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Ο Ιπποκράτης είχε πει: «Κάλλιον Του Θεραπεύειν Το Προλαµβάνειν…».
Και αυτό πρέπει να πράξουμε άμεσα, ώστε να μην χαθούν άλλα παιδιά μας, και να έχουμε ως αποτέλεσμα το νους υγιής εν σώματι υγιή, που θα συνοδεύεται πάντα σε κάθε άθλημα από το ευ αγωνίζεσθαι!
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ευχαριστούμε πολύ, κ. Υπουργέ. Σειρά έχει τώρα ο Υπουργός Δικαιοσύνης, ο κ. Τσιάρας.
Κ. ΤΣΙΑΡΑΣ: Κυρίες και Κύριοι, όπως γνωρίζετε, με τον Ν. 4855/2021 για τις τροποποιήσεις του Ποινικού Κώδικα και του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας επήλθαν σημαντικές αλλαγές για το πλαίσιο των ποινικών κυρώσεων για μια σειρά αδικημάτων.
Ειδικότερα, σχετικά με το άρθρο 299 παρ. 1 ΠΚ για την ανθρωποκτονία μοναδική πλέον ποινή είναι η ισόβια κάθειρξη.
Για την πρόκληση επικίνδυνης σωματικής βλάβης (που προβλέπεται στο άρθρο 309 ΠΚ), η προβλεπόμενη ποινή είναι η φυλάκιση έως τρία έτη.
Με άλλα λόγια, στον Ποινικό Κώδικα, όπως ισχύει από τον περασμένο Νοέμβριο, έχει παραληφθεί η διαζευτικότητα της ποινής για την πρόκληση σωματικής βλάβης, η οποία τιμωρείτο μέχρι και τον Νοέμβριο του με ποινή φυλάκισης έως τρία έτη ή επιβολή μόνον χρηματικής ποινής.
Αντίστοιχα, για τη βαριά σωματική βλάβη (άρθρο 310 ΠΚ), αναδιαμορφώθηκε το αδίκημα. Πρώτον, αυστηροποιήθηκε η ποινή τόσο στην περίπτωση κατά την οποία ο δράστης επέφερε την βαριά σωματική βλάβη στο θύμα όσο και στην περίπτωση κατά την οποία ο δράστης επεδίωκε την πρόκληση της βαριάς σωματικής βλάβης.
Υπήρξε δηλαδή από την πλευρά του νομοθέτη του ν. 4855/2021 μία διαβάθμιση του δόλου του δράστη σε αντιστοιχία με την επιβαλλόμενη σε αυτόν ποινή. Έτσι με το άρθρο 66 του ν. 4855/2021 ο δράστης βαριάς σωματικής βλάβης τιμωρείται πλέον με ποινή φυλάκισης τουλάχιστον δύο ετών (δηλαδή με φυλάκιση από 2 έως 5 έτη) ενώ μέχρι την αλλαγή του νόμου τιμωρείτο με ποινή φυλάκισης τουλάχιστον ενός έτους (δηλαδή με φυλάκιση από 1 έτος έως 5 έτη). Αν δε ο δράστης επεδίωκε την πρόκληση της βαριάς σωματικής βλάβης, τότε η πράξη του είναι κακούργημα και σήμερα θα τιμωρηθεί με την ποινή της καθείρξεως, δηλαδή με ποινή από 5 έως 15 έτη (αντί για κάθειρξη μέχρι 10 έτη με τον προϊσχύσαντα Ποινικό Κώδικα).Στην έννοια, μάλιστα, της βαριάς σωματικής βλάβης προστέθηκε πλέον η αναπηρία και η μόνιμη παραμόρφωση που προκλήθηκαν στο θύμα από την συμπεριφορά του δράστη.
Ιδιαίτερα σημαντική είναι επίσης η προσθήκη του κακουργήματος της βαριάς σωματικής βλάβης στον κατάλογο των αδικημάτων του ν. 2225/1994, για την διακρίβωση του οποίου από τις αρχές είναι επιτρεπτή η άρση του τηλεφωνικού απορρήτου.
Σχετικά με τα εγκλήματα κατά της σωματικής ακεραιότητας υπαλλήλου (άρθρο 315Α ΠΚ). Με το άρθρο 68 του ν. 4855/2021 προστέθηκε νέα ποινική διάταξη στο κεφάλαιο του Ποινικού Κώδικα για τα εγκλήματα κατά της σωματικής ακεραιότητας, η οποία προβλέπει πλέον ρητά ότι η τέλεση κάθε μορφής σωματικής βλάβης (απλής, επικίνδυνης, βαριάς, θανατηφόρας) σε βάρος υπαλλήλου κατά την εκτέλεση της εργασίας ή στο πλαίσιο της εργασίας του συνιστά επιβαρυντική περίσταση, δηλαδή προσμετράται επιβαρυντικά στην ποινή που τελικά θα επιβληθεί στον δράστη μίας τέτοιας αξιόποινης πράξης. Προφανώς, σε αυτή την κατηγορία αδικημάτων εντάσσεται και η άσκηση βίας σε βάρος αστυνομικών, οι οποίοι είναι επιφορτισμένοι με την προστασία και τη διατήρηση της δημόσιας ειρήνης.
Με τον ισχύοντα Ποινικό Κώδικα, όπως γνωρίζετε, έχουν επέλθει σημαντικές αλλαγές που αφορούν και την απόλυση υπό όρο. Ειδικότερα, αυστηροποιήθηκαν οι τυπικές και ουσιαστικές προϋποθέσεις για την απόλυση υπό όρο των καταδικασθέντων για το έγκλημα της ανθρωποκτονίας, με την αύξηση του κατώτατου ορίου πραγματικής έκτισης να έχει αυξηθεί στα 18 έτη (παραμονής στα σωφρονιστικά καταστήματα).
