Καλό μεσημέρι σε όλες και όλους.
Α. Επίσκεψη Πρωθυπουργού στην Ιταλία
Όπως γνωρίζετε, ο Πρωθυπουργός επισκέφθηκε χθες τη Ρώμη και συναντήθηκε με τον Ιταλό Πρωθυπουργό Τζουζέπε Κόντε. Έγινε επισκόπηση των διμερών σχέσεων και συζητήθηκαν οι προοπτικές περαιτέρω σύσφιξής τους. Ιδίως μάλιστα στους τομείς της οικονομίας, του εμπορίου και της ενέργειας, στους οποίους ήδη έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον ιταλικών εταιρειών για επενδύσεις στην Ελλάδα. Ο κ. Κόντε κάλεσε τις ιταλικές επιχειρήσεις να λάβουν υπόψη τους τις επενδυτικές ευκαιρίες που υπάρχουν στην Ελλάδα και τις προέτρεψε να εκμεταλλευτούν και τις δυνατότητες χρηματοδότησης που προκύπτουν από τη συνεργασία του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων της Ιταλίας με το αντίστοιχο της Ελλάδας.
Επίσης, έμφαση δόθηκε στο μεταναστευτικό-προσφυγικό ζήτημα που απασχολεί ιδιαίτερα Ελλάδα και Ιταλία, μιας και σηκώνουν τεράστιο βάρος ως χώρες πρώτης υποδοχής. Οι δύο Πρωθυπουργοί συζήτησαν για τον συντονισμό που απαιτείται σε ευρωπαϊκό επίπεδο με στόχο την προώθηση κοινών πολιτικών και λύσεων. Ο Πρωθυπουργός, για μια ακόμη φορά, αποδοκίμασε την εργαλειοποίηση του μεταναστευτικού-προσφυγικού ζητήματος προς εξυπηρέτηση ίδιων πολιτικών συμφερόντων και κατήγγειλε τις συνεχιζόμενες τουρκικές προκλήσεις στην Ανατολική Μεσόγειο.
Οι δύο ηγέτες συζήτησαν για την επικείμενη ολοκλήρωση του TAP, καθώς και για την προοπτική του EastMed. Υπογράφηκε μάλιστα συμφωνία συνεργασίας στον ενεργειακό τομέα. Οι δύο χώρες δεσμεύθηκαν να εργαστούν για την υλοποίηση των Εθνικών Σχεδίων για την Ενέργεια και το Κλίμα, την αναβάθμιση της υφιστάμενης υποθαλάσσιας ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας- Ιταλίας και την προώθηση μέτρων για την εναρμόνιση της θεμελιώδους αρχιτεκτονικής των αγορών ενέργειας των δυο κρατών.
Η συμφωνία προωθεί τον εκσυγχρονισμό των υποδομών ηλεκτρικής ενέργειας (προς την κατεύθυνση της ανάπτυξης Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και της παραγωγής βιοκαυσίμων από απόβλητα), την υποστήριξη της κατασκευής υπόγειας αποθήκης φυσικού αερίου στην Ελλάδα, την προώθηση της υλοποίησης των «έξυπνων» δικτύων διανομής ηλεκτρικής ενέργειας καθώς και τις υποδομές ηλεκτροκίνησης.
Β. Φορολογικό νομοσχέδιο
Κατατέθηκε χθες, ύστερα από μακρά δημόσια διαβούλευση, το φορολογικό νομοσχέδιο. Αποδεικνύεται, από όσα θεσπίζει, ότι κάνουμε πράξη όλα όσα είχε εξαγγείλει ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. Ότι είπαμε, το κάνουμε.
Μειώνονται, αντί να αυξάνονται όπως γινόταν τα προηγούμενα χρόνια, οι φόροι εισοδήματος για νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
Στηρίζεται η επιχειρηματικότητα προς όφελος των εργαζομένων και της πραγματικής οικονομίας.
Κινητροδοτούνται δράσεις εταιρικής κοινωνικής ευθύνης και παροχές, σε είδος, υπέρ των εργαζομένων.
Θεσπίζονται κίνητρα που προσελκύουν ξένους επενδυτές.
Βασικός πυλώνας των διατάξεων του νομοσχεδίου είναι η φορολογική ελάφρυνση των φυσικών προσώπων και των επιχειρήσεων που τα τελευταία χρόνια επιβαρύνθηκαν σημαντικά. Οι μισθωτοί και συνταξιούχοι της κατηγορίας εισοδήματος από 12 έως 18 χιλιάδες ευρώ, θα έχουν μείωση φόρου από 80 έως 200 ευρώ, ενώ ο μέσος ελεύθερος επαγγελματίας θα έχει μείωση φόρου έως 1.300 ευρώ.
Συγκεκριμένα για τα φυσικά πρόσωπα προβλέπονται:
-Καθιέρωση εισαγωγικού φορολογικού συντελεστή 9% για φυσικά πρόσωπα, ελεύθερους επαγγελματίες, αγρότες, μισθωτούς και συνταξιούχους, από 22% που είναι σήμερα.
-Μείωση κατά μία ποσοστιαία μονάδα των συντελεστών για τα υψηλότερα εισοδήματα.
-Αύξηση του αφορολόγητου κατά 1.000 ευρώ για κάθε προστατευόμενο τέκνο, ενώ ειδικά για τους πολύτεκνους με 5 παιδιά και άνω δεν ισχύει η μείωση κατά 20 ευρώ της έκπτωσης φόρου για κάθε 1.000 ευρώ εισοδήματος πάνω από τις 12.000 ευρώ.
-Απαλλαγή από την εισφορά αλληλεγγύης όλων των ΑμεΑ με ποσοστό αναπηρίας άνω του 80% ανεξαρτήτως της μορφής της αναπηρίας.
-Μείωση του Φ.Π.Α. για τα βρεφικά είδη από το 24% που είναι σήμερα στον χαμηλό συντελεστή 13%.
-Μείωση του Φ.Π.Α. για τα κράνη των μοτοσικλετιστών και τα παιδικά καθίσματα από το 24% που είναι σήμερα στον μειωμένο συντελεστή 13%.
Σε ό,τι αφορά τα νομικά πρόσωπα:
-Μειώνεται ο συντελεστής φορολογίας των επιχειρήσεων από το 28% που είναι σήμερα στο 24% για το 2019, γεγονός που ενισχύει εκατοντάδες χιλιάδες μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις.
