Κατά τη συνάντηση που θα έχουν το μεσημέρι ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας και ο Πρόεδρος της Γαλλίας Εμανουέλ Μακρόν, στο τραπέζι της συζήτησης θα βρεθούν 3 κεντρικά ζητήματα:
1. ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ
Ο κ. Μακρόν επιλέγει την Ελλάδα για να ξεκινήσει τη συζήτηση σε σχέση με την αρχιτεκτονική της ΕΕ καθώς σιγά σιγά η ΕΕ αρχίζει να βγάζει τα διδάγματα απο την οικονομική κρίση και τον τρόπο που τη διαχειρίστηκε. Υπάρχει διάχυτος προβληματισμός σε ολόκληρη την ΕΕ ότι η Ευρώπη δεν ήταν έτοιμη να διαχειρειστεί μια ασύμμετρη οικονομική απειλή και πως θα πρέπει να μεταρρυθμιστεί σε μια δημοκρατική κατεύθυνση. Το παράδειγμα της Ελλάδας ήταν χαρακτηριστικό αφού εμείς βιώσαμε με δυσανάλογο τρόπο την κρίση. Όμως μετά την ολοκλήρωση της 2ης αξιολόγησης, την προκαταρκτική συμφωνία για το χρέος, την έξοδο στις αγορές και τους ρυθμούς ανάπτυξης που παρουσιάζει η ελληνική οικονομία, η Ελλάδα βαδίζει στην επόμενη μέρα για την έξοδο από την κρίση και τα μνημόνια. Είναι για αυτόν τον λόγο που ο κ. Μακρόν επέλεξε την Ελλάδα για τη σχετική συζήτηση.
2. ΤΟ ΖΗΤΗΜΑ ΤΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ
Ο κ. Μακρόν συνοδεύεται από δεκάδες επιχειρηματίες καθώς η Ελλάδα έχει περάσει πια σε φάση δυναμικής ανάκαμψης και αυτό αυξάνει το ενδιαφέρον των επενδυτών και ειναι πολύ σημαντικό από τη μεριά μας να υποστηρίξουμε την υψηλότερη δυνατή ανάπτυξη.
Το 2017 έχουν ήδη ξεκινήσει 1,5 δις σε άμεσες ξένες επενδύσεις στη χώρα, βρισκόμαστε σε πολύ καλύτερη κατασταση από ότι τα προηγούμενα χρόνια. Επίσης οι επενδύσεις παγίου κεφαλαίου έχουν αυξηθεί κατά 11,2% μέχρι στιγμής, η εικόνα των εξαγωγών επίσης βελτιώνεται, η βιομηχανική παραγωγή έχει αυξηθεί κατά 6%. Και αυτό αποτυπώνεται και στους δείκτες του ΑΕΠ: +0,4% ΑΕΠ στο α’ 3μηνο και στο β’ 3μηνο όταν ακόμη η 2η αξιολόγηση δεν είχε κλείσει και η ΝΔ όπως θυμάστε μιλούσε για οικονομική καταστροφή το ΑΕΠ παρουσιάζει ρυθμό +0,8%.
3. ΤΗΝ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ, ΤΗΝ ΠΟΡΕΙΑ ΤΩΝ ΜΕΓΕΘΩΝ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΜΕΤΑΡΡΥΜΙΣΕΩΝ
Δεν ειμαι ανήσυχος σχετικά με την ολοκλήρωση της 3ης αξιολόγησης. Η πορεία της ελληνικής οικονομίας και των βασικών μεγεθών της δεν επιτρέπουν τη δυνατότητα εισαγωγής νέων μέτρων. Εχουμε 95 προαπαιτούμενα που όμως κατά κύριο λόγο δεν απαιτούν παρά δευτερογενή νομοθεσία. Ως εκ τούτου δεν πιστεύω πως θα έρθουμε αντιμέτωποι με μεγάλες δυσκολίες παρεκτός κι αν το ΔΝΤ θέσει παράλογες απαιτήσεις όπως το έχουμε δει στο παρελθόν αν και η γνώμη μου είναι πως δε θα προκύψουν ιδιαίτερα προβλήματα και πως θα μπορέσουμε να ολοκληρώσουμε την 3η αξιολόγηση.
ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟ ΚΑΤΑ ΠΟΣΟΝ ΕΧΕΙ Η ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΑΝΤΙΚΡΙΣΜΑ ΣΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ
– Το νομοσχέδιο για τα εργασιακά εισάγει σειρά πολύ σημαντικών μεταρρυθμίσεων για την προστασία των εργαζόμενων οι οποίες χρόνιζαν -μέσα σε ένα αυστηρό βέβαια πλαίσιο αυτό δεν το αμφισβητεί κανένας.
– Υπάρχει παραπληροφόρηση και κινδυνολογία σε σχέση με τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς που με ρωτάτε. Προφανώς δε λέμε ότι είναι απίθανο να δημιουργηθούν προβλήματα ωστόσο ύστερα από την επιμονή και τις παρεμβάσεις της ελληνικής κυβέρνησης τόσο κατα την 1η όσο και κατά τη 2η αξιολόγηση υπάρχει ενα δίκτυ προστασίας που καλύπτει τα 2/3 περιπου των δανειοληπτών που δεν επιτρέπει τη διακινδύνευση της πρώτης κατοικίας των χαμηλών και μεσαίων στρωμάτων.
– Για την έκδοση των συντάξεων που με ρωτάτε γίνεται μια τιτάνια προσπάθεια, το ζήτημα δεν έχει να κάνει με τη ρευστότητα, δεν είναι δηλαδή ταμειακό όσο διοικητικό.
– Το γεγονός ότι έχει μειωθεί η ανεργία κατά 6%-6,5% μέσα σε 2,5 χρόνια σημαίνει ότι περίπου 350.000 άνθρωποι έχουν βρει μια θέση εργασίας πράγμα που συνιστά μεγάλη και θετική αλλαγή στη ζωή τους. Επίσης το ότι μιλάμε για οριακή μεν αλλά αύξηση των μισθών επίσης σημαίνει αλλαγή στην καθημερινότητα, έχει σταματήσει η πορεία της κατάρρευσης και έχουμε να κάνουμε πολλά ακόμα.
– Σε σχέση με τις καθυστερήσεις στον ΕΟΠΥΥ που με ρωτάτε. Υπάρχουν πράγματι τμήματα του κρατικού μηχανισμού που θα πρέπει να λειτουργήσουν με πολύ μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα και ταχύτητα. Ωστόσο για παράδειγμα στο πεδίο στο οποίο αναφέρεστε, γίνονται πολύ μεγάλες προσπάθειες να ξαναστήσουμε το ΕΣΥ στα πόδια του. Με πολύ μεγάλη δυσκολία και διαπραγμάτευση καταφέρνουμε να αυξήσουμε το ιατρικό προσωπικο, να ανοίξουμε νοσοκομεία για να μειώσουμε την ταλαιπωρία.
– Για το καθεστώς της επιτροπείας που με ρωτάτε. Ο τρόπος που ορίζεται η εποπτεία μέχρι να βγούμε από το πρόγραμμα είναι το σύστημα των αξιολογήσεων. Από τον Αύγουστο του 2018 και πέρα περνάμε στην κανονική μορφή εποπτείας που προβλέπεται από τους ευρωπαϊκούς κανόνες και ισχύουν για όλες τις χώρες.
Αναλυτικά
ΛΑΜΠΡΟΥ: Έχουμε τη χαρά να έχουμε κοντά μας τον υπουργό Επικρατείας και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο, κύριο Τζανακόπουλο. Καλή σας ημέρα.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Καλημέρα σας.
