Καλό μεσημέρι.

Επίσκεψη του Πρωθυπουργού στο Κατάρ

Μέσα σε ένα διεθνές ρέον περιβάλλον, με τεράστια ανοικτά ζητήματα, ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, συνεχίζει την προσπάθεια ενίσχυσης της διεθνούς θέσης της Ελλάδας. Ειδικότερα, πραγματοποίησε χθες την πρώτη επίσημη επίσκεψή του στο Κατάρ, γεγονός που υποδηλώνει το ιδιαίτερο ενδιαφέρον των δύο πλευρών για την περαιτέρω ενίσχυση των διμερών μας σχέσεων, ιδιαίτερα στη σημερινή κρίσιμη συγκυρία περιφερειακής αστάθειας και ενεργειακής κρίσης. Κατά τη συνάντησή του με τον Εμίρη του Κατάρ, Σεΐχη Tamim bin Hamad Al-Thani, πιστοποιήθηκε η κοινή βούληση για εμβάθυνση της συνεργασίας στον τομέα της ενέργειας, καθώς και στους τομείς του τουρισμού, των υποδομών, της γεωργίας, του πολιτισμού, του αθλητισμού και των επιστημών.

Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε, όπως ήταν λογικό, στον τομέα της ενέργειας και στις δυνατότητες ενίσχυσης και συστηματοποίησης της σχετικής συνεργασίας, δεδομένης της ηγετικής θέσης του Κατάρ στην παραγωγή φυσικού αερίου και της στρατηγικής της Κυβέρνησής μας για τη διαφοροποίηση των πηγών ενέργειας και την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας.

Ο Πρωθυπουργός τόνισε ότι η Ελλάδα, λόγω της στρατηγικής θέσης της και των υποδομών που διαθέτει, μπορεί να αποτελέσει γέφυρα του Κατάρ με την Ευρώπη, μπορεί να αποτελέσει πύλη εισόδου ενέργειας για την ευρωπαϊκή αγορά,  τόσο μέσω του σταθμού της Ρεβυθούσας, όσο και μέσω της Αλεξανδρούπολης. Άλλωστε, όπως είναι γνωστό και το τόνισε χθες και ο Πρωθυπουργός, η Ελλάδα είναι ένας αξιόπιστος εταίρος, αλλά και ένας πυλώνας σταθερότητας στην ευρύτερη περιοχή.

Για την έκρηξη των τιμών φυσικού αερίου και τη δύσκολη περίοδο που ξεκινά

Μετά το ξέσπασμα της πανδημίας, αλλά και τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, ήταν εμφανές ότι θα υπήρχαν σοβαρές επιπτώσεις τόσο στην εφοδιαστική αλυσίδα, όσο και στην αγορά της ενέργειας. Και όσο τα δύο αυτά μείζονα ζητήματα παραμένουν ανοιχτά, τα προβλήματα μεγεθύνονται περίπου με τη μορφή χιονοστιβάδας, όπως παρακολουθούμε παντού στην Ευρώπη, όπως παρακολουθούμε σε παγκόσμιο επίπεδο.

Έχουμε πλήρη συναίσθηση των προβλημάτων και της εξέλιξής τους, για αυτό και δεν πρόκειται ούτε να αποκρύψουμε, ούτε να εξωραΐσουμε την κατάσταση.

Οι Ευρωπαίοι πολίτες γενικότερα, αλλά και οι Έλληνες, θα δοκιμαστούμε σοβαρά στη διάρκεια των επόμενων μηνών. Ακόμα και στο θετικότερο σενάριο, η ομαλοποίηση των αγορών ενέργειας και τροφίμων απαιτεί χρόνο που μετριέται σε μήνες και όχι σε εβδομάδες.