-Μειώνεται ο συντελεστής φορολόγησης των μερισμάτων από 10% σε 5%.
-Καθιερώνεται χαμηλός φορολογικός συντελεστής 10% για τα αγροτικά συνεταιριστικά σχήματα.
-Μειώνεται η προκαταβολή φόρου εισοδήματος στο 95% του φόρου που προκύπτει για τα Νομικά πρόσωπα.
-Δίνονται στις επιχειρήσεις φορολογικά κίνητρα για τη διανομή μετοχών στους εργαζόμενους, καθώς και για παροχές σε είδος.
-Θεσπίζονται κίνητρα για δράσεις που αφορούν στην προστασία του περιβάλλοντος.
Σε ό,τι αφορά τα μέτρα με θετικό οικονομικό αντίκτυπο στους εργαζόμενους, γίνονται δύο βασικές παρεμβάσεις:
Η μία αφορά στα stock options. Θεσπίζονται, δηλαδή, φορολογικά κίνητρα προκειμένου να δίνονται από τις επιχειρήσεις μετοχές στους εργαζόμενους, ώστε να γίνονται συμμέτοχοι στην επιχειρηματική επιτυχία.
Η δεύτερη αφορά φορολογικά κίνητρα στις επιχειρήσεις για παροχές σε είδος στους εργαζόμενους, όπως η χορήγηση καρτών μεταφοράς για τις αστικές μετακινήσεις. Χορηγείται, συγκεκριμένα στην επιχείρηση δυνατότητα έκπτωσης από τα ακαθάριστα έσοδά της, δαπάνης για κάρτες στα μέσα μαζικής μεταφοράς, προσαυξημένης κατά 30%.
Με το ίδιο νομοσχέδιο θεσπίζονται, επίσης, κίνητρα για τη στήριξη δράσεων για την προστασία του περιβάλλοντος και την πράσινη ανάπτυξη.
-Εισάγουμε δέσμη μέτρων για την προώθηση χρήσης των μέσων μαζικής μεταφοράς και των οχημάτων μηδενικών ή χαμηλών ρύπων.
-Δίνουμε κίνητρα στις επιχειρήσεις προκειμένου να επιλέγουν την αγορά ή τη μίσθωση αυτοκινήτων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, για τη χορήγησή τους στους εργαζομένους τους.
-Παρέχεται η δυνατότητα έκπτωσης από τα ακαθάριστα έσοδά της δαπάνης για εγκατάσταση σημείων φόρτισης οχημάτων μηδενικών ή χαμηλών ρύπων και μάλιστα, προσαυξημένης κατά 30%.
Σε ό,τι αφορά την ενίσχυση της οικοδομικής δραστηριότητας:
Όπως ήδη είχε εξαγγείλει ο Πρωθυπουργός αναπτύσσουμε δράσεις που στόχο έχουν να ανακτήσουν τα σπίτια μας την αξία που έχασαν. Συγκεκριμένα:
Μετά τη μείωση του ΕΝΦΙΑ, μεσοσταθμικά κατά 22%, που ήδη εφαρμόστηκε από την τρέχουσα χρονιά, προχωρούμε σε τρία ακόμη μέτρα:
-Αναστέλλεται ο Φ.Π.Α. στις οικοδομές για 3 χρόνια.
-Αναστέλλεται, επίσης για μια τριετία, ο φόρος υπεραξίας στην αγοραπωλησία ακινήτων.
-Προβλέπεται μείωση του φόρου εισοδήματος κατά 40% για τις δαπάνες εργασιών – όχι για τα υλικά – που πραγματοποιούνται για την ενεργειακή, λειτουργική και αισθητική αναβάθμιση των ακινήτων.
Σε ό,τι αφορά την προσέλκυση άμεσων ξένων κεφαλαίων και επενδύσεων:
Θεσπίζεται εναλλακτικός τρόπος φορολόγησης των εισοδημάτων αλλοδαπής προέλευσης με πληρωμή ετήσιου κατ’ αποκοπή φόρου με την προϋπόθεση ότι ο συγκεκριμένος αλλοδαπός φορολογούμενος θα κάνει εντός τριετίας επένδυση άνω των 500.000 ευρώ.
Αλλαγές που επήλθαν στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης:
Η Κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι ακούει τους κοινωνικούς εταίρους, τους φορείς της αγοράς και την κοινωνία.
Στο πλαίσιο αυτό είναι ανοικτή να ενσωματώνει αλλαγές που κινούνται στην κατεύθυνση της κυβερνητικής πολιτικής, είτε γιατί τη βελτιώνουν, είτε γιατί διορθώνονται ενδεχόμενες ατέλειες στον αρχικό σχεδιασμό.
Η Κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι υιοθετεί όλες τις εποικοδομητικές προτάσεις.
Αυτό απεδείχθη και στη δημόσια διαβούλευση του φορολογικού νομοσχεδίου καθώς έγιναν δεκτές εισηγήσεις που οδήγησαν σε περισσότερες από 10 αλλαγές. Μεταξύ αυτών, για παράδειγμα, επήλθαν βελτιώσεις που αφορούν:
-Τον τρόπο υπολογισμού του φορολογητέου εισοδήματος από την παραχώρηση οχήματος προς εργαζόμενο, εταίρο, μέτοχο ή συγγενικά τους πρόσωπα.
-Την εξαίρεση από το πραγματικό εισόδημα, βάσει του οποίου υπολογίζεται το απαιτούμενο ποσοστό δαπανών με ηλεκτρονικές συναλλαγές και του ποσού της διατροφής που δίδεται στην περίπτωση διαζευγμένων συζύγων.
-Την πρόβλεψη ότι εκπίπτουν ως δαπάνη για τον προσδιορισμό του κέρδους από επιχειρηματική δραστηριότητα των νομικών προσώπων μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, οι δωρεές σε χρήμα ή σε είδος προς το Δημόσιο και τους Ο.Τ.Α…
-Την εισαγωγή τροποποιήσεων στις διατάξεις με τις οποίες προβλέπεται απαλλαγή από τη φορολογία εισοδήματος και την εισφορά αλληλεγγύης, φορολογικών κατοίκων αλλοδαπής, από τόκους εταιρικών ομολογιών και ομολόγων του ελληνικού Δημοσίου.