ΛΑΜΠΡΟΥ: Καλή δύναμη σήμερα, στη σημαντική για τη χώρα μας επίσκεψη του Γάλλου Προέδρου και καλή επιτυχία να έχετε και εσείς και όλοι μας. Για το πρόγραμμα, ξέρουμε τίποτα, μιας και ξεκινήσαμε έτσι την κουβέντα;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Για το πρόγραμμα, εννοείτε του κυρίου Μακρόν;
ΛΑΜΠΡΟΥ: Του Γάλλου Προέδρου το ξέρουμε. Για τη σύζυγό του…
ΒΕΡΥΚΙΟΣ: Τι να ξέρει;
ΛΑΜΠΡΟΥ: Πώς δεν θα ξέρει ο άνθρωπος. Κυβερνητικός Εκπρόσωπος είναι. Άμα δεν ξέρει ο κύριος Τζανακόπουλος, θα ξέρω εγώ; Θα ξέρει.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Το πρόγραμμα της συζύγου του κ. Μακρόν και της κυρίας Μπαζιάνα είναι ιδιωτικό και θα ανακοινωθεί αργότερα…
ΒΕΡΥΚΙΟΣ: Τι προσδοκάτε από την επίσκεψη Μακρόν στην Ελλάδα;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Στο τραπέζι της συζήτησης, στην ατζέντα της σημερινής συνάντησης υπάρχουν τρία θέματα. Πρώτο και σημαντικότερο είναι το μέλλον της Ευρώπης, γιατί μην ξεχνάτε ότι ο κ. Μακρόν επιλέγει την Ελλάδα για να ξεκινήσει την συζήτηση, η οποία θα ανοίξει, ούτως ή άλλως μέσα στις επόμενες εβδομάδες, σε σχέση με τη νέα αρχιτεκτονική της Ευρωζώνης. Γνωρίζετε ότι αυτή τη στιγμή στο επίπεδο της Ευρώπης πολλά ζητήματα συζητώνται, σε σχέση με την επόμενη ημέρα, καθώς σιγά-σιγά η Ευρωζώνη, αλλά και η Ευρωπαϊκή Ένωση αρχίζει να βγάζει τα διδάγματα από την οικονομική κρίση και από τους τρόπους με τους οποίους τη διαχειρίστηκε, που έχουν προκαλέσει αρκετές ανησυχίες και προβληματισμούς, όχι μόνο στη χώρα μας, αλλά σε ολόκληρη…
ΒΕΡΥΚΙΟΣ: Η πρόσφατη δήλωση Μοσκοβισί αυτό έδειξε.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Είναι προφανές ότι δεν είναι μόνο η δήλωση Μοσκοβισί, αλλά και οι δηλώσεις Γκάμπριελ. Είναι και μια συνολική αίσθηση που υπάρχει στην Ευρωζώνη ότι δεν ήμασταν έτοιμοι να διαχειριστούμε, εν πάση περιπτώσει, μια ασύμμετρη οικονομική απειλή ή μια κατάσταση πιέσεων που δημιουργήθηκε στην ευρωπαϊκή οικονομία μετά το 2008 και γι΄ αυτό τον λόγο θα πρέπει η Ένωση να μεταρρυθμιστεί σε δημοκρατική κατεύθυνση, για να μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε παρόμοια προβλήματα στο μέλλον με διαφορετικούς όρους. Το παράδειγμα της Ελλάδας ήταν χαρακτηριστικό.
ΒΕΡΥΚΙΟΣ: Σύμβολο της ευρωπαϊκής κρίσης η Ελλάδα.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ακριβώς, στον τρόπο με τον οποίο η Ευρώπη διαχειρίστηκε, εν πάση περιπτώσει, τα μεγάλα οικονομικά προβλήματα, τα οποία κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε. Εν πάση περιπτώσει, εμείς βιώσαμε μάλλον με δυσανάλογο τρόπο τις συνέπειες της κρίσης, αλλά και την πολιτική που επιλέχθηκε για τη διαχείρισή της.
ΒΕΡΥΚΙΟΣ: Τώρα, όταν βγαίνει ο ίδιος ο Μακρόν, πριν έρθει στην Αθήνα, και λέει ότι η Γαλλία θα στηρίξει την Ελλάδα στο νέο ξεκίνημα, τι εννοεί όταν λέει «νέο ξεκίνημα»; Έχει ξεκινήσει κάτι, που δεν το έχουμε πάρει εμείς εδώ είδηση ή δεν θέλουμε να το πάρουμε;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Νομίζω ότι από την στιγμή που ολοκληρώθηκε η δεύτερη αξιολόγηση και μετά, με την προκαταρκτική συμφωνία για το χρέος, με την έξοδο της Ελλάδας στις αγορές, με τους ρυθμούς ανάπτυξης που έχουν σημειωθεί από το 2017 και μετά, δημιουργείται σε όλους πλέον η αίσθηση, ότι η Ελλάδα βαδίζει προς το τέλος του προγράμματος και σε μια επόμενη ημέρα, η οποία βρίσκεται πέρα από τα μνημόνια, σε μια επόμενη ημέρα που οδηγεί στην έξοδο από την κρίση. Αυτό ακριβώς σηματοδοτεί ο Γάλλος Πρόεδρος με την επίσκεψή του εδώ και ακριβώς γι΄ αυτό το λόγο επιλέγει την Ελλάδα για να ξεκινήσει τη μεγάλη συζήτηση για το μέλλον της Ευρώπης. Νομίζω ότι αυτό συμβολικά δείχνει ότι βρισκόμαστε στο τέλος μιας δύσκολης πορείας.
