Καλό μεσημέρι.
Αύξηση του Α.Ε.Π. στο δεύτερο τρίμηνο κατά 7,7%. Ποσοστό σχεδόν διπλάσιο του μέσου όρου της Ευρωζώνης
Η Κυβέρνηση, από την πρώτη στιγμή ανάληψης των καθηκόντων της, έθεσε σε εφαρμογή ένα καλά μελετημένο σχέδιο ανασύνταξης της ελληνικής οικονομίας. Το σχέδιο αυτό αποδίδει και χάρη στην πρόοδό του η Ελλάδα κατορθώνει να βρίσκει πόρους για να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις των διαδοχικών μεγάλων εξωγενών κρίσεων.
Το πλέον εντυπωσιακό είναι ότι, παρά τη συνεχώς εντεινόμενη παγκόσμια ενεργειακή κρίση και τις αβεβαιότητες στο διεθνές περιβάλλον, η Ελλάδα εξακολουθεί να αναπτύσσεται δυναμικά. Ήδη -όπως ανακοίνωσε χθες η ΕΛΣΤΑΤ- το ελληνικό Α.Ε.Π. αυξήθηκε κατά το δεύτερο τρίμηνο του 2022, κατά 7,7% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό, ποσοστό σχεδόν διπλάσιο του μέσου όρου της Ευρωζώνης, που είναι 4,1% και που μάς κατατάσσει πέμπτους σε ανάπτυξη σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Έτσι, για το πρώτο εξάμηνο του 2022, ο ρυθμός μεγέθυνσης διαμορφώνεται, πλέον, πάνω από το 7,5%. Πρόκειται για ένα γεγονός που επιβεβαιώνει ότι η ελληνική οικονομία, μετά την ισχυρή ανάκαμψη του 2021, διατηρεί την αναπτυξιακή δυναμική της. Και αυτό, φυσικά δεν έγινε τυχαία. Δεν συνέβη έτσι απλά. Όπως αναγνωρίζεται διεθνώς, οφείλεται στην επαγγελματική διαχείριση ενός άρτια πολιτικού και οικονομικού σχεδίου.
Οι επιδόσεις που καταγράφει η ελληνική οικονομία σε ό,τι αφορά στην ανάπτυξη, την προσέλκυση ξένων επενδύσεων, την αύξηση των εξαγωγών και των τουριστικών ροών, αλλά και τη μείωση της ανεργίας αναδεικνύουν ότι, σε μια από τις πλέον δύσκολες και ταραχώδεις περιόδους της παγκόσμιας ιστορίας, η ελληνική οικονομία όχι μόνο αντέχει, αλλά και ενδυναμώνεται. Επιβάλλουν, ταυτόχρονα, οι εξελίξεις αυτές τη συνέχιση της προσπάθειάς μας στην ίδια κατεύθυνση. Επιβάλλουν την διατήρηση των συνθηκών σταθερότητας, ώστε να συνεχίσουμε τη στήριξη της κοινωνίας και των επιχειρήσεων.
Έχουμε βέβαια, όπως ολόκληρη η Ευρώπη, εξαιτίας της ενεργειακής κρίσης, ένα πολύ δύσκολο χειμώνα μπροστά μας. Η Κυβέρνηση συναισθάνεται πλήρως τις αγωνίες της κοινωνίας. Γι’ αυτό βασική προτεραιότητά μας είναι η αντιμετώπιση των επιπτώσεών της ενεργειακής κρίσης. Και στην κατεύθυνση αυτή, αξιολογώντας τα νέα δεδομένα, προετοιμάζονται οι αποφάσεις στήριξης της κοινωνίας για το επόμενο διάστημα, σταθμίζοντας πάντοτε σωστά τα δημοσιονομικά περιθώρια που υπάρχουν. Ο Πρωθυπουργός στη Δ.Ε.Θ. θα εξειδικεύσει τόσο τα έκτακτα, όσο και τα μόνιμα μέτρα για την ανακούφιση της κοινωνίας.
Οι ελληνικές προτάσεις στην ατζέντα του αυριανού Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ενέργειας
Αύριο, Παρασκευή, στο Έκτακτο Συμβούλιο Υπουργών Ενέργειας, η Ελλάδα θα ζητήσει τη λήψη άμεσων και γενναίων μέτρων και αποφάσεων. Έχουμε ξεπεράσει το σημείο μηδέν και είναι αδιανόητη οποιαδήποτε αναβλητικότητα. Επισημαίνεται ξανά ότι οι προτάσεις που κατέθεσε σε προηγούμενο χρόνο ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, βρίσκονται πλέον στη βασική ατζέντα στο Συμβούλιο των Υπουργών Ενέργειας. Σημειώνεται ακόμη ότι οι προτάσεις της Επιτροπής περιλαμβάνουν εκδοχές του ελληνικού μηχανισμού ανάκτησης των υπερεσόδων από τους ηλεκτροπαραγωγούς και μέρος των προτάσεων και του σχεδίου αυτού έχει υιοθετηθεί και από άλλες χώρες, όπως για παράδειγμα στη Γερμανία. Είναι σαφές ότι το πρόβλημα είναι πανευρωπαϊκό και απαιτούνται πολιτικές και λύσεις στη μεγάλη κλίμακα. Στα μεγάλα προβλήματα και τις μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε, χρειαζόμαστε άμεσα περισσότερη και όχι λιγότερη Ευρώπη.
Δράσεις για την εξοικονόμηση ενέργειας από το Δημόσιο
Παράλληλα, η Κυβέρνηση προχωρά σε δράσεις για την εξοικονόμηση ενέργειας, ξεκινώντας από το Δημόσιο. Πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι η εξοικονόμηση ενέργειας είναι ένα βασικό μέσο στήριξης για την Πατρίδα και την κοινωνία στη δεδομένη περίπτωση. Και όλοι γνωρίζουμε ότι υπάρχει σπατάλη ενέργειας, υπάρχει περιθώριο να εξοικονομήσουμε ενέργεια με ό,τι σημαντικό και θετικό θα σημαίνει αυτό τόσο για την οικονομία, όσο και για το περιβάλλον. Για την καλύτερη εφαρμογή των μέτρων, που είναι γνωστά και έχουν ανακοινωθεί, ανακοινώθηκαν χθες και θα εφαρμοστούν το επόμενο διάστημα κίνητρα και αντικίνητρα.
