Καλημέρα σε όλες και όλους,

Θέλουμε και εργαζόμαστε καθημερινά για μια Ελλάδα με περισσότερες ευκαιρίες κοινωνικής κινητικότητας και οικονομικής ανόδου για όλους τους Έλληνες και τις Ελληνίδες και ειδικά τους νεότερους συμπολίτες μας. Κάθε πτυχή του προγράμματος μας για την Ελλάδα του 2027 και του 2030, δηλαδή για την παραγωγική, κοινωνική, δίκαιη, ψηφιακή, πράσινη και φυσικά για την ισχυρή Ελλάδα, υπηρετεί αυτό το στόχο: η τάξη του καθενός μας, ο τόπος καταγωγής και η οικονομική κατάσταση του  να μην λειτουργούν σαν μοίρα.

Θέλουμε κάθε νέος Έλληνας και νέα Ελληνίδα να μπορεί να ζήσει καλύτερα από τις προηγούμενες γενιές στη χώρα μας, μένοντας και δημιουργώντας στην Ελλάδα  όχι από ανάγκη αλλά από επιλογή και περηφάνια.

Θέλουμε και εργαζόμαστε καθημερινά για να μην υπάρχουν όρια στα όνειρα των νέων ανθρώπων.

Θέλουμε και εργαζόμαστε καθημερινά ώστε η Ελλάδα και το ελληνικό δημόσιο, το σύστημα υγείας, το σύστημα εκπαίδευσης, να μας κάνει περήφανους και να μην μας πληγώνει ούτε να μας προσβάλει.

Θέλουμε και εργαζόμαστε καθημερινά ώστε η ελληνική οικονομία να γίνει πιο παραγωγική, πιο εξαγωγική, πιο φιλική στις επενδύσεις, με καλύτερες θέσεις εργασίας, ψηλότερους μισθούς, ηλεκτρονικές πληρωμές, φορολογική συμμόρφωση αλλά και φορολογική δικαιοσύνη για όλους.

Θέλουμε και εργαζόμαστε καθημερινά ώστε έως το 2027 και το 2030 με βάση το σχέδιο μας για την επόμενη τετραετία, που είναι πλήρως κοστολογημένο στα 9 δισ. ευρώ σωρευτικά έως το 2027, η χώρα μας να συνεχίσει να σημειώνει διπλάσιους ρυθμούς ανάπτυξης από την υπόλοιπη Ευρώπη της τάξης του 3% ετησίως, αύξηση μισθών κατά 25%, μείωση δημόσιου χρέους στο 120% του Α.Ε.Π., διπλασιασμό δημοσίων και ιδιωτικών επενδύσεων, αλλά και μείωση πληθωρισμού στο 2% ώστε στο τέλος κάθε μήνα να μένει και κάτι στην άκρη ως αποταμίευση για τα παιδιά μας.

Όλα αυτά θα επιταχυνθούν με την κατάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας εντός του 2023 που αποτελεί μείζονα εθνικό και οικονομικό στόχο. Ένας στόχος που συνδέεται ευθέως με την συγκρότηση μιας σταθερής, δημοσιονομικά υπεύθυνης και φιλο-επενδυτικής Κυβέρνησης όπως η σημερινή αμέσως μετά τις εκλογές.

Άλλωστε οι οίκοι αξιολόγησης συνδέουν ευθέως στις εκθέσεις τους την πολιτική σταθερότητα και τη συνέχιση της ίδιας οικονομικής και δημοσιονομικής πολιτικής μετά τις εκλογές, με την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας. Μας το λένε ότι χωρίς πολιτική και οικονομική σταθερότητα τα πράγματα δεν θα είναι εύκολα. Και ταλαιπωρηθήκαμε πολύ τα προηγούμενα 12 χρόνια για να ξαναμπούμε σε νέες περιπέτειες.

Θέλουμε και εργαζόμαστε καθημερινά για την αναβάθμιση του Ε.Σ.Υ. με το σχέδιο που παρουσιάσαμε και εξειδικεύσαμε την περασμένη Τρίτη. Χάρη στα 1,5 δισ. ευρώ που εξασφαλίσαμε από το Ταμείο Ανάκαμψης για την αναβάθμιση της υγείας των πολιτών:

-80 νοσοκομεία και 156 κέντρα υγείας θα αποκτήσουν σύγχρονες δομές,

-10.000 πρόσθετοι νοσηλευτές και γιατροί θα προσληφθούν ώστε να φτάσουμε τον ευρωπαϊκό μέσο όρο στην αναλογία νοσηλευτών προς ασθενείς,

-δωρεάν προληπτικές και δωρεάν προσωπικός γιατρός θα προσφερθούν σε όλους τους πολίτες,

-η αξιολόγηση και η στοχοθεσία θα γίνουν μέρος της καθημερινής λειτουργίας των διοικήσεων των νοσοκομείων,

-οι διοικητές θα επιλέγονται με αυστηρά κριτήρια επαγγελματικής εμπειρίας και γνώσης του αντικειμένου,

-ενώ οι χρόνοι αναμονής στις διακομιδές του ΕΚΑΒ, στα επείγοντα και στα χειρουργεία θα μειωθούν κατά 70%.

Στόχος μας είναι το Ε.Σ.Υ. να προσφέρει ποιοτικές υπηρεσίες υγείας, να βελτιώσουμε τόσο το προσδόκιμο όσο και την ποιότητα ζωής των Ελλήνων, και επιπρόσθετα και εξίσου σημαντικά να μειώσουμε τα κόστη που επιβαρύνουν το ελληνικό νοικοκυριό για δαπάνες υγείας με στόχο να εξαφανίσουμε το περίφημο «φακελάκι». Και φυσικά ούτε η οικονομία ούτε η υγεία των Ελλήνων δεν θα βελτιωθούν αν δεν αλλάξουμε το Κράτος μας πλήρως.

