Καλημέρα σε όλους.
Είναι μία μέρα χαράς, η παράδοση αυτού του πολύ σημαντικού έργου για τη Μενεμένη, για τους Αμπελοκήπους, για τη Δυτική Θεσσαλονίκη, και όχι μόνο. Είναι προφανές, ότι αυτό είναι ένα έργο που αναβαθμίζει την περιοχή της Μενεμένης και των κατοίκων της. Πρέπει όμως, να δώσουμε με την ευκαιρία και μία εικόνα του τι θα γίνει στο μέλλον: Τι έχουμε σχεδιάσει, ποιος είναι ο στρατηγικός σχεδιασμός και ποια θα ήταν η επιβάρυνση, αν οι δεσμεύσεις και το όραμα του Πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα δεν περιλάμβαναν τέτοια έργα Υποδομών. Ποιες θα ήταν οι επιπτώσεις για τη Δυτική Θεσσαλονίκη, για τις Δυτικές Συνοικίες.
Με την αύξηση της κίνησης των εμπορικών μεταφορών από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, καταλαβαίνετε πάρα πολύ καλά, ότι αν δεν υπήρχε ένα ολιστικό σχέδιο, αν δεν υπήρχαν τέτοια έργα αναβάθμισης του αστικού ιστού στη δυτική πλευρά της πόλης, θα είχαμε μία πλήρη εγκατάλειψη των περιοχών αυτών. Και αντί να έχουμε καλύτερη ποιότητα ζωής, θα είχαμε περαιτέρω υποβάθμιση από αυτή που υπήρχε.
Τα τρένα και οι συρμοί θα είναι πια πολύ πιο τακτικοί και για τις επιβατικές μεταφορές κυρίως όμως για τις εμπορευματικές. Θα ήθελα να πω λοιπόν, ότι είναι ένα έργο πολύ σημαντικό. Γενικότερα, η συντηρητική παράταξη παρότι το δόγμα της ήταν «ανήκουμε στη Δύση», τις δυτικές συνοικίες και στη Θεσσαλονίκη και στην Αθήνα τις είχε εγκαταλελειμμένες. Είχε ένα πρόβλημα με τις Δυτικές Συνοικίες. Είναι ένα γεγονός αυτό. Αρκεί κανείς να κοιτάξει γύρω του. Αυτό είναι ένα έργο λοιπόν που η μελέτη ολοκληρώθηκε το 2012. Δημοπρατήθηκε το Δεκέμβριο του 2014 όπως ήταν η τελευταία φουρνιά έργων που δημοπρατήθηκαν το Δεκέμβρη του 14 και ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός, κατατέθηκαν οι προσφορές, το Φεβρουάριο του 15. Δυστυχώς οι πόροι δεν είχαν εξασφαλιστεί. Ούτε ένα ευρώ. Ήταν μηδενικές οι δεσμεύσεις που υπήρχαν. Οι πόροι διασφαλίστηκαν -και αυτά είναι αδιαμφισβήτητα-, μπορεί ο δημοσιογραφικός κόσμος να ανατρέξει στις εγκρίσεις, -είναι ευτυχώς στη Διαύγεια αναρτημένες-, το 2017 που εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ. Το 2016 υπεγράφη η σύμβαση και όπως γίνεται όταν κινούμαστε για τα έργα υποδομών στη λογική του παλαιοκομματισμού, έτσι και αυτό το έργο, δεν είχε σωστές μελέτες. Τον Ιούλιο του 2016 υποβλήθηκε νέος φάκελος για να διορθώσει τις μελέτες όσον αφορά την κάτω διάβαση πεζών αλλά και το κομμάτι του οδικού δικτύου της κάτω διάβασης του δρόμου. Έκανε 6 μήνες να εγκριθεί από την Τοπική Αυτοδιοίκηση και επομένως, το έργο παραδίδεται σήμερα. Παραλήφθηκε από την ΕΡΓΟΣΕ προς χρήση στις 31 Οκτωβρίου, άρα να ζητήσουμε ένα συγνώμη για την καθυστέρηση μίας εβδομάδας και… 12 λεπτών που έκανα εγώ να έρθω, αντί στις 11:00, για την «καθυστέρηση» παράδοσης.
Πρέπει όμως να βγάλουμε και μερικά συμπεράσματα:
Πρώτον, ότι όταν τα έργα δημοπρατούνται χωρίς ολοκληρωμένες μελέτες, έχουμε μερικούς μήνες καθυστέρηση, ή και μερικά χρόνια, αν δούμε δίπλα το Μετρό.
Δεύτερον, πρέπει να συντομεύσουν και να απλοποιηθούν οι διαδικασίες έγκρισης στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, γιατί για έξι μήνες, τόσο στην κάτω διάβαση των πεζών όσο και στην κάτω οδική διάβαση δεν μπορούσαν να συνεχίσουν τις εργασίες.
Είναι έτσι και χειρότερα! (απευθυνόμενος στο Δήμαρχο Αμπελοκήπων Μενεμένης κ. Λάζαρο Κυρίζογλου )
Εσείς μιλούσατε Δήμαρχε μου πριν, δεν σας διέκοψα. Εγώ είμαι προκλητικός… αλλά λέω αλήθεια. Μπορεί αυτά να τα ελέγξει όποιος θέλει και από την διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ και από την Υπηρεσία.
Και είναι καλή η μέρα είναι καλό το κλίμα, δεν πειράζει κύριε Κυρίζογλου, εγώ σας αγαπάω σε προσωπικό επίπεδο, αλλά θα λέμε αλήθειες.
Επίσης, μου έδωσε ο Δήμαρχος ένα φάκελο για μία πεζογέφυρα που χρήζει αντικατάστασης. Είναι 70 χρόνια γέφυρα αυτή που μου έδωσε. Είναι πεζογέφυρα και είναι δέσμευσή μας ότι θα υλοποιηθεί. Στους Αμπελόκηπους, από ότι με ενημέρωσε ο Δήμαρχος στους Αμπελόκηπους, είναι σε κακή κατάσταση, από κάτω διέρχονται, οδεύουν επτά σιδηροδρομικές γραμμές. Πρέπει να γίνει μία σύγχρονη πεζογέφυρα με αναβατόρια, ανελκυστήρες, για να μπορούν οι κάτοικοι του Δήμου να διέρχονται. Με την ευκαιρία να πούμε ότι ξεκινάνε σύντομα οι εργασίες από τη ΓΑΙΑΟΣΕ για το πάρκο και σε συνεργασία με την ισραηλινή κοινότητα, θα προχωρήσουμε για το μουσείο ολοκαυτώματος. Το πιο σημαντικό όμως για την ευρύτερη περιοχή και για τα σιδηροδρομικά, είναι η ολοκλήρωση της σιδηροδρομικής σύνδεσης με την Ειδομένη. Έτσι, είναι πάρα, πάρα πολύ σημαντικό αυτό. Γιατί είναι ένα μεγάλο βήμα, ένα πολύ μεγάλο βήμα για την σιδηροδρομική σύνδεση της χώρας μας με την κεντρική Ευρώπη. Είναι ένα δεύτερο μεγάλο βήμα μετά το σημερινό έργο, που εντάσσεται στο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο των συνδυασμένων μεταφορών, στο όραμα του Πρωθυπουργού, η Θεσσαλονίκη να γίνει κέντρο των Βαλκανίων εμπορικό, οικονομικό, μεταφορικό και πολιτιστικό. Όπως είναι και δέσμευσή μας, να προχωρήσουμε έναν ολοκληρωμένο σχεδιασμό για τις αστικές μεταφορές. Από δω θα περνάει ο προαστιακός για την Κατερίνη και τη Λάρισα. Από δω όμως θα καταλήγει και στο νέο σιδηροδρομικό σταθμό όπου θα υπάρχει ο σταθμός του μετρό που θα τεθεί σε δοκιμαστική λειτουργία μέσα στο 2019. Και το λέω, για να μην υπάρχουν άλλες γκρίζες ζώνες στην πληροφόρηση των πολιτών. Και ο σταθμός του μετρό στο νέο σιδηροδρομικό σταθμό θα μπει σε δοκιμαστική λειτουργία, το τονίζουμε αυτό, μέσα στο 2019. Για τον ΟΑΣΘ, μία που βλέπω εδώ τον πρόεδρο, θα έχουμε ξεχωριστές ανακοινώσεις για τον ολοκληρωμένο σχεδιασμό που θα γίνει σε τρεις φάσεις. Μία μέχρι την παράδοση του μετρό και τη λειτουργία του, μία μέχρι τη λειτουργία στην κεντρική γραμμή, και μία μετά για την επέκταση για Καλαμαριά. Όπως είναι έτοιμα σε πρόδρομες εργασίες για την επέκταση του έργου του μετρό στις Δυτικές Συνοικίες της Θεσσαλονίκης και για τη γραμμή προς αεροδρόμιο. Καταλαβαίνουμε όλοι ότι οι Δυτικές Συνοικίες δεν θα μείνουν εγκαταλελειμμένες -όπως ήταν τόσες δεκαετίες-, από αυτή την κυβέρνηση. Δεν θα μείνουν εγκαταλελειμμένες, όπως ήταν για δεκαετίες και οι αστικές μεταφορές και δεν θα επιβαρύνονται από τα νέα έργα υποδομής που έχουν προγραμματιστεί. Λίγο πιο έξω θα ολοκληρωθεί και θα υλοποιήθει σε λίγο το Εμπορευματικό Κέντρο Θεσσαλονίκης στο στρατόπεδο Γκόνου. Βλέπω εδώ τη ΓΑΙΑΟΣΕ, άρα θα έχουμε και νέο σιδηροδρομικό έργο για τη σύνδεσή του και προφανώς η σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Μιας και οι εμπορικοί συρμοί δεν μπορούν να διέρχονται μέσα από τον αστικό ιστό πρέπει να γίνουν έργα – υποδομές σε άλλη λογική που δεν θα επιβαρύνουν τις αστικές περιοχές . Θέλω να κλείσω με δυο, αν θέλετε ακόμη, επισημάνσεις. Την μια που τη λέμε πάντα, ας διακόπτουν όσο θέλουν και ας λένε ότι θέλουν κάποιοι, τα έργα δεν ανήκουν σε καμία Κυβέρνηση σε κανέναν Υπουργό, Περιφερειάρχη ή Δήμαρχο, ανήκουν στον ελληνικό λαό που τα πληρώνει. Και το δεύτερο θα ήθελα με την ευκαιρία που είναι εδώ και ο Δήμαρχος ο αγαπητός μου φίλος κ. Κυρίζογλου και άλλοι της συντηρητικής παράταξης να μεταβιβάσουν σε στελέχη της Νέας Δημοκρατίας, ότι στην πλατεία που έγινε, δημιουργήθηκε και θα δοθεί στο Δήμο και στους πολίτες για χρήση, μπορεί η Εκκλησία μας να γιορτάζει και τα Χριστούγεννα και το Πάσχα. Και να καλέσω τον εκλεκτό εκπρόσωπο της Εκκλησίας για να κάνει τον αγιασμό του έργου. Δεν αποδομούνται ούτε τα ήθη ούτε τα έθιμα ούτε το θρησκευτικό αίσθημα κανενός. Αλλά η ιστορική συμφωνία που έγινε χθες μεταξύ του Πρωθυπουργού και του Αρχιεπισκόπου μας, δίνει και το στίγμα για το πού βαδίζει η σύγχρονη Ελλάδα και που η παλιά.
Ευχαριστώ πολύ.