Έναρξη νέας σχολικής χρονιάς
Η Υπουργός Παιδείας χθες ανακοίνωσε, ότι για πρώτη φορά, το Πρόγραμμα των Πανελλαδικών Εξετάσεων θα γίνεται γνωστό από τώρα, είναι ήδη γνωστό το Πρόγραμμα των Πανελλαδικών Εξετάσεων για τον Ιούνιο του 2023. Με τον τρόπο αυτό οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές και οι οικογένειές τους θα μπορούν να προγραμματίσουν την προετοιμασία τους έγκαιρα και να γνωρίζουν πώς να πορευτούν. Επιπλέον, η Υπουργός, κυρία Κεραμέως, προανήγγειλε νέα νομοθετική ρύθμιση που δρομολογείται, ώστε κάθε χρόνο το πρόγραμμα των Πανελλαδικών Εξετάσεων να είναι γνωστό από τις 15 Σεπτεμβρίου.
Ήδη από φέτος ανακοινώθηκαν πολύ πιο νωρίς: τα αποτελέσματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων και των υποψηφίων με σοβαρές παθήσεις, γίνονται οι ηλεκτρονικές εγγραφές και μετεγγραφές στα Πανεπιστήμια, ενώ εξίσου έγκαιρα έγιναν και οι εγγραφές μαθητών στα σχολεία. Η Υπουργός παρουσίασε, επιπλέον, τις καινοτομίες που θα ισχύσουν από φέτος στα σχολεία:
-8.600 νέοι, μόνιμοι διορισμοί σε Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και Ειδική Αγωγή -> 25.000 μόνιμοι διορισμοί την τελευταία 2ετία.
-Επέκταση του Ολοήμερου από τις 4 στις 5:30 μ.μ. και ενίσχυση με νέο περιεχόμενο.
-Εκπαιδευτικοί Όμιλοι.
-Ψηφιακά Εργαλεία: Διαδραστικοί Πίνακες, Σετ Ρομποτικής.
-Παιδαγωγικοί Σύμβουλοι – Μέντορες.
-Ενδοσχολικοί Συντονιστές.
-Πρόγραμμα ΦΙΛΙΑ, για την πρόληψη, εκπαιδευτική προσέγγιση, αντιμετώπιση και προστασία παιδιών και εφήβων από κάθε μορφή βίας και σχολικού εκφοβισμού και ενίσχυση ασφαλούς περιβάλλοντος.
Παράλληλα βέβαια, εξακολουθούν και εφαρμόζονται οι καινοτομίες που έχουν ενταχθεί ήδη από πέρυσι στα σχολεία, όπως:
-Νηπιαγωγείο από τα 4 έτη και Αγγλικά.
-166 Νέα Προγράμματα Σπουδών.
-Εργαστήρια Δεξιοτήτων.
-Αξιολόγηση: 1) σχολικής μονάδας και εκπαιδευτικού έργου, 2) εκπαιδευτικού συστήματος (Ελληνική «PISA»), 3) εκπαιδευτικών.
-Οριζόντιες Επιμορφώσεις Εκπαιδευτικών.
-Ενισχυτική Διδασκαλία.
-Τράπεζα Θεμάτων.
-Στήριξη μαθητών με αναπηρίες.
-Συμπερίληψη μαθητών με προσφυγικό και μεταναστευτικό υπόβαθρο.
-Αυτονομία Σχολικών Μονάδων.
Για τη Δ.Ε.Θ.
Η Δ.Ε.Θ. αποτελεί ένα ετήσιο ορόσημο, με οικονομικές και φυσικά πολιτικές διαστάσεις. Είναι μια ευκαιρία απολογισμού του έργου που συντελέστηκε το προηγούμενο έτος και παρουσίασης του σχεδίου μας – ειδικά φέτος όχι μόνο για το επόμενο έτος – αλλά για το μέλλον.
Το έτος που κύλησε από την περσινή Δ.Ε.Θ. υπήρξε εξαιρετικά πυκνό σε γεγονότα και εξελίξεις. Η Ευρώπη επλήγη ταυτόχρονα από δύο τυφώνες, την πανδημία, αλλά και τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, οι οποίοι ενώθηκαν πάνω από την ήπειρό μας. Παρά τις τεκτονικές αλλαγές που επήλθαν και τους πρωτοφανείς κλυδωνισμούς που δέχτηκε η ελληνική κοινωνία, η Ελλάδα άντεξε και αντέχει καλύτερα από πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Με δυσκολίες, με προβλήματα, αλλά παραμένουμε όρθιοι. Αυτό είναι προϊόν ενός δομημένου ολιστικού σχεδίου της Κυβέρνησης, είναι προϊόν μιας επαγγελματικής εφαρμογής και αποτελεσματικής διαχείρισης των κρίσεων.
Η Κυβέρνησή μας, όπως και στη πανδημία, έτσι και τώρα, είχε έγκαιρα διαγνώσει τις νέες προκλήσεις και είχε φροντίσει να δομήσει πολιτικές στήριξης, οι οποίες προοδευτικά υιοθετούνται σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Θεμέλιο της προσπάθειας αυτής είναι η αναπτυξιακή και οικονομική μας πολιτική. Η ανάπτυξη οδήγησε σε μείωση φόρων, σε μείωση της ανεργίας, σε αύξηση των εισοδημάτων, όπως για παράδειγμα του κατώτατου μισθού. Η πρόοδος της οικονομίας μας προσφέρει τη δυνατότητα να μπορούμε να στηρίξουμε έμπρακτα την κοινωνία και τις επιχειρήσεις με εθνικούς πόρους. Να μην στηριζόμαστε δηλαδή αποκλειστικά και μόνο σε ευρωπαϊκούς πόρους, αλλά αυτοί να λειτουργούν συμπληρωματικά, επικουρικά. Ούτε να περιμένουμε τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες, αλλά να ανοίγουμε με τις δικές μας πολιτικές δρόμους, που στη συνέχεια ακολουθούν και οι υπόλοιποι. Και αυτή είναι μια τεράστια διαφορά με το παρελθόν, με την περίοδο που η Ελλάδα δεν δημιουργούσε και δεν έδινε λύσεις, αλλά παρακαλούσε για στήριξη. Επίσης, για εμάς είναι ξεκάθαρο ότι η οικονομία παράγει πολιτικές λύσεις και είναι το θεμέλιο της κοινωνικής ευημερίας.
Ο Πρωθυπουργός στη Δ.Ε.Θ. θα παρουσιάσει τα επόμενα βήματα του σχεδιασμού μας για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας βάσει εθνικού σχεδίου. Η ανάπτυξη αυτή, μαζί φυσικά με τα στρατηγικά πλεονεκτήματα της χώρας μας, θα μας επιτρέψουν να υποστούμε τις λιγότερες δυνατές επιπτώσεις σε σχέση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες. Παράγοντας πλούτο, παράγουμε λύσεις. Λύσεις που απαιτεί η κοινωνία, ώστε να ανταπεξέλθει στις καθημερινές ανάγκες και τα συνεχώς διογκούμενα προβλήματα. Άλλωστε, οι πολίτες ζητούν από εμάς πράξεις και έργα. Και εμείς ανταποκρινόμαστε, στο βαθμό που η συγκυρία μας επιτρέπει.
Η Αντιπολίτευση, αντίθετα, απαντά στις κοινωνικές προσδοκίες με ανεδαφικές εξαγγελίες και αναταραχή. Με γραφικότητες και με ασύστολα ψέματα. Και με αυτόν τον τρόπο αποδεικνύει συνεχώς ότι βρίσκεται σε πλήρη δυσαρμονία με τις αγωνίες και τα βασικά ζητούμενα των πολιτών.
Παράλληλα, ο Πρωθυπουργός στη Δ.Ε.Θ. θα παρουσιάσει τον οδικό χάρτη έως τις επόμενες εκλογές το 2023, αλλά και τους στόχους μας για την Ελλάδα της επόμενης μέρας κατά τη διάρκεια της νέας τετραετίας μας. Με πυλώνα τη σταθερότητα και πυξίδα την προκοπή του λαού μας.
Η σταθερότητα, μέσα στη συγκεκριμένη πραγματικότητα και όταν πολλές ευρωπαϊκές χώρες βυθίζονται σε αστάθεια και εσωστρέφεια, είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την ασφάλεια της Πατρίδας και την ευημερία της κοινωνίας μας. Δεν πρέπει να υποτιμούμε το κοκτέιλ των διεθνών κρίσεων. Σε συνδυασμό με τον δυναμικά επανακάμψαντα αναθεωρητισμό, που παρατηρούμε στην περιοχή μας, γεννιούνται τεράστιοι κίνδυνοι. Δεν είναι ώρα για πειράματα, δεν είναι ώρα για ολιγωρίες, δεν είναι ώρα για καθυστερήσεις και δισταγμούς. Δεν έχουμε την πολυτέλεια ούτε της εσωστρέφειας, ούτε της αναταραχής. Χρειάζεται να είμαστε προσηλωμένοι στο στόχο της υπεράσπισης της Πατρίδας, στήριξης της κοινωνίας, στήριξης των πολιτών.
Η πρόοδος της χώρας μας και η ενδυνάμωσή της έχει προκαλέσει άγχος, δυσαρέσκεια, αλλά και ανησυχία σε διάφορες αλλότριες δυνάμεις, οι οποίες μάλιστα δεν κρύβουν συχνά τη σφοδρή επιθυμία τους να απομακρυνθεί ο Κυριάκος Μητσοτάκης από την Πρωθυπουργία της χώρας. Η Ελλάδα όμως ούτε εκφοβίζεται, ούτε διστάζει. Η Κυβέρνησή μας έχει σχέδιο και θωρακίζει την κοινωνία, θωρακίζει τα εθνικά μας δίκαια, συμβάλλοντας παράλληλα στη διεθνή σταθερότητα. Γιατί η εθνική ασφάλεια και η κυριαρχία είναι απαραίτητες προϋποθέσεις για την κοινωνική ευημερία.
Ο Πρωθυπουργός -βασιζόμενος στη γνώση της διεθνούς συγκυρίας, στην εθνική μας στρατηγική, στην οικονομική μας πολιτική, στο χτίσιμο πολιτικών και συμμαχιών με τις δυνάμεις του διεθνούς πολιτικού σκηνικού- θα δείξει στη Δ.Ε.Θ. τον ασφαλή δρόμο μέσω του οποίου η Ελλάδα και οι Έλληνες θα πορευτούμε μέσα από τις Συμπληγάδες των κρίσεων. Γιατί ξέρουμε και που πρέπει να πάμε και το πως θα τα καταφέρουμε.
Ευχαριστώ πολύ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, πώς συμβαδίζει το «όλα στο φως» με την καταστροφή των στοιχείων της παρακολούθησης Ανδρουλάκη, την επίκληση του απορρήτου και την επιλογή μαρτύρων από την πλειοψηφία στην Εξεταστική, χωρίς διάλογο ουσιαστικά;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όπως γνωρίζετε, η υπόθεση του κ. Ανδρουλάκη βρίσκεται στα χέρια της Δικαιοσύνης και των θεσμικών Επιτροπών, των θεσμικών Οργάνων του Ελληνικού Κοινοβουλίου. Αντικείμενο όλης αυτής της διαδικασίας θα είναι να βγάλουμε συμπεράσματα, να μη μείνει -όπως έχουμε πει πολλές φορές- καμία σκιά και να προκύψουν προτάσεις οι οποίες θα διορθώσουν διαχρονικές παθογένειες του συγκεκριμένου συστήματος. Από εκεί και πέρα, σε ό,τι αφορά στο πρώτο σκέλος του ερωτήματός σας, εγώ δεν γνωρίζω ούτε για καταστροφές ούτε για μη καταστροφές. Γνωρίζουν αυτοί που είναι αρμόδιοι από το νόμο και που εφαρμόζουν τα πρωτόκολλα που βρίσκονται σε ισχύ.
