Καλό μεσημέρι.

Πολιτικές και δράσεις της τελευταίας εβδομάδας

Είναι γεγονός, το παρακολουθούμε συνεχώς το τελευταίο διάστημα, ότι η Αξιωματική Αντιπολίτευση προσπαθεί συστηματικά να αντιπολιτευτεί τοξικά, χωρίς τεκμήρια και στοιχεία, και φυσικά χωρίς προτάσεις και απαντήσεις για τα προβλήματα των πολιτών και τις προκλήσεις της εποχής. Είμαστε αποφασισμένοι να χειριστούμε όλα τα ζητήματα θεσμικά και να εμπιστευτούμε τις Αρχές της Πολιτείας και την ελληνική Δικαιοσύνη. Η θέση μας επί του ζητήματος των κακόβουλων λογισμικών παρακολούθησης είναι εξαρχής διαυγής και σταθερή. Το ζήτημα των πιθανών παρακολουθήσεων πρέπει να διερευνηθεί και μάλιστα ταχύτατα. Οι διαδικασίες διερεύνησης των περιστατικών και διαλεύκανσης της υπόθεσης, όπως και της απόδοσης των ευθυνών, εάν και όπου υπάρχουν, έχει ήδη δρομολογηθεί. Οφείλουμε όλοι να πράξουμε ό,τι αναλογεί στον καθέναν προκειμένου να έχουμε αποτελέσματα το ταχύτερο δυνατόν. Έχουμε ξεκαθαρίσει εξαρχής ότι αδιαπραγμάτευτη βούλησή μας είναι να υπάρξει πλήρης διαλεύκανση των γεγονότων αυτών και να οδηγηθούμε στην απηνή τιμωρία τόσο των εμπλεκομένων, όσο και των διασπορέων ψευδών και συκοφαντικών ειδήσεων.

Παράλληλα, η Κυβέρνηση δρομολογεί νομοθετικές πρωτοβουλίες για τη ριζική αντιμετώπιση του ζητήματος των κακόβουλων λογισμικών από εδώ και εμπρός. Οι σχετικές διατάξεις θα δοθούν σε δημόσια διαβούλευση μέχρι την Τετάρτη.

Η κοινή γνώμη βομβαρδίζεται με πληθώρα δημοσιευμάτων. Τα δημοσιεύματα, όμως, αυτά  ιδιαίτερα μάλιστα όταν στηρίζονται σε ατεκμηρίωτους ισχυρισμούς και ευφάνταστες αφηγήσεις, δίχως κανένα ουσιαστικό στοιχείο, συσκοτίζουν, αντί να διαφωτίζουν. Ιδίως όταν πρώτη ύλη αυτών των δημοσιευμάτων είναι υλικό που διοχετεύεται από άγνωστες και από αδιαφανείς πηγές. Η Κυβέρνηση χειρίζεται το θέμα με υπευθυνότητα, η Κυβέρνηση χειρίζεται το θέμα με ψυχραιμία και με ειλικρίνεια. Με  απόλυτη θεσμικότητα και σοβαρότητα, ώστε να λάμψει η αλήθεια, να αποδοθούν -επαναλαμβάνω- οι όποιες ευθύνες εκεί που υπάρχουν και ταυτόχρονα  να σταματήσουν η λάσπη και οι συκοφαντίες.

Στο μεταξύ, η μονοθεματική ατζέντα της Αντιπολίτευσης δεν μας αποπροσανατολίζει ούτε από το έργο μας, ούτε από τις πολιτικές μας προτεραιότητες.

Για κανένα λόγο δεν αναστέλλουμε το έργο μας και δεν μειώνουμε ταχύτητα.

Είμαστε απόλυτα προσηλωμένοι στο στόχο της αντιμετώπισης των κρίσεων, απόκρουσης των επιβουλών και διασφάλισης της σταθερότητας και της ασφάλειας στη χώρα.

Ενδεικτικά σημειώνω αυτά που έχουν γίνει μόνο το τελευταίο διάστημα:

–Έναρξη σεισμικών ερευνών από ΕΛΠΕ και ExxonMobil για κοιτάσματα φυσικού αερίου νοτιοδυτικά της Πελοποννήσου και της Κρήτης με στόχο την εθνική ενεργειακή αυτονομία.

–Αυξήθηκαν κατά 61.500 οι δικαιούχοι για το πρόγραμμα «Ανακυκλώνω-Αλλάζω συσκευή», με συνολικούς πλέον δικαιούχους 230.000 πολίτες και δημόσια δαπάνη 150 εκατ. ευρώ.

–Εκπρόσωποι από 30 αμερικανικά Πανεπιστήμια επισκέφθηκαν την Ελλάδα και δήλωσαν ότι θα αναπτύξουν συνεργασίες με τα ελληνικά δημόσια Πανεπιστήμια. Θα έχουμε ανταλλαγές φοιτητών χωρίς δίδακτρα μεταξύ του Yale και του ΕΚΠΑ, αλλά και κέντρο έρευνας και αριστείας του Columbia στην Ελλάδα, δράσεις που ενισχύουν την εξωστρέφεια των ελληνικών Πανεπιστημίων.

–Παράλληλα, υπήρξε εξάλειψη όλων σχεδόν των εκκρεμών αιτήσεων για αναγνώριση ισοτιμίας  από τον ΔΟΑΤΑΠ (πρώην ΔΙΚΑΤΣΑ) χάρη στη νέα νομοθεσία απλοποίησης των διαδικασιών και έκδοσης νέων αποφάσεων εντός 60 ημερών το αργότερο.

–Σε ό,τι αφορά στην Υγεία, αναρτήθηκε η πλατφόρμα ενημέρωσης, εγγραφής και ψηφιακών ραντεβού για τον προσωπικό γιατρό. Ήδη σχεδόν 4,5 εκ. πολίτες έχουν εγγραφεί σε προσωπικό γιατρό.

–Εντάχθηκε για πρώτη φορά με μειωμένη συμμετοχή του ασφαλισμένου στο 15% η ηλεκτρονική συνταγογράφηση διαγνωστικών εξετάσεων κληρονομούμενου καρκίνου. Η επένδυση, δηλαδή, που κάνουμε στις προληπτικές προσυμπτωματικές εξετάσεις συνεχίζεται με αμείωτο ρυθμό.

–Σημειώνεται ακόμη ότι κατατέθηκε προς ψήφιση στη Βουλή το νομοσχέδιο για την εναρμόνιση της εθνικής με την κοινοτική νομοθεσία ως προς τη βελτίωση της προσβασιμότητας των ατόμων με αναπηρία σε προϊόντα (π.χ. POS τερματικά πληρωμών, εκδοτήρια εισιτηρίων κοκ) και υπηρεσίες (π.χ. τραπεζικές, μεταφορικές, ηλεκτρονικού εμπορίου κ.ο.κ).

–Κατατέθηκε, επίσης, προς ψήφιση στη Βουλή η θέσπιση ειδικού ποινικού μητρώου για βαριά εγκλήματα, όπως η σεξουαλική κακοποίηση των ανηλίκων, ώστε οι θύτες να μην μπορούν να ξαναπλησιάσουν ποτέ παιδιά στο πλαίσιο των επαγγελματικών τους δραστηριοτήτων.

–Επισημαίνεται ακόμη ότι, χάρη στην πολιτική του σύγχρονου πολιτισμού, που εφαρμόζουμε το τελευταίο διάστημα, η απασχόληση στον τομέα αυτό έχει σημειώσει τη μεγαλύτερη αύξηση στην Ευρώπη, φθάνοντας το 17%. Όπως επισημάνθηκε πρόσφατα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου στη Θεσσαλονίκη, 123 κινηματογραφικά και τηλεοπτικά έργα διεθνούς και ελληνικής παραγωγής έχουν επιδοτηθεί από το ελληνικό Δημόσιο με 146 εκατ. ευρώ έως σήμερα (εκκρεμούν προς υπαγωγή άλλα 93), μετατρέποντας την Ελλάδα σε προορισμό κινηματογραφικών γυρισμάτων για παγκόσμιους κολοσσούς, όπως είναι η Disney και η Paramount.

–Χαρακτηριστικό της προόδου που συντελείται στον τόπο μας και που επιβεβαιώνεται και επιβραβεύεται και από την Ευρωπαϊκή Ένωση σ’ ό,τι αφορά στις μεταρρυθμίσεις και την επιτελική διακυβέρνηση είναι το γεγονός ότι η Γενική Διεύθυνση Μεταρρυθμίσεων της Ε.Ε., έθεσε την Ελλάδα επικεφαλής σε μια πιλοτική task force 7 χωρών που θα εισηγηθεί καινοτόμες λύσεις αξιοποίησης των επιστημονικών δεδομένων και εισηγήσεων στη χάραξη για την υλοποίηση καλύτερων δημόσιων πολιτικών.

Συνεχίζουμε με μετρήσιμο έργο και  σημαντικές πολιτικές που βελτιώνουν την προοπτική της χώρας μας και αλλάζουν προς το καλύτερο τη ζωή των πολιτών.

Εκκαθάριση των εκκρεμών κύριων συντάξεων

Εξαιρετικά σημαντικό υπήρξε επίσης το γεγονός που ανακοινώθηκε το προηγούμενο διάστημα. Είναι το γεγονός ότι τις μέρες αυτές ολοκληρώθηκε η εκκαθάριση των κύριων συντάξεων που εκκρεμούσαν από την περίοδο 2016 έως το 2021, με εξαίρεση 9.500 εξαιρετικά προβληματικές περιπτώσεις προ του 2021. Πρόκειται για ένα γεγονός με ουσιαστικό κοινωνικό πρόσημο -όπως τόνισε ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, στη διάρκεια της εκδήλωσης που διοργανώθηκε από το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων- καθώς σηματοδοτεί το τέλος μιας ντροπής για το ελληνικό Κράτος.

Για να αναλογιστεί κανείς τη σημασία της επιτυχίας αυτής αρκεί να θυμηθούμε ότι το 2019 το Κράτος χρωστούσε σε πολίτες που περίμεναν τη σύνταξή τους σχεδόν μισό δισεκατομμύριο ευρώ. Υπήρχαν  173.000 εκκρεμείς συντάξεις και ο μέσος χρόνος απονομής σύνταξης ήταν πάνω από 19 μήνες. Πολλοί  από τους συμπολίτες μας περίμεναν έως και τρία χρόνια για να πάρουν τη σύνταξή τους. Και η αλήθεια είναι ότι πολλοί από τους ανθρώπους αυτούς -και αυτοί ήταν οι πιο αδύναμοι- βρέθηκαν εντελώς απροστάτευτοι, στο έλεος του Θεού, ενδεχομένως χωρίς κανένα εισόδημα, όσο περίμεναν να πάρουν τη σύνταξή τους. Το Κράτος τους στερούσε για χρόνια αυτά που δικαιούνταν. Σήμερα η ντροπή εκείνη τελειώνει.

-Τους τελευταίους 22 μήνες εκδόθηκαν περισσότερες από 470.000 συντάξεις. Και αυτό σημαίνει ότι ένας στους έξι σημερινούς  συνταξιούχους έχει λάβει τη σύνταξή που δικαιούται.

-Ο ΕΦΚΑ εκδίδει πλέον περισσότερες από 1.250 συντάξεις την ημέρα, όταν το 2019 δεν ξεπερνούσε τις 500 απονομές.

Το πιο σημαντικό -όπως υπογράμμισε ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης- είναι πως, πλέον, οι νέες συντάξεις εκδίδονται σε λιγότερο από 2 μήνες, ενώ το 2019 απαιτούνταν κατά μέσο όρο περισσότεροι από 18 μήνες για τις συντάξεις αυτές.

-Την πρόοδο που συντελέστηκε, απεικονίζει και το γεγονός ότι οι οφειλές της Πολιτείας σε καθυστερούμενες συντάξεις, πλέον από 487 εκατ. ευρώ που ήταν το Καλοκαίρι του 2019, έχουν σήμερα πρακτικά μηδενιστεί.

Η επιτάχυνση αυτή δεν έγινε στο κενό. Αποτελεί απόρροια αφενός μιας σειράς κομβικών μεταρρυθμίσεων και βελτιώσεων όσον αφορά τη λειτουργία του ΕΦΚΑ και αφετέρου της ψηφιοποίησης του συνόλου νέων αιτήσεων συνταξιοδότησης.

Βεβαίως -και δεν το κρύβουμε- υπάρχει ακόμη πολλή δουλειά για να ολοκληρωθεί η εκκαθάριση και στις επικουρικές και στις διεθνείς συντάξεις και στα εφάπαξ. Ήδη, όμως, παρατηρείται σημαντική βελτίωση στην αποκλιμάκωση και των εκκρεμών συντάξεων στις κατηγορίες αυτές. Για το σκοπό αυτό το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων εφαρμόζει ένα συγκροτημένο σχέδιο το οποίο, ανάμεσα στα άλλα, περιλαμβάνει:

-Δημιουργία Πύργου Ελέγχου για την παρακολούθηση των εκκρεμοτήτων σε όλη την Ελλάδα.

-Μετακίνηση υπαλλήλων από τα κέντρα απονομής κύριων συντάξεων στα αντίστοιχα των επικουρικών και των εφάπαξ.

-Ενεργοποίηση διαδικασίας fast track και για τις επικουρικές συντάξεις.

-Έμφαση στα προβληματικά παλαιά Ταμεία επικουρικών.

-Υλοποίηση αυτοματοποιήσεων για τις επικουρικές και εφάπαξ του Δημοσίου.

Και αυτό το πρόβλημα, όσα δηλαδή ακόμη είναι σε εκκρεμότητα, αναμένεται να έχει αντιμετωπιστεί οριστικά μέσα στους επόμενους μήνες. Το ζήτημα της απονομής των συντάξεων ήταν κηλίδα για το Κράτος, για τον ελληνικό κρατικό μηχανισμό. Οι πολίτες που επί χρόνια μοχθούσαν, επί δεκαετίες, δικαιούνταν μια διαφορετική αντιμετώπιση, με περισσότερη αξιοπρέπεια. Η Κυβέρνηση, με σχέδιο, με υπεράνθρωπη προσπάθεια, κατάφερε να αποκαταστήσει σε πολύ μεγάλο μέρος την κατάσταση αυτή και να αποδώσει δικαιοσύνη. Γιατί η αντιμετώπιση ζητημάτων σαν και αυτά, η αντιμετώπιση δηλαδή του ζητήματος της απονομής των συντάξεων με πράξεις και όχι με εύκολα και παχιά λόγια είναι η πεμπτουσία της πολιτικής. Και αυτό εννοούμε, όταν λέμε ότι η Κυβέρνησή μας ασχολείται με τα υπαρκτά προβλήματα των πολιτών και παράγει λύσεις με την πολιτική της.

Συμφωνία Εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας

Τις μέρες αυτές είχαμε ένα ακόμη σημαντικό γεγονός για τη χώρα μας, για την εθνική μας οικονομία, για τη ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία μας, αλλά και για το Πολεμικό μας Ναυτικό. Πρόκειται για την  υπογραφή της  συμφωνίας για την εξυγίανση,  τη μεταβίβαση και την  αναβίωση των Ναυπηγείων Ελευσίνας. Η  συμφωνία αυτή  συγκεντρώνει την ομόφωνη υποστήριξη των εργαζομένων στα Ναυπηγεία, καθώς και των σημαντικότερων ενδιαφερόμενων μερών και φορέων. Η συμφωνία δίνει λύση στο τεράστιο πρόβλημα των συσσωρευμένων οφειλών των Ναυπηγείων και διαμορφώνει ένα βιώσιμο μοντέλο για την επανεκκίνησή τους. Ανάμεσα στα άλλα προβλέπει:

-Άμεση επένδυση 100 εκατ. δολαρίων.

-Διασφάλιση των 600 θέσεων εργασίας.

-Αποζημιώσεις ύψους 13,5 περίπου εκατ. ευρώ – αποπληρωμή του 100% των υπόλοιπων οφειλών προς τους εργαζόμενους.

-Δημιουργία 1.400 νέων θέσεων εργασίας μέσα σε 3 χρόνια.

-Επιπλέον έσοδα 1,1 δισ. ευρώ για το Ελληνικό Δημόσιο κατά τα επόμενα 25 έτη.

-Ενίσχυση της ελληνικής οικονομίας με περισσότερα από 1,6 δισ. ευρώ που θα κατευθυνθούν σε εγχώριους προμηθευτές και την ελληνική βιομηχανία.

Έχω και πάλι τονίσει την τεράστια οικονομική και γεωπολιτική σημασία αυτής της εξέλιξης. Καταφέραμε να φτάσουμε στο επίπεδο αυτό, με σχέδιο, με αυταπάρνηση, παρά τις Κασσάνδρες. Γιατί η κοινωνία και οι εργαζόμενοι αυτού τα είδους τα αποτελέσματα θέλουν από την πολιτική, στηρίζουν την πρόοδο και δεν συντάσσονται με τη συντήρηση και με τη μιζέρια.

Για την πορεία της οικονομίας και τον πληθωρισμό 

Εξαιρετικά σημαντικό είναι το γεγονός ότι οι φθινοπωρινές προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής πιστοποιούν ότι η ελληνική οικονομία αναπτύσσεται σταθερά και ισχυρά, εμφανίζοντας αδιαμφισβήτητη ανθεκτικότητα στη διπλή πανευρωπαϊκή -πληθωριστική, αλλά και υφεσιακή- πίεση.

Εκτιμάται συγκεκριμένα ότι, το 2022, η Ελλάδα θα παρουσιάσει ρυθμό ανάπτυξης διπλάσιο του ευρωπαϊκού μέσου όρου. Ενώ, για το 2023, έτος σημαντικής επιβράδυνσης της ευρωπαϊκής οικονομίας, ακόμη και ύφεσης σε κάποιες χώρες, η Ελλάδα θα παρουσιάσει τον τρίτο υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης στην Ευρωζώνη, τριπλάσιο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επισημαίνει παράλληλα ότι τα μέτρα στήριξης που λαμβάνει η Κυβέρνησή μας, η σημαντική ενίσχυση του κατώτατου μισθού για παράδειγμα, αμβλύνουν τις πληθωριστικές πιέσεις που δέχεται το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών και κυρίως των πιο ευάλωτων.

Τα στοιχεία αυτά επιβεβαιώνουν τη συστηματική και αποτελεσματική προσπάθεια που καταβάλλει η Κυβέρνηση για να στηρίξει τους πολίτες έναντι της εισαγόμενης ακρίβειας, να ισχυροποιήσει την ελληνική οικονομία και να τονώσει την απασχόληση και την κοινωνική συνοχή. Κάνουμε το παν και συνεχώς εισάγουμε νέα μέτρα ενίσχυσης των πολιτών, αλλά και των επιχειρήσεων.

–Σημαντικό επίσης υπήρξε το γεγονός ότι ο πληθωρισμός στη χώρα μας -όπως ανακοίνωσε την Πέμπτη η ΕΛΣΤΑΤ- διαμορφώθηκε τον Οκτώβριο στο 9,1%, έναντι 12% το Σεπτέμβριο, γεγονός που σημαίνει αισθητή αποκλιμάκωση. Και αυτό  την  ώρα που -σύμφωνα με την Eurostat- ο πληθωρισμός κατέγραψε στην Ευρωζώνη νέο ιστορικό υψηλό 10,7%, έναντι 9,9% τον περασμένο Σεπτέμβριο. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι ακόμη και σε χώρες όπως η Γερμανία, όπου όλοι γνωρίζουμε ότι ο πληθωρισμός αποτελεί θέμα-ταμπού, εκτοξεύτηκε στο 11,6%, ενώ στην Ολλανδία έφτασε το 16,8%, στην Ιταλία το 11,9%, στην Εσθονία το 22,4%, στη Λιθουανία το 22%, και στη Λετονία το 21,8%.

Τα στοιχεία αυτά αποτυπώνουν ανάγλυφα ότι το πρόβλημα είναι πανευρωπαϊκό. Έτσι καταρρέει η φαιδρή προπαγάνδα του ΣΥΡΙΖΑ περί «ακρίβειας Μητσοτάκη». Το αντίθετο μάλλον: Τα στοιχεία δείχνουν ότι, για άλλη μια φορά στις μεγάλες πρόσφατες κρίσεις, η διαχείρισή μας, η διαχείριση που κάνει η Κυβέρνησή μας, φέρνει τη χώρα σε θέση να βιώνει ηπιότερα τις επιπτώσεις των κρίσεων. Αυτό δεν είναι ούτε τυχαίο, ούτε συμπτωματικό.

Είναι αποτέλεσμα σχεδίου και επαγγελματικής διαχείρισης τόσο των κρίσεων, όσο και των μεγάλων προκλήσεων. Είναι αποτέλεσμα της προσήλωσής μας στα καθημερινά, είναι αποτέλεσμα της προσήλωσής μας στα υπαρκτά προβλήματα των πολιτών και  όχι στις νουβέλες συνωμοσίας. Είναι το αποτέλεσμα της αξιοποίησης κάθε δυνατότητας που δημιουργεί η πολιτική μας προς όφελος των ανθρώπων και της κοινωνίας.

Ευχαριστώ πολύ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, καλύπτουν την Κυβέρνηση οι τοποθετήσεις του κ. Δένδια για το θέμα των υποκλοπών; Γιατί πολλοί σχολιάζουν ότι δεν διαρρηγνύει και ακριβώς τα ιμάτια του, ότι δεν έχει πέσει θύμα παρακολούθησης.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Καλύπτουν απολύτως. Ο κ. Δένδιας λέει, ό,τι λέει και η Κυβέρνηση.

ΑΜ. ΚΑΤΖΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, πριν λίγη ώρα ο Τούρκος Υπουργός Εσωτερικών, ο κ. Soylu, αναφερόμενος στην έκρηξη στην Κωνσταντινούπολη και τη σύλληψη της φερόμενης ως υπόπτου, είπε ότι αν δεν την είχαν συλλάβει, θα περνούσε στην Ελλάδα. Τι απαντά η Κυβέρνηση στον κ. Soylu;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πρώτα από όλα, θέλω να επαναλάβω, να εκφράσω τα ειλικρινή μας συλλυπητήρια για τους ανθρώπους που χάθηκαν, στις οικογένειές τους, στον τουρκικό λαό και στην τουρκική κυβέρνηση. Η Κυβέρνησή μας είναι σταθερά απέναντι σε κάθε τρομοκρατική πράξη. Αυτά που έγιναν στην Κωνσταντινούπολη είναι αποτροπιαστικά και απολύτως καταδικαστέα. Από εκεί και πέρα, η χώρα είναι γνωστό ότι έχει ανοιχτό μέτωπο με κάθε έκφανση της τρομοκρατίας παντού στον κόσμο.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Καλησπέρα, κ. Εκπρόσωπε. Την Κυριακή το «Documento» δημοσίευσε και δεύτερη λίστα στόχων παράνομης παρακολούθησης, ακόμα στενότερου οικονομικοπολιτικού και προσωπικού ενδιαφέροντος για τον Κυριάκο Μητσοτάκη. «Το Βήμα» και «Τα Νέα» κατέγραψαν την παρακολούθηση του Υπουργού Εξωτερικών και τον ενεργό ρόλο του κ. Δημητριάδη στο πλευρό του Πρωθυπουργού. H «Εφημερίδα των Συντακτών» και η «Reporters United» τις σχέσεις Λαβράνου με το Μαξίμου και την Ελληνική Κυβέρνηση, η «Εστία» την παρακολούθηση του κ. Χατζηδάκη και σήμερα είχαμε ένα ακόμη δημοσίευμα από το «Inside Story» που κατηγορεί ευθέως την Κυβέρνηση πως αγόρασε το παράνομο λογισμικό. Εσείς ακόμα επιτίθεστε στους δημοσιογράφους και τα ΜΜΕ για τις αποκαλύψεις για ένα τόσο σημαντικό ζήτημα για το Πολίτευμα. ‘Έχετε κάποιο λόγο να εχθρεύεστε τις δημοσιογραφικές αποκαλύψεις;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν εχθρευόμαστε καμία αποκάλυψη, ούτε επιτιθόμαστε σε κανέναν. Έχουμε μια πάρα πολύ σταθερή, καθαρή και συνεπή στάση από την αρχή όλης αυτής της υπόθεσης. Πρώτον, με αφορμή το τελευταίο που είπατε -αυθαίρετα συμπεράσματα μιας δημοσιογραφικής έρευνας- η ελληνική Κυβέρνηση, η ελληνική Πολιτεία, δεν έχει προμηθευτεί και καμία ελληνική Αρχή ασφαλείας δεν χρησιμοποιεί κανένα από τα κακόβουλα λογισμικά. Δεύτερον, αυτό που είπαμε από την πρώτη στιγμή, είναι ότι τα κακόβουλα λογισμικά, προφανώς και υπήρχαν στη χώρα και οφείλουν οι Αρχές της χώρας και πρώτα από όλα η ελληνική Δικαιοσύνη, να διερευνήσει απόλυτα την υπόθεση αυτή. Αυτό που είπαμε από την πρώτη στιγμή και επαναλαμβάνουμε και τώρα, είναι ότι η ελληνική Δικαιοσύνη οφείλει να αξιολογήσει όλα τα στοιχεία που έρχονται στο φως της δημοσιότητας με τρόπο τέτοιο, έτσι ώστε να βοηθηθεί στην έρευνα που κάνει, προκειμένου να καταλήξουμε σε ουσιαστικά συμπεράσματα. Το τρίτο που είπαμε είναι ότι είναι κάπως παράλογο, κάπως σουρεαλιστικό να διατυπώνονται μια σειρά από ισχυρισμοί, χωρίς στοιχεία, μάλιστα σε συνέχειες, και να καλείται να σηκώσει το βάρος της τεκμηρίωσης των ισχυρισμών αυτών, εκείνος που κατηγορείται ή που αναφέρεται ότι παρακολουθούταν. Εκείνο που λέμε είναι ότι θα πρέπει όλοι, με τα στοιχεία που έχουν στα χέρια τους, να προσέλθουν στις αρμόδιες Αρχές, στην ελληνική Δικαιοσύνη, έτσι ώστε να τη βοηθήσουν ακόμη περισσότερο και πιο ουσιαστικά, ώστε να φτάσει στην άκρη του νήματος. Και, τέλος, η Κυβέρνηση είναι αυτή που πρώτη θέλει να μη μείνει καμία σκιά στην υπόθεση αυτή. Συνεπώς, δεν έχει προμηθευτεί η ελληνική Πολιτεία με κανέναν τρόπο το κακόβουλο λογισμικό και δεν το χρησιμοποιούν οι ελληνικές Αρχές ασφαλείας, υπάρχει δικαστική έρευνα που βρίσκεται σε εξέλιξη. Η δικαστική έρευνα αυτή είναι βέβαιο πως θα αξιολογήσει όλα τα στοιχεία που έρχονται στο φως της δημοσιότητας. Το ταχύτερο δυνατόν οφείλει να καταλήξει σε αποτελέσματα. Θέλουμε να καταλήξει σε αποτελέσματα, που θα δώσουν απαντήσεις και σε ό,τι αφορά στην απόδοση ευθυνών, αν υπάρχουν, σε εκείνους που υπάρχουν. Και να βάλουν ένα τέρμα θεσμικό, διότι δεν υπάρχει άλλο καταφύγιο στις Δημοκρατίες, εκτός από τη Δικαιοσύνη. Ένα τέρμα θεσμικό σε αυτή τη συνωμοσιολογία, τη λάσπη, τη διακίνηση στοιχείων χωρίς τεκμήρια και ισχυρισμούς, που δίνονται σε δόσεις στη δημοσιότητα κάθε τρεις και λίγο, χωρίς την απαραίτητη -επαναλαμβάνω- τεκμηρίωση. Όλα αυτά δεν συνεπάγονται ούτε ότι εχθρευόμαστε τους δημοσιογράφους, ούτε τις αποκαλύψεις, ούτε οτιδήποτε άλλο.

Γ. ΜΠΑΣΚΑΚΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, επαναλάβατε μόλις τώρα τη γνωστή θέση της Κυβέρνησης ότι δεν έχει προμηθευτεί η ελληνική Πολιτεία το Predator. Παρ’ όλα αυτά, να επιστρέψω κι εγώ, αν μου επιτρέπετε, στο δημοσίευμα του «Inside Story» το σημερινό, των συναδέλφων, του Τάσου Τέλογλου και της Ελίζας Τριανταφύλλου, γιατί βλέπουμε ότι παραθέτει λεπτομέρειες, νέα στοιχεία, τα οποία είναι πολύ αναλυτικά. Δηλαδή, μιλάει ότι το Predator εγκαταστάθηκε σε χώρο που ελέγχει η ελληνική Κυβέρνηση στην Αγία Παρασκευή και ότι αγοράστηκε από την ελληνική πλευρά έναντι 7 εκατομμυρίων ευρώ, ενώ η αγορά του συστήματος κρύφτηκε μέσα σε άλλη σύμβαση της ΕΥΠ. Τι απαντάτε σε σχέση με όλα αυτά τα στοιχεία που έρχονται στο φως;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Απαντώ ότι η ελληνική Δικαιοσύνη που έχει ανοιχτή έρευνα, δικαστική έρευνα σε εξέλιξη, οφείλει να αξιολογήσει όλα τα στοιχεία αυτά. Και επιμένω στην αρχική μας τοποθέτηση ότι η ελληνική Κυβέρνησή δεν έχει προμηθευτεί, η ελληνική Πολιτεία δεν έχει προμηθευτεί και καμία εθνική Αρχή ασφαλείας δεν χρησιμοποιεί αυτού του είδους τα κακόβουλα λογισμικά. Διάβασα κι εγώ το δημοσίευμα. Αναφέρεται σε εταιρείες οι οποίες είχαν σχέση με το ελληνικό Δημόσιο πριν από τη διακυβέρνηση της χώρας από τη Ν.Δ., σε συμβάσεις που έπαιρναν δηλαδή. Έχει μια σειρά από στοιχεία. Η ελληνική Δικαιοσύνη οφείλει να αξιολογήσει όλα τα στοιχεία αυτά κι εφόσον αξιολογήσει ότι τα στοιχεία αυτά της είναι απαραίτητα στην έρευνα που κάνει, οφείλει να καλέσει όσους τα διαθέτουν ή τα επικαλούνται προκειμένου να τη συνδράμουν στη δουλειά που κάνει. Αυτή είναι μία πάγια και σταθερή θέση της Κυβέρνησής μας.

ΣΠ. ΓΚΟΥΤΖΑΝΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, από τη στιγμή που ξέσπασε αυτή η υπόθεση, έχουν περάσει τρεις μήνες. Τρεις μήνες οι δικαστικές και αστυνομικές Αρχές δεν μπορούν ούτε καν να υποδείξουν κάποιους υπεύθυνους και να ξεκινήσει μια παραπομπή τους στη Δικαιοσύνη; Μήπως κάτι δεν πηγαίνει καλά εκεί; Κάποιοι δεν κάνουν καλά τη δουλειά τους;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Το μόνο που μπορώ να πω στην κατεύθυνση αυτή, είναι ότι και αντίστοιχες έρευνες που γίνονται σε άλλα ευρωπαϊκά Κράτη δεν έχουν καταλήξει πουθενά, ενώ έχουν ξεκινήσει και νωρίτερα από ό,τι στη χώρα μας. Προφανώς, λοιπόν, θα πρόκειται για μια διαδικασία, που η Δικαιοσύνη με τους δικούς της ρυθμούς και με τον τρόπο που θεωρεί ότι θα κάνει καλύτερα τη δουλειά της, αξιολογεί όλα τα στοιχεία που έρχονται στην επιφάνεια. Αν κάποιος έχει όφελος η υπόθεση αυτή να αποσαφηνιστεί το ταχύτερο δυνατό, μετά βεβαιότητος είναι η Κυβέρνηση.  Διότι δεν θέλει να μείνει καμιά σκιά πάνω στην υπόθεση αυτή. Διότι όπως «αποκαλύπτεται» -εάν ευσταθούν τα δημοσιεύματα, δεν έχουν στοιχεία που θα μας καθιστούσαν σοφότερους προς την κατεύθυνση αυτή-  φαίνεται ότι  στελέχη της Κυβέρνησης παρακολουθούνται και μάλιστα του πολύ-πολύ στενού πυρήνα του Πρωθυπουργού, που δεν υπάρχει καμία λογική, εκτός του ότι -επαναλαμβάνω- κάποιοι θα ήθελαν να παρακολουθούν και τον Πρωθυπουργό. Άρα, όλοι θέλουμε το ταχύτερο δυνατό η Δικαιοσύνη να φτάσει στην άκρη του νήματος αυτής της υπόθεσης. Και επαναλαμβάνω, οποιοσδήποτε έχει στοιχεία, που μπορεί να συνδράμει τη Δικαιοσύνη στο να καταλήξει στην αποσαφήνιση των υποθέσεων αυτών, καλό θα είναι να τα θέσει υπόψη της. Και είμαι βέβαιος ότι η Δικαιοσύνη θα αξιολογεί όλες αυτές τις πληροφορίες που έρχονται στη δημοσιότητα και θα πράξει ανάλογα.

ΣΠ. ΓΚΟΥΤΖΑΝΗΣ: Πάντως, αν μου επιτρέπετε, μια παρατήρηση, ότι μέχρι τώρα μόνο η δημοσιογραφική έρευνα έχει φέρει στοιχεία. Ούτε η Κυβέρνηση, ούτε οι δικαστικές Αρχές, ούτε οι αστυνομικές Αρχές έχουν οποιοδήποτε στοιχείο γύρω από αυτή την υπόθεση.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Νομίζω ότι όταν οι δικαστικές Αρχές έχουν έρευνα που είναι σε εξέλιξη, είναι λίγο πρόωρο να πούμε αν έχουν ή δεν έχουν στοιχεία.

Κ. ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, η Κυβέρνηση μπορεί να δεσμευτεί ότι κανένα από τα πρόσωπα που συγκαταλέγονται στις λίστες των παράνομων παρακολουθήσεων -που έχουν δημοσιευτεί ήδη αυτές οι λίστες- δεν έχουν τεθεί σε διαδικασία νόμιμης επισύνδεσης από την ΕΥΠ;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ο Πρωθυπουργός και η Κυβέρνηση δεν μπορούν να γνωρίζουν ποια πρόσωπα είναι σε νόμιμη επισύνδεση από την Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών, δεδομένου ότι ο Πρωθυπουργός ενημερώνεται μόνο όταν υπάρχουν ευρήματα προς την κατεύθυνση αυτή. Έχουμε απαντήσει πάρα πολλές φορές στο ερώτημα αυτό και σε άλλες περιπτώσεις στο παρελθόν. Από την άλλη, αυτό που η Κυβέρνηση κατηγορηματικά επαναλαμβάνει, είναι ότι δεν υπάρχει καμία κρατική Αρχή ασφαλείας που να χρησιμοποιεί αυτού του είδους τα κακόβουλα λογισμικά.

Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Είπατε ότι ο Πρωθυπουργός δεν ενημερώνεται αν υπάρχει νόμιμη επισύνδεση. Δεν ενημερώνεται αν υπάρχει νόμιμη επισύνδεση Υπουργού από την ΕΥΠ;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ο Πρωθυπουργός έχει μιλήσει και στο παρελθόν, και η Κυβέρνηση, ότι δεν μπορεί να γνωρίζει ποια πρόσωπα τίθενται σε διαδικασία νόμιμης επισύνδεσης. Ο Πρωθυπουργός ενημερώνεται μόνο όταν υπάρχουν ευρήματα. Και τέτοιου είδους ενημέρωση προς τον Πρωθυπουργό, δεν έχει υπάρξει μέχρι στιγμής.

Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Και κάτι ακόμη, με συγχωρείτε, γιατί άλλη ερώτηση ήθελα να κάνω. Λέτε συνεχώς ότι υπάρχει μια διαδικασία διερεύνησης από τη Δικαιοσύνη. Ωραία. Επειδή ο κ. Κοντολέων  και ο κ. Δημητριάδης -ο κ. Δημητριάδης ήταν Διευθυντής του Πρωθυπουργού, ο κ. Κοντολέων ήταν Διοικητής της ΕΥΠ- ο ένας είχε αποπεμφθεί, ο άλλος είχε παραιτηθεί, γνωρίζετε αν η Δικαιοσύνη, ακριβώς επειδή αφορά το στενό περιβάλλον του Πρωθυπουργού, έχει επιληφθεί αυτών των περιπτώσεων, του κ. Δημητριάδη και του κ. Κοντολέοντα; Του έχει καλέσει, τους έχει εξετάσει, πρόκειται να τους καλέσει; Σας έχουν ενημερώσει εσάς;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όπως ξέρετε, η Δικαιοσύνη είναι ανεξάρτητη στη χώρα. Δεν συνεννοείται με την Κυβέρνηση, ούτε την ενημερώνει ποιους σκοπεύει να καλέσει στο πλαίσιο μιας έρευνας.

ΑΝΤ. ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, έχει πέσει στην αντίληψη της Κυβέρνησης κάποιο ίχνος ανησυχίας από ξένες Πρεσβείες;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όχι.

ΧΡ. ΚΡΑΤΣΗ: Πάνω σε αυτό. Για το ενδεχόμενο παρακολούθησης του Υπουργού Εξωτερικών, Νίκου Δένδια, λόγω της σπουδαιότητας και των καταστάσεων που χειρίζεται σε μια πολύ κρίσιμη περίοδο για τα εθνικά μας θέματα, σκέφτεται η Κυβέρνηση να διερευνήσει το ενδεχόμενο παρακολούθησης του Υπουργού και με κάποιον άλλον τρόπο ίσως πιο γρήγορο ή πιο σε βάθος, λόγω της κρισιμότητας της κατάστασης;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ισχύουν αυτά που έχω πει για την έρευνα σε επίπεδο Δικαιοσύνης και για όλες τις έρευνες που κάνουν οι αρμόδιες Αρχές, προκειμένου να μην μείνει καμία σκιά στο ζήτημα αυτό. Επίσης, επαναλαμβάνω ότι συχνά λαμβάνονται μέτρα προστασίας των τηλεπικοινωνιών και των Υπουργών και των κυβερνητικών στελεχών και στην Ελλάδα και σε όλο τον υπόλοιπο κόσμο. Κανείς δεν δικαιούται να είναι αφελής ούτε πολιτικά, ούτε κυριολεκτικά.

Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Είπατε λίγο πριν ότι η Κυβέρνηση και ο Πρωθυπουργός δεν μπορούν να ξέρουν ποιοι είναι σε νόμιμη επισύνδεση, εκτός αν έχουν υπάρξει ευρήματα και έτσι ενημερωθούν από την ΕΥΠ. Όταν ο Πρωθυπουργός ενημερώθηκε από την ΕΥΠ για την παρακολούθηση του τηλεφώνου με νόμιμη επισύνδεση του κ. Ανδρουλάκη, ρώτησε και έμαθε αν υπάρχουν άλλα πολιτικά πρόσωπα, τα οποία έχουν τεθεί σε νόμιμη επισύνδεση; Διότι ο ίδιος είπε ότι θα εφαρμόζαμε διαφορετική πολιτική διαχείρισης σε τέτοιες περιπτώσεις.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ισχύει ότι σας είπα προηγουμένως στην απάντησή μου.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Πάνω σε αυτό, επειδή το Καλοκαίρι ο Πρωθυπουργός είχε πει πως η παρακολούθηση του κ. Ανδρουλάκη ήταν νόμιμη, αλλά ήταν λάθος και ότι θα έπρεπε ουσιαστικά να έχει ενημερωθεί. Εσείς τώρα λέτε για πρόσωπα επιπέδου Υπουργικού Συμβουλίου και όπως ρώτησε ο συνάδελφος προηγουμένως ότι ο Πρωθυπουργός δεν μπορεί να γνωρίζει, εκτός εάν βρεθούν κάποια ευρήματα. Δεν έχει αλλάξει κάτι από τη διαδικασία στην οποία αναφερόταν το Καλοκαίρι ο Πρωθυπουργός, σε σχέση με την ενημέρωσή του για την ΕΥΠ για τέτοιου είδους πρόσωπα;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αυτό που έχει αλλάξει από την υπόθεση του κ. Ανδρουλάκη και μετά είναι ότι βάλαμε και παραπάνω φίλτρο, σε ό,τι αφορά στη διαδικασία νόμιμης επισύνδεσης. Προσθέσαμε τον δεύτερο εισαγγελέα που είχε αφαιρεθεί από την περίοδο ΣΥΡΙΖΑ. Αυτό το οποίο ισχύει είναι ότι θα φέρουμε πολύ σύντομα σε διαβούλευση, μέχρι την Τετάρτη, μια σειρά από παρεμβάσεις εκτός από αυτά που συνδέονται με την απαγόρευση εμπορίας, κατοχής και διάθεσης των κακόβουλων λογισμικών και για τις νόμιμες επισυνδέσεις. Πολύ σημαντικές παρεμβάσεις που θα αυστηροποιήσουν πολύ τις διαδικασίες σε ό,τι αφορά στα πολιτικά πρόσωπα. Αλλά αυτά έχουν να κάνουν με το από εδώ και εμπρός. Η ερώτησή σας αφορούσε στο παρελθόν και επαναλαμβάνω αυτό που έχω πει πάρα πολλές φορές: Ο Πρωθυπουργός δεν είναι εκείνος που γνωρίζει ποια πρόσωπα μπαίνουν σε νόμιμη επισύνδεση από την ΕΥΠ. Ο Πρωθυπουργός ενημερώνεται μόνο σε περίπτωση που υπάρχει κάποιο εύρημα.

Β. ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ: Σε εντελώς άλλο θέμα. Μετά από δύο εβδομάδες εφαρμογής του «καλαθιού του νοικοκυριού», έχει κάνει η Κυβέρνηση κάποια αποτίμηση; Ποια είναι τα αποτελέσματα; Αν θα λέγατε ότι λειτουργεί κι αν υπάρχουν σκέψεις για βελτίωση σε κάποια κατεύθυνση;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Το δείγμα είναι θετικό, με δεδομένο  ότι παρουσιάσαμε την προηγούμενη Πέμπτη, στοιχεία με βάση τα οποία σε πολλά προϊόντα υπήρχε μείωση των τιμών, σε άλλα προϊόντα οι τιμές ήταν σταθερές, δεν ανέβηκαν και μόνο σε δύο προϊόντα ανέβηκαν οι τιμές από το σύνολο των προϊόντων, που ήταν στα «καλάθια» όλων των εταιρειών λιανικής, νομίζω ότι μπορούμε να αποτιμήσουμε θετικά την πρωτοβουλία αυτή. Επαναλαμβάνω ότι είναι ένα ακόμη μέτρο στην κατεύθυνση αντιμετώπισης της ακρίβειας, κυρίως σε ό,τι αφορά στη λειτουργία της αγοράς. Γίνονται βελτιωτικές παρεμβάσεις σε ό,τι έχει να κάνει με τη σήμανση ή με την επάρκεια των προϊόντων που έχουν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ στα «καλάθια του νοικοκυριού» και προχωράμε προς την κατεύθυνση αυτή.

Β. ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ: Και τι άλλα μέτρα σκέφτεστε ότι μπορούν να βοηθήσουν λίγο στο θέμα του πληθωρισμού, της ακρίβειας, κ.λ.π.;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Είναι σε εξέλιξη τα μέτρα οικονομικής στήριξης, που ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός στη Δ.Ε.Θ.. Ψηφίστηκαν και σταδιακά εφαρμόζονται. Όλα τα μέτρα που έχουν να κάνουν με τη σωστή λειτουργία της αγοράς βρίσκονται σε εξέλιξη, όλα τα μέτρα ενδυνάμωσης του εισοδήματος, είτε άμεσα, είτε έμμεσα με τους λιγότερους φόρους και ασφαλιστικές εισφορές. Η μάχη απέναντι στην ακρίβεια είναι μια μάχη που δίνεται σε όλα τα μέτωπα, προκειμένου να ελαχιστοποιήσουμε το «αποτύπωμα» της εισαγόμενης ακρίβειας σε όλες τις πτυχές του οικονομικού βίου των πολιτών.

Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Επειδή δεν το κατάλαβα προηγουμένως, μπορείτε να  βεβαιώσετε ως Κυβέρνηση ότι δεν έχει παρακολουθηθεί νόμιμα ο Υπουργός Εξωτερικών κ. Δένδιας, γιατί προηγουμένως μιλούσατε για κατασκοπεία από εδώ. Μπορείτε να διαβεβαιώσετε ότι δεν έχει παρακολουθηθεί νόμιμα ο κ. Χατζηδάκης ή ο κ. Γεραπετρίτης, άνθρωποι που βρίσκονται δίπλα ακριβώς από τον Πρωθυπουργό;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Επαναλαμβάνω για μια ακόμη φορά: Ο τρόπος με τον οποίο υπάρχει το θεσμικό πλαίσιο νόμιμων επισυνδέσεων στη χώρα, δεν επιτρέπει στον Πρωθυπουργό να γνωρίζει ποιος έχει και ποιος δεν έχει παρακολουθηθεί. Αυτά είναι ζητήματα τα οποία αφορούν τον τρόπο λειτουργίας των μυστικών υπηρεσιών, της ΕΥΠ, το θεσμικό πλαίσιο. Δεν υπάρχουν κάποιες ενδείξεις ότι αυτά που έρχονται στο φως της δημοσιότητας έχουν συμβεί. Από την άλλη, ο Πρωθυπουργός ενημερώνεται για τις νόμιμες επισυνδέσεις, μόνο εφόσον υπάρχουν συγκεκριμένα ευρήματα, κάτι το οποίο δεν έχει υπάρξει μέχρι τώρα.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Την περασμένη εβδομάδα, σε συνέντευξή του, ο κ. Μητσοτάκης κατηγόρησε τον εκδότη του «Documento», κ. Βαξεβάνη, για εμπλοκή ρωσικού χρήματος προς την Πατρίδα μας. Οι «Times» του Λονδίνου δημοσίευσαν την απόφαση, στην οποία αναφερόταν ο Πρωθυπουργός, της αμερικανικής Δικαιοσύνης, διαψεύδοντας κατηγορηματικά αυτούς τους ισχυρισμούς. Δεν υπήρχε αναφορά του κ. Βαξεβάνη. Θα προχωρήσει σε κάποια δημόσια αποκατάσταση της ψευδούς αναφοράς ο Πρωθυπουργός;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν υπήρξε καμία ψευδής αναφορά. Τα γεγονότα έχουν ως εξής: Υπήρξε μια απόφαση άσκησης δίωξης το 2022 της αμερικανικής Δικαιοσύνης για κίνηση ενός ποσού, αν θυμάμαι καλά, 10 εκατομμυρίων δολαρίων, μέσω ενός Ρώσου ολιγάρχη και ενός στενού του συνεργάτη, ο οποίος στενός του συνεργάτης ειδικεύεται στις παραγωγές και στη δημιουργία τηλεοπτικών σταθμών. Αυτός ο στενός του συνεργάτης με τα 10 εκατομμύρια, δηλαδή, που χρηματοδοτήθηκε από τον Ρώσο ολιγάρχη, ήταν συνεργάτης ενός πλοιοκτήτη -αναφέρεται αυτό πολύ αναλυτικά στη δικαστική απόφαση και ο συνεργάτης και ο ολιγάρχης γίνεται αναφορά στον Έλληνα πλοιοκτήτη- ο οποίος δημιούργησε το 2015-2016, αν θυμάμαι καλά, ένα δίκτυο σταθμών στην Ελλάδα, που διευθυντής ενημέρωσης ήταν ο κ. Βαξεβάνης. Δηλαδή, ο άνθρωπος του ολιγάρχη με τα λεφτά από την τράπεζα, που ασκήθηκε η δίωξη με βάση την απόφαση του 2022, έφτιαξε με τον πλοιοκτήτη αυτό το δίκτυο ενημέρωσης στην Ελλάδα, που διευθυντής ενημέρωσης ήταν ο κ. Βαξεβάνης. Δηλαδή, ο κ. Βαξεβάνης εμπλέκεται στη δημιουργία του σταθμού αυτού με ρωσικά κεφάλαια. Τόσο απλά και τόσο κατανοητά και μάλιστα με τεκμήρια και στοιχεία.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Επιμένετε στους ισχυρισμούς για εμπλοκή στη ροή του ρωσικού χρήματος του εκδότη;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Επιμένω στους ισχυρισμούς με εμπλοκή του κ. Βαξεβάνη στη δημιουργία τηλεοπτικού δικτύου με χρήματα Ρώσου ολιγάρχη που έγινε στην Ελλάδα, σε μια παρουσίαση μεγαλοπρεπή στην οποία συμμετείχαν και σειρά πολιτικών προσώπων εκείνη την περίοδο. Και νομίζω ότι μια πολύ απλή έρευνα θα δώσει τις απαντήσεις αυτές στον οποιονδήποτε κακόπιστο. Αν τα ονόματα που σας λέω είναι ή δεν είναι στην απόφαση άσκησης δίωξης του 2022, αν το όνομα αυτό συνδέεται με τον πλοιοκτήτη που δημιούργησε τον σταθμό εδώ, αν ο κ. Βαξεβάνης ήταν διευθυντής ενημέρωσης του τηλεοπτικού αυτού δικτύου, που σημαίνει ότι εμπλέκεται στη δημιουργία τηλεοπτικού δικτύου με όλα τα υπόλοιπα που σας είπα.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Συγνώμη που επανέρχομαι, αλλά επειδή υπήρχαν και άλλα πρόσωπα που εργάζονταν στο ίδιο δίκτυο και πρόσωπα από το κόμμα σας, οι υπαινιγμοί αφορούν και αυτά τα πρόσωπα;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Νομίζω τώρα ας μην είμαστε αφελείς. Ο καθένας καταλαβαίνει ότι άλλη είναι η βαρύτητα ενός διευθυντή ενημέρωσης εκείνη την περίοδο, με εκείνη την περιρρέουσα ατμόσφαιρα σε ένα τέτοιου είδους, πώς να το πω, τηλεοπτικό δίκτυο και άλλη άλλων εργαζομένων.

ΣΠ. ΓΚΟΥΤΖΑΝΗΣ: Άρα, και του διευθυντή, που είναι πάνω από τον διευθυντή ενημέρωσης;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Του διευθυντή ενημέρωσης, πάντως, σίγουρα.

Δ. ΓΚΑΤΣΙΟΣ: Έχει τοποθετηθεί ο Πρωθυπουργός στη συνέντευξή του στον «ΑΝΤ1», αλλά θέλω να επανέλθω, γιατί είδαμε και μέσα στο Σαββατοκύριακο δημοσιεύματα που κρατούν ψηλά τη σεναριολογία για έναν ενδεχόμενο εκλογικό αιφνιδιασμό, μέσα στο επόμενο δίμηνο ή μέσα στο επόμενο τρίμηνο, θέλω να ρωτήσω αν περαιτέρω πόλωση στο πολιτικό σκηνικό θα αποτελέσει έναν παράγοντα που θα αλλάξει αυτή την εξίσωση ή ο πολιτικός διάδρομος είναι καθαρός και πάμε απευθείας σε αυτό που ο κ. Μητσοτάκης έχει τονίσει, εκλογές στο τέλος της τετραετίας;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν έχει αλλάξει τίποτα σε ό,τι αφορά το σχεδιασμό της Κυβέρνησης για τις εκλογές.

Κ. ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ: Προχθές, ρεπορτάζ της εφημερίδας «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ» ανέφερε ότι συντελούνται παρασκηνιακές διαπραγματεύσεις ανάμεσα σε Αθήνα, Παρίσι και Ουάσινγκτον, προκειμένου, αν προκύψει υπηρεσιακή Κυβέρνηση μετά τις πρώτες κάλπες, να βρίσκονται σε εξέλιξη μεγάλες αεροναυτικές ασκήσεις με σκοπό να μην δημιουργήσει προβλήματα η Τουρκία στο Αιγαίο. Έχει υπόσταση αυτό το ρεπορτάζ;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν έχω κάποιο σχόλιο να κάνω. Δεν γνωρίζω το ρεπορτάζ. Θα ενημερωθώ και θα σας πω. Αλλά δεν έχω κάποιο σχόλιο.

Α. ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ: Προηγουμένως, αν κάνω λάθος, διορθώστε με, είπατε στον συνάδελφο ότι το νομικό πλαίσιο δεν επιτρέπει στον Πρωθυπουργό ή και στην Κυβέρνηση να γνωρίζει εάν έχουν γίνει κάποιες νόμιμες επισυνδέσεις, φαντάζομαι και σε πολιτικά πρόσωπα, αυτό εννοούσε. Δηλαδή, Υπουργούς και άλλα πολιτικά πρόσωπα. Ταυτόχρονα, είπατε ότι οι ενδείξεις που έχετε από τα δημοσιεύματα που έχουν βγει, ότι δεν έχει συμβεί κάτι τέτοιο. Μπορεί να έχει συμβεί νόμιμη επισύνδεση και να μην έχουν βρεθεί ευρήματα και να έχει πάει στον κάλαθο των αχρήστων;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ήμουν όσο περισσότερο σαφής μπορώ να είμαι και δεν έχω να προσθέσω κάτι παραπάνω συνεχόμενα σε αυτές τις ερωτήσεις. Το ξαναλέω για να μην υπάρχουν παρανοήσεις. Το πλαίσιο των νόμιμων επισυνδέσεων διέπεται από μια σειρά κανονισμούς και νόμους διαχρονικά. Μέρος αυτών χρήζει βελτίωσης. Αναδείχθηκαν μια σειρά από στρεβλώσεις και παθογένειες, τις οποίες η Κυβέρνησή μας, με το νομοθετικό πλαίσιο που θα φέρει άμεσα, θα αντιμετωπίσει σε έναν βαθμό νομίζω πολύ σημαντικό. Από εκεί και πέρα, δεν είναι δυνατόν να γνωρίζει ο Πρωθυπουργός, ούτε κανένας μέσα στην Κυβέρνηση, τη διαδικασία των νόμιμων επισυνδέσεων που διενεργεί η ΕΥΠ με τις διαδικασίες, τους περιορισμούς και τις προβλέψεις που έχει ο νόμος, παρά μόνο εάν υπάρξουν ευρήματα τα οποία κρίνει η Υπηρεσία ότι πρέπει να ενημερώσει τον Πρωθυπουργό ή, εν πάση περιπτώσει, αυτόν στου οποίου την αρμοδιότητα είναι κάθε φορά. Αυτή είναι η πραγματικότητα, αυτή είναι τώρα, αυτή ήταν και στο παρελθόν. Να θυμίσω, άλλωστε, ότι και στις παρακολουθήσεις, νόμιμες επισυνδέσεις Υπουργών και στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ, παρά το γεγονός ότι ο κ. Τσίπρας άλλα έλεγε στη Βουλή, ήρθαν στο φως πολύ αργότερα. Ο σκοπός της Κυβέρνησης είναι με τις νομοθετικές ρυθμίσεις που θα φέρουμε προς ψήφιση στη Βουλή το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, να αντιμετωπίσουμε μια σειρά από στρεβλώσεις και παθογένειες, που έχει το πλαίσιο αυτό διαχρονικά. Να προχωρήσουμε στην καθολική απαγόρευση εμπορίας, διάθεσης, χρήσης των κακόβουλων λογισμικών στη χώρα και να συντονίσουμε ακόμη περισσότερο το νομοθετικό πλαίσιο που υπάρχει στην Ελλάδα με αυτό που υπάρχει και σε άλλα Κράτη της Ε.Ε., σε ό,τι αφορά το καθεστώς των νόμιμων επισυνδέσεων, έτσι ώστε να έχουμε την καλύτερη δυνατή εξισορρόπηση ανάμεσα στο να κάνουν οι εθνικές Αρχές ασφαλείας τη δουλειά τους, έτσι όπως πρέπει να την κάνουν και βεβαίως να προστατεύονται θεμελιώδη δικαιώματα των πολιτών.

ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σε συνέχεια με αυτό που είπε ο συνάδελφος, κ. Αντωνόπουλος, επειδή ο Πρωθυπουργός το καλοκαίρι συνελήφθη εξ απήνης από τον κ. Κοντολέοντα, γιατί ο κ. Κοντολέων δεν ενημέρωσε ότι παρακολουθούσε τον κ. Ανδρουλάκη, η Κυβέρνηση τώρα πώς έχει εμπιστοσύνη ότι η ΕΥΠ θα κάνει τη δουλειά της, όσον αφορά στις νόμιμες επισυνδέσεις;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν έχω να προσθέσω τίποτα παραπάνω. Είπα δύο πράγματα: Πρώτον, από την αποκάλυψη της υπόθεσης του κ. Ανδρουλάκη και μετά, η Κυβέρνηση ήδη προέβη σε πολύ σημαντικές παρεμβάσεις, πέραν της αντικατάστασης του Διοικητή της ΕΥΠ, στην προσθήκη δεύτερου «φίλτρου» Εισαγγελέα, σε ό,τι αφορά στις εγκρίσεις για τις νόμιμες επισυνδέσεις, που είχε καταργηθεί επί ΣΥΡΙΖΑ, και δεύτερον, ισχύουν αυτά που έχω πει σε όλες τις προηγούμενες απαντήσεις μου.

ΣΠ. ΓΚΟΥΤΖΑΝΗΣ: Ένα συνολικό ερώτημα. Επειδή υπάρχουν πολλά δημοσιεύματα, έχουν βγει «Τα Νέα», «Το Βήμα», «Documento, η «Εφημερίδα των Συντακτών», το «Inside Story» από το οποίο ξεκίνησε κ.τ.λ. και έχουν πολλές πτυχές αυτής της υπόθεσης, τι νομίζετε; Ότι όλοι αυτοί δημοσιεύουν ανυπόστατα και χωρίς αποδείξεις στοιχεία; Τι νομίζετε; Ότι υπάρχει κάποιο κέντρο το οποίο συναρθρώνει εντελώς διαφορετικά και ετερόκλητα Μέσα Ενημέρωσης, για να παρουσιάζει μία ψευδή υπόθεση;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Νομίζω ότι δεν έχει ενδιαφέρον να πω τι νομίζω. Παρ’ όλα αυτά, για να μη θεωρηθεί ότι δεν θέλω να απαντήσω, θα σας πω δύο πράγματα: Πρώτα απ’ όλα σε τέτοιου είδους σοβαρές περιπτώσεις δεν έχει νόημα τι νομίζει και τι πιστεύει κανείς. Στις συντεταγμένες Πολιτείες, στις Δημοκρατίες, στα οργανωμένα Κράτη, υπάρχουν Αρχές και διαδικασίες που οφείλουν ν’ αξιολογούν όλες αυτές τις πληροφορίες και να οδηγούν σε συμπεράσματα. Τι ξέρουμε; Ξέρουμε ότι κακόβουλα λογισμικά υπήρχαν στη χώρα, ήδη από το 2017-2018. Αυτό είναι μια πραγματικότητα. Υπήρχε το Pegasus, νομίζω πρώτη φορά εντοπίστηκε στη χώρα το 2017-18. Ξέρουμε ότι και στην Ελλάδα, όπως και σε άλλες χώρες της Ευρώπης υπάρχει το Predator. Και επιχειρήθηκε να παρακολουθηθούν ή παρακολουθήθηκαν, ενδεχομένως, τηλέφωνα πολιτών και δημοσίων προσώπων στη Γαλλία, στην Ισπανία, στην Πολωνία, στην Ουγγαρία και στην Ελλάδα. Αυτό είναι μια πραγματικότητα. Απέναντι στην πραγματικότητα αυτή δεν μπορούμε να λέμε ότι δεν έχει γίνει τίποτα. Οφείλουμε θεσμικά, με τα εργαλεία που έχουμε στη διάθεσή μας, να ψάξουμε να βρούμε την άκρη του νήματος, να τιμωρηθούν όσοι αποτόλμησαν κάτι τέτοιο σε βάρος συμπολιτών μας, να αποδοθούν ευθύνες όπου υπάρχουν και να βρούμε τρόπους, έτσι ώστε να προστατευθούμε στο μέλλον απέναντι σε αυτού του είδους τις διαδικασίες. Και προς τις δύο αυτές κατευθύνσεις, η Κυβέρνηση έχει κινηθεί από την πρώτη στιγμή. Από την άλλη πλευρά, δεν μπορούμε να μην υπογραμμίζουμε το γεγονός ότι εδώ, σε μία υπόθεση η οποία προφανώς και έχει ορισμένες  πραγματικές διαστάσεις, επιχειρείται να δοθούν διαστάσεις άλλου τύπου. Δεν μπορούμε να μην αναδείξουμε το γεγονός ότι χωρίς στοιχεία, χωρίς τεκμήρια, χωρίς την οποιανδήποτε επιβεβαίωση, ο Πρωθυπουργός εμφανίζεται να είναι ο εγκέφαλος των παρακολουθήσεων στενών, ακόμη και των πιο στενών του συνεργατών, συζύγων, ηθοποιών και ούτω καθεξής. Αυτό είναι ένα στοιχείο το οποίο δεν μπορούμε να μην αναδείξουμε. Κυρίως όταν -επαναλαμβάνω- διοχετεύεται συνεχώς σε δόσεις στην ελληνική κοινή γνώμη, χωρίς το παραμικρό τεκμήριο. Και η απάντηση είναι «δεν φέρω το βάρος της τεκμηρίωσης του ισχυρισμού ή της αποκάλυψης που κάνω εγώ, δηλαδή ο δημοσιογράφος, ο ερευνητής, η εφημερίδα και ούτω καθεξής, αλλά σε καλώ να το αποδείξεις εσύ που σε κατηγορώ». Η ελληνική Δικαιοσύνη οφείλει ένα υπαρκτό πρόβλημα να το δει, να το αντιμετωπίσει, και οφείλουμε όλοι να τη συνδράμουμε προς την κατεύθυνση αυτή. Η Κυβέρνηση θα κάνει ό,τι μπορεί προς την κατεύθυνση αυτή. Αναρωτιέμαι εάν το ίδιο κάνουν και όσοι επικαλούνται ότι έχουν στοιχεία και δεν τα προσκομίζουν στις αρμόδιες Αρχές. Γιατί, άραγε, δεν τα προσκομίζουν στις αρμόδιες Αρχές;

ΣΠ. ΓΚΟΥΤΖΑΝΗΣ: Τώρα θα με κάνετε να τους υπερασπιστώ τους συναδέλφους. Αλλά παρουσιάζουν στοιχεία.  Εδώ, για παράδειγμα, η «Εφημερίδα των Συντακτών» γράφει, ας πούμε, για ραντεβού που έγινε σε συγκεκριμένο ξενοδοχείο του Λονδίνου και στο οποίο ήταν ο κ. Λαβράνος και ο κ. Δημητριάδης και περιγράφει και τους διαλόγους, τι άλλο να κάνει; Έπρεπε να έχει κάνει παρακολούθηση κάποιος, για να φέρει τα στοιχεία; Δημοσιογραφική έρευνα είναι.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Φαντάζομαι κι εκτιμώ ότι όλα τα στοιχεία της δημοσιογραφικής έρευνας και αυτής και κάθε άλλης δημοσιογραφικής έρευνας, η Δικαιοσύνη που δουλεύει με τον τρόπο που πρέπει να δουλεύει, η ανεξάρτητη Δικαιοσύνη, θα τα αξιολογήσει και θ’ αποδώσει στον καθέναν αυτά που πρέπει ν’ αποδώσει. Ευθύνες σ’ εκείνους που ενδεχομένως έκαναν παράνομες πράξεις ή και σ’ εκείνους που επικαλούνται πράγματα που δεν είναι πραγματικά. Αυτό λέω και είναι πάρα πολύ καθαρό. Και όσοι αυτό που λέμε δεν το αντιλαμβάνονται ή συνειδητά το προσπερνούν, δεν προσφέρουν καλή υπηρεσία στη διαλεύκανση αυτής της υπόθεσης, μπερδεύονται. Η Κυβέρνηση είναι η πρώτη που δεν θέλει να μείνει καμία σκιά στην υπόθεση αυτή. Και η Δικαιοσύνη θεσμικά είναι αυτή που οφείλει ν’ ασχοληθεί, ασχολείται, θ’ αξιολογήσει, επαναλαμβάνω, όλα τα στοιχεία που έρχονται στη δημοσιότητα, για να φτάσουμε στην άκρη του νήματος. Έτσι γίνεται στις ευρωπαϊκές Δημοκρατίες, έτσι γίνεται σε κάθε συντεταγμένη Πολιτεία. Διαφορετικά, με το «άκουσα, μου είπαν, υποθέτω, φαντάζομαι, έγινε», δεν πρόκειται να βρεθεί άκρη ποτέ. Και με αυτόν τον τρόπο ωφελημένοι θα είναι ή όσοι έχουν στο μυαλό τους άλλα σενάρια και επιδιώκουν μικροκομματική και μικροπολιτική εκμετάλλευση και εργαλειοποίηση της υπόθεσης αυτής ή όσοι, ενδεχομένως, όντως έκαναν αυτού του είδους τις παράνομες πράξεις και μέσα από αυτήν τη συνεχή διαδικασία σε δόσεις πληροφοριών και ισχυρισμών ατεκμηρίωτων, οι οποίοι δεν συνοδεύονται από στοιχεία, επενδύουν στη συσκότιση. Η Κυβέρνηση επενδύει στη διαλεύκανση, θέλει να μη μείνει καμία σκιά. Και η ελληνική Δικαιοσύνη είναι ο «τόπος», το μέσο, που αυτή η διαλεύκανση θα λάβει χώρα.

ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Επειδή μιλάτε, συνεχώς, για ατεκμηρίωτα στοιχεία. Το είπε νωρίτερα και ο συνάδελφος, ο κ. Γκουτζάνης. Γιατί οι Υπουργοί σας, λοιπόν, δεν κινούνται εναντίον των εφημερίδων και των εντύπων που τα δημοσιεύουν, ποινικά; Έχουμε μία περίπτωση, του κ. Γεωργιάδη, ο οποίος κινήθηκε εναντίον εκείνου που δημοσίευσε τ’ όνομά του. Κινήθηκε νομικά εναντίον του και υπέβαλε μήνυση. Οι άλλοι Υπουργοί σας γιατί δεν κινούνται, αφού είναι ατεκμηρίωτα τα στοιχεία;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όπως είπατε, ο κ. Γεωργιάδης ήδη κινείται νομικά. Ο κάθε Υπουργός έχει τον τρόπο με τον οποίον απαντά σ’ αυτά τα ζητήματα. Υπάρχουν οι δημόσιες τοποθετήσεις του κ. Χατζηδάκη, του κ. Δένδια, του κ. Σκέρτσου, για παράδειγμα, προς την κατεύθυνση αντίδρασης στα όσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας.

Σας ευχαριστώ πολύ.