-Τη διευκρίνιση ότι ο μειωμένος φορολογικός συντελεστής 10% για αγροτικούς συνεταιρισμούς περιλαμβάνει και τις αναγνωρισμένες από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων ομάδες και οργανώσεις παραγωγών.
-Τη δυνατότητα των μικρών οινοπαραγωγών να ζητήσουν την επιστροφή ή διαγραφή, κατά περίπτωση, του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο κρασί για μη διατεθείσες ποσότητες.
-Την διαγραφή οφειλών στη Φορολογική Διοίκηση μέχρι του ποσού των 10 ευρώ, ανά οφειλέτη, εφόσον έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες και δεν υφίστανται άλλες οφειλές του ιδίου προσώπου.
Γ. Προϋπολογισμός επιστροφής στο μέλλον
Ο Προϋπολογισμός του 2020 δρομολογεί την επιστροφή στο μέλλον. Σε μία χρονική περίοδο που ο ρυθμός ανάπτυξης αναθεωρείται προς τα κάτω στο σύνολο της Ευρωζώνης, στην Ελλάδα αναθεωρείται προς τα πάνω: 2% για το 2019 και 2,8% για το 2020. Όλα τα συστατικά της οικονομικής μεγέθυνσης, δηλαδή η κατανάλωση, οι εξαγωγές και κυρίως οι επενδύσεις αυξάνονται σημαντικά. Είναι ο πρώτος Προϋπολογισμός που όχι μόνο δεν επιβάλλει πρόσθετα περιοριστικά μέτρα, αλλά μειώνει τα βάρη σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Παράλληλα, υλοποιεί τις πρώτες δεσμεύσεις μας και θα ακολουθήσουν και οι Προϋπολογισμοί των επόμενων ετών για να εφαρμοστούν στο ακέραιο όλα όσα είπαμε.
Επαναλαμβάνω, ότι είπαμε, το κάνουμε. Ο Προϋπολογισμός του 2020:
-Είναι ταυτόχρονα αναπτυξιακός και κοινωνικός.
-Φέρνει το Α.Ε.Π. της Ελλάδας ξανά, μετά από πολλά χρόνια, κοντά στα 200 δις ευρώ. Το αυξάνει δηλαδή σε σχέση με φέτος κατά 7 δις ευρώ περίπου, ή 1.600 ευρώ περίπου κατά νοικοκυριό.
-Βάζει τέλος στον φαύλο κύκλο της υπερφορολόγησης.
-Αποδεικνύει ότι η ελληνική οικονομία περνάει σε έναν ενάρετο κύκλο αναγέννησης των προσδοκιών, βιώσιμης ανάπτυξης και αύξησης των εισοδημάτων.
Συγκεκριμένα, ο Προϋπολογισμός του 2020:
-Αντιμετωπίζει το μεγάλο πρόβλημα της ελληνικής οικονομίας των τελευταίων ετών, δηλαδή το αναπτυξιακό και επενδυτικό κενό που διατηρούσε την Ελλάδα τα τελευταία χρόνια ουραγό στις επενδύσεις και πρωταθλήτρια στην ανεργία.
-Προβλέπει σημαντική αύξηση του ρυθμού μεγέθυνσης, από το 1,5% που παρατηρήθηκε το πρώτο εξάμηνο του 2019, στο 2,8% το 2020.
-Προβλέπει επίσης περαιτέρω μείωση της ανεργίας στο 14%, ή περίπου 100 χιλιάδες λιγότεροι άνεργοι.
-Βάζει τέλος στην πολιτική των υπερπλεονασμάτων της προηγούμενης Κυβέρνησης. Υπενθυμίζεται ότι κατά την περίοδο 2016-2018 αφαιρέθηκαν από την οικονομία 11,4 δις ευρώ, πέραν και επιπλέον των υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων που είχαν συμφωνηθεί με τους πιστωτές.
-Αναδιαρθρώνει το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, με την ενίσχυση του συγχρηματοδοτούμενου σκέλους του και τον τερματισμό της υποεκτέλεσης που το χαρακτήριζε μέχρι φέτος.
Δ. Συνταγματική Αναθεώρηση
Μετά την ολοκλήρωση και της δεύτερης φάσης της συνταγματικής αναθεώρησης και την προχθεσινή ψηφοφορία, έχουμε πλέον το Σύνταγμα του 2019. Δυστυχώς, δεν έφτασαν στη σημερινή, την αναθεωρητική Βουλή, πολλές από τις προτάσεις που είχαμε καταθέσει. Όπως οι προτάσεις για την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, την περιβαλλοντική προστασία, τη βελτίωση του νομοθετικού έργου με πιο έγκυρο έλεγχο της συνταγματικότητας των νόμων, την απαγόρευση της αναδρομικής φορολογίας, την ενίσχυση της ανεξαρτησίας της Δικαιοσύνης, την αποσύνδεση της επιλογής των ανωτάτων δικαστικών από την Κυβέρνηση. Παρόλα αυτά το πρόσημο της συνταγματικής αναθεώρησης είναι θετικό, καθώς οι αλλαγές που έγιναν συνιστούν θεσμική αναβάθμιση, ενίσχυση της διαφάνειας και στήριξη του κοινωνικού κράτους.
Σε αυτή την κορυφαία κοινοβουλευτική διαδικασία, η στάση του ΣΥΡΙΖΑ, σε τρείς περιπτώσεις, τίθεται στην κρίση των πολιτών:
Πρώτον: Δεν ψήφισε την κατοχύρωση του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος με την οποία θεσπίζεται σταθερή δέσμευση ότι το κράτος μεριμνά για την αξιοπρεπή διαβίωση κάθε πολίτη.
Δεύτερον: Δεν ψήφισε τη διάταξη που στόχο έχει να καταστεί δυνατή η συνταγματική διασφάλιση της δυνατότητας των Ελλήνων εκλογέων που κατοικούν στο εξωτερικό να ψηφίζουν από τον τόπο της μόνιμης διαμονής τους.
Και τρίτον: Απομονώθηκε καθώς απορρίφθηκε από τις άλλες πτέρυγες της Βουλής, η δήθεν ερμηνευτική διάταξη στο άρθρο 86, το οποίο αλλάξαμε προχωρώντας στην κατάργηση της σύντομης αποσβεστικής προθεσμίας για την ευθύνη των Υπουργών.
