Η διαδικασία υποβολής αιτήσεων για την καταβολή του κοινωνικού μερίσματος ολοκληρώθηκε με επιτυχία την Τρίτη 12 Δεκεμβρίου και η καταβολή του μερίσματος στους δικαιούχους θα γίνει σήμερα Παρασκευή 15 Δεκεμβρίου.

Συνολικά  εγκρίθηκαν 1.313.148 αιτήσεις νοικοκυριών  που αντιστοιχούν σε 3.249.000 δικαιούχους, δηλαδή στο 30% του πληθυσμού της χώρας.

Το ύψος του υπό διανομή ποσού ανέρχεται σε 727 εκατ. ευρώ  με μέσο ποσό καταβολής ανά εγκεκριμένη αίτηση 554 ευρώ.

Προκειμένου να συμπεριληφθούν επί πλέον κατηγορίες δικαιούχων που δεν πληρούσαν όλα τα κριτήρια αξιολόγησης κατά την προηγούμενη φάση της διαδικασίας, η πλατφόρμα του κοινωνικού μερίσματος (www.koinonikomerisma.gr) θα ανοίξει εκ νέου κατά το χρονικό διάστημα από τις 15 έως τις 26 Δεκεμβρίου για τις ακόλουθες περιπτώσεις:

• Μονογονεϊκές  οικογένειες, οι οποίες λαμβάνουν το ενιαίο επίδομα στήριξης τέκνων ή το επίδομα πολυτέκνων για τις οποίες προωθείται η θέσπιση ευνοϊκότερου συντελεστή στάθμισης με στόχο να διευρυνθεί η βάση των δικαιούχων απ’ αυτήν την κατηγορία. Για τις μονογονεϊκές οικογένειες που ήδη η αίτησή τους έχει εγκριθεί η διαδικασία θα γίνει αυτόματα και τυχόν διαφορά στο ύψος του ποσού που έχει εγκριθεί θα πιστωθεί αυτόματα σε δεύτερη πληρωμή στο λογαριασμό που έχει δηλωθεί.

• Ηλικιωμένοι άνω των 67 ετών για τους οποίους δεν θα ισχύσει το κριτήριο της υποχρεωτικής ασφάλισης του ενός μήνα.

• Μονοπρόσωπα νοικοκυριά στα οποία δικαιούχος είναι άτομο με αναπηρία  67% και άνω για τα οποία επίσης, δεν θα ισχύσει το παραπάνω κριτήριο.

• Νοικοκυριά που από σφάλμα στις φορολογικές τους δηλώσεις, δήλωσαν δαπάνες φροντιστηρίων στο πεδίο για τις δαπάνες των ιδιωτικών σχολείων.

• Νοικοκυριά στα οποία εντοπίστηκαν σφάλματα κατά τη διασταύρωση των στοιχείων τους στις βάσεις δεδομένων και οι αιτήσεις τους απορρίφθηκαν ή ακυρώθηκαν.

Κοινωνικό Μέρισμα 2017

Επιπλέον των ανωτέρω, το υπουργείο Οικονομικών  θα ήθελε να ενημερώσει τους πολίτες για τα ακόλουθα σε σχέση με τον σχεδιασμό και την υλοποίηση του κοινωνικού μερίσματος.

1. Το κοινωνικό μέρισμα του 2017 σχεδιάστηκε με τρόπο που να στοχεύει στο φτωχότερο 32% του πληθυσμού της χώρας. Αυτό το ποσοστό καλύπτει τόσο το σύνολο των ατόμων που βιώνουν υλική/εισοδηματική φτώχεια στην Ελλάδα (21,2% σύμφωνα με τη Eurostat για το 2016) και σχεδόν το σύνολο όσων βιώνουν κοινωνικό αποκλεισμό (35,6% σύμφωνα με τη Eurostat κατά το 2016).

2. Το πρόγραμμα μειώνει τον κατά κεφαλήν δείκτη φτώχειας για το 2017 κατά 1,4% για το σύνολο του πληθυσμού σε σχέση με το 2016. Η μείωση είναι μεγαλύτερη, 1,6%, για τα παιδιά έως 18 ετών, καθώς και για τους νέους ηλικίας 18-24 ετών. Αυτό αξιολογείται ως ιδιαίτερα θετικό, καθώς αυτές είναι οι ομάδες με τους υψηλότερους δείκτες φτώχειας για το 2016.

Η επιλογή των κριτηρίων

1. Ως καθολικό πρόγραμμα εφ άπαξ πληρωμής, που δεν στοχεύει σε κάποια επιμέρους ευάλωτη ομάδα (υπάρχουν εξειδικευμένα τακτικά προγράμματα για αυτό το σκοπό), το κοινωνικό μέρισμα ακολούθησε τις αρχές των προγραμμάτων  Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος και αξιολόγησε τους πολίτες στη βάση της ευημερίας τους ως νοικοκυριό, οριζόμενο ως το σύνολο των ατόμων που ζουν κάτω από την ίδια στέγη. Αυτό είναι επιστημονικά συνεπές, καθώς είναι κοινά αποδεκτό ότι τα άτομα που ζουν κάτω από την ίδια στέγη κατά κανόνα μοιράζονται τους ίδιους πόρους και έξοδα, επωφελούνται των οικονομιών κλίμακας στην κατανάλωση και συνεπώς βιώνουν το ίδιο επίπεδο ευημερίας.

2. Η αξιολόγηση των πολιτών σε επίπεδο φορολογικής δήλωσης και όχι νοικοκυριού, θα δημιουργούσε πολλές στρεβλώσεις και λάθη στόχευσης, και θα ήταν κυρίως εις βάρος των οικογενειών με ανήλικα παιδιά. Σε αυτή την περίπτωση θα εμφανίζονταν ως δικαιούχοι πολλά άτομα που είναι εξαρτώμενα ή φιλοξενούμενα σε άλλα (και είναι στις περισσότερες περιπτώσεις μέλη της ίδιας οικογένειας) με μηδενικές φορολογικές δηλώσεις, ανεξάρτητα από το αν τα υπόλοιπα μέλη του νοικοκυριού τους είναι φτωχά ή πλούσια. Στην πράξη, αυτοί οι δικαιούχοι θα εξαντλούσαν το μεγαλύτερο μέρος του δημοσιονομικού χώρου.

3. Η αξιολόγηση του βιοτικού επιπέδου των νοικοκυριών έγινε με τον δικαιότερο τρόπο βάσει όλων των κριτηρίων που ήταν διαθέσιμα στις αρχές (εισόδημα, ακίνητη περιουσία, κινητή περιουσία, τεκμήρια πολυτελούς διαβίωσης) και χωρίς να εξαιρεθεί κανένα είδος εισοδήματος ή χρηματικής ενίσχυσης προκειμένου να ωφεληθεί μία κοινωνική ομάδα έναντι της άλλης.

4. Έγινε ειδική πρόβλεψη για τις αυξημένες ανάγκες των ατόμων με αναπηρία, και στην παράταση του προγράμματος θα δοθεί αυξημένη στάθμιση στις μονογονεϊκές οικογένειες.