Όλες οι παραπάνω αλλαγές, οι οποίες -ειρήσθω εν παρόδω- καταψηφίστηκαν από την αξιωματική αντιπολίτευση, εφαρμόζονται ήδη από τον περασμένο Νοέμβριο πλήρως και οριζόντια. Καταλαμβάνουν, δε, όλα τα αδικήματα που -κατά κόρον- τελούνται στο πλαίσιο των αθλητικών δραστηριοτήτων και συνδέονται με την λεγόμενη οπαδική βία.
Κατά τη διάρκεια των τελευταίων 30 μηνών, το Υπουργείο Δικαιοσύνης συμμετέχει ενεργά, κατά λόγο αρμοδιότητας, στη διαμόρφωση των νομοθετικών πρωτοβουλιών του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, σε στενή συνεργασία με τον Υφυπουργό Αθλητισμού κ Αυγενάκη για τους νόμους 4639/2019 και 4809/2021 που ψήφισε η παρούσα κυβέρνηση.
Στο πλαίσιο αυτής της συνεργασίας και δεδομένων των αλλαγών που ήδη έχουν γίνει από το Υπουργείο Δικαιοσύνης, προτείνεται μια δέσμη προτάσεων που συμπληρώνουν το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο και κλείνουν όλα τα πιθανά παράθυρα για την οπαδική βία και προβλέπουν την πλέον αυστηρή και παραδειγματική τιμωρία των δραστών. Ειδικότερα, με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις:
-Αυξάνεται ως προς τα ελάχιστα και μέγιστα όρια το πλαίσιο ποινής για εγκλήματα οπαδικής βίας.
Συγκεκριμένα: Αυστηροποιούνται οι ποινές του άρθρου 41ΣΤ του Αθλητικού Νόμου (κατοχή επικινδύνων αντικειμένων, βιαιοπραγίες, απειλές, είσοδος στους αγωνιστικούς χώρους με σκοπό τη διακοπή αθλητικής εκδήλωσης, ρατσιστικές εκδηλώσεις, δημόσια υποκίνηση σε αδικήματα αθλητικής βίας κλπ)
Στα παραπάνω αδικήματα, όπου σήμερα προβλέπεται ποινή φυλάκισης μέχρι 2 έτη θα προβλέπεται ποινή φυλάκισης από 6 μήνες μέχρι 5 έτη.
Αντίστοιχα, όπου σήμερα προβλέπεται ποινή φυλάκισης μέχρι 1 έτος, θα προβλέπεται ποινή φυλάκισης από 3 μήνες μέχρι 5 έτη.
Στις διακεκριμένες περιπτώσεις επικίνδυνων δραστών, όπου προβλέπεται σήμερα ποινή φυλάκισης μέχρι 3 έτη, θα προβλέπεται ποινή φυλάκισης από 2 μέχρι 5 έτη.
Για το αδίκημα της δημόσιας υποκίνησης σε εγκλήματα οπαδικού μίσους, εκτός από την ποινή, από 6 μήνες μέχρι 5 έτη, θα επιβάλλεται υποχρεωτικά και χρηματική ποινή.
-Καθιερώνεται ειδικό ποινικό αδίκημα για όσους κατά τη διάρκεια αθλητικών αγώνων έχουν καλυμμένα χαρακτηριστικά προσώπου με σκοπό να παρεμποδιστεί η ανίχνευση και καταγραφή του από τις συσκευές καταγραφής εικόνας.
Με την καθιέρωση του αξιοποίνου, προβλέπεται ειδικότερα ποινή φυλάκισης τουλάχιστον 6 μηνών και χρηματική ποινή.
-Απαγορεύεται η αναστολή εκτέλεσης της ποινής για εγκλήματα οπαδικής βίας.
Πιο συγκεκριμένα:
Καταργείται η δυνατότητα της κατ εξαίρεση αναστολής της ποινής, η οποία θα εκτίεται υποχρεωτικά άμεσα.
Επεκτείνεται η ρύθμιση της απόλυτης απαγόρευσης της αναστολής και η άμεση εκτέλεσή της στις περιπτώσεις καταδίκης κατηγορουμένου για την αξιόποινη πράξη της λειτουργίας συνδέσμου άνευ άδειας ή μετά από παραβίαση της σφράγισης του ή στις περιπτώσεις παραβίασης παρεπόμενης ποινής για απαγόρευση παρακολούθησης αγώνων κ εμφάνισης στο ΑΤ ή περιοριστικών όρων που έχουν επιβληθεί δυνάμει εισαγγελικής διάταξης ή δικαστικής απόφασης.
-Οι υποθέσεις οπαδικής βίας εκδικάζονται κατά προτεραιότητα και καθιερώνεται σε περίπτωση αναβολής εκδίκασης η υποχρεωτική επιβολή περιοριστικών όρων.
Έτσι, όταν η εκδίκαση της υπόθεσης αναβάλλεται για οποιονδήποτε λόγο, επιβάλλονται υποχρεωτικά περιοριστικοί όροι (όπως π.χ απαγόρευση παρακολούθησης αγώνων και εμφάνιση στο ΑΤ κατά το χρόνο διεξαγωγής τους).
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ευχαριστούμε, κ. Υπουργέ, τον λόγο έχει τώρα ο αρμόδιος Υφυπουργός Αθλητισμού, ο κ. Αυγενάκης.