ΛΑΜΠΡΟΥ: Είπατε πριν από λίγο ότι είναι τρία τα θέματα που υπάρχουν στην ατζέντα. Το πρώτο είναι το μέλλον της Ευρώπης. Τα άλλα δύο;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ναι. Επομένως το πρώτο, όπως καταλαβαίνετε, είναι το μέλλον της Ευρώπης. Το δεύτερο θέμα που θα απασχολήσει τους δύο αρχηγούς είναι φυσικά το ζήτημα των επενδύσεων. Γνωρίζετε, ότι ο κ. Μακρόν συνοδεύεται από δεκάδες επιχειρηματίες Γάλλους, οι οποίοι ενδιαφέρονται να εξετάσουν τις προοπτικές….
ΒΕΡΥΚΙΟΣ: Το βαρύ πυροβολικό του επιχειρείν.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ακριβώς, το βαρύ πυροβολικό της γαλλικής επιχειρηματικής τάξης. Διότι, πλέον, όπως λέγαμε και προηγουμένως, η Ελλάδα φαίνεται ότι έχει περάσει σε μια φάση δυναμικής ανάκαμψης. Αυτό αυξάνει το ενδιαφέρον των επιχειρηματιών για επενδυτικές ευκαιρίες στη χώρα μας. Και γι’ αυτό το λόγο, το δεύτερο μεγάλο ζήτημα που θα συζητηθεί είναι η στήριξη των επενδύσεων για μια ακόμα πιο δυναμική ανάκαμψη. Γιατί, ξέρετε, είναι πάρα πολύ σημαντικό, με δεδομένο το πρόβλημα του ελληνικού χρέους, εμείς πρέπει να υποστηρίξουμε με κάθε τρόπο την υψηλότερη δυνατή ανάπτυξη, έτσι ώστε να μπορέσουμε να βγούμε από αυτόν το δύσκολο κύκλο, τον οποίο δημιούργησε η υπερχρέωση της χώρας.
ΛΑΜΠΡΟΥ: Και το τρίτο;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Και το τρίτο ζήτημα, φυσικά, είναι το ζήτημα της ολοκλήρωσης του ελληνικού προγράμματος, η πορεία των δεικτών της ελληνικής οικονομίας, η πορεία των μεταρρυθμίσεων και η ρύθμιση του ελληνικού χρέους, που αναμένεται για τον Αύγουστο του 2018 με την εφαρμογή, πια, των συγκεκριμένων μέτρων που συμφωνήθηκαν το προηγούμενο καλοκαίρι.
ΒΕΡΥΚΙΟΣ: Πώς βλέπετε την πορεία προς την τρίτη αξιολόγηση;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν θα έλεγα ότι είμαι ιδιαίτερα ανήσυχος. Η πορεία της ελληνικής οικονομίας, η πορεία των δημοσιονομικών μεγεθών, δεν επιτρέπουν ιδιαίτερες αμφισβητήσεις και δεν εμπνέουν ανησυχία για μια πιθανότητα νέων δημοσιονομικών μέτρων. Δεν θα το έβλεπα κάτι τέτοιο. Αντιθέτως, έχουμε 95 προαπαιτούμενα, με βάση και την Έκθεση Συμμόρφωσης των θεσμών που κατατέθηκε το καλοκαίρι στο Eurogroup, τα οποία, όμως, κατά κύριο λόγο, αφορούν δευτερογενή νομοθεσία. Δηλαδή, προεδρικά διατάγματα, υπουργικές αποφάσεις. Δηλαδή, δεν θα έχουμε πάρα πολύ μεγάλες δυσκολίες στην γ’ αξιολόγηση, αρκεί να μην έρθουμε αντιμέτωποι με νέες παράλογες απαιτήσεις που γνωρίζετε ότι δεν μπορούν να αποκλειστούν, με δεδομένο ότι το ΔΝΤ μας έχει συνηθίσει σε εκπλήξεις στο παρελθόν. Αν και δεν νομίζω ότι σε αυτή τη φάση έχει τη δυνατότητα, ούτε καν το Ταμείο, να θέσει ζητήματα, τα οποία να μην μπορούν να ικανοποιηθούν. Η γνώμη μου είναι ότι δεν θα προκύψουν ιδιαίτερα προβλήματα κατά τη διάρκεια της τρίτης αξιολόγησης και θα μπορούμε να ολοκληρώσουμε εντός πλαισίου.