5. Ειδικά, για όσους έχασαν τη δουλειά τους εντός του 2017, έγινε ειδική πρόβλεψη για μείωση των εισοδημάτων τους από μισθωτές υπηρεσίες, που φαίνονται στη δήλωση του 2016, έτσι ώστε να μην αποκλειστούν από την εισοδηματική ενίσχυση, όντας άνεργοι, λόγω εισοδημάτων του προηγούμενου έτους.

6. Το κριτήριο για την ελάχιστη ασφάλιση στο ΕΦΚΑ (μόνο για τον κύριο δικαιούχο του νοικοκυριού, μόνο για ένα μήνα  και σε οποιαδήποτε περίοδο στο παρελθόν) έχει κυρίως συμβολική αξία. Υποδηλώνει ότι για να είναι λήπτης κάποιος σε ένα σύστημα αναδιανομής θα πρέπει να κάνει την ελάχιστη προσπάθεια να ενταχθεί και να εισφέρει. Το κριτήριο αυτό δεν αφορά ηλικιωμένους άνω των 67 ετών και άτομα με ειδικές ανάγκες.

Τα αντανακλαστικά της Δημόσιας Διοίκησης

1. Η άσκηση του κοινωνικού μερίσματος απέδειξε ότι η ελληνική δημόσια διοίκηση μπορεί να αντεπεξέλθει σε πολύ στενό χρονικό περιθώριο σε έναν απαιτητικό σχεδιασμό διασύνδεσης πληροφοριακών συστημάτων. Ο όγκος των αιτήσεων που υποβλήθηκαν ήταν πάνω από 3 εκ (2,5 εκ από διαφορετικά πρόσωπα) που ενέπλεκαν στοιχεία για περίπου 6 εκ διακριτά ΑΜΚΑ.

2. Σε αυτήν την νέα διαδικασία η διαμόρφωση του πληροφοριακού συστήματος ήταν δυναμικά εξελισσόμενη, λαμβάνοντας υπόψη και βελτιώνοντας διαρκώς και σε σχεδόν πραγματικό χρόνο, τις επί μέρους ατέλειες κατά την αλληλεπίδραση με το κοινό.

Παράπλευρα οφέλη της διαδικασίας

1. Παράπλευρο όφελος της άσκησης του μερίσματος ήταν ότι ασυμφωνίες που εντοπίστηκαν, στις περισσότερες περιπτώσεις διορθώθηκαν άμεσα. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι χιλιάδες πολίτες ενημέρωσαν τα στοιχεία τους στο μητρώο του ΑΜΚΑ.

 

2. Συνολικά, η άσκηση του κοινωνικού μερίσματος οδήγησε στην παραγωγή υψηλού επιπέδου τεχνογνωσίας στην ελληνική δημόσια διοίκηση, η οποία κατάφερε να σχεδιάσει το πρόγραμμα, καθώς και να εκτιμήσει με υψηλή ακρίβεια το δημοσιονομικό κόστος, τον αριθμό των δικαιούχων και την αναδιανεμητική επίδραση του προγράμματος μέσω τεχνικών μικροπροσομοίωσης. Η υλοποίηση της διαδικασίας των αιτήσεων, και η διασύνδεση των πληροφοριακών συστημάτων έγινε με την ίδια επιτυχία υπό τη συνεχή πίεση του χρόνου.

Η ηγεσία του υπουργείου  Οικονομικών ευχαριστεί θερμά όλους όσους εργάστηκαν εντατικά σε πολύ στενά χρονικά περιθώρια για τον επιτυχή σχεδιασμό και υλοποίηση του προγράμματος και ειδικότερα το προσωπικό της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Κοινωνικής Ασφάλισης (Η.ΔΙ.Κ.Α. Α.Ε.), της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.),της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων (Γ.Γ.Π.Σ.) ,του Συμβουλίου Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων (Σ.Ο.Ε.), του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (Γ.Λ.Κ), της Ενιαίας Αρχής Πληρωμών (Ε.Α.Π), του Οργανισμού Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (Ο.Α.Ε.Δ.), του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (Ε.Φ.Κ.Α), του Οργανισμού Γεωργικών Ασφαλίσεων (Ο.Γ.Α.) και των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών (Κ.Ε.Π.) .

Η υπέρβαση του δημοσιονομικού στόχου για το τρέχον έτος, επέτρεψε τη στοχευμένη διανομή στα οικονομικά ασθενέστερα πρόσωπα και νοικοκυριά παροχής με τη μορφή κοινωνικού μερίσματος. Σύμφωνα και με τις ανακοινώσεις του Πρωθυπουργού, Α. Τσίπρα, το κοινωνικό μέρισμα για το 2017 θα είναι υπερδιπλάσιο του 2016 και θα αφορά περί τους 4 εκατομμύρια πολίτες με προτεραιότητα τους άνεργους, τους νέους και τους συνταξιούχους.

Η διαχείριση της διαδικασίας πραγματοποιείται από την ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση Κοινωνικής Ασφάλισης, μέσω διαδικτυακής εφαρμογής στο www.koinonikomerisma.gr η οποία και θα παραμείνει ανοιχτή μέχρι τα μεσάνυχτα (00.00) της Τρίτης 12 Δεκεμβρίου 2017. Στον ιστότοπο μπορείτε να μπείτε για την υποβολή αιτήσεων για την καταβολή μερίσματος αφού διαπιστώσετε αν είστε δικαιούχος του κοινωνικού μερίσματος χρησιμοποιώντας τους προσωπικούς κωδικούς πρόσβασης στη φορολογική βάση δεδομένων της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων (Γ.Γ.Π.Σ.).

Η διαδικασία σε 6 βήματα

  • Βήμα 1: Μπείτε στην πλατφόρμα
  • Βήμα 2: Ελέγξτε τα στοιχεία σας
  • Βήμα 3: Συμπληρώστε το IBAN σας
  • Βήμα 4: Πείτε στους φιλοξενούμενούς σας να δώσουν την συγκατάθεση τους
  • Βήμα 5: Δείτε αν πληροίτε τα κριτήρια επιλεξιμότητας
  • Βήμα 6: Αποδεχθείτε το Κοινωνικό Μέρισμα του 2017.
Εάν είστε άνω των 70 και λαμβάνετε σύνταξη ή το επίδομα των ανασφάλιστων υπερηλίκων του ΟΓΑ, δεν είναι απαραίτητη η υποβολή αίτησης. Εφόσον πληροίτε τα κριτήρια για την καταβολή του κοινωνικού μερίσματος, το κοινωνικό μέρισμα θα σας καταβληθεί αυτόματα στο λογαριασμό στον οποίο λαμβάνετε τη σύνταξη ή το επίδομα ανασφάλιστων υπερηλίκων. Αυτό αφορά όμως μόνο όσα νοικοκυριά αποτελούνται από ένα μόνο άτομο ή από ένα ζευγάρι και δεν ισχύει όταν υπάρχουν και άλλα μέλη στο νοικοκυριό.
Βήμα 1

Με την είσοδό σας στο σύστημα θα σας ζητηθεί:

  • Να επιβεβαιώσετε τον ΑΜΚΑ σας και να εισάγετε ένα e-mail και τον αριθμό ενός κινητού τηλεφώνου που θα χρησιμοποιηθούν για αποστολή τυχόν ειδοποιήσεων.
  • επίσης, να συναινέσετε στην επεξεργασία των στοιχείων που απαιτούνται, δηλαδή των στοιχείων που αφορούν εσάς, την/τον σύζυγό σας ή/και τα προστατευόμενα τέκνα σας.