Λ. ΑΥΓΕΝΑΚΗΣ: Κυρίες και κύριοι, προτού προχωρήσω από τη μεριά μου στα βασικά σημεία των νομοθετικών ρυθμίσεων και στις λοιπές πρωτοβουλίες του Υφυπουργείου Αθλητισμού για την αντιμετώπιση της οπαδικής βίας, να εκφράσω ξανά τα βαθιά μου συλλυπητήρια στην οικογένεια του Άλκη Καμπανού. Είμαστε όλοι συγκλονισμένοι. Επιτρέψτε μου να συγχαρώ κι εγώ με τη σειρά μου την ηγεσία και τα στελέχη της Ελληνικής Αστυνομίας για τα γρήγορα αντανακλαστικά και την αποτελεσματικότητα, που επέδειξαν. Αθλητισμός και βία όμως, είναι έννοιες από τη φύση και την κουλτούρα τους, απολύτως αποκλίνουσες. Στον αθλητισμό, μόνο ως στρέβλωση μπορούν να θεωρηθούν οι εκδηλώσεις βίας και χουλιγκανισμού. Συμφωνούμε όλοι, ότι η βία δεν έχει χρώμα και οπαδικές αποχρώσεις.
Ο αθλητισμός χρησιμοποιείται ως επίφαση, για να οργανώσουν τη δράση τους περιθωριακά και εγκληματικά άτομα, τα οποία εύκολα καταφέρνουν να παρεισφρήσουν στους κόλπους Λεσχών και Παραρτημάτων. Εύλογα λοιπόν, όταν συμβαίνουν τέτοια θλιβερά γεγονότα, η κοινωνία διερωτάται: Υπάρχουν νόμοι; Γίνονται έλεγχοι; Συλλαμβάνονται οι δράστες; Απονέμεται δικαιοσύνη; Γνωρίζουν οι διοικήσεις των ομάδων; Ή τους καλύπτουν; Τους απαντούμε λοιπόν!
Το νομοθετικό πλαίσιο που διέπει εν γένει την αντιμετώπιση της οπαδικής βίας είναι ήδη αρκετά αυστηρό και ισχυροποιείται ακόμα περισσότερο με το σημερινό πλαίσιο που ανακοινώνουμε. Ξεκινώ, θυμίζοντας ορισμένες κομβικές πρωτοβουλίες της παρούσας Κυβέρνησης, χωρίς να παραβλέψουμε σημαντικές πρωτοβουλίες, που είχαν ληφθεί σε προηγούμενους χρόνους:
Με τον νόμο 4639, που ψηφίσαμε τον Νοέμβριο του 2019: Θεσπίσαμε τη δυνατότητα συλλογής, επεξεργασίας και αξιοποίησης, στο πλαίσιο της ποινικής διαδικασίας, του οπτικοακουστικού υλικού και των δεδομένων που καταγράφονται με οποιοδήποτε τεχνικό μέσο, ακόμα και από φορητές συσκευές, που χειρίζεται στέλεχος της Ελληνικής Αστυνομίας.
Επεκτείναμε τα τοπικά και χρονικά όρια εφαρμογής των ποινικών διατάξεων για πράξεις «αθλητικής βίας», που έχουν αμιγώς οπαδικά κίνητρα και τελούνται σε χρόνο και τόπο μη συνδεόμενους με κάποια αθλητική εκδήλωση. Δώσαμε τη δυνατότητα στην Ελληνική Αστυνομία, να διενεργεί δειγματοληπτικούς ελέγχους στους κατόχους εισιτηρίων, εντός και εκτός των αθλητικών εγκαταστάσεων. Δεν σταματήσαμε όμως εκεί.
Με τον νόμο 4809, τον Ιούνιο του 2021: Επαναφέραμε το «ιδιώνυμο». Και με τις σημερινές βελτιώσεις του από το Υπουργείο Δικαιοσύνης, δεν θα υπάρχει καμία δυνατότητα της αναστολής και της μετατροπής των στερητικών της ελευθερίας ποινών, που επιβάλλονται από τα ποινικά δικαστήρια, για παραβάσεις αθλητικής βίας.
Προχωρήσαμε στη ρύθμιση των οργανωμένων μετακινήσεων των οπαδών, όπου οι ομάδες έχουν την εποπτεία και τον έλεγχο των μετακινήσεων των Λεσχών Φιλάθλων τους, ώστε να υπάρχει ασφάλεια και σαφές σύστημα απόδοσης ευθυνών σε περίπτωση επεισοδίων.
Προβλέψαμε τη δυνατότητα δημιουργίας μίας Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Λεσχών Φιλάθλων, με στόχο να συμβάλλουμε στην καλλιέργεια μίας κουλτούρας συνεργασίας και συνεννόησης μεταξύ φιλάθλων διαφορετικών ομάδων.
Δίνουμε δικαίωμα λόγου στην υγιή μερίδα του «οπαδικού κινήματος» και κεντρική εκπροσώπηση των φιλάθλων στην επικοινωνία τους με θεσμικούς φορείς. Και σήμερα, υπό την καθοδήγηση του ίδιου του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, και μετά από άριστη συνεργασία με τους συναδέλφους Υπουργούς Δικαιοσύνης και Προστασίας του Πολίτη, σας παρουσιάζουμε τις νομοθετικές ρυθμίσεις που θα λάβει με τη σειρά του τις προσεχείς ημέρες το Υφυπουργείο Αθλητισμού.
