ΚΥΡΙΑ ΣΗΜΕΙΑ

ΧΘΕΣΙΝΗ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΓΙΟΥΝΚΕΡ
Είναι κοινή ομολογία ότι η χθεσινή επίσκεψή του ήταν απολύτως θετική. Επιβεβαίωσε ότι τον Αύγουστο ξεκινάει μια νέα σελίδα για την οικονομία και για την Ελλάδα. Ότι επανερχόμαστε στην ευρωπαϊκή κανονικότητα, στους κανόνες που ισχύουν για όλα τα κ-μ της ευρωζώνης, ότι ολοκληρώνεται το πρόγραμμα και ότι έχουμε καθαρή έξοδο από τη διαδικασία των μνημονίων. Αυτό βεβαίως δυσκολεύονται κάποιοι να το χωνέψουν αλλά νομίζω δεν έχει πια νόημα να ασχολείται κανείς με τη δημοσιογραφία της κακιάς ώρας και της σκοπιμότητας. Ο κ. Γιούνκερ ήταν πάρα πολύ καθαρός χθες. Ενδεικτικά άλλωστε ήταν τα πρόσωπα των βουλευτών της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης κατά την ομιλία του. Τώρα αν ισχύει αυτό που λέγεται ότι δεν του επετράπη να πάει στο Ίδρυμα Καραμανλή τότε αυτό αποδεικνύει τη μικρότητα του κ. Μητσοτάκη.

ΣΗΜΕΡΙΝΟ EUROGROUP
Σήμερα θα γίνει μια προκαταρκτική συζήτηση. Κατά κύριο λόγο θα συζητηθεί το στρατηγικό αναπτυξιακό σχέδιό μας και θα γίνουν οι πρώτες διερευνητικές συζητήσεις για το ζήτημα του ελληνικού χρέους, για τη μεταπρογραμματική εποπτεία, για τη διαδικασία εξόδου, για την πορεία υλοποίησης των προαπαιτούμενων της 4ης αξιολόγησης. Με λίγα λόγια σήμερα θα τεθούν οι βασικοί άξονες της συζήτησης η οποία εμείς θέλουμε να έχει ολοκληρωθεί στο EG της 21/6/2018.

ΜΕΤΑΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΕΠΟΠΤΕΙΑ
Δεν υπάρχει καμία διαφορετική οπτική στο εσωτερικό της κυβέρνησης. Ο κ. Τσακαλώτος στο σχόλιό του στους FT δε μίλησε για μη-καθαρή έξοδο ή για αξιολογήσεις κτλ. Αυτό που είπε είναι ότι μετά το πρόγραμμα, όπως και στις υπόλοιπες χώρες που εξήλθαν από τα προγράμματα  (Κύπρος, Πορτογαλία, Ιρλανδία), υπάρχει μια εποπτεία κατά την οποία υπάρχουν αποστολές των θεσμών που κάθε 6 μήνες καταθέτουν ένα report στο EG στο οποίο περιγράφουν την πορεία της εκάστοτε οικονομίας. Αυτό ακριβώς θα συμβεί και για την Ελλάδα. Τώρα αν για την Ελλάδα θα υπάρχει μια λίγο πιο ενισχυμένη εποπτεία δηλαδή αν τα report  θα είναι 3 ή 4 και όχι 2 τότε δε νομίζω ότι αυτό αλλάζει την ουσία του πράγματος. Ότι δηλαδή δεν υπάρχουν διαδικασίες αξιολογήσεων ή εκταμιεύσεων και ότι η χώρα βρίσκεται στις αγορές.

ΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΡΥΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΧΡΕΟΥΣ
Δεν ανησυχούμε. Ξέρουμε ότι από τη γερμανική πλευρά υπάρχουν σκέψεις που αφορούν στην έκταση του γαλλικού μηχανισμού. Για όλα τα υπόλοιπα ζητήματα υπάρχουν συμφωνίες του EG όπως η απόφαση του EG της 15/06/2017 που λέει ότι 1) οι χρηματοδοτικές ανάγκες της Ελλάδας δεν πρέπει να ξεπερνούν το 15% του ΑΕΠ στο μεσοπρόθεσμο διάστημα και 2) ότι τα πρωτογενή πλεονάσματα μετά το 2023 θα πάνε στο 2%. Αυτά τα δύο νούμερα δίνουν και τις βασικές μεταβλητές για τη ρύθμιση του ελληνικού χρέους. Το αν ο γαλλικός μηχανισμός θα έχει τη μία ή την άλλη έκταση είναι θέμα της διαπραγμάτευσης που νομίζω θα καταλήξει μέχρι τις 21 Ιουνίου του 2018.

ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ ΣΧΕΔΙΟ
Το σχέδιο είναι ένα πολιτικό και οικονομικό κείμενο που δείχνει τις βασικές κατευθυντήριες γραμμές που θέλουμε να ακολουθήσει η ελληνική οικονομία για τα επόμενα χρόνια και που ορίζει τις προτεραιότητες της πολιτικής μας εδώ στη χώρα. Δηλαδή ότι θέλουμε να δημιουργήσουμε ένα νέο παραγωγικό μοντέλο που δε θα βασίζεται στη φθηνή εργασία αλλά στην καινοτομία, στις επενδύσεις, στις νέες τεχνολογίες και που θα υποστηρίζει πολιτικές για την ενίσχυση της εργασίας και του κοινωνικού κράτους. Στο σχέδιο δεν υπάρχουν μέτρα αλλά κατευθύνσεις. Η ελληνική Βουλή ψηφίζει νόμους όχι σχέδια. Μετά τον Αύγουστο του 2018 η κυβέρνηση θα υλοποιήσει τις πολιτικές της δεσμεύσεις με βάση το χρονοδιάγραμμα που θα αποφασίσουμε και θα καθορίζεται από τους όρους της εξόδου της χώρας από το μνημονιακό πρόγραμμα.

2 ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟΙ
Κρατάμε τη χθεσινή πολύ θετική προτροπή του κ. Γιούνκερ προς την τουρκική πλευρά να μην αξιοποιεί πολιτικά το θέμα και να απελευθερώσει άμεσα τους 2 Έλληνες στρατιωτικούς. Συνεχίζουμε να πιέζουμε αναμένοντας τις αποφάσεις της τουρκικής δικαιοσύνης και καλούμε την Τουρκία να μην χρησιμοποιεί το ζήτημα για λόγους πολιτικής, διαπραγματευτικής ή διπλωματικής πίεσης είτε προς την Ελλάδα είτε προς την ΕΕ.

 

ΑΠΟΜΑΓΝΗΤΟΦΩΝΗΣΗ

ΣΧΙΝΑΣ: Καλημέρα κύριε Τζανακόπουλε.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Καλημέρα κύριε Σχινά.

ΣΧΙΝΑΣ: Πώς αποτιμά η κυβέρνηση την επίσκεψη Γιούνκερ; Ίσως είναι λίγο αυτονόητη η απάντηση.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ναι, νομίζω ότι είναι κοινή ομολογία ότι η χθεσινή επίσκεψη του κ. Γιούνκερ ήταν απολύτως επιτυχής και απολύτως θετική. Εξέπεμψε μηνύματα σημαντικά και θετικά για τη χώρα μας, καθώς επιβεβαίωσε αυτό που τόσον καιρό συζητάμε, δηλαδή ότι τον Αύγουστο του 2018 ξεκινά μια νέα σελίδα για την ελληνική οικονομία και για την Ελλάδα γενικώς. Επανερχόμαστε στην ευρωπαϊκή κανονικότητα. Επανερχόμαστε στους κανόνες που ισχύουν για όλα τα κράτη-μέλη της Ευρωζώνης. Ολοκληρώνεται το πρόγραμμα και έχουμε καθαρή έξοδο από τη διαδικασία των μνημονίων, που τόσο πολύ ταλαιπώρησε την Ελλάδα. Αυτό, βεβαίως, δυσκολεύονται κάποιοι να το χωνέψουν.

ΣΧΙΝΑΣ: Ναι, γιατί βλέπω πρωτοσέλιδα, σήμερα…

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ναι, είναι το «γαρ πολύ της θλίψεως» γεννά αυτά τα πρωτοσέλιδα. Νομίζω ότι δεν έχει νόημα να ασχολείται κανείς με τη δημοσιογραφία της κακιάς ώρας και τη δημοσιογραφία σκοπιμότητας. Ο κ. Γιούνκερ ήταν πάρα πολύ καθαρός χθες. Ήταν ενδεικτικά τα πρόσωπα των βουλευτών της αξιωματικής αντιπολίτευσης, κατά τη διάρκεια της ομιλίας του.