! Αν το σύστημα δεν πιστοποιεί τον συνδυασμό ΑΦΜ και ΑΜΚΑ που έχετε εισάγει, θα εμφανιστεί αντίστοιχο μήνυμα. Στην περίπτωση αυτή:

  • θα πρέπει να πάτε σε ένα ΚΕΠ και να ζητήσετε να ενημερώσετε την εγγραφή του ΑΜΚΑ σας ως προς το πεδίο του ΑΦΜ.  Για το σκοπό αυτό θα χρειαστείτε ένα έγγραφο που να αποδεικνύει την ταυτότητά σας (ΑΔΤ, Διαβατήριο, κ.τ.λ.) και ένα έγγραφο που να αναγράφει το ΑΦΜ μαζί με τα προσωπικά στοιχεία σας (π.χ. εκκαθαριστικό εφορίας).

Μόλις γίνει η διόρθωση μπορείτε να ξεκινήσετε εκ νέου τη διαδικασία (Βήμα 1) προκειμένου να διαπιστώσετε αν είστε δικαιούχος του κοινωνικού μερίσματος.

Βήμα 2

Στο στάδιο αυτό:

  • Αφού συναινέσετε στην επεξεργασία προσωπικών και λοιπών στοιχείων, θα εμφανιστεί μια φόρμα που αναφέρει:
  • τα προσωπικά σας στοιχεία (ονοματεπώνυμο, ημερομηνία γέννησης, φύλο κτλ),
  • οικονομικά στοιχεία (φορολογητέο  και αφορολόγητο ετήσιο εισόδημα),
  • περιουσιακά στοιχεία (αξία ακίνητης περιουσίας, τόκους καταθέσεων),
  • μια ένδειξη για το αν πληρούται το κριτήριο της μόνιμης κατοικίας στην Ελλάδα την τελευταία πενταετία,
  • μια ένδειξη για το αν ικανοποιείται το κριτήριο της ύπαρξης έστω και ενός μήνα ασφάλισης φορέα κύριας ασφάλισης και τέλος,
  • μια λίστα με τα μέλη του νοικοκυριού σας.

! Αν κάποια από τα προσωπικά σας στοιχεία εμφανίζονται λανθασμένα στο σύστημα θα πρέπει να μεταβείτε σε ένα ΚΕΠ και να διορθώσετε το στοιχείο που εμφανίζεται εσφαλμένα χρησιμοποιώντας κάθε πρόσφορο έγγραφο που μπορεί να αποδείξει την αλλαγή που θέλετε να κάνετε.

! Αν το σύστημα δεν έχει σωστή ένδειξη για το κριτήριο ύπαρξης έστω και ενός  μήνα ασφάλισης σε φορέα κοινωνικής ασφάλισης, θα πρέπει να μεταβείτε σε υποκατάστημα του ΕΦΚΑ και να ζητήσετε να διορθωθούν τα στοιχεία σας προσκομίζοντας κάθε αναγκαίο έγγραφο. Οι διορθώσεις σχετίζονται μόνο με αποκατάσταση σφαλμάτων αναφορικά με την ταυτότητα του ασφαλισμένου και όχι σε εκ των υστέρων αναγνώριση χρόνου ασφάλισης.

! Αλλαγές σχετικά με τα οικονομικά σας στοιχεία ή τη διασταύρωση της επί πενταετίας μόνιμης κατοικίας στην χώρα δεν είναι δυνατή, καθώς προκύπτει από παρελθούσες φορολογικές σας δηλώσεις και από τα στοιχεία του ΑΜΚΑ-ΕΜΑΕΣ.

Βήμα 3

Απαραίτητη είναι η συμπλήρωση αριθμού λογαριασμού IBAN στον οποίον είστε δικαιούχος ή συνδικαιούχος.

Θα πρέπει να δηλώσετε έγκυρο και ενεργό IBAN, στον οποίο είστε υποχρεωτικά είτε αποκλειστικός δικαιούχος είτε συνδικαιούχος. Σε αντίθετη περίπτωση, δε θα πραγματοποιηθεί η πληρωμή ακόμα και αν πληρούνται τα κριτήρια.  Για τον λόγο αυτό, προτείνουμε να χρησιμοποιήσετε τυχόν δηλωμένο ακατάσχετο λογαριασμό, τον λογαριασμό μισθοδοσίας ή είσπραξης σύνταξης ή επιδομάτων (ανεργίας, ΚΕΑ κ.τ.λ.).

! Υπογραμμίζεται η σημασία της  ορθής συμπλήρωσης του συγκεκριμένου πεδίου. Επισημαίνεται επίσης, ότι θα διερευνηθεί σε μεταγενέστερο έλεγχο η συσχέτιση των αριθμών λογαριασμών IBAN με τους ΑΦΜ των δικαιούχων, όπως και η τυχόν εμφάνιση του ίδιου IBAN σε περισσότερους του ενός δικαιούχους.

Βήμα 4

Σε περίπτωση που το νοικοκυριό σας περιλαμβάνει και ενήλικα φιλοξενούμενα μέλη, απαιτείται η συγκατάθεση των φιλοξενούμενων ατόμων, μέσω των κωδικών τους στο Taxis-net, για την προσπέλαση των στοιχείων τους από την Γ.Γ.Π.Σ, προκειμένου να διαπιστώσετε αν πληρούνται τα κριτήρια χορήγησης.

Η θετική συγκατάθεση όλων των φιλοξενούμενων ενηλίκων εντός της προθεσμίας είναι απαραίτητη προϋπόθεση ολοκλήρωσης της αίτησης. Συνεπώς, θα πρέπει να επικοινωνήσετε άμεσα με τους φιλοξενούμενούς σας (στη φόρμα αναγράφονται τα στοιχεία των ατόμων των οποίων η συναίνεση απαιτείται) ώστε να μπουν στον διαδικτυακό τόπο με τους δικούς τους κωδικούς και να συναινέσουν.

! Προσοχή: Αν διαπιστώσετε ότι άγνωστο σε εσάς άτομο απεικονίζεται ως φιλοξενούμενός σας, μπορείτε να το εξαιρέσετε χρησιμοποιώντας την αντίστοιχη επιλογή που είναι διαθέσιμη δίπλα στο όνομα του. Η επιλογή αυτή συνιστά καταγγελία προς την οικεία ΔΟΥ σε βάρος του εμφαινόμενου ως φιλοξενούμενου, περί ψευδούς υποβολής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος.