Κυρώνεται αυτήν την εβδομάδα στην Βουλή, η Σύμβαση Σεντ Ντενί του Συμβουλίου της Ευρώπης, για την ολοκληρωμένη προσέγγιση θεμάτων ασφαλείας, προστασίας και υπηρεσιών σε ποδοσφαιρικούς αγώνες και λοιπά αθλητικά γεγονότα. Η Σύμβαση αποσκοπεί στην παροχή ασφαλούς, προστατευμένου, και φιλικού περιβάλλοντος στο πλαίσιο ποδοσφαιρικών αγώνων και άλλων αθλητικών διοργανώσεων και γίνεται διάκριση μεταξύ: «μέτρων για την ασφάλεια», «μέτρων για την προστασία» και «μέτρων για την παροχή υπηρεσιών».
Δημιουργείται, μεταξύ άλλων, το Εθνικό Κέντρο Πληροφοριών Ποδοσφαίρου εντός των δομών της Ελληνικής Αστυνομίας, που θα έχει να κάνει ΚΑΙ με ανταλλαγή πληροφοριών διεθνούς συνεργασίας. Αυτήν την εβδομάδα, στο 5ο κατά σειρά νομοσχέδιο της αθλητικής μας μεταρρύθμισης, αναδιαμορφώνουμε το ισχύον πλαίσιο για τις Λέσχες Φιλάθλων και τη στενή σχέση των ΠΑΕ, ΚΑΕ και ερασιτεχνικών σωματείων με τους οργανωμένους φίλους και υποστηρικτές της ομάδας τους: Προχωρούμε σε προσωρινή αναστολή της λειτουργίας όλων των Λεσχών Φιλάθλων (και φυσικά των παραρτημάτων τους ανά την Επικράτεια) έως την 31η Ιουλίου 2022.
Να σημειώσω ότι σήμερα είναι καταχωρημένες και λειτουργόυν 12 νόμιμες Λέσχες Φιλάθλων, με 222 Παραρτήματα. Τα αναλυτικά στοιχεία έχουν ήδη τεθεί υπόψιν στην ηγεσία του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη. Με την προσωρινή αναστολή λειτουργίας των Λεσχών, έως τις 31 Ιουλίου, εξασφαλίζεται ένα εύλογο μεταβατικό χρονικό διάστημα, έως ότου επιτραπεί ξανά η αδειοδότηση των Λεσχών και των Παραρτημάτων τους, σύμφωνα με το νέο πλαίσιο, το οποίο θα κινηθεί στις εξής κατευθύνσεις:
Το ερασιτεχνικό σωματείο, η ΠΑΕ και η ΚΑΕ μπορούν να αναγνωρίσουν έως ΜΙΑ Λέσχη Φιλάθλων, έκαστη.
ΕΔΡΑ της Λέσχης, θα είναι υποχρεωτικά πλέον η έδρα του ερασιτεχνικού σωματείου, της ΠΑΕ ή της ΚΑΕ, απ’ όπου βεβαιώνεται η Λέσχη. Ετσι, ΠΑΕ, ΚΑΕ ή ερασιτεχνικό σωματείο θα έχουν τη δυνατότητα άμεσης πρόσβασης και ελέγχου στο Μητρώο και στις δράσεις των μελών της Λέσχης. Παράλληλα, υπάρχει υποχρέωση της ΠΑΕ/ ΚΑΕ/ αθλητικού σωματείου να αναρτά στην ιστοσελίδα του τα στοιχεία της Λέσχης Φιλάθλων και των Παραρτημάτων της.
Σε περίπτωση πλημμελούς εποπτείας, με την καταγραφή παράνομων περιστατικών, θα επιβάλλονται διοικητικά πρόστιμα και ποινές διεξαγωγής αγώνων χωρίς θεατές. Για να λειτουργεί νόμιμα Παράρτημα Λέσχης Φιλάθλων οπουδήποτε, απαιτείται η εγγραφή στο Μητρώο Μελών της Λέσχης τουλάχιστον 50 ενηλίκων, μονίμων κατοίκων της περιοχής λειτουργίας του Παραρτήματος, με καθαρό ποινικό Μητρώο.
Ανακαλείται η άδεια λειτουργίας Λέσχης ή Παραρτήματος, εφόσον ασκηθεί ποινική δίωξη σε τουλάχιστον δύο άτομα – μέλη Λέσχης ή Παραρτήματος, για αδικήματα αθλητικής βίας, παράβαση περί ναρκωτικών ή περί όπλων και για το έγκλημα της ανθρωποκτονίας από πρόθεση.
Το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης δημιουργεί ψηφιακή πλατφόρμα, με τίτλο «Ψηφιακό Μητρώο Μελών Λεσχών Φιλάθλων», που θα επικαιροποιείται κάθε καλοκαίρι, με ευθύνη των υπευθύνων των Λεσχών. Πιστοποιημένοι χρήστες του Μητρώου είναι: Οι νόμιμοι εκπρόσωποι των Λεσχών Φιλάθλων και οι υπεύθυνοι λειτουργίας των Παραρτημάτων τους και οι νόμιμοι εκπρόσωποι των αθλητικών σωματείων, Τμημάτων Αμειβομένων Αθλητών ή Ανωνύμων Αθλητικών Εταιριών, που έχουν δώσει τη συναίνεσή τους για την αναγνώριση της Λέσχης.
Απαγορεύεται η διάθεση μεμονωμένων εισιτηρίων στις θύρες των γηπέδων, όπου συγκεντρώνονται οι οργανωμένοι οπαδοί. Το μέτρο θα ισχύσει άμεσα, δηλαδή από την ψήφιση του νόμου και συμπεριλαμβάνει και την τρέχουσα αγωνιστική περίοδο.