Ε. Πρόγραμμα Πρωθυπουργού
Αύριο Πέμπτη θα προεδρεύσει στη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου. Τα θέματα που θα συζητηθούν είναι το φορολογικό και το ασφαλιστικό νομοσχέδιο, το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων για την Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔιΠ) και του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας για τις προμήθειες. Επίσης, θα συζητηθεί το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα, ο προγραμματισμός προσλήψεων για το 2020 και η προεπιλογή των δικαστικών λειτουργών για τις θέσεις των Αντιπροέδρων του ΣτΕ και του Αντιπροέδρου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Την Παρασκευή ο Πρωθυπουργός θα απευθύνει ομιλία στην έναρξη του 13ου Συνεδρίου της Νέας Δημοκρατίας. Την Κυριακή θα κλείσει με ομιλία του το Συνέδριο της Νέας Δημοκρατίας.
Τη Δευτέρα ο Πρωθυπουργός θα μεταβεί στη Μαδρίτη για να συμμετάσχει στη Σύνοδο Κορυφής για την κλιματική αλλαγή. Την Τρίτη και την Τετάρτη 3 και 4 Δεκεμβρίου 2019 θα βρίσκεται στο Λονδίνο για τη Σύνοδο Κορυφής του ΝΑΤΟ.
Τέλος, εκφράζουμε για μια ακόμη φορά τη συμπαράστασή μας στον Αλβανικό λαό που δοκιμάζεται από τις συνέπειες του χθεσινού καταστροφικού σεισμού. Όπως γνωρίζετε, κλιμάκιο της ΕΜΑΚ βρίσκεται ήδη από χθες το μεσημέρι στη γειτονική μας χώρα και επιχειρεί για τη διάσωση ζωών. Έχουμε ανασύρει 4 άτομα, μεταξύ των οποίων δυστυχώς δύο θύματα.
Η 1η ΕΜΑΚ Αθηνών στην πόλη Θούμανε ανέσυρε ζωντανή γυναίκα 45 ετών, ενώ η 5η ΕΜΑΚ των Ιωαννίνων στο Δυρράχιο απεγκλώβισε ζωντανό άνδρα 24 ετών. Οι προσπάθειές μας σε συνεργασία με τις Αλβανικές αρχές και τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό, συνεχίζονται.
Παρακαλώ τις ερωτήσεις σας.
ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, υπάρχουν σοβαρές αντιδράσεις από κόμματα της Αντιπολίτευσης για τις επιλογές της Κυβέρνησης στις διοικήσεις των νοσοκομείων. Μιλάνε για αμιγώς κομματικές επιλογές, οι οποίες δεν πληρούν τα τυπικά προσόντα. Εσείς, προεκλογικά είχατε μιλήσει για αξιοκρατία σ’ αυτές τις διαδικασίες. Έχετε κάποιο σχόλιο επ’ αυτού;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Ευχαριστώ για την ερώτηση. Κατ’ αρχάς να πω ότι έχετε λάβει ενημέρωση από το Υπουργείο Υγείας, για τα βασικά στοιχεία τα οποία αφορούν τις επιλογές των νέων διοικητών των νοσοκομείων. Θα επαναλάβω τα βασικά από αυτά. Κατ’ αρχάς ο προαπαιτούμενος τίτλος σπουδών για τις θέσεις διοικητών και αναπληρωτών διοικητών, είναι το πτυχίο. Από τους επιλεγέντες, επιπλέον του πτυχίου, το 72% είναι κάτοχοι μεταπτυχιακών τίτλου σπουδών ή και διδακτορικού. Το 60% των επιλεγέντων είναι κάτοχοι μεταπτυχιακού τίτλου ειδίκευσης στη διοίκηση, τα οικονομικά ή την πληροφορική, πεδία στα οποία δίδεται έμφαση και από την προκήρυξη των θέσεων. Το παραπάνω ποσοστό ξεπερνά το 70% στην 1η Υγειονομική Περιφέρεια της Αττικής και το 80% στην 3η Υγειονομική Περιφέρεια της Μακεδονίας. Οι επιλεγέντες διοικητές έχουν διοικητική εμπειρία. Ενδεικτικά, στην πρώτη ΥΠΕ, όπου συγκεντρώνονται τα μεγαλύτερα νοσοκομεία- Ευαγγελισμός, Σωτηρία, Σισμανόγλειο, Ιπποκράτειο, Γεννηματά, Άγιος Σάββας και άλλα- περισσότεροι από το 85% των επιλεχθέντων διοικητών και αναπληρωτών διοικητών έχουν εμπειρία στη διοίκηση νοσοκομείων ή γενικότερα υγειονομικών οργανισμών. Αυτά τα στατιστικά στοιχεία απαντούν όσον αφορά την καταλληλότητα των προσώπων που επελέγησαν. Αλλά δεν μένουμε σε αυτό. Οι πολίτες αναμένουν βελτίωση των υπηρεσιών Υγείας που απολαμβάνουν. Και γι’ αυτό τον λόγο, εμείς συνάπτουμε με τους νέους διοικητές και αναπληρωτές διοικητές ένα συμβόλαιο αποδοτικότητας, με βάση το οποίο θα κρίνονται περιοδικά για την επίτευξη των στόχων που τους έχουν τεθεί. Σας αναφέρω ενδεικτικά ορισμένους από αυτούς.
Όσον αφορά τους οικονομικούς και διαχειριστικούς στόχους: Μείωση της αξίας των ληξιπροθέσμων, μείωση του κόστους προμηθειών, ενέργειας και συντήρησης. Παρακολούθηση και μείωση δεικτών κόστους στο φάρμακο, στο υγειονομικό υλικό, στα υλικά εργαστηρίων και τα αντιδραστήρια, στο ορθοπεδικό υλικό, στη σωστή λειτουργία των λογιστηρίων.
Όσον αφορά τους ποιοτικούς στόχους: Μείωση των ενδονοσοκομειακών λοιμώξεων, μείωση της χρήσης αντιβιοτικών, μείωση στο χρόνο αναμονής στα εξωτερικά ιατρεία και τα τμήματα επειγόντων περιστατικών, βελτίωση του βαθμού ικανοποίησης των ασθενών και των εργαζομένων.
Και όσον αφορά την ηλεκτρονική διακυβέρνηση: Αύξηση του βαθμού αξιοποίησης του ηλεκτρονικού ιατρικού φακέλου του ασθενή, διασφάλιση προσωπικών δεδομένων των ασθενών και ενίσχυση των υποδομών δικτύων και του εξοπλισμού πληροφορικής στα νοσοκομεία.
Από το πλέγμα αυτών των στοιχείων, είναι φανερό ότι δεν μιλάμε για κομματικές επιλογές, αλλά μιλάμε για ανθρώπους που πρέπει να φέρουν σε πέρας αυτό το οποίο ζητούν οι πολίτες από εμάς. Καλύτερη υγεία για όλους.
ΕΙΡ. ΜΠΕΛΛΑ: Στη Σύνοδο Κορυφής του Λονδίνου ο Πρωθυπουργός θα δει τον Ταγίπ Ερντογάν; Και αν ναι, ποιο είναι το πιο σημαντικό θέμα που πιστεύετε ότι πρέπει να συζητήσουν οι δύο ηγέτες;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Δεν μπορώ να επιβεβαιώσω αυτή τη στιγμή συνάντηση με τον κ. Ερντογάν ή κάποιον άλλον από τους πολλούς ηγέτες που θα βρίσκονται στη Σύνοδο Κορυφής του ΝΑΤΟ, αλλά είναι δεδομένο ότι σε πολλές περιπτώσεις υπάρχει η ευκαιρία στο περιθώριο να γίνονται συναντήσεις. Θα είμαι σε θέση να σας πληροφορήσω για το ακριβές πρόγραμμα του Πρωθυπουργού στις επόμενες ημέρες. Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει κάτι συγκεκριμένο για συνάντηση με τον κ. Ερντογάν. Όσον αφορά τις θέσεις μας αναφορικά με την τουρκική προκλητικότητα ήταν πολύ σαφής ο Πρωθυπουργός στη διάρκεια των κοινών δηλώσεων με τον Ιταλό Πρωθυπουργό.
Δ. ΓΚΑΛΟΝΑΚΗ: Μια διευκρίνιση για τα ξένα κεφάλαια και αυτό που είπατε ότι αλλάζει η φορολογία για όσους επενδύσεις μέσα στα τρία χρόνια έως 500.000 ευρώ. Αυτό τι σημαίνει; Έχει να κάνει με την Golden Visa;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Έχει να κάνει με το καθεστώς φορολόγησης των μη κατοίκων στην Ελλάδα, των non dom και με ένα κατ’ αποκοπή ποσό που θα πληρώνουν οι αλλοδαποί επενδυτές στη χώρα μας, το οποίο θα είναι ορισμένο από την ώρα που θα κάνουν την επένδυσή τους, εφόσον είναι πάνω από 500.000 ευρώ, θα αφορά μια περίοδο μέχρι και 15 έτη για να υπάρχει ασφάλεια δικαίου και θα εξειδικεύεται κάθε φορά που θα αντιμετωπίζεται μία επένδυση.
Δ. ΓΚΑΛΟΝΑΚΗ: Αλλάζει η Golden Visa;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Είναι συμπληρωματική δράση προς τη Golden Visa. Δεν είναι αντικατάσταση του πλαισίου που διέπει τη Golden Visa.
Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Ακούσαμε χθες τον Πρωθυπουργό από την Ιταλία να ανεβάζει τους τόνους απέναντι στην Τουρκία. Είναι κάτι που γίνεται σταδιακά το τελευταίο διάστημα. Εκτιμάτε, τελικά, ότι οι σχέσεις Ελλάδας- Τουρκίας είναι σε μία «κακή» φάση; Διότι τον Σεπτέμβριο, Οκτώβριο από την Κυβέρνηση έβγαινε μία αισιοδοξία ότι μπορεί να υπάρχει ένα κανάλι επικοινωνίας, που θα βελτιώσει την κατάσταση και στο Αιγαίο και στις μεταναστευτικές ροές, αλλά δεν βλέπουμε τίποτα τέτοιο. Αντίθετα οι μεταναστευτικές ροές παραμένουν πολύ υψηλές.
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Πράγματι, είναι πολύ σημαντικό οι σχέσεις των δύο χωρών να πηγαίνουν προς το καλύτερο, όχι προς το χειρότερο. Σε αυτό εμείς επενδύουμε, με σεβασμό πάντα στο Διεθνές Δίκαιο και στο κοινοτικό κεκτημένο. Αυτό καταστήσαμε σαφές και στη συνάντηση του Πρωθυπουργού με τον Πρόεδρο Ερντογάν. Και αυτό αναμένουμε από την πλευρά της Τουρκίας. Βέβαια, όλοι κρινόμαστε από τις πράξεις και όχι τόσο από τις προθέσεις ή από τα λόγια. Για αυτό περιμένουμε να μπει τέλος σε αυτές τις τουρκικές προκλήσεις στην Ανατολική Μεσόγειο. Επαναλαμβάνω ότι χθες ήταν πολύ σαφής η τοποθέτηση του Πρωθυπουργού στη διάρκεια των κοινών δηλώσεων με τον Τζουζέπε Κόντε.
