Καλό μεσημέρι.
Το όραμά μας για την Ελλάδα του 2030
Ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, με την ομιλία του το Σάββατο στα εγκαίνια της Δ.Ε.Θ., αλλά και με τη χθεσινή συνέντευξη Τύπου, παρουσίασε τον οδικό χάρτη και το πολιτικό πλαίσιο, στο οποίο θα κινηθεί η Κυβέρνηση κατά το επόμενο διάστημα και μέχρι τις εκλογές. Προέβη στον απολογισμό του πλούσιου κυβερνητικού έργου και εξήγησε στους πολίτες πώς η Ελλάδα θα περάσει μέσα από την τρικυμία των μεγάλων παγκόσμιων κρίσεων.
Ξεκαθάρισε, ταυτόχρονα, ότι δεν είναι στις προθέσεις του καμιά αλλαγή του εκλογικού νόμου, παρά μόνο εάν συμφωνούσε σε αυτό και ο κ. Τσίπρας, αναγνωρίζοντας την ακαταλληλότητα της απλής αναλογικής ιδίως στην παρούσα συγκυρία, που το μεγάλο ζητούμενο είναι η σταθερότητα και η σιγουριά όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και πανευρωπαϊκά.
Ο Πρωθυπουργός παρουσίασε το τρίπτυχο που διασφαλίζει την κοινωνία και την Πατρίδα: συνέπεια – συνέχεια – σταθερότητα. Απέδειξε πως ό,τι είπαμε, το κάναμε, υπενθυμίζοντας τις δεσμεύσεις που αναλάβαμε το 2019 και αναφέροντας βασικά στοιχεία του έργου μας που έγιναν σε όλους τους τομείς. Επισήμανε τη σημασία της πολιτικής σταθερότητας στους δύσκολους καιρούς που διανύει ολόκληρη η Ευρώπη. Και υπογράμμισε ότι η σταθερότητα είναι εθνική αναγκαιότητα.
Ο Πρωθυπουργός αναφέρθηκε στο βασικό δίλημμα των εκλογών που θα γίνουν το 2023, ένα δίλημμα που συνοψίζεται στη φράση: «Συνεχίζουμε μπροστά ή γυρίζουμε πίσω. Χτίζουμε πάνω στα θεμέλια μιας Ελλάδας – πρωταγωνιστή στην Ευρώπη, με σταθερούς φίλους, ή αφήνουμε την τύχη μας στο άγνωστο και τη χώρα έρμαιο στις θύελλες των παγκόσμιων ανταγωνισμών». Τόνισε, ταυτόχρονα, πως τίποτα από όσα πετύχαμε δεν είναι δεδομένο. Ότι με λάθος αποφάσεις, όλα μπορεί να γκρεμιστούν. Κάτι που στην Ελλάδα μάθαμε με δυσάρεστο τρόπο πριν από λίγα χρόνια.
Ο Πρωθυπουργός ξεκίνησε την ομιλία του με αναφορά στα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική καταστροφή και στα δύο εκατομμύρια των προσφύγων, που έφτασαν στην Πατρίδα μας, τιμώντας όλους εκείνους, που μέσα από εκείνη την τρομερή δοκιμασία, έβαλαν τα θεμέλια για μία πιο ισχυρή Ελλάδα. Η καταστροφή αυτή, με τον τρόπο που συντελέστηκε, μας δείχνει ότι ο θρίαμβος απέχει ελάχιστα από την καταστροφή. Ένα μάθημα που χρειάζεται να μας καθοδηγεί ιδιαίτερα στους καιρούς που ζούμε σήμερα.
Αναφερόμενος στο προκλητικό κρεσέντο της Τουρκίας, ο Πρωθυπουργός τόνισε ότι η απάντησή μας είναι η επιφυλακή, η ενίσχυση των Ενόπλων Δυνάμεών μας, η ακμαία οικονομία μας και οι διεθνείς συμμαχίες μας, αλλά κυρίως είναι η ενότητα και η προσήλωσή μας στο Διεθνές Δίκαιο. Κάλεσε τους γείτονές μας να σταματήσουν τα ανιστόρητα πυροτεχνήματα, που ούτε μας φοβίζουν, ούτε και μας πτοούν. Και τόνισε ότι στις απειλές που εκτοξεύει η άλλη πλευρά, στις απειλές που εκτοξεύει ο κ. Erdoğan, απαντούμε με μία ελληνική λέξη: Όχι, κ. Erdoğan.
Τα μέτρα έκτακτου και μόνιμου χαρακτήρα που ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός
Ταυτόχρονα, ο Πρωθυπουργός παρουσίασε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο, το οποίο ανταποκρίνεται στην κρισιμότητα της διεθνούς συγκυρίας και την ανάγκη ενίσχυσης της άμυνας των πολιτών απέναντι στις εφιαλτικές εισαγόμενες ενεργειακές ανατιμήσεις και την ακρίβεια, καθώς και στην ανάγκη κάλυψης των στεγαστικών αναγκών της νέας γενιάς. Ένα ευρύ πλαίσιο μέτρων στήριξης της κοινωνίας για το επόμενο διάστημα που εντάσσονται τρεις βασικές ενότητες:
-Πρώτον, μέτρα στήριξης άμεσης εφαρμογής, μέχρι το τέλος του 2022, που αφορούν κυρίως στην ανακούφιση έναντι των ενεργειακών ανατιμήσεων και της ακρίβειας.