Οι ΠΑΕ, οι ΚΑΕ και τα ερασιτεχνικά σωματεία θα προβαίνουν αποκλειστικά σε διάθεση Εισιτηρίων Διαρκείας στις θύρες οργανωμένων οπαδών και μόνο στους νόμιμους κατόχους τους θα επιτρέπεται η είσοδος.
Εφόσον, μετά από δειγματοληπτικούς ελέγχους, διαπιστωθεί παράνομη παρουσία φιλάθλου στις εξέδρες, τότε θα επιβάλλονται κλιμακωτές ποινές αναστολής λειτουργίας της θύρας, καθώς και διοικητικά πρόστιμα.
Καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε να θωρακίσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο το θεσμικό μας οπλοστάσιο. Ωστόσο, η αντιμετώπιση της οπαδικής βίας είναι υπόθεση όλων μας και απαιτεί διαρκή συνεργασία πέρα από τις αναγκαίες θεσμικές παρεμβάσεις.
Για τον λόγο αυτό, εντός της εβδομάδας και πριν από την ψήφιση των διατάξεων στην Βουλή, προγραμματίζουμε περαιτέρω διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και την αθλητική οικογένεια. Πρόθεσή μας είναι η συμμετοχή εκπροσώπων, από όλο το φάσμα του πολιτικού, αθλητικού, οπαδικού και ακαδημαϊκού γίγνεσθαι.
Τα νέα μέτρα που ανακοινώνονται σήμερα θα έχουν ουσιαστικό αποτύπωμα, μόνο μέσα από τη συντονισμένη δράση των Υπουργείων Δικαιοσύνης και Προστασίας του Πολίτη, του Υφυπουργείου Αθλητισμού, των ΠΑΕ / ΚΑΕ/ αθλητικών σωματείων και της αθλητικής οικογένειας. Η πιστή εφαρμογή των νόμων, μέσα από τους ελέγχους της Ελληνικής Αστυνομίας και τη γρήγορη απονομή Δικαιοσύνης, μπορεί τάχιστα να αλλάξει το τοπίο στη χώρα μας.
Δίχως αυτές τις προϋποθέσεις όμως, οποιοδήποτε μέτρο, όσο αυστηρό και να είναι, δεν αποδίδει τα μέγιστα, καταπολεμώντας τη βία που μάθαμε να ονομάζουμε «οπαδική». Χαρακτηρισμός με τον οποίο, προσωπικά, διαφωνώ. Η βία δεν είναι «οπαδική», είναι ενδημική. Πρόκειται για εγκληματικές ομάδες, για συμμορίες, απογυμνωμένες από περιεχόμενο ή συγκεκριμένη αιτία, με αυτοαναφορικό λόγο ύπαρξης, χωρίς καμία ουσιώδη σχέση με την έννοια της κάθε ομάδας, της σημαίας, της φανέλας.Την έννοια του πραγματικού υγιούς φιλάθλου.
Κλείνοντας, θα επαναλάβω την πάγια θέση της Κυβέρνησης ότι είμαστε υπέρ της ύπαρξης και νόμιμης λειτουργίας Λεσχών Φιλάθλων. Λέσχες, που θα είναι συνοδοιπόροι στον αγώνα όλων μας για έναν ασφαλή, ποιοτικό αθλητισμό! Αθλητισμό για όλη την οικογένεια.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Παρακαλώ τις ερωτήσεις σας.
Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Υπάρχουν μετρήσιμα αποτελέσματα από την αυστηροποίηση των ποινών το 2019 και το 2021, που αποφασίσατε τώρα να αυστηροποιήσετε τις ποινές τελικά για την οπαδική και την αθλητική βία;
Κ. ΤΣΙΑΡΑΣ: Καταρχήν, τα χρόνια στα οποία αναφερόμαστε, όπως αντιλαμβάνεστε, και με τις δύο νομοθετικές παρεμβάσεις που κάναμε για τις αλλαγές του Ποινικού Κώδικα και του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, το Νοέμβριο ουσιαστικά του 2019 και τον Νοέμβριο του 2021, πρέπει κανείς να εκτιμήσει ότι είμαστε εν μέσω της περιόδου της πανδημίας με τις όποιες συνέπειες, ακόμη και στο χώρο της λειτουργίας της Δικαιοσύνης. Υπάρχουν κάποια αποτελέσματα τα οποία προσλαμβάνει και μελετάει η Επιτροπή Παρακολούθησης του Ποινικού Κώδικα, αλλά πολύ σύντομα με τη σύσταση του Ειδικού Γραφείου Στατιστικών του Υπουργείου Δικαιοσύνης θα είμαστε σε θέση να δίνουμε πλήρη αποτελέσματα για το σύνολο των δικαστικών μηχανισμών της χώρας. Και, βέβαια, είναι μια προσπάθεια η οποία, προφανώς, είναι επίμονη, προφανώς, είναι συνεχής και, προφανώς, πρέπει να βρίσκεται πάντα στο μικροσκόπιο τόσο του Υπουργείου Δικαιοσύνης, όσο και της αρμόδιας Νομοθετικής, Επιστημονικής, Νομοπαρασκευαστικής Επιτροπής.
