Καλό μεσημέρι σε όλες και όλους,
Σήμερα η συγκυρία επιβάλλει να εστιάσουμε σε τρία μείζονος σημασίας ζητήματα: Τα εθνικά θέματα, τη Δημοκρατία και την κοινωνία. Αλλά και σε ένα καθοριστικό για το μέλλον της Ελληνικής οικονομίας: Την εμπιστοσύνη.
Α. Σε ό,τι αφορά τα εθνικά θέματα
Όπως γνωρίζετε η τουρκική πλευρά ανακοίνωσε πως, από σήμερα πρόκειται να επιτρέψει την είσοδο στο παραλιακό μέτωπο της Αμμοχώστου, που από το 1974 παραμένει ακατοίκητο. Πρόκειται για άλλη μια προκλητική ενέργεια που παραβιάζει τις σχετικές αποφάσεις του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών και συγκρούεται με το πρόσφατο κείμενο συμπερασμάτων του Συμβουλίου Κορυφής της Ε.Ε..
H Κυβέρνηση, από την πρώτη στιγμή, αλλά και με χθεσινή δήλωση του Πρωθυπουργού καταδίκασε με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο αυτή την απόφαση της Τουρκίας. Παράλληλα, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης είχε τηλεφωνική επικοινωνία με τον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκο Αναστασιάδη, στη διάρκεια της οποίας εξέφρασε την στήριξή του στην Κυπριακή Δημοκρατία και στις ενέργειες που προτίθεται να αναλάβει για το θέμα αυτό. Ένα είναι βέβαιο: η Τουρκία οφείλει να κάνει ένα βήμα πίσω. Αν δεν το κάνει, το θέμα θα απασχολήσει τους Ηγέτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης την επόμενη εβδομάδα στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο της 15ης-16ης Οκτωβρίου 2020, καθώς θα τεθεί από την Κυπριακή Δημοκρατία και, φυσικά, την Ελλάδα.
Β. Σε ότι αφορά τη Δημοκρατία
Είμαστε μόλις μια μέρα μετά την ιστορικής σημασίας απόφαση της Δικαιοσύνης που αποφαίνεται ότι η Χρυσή Αυγή λειτουργούσε ως εγκληματική οργάνωση. Δικαιώνεται έτσι ένα αίτημα που υπέβαλε η δική μας Κυβέρνηση προς τον Άρειο Πάγο αμέσως μετά τη δολοφονία του Παύλου Φύσσα τον Σεπτέμβριο του 2013. Πάνω απ’ όλα ωστόσο δικαιώνεται η Δημοκρατία.
«Με τη απόφαση του Τριμελούς Εφετείου Κακουργημάτων για τη δράση της Χρυσής Αυγής έκλεισε», όπως τόνισε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, «ένας τραυματικός κύκλος της δημόσιας ζωής της χώρας. Η πολιτική του διάσταση έχει, ευτυχώς, κριθεί με τη νίκη της Δημοκρατίας, που εξόρισε απ’ τη Βουλή το ναζιστικό μόρφωμα. Τώρα, η ανεξάρτητη Δικαιοσύνη δίνει και αυτή την δική της απάντηση. Το ναζιστικό μόρφωμα, μετά τις κάλπες, καταδικάστηκε και στο δικαστήριο. Είναι μία απόδειξη της δύναμης που εκπέμπει το κοινοβουλευτικό πολίτευμα και η διάκριση των εξουσιών. Η ενότητα, η αλήθεια και η ομαλότητα. Ωστόσο, η δίκη του ρατσισμού, της μισαλλοδοξίας και της βίας μέσα στην κοινωνία παραμένει διαρκής. Η Δημοκρατία νίκησε. Είναι στο χέρι όλων μας να νικά καθημερινά».
Η Ιστορία θα γράψει ότι η δίωξη της Χρυσής Αυγής ξεκίνησε με Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και ολοκληρώθηκε με Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Θα κρατήσει, όμως, στις υποσημειώσεις της ότι κάποιοι συμπορεύονταν, μέσα και έξω από τη Βουλή, με το ναζιστικό μόρφωμα. Μαζί παρατάσσονταν στην ίδια πλατεία εκμεταλλευόμενοι τον πόνο των συμπολιτών μας στο ξεκίνημα της οικονομικής κρίσης. Μαζί μπλόκαραν το 2014 την εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας για να ανατρέψουν την Κυβέρνηση Σαμαρά. Μαζί πόζαραν στο Καστελόριζο σε επικοινωνιακές πατριδοκάπηλες επισκέψεις. Μαζί ψήφισαν τη διενέργεια για το δημοψήφισμα-παρωδία που τόσο στοίχισε στη χώρα μας και όλους τους Έλληνες. Μαζί ψήφισαν και τον νόμο για την απλή αναλογική υποστηρίζοντας μάλιστα με δήλωση του Προέδρου της Βουλής Νίκου Βούτση στις, 30 Ιουνίου 2016 ότι «στη Βουλή δεν υπάρχουν ευπρόσδεκτες και μη ευπρόσδεκτες ψήφοι».
Και, δυστυχώς, όλη αυτή την ανίερη σύμπλευση, ήρθε σήμερα να επιβεβαιώσει με ανατριχιαστικό τρόπο ο πρώην Υπουργός Δικαιοσύνης της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ κ. Κοντονής. Που φαίνεται να είχε προειδοποιήσει το κόμμα του και τον κ. Τσίπρα ότι με τις αλλαγές που προωθούνταν τότε στον Ποινικό Κώδικα στον ορισμό της εγκληματικής οργάνωσης – και με δεδομένη τη βασική αρχή ότι ισχύει πάντοτε ο ευνοϊκότερος νόμος, ακόμη και αναδρομικά- τα ηγετικά στελέχη της Χρυσής Αυγής θα έπεφταν στα μαλακά, τουλάχιστον για το αδίκημα της διεύθυνσης εγκληματικής οργάνωσης. Και αυτό καθώς, επέφερε μία σημαντική μείωση στο ελάχιστο όριο ποινής αναφορικά με το αδίκημα της διεύθυνσης εγκληματικής οργάνωσης. Έτσι, από ποινή κάθειρξης 10 έως 20 έτη που προβλεπόταν μέχρι τότε, από 1η Ιουλίου 2019 ο «διευθυντής» εγκληματικής οργάνωσης τιμωρείται με ποινή κάθειρξης τουλάχιστον πέντε χρόνων. Επί της ουσίας, ο καταδικασθείς για διεύθυνση αντιμετωπίζει πλέον την ίδια ποινή με εκείνη του απλού μέλους μίας εγκληματικής οργάνωσης. Επίσης, σημαντική τροποποίηση στον Ποινικό Κώδικα που επήλθε επί ΣΥΡΙΖΑ αφορούσε την κατάργηση της στέρησης των πολιτικών δικαιωμάτων.
Και σήμερα που αναμένονται οι ποινές για τους ενόχους της Χρυσής Αυγής, αποκτά ιδιαίτερη σημασία για την Δημοκρατία και την πολιτική ιστορία της χώρας, να απαντήσει ο κ. Τσίπρας σε όσα κατήγγειλε ο κ. Κοντονής. Αναμένουμε να δώσει εξηγήσεις άμεσα. Ας ελπίσουμε ότι αυτή η μυωπική και μικροπολιτική συμπεριφορά που επί χρόνια πρόσφερε μανδύα πολιτικής και ηθικής νομιμοποίησης σε ένα μόρφωμα ντροπή για τη Δημοκρατία, δεν θα βρεί ποτέ ξανά μιμητές σε δημοκρατικά κόμματα.
Γ. Σε ό,τι αφορά την κοινωνία
Ιδιαίτερης σημασίας για τις δύσκολες μέρες που διανύουμε εξαιτίας των οικονομικών επιπτώσεων της πανδημίας του κορονοϊού, είναι οι αποφάσεις της Κυβέρνησης για την μεγαλύτερη δυνατή στήριξη των συμπολιτών μας που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη. Στο πλαίσιο σχετικών οδηγιών του Πρωθυπουργού αποφασίστηκε να αυξηθούν κατά 300 εκατομμύρια ευρώ οι πόροι του Οργανισμού Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης για την καταβολή επιδομάτων, όπως είναι το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα, το επίδομα τέκνων και το επίδομα στέγασης. Υπενθυμίζεται ότι:
– Το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα δίνεται σε πάνω από 270.000 νοικοκυριά με ιδιαίτερα χαμηλό εισόδημα και πολύ μικρή κινητή και ακίνητη περιουσία. Κάθε μήνα καταβάλλονται 200 ευρώ για μονοπρόσωπο νοικοκυριό, 100 ευρώ για κάθε επιπλέον ενήλικο μέλος και 50 ευρώ για κάθε ανήλικο μέλος.
– Το επίδομα τέκνων χορηγείται σε πάνω από 900.000 οικογένειες και αφορά πάνω από 1,5 εκατομμύρια παιδιά. Το ύψος του εξαρτάται από την οικονομική κατάσταση κάθε οικογένειας και τον αριθμό των παιδιών. Το ποσό του επιδόματος, καταβάλλεται σε 6 διμηνιαίες δόσεις και ανέρχεται σε 70, 42 ή 28 ευρώ για κάθε παιδί (για το πρώτο και το δεύτερο), ανάλογα με το ύψος του εισοδήματος, και σε 140, 84 ή 56 ευρώ από το τρίτο και για κάθε επόμενο παιδί, ανά μήνα.
– Το επίδομα στέγασης καταβάλλεται σε πάνω από 260.000 οικογένειες με εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια και το ύψος του ανέρχεται σε 70 ευρώ το μήνα για το δικαιούχο και επιπλέον 35 ευρώ το μήνα για κάθε επιπλέον μέλος του νοικοκυριού.
Δ. Εμπιστοσύνη
Βασικός παράγοντας για το παρόν και το μέλλον της εθνικής οικονομίας είναι η ανάκτηση της αξιοπιστίας μας και η αποκατάσταση της Εμπιστοσύνης. Τρία παραδείγματα το πιστοποιούν:
– Πρώτον, χθες το Ελληνικό Δημόσιο δανείστηκε μέσω δημοπρασίας εντόκων γραμματίων διάρκειας 13 εβδομάδων, συνολικά 812,5 εκατομμύρια ευρώ με αρνητικό επιτόκιο: -0,16%.
– Δεύτερον, η απόδοση τόσο του 10ετούς όσο και του 15ετούς ομολόγου διαμορφώθηκε χθες σε ιστορικά χαμηλά, στην περιοχή του 0,9% και 1,08% αντιστοίχως.
– Τρίτον, η κοινοπραξία Mohegan-ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κατέθεσε οικονομική προσφορά- ρεκόρ, 150 εκατομμυρίων ευρώ για την απόκτηση άδειας καζίνο στο Ελληνικό. Προσφορά πενταπλάσια από το ελάχιστο προβλεπόμενο τίμημα, που είχε προσδιοριστεί από τα τεύχη του διαγωνισμού στα 30 εκατομμύρια ευρώ. Πρόκειται για το μεγαλύτερο τίμημα σχετικού διαγωνισμού στην ιστορία της χώρας. Η διαδικασία αναμένεται, εκτός απροόπτου, να ολοκληρωθεί εντός του Οκτωβρίου και μετά θα συνταχθεί και θα υπογραφεί η σχετική σύμβαση μεταξύ Δημοσίου και προτιμητέου επενδυτή, η οποία πρέπει να περάσει από το Ελεγκτικό Συνέδριο και φυσικά να κυρωθεί από τη Βουλή.
Η ραγδαία αποκλιμάκωση των επιτοκίων στα ομόλογα και στα έντοκα γραμμάτια του Ελληνικού Δημοσίου και η προσφορά για το καζίνο αντανακλά την εμπιστοσύνη των αγορών και των επενδυτών στην Κυβέρνηση και τις προοπτικές της ελληνικής Οικονομίας. Συνεχίζουμε για να κάνουμε την ζωή των Ελλήνων καλύτερη.
Σας ευχαριστώ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, χθες, ο κ. Χρυσοχοΐδης υποστήριξε ότι τα ΜΑΤ έριξαν δακρυγόνα έξω από το Εφετείο, διότι ερρίφθησαν περίπου 150 μολότοφ από ομάδα 600 ατόμων. Βίντεο που δημοσιεύει το «NEWS 247» -το οποίο, μάλιστα, αναρτήθηκε πολύ πριν τις ανακοινώσεις της Αστυνομίας- δείχνει ότι η πραγματικότητα δεν είναι έτσι. Και ερωτώ: Απολαμβάνει ο κ. Χρυσοχοΐδης, ακόμη, της εμπιστοσύνης του Πρωθυπουργού; Θα απολογηθεί κάποιος για το γεγονός ότι έριξαν δακρυγόνα σε μια ειρηνική διαδήλωση, σε ένα στενό δρόμο με αποτέλεσμα ο κόσμος να κατεβαίνει από τη Λουκάρεως στην Αλεξάνδρας και από τύχη δεν θρηνήσαμε θύματα;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Δεν υπάρχει κανένα θέμα εμπιστοσύνης για τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη. Η Αστυνομία έκανε τη δουλειά της και δεν υπεισερχόμαστε σε θέματα επιχειρησιακά.
ΑΜ. ΚΑΤΖΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, για το θέμα με τον κ. Κοντονή, διάβαζα την ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ, που λέει ότι η Νέα Δημοκρατία τόσα χρόνια «ξέπλενε» τη Χρυσή Αυγή και τώρα μας κουνάει και το δάχτυλο. Ενώ, ο Αλέξης Τσίπρας θα καταθέσει πρόταση για αλλαγή της εκλογικής διαδικασίας, για να αφαιρεθεί το δικαίωμα του εκλέγειν και εκλέγεσθαι από τα μέλη της Χρυσής Αυγής. Τι απαντάτε; Τι απαντά η Κυβέρνηση στον κ. Τσίπρα και στην πρόταση που κατέθεσε;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Τι να απαντήσει κανείς όταν υπάρχει τόσο μεγάλη υποκρισία. Και ξεχειλίζει η υποκρισία. Έχω μπροστά μου ανακοινώσεις, ακόμα και της Νεολαίας του ΣΥΡΙΖΑ από τον Μάρτιο του 2019, που κατήγγειλαν όλες αυτές τις μεθοδεύσεις και έλεγαν συγκεκριμένα: «Στη συγκυρία, που η μεγαλύτερη δίκη της νεότερης ελληνικής ιστορίας, που έχει ως βασικό διακύβευμα τον χαρακτηρισμό της Χρυσής Αυγής ως εγκληματικής οργάνωσης, είναι απαράδεκτο ο νέος Ποινικός Κώδικας να ανοίγει παράθυρα ευνοϊκότερης μεταχείρισης για τα ηγετικά στελέχη της νεοναζιστικής συμμορίας». Δεν το ήξερε αυτό, τότε, ο κ. Τσίπρας; Η ίδια η Νεολαία του το κατήγγειλε. Δεν άκουγε τις εκκλήσεις της Νέας Δημοκρατίας;