Αν έχετε αποκτήσει τέκνο μετά την 1/1/2017 μπορείτε να το δηλώσετε εισάγοντας τον αριθμό Α.Μ.Κ.Α. Καμία άλλη αλλαγή στη σύνθεση του νοικοκυριού δεν είναι δυνατή.

Βήμα 5

Εφόσον όλα τα ενήλικα μέλη του νοικοκυριού σας έχουν συναινέσει, εμφανίζεται η ένδειξη που αναφέρει αν πληρούνται τα κριτήρια χορήγησης. Σε θετική περίπτωση, ενημερώνεστε αμέσως για το ποσό του κοινωνικού μερίσματος που αντιστοιχεί στο νοικοκυριό σας. Διαφορετικά, εμφανίζονται αναλυτικά οι λόγοι για τους οποίους δεν είστε δικαιούχος του μερίσματος.

! Εάν δεν εμφανιστεί αυτή η πληροφορία, κάποιο από τα μέλη του νοικοκυριού δεν έχει δώσει ακόμα την συναίνεση του ή έχει αρνηθεί να την δώσει.

Βήμα 6

Εφόσον πληρούνται τα κριτήρια, θα πρέπει να κάνετε την επιλογή [Αποδέχομαι το κοινωνικό μέρισμα] ώστε να καταστείτε δικαιούχος του κοινωνικού μερίσματος.

! Προσοχή: Σε περίπτωση μη αποδοχής δεν θα καταστείτε δικαιούχος ακόμα και αν πληρούνται τα κριτήρια.

 

Σημείωση:

Αν κατά τα 4 πρώτα βήματα έχει προκύψει η ανάγκη να διορθώσετε τα στοιχεία σας σε ΚΕΠ ή στον ΕΦΚΑ, για να ενημερωθεί η πλατφόρμα με τις αλλαγές που κάνατε, πρέπει να ζητήσετε να γίνει επαναξιολόγηση του νοικοκυριού σας κάνοντας την επιλογή στην οθόνη «Αξιολόγηση επιλεξιμότητας κοινωνικού μερίσματος». Η διαδικασία θα πρέπει πάντως να ολοκληρωθεί εντός της σχετικής προθεσμίας αποδοχής του κοινωνικού μερίσματος.

 

1. Πού μπορώ να υποβάλω αίτηση για το κοινωνικό μέρισμα;

Για να διαπιστώσετε αν είστε δικαιούχος του κοινωνικού μερίσματος πρέπει να μπείτε στον διαδικτυακό τόπο www.koinonikomerisma.gr χρησιμοποιώντας τους προσωπικούς κωδικούς πρόσβασης στη φορολογική βάση δεδομένων TAXISnet της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ). Εάν είστε δικαιούχος του μερίσματος και συνταξιούχος ή λαμβάνετε το επίδομα ανασφάλιστων υπερηλίκων του ΟΓΑ, δείτε την ερώτηση 9.

2. Ποια στοιχεία πρέπει να συμπληρώσω στην αίτηση;

Με την είσοδο σας στο σύστημα θα σας ζητηθεί να επιβεβαιώσετε τον ΑΜΚΑ σας και να εισάγετε ένα e-mail και τον αριθμό ενός κινητού τηλεφώνου που θα χρησιμοποιηθούν για αποστολή τυχόν ειδοποιήσεων. Θα σας ζητηθεί επίσης να συναινέσετε στην επεξεργασία των στοιχείων που απαιτούνται, δηλαδή των στοιχείων που αφορούν εσάς, την/τον σύζυγό σας και τα προστατευόμενα τέκνα σας. Επίσης, θα πρέπει να δηλώσετε έγκυρο και ενεργό IBAN, στον οποίο πρέπει να είστε υποχρεωτικά είτε αποκλειστικός δικαιούχος είτε συνδικαιούχος. Σε αντίθετη περίπτωση, δε θα πραγματοποιηθεί πληρωμή ακόμα και αν πληροίτε τα κριτήρια.  Για τον λόγο αυτό, προτείνουμε να χρησιμοποιήσετε τυχόν δηλωμένο ακατάσχετο λογαριασμό, τον λογαριασμό μισθοδοσίας ή είσπραξης σύνταξης ή επιδομάτων (ανεργίας, ΚΕΑ κτλ) ώστε να είστε σίγουροι ότι δεν θα υπάρξει πρόβλημα με την πίστωση των χρημάτων στον λογαριασμό σας. Τα οικονομικά/περιουσιακά στοιχεία θα εμφανίζονται προσυμπληρωμένα στην αίτηση και η αλλαγή τους δεν είναι δυνατή. 

3. Ποια βήματα πρέπει να ακολουθήσω εάν προκύψει ανάγκη για ενημέρωση στοιχείων που εμφανίζονται στην αίτηση; 

Αν εμφανίζονται λανθασμένα στο σύστημα τα στοιχεία σας θα πρέπει να απευθυνθείτε στους παρακάτω φορείς: 

  • στα ΚΕΠ εάν το πρόβλημα αφορά στον ΑΜΚΑ (για περισσότερες λεπτομέρειες, δείτε την ερώτηση 5) 
  • στον ΕΦΚΑ εάν το πρόβλημα αφορά στον χρόνο ασφάλισης 
  • στον ΟΑΕΔ εάν το πρόβλημα αφορά στον χρόνο ανεργίας (για περισσότερες λεπτομέρειες, δείτε την ερώτηση 6)

Στη συνέχεια, πρέπει να ξαναμπείτε στον διαδικτυακό τόπο www.koinonikomerisma.gr και να επαναλάβετε τη διαδικασία. Η διαδικασία θα πρέπει πάντως να ολοκληρωθεί εντός της σχετικής προθεσμίας υποβολής αιτήσεων.

4. Ποια διαδικασία πρέπει να ακολουθήσω σε περίπτωση που εμφανίζονται λάθος κάποια από τα προσωπικά μου στοιχεία; 

Στην περίπτωση αυτή και εφόσον εμφανιστεί αντίστοιχο μήνυμα, πρέπει να πάτε σε ένα ΚΕΠ και να διορθώσετε το στοιχείο που είναι λάθος χρησιμοποιώντας οποιοδήποτε επίσημο  έγγραφο  μπορεί να αποδείξει την αλλαγή που θέλετε να κάνετε.

5. Ποια διαδικασία πρέπει να ακολουθήσω σε περίπτωση που δεν πιστοποιείται ο συνδυασμός ΑΦΜ και ΑΜΚΑ; 

Στην περίπτωση αυτή και εφόσον εμφανιστεί αντίστοιχο μήνυμα, πρέπει να πάτε σε ένα ΚΕΠ και να ζητήσετε να ενημερώσετε την εγγραφή του ΑΜΚΑ σας ως προς το πεδίο του ΑΦΜ. Θα χρειαστείτε ένα έγγραφο που να αποδεικνύει ότι είστε εσείς (ΑΔΤ, Διαβατήριο, κτλ) και ένα έγγραφο που να αναγράφει το ΑΦΜ μαζί με τα προσωπικά στοιχεία σας (πχ εκκαθαριστικό εφορίας). Στη συνέχεια, πρέπει να ξαναμπείτε στον διαδικτυακό τόπο www.koinonikomerisma.gr και να επαναλάβετε τη διαδικασία. Η διαδικασία θα πρέπει πάντως να ολοκληρωθεί εντός της σχετικής προθεσμίας υποβολής αιτήσεων.