ΑΙΜ. ΠΕΡΔΙΚΑΡΗΣ: Θέλω να επανέλθω λίγο στα οικονομικά. Να σας ρωτήσω για τον Προϋπολογισμό. Μιλάτε για έναν κοινωνικό Προϋπολογισμό, για έναν Προϋπολογισμό με κοινωνικό πρόσημο. Η Αντιπολίτευση, όμως, σας κατηγορεί ότι κόβετε δαπάνες για την Υγεία και για την Παιδεία. Τι ισχύει τελικά;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Κατ’ αρχάς να πω ότι είναι σαφές, για από όποιον μπορεί να διαβάσει έναν Προϋπολογισμό, ότι οι δαπάνες για Υγεία, Παιδεία, Κοινωνική Πολιτική και Άμυνα -γιατί ήταν τα τέσσερα πεδία που δέχτηκαν κάποια κριτική από την Αξιωματική Αντιπολίτευση- στον Προϋπολογισμό του 2020, όχι μόνο δεν μειώνονται, αλλά αντιθέτως αυξάνονται, κατά ποσό που προσεγγίζει τα 2 δις ευρώ, σε σχέση με τον αρχικό Προϋπολογισμό του 2019. Επαναλαμβάνω, σε σχέση με τον Προϋπολογισμό του 2019 που είχε ψηφιστεί και άρχισε να εκτελείται από την προηγούμενη Κυβέρνηση. Πρέπει, λοιπόν, πάντοτε να συγκρίνονται όμοια μεγέθη και να μην ανακατεύονται «μήλα με πορτοκάλια», όπως συνήθως γίνεται από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ. Γιατί αυτή είναι η πραγματικότητα. Όσον αφορά τους της Υγείας και της Παιδείας που ρωτάτε: Στον τομέα της Υγείας οι πραγματικές δαπάνες θα είναι μεγαλύτερες, καθώς θα δοθούν πρόσθετα χρήματα, αφενός από το νέο ειδικό αποθεματικό, που διαθέτει συνολικά 300 εκατομμύρια ευρώ και αφετέρου, από το ποσό που θα προκύψει από τον υπολογισμό των δαπανών για πρόσφυγες και αιτούντες άσυλο στον τομέα της Υγείας, περίπου 25-30 εκατομμύρια ευρώ, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους. Προβλέπονται, επίσης, αυξημένες δαπάνες για τα δημόσια νοσοκομεία, το Σύστημα Πρωτοβάθμιας Φροντίδας και τον ΕΟΠΥΥ. Όσον αφορά τον τομέα της Παιδείας: Οι δαπάνες προβλέπεται να ανέλθουν στα 4,953 δισεκατομμύρια ευρώ, έναντι 4,851 δισεκατομμυρίων ευρώ των εκτιμήσεων πληρωμών του 2019. Δηλαδή, αυξημένος ο Προϋπολογισμός κατά 102 εκατομμύρια ευρώ. Και από αυτά τα δύο παραδείγματα, είναι σαφές ότι οι δαπάνες δεν μειώνονται, αλλά αυξάνονται. Απλώς χρειάζεται να συγκρίνουμε όμοια πράγματα και να κάνουμε τις προσαρμογές που απαιτούνται πριν βγάλουμε κάποιο συμπέρασμα.
Σ. ΡΙΣΤΟΦΣΚΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, στη χθεσινή συνάντηση στη Ρώμη του κ. Μητσοτάκη με τον κ. Κόντε, ένα από τα θέματα ήταν και τα Δυτικά Βαλκάνια, η ευρωπαϊκή προοπτική τους. Με το γεγονός ότι και η Ιταλία και η Ελλάδα υποστηρίζουν την ευρωπαϊκή προοπτική, συζήτησαν για κάποια συγκεκριμένα βήματα, κάποιες συγκεκριμένες πρωτοβουλίες από κοινού, που θα μπορούσαν στο μέλλον να αναλάβουν οι δύο χώρες; Και μια δεύτερη ερώτηση, για τα ασυνόδευτα παιδιά, για το πρόγραμμα που ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός. Έχετε κάποιες λεπτομέρειες να μας πείτε; Πότε θα ξεκινήσει, κ.λ.π.;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Όσον αφορά το πρώτο ερώτημα, πράγματι επιβεβαιώθηκε η κοινή στάση για ενίσχυση του ρόλου και των δύο χωρών και προώθηση της ευρωπαϊκής προοπτικής των Δυτικών Βαλκανίων. Αυτό αναμένεται να ξεδιπλωθεί το επόμενο χρονικό διάστημα, με πρωτοβουλίες και των δύο χωρών, αρχής γενομένης από τις συναντήσεις που θα γίνουν στο επόμενο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο 12 και 13 Δεκεμβρίου. Γενικά, όπως ξέρετε, υπάρχει μια αισιοδοξία, ότι εφόσον κατέστη δυνατό να υπάρξει στα συμπεράσματα του προηγούμενου Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, μία αναφορά ότι συνεχίζεται αυτή η διαδικασία και παραμένει ζωντανή, ότι θα μπορέσουμε πράγματι να έχουμε κάτι πιο χειροπιαστό, καθώς προχωράμε προς το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο της Άνοιξης.
Όσον αφορά το θέμα των ασυνόδευτων παιδιών, όπως ξέρετε, είναι ένα ζήτημα συντονισμού πολλών διαφορετικών Υπηρεσιών. Γι’ αυτό τον λόγο επελέγη από τον Πρωθυπουργό η λύση να υπάρξει ένας εθνικός συντονιστής, για να αναδείξει το θέμα και στο εσωτερικό, αλλά φυσικά και στο εξωτερικό. Όπως ξέρετε, είχαμε αναλάβει κάποιες πρωτοβουλίες το προηγούμενο διάστημα. Τη μη αποδοχή των εταίρων μας την καυτηρίασε ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, όπως ξέρετε. Αναλαμβάνουμε έναν συντονιστικό ρόλο για να έχουμε καλύτερα αποτελέσματα. Να αναμένετε σχετικές ανακοινώσεις τις επόμενες ημέρες, με τις πρώτες μας κινήσεις.
ΔΗΜ. ΓΚΑΤΣΙΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, θέλω να σταθώ σε μια αποστροφή του Πρωθυπουργού την Παρασκευή στη Βουλή. Είπε στον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ ότι «όσο εσείς θέλετε να μετατρέψετε τη χώρα σε ένα δικαστήριο του χθες, εγώ θέλω να τη μετατρέψω σε ένα απέραντο εργοτάξιο για το αύριο». Και θέλω να ρωτήσω, εάν αυτή η φράση έρχεται για να τραβήξει πίσω την εκπεφρασμένη προεκλογικά θέση σας, να μπει στο μικροσκόπιο, για παράδειγμα, το πρώτο εξάμηνο του 2015, μέσω μίας Εξεταστικής.