ΒΕΡΥΚΙΟΣ: Βεβαίως, ο υπουργός Οικονομικών χθες, σε αντίθεση με την υπουργό Εργασίας, παραδέχτηκε ότι οι θεσμοί διατυπώνουν ενστάσεις για τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου που αφορά τα εργασιακά. Και ο Μακρόν που έρχεται, να συμπληρώσω, στο θέμα των εργασιακών είναι πολύ πιο σκληρός από τους θεσμούς και οι αλλαγές που έκανε στη Γαλλία είναι…
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν θα το έλεγα. Νομίζω, ότι στον ένα ή τον άλλο βαθμό, κινούνται στην ίδια περίπου κατεύθυνση. Ωστόσο, αυτό που πρέπει να πούμε είναι ότι το νομοσχέδιο, το οποίο έχει κατατεθεί και ψηφίστηκε, είναι ένα εξαιρετικά σημαντικό νομοσχέδιο, διότι για πρώτη φορά εισάγει ρυθμίσεις προστασίας των εργαζομένων που χρόνιζαν και νομίζω ότι δημιουργεί μια ασπίδα προστασίας μέσα σε ένα περιορισμένο πλαίσιο. Αυτό είναι σωστό. Τώρα, σε ό,τι αφορά τους θεσμούς, είναι αληθές ότι υπάρχουν κάποια ερωτήματα, τα οποία ωστόσο έχουν απαντηθεί και δεν νομίζω ότι θα υπάρξει ιδιαίτερο πρόβλημα όταν εξηγηθεί η ουσία των διατάξεων με ακόμη μεγαλύτερη λεπτομέρεια. Νομίζω ότι οι θεσμοί θα κατανοήσουν ότι πρόκειται για ρυθμίσεις, οι οποίες είναι αυτονόητες μέσα στο ευρωπαϊκό πλαίσιο προστασίας των εργασιακών σχέσεων.
ΒΕΡΥΚΙΟΣ: Η αξιωματική αντιπολίτευση τις τελευταίες ημέρες, τις τελευταίες εβδομάδες, μαζί με τον φιλικό προς αυτήν Τύπο, επικεντρώνει την κριτική της στο παλιό σύνθημα του ΣΥΡΙΖΑ «ούτε ένα σπίτι στα χέρια τραπεζίτη» για τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς. Και ερωτώ εγώ τον Δημήτρη τον Τζανακόπουλο: Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ θα πάρει με ηλεκτρονικό πλειστηριασμό τα σπίτια της Κοκκινιάς, που είναι σε κόκκινα δάνεια;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Είναι προφανές ότι κάτι τέτοιο δεν ισχύει. Υπάρχει μια απίστευτη παραπληροφόρηση, παραφιλολογία και κινδυνολογία σε σχέση με τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς. Προφανώς, δεν λέμε, σε καμία περίπτωση, ότι είναι απίθανο να δημιουργηθούν προβλήματα. Ωστόσο, υπάρχει ένα πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας, το οποίο με την επιμονή και με τις παρεμβάσεις της κυβέρνησης, κατά τη διάρκεια και της πρώτης και της δεύτερης αξιολόγησης, έχει καταλήξει να καλύπτει περίπου τα 2/3 των δανειοληπτών. Και ειδικά για τους δανειολήπτες για τους οποίους μιλάτε, δηλαδή με δάνεια, τα οποία δεν είναι άνω των 200.000 ευρώ, αν δεν κάνω λάθος, και με εξασφαλίσεις της πρώτης κατοικίας τους, δεν υπάρχει καμία θεσμική δυνατότητα για τον πλειστηριασμό τους. Με αυτή την έννοια, οι κατοικίες για τις οποίες μιλάμε, δηλαδή η λαϊκή κατοικία, η πρώτη κατοικία των μεσαίων στρωμάτων δεν κινδυνεύει από την έναρξη της πλατφόρμας…
ΛΑΜΠΡΟΥ: Εάν δεν έχουν βέβαια και άλλα εισοδήματα. Γιατί εδώ μπλέκει λίγο το πράγμα. Όπως είπατε, είναι λίγο περίπλοκο και ίσως θα πρέπει…
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Όχι, δεν σχετίζεται με το ύψος του εισοδήματος. Αντιθέτως, σχετίζεται με το ύψος του δανείου και με την αντικειμενική αξία του ακινήτου, για το οποίο αποτελεί την εξασφάλιση, ασχέτως…
ΛΑΜΠΡΟΥ: Είπε, βέβαια, ο κ. Σταθάκης ότι θα υπάρχει και άλλη μια ρύθμιση, έτσι ώστε να μην υπάρχει κανένα πρόβλημα. Θα την δούμε. Να ρωτήσω κάτι άλλο. Διαβάζω εδώ να λέει ο κ. Τσίπρας «να προχωρήσουμε με πιο γοργά βήματα στην ανάπτυξη που θα δώσει ευημερία στους λαούς μας, που θα δώσει θέσεις εργασίας και άλλη προοπτική». Να σας ρωτήσω τώρα: Εσείς βλέπετε να γίνονται γοργά βήματα, ας πούμε, στο θέμα του Ελληνικού; Έχει κολλήσει τόσο καιρό. Τώρα, έχει συνεδρίαση πάλι το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο. Χθες, δεν έβγαλε απόφαση, δεν προχωρά όλο αυτό. Και όταν ήρθε ο Ολάντ εδώ –κάλυπτα κι αυτό το ρεπορτάζ – πάλι μιλήσαμε για επενδύσεις, αλλά δεν είδαμε να προχωρά κάτι.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν νομίζω ότι αυτή είναι η πραγματική εικόνα. Καταλαβαίνω ότι το Ελληνικό απασχολεί σχεδόν μονοθεματικά την συζήτηση για τις επενδύσεις στην Ελλάδα. Όμως, πρέπει να σκεφτείτε, ότι το 2017 ήδη έχουν ξεκινήσει περίπου 1,5 δισ. ευρώ σε ξένες άμεσες επενδύσεις στη χώρα. Βρισκόμαστε σε πολύ καλύτερη κατάσταση από ό,τι βρισκόμασταν τα προηγούμενα δύο χρόνια. Και από το 2014 βρισκόμαστε σε καλύτερη κατάσταση. Οι επενδύσεις παγίου κεφαλαίου έχουν αυξηθεί κατά 11,2% μέχρι στιγμής. Επίσης, βελτιώνεται η εικόνα των εξαγωγών. Η βιομηχανική παραγωγή έχει αυξηθεί κατά 6%. Επομένως, και αυτό αποτυπώνεται, φυσικά, και στους δείκτες του ΑΕΠ. Δηλαδή, στο πρώτο τρίμηνο είχαμε μια ανάπτυξη της τάξης του 0,4% και στο δεύτερο τρίμηνο –προσέξτε, γιατί έχει πολύ μεγάλη σημασία- δηλαδή την περίοδο που δεν είχε κλείσει ακόμη η δεύτερη αξιολόγηση, την περίοδο που η Νέα Δημοκρατία, αλλά και πολύ μεγάλη μερίδα του Τύπου μιλούσε για οικονομική καταστροφή, μιλούσε για το ότι η κυβέρνηση οδηγεί τη χώρα στα βράχια, η ελληνική οικονομία φάνηκε ότι αναπτύχθηκε με 0,8% σε σχέση με το…
ΛΑΜΠΡΟΥ: Αυτή την ανάπτυξη, θα μπορεί να τη δει ο κόσμος στην τσέπη του; Δηλαδή, θα μπορέσουν να πληρωθούν οι συντάξεις, που περιμένουν εκατόν τόσες χιλιάδες συνταξιούχοι, είτε οι επικουρικές…
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτό είναι διαφορετικό θέμα, το ότι…
ΛΑΜΠΡΟΥ: Μα, πώς; Όταν υπάρχει ανάπτυξη θα πληρωθεί ο συνταξιούχος, που του ζητάμε να πληρώσει ΕΝΦΙΑ, αλλά δεν έχει πάρει τη σύνταξή του.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Οι πληρωμές των συντάξεων δεν σχετίζονται με την ανάπτυξη. Δεν είναι ότι το κράτος δεν έχει τα ταμειακά διαθέσιμα για να τους πληρώσει. Χρειάζεται μια πολύ μεγάλη διαδικασία με ένα πολύπλοκο νομικό πλαίσιο, πρέπει να ομολογήσουμε, για την έκδοση των συντάξεων. Και από όσο γνωρίζω, στο υπουργείο Εργασίας γίνεται μια τιτάνια προσπάθεια, έτσι ώστε να μπορέσουμε να βγάλουμε όσο το δυνατόν περισσότερες συντάξεις. Αλλά, προσέξτε, το θέμα εδώ δεν είναι θέμα ρευστότητας ή θέμα ανάπτυξης. Είναι θέμα καθαρά διοικητικό.
