ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ: 08.01.2019

Πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 28 Δεκεμβρίου η δεύτερη καταβολή του κοινωνικού μερίσματος 2018 σε 196.099 δικαιούχους-νοικοκυριά (που αντιστοιχούν σε  456.835 ωφελούμενους)  συνολικού ύψους 92.610.125 ευρώ. Συνολικά, το κοινωνικό μέρισμα του 2018 έλαβαν 1.659.452 δικαιούχοι-νοικοκυριά (που αντιστοιχούν σε  3.708.719 ωφελούμενους)  συνολικού ύψους 768.739.375.

Η διαδικτυακή εφαρμογή για την υποβολή αιτήσεων θα ανοίξει πάλι από την Πέμπτη 17 Ιανουαρίου έως και τη Δευτέρα 21 Ιανουαρίου για τις εξής κατηγορίες δικαιούχων:

1η Περίπτωση: Δεν επιβεβαιώθηκε ότι ο τραπεζικός λογαριασμός που συμπληρώθηκε στην αίτηση ανήκει στο δικαιούχο του μερίσματος.  Συγκεκριμένα, υπενθυμίζεται ότι για την πίστωση του κοινωνικού μερίσματος θα πρέπει ο λογαριασμός ΙΒΑΝ που δηλώθηκε στην εφαρμογή να ανήκει στον δικαιούχο του κοινωνικού μερίσματος. Ο έλεγχος πραγματοποιήθηκε βάσει ΑΦΜ. Οι δικαιούχοι αυτής της κατηγορίας θα ενημερωθούν με γραπτό μήνυμα ή/και μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, εφόσον το είχαν συμπληρώσει στην πλατφόρμα κατά τη διάρκεια της αίτησης. 

Πιστώσεις σε δηλωθέντες στην εφαρμογή λογαριασμούς ΙΒΑΝ για τους οποίους δεν μπορεί να γίνει από την τράπεζα ταυτοποίηση του ΑΦΜ του δικαιούχου του κοινωνικού μερίσματος δεν θα πραγματοποιηθούν. 

Προς το σκοπό καταβολής του κοινωνικού μερίσματος, καλούνται οι δικαιούχοι, οι οποίοι είχαν εγκεκριμένη αίτηση μερίσματος αλλά δεν πληρώθηκαν: 

(α) να ακυρώσουν την αίτησή τους και να προβούν σε «Επαναξιολόγηση». Στη νέα αίτηση πρέπει να δηλώσουν στην εφαρμογή λογαριασμό ΙΒΑΝ στον οποίο είναι δικαιούχοι ή συνδικαιούχοι 

ή / και

(β) να επικαιροποιήσουν τα στοιχεία του ΑΦΜ τους στην τράπεζα συνεργασίας τους προσκομίζοντας το τελευταίο εκκαθαριστικό σημείωμα φορολογίας εισοδήματος. 

Στον ακόλουθο σύνδεσμο μπορείτε να βρείτε σχετικό ενημερωτικό έντυπο της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών με τα στοιχεία ταυτοποίησης που απαιτούνται από τη νομοθεσία και τα έγγραφα που μπορούν να πιστοποιήσουν τα στοιχεία αυτά: https://www.hba.gr/UplDocs/Sistithikate-Gr-forPreview_july18.pdf

Τέλος, υπενθυμίζεται ότι το κοινωνικό μέρισμα είναι αφορολόγητο και ακατάσχετο εις χείρας του Δημοσίου ή τρίτων κατά παρέκκλιση κάθε αντίθετης διάταξης, δεν υπόκειται σε οποιαδήποτε κράτηση, δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη στη Φορολογική Διοίκηση και στο υπόλοιπο Δημόσιο, τα ασφαλιστικά ταμεία ή τα πιστωτικά ιδρύματα και δεν υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή οποιασδήποτε παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα. 

2η Περίπτωση: Δεν επιβεβαιώθηκε μέσω της υποβολής φορολογικών δηλώσεων η μόνιμη διαμονή του δικαιούχου στην Ελλάδα την τελευταία πενταετία, αλλά εκείνος ήταν εγγεγραμμένος άνεργος στα μητρώα του ΟΑΕΔ για 12 μήνες κατά το έτος μη υποβολής φορολογικής δήλωσης. Σημειώνεται ότι πραγματοποιείται έλεγχος σε βάθος πενταετίας είτε για την υποβολή δήλωσης ως υπόχρεου είτε για το αν ο αιτών υπήρξε σύζυγος, εξαρτώμενο πρόσωπο ή φιλοξενούμενος σε δήλωση άλλου υπόχρεου αρκεί να είχε δηλωθεί σωστά ο ΑΦΜ ή ο ΑΜΚΑ του αιτούντος. Για τις περιπτώσεις που ο έλεγχος έδωσε αρνητικό αποτέλεσμα για κάποια έτη, θα πραγματοποιηθεί ένας πρόσθετος έλεγχος με διασταύρωση των στοιχείων των αιτούντων στον ΟΑΕΔ. Όσοι ήταν εγγεγραμμένοι στο μητρώο ανέργων του ΟΑΕΔ και για τους 12 μηνες για τα έτη κατά τα οποία δεν έχουν υποβάλλει φορολογική δήλωση, θα έχουν δικαίωμα να ολοκληρώσουν την αίτηση του κοινωνικού μερίσματος. Ο έλεγχος θα πραγματοποιηθεί μέσω των πληροφοριακών συστημάτων της ΗΔΙΚΑ και του ΟΑΕΔ και οι πολίτες που ανήκουν σε αυτή την κατηγορία χρειάζεται μόνο να επανυποβάλλουν αίτηση εντός της νέας προθεσμίας που θα ανακοινωθεί, ενώ δεν απαιτείται να απευθυνθούν στα γραφεία του ΟΑΕΔ.

Η εκ νέου λειτουργία της διαδικτυακής εφαρμογής στην ηλεκτρονική διεύθυνση www.koinonikomerisma.gr για την υποβολή των αιτήσεων θα γίνει αποκλειστικά για τις ανωτέρω κατηγορίες δικαιούχων.

 Κοινωνικό Μέρισμα 2018

Επιπλέον των ανωτέρω, σημειώνονται τα ακόλουθα σε σχέση με τον σχεδιασμό και την υλοποίηση του κοινωνικού μερίσματος:

  1. Το κοινωνικό μέρισμα του 2018 σχεδιάστηκε με τρόπο που να στοχεύει στο φτωχότερο 35% του πληθυσμού της χώρας. Αυτό το ποσοστό καλύπτει τόσο το σύνολο των ατόμων που βιώνουν υλική/εισοδηματική φτώχεια στην Ελλάδα (20,2% σύμφωνα με τη Eurostat για το 2017) και το σύνολο όσων βιώνουν κοινωνικό αποκλεισμό (34,8% σύμφωνα με τη Eurostat κατά το 2017).
  1. Το πρόγραμμα εκτιμάται ότι θα μειώσει τον κατά κεφαλήν δείκτη φτώχειας για το 2018 τουλάχιστον κατά 1,7 ποσοστιαίες μονάδες για το σύνολο του πληθυσμού σε σχέση με το 2017. Η μείωση είναι μεγαλύτερη, 2,3%, για τα παιδιά έως 18 ετών, καθώς και για τους νέους ηλικίας 18-24 ετών. Αυτό αξιολογείται ως ιδιαίτερα θετικό, καθώς αυτές είναι οι ομάδες με τους υψηλότερους δείκτες φτώχειας για το 2017 και το 2018.

Η επιλογή των κριτηρίων

  1. Ως καθολικό πρόγραμμα εφάπαξ πληρωμής, που δεν στοχεύει σε κάποια επιμέρους ευάλωτη ομάδα (υπάρχουν εξειδικευμένα τακτικά προγράμματα για αυτό το σκοπό), το κοινωνικό μέρισμα ακολούθησε τις αρχές των προγραμμάτων  Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος και αξιολόγησε τους πολίτες στη βάση της ευημερίας τους ως νοικοκυριό, οριζόμενο ως το σύνολο των ατόμων που ζουν κάτω από την ίδια στέγη. Αυτό είναι επιστημονικά συνεπές, καθώς είναι κοινά αποδεκτό ότι τα άτομα που ζουν κάτω από την ίδια στέγη κατά κανόνα μοιράζονται τους ίδιους πόρους και έξοδα, επωφελούνται των οικονομιών κλίμακας στην κατανάλωση και συνεπώς βιώνουν το ίδιο επίπεδο ευημερίας. 
  2. Η αξιολόγηση των πολιτών σε επίπεδο φορολογικής δήλωσης και όχι νοικοκυριού, θα δημιουργούσε πολλές στρεβλώσεις και λάθη στόχευσης, και θα ήταν κυρίως εις βάρος των οικογενειών με ανήλικα παιδιά. Σε αυτή την περίπτωση θα εμφανίζονταν ως δικαιούχοι πολλά άτομα που είναι εξαρτώμενα ή φιλοξενούμενα σε άλλα (και είναι στις περισσότερες περιπτώσεις μέλη της ίδιας οικογένειας) με μηδενικές φορολογικές δηλώσεις, ανεξάρτητα από το αν τα υπόλοιπα μέλη του νοικοκυριού τους είναι φτωχά ή πλούσια. Στην πράξη, αυτοί οι δικαιούχοι θα εξαντλούσαν το μεγαλύτερο μέρος του δημοσιονομικού χώρου. 
  3. Η αξιολόγηση του βιοτικού επιπέδου των νοικοκυριών έγινε με τον δικαιότερο τρόπο βάσει όλων των κριτηρίων που ήταν διαθέσιμα στις αρχές (εισόδημα, ακίνητη περιουσία, κινητή περιουσία, τεκμήρια πολυτελούς διαβίωσης) και χωρίς να εξαιρεθεί κανένα είδος εισοδήματος ή χρηματικής ενίσχυσης προκειμένου να ωφεληθεί μία κοινωνική ομάδα έναντι της άλλης.
  4. Έγινε ειδική πρόβλεψη για τις αυξημένες ανάγκες των ατόμων με αναπηρία, και δόθηκε αυξημένη στάθμιση στις μονογονεϊκές οικογένειες.
  5. Ειδικά, για όσους έχασαν τη δουλειά τους εντός του 2018, έγινε ειδική πρόβλεψη για μείωση των εισοδημάτων τους από μισθωτές υπηρεσίες, που φαίνονται στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος του φορολογικού έτους 2017, έτσι ώστε να μην αποκλειστούν από την εισοδηματική ενίσχυση, όντας άνεργοι, λόγω εισοδημάτων του προηγούμενου έτους.  
  6. Το κριτήριο για την ελάχιστη ασφάλιση στον ΕΦΚΑ (μόνο για τον κύριο δικαιούχο του νοικοκυριού, μόνο για ένα μήνα  και σε οποιαδήποτε περίοδο στο παρελθόν) έχει κυρίως συμβολική αξία. Υποδηλώνει ότι για να είναι λήπτης κάποιος σε ένα σύστημα αναδιανομής θα πρέπει να έχει και μια ελάχιστη εισφορά στο παρελθόν. Το κριτήριο αυτό δεν αφορά ηλικιωμένους άνω των 67 ετών και άτομα με ειδικές ανάγκες, καθώς και τις οικογένειες αυτών. 