6. Είμαι άνεργος για περισσότερους από 6 μήνες το 2017, αλλά δεν έχει αφαιρεθεί το ποσό που προβλέπει η ΚΥΑ από τα εισοδήματά μου. Τι συμβαίνει;  

Μπορεί να μην έχετε συμπληρώσει 6 συνεχόμενους μήνες ανεργίας, όπως προβλέπει η Κοινή Υπουργική Απόφαση, περίπτωση κατά την οποία δεν δικαιούστε μείωση των εισοδημάτων σας. 

Εάν έχετε συμπληρώσει 6 συνεχόμενους μήνες ανεργίας, υπάρχει κάποιο λάθος στα στοιχεία του ΟΑΕΔ, οπότε θα πρέπει να απευθυνθείτε στον ΟΑΕΔ για τη διόρθωση των στοιχείων σας. Στη συνέχεια, πρέπει να ξαναμπείτε στον διαδικτυακό τόπο www.koinonikomerisma.gr και να επαναλάβετε τη διαδικασία. Η διαδικασία θα πρέπει πάντως να ολοκληρωθεί εντός της σχετικής προθεσμίας υποβολής αιτήσεων.

7. Ήμουν άνεργος για τουλάχιστον 6 συνεχόμενους μήνες το 2017, αλλά όχι πλέον. Δικαιούμαι την έκπτωση από τα εισοδήματα του 2016;  

Ναι. Δεν είναι απαραίτητο να είστε ακόμα άνεργος, εφ’ όσον έχετε συμπληρώσει 6 συνεχόμενους μήνες ανεργίας εντός του έτους.

8. Ήμουν ελεύθερος επαγγελματίας κατά το έτος 2016, φορολογούμαι όμως ως μισθωτός και έχω τουλάχιστον 6 συνεχόμενους μήνες ανεργίας το 2017. Δικαιούμαι την έκπτωση στα εισοδήματα του 2016; 

Ναι, τη δικαιούστε. Από τη ρύθμιση εξαιρούνται μόνο οι ελεύθεροι επαγγελματίες που δεν φορολογούνται ως μισθωτοί.

9. Εάν είμαι άνω των 70 ετών και δεν έχω πρόσβαση σε υπολογιστή, είναι απαραίτητο να κάνω αίτηση; 

Εάν είστε άνω των 70 και λαμβάνετε σύνταξη ή το επίδομα των ανασφάλιστων υπερηλίκων του ΟΓΑ, δεν είναι απαραίτητη η υποβολή αίτησης. Εφόσον πληροίτε τα κριτήρια για την καταβολή του κοινωνικού μερίσματος, το κοινωνικό μέρισμα θα σας καταβληθεί αυτόματα στο λογαριασμό στον οποίο λαμβάνετε τη σύνταξη ή το επίδομα ανασφάλιστων υπερηλίκων. 

ΠΡΟΣΟΧΗ: Η αυτόματη καταβολή σε τραπεζικό λογαριασμό, σύμφωνα με τα παραπάνω, αφορά μόνο σε όσα νοικοκυριά αποτελούνται από ένα μόνο άτομο ή από ένα ζευγάρι και δεν ισχύει όταν υπάρχουν και άλλα μέλη στο νοικοκυριό.

10. Στο νοικοκυριό μας εισπράξαμε κατά το έτος 2016 εισοδηματική ενίσχυση από το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης. Συνυπολογίζεται το ποσό αυτό ως εισόδημα στην αίτηση του κοινωνικού μερίσματος; 

Ναι, το ποσό αυτό συνυπολογίζεται ως εισόδημα. 

11. Το επίδομα ανεργίας συνυπολογίζεται στο εισόδημα;

Ναι, το επίδομα ανεργίας θεωρείται εισόδημα. 

12. Είμαι δικαιούχος άλλου επιδόματος (οικογενιακού, ανεργίας, ΚΕΑ, κλπ). Μπορεί να διακοπεί η καταβολή των άλλων επιδομάτων εάν λάβω το κοινωνικό μέρισμα;

Όχι. Το κοινωνικό μέρισμα δεν θα προσμετρηθεί στο εισόδημά σας για την καταβολή οποιουδήποτε επιδόματος.

13. Εξαιρούνται τα αναπηρικά επιδόματα και οι αναπηρικές συντάξεις από τον υπολογισμό του εισοδήματος;

Τα αναπηρικά επιδόματα και οι αναπηρικές συντάξεις συμπεριλαμβάνονται στον υπολογισμό του εισοδήματος. Ωστόσο, οι υψηλότερες ανάγκες των ατόμων με αναπηρία λαμβάνονται υπόψη κατά τον υπολογισμό του ισοδύναμου εισοδήματος. Συνεπώς, μεταξύ νοικοκυριών με την ίδια ακριβώς σύνθεση, ευνοούνται αυτά που περιλαμβάνουν μέλη με προβλήματα αναπηρίας.   

14. Πώς προκύπτει ο αριθμός των ανάπηρων μελών;

Όπως και όλα τα υπόλοιπα στοιχεία, θα προκύπτει από την τελευταία εκκαθαρισμένη δήλωση φορολογίας εισοδήματος. 

15. Τι λαμβάνεται υπόψη κατά τον υπολογισμό του εισοδήματος για το κοινωνικό μέρισμα;

Λαμβάνεται υπόψη το σύνολο των εισοδημάτων είτε αυτά φορολογούνται κανονικά είτε απαλλάσσονται από το φόρο είτε φορολογούνται με ειδικό τρόπο, καθώς και το σύνολο των επιδομάτων και των κάθε μορφής χρηματικών μεταβιβάσεων όλων των μελών του νοικοκυριού. Ο υπολογισμός γίνεται αφού έχουν αφαιρεθεί οι εισφορές κοινωνικής ασφάλισης και προ φόρων.

16. Τι δεν θεωρείται εισόδημα για τον υπολογισμό του κοινωνικού μερίσματος;

Η αποζημίωση απόλυσης, η διατροφή συζύγου και τέκνων για το νοικοκυριό που τη λαμβάνει, καθώς και οι περιπτώσεις που συμπληρώνονται στους κωδικούς 781-782 του εντύπου Ε1.

17. Τι συμβαίνει στην περίπτωση που πούλησα, μετά την 01/01/2017, ακίνητη περιουσία την οποία κατείχα το 2016;

Η αίτηση απεικονίζει όλα τα στοιχεία της τελευταίας εκκαθαρισμένης φορολογικής δήλωσης και συνεπώς την περιουσιακή κατάστασή σας κατά το έτος 2016. Η περιουσιακή κατάσταση δε γίνεται να μεταβληθεί ακόμα και εάν έχει πραγματοποιηθεί πώληση περιουσίας μετά την 1/1/2017. 