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Κρατούμε όλες τις επιλογές ανοιχτές, όπως έχουμε πει αρκετές φορές. Πράγματι δεν θέλουμε να διολισθαίνουμε σε μία άγονη μικροπολιτική αντιπαράθεση, αλλά να ασχολούμαστε με τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι Έλληνες, η ελληνική οικονομία και διάφοροι τομείς της κοινωνικής ζωής, προκειμένου να βελτιώσουμε τη ζωή των Ελλήνων. Αυτό είναι το βασικό μέλημα για εμάς: Η βελτίωση της ζωής των Ελλήνων. Και σε αυτό δίνουμε την έμφαση. Από εκεί και πέρα, αν υπάρχουν ζητήματα προς διερεύνηση, αυτά διερευνώνται. Για παράδειγμα, είναι σε εξέλιξη οι εργασίες στην Επιτροπή Προκαταρκτικής Εξέτασης της Βουλής για την υπόθεση του κ. Παπαγγελόπουλου, που συνδέεται με όλο αυτό, το οποίο έχει καλλιεργηθεί το προηγούμενο διάστημα από την προηγούμενη Κυβέρνηση, σχετικά με την υπόθεση Novartis. Αφήνουμε στη Βουλή την πρωτοβουλία των κινήσεων, να δει τι γίνεται και τι προκύπτει από τα στοιχεία των καταθέσεων των μαρτύρων και όλα τα άλλα τα στοιχεία που συλλέγει. Και εδώ είμαστε να αξιολογήσουμε , στη συνέχεια, τα αποτελέσματά της.
Γ. ΧΡΗΣΤΑΚΟΣ: Μιας και μας πήγε ο κ. Γκάτσιος εκεί, να μείνω σε αυτή την ομιλία. Αναφέρθηκε στο θέμα της εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας και τη διαδικασία μετά την αναθεώρηση και τις αιτιάσεις που άκουσε από την Αντιπολίτευση περί του αριθμού που χρειάζεται για να εκλεγεί από τη Βουλή, ότι είναι ευθύνη των Κυβερνήσεων να έχει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας τη μεγαλύτερη δυνατή συναίνεση. Αυτά ήταν τα λόγια του Πρωθυπουργού. Και θέλω να σας ρωτήσω: Αυτό αφορά αριθμητικό κριτήριο, μεταξύ των 300 της Βουλής ή αφορά κομματικό κριτήριο ως προς τη συναίνεση; Δηλαδή, φτάνουν η Ν.Δ. και ο ΣΥΡΙΖΑ για να επιτευχθεί αυτή η συναίνεση ή θα χρειάζονται και άλλα κόμματα για να επιτευχθεί αυτή η μεγαλύτερη δυνατή συναίνεση;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Η συναίνεση γύρω από το πρόσωπο του Προέδρου της Δημοκρατίας δεν επιβάλλεται από μικροπολιτικές σκοπιμότητες και από συσχετισμούς μιας συγκεκριμένης Βουλής. Επιβάλλεται από το ίδιο το Σύνταγμα. Και γι΄ αυτό το λόγο δεν θα πρέπει να ψάξετε σε εμάς ανθρώπους που δεν επιδιώκουν τη συναίνεση, αλλά μάλλον σε άλλα κόμματα. Αναφέρω χαρακτηριστικά τις τοποθετήσεις του κ. Τσίπρα, όταν ήταν Αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης το 2014, ότι θα τορπίλιζε με κάθε τρόπο την εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας που ήταν να γίνει το 2015, προκειμένου να σύρει τη χώρα σε εκλογές. Μεταξύ των μεγάλων επιτευγμάτων της νέας συνταγματικής αναθεώρησης είναι την απεμπλοκή, επιτέλους, της διάλυσης της Βουλής από την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας, καθώς θα ενισχύσει τη σταθερότητα στο πολιτικό μας σύστημα και θα αναβαθμίσει το συναινετικό πνεύμα, αν θέλετε, κατά την επιλογή προσώπου του Προέδρου της Δημοκρατίας. Από εκεί και πέρα, εμείς θα κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν, προκειμένου να τηρήσουμε αυτό το πνεύμα του Συντάγματος, προτείνοντας πρόσωπα που μπορούν να συγκεντρώσουν αυτή τη συναίνεση.
Ν. ΑΡΜΕΝΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, ακούσαμε τον Πρωθυπουργό να καλεί τους παρόχους της κινητής τηλεφωνίας να προσαρμόσουν προς τα κάτω την τιμολογιακή τους πολιτική για τη χρήση δεδομένων. Ακούσαμε και τον αρμόδιο υπουργό, τον κ. Πιερρακάκη, να κινείται προς αυτή την κατεύθυνση. Έχουμε κάποια αντίδραση, κάποια απάντηση από την πλευρά των εταιρειών;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Οι συζητήσεις και του αρμόδιου Υπουργού είναι προχωρημένες σε αυτό το επίπεδο και θα περιμένετε νεότερα σε λίγες ημέρες.
ΓΑΒ. ΣΕΡΕΤΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, μπορείτε, σας παρακαλώ, να σχολιάσετε τις δηλώσεις του κ. Τσακαλώτου, σύμφωνα με τις οποίες η Ν.Δ. δεν αξιοποίησε το σχέδιο του ΣΥΡΙΖΑ για τη μείωση των στόχων από το 2020, καθώς και τη δήλωσή του για τα πλεονάσματα πάνω από 4% που είχαν τεθεί από τη Ν.Δ.. Είχε συμφωνήσει η Ν.