Καλό μεσημέρι σε όλες και όλους,
Α. Ευρωπαϊκό Συμβούλιο
Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, μεταβαίνει σήμερα το απόγευμα στις Βρυξέλλες, όπου συνέρχεται αύριο Παρασκευή το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, για πρώτη φορά δια ζώσης μετά το ξέσπασμα της πανδημίας του κορονοϊού. Πρόκειται για μείζονος σημασίας συνεδρίαση, τόσο για την Ελλάδα, όσο και για ολόκληρη την Ευρώπη, καθώς το κυρίαρχο ζήτημα της ατζέντας αφορά στην έγκριση της πρότασης που υπέβαλε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το Ταμείο Ανάκαμψης και η διαμόρφωση του νέου Πολυετούς Δημοσιονομικού Πλαισίου 2021-2027.
Αναφορικά με το Ταμείο Ανάκαμψης, υπενθυμίζεται ότι, από την πρώτη στιγμή της πανδημίας, ο Πρωθυπουργός σε συνεργασία με άλλους οκτώ ηγέτες της Ε.Ε. ανέλαβε πρωτοβουλία με στόχο την αντιμετώπιση των κοινών προβλημάτων και, ιδίως, την ανάπτυξη νέων χρηματοδοτικών εργαλείων για τη στήριξη των οικονομιών και της απασχόλησης στα κράτη- μέλη της Ένωσης. Τόσο δημόσια, όσο και στις διμερείς και πολυμερείς επαφές του με Ευρωπαίους ηγέτες υποστήριζε -και υποστηρίζει- σταθερά ότι η Ευρώπη «δεν πρέπει να κάνει για άλλη μια φορά πολύ λίγα, πολύ αργά». Η Ελλάδα χαιρέτησε από την πρώτη στιγμή την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής επισημαίνοντας ότι βρίσκεται σε αντιστοιχία με τις ελληνικές θέσεις τόσο ως προς το μέγεθος, όσο και προς τις μορφές της προτεινόμενης χρηματοδότησης.
Ενόψει της αυριανής συνεδρίασης, ο Πρωθυπουργός επικοινώνησε τη Δευτέρα τηλεφωνικά, με τον Πρόεδρο του Συμβουλίου Charles Michel, προς τον οποίο επανέλαβε τις ελληνικές θέσεις και τόνισε ότι «μετά το τέλος της Συνόδου δεν πρέπει, να γυρίσουμε στις πατρίδες μας χωρίς μία λύση κοινής αποδοχής». Οι αγορές -όπως επισημαίνει ο Πρωθυπουργός- έχουν ήδη υποδεχθεί πολύ θετικά την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και περιμένουν την εφαρμογή της. Στις διαβουλεύσεις αυτές, η Ελλάδα προσέρχεται συνοψίζοντας τις θέσεις της σε τρεις άξονες:
Πρώτον, να διατηρηθεί το ύψος των ενισχύσεων που πρότεινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Δεύτερον, να διατηρηθεί η προτεινόμενη από την Επιτροπή αναλογία επιχορηγήσεων και δανείων, ώστε κεντρικός κορμός των ενισχύσεων να είναι επιχορηγήσεις και όχι ο δανεισμός, και
Τρίτον, να μην υπάρξουν πρόσθετες ειδικές προϋποθέσεις για την ενίσχυση μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, παρά μόνο όσες ήδη προβλέπονται στις Συνθήκες και στο Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης.
Αναφορικά με το Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο 2021-2027, τόσο οι αρχικές όσο και οι συμβιβαστικές προτάσεις κρίνονται γενικά ικανοποιητικές για την Ελλάδα. Όμως είναι ξεκάθαρο ότι οι Ευρωπαίοι Ηγέτες πρέπει να δείξουν στην πράξη, ότι εννοούν ότι λένε. Για παράδειγμα, όταν τα κράτη-μέλη και οι Ευρωπαίοι πολίτες αντιλαμβάνονται ότι ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζει η Ευρώπη είναι οι προσφυγικές-μεταναστευτικές ροές, τότε ο Προϋπολογισμός για το Ταμείο Ασύλου δεν πρέπει να είναι «κολοβός», αλλά επαρκής για να αντιμετωπίσει μια τόσο μεγάλη πρόκληση. Επίσης, όταν η κλιματική αλλαγή είναι παγκόσμια πρόκληση και χρειάζεται άμεσες απαντήσεις τόσο για τον μετριασμό, όσο και για την προσαρμογή σε αυτήν, τότε οι πόροι που διατίθενται για αυτό τον σκοπό πρέπει, επίσης, να είναι επαρκείς.