ΛΑΜΠΡΟΥ: Γραφειοκρατίας, δηλαδή, μου λέτε.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν είναι ακριβώς γραφειοκρατία. Είναι διοικητικό ζήτημα να υπολογιστούν όσο το δυνατόν περισσότερες συντάξεις μέσα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα. Αυτό που έχει σημασία, είναι να απαντήσω στην ουσία του ερωτήματός σας, δηλαδή εάν ο κόσμος βλέπει αλλαγή στην καθημερινότητά του από αυτή την αναπτυξιακή τάση, από αυτή την τάση ανάκαμψης που έχει η ελληνική οικονομία. Εξαρτάται, θα σας πω. Δηλαδή, το γεγονός ότι έχουμε καταφέρει να μειώσουμε την ανεργία μέσα σε δυόμιση χρόνια 6%-6,5%, σημαίνει ότι περίπου 350.000 άνθρωποι έχουν βρει μια θέση εργασίας. Όπως καταλαβαίνετε, αυτό έχει άμεση αλλαγή στην καθημερινότητα τουλάχιστον αυτών των ανθρώπων, αλλά και των οικογενειών τους. Επίσης, το γεγονός ότι βλέπουμε μια σχετική αύξηση των μισθών, οριακή μεν, αλλά αντιστρέφεται η τάση διαρκούς μείωσης, αυτό προκύπτει και από τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, αλλά και από τα στοιχεία για το μέσο μισθό. Επίσης, σημαίνει ότι έχουμε σταματήσει την πορεία της κατάρρευσης και έχουμε σταθεροποιήσει το ύψος του μισθού. Και αυτό αποτελεί μια αλλαγή στην καθημερινότητα των ανθρώπων. Από εκεί και πέρα, πρέπει να κάνουμε πολλά ακόμα.
ΒΕΡΥΚΙΟΣ: Αυτή την αλλαγή στην καθημερινότητα, αυτές τις μικρές, αλλά βασανιστικά αργές κινήσεις που γίνονται, τις βλέπει ο κόσμος. Ωστόσο, υπάρχουν και θέματα στην καθημερινότητα, που θα πρέπει άμεσα να αντιμετωπίζονται. Αυτό το οποίο βγήκε ο Μάνος, για παράδειγμα, και είπε για τις ουρές στο φαρμακείο του ΕΟΠΥΥ, με τους καρκινοπαθείς και τις οικογένειές τους, που πάνε μετά τη χημειοθεραπεία και στήνονται δύο και τρεις ώρες, αν δεν το λύσει αυτό το θέμα ένας Πολάκης, τότε ποιος μπορεί να το λύσει; Δηλαδή, είναι θέματα ουσίας, στον πόνο…
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν θα διαφωνήσω μαζί σας στο εξής: ότι υπάρχουν πράγματι τμήματα του κρατικού μηχανισμού, τα οποία θα πρέπει να λειτουργήσουν με πολύ μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα και με πολύ μεγαλύτερη ταχύτητα. Συγκεκριμένα γι΄ αυτό που είπε ο κ. Μάνος, δεν ξέρω τους χρόνους ανταπόκρισης του φαρμακείου του ΕΟΠΥΥ, θα έπρεπε να ρωτήσουμε το υπουργείο Υγείας να μας πει τη δική του εκδοχή.