Δ., όπως ισχυρίστηκε; Και δευτερευόντως, ισχύει η προεκλογική δήλωση του κ. Μητσοτάκη ότι ο κ. Τσακαλώτος αποτελεί τον μόνο ίσως αξιόπιστο συνομιλητή στο ΣΥΡΙΖΑ;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Εφόσον με πάτε προεκλογικά και σε χαρακτηρισμούς, θα έλεγα να βάλετε μια φωτογραφία την ώρα που έλεγε τις ανακοινώσεις ο κ. Τσίπρας στο Ζάππειο, για το υποτιθέμενο σχέδιο μείωσης των πρωτογενών πλεονασμάτων, για να δείτε ποια ήταν η εικόνα του κ. Τσακαλώτου που καθόταν δίπλα του. Αυτό νομίζω τα λέει όλα. Τώρα, γιατί επανέρχεται σε αυτό το θέμα ο κ. Τσακαλώτος, θα πρέπει να ρωτήσετε τον ίδιο. Αυτό που μπορώ να πω είναι -όπως είπα προηγουμένως όταν αναφέρθηκα στις δαπάνες Υγείας και Παιδείας- ότι δεν πρέπει να μπλέκουμε μήλα με πορτοκάλια. Είναι διαφορετικό πράγμα να χρησιμοποιήσουμε ταμειακά αποθέματα που έχουμε στην άκρη, από το να καταφέρουμε -σε μια τρέχουσα κρίση- να πετύχουμε τον στόχο του πρωτογενούς πλεονάσματος, γιατί αυτή είναι η δέσμευσή μας έναντι των δανειστών μας με βάση το τρίτο μνημόνιο και το τέταρτο άτυπο, που λέμε εμείς, το οποίο συμφώνησε η προηγούμενη Κυβέρνηση μέχρι το 2022. Δεν συγκρίνονται αυτά τα δύο πράγματα και δεν μπορεί κανείς να υποστηρίξει ότι υπήρχε σχέδιο. Υπήρχε μια προεκλογική εξαγγελία, ένα προεκλογικό πυροτέχνημα από τον κ. Τσίπρα. Απόδειξη ότι ο περιβόητος λογαριασμός, που είχε πει ότι θα άνοιγε ο κ. Τσίπρας -μάλιστα είπε ότι τον άνοιξε στη συνέντευξή του- δεν ανοίχτηκε ποτέ. Και ποτέ δεν ενημέρωσε ο κ. Τσακαλώτος, στην παράδοση-παραλαβή, ούτε τον κ. Σταϊκούρα, ούτε τον κ. Σκυλακάκη, ούτε κανέναν άλλο από το οικονομικό επιτελείο, για κανέναν τέτοιο λογαριασμό, που θα μείωνε δήθεν τα πρωτογενή πλεονάσματα της χώρας. Τέτοιο σχέδιο δεν υπήρχε. Τα πρωτογενή πλεονάσματα θα μειωθούν με την Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, με σχέδιο, με υπευθυνότητα, με την επίτευξη του στόχου του 2019, με την επίτευξη του στόχου το 2020 και μέσα στο 2020 θα καταφέρουμε να μειώσουμε τους στόχους πρωτογενούς πλεονάσματος, από το 2021 και μετά, σε πιο ρεαλιστικά επίπεδα. Γιατί αυτό -όπως πάντα λέμε- είναι προς όφελος και των Ελλήνων και των δανειστών.
ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, να επιστρέψω, αν μου επιτρέπετε, στο μεταναστευτικό και στη συνέχεια της ερώτησης του συναδέλφου, που μίλησε νωρίτερα. Οι σχέσεις με την Τουρκία, τουλάχιστον όσον αφορά το μεταναστευτικό, προς το παρόν δεν φαίνεται να καρποφορούν για ένα θετικότερο αποτέλεσμα. Και θέλω να ρωτήσω, αν στον σχεδιασμό που κάνει η Κυβέρνηση, έχετε θέσει ένα χρονοδιάγραμμα. Δηλαδή, να έχουν μειωθεί οι ροές από τα τουρκικά παράλια προς τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου, τα νησιά της πρώτης γραμμής. Ποιο είναι αυτό το χρονοδιάγραμμα; Είναι το τέλος του χειμώνα; Είναι οι αρχές του επόμενου καλοκαιριού; Έχετε τέτοιο χρονοδιάγραμμα;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Την προηγούμενη εβδομάδα, εδώ με τον αρμόδιο Υφυπουργό Άμυνας κ. Στεφανή, αναπτύξαμε ένα βραχυπρόθεσμο και ένα μεσοπρόθεσμο σχέδιο. Το βραχυπρόθεσμο αφορούσε, κατά βάση, το ζήτημα της αποσυμφόρησης των νησιών μας και το μεσοπρόθεσμο, κυρίως τις κλειστές δομές και τις ενέργειες, που θα έχουν αποτέλεσμα και ως προς τη φύλαξη των συνόρων και ως προς τις αυξημένες επιστροφές και όσον αφορά την επιτάχυνση ασύλου. Άρα, αυτό που περιμένουμε να δούμε είναι, μέσα στον χειμώνα να εκμεταλλευτούμε το χρονικό αυτό διάστημα, ώστε να προχωρήσουμε στην κατασκευή των πρώτων κλειστών δομών. Σας έχουμε πει ότι θα είναι έτοιμο μέχρι τέλος του χειμώνα το κέντρο, το οποίο κατασκευάζεται στη Σάμο. Να μπορέσουμε να έχουμε επιτάχυνση των διαδικασιών ασύλου, ώστε να δουν όλοι οι Έλληνες, αυξημένες επιστροφές. Επιστροφές, κάποιες από τις οποίες θα είμαστε σε θέση να ανακοινώσουμε σε λίγο χρονικό διάστημα. Ένα από τα επόμενα στοιχεία είναι να προχωρήσουμε σε αποτελεσματικότερη φύλαξη των συνόρων. Είδατε τη χορηγία της Ένωσης των Ελλήνων Εφοπλιστών για τα δέκα σκάφη. Θα δείτε και άλλα. Θα ενισχύσουμε το Λιμενικό στην προσπάθεια αποτροπής των ροών με αποτελεσματικότερη φύλαξη των συνόρων μας. Και θα δείτε και άλλες ενέργειες στο αμέσως προσεχές διάστημα.
ΓΑΒ. ΣΕΡΕΤΗΣ: Από την ανακοίνωση των μέτρων της Κυβέρνησης, υπάρχει μια νεότερη εξέλιξη, οι αποφάσεις των Δημοτικών Συμβουλίων των κατά τόπους περιοχών όπου υπάρχουν Κέντρα, αλλά και άλλων, όπου ανακοινώθηκε ότι θα δημιουργηθούν. Πώς αυτό επηρεάζει την υλοποίηση, την εφαρμογή του κυβερνητικού σχεδίου και πώς πρακτικά θα το αντιμετωπίσετε; Θα επιβάλετε τις αποφάσεις στις τοπικές κοινωνίες; Γιατί είχατε πει ότι θα υπάρξει επικοινωνία και διαβούλευση με τις κοινωνίες. Ποια είναι η εναλλακτική οδός απέναντι σε αυτές τις θεσμικές αποφάσεις;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Επικοινωνία, διαβούλευση και συνεννόηση με τις τοπικές κοινωνίες, τους τοπικούς φορείς και τους τοπικούς βουλευτές, υπήρξαν πριν τις ανακοινώσεις που κάναμε την προηγούμενη εβδομάδα και θα συνεχίσουν να υπάρχουν. Αλλά ο κεντρικός σχεδιασμός που ανακοινώθηκε, δεν αλλάζει και θα εφαρμοστεί.
Σας ευχαριστώ.