Ευτυχώς, Ελληνικές θέσεις όπως αυτές, υιοθετούνται από τη μεγάλη πλειοψηφία των εταίρων μας. Ωστόσο, παραμένουν ακόμη διαφωνίες ορισμένων κρατών και καταβάλλεται προσπάθεια να γεφυρωθούν. Θεωρούμε επιτακτική την ανάγκη να ανταποκριθεί η Ευρώπη, το ταχύτερο δυνατό, στις προκλήσεις των καιρών. Έτσι ώστε να ανακάμψουν το ταχύτερο δυνατό οι ευρωπαϊκές οικονομίες και να στηριχθούν οι εργαζόμενοι. Και βέβαια να δικαιωθούν οι εκφραστές του ευρωπαϊκού οράματος και να περιθωριοποιηθούν οι λαϊκιστές που τρέφονται από τις αποτυχίες.
Β. Οικονομία
Η Κυβέρνηση προετοιμάζεται ήδη για την ταχεία και στοχευμένη αξιοποίηση των αυξημένων κοινοτικών πόρων, με σχέδιο που μπορεί να μεταμορφώσει την Ελλάδα. Επιδιώκουμε για το σκοπό αυτό τη μέγιστη δυνατή κοινωνική συναίνεση, μέσα από ένα νέο συμβόλαιο μεταξύ του κόσμου της εργασίας, της παραγωγής και της πολιτικής. Αναθέσαμε την κατάρτιση συγκροτημένης πρότασης που θα αποτελέσει τη βάση του εθνικού σχεδίου στην Επιτροπή Πισσαρίδη και έχουμε ήδη τους άξονες με τις κεντρικές στοχεύσεις που υποδεικνύει. Συγκροτούν ένα σχέδιο που θέτει στόχους που οδηγούν στη μεταμόρφωση της Ελληνικής οικονομίας.
Στις 151 σελίδες του, το Σχέδιο ακουμπά όλες τις πτυχές της οικονομίας και καλύπτει ολόκληρη την κοινωνία. Θέτει συγκεκριμένους στόχους και υποδεικνύει τρόπου για την κατάκτηση τους. Προτάσσει: Την ενίσχυση της παραγωγικότητας, την άνοδο των επενδύσεων και των εξαγωγών ως ποσοστό του Α.Ε.Π., την ενίσχυση της μισθωτής εργασίας και τη μείωση της παραοικονομίας, την υποστήριξη των αδύναμων νοικοκυριών, την επένδυση στην εκπαίδευση και τη γνώση, την αύξηση του μεγέθους των ελληνικών επιχειρήσεων, την προώθηση της τεχνολογίας αιχμής, της καινοτομίας και της ψηφιοποίησης, την επίτευξη φιλόδοξων περιβαλλοντικών στόχων.
Επίσης, μεταξύ άλλων, προτείνονται:
– Η έμπρακτη στήριξη των ανέργων για την επανανένταξή τους στην αγορά εργασίας. Ο Οργανισμός Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (ΟΑΕΔ) να βοηθά ενεργά τους ανέργους για έξι μήνες στην αναζήτηση εργασίας. Αμέσως μετά, όποιοι δεν βρουν δουλειά να καλούνται σε στοχευμένα προγράμματα κατάρτισης και στη συνέχεια να προωθούνται για πρακτική άσκηση σε θέσεις που θα βρίσκει το κέντρο κατάρτισης.
– Η χορήγηση φορολογικών κινήτρων στα νοικοκυριά για να επενδύουν μακροπρόθεσμα σε ελληνικές εταιρείες που εισάγονται στο Χρηματιστήριο Αθηνών, όπως γίνεται στο Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γαλλία και την Ιταλία.
– Η παροχή κινήτρων για συγχωνεύσεις και εξαγορές εταιρειών με στόχο την μεγέθυνση της μέσης ελληνικής επιχείρησης και την επίτευξη οικονομιών κλίμακος.
– Η επιτάχυνση της απονομής δικαιοσύνης, με τη δημιουργία εξειδικευμένων τμημάτων στα δικαστήρια για υποθέσεις σημαντικού οικονομικού ενδιαφέροντος έτσι ώστε να υπάρχουν αποφάσεις το αργότερο σε 12 μήνες.