Θέλουμε και εργαζόμαστε καθημερινά ώστε η δουλειά μας για την πλήρη ψηφιοποίηση του Κράτους να μη μείνει στη μέση. Αποδείξαμε ότι μπορούμε να κάνουμε ευκολότερη τη ζωή των πολιτών με 1500 ψηφιακές εφαρμογές και δεσμευόμαστε ότι έως το 2027 όλο το Κράτος θα βρίσκεται στο κινητό μας. Το είπαμε και αποδείξαμε ότι μπορούμε να το κάνουμε .Με γρήγορες ταχύτητες και δίκτυα οπτικών ινών παντού σε όλη τη χώρα.

Θέλουμε και εργαζόμαστε καθημερινά για την ενδυνάμωση και εκπαίδευση των δημοσίων υπαλλήλων ώστε να κάνουν καλύτερα τη δουλειά τους και να αμείβονται καλύτερα για αυτήν όταν είναι πιο παραγωγικοί.

Δεσμευόμαστε για αυστηρή επιλογή διοικήσεων στα νοσοκομεία και στα μέσα μαζικής μεταφοράς με αυστηρά επαγγελματικά και όχι κομματικά κριτήρια. Ώστε να παρέχουν καλές υπηρεσίες ειδικά στους πιο αδύναμους συμπολίτες μας που έχουν ανάγκη από καλά δημόσια αγαθά.

Δεσμευόμαστε για το μετρό στη Θεσσαλονίκη που επιτέλους ξεκόλλησε την τελευταία τετραετία και παραδίδεται σε λειτουργία σε λιγότερο από 12 μήνες, αλλά και για την επέκταση του μετρό στην Αθήνα με περισσότερα από 9 χλμ νέων γραμμών, καθώς και για συνολικά 2.000 λεωφορεία (650 εκ των οποίων ηλεκτρικά) για να έχουμε πυκνότερες και καλύτερες αστικές συγκοινωνίες πολύ πιο φιλικές προς το περιβάλλον.

Μας χαροποιεί ιδιαίτερα ως Κυβέρνηση που υπό το βάρος του δικού μας καλά μελετημένου και πλήρως κοστολογημένου προγράμματος για την επόμενη τετραετία, αναγκάστηκαν τα άλλα κόμματα να αρχίσουν να εμφανίζουν επιτέλους τις δικές τους προτάσεις για τη διακυβέρνηση της χώρας. Για  να μπορέσουν οι πολίτες να συγκρίνουν, να κρίνουν και να εγκρίνουν στην κάλπη πλέον ποια πολιτική δύναμη τελικά μπορεί να πάει την Ελλάδα με ασφάλεια, σταθερά και τολμηρά μπροστά.

Γιατί αυτό είναι το διακύβευμα της κάλπης της 21ης Μαΐου: Αν η χώρα θα συνεχίσει να πηγαίνει μπροστά, αν θα κάνει τα απαιτούμενα άλματα για να γίνει Ευρώπη σε όλα τα πεδία ή θα επιστρέψει σε πειραματισμούς που αποδείχθηκαν καταστροφικοί και κόστισαν πολύ στην κοινωνία, σε πειραματισμούς που μας κράτησαν συνολικά ατομικά και συλλογικά πίσω.

Δυστυχώς, απέναντι σε αυτό τη θετική πρόταση για το μέλλον των πολιτών και της χώρας, το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ δείχνει προς μια κατεύθυνση: Πίσω ολοταχώς! Και στηρίζεται σε μια γενική αρχή: όχι σε όλα και ναι στο τίποτα.

Μετρήσαμε τουλάχιστον 30 καταργήσεις νόμων που αποδεδειγμένα έχουν κάνει καλύτερη τη ζωή των πολιτών τα τελευταία 4 χρόνια.

Μας μίλησαν Κατάργηση του νέου ΕΦΚΑ που δίνει πλέον συντάξεις σε 2 μήνες αντί για 2 χρόνια.

Κατάργηση της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, των αγγλικών από το νηπιαγωγείο, της ελάχιστης βάσης εισαγωγής στα πανεπιστήμια, των ειδικών προσλήψεων που έγιναν για ειδικά μαθήματα και ψυχολόγους.

Μας μίλησαν για κατάργηση των νέων γονικών αδειών στους εργαζόμενους γονείς, της ψηφιακής κάρτας εργασίας, της ανεξάρτητης επιθεώρησης εργασίας.

Κατάργηση του ατομικού κουμπαρά νέων που εξασφαλίζει υψηλότερες επικουρικές συντάξεις στους νέους εργαζόμενους έως 70%.

Κατάργηση του νόμου για τη διαχείριση πορειών ώστε να παραλύει το κέντρο των πόλεων με την παραμικρή διαδήλωση.

Μετρήσαμε 80 εξαγγελίες που απλά υπόσχονται πολιτικές που έχουν ήδη υλοποιηθεί ή έχουν δρομολογηθεί προς υλοποίηση. Πολιτικές που ο ΣΥΡΙΖΑ μέσα στην υποκρισία του, καταψήφισε τα προηγούμενα χρόνια καταγγέλλοντάς τες. Καμιά δημιουργικότητα καμία προσπάθεια να κρύψουν την ένδεια δικών τους ιδεών αλλά και τη διγλωσσία τους.

Ενδεικτικά ρυθμίσεις χρεών σε ασφαλιστικά ταμεία και εφορία, που έχουν γίνει -αναγνώριση εργαζομένων σε πλατφόρμες, που έχουν γίνει- ολοκλήρωση χωροταξικών και πολεοδομικών σχεδίων σε όλη τη χώρα που έχει δρομολογηθεί, νέο gov.gr, που έχει γίνει- χρηματοδότηση ΜμΕ από κοινοτικά κονδύλια, ψηφιακό φάκελο ασθενούς, πρόγραμμα κοινωνικής στέγης, τρέχει ήδη, για προσωπικό βοηθό ΑμεΑ και πολλά άλλα. Είναι θετικό ότι δεσμεύονται για αυτονόητες πολιτικές που έχουν τεθεί σε εφαρμογή. Το ερώτημα είναι μπορούν να τις υλοποιήσουν; Η μειωμένη αξιοπιστία και αποτελεσματικότητα τους δίνει την απάντηση.

Μετρήσαμε 18 δεσμεύσεις που θα μπορούσαν να είχαν υλοποιηθεί το 2015-2019 αλλά δεν έγιναν ποτέ. Η ίδια ομάδα πολιτικών στελεχών υπό τον κ. Τσίπρα, με τις ίδιες ικανότητες και ιδέες έρχονται και μας λένε σήμερα, 4 χρόνια μετά ότι θα υλοποιήσουν όσα ξέχασαν ή δεν μπόρεσαν να υλοποιήσουν όταν κυβερνούσαν.

Γιατί να τους πιστέψουμε ότι θα επαναφέρουν τη 13η σύνταξη και από που θα χρηματοδοτήσουν τις δαπάνες; Γιατί δεν έδωσαν καμία αύξηση στους υγειονομικούς την περίοδο διακυβέρνησης τους και το μόνο που τους ένοιαζε ήταν το περίφημο «μαξιλάρι» και η άγρια υπερφορολόγηση; Γιατί δεν έτρεξαν με ταχείς ρυθμούς οι ΑΠΕ στα 4 χρόνια διακυβέρνησης τους αντιθέτως ήταν κολλημένες, γιατί δεν έγινε τίποτα στις μονάδες διαχείρισης αποβλήτων;

Άφησα για το τέλος σαν κερασάκι στην τούρτα όσα ο ΣΥΡΙΖΑ υπόσχεται αλλά απλά δεν γίνονται πολύ απλά διότι δεν το επιτρέπει ούτε η οικονομική, ούτε η μαθηματική ούτε και καμία άλλη λογική. Το οικονομικό του πρόγραμμα κοστίζει τελικά μετά από συνεχείς αναθεωρήσεις προς τα πάνω -σε διαδοχικές ομιλίες του κ. Τσίπρα- 83 δισ. ευρώ στην τετραετία, περίπου 20-21 δισ. ευρώ ετησίως που οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια σε νέα χρεοκοπία, εποπτεία, φτώχεια και διεθνή αναξιοπιστία. Έχουμε έναν κατάλογο με τουλάχιστον 10 εμβληματικά ανέφικτες υποσχέσεις που απλά επιβεβαιώνουν ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν μπορεί να ξεφύγει από τον κακό του εαυτό που τάζει λαγούς με πετραχήλια αλλά στο τέλος κάνει τα αντίθετα.

Μας χαροποιεί περισσότερο όμως το γεγονός ότι από την ανακοίνωση των προτάσεων των κομμάτων της αντιπολίτευσης προκύπτει περίτρανα ποιος έχει υλοποιήσιμο πρόγραμμα εντός των δημοσιονομικών αντοχών της χώρας. Εμείς είναι η απάντηση, ο Κυριάκος Μητσοτάκης και η Νέα Δημοκρατία.

Ο ΣΥΡΙΖΑ  συνοδεύει τις φαραωνικές υποσχέσεις του και με ασύστολα ψεύδη που ενώ καταρρίπτονται εύκολα από τους αριθμούς, συνεχίζουν τόσο ο κ. Τσίπρας όσο και στελέχη του να περιφέρουν δημοσίως.

*Τι λέει ο ΣΥΡΙΖΑ; *

Λέει ότι ο ΣΥΡΙΖΑ έβγαλε τη χώρα από τα μνημόνια

*Τι ισχύει;*

Ότι ο ΣΥΡΙΖΑ έβαλε τη χώρα στο τρίτο μνημόνιο και η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα της Ε.Ε. που μπήκε σε καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας μετά την τυπική λήξη του τρίτου μνημονίου από την οποία την έβγαλε η Νέα Δημοκρατία μετά από 11 συνεχόμενες θετικές αξιολογήσεις της Ε.Ε,, τον Αύγουστο 2022.

*Τι λέει ο ΣΥΡΙΖΑ; *

Ότι ο είχε  καταφέρει να ρυθμίσει το χρέος.

*Τι ισχύει; *

Ο ΣΥΡΙΖΑ παρέλαβε το δημόσιο χρέος στο 180% το 2015 και το παρέδωσε στο 186% το 2019, ενώ το 2022 το ελληνικό δημόσιο χρέος σημείωσε τη μεγαλύτερη και ταχύτερη πτώση στην Ε.Ε. -και στον υπόλοιπο κόσμο- κατά 36 μονάδες και βρίσκεται στο 171% με εκτίμηση ότι το 2023 θα μειωθεί περαιτέρω στο 162% και το 2024 στο 150%.

*Τι λέει ο ΣΥΡΙΖΑ; *

Ότι  κατάφερε να αφήσει 37 δισ. ευρώ στα δημόσια ταμεία.