Λ. ΑΥΓΕΝΑΚΗΣ: Ωστόσο, επιτρέψτε μου να συμπληρώσω στην απάντηση την οποία έδωσε ο κ. Τσιάρας ότι ήδη προϊόν του Ν. 4639 και 4809 είναι και η άμεση ενεργοποίηση και σύλληψη των δραστών του πρόσφατου γεγονότος, που βεβαίως βοήθησε τα μέγιστα την Ελληνική Αστυνομία και την Ελληνική Δικαιοσύνη και αναφέρομαι, δηλαδή, στη δυνατότητα αξιοποίησης οπτικοακουστικού υλικού, αλλά και στην εφαρμογή του ιδιώνυμου που τώρα γίνεται αυστηρότερο και, φυσικά, κατά την άποψή μας πολύ πιο σωστό σε ό,τι αφορά την εφαρμογή του. Έχουμε, λοιπόν, ήδη αποτελέσματα από τις διατάξεις οι οποίες είχαν εφαρμοστεί, είχαν ψηφιστεί σε προηγούμενους χρόνους προληπτικά.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Να προσθέσω σ’ αυτό φυσικά και την αυστηροποίηση του πλαισίου για τις μολότοφ που πλέον θεωρείται και αυτό κακούργημα. Τα αποτελέσματα τα έχουμε δει όλο το προηγούμενο διάστημα.
ΧΡ. ΚΟΣΕΛΟΓΛΟΥ: Ήθελα να ρωτήσω τον Υπουργό Δικαιοσύνης αρχικά, αν μπορεί να μας πει δύο λόγια περισσότερα: Αναφέρθηκε σε όσους θα έχουν καλυμμένα χαρακτηριστικά. Τι ακριβώς σημαίνει αυτό; Πού ακριβώς δεν θα μπορούν να έχουν οι φίλαθλοι καλυμμένα χαρακτηριστικά και ήθελα να σας ρωτήσω και στους υπόλοιπους Υπουργούς, όποιος θέλει να απαντήσει: η δολοφονία του Άλκη έγινε εκτός γηπέδου, σε άσχετο χώρο και χρόνο. Αυτές οι ρυθμίσεις οι οποίες φέρνετε θα μπορέσουν να εμποδίσουν κάτι τέτοιο, εκτός γηπέδων, εκτός αγωνιστικού χώρου;
Κ. ΤΣΙΑΡΑΣ: Καταρχήν, η αλλαγή την οποία επιχειρούμε και την οποία ανακοινώσαμε σήμερα, αφορά στον Αθλητικό Νόμο και στα αθλητικά άρθρα, τα οποία περιγράφουν το Ποινικό Πλαίσιο του Αθλητικού Νόμου. Και η προσπάθεια η οποία γίνεται είναι ακριβώς για να συμβάλλουμε στην, κατά κάποιον τρόπο, στοιχειοθέτηση του αποδεικτικού υλικού μιας και η καταγραφή από τις κάμερες οι οποίες, όπως ανέφερε ο Υφυπουργός Αθλητισμού, πλέον μας έδινε ένα συγκεκριμένο εργαλείο προκειμένου να εντοπίσουμε τους συγκεκριμένους δράστες, δημιουργούσε, ταυτόχρονα, και ένα έλλειμμα ή ένα κενό όταν κάποιοι είχαν καλυμμένο το πρόσωπό τους. Αυτό, λοιπόν, πάμε τώρα μέσα από τη συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία να το αντιμετωπίσουμε. Να μπορεί η Αστυνομία, να μπορεί το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη με το αποδεικτικό υλικό να συμβάλλει στη διαμόρφωση της όποιας δικογραφίας. Όλα τα άλλα ζητήματα, τα οποία ξέρετε ότι προϋπήρχαν, π.χ. η ποινικοποίηση της κουκούλας, είναι μια υπόθεση η οποία αφορά σε παλαιότερο Νόμο. Είναι μια υπόθεση που, όπως ξέρετε, είχε σηκώσει πάρα πολύ θόρυβο, αλλά, δυστυχώς, καταργήθηκε από τον ΣΥΡΙΖΑ. Είναι όλα ζητήματα τα οποία τα βλέπουμε, τα εξετάζει η Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή Παρακολούθησης του Ποινικού Κώδικα –είναι μια διαρκής Επιτροπή, δεν σταματάμε εδώ και εκτιμούμε ότι όλα αυτά τα στοιχεία που μπορεί για κάποιον λόγο να αποτελέσουν στοιχείο προβληματισμού είτε για την ολοκλήρωση του φακέλου της δικογραφίας, είτε για την πραγματική απόδοση της Δικαιοσύνης, θα τύχουν οπωσδήποτε και επεξεργασίας και της όποιας νομοθετικής πρωτοβουλίας χρειαστεί στο προσεχές μέλλον.
Λ. ΑΥΓΕΝΑΚΗΣ: Να συμπληρώσω κάτι επ’ αυτού. Με τη διάταξη που φέραμε στο πρώτο νομοσχέδιο του Υπουργείου Αθλητισμού, τον Νοέμβριο του 2019, επεκτείναμε τα τοπικά και χρονικά όρια. Δηλαδή, στην περίπτωση του πρόσφατου περιστατικού, αν είχε συμβεί, αν είχε ψηφιστεί αυτή η διάταξη, το συγκεκριμένο περιστατικό δεν θα θεωρούνταν περιστατικό ενταγμένο στην οπαδική βία, άρα δεν θα έτρεχαν οι διαδικασίες όπως έτρεξαν και θα είχαμε αυτά τα αποτελέσματα, τα οποία είναι γνωστά σε όλους. Άρα, προβλέψαμε τότε κι αυτό βοήθησε τα μέγιστα την Ελληνική Αστυνομία. Θυμίζω ότι το περιστατικό έγινε αργά το βράδυ, τα μεσάνυχτα σχεδόν, μακριά από οποιαδήποτε γηπεδική εγκατάσταση και, βέβαια, έξω από οποιοδήποτε αθλητικό event – διοργάνωση. Δεν είχαμε κάποιον ποδοσφαιρικό αγώνα, ένα ντέρμπι, που λίγο πριν ή λίγο μετά από τον αγώνα, να προχώρησαν οι συγκεκριμένοι σ’ αυτή την πράξη. Άρα, λοιπόν, και αυτή η διάταξη είχε ψηφιστεί, είχε εφαρμοστεί και έφερε αποτελέσματα.