Υλοποίηση

  1. Όπως και το 2017 έτσι και φέτος η άσκηση του κοινωνικού μερίσματος ολοκληρώθηκε με επιτυχία σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα. Ο όγκος των αιτήσεων που υποβλήθηκαν ανήλθε σχεδόν στα 4 εκ. 
  2. Όπως και πέρυσι υπήρχαν έμμεσα οφέλη από την ενημέρωση στοιχείων των πολιτών στις διάφορες βάσεις δεδομένων και διόρθωση λαθών.
  3. Επιπλέον, για πρώτη φορά εφαρμόστηκε με επιτυχία, ο έλεγχος του ΑΦΜ στον τραπεζικό λογαριασμό που ο δικαιούχος του μερίσματος είχε δηλώσει για την καταβολή του, προκειμένου να αποφευχθούν λάθη στην καταβολή. Σημειώνεται ότι πλέον βάσει της παρ. 1 του άρθρου 11 του ν. 4557/2018 (Α΄ 139), για κάθε είδους καταβολή συντάξεων, μισθοδοσίας, επιδοτήσεων, επιδομάτων προνοιακού ή μη χαρακτήρα, μερισμάτων, επιστροφή φόρων κ.ο.κ., που πραγματοποιείται από το Δημόσιο, Ο.Τ.Α. ή Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης ή Πρόνοιας με πίστωση λογαριασμού πληρωμών (ΙΒΑΝ) του δικαιούχου, απαιτείται η προηγούμενη ταυτοποίησή του με τον ΑΦΜ του δικαιούχου ή συνδικαιούχου του λογαριασμού. Καλούνται συνεπώς οι πολίτες να φροντίσουν για την ενημέρωση των στοιχείων τους στους τραπεζικούς τους λογαριασμούς και τη χρήση για συναλλαγές τους με το Δημόσιο αποκλειστικά τραπεζικών λογαριασμών, στους οποίους είναι δικαιούχοι ή συνδικαιούχοι. 

Η ηγεσία του Υπουργείου  Οικονομικών ευχαριστεί θερμά όλους όσους εργάστηκαν εντατικά σε πολύ στενά χρονικά περιθώρια για τον επιτυχή σχεδιασμό και υλοποίηση του προγράμματος του Κοινωνικού Μερίσματος του 2018 και ειδικότερα το προσωπικό της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Κοινωνικής Ασφάλισης (Η.ΔΙ.Κ.Α. Α.Ε.), της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), του Συμβουλίου Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων (Σ.Ο.Ε.), του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (Γ.Λ.Κ), της Ενιαίας Αρχής Πληρωμών (Ε.Α.Π), του Οργανισμού Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (Ο.Α.Ε.Δ.), του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (Ε.Φ.Κ.Α) και των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών (Κ.Ε.Π.) .

 


ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ: 17.12.2018

Πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 14 Δεκεμβρίου η πρώτη καταβολή του κοινωνικού μερίσματος 2018 σε 1.463.524 δικαιούχους-νοικοκυριά (που αντιστοιχούν σε  3.617.131 ωφελούμενους)  συνολικού ύψους 676.199.675 ευρώ.

Όσοι πολίτες είχαν εγκεκριμένη αίτηση κοινωνικού μερίσματος και δεν πληρώθηκαν ανήκουν σε μία από τις παρακάτω περιπτώσεις:

1η Περίπτωση: Δεν επιβεβαιώθηκε ότι ο τραπεζικός λογαριασμός που συμπληρώθηκε στην αίτηση ανήκει στο δικαιούχο του μερίσματος. Συγκεκριμένα, υπενθυμίζεται ότι για την πίστωση του κοινωνικού μερίσματος θα πρέπει ο λογαριασμός ΙΒΑΝ που δηλώθηκε στην εφαρμογή να ανήκει στον δικαιούχο του κοινωνικού μερίσματος. Ο έλεγχος πραγματοποιήθηκε βάσει ΑΦΜ. Οι αιτήσεις των δικαιούχων δεν έχουν απορριφθεί και παραμένουν εγκεκριμένες για την επόμενη πληρωμή. Οι δικαιούχοι έχουν ενημερωθεί για το πρόβλημα με γραπτό μήνυμα ή/και μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείο, εφόσον το είχαν συμπληρώσει στην πλατφόρμα κατά τη διάρκεια της αίτησης. 

Πιστώσεις σε δηλωθέντες στην εφαρμογή λογαριασμούς ΙΒΑΝ για τους οποίους δεν μπορεί να γίνει από την τράπεζα ταυτοποίηση του ΑΦΜ του δικαιούχου του Κοινωνικού Μερίσματος δεν θα πραγματοποιηθούν. 

Προς το σκοπό καταβολής του κοινωνικού μερίσματος, καλούνται οι δικαιούχοι, οι οποίοι είχαν εγκεκριμένη αίτηση μερίσματος αλλά δεν πληρώθηκαν: 

(α) να ακυρώσουν την αίτησή τους και να προβούν σε «Επαναξιολόγηση». Στη νέα αίτηση πρέπει να δηλώσουν στην εφαρμογή λογαριασμό ΙΒΑΝ στον οποίο είναι δικαιούχοι ή συνδικαιούχοι 

ή / και

(β) να επικαιροποιήσουν τα στοιχεία του ΑΦΜ τους στην τράπεζα συνεργασίας τους προσκομίζοντας το τελευταίο εκκαθαριστικό σημείωμα φορολογίας εισοδήματος. 

Στον ακόλουθο σύνδεσμο μπορείτε να βρείτε σχετικό ενημερωτικό έντυπο της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών με τα στοιχεία ταυτοποίησης που απαιτούνται από τη νομοθεσία και τα έγγραφα που μπορούν να πιστοποιήσουν τα στοιχεία αυτά. 

https://www.hba.gr/UplDocs/Sistithikate-Gr-forPreview_july18.pdf

Τέλος, υπενθυμίζεται ότι το κοινωνικό μέρισμα είναι αφορολόγητο και ακατάσχετο εις χείρας του Δημοσίου ή τρίτων κατά παρέκκλιση κάθε αντίθετης διάταξης, δεν υπόκειται σε οποιαδήποτε κράτηση, δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη στη Φορολογική Διοίκηση και στο υπόλοιπο Δημόσιο, τα ασφαλιστικά ταμεία ή τα πιστωτικά ιδρύματα και δεν υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή οποιασδήποτε παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα.

2η Περίπτωση: Δεν επιβεβαιώθηκε η μόνιμη διαμονή στην Ελλάδα μέσω της υποβολής φορολογικών δηλώσεων την τελευταία πενταετία. Σημειώνεται ότι σε βάθος πενταετίας πραγματοποιείται έλεγχος είτε για την υποβολή δήλωσης ως υπόχρεου είτε για το αν ο αιτών υπήρξε σύζυγος, εξαρτώμενο πρόσωπο ή φιλοξενούμενος σε δήλωση άλλου υπόχρεου αρκεί να είχε δηλωθεί σωστά ο ΑΦΜ ή ο ΑΜΚΑ του αιτούντος.  Οι περισσότερες αιτήσεις όσων ανήκουν σε αυτή την κατηγορία απορρίφθηκαν αμέσως. Για μία μικρή μερίδα οι αιτήσεις απορρίφθηκαν κατόπιν περαιτέρω ελέγχων και οι αιτούντες έλαβαν ενημέρωση με γραπτό μήνυμα ή/και μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, εφόσον είχε δηλωθεί κατά τη διάρκεια της αίτησης.

Η πλατφόρμα για την υποβολή/τροποποίηση των αιτήσεων για το κοινωνικό μέρισμα στην ηλεκτρονική διεύθυνση www.koinonikomerisma.gr θα παραμείνει ανοιχτή έως και την Παρασκευή 21 Δεκεμβρίου. Η επόμενη πληρωμή θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 28 Δεκεμβρίου.


ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ: 10.12.2018
Σε συνέχεια της από 5 Δεκεμβρίου ανακοίνωσης σχετικά με τη διανομή του κοινωνικού μερίσματος 2018, σημειώνουμε τα εξής:
 
• Καταληκτική προθεσμία για την υποβολή αιτήσεων ορίζεται η Παρασκευήx 21 Δεκεμβρίου.
 
• Για αιτήσεις που έχουν εγκριθεί έως και την Τρίτη 11 Δεκεμβρίου, το κοινωνικό μέρισμα θα καταβληθεί στους λογαριασμούς των δικαιούχων την Παρασκευή 14 Δεκεμβρίου.
 
• Για όσες αιτήσεις εγκριθούν από την Τετάρτη 12 Δεκεμβρίου έως και την καταληκτική προθεσμία, το κοινωνικό μέρισμα θα καταβληθεί στους λογαριασμούς των δικαιούχων την Παρασκευή 28 Δεκεμβρίου.

 


06.12.18

Η υπέρβαση του δημοσιονομικού στόχου για το τρέχον έτος επιτρέπει τη διανομή κοινωνικού μερίσματος στα οικονομικά ασθενέστερα νοικοκυριά στη βάση αυστηρών και καλά στοχευμένων κριτηρίων.

Όπως προβλέπεται στη σχετική νομοθετική διάταξη που ψηφίστηκε στις 28 Νοεμβρίου, το ποσό που διατίθεται ανέρχεται σε 710 εκατ. ευρώ, το οποίο είναι ίσο με το ποσό που διατέθηκε το 2017. Ο συνολικός αριθμός των δικαιούχων θα είναι αυξημένος σε σχέση με το προηγούμενο έτος λόγω αλλαγών στα περιουσιακά κριτήρια και, συγκεκριμένα, λόγω της αύξησης των ανώτατων ορίων της αξίας ακίνητης περιουσίας.

Η διαχείριση της διαδικασίας θα πραγματοποιηθεί από την ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση Κοινωνικής Ασφάλισης, μέσω της διαδικτυακής εφαρμογής www.koinonikomerisma.gr  όπου και θα μπείτε για να διαπιστώσετε αν είστε δικαιούχος του κοινωνικού μερίσματος και να υποβάλετε αίτηση για την καταβολή του χρησιμοποιώντας τους προσωπικούς κωδικούς πρόσβασης του Πληροφοριακού Συστήματος TAXISnet της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) (σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 3 της σχετικής υπουργικής απόφασης). Η αίτηση για την καταβολή του κοινωνικού μερίσματος μπορεί να ακυρωθεί από τον αιτούντα οποιαδήποτε στιγμή πριν την ημερομηνία καταβολής του.

Η διαδικασία σε 6 βήματα

Για τους άνω των 70 ετών που λαμβάνουν σύνταξη ή το επίδομα  ανασφάλιστων υπερηλίκων του ΟΓΑ, εφόσον πληρούνται τα κριτήρια για την καταβολή του κοινωνικού μερίσματος, η αίτηση θα δημιουργηθεί αυτόματα και το κοινωνικό μέρισμα θα καταβληθεί στο λογαριασμό στον οποίο καταβάλλεται η σύνταξη ή το επίδομα ανασφάλιστων υπερηλίκων. Το παραπάνω αφορά νοικοκυριά που αποτελούνται από ένα μόνο άτομο ή από ένα ζευγάρι. Δεν ισχύει όταν στο νοικοκυριό υπάρχουν και άλλα μέλη.

Για όποιον δεν επιθυμεί την αυτόματη καταβολή του μερίσματος, υπάρχει δυνατότητα ακύρωσης της αίτησης. 

Προσοχή: Σε περίπτωση που πληρούσατε τις προϋποθέσεις της οίκοθεν καταβολής και για το μέρισμα του 2017 και δεν πραγματοποιήθηκε η πληρωμή, σημαίνει ότι υπήρξε κάποιο πρόβλημα με τη διασταύρωση των στοιχείων σας. Σας προτρέπουμε φέτος, να ακολουθήσετε κανονικά τη διαδικασία υποβολής αίτησης και να μην περιμένετε την αυτόματη υποβολή, προκειμένου να αποφευχθεί αντίστοιχο πρόβλημα με την περσινή καταβολή.

Βήμα 1

Με την είσοδό σας στο σύστημα θα σας ζητηθεί:

  • Να επιβεβαιώσετε τον ΑΜΚΑ σας και να εισάγετε μία διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail) και τον αριθμό ενός κινητού τηλεφώνου που θα χρησιμοποιηθούν για αποστολή τυχόν ειδοποιήσεων. Σας συνιστούμε να συμπληρώσετε το πεδίο του e-mail καθώς σε περίπτωση προβλημάτων με την πληρωμή θα σας αποστέλλονται σχετικές ενημερώσεις. 
  • Nα συναινέσετε στην επεξεργασία των στοιχείων που απαιτούνται, δηλαδή των στοιχείων που αφορούν εσάς, την/τον σύζυγό σας, τα προστατευόμενα τέκνα σας ή/και τυχόν φιλοξενούμενα μέλη.

! Αν το σύστημα δεν πιστοποιεί τον συνδυασμό ΑΦΜ και ΑΜΚΑ που έχετε εισάγει, θα εμφανιστεί αντίστοιχο μήνυμα. Στην περίπτωση αυτή:

  • θα πρέπει να μεταβείτε σε ένα ΚΕΠ και να ζητήσετε να ενημερώσετε την εγγραφή του ΑΜΚΑ σας ως προς το πεδίο του ΑΦΜ. Για το σκοπό αυτό θα χρειαστείτε ένα έγγραφο που να αποδεικνύει την ταυτότητά σας (ΑΔΤ, Διαβατήριο, κ.τ.λ.) και ένα έγγραφο που να αναγράφει το ΑΦΜ μαζί με τα προσωπικά στοιχεία σας (π.χ. εκκαθαριστικό εφορίας).

Μόλις πραγματοποιηθεί η διόρθωση μπορείτε να ξεκινήσετε εκ νέου τη διαδικασία (Βήμα 1) προκειμένου να διαπιστώσετε αν είστε δικαιούχος του κοινωνικού μερίσματος.

Βήμα 2

Αφού συναινέσετε στην επεξεργασία προσωπικών και λοιπών στοιχείων, θα εμφανιστεί μια φόρμα που αναφέρει:

  • τα προσωπικά σας στοιχεία (ονοματεπώνυμο, ημερομηνία γέννησης, φύλο κτλ), 
  • οικονομικά στοιχεία (φορολογητέο  και αφορολόγητο ετήσιο εισόδημα), 
  • περιουσιακά στοιχεία (αξία ακίνητης περιουσίας, τόκους καταθέσεων), 
  • μια ένδειξη για το αν πληρούται το κριτήριο της μόνιμης κατοικίας στην Ελλάδα την τελευταία πενταετία,
  • μια ένδειξη για το αν ικανοποιείται το κριτήριο της ύπαρξης έστω και ενός μήνα πλήρους ασφάλισης φορέα κύριας ασφάλισης (για εξαιρέσεις βλ. άρθρο 2 της σχετικής υπουργικής απόφασης) και τέλος, 
  • έναν κατάλογο με τα μέλη του νοικοκυριού σας.

! Αν κάποια από τα προσωπικά σας στοιχεία εμφανίζονται λανθασμένα στο σύστημα θα πρέπει να μεταβείτε σε ένα ΚΕΠ και να διορθώσετε το στοιχείο που εμφανίζεται εσφαλμένα χρησιμοποιώντας κάθε πρόσφορο έγγραφο που μπορεί να αποδείξει την αλλαγή που θέλετε να κάνετε.

! Αν το σύστημα δεν έχει σωστή ένδειξη για το κριτήριο ύπαρξης έστω και ενός  μήνα ασφάλισης σε φορέα κοινωνικής ασφάλισης, θα πρέπει να μεταβείτε σε υποκατάστημα του ΕΦΚΑ και να ζητήσετε να διορθωθούν τα στοιχεία σας προσκομίζοντας κάθε αναγκαίο έγγραφο. Οι διορθώσεις σχετίζονται μόνο με αποκατάσταση σφαλμάτων αναφορικά με την ταυτότητα του ασφαλισμένου και όχι σε εκ των υστέρων αναγνώριση χρόνου ασφάλισης.

! Αλλαγές σχετικά με τα οικονομικά σας στοιχεία ή τη διασταύρωση της επί πενταετίας μόνιμης κατοικίας στην χώρα δεν είναι δυνατή, καθώς προκύπτει από παρελθούσες φορολογικές σας δηλώσεις και από τα στοιχεία του ΑΜΚΑ-ΕΜΑΕΣ.

Βήμα 3

Απαραίτητη είναι η σωστή συμπλήρωση αριθμού λογαριασμού IBAN στον οποίο είστε δικαιούχος ή συνδικαιούχος.

! Θα πρέπει να δηλώσετε έγκυρο και ενεργό IBAN, στον οποίο είστε υποχρεωτικά είτε αποκλειστικός δικαιούχος είτε συνδικαιούχος. Σε αντίθετη περίπτωση, δεν θα πραγματοποιηθεί η πληρωμή ακόμα και αν πληρούνται όλα τα παραπάνω κριτήρια.  Για τον λόγο αυτό, προτείνουμε να χρησιμοποιήσετε τυχόν δηλωμένο ακατάσχετο λογαριασμό, τον λογαριασμό μισθοδοσίας ή καταβολής σύνταξης ή επιδομάτων (ανεργίας, ΚΕΑ κ.τ.λ.).

! Υπογραμμίζεται η σημασία της ορθής συμπλήρωσης του συγκεκριμένου πεδίου. Επισημαίνεται επίσης, ότι θα διερευνηθεί σε μεταγενέστερο έλεγχο η συσχέτιση των αριθμών λογαριασμών IBAN με τους ΑΦΜ των δικαιούχων, όπως και η τυχόν εμφάνιση του ίδιου IBAN σε περισσότερους του ενός δικαιούχους.

! Σε περίπτωση που από λάθος δηλωθεί ενεργός λογαριασμός ΙΒΑΝ ο οποίος δεν ανήκει στο δικαιούχο ή συνδικαιούχο του μερίσματος (ανήκει δηλαδή σε άλλο φυσικό ή νομικό πρόσωπο), ενδέχεται η πληρωμή να προχωρήσει κανονικά καθώς δεν είναι πάντοτε δυνατός ο έλεγχος του συνδυασμού του ΑΦΜ με το ΙΒΑΝ. Σε αυτή την περίπτωση θα εισπραχθεί το κοινωνικό μέρισμα από κάποιον άλλον. Απαιτείται επομένως μεγάλη προσοχή στη συμπλήρωση του πεδίου του ΙΒΑΝ.

Βήμα 4

Σε περίπτωση που το νοικοκυριό σας περιλαμβάνει και ενήλικα φιλοξενούμενα μέλη, απαιτείται η συγκατάθεσή τους, μέσω των κωδικών τους στο TAXISnet, για την προσπέλαση των στοιχείων τους από την Α.Α.Δ.Ε., προκειμένου να διαπιστώσετε αν πληρούνται τα κριτήρια χορήγησης.

! Η θετική συγκατάθεση όλων των φιλοξενούμενων ενηλίκων εντός της προθεσμίας είναι απαραίτητη προϋπόθεση ολοκλήρωσης και υποβολής της αίτησης. Συνεπώς, θα πρέπει να επικοινωνήσετε άμεσα με τους φιλοξενούμενούς σας (στη φόρμα αναγράφονται τα στοιχεία των ατόμων των οποίων η συναίνεση απαιτείται) ώστε να μπουν στον διαδικτυακό τόπο με τους δικούς τους κωδικούς και να συναινέσουν.

! Προσοχή: Η ύπαρξη φιλοξενούμενων μελών έχει επιβεβαιωθεί μέσω ηλεκτρονικής αντιπαραβολής βάσει των τελευταίων φορολογικών δηλώσεων. Συνεπώς, δεν υπάρχει η δυνατότητα να προστεθούν ή να αφαιρεθούν φιλοξενούμενα μέλη στην αίτηση για το κοινωνικό μέρισμα.

! Προσοχή: Εάν φορολογούμενος έχει δηλώσει ότι φιλοξενείται αλλά αυτό δεν έχει επιβεβαιωθεί από τον φιλοξενούντα (κατά την υποβολή της τελευταίας φορολογικής δήλωσης), και ο φιλοξενούμενος δεν άλλαξε την κατάσταση «φιλοξενίας» στη δήλωσή του, τότε ο φορολογούμενος αυτός δεν θα έχει τη δυνατότητα υποβολής αίτησης για το κοινωνικό μέρισμα.

Αν έχετε αποκτήσει τέκνο μετά την 1/1/2018 μπορείτε να το δηλώσετε εισάγοντας τον αριθμό Α.Μ.Κ.Α. Το σύστημα ενημερώνεται αυτόματα για θανάτους που έχουν δηλωθεί στο ληξιαρχείο. Καμία άλλη αλλαγή στη σύνθεση του νοικοκυριού δεν είναι δυνατή.

 

Βήμα 5

Εφόσον όλα τα ενήλικα μέλη του νοικοκυριού σας έχουν συναινέσει, εμφανίζεται η ένδειξη που αναφέρει αν πληρούνται τα κριτήρια χορήγησης. Στην περίπτωση που είστε δικαιούχος, ενημερώνεστε άμεσα για το ποσό του κοινωνικού μερίσματος που αντιστοιχεί στο νοικοκυριό σας. Διαφορετικά, εμφανίζεται η πρώτη αιτία απόρριψης. 

! Εάν δεν εμφανιστεί αυτή η πληροφορία, κάποιο από τα μέλη του νοικοκυριού δεν έχει δώσει ακόμα την συναίνεσή του. 

Βήμα 6

Εφόσον πληρούνται τα κριτήρια, θα πρέπει να κάνετε την επιλογή [Αποδέχομαι το κοινωνικό μέρισμα] ώστε να καταστείτε δικαιούχος του κοινωνικού μερίσματος.

! Προσοχή: Σε περίπτωση μη αποδοχής δεν θα καταστείτε δικαιούχος ακόμα και αν πληρούνται τα κριτήρια.

Σημείωση:

Αν κατά τα 4 πρώτα βήματα έχει προκύψει η ανάγκη να διορθώσετε τα στοιχεία σας σε ΚΕΠ ή στον ΕΦΚΑ, για να ενημερωθεί η πλατφόρμα με τις αλλαγές που κάνατε, πρέπει να ζητήσετε να γίνει επαναξιολόγηση του νοικοκυριού σας κάνοντας την επιλογή στην οθόνη «Αξιολόγηση επιλεξιμότητας κοινωνικού μερίσματος». Η διαδικασία θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να ολοκληρωθεί εντός της σχετικής προθεσμίας αποδοχής του κοινωνικού μερίσματος.

Υποστήριξη πολιτών – Υποβολή ερωτημάτων

Για την υποστήριξη της εφαρμογής του κοινωνικού μερίσματος οι πολίτες μπορούν να αναφέρουν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στην ακόλουθη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου: info@koinonikomerisma.gr.

Οι ερωτήσεις θα ομαδοποιούνται και οι απαντήσεις θα προστίθενται στην σελίδα των Συχνών Ερωτήσεων: https://www.koinonikomerisma.gr/Home/Info.

Τα τεχνικά προβλήματα θα επιλύονται το συντομότερο δυνατό, οπότε και οι πολίτες που δεν κατάφεραν να ολοκληρώσουν την αίτησή τους θα πρέπει να δοκιμάσουν να την επανυποβάλλουν μετά από μερικές μέρες, και εντός πάντα της σχετικής προθεσμίας υποβολής αιτήσεων.

Τα βήματα συνοπτικά:

  • Βήμα 1: Μπείτε στην πλατφόρμα
  • Βήμα 2: Ελέγξτε τα στοιχεία σας 
  • Βήμα 3: Συμπληρώστε τον IBAN σας
  • Βήμα 4: Ενημερώστε τους φιλοξενούμενούς σας να δώσουν την συγκατάθεση τους
  • Βήμα 5: Δείτε αν πληροίτε τα κριτήρια επιλεξιμότητας
  • Βήμα 6: Αποδεχθείτε το Κοινωνικό Μέρισμα του 2018.

 

ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΕ ΣΥΧΝΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

  1. Διαδικασία αίτησης

A1. Πού μπορώ να υποβάλω αίτηση για το κοινωνικό μέρισμα;

Για να υποβάλλετε αίτηση και να διαπιστώσετε αν είστε δικαιούχος του κοινωνικού μερίσματος πρέπει να μπείτε στον διαδικτυακό τόπο www.koinonikomerisma.gr χρησιμοποιώντας τους προσωπικούς κωδικούς πρόσβασης του πληροφοριακού συστήματος TAXISnet της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (σύμφωνα με την ΚΥΑ αρθ. 3 παρ.1). Εάν είστε δικαιούχος του μερίσματος και συνταξιούχος ή λαμβάνετε το επίδομα ανασφάλιστων υπερηλίκων του ΟΓΑ, δείτε την ερώτηση Α6.

A2. Ποια στοιχεία πρέπει να συμπληρώσω στην αίτηση;

Με την είσοδο σας στο σύστημα θα σας ζητηθεί να επιβεβαιώσετε τον ΑΜΚΑ σας και να εισάγετε τη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail) σας και τον αριθμό ενός κινητού τηλεφώνου που θα χρησιμοποιηθούν για αποστολή τυχόν ειδοποιήσεων. Θα σας ζητηθεί επίσης να συναινέσετε στην επεξεργασία των στοιχείων που απαιτούνται, δηλαδή των στοιχείων που αφορούν εσάς, την/τον σύζυγό σας και τα προστατευόμενα τέκνα σας. Επίσης, θα πρέπει να δηλώσετε ένα έγκυρο και ενεργό IBAN, στον οποίο πρέπει να είστε υποχρεωτικά είτε αποκλειστικός δικαιούχος είτε συνδικαιούχος. Σε αντίθετη περίπτωση, δε θα πραγματοποιηθεί πληρωμή ακόμη και αν πληροίτε τα κριτήρια. Για τον λόγο αυτό, προτείνουμε να χρησιμοποιήσετε τυχόν δηλωμένο ακατάσχετο λογαριασμό, τον λογαριασμό μισθοδοσίας ή είσπραξης σύνταξης ή επιδομάτων (ανεργίας, ΚΕΑ κτλ), εάν υπάρχει, ώστε να είστε σίγουροι ότι δεν θα υπάρξει πρόβλημα με την πίστωση των χρημάτων στον λογαριασμό σας. Τα οικονομικά/περιουσιακά στοιχεία θα εμφανίζονται προσυμπληρωμένα στην αίτηση και η αλλαγή τους δεν είναι δυνατή. 

Σας συνιστούμε να μην παραλείψετε να δηλώσετε διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, καθώς στέλνονται ειδοποιήσεις σε περίπτωση προβλημάτων και αποτυχίας πληρωμής του μερίσματος στον λογαριασμό σας.

A3. Ποια βήματα πρέπει να ακολουθήσω εάν προκύψει ανάγκη για ενημέρωση στοιχείων που εμφανίζονται στην αίτηση; 

Αν εμφανίζονται λανθασμένα στο σύστημα τα στοιχεία σας θα πρέπει να απευθυνθείτε στους παρακάτω φορείς: 

  • στα ΚΕΠ εάν το πρόβλημα αφορά στον ΑΜΚΑ (για περισσότερες λεπτομέρειες, δείτε την ερώτηση Α5) 
  • στον ΕΦΚΑ εάν το πρόβλημα αφορά στον χρόνο ασφάλισης 
  • στον ΟΑΕΔ εάν το πρόβλημα αφορά στον χρόνο ανεργίας (για περισσότερες λεπτομέρειες, δείτε την ερώτηση Ε1)

Στη συνέχεια, πρέπει να ξαναμπείτε στον διαδικτυακό τόπο www.koinonikomerisma.gr και να επαναλάβετε τη διαδικασία. Η διαδικασία θα πρέπει πάντως να ολοκληρωθεί εντός της σχετικής προθεσμίας υποβολής αιτήσεων.

A4. Ποια διαδικασία πρέπει να ακολουθήσω σε περίπτωση που εμφανίζονται λάθος κάποια από τα προσωπικά μου στοιχεία; 

Στην περίπτωση αυτή και εφόσον εμφανιστεί αντίστοιχο μήνυμα, πρέπει να πάτε σε ένα ΚΕΠ και να διορθώσετε το στοιχείο που είναι λάθος χρησιμοποιώντας οποιοδήποτε επίσημο  έγγραφο  μπορεί να αποδείξει την αλλαγή που θέλετε να κάνετε.

A5. Ποια διαδικασία πρέπει να ακολουθήσω σε περίπτωση που δεν πιστοποιείται ο συνδυασμός ΑΦΜ και ΑΜΚΑ; 

Στην περίπτωση αυτή και εφόσον εμφανιστεί αντίστοιχο μήνυμα, πρέπει να πάτε σε ένα ΚΕΠ και να ζητήσετε να ενημερώσετε την εγγραφή του ΑΜΚΑ σας ως προς το πεδίο του ΑΦΜ. Θα χρειαστείτε ένα έγγραφο που να αποδεικνύει ότι είστε εσείς (ΑΔΤ, Διαβατήριο, κτλ) και ένα έγγραφο που να αναγράφει το ΑΦΜ μαζί με τα προσωπικά στοιχεία σας (πχ εκκαθαριστικό εφορίας). Στη συνέχεια, πρέπει να ξαναμπείτε στον διαδικτυακό τόπο www.koinonikomerisma.gr και να επαναλάβετε τη διαδικασία. Η διαδικασία θα πρέπει πάντως να ολοκληρωθεί εντός της σχετικής προθεσμίας υποβολής αιτήσεων.

A6. Εάν είμαι άνω των 70 ετών και δεν έχω πρόσβαση σε υπολογιστή, είναι απαραίτητο να κάνω αίτηση; 

Εάν είστε άνω των 70 ετών και λαμβάνετε σύνταξη ή το επίδομα των ανασφάλιστων υπερηλίκων του ΟΓΑ, δεν είναι απαραίτητη η υποβολή αίτησης. Εφόσον πληροίτε τα κριτήρια για την καταβολή του κοινωνικού μερίσματος, το κοινωνικό μέρισμα θα σας καταβληθεί αυτόματα στο λογαριασμό στον οποίο λαμβάνετε τη σύνταξη ή το επίδομα ανασφάλιστων υπερηλίκων. 

ΠΡΟΣΟΧΗ: Η αυτόματη καταβολή σε τραπεζικό λογαριασμό, σύμφωνα με τα παραπάνω, αφορά μόνο σε όσα νοικοκυριά αποτελούνται από ένα μόνο άτομο ή από ένα ζευγάρι και δεν ισχύει όταν υπάρχουν και άλλα μέλη στο νοικοκυριό.

Αν πληρούσατε αυτά τα κριτήρια και πέρυσι και υπήρξε πρόβλημα με την πληρωμή σας για το μέρισμα του 2017, δείτε την ερώτηση Γ16 για τις ενέργειες που πρέπει να κάνετε.

Α7. Πώς μπορεί ο αιτών να διαπιστώσει εάν το νοικοκυριό του είναι επιλέξιμο για το κοινωνικό μέρισμα;

Εφόσον έχουν δοθεί όλες οι τυχόν απαιτούμενες συναινέσεις των ενήλικων μελών του νοικοκυριού σας, εμφανίζεται η πληροφορία αν πληροίτε τα κριτήρια ή όχι. Εάν τα κριτήρια ικανοποιούνται, εμφανίζεται και το ποσό του κοινωνικού μερίσματος που αντιστοιχεί στο νοικοκυριό σας. Στην αντίθετη περίπτωση, εμφανίζονται αναλυτικά οι λόγοι μη εκπλήρωσης των κριτηρίων. 

A8. Για ποιο λόγο μπορεί να μην εμφανιστεί το αποτέλεσμα της αίτησης;

Αν δεν βλέπετε την πληροφορία για το αν πληροίτε τα κριτήρια ή όχι, κάποιο από τα μέλη του νοικοκυριού δεν έχει δώσει ακόμα την συναίνεση του ή δεν έχετε οριστικοποιήσει την υποβολή της αίτησης. 

A9. Έχω υποβάλλει τροποποιητική φορολογική δήλωση για το έτος 2017. Ποια στοιχεία θα εμφανιστούν στην αίτησή μου για το κοινωνικό μέρισμα;

Στην αίτηση για το κοινωνικό μέρισμα, θα εμφανίζονται τα στοιχεία της τροποποιημένης δήλωσης φορολογίας εισοδήματος εφόσον αυτή έχει υποβληθεί έως 31/10/2018.

 

A10. Είχα πέρυσι εγκεκριμένη αίτηση και τελικά δεν πληρώθηκα, τι πρέπει να κάνω φέτος; 

Σε όσες αιτήσεις έγινε έλεγχος, είτε είχε δοθεί λάθος IBAN, είτε ο λογαριασμός ήταν  ανενεργός κατά την ημέρα καταβολής του μερίσματος. Σας προτρέπουμε να ελέγξετε την κατάσταση του λογαριασμού σας, την ορθότητα του αριθμού λογαριασμού που έχει περαστεί, και να συμπληρώσετε σωστά στοιχεία επικοινωνίας.

A11. Είμαι άστεγος. Μπορώ να κάνω αίτηση; 

Στο κοινωνικό μέρισμα έχουν ίδιο δικαίωμα αίτησης και όσοι έχουν επιλέξει στην τελευταία φορολογική τους δήλωση την ένδειξη «άστεγος-σκηνίτης».

 

Β. Διαδικασία πληρωμής – προβλήματα με IBAN

B1. Τι γίνεται σε περίπτωση που δηλώσω λάθος ΙΒΑΝ στην αίτηση για το κοινωνικό μέρισμα;

Στο μέρισμα του 2018 θα γίνει διασταύρωση του πεδίου του ΑΦΜ στο IBAN του λογαριασμού σας και θα βλέπετε προειδοποιητικό μήνυμα αν τα στοιχεία δεν διασταυρώνονται. Στην περίπτωση μη έγκυρου IBAN, μπορείτε να ακυρώσετε την αίτησή σας και να υποβάλλετε νέα, συμπληρώνοντας αυτή τη φορά σωστά το ΙΒΑΝ, πάντα εντός της προθεσμίας των αιτήσεων. Προσοχή: Σε περίπτωση που από λάθος δηλωθεί ενεργός λογαριασμός IBAN ο οποίος δεν ανήκει στον δικαιούχο ή συνδικαιούχο του μερίσματος (ανήκει δηλαδή σε άλλο φυσικό ή νομικό πρόσωπο), ενδέχεται η πληρωμή να προχωρήσει κανονικά καθώς δεν είναι πάντοτε δυνατός ο έλεγχος του συνδυασμού του ΑΦΜ με το IBAN.  Σε αυτή την περίπτωση θα εισπραχθεί το κοινωνικό μέρισμα από κάποιον άλλον.

Β2. Η αίτηση μου για το Κοινωνικό Μέρισμα του 2018 είναι εγκεκριμένη αλλά δεν μου έχουν πιστωθεί τα χρήματα στο λογαριασμό μου. Τι να κάνω; 

Για την πίστωση του Κοινωνικού Μερίσματος θα πρέπει ο λογαριασμός ΙΒΑΝ που δηλώθηκε στην εφαρμογή να ανήκει στον δικαιούχο του Κοινωνικού Μερίσματος. Πιστώσεις σε δηλωθέντες στην εφαρμογή λογαριασμούς ΙΒΑΝ για τους οποίους δεν μπορεί να γίνει από την τράπεζα ταυτοποίηση του ΑΦΜ του δικαιούχου του Κοινωνικού Μερίσματος δεν πραγματοποιούνται. Προκειμένου η μη πληρωμή εξαιτίας αδυναμίας ταυτοποίησης, σας προτρέπουμε:  

(α) να ακυρώσετε την αίτηση και να προβείτε σε «Επαναξιολόγηση». Στη νέα αίτηση πρέπει να δηλώσετε στην εφαρμογή λογαριασμό ΙΒΑΝ στον οποίο είστε δικαιούχοι ή συνδικαιούχοι 

ή / και

(β) να επικαιροποιήσετε τα στοιχεία του ΑΦΜ σας στην τράπεζα που συνεργάζεστε προσκομίζοντας το τελευταίο εκκαθαριστικό σημείωμα φορολογίας εισοδήματος. 

Στον ακόλουθο σύνδεσμο μπορείτε να βρείτε σχετικό ενημερωτικό έντυπο της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών με τα στοιχεία ταυτοποίησης που απαιτούνται από τη νομοθεσία και τα έγγραφα που μπορούν να πιστοποιήσουν τα στοιχεία αυτά. 

https://www.hba.gr/UplDocs/Sistithikate-Gr-forPreview_july18.pdf

Γ. Σύνθεση νοικοκυριού

Γ1. Μπορεί να μεταβληθεί η σύνθεση του νοικοκυριού; 

Η μόνη δυνατή μεταβολή της σύνθεσης είναι η περίπτωση γέννησης τέκνου μετά την 31/12/2017. Το τέκνο μπορεί να προστεθεί εισάγοντας τον αριθμό Α.Μ.Κ.Α. Καμία άλλη αλλαγή στη σύνθεση του νοικοκυριού δεν είναι δυνατή. Σε περίπτωση θανάτου μέλους του νοικοκυριού, η ενημέρωση γίνεται αυτόματα εφόσον έχει δηλωθεί ο θάνατος στο ληξιαρχείο (καθώς αυτόματα ενημερώνεται το μητρώο του ΑΜΚΑ).

Γ2. Οι αλλοδαποί που διαμένουν στην Ελλάδα έχουν δικαίωμα υποβολής αίτησης για το κοινωνικό μέρισμα;

Ναι, αρκεί να πληρούν το κριτήριο νόμιμης και μόνιμης διαμονής για μία πενταετία στην Ελλάδα.

Γ3. Τι γίνεται στην περίπτωση που υπάρχουν φιλοξενούμενα μέλη στο νοικοκυριό;

Σε περίπτωση που το νοικοκυριό σας έχει και ενήλικα φιλοξενούμενα μέλη, για να δείτε αν πληροίτε τα κριτήρια απαιτείται η συγκατάθεση των φιλοξενούμενων ατόμων, μέσω των κωδικών τους στο Taxis-net, για την επεξεργασία των δεδομένων τους.

Η θετική συγκατάθεση όλων των φιλοξενούμενων ενηλίκων εντός της προθεσμίας είναι απαραίτητη προϋπόθεση ολοκλήρωσης της αίτησης. Συνεπώς, πρέπει να επικοινωνήσετε άμεσα με τους φιλοξενούμενούς σας (στη φόρμα αναγράφονται τα στοιχεία των ατόμων των οποίων η συναίνεση απαιτείται) ώστε να μπουν στον δικτυακό τόπο με τους δικούς τους κωδικούς και να συναινέσουν.

Γ4. Μπορώ να αλλάξω τη σύνθεση του νοικοκυριού σε περίπτωση που είχα κάποιον φιλοξενούμενο, αλλά δεν τον φιλοξενώ πλέον; 

Η αίτηση περιλαμβάνει τα στοιχεία που απεικονίζονται στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος του φορολογικού έτους 2017. Εάν στην τελευταία δήλωση εμφανίζεται φιλοξενούμενο άτομο, ακόμα και αν αυτό έχει αποχωρήσει πλέον από το νοικοκυριό, δεν μπορεί να αφαιρεθεί από τη σύνθεση του νοικοκυριού. 

Γ5. Τι μπορώ να κάνω στην περίπτωση που φαίνεται ως φιλοξενούμενός μου άτομο το οποίο μου είναι άγνωστο; 

Η ύπαρξη φιλοξενούμενων μελών έχει επιβεβαιωθεί μέσω ηλεκτρονικής αντιπαραβολής από τις τελευταίες δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος κατά τις οποίες η φιλοξενία επιβεβαιώθηκε τόσο από το φιλοξενούντα όσο και από το φιλοξενούμενο. Οπότε πλέον δεν υφίσταται πρόβλημα ύπαρξης φιλοξενούμενων για τους οποίους ο φιλοξενών δεν έχει γνώση.

Γ6. Ο αδερφός μου είναι φιλοξενούμενος από τους γονείς μας. Μπορεί να αιτηθεί για το κοινωνικό μέρισμα;

Οι φιλοξενούμενοι δεν μπορούν να αιτηθούν. Αυτό που μπορεί να γίνει είναι να αιτηθεί για το κοινωνικό μέρισμα είτε ο πατέρας σας είτε η μητέρα σας και να τον συμπεριλάβουν στην αίτηση ως φιλοξενούμενο μέλος. Επίσης, στην αίτηση θα πρέπει να συμπεριληφθούν και όλα τα υπόλοιπα μέλη του νοικοκυριού (αν υπάρχουν) που κατοικούν κάτω από την ίδια στέγη. 

Γ7. Τι γίνεται στην περίπτωση κατά την οποία κάποιος φαίνεται στην τελευταία φορολογική δήλωση φιλοξενούμενος, ενώ το τρέχον διάστημα μένει σε δικό του σπίτι ή σε δωρεάν παραχωρημένη κατοικία; Μπορεί να κάνει αίτηση μόνος του; 

Οι φιλοξενούμενοι δεν μπορούν να αιτηθούν, εφόσον έχουν δηλώσει ότι φιλοξενούνται από άλλο φορολογούμενο στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος του φορολογικού έτους 2017 ακόμα και εάν τώρα δεν διαμένουν στο νοικοκυριό που είχαν δηλώσει. 

Γ8. Όσοι σπουδάζουν μπορούν να υποβάλλουν αίτηση μόνοι τους ή θεωρούνται προστατευόμενα μέλη; 

Όσοι σπουδάζουν (μέχρι την ηλικία των 25 ετών) θεωρούνται προστατευόμενα μέλη και συμπεριλαμβάνονται στη φορολογική δήλωση των γονέων τους ανεξαρτήτως τόπου διαμονής, ακόμη και αν υποβάλλουν δική τους ξεχωριστή δήλωση. Συνεπώς, δεν μπορούν να υποβάλλουν ξεχωριστή αίτηση. 

Γ9. Παντρεύτηκα το 2018, αλλά έμενα μόνος το 2017, μπορώ να κάνω αίτηση μαζί με τον/την σύζυγο ;

Δεν μπορεί να γίνει κοινή αίτηση για το κοινωνικό μέρισμα, αφού η αίτηση απεικονίζει την εικόνα του φορολογούμενου σύμφωνα με την εκκαθαρισμένη δήλωση φορολογίας εισοδήματος ή τυχόν τροποποιητικές της μέχρι 31/10/2018.

Γ10. Πώς προκύπτει ο αριθμός των ανάπηρων μελών;

Όπως και όλα τα υπόλοιπα στοιχεία, θα προκύπτει από την εκκαθαρισμένη δήλωση φορολογίας εισοδήματος ή τυχόν τροποποιητικές της μέχρι 31/10/2018. 

Γ11. Τι να κάνω στην περίπτωση που με φιλοξενούσε άτομο που έχει αποβιώσει; 

Σε αυτή την περίπτωση, η πλατφόρμα αναγνωρίζει αυτόματα το πρόβλημα και επιτρέπει στους φιλοξενούμενους να κάνουν αίτηση, αρκεί να έχει δηλωθεί ο θάνατος στο ληξιαρχείο (οπότε και ενημερώνεται αυτόματα το μητρώο του ΑΜΚΑ). 

Γ12. Φιλοξενούσα ένα άτομο για δύο μήνες εντός του 2017. Εμφανίζεται σωστά στην αίτησή μου για το κοινωνικό μέρισμα; 

Το σύστημα δεν μετράει μήνες φιλοξενίας. Τουλάχιστον ένα μήνα να έχει φιλοξενηθεί κάποιος εντός του 2017 θεωρείται φιλοξενούμενος.

Γ13. Φιλοξενήθηκα για έναν μήνα το 2017. Μπορώ να κάνω αίτηση για το κοινωνικό μέρισμα; 

Το σύστημα δεν μετράει μήνες φιλοξενίας. Τουλάχιστον έναν μήνα να έχει φιλοξενηθεί κάποιος εντός του 2017 θεωρείται φιλοξενούμενος.

Γ14. Μπορεί να αφαιρεθεί φιλοξενούμενο μέλος που απεβίωσε το 2018;

Τα φιλοξενούμενα μέλη που έχουν αποβιώσει αφαιρούνται αυτόματα από τη σύνθεση του νοικοκυριού αρκεί να έχει δηλωθεί ο θάνατος στο ληξιαρχείο (οπότε και ενημερώνεται αυτόματα το μητρώο του ΑΜΚΑ).

Γ15. Φιλοξενούμενοι σε ιδρύματα μπορούν να κάνουν αίτηση; 

Οι φιλοξενούμενοι σε ιδρύματα, για τις ανάγκες του Κοινωνικού Μερίσματος, δεν λογίζονται ως φιλοξενούμενοι. Συνεπώς όσοι έχουν στο πεδίο της φιλοξενίας συμπληρώσει ΑΦΜ συλλογικού ιδρύματος δεν θα εμφανίζονται ως φιλοξενούμενοι. Επομένως, αυτοί μπορούν να κάνουν κανονικά αίτηση εφόσον έχουν κωδικούς taxis.

Γ16. Είμαι 70 ετών και άνω, έκανα αίτηση και πέρυσι, και ενώ πληρούσα τις προϋποθέσεις για το μέρισμα του 2017 δεν μου καταβλήθηκε. Τι πρέπει να κάνω φέτος;

Το γεγονός ότι δεν σας καταβλήθηκε το μέρισμα πέρυσι πιθανώς ευθύνεται σε λάθος στοιχεία δικά σας ή του/της συνυπόχρεου. Σας προτρέπουμε να κάνετε αίτηση φέτος και να μην περιμένετε οίκοθεν καταβολή, προκειμένου να αποφευχθεί αντίστοιχο πρόβλημα με την περυσινή καταβολή. Το πιο συχνό πρόβλημα είναι ασυμφωνία του πεδίου του ΑΦΜ στο μητρώο του ΑΜΚΑ για τον υπόχρεο, τον/την σύζυγο. Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι είτε το πεδίο είναι κενό είτε είναι συμπληρωμένο λάθος. Η διόρθωση θα πρέπει να γίνει στα ΚΕΠ. Δείτε επίσης την ερώτηση Α5.

Γ17. Η οικία που είναι δηλωμένη από το νοικοκυριό ανήκει σε ανήλικο μέλος που δεν μπορεί να αιτηθεί, ενώ τα υπόλοιπα μέλη είναι δηλωμένα ως φιλοξενούμενα. Μπορεί να γίνει αίτηση; 

Ναι μπορεί να γίνει αίτηση. Στην περίπτωση που η οικία ανήκει σε ανήλικο μέλος, τότε η αίτηση θα υποβληθεί από τον πρώτο ενήλικα φιλοξενούμενο ο οποίος θα θεωρείται και δικαιούχος.   

Δ. Κριτήρια επιλεξιμότητας (εισόδημα, ακίνητη, καταθέσεις)

Δ1. Τι λαμβάνεται υπόψη κατά τον υπολογισμό του εισοδήματος για το κοινωνικό μέρισμα;

Λαμβάνεται υπόψη το σύνολο των εισοδημάτων είτε αυτά φορολογούνται κανονικά είτε απαλλάσσονται από το φόρο είτε φορολογούνται με ειδικό τρόπο, καθώς και το σύνολο των επιδομάτων και των κάθε μορφής χρηματικών μεταβιβάσεων όλων των μελών του νοικοκυριού. Ο υπολογισμός γίνεται προ φόρων, αφού έχουν αφαιρεθεί οι εισφορές κοινωνικής ασφάλισης.

Δ2. Το επίδομα ανεργίας συνυπολογίζεται στο εισόδημα;

Ναι, το επίδομα ανεργίας θεωρείται εισόδημα. 

Δ3. Είμαι δικαιούχος άλλου επιδόματος (οικογενιακού, ανεργίας, ΚΕΑ, κλπ). Μπορεί να διακοπεί η καταβολή των άλλων επιδομάτων εάν λάβω το κοινωνικό μέρισμα;

Όχι. Το κοινωνικό μέρισμα δεν θα προσμετρηθεί στο εισόδημά σας για την καταβολή οποιουδήποτε επιδόματος.

Δ4. Εξαιρούνται τα αναπηρικά επιδόματα και οι αναπηρικές συντάξεις από τον υπολογισμό του εισοδήματος;

Τα αναπηρικά επιδόματα και οι αναπηρικές συντάξεις συμπεριλαμβάνονται στον υπολογισμό του εισοδήματος. Ωστόσο, οι υψηλότερες ανάγκες των ατόμων με αναπηρία λαμβάνονται υπόψη κατά τον υπολογισμό του ισοδύναμου εισοδήματος (τα εισοδηματικά όρια και το ποσό της εισοδηματικής ενίσχυσης προσαυξάνονται κατά 50% για κάθε ανάπηρο μέλος στο νοικοκυριό). Συνεπώς, μεταξύ νοικοκυριών με την ίδια ακριβώς σύνθεση, ευνοούνται αυτά που περιλαμβάνουν μέλη με προβλήματα αναπηρίας.   

Δ5. Στο νοικοκυριό μας εισπράξαμε κατά το έτος 2017 εισοδηματική ενίσχυση από το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης. Συνυπολογίζεται το ποσό αυτό ως εισόδημα στην αίτηση του κοινωνικού μερίσματος; 

Ναι, το ποσό αυτό συνυπολογίζεται ως εισόδημα. 

Δ6. Τι δεν θεωρείται εισόδημα για τον υπολογισμό του κοινωνικού μερίσματος;

Η αποζημίωση απόλυσης, η διατροφή συζύγου και τέκνων για το νοικοκυριό που τη λαμβάνει, καθώς και οι περιπτώσεις που συμπληρώνονται στους κωδικούς 781-782 του εντύπου Ε1 (Χρηματικά ποσά που προέρχονται από διάθεση περιουσιακών στοιχείων, δάνεια, δωρεές, κλπ).

Δ7. Τι συμβαίνει στην περίπτωση που πούλησα, μετά την 01/01/2018 ακίνητη περιουσία την οποία κατείχα το 2017;

Η αίτηση απεικονίζει όλα τα στοιχεία της περιουσιακής σας κατάστασης όπως αυτή χρησιμοποιήθηκε κατά την εκκαθάριση του ΕΝΦΙΑ το έτος 2018. Η περιουσιακή κατάσταση δεν γίνεται να μεταβληθεί ακόμα και εάν έχει πραγματοποιηθεί πώληση περιουσίας μετά την 1/1/2018. 

Δ8. Πώς θα υπολογιστεί το σύνολο των καταθέσεών μου;

Το ποσό των τόκων προκύπτει από την εκκαθαρισμένη δήλωση φορολογίας εισοδήματος ή τυχόν τροποποιητικές της μέχρι 31/10/2018 και δεν είναι δυνατό να αλλάξει. Βάσει του παραπάνω ποσού των τόκων εκτιμάται το ύψος των καταθέσεων, χρησιμοποιώντας το μέσο καταθετικό επιτόκιο του έτους 2017 βάσει των σχετικών στατιστικών στοιχείων της Τράπεζας της Ελλάδος.  

Δ9. Είμαι συνδικαιούχος σε τραπεζικό λογαριασμό. Πώς θα υπολογιστούν οι καταθέσεις μου;  

Σε αυτή την περίπτωση, οι τόκοι που είναι προσυμπληρωμένοι στη φορολογική δήλωση αφορούν το σύνολο του κατατεθειμένου ποσού, εκτός εάν σε συνεννόηση με τους λοιπούς συνδικαιούχους είχατε συμπληρώσει στη φορολογική δήλωση το ποσό που σας αναλογεί.

 Δ10. Τι σημαίνει η αναφορά σε όσους έχουν δαπάνες για οδηγούς, οικιακούς βοηθούς, δασκάλους και λοιπό προσωπικό; 

Δεν δικαιούνται το κοινωνικό μέρισμα όσοι δηλώνουν δαπάνες που καταβάλλονται για οικιακούς βοηθούς, οδηγούς αυτοκινήτων, δασκάλους και λοιπό προσωπικό. Αυτό δεν ισχύει στην περίπτωση που ο φορολογούμενος απασχολεί έναν μόνο οικιακό βοηθό ή όταν ο φορολογούμενος ή πρόσωπο που συνοικεί με αυτόν και τον βαρύνει έχει αναπηρία εξήντα επτά τοις εκατό και πάνω (67%) ή είναι ηλικίας άνω των εξήντα πέντε (65) ετών και απασχολεί ένα νοσοκόμο, καθώς δεν έχει υποχρέωση συμπλήρωσης των ανωτέρω δαπανών στον κωδικό 770. 

Δ11. Υπάρχουν διαφορετικά εισοδηματικά όρια για νοικοκυριά με μονογονεϊκές οικογένειες; 

Για τα μονογονεϊκά νοικοκυριά δίνεται προσαύξηση 25%, τόσο στα εισοδηματικά όρια όσο και στο ποσό εισοδηματικής ενίσχυσης για το πρώτο ανήλικο τέκνο, αρκεί η μονογονεϊκή οικογένεια να λαμβάνει το επίδομα παιδιού, από το μητρώο του οποίου διασταυρώνεται αν πρόκειται για μονογονεϊκό νοικοκυριό.

Δ12. Δεν έχω υποβάλλει δήλωση φορολογίας εισοδήματος το έτος 2018 (φορολογικό 2017). Μπορώ να υποβάλλω αίτηση για το μέρισμα;  

Οι δικαιούχοι του μερίσματος θα πρέπει να έχουν υποβάλλει Δήλωση Φορολογίας Εισοδήματος για το φορολογικό έτος 2017 έως την 31/10/2018. 

