Καλό μεσημέρι σε όλες και όλους,
Α. Κορονοϊός
Στην πρώτη φάση αντιμετώπισης του κορονοϊού τα καταφέραμε. Ακούσαμε τις απόψεις των ειδικών, πήραμε έγκαιρα αποφάσεις και πειθαρχήσαμε στα σκληρά, αλλά απολύτως αναγκαία μέτρα που πήρε ο Πρωθυπουργός και η Κυβέρνηση. Και το κάναμε αυτό για πολύ καιρό, όχι μόνο κατά τη διάρκεια του lockdown τον Μάρτιο και τον Απρίλιο, αλλά και μετά την άρση του, στις 4 Μαΐου 2020. Κάναμε την Ελλάδα, όλοι μαζί, χώρα πρότυπο διεθνώς στην αντιμετώπιση της παγκόσμιας κρίσης που προκαλεί η πανδημία του κορονοϊού. Και από τις 15 Ιουνίου και μετά ανοίξαμε σταδιακά τις πύλες της χώρας μας στον κόσμο. Γιατί είμαστε μια ανοιχτή κοινωνία με φιλόξενους ανθρώπους, αλλά και μια χώρα που πέρυσι είχε 18 δισ. ευρώ άμεσες εισπράξεις από τον τουρισμό.
Ανοίξαμε για να υποδεχθούμε τους επισκέπτες μας, πάντα με γνώμονα την προστασία της δημόσιας υγείας και της ανθρώπινης ζωής. Όταν ανοίγαμε τις πύλες της χώρας μας στον κόσμο, ξέραμε ότι θα υπάρξουν εισαγόμενα κρούσματα κορονοϊού. Με αυτή την εκτίμηση, οργανώσαμε ένα πρωτοποριακό σύστημα στοχευμένων ελέγχων, αλλά και άμεσης ιχνηλάτησης των όποιων κρουσμάτων, προκειμένου να περιχαρακώνονται γρήγορα και να μην υπάρχει διασπορά στην κοινότητα. Μέχρι στιγμής, αυτό δουλεύει καλά. Σε 31.169 τεστ που έγιναν σε όλες τις πύλες εισόδου της χώρας το διάστημα 1 έως 6 Ιούλιου 2020, εντοπίστηκαν 100 θετικά. Δηλαδή, μόλις το 0,3%. Επομένως, υπάρχουν εισαγόμενα κρούσματα, αλλά η αύξηση είναι ήπια και ελεγχόμενη.
Τα μεγαλύτερα προβλήματα οφείλονται στην εισροή κρουσμάτων από τα χερσαία σύνορα, ιδίως γιατί εμφανίζεται έξαρση του κορονοϊού στις χώρες των Βαλκανίων. Και αναδιατάξαμε τα δειγματοληπτικά, στοχευμένα τεστ για τον κορονοϊό δίνοντας πολύ μεγαλύτερη έμφαση στην πύλη εισόδου του Προμαχώνα. Παρακολουθούμε τα επιδημιολογικά δεδομένα σε διεθνές επίπεδο και είμαστε έτοιμοι να αναπροσαρμόζουμε ανάλογα τις αποφάσεις μας. Είτε αποκλείοντας, ελπίζουμε προσωρινά, επισκέπτες από βεβαρημένες περιοχές -όπως δυστυχώς έγινε με τη Σερβία- είτε επιτρέποντας πιο γρήγορα πτήσεις από άλλες χώρες, όπως θα γίνει με το Ηνωμένο Βασίλειο από τις 15 Ιουλίου.
Παρακολουθούμε, αναλύουμε, αναπροσαρμόζουμε τη στρατηγική μας. Όμως, ο μεγαλύτερος κίνδυνος αυτή τη στιγμή, δεν είναι από το εξωτερικό. Είναι στο εσωτερικό. Είναι τα απαράδεκτα φαινόμενα χαλάρωσης. Διότι ο κορονοϊός δεν έφυγε. Είναι εδώ και τρέφεται από τη χαλάρωσή μας. Ας μην του κάνουμε τη χάρη. Είναι απολύτως απαραίτητο, ιδίως τώρα, που έχει σε μεγάλο βαθμό αποκατασταθεί η κοινωνική και επαγγελματική ζωή, τώρα, που λόγω καλοκαιριού έχουν αυξηθεί οι μετακινήσεις μας σε διάφορες περιοχές της χώρας, τώρα, που έχουν ξεκινήσει διάφορες εκδηλώσεις στις πόλεις και στα χωριά μας, επαναλαμβάνω, είναι απολύτως απαραίτητο, να είμαστε διπλά προσεκτικοί!
Τηρούμε τις συστάσεις των ειδικών, τηρούμε τους κανόνες ατομικής υγιεινής και προστασίας, φοράμε μάσκα όπου χρειάζεται ή συστήνεται, τηρούμε τις αποστάσεις. Αυτά αν τα κάνουμε θα πάψουμε να τρέφουμε τον κορονοϊό. Ο καθένας και η καθεμία ατομικά, έχουμε ευθύνη, απέναντι στον εαυτό μας, απέναντι στους ανθρώπους που αγαπάμε και έναντι της κοινωνίας. Ιδίως όμως έχουν ευθύνη οι επαγγελματίες και οι εργαζόμενοι, από τα εμπορικά καταστήματα μέχρι τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος και από τα ξενοδοχεία μέχρι τις μεταφορές. Επαγγελματίες και εργαζόμενοι που είναι, όλοι, πολύτιμοι σύμμαχοι σε αυτό τον αγώνα. Η Κυβέρνηση τους καλεί να συνεχίσουν να είναι σύμμαχοι και πρεσβευτές σε αυτόν τον αγώνα. Πιστεύουμε ότι η συντριπτική πλειοψηφία θα συνεχίσει, όπως το έκανε και μέχρι σήμερα, να ανταποκρίνεται με υψηλό αίσθημα ευθύνης σε αυτό το πρόσθετο καθήκον που επιβάλλει η αντιμετώπιση της πανδημίας.
Διαβεβαιώνουμε ότι η Κυβέρνηση θα ενεργοποιήσει όλους τους μηχανισμούς ελέγχου που έχει στη διάθεσή της, για να προστατεύσει τους πολλούς υπεύθυνους, από τους λίγους επιπόλαιους. Από σήμερα μπαίνει σε εφαρμογή ένα σχέδιο εκτεταμένων ελέγχων, από όλες τις κρατικές και περιφερειακές υπηρεσίες, υπό τον συντονισμό της Ενιαίας Αρχής Διαφάνειας. Τα πρόστιμα για παραβάσεις είναι αυστηρά. Σε μια περίοδο δυσπραγίας, μάλιστα γίνονται πιο αυστηρά. Είναι όμως στο χέρι όλων των επαγγελματιών και των εργαζομένων να τα αποφύγουν. Τηρώντας τους κανόνες. Που είναι κοινοί για όλους. Βαριά είναι τα πρόστιμα, για παράδειγμα, και για τους επιβάτες στα μέσα μεταφοράς, όχι μόνο στις αστικές συγκοινωνίες, αλλά και στις λοιπές χερσαίες, ακτοπλοϊκές και αεροπορικές μεταφορές.
Θα είναι όμως πολλαπλάσιο το οικονομικό κόστος αν επιτρέψουμε να αυξηθούν τα κρούσματα του κορονοϊού, να γεμίσουν τα νοσοκομεία μας και να κινδυνεύσουμε να χάσουμε τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο, δύο μήνες που αναμένεται να δώσουν ανάσα στις τουριστικές περιοχές. Και θα είναι εγκληματικό, αν από επιπολαιότητα, αφεθούμε να χαλαρώσουμε θέτοντας σε κίνδυνο την υγεία αγαπημένων μας προσώπων. Αν χαλαρώσουμε, θα το πληρώσουμε!
Β. Οικονομία
Η Κυβέρνηση αποκαθιστά μια αδικία σε βάρος 235.233 συνταξιούχων που ταλαιπωρήθηκαν με τον αντισυνταγματικό νόμο Κατρούγκαλου-ΣΥΡΙΖΑ. Από χθες το βράδυ πιστώνονται τα ποσά των αναδρομικών των επικουρικών συντάξεων στους λογαριασμούς των δικαιούχων με το συνολικό καταβαλλόμενο ποσό προ φόρων να φτάνει τα 142,7 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι από τις 2 Ιουνίου αυξήθηκαν οι επικουρικές συντάξεις που είχαν περικοπεί με το νόμο Κατρούγκαλου-ΣΥΡΙΖΑ, επειδή το άθροισμα κύριας και επικουρικής υπερέβαινε τα 1.300 ευρώ. Σε σχέση με τη φορολογία, μπήκε σε διαβούλευση το νέο φορολογικό νομοσχέδιο που περιλαμβάνει ρυθμίσεις για την προσέλκυση επενδύσεων, τον εξορθολογισμό της φορολογίας των οχημάτων, την εξώδικη επίλυση διαφορών που εκκρεμούν στα δικαστήρια φορολογικών διαφορών.
Ανάμεσα στα άλλα, προβλέπονται:
– Θέσπιση αυτοτελούς φορολόγησης με συντελεστή 7% για το παγκόσμιο εισόδημα των συνταξιούχων αλλοδαπής που μεταφέρουν τη φορολογική τους κατοικία στην Ελλάδα.
– Νέο πλαίσιο για τη δωρεάν παροχή μετοχών από τις επιχειρήσεις στους εργαζόμενους.
– Απαλλαγή από το τέλος επιτηδεύματος για τους αγρότες και μετά την παρέλευση πενταετίας από την ημερομηνία ένταξης στο κανονικό καθεστώς Φ.Π.Α.
– Αλλαγή του τρόπου υπολογισμού των τελών ταξινόμησης, με μείωση τελών για τα νέα καινούργια Ι.Χ. και αύξηση για όσα ΙΧ φέρουν πρώτη ημερομηνία ταξινόμησης έως τις 31 Αυγούστου 2018, έτσι ώστε να μειωθεί το περιβαλλοντικό αποτύπωμα που προκαλεί η εισαγωγή παλαιών -και πιο ρυπογόνων- μεταχειρισμένων Ι.Χ. από το εξωτερικό.
– Σύσταση επιτροπής Εξώδικης Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών, που εκκρεμούν ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας και των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων φορολογικών διαφορών. Κάτι που αποσυμφορίζει τα δικαστήρια, σταματά να κρατά σε ομηρεία πολλούς φορολογουμένους που είχαν εκκρεμείς φορολογικές υποθέσεις και φέρνει έσοδα ταχύτερα στο δημόσιο ταμείο.
Σημειώνεται ακόμη ότι ενεργοποιείται, για πρώτη φορά, η διαδικασία υποβολής αιτήσεων για την χορήγηση ενισχύσεων ήσσονος σημασίας (de minimis) στον τομέα της παράκτιας αλιείας. Το συνολικό ύψος της αποζημίωσης των πληγέντων αλιέων από την υγειονομική κρίση ανέρχεται στα 15,2 εκατ. ευρώ.
Δικαιούχοι είναι οι ιδιοκτήτες επαγγελματικών αλιευτικών σκαφών εφόσον τα σκάφη τους διαθέτουν αλιευτική άδεια σε ισχύ και δραστηριοποιούνται στην παράκτια αλιεία. Η ψηφιακή πλατφόρμα είναι ανοιχτή για την υποδοχή των αιτημάτων από χθες Τετάρτη 8 Ιουλίου μέχρι και την Παρασκευή 28 Αυγούστου 2020.
Γ. Παιδεία
Νωρίτερα σήμερα η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκη Κεραμέως παρουσίασε το νομοσχέδιο που στοχεύει στον εκσυγχρονισμό του ιδιωτικού σχολείου. Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις κινούνται σε τρεις βασικούς άξονες:
α) Απλοποίηση πλαισίου λειτουργίας, περισσότερη αυτονομία και ευελιξία στην οργάνωση και λειτουργία των ιδιωτικών σχολείων,
β)αποτελεσματικότερη αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού και στήριξη των εκπαιδευτικών, και
γ) αξιοποίηση κτηριακών εγκαταστάσεων.
Το προτεινόμενο νομοσχέδιο, εκσυγχρονίζει τη λειτουργία των ιδιωτικών σχολείων, και χτίζει μια νέα σχέση εμπιστοσύνης. Από το συγκεντρωτισμό, τον κρατικό παρεμβατισμό, την ακαμψία και τον περιορισμό πρωτοβουλιών, περνάμε στην αποκέντρωση, την αυτονομία, την ευελιξία, την ενίσχυση καινοτομιών και τη συνεργασία. Το νομοσχέδιο πρόκειται να αναρτηθεί προς δημόσια διαβούλευση αργότερα μέσα στην ημέρα.
Δ. ΣΥΡΙΖΑ
Είναι απαράδεκτο ο Αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης να λοιδορεί την Πατρίδα μας στο εξωτερικό. Την ώρα που η Ελλάδα ανακτά το κύρος της και αναγνωρίζεται διεθνώς, ως χώρα πρότυπο στην αντιμετώπιση της παγκόσμιας κρίσης του κορονοϊού, ο κ. Τσίπρας προσπαθεί να την εκθέσει. Είναι προφανές πως ο πανικός που τον κατέλαβε μετά τις αλλεπάλληλες αποκαλύψεις, τον σέρνει σε νέες πολιτικές αθλιότητες. Φαίνεται ταυτόχρονα, ότι με ακρότητες και ακατάσχετο υβρεολόγιο, ο κ. Τσίπρας επιχειρεί να επιβάλει σιωπή στο εσωτερικό του κόμματός του, να πολώσει, να φανατίσει και να σπείρει τοξικότητα στο πολιτικό σύστημα.
Όταν, όμως, μιλά για «διεφθαρμένο κόμμα», ο κόσμος καταλαβαίνει. Και κοιτάζει στην αυλή του «μαγαζιού» και των «παραμάγαζων». Όταν μιλά για επιθέσεις -έτσι τις χαρακτήρισε- που αφορούν το κόμμα και όχι ένα πρόσωπο, δεν αποκρούει, αλλά διαχέει στους συντρόφους του τις ευθύνες για τα καταγγελλόμενα. Όταν ταυτίζεται και ταυτίζει το κόμμα του με τον κ. Παππά, δεν τον καλύπτει. Αποκαλύπτει εξάρτηση και πολιτική συνενοχή. Όταν αποφεύγει να απαντήσει για την ουσία, δεν απαλλάσσεται, αλλά διευρύνει το πολιτικό κατηγορητήριο που αναπτύσσεται σε βάρος του στην αντίληψη των πολιτών. Αντί για προσχηματικές υπεκφυγές, αντί για ύβρεις και κραυγές σε βάρος της χώρας, περιμένουμε απαντήσεις για την ταμπακέρα.
Ε. Πρόγραμμα Πρωθυπουργού
Χθες το απόγευμα ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης επισκέφθηκε το κέντρο προστασίας παιδιών «Η Μητέρα» στο πλαίσιο εκδήλωσης για το νέο σύστημα αναδοχής και υιοθεσίας. Όπως τόνισε, η Ελλάδα διαθέτει πλέον ένα σύγχρονο και διαφανές σύστημα αναδοχής και υιοθεσίας, που μπορεί να συνδέσει γρήγορα παιδιά με γονείς που θέλουν να τους προσφέρουν τη θαλπωρή του οικογενειακού περιβάλλοντος. Πρόκειται για ένα ψηφιακό σύστημα που διαθέτει πλήρη βάση δεδομένων ώστε να συνδέει αποτελεσματικά παιδιά με γονείς και έρχεται λίγους μήνες μετά τη δέσμευση του Πρωθυπουργού -τον περασμένο Δεκέμβριο- ότι έως το τέλος του 2020 οι κοινωνικές υπηρεσίες θα είχαν αποκτήσει συνολικό έλεγχο της πληροφορίας, με την εγγραφή όλων των ανηλίκων που εμπίπτουν στο ηλεκτρονικό εθνικό μητρώο αναδοχής και υιοθεσίας.
Σε λίγη ώρα ο Πρωθυπουργός θα μιλήσει στη Βουλή στη συζήτηση για το νομοσχέδιο που αφορά τις δημόσιες συναθροίσεις.
Το απόγευμα θα παραστεί στην τελετή καθέλκυσης και ένταξης του νεότευκτου περιπολικού σκάφους RAFNAR 1100 στο Λιμενικό Σώμα-Ελληνική Ακτοφυλακή προερχόμενο από την προσφορά της Εταιρείας Κοινωνικής Προσφοράς Ελληνικού Εφοπλισμού «ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ».
Το Σαββατοκύριακο θα επισκεφθεί την Άρτα και την Κέρκυρα.
Σας ευχαριστώ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, οι εκτεταμένοι έλεγχοι που προαναγγέλετε, σε ό,τι αφορά στην αντιμετώπιση της πανδημίας του κορονοϊού, να υποθέσουμε πως είναι ο προθάλαμος νέων περιοριστικών μέτρων και ποιου εύρους; Τι χαρακτήρα θα έχουν αυτά; Πιθανότατα θα έχουμε και ευρύτερου του τοπικού χαρακτήρα, που έχετε ήδη υπαινιχθεί;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Χτυπάμε σήμερα μία καμπάνα κινδύνου, όχι ένα καμπανάκι. Τα φαινόμενα χαλάρωσης δεν πρέπει να συνεχιστούν. Είμαστε αποφασισμένοι να δείξουμε ότι πρέπει να τηρηθούν τα μέτρα. Βασιζόμαστε στο γεγονός ότι η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών ανταποκρίνεται, αλλά θέλουμε να δείξουμε ότι η Πολιτεία είναι εκεί και αναδεικνύει προβλήματα καταστρατήγησης των κοινών κανόνων, ώστε ν’ αποκαλυφθούν οι επιπόλαιοι, οι οποίοι δρουν σε βάρος των συνεπών. Επομένως, θα περιμένουμε αυτές τις ημέρες -και ιδίως μέχρι τη Δευτέρα- να δούμε τα αποτελέσματα που θα έχει αυτή η προσπάθεια εγρήγορσης και καταπολέμησης του εφησυχασμού. Και είμαστε εδώ να πάρουμε οποιοδήποτε αναγκαίο νέο μέτρο χρειαστεί.
Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Καλησπέρα, Κύριε Εκπρόσωπε. Θα ήθελα να σχολιάσετε την επιλογή του Ομίλου Μαρινάκη να επιστρέψει τα χρήματα που έλαβε ο Όμιλός του για τη διαφήμιση «Μένουμε Σπίτι», σε συνδυασμό με το, αν βεβαίως υπάρχει διάθεση από την Κυβέρνηση να παροτρύνει κι άλλους ιδιοκτήτες ΜΜΕ να λειτουργήσουν αντίστοιχα. Αλλά και μια υποερώτηση, αν μου επιτρέπετε: Υπάρχει η σκέψη να συνεργαστείτε με την ΕΣΗΕΑ για το πώς μπορεί αυτά τα χρήματα, τουλάχιστον του Ομίλου Μαρινάκη, να επιστραφούν σε άνεργους δημοσιογράφους. Θα δεχθείτε τις προτάσεις, ή θα συζητήσετε, τουλάχιστον, τις προτάσεις που σας έχει υποβάλει η ΕΣΗΕΑ για τα μέτρα, για τον Τύπο συνολικότερα;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Τα συγκεκριμένα Μέσα συμμετείχαν στην εκστρατεία για τον κορονοϊό και συνέβαλαν θετικά στην ενημέρωση των πολιτών. Εφόσον τα χρήματα επιστραφούν, θα πάνε στον Κρατικό Προϋπολογισμό.
ΑΙΜ. ΠΕΡΔΙΚΑΡΗΣ: Θα επανέλθω λίγο στο πρώτο ερώτημα. Σχετικά με τα μέτρα που λέτε ότι θα εξετάσετε από τη Δευτέρα να επιβάλετε. Τα μέτρα αυτά μπορεί να είναι τοπικά lockdown, μπορεί να είναι κάποια μέτρα πρόσθετα πρόληψης και προστασίας; Τι ακριβώς είναι αυτό που εννοείτε; Και κάτι ακόμα, υπάρχει κάποιο νεότερο σε σχέση με τον τουρισμό, με το αν θ’ ανοίξουν ή θα κλείσουν σύνορα, ή αυτό θα πρέπει να το περιμένουμε προς τις 15 του μήνα;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Όλα αυτά τα οποία αναφέρατε είναι μέσα στην παλέτα των επιλογών. Θα τα εξετάσουμε, μετά τ’ αποτελέσματα του Σαββατοκύριακου και θα ανακοινώσουμε οποιοδήποτε νέο μέτρο πάρουμε.
Κ. ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, καλησπέρα σας. Επειδή η εταιρεία ALTER EGO επέστρεψε τα χρήματα, διότι -όπως σημειώνει- δεν συντάσσεται με τη μέθοδο, τα μέτρα και τα σταθμά διανομής των κονδυλίων, η Κυβέρνηση προβληματίζεται από το περιεχόμενο της ανακοίνωσης, πέρα από την κίνηση της εταιρείας;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Νομίζω ότι έχω απαντήσει σε προηγούμενη ερώτηση και δεν θα ήθελα να σχολιάσω οποιαδήποτε αντίληψη έχει όποιος κάνει μια ανακοίνωση για το θέμα αυτό.
ΣΑΝ. ΡΙΣΤΟΦΣΚΑ: Είπατε πριν για την κατάσταση στα Βαλκάνια. Ποια είναι η θέση της Κυβέρνησης, όσον αφορά τα χερσαία σύνορα για άνοιγμα για πολίτες που είναι από τις γειτονικές χώρες μετά τις 15 Ιουλίου;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Τις πρώτες μέρες που επιλέξαμε να ανοίξουμε μόνο τον Προμαχώνα για είσοδο των πολιτών για τουριστικούς σκοπούς, αντιμετωπίσαμε μια κριτική γιατί ανοίγουμε μόνο τον Προμαχώνα. Νομίζω ότι έγινε αντιληπτό, από τα στοιχεία που βλέπουμε τις τελευταίες μέρες σε όλες τις χώρες της Βαλκανικής, πως οτιδήποτε άλλο θα είχε δημιουργήσει πολύ μεγαλύτερα προβλήματα στην Ελλάδα και επομένως θα ήμασταν σήμερα, ενδεχομένως, στην ανάγκη να πάρουμε πολύ πιο αυστηρά μέτρα, σε ό,τι αφορά την είσοδο ξένων πολιτών στη χώρα μας, ιδίως από τα χερσαία σύνορα. Παρακολουθούμε πάρα πολύ στενά, σε καθημερινή βάση, την εξέλιξη των κρουσμάτων σε όλες τις χώρες της Βαλκανικής. Δυστυχώς, η τάση είναι ανοδική και μάλιστα απότομα ανοδική, κάτι το οποίο μας έχει φέρει σε εγρήγορση. Είμαστε σε συνεχή επικοινωνία με τις αρμόδιες Αρχές των άλλων χωρών της Βαλκανικής, προκειμένου να δώσουμε τεχνογνωσία και να έχουμε ανταλλαγή απόψεων. Επαναλαμβάνω ότι είναι ένας κίνδυνος τα εισαγόμενα κρούσματα, αλλά -επειδή έχουμε ένα καλό δίκτυο αυτή τη στιγμή υποδοχής και αντιμετώπισης αυτών των θεμάτων- δεν είναι ο κύριος κίνδυνος. Ο κύριος κίνδυνος είναι στο εσωτερικό και προκύπτει από τη χαλάρωση. Και η χαλάρωση φαίνεται. Είναι πεντακάθαρη γύρω μας σε όλες τις πτυχές της οικονομικής και κοινωνικής δραστηριότητας. Και είναι στο χέρι μας να τη σταματήσουμε.
ΑΜ. ΚΑΤΖΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, σχετικά με την Αγιά Σοφιά. Περιμένουμε την απόφαση Ερντογάν μέσα στην εβδομάδα. Υπάρχουν προκλητικές δηλώσεις και δημοσιεύματα του τουρκικού Τύπου ότι μάλλον θα μετατραπεί σε τζαμί. Θέλω να μου πείτε, εάν η Κυβέρνηση έχει αποφασίσει να κάνει κάποιες ενέργειες σχετικά με το ζήτημα αυτό. Και ένα δεύτερο ερώτημα οικονομικό. Δίνονται τα στοιχεία για τη βουτιά του τζίρου στην εστίαση το τελευταίο διάστημα. Υπάρχει περίπτωση να δούμε νέα μέτρα στήριξης του κλάδου; υπάρχει ένα σενάριο να επεκταθεί η μείωση του ενοικίου μέχρι τέλος του έτους.
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Ξεκινώ από τη δεύτερη ερώτησή σας. Είμαστε έτοιμοι να κάνουμε ό,τι χρειαστεί για να στηρίξουμε, όχι μόνο τις τουριστικές επιχειρήσεις, αλλά και οποιονδήποτε κλάδο της οικονομίας αντιμετωπίζει προβλήματα. Το έχουμε αποδείξει τους προηγούμενους μήνες. Θα συνεχίσουμε να το κάνουμε. Παραπέμπω και στην τελευταία ομιλία του Πρωθυπουργού στη Βουλή, όπου είπε ακριβώς αυτό: Ότι έχουμε εφεδρείες, προκειμένου να στηρίξουμε την οικονομία για να αντιμετωπίσει τα προβλήματα της κρίσης, αλλά και για να πυροδοτήσουμε μια δυναμική επανεκκίνηση. Όσον αφορά το θέμα της Αγιάς Σοφιάς, περιμένουμε να δούμε τα αποτελέσματα και το τι τελικά θα αποφασίσει η τουρκική πλευρά. Εμείς έχουμε κάνει τις ενέργειές μας εδώ και πολύ καιρό. Θυμίζω, για παράδειγμα, την επιστολή της Υπουργού Πολιτισμού κυρίας Μενδώνη στην Ουνέσκο, από τον Ιούνιο. Έχουμε αναδείξει το θέμα παντού σε όλα τα διεθνή fora και έχει τοποθετηθεί και ο Πρωθυπουργός με τις επιστολές, που ξέρετε, στην επικεφαλής της Κομισιόν και τον επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου. Άρα, αναμένουμε από την Τουρκία τις αποφάσεις της και θέλουμε να πιστεύουμε ότι δεν θα κάνει αυτό το λάθος, το οποίο -όπως έχουμε πει πολλές φορές- θα δημιουργήσει ένα τεράστιο, αγεφύρωτο ψυχικό χάσμα ανάμεσα στους Χριστιανούς και την Τουρκία.
ΣΤ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΥ: Πέρα από το ζήτημα μιας πολιτικής ηθικής για τον κ. Παππά, που με βάση όσα λέει ο κ. Καλογρίτσας προκύπτει, ποια διάσταση δίνετε στον ρόλο του πρώην Υπουργού για να ενεργοποιηθεί, ενδεχομένως, το χαρτί της Εξεταστικής Επιτροπής; Δηλαδή, ο κ. Παππάς, πέρα από το γεγονός που περιγράφει ο κ. Καλογρίτσας ότι φέρθηκε πολιτικά με έναν αήθη τρόπο, υπάρχουν κατηγορίες που μπορεί να στοιχειοθετούν Εξεταστική;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Αυτή τη στιγμή, είμαστε στη φάση αποτύπωσης της πολιτικής ευθύνης και ζητούμε από τον Αρχηγό της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης να τοποθετηθεί και να μην υπεκφεύγει, εκτός αν όλοι εκλάβουμε ως οριστική την απόφασή του να εναγκαλιστεί πλήρως με τον κ. Παππά και άρα να υιοθετήσει και ο ίδιος την ευθύνη. Όσον αφορά το νομικό σκέλος, αυτό είναι θέμα το οποίο, κατ’ αρχάς, αφορά τη Δικαιοσύνη. Μετά τις εξελίξεις στο επίπεδο της Δικαιοσύνης, θα δούμε πώς θα μεταφερθεί στη Βουλή, γιατί κάποια στιγμή αναμένουμε ή εικάζουμε όλοι ότι θα μεταφερθεί. Τότε θα μπορέσουμε να έχουμε περισσότερες λεπτομέρειες για το πώς θα κινηθούμε από εκεί και μετά.
ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Επειδή μιλάτε συνεχώς αυτές τις μέρες για απότομα ανοδική τάση, ειδικά στα Βαλκάνια, σε σχέση με τον κορονοϊό, υπάρχει κάποια εκτίμηση, έχετε κάποια αριθμητική εικόνα γι’ αυτές τις συνέπειες στον τουρισμό; Υπάρχουν, δηλαδή, λιγότερες κρατήσεις για τον Ιούλιο-Αύγουστο ή τον Αύγουστο -Σεπτέμβριο; Έχει επιπτώσεις;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Αυτή τη στιγμή -και παρακολουθούμε καθημερινά τις εξελίξεις- είμαστε σε επίπεδο πτώσης πάνω από 80%, ακόμα και τις τελευταίες ημέρες, σε σχέση με τα αντίστοιχα περσινά επίπεδα. Επομένως, είναι περιορισμένες οι ροές. Γι’ αυτό επαναλαμβάνω, ότι αυτή τη στιγμή, συνεχίζουμε τον σωστό έλεγχο των χερσαίων συνόρων -δεν είναι το θέμα των πτήσεων ή των άλλων πυλών εισόδου της χώρας- και αυτό που μας ανησυχεί, είναι κυρίως ο εφησυχασμός στο εσωτερικό. Και θα συνεχίσουμε να επιμένουμε τις επόμενες μέρες, ώστε να καταπολεμηθεί αυτός ο εφησυχασμός. Και θα συνεχίσουμε να λέμε σε όλους να τηρούν τους κανόνες ατομικής υγιεινής και προστασίας, να τηρούν τις αποστάσεις. Αυτό είναι το κρίσιμο, προκειμένου να φτάσουμε μέσα στις επόμενες 10-15 μέρες, όταν όλοι αναμένουμε εύλογα να αυξηθούν σημαντικά και οι αφίξεις από το εξωτερικό.
ΔΗΜ. ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, δύο ερωτήσεις: Βλέπουμε στην πλατεία Βικτωρίας ένα συνεχές πήγαινε-έλα. Αδειάζει από μετανάστες που εγκαθίστανται εκεί, έρχονται άλλοι, ξαναφεύγουν, ξαναέρχονται. Θα υπάρξει κάποια πρωτοβουλία για να σταματήσει αυτή η διαδικασία; Και η δεύτερη ερώτηση, με βάση τη δική σας τοποθέτηση την Δευτέρα ότι στη Νέα Δημοκρατία δεν έχουν θέση συμπεριφορές, όπως αυτές που αποτυπώθηκαν στις ηχογραφήσεις που ακούσαμε, έχει προβεί η Νέα Δημοκρατία σε κάποιου είδους κίνηση στο εσωτερικό και τα λοιπά για να βρει τι γίνεται;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Όσον αφορά το δεύτερο ερώτημα: Αυτή τη στιγμή, αυτό που υπάρχει είναι φημολογία και όχι κάτι παραπάνω. Έμεινα στο πολιτικό επίπεδο, απαντώντας τη Δευτέρα σε παρόμοια ερώτηση και επαναλαμβάνω την απάντηση και τώρα: Ότι τέτοιου είδους συμπεριφορές, φυσικά δεν έχουν καμία θέση στη Νέα Δημοκρατία. Από εκεί και πέρα, τι στοιχεία έχει η Δικαιοσύνη και τι στοιχεία εξετάζει, αυτό δεν μπορώ να το γνωρίζω. Όσον αφορά το θέμα των μετακινήσεων από τα νησιά προς την ενδοχώρα για όσους δικαιούνται και λαμβάνουν άσυλο, είναι μια διαδικασία που θα συνεχιστεί με ένα σταθερό βηματισμό και τους επόμενους μήνες. Θα υπάρξει περαιτέρω αποσυμφόρηση των νησιών από ανθρώπους που δικαιούνται άσυλο. Αλλά, όπως αντιλαμβανόμαστε όλοι, μέχρι να τακτοποιηθούν αυτοί οι άνθρωποι, είτε στο εσωτερικό της χώρας, είτε να φύγουν -καθώς οι περισσότεροι από αυτούς επιθυμούν να φύγουν σε άλλες χώρες της Ευρώπης- υπάρχουν μερικά φαινόμενα, όπως αυτά που διαπιστώσαμε στην πλατεία Βικτωρίας. Το θέμα είναι να τα διαχειριζόμαστε υπεύθυνα από πλευράς οργανωμένης Πολιτείας, αλλά και να μην υποκινούνται από άλλους που θέλουν να δημιουργήσουν εντυπώσεις.
ΑΙΜ. ΠΕΡΔΙΚΑΡΗΣ: Στο θέμα για τον κ. Παππά, σας άκουσα να λέτε νωρίτερα ότι είμαστε -όπως το είπατε- στη φάση αποτύπωσης των πολιτικών ευθυνών. Επειδή συνήθως οι πολιτικές ευθύνες, σε κοινοβουλευτικό επίπεδο, αποδίδονται από μια Εξεταστική Επιτροπή, σημαίνει αυτό ότι, αν φτάσουμε στη διαβίβαση της δικογραφίας στη Βουλή, θα πάμε σε Προανακριτική ή υπάρχει το ενδεχόμενο να σταλεί πίσω στη Δικαιοσύνη για περαιτέρω διερεύνηση και ενδεχομένως συσχέτιση με άλλες υποθέσεις;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Όλες οι επιλογές που περιγράψατε είναι ανοιχτές.
ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, το απόγευμα ψηφίζεται ένα νομοσχέδιο, το οποίο ο κ. Μητσοτάκης το έχει χαρακτηρίσει εμβληματικό για τις συναθροίσεις. Εκ διαμέτρου αντίθετη ρητορική έχουμε ακούσει από το Κόμμα της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης. Ο ΣΥΡΙΖΑ μιλάει κατ’ ουσία για κατάλοιπο της χουντικής περιόδου. Και θέλω να ρωτήσω κατά πόσο παντρεύονται αυτές οι δύο προσεγγίσεις και εσείς πώς τις σχολιάζετε; Και ένα δεύτερο υποερώτημα, αν μου επιτρέπετε: Κατά πόσο αλλοιώνουν τον πυρήνα του νομοσχεδίου οι παραχωρήσεις ή, εν πάση περιπτώσει, κατόπιν του διαλόγου οι παραχωρήσεις που έχουν γίνει στο ΚΙΝΑΛ για να ψηφίσει το νομοσχέδιο;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Όσον αφορά το δεύτερο σκέλος της ερώτησής σας, μάλλον ενισχύουν την πολιτική συναίνεση, η οποία είναι απαραίτητη όταν έχουμε νομοθετήματα, τα οποία αντιμετωπίζουν με προσεκτικό τρόπο τη διασφάλιση του δικαιώματος των πολλών και ταυτόχρονα του δικαιώματος του άρθρου 11 του Συντάγματος για το συνέρχεσθαι. Άρα, θα έλεγα ότι οποιαδήποτε πολιτική συναίνεση είναι θετική. Οι αλλαγές που έχουν γίνει το προηγούμενο διάστημα, ιδίως η ενσωμάτωση των παρατηρήσεων της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής είναι προς τη θετική κατεύθυνση. Ελπίζουμε σήμερα, η μεταβολή που έχει επέλθει στο νομοσχέδιο, που δεν επηρεάζει τον πυρήνα του νομοσχεδίου, αλλά μπορεί να οικοδομήσει ευρύτερη συναίνεση, αυτή η συναίνεση να αποτυπωθεί και στην ψηφοφορία. Θα είναι κάτι πολύ θετικό. Από εκεί και πέρα, το νομοθέτημα αυτό, όπως ξέρετε, θα κριθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό στην πράξη, από τον τρόπο με τον οποίο θα λειτουργήσει η οργανωμένη προσπάθεια να υπάρχουν υπεύθυνοι των εκδηλώσεων, -όπως μιας πορείας ή μιας συγκέντρωσης- σε συνεργασία με την Αστυνομία, ώστε να μην έχουμε είτε φαινόμενα εισροής μπαχαλάκηδων σε πορείες, είτε θέματα που έχουν να κάνουν με την καταστρατήγηση της κατ’ αναλογίαν κατάληψης ενός μέρους του οδοστρώματος. Αυτό θα κριθεί στην πράξη. Η πολιτική συναίνεση, όμως, είναι κάτι πάρα πολύ θετικό. Από εκεί και πέρα, δεν θα ήθελα να σχολιάσω τις λεκτικές ακρότητες του ΣΥΡΙΖΑ, γιατί αυτό που έχει σημασία -επαναλαμβάνω- είναι να συγκεράσουμε το άρθρο 11 του Συντάγματος με το δικαίωμα των πολλών, που δεν θέλουν να στραγγαλίζεται η ζωή και η επαγγελματική τους δραστηριότητα στο κέντρο της Αθήνας και των άλλων μεγάλων πόλεων.
Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Αφήσατε ανοικτά όλα τα θέματα για τον κ. Παππά. Αυτό σημαίνει ότι είναι ανοικτά και για τον πρώην Πρωθυπουργό ή θεωρείτε ότι μένει μόνο το πολιτικό κατηγορητήριο, όπως είπατε τη Δευτέρα;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Ας μην βιαζόμαστε.
Σας ευχαριστώ.