ΙΑΣ. ΣΧΙΝΑΣ – ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΚΙΝΑΛ αποχώρησαν από την Εξεταστική Επιτροπή, καταγγέλλοντας την κυβερνητική πλειοψηφία μετά και την απόρριψη των μαρτύρων που πρότειναν να προσέλθουν για κατάθεση. Μάλιστα, η κυβερνητική πλειοψηφία στην Εξεταστική Επιτροπή απέρριψε το αίτημα να παρευρεθεί ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης. Θα ήθελα να σας ρωτήσω: Δεν έχει υποχρέωση ο Πρωθυπουργός ως πολιτικός προϊστάμενος της ΕΥΠ είτε να απαντήσει αυτοπροσώπως σε ερωτήσεις βουλευτών, είτε να απαντήσει εγγράφως με υπόμνημα, προκειμένου να ενημερώσει την Επιτροπή για όσα γνωρίζει αναφορικά με τις υποθέσεις;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ο Πρωθυπουργός μίλησε με απόλυτη σαφήνεια και με πολύ μεγάλη λεπτομέρεια και στη δήλωσή του, αμέσως μετά την αποκάλυψη της νόμιμης επισύνδεσης του τηλεφώνου του κ. Ανδρουλάκη, αλλά και κατά τη διάρκεια της παρουσίας του στη Βουλή για το θέμα αυτό. Εκείνο που αναδεικνύεται με την αποχώρηση του ΣΥΡΙΖΑ, αγκαλιά με τον κ. Ανδρουλάκη, είναι η επιλογή τους να προσεγγίζουν το ζήτημα αυτό με όρους θεάματος και δημιουργίας εντυπώσεων και όχι με όρους αποσαφήνισης της κατάστασης και συμβολής σε προτάσεις, που θα μπορέσουν να οδηγήσουν στην αντιμετώπιση διαχρονικών παθογενειών αυτής της κατάστασης.
ΣΩΤ. ΠΙΚΟΥΛΑΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, να σας πάω σε ένα άλλο θέμα. Βλέπουμε σθεναρές αντιδράσεις απέναντι στο μέτρο της πανεπιστημιακής Αστυνομίας, που έχει αρχίσει να εφαρμόζεται και θα ήθελα να κάνω δύο ερωτήματα: Πρώτον, εάν σκοπεύει η Κυβέρνηση να πάρει κάποια επιπλέον μέτρα για αυτά τα φαινόμενα. Και, δεύτερον, αν βλέπετε πολιτικές σκοπιμότητες πίσω από αυτά τα επεισόδια και την καταστροφή των τουρνικέ μέσα στα Πανεπιστήμια.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πρώτα από όλα να ξεκαθαρίσουμε: Η προστασία των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, η προστασία των πανεπιστημιακών δασκάλων και των φοιτητών, η απρόσκοπτη λειτουργία της εκπαιδευτικής διαδικασίας στα Πανεπιστήμια, είναι καθολική απαίτηση της ελληνικής κοινωνίας και προτεραιότητα της ελληνικής Κυβέρνησης. Προς την κατεύθυνση αυτή έχουν γίνει σπουδαία βήματα τα τελευταία τρία χρόνια που έχουν αποφέρει καρπούς. Αν αναλογιστεί κανείς τις σκηνές βίας και τα επεισόδια που είχαμε στα Πανεπιστήμια, την πυκνότητά τους και τη διασπορά τους την προηγούμενη δεκαετία, σε σχέση με αυτά που έχουμε δει την τελευταία τριετία, καταλαβαίνετε την πολύ μεγάλη πρόοδο που έχει συντελεστεί προς την κατεύθυνση αυτή. Το ζητούμενο, δηλαδή η προστασία της απρόσκοπτης λειτουργίας στα Πανεπιστήμια, συνδέεται με εργαλεία, συνδέεται με μέσα, συνδέεται με τη βούληση όλων των εμπλεκομένων και, κυρίως, της πανεπιστημιακής κοινότητας να συμβάλλουν προς την κατεύθυνση αυτή. Η Κυβέρνηση έχει αναλάβει συγκεκριμένες πρωτοβουλίες. Θα εξακολουθεί να συζητά με όλους τους αρμόδιους και δεν φεύγει, δεν απομακρύνεται από το βασικό προσανατολισμό, που αποτελεί και καθολική απαίτηση της ελληνικής κοινωνίας, να εξασφαλίσουμε με κάθε πρόσφορο και δόκιμο τρόπο την απρόσκοπτη λειτουργία της ανώτατης εκπαίδευσης στη χώρα. Αποφεύγοντας, ταυτόχρονα, να δώσουμε λαβή και τροφή σε όσους επιδιώκουν εντάσεις είτε για να εξασφαλίσουν την παρουσία τους στην πολιτική επικαιρότητα, είτε πρόκειται για δυνάμεις που πολλές φορές δεν έχουν και καμία σχέση με τους φοιτητές και τη φοιτητική κοινότητα ή δυνάμεις οι οποίες αντιλαμβάνονται ότι το ελληνικό Πανεπιστήμιο σήμερα λειτουργεί με όρους που λειτουργούσε πριν από τρεις και από τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, δύο ερωτήσεις. Πρώτον: Ποιά είναι η θέση της Ελληνικής Κυβέρνησης, όσον αφορά στην καθιέρωση πλαφόν στο ρωσικό φυσικό αέριο; Και δεύτερον: Επαναλαμβάνετε συχνά ότι η Κυβέρνηση θα συνεχίσει να στηρίζει πολίτες και επιχειρήσεις όσο διαρκεί η κρίση. Αυτό θα συνεχίσει να αφορά όλους τους πολίτες και όλες τις επιχειρήσεις ή θα περάσουμε σε πιο στοχευμένες παρεμβάσεις στο μέλλον;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Σε ό,τι αφορά στο δεύτερο σκέλος του ερωτήματός σας, όσο διαρκεί η κρίση, ειδικά στην ενέργεια, στήριξη από την Ελληνική Κυβέρνηση θα έχει το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας. Θα συνεχίσουμε να στηρίζουμε το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας σε ό,τι αφορά στην κρίση από την ενέργεια. Φυσικά η στήριξη και το σχέδιο αυτό θα προσαρμόζεται δυναμικά στις εξελίξεις, έτσι όπως διαμορφώνονται και που δυστυχώς, προς το παρόν, δεν φαίνονται αισιόδοξες.
Σε ό,τι αφορά στο πρώτο σκέλος του ερωτήματός σας, εμείς έχουμε ταχθεί από την αρχή υπέρ του πλαφόν στην τιμή χονδρικής πώλησης του φυσικού αερίου, όλου του φυσικού αερίου, διότι θεωρούμε ότι αυτό είναι ένα κομβικό σημείο που μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της τιμής. Έχουμε ταχθεί υπέρ της αποσύνδεσης της τιμής του φυσικού αερίου από τον τρόπο με τον οποίο διαμορφώνεται η τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος. Και πάντοτε στις προτάσεις που έχει καταθέσει ο Πρωθυπουργός, η ελληνική πλευρά, από την αρχή αυτής της κρίσης προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή βάζουμε και τον παράγοντα ότι τα μέτρα που εισηγούμαστε θα πρέπει κυρίως να αποσκοπούν στο πώς θα έχουμε περισσότερα οφέλη και όχι πως ενδεχομένως θα δημιουργήσουν προβλήματα σ’ εμάς που τα αποφασίζουμε και τα εφαρμόζουμε.
ΑΝΤ. ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, παρατηρείται το τελευταίο διάστημα μία αύξηση στις τιμές σε εναλλακτικούς τρόπους θέρμανσης, όπως pellet ή καυσόξυλα. Σχεδιάζει η Κυβέρνηση να πάρει κάποια προληπτικά μέτρα, ώστε να συγκρατηθεί η αύξηση των τιμών σε αυτά;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η Κυβέρνηση σκοπεύει μέσω ενός πολύ γενναιόδωρου προγράμματος που θα επιδοτήσει τη θέρμανση -σωστά στοχευμένου και πολύ σταθμισμένου, ανάλογα και με τις γεωγραφικές ιδιαιτερότητες- να παρέχει στήριξη στους πολίτες στην κατεύθυνση αυτή σε μεγαλύτερο μέγεθος και σε μεγαλύτερη περίμετρο. Αλλά, περισσότερα πράγματα ας περιμένουμε να ακούσουμε από τον Πρωθυπουργό στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, έχετε κατακριθεί διεθνώς για το άρθρο 191 περί ψευδών ειδήσεων και μια σειρά παρεμβάσεις για την ελευθεροτυπία. Στο σχέδιο νόμου που φέρνετε, προβλέπετε τη σύσταση επιτροπής δεοντολογίας εφημερίδων και ιστοσελίδων ελέγχου δικού σας και της Κυβέρνησης, παρ’ ότι υπάρχουν γι’ αυτό αρμόδια δημοσιογραφικά πειθαρχικά όργανα και ακόμη και η Δικαιοσύνη, αν κριθεί αναγκαίο. Φτιάχνετε επιτροπή λογοκρισίας; Και η συνέχεια ποια μπορεί να είναι; Μια αντίστοιχη επιτροπή για γιατρούς, για δικηγόρους, για άλλα επαγγέλματα;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αναφέρεστε σε ένα άρθρο, του οποίου ο στόχος του είναι η ενίσχυση της διαφάνειας της κρατικής χρηματοδότησης. Η κρατική χρηματοδότηση είναι λεφτά των Ελλήνων φορολογουμένων. Το μητρώο στο οποίο θα εντάσσονται οι επιχειρήσεις είναι ένα μητρώο το οποίο θα αποτελεί την αυτονόητη προϋπόθεση, για να μπορεί να χρηματοδοτείται με χρήματα των Ελλήνων φορολογουμένων, δηλαδή από κρατική διαφήμιση το οποιοδήποτε Μέσο. Δεν έχει να κάνει, λοιπόν, με την οποιαδήποτε μορφή λογοκρισίας, σε ό,τι αφορά την κυκλοφορία του μέσου, της εφημερίδας, της ιστοσελίδας ή οτιδήποτε άλλου. Έχει να κάνει με τήρηση στοιχειωδών κανόνων δεοντολογίας, προκειμένου τα λεφτά του Έλληνα φορολογούμενου να πηγαίνουν εκεί που θα τηρούνται αυτοί οι στοιχειώδεις κανόνες δεοντολογίας, όπως διαμορφώνονται είτε από τις ελληνικές, είτε και από διεθνείς Ενώσεις. Δεύτερον, ο νόμος είναι σε διαβούλευση. Ακούμε όλες τις απόψεις, δεν έχουμε συναντήσει κάποιες σοβαρές αντιδράσεις ή ενστάσεις στις απόψεις αυτές, τουλάχιστον, μέχρι στιγμής ή και από την προεργασία που είχε γίνει. Τρίτο όμως και κυριότερο: Μια πιο προσεκτική ανάγνωση του άρθρου θα δει ότι είναι αμελητέα, ελάχιστη, η συμμετοχή της Κυβέρνησης ή παραγόντων του Υπουργείου στη συγκεκριμένη επιτροπή. Αντιθέτως, είναι προσωπικότητες, είναι θεσμικοί φορείς, είναι εκπρόσωποι όλου του χώρου, που νομίζω ότι εγγυώνται πως θα γίνει αυτό που πραγματικά πρέπει να γίνεται. Αυτά τα τρία νομίζω συνιστούν μια πολύ ολοκληρωμένη απάντηση, που, προφανώς, δεν έχει να κάνει σε τίποτα με την πρόθεση λογοκρισίας ή όλα τα υπόλοιπα που διατυπώνονται ως ενστάσεις και κατηγορίες απέναντι στην Ελληνική Κυβέρνηση.
ΙΑΣ. ΣΧΙΝΑΣ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, η Κυβέρνηση συμφωνεί με την τοποθέτηση της κυρίας Μπακογιάννη, η οποία μίλησε για ποινικές ευθύνες και δεκαετή φυλάκιση σε όσους αποκαλύψουν στοιχεία για τις παρακολουθήσεις Ανδρουλάκη και Κουκάκη, παραβιάζοντας το απόρρητο;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Υπάρχει ένα θεσμικό πλαίσιο που διέπει όλο αυτό το ζήτημα που βρίσκεται στην επικαιρότητα και είναι αντικείμενο και της Εξεταστικής Επιτροπής, αλλά και του ευρύτερου διαλόγου που έχει αναπτυχθεί, με αφορμή τη νόμιμη επισύνδεση του κ. Ανδρουλάκη, για να δούμε ποιοι τρόποι θα έρθουν να θεραπεύσουν παθογένειες διαχρονικές που υπάρχουν. Ή πώς θα μπορούμε να διαχειριζόμαστε στο μέλλον υποθέσεις ενός πολύ ευαίσθητου και ενός πλαισίου εύθραυστης ισορροπίας, ανάμεσα στο αντικείμενο των μυστικών υπηρεσιών, αλλά και την υπεράσπιση θεμελιωδών δικαιωμάτων του ανθρώπου.
Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Ο κ. Τσίπρας, από τη Θεσσαλονίκη, είπε ότι δεν παίρνει η Κυβέρνηση ουσιαστικά μέτρα, τα οποία θα μπορέσουν να ανακουφίσουν τα ελληνικά νοικοκυριά, φέρνοντας ως παράδειγμα τις τιμές στα σούπερ-μάρκετ που ανεβαίνουν διαρκώς, τα καύσιμα. Υπάρχει κάποια απάντηση από την Κυβέρνηση;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η Κυβέρνηση τρέχει το μεγαλύτερο πρόγραμμα, σε σχέση με το Α.Ε.Π., ενεργειακής στήριξης για την ελληνική κοινωνία. Ο Έλληνας καταναλωτής πληρώνει πολύ κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο το ρεύμα. Η χώρα μας βρίσκεται πολύ κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Και χθες που ο κ. Τσίπρας έλεγε αυτά που έλεγε, ανακοινώθηκε ότι το Α.Ε.Π. της χώρας αναπτύχθηκε κατά 7,7% στο δεύτερο τρίμηνο, επιτυγχάνοντας την 5η μεγαλύτερη αύξηση στην Ευρώπη. Οι επιδόσεις της ελληνικής οικονομίας και τα αποτελέσματα που παράγουν για τη στήριξη στον Έλληνα καταναλωτή, απέχουν από τις διαπιστώσεις του κ. Τσίπρα. Από εκεί και πέρα, έχουμε μπροστά μας δυσκολίες. Αντιμετωπίζουμε εξωγενείς κρίσεις. Η Κυβέρνηση αυτή αντιμετωπίζει κρίσεις που δεν δημιούργησε η ίδια, όπως έγινε στο παρελθόν. Αντιμετωπίζει κρίσεις που τις έρχονται απ’ έξω. Και με σώφρονα και αποτελεσματικό τρόπο κάνει ό,τι μπορεί και θα συνεχίσει την προσπάθεια, σε ό,τι μπορεί να είναι εφικτό, έτσι ώστε αποτελεσματικά να στηρίζει τους Έλληνες πολίτες απέναντι στις δυσκολίες που έχουμε και που θα έχουμε μπροστά μας το επόμενο διάστημα.
ΣΩΤ. ΠΙΚΟΥΛΑΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, χθες στην κοινή συνέντευξη, ο Υπουργός Εσωτερικών, ο κ. Βορίδης, υπονόησε ότι κάποιοι Δήμαρχοι δεν συμμορφώνονται στο θέμα της εξοικονόμησης ενέργειας των Δήμων. Εσείς σκοπεύετε να επιβάλλετε κάποιες ποινές ή κάποια μέτρα στους Δημάρχους που δεν συμμορφώνονται;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Χθες παρουσιάστηκαν πάρα πολύ αναλυτικά ποια θα είναι τα κίνητρα για τους Δήμους και για τις υπηρεσίες του Δημοσίου γενικότερα, που θα πετύχουν τους στόχους της εξοικονόμησης και ποιες θα είναι και οι συνέπειες για όσους δεν τους πετύχουν.
ΔΗΜ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Να επανέλθουμε λιγάκι στη συζήτηση περί αλλαγής του εκλογικού νόμου. Τελικά, η Κυβέρνηση προτίθεται να προχωρήσει σε τέτοια παρέμβαση ή όχι;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ο Πρωθυπουργός στην παρουσία του στη Δ.Ε.Θ. θα απαντήσει, θα αποσαφηνίσει τις προθέσεις της Κυβέρνησης. Εγώ δύο πράγματα θέλω να προσθέσω στην κατεύθυνση αυτή. Πρώτον, ότι ο εκλογικός νόμος είναι ένα εργαλείο, δεν είναι αυτοσκοπός. Είναι ένα εργαλείο αποτύπωσης της λαϊκής βούλησης, με τρόπο τέτοιο που να την μετουσιώνει σε ό,τι καλύτερο για την Πατρίδα και την κοινωνία. Το τελευταίο διάστημα έχουν κατατεθεί στον δημόσιο διάλογο απόψεις, έχουν προσδιοριστεί με σαφήνεια οι πολιτικές διαστάσεις του περιβάλλοντος, έτσι όπως έχει διαμορφωθεί. Από εκεί και πέρα, ο Πρωθυπουργός στη Θεσσαλονίκη θα απαντήσει στο ζήτημα αυτό. Θα κλείσει οριστικά το θέμα. Εκείνο το οποίο εγώ θα σας καλούσα, είναι να μην σπεύδει κανείς να προεξοφλεί τις απόψεις του προς τη μία ή προς την άλλη κατεύθυνση.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Πίσω στις παρακολουθήσεις. Γιατί στην Επιτροπή του Ευρωκοινοβουλίου για θέματα spyware, σήμερα συζητιόταν το θέμα με τη συμμετοχή των δημοσιογράφων Θανάση Κουκάκη και Σταύρου Μαλιχούδη που έχουν παρακολουθηθεί από την ΕΥΠ. Ακούστηκαν ερωτήματα, όπως «γιατί δεν ελέγχεται η Εισαγγελέας κυρία Βλάχου της ΕΥΠ», «γιατί δεν έχει γίνει έλεγχος στην εταιρεία Intellexa», που φέρεται να συνδέεται και με το Predator και με την ελληνικού ενδιαφέροντος Krikel και γιατί δεν έχει γίνει αυτοτελής έρευνα της Δικαιοσύνης για τις παρακολουθήσεις πολιτικών και δημοσιογράφων. Έχετε απαντήσεις γι’ αυτά τα ερωτήματα;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Από όσο μπορώ να γνωρίζω, στην Επιτροπή που αναφέρεστε, συζητείται το ζήτημα της παρακολούθησης ή της απόπειρας παρακολουθήσεων με τα κακόβουλα λογισμικά, που αποτελεί μια πραγματικότητα και για την Ελλάδα και για την Ευρώπη. Και μάλιστα, επίκειται και άλλη συνεδρίαση της Επιτροπής, όπου θα συζητηθεί το θέμα για ευρωβουλευτές, ανάμεσα στους οποίους και ο κ. Ανδρουλάκης, δεδομένου ότι αποτελεί πανευρωπαϊκής διάστασης ζήτημα. Οι ελληνικές Αρχές έχουν κάνει σειρά ερευνών. Η Ανεξάρτητη Αρχή Διαφάνειας έχει ερευνήσει το θέμα. Η Ελληνική Δικαιοσύνη ερευνά το θέμα. Βρίσκεται σε εξέλιξη περαιτέρω διερεύνηση της όλης υπόθεσης. Και η Ελληνική Κυβέρνηση έχει ξεκαθαρίσει από την πρώτη στιγμή ότι θα συμβάλλει και θα συνδράμει με τον οποιοδήποτε τρόπο στην αποσαφήνιση και στη διερεύνηση αυτού του είδους των καταγγελιών. Είναι ξεκάθαρο ότι η Ελληνική Κυβέρνηση, η ελληνική Πολιτεία δεν έχουν προμηθευτεί και οι ελληνικές κρατικές Αρχές Ασφαλείας δεν έχουν χρησιμοποιήσει αυτά τα κακόβουλα λογισμικά, το έχουμε πει σε όλους τους τόνους. Είναι ξεκάθαρο. Και ο Έλληνας Πρέσβης το αποσαφήνισε αυτό και σε έναν υπηρεσιακό παράγοντα της Επιτροπής, ότι η Ελλάδα, όπως και άλλες χώρες που έλαβαν την επιστολή αυτή, είναι στη διάθεση της Επιτροπής για την κατάθεση και την παράθεση στοιχείων για την αποσαφήνιση ερωτηματικών σε ό,τι αφορά τα ζητήματα αυτά. Από εκεί πέρα, ισχύει αυτό που είπαμε από την πρώτη στιγμή, συνολικά στο ζήτημα αυτό: Η Κυβέρνηση δεν θέλει να μείνει καμία σκιά, στο θέμα που αφορά τα παράνομα λογισμικά. Αυτό αποτελεί αντικείμενο της συζήτησης στη σημερινή Επιτροπή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Μπορεί κάποιοι να θέλουν να δημιουργήσουν σκόπιμες συγχύσεις, αλλά αυτό συζητούν εκεί, όπως θα τα συζητήσουν και για άλλες χώρες, το επόμενο διάστημα. Αλλά και στην Ελλάδα, στην Εξεταστική Επιτροπή, στη Δικαιοσύνη βρίσκεται το ζήτημα της νόμιμης επισύνδεσης του κ. Ανδρουλάκη και εμείς από την πλευρά μας, θεσμικά, σοβαρά, καθαρά θα συμβάλλουμε, έτσι ώστε να μην μείνει καμία σκιά στα θέματα αυτά.
Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Να σας πάω στο θέμα της Τουρκίας, όπου βλέπουμε μια σειρά από κλιμακούμενες σε προκλητικότητα δηλώσεις και δημοσιεύματα στη γειτονική χώρα. Αν ανησυχεί η Ελληνική Κυβέρνηση ότι αυτή η κλιμάκωση μπορεί να οδηγήσει σε κάτι πολύ χειρότερο, κάτι που μπορεί να φτάσει στο πεδίο. Και δεύτερον, μετά τις επιστολές, χθες, από το ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών προς τους Συμμάχους και τους διεθνείς Οργανισμούς, αν θα υπάρξουν κάποιες πρωτοβουλίες και από την πλευρά του Πρωθυπουργού, είτε στις επαφές που θα έχει με τον κ. Μακρόν, είτε στην παρουσία του στη Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών και αν θα θίξει εκεί το θέμα.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Οφείλουμε πάντοτε να παρακολουθούμε με πολύ μεγάλη προσοχή αυτά που γίνονται στην απέναντι πλευρά, με ψυχραιμία και με νηφαλιότητα. Διαπιστώνουμε όλοι, όχι μόνο εμείς, αλλά και η Διεθνής Κοινότητα, ότι η Τουρκία είναι αρκετά επίμονη στη διαδικασία της διαστρέβλωσης. Διαστρέβλωσης του Διεθνούς Δικαίου, διαστρέβλωσης Συνθηκών, διαστρέβλωσης Ιστορίας, διαστρέβλωσης της πραγματικότητας στο Αιγαίο και στον εναέριο χώρο μας. Είναι επίμονη αυτή η προσπάθεια της Τουρκίας, αλλά είναι και απολύτως αδιέξοδη. Και σε αυτό, χωρίς αμφιβολία, έχει συμβάλει το γεγονός ότι άμεσα και γρήγορα και πολύ αποτελεσματικά, η ελληνική διπλωματία αποδομεί τα ανυπόστατα και ανιστόρητα επιχειρήματα της Τουρκίας. Από εκεί και μετά, η χώρα μας έχει και βαρύνουσα πολιτική ισχύ. Έχει ενισχύσει το γεωστρατηγικό και το γεωπολιτικό της αποτύπωμα. Έχει και επαρκέστατη αποτρεπτική ικανότητα να ανταπεξέλθει στην οποιαδήποτε πρόκληση, πάντοτε, όμως, με σταθερότητα, νηφαλιότητα, ψυχραιμία, ανυποχώρητη στα εθνικά μας δίκαια. Εξακολουθούμε να παραμένουμε παράγοντας σταθερότητας και ειρήνης στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο και αυτό το αναγνωρίζουν και το καταλαβαίνουν οι πάντες.
ΙΑΣ. ΣΧΙΝΑΣ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Σας πάω στο ζήτημα των υποκλοπών. Η εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ» αποκαλύπτει πως αξιωματικός της ΕΛ.ΑΣ., που ήταν προϊσταμένη της Διεύθυνσης της ΕΥΠ, που ασχολείται με τη Δίωξη του Οργανωμένου Εγκλήματος, υπέγραψε το έγγραφο για την παρακολούθηση Ανδρουλάκη και μετά τις αποκαλύψεις, φαίνεται πως αποχώρησε. Προκύπτουν σοβαρά ερωτήματα, εφόσον ισχύει κάτι τέτοιο. Πρώτον, για ποιο λόγο να υπογράψει για τις συνακροάσεις Ανδρουλάκη, επικεφαλής της Υπηρεσίας που ασχολείται με το οργανωμένο έγκλημα; Και δεύτερον, για ποιο λόγο αποχώρησε μετά τις αποκαλύψεις;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Με ρωτάτε πράγματα που δεν γνωρίζω και δεν θα μπορούσα να γνωρίζω, εξαιτίας του τρόπου με τον οποίο διέπεται η λειτουργία της ΕΥΠ και τον τρόπο που διέπονται οι λειτουργίες των αντίστοιχων Μυστικών Υπηρεσιών σε όλα τα κράτη του κόσμου. Αυτοί που πρέπει να γνωρίζουν πώς λειτουργεί και τι δρόμο ακολουθεί το κάθε αίτημα για νόμιμη επισύνδεση, το γνωρίζουν και με βάση τις διαδικασίες, τις πολύ ισχυρές και αυστηρές που υπάρχουν, αποφασίζουν.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Δύο ερωτήματα. Το πρώτο, έχει να κάνει με τις παρακολουθήσεις της ΕΥΠ, που έχουν γίνει γνωστές από την ΑΔΑΕ, περί τις 15.000 και πλέον πέρυσι και τουλάχιστον άλλες τόσες φέτος για λόγους εθνικής ασφάλειας. Εάν γνωρίζετε πόσες από αυτές τελικά ευοδώθηκαν. Πόσες τελικά έφεραν αποτέλεσμα;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πρώτα απ’ όλα, τα νούμερα δεν είναι ακριβή. Δεύτερον, μιλάτε για ζητήματα, τα οποία διέπονται από ένα πολύ συγκεκριμένο πλαίσιο που δεν μπορεί να είναι αντικείμενο δημόσιου διαλόγου. Το έχουμε πει πάρα πολλές φορές. Και νομίζω ότι οποιοσδήποτε στοιχειωδώς αντιλαμβάνεται πως η ΕΥΠ δεν είναι οποιαδήποτε δημόσια Υπηρεσία. Καταλαβαίνει ότι δεν μπορεί κανείς να φύγει, να απομακρυνθεί από αυτή την πολύ βασική θεσμική διαπίστωση, που δεν ισχύει μόνο για την Ελλάδα, αλλά ισχύει για το καθεστώς λειτουργίας των Μυστικών Υπηρεσιών σε όλο τον κόσμο, στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης σίγουρα.
ΝΟΤ. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, παρ’ όλα αυτά υπάρχουν χώρες, για παράδειγμα στη Γαλλία, όπου υπάρχει ένα πλαφόν -όχι για την τιμή φυσικού αερίου- του αριθμού των παρακολουθήσεων. Άρα, ο αρμόδιος, ο Εισαγγελέας εν προκειμένω, αισθάνεται, έχει έναν αυτοπεριορισμό. Δεν δίνω συνεχώς άδεια, διότι ξέρω ότι στις 15.000 πρέπει να σταματήσω. Είναι ένα θέμα στο πλαίσιο της νέας θεσμικής αναδιάρθρωσης όλης της λειτουργίας που συζητάτε; Να μπει ένα όριο, ένας αριθμός, ώστε να υπάρχει και ένας αυτοπεριορισμός; Αυτή είναι μία ερώτηση και μια δεύτερη, αν μου επιτρέπετε, σε σχέση και με την πιθανότητα αλλαγής ή μη αλλαγής του εκλογικού νόμου. Με βάση τα σημερινά δεδομένα δεν προκύπτει να υπάρχει αυτοδυναμία ούτε στην πρώτη, ούτε στην δεύτερη Κυριακή, αν δεν αλλάξει ο εκλογικός νόμος, βεβαίως. Εσείς σ’ αυτήν την περίπτωση θα κοιτάξετε δεξιά σας ή αριστερά σας;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Με βάση τα σημερινά δεδομένα δεν έχουμε εκλογές, οπότε δεν μπορεί να προκύψει τίποτα. Όταν θα έχουμε εκλογές, τότε θα συζητήσουμε για δεδομένα. Οπότε με βάση τα σημερινά δεδομένα που δεν έχουμε εκλογές, δεν μπορεί να προκύψει τίποτα.
Τώρα, στο πρώτο σκέλος του ερωτήματός σας, δεν καταλαβαίνω πώς ακριβώς μπορεί να μπει πλαφόν στον τρόπο με τον οποίο μία μυστική Υπηρεσία αντιλαμβάνεται πώς θα επιτελεί καλύτερα το ρόλο της, που ο βασικός της ρόλος είναι η θωράκιση της εθνικής ασφάλειας. Δεύτερον, εκείνο που με κάποιο τρόπο έγινε γνωστό -γράφτηκε και γι’ αυτό το επικαλούμαι- είναι ότι υπάρχουν περιπτώσεις που εισαγγελικοί λειτουργοί απορρίπτουν αιτήματα. Νομίζω ότι κάπου γράφτηκε, αν δεν κάνω λάθος, ότι η συγκεκριμένη εισαγγελική λειτουργός είχε απορρίψει περίπου 140 αιτήματα. Άρα, στην κρίση των ανθρώπων που είναι επιφορτισμένοι με τον ρόλο που έχουν στην Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών και που διέπεται στη χώρα μας από ένα πάρα πάρα πολύ αυστηρό πλαίσιο, πολύ αυστηρότερο από πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες, λαμβάνονται αποφάσεις. Έτσι λειτουργούν αυτά, έτσι είναι και βεβαίως, αν χρειάζεται για περιπτώσεις, όπως αυτή που ήρθε στο φως με τη νόμιμη επισύνδεση του κ. Ανδρουλάκη, να δει κανείς περισσότερα φίλτρα, γιατί αυτή είναι η δική μας προσέγγιση. Η προσέγγιση του ΣΥΡΙΖΑ και του κ. Ανδρουλάκη είναι ότι θα πρέπει να εξαιρούνται a priori οι πολιτικοί. Η δική μας προσέγγιση είναι ότι θα πρέπει να αναζητηθούν, ενδεχομένως, ενισχυμένα φίλτρα. Αλλά όλα αυτά είναι ζητήματα που, μέσα από τις διαδικασίες που βρίσκονται σε εξέλιξη, θα συζητηθούν, θ’ αναζητηθούν και νομίζω ότι θα αξιοποιηθούν στο μέλλον, για να διορθώσουμε τις διαχρονικές παθογένειες, για τις οποίες πάρα πολλές φορές έχουμε μιλήσει.
Σ. ΠΙΚΟΥΛΑΣ: Πάγια θέση της ελληνικής πλευράς είναι η επιβολή πλαφόν στη χονδρική τιμή του φυσικού αερίου. Χθες ρωτήθηκε σχετικά η κυρία Von der Leyen για την επιβολή πλαφόν στο LNG. Επειδή η Ελλάδα έχει μεγαλύτερη εξάρτηση στο LNG, θα υποστήριζε η Ελληνική Κυβέρνηση ένα τέτοιο αίτημα;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Εμείς έχουμε καταθέσει μία σειρά από συγκεκριμένες προτάσεις. Στις 9 του μήνα, αύριο, συνεδριάζει το Συμβούλιο των Υπουργών Ενέργειας, εκεί, με βάση και τις δικές μας προτάσεις και ό,τι άλλο κατατεθεί στο τραπέζι του διαλόγου, θα δούμε τι είναι εκείνο που μπορεί να οδηγήσει σε καλύτερη λύση, να δώσει επιλογές πιο ουσιαστικές και πιο αποτελεσματικές αντιμετώπισης της ενεργειακής ακρίβειας στα κράτη μέλη.
Σας ευχαριστώ.