-Δεύτερον, μέτρα μόνιμου χαρακτήρα, που θα εφαρμοστούν από τις αρχές του 2023.
-Και τρίτον, ένα σχέδιο που απαντά στο πρόβλημα της στέγασης, ιδίως των νέων ανθρώπων και ζευγαριών, για να μπορέσουν να αποκτήσουν ή να μισθώσουν πολύ φθηνότερα το δικό τους σπίτι.
-Τα μέτρα εξειδικεύτηκαν σήμερα από τους αρμόδιους Υπουργούς, ενώ περαιτέρω εξειδίκευση θα υπάρξει και τις επόμενες ημέρες σε ό,τι αφορά στο πρόγραμμά μας για τη στέγη.
Όλα τα μέτρα, αυτά που παρουσιάστηκαν από τον Πρωθυπουργό, συνιστούν το πώς θα απαντήσουμε στις εισαγόμενες κρίσεις. Η Κυβέρνηση, με άρτιο σχεδιασμό και επαγγελματική εφαρμογή, καταφέρνει από την έναρξη της πανδημίας, το Μάρτιο του 2020, να βρίσκει συνεχώς νέους πόρους για να στηρίξει την κοινωνία, αλλά και τις επιχειρήσεις. Η Κυβέρνηση γνωρίζει και το πού θέλει να φτάσουμε και ξέρει πώς θα πάμε στον προορισμό αυτό. Οι πολίτες, συγκρίνοντας τους λόγους και τα έργα του Κυριάκου Μητσοτάκη και του Αλέξη Τσίπρα, έχουν μια λογική επιλογή: τη σταθερότητα, τη συνέπεια και τη συνέχεια.
Όπως τόνισε στον επίλογό του, ο Πρωθυπουργός, το Σάββατο το βράδυ: «Τα στοιχήματα του μέλλοντος διαγράφονται ξεκάθαρα μπροστά μας. Καλούμαστε να επιλέξουμε το δρόμο της ανάπτυξης ή της οπισθοδρόμησης. Καλούμαστε να επιλέξουμε ανάμεσα στον εκσυγχρονισμό ή τον αναχρονισμό. Ανάμεσα στη σιγουριά ή την αβεβαιότητα. Ανάμεσα στον πατριωτισμό ή την εθνική αμηχανία. Και ανάμεσα στην κοινωνική ευημερία ή την οικονομική καθήλωση. Τώρα ξέρουμε πια ποιος μπορεί να διαχειρίζεται και να ξεπερνά κρίσεις. Και ξέρουμε ποιοι μένουν πάντα χαιρέκακοι θεατές».
Για τη νέα σχολική χρονιά
Κλείνοντας, θέλω να ευχηθώ εκ μέρους της Κυβέρνησης καλό ξεκίνημα στα παιδιά μας για την πορεία τους στη νέα σχολικά χρονιά. Στα πρωτάκια που συναντούν για πρώτη φορά τα σχολικά τους θρανία, καινούριους συμμαθητές, τις δασκάλες και τους δασκάλους τους. Και στα παιδιά που ξαναβρίσκουν τις συμμαθήτριες και τους συμμαθητές τους, τους καθηγητές τους, σε όλους που ξεκινούν και φέτος το γόνιμο δρόμο της Παιδείας.
Είναι σημαντικό το γεγονός ότι -όπως γίνεται τα τελευταία χρόνια- έτσι και φέτος η νέα χρονιά ξεκινά με υψηλή ετοιμότητα σε όλες τις σχολικές μονάδες, αλλά και με σημαντικές καινοτομίες.
Ευχαριστώ πολύ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
Ν. ΑΡΜΕΝΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, έχουμε ένα νέο κρεσέντο προκλητικών δηλώσεων από τον κ. Çavuşoğlu. Λέει ότι οι Έλληνες «τρώγονται» και θα μπουν σε περιπέτειες. Πώς απαντάμε;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Στους ρητορικούς παροξυσμούς της Άγκυρας δίνουμε τη σημασία που πρέπει. Ξέρουμε ότι κυρίως γίνονται για εσωτερική κατανάλωση ή για να προσπαθούν να κατασκευάσουν μια πραγματικότητα που βασίζεται σε μυθεύματα. Απαντώνται όπως πρέπει και όπου πρέπει με τον κατάλληλο τρόπο. Η χώρα μας υπεύθυνα, αποφασιστικά είναι παράγων σταθερότητας, είναι ανοιχτή σε συζήτηση, σε διάλογο με επιχειρήματα, που να εδράζεται στο Διεθνές Δίκαιο και είναι ανυποχώρητη σε ό,τι αφορά στα κυριαρχικά της δικαιώματα και την εθνική της κυριαρχία.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, πώς απαντάτε στην κριτική ότι το προχθεσινό πακέτο μέτρων, που εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός, αφήνει ουσιαστικά εκτός τη μεσαία τάξη;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν αφήνει κανέναν εκτός το πακέτο στήριξης της ελληνικής κοινωνίας που ο Πρωθυπουργός ανακοίνωσε. Ήδη, υπάρχει ένα πρόγραμμα οριζόντιας στήριξης σε ό,τι αφορά στην ενέργεια, σε ό,τι αφορά στο ηλεκτρικό ρεύμα. Υπάρχει ένα πρόγραμμα στήριξης των επιχειρήσεων, των αγροτών. Προχωράμε στη κατάργηση της Εισφοράς Αλληλεγγύης για όλο τον κόσμο από το 2023 και εφαρμόζουμε μια οικονομική πολιτική που δίνει τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις να αυξάνουν τον τζίρο τους, να δημιουργούν θέσεις εργασίας. Ανακοινώθηκαν και επιπλέον κίνητρα προς την κατεύθυνση αυτή. Συνεχίζουμε μια πολιτική που έχει αλλάξει, έχει μετασχηματίσει το αναπτυξιακό μας υπόδειγμα τα τελευταία χρόνια με τα γνωστά αποτελέσματα που βλέπουμε: Της αύξησης των εξαγωγών, της δυναμικής ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας. Τι σημαίνουν αυτά; Σημαίνουν περισσότερες δουλειές, μεγαλύτερους τζίρους, υψηλότερη ανθεκτικότητα για την ελληνική κοινωνία, απέναντι στις κρίσεις που μας δοκιμάζουν τα τελευταία χρόνια.
Σ. ΡΙΣΤΟΦΣΚΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, από όσο γνωρίζω αύριο στην Αθήνα θα είναι ο Πρωθυπουργός της Βόρειας Μακεδονίας. Θα έχει συνάντηση με τον Πρωθυπουργό, με τον κ. Μητσοτάκη. Έχουμε και τα ενεργειακά θέματα, τα οποία είναι σημαντικά και για την περιοχή. Θα είναι αυτό το θέμα που θα συζητήσουν οι δύο Πρωθυπουργοί και ποια θα είναι τα μηνύματα από την πλευρά της Ελληνικής Κυβέρνησης;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Εμείς πάντοτε επιδιώκουμε την εμβάθυνση των σχέσεών μας με τους γείτονές μας και με την Δημοκρατία της Βόρειας Μακεδονίας, υπό την προϋπόθεση ότι τηρούνται τα συμφωνηθέντα στις διεθνείς Συνθήκες που υπάρχουν. Η ενέργεια είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν όλοι οι λαοί της Ευρώπης. Η χώρα μας έχει βοηθήσει ενεργειακά χώρες της περιοχής μας. Είμαστε πρόθυμοι να δούμε πώς αυτό μπορεί να συμβεί και με άλλους. Θέλουμε να είμαστε ένας κόμβος ενεργειακής σταθερότητας, ενεργειακής ασφάλειας και φαντάζομαι ότι μέσα από την αυριανή συζήτηση θα προκύψουν ιδέες και τρόποι που θα εμπεδώσουν ακόμη περισσότερο τη σταθερότητα και στο ενεργειακό κομμάτι ευρύτερα στην περιοχή μας.
ΑΝΤ. ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, σήμερα ο Πρωθυπουργός συναντάται με τον Γάλλο Πρόεδρο. Τι μπορούμε να περιμένουμε από αυτή τη συνάντηση; Και πάνω σε ποιο πλαίσιο γίνεται;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Στη συνάντηση θα τεθούν όλα τα μεγάλα ζητήματα που αφορούν τους λαούς μας και την Ευρώπη την περίοδο αυτή. Προφανώς το θέμα της ενεργειακής κρίσης, ο πόλεμος που συνεχίζεται μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, θέματα που έχουν να κάνουν και με την περιοχή μας και τη συνεχιζόμενη προκλητική συμπεριφορά της Άγκυρας. Η Ελλάδα και η Γαλλία έχουν άριστες σχέσεις, όπως αποτυπώνεται κι από σειρά συμφωνιών που έχουν υπογραφεί το τελευταίο διάστημα. Νομίζω ότι θα είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση για όλα τα θέματα που απασχολούν τη διεθνή κοινή γνώμη την περίοδο αυτή.
Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, χθες, στη συνέντευξή του, ο Πρωθυπουργός αναφερόμενος στον Πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, τον κ. Ανδρουλάκη, τον περιέγραψε, ούτε λίγο ούτε πολύ, ότι βρίσκεται κοντά στον ΣΥΡΙΖΑ, ότι ήθελε να βρίσκεται και εργαλειοποιεί την υπόθεση των παρακολουθήσεων, ακριβώς για να δικαιολογήσει αυτή την, έτσι, διολίσθηση προς την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ της πολιτικής του κόμματός του. Αυτά είπε περίπου ο Πρωθυπουργός. Την ίδια στιγμή, είναι γνωστό ότι υπάρχουν στελέχη του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, ακόμα και μέλη της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της σημερινής, που με κάθε τόνο, με κάθε τρόπο, με κάθε ευκαιρία, διατυπώνουν την αντίθεσή τους, την κάθετη αντίθεσή τους, στην προοπτική συνεργασίας τους με τον ΣΥΡΙΖΑ. Εν ονόματι της σταθερότητας, την οποία επικαλείται η Κυβέρνηση, να υποθέσει κανείς ότι μπορεί να αναληφθούν πρωτοβουλίες προς αυτή την πλευρά είτε προεκλογικά, είτε μετεκλογικά, ούτως ώστε να υπάρξει, εάν χρειάζεται, ένα ομαλό και ασφαλές κοινοβουλευτικό πεδίο πλειοψηφικό, στηριζόμενο σε αυτό τον χώρο του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Εν ονόματι της σταθερότητας, η Νέα Δημοκρατία θα αναζητήσει την εμπιστοσύνη των πολιτών, για να σχηματίσει μια ισχυρή και αυτοδύναμη Κυβέρνηση. Μια Κυβέρνηση της Παράταξης της Νέας Δημοκρατίας, αλλά όχι κατ’ ανάγκη μονοκομματική, όχι κατ’ ανάγκη μόνο με ανθρώπους που να προέρχονται από τη Νέα Δημοκρατία. Εμείς δεν κρύψαμε ποτέ την πίστη μας στις ισχυρές κυβερνήσεις. Αυτές είναι που χρειάζεται ο τόπος για να μπορεί να παίρνονται γρήγορα αποφάσεις και να αντιμετωπίζονται με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο οι προκλήσεις του σήμερα, χωρίς ατέρμονες εσωτερικές διαβουλεύσεις και χωρίς αποκλίσεις στον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον προορισμό και τον τρόπο που θέλουμε να πάμε σε αυτόν. Από εκεί και πέρα, οι πολίτες με την ψήφο τους – έχοντας πάρα πολύ καθαρότερα, από χθες πλέον, όλα τα ζητούμενα, τα διακυβεύματα, τα διλήμματα και το πλαίσιο που θα γίνουν οι εκλογές- θα πάρουν τις αποφάσεις τους.
Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Κύριε Εκπρόσωπε, ήθελα να σας ρωτήσω πώς σχολιάζετε τα υβριστικά συνθήματα που ακούστηκαν χθες στο Φεστιβάλ Νεολαίας του ΣΥΡΙΖΑ;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Εκτός από όλα τα υπόλοιπα νομίζω ότι με τον ΣΥΡΙΖΑ μας χωρίζει και ένα, όχι απλώς χάσμα, ρήγμα τεκτονικό με την αισθητική που κυριαρχεί στους κόλπους του. Και επειδή η αισθητική και η ηθική συμπίπτουν, νομίζω ότι αντιλαμβάνεται κανείς πως τα όσα θλιβερά ακούσαμε, είναι ένα ακόμα σημάδι, μία ακόμα συνέπεια της ηθικής και αισθητικής εξαχρείωσης του αντιπολιτευτικού λόγου του ΣΥΡΙΖΑ. Μου είναι αδιανόητο να φανταστώ ότι σε μια εκδήλωση της ΟΝΝΕΔ ή σε ένα Φεστιβάλ της ΟΝΝΕΔ θα τολμούσε κάποιος να εκφραστεί με τέτοιον τρόπο για πολιτικό μας αντίπαλο. Και μου είναι ακόμα περισσότερο αδιανόητο ότι δεν θα υπήρχε το απλό, να πάρει κάποιος το μικρόφωνο και να πει ότι αποδοκιμάζει αυτού του είδους τις συμπεριφορές. Αλλά είπαμε: Μας χωρίζει ρήγμα τεκτονικό, όχι μόνο πολιτικά, αλλά και αισθητικά και ηθικά.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, γιατί η Κυβέρνηση δεν εφαρμόζει τον νόμο που προβλέπει ότι η ΑΔΑΕ οφείλει να ενημερώσει τους πολιτικούς αρχηγούς, άρα και τον κ. Ανδρουλάκη, για τις παρακολουθήσεις;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ό,τι προβλέπει ο νόμος, εφαρμόζεται στο ακέραιο. Και αναζητούμε μέσα από τις διαδικασίες που βρίσκονται σε εξέλιξη ποιες βελτιώσεις είναι εφικτές, έτσι ώστε να αντιμετωπιστούν διάφορες διαχρονικές παθογένειες που έχουν αναδειχθεί με την υπόθεση αυτή.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, εχθές σε μια συνέντευξη τριών ωρών, δεν βρέθηκε για μια ακόμη φορά χρόνος για το «Documento». Σας την κάνω εδώ την ερώτηση. Σας διαβάζω τη δήλωση ενός πρώην Πρωθυπουργού, αμέσως μετά την απόφαση της Βουλής το 1993, για τη διερεύνηση μιας προηγούμενης υπόθεσης τηλεφωνικών υποκλοπών: «Εγώ θα πάω στη Βουλή εάν υπάρξει πρόταση Προανακριτικής Επιτροπής. Θα μιλήσω ο ίδιος. Θα αποκαλύψω όλες τις πλευρές αυτής της θλιβερής σκευωρίας και θα είμαι ιδιαίτερα σκληρός». Η δήλωση ανήκει στον αείμνηστο Κωνσταντίνο Μητσοτάκη. Τι εμποδίζει τον κ. Κυριάκο Μητσοτάκη να κάνει μια αντίστοιχη δήλωση σήμερα; Κι αν θέλετε και μια απάντηση γιατί για τέταρτη χρονιά το «Documento» δεν έλαβε ερώτηση στη Δ.Ε.Θ.;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Καταρχάς, η συνέντευξη Τύπου του Πρωθυπουργού στη Δ.Ε.Θ. κράτησε πάνω από τρεις ώρες. Ρώτησαν πάνω από 52 συνάδελφοί σας. Νομίζω ότι έχουμε μια άριστη συνεργασία και ανταλλαγή απόψεων εδώ, κυρίως από τότε που μας κάνετε την τιμή εσείς να έρχεστε. Αν θυμάμαι καλά, πρέπει να έχετε το ρεκόρ ερωτήσεων σε κάθε Briefing, οπότε δεν βλέπω κανένα θέμα.
Και σε ό,τι αφορά στο πρώτο σκέλος, ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει ήδη πάει στη Βουλή. Και έχει μιλήσει με πολύ μεγάλη σαφήνεια για όλο το εύρος της υπόθεσης αυτής.
ΑΝΤ. ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ: Παρακολουθούμε το τελευταίο διάστημα στον Τύπο να έρχονται διάφορες πληροφορίες, αλλά και έγγραφα, προερχόμενα από την Ε.Υ.Π., που δείχνουν ότι γίνονται διάφορες παρακολουθήσεις έμμεσες ή άμεσες ή γενικότερα να υπάρχει μία διαρροή, φαντάζομαι, απόρρητου υλικού, εφόσον προέρχεται από την Ε.Υ.Π.. Σας ανησυχεί ότι υπάρχει κάποιο «βαθύ λαρύγγι» στην Υπηρεσία;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Νομίζω ότι αυτό που πρέπει να γίνει, είναι οι αρμόδιοι να δουν αν εφαρμόζεται σωστά ο νόμος. Και σε κάθε περίπτωση, εμείς μένουμε στη μεριά της ευθύνης και στην άποψη, που έχουμε διατυπώσει από καιρό, ότι δεν μπορεί τα δεδομένα, τα αρχεία, τα έγγραφα μιας μυστικής υπηρεσίας να διακινούνται ως φέιγ βολάν. Χρειάζεται και να εφαρμόζονται ο νόμος και το πλαίσιο. Και νομίζω χρειάζεται και μεγαλύτερη αυτοσυγκράτηση από όλους.
Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Με αφορμή την αυριανή επίσκεψη του Προέδρου της Βορείου Μακεδονίας στην Αθήνα, θα έρθουν και πότε προς κύρωση τα σχετικά πρωτόκολλα, που προβλέπονται από τη Συμφωνία των δύο κρατών;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Στην ώρα τους, όταν το προβλέψει η κοινοβουλευτική διαδικασία.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, χθες ο Πρωθυπουργός μας είπε, για άλλη μία φορά, ότι η παρακολούθηση του κ. Ανδρουλάκη ήταν και νόμιμη και τεκμηριωμένη. Πώς το γνωρίζει αυτό, όμως; Πώς το γνωρίζει αυτό το Μέγαρο Μαξίμου, εφόσον ο Πρωθυπουργός δεν ενημερώνεται για τις παρακολουθήσεις της Ε.Υ.Π.;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Απάντησε ο Πρωθυπουργός χθες, ρωτήθηκε από συνάδελφό σας. Αναφερόταν στη διαδικασία. Η διαδικασία απαιτεί μια συγκεκριμένη τεκμηρίωση και αυτή τηρήθηκε στο ακέραιο.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Σήμερα, στην Ευρωβουλή, λαμβάνει χώρα η Συνεδρίαση της Ολομέλειας με τίτλο: «Συστήματα παρακολούθησης και κατασκοπευτικά συστήματα Predator στην Ελλάδα», όπου θα καταθέσει και ο κ. Ανδρουλάκης. Έχετε δηλώσει, επανειλημμένως, ότι οι ελληνικές Αρχές δεν έχουν προμηθευτεί και δεν χρησιμοποιούν κακόβουλα λογισμικά. Μπορείτε να δεσμευτείτε, αντίστοιχα, πως οι ελληνικές Αρχές δεν έχουν προμηθευτεί και χρησιμοποιήσει προϊόντα, δηλαδή πληροφορίες, προερχόμενες από τέτοια κακόβουλα λογισμικά;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Εφόσον οι ελληνικές Αρχές δεν έχουν προμηθευτεί το συγκεκριμένο σύστημα, δεν το χρησιμοποιούν. Δεν έχω κάτι παραπάνω να προσθέσω στην ερώτηση αυτή.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Μια ερώτηση ακόμη για τις υποκλοπές. Η Ε.Υ.Π. θα παραμείνει στο Γραφείο του Πρωθυπουργού ή θα κάνετε κάποια αλλαγή ως προς αυτό;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όπως ξέρετε, βρίσκεται σε εξέλιξη μια διαδικασία και σε επίπεδο Βουλής και σε επίπεδο Δικαιοσύνης. Νομίζω ότι τα συμπεράσματα που θα βγουν από τη διαδικασία αυτή, θα αξιοποιηθούν και αν χρειάζεται να γίνουν ορισμένες αλλαγές, η Κυβέρνηση δεν είναι δογματική. Ο λόγος για τον οποίο η Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών πήγε στο Γραφείο του Πρωθυπουργού, έχει εξηγηθεί στο παρελθόν. Έχει να κάνει με το ότι άπτεται του αντικειμένου πολλών και διαφορετικών Υπουργείων. Έχει να κάνει με απειλές που δέχεται η χώρα από το εξωτερικό. Έχει να κάνει και με απειλές που αφορούν την εσωτερική ασφάλεια. Έχει να κάνει με αντιμετώπιση υβριδικών κινδύνων, για παράδειγμα, πυρκαγιών, εμπρησμών. Αμέσως-αμέσως, σας περιέγραψα τρία-τέσσερα Υπουργεία που θα μπορούσαν να είχαν την Ε.Υ.Π. υπό τον έλεγχό τους. Έχει διαφοροποιηθεί αισθητά το τοπίο σε σχέση με αυτό που ήταν πριν. Να προσθέσω και το μεταναστευτικό που, επίσης, είναι ένα τεράστιο ζήτημα προς την κατεύθυνση αυτή. Ο λόγος, λοιπόν, για τον οποίο πήγε εκεί, είναι αυτό το εύρος αντικειμένων για τα οποία είναι εξαιρετικά ωφέλιμη η συνδρομή των μυστικών υπηρεσιών. Αλλά, από εκεί και πέρα, όπως σας είπα και προηγουμένως, βρίσκεται σε εξέλιξη μια διαδικασία, ένα αντικείμενο της οποίας, εκτός από την αποσαφήνιση της υπόθεσης της νόμιμης επισύνδεσης του κ. Ανδρουλάκη, είναι να προκύψουν και προτάσεις για θεσμικές παρεμβάσεις. Εδώ είμαστε να το δούμε.
Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Με αφορμή την έκφραση που χρησιμοποίησε, χθες, ο Πρωθυπουργός στη Συνέντευξη Τύπου για τις πρώτες εκλογές με απλή αναλογική και στην περίπτωση που, παρότι θα είναι δεύτερο κόμμα ο ΣΥΡΙΖΑ, να υπάρχει αυτός ο συνασπισμός και μίλησε για πολιτική τερατογένεση. Θα ήθελα να σας ρωτήσω, τι συνιστά για την Κυβέρνηση αυτός ο χαρακτηρισμός;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Συνιστά, κατ’ αρχήν, ένα αποτέλεσμα ενός εκλογικού νόμου, που πολύ συνειδητά ψήφισε ο ΣΥΡΙΖΑ, τελείως διαφορετικό από αυτόν που τον έφερε στην εξουσία, προκειμένου να ναρκοθετήσει τη σταθερότητα και να δυσκολέψει αυτόν που θα έχει την πιο καθαρή εντολή από τους πολίτες, θα είναι πρώτο κόμμα δηλαδή και με διαφορά, προκειμένου να σχηματίσει Κυβέρνηση. Επίσης, συνιστά και έναν χαρακτηρισμό μιας Κυβέρνησης που θα είναι αδύναμη, ετερόκλητη και προς μια κατεύθυνση σαφούς οπισθοδρόμησης για όσα έχει πετύχει η χώρα και η κοινωνία τα τελευταία χρόνια. Επίσης, ο Πρωθυπουργός, χθες, τοποθετήθηκε με πολύ-πολύ καθαρό τρόπο, για την κρισιμότητα της ψήφου των Ελληνίδων και των Ελλήνων και στις δύο εκλογικές αναμετρήσεις του επόμενου εκλογικού κύκλου. Είναι ιδιαίτερα κρίσιμη και για να μπουν τα θεμέλια μιας νέας ισχυρής διακυβέρνησης την επόμενη τετραετία. Για να εδραιωθεί αυτή με τη δεύτερη εκλογική αναμέτρηση, μετά την απλή αναλογική που καταλαβαίνει κανείς ότι είναι περίπου αδύνατο να σχηματιστεί αυτοδύναμη Κυβέρνηση.
Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Μιλάμε για σταθερότητα πάντοτε. Αυτό σημαίνει ότι το ιδανικό θα είναι να έχουμε Κυβέρνηση από τις πρώτες εκλογές, όσο κι αν είναι δύσκολο. Ο ΣΥΡΙΖΑ επικαλείται την πιθανότητα και ουσιαστικά το παραδέχθηκε ο Πρωθυπουργός ότι αριθμητικά είναι δυνατόν, η συγκρότησης Κυβέρνησης από την Αντιπολίτευση, ακόμα και με ψήφο ανοχής από το ΚΚΕ, το οποίο παρεμπιπτόντως δεν το συζητά. Εσείς, αν είστε πρώτο κόμμα και έχετε τη δυνατότητα να σχηματίσετε Κυβέρνηση με ψήφο ανοχής, ας πούμε, από το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, ανοχής, όχι συνεργασίας, θα το συζητούσατε;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Κατ’ αρχήν, θυμάμαι ότι ο κ. Τσίπρας είχε πει ότι μία από τις προϋποθέσεις για να σχηματιστεί Κυβέρνηση στην οποία θα συμμετέχει ο ίδιος, πρέπει να ήταν ο ΣΥΡΙΖΑ πρώτο κόμμα. Αναρωτιέμαι αν εξακολουθεί να υπάρχει αυτή η δέσμευση. Είναι μια καλή ευκαιρία να μας το διευκρινίσει. Θα έχει το βήμα το επόμενο διάστημα στη Θεσσαλονίκη. Νομίζω ότι ο ίδιος το είχε πει. Αναρωτιέμαι εάν ισχύει αυτή του η πρόθεση. Δηλαδή, η οποιαδήποτε Κυβέρνηση με τη συμμετοχή του κ. Τσίπρα, έχει ως απαραίτητη προϋπόθεση να είναι πρώτο κόμμα ο ΣΥΡΙΖΑ. Από εκεί και πέρα, η δική μας άποψη είναι ότι ο τόπος χρειάζεται μια ισχυρή Κυβέρνηση με μια ισχυρή κοινοβουλευτική πλειοψηφία. Χρειάζεται μια ισχυρή Κυβέρνηση για μια αυτοδύναμη Ελλάδα. Και αυτό δεν σημαίνει ότι θα είναι κατ’ ανάγκη μια μονοκομματική Κυβέρνηση. Άλλωστε, με το υπόδειγμα διακυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη τα τελευταία χρόνια, έχουμε αξιοποιήσει -εμείς δεν ζητάμε κομματικά διαβατήρια- ανθρώπους που μοιράζονται το ίδιο όραμα, τις ίδιες αγωνίες και το ίδιο σχέδιο για την Ελλάδα του μέλλοντος, για την Ελλάδα της επόμενης μέρας. Χρειάζεται, όμως, μια ισχυρή κοινοβουλευτική πλειοψηφία, μια αυτοδύναμη Ελλάδα και αυτό θα επιδιώξουμε στις επόμενες εκλογές.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Μιλάτε και εσείς, μίλησε και ο Πρωθυπουργός για το στόχο της αυτοδυναμίας στις εκλογές, όποτε κι αν γίνουν. Την ίδια ώρα, βλέπετε ότι στις δημοσκοπήσεις υπάρχει ένας προβληματισμός όσον αφορά στην κατάσταση και έρχεται και ένας δύσκολος Χειμώνας. Επίσης, χθες, είδαμε τον Πρωθυπουργό να επιβεβαιώνει ή να αλλάζει τη γραμμή που μας είχατε πει ότι η Κυβέρνηση ταυτίζεται με τις απόψεις του κ. Καραμανλή και ότι ο κ. Καραμανλής ταυτίζεται με τις απόψεις της Κυβέρνησης. Ο κ. Μητσοτάκης, χθες, είπε ότι διαφωνεί με τις απόψεις του κ. Καραμανλή και του κ. Παυλόπουλου. Με αυτό το δεδομένο, εντός κόμματος πόσο ρεαλιστικό είναι πράγματι το να βάζετε ως στόχο την αυτοδυναμία σε ενδεχόμενες εκλογές;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Απολύτως. Και η Νέα Δημοκρατία θα είναι αυτή που θα πρωταγωνιστήσει, όπως είναι αντιληπτό, με όλα της τα στελέχη και με όλες τις δυνάμεις της, ομόθυμα και με μεγάλο πάθος και αποφασιστικότητα, όπως το κάνει σε όλες τις εκλογικές αναμετρήσεις, για την επίτευξη του στόχου αυτού. Από εκεί και πέρα, προφανώς και όλοι συμφωνούμε ότι δεν πρέπει να μείνει καμία σκιά στην υπόθεση της νόμιμης επισύνδεσης του κ. Ανδρουλάκη και αναζητούμε τον καλύτερο δυνατό τρόπο, στο πλαίσιο του Συντάγματος, των νόμων, των κανόνων που υπάρχουν, για να φτάσουμε στην αποσαφήνιση της υπόθεσης αυτής.
ΑΝΤ. ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ: Είπατε πριν από λίγο ότι η χώρα χρειάζεται μια ισχυρή Κυβέρνηση και ότι αυτό δεν σημαίνει ότι θα είναι μια μονοκομματική Κυβέρνηση. Ταυτόχρονα, είπατε ότι εσείς δεν ζητάτε κομματικά διαβατήρια. Αυτό σημαίνει ότι βλέπετε ακόμα ότι υπάρχει, παρά την πολιτική ένταση, εύφορο έδαφος για συνεργασία με διάφορα κόμματα ή στέλνετε ένα κάλεσμα σε στελέχη άλλων κομμάτων για συνεργασία;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Σας περιέγραψα, απλώς, τον τρόπο με τον οποίο κυβερνούμε από το 2019, μέχρι τώρα. Και αυτός ο τρόπος και αυτή η φιλοσοφία που χαρακτηρίζει τον Πρωθυπουργό, θα εξακολουθεί να υπάρχει και σε περίπτωση που οι Έλληνες πολίτες ανανεώσουν την εντολή στον Κυριάκο Μητσοτάκη και τη Νέα Δημοκρατία με μια ισχυρή κοινοβουλευτική πλειοψηφία, με μια αυτοδύναμη Κυβέρνηση.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, ρεπορτάζ του News 247 σήμερα, καταγράφει μια πραγματικότητα που αντιμετωπίζουν δεκάδες νεοδιόριστοι εκπαιδευτικοί, αναπληρωτές εκπαιδευτικοί στα νησιά. Στην Πάρο για παράδειγμα, δεν μπορούν να βρουν σπίτι σε τιμή που να μπορούν να το πληρώσουν και αναγκάζονται κάποιοι να μένουν σε κάμπινγκ, ενώ κάποιοι απλώς παραιτήθηκαν, γιατί δεν μπορούν ν’ αντεπεξέλθουν. Δεδομένου ότι η Κυβέρνηση εξαγγέλλει κι ένα πρόγραμμα για τη στέγη, δεν θα έπρεπε να ληφθούν κάποια μέτρα; Να υπάρχουν κάποια κίνητρα, κάποιος τρόπος, τέλος πάντων, οι εκπαιδευτικοί που πηγαίνουν σε νησιά ή σε τουριστικές περιοχές και δυσκολεύονται να βρουν σπίτι, να μπορούν να βρουν σπίτι με τη στήριξη της Πολιτείας;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Έχετε δίκιο, πρόκειται για ένα πρόβλημα που δεν αφορά μόνο τους εκπαιδευτικούς, αφορά και τους γιατρούς, ας πούμε, σε αντίστοιχες περιοχές. Οφείλουμε να βρούμε τρόπους αντιμετώπισης του προβλήματος αυτού, σε συνδυασμό και με τις τοπικές κοινωνίες και με την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Να υπογραμμίσουμε ότι φέτος οι διορισμοί εκπαιδευτικών που έγιναν τα τελευταία χρόνια, έχουν προσεγγίσει τις 25.000. Μιλάμε για ένα πρωτόγνωρο νούμερο σε σχέση με το παρελθόν. Μιλάμε για τις πρώτες μόνιμες προσλήψεις μετά από πάρα πάρα πολλά χρόνια. Πράγματι, παρατηρούνται τέτοιες αδυναμίες και δυσκολίες, τις οποίες οφείλουμε να βρούμε τρόπους να τις αντιμετωπίσουμε, ενδεχομένως και μέσα στο πλαίσιο της πολιτικής για τη στέγη, ενδεχομένως και με άλλους τρόπους και πρωτοβουλίες που πρέπει ν’ αναληφθούν. Όντως, είναι θέματα αυτά που τα έχουμε εντοπίσει, αφορούν και τους εκπαιδευτικούς, αφορούν και γιατρούς, ίσως και άλλες ειδικότητες, πρέπει να βρούμε τρόπο να τις αντιμετωπίσουμε.
ΝΟΤ. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Μιας που αναφερθήκατε στο πρόβλημα στέγης, σκέφτεται η Κυβέρνηση -αν μου επιτρέπεται ο όρος- να βάλει στο παιχνίδι, να συνεργαστεί με την Τοπική Αυτοδιοίκηση; Υπάρχουν σχολάζοντα κτίρια, και γνωρίζω τουλάχιστον από την περιοχή μου, πολλών χιλιάδων τετραγωνικών, που ανήκουν στους Δήμους ή που έχουν σχέση, που μπορούν να παρέμβουν οι Δήμοι. Σκέφτεται να λειτουργήσει έτσι;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Εμείς βάλαμε ένα πλαίσιο που έχει κάποιες βασικές ιδέες και κάποια άμεσα μέτρα, αλλά και πιο μακροπρόθεσμα, σε ό,τι αφορά την ανάγκη αντιμετώπισης του πολύ μεγάλου αυτού ζητήματος, που αφορά τη στέγαση των νέων ανθρώπων κυρίως και των νέων ζευγαριών. Είναι αυτονόητο ότι μπορούν ν’ ακολουθήσουν στο πλαίσιο αυτό και οι Οργανισμοί της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και η Κυβέρνηση θα συνεργαστεί μαζί τους. Μέσα στην εβδομάδα θα υπάρξει πιο αναλυτική παρουσίαση του προγράμματος και της πολιτικής μας για τη στέγη. Σε όλη αυτή τη διαδικασία είμαστε ανοιχτοί σε επιπλέον προτάσεις, σε συνεργασίες και σε υποστήριξη, εκτός από το Κράτος και με άλλους φορείς, προκειμένου ν’ αξιοποιήσουμε όλο το κτιριακό δυναμικό που υπάρχει και που αυτή τη στιγμή στην ουσία είναι ανενεργό και δεν προσφέρει τίποτα πουθενά.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Όσον αφορά στο προσφυγικό. Χθες, η Deutsche Welle δημοσίευσε ένα ρεπορτάζ με τίτλο, το ερώτημα, εάν παραβιάζεται κοινοτικό δίκαιο στα ελληνοτουρκικά σύνορα; Και περιλαμβάνει μέσα έρευνα, σύμφωνα με την οποία η Ελλάδα ήταν σε θέση να διασώσει τους 38 πρόσφυγες του Αυγούστου άμεσα, ενώ έχει αναφορές και σε παράνομες επαναπροωθήσεις.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν το έχω δει το δημοσίευμα. Η απάντηση στο ερώτημα, εάν είναι όπως μου το διατυπώνετε, είναι ότι δεν παραβιάζεται σε καμία περίπτωση ούτε το εθνικό, ούτε το κοινοτικό δίκαιο, πουθενά. Η Ελλάδα σώζει ανθρώπινες ζωές, εκείνες που θέτουν σε κίνδυνο οι δουλέμποροι που φεύγουν με την ανοχή ή την καθοδήγηση των τουρκικών Αρχών από την Τουρκία. Η υπόθεση του Έβρου νομίζω ότι έχει αναλυθεί σε πολύ μεγάλο βάθος. Μάλιστα, με βάση τα τελευταία στοιχεία που έχει καταθέσει ο κ. Μηταράκης και στη Βουλή και στον Άρειο Πάγο, είναι συγκλονιστικά τα γεγονότα για τις ευθύνες της απέναντι πλευράς και για τη διαστρέβλωση που επιχειρήθηκε, δυστυχώς και από κάποιους στην Ελλάδα, για την υπόθεση αυτή. Σε κάθε περίπτωση, η χώρα μας φυλάσσει τα εθνικά και ευρωπαϊκά σύνορα, όπως έχει καθήκον και διασώζει ανθρώπους που βρίσκονται σε κίνδυνο και στον Έβρο και στο Αιγαίο.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Αν μου επιτρέπετε, συμπληρωματικά, μόνο επειδή έκανε μία αναφορά ο Πρωθυπουργός χθες σε ΜΚΟ, που συνεχίζουν να πλουτίζουν και να παρανομούν. Υπάρχει κάποια νομική υπόθεση με κάποια γνωστή ή άγνωστη ΜΚΟ, που έχετε υπόψη σας γι’ αυτές τις αναφορές στη χώρα μας;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Έχουν αναδειχθεί, κατά καιρούς, διάφορες υποθέσεις, δεν έχω να προσθέσω κάτι παραπάνω σε αυτά που είπε ο Πρωθυπουργός χθες. Να επισημάνω, όμως, ότι όπως και ο Πρωθυπουργός ξεκαθάρισε, η συνεργασία μας με τη συντριπτική πλειοψηφία των Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων είναι πάρα πολύ καλή. Οι καινούριες διαδικασίες που θεσπίσαμε δουλεύουν και οι περισσότερες από τις Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις επιτελούν ένα πολύ σημαντικό έργο.
Ευχαριστώ πολύ.