ΚΥΡΙΑ ΣΗΜΕΙΑ

 
• Από τις 2 ομιλίες διαφάνηκαν με σαφήνεια οι διαχωριστικές γραμμές μεταξύ της Κυβέρνησης και του πολιτικού προγράμματος της ΝΔ:
 
• Από τη μια μεριά η Κυβέρνηση, μετά την καθαρή έξοδο από τα μνημόνια, έχει πει ότι έχει ως βασικό στόχο τη δημιουργία ενός κύκλου επενδύσεων και την τόνωση της ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας βάζοντας στο επίκεντρο την εργασία και την κοινωνική στήριξη και ελάφρυνση κατηγοριών που επιβαρύνθηκαν δυσανάλογα από την κρίση.
 
• Από την άλλη μεριά, ο κ. Μητσοτάκης παρουσίασε ένα πρόγραμμα που προσομοιάζει σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό με το πρόγραμμα που παρουσίαζε και με τις προτάσεις για τις οποίες πάλευε και διαπραγματευόταν με πολύ μεγάλη ένταση το ΔΝΤ από την αρχή της κρίσης και πολύ περισσότερο από το 2015 και μετά. Δηλαδή συντριβή της εργασίας και κίνητρα αποκλειστικά και μόνο στις επιχειρήσεις και τους εργοδότες και από κει και πέρα ένα δίχτυ προστασίας ως προς την ακραία φτώχεια.
 
• Στην πραγματικότητα το σύνολο της πρότασης του κ. Μητσοτάκη δεν είναι τίποτε άλλο παρά η επαναφορά στο πολιτικό προσκήνιο των προτάσεων οι οποίες απορρίφθηκαν από την ελληνική κυβέρνηση. Το σύνολο του προγράμματος του κ. Μητσοτάκη διαπνέεται από την ίδια λογική που διαπνέονται και οι προτάσεις του ΔΝΤ. Ο κ. Μητσοτάκης έχει πολιτική ΔΝΤ.
 
• Αυτό που προτείνει ο κ. Μητσοτάκης είναι λάθος και ανερμάτιστο. Μοναδικός λόγος που το κάνει είναι γιατί θέλει να συνεχίσει ένα καταστροφολογικό αφήγημα απέναντι στην Κυβέρνηση το οποίο δεν πατάει στην πραγματικότητα:
 
• O κ. Μητσοτάκης το 2016 αλλά και το 2017 μας έλεγε ότι θα εφαρμοστεί ο κόφτης. Επίσης μας έλεγε ότι ούτε η 1η ούτε η 2η αξιολόγηση θα κλείσουν. Στη συνέχεια μας έλεγε ότι δεν θα πάρουμε τη Συμφωνία για το χρέος. Πήραμε τη Συμφωνία για το χρέος και μάλιστα όλοι οι οίκοι αξιολόγησης σε ολόκληρο τον κόσμο αναβαθμίζουν την ελληνική οικονομία και μάλιστα με θετικές προοπτικές. Μας έλεγε μετά ότι δεν θα βγούμε από τα μνημόνια. Βγήκαμε και από τα μνημόνια. Σήμερα μας λέει ότι το ότι βγήκαμε από τα μνημόνια είναι μια «ανακάλυψη» της ελληνικής κυβέρνησης. Κι όμως φαίνεται, από τα μέτρα που θα υλοποιηθούν και από τον τρόπο που ανακάμπτει η ελληνική οικονομία, ότι η καθαρή έξοδος από τα μνημόνια είναι μια πραγματικότητα. Τέλος, μας είπε ότι το 10ετές ομόλογο βρίσκεται περίπου στο 4,5% ενώ την Παρασκευή είχε σπάσει το φράγμα του 4% και βρίσκεται στα επίπεδα που βρισκόταν το 2006.
 
ΕΡΓΑΣΙΑ
 


• Ο κ. Μητσοτάκης μας λέει ότι οι προστατευτικές ρυθμίσεις των εργαζομένων όπως πχ. οι συλλογικές διαπραγματεύσεις δεν χρειάζονται. Αλλά αντιθέτως ο τρόπος για να αυξηθούν οι μισθοί και να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας είναι μόνο οι εργοδότες. Δηλαδή η εργατική νομοθεσία πρέπει να είναι προαιρετική και από εκεί και πέρα να επαφίεται στην καλή θέληση κάθε εργοδότη για το αν και κατά πόσο θα τηρεί τους στοιχειώδεις κανόνες σεβασμού της εργασίας.
 
ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΕΠΙΔΟΜΑΤΑ

 
• Το ΔΝΤ στη διάρκεια των διαπραγματεύσεων του 3ου προγράμματος επέμενε όλα τα κοινωνικά επιδόματα να ενταχθούν όλα στο Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης.
 
ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ
 


• Ο κ. Μητσοτάκης επέμεινε στη λογική ενός ασφαλιστικού συστήματος Πινοσέτ που θέτει σε κίνδυνο 1,5 εκατ. επικουρικούς συνταξιούχους. 


 
• Οι εισφορές των σημερινών ασφαλισμένων χρησιμοποιούνται για να πληρώνονται οι επικουρικές συντάξεις. Σε περίπτωση που ο κ. Μητσοτάκης υλοποιήσει τη θέση του για την ιδιωτική επικουρική ασφάλιση, οι νέοι ασφαλισμένοι δεν θα εισφέρουν πλέον στο ασφαλιστικό σύστημα και τότε θα δημιουργηθεί μια τεράστια τρύπα οπότε θα έχουμε να αντιμετωπίσουμε 2 ενδεχόμενα: είτε το κράτος θα πρέπει μέσα από τον κρατικό προϋπολογισμό να πληρώνει αυτές τις συντάξεις είτε αυτοί οι 1,5 εκατ. συνταξιούχοι δεν θα έχουν συντάξεις. 


 
• Επιπλέον, όσοι θα μπουν στο σύστημα ιδιωτικής ασφάλισης στην πραγματικότητα θα θέσουν τα χρήματά τους στον επενδυτικό κίνδυνο.
 
• Ο κ. Μητσοτάκης επαναφέρει μια πρόταση που υλοποιήθηκε σε χώρες της Βόρειας και της Κεντρικής Ευρώπης και στις ΗΠΑ η οποία από το 2008 και μετά έχει αρχίσει να αποσύρεται από τη δημόσια συζήτηση ακριβώς εξαιτίας των προβλημάτων που δημιούργησε η κρίση.
 
ΑΦΟΡΟΛΟΓΗΤΟ & ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ
 
• Ο κ. Μητσοτάκης, εμμέσως πλην σαφώς, ομολόγησε ότι σκοπεύει να εφαρμόσει το αφορολόγητο που έχει ψηφιστεί για την 1/1/2020 και μετά. Ενώ από τη μεριά της Κυβέρνησης έχει γίνει απολύτως σαφές ότι αυτό είναι ένα μέτρο που δεν είναι αναγκαίο για να πετύχουμε τους στόχους του πρωτογενούς πλεονάσματος που έχουμε συμφωνήσει.
 
• Τόσο για το θέμα της περικοπής των συντάξεων όσο και για το θέμα του αφορολόγητου, η Κυβέρνηση έχει πει ότι δεν θεωρεί την εφαρμογή των μέτρων αυτών αναγκαία για να πιάσουμε το 3,5% πρωτογενούς πλεονάσματος το 2019 και το 2020.
 

• Αντιθέτως, με τις προβολές και τις προβλέψεις που κάνουμε σήμερα, φαίνεται ότι όχι μόνο επιτυγχάνονται οι στόχοι αλλά αντιθέτως δημιουργείται και ένας δημοσιονομικός χώρος για να γίνουν στοχευμένες παρεμβάσεις.
 

• Εμείς θα καταθέσουμε τόσο το προσχέδιο του προϋπολογισμού όσο και το σχέδιο του προϋπολογισμού στην Ελληνική Βουλή αλλά και στην Κομισιόν. Και στις 15 του Οκτώβρη, αφού έχουμε εξηγήσει στους εταίρους και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή τους λόγους για τους οποίους δεν θεωρούμε ότι αυτό είναι αναγκαίο μέτρο ή διαρθρωτικό μέτρο αλλά αντιθέτως ότι έχει μόνο δημοσιονομικό χαρακτήρα, τότε θα έχουμε και τις τελικές αποφάσεις της Ελληνικής Κυβέρνησης.
 

• Είμαστε κοντά στη μη εφαρμογή αυτού του μέτρου.
 
ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΠΡΕΣΠΩΝ
 
• Μέχρι να έρθει η Συμφωνία στη Βουλή πρέπει να μεσολαβήσουν διάφορα βήματα: το δημοψήφισμα και στη συνέχεια η διαδικασία για την αναθεώρηση του Συντάγματος στη γείτονα. Εφόσον αυτά γίνουν και εύχομαι να γίνουν, η Κυβέρνηση θα καταθέσει τη Συμφωνία στη Βουλή προς κύρωση.
 

• Η στάση του κ. Καμμένου είναι γνωστή. Όμως έχω την πεποίθηση ότι αυτή τη στιγμή υπάρχουν οι πολιτικοί συσχετισμοί στη Βουλή για την κύρωσή της και αυτό θα φανεί όταν αυτή κατατεθεί και υπερψηφιστεί.
 
ΕΚΛΟΓΕΣ
 
• Πολιτικός στόχος της Κυβέρνησης είναι η ολοκλήρωση της 4ετίας της κυβερνητικής θητείας.
 

ΑΠΟΜΑΓΝΗΤΟΦΩΝΗΣΗ

ΦΟΥΡΛΗΣ: Καλημερίζουμε τον κύριο Τζανακόπουλο. Καλημέρα κύριε Τζανακόπουλε.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Καλή σας ημέρα.

ΓΚΑΝΤΩΝΑ: Καλημέρα κύριε Εκπρόσωπε. 

ΦΟΥΡΛΗΣ: Ευχαριστούμε που είστε εδώ και ευχαριστούμε που είστε εδώ και σε μια σημαντική ημέρα γιατί έχει ολοκληρωθεί, θα λέγαμε, συνολικά η διαδικασία των εμφανίσεων, των επισκέψεων των πολιτικών αρχηγών και του Πρωθυπουργού προεξάρχοντος στη ΔΕΘ. Οπότε είναι η ώρα να βγάλουμε συνολικά συμπεράσματα και θα πρέπει να αρχίσουμε φυσικά από αυτό. Δηλαδή, εσείς είδατε χθες και τον κύριο Μητσοτάκη πλέον και θα θέλαμε τη συνολική εικόνα που αποκομίζετε και το πώς σκέφτεστε εσείς αυτά που υπόσχεται σε αντίστιξη με όσα ο Πρωθυπουργός είπε πριν από μια εβδομάδα.  

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ναι. Νομίζω ότι από τις δύο ομιλίες, αλλά και από τις δύο συνεντεύξεις διαφάνηκαν με σαφήνεια οι διαχωριστικές γραμμές μεταξύ της κυβέρνησης και του πολιτικού προγράμματος της ΝΔ. Από τη μια μεριά, η κυβέρνηση μετά την καθαρή έξοδο από τα μνημόνια, έχει πει ότι έχει ως βασικό στόχο να δημιουργήσει ένα κύκλο επενδύσεων, αλλά και να τονώσει την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας, βάζοντας στο επίκεντρο την εργασία και την κοινωνική στήριξη και ελάφρυνση κατηγοριών, οι οποίες επιβαρύνθηκαν δυσανάλογα από την κρίση. Από την άλλη μεριά, ο κύριος Μητσοτάκης στην πολιτική του τοποθέτηση και στη συνέντευξή του, παρουσίασε ένα πρόγραμμα που προσομοιάζει σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό με το πρόγραμμα και τις προτάσεις τις οποίες παρουσίαζε και τις οποίες πάλευε και τις οποίες διαπραγματευόταν επί αρκετά χρόνια το ΔΝΤ στη χώρα.

ΓΚΑΝΤΩΝΑ: Γιατί το λέτε αυτό κύριε Εκπρόσωπε;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Θα σας πω ότι το σύνολο του προγράμματός του διαπνέεται από την ίδια λογική από την οποία διαπνέονται και οι προτάσεις του ΔΝΤ. Είτε συζητάμε για το ζήτημα της εργασίας, δηλαδή το γεγονός ότι η προστασία των εργαζομένων, οι προστατευτικές ρυθμίσεις των εργαζομένων δεν χρειάζονται, οι συνολικές διαπραγματεύσεις για παράδειγμα, αλλά, αντιθέτως, ο τρόπος για να αυξηθούν οι μισθοί, για να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας είναι μόνο η κινητροδότηση στους εργοδότες. Δηλαδή, στην πραγματικότητα, ο κύριος Μητσοτάκης μας είπε χθες ότι η εργατική νομοθεσία πρέπει να είναι προαιρετική και, από εκεί και πέρα, να επαφίεται στην καλή θέληση κάθε εργοδότη ή από το αν και κατά πόσο θα τηρεί τους στοιχειώδεις κανόνες σεβασμού της εργασίας. Αυτό είναι ένα ζήτημα. 