Τ. ΘΕΟΔΩΡΙΚΑΚΟΣ: Η μάχη ενάντια στη βία και το χουλιγκανισμό είναι μια μάχη που διεξάγεται στο σύνολο της κοινωνίας. Και μέσα στο γήπεδο και έξω από το γήπεδο. Πολύ σωστά παρατηρήσατε. Η δολοφονία του αδικοχαμένου Άλκη στη Θεσσαλονίκη έγινε έξω από το γήπεδο, αλλά ο χώρος στον οποίο είχαν δημιουργηθεί τέτοιου είδους εγκληματικές συσπειρώσεις σχετίζεται και προέρχεται με πράγματα, καταστάσεις και εξελίξεις, οι οποίες συμβαίνουν μέσα στο γήπεδο. Και θέλω να είμαι πολύ σαφής: Κακά τα ψέματα. Ασφαλώς είμαι σύμφωνος με τα μέτρα που ανακοινώθηκαν με συνολική κυβερνητική πολιτική και θα συνδράμουν θετικά στην αντιμετώπιση του χουλιγκανικού φαινομένου. Οφείλει, όμως, σε αυτή την προσπάθεια να συμπαραταχθεί το σύνολο της κοινωνίας. Και, ιδιαιτέρως, οι αθλητικές ομάδες. Δεν είναι χωρίς ενδιαφέρον, επομένως, και επιτρέψτε μου να το πω γιατί είχαμε μια εξαιρετική Αστυνομία του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και της Ελληνικής Αστυνομίας χθες, προχθές, τις τελευταίες 4-5 ημέρες, με την Ομοσπονδία του Μπάσκετ και με τις ομάδες, οι οποίες πήραν μέρος στη διοργάνωση του Final Four στην Κρήτη, τον Ολυμπιακό, τον Παναθηναϊκό, την ΑΕΚ και τον Προμηθέα Πατρών, καθώς και τον Πρόεδρο και τη νέα διοίκηση της Ομοσπονδίας του Μπάσκετ. Τα μέτρα που πάρθηκαν εκεί, σε εξαιρετική συνεργασία με την Ελληνική Αστυνομία, απέδωσαν τα μέγιστα και στους περιβάλλοντες χώρους των γηπέδων και μέσα στο γήπεδο. Και ελπίζω πως αυτό που έγινε χθες στον τελικό του κυπέλλου μπάσκετ θα είναι η απαρχή και η θετική ανταπόκριση του συνόλου της κοινωνίας και, ειδικά, των φιλάθλων μας απέναντι στο πρόσφατο τραγικό περιστατικό. Ας βλέπουμε κάθε μέρα τις σκηνές όπου οι φίλαθλοι των αιωνίων αντιπάλων θα είναι δίπλα – δίπλα, θα χειροκροτούν μαζί, θα χαίρονται μαζί και ο ένας θα χειροκροτεί και την ομάδα του άλλου. Θεωρώ επίσης ότι στην ίδια κατεύθυνση είναι θετικό το γεγονός στο οποίο, επίσης, είχε ξεχωριστή συμβολή χθες η Ελληνική Αστυνομία, καθώς και οι δύο ομάδες – αναφέρομαι στον ΑΡΗ και τον ΠΑΟΚ στη Θεσσαλονίκη- το χθεσινό ντέρμπι στη Θεσσαλονίκη εξελίχθηκε με εξαιρετικό τρόπο. Δεν έχει σημειωθεί το παραμικρό επεισόδιο σε όλη την πόλη και είμαι σίγουρος ότι η συμπρωτεύουσα θα παίξει κι εκείνη πρωταγωνιστικό ρόλο στο να δεχθεί ο χουλιγκανισμός και η βία ένα οριστικό χτύπημα. Είναι υπόθεση όλων μας. Μέσα και έξω από τα γήπεδα. Και θεωρώ ότι στα μέτρα που ανακοινώθηκαν οφείλουν να συμπαραταχθούν το σύνολο των πολιτικών δυνάμεων της χώρας, γιατί είναι ένα καθήκον απέναντι στη νέα γενιά και την κοινωνία.