ΣΧΙΝΑΣ: Πώς θα σχολιάζατε το γεγονός ότι τελικά δεν επετράπη να πάει στο Ίδρυμα Καραμανλή και για να αποτίσει φόρο τιμής ο κ. Γιούνκερ, αλλά και για να μιλήσει.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Εγώ δεν πρόκειται να σχολιάσω, τώρα, τα εσωτερικά της Ν.Δ. Εφόσον όλα αυτά τα πράγματα ισχύουν, για άλλη μια φορά, αποδεικνύουν τη μικρότητα του κ. Μητσοτάκη.

ΣΧΙΝΑΣ: Τώρα, υπάρχει σήμερα το Eurogroup, υπάρχουν ήδη διεργασίες, οι οποίες σχετίζονται άμεσα με την επόμενη ημέρα στην Ελλάδα και το τέλος της επιτροπείας και τους όρους και το θέμα του χρέους βεβαίως. Τι περιμένει η κυβέρνηση από τη συνεδρίαση του Eurogroup;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σήμερα, θα γίνει μια προκαταρτική συζήτηση. Κατά κύριο λόγο, θα συζητηθεί το Αναπτυξιακό Στρατηγικό Σχέδιο και από εκεί και πέρα θα γίνουν διερευνητικές συζητήσεις και για το ζήτημα του χρέους και για το ζήτημα της μεταπρογραμματικής εποπτείας για τη διαδικασία εξόδου, για τα προαπαιτούμενα, την πορεία υλοποίησης των προαπαιτούμενων της τέταρτης αξιολόγησης. Σήμερα, κατ’ αρχήν, θα τεθούν οι βασικοί άξονες της συζήτησης. Από εκεί και πέρα, εμείς έχουμε πει ότι θέλουμε η ολοκλήρωση της όλης διαδικασίας να γίνει στο Eurogroup της 21ης Ιουνίου. 

ΣΧΙΝΑΣ: Υπάρχουν διαφορετικές οπτικές στην κυβέρνηση; Διότι σήμερα κάποιοι αναφέρονται σε διαφορετικής κατεύθυνσης δηλώσεις του κ. Τσακαλώτου, του αρμόδιου υπουργού Οικονομίας. Θα ήθελα το σχόλιό σας πάνω σε αυτό.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Όχι, όχι, δεν υπάρχει καμία διαφορετική οπτική στο εσωτερικό της κυβέρνησης. Άκουσα και εγώ, διάβασα κι εγώ μια σειρά από αναλύσεις, οι οποίες –θα μου επιτρέψετε να πω- είναι μάλλον άστοχες. Γιατί; Ο κ. Τσακαλώτος στο σχόλιό του στους Financial Times, σε καμία περίπτωση, δεν μίλησε για μη καθαρή έξοδο, σε καμία περίπτωση δεν μίλησε για αξιολογήσεις μετά από το πρόγραμμα.

ΣΧΙΝΑΣ: Ναι, βλέπω τίτλο σήμερα «θολώνει η καθαρή έξοδος».

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν ισχύουν αυτά τα πράγματα. Είναι απολύτως άστοχα, είναι απολύτως αναντίστοιχα με τις δηλώσεις του κ. Τσακαλώτου. Ο κ. Τσακαλώτος τι είπε; Είπε ότι μετά το πρόγραμμα, αυτό που έχουμε πει αρκετές φορές όλοι όσοι τοποθετούμαστε στα ζητήματα, θα υπάρχει μια εποπτεία από τη μεριά των θεσμών, την οποία ο κ. Τσακαλώτος εξήγησε. Δηλαδή, όπως και στις υπόλοιπες χώρες, την Κύπρο, την Πορτογαλία, την Ιρλανδία, οι οποίες εξήλθαν από τα προγράμματα, υπάρχουν αποστολές των θεσμών που καταθέτουν ένα report κάθε έξι μήνες στο Eurogroup, στο οποίο report περιγράφουν την πορεία της εκάστοτε οικονομίας.