ΒΕΡΥΚΙΟΣ: Έτσι είναι. Υπάρχει πρόβλημα.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν αμφισβητώ ότι είναι πιθανόν η ταλαιπωρία των ανθρώπων να είναι μεγάλη. Γίνονται πάρα πολύ μεγάλες προσπάθειες και εστιάζουμε την προσοχή μας κατ΄ αρχάς στο να ξαναστήσουμε το Εθνικό Σύστημα Υγείας στα πόδια του. Πρέπει να ξέρετε ότι με πολύ μεγάλη δυσκολία και με σκληρή διαπραγμάτευση και με διάφορες διοικητικές παρεμβάσεις καταφέρνουμε να αυξήσουμε το ιατρικό και το νοσηλευτικό προσωπικό στα ελληνικά νοσοκομεία, να ανοίξουμε καινούρια νοσοκομεία, έτσι ώστε ακριβώς να μειώσουμε την ταλαιπωρία του κόσμου και να καλύψουμε όσο το δυνατόν μεγαλύτερα τμήματα του πληθυσμού. Παρ΄ όλα αυτά, δεν αμφισβητώ ότι πρέπει να γίνουν πάρα πολλά στον τομέα της σχέσης των πολιτών με το κράτος και ιδιαίτερα με τους θεσμούς του κοινωνικού κράτους, που πολλές φορές είναι πιο αργοί από ό,τι θα θέλαμε.
ΒΕΡΥΚΙΟΣ: Πριν κλείσουμε να κάνω το χατίρι εδώ σε έναν φίλο ακροατή, που μου στέλνει ένα μήνυμα και λέει: «ρώτα τον Τζανακόπουλο για την απάντηση του Μοσκοβισί στον Χουντή, την προχθεσινή: ‘Υπό εποπτεία μέχρι να εξοφλήσετε το 75% της βοήθειας’. Δηλαδή, μνημόνια μέχρι πότε»;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η εποπτεία του μνημονίου, ο τρόπος δηλαδή με τον οποίο ορίζεται η μορφή επιτήρησης μέχρι να βγούμε από τα μνημόνια, δηλαδή τον Αύγουστο του 2018, είναι εποπτεία των αξιολογήσεων. Δηλαδή, οι θεσμοί έρχονται κάθε περίπου τρεις ή τέσσερις μήνες, με βάση το πρόγραμμα αυτό, που πολλές φορές αλλάζει, και παρακολουθούν την πορεία υλοποίησης συγκεκριμένων μεταρρυθμίσεων. Από εκεί και πέρα, δηλαδή από τον Αύγουστου του 2018 και μετά, περνάμε στη φυσιολογική, στην κανονική μορφή εποπτείας που προβλέπεται από τους ευρωπαϊκούς κανόνες. Δηλαδή, την εποπτεία της Κομισιόν στην εκτέλεση του προϋπολογισμού. Όπως καταλαβαίνετε και η Ισπανία και η Ιταλία, ακόμα και οι χώρες του Βορρά, που δεν βρίσκονται σε πρόγραμμα, τελούν υπό εποπτεία. Δηλαδή, οι προϋπολογισμοί τους ελέγχονται, η τήρηση των στόχων που τίθενται είναι υποχρεωτική. Και γι’ αυτό το λόγο, βλέπετε ότι πολλές φορές η Κομισιόν προβαίνει σε συστάσεις, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και σε άλλες χώρες, για να προχωρήσουν σε αλλαγές στον προϋπολογισμό τους, έτσι ώστε να πετύχουν τους προκαθορισμένους στόχους, γιατί βρισκόμαστε στην Ευρωζώνη, η οποία έχει συγκεκριμένους κανόνες. Αυτή η μορφή εποπτείας, πιθανόν τα πρώτα χρόνια, ενισχυμένη μέσω των ειδικών κανονισμών που προβλέπονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, θα υπάρχει και στην Ελλάδα, όπως υπάρχει και στην Πορτογαλία, όπως υπάρχει και στην Ισπανία, όπως υπάρχει στη Γαλλία.
ΛΑΜΠΡΟΥ: Να είστε καλά. Να σας αφήσουμε, γιατί έχετε δύσκολη ημέρα και σήμερα και αύριο. Καλή συνέχεια. Ευχαριστούμε.
ΒΕΡΥΚΙΟΣ: Καλημέρα.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σας ευχαριστώ πάρα πολύ. Να είστε καλά.