18. Πώς θα υπολογιστεί το σύνολο των καταθέσεών μου;

Το ποσό των τόκων προκύπτει από την τελευταία εκκαθαρισμένη δήλωση φορολογίας εισοδήματος και δεν είναι δυνατό να αλλάξει. Βάσει του παραπάνω ποσού των τόκων εκτιμάται το ύψος των καταθέσεων, χρησιμοποιώντας το μέσο καταθετικό επιτόκιο του έτους 2016 όπως έχει υπολογιστεί από την Τράπεζα της Ελλάδος.  

19. Είμαι συνδικαιούχος σε τραπεζικό λογαριασμό. Πώς θα υπολογιστούν οι καταθέσεις μου;  

Σε αυτή την περίπτωση, οι τόκοι που είναι προσυμπληρωμένοι στη φορολογική δήλωση αφορούν το σύνολο του κατατεθειμένου ποσού, εκτός εάν σε συνεννόηση με τους λοιπούς συνδικαιούχους είχατε συμπληρώσει στη φορολογική δήλωση το ποσό που σας αναλογεί. 

20. Τι σημαίνει η αναφορά σε όσους έχουν δαπάνες για οδηγούς, οικιακούς βοηθούς, δασκάλους και λοιπό προσωπικό; 

Δεν δικαιούνται το κοινωνικό μέρισμα όσοι δηλώνουν δαπάνες που καταβάλονται για οικιακούς βοηθούς, οδηγούς αυτοκινήτων, δασκάλους και λοιπό προσωπικό. Αυτό δεν ισχύει στην περίπτωση που ο φορολογούμενος απασχολεί έναν μόνο οικιακό βοηθό ή όταν ο φορολογούμενος ή πρόσωπο που συνοικεί με αυτόν και τον βαρύνει έχει αναπηρία εξήντα επτά τοις εκατό και πάνω (67%) ή είναι ηλικίας άνω των εξήντα πέντε (65) ετών και απασχολεί ένα νοσοκόμο. 

21. Οι αλλοδαποί που διαμένουν στην Ελλάδα έχουν δικαίωμα υποβολής αίτησης για το κοινωνικό μέρισμα;

Ναι, αρκεί να πληρούν τα κριτήρια διαμονής.

22. Οι συνταξιούχοι που δεν έχουν ασφάλιση (π.χ. χήρες συνταξιούχων) δικαιούνται να υποβάλλουν αίτηση;

Ναι, γιατί είναι δικαιούχοι σύνταξης. 

23. Τι γίνεται στην περίπτωση που υπάρχουν φιλοξενούμενα μέλη στο νοικοκυριό;

Σε περίπτωση που το νοικοκυριό σας έχει και ενήλικα φιλοξενούμενα μέλη, για να δείτε αν πληροίτε τα κριτήρια απαιτείται η συγκατάθεση των φιλοξενούμενων ατόμων, μέσω των κωδικών τους στο Taxis-net, για την επεξεργασία των δεδομένων τους.

Η θετική συγκατάθεση όλων των φιλοξενούμενων ενηλίκων εντός της προθεσμίας είναι απαραίτητη προϋπόθεση ολοκλήρωσης της αίτησης. Συνεπώς, πρέπει να επικοινωνήσετε άμεσα με τους φιλοξενούμενούς σας (στη φόρμα αναγράφονται τα στοιχεία των ατόμων των οποίων η συναίνεση απαιτείται) ώστε να μπουν στον δικτυακό τόπο με τους δικούς τους κωδικούς και να συναινέσουν.

24. Μπορώ να αλλάξω τη σύνθεση του νοικοκυριού σε περίπτωση που είχα κάποιον φιλοξενούμενο, αλλά δεν τον φιλοξενώ πλέον; 

Η αίτηση περιλαμβάνει τα στοιχεία που απεικονίζονται στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος του οικονομικού έτους 2016. Εάν στην τελευταία δήλωση εμφανίζεται φιλοξενούμενο άτομο, ακόμα και αν αυτό έχει αποχωρήσει πλέον από το νοικοκυριό, δε μπορεί να αφαιρεθεί από τη σύνθεση του νοικοκυριού. Η μοναδική εξαίρεση είναι αυτή που αναφέρεται στο επόμενο ερώτημα.  

25. Τι μπορώ να κάνω στην περίπτωση που φαίνεται ως φιλοξενούμενός μου άτομο το οποίο μου είναι άγνωστο; 

Αν διαπιστωθεί ότι άγνωστο σε εσάς άτομο απεικονίζεται ως φιλοξενούμενος, μπορεί να εξαιρεθεί χρησιμοποιώντας την αντίστοιχη επιλογή που είναι διαθέσιμη δίπλα στο όνομά του. Θα πρέπει να γνωρίζετε ότι αυτό συνιστά ουσιαστικά καταγγελία του προς την οικεία ΔΟΥ περί ψευδούς υποβολής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος του ατόμου που εμφανίζεται ως φιλοξενούμενος.

26. Ο αδερφός μου είναι φιλοξενούμενος από τους γονείς μας. Μπορεί να αιτηθεί για το κοινωνικό μέρισμα;

Οι φιλοξενούμενοι δεν μπορούν να αιτηθούν. Αυτό που μπορεί να γίνει είναι να αιτηθεί για το κοινωνικό μέρισμα είτε ο πατέρας σας είτε η μητέρα σας και να τον συμπεριλάβουν στην αίτηση ως φιλοξενούμενο μέλος. Επίσης, στην αίτηση θα πρέπει να συμπεριληφθούν και όλα τα υπόλοιπα μέλη του νοικοκυριού (αν υπάρχουν) που κατοικούν κάτω από την ίδια στέγη. 

27. Τι γίνεται στην περίπτωση κατά την οποία κάποιος φαίνεται στην τελευταία φορολογική δήλωση φιλοξενούμενος, ενώ το τρέχον διάστημα μένει σε δικό του σπίτι ή σε δωρεάν παραχωρημένη κατοικία; Μπορεί να κάνει αίτηση μόνος του; 

Οι φιλοξενούμενοι δε μπορούν να αιτηθούν, εφόσον έχουν δηλώσει ότι φιλοξενούνται από άλλο φορολογούμενο στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος του έτους 2016 ακόμα και εάν τώρα δε διαμένουν στο νοικοκυριό που είχαν δηλώσει. 

28. Όσοι σπουδάζουν μπορούν να υποβάλλουν αίτηση μόνοι τους ή θεωρούνται προστατευόμενα μέλη; 

Όσοι σπουδάζουν (μέχρι την ηλικία των 25 ετών) θεωρούνται προστατευόμενα μέλη και συμπεριλαμβάνονται στη φορολογική δήλωση των γονέων τους ανεξαρτήτως τόπου διαμονής. Συνεπώς, δε μπορούν να υποβάλλουν ξεχωριστή αίτηση. 