*Τι ισχύει; *

Τα 37 δισ. ευρώ που άφησε ως αποθεματικό ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν προϊόν μιας άγριας υπερφορολόγησης επιχειρήσεων και εργαζομένων (+7 δισ. ευρώ φόροι) με  απαίτηση των δανειστών να γίνει αυτό το «μαξιλάρι» λόγω της δημοσιονομικής του αναξιοπιστίας. Τα δημόσια αποθεματικά σήμερα είναι στα 39 δις ευρώ παρά τη μείωση 50 φόρων ύψους 7 δισ. ευρώ και την τεράστια δημοσιονομική στήριξη που δόθηκε στα χρόνια της πανδημίας και της ενεργειακής κρίσης, συνολικά δόθηκαν θυμίζω ύψους 58 δις ευρώ.

*Τι λέει ο ΣΥΡΙΖΑ; *

Ο ΣΥΡΙΖΑ κατάφερε να πετύχει 8 συνεχόμενα τρίμηνα θετικών ρυθμών ανάπτυξης.

*Τι ισχύει; *

Ο ΣΥΡΙΖΑ αφού βύθισε τη χώρα σε ύφεση το 2015-2016 και capital controls μετά «κρατούσε ομπρέλα» όσο η Ε.Ε. βίωνε έναν δυναμικό κύκλο οικονομικής ανάπτυξης σημειώνοντας υποτετραπλάσια ανάπτυξη σε σχέση με μέσο όρο Ε.Ε.. Κοινώς γίναμε φτωχότεροι επί ΣΥΡΙΖΑ. Αντιθέτως η Ελλάδα σημειώνει σήμερα διπλάσιους ρυθμούς ανάπτυξης από Ε.Ε..

*Τι λέει ο ΣΥΡΙΖΑ; *

Λέει ότι το μόνο που είχε μείνει στον κ. Μητσοτάκη να υποσχεθεί ήταν η επενδυτική βαθμίδα. Την υποσχέθηκε πριν από τις εκλογές του 2019, την υποσχόταν καθόλη τη διάρκεια της θητείας του…

*Τι ισχύει*;

Η Ελλάδα παρά την παγκόσμια ύφεση που προκάλεσε η πανδημία και η ενεργειακή κρίση, πέτυχε 12 συνεχείς αναβαθμίσεις από τους ξένους οίκους αξιολόγησης τα τελευταία 4 χρόνια και βρίσκεται σήμερα μισό σκαλί πριν την επενδυτική βαθμίδα. Αν δεν υπήρχε η πολιτική αβεβαιότητα με την απλή αναλογική που ψήφισε ο ΣΥΡΙΖΑ, θα την είχε κατακτήσει ήδη.

Σε κάθε περίπτωση είναι εύλογο ότι λόγω του φρένου που έβαλε για σχεδόν δυο χρόνια στην παγκόσμια οικονομία αλλά και την ελληνική η πανδημία, καθυστέρησε και η κατάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας.

*Τι λέει ο ΣΥΡΙΖΑ; *

Ότι αντί για επενδυτική βαθμίδα, η κυβέρνηση  αφήνει μεγαλύτερο το δημόσιο χρέος κατά 46 δισ. ευρώ.

*Τι ισχύει; *

Όλοι οι οικονομολόγοι παγκοσμίως όταν μιλούν για χρέος μετρούν το Χρέος Γενικής Κυβέρνησης που είναι 356 δισ., όχι Κεντρικής Κυβέρνησης που είναι 406! Μιλάμε για παιδαριώδη λάθη δηλαδή. Πέρα από τη σημαντικά καλύτερη εικόνα του δημόσιου χρέους στη χώρα μας το 2022 σε σχέση με το 2019, το ιδιωτικό χρέος επίσης εμφανίζει σημαντική ποσοτική και ποιοτική βελτίωση.

*Τι λέει ο ΣΥΡΙΖΑ; *

Ότι το ιδιωτικό χρέος είναι δήθεν μεγαλύτερο κατά 40 δισ. ευρώ. Και εδώ λέει τη μισή αλήθεια.

*Τι ισχύει;*

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, τα πράσινα εξυπηρετούμενα δάνεια επιχειρήσεων και νοικοκυριών έχουν αυξηθεί από 102 δις σε 149 δισ. ευρώ, ενώ τα κόκκινα μη εξυπηρετούμενα δάνεια έχουν μειωθεί από 110 δις ευρώ σε 83 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με την ένωση εταιρειών διαχείρισης κόκκινων δανείων έχουν γίνει 700.000 διμερείς ρυθμίσεις δανείων ενώ ο νέος εξωδικαστικός μηχανισμός παρουσιάζει διπλάσιο ρυθμό διαγραφών χρεών σε σχέση με εξωδικαστικό ΣΥΡΙΖΑ. Τα «κόκκινα» δάνεια των τραπεζών χάρη στον «Ηρακλή» μειώθηκαν από 44% του χαρτοφυλακίου τους σε μονοψήφιο αριθμό. Συνολικά το τραπεζικό σύστημα έχει καταφέρει να δανείσει την πραγματική οικονομία κατά 20 πρόσθετα δις ευρώ έως το 2022, χάρη στην καλύτερη λειτουργία της οικονομίας και των τραπεζών.

*Τι λέει ο ΣΥΡΙΖΑ;*

Ότι έχουμε 10 φορές μεγαλύτερο έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών.

*Τι ισχύει;*

Ότι η Ελλάδα κατέγραψε το 2022 ιστορικό ρεκόρ εξαγωγών 49% του Α.Ε.Π. της (έναντι 40% το 2019) ενώ το διευρυμένο έλλειμμα στο εμπορικό της ισοζύγιο οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στις αυξημένες διεθνείς τιμές φυσικού αερίου το 2022 που στοίχισαν στη χώρα μας περίπου +6,5 δισ. ευρώ επιπλέον σε σχέση με τις πάγιες δαπάνες ύψους 1 δισ. ευρώ που διαχρονικά καταβάλαμε προ της ενεργειακής κρίσης για εισαγωγές φυσικού αερίου. Οι τιμές αυτές πλέον χάρη και στην ελληνική πρόταση για πλαφόν στο φυσικό αέριο αποκλιμακώνονται σημαντικά από τα τέλη του 2022 και μαζί τους μειώνονται και οι δαπάνες για αγορά εισαγόμενου φυσικού αερίου. Άρα έτσι πιστεύουμε οτι θα μειωθεί περαιτέρω το εμπορικό έλλειμμα.

Εν τω μεταξύ από τους δυνάμει εταίρους του κ. Τσίπρα σε μια Κυβέρνηση συνεργασίας -που ακόμη βεβαίως ψάχνουν τι είδους θα είναι- το μεν ΠΑΣΟΚ εξακολουθεί να θέτει σκληρές κόκκινες γραμμές ως προς το πρόσωπο του Πρωθυπουργού που θα κυβερνήσει τη χώρα μετά τις εκλογές, αποκλείοντας τους αρχηγούς και των δυο κομμάτων.

Ακούσαμε τον κ. Ανδρουλάκη χθες σε τηλεοπτική του συνέντευξη να εμμένει στη θέση αυτή, αλλά και να κρύβεται πίσω από αοριστίες τύπου «αντισυστημικός ρεαλισμός». Ενώ ο κ. Βαρουφάκης διαλαλεί ότι θέλει να ξαναπαίξει την τύχη της Ελλάδας στα ζάρια, να εφαρμόσει στις πλάτες μας τη θεωρία των παιγνίων στην οποία ειδικεύεται. Κοινώς τα παιδία παίζει δηλαδή.

Κλείνοντας την αρχική μου εισήγηση θα ήθελα να θίξω δυο ακόμη θέματα: Τη μάχη που δώσαμε και κερδίσαμε για να μείνουν εκτός Βουλής εγκληματικές οργανώσεις που περιβάλλονται με πολιτικό μανδύα και την έκθεση ΟΟΣΑ για τους μισθούς.

Ως προς το κόμμα Κασιδιάρη να θυμίσω σε όσους κατηγορούν την κυβέρνηση για σκόπιμη καθυστέρηση στην ψήφιση των αναγκαίων διατάξεων, ότι η κυβέρνηση ήδη από το 2021 είχε φέρει στη Βουλή διατάξεις που υπερψηφίστηκαν τότε από τον ΣΥΡΙΖΑ, το ΠΑΣΟΚ και την Ελληνική Λύση, πρόκειται για τα άρθρα 92-96 του νόμου 4804/2021, σύμφωνα με τις οποίες «Πολίτης που έχει καταδικαστεί για εγκληματική οργάνωση ακόμη και πρωτόδικα δεν μπορεί να ηγείται πολιτικού κόμματος διότι έτσι δεν υπηρετείται η ελεύθερη λειτουργία του Πολιτεύματος».

Συνεπώς είναι άτοπη η κατηγορία ότι αμελήσαμε να σταθούμε απέναντι στις προσπάθειες του κόμματος Κασιδιάρη και κινούμαστε με καθυστέρηση και μικροκομματικό συμφέρον. Αντιθέτως ήμασταν τελικά η μόνη πολιτική δύναμη  που παρακολουθούσαμε από κοντά τις αλλαγές τακτικής του κόμματος αυτού κατά το 2022 , αλλαγές που μετακίνησαν από το προσκήνιο της ηγεσίας του κόμματος τον Ηλία Κασιδιάρη φέρνοντας τον στο παρασκήνιο ως σκιώδη αρχηγό.

Σε αυτό το στρατήγημα δώσαμε απάντηση με περαιτέρω θωράκιση της αρχικής διάταξης, από την οποία δυστυχώς απείχαν ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΜΕΡΑ25, ευτυχώς όμως όχι και το ΠΑΣΟΚ. Βελτιώσεις που δικαιώθηκαν τελικά ως συνταγματικές από τον Άρειο πάγο με ψήφους 9-1.

Να επαναλάβω τέλος κάποιες παρατηρήσεις για την περίφημη έκθεση ΟΟΣΑ για τους μισθούς στην Ελλάδα το 2022 που χρησιμοποιείται ως σημαία ευκαιρίας από την αντιπολίτευση αυτές τις μέρες.

(1)        Η έκθεση του ΟΟΣΑ βασίζεται σε μία προκαταρκτική παλαιότερη μακροοικονομική εκτίμηση του οργανισμού, επαναλαμβάνω «εκτίμηση» του Νοεμβρίου του 2022 για αύξηση των ακαθάριστων αμοιβών ανά εργαζόμενο κατά μόλις 1,5% το 2022. Επαναλαμβάνω η έκθεση βασίζεται σε εκτιμήσεις για τους μισθούς στην Ελλάδα το 2022 και όχι σε πραγματικά στοιχεία. Επίσης αναφέρεται σε μια μεμονωμένη χρονιά και όχι συνολικά στην 4ετία.

(2)        Ωστόσο σήμερα πλέον έχουμε τα πραγματικά στοιχεία. Τα στοιχεία της «ΕΡΓΑΝΗΣ» όπου οι εργοδότες δηλώνουν τους μισθούς που κατέβαλαν το 2022 δείχνουν αύξηση των ονομαστικών μισθών κατά 5,2%. Αντίστοιχα τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δηλαδή της EUROSTAT, σε δυο διαφορετικές σειρές στατιστικής ανάλυσης, όπως τα έχει δημοσιεύσει τον Μάρτιο του 2023, δείχνουν απολογιστικά για το 2022:

(α)        αύξηση στον δείκτη μισθών 4,5% το 2022 και

(β)        αύξηση συνολικών αμοιβών εξαρτημένης εργασίας 5,6% το 2022.

(3)        Τέλος το μισθολογικό κόστος που μετρά ο ΟΟΣΑ προφανώς, δεν λαμβάνει υπόψη τις ενισχύσεις για την ενεργειακή κρίση και τα κάθε μορφής επιδόματα που έδωσε για τη στήριξη των εισοδημάτων τα προηγούμενα χρόνια η κυβέρνηση. Και προφανώς δεν έχει συμπεριληφθεί η σημαντική αύξηση του κατώτατου μισθού που έγινε τον Απρίλιο του 2023, οδηγώντας σε σωρευτική αύξηση 20% τους κατώτατους μισθούς συγκριτικά με το 2019 έναντι σωρευτικού πληθωρισμού 15% στην τετραετία 2019-2023.

Συνοψίζοντας: Η απάντηση είναι πως έχουμε 3 τουλάχιστον πηγές που μας λένε πλέον με πραγματικά στοιχεία και όχι εκτιμήσεις, ότι η αύξηση των μισθών το 2022 είναι της τάξης του 5% και όχι 1,5% όπως λένε οι «εκτιμήσεις» του ΟΟΣΑ. Σωρευτικά ο κατώτατος μισθός έχει αυξηθεί στη χώρα μας κατά 20% στην τετραετία και ο πληθωρισμός κατά 15%. Άρα η αύξηση μισθών υπερκαλύπτει την αύξηση του πληθωρισμού.

Και τέλος η εκτίμηση του ΟΟΣΑ είναι «προκαταρκτική» και βασίζεται σε παλαιές εκτιμήσεις των μισθών, όπως αναφέρει η ίδια η έκθεση στη σελ. 36. Συμβαίνει συχνά και στατιστικές υπηρεσίες και διεθνείς οικονομικοί οργανισμοί να αναθεωρούν τις εκτιμήσεις τους όταν διατίθενται νεότερα πραγματικά στοιχεία και θεωρούμε ότι και ο ΟΟΣΑ θα πράξει το ίδιο σε επόμενη έκθεση, όταν θα επικαιροποιήσει τα στοιχεία του με βάση τα τελικά αποτελέσματα του 2022 για τον οποίο και θα τον ενημερώσουμε αναλυτικά.

Θυμίζω τέλος ότι κεντρικός μας στόχος για την επόμενη τετραετία είναι η αύξηση κατώτατου και μέσου μισθού κατά 25% και η μείωση/σταθεροποίηση του πληθωρισμού στο 2% ώστε τα εισοδήματα στη χώρα μας να συγκλίνουν με τα ευρωπαϊκά εισοδήματα.

Όσον αφορά το πρόγραμμα του Πρωθυπουργού:

-Σήμερα επισκέπτεται την Κεφαλονιά και το βράδυ θα παραχωρήσει συνέντευξη στη δημοσιογράφο Μάρα Ζαχαρέα στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του  «STAR».

-Αύριο ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα επισκεφθεί την Ηλεία και την Αχαΐα και το βράδυ θα μιλήσει σε συγκέντρωση στην Πάτρα.

-Το Σάββατο θα μεταβεί στην Εύβοια και θα μιλήσει σε συγκέντρωση στη Χαλκίδα.

-Και την Κυριακή θα πάρει μέρος σε ειδική εκδήλωση -στην Ελευσίνα- για την οικονομία και θα απαντήσει σε ερωτήσεις πολιτών, εργαζομένων και επιχειρηματιών.

Είμαι στη διάθεσή σας για τις δικές σας ερωτήσεις.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, ο κ. Τσίπρας χθες απηύθυνε πάλι κάλεσμα συνεργασίας στις προοδευτικές δυνάμεις. Ποιο είναι το σχόλιό σας; Και, επίσης, μιλάτε για τη σταθερότητα και λέτε ότι οι κυβερνήσεις συνεργασίας δεν είναι τόσο σταθερές. Γιατί θα είναι πιο σταθερή, για παράδειγμα, μια Κυβέρνηση αυτοδύναμη με 151 ή 152 βουλευτές;

Α. ΣΚΕΡΤΣΟΣ: Το πόσοι βουλευτές θα προκύψουν στην επόμενη Κυβέρνηση θα μας το πουν οι πολίτες. Δεν μπορούμε να σχολιάσουμε και να κάνουμε σενάρια με αριθμούς βουλευτών ή συμμαχικών κυβερνήσεων. Αυτό το οποίο εμείς βλέπουμε είναι ότι τα κόμματα της αριστεράς που υποστηρίζουν την απλή αναλογική, δηλαδή τις κυβερνήσεις συνεργασίας, διότι κατά τεκμήριο δεν μπορεί να προκύψει μια αυτοδύναμη Κυβέρνηση με απλή αναλογική, δεν έχουν κάνει τίποτα επί τέσσερα χρόνια για να προετοιμάσουν αυτή την προγραμματική συμφωνία. Βρισκόμαστε στο παρά ένα των εκλογών, κυριολεκτικά στο παρά ένα, και το μόνο που βλέπουμε είναι κόμματα της αριστεράς και της κεντροαριστεράς να τσακώνονται δημόσια μεταξύ τους για το αν εφαρμόσουν το σχέδιο «ΔΗΜΗΤΡΑ» ή την κρατικοποίηση των τραπεζών ή της Δ.Ε.Η., πράγματα τα οποία θα έπρεπε να είναι λυμένα, αν θέλουν να έχουν μια στοιχειώδη αξιοπιστία, συνέπεια και να δημιουργούν εμπιστοσύνη στους πολίτες. Εμείς λέμε ότι έχουμε την μόνη σοβαρή πρόταση που εξασφαλίζει σταθερότητα, προοπτική και τολμηρά βήματα και άλματα μπροστά για να μην ανακοπεί αυτή η θετική αναπτυξιακή πορεία της χώρας, αλλά και η αύξηση στα εισοδήματα των πολιτών, που είναι και το μείζον διακύβευμα.

Κ. ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, ο κ. Μητσοτάκης την επομένη των εκλογών, μόλις παραλάβει τη διερευνητική εντολή, θα την αξιοποιήσει με σκοπό τον σχηματισμό κυβέρνησης;

Α. ΣΚΕΡΤΣΟΣ: Έχουμε επαναλάβει, πολλές φορές έχουμε πει ότι ο κ. Μητσοτάκης είναι ένας σοβαρός, θεσμικός πολιτικός. Θα κινηθεί εντός των ορίων και των επιταγών του Συντάγματος και το τί θα κάνουμε με τη διερευνητική εντολή, θα μας το πουν οι πολίτες.

ΜΗΝ.ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ:  Χθες, παρουσία του Αμερικανού Υπουργού Εξωτερικών, κ. Μπλίνκεν, ανακοινώθηκε ο δείκτης ελευθερίας του Τύπου των «Ρεπόρτερ Χωρίς Σύνορα», με τη χώρα μας στη θέση 107, μια θέση πιο κάτω από πέρυσι. Στον έναν χρόνο που πέρασε, ξέσπασε το σκάνδαλο των υποκλοπών της Ε.Υ.Π. και της παρακολούθησης μέσω Predator που αφορούσε και δημοσιογράφους, κυβερνητικές παρεμβάσεις, όπως η Επιτροπή Δεοντολογίας και άλλα. Εσείς χαρακτηρίζετε τον Οργανισμό αναξιόπιστο. Ο Ο.Η.Ε., η Ουνέσκο, το Συμβούλιο της Ευρώπης τον θεωρούν αξιόπιστο και τον συμβουλεύονται. Ποιον να πιστέψουμε; Τον Αμερικανό Υπουργό Εξωτερικών, τον Ο.Η.Ε., την Ουνέσκο, το Συμβούλιο της Ευρώπης ή την Κυβέρνηση Μητσοτάκη;

Α. ΣΚΕΡΤΣΟΣ: Αυτό το οποίο λέμε εμείς είναι ότι συνομιλούμε με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με την κυρία Γιούροβα. Έχουν  γίνει συγκεκριμένες συστάσεις για την περαιτέρω βελτίωση και ενίσχυση της ελευθερίας του Τύπου στην Ελλάδα. Έχουμε υιοθετήσει τουλάχιστον είκοσι μέτρα για την προστασία των δημοσιογράφων, για τα αποτελέσματα για τη σύσταση και τη συγκρότηση ομάδας εργασίας συντονισμού, για τη διασφάλιση της προστασίας της ασφάλειας και ενίσχυση της θέσης των δημοσιογράφων και των επαγγελματιών στα Μ.Μ.Ε.. Έχουμε θεσπίσει, επίσης, μέτρα για τη διαφάνεια στον Τύπο, με νομοθετικές παρεμβάσεις, όπως η τροποποίηση του άρθρου 110, στον Νόμο 4915 του 2022 περί Ευθύνης του Τύπου. Έχουμε λάβει μέτρα για την οριζόντια ενίσχυση των Μέσων Ενημέρωσης και ειδικά των Περιφερειακών Μέσων Ενημέρωσης, αλλά και μέτρα ενίσχυσης των δημοσιογράφων. Όλα αυτά σε στενή συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Εμείς με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή συνομιλούμε για την κατάσταση του Τύπου στην Ελλάδα. Δεν έχουμε κάποια συνεργασία ή γνώση της μεθοδολογίας που ακολουθεί η συγκεκριμένη Οργάνωση. Αυτό το οποίο θέτουμε είναι ένα πολύ εύλογο μεθοδολογικό ερώτημα. Πώς γίνεται στην ίδια κατάταξη, χώρες οι οποίες έχουν στρατιωτικά, αυταρχικά, απολυταρχικά καθεστώτα, όπου γνωρίζουμε την κατάσταση του Τύπου και των δημοσιογράφων σε αυτά τα καθεστώτα, να σημειώνουν καλύτερη θέση, καλύτερη αξιολόγηση από μια δημοκρατική ευρωπαϊκή χώρα; Νομίζω ότι είναι ένα πάρα πολύ εύλογο ερώτημα και πρέπει να μας απαντήσει η Οργάνωση και όσοι υποστηρίζουν την κατάταξη αυτή, για το πώς προκύπτουν τα αποτελέσματα αυτά, που θεωρώ ότι δεν απηχούν, δεν αντιστοιχούν στην κατάσταση ελευθερίας του Τύπου στην Ελλάδα.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Επειδή τα ίδια ερωτήματα θέσατε και πέρυσι ως Κυβέρνηση, ο προκάτοχός σας, δεν πήρατε κάποιες απαντήσεις;

Α. ΣΚΕΡΤΣΟΣ: Όχι, δεν έχουμε λάβει καμία απάντηση ως προς την μεθοδολογία, ως προς το ποιοι είναι οι φορείς οι οποίοι δίνουν τις αξιολογήσεις για την κατάσταση του Τύπου στην Ελλάδα και θεωρούμε ότι δεν απηχούν την πραγματική κατάσταση της ελευθερίας του Τύπου. Η Ελλάδα είναι μια ευρωπαϊκή δημοκρατική χώρα. Εσείς είστε δημοσιογράφοι. Αν θεωρείτε ότι κάποιος σας καταπιέζει, ότι υπάρχει περιορισμός στην ελευθερία έκφρασής σας, μπορείτε να το καταθέσετε, μπορείτε να προσφύγετε στη Δικαιοσύνη. Ζούμε σε ένα κράτος Δικαίου. Επαναλαμβάνω -και το είπα και στη δήλωσή μου χθες- ότι σε μια χώρα που κυκλοφορεί ελεύθερο, που δημοσιεύεται πρωτοσέλιδο, όπως αυτό που δημοσιεύει το ρυπαρό «Μακελειό», δεν μπορούμε να μιλάμε για καταπίεση της ελευθερίας του Τύπου.

Δ. ΓΚΑΤΣΙΟΣ: Αναφερθήκατε στο θέμα του κόμματος Κασιδιάρη. Θα ήθελα να σας ρωτήσω, κατά πόσο κοινός τόπος της Κυβέρνησης με τον ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ μπορεί να ρίξει έστω μια πρώτη γέφυρα, όσον αφορά στο ενδεχόμενο κάποιας συνεργασίας σε περίπτωση μη αυτοδυναμίας.

Α. ΣΚΕΡΤΣΟΣ: Νομίζω ότι το είπα και στην αρχική μου τοποθέτηση. Ο κ. Ανδρουλάκης, χθες, ξανά, έθεσε κάποιες πολύ αυστηρές «κόκκινες» γραμμές στο πρόσωπο του Πρωθυπουργού. Λέει κάτι το οποίο δεν είναι λογικό, ότι δεν μπορεί ο Αρχηγός του πρώτου κόμματος μετά τις εκλογές να είναι Πρωθυπουργός. Με βάση τις δημοσκοπήσεις, με βάση τα αποτελέσματα, βλέπουμε ότι θα έχουμε κάποια ποσοστά που θα κινούνται άνω του 30%. Θυμίζω ότι στη Γερμανία ο κ. Σολτς από την ίδια πολιτική οικογένεια του κ. Ανδρουλάκη, από τους Σοσιαλιστές, είναι Αρχηγός μιας Κυβέρνησης συνεργασίας με ποσοστά κοντά στο 25%. Αυτά τα οποία λέγονται από την πλευρά του ΠΑΣΟΚ στο πλαίσιο της εκλογικής, προεκλογικής του τακτικής, δεν έχουν καμία λογική και δεν βοηθούν σε κανέναν πολιτικό και προεκλογικό διάλογο.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Η κυρία Τσαπανίδου, πριν από λίγη ώρα, κατηγόρησε τον κ. Μητσοτάκη ότι χρησιμοποιεί το κρατικό αεροσκάφος για τις προεκλογικές του περιοδείες, για την επίσκεψη στην Κεφαλονιά συγκεκριμένα. Τι απαντάτε;

Α. ΣΚΕΡΤΣΟΣ: Δεν γνωρίζω αν το έχει χρησιμοποιήσει. Αυτό το οποίο ξέρω είναι ότι ο κ. Μητσοτάκης είναι Πρωθυπουργός της χώρας μέχρι τις 21 Μαΐου και κάποιες μέρες αργότερα, μέχρι να υπάρξει διάλυση της Βουλής, οπότε μπορεί να κάνει χρήση όλων των κρατικών μέσων.

Γ. ΣΕΡΕΤΗΣ: Υπήρξε συνάντηση στο Μέγαρο Μαξίμου ή σε άλλον χώρο στελέχους της Κυβέρνησης με ηγέτη ακροδεξιού σχήματος, όπως καταγράφεται σήμερα σε πρωτοσέλιδο εφημερίδας;

ΑΚ. ΣΚΕΡΤΣΟΣ: Όχι. Κατηγορηματικά όχι.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, χθες είχαμε μια εκδήλωση για την ίδρυση «Συλλόγου Πληγέντων Δυστυχήματος Τέμπη 2023» και ακούσαμε την πρόεδρο, μητέρα θύματος, μεταξύ άλλων, να λέει πως ο Πρωθυπουργός αναφέρθηκε σε προσωρινή φθορά του κόμματος όταν μίλησε για το έγκλημα των Τεμπών και ο Υπουργός Ανάπτυξης είπε ότι καλώς στέλναμε τα παιδιά μας με τα τραίνα, παρά την επικινδυνότητα και αναρωτήθηκε γιατί κάποιος πρέπει να κόψει εισιτήρια στην τελική. «Εγώ, λοιπόν, είμαι μια τέτοια μάνα που προέτρεπα την κόρη μου να πάρει το τραίνο, αλλά δεν γνώριζα για την επικινδυνότητα και τώρα πρέπει να ζήσω το υπόλοιπο της ζωής μου με αυτό». Νιώθετε ότι οι δηλώσεις στελεχών σας ή ακόμα και του Πρωθυπουργού έχουν προσβάλει συγγενείς θυμάτων;

ΑΚ. ΣΚΕΡΤΣΟΣ: Νιώθω, προσωπικά, προσωπική και συλλογική συντριβή για το δυστύχημα των Τεμπών. Το έχουμε διατυπώσει δημόσια σε κάθε τόνο, με κάθε τρόπο. Έχουμε θεσπίσει ένα πρόγραμμα στήριξης των οικογενειών αυτών με 11 μέτρα. Είμαστε δίπλα τους σε κάθε βήμα, προσπαθούμε να ανακουφίσουμε όσο μπορούμε τον πόνο τους.  Ξέρουμε ότι αυτό δεν είναι καθόλου εύκολο. Δεν έχουμε καμία, όμως, πρόθεση να τους προσβάλουμε ή να βρεθούμε εμπόδιο μπροστά τους. Σε καμία περίπτωση.

Σας ευχαριστώ πολύ. Εις το επανιδείν.