Δ13. Δεν έχω υποβάλλει δήλωση φορολογίας εισοδήματος για κάποιο από τα έτη της προηγούμενης πενταετίας, μπορώ να υποβάλλω αίτηση για το μέρισμα;

Ο δικαιούχος του μερίσματος θα πρέπει να έχει υποβάλλει δήλωση φορολογίας εισοδήματος για τα τελευταία πέντε έτη ή να εμφανίζεται ως σύζυγος, εξαρτώμενο τέκνο ή φιλοξενούμενος σε μία δήλωση φορολογίας εισοδήματος κατά την τελευταία πενταετία. Απαραίτητη προϋπόθεση για να πραγματοποιηθεί αυτός ο έλεγχος είναι οι δικαιούχοι να έχουν συμπληρώσει σωστά τον ΑΦΜ ή τον ΑΜΚΑ τους στις Δηλώσεις Φορολογίας Εισοδήματος. 

Δ14. Τα τελευταία δύο χρόνια υποβάλλω δήλωση φορολογίας εισοδήματος ως υπόχρεη αλλά τα προηγούμενα τρία χρόνια, έμενα με τους γονείς μου. Το σύστημα εμφανίζει ότι δεν πληρώ το κριτήριο της μόνιμης διαμονή στην Ελλάδα κατά την τελευταία πενταετία. Για ποιο λόγο λαμβάνω αυτό το μήνυμα;

Το πιο συχνό σφάλμα σε αυτή την περίπτωση είναι ότι δεν εμφανίζεστε ως εξαρτώμενο τέκνο στη φορολογική δήλωση των γονέων σας για κάποιο/κάποια από τα έτη που μένατε μαζί τους, ή είναι κενό/λάθος το πεδίο του ΑΜΚΑ σας σε αυτές τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος και το πληροφοριακό σύστημα δεν μπορεί να πιστοποιήσει τη μόνιμη διαμονή σας στην Ελλάδα για την προηγούμενη πενταετία. 

Ε. Πιστοποίηση ανεργίας

E1. Είμαι ή ήμουν άνεργος το 2018, αλλά δεν έχει αφαιρεθεί από τα εισοδήματά μου το ποσό που προβλέπει η υπουργική απόφαση. Τι συμβαίνει;  

Μπορεί να μην έχετε συμπληρώσει 6 συνεχόμενους μήνες ανεργίας, όπως προβλέπει η υπουργική απόφαση, περίπτωση κατά την οποία δεν δικαιούστε μείωση των εισοδημάτων σας. 

Εάν έχετε συμπληρώσει 6 συνεχόμενους μήνες ανεργίας, υπάρχει κάποιο λάθος στα στοιχεία του ΟΑΕΔ, οπότε θα πρέπει να απευθυνθείτε στον ΟΑΕΔ για τη διόρθωση των στοιχείων σας. Στη συνέχεια, πρέπει να ξαναμπείτε στον διαδικτυακό τόπο www.koinonikomerisma.gr και να επαναλάβετε τη διαδικασία. Η διαδικασία θα πρέπει πάντως να ολοκληρωθεί εντός της σχετικής προθεσμίας υποβολής αιτήσεων.

E2. Ήμουν άνεργος για τουλάχιστον 6 συνεχόμενους μήνες το 2018, αλλά όχι πλέον. Δικαιούμαι την έκπτωση από τα εισοδήματα του 2017;  

Ναι. Δεν είναι απαραίτητο να είστε άνεργος τη στιγμή υποβολής της αίτησης, εφόσον έχετε συμπληρώσει 6 συνεχόμενους μήνες ανεργίας εντός του έτους 2018.

E3. Ήμουν ελεύθερος επαγγελματίας κατά το έτος 2017, φορολογούμαι όμως ως μισθωτός και έχω τουλάχιστον 6 συνεχόμενους μήνες ανεργίας το 2018. Δικαιούμαι την έκπτωση στα εισοδήματα του 2017; 

Ναι, τη δικαιούστε. Από τη ρύθμιση εξαιρούνται μόνο οι ελεύθεροι επαγγελματίες που δεν φορολογούνται ως μισθωτοί.

E4. Είμαι άνεργος πρώην ασφαλισμένος ΝΑΤ ή ΕΤΑΠ-ΜΜΕ. Δικαιούμαι τη μείωση στα εισοδήματα μου; 

Δικαιούστε τη μείωση. Θα γίνει διασταύρωση από την ΗΔΙΚΑ με τα μητρώα ανέργων που τηρούν τα εν λόγω ταμεία αντί του ΟΑΕΔ. Εάν δεν φαίνονται οι μήνες ανεργίας σας μπορείτε να απευθυνθείτε στο ταμείο σας και να ξαναπροσπαθήσετε λίγες μέρες αργότερα.  

ΣΤ. Πιστοποίηση ασφάλισης (ΕΦΚΑ και άλλα ταμειά)

ΣΤ1. Οι συνταξιούχοι που δεν έχουν ασφάλιση (π.χ. χήρες συνταξιούχων) δικαιούνται να υποβάλλουν αίτηση;

Ναι, γιατί είναι δικαιούχοι σύνταξης. Το ίδιο ισχύει και για όσους λαμβάνουν τη σύνταξη των ανασφάλιστων υπερηλίκων.

ΣΤ2. Στη φορολογική δήλωση του 2017 δικαιούμαι μείωση φόρου λόγω αναπηρίας. Τα κριτήρια για το κοινωνικό μέρισμα διαφέρουν στην περίπτωση μου; 

Ναι, διαφέρουν. Η προϋπόθεση του τουλάχιστον ενός μήνα ασφάλισης για την καταβολή του μερίσματος δεν ισχύει στην περίπτωση σας. Επιπλέον, τα εισοδηματικά όρια και το ποσό της εισοδηματικής ενίσχυσης προσαυξάνονται κατά 50% για κάθε ανάπηρο μέλος στο νοικοκυριό σας. 

ΣΤ3. Υπό ποιες περιπτώσεις εξαιρούμαι από το κριτήριο υποχρεωτικής ασφάλισης; 

Το κριτήριο της υποχρεωτικής ασφάλισης τουλάχιστον μία φορά σε οποιονδήποτε φορέα κύριας ασφάλισης και για χρόνο ασφάλισης μεγαλύτερο του ενός (1) μήνα μέχρι 31.10.2018 δεν ισχύει για τις εξής περιπτώσεις: α) για δικαιούχους 67 ετών και άνω, β) για νοικοκυριά στα οποία ο δικαιούχος ή ο συνυπόχρεος, εφόσον υπάρχει, είναι πρόσωπα με ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω, γ) για μονογονεϊκά νοικοκυριά στα οποία ένα τουλάχιστον μέλος είναι πρόσωπο με ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω (κωδικοί εντύπου Ε1: 001, 002, 005, 006 905, 906, 913 και 914).

ΣΤ4. Έχω ασφαλιστική ικανότητα (πχ δικαίωμα περίθαλψης) αλλά η αίτηση μου δεν εγκρίνεται. Γιατί;  

Σύμφωνα με την ΚΥΑ, το κριτήριο της κριτήριο ασφάλισης αναφέρεται σε ασφάλιση τουλάχιστον μία φορά σε οποιονδήποτε φορέα κύριας ασφάλισης και για χρόνο ασφάλισης μεγαλύτερο του ενός (1) μήνα μέχρι και 31.10.2018, όπως αυτό προκύπτει από το Μητρώο Άμεσα Ασφαλισμένων και Συνταξιούχων του ΕΦΚΑ είτε να είναι συνταξιούχος εξ ιδίου δικαιώματος ή εκ μεταβιβάσεως είτε να λαμβάνει το επίδομα κοινωνικής αλληλεγγύης ανασφάλιστων υπερηλίκων του άρθρου 93 του ν. 4387/2016 (Α΄ 85). Επομένως η ύπαρξη ασφαλιστικής ικανότητας δεν επιτρέπει στον αιτούντα να παρακάμψει το κριτήριο ασφαλιστικής κάλυψης για τουλάχιστον ένα μήνα. 

Ζ. Αχρεωστήτως- Επιστροφή

Ζ1. Μου έχει καταβληθεί το ποσό του μερίσματος είτε από λάθος είτε χωρίς να έχω κάνει αίτηση. Τι πρέπει να κάνω; 

Είναι δυνατή η οικειοθελής επιστροφή από τον λαβόντα του πιστωθέντος στον τραπεζικό του λογαριασμό ποσού κοινωνικού μερίσματος, με την κατάθεσή του στον λογαριασμό του Ελληνικού Δημοσίου που τηρείται στην Τράπεζα της Ελλάδος [Νο  200211 (GR71 0100 0230 0000 0000 0200 211)]. Ως αιτιολογία θα πρέπει να αναγράφεται «επιστροφή κοινωνικού μερίσματος»

Υποστήριξη πολιτών – Υποβολή ερωτημάτων

Για την υποστήριξη της εφαρμογής του κοινωνικού μερίσματος οι πολίτες μπορούν να αναφέρουν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στην ακόλουθη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου: info@koinonikomerisma.gr.

Οι ερωτήσεις θα ομαδοποιούνται και οι απαντήσεις θα προστίθενται στην σελίδα των Συχνών Ερωτήσεων: https://www.koinonikomerisma.gr/Home/Info.

Τα τεχνικά προβλήματα θα επιλύονται το συντομότερο δυνατό, οπότε και οι πολίτες που δεν κατάφεραν να ολοκληρώσουν την αίτησή τους θα πρέπει να δοκιμάσουν να την επανυποβάλουν μετά από μερικές μέρες, και εντός πάντα της σχετικής προθεσμίας υποβολής αιτήσεων.