29. Παντρεύτηκα το 2017, αλλά έμενα μόνος το 2016, μπορώ να κάνω αίτηση μαζί με τον/την σύζυγο ;

Δεν μπορεί να γίνει κοινή αίτηση για το κοινωνικό μέρισμα, αφού η αίτηση απεικονίζει την εικόνα του φορολογούμενου σύμφωνα με την τελευταία εκκαθαρισμένη δήλωση φορολογίας εισοδήματος.

30. Μπορεί να μεταβληθεί η σύνθεση του νοικοκυριού; 

Η μόνη δυνατή μεταβολή της σύνθεσης είναι η περίπτωση γέννησης τέκνου μετά την 31/12/2016. Το τέκνο μπορεί να προστεθεί εισάγοντας τον αριθμό Α.Μ.Κ.Α. Καμία άλλη αλλαγή στη σύνθεση του νοικοκυριού δεν είναι δυνατή.

31. Πώς μπορεί ο αιτών να διαπιστώσει εάν το νοικοκυριό του είναι επιλέξιμο για το κοινωνικό μέρισμα;

Εφόσον έχουν δοθεί όλες οι τυχόν απαιτούμενες συναινέσεις των ενήλικων μελών του νοικοκυριού σας, εμφανίζεται η πληροφορία του αν πληροίτε τα κριτήρια ή όχι. Εάν τα κριτήρια ικανοποιούνται, εμφανίζεται και το ποσό του κοινωνικού μερίσματος που αντιστοιχεί στο νοικοκυριό σας. Στην αντίθετη περίπτωση, εμφανίζονται αναλυτικά οι λόγοι μη εκπλήρωσης των κριτηρίων. 

32. Για ποιο λόγο μπορεί να μην εμφανιστεί το αποτέλεσμα της αίτησης;

Αν δεν βλέπετε την πληροφορία για το αν πληροίτε τα κριτήρια ή όχι, κάποιο από τα μέλη του νοικοκυριού δεν έχει δώσει ακόμα την συναίνεση του. 

Το κοινωνικό μέρισμα με μια ματιά

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Σχέδιο Νόμου

!!! 20.11.2017: Νομοτεχνικές βελτιώσεις !!!

 

Άρθρο 1

Διανομή Κοινωνικού Μερίσματος

1. Kατά το έτος 2017 καταβάλλεται ποσό επτακόσια είκοσι εκατομμύρια (720.000.000) ευρώ για την εφάπαξ παροχή κοινωνικού χαρακτήρα, ως διανομή κοινωνικού μερίσματος προς στήριξη των οικονομικά αδύναμων προσώπων και ευάλωτων νοικοκυριών.

2. Το κοινωνικό μέρισμα είναι αφορολόγητο και ακατάσχετο στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων κατά παρέκκλιση κάθε άλλης αντίθετης διάταξης, δεν υπόκειται σε οποιαδήποτε κράτηση, δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με ήδη βεβαιωμένα χρέη προς το Δημόσιο, τα ασφαλιστικά ταμεία ή τα πιστωτικά ιδρύματα και δεν υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή οποιασδήποτε παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα.

3. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης το καταβαλλόμενο ποσό δύναται να αυξηθεί, εφόσον το επιτρέπουν οι δημοσιονομικές συνθήκες κατά το χρόνο έκδοσής της. Με την ίδια απόφαση καθορίζονται τα κριτήρια εισοδήματος, περιουσίας, διαμονής, ή άλλα για την καταβολή του κοινωνικού μερίσματος, οι κατηγορίες των δικαιούχων, η βάση, ο τρόπος υπολογισμού και το ακριβές ποσό του διανεμόμενου κοινωνικού μερίσματος ανά κατηγορία δικαιούχων, οι προϋποθέσεις, ο φορέας, οι εμπλεκόμενες υπηρεσίες και οι επιμέρους αρμοδιότητές τους, η διαδικασία, ο χρόνος και ο τρόπος καταβολής, ο χρόνος και ο τρόπος ελέγχου των εισοδηματικών και περιουσιακών κριτηρίων για τη χορήγησή του ανά κατηγορία δικαιούχων, καθώς και κάθε άλλο ζήτημα τεχνικού ή λεπτομερειακού χαρακτήρα.

4. Η περ. ια΄ της παρ. 1 του άρθρου 17 του ν.4174/2013 (Α΄ 170) αντικαθίσταται ως εξής:

«ια) σε εξουσιοδοτημένο προσωπικό της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Κοινωνικής Ασφάλισης Α.Ε. «ΗΔΙΚΑ ΑΕ» του ν. 3607/2007 (Α΄ 245) για σκοπούς υλοποίησης προγραμμάτων κοινωνικού χαρακτήρα της Γενικής Γραμματείας Πρόνοιας του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης ή άλλων προβλέψεων παροχών κοινωνικού χαρακτήρα, καθώς και σχετικών προβλέψεων παροχών υγείας σε ομάδες πληθυσμού από το Υπουργείο Υγείας και στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της».

Άρθρο 2

Επιστροφή κρατήσεων υγειονομικής περίθαλψης

Ποσά που παρακρατήθηκαν για τη μηνιαία εισφορά υπέρ υγειονομικής περίθαλψης των συνταξιούχων κατά το διάστημα από 1.1.2012 έως 30.6.2016 και υπολογίστηκαν επί του ακαθάριστου ποσού μηνιαίας κύριας σύνταξης ή προσυνταξιοδοτικής παροχής, χωρίς την αφαίρεση των ποσών που αντιστοιχούν στις περικοπές των συντάξεων βάσει των ν. 4024/2011 (Α΄ 226), 4051/2012 (Α΄ 40) και 4093/2012 (Α΄ 222) και της κ.υ.α. 476/2012 (Β΄ 499) επιστρέφονται άτοκα στους δικαιούχους. Η επιστροφή θα καταβληθεί με τη σύνταξη μηνός Δεκεμβρίου 2017.

Άρθρο 3

Προσθήκη διάταξης στο ν. 4067/2012

Στο τέλος  της παρ. 2 του άρθρου 36 του ν. 4067/2012 (Α’ 79) προστίθεται εδάφιο ως εξής:

«Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών δύναται να καλύπτεται από τον κρατικό προϋπολογισμό, πλήρως ή μερικώς, το κόστος παροχής Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας, με αντίστοιχη πίστωση ως εισροή του ειδικού διαχειριστικού λογαριασμού για τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας που τηρεί ο αρμόδιος διαχειριστής, σύμφωνα με την παρ. 8 του άρθρου 55 του ν. 4001/2011 (Α΄ 179).»