Εμείς λέγαμε, τότε, σε ανακοίνωσή μας τον Μάρτιο του 2019, ότι είναι απαράδεκτη αυτή η διάταξη και μάλιστα ζητούσαμε να την ανακαλέσει, γιατί ευνοούσε ευθέως τη Χρυσή Αυγή. Αργότερα, τον Ιούνιο του 2019, πάρα πολλά δημοσιεύματα της εποχής, αναδεικνύουν το γεγονός -επειδή υπάρχει η αρχή του Ποινικού Δικαίου μας, που λέει ότι όταν είναι σε εξέλιξη μια ποινική δίκη, αυτή θα καταληφθεί από το ευνοϊκότερο καθεστώς- ότι η τροποποίηση την οποία έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ, πράγματι θα έριχνε στα μαλακά τη Χρυσή Αυγή γι’ αυτή τη δίκη. Άρα, ξεχειλίζει η υποκρισία. Τώρα, το τι θα κάνουμε εμείς για τα ζητήματα των πολιτικών δικαιωμάτων, θα το δούμε μετά την ανακοίνωση των ποινών που αναμένουμε σήμερα
Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Πριν από λίγο ο κ. Δένδιας είχε μια ολιγόλεπτη συνάντηση με τον κ. Τσαβούσογλου στην Μπρατισλάβα και μάλιστα, όπως αναφέρεται από το Υπουργείο Εξωτερικών, συζήτησαν και για το ενδεχόμενο διερευνητικών. Με αυτή την στάση της Τουρκίας στα Βαρώσια, πώς θα πάμε σε διερευνητικές; Δεν υπάρχει θέμα εμπιστοσύνης πλέον για τις σχέσεις των δύο χωρών;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Είναι βασικό ζήτημα η εμπιστοσύνη, όπως πολύ σωστά θέτετε. Από την άλλη πλευρά, έχουμε πει ότι σε κάθε περίπτωση επιδιώκουμε την επίλυση της μόνης διαφοράς που έχουμε, που είναι η οριοθέτηση των θαλασσίων ζωνών, μέσα από τον διάλογο, μέσα από το πλαίσιο των διερευνητικών επαφών, που είναι πολύ συγκεκριμένο. Και γι’ αυτό καλούμε την Τουρκία να προχωρήσουμε στην επανέναρξη των διερευνητικών επαφών. Κάθε δίαυλος επικοινωνίας, επίσης, όπως εν προκειμένω μία συνάντηση των Υπουργών Εξωτερικών στο περιθώριο ενός διεθνούς forum, είναι θετικός. Αλλά, ταυτόχρονα, δεν θα αφήσουμε προκλήσεις, -πέρα από τις διμερείς μας σχέσεις, που αφορούν για παράδειγμα το Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο, ή το Κυπριακό, αυτό καθεαυτό- να περάσουν έτσι. Έρχονται, άλλωστε, σε σύγκρουση, όπως είπαμε και πριν, με την πρόσφατη απόφαση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, είναι θέμα ευρύτερο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι θέμα των ευρωτουρκικών σχέσεων. Το επαναλαμβάνω: Αν η Τουρκία δεν κάνει ένα βήμα πίσω, θα το βρει μπροστά της.
ΑΙΜ. ΠΕΡΔΙΚΑΡΗΣ: Επ’ αυτού ήθελα να σας ρωτήσω. Είπατε νωρίτερα στην εισαγωγική σας τοποθέτηση ότι θα τεθεί το ζήτημα αν η Τουρκία δεν κάνει πίσω σε ό,τι αφορά την Αμμόχωστο. Θα τεθεί το ζήτημα στη Σύνοδο Κορυφής της επόμενης εβδομάδας και από την Ελλάδα και από την Κύπρο. Θα ζητηθεί μια αναθεώρηση, ουσιαστικά, του Κειμένου Συμπερασμάτων της προηγούμενης Συνόδου; Θα ζητηθεί ενεργοποίηση κυρώσεων; Τι ακριβώς;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Από την προηγούμενη εβδομάδα και κατά τη διάρκεια του Έκτακτου Ευρωπαϊκού Συμβουλίου για τις ευρωτουρκικές σχέσεις και τα εξωτερικά θέματα, είχαμε πει ότι η Ευρώπη προσφέρει «καρότο» και «μαστίγιο». Είναι στο χέρι της άλλης πλευράς τι θα επιλέξει. Το «καρότο» είναι όλη η θετική ατζέντα, που ευνοεί τη χρηματοδότηση της Τουρκίας και τη θετική αντιμετώπιση τόσο των θεμάτων, που έχουν να κάνουν καθαρά με την Ευρωπαϊκή Ένωση, όσο και με ευρύτερα θέματα, όπως είναι το μεταναστευτικό. Μπορεί να επιλέξει αυτό τον δρόμο. Μπορεί να επιλέξει, όμως, και τον άλλο δρόμο των συνεχιζόμενων εντάσεων και προκλήσεων. Έχει δοθεί, όπως ξέρετε, ένα χρονικό ορόσημο -ο Δεκέμβριος του τρέχοντος έτους- στο οποίο θα κριθεί η όλη συμπεριφορά της Τουρκίας στο μεσοδιάστημα, για να αποφασίσει η Ευρωπαϊκή Ένωση την επιβολή κυρώσεων, αν αυτός είναι ο τρόπος που θα αναγκάσει την Τουρκία να συμμορφωθεί προς το Διεθνές Δίκαιο και τους κανόνες καλής γειτονίας. Επομένως, αυτό είναι ένα πλαίσιο που θα συζητηθεί την ερχόμενη εβδομάδα. Είναι ένα θέμα το οποίο δεν αφορά, επαναλαμβάνω, μόνο την Κυπριακή Δημοκρατία ή την Ελλάδα, αφορά όλη την Ευρώπη και αυτό το είδαμε και την προηγούμενη φορά.
Λ. ΜΠΟΛΑ: Θα ήθελα να επανέλθω στο θέμα της Χρυσής Αυγής. Είπατε ότι, αφού ανακοινωθούν οι ποινές, θα δείτε τι θα κάνετε σε ό,τι αφορά στο ζήτημα των πολιτικών δικαιωμάτων. Υπάρχει και ένα ερώτημα, γιατί δεν προχωρήσατε σε αλλαγή του Ποινικού Κώδικα νωρίτερα, όταν έγινε η αλλαγή του;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Αν δεν ήταν σαφές από την προηγούμενη απάντησή μου, να πω ξανά ότι ακόμα κι αν άλλαζε ο Ποινικός Κώδικας, δεν θα μπορούσε να επηρεάσει τη συγκεκριμένη δίκη της Χρυσής Αυγής λόγω της μη δυνατότητας αναδρομικότητας. Άλλες υποθέσεις στο μέλλον, φυσικά μπορεί να τις καταλάβει. Γι’ αυτό αναδεικνύουμε την υποκρισία του ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος ευθύνεται για το γεγονός της μείωσης των ποινών, αλλά και για το γεγονός ότι δεν υπάρχει πλέον αυτή η ποινή της στέρησης των πολιτικών δικαιωμάτων. Άρα, για να μην μπερδεύεται κανείς. Η δίκη της Χρυσής Αυγής ήταν σε εξέλιξη. Γνώριζαν, όταν αποφάσισαν να αλλάξουν τον Ποινικό Κώδικα, τι συνέπειες θα έχει, για τη συγκεκριμένη δίκη. Για τα υπόλοιπα, από εδώ και πέρα, θα δούμε.
ΣΤ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΥ: Υπό ποια έννοια, τότε, θα μπει το θέμα των Βαρωσίων στη Σύνοδο Κορυφής; Ενημέρωση θα κάνουμε στους Ευρωπαίους Ηγέτες; Δεν θα ζητήσουμε, εφόσον είναι σε πλήρη αντίθεση με την προηγούμενη απόφασή τους, να αρχίσουν να συζητούν κυρώσεις;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Αυτό θα το δούμε στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο της επόμενης εβδομάδας. Αυτή τη στιγμή, μένουμε στο γεγονός ότι έχει μια ευκαιρία η Τουρκία να κάνει ένα βήμα πίσω. Αν δεν το κάνει, θα το δούμε αυτό την επόμενη εβδομάδα. Το πλαίσιο, φυσικά, των κυρώσεων, υπάρχει.
Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Η προηγούμενη Κυβέρνηση, όντως, άφησε συνειδητά να βαλτώσει η εξέλιξη της δίκης της Χρυσής Αυγής; Αυτό υπάρχει σαν αίσθηση από την πλευρά σας και από τις δηλώσεις του Πρωθυπουργού.
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Έχει απαντήσει ο ίδιος ο Πρωθυπουργός με την δήλωση που έκανε. Όπως έχετε δει και εσείς, όλο το τελευταίο διάστημα των 4,5-5 χρόνων που μεσολάβησε είχαμε συνεχείς κωλυσιεργίες. Τώρα, αν είναι συνειδητό ή όχι, αυτό θα το κρίνει η Ιστορία. Αυτό που έχει σημασία είναι ότι διατυπώνουμε το γεγονός.
ΔΗΜ. ΓΚΑΤΣΙΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, θα ήθελα να σας ρωτήσω, εάν πραγματοποιήθηκε η τηλε-διάσκεψη ανάμεσα στον Πρωθυπουργό και την κυρία Ούρσουλα φον Ντερ Λάιεν και αν στη διάρκειά της, εφόσον αυτή πραγματοποιήθηκε ή αν θα πραγματοποιηθεί, ο Πρωθυπουργός θα θέσει τις νέες εξελίξεις στο μέτωπο της Τουρκίας. Και μια δεύτερη ερώτηση, αν θα προχωρήσει και στην αποτύπωση αυτών που ζητεί η Αθήνα, όσον αφορά σε ένα έτερο μεγάλο ζήτημα το προσφυγικό-μεταναστευτικό.
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Η τηλε-διάσκεψη για την οποία μιλάτε, είναι ήδη σε εξέλιξη. Θα υπάρξει κοινό ανακοινωθέν, μετά την ολοκλήρωση της τηλε-διάσκεψης αυτής. Και εκεί θα υπάρχουν αναφορές και στις πρόσφατες εξελίξεις στην Αμμόχωστο και στο νέο σχέδιο που παρουσίασε η Κομισιόν για τη μετανάστευση και το άσυλο, αλλά και για τη συνδρομή της Κομισιόν στη νέα δομή στη Λέσβο.
Δ. ΓΚΑΛΟΝΑΚΗ: Θα επανέλθω στο θέμα της δίκης της Χρυσής Αυγής και θα κάνω μια πολύ συγκεκριμένη ερώτηση πάνω στον Ποινικό Κώδικα. Εφόσον, λοιπόν, ο Ποινικός Κώδικας -γενικότερα- δεν επιτρέπει την αναδρομικότητα, ειδικότερα για τις περιπτώσεις των εγκληματικών οργανώσεων, μπορεί να καταγραφεί μέσα στον Ποινικό Κώδικα ότι από εδώ και πέρα δεν ισχύει αυτό για τέτοιες περιπτώσεις, οπότε να μπορεί να πιάσει και την Χρυσή Αυγή;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Σας είπα ότι, το τι θα κάνουμε από εδώ και πέρα, θα το δούμε μετά την ανακοίνωση των ποινών.