ΣΧΙΝΑΣ: Το πώς πάνε τα πράγματα.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ακριβώς αυτό θα συμβεί με την Ελλάδα. Τώρα, αν θα υπάρχει μια λίγο πιο ενισχυμένη εποπτεία, δηλαδή εάν τα reports θα είναι τρία και όχι δύο, τέσσερα και όχι δύο, τότε αυτό δεν νομίζω ότι αλλάζει την ουσία του πράγματος. Ότι, δηλαδή, δεν υπάρχει διαδικασία αξιολόγησης, όπως τη γνωρίζουμε όλα αυτά τα οκτώ χρόνια, δεν υπάρχουν διαδικασίες εκταμιεύσεων, η χώρα είναι στις αγορές. Επομένως, νομίζω ότι όποιος διάβασε τη δήλωση του κ. Τσακαλώτου με διαφορετικό τρόπο, έκανε λάθος.

ΣΧΙΝΑΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, υπάρχει, όμως –και τουλάχιστον αυτό διοχετεύεται από τον γερμανικό Τύπο- μια έτσι στάση αμφίσημη, θα έλεγα, και σε ορισμένες περιπτώσεις σκληρή από πλευράς της νέας ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών της Γερμανίας. Βεβαίως, από την άλλη πλευρά, υπάρχουν θετικές δηλώσεις, όχι μόνον του κ. Γιούνκερ, αλλά και του κ. Ρέγκλινγκ, ο οποίος είναι ο επικεφαλής του ESM, αλλά και του κ. Μοσκοβισί και άλλων αξιωματούχων. Σας ανησυχούν οι δηλώσεις ή τουλάχιστον οι διαρροές που υπάρχουν μέσω του γερμανικού Τύπου;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Όχι. Όχι, δεν μας ανησυχούν. Ξέρουμε ότι από τη γερμανική πλευρά υπάρχει μια οπτική συγκεκριμένη, υπάρχει μια σκέψη και τοποθετήσεις που αφορούν την έκταση του γαλλικού μηχανισμού. Για όλα τα υπόλοιπα ζητήματα, υπάρχουν συμφωνίες του Eurogroup. Και, ούτως ή άλλως, ξέρετε ότι στις 15 Ιουνίου του 2017 υπήρξε μία απόφαση, που ήταν πάρα πολύ καθαρή. Και τι έλεγε: πρώτον, ότι οι χρηματοδοτικές ανάγκες της Ελλάδας δεν πρέπει να ξεπερνούν το 15% του ΑΕΠ μεσοπρόθεσμα και δεύτερον, ότι τα πρωτογενή πλεονάσματα, μετά το 2023 θα πάνε στο 2%. Αυτά τα δύο νούμερα, αυτοί οι δύο αριθμοί, δίνουν και τις βασικές μεταβλητές για τη ρύθμιση του ελληνικού χρέους. Πάνω σε αυτούς τους δύο αριθμούς θα πρέπει να γίνει η ρύθμιση του ελληνικού χρέους. Τώρα, αν ο γαλλικός μηχανισμός θα έχει την α’ ή β’ έκταση, αυτό είναι θέμα της διαπραγμάτευσης και το οποίο νομίζω ότι θα καταλήξει μέχρι τις 21 Ιουνίου. Επομένως, όχι, δεν με ανησυχούν καθόλου οι τοποθετήσεις από τη μεριά του γερμανικού υπουργείου Οικονομικών.  

ΣΧΙΝΑΣ: Για πείτε μας κάτι περισσότερο για το θέμα του μεσοπρόθεσμου προγράμματος. Κυρίως ως προς την ουσία και τις διαδικασίες. Είπατε ότι υπάρχει σήμερα η επι-συζήτηση, αυτό είναι γνωστό. Είναι στην ημερήσια διάταξη, στο Eurogroup. Η παρουσίαση δημόσια σε πλήρη, εν πάση περιπτώσει, ανάπτυξη του προγράμματος, πότε θα γίνει; Και θα εγκριθεί μόνο από την ελληνική Βουλή ή είναι κάτι το οποίο θα γίνει σε συνεργασία; Εντάξει, δεν μπορεί να γίνει σε κόντρα με τους εταίρους μας, τους Ευρωπαίους. Αλλά, απαιτείται η έγκρισή τους;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η ελληνική Βουλή ψηφίζει νόμους. Δεν ψηφίζει αναπτυξιακά – στρατηγικά σχέδια. Το αναπτυξιακό – στρατηγικό σχέδιο δεν είναι τίποτε άλλο παρά ένα κείμενο που δείχνει τις βασικές κατευθυντήριες γραμμές, τις οποίες θέλουμε να ακολουθήσει η ελληνική οικονομία για τα επόμενα χρόνια. Είναι ένα πολιτικό κείμενο, είναι ένα οικονομικό κείμενο. Και με αυτή την έννοια, βεβαίως, καθημερινά ορίζει και τις προτεραιότητες της πολιτικής μας εδώ στη χώρα. Από τον Αύγουστο του 2018 -δηλαδή τι λέει αυτό το κείμενο χοντρικά- ότι θέλουμε να δημιουργήσουμε ένα νέο παραγωγικό μοντέλο, το οποίο δεν θα βασίζεται στη φθηνή εργασία. Θα βασίζεται στην καινοτομία, στις επενδύσεις, στις νέες τεχνολογίες και θα υποστηρίζει πολιτικές για την ενίσχυση της εργασίας και για την ενίσχυση του κοινωνικού κράτους. Αυτό είναι το κείμενο και νομίζω πως όλα τα υπόλοιπα δεν έχουν σχέση με την πραγματικότητα. Δηλαδή, τι ακριβώς να ψηφίσει η ελληνική Βουλή; Κατευθύνσεις; Πολιτικές, κατευθύνσεις; 