Άρθρο 4

Έναρξη ισχύος

Η ισχύς του παρόντος νόμου αρχίζει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αιτιολογική Έκθεση

Άρθρο 1

Η ομαλή υλοποίηση του προγράμματος στήριξης της ελληνικής οικονομίας, σε συνδυασμό με την επέκταση του μεταρρυθμιστικού σχεδιασμού στο κρίσιμο πεδίο της κοινωνικής συνοχής επιτρέπουν την ανακατεύθυνση πόρων προς χρήσεις με μεγαλύτερη κοινωνική ανταποδοτικότητα. Η υπέρβαση του στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 1,75% του ΑΕΠ για το τρέχον έτος και η προοδευτική επιστροφή σε συνθήκες οικονομικής σταθερότητας δημιουργούν τον αναγκαίο δημοσιονομικό χώρο, προκειμένου να διανεμηθεί στοχευμένα κοινωνικό μέρισμα για το έτος 2017 στα οικονομικά ασθενέστερα νοικοκυριά, που έχουν αντικειμενικά πληγεί περισσότερο από τις συνέπειες της δημοσιονομικής προσαρμογής. Με τις διατάξεις του προτεινόμενου νόμου θεσπίζεται εφάπαξ κοινωνική παροχή για το έτος 2017, με τη μορφή κοινωνικού μερίσματος, προς ενίσχυση του δικτύου κοινωνικής προστασίας.

Με την παρ. 1 του άρθρου μόνου προβλέπεται ότι μέρος του πρωτογενούς πλεονάσματος θα διανεμηθεί κατά το έτος 2017 προς στήριξη των οικονομικά αδύναμων προσώπων και ευάλωτων νοικοκυριών, για την εφάπαξ καταβολή παροχής κοινωνικού χαρακτήρα με τη μορφή διανομής κοινωνικού μερίσματος.

Με την παρ. 2 διευκρινίζεται ότι το κοινωνικό μέρισμα είναι αφορολόγητο και ακατάσχετο, δεν υπόκειται σε κρατήσεις, δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη και δεν υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή άλλης παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα.

Με την παρ. 3 εξουσιοδοτούνται οι Υπουργοί Οικονομικών και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης να προσδιορίσουν τους ειδικότερους όρους και προϋποθέσεις για την καταβολή του κοινωνικού μερίσματος.

Με την παρ. 4 διευρύνεται η περ. ια΄ της παρ. 1 του άρθρου 17 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν.4174/2013, Α΄ 170), προκειμένου η άρση της υποχρέωσης τήρησης απορρήτου για στοιχεία και πληροφορίες φορολογούμενων να επεκταθεί, πλην των κοινωνικών προγραμμάτων προνοιακού χαρακτήρα της Γενικής Γραμματείας Πρόνοιας του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, και σε άλλες παροχές κοινωνικού χαρακτήρα, με τις οποίες θα υλοποιηθεί η δράση για τη διανομή του κοινωνικού μερίσματος.

Άρθρο 2

Δυνάμει των διατάξεων των άρθρων 19 του ν. 3918/2011 (Α΄ 31), 72 του ν. 3984/2011 (Α΄ 150) και της κ.υ.α. Φ.40021/20782/2565/2012 (Β΄ 468), ως συνολικό ποσό σύνταξης επί της οποίας επιβαλλόταν η κράτηση υγειονομικής περίθαλψης οριζόταν το μεικτό-ακαθάριστο ποσό, δηλαδή ποσό που περιλάμβανε  πρόσθετες αποδοχές και τις κάθε είδους κρατήσεις, καθώς και τις κατά περιόδους τυχόν αυξήσεις. Για το διάστημα από 1.1.2012 έως 30.6.2016, μετά την εφαρμογή των διατάξεων περί μειώσεων των συντάξεων βάσει των ν. 4024/2011 (Α΄ 226), 4051/2012 (Α΄ 40) και 4093/2012 (Α΄ 222) και της κ.υ.α. 476/2012 (Β΄ 499), η κράτηση υγειονομικής περίθαλψης υπολογιζόταν επί του συνολικού ποσού κύριας σύνταξης ή προσυνταξιοδοτικής παροχής χωρίς τις ανωτέρω μειώσεις, με αποτέλεσμα την παρακράτηση εισφοράς υγειονομικής περίθαλψης επί ποσού σύνταξης το οποίο δεν λάμβαναν οι συνταξιούχοι.

Με το άρθρο 44 του ν. 4387/2016 (Α΄ 85) μεταβλήθηκε ο τρόπος υπολογισμού της κράτησης, η οποία έκτοτε υπολογίζεται επί του καταβαλλόμενου ποσού κύριας σύνταξης. Με την προτεινόμενη διάταξη αποκαθίσταται η στρέβλωση του προϊσχύσαντος τρόπου υπολογισμού της κράτησης και επιστρέφονται στους συνταξιούχους τα ποσά που παρακρατήθηκαν υπέρ υγειονομικής περίθαλψης από τις συντάξεις τους κατά το διάστημα από 1.1.2012 έως 30.6.2016 κατά το μέρος που υπερβαίνουν τον ορθό τρόπο υπολογισμού.

Άρθρο 3

Δεδομένου του κοινωνικού σκοπού που εξυπηρετεί η επιβολή παροχής Υποχρεώσεων Κοινής Ωφέλειας, ο οποίος συνίσταται αφενός στη διατήρηση της κοινωνικής συνοχής δια της διασφάλισης πρόσβασης όλων των καταναλωτών ανά την ελληνική επικράτεια σε ηλεκτρική ενέργεια ίσης ποιότητας και ίδιας τιμής και αφετέρου στην παροχή Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου σε ευπαθείς κοινωνικές ομάδες, κρίνεται επιτακτική η λήψη άμεσων μέτρων από το κράτος και συγκεκριμένα η μερική ή πλήρης κάλυψη του κόστους παροχής των ΥΚΩ από τον  κρατικό προϋπολογισμό.

Οι κοινωνικοί λόγοι που δικαιολογούν την χρηματοδότηση του κόστους των ΥΚΩ συνίστανται στη διασφάλιση της παροχής ΥΚΩ σε ορισμένες κατηγορίες καταναλωτών, για τους οποίους το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας, την οποία χρειάζονται κατ’ ελάχιστο για να διασφαλίσουν αποδεκτό βιοτικό επίπεδο, θα συνιστούσε άλλως επιβάρυνση δυσανάλογη προς τα εισοδήματά τους. Η χρηματοδότηση του κόστους ΥΚΩ από τον κρατικό προϋπολογισμό είναι αναγκαία για να μην διαταράσσεται η κοινωνική συνοχή και να αποφεύγεται η υπέρμετρη επιβάρυνση των καταναλωτών.

Με την προτεινόμενη διάταξη προβλέπεται ότι με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών δύναται να καλύπτεται από τον κρατικό προϋπολογισμό, πλήρως ή μερικώς, το κόστος παροχής Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας.

Η Κοινή Υπουργική Απόφαση για το Κοινωνικό Μέρισμα

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?
Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download [0.98 KB]

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ, Ε. ΑΧΤΣΙΟΓΛΟΥ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ, Ε. ΤΣΑΚΑΛΩΤΟΣ

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ, Γ. ΣΤΑΘΑΚΗΣ

Ο ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ, Γ. ΧΟΥΛΙΑΡΑΚΗΣ

Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ, Α. ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ

Η ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ, Α. ΠΑΠΑΝΑΤΣΙΟΥ