Σημειώνεται ότι η Κυβέρνηση -όπως τόνισε χθες στα Οινόφυτα ο Πρωθυπουργός- σχεδιάζει την ευθυγράμμιση της χώρας με τη νέα βιομηχανική στρατηγική, που εισηγήθηκε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον περασμένο Μάιο.
Πρώτον, με την τόνωση της επιχειρηματικότητας.
Δεύτερον, με τον ψηφιακό και πράσινο μετασχηματισμό, και
Τρίτον, με την ανάκτηση της αυτονομίας της Ευρώπης σε κρίσιμους στρατηγικούς παραγωγικούς τομείς.
Στο πλαίσιο αυτό η Ειδική Κυβερνητική Επιτροπή με αρμοδιότητα τη βιομηχανία σύντομα θα καταρτίσει ένα προσχέδιο εθνικής στρατηγικής. Για το σκοπό αυτό, θα διατεθούν σημαντικοί πόροι από το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης. Στόχος μας είναι να αυξηθεί το μερίδιο της βιομηχανίας στο Α.Ε.Π. από το 9,5% στο 12%, έως το 2025, και στο 15%, έως το 2030.
Γ. Επενδύσεις
Στο μεταξύ, παρά την κρίση του κορονοϊού, το επενδυτικό ενδιαφέρον στη χώρα μας εντείνεται. Χθες στη διυπουργική Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων εγκρίθηκαν 8 στρατηγικές επενδύσεις, συνολικού ύψους 1,1 δισ. ευρώ, που συμβάλλουν στη δημιουργία 3.300 θέσεων εργασίας. Πρόκειται για μια μαρίνα στη Λευκάδα και τουριστικές επενδύσεις σε Διακοφτό στην Ίο, Βόνιτσα, Κυλλήνη, Μύκονο και Κρήτη.
Δ. Κορονοϊός
Η επιδημιολογική εικόνα της Ελλάδας παραμένει πολύ καλύτερη από τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, αλλά δεν επιτρέπεται κανένας εφησυχασμός. Υπενθυμίζεται, πως μια συγκράτηση του βασικού επιδημιολογικού δείκτης Rt, κάτω από τη μονάδα, κάτω από το 1, ισοδυναμεί με περιορισμό της επιδημίας. Σύμφωνα με την ένατη έκθεση προόδου του Παρατηρητηρίου Covid-19, για το διάστημα 8-15 Ιουλίου, παρατηρείται ότι ο βασικός επιδημιολογικός δείκτης Rt παρέμεινε σταθερά χαμηλός, και διαμορφώθηκε στο 0,4 αυτή την εβδομάδα.
Κατά συνέπεια, μέχρι στιγμής, και παρά τις αφίξεις από το εξωτερικό, η πορεία της επιδημίας δεν φαίνεται να επηρεάστηκε σημαντικά από την αύξηση των επαφών. Ωστόσο, η παραμονή του δείκτη σε επίπεδα χαμηλότερα της μονάδας, συνυπάρχει με αυξημένο σε σχέση με τις πρόσφατες εκθέσεις του Παρατηρητηρίου, ημερήσιο αριθμό κρουσμάτων. Για αυτό, επαναλαμβάνω, δεν επιτρέπεται κανένας εφησυχασμός. Συγκεκριμένα, παρατηρείται επιδείνωση στον μέσο όρο των ημερησίων κρουσμάτων στα 35 κρούσματα ανά ημέρα, από 25 στην προηγούμενη έκθεση.
Σημαντικός αριθμός κρουσμάτων είναι εισαγόμενα. Από τις πύλες εισόδου, τα μεγαλύτερα ποσοστά θετικών δειγμάτων, εντοπίζονται στον Προμαχώνα. Για αυτό, με δεδομένη την επιδείνωση του επιδημιολογικού προφίλ των Βαλκανικών χωρών, αποφασίστηκε η διέλευση από τον Προμαχώνα να γίνεται αποκλειστικά με την επίδειξη αρνητικού μοριακού τεστ (PCR). Στα μεγαλύτερα αστικά κέντρα, όπως στην Αττική και στη Θεσσαλονίκη, σημειώθηκε επίσης, αύξηση κρουσμάτων που πάντως παραμένουν χαμηλά, μεστοσταθμικά, στα 8 κρούσματα ανά ημέρα. Επίσης, αυξήσαμε σημαντικά τον αριθμό των τέστ. Μεσοσταθμικά, διενεργήθηκαν τον Ιούλιο μέχρι στιγμής κατά μέσο όρο 5.000 τεστ ανά ημέρα, αριθμός αυξημένος κατά 1.000 σε σχέση με την προηγούμενο μήνα.
Συμπερασματικά, στο υγειονομικό σκέλος, διαπιστώνεται αύξηση κρουσμάτων, η οποία οφείλεται στα εισαγόμενα κρούσματα, αλλά και στην εσωτερική χαλάρωση. Το γεγονός αυτό, οδήγησε σε αύξηση εισαγωγών στα νοσοκομεία μας, αλλά αυτές παραμένουν σε σχετικά χαμηλά επίπεδα και το κυριότερο, δεν οδηγούν σε απώλειες. Το πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιούλιου είχαμε 449 κρούσματα, αλλά μόνο μια απώλεια ζωής.
Η Κυβέρνηση αξιολογεί καθημερινά την εξέλιξη της πανδημίας. Εντείνει τους ελέγχους στις πύλες εισόδου της χώρας, αλλά επιμένει στην καταπολέμηση του κυριότερου εχθρού: Που είναι ο εφησυχασμός. Η χαλάρωση που οδηγεί στα απαράδεκτα φαινόμενα συγχρωτισμού. Οι αρμόδιες Αρχές έχουν ήδη εντείνει τους ελέγχους και θα τους πυκνώσουν ακόμη περισσότερο. Για το σκοπό αυτό πραγματοποιήθηκε, χθες στο Μέγαρο Μαξίμου, υπό την Προεδρία του Πρωθυπουργού, σύσκεψη συναρμόδιων Υπουργών και υπηρεσιακών παραγόντων. Είναι ανάγκη -όπως υπογράμμισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης- να σταλεί ένα ξεκάθαρο μήνυμα: Ότι για να μην βρεθούμε αντιμέτωποι, με ένα δεύτερο κύμα, είναι επιτακτική ανάγκη, να τηρούνται αυτά τα οποία έχουμε καθορίσει ως απαραίτητες προϋποθέσεις για τη διασφάλιση της δημόσιας υγείας.
Αποτελεί κεντρική πολιτική προτεραιότητα να σταλεί παντού το μήνυμα: Ότι οι έλεγχοι γίνονται όπου χρειάζεται και επιβάλλονται οι διοικητικές κυρώσεις και τα πρόστιμα που ορίζει η Νομοθεσία. Το πλαίσιο που υπάρχει είναι επαρκές, αλλά απαιτείται πιστή εφαρμογή του. Για το σκοπό αυτό, δόθηκε εντολή αυστηροποίησης των ελέγχων και εφαρμογής των προβλεπόμενων χωρίς εκπτώσεις. Ιδίως, στους τομείς που αφορούν στην τήρηση των κανόνων υγιεινής από τους εργαζόμενους και στην αποφυγή του συγχρωτισμού και των συναθροίσεων.
Οι έλεγχοι θα σχεδιάζονται από το συντονιστικό επιχειρησιακό όργανο που λειτουργεί υπό την εποπτεία της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, με βάση τα επιδημιολογικά δεδομένα που θα παρέχει καθημερινά, η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας. Στο όργανο αυτό εκπροσωπούνται όλοι οι φορείς που συμμετέχουν στην ελεγκτική διαδικασία, (Αστυνομία, Λιμενικό, Εθνική Αρχή Διαφάνειας, Αποκεντρωμένη Διοίκηση και κλιμάκια της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή). Και επειδή στην προσπάθεια αυτή δεν μετέχει μόνο ο κεντρικός μηχανισμός, αλλά και οι Περιφέρειες και οι Δήμοι, θα προστεθεί στο συντονιστικό και ένας εκπρόσωπος από κάθε Περιφέρεια και από τους μεγάλους και τουριστικούς Δήμους, ώστε να υπάρξει απόλυτος συντονισμός των ελέγχων και καλύτερη κατανομή των δυνάμεων με μόνο ένα στόχο: Τη μέγιστη δυνατή αποτελεσματικότητα.
Σημειώνεται ότι προχθές 14 Ιουλίου, υπό τις οδηγίες του συντονιστικού οργάνου, πραγματοποιήθηκαν έλεγχοι σε 69 Δήμους σε όλη την επικράτεια. Ελέγχθηκαν συνολικά 569 σημεία και στα 39 από αυτά βεβαιώθηκαν 51 παραβάσεις και επιβλήθηκαν πρόστιμα συνολικού ύψους 13.350 ευρώ, ενώ σε δύο καταστήματα επιβλήθηκε αναστολή λειτουργίας για δεκαπέντε ημέρες. Οι παραβάσεις αφορούσαν κυρίως τη μη χρήση μάσκας από το προσωπικό εργασίας, καθώς και υπέρβαση της αναλογίας ατόμων ανά τετραγωνικό μέτρο. Επαναλαμβάνω, οι έλεγχοι θα ενταθούν. Όχι με τιμωρητική διάθεση, αλλά γιατί είναι ανάγκη να μπεί φρένο στην χαλάρωση που θα φέρει μόνο τα χειρότερα.
Στο πλαίσιο αυτό: Επανέρχεται η ενημέρωση σε εβδομαδιαία βάση και αποκλειστικά για επιχειρησιακά θέματα που αφορούν στα ζητήματα διαχείρισης του Covid 19. Η ενημέρωση θα γίνεται κάθε Τρίτη στις 18:00, στο νέο Εθνικό Συντονιστικό Κέντρο Επιχειρήσεων της Πολιτικής Προστασίας στο Κτήριο Φάρος, στην Κηφισίας 37-39, στο Μαρούσι από τον Υφυπουργό Πολιτικής Προστασίας και Διαχείρισης Κρίσεων κ. Νίκο Χαρδαλιά. Επιπλέον, σας ενημερώνω ότι καθώς οι επιδημιολογικοί δείκτες στη Σουηδία βελτιώνονται, οι πτήσεις θα επιτραπούν από τις 20 Ιουλίου αντί για 22 Ιουλίου, που είχε αρχικά ανακοινωθεί.
Ε. Σε ότι αφορά το μεταναστευτικό
Η Κυβέρνηση παίρνει σταδιακά τον έλεγχο του μεταναστευτικού και θέτει ξεκάθαρους κανόνες για όλους. Στο πλαίσιο αυτό υπογράφηκε χθες τριμερής συμφωνία μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της Ύπατης Αρμοστείας του Ο.Η.Ε. και του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου για την υλοποίηση του στεγαστικού προγράμματος «ESTIA II». Με την συμφωνία αυτή, το Υπουργείο αναλαμβάνει πλέον την υλοποίηση του προγράμματος «ESTIA II», που έως τώρα είχε η Ύπατη Αρμοστεία του Ο.Η.Ε.. Είχε προηγηθεί η έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή χρηματοδότησης 91,5 εκατ. ευρώ προς το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου για την συνέχιση και τη διεύρυνση του προγράμματος. Σημειώνεται ότι, μέχρι τώρα, το πρόγραμμα παρέχει 25.500 θέσεις φιλοξενίας για ευάλωτους αιτούντες διεθνή προστασία, σε διαμερίσματα και μικρά κτίρια σε όλη την Ελλάδα. Οι θέσεις αυτές σχεδιάζεται να αυξηθούν το 2021 σε 40.000.
Κλείνω, σημειώνοντας ότι το απόγευμα ο Πρωθυπουργός θα συμμετάσχει στην τηλεδιάσκεψη του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος και στη συνεχεία θα αναχωρήσει για τις Βρυξέλλες για να συμμετάσχει στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο της 17ης – 18ης Ιουλίου 2020.
Σας ευχαριστώ πολύ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, ισχύει ότι η Επιτροπή των Ειδικών έχει εισηγηθεί υποχρεωτική χρήση μάσκας σε όλους τους κλειστούς χώρους και εάν ναι, τι σκέφτεται η Κυβέρνηση, επ’ αυτού;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Δεν υπάρχει εισήγηση της Επιτροπής. Υπάρχουν μεμονωμένες απόψεις, όπως έχετε ακούσει κι εσείς, από επιδημιολόγους που συμμετέχουν στην Επιτροπή. Συνεδρίασε προχθές η Επιτροπή, δεν ελήφθη τέτοια απόφαση. Αποφασίστηκε να τηρείται το υφιστάμενο πλαίσιο, δηλαδή όπου προβλέπεται η υποχρεωτική χρήση μάσκας, να είναι πραγματικά υποχρεωτική και να ελέγχεται, και όπου γίνεται σύσταση, να υπάρχει σύσταση για χρήση μάσκας. Αν χρειαστεί να προχωρήσουμε σε οποιαδήποτε αλλαγή του πλαισίου αυτού, μετά από εισήγηση της Επιτροπής, δεν θα διστάσουμε να προχωρήσουμε.
Γ. ΧΡΙΣΤΑΚΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, χθες ο πρώην Αρχηγός ΓΕΕΘΑ, ο κ. Αποστολάκης, σε συνέντευξή του στο ΜEGA, ανέφερε, αφενός σε σχέση με το πραξικόπημα στην Τουρκία, ότι η Κυβέρνηση τότε είχε πληροφορίες και αφετέρου ότι έγινε προσπάθεια επικοινωνίας από τον ίδιο με τον ομόλογό του στην Τουρκία, για το θέμα των οκτώ αξιωματικών, η οποία δεν κατέστη εφικτή. Σε σχέση με το τελευταίο και δεδομένου ότι η Τουρκία μονίμως επαναλαμβάνει ότι ζητά την έκδοση των αξιωματικών αυτών, υπάρχει κάποια εξέλιξη, ως προς αυτό το σημείο;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Μόνο ένα σχόλιο: Η Ελλάδα είναι ένα ευρωπαϊκό Κράτος Δικαίου και αυτό θα πρέπει να το σέβονται όλοι.
Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Σε συνέχεια, κύριε Εκπρόσωπε, με την ερώτηση του συναδέλφου, θα ήθελα το σχόλιό σας για το εάν επρόκειτο να μεταφερθεί με ελικόπτερο ο κ. Ερντογάν -αυτά μας είπε ο κ. Αποστολάκης χθες- καθώς επίσης και την αξιολόγηση του εάν θα υπήρχε η δυνατότητα πριν επιληφθεί η Δικαιοσύνη, να μεταφερθούν πίσω οι Τούρκοι αξιωματικοί; Κατάλαβα ότι στο δεύτερο ερώτημα απαντήσατε. Και ένα τρίτο ερώτημα, αν μου επιτρέπετε: Υπάρχει σχεδιασμός επιστροφής των αναδρομικών και σε όσους συνταξιούχους δεν έχουν προσφύγει στη Δικαιοσύνη, γι’ αυτό;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Όσον αφορά το πρώτο σας ερώτημα, απάντησα ήδη, ότι η Ελλάδα είναι ένα ευρωπαϊκό Κράτος Δικαίου. Για όσους λένε, αυτά που λένε, ας κληθούν οι ίδιοι ν’ απαντήσουν.
Σε ό,τι αφορά το δεύτερο ερώτημά σας, έχουμε πει πολλές φορές ότι η Κυβέρνηση φυσικά και τις σέβεται τις αποφάσεις των ανωτάτων δικαστηρίων της χώρας. Το ίδιο θα πράξει και με την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Όμως, πρώτον, χρειάζεται να γίνει μελέτη, του τι ακριβώς προβλέπει η απόφαση αυτή, δεύτερον, θα πρέπει να βρούμε τον τρόπο και τον χρόνο υλοποίησής της, πάντα σε συνάρτηση με τις οικονομικές εξελίξεις και τις δημοσιονομικές δυνατότητες της χώρας, και τρίτον, θέλουμε να στείλουμε ένα ξεκάθαρο μήνυμα σε όλους τους συνταξιούχους ότι δεν χρειάζεται ν’ ασκούν προσφυγές. Δεν χρειάζεται να τρέχουν σε δικηγόρους. Χρειάζεται μόνο να έχουν λίγη υπομονή, καθώς δεν τίθεται κανένα θέμα παραγραφής. Να περιμένουν τις οριστικές ανακοινώσεις της Κυβέρνησης, οι οποίες θα γίνουν μετά από προσεκτική μελέτη της απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Κ. ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, αποδοκιμάζει η Κυβέρνηση την παρουσία του Κωνσταντίνου Μπογδάνου σε συγκέντρωση αντιμεταναστευτικού χαρακτήρα, χθες το βράδυ, στην πλατεία Βικτωρίας; Και που, μάλιστα, ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας συμμετείχε στο ίδιο μπλοκ διαδηλωτών με τον κ. Κασιδιάρη;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Δεν το βλέπουμε έτσι. Βλέπουμε δύο εκδηλώσεις. Ποια ήταν η αντιδιαδήλωση; Το αφήνω σε εσάς να το κρίνετε. Από εκεί και πέρα, ένας βουλευτής μπορεί να συμμετέχει, φαντάζομαι, όπως όλοι νομίζω αποδεχόμαστε, σε μια εκδήλωση διαμαρτυρίας, αν το επιθυμεί.
ΑΙΜ. ΠΕΡΔΙΚΑΡΗΣ: Δύο πράγματα θα ήθελα να ρωτήσω. Το πρώτο, εάν στην εβδομαδιαία ενημέρωση θα είναι παρών και ο κ. Τσιόδρας ή μόνο ο κ. Χαρδιαλιάς. Και το δεύτερο, εξετάζετε, με εισήγηση φυσικά της Επιτροπής των ειδικών λοιμωξιολόγων, ενδεχομένως την παράταση του μέτρου για τα πανηγύρια και τις κοινωνικές εκδηλώσεις με πολύ κόσμο και τον Αύγουστο;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Σε αυτή τη φάση, κρίνουμε σκόπιμο να παραμείνουμε στα επιχειρησιακά δεδομένα, για τα οποία θα υπάρχει ενημέρωση από τον κ. Χαρδαλιά και μόνο. Αν τεθεί αναγκαίο στην πορεία να υπάρξει ευρύτερη ενημέρωση, θα το εξετάσουμε. Επίσης, θα εξετάσουμε στην πορεία εάν χρειάζεται να προχωρήσουμε σε παράταση του μέτρου που έχουμε εξαγγείλει μέχρι τις 31 Ιουλίου. Επαναλαμβάνω, είναι πολύ δυναμική η κατάσταση. Την αξιολογούμε συνεχώς. Παίρνουμε μέτρα εκεί που χρειάζεται, είτε είναι στις πύλες εισόδου, είτε είναι στο εσωτερικό. Και πάντα, με τη συμβολή των ειδικών, είμαστε έτοιμοι να αναπροσαρμόζουμε τη στάση μας.
ΑΜ. ΚΑΤΖΟΥ: Θα ήθελα να σας ρωτήσω, εάν στην επικείμενη Σύνοδο Κορυφής, που είναι για το Ταμείο Ανάκαμψης, θα τεθεί το θέμα της Αγιάς Σοφιάς και σε ποιο επίπεδο. Και αν θεωρείτε ότι θα έχουμε κάποιες αποφάσεις, κάποιες κυρώσεις από πλευράς των Ευρωπαίων, σχετικά με την απόφαση της Τουρκίας. Και μια δεύτερη ερώτηση για τους πλειστηριασμούς. Στο τέλος του μήνα τελειώνει το θεσμικό πλαίσιο. Πότε θα ανακοινωθεί το πρόγραμμα «γέφυρα» και αν θα προστατεύεται το σύνολο των δανειοληπτών.
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Όσον αφορά το δεύτερο ερώτημα, θα ήθελα να μείνουμε στο γεγονός ότι είναι θέμα λίγων ημερών η κατάληξη των συζητήσεων με τους θεσμούς και μετά θα έχετε μια ολοκληρωμένη τοποθέτηση από πλευράς της Κυβέρνησης. Όσον αφορά το ζήτημα της Αγιάς Σοφιάς και της τουρκικής προκλητικότητας, όπως ξέρετε, αυτά τα ζητήματα διαμορφώνονται σιγά-σιγά στην ευρωπαϊκή ατζέντα. Ήδη, έχουμε ένα πρώτο πολύ θετικό βήμα, με τα Συμπεράσματα του Συμβουλίου Εξωτερικών Υποθέσεων, όπως τα αποτύπωσε ο κ. Μπορέλ. Αναμένουμε αυτά να υιοθετηθούν και από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο. Δεδομένης της συγκυρίας και της δυσκολίας της συζήτησης για το βασικό θέμα, που είναι το Ταμείο Ανάκαμψης και το Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο, δεν είναι βέβαιο ότι θα υπάρξουν Συμπεράσματα. Αλλά, αυτό που θέλουμε, είναι να γίνει η συζήτηση, είτε στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, είτε στο περιθώριό του. Αλλά είναι δεδομένο ότι η απόφαση αυτή της Τουρκίας έχει ξεσηκώσει ένα κύμα διαμαρτυρίας παντού στον κόσμο και όχι μόνο στην Ευρώπη. Πρόκειται για να ένα ιστορικό λάθος, όπως έχουμε χαρακτηρίσει την απόφαση μετατροπής της Αγιάς Σοφιάς σε τζαμί, από πλευράς Τουρκίας.
ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Ήθελα να ρωτήσω, εάν η Κυβέρνηση είναι έτοιμη να μας διαφωτίσει για τη μυστική συνάντηση που έγινε προ ημερών στο Βερολίνο, ανάμεσα σε εκπροσώπους δικούς μας, της Τουρκίας και της Γερμανίας. Τελικώς, είμαστε πιο αισιόδοξοι μετά από αυτή τη συνάντηση; Επετεύχθη πρόοδος και αν ναι, σε ποια κομμάτια;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Κατ’ αρχάς, δεν υπάρχουν μυστικές συναντήσεις. Υπάρχουν συναντήσεις μεταξύ υπηρεσιακών παραγόντων, που δεν χρειάζεται να ανακοινώνονται. Από εκεί και πέρα, έχουμε πει ότι ήταν μια προγραμματισμένη συνάντηση της διπλωματικής Συμβούλου του Πρωθυπουργού, κυρίας Σουρανή, με τον Γερμανό ομόλογό της, κ. Χέκεν, ο οποίος προσκάλεσε και τον εκπρόσωπο του Τούρκου Προέδρου, κ. Καλίν, δεδομένου του γεγονότος ότι είχαμε μπροστά μας σημαντικές συζητήσεις για τις ευρωτουρκικές σχέσεις αυτή την εβδομάδα. Εκ του αποτελέσματος -επειδή προηγήθηκε αυτή η συνάντηση του Συμβουλίου Εξωτερικών Υποθέσεων- είναι ξεκάθαρο ότι είχαμε μια σαφή καταδίκη της Τουρκίας για την Αγιά Σοφιά. Και μια σαφή αναφορά ότι ο κ. Μπορέλ αναλαμβάνει την υποχρέωση να καταρτίσει κατάλογο μέτρων, δηλαδή κυρώσεων, σε βάρος της Τουρκίας, αν συνεχίσει την παραβατική της συμπεριφορά.
ΣΑΝ. ΡΙΣΤΟΦΣΚΑ: Μια ερώτηση για τις χθεσινές βουλευτικές εκλογές στη Βόρεια Μακεδονία. Η Ελλάδα τι περιμένει από την καινούργια Κυβέρνηση, όποια κι αν είναι;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Δεν θα ήθελα να σχολιάσω εσωτερικά ζητήματα, όπως οι εκλογές μιας χώρας, οποιαδήποτε κι αν είναι αυτή. Από την άλλη πλευρά, αυτό που θα θέλαμε, γενικά για τις χώρες των Δυτικών Βαλκανίων, είναι να ακολουθηθεί η ευρωπαϊκή ατζέντα και να υπάρξει πρόοδος των ενταξιακών διαπραγματεύσεων. Γιατί αυτό είναι καλό για τους λαούς των χωρών αυτών, αλλά και προς όφελος της Ελλάδας.
Ν. ΣΤΑΥΡΟΥΛΑΚΗΣ: Υπάρχει μια επιστολή στον Ο.Η.Ε. πέντε χωρών, μεταξύ των οποίων και της χώρας μας, με την οποία, μεταξύ άλλων, αίρεται η εμπιστοσύνη στην Κυβέρνηση της Τρίπολης. Θέλω να ρωτήσω, εάν υπάρχουν επόμενα στάδια σε αυτή τη στρατηγική, εάν αλλάζει το πλαίσιο των διπλωματικών σχέσεων και ό,τι άλλο εσείς κρίνετε ότι πρέπει να μας πληροφορήσετε.
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Είναι πάγια θέση της Ελλάδας ότι θέλουμε πολιτική λύση στο ζήτημα της Λιβύης. Από εκεί και πέρα, δεν μπορούμε να δεχόμαστε ενέργειες, οι οποίες οδηγούν σε παράνομα μνημόνια, όπως το μνημόνιο το οποίο υπεγράφη μεταξύ της Κυβέρνησης Σάρατζ και της Τουρκίας. Επομένως, παραμένουμε σταθεροί στην πολιτική θέση. Αναδεικνύουμε τις αντιφάσεις της Κυβέρνησης Σάρατζ.
Σας ευχαριστώ.