Κ. ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ: Ο Πρωθυπουργός είχε δεσμευτεί ότι η Κυβέρνηση θα καταθέσει το Εθνικό Σχέδιο ανάκαμψης στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στις 15 Οκτωβρίου, δηλαδή την άλλη Πέμπτη. Το χρονοδιάγραμμα αυτό θα υλοποιηθεί; Και επίσης, πότε θα δημοσιευτεί η τελική έκθεση της Επιτροπής Πισσαρίδη;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Είναι σε εξέλιξη η διαμόρφωση αυτού του σχεδίου. Θα πάμε λίγο πιο πίσω από τις 15 Οκτωβρίου. Είναι κάτι που συμβαίνει σε όλες τις χώρες της Ε.Ε. και έχει να κάνει με τις προτάσεις που έκανε η ίδια η Κομισιόν για το ποιο πρέπει να είναι το format, ποιος πρέπει να είναι ο τρόπος με τον οποίο θα κατατεθούν αυτά τα σχέδια, που καθυστέρησε λίγο τη διαδικασία. Εμείς είμαστε από τις πρώτες χώρες που θα το καταθέσουμε. Είμαστε σε αρκετά προχωρημένη προετοιμασία και θα περιμένετε νεότερα τις επόμενες 7-10 μέρες, ώστε να σας πούμε ακριβώς πότε να περιμένετε την τελική ανακοίνωση της Έκθεσης.
ΑΙΜ. ΠΕΡΔΙΚΑΡΗΣ: Νωρίτερα η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών ανακοίνωσε ένα πακέτο ρυθμίσεων, που αφορά κυρίως τα χρέη στην περίοδο του κορονοϊού, αλλά και παλαιότερα κάποιες ευνοϊκές ρυθμίσεις. Το ερώτημα είναι, εάν πιστεύετε ότι αυτό το πακέτο είναι αρκετό για να αντιμετωπίσει και τις συνέπειες που πιθανόν να έρθουν τον Χειμώνα. Και μια διευκρινιστική ερώτηση. Να επανέλθω στο θέμα με τον κ. Κοντονή. Αν πιστεύετε ότι η αλλαγή, η τροποποίηση του Ποινικού Κώδικα, αφορούσε ενδεχομένως και άλλες δίκες που ήταν σε εξέλιξη, με μεγάλες υποθέσεις, για παράδειγμα, το Μάτι, τη Μάνδρα.
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Όσον αφορά το δεύτερο ερώτημα, θα πω ότι αυτό πρέπει να το διευκρινίσει ο κ. Κοντονής. Έχει κάνει κάποιες δηλώσεις σήμερα. Γι’ αυτό καλούμε και τον κ. Τσίπρα να τοποθετηθεί δημόσια γι’ αυτά τα θέματα.
Όσον αφορά το πρώτο ερώτημα, είχαμε πει από τον Μάρτιο, όταν ξεκινήσαμε να δίνουμε αναστολές στις φορολογικές υποχρεώσεις πολιτών και επιχειρήσεων, ότι δεν θα αφήσουμε, στη λήξη αυτής της περιόδου των αναστολών, να γίνουν τα παλιά χρέη μια χιονοστιβάδα που θα πνίξει τους φορολογούμενους. Γι’ αυτό φροντίζουμε και μέσω της σημερινής ανακοίνωσης του Υπουργείου Οικονομικών, να απλώσουμε σε βάθος χρόνου την εξυπηρέτηση των παλιών χρεών, ώστε να μπορέσουμε να ελαφρύνουμε από το βάρος νοικοκυριά και επιχειρήσεις, προκειμένου να είναι συνεπείς με τις τρέχουσες υποχρεώσεις και να αποπληρώνουν ένα λογικό ποσό για τις παλιές.
Πιστεύουμε ότι είναι επαρκές το πλαίσιο. Είναι αρκετά εκτεταμένο. Αν αποδειχθεί ότι δεν είναι, γιατί ω μη γένοιτο μπορεί να έχουμε μια συνέχιση της κρίσης, εδώ είμαστε για να ξαναδούμε πώς θα ελαφρύνουμε τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις. Επαναλαμβάνω: Βασικός μας άξονας, βασικός πυλώνας της πολιτικής μας, είναι πώς θα διατηρήσουμε στη θέση του τον κόσμο της εργασίας και τον παραγωγικό ιστό της οικονομίας. Και ό,τι μπορούμε να κάνουμε για να ελαφρύνουμε και τον κόσμο της εργασίας, τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά, θα το κάνουμε.
Σας ευχαριστώ πολύ.