ΣΧΙΝΑΣ: Όχι. Φαντάζομαι ότι θα υπάρχουν και κάποια μέτρα, τα οποία αφορούν δηλωμένες προθέσεις της κυβέρνησης. 

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Όχι βέβαια. Όχι βέβαια.

ΣΧΙΝΑΣ: Δηλαδή, τη μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης για μικρομεσαία στρώματα, θέματα σχετικά με τον κατώτατο μισθό.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Μετά τον Αύγουστο του 2018, η ελληνική κυβέρνηση θα υλοποιήσει τις πολιτικές της δεσμεύσεις, με βάση το χρονοδιάγραμμα που θα αποφασίσουμε. Και θα καθορίζεται από τους όρους της εξόδου της χώρας από το μνημονιακό πρόγραμμα. 

ΣΧΙΝΑΣ: Δράττομαι της ευκαιρίας για να σας ρωτήσω εάν υπάρχει κάτι νεότερο για το θέμα των δύο Ελλήνων στρατιωτικών. 

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Όχι. Νομίζω ότι κρατάμε την χθεσινή πολύ θετική προτροπή του κυρίου Γιούνκερ προς την τουρκική πλευρά, να μην αξιοποιεί πολιτικά το θέμα, να απελευθερώσει άμεσα τους δύο Έλληνες στρατιωτικούς. Συνεχίζουμε να πιέζουμε. Αναμένουμε τις αποφάσεις της τουρκικής δικαιοσύνης και καλούμε την Τουρκία να μην χρησιμοποιεί το συγκεκριμένο ζήτημα για λόγους πολιτικής, διαπραγματευτικής, διπλωματικής πίεσης, είτε προς την Ελλάδα είτε προς την Ε.Ε.. Νομίζω ότι αυτό είναι και το αυτονόητο.

ΣΧΙΝΑΣ: Κύριε Τζανακόπουλε, σας ευχαριστώ πολύ για αυτή τη συζήτηση. Να είστε καλά. Καλή σας ημέρα.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Εγώ σας ευχαριστώ. Να είστε καλά.

Υποβολή Θέματος

Με την συμβολή των ίδιων των πολιτών μπορούμε να βελτιώσουμε τα κακώς κείμενα που δυσκολεύουν την καθημερινότητα όλων μας.

Μπορείτε να μας αποστείλετε θέματα τα οποία βρίσκετε μπροστά σας, όχι με την έννοια της εξυπηρέτησης μεμονωμένων προσωπικών δυσκολιών, αλλά με κύριο σκοπό τη γενίκευση και αντιμετώπιση των γενεσιουργών αιτίων.

Η καταγραφή των θεμάτων που δυσκολεύουν την συλλογική μας καθημερινότητα θα γίνει αντικείμενο αξιολόγησης, ομαδοποίησης και επεξεργασίας, με κύριο σκοπό να χαρτογραφήσουμε τις ελλείψεις, να διερευνήσουμε τις δυνατότητες παρέμβασης και να οδηγηθούμε σε ευρύτερες κυβερνητικές πρωτοβουλίες και δράσεις που θα βελτιώνουν την ποιότητα ζωής.

Πριν να υποβάλετε το θέμα σας, δείτε τη σελίδα με τις Συχνές Ερωτήσεις.

Για την υποβολή των θεμάτων καθημερινότητάς σας, παρακαλούμε συμπληρώστε τη φόρμα.