ΑΜ. ΚΑΤΖΟΥ: Άκουσα τον κύριο Αυγενάκη να λέει ότι κλείνουν όλοι οι Σύνδεσμοι έως 31 Ιουλίου. Κύριε Αυγενάκη, εάν κάποιοι λειτουργήσουν παρανόμως ή προσπαθήσουν να παρανομήσουν, ποια θα είναι η αντίδραση της Πολιτείας; Της συντεταγμένης Πολιτείας, του Υφυπουργείου και των αρμοδίων Υπουργείων;
Λ. ΑΥΓΕΝΑΚΗΣ: Νομίζω απαντήσατε ήδη. Όποιος παράνομος, είναι παράνομος. Άρα, λοιπόν, αυτομάτως, αναλαμβάνει δράση η Ελληνική Αστυνομία, η οποία έχει αναλάβει ήδη δράση, τόσο για τις παράνομες, κατά δήλωσή τους, λέσχες, όσο για τις νόμιμες λέσχες, στις οποίες πρέπει να γίνουν έλεγχοι, και γίνονται έλεγχοι, για το κατά πόσο λειτουργούν νόμιμα. Άρα, λοιπόν, αυτή τη στιγμή, «ο κάθε κατεργάρης στον πάγκο του». Κι αν κάποιοι ενοχλούνται από αυτές τις πρωτοβουλίες, κανένα πρόβλημα. Εμείς ασχολούμαστε με τους πολλούς που επιθυμούν, επιδιώκουν έναν υγιή αθλητισμό και ένα υγιές ποδόσφαιρο. Αυτά τα πρόσωπα που εκμεταλλεύονται συλλογικότητες, παρεισφρέουν και μεταφέρουν το μίσος, το πάθος, που δεν έχει καμία σχέση με φίλαθλο κόσμο, νομίζω ότι δεν έχουν χώρο στο ελληνικό ποδόσφαιρο. Γι’ αυτό τον λόγο νομίζω ότι στο ερώτημα σας έχει ήδη απαντήσει ο κύριος Θεοδωρικάκος και έχει ήδη απαντήσει και ο κύριος Τσιάρας, διότι και η Δικαιοσύνη έχει ήδη πάρει πρωτοβουλίες, σχετικά με περιπτώσεις παράνομων λεσχών, που λειτουργούσαν και επομένως λειτουργούσαν όπως-όπως ή θα θελήσουν να λειτουργήσουν πέρα και έξω από τον Νόμο. Ο Νόμος είναι για όλους και ισχύει στο ακέραιο. Δεν υπάρχει καμία εξαίρεση.
Τ. ΘΕΟΔΩΡΙΚΑΚΟΣ: Για να είναι απολύτως ξεκάθαρο, μετά τους έλεγχους που ανακοίνωσα προηγουμένως, αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει Σύνδεσμος που να λειτουργεί παρανόμως. Εξήντα επτά έχουν κλείσει. Έχουν σφραγιστεί. Με βάση την ανακοίνωση που έκανε προηγουμένως ο Υφυπουργός Αθλητισμού, μόλις νομοθετηθεί η αναστολή, η Ελληνική Αστυνομία θα ελέγξει αμέσως την εκτέλεση αυτής της αναστολής. Κι όταν ψηφιστεί με το καλό, πολύ σύντομα, το νέο θεσμικό πλαίσιο, το οποίο τεθεί σε λειτουργία, για τις λέσχες από τον Αύγουστο και μετά, η Ελληνική Αστυνομία θα ελέγξει την εφαρμογή αυτού του πλαισίου.
Λ. ΑΥΓΕΝΑΚΗΣ: Απλά μια λεπτομέρεια. Εμείς μιλούμε για τις νόμιμες Λέσχες, τα παραρτήματά τους. Το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη ελέγχει τις νόμιμες Λέσχες και τα παραρτήματά τους και όλες αυτές που λειτουργούν και δηλώνονται Λέσχες, δεν έχουν καμία σχέση με το Υπουργείο Αθλητισμού.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Γιατί να πιστέψουν οι πολίτες ότι αυτή τη φορά τα μέτρα θα εφαρμοστούν και θα έχουν αποτέλεσμα; Δεν είναι η πρώτη φορά που ανακοινώνονται πρωτοβουλίες κατά της οπαδικής βίας. Πώς θα διασφαλίσετε, λοιπόν, ότι θα εφαρμοστούν και ότι θα υπάρξει αποτέλεσμα;
Τ. ΘΕΟΔΩΡΙΚΑΚΟΣ: Προφανώς, οι πάντες και τα πάντα κρίνονται από τις πράξεις τους. Η πολιτική βούληση της Κυβέρνησης είναι δεδομένη και οι πολίτες θα κρίνουν το αμέσως επόμενο διάστημα.
Λ. ΑΥΓΕΝΑΚΗΣ: Συμπληρώνω, επίσης, σε αυτό που είπε ο κ. Θεοδωρικάκος, ότι είχαμε χθες δύο κορυφαίες διοργανώσεις. Η μία είναι ο τελικός Κυπέλλου στο Μπάσκετ με Ολυμπιακό-Παναθηναϊκό και η άλλη στη Θεσσαλονίκη Άρης-ΠΑΟΚ. Και εκεί, η Αστυνομία λειτούργησε άψογα. Τα μέτρα, πριν καν εφαρμοστεί το αυστηρότερο πλαίσιο που ανακοινώσαμε, λειτούργησαν και φυσικά ενεργοποιήθηκαν και οι Διοικήσεις και οι Προέδροι και οι εμπλεκόμενοι με τα θέματα ασφαλείας των διοργανώσεων αυτών. Άρα, λοιπόν, όταν πραγματικά θέλουν οι εμπλεκόμενοι και ως άμεσα εμπλεκόμενη, φυσικά είναι η Πολιτεία, αλλά και οι ίδιες οι Διοικήσεις των μπασκετικών ή ποδοσφαιρικών διοργανώσεων, το αποτέλεσμα έρχεται. Η συμβολή, δε, συνολικά της κοινωνίας είναι μεγάλη, την οποία θέλουμε να την ευχαριστήσουμε και πρέπει να συνεχιστεί η συμβολή της ελληνικής κοινωνίας συνολικά σε αυτή τη μεγάλη προσπάθεια που ξεκινά η ελληνική Κυβέρνηση.