Θα μπορούσε κανείς να αναφερθεί και σε πολλά άλλα, για παράδειγμα τις θέσεις του για την εκπαίδευση, τις θέσεις του, πολύ περισσότερο, για το ασφαλιστικό σύστημα όπου, βεβαίως, ο κύριος Μητσοτάκης επέμεινε στη λογική ενός ασφαλιστικού συστήματος Πινοσέτ, το οποίο θέτει σε κίνδυνο –και αυτό πρέπει να το κατανοήσουμε- ενάμισι εκατομμύριο επικουρικούς συνταξιούχους. Θέλω να σας πω ότι φάνηκε πως ο κύριος Μητσοτάκης δεν κατάλαβε καν χθες την ερώτηση του δημοσιογράφου, τη σχετική ερώτηση δημοσιογράφου, όπου αν θυμάμαι καλά ερωτήθηκε για το αν και κατά πόσο θα μπορέσει να προστατεύσει τους ενάμισι εκατομμύριο επικουρικούς συνταξιούχους σε περίπτωση που υλοποιήσει τη θέση του για την ιδιωτική επικουρική ασφάλιση, καθώς ξέρετε ότι σε αυτή την περίπτωση, και επειδή οι εισφορές των σημερινών ασφαλισμένων χρησιμοποιούνται για να πληρώνονται οι επικουρικές συντάξεις, εφόσον οι νέοι ασφαλισμένοι δεν εισφέρουν πλέον στο ασφαλιστικό σύστημα, τότε θα δημιουργηθεί μια τεράστια τρύπα. Οπότε θα έχουμε να αντιμετωπίσουμε δύο ενδεχόμενα: είτε το κράτος θα πρέπει μέσα από τον κρατικό προϋπολογισμό να πληρώνει αυτές τις συντάξεις είτε αυτοί οι συνταξιούχοι –το ενάμισι εκατομμύριο- δεν θα έχουν συντάξεις. Αυτό είναι το μεγάλο ζήτημα το οποίο δημιουργείται με την πρόταση του κυρίου Μητσοτάκη πέραν από πολλά άλλα, όπως για παράδειγμα το γεγονός ότι οι όσοι θα μπουν στο σύστημα της ιδιωτικής ασφάλισης, στην πραγματικότητα θα θέσουν τα χρήματά τους στον επενδυτικό κίνδυνο. 

ΦΟΥΡΛΗΣ: Αν μου επιτρέπετε, ωραία, εγώ το ακούω αυτό που λέτε ότι θα θέσει κάποιος τα χρήματά του σε επενδυτικό κίνδυνο, πηγαίνοντας στην τρίτο πυλώνα που λέει ο κ. Μητσοτάκης, την ιδιωτική ασφάλιση, αλλά κανείς θα έλεγε, θα αντέτεινε, ότι και εγώ που δεν τα έβαλα στον τρίτο πυλώνα και τα έβαλα στον πρώτο και στον δεύτερο τα προηγούμενα χρόνια, δεν τα έθεσα σε κίνδυνο, τα έθεσα σε κούρεμα απευθείας.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ναι, προσέξτε, όμως, το ζήτημα εδώ είναι ότι από τη μια μεριά υπάρχει μια εγγύηση του κράτους για μια ελάχιστη σύνταξη. Από την άλλη μεριά, δεν υπάρχει τίποτα. Ξέρετε, ρωτήστε τους ασφαλισμένους της ΑΣΠΙΣ ΠΡΟΝΟΙΑ ή θα μπορούσατε να κάνετε μια έρευνα για το τι έγινε με την AIG, την ασφαλιστική εταιρεία που κατέρρευσε και δημιούργησε μια τρύπα στο αμερικανικό δημόσιο ύψους 80 δισεκατομμυρίων ευρώ.

ΦΟΥΡΛΗΣ: Αν είναι να συζητήσουμε για τον τρίτο πυλώνα, δεν θα μπορούσε το κράτος να παρέμβει εκεί και να φροντίσει να πιέσει ή να διασφαλίσει, με διαφόρους τρόπους και νομικά, ότι τυχόν εμπλοκή ιδιωτικού φορέα πρέπει να σημαίνει κάποιες εγγυήσεις;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτό σας λέω, ότι εκεί τίθενται ζητήματα, τα οποία φέρνουν το κράτος να εγγυάται την ιδιωτική επιλογή μιας εταιρείας και το γεγονός ότι μια εταιρεία μπορεί να θέσει σε κίνδυνο εκατοντάδες, αν όχι δισεκατομμύρια ευρώ. Εδώ, λοιπόν, έχουμε ένα πρόβλημα, το οποίο είναι το εξής: Ο κ. Μητσοτάκης επαναφέρει μια πρόταση, η οποία υλοποιήθηκε σε χώρες της Βόρειας, της Κεντρικής Ευρώπης, αλλά και στις ΗΠΑ και από το 2008 και μετά έχει αρχίσει να αποσύρεται από τη δημόσια συζήτηση, ακριβώς λόγω προβλημάτων που δημιούργησε η οικονομική κρίση που ξέσπασε το 2008. Εδώ έχουμε ένα δεύτερο ζήτημα, σας είπα για τους εργαζόμενους, σας είπα για το ασφαλιστικό. Αν θέλετε θα μπορούσαμε να συζητήσουμε και για άλλα στοιχεία του προγράμματος της Ν.Δ., όπως για παράδειγμα το γεγονός ότι ο κ. Μητσοτάκης, χθες, εμμέσως πλην σαφώς, ομολόγησε ότι σκοπεύει να εφαρμόσει το αφορολόγητο που έχει ψηφιστεί για την 1/1/2020 και μετά, ενώ από τη μεριά της κυβέρνησης έχει γίνει απολύτως σαφές ότι αυτό είναι ένα μέτρο που δεν είναι αναγκαίο. Είναι ένα μέτρο, το οποίο δεν χρειάζεται για να επιτύχουμε τους στόχους του πρωτογενούς πλεονάσματος που έχουμε συμφωνήσει.

ΓΚΑΝΤΩΝΑ: Είμαστε κοντά, κύριε Εκπρόσωπε, στο να το πάρετε πίσω και αυτό το μέτρο, όπως και το θέμα των συντάξεων;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Είναι ακριβώς γι’  αυτό το λόγο που λέμε ότι ο κ. Μητσοτάκης έχει πολιτική ΔΝΤ. Στην πραγματικότητα, το σύνολο της πρότασής του δεν είναι τίποτε άλλο, παρά η επαναφορά στο πολιτικό προσκήνιο προτάσεων, οι οποίες απορρίφθηκαν από την ελληνική κυβέρνηση, αν και το ΔΝΤ τις διαπραγματεύτηκε με πολύ μεγάλη ένταση. Άλλο ένα παράδειγμα, είναι και το ζήτημα των κοινωνικών επιδομάτων, όπου, για παράδειγμα, το ΔΝΤ, στη διάρκεια των διαπραγματεύσεων του τρίτου προγράμματος, επέμενε να ενταχθούν όλα στο κοινωνικό εισόδημα αλληλεγγύης.

ΓΚΑΝΤΩΝΑ: Κύριε Τζανακόπουλε θα ήθελα να μας πείτε και για το αφορολόγητο, γιατί και ο Πρωθυπουργός πριν από μια εβδομάδα είχε πει «κάθε πράγμα στον καιρό του και ο κολιός τον Αύγουστο». Επειδή, όμως, κάνατε και ένα γύρο συζητήσεων με τους θεσμούς, θέλω να μας πείτε και για το αφορολόγητο, αλλά και για το θέμα των συντάξεων. Τι νεότερα έχουμε, αν έχουμε φυσικά νεότερα και ποιος είναι ο ορίζοντας μπροστά μας;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Έχουμε πει και για τα δύο ζητήματα ότι και για τα δύο αυτά θέματα, δηλαδή και για το θέμα της περικοπής των συντάξεων, αλλά και για το θέμα του αφορολόγητου, ότι η κυβέρνηση δεν θεωρεί αναγκαία την εφαρμογή των μέτρων αυτών για να μπορέσουμε να πιάσουμε το 3,5% πρωτογενούς πλεονάσματος το 2019 και το 2020. Αντιθέτως, με τις προβολές και τις προβλέψεις που κάνουμε σήμερα, φαίνεται ότι, όχι μόνο επιτυγχάνονται οι στόχοι, αλλά αντιθέτως δημιουργείται και ένας δημοσιονομικός χώρος για να γίνουν στοχευμένες παρεμβάσεις.

ΓΚΑΝΤΩΝΑ: Κάτι το χειροπιαστό, πότε θα έχουμε;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σε ό,τι αφορά ειδικά το μέτρο των συντάξεων, ξέρετε πολύ καλά ότι θα καταθέσουμε και το προσχέδιο του Προϋπολογισμού, αλλά και το σχέδιο του Προϋπολογισμού στην ελληνική Βουλή, αλλά και στην Κομισιόν και στις 15 του Οκτώβρη, αφού έχουμε εξηγήσει στους εταίρους και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τους λόγους για τους οποίους δεν θεωρούμε ότι αυτό είναι αναγκαίο μέτρο, δεν θεωρούμε ότι αυτό είναι ένα διαρθρωτικό μέτρο, αλλά αντιθέτως έχει μόνο δημοσιονομικό χαρακτήρα, θα έχουμε και τις τελικές αποφάσεις εκ μέρους της ελληνικής κυβέρνησης.

Όμως, σας ξαναλέω ότι είμαστε κοντά στη μη εφαρμογή αυτού του μέτρου.

ΦΟΥΡΛΗΣ: Η επόμενη ερώτηση είναι -εκεί καταλαβαίνω ότι είναι οι μεγαλύτερες διαφορές με τον κ. Μητσοτάκη- στο τι μείγμα πολιτικής προτείνει καθένας. 

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Προφανώς. Ο κ. Μητσοτάκης, σας ξαναείπα, προτείνει πολιτικές, τις οποίες έχει απορρίψει η ελληνική κυβέρνηση και τις οποίες, με πολύ μεγάλη ένταση, διαπραγματευόταν το ΔΝΤ από την αρχή της κρίσης και πολύ περισσότερο από το 2015 και μετά. Και σας έδωσα τρία-τέσσερα πολύ συγκεκριμένα παραδείγματα.

ΦΟΥΡΛΗΣ: Όμως, εγώ θυμάμαι ότι μέχρι τις εκλογές, θα έλεγα μέχρι πέρυσι στην πραγματικότητα, μέχρι ίσως τις αρχές αυτού του καλοκαιριού ακόμη, εμείς, συχνότατα εδώ θεωρούσαμε σωστότερες τις προτάσεις του ΔΝΤ σε σχέση με τις προτάσεις των Ευρωπαίων.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Όχι, κάνετε λάθος. Τουλάχιστον από τη μεριά της ελληνικής κυβέρνηση ποτέ δεν είχε γίνει αυτό. Εμείς λέγαμε πάντοτε ότι η πρόταση, για παράδειγμα, για την εφαρμογή του μέτρου της περικοπής των συντάξεων, η πρόταση που είχε να κάνει με τη μείωση του αφορολόγητου, η πρόταση που είχε να κάνει με την ένωση των κοινωνικών επιδομάτων σε ένα και μόνο επίδομα το κοινωνικό εισόδημα αλληλεγγύης, είναι προτάσεις νεοφιλελεύθερες.

ΦΟΥΡΛΗΣ: Αυτό ήταν το ένα σκέλος. Αλλά, γενικότερα λέγαμε ότι, για παράδειγμα, το ΔΝΤ έχει σωστότερη άποψη για το χρέος, που ήταν το μεγαλύτερο στρατηγικό ζήτημα. Άρα, το λέω αυτό για να πω το εξής: ότι όταν λέμε…

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Είναι τελείως διαφορετικό το ζήτημα του ελληνικού χρέους…

ΦΟΥΡΛΗΣ: Είναι τελείως διαφορετικό, αλλά δεν μπορούμε να πούμε ότι παίρνουμε ala card μια λογική. Θέλω να πω ότι είτε θεωρούμε ότι είναι σωστή η άποψη και το αφήγημα του Ταμείου συνολικά.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Όχι, δεν είναι έτσι. Είναι δύο διαφορετικά ζητήματα. Το ΔΝΤ, όπως και άλλοι στην Ευρώπη, είχαν μια συγκεκριμένη άποψη για το χρέος, τεχνικού χαρακτήρα. Μερικοί έλεγαν ότι έπρεπε να μειωθεί το χρέος περισσότερο για να γίνει βιώσιμο και να έχουμε πρωτογενή πλεονάσματα χαμηλότερα. Ως προς αυτό το ζήτημα, βεβαίως δεν υπήρχε κάποια ένσταση από τη μεριά της ελληνικής κυβέρνησης. Το ζήτημα, όμως, των εφαρμοσμένων πολιτικών, το ζήτημα του δημοσιονομικού μείγματος…

ΦΟΥΡΛΗΣ: Στα μέτρα λέτε εσείς, στα μέτρα διαφωνούν όμως.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: …είναι το κεντρικό ζήτημα που ορίζει την πολιτική κατεύθυνση, την κατεύθυνση, θα έλεγε κανείς, κάθε πολιτικού…

ΦΟΥΡΛΗΣ: Ο κ. Μητσοτάκης, όμως, πίσω από όλο αυτό λέει το εξής τώρα, για να απαντήσετε.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: …συντριβή της εργασίας και κίνητρα αποκλειστικά και μόνο στις επιχειρήσεις και τους εργοδότες και από εκεί και πέρα ένα δίχτυ προστασίας ως προς την ακραία φτώχεια.

ΦΟΥΡΛΗΣ: Ωστόσο, ο κ. Μητσοτάκης αυτό το λέει με ένα σκεπτικό, χωρίς αυτά δεν θα βγούμε στην πραγματικότητα από τη διαδικασία της επιτήρησης και δεν θα είμαστε ικανοί να πάμε στις αγορές και απλώς θα έχουμε την ευχαρίστηση ότι θα λέμε ότι σταματήσαμε το ένα ή το άλλο μέτρο.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Μα, με συγχωρείτε τώρα. Δεν έχει καμία σχέση αυτό με την πραγματικότητα. Αυτό που ισχυρίζεται ο κ. Μητσοτάκης είναι στην κυριολεξία ακατανόητο. Χθες, μάλιστα, είπε και ανακρίβειες. Είπε ότι το δεκαετές ομόλογο βρίσκεται περίπου στο 4,5%, ενώ την Παρασκευή έσπασε το φράγμα του 4% και βρίσκεται στα επίπεδα που βρισκόταν το 2006. Ο κ. Μητσοτάκης, νομίζει ότι η έξοδος στις αγορές είναι επικοινωνιακό τερτίπι, είναι επικοινωνιακό κόλπο. Έξοδος στις αγορές γίνεται όταν κάποιος έχει ανάγκη να βγει στις αγορές και γίνεται με τους καλύτερους δυνατούς όρους, τους οποίους δεν τους επιλέγει η πολιτική ηγεσία, τους επιλέγουν οι τεχνοκράτες, οι οποίοι γνωρίζουν και τις λεπτομέρειες της αγοράς. Επί του συγκεκριμένου, αποφασίζει ο ΟΔΔΗΧ τον τρόπο και τις χρονικότητες στη βάση των οποίων το ελληνικό Δημόσιο θα εκδώσει ένα νέο ομόλογο. Ο κ. Μητσοτάκης, λοιπόν, αυτό το οποίο σήμερα ισχυρίζεται είναι τελείως λάθος, είναι ανερμάτιστο και ο μοναδικός λόγος για τον οποίο το κάνει είναι, διότι θέλει να συνεχίσει ένα καταστροφολογικό αφήγημα απέναντι στην κυβέρνηση, το οποίο δεν πατάει πουθενά. Δεν πατάει στην πραγματικότητα, δεν πατάει στα γεγονότα. Διότι, σας υπενθυμίσω ότι το 2016 μας έλεγε ότι θα εφαρμοστεί ο κόφτης. Το 2017 μας έλεγε πάλι ότι θα εφαρμοστεί ο κόφτης. Επίσης, μας έλεγε ότι ούτε η πρώτη, ούτε η δεύτερη αξιολόγηση θα κλείσουν. Στη συνέχεια, μας έλεγε ότι δεν θα πάρουμε τη συμφωνία για το χρέος. Πήραμε τη συμφωνία για το χρέος και μάλιστα, αυτή τη στιγμή, όλοι οι οίκοι αξιολόγησης σε ολόκληρο τον κόσμο αναβαθμίζουν την ελληνική οικονομία και μάλιστα με θετικές…

ΓΚΑΝΤΩΝΑ: Κύριε Υπουργέ, επιτρέψτε μας…

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: …μας έλεγε μετά ότι δεν θα βγούμε από τα μνημόνια. Βγήκαμε και από τα μνημόνια. Σήμερα, μας λέει ότι το γεγονός ότι βγήκαμε από τα μνημόνια είναι, αν θέλετε, μια ανακάλυψη εκ μέρους της κυβέρνησης. Και όμως φαίνεται από τα μέτρα, τα οποία θα υλοποιηθούν, από τον τρόπο με τον οποίο ανακάμπτει η ελληνική οικονομία ότι η καθαρή έξοδος από τα μνημόνια είναι μια πραγματικότητα.

ΓΚΑΝΤΩΝΑ: Κύριε Τζανακόπουλε, να περάσουμε, αν μας επιτρέπετε και σε ένα άλλο θέμα. Να πούμε λιγάκι και για τη συμφωνία των Πρεσπών. Σας λέω εγώ ότι πριν από λίγα λεπτά ο κυβερνητικός σας εταίρος, ο κ. Πάνος Καμμένος, έδωσε μια συνέντευξη στον ΑΝΤ1, στον Γιώργο Παπαδάκη. Είπε, μάλιστα, ότι δεν θα συμμετέχουν οι ΑΝΕΛ σε κυβέρνηση που θα φέρει τη συμφωνία στη Βουλή. Ξεκαθάρισε, μάλιστα, ότι θα αποσύρουν την εμπιστοσύνη τους στην κυβέρνηση προτού η συμφωνία έρθει στη Βουλή. Είπε ότι θα τεθεί κομματική πειθαρχία και όποιος θέλει να φύγει, ας φύγει, είπε χαρακτηριστικά. Θέλω το σχόλιό σας γι’ αυτό.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Λοιπόν, το σχόλιό μου είναι το εξής: Κατ΄ αρχάς, μέχρι να έρθει η συμφωνία στο ελληνικό Κοινοβούλιο πρέπει να μεσολαβήσουν διάφορα, όπως γνωρίζετε. Από τη μια μεριά το δημοψήφισμα στη γειτονική χώρα και στη συνέχεια η κοινοβουλευτική διαδικασία για την αναθεώρηση του Συντάγματος. Εφόσον όλα αυτά γίνουν και εύχομαι να γίνουν, στη συνέχεια η ελληνική κυβέρνηση θα καταθέσει τη συμφωνία των Πρεσπών προς κύρωση.

ΦΟΥΡΛΗΣ: Αμέσως ή όχι;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Με βάση τα όσα λέγονται στη συμφωνία. Θα γίνει όσο το δυνατόν συντομότερα. Άρα, λοιπόν, σας λέω το εξής: Η στάση του κ. Καμμένου σε ό,τι αφορά τη συμφωνία είναι γνωστή. Δεν είπε πράγματα τα οποία δεν τα έχει ξαναπεί όλα αυτά. Όμως, έχω την πεποίθηση ότι αυτή τη στιγμή υπάρχουν οι πολιτικοί συσχετισμοί στο ελληνικό Κοινοβούλιο για την κύρωση της συμφωνίας και αυτό θα φανεί όταν εκείνη κατατεθεί και υπερψηφιστεί. 

ΓΚΑΝΤΩΝΑ: Μα, όταν λέει, κύριε Εκπρόσωπε, ότι θα αποσύρει τη στήριξη στην κυβέρνηση προτού καν έρθει η συμφωνία;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ναι και πάλι εγώ δεν θέλω να σχολιάσω τη συγκεκριμένη αποστροφή. 

ΦΟΥΡΛΗΣ: Λέτε, πάντως, ότι βλέπετε στη Βουλή ένα ευρύτερο μέτωπο…

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σας ξαναλέω ότι ο κ. Καμμένος έχει πει ότι θα κάνει ό,τι μπορεί για να μην περάσει η συμφωνία. Εντάξει, είναι σεβαστή η άποψή του. Δεν συμφωνώ με αυτήν. Αλλά, από εκεί και πέρα, εγώ βλέπω ότι υπάρχουν οι πολιτικοί συσχετισμοί στο ελληνικό Κοινοβούλιο, ώστε η συμφωνία και να κατατεθεί και να υπερψηφιστεί.

ΦΟΥΡΛΗΣ: Σαφές και καθαρό και νομίζω είναι μια πρόβλεψη που, έτσι κι αλλιώς, πολύ σύντομα μπροστά μας θα την έχουμε και θα δούμε αν θα επιβεβαιωθεί κιόλας.

ΓΚΑΝΤΩΝΑ: Εκλογές πότε βλέπετε, κύριε Εκπρόσωπε; Γιατί ο Πρωθυπουργός είπε ότι ο σχεδιασμός του –και το ακούμε αυτό και από άλλα κυβερνητικά στελέχη- είναι για το φθινόπωρο του 2019.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Βεβαίως, μέχρι να λήξει η κυβερνητική θητεία. Αυτός είναι ο στόχος μας να γίνει σαφές ότι έχουμε επιστρέψει στην κανονικότητα.

ΓΚΑΝΤΩΝΑ: Άρα, τριπλές κάλπες τον Μάιο, εσείς θα τις αποκλείατε;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σας είπα ότι ο πολιτικός στόχος της κυβέρνησης είναι να ολοκληρωθεί η τετραετία. Από εκεί και πέρα, όλα τα υπόλοιπα είναι σενάρια δημοσιογραφικά.

ΦΟΥΡΛΗΣ: Πιαστήκαμε και από μια κουβέντα του Πρωθυπουργού που είπε στη Θεσσαλονίκη ότι η ζωή, κάπως το είπε, η ζωή κάπως τα φέρνει καμιά φορά, αλλά ο στόχος είναι  αυτός.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Εντάξει. Σας ξαναλέω ότι ο στόχος, η λογική μας είναι ότι πρέπει να κινηθούμε στην κατεύθυνση, ώστε να ολοκληρωθεί η τετραετία και αυτός είναι ο βασικός σχεδιασμός του Πρωθυπουργού.

ΦΟΥΡΛΗΣ: Κύριε Τζανακόπουλε, σας ευχαριστούμε πάρα πολύ που ήσασταν κοντά μας σήμερα.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Να είστε καλά. Σας ευχαριστώ πολύ.

Υποβολή Θέματος

Με την συμβολή των ίδιων των πολιτών μπορούμε να βελτιώσουμε τα κακώς κείμενα που δυσκολεύουν την καθημερινότητα όλων μας.

Μπορείτε να μας αποστείλετε θέματα τα οποία βρίσκετε μπροστά σας, όχι με την έννοια της εξυπηρέτησης μεμονωμένων προσωπικών δυσκολιών, αλλά με κύριο σκοπό τη γενίκευση και αντιμετώπιση των γενεσιουργών αιτίων.

Η καταγραφή των θεμάτων που δυσκολεύουν την συλλογική μας καθημερινότητα θα γίνει αντικείμενο αξιολόγησης, ομαδοποίησης και επεξεργασίας, με κύριο σκοπό να χαρτογραφήσουμε τις ελλείψεις, να διερευνήσουμε τις δυνατότητες παρέμβασης και να οδηγηθούμε σε ευρύτερες κυβερνητικές πρωτοβουλίες και δράσεις που θα βελτιώνουν την ποιότητα ζωής.

Πριν να υποβάλετε το θέμα σας, δείτε τη σελίδα με τις Συχνές Ερωτήσεις.

Για την υποβολή των θεμάτων καθημερινότητάς σας, παρακαλούμε συμπληρώστε τη φόρμα.