Ολόκληρη η Ευρώπη μπαίνει  σε μια περίοδο που οι διεθνείς εξελίξεις – ιδίως σε ό,τι αφορά τις ροές, αλλά και τις τιμές φυσικού αερίου – επιφυλάσσουν σφοδρές δυσκολίες στις οικονομίες, τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις των ευρωπαϊκών χωρών. Είναι χαρακτηριστικό ότι η τιμή προμήθειας του φυσικού αερίου στον κόμβο TFT στην Ολλανδία, που αποτελεί σημείο αναφοράς για τις τιμές την Ευρώπη, τη Δευτέρα έκλεισε στα 267,7 ευρώ η MWh, ενώ κατά τη διάρκεια της ημέρας άγγιξε και υψηλότερα επίπεδα. Πρόκειται για μια τιμή που είναι δέκα φορές παραπάνω από τις αντίστοιχες τιμές στην περυσινή περίοδο και δεκαπέντε φορές παραπάνω από το μέσο όρο τιμών της τελευταίας δεκαετίας.

Ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, επιμένει στην ανάγκη ευρωπαϊκών λύσεων σε ένα πρόβλημα που, όπως όλοι καταλαβαίνουμε, είναι παγκόσμιο, είναι πανευρωπαϊκό, ενώ ταυτόχρονα έχουμε θέσει σε εφαρμογή ένα άρτιο εθνικό σχέδιο για την ανακούφιση της κοινωνίας και ιδίως των πιο αδύναμων και της μεσαίας τάξης, το οποίο έχει ήδη αποδώσει καρπούς, συγκρατώντας τις επιβαρύνσεις στην ενέργεια σε επίπεδα αρκετά χαμηλότερα από τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες.

Όπως είπαμε, η κατάσταση προδιαγράφεται ιδιαίτερα δύσκολη. Αυτό, όμως, δε σημαίνει ότι θα την αντιμετωπίσουμε μοιρολατρικά. Αντίθετα, θα αξιοποιήσουμε κάθε δυνατότητα που υπάρχει, αλλά και κάθε δυνατότητα που δημιουργούμε, προκειμένου να χτίσουμε σημαντικές γραμμές άμυνας για τους πολίτες. Όπως ανακοινώθηκε και πριν από λίγο, για το μήνα Σεπτέμβριο η Κυβέρνηση θα διαθέσει 1,9 δισ. ευρώ, για να επιδοτήσει τους λογαριασμούς ρεύματος στα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις.

Στα νοικοκυριά η επιδότηση αφορά σε όλες τις παροχές κύριας και μη κύριας κατοικίας, για το σύνολο της μηνιαίας κατανάλωσης, χωρίς εισοδηματικά κριτήρια. Πρόκειται, δηλαδή, για μια οριζόντια παροχή σε όλους. Αφορά σε περίπου έξι εκατομμύρια παροχές. Η επιδότηση φτάνει τα 639 ευρώ/MWh και καλύπτει το 94% των αυξήσεων για τα νοικοκυριά, ενώ για το κοινωνικό τιμολόγιο είναι ακόμη μεγαλύτερη και θα καλύπτει  το 100% της αύξησης.

Για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις με παροχή ισχύος μέχρι 35kVA και για όλα τα αρτοποιεία ανεξαιρέτως, η επιδότηση ορίζεται για το Σεπτέμβριο στα 604 ευρώ ανά MWh, απορροφώντας το 89% της αύξησης. Το μέτρο αυτό αφορά σε 1.250.000 επαγγελματικές παροχές και επιχειρήσεις, όπως εστιατόρια, εμπορικά καταστήματα, περίπτερα, ψιλικά, κομμωτήρια, γραφεία, αρτοποιία κλπ.

Για όλες τις υπόλοιπες εμπορικές και βιομηχανικές παροχές η επιδότηση ανέρχεται  στα 342 ευρώ ανά MWh. Ενώ για τα αγροτικά τιμολόγια η επιδότηση προσδιορίζεται στα 639 ευρώ ανά MWh, απορροφώντας το 90% της αύξησης.

Η στήριξη της Κυβέρνησης στους πολίτες για την ενέργεια, αλλά και σε άλλες πτυχές του οικονομικού τους βίου που δοκιμάζονται, προκύπτουν από το συνολικό αποτέλεσμα που δημιουργεί η πολιτική μας.

Πρώτον, η έξοδος της χώρας από το καθεστώς Ενισχυμένης Εποπτείας, δεύτερον η εκπληκτική άνοδος του Τουρισμού – που ήδη προσεγγίζει και ενδεχομένως να ξεπεράσει τα επίπεδα του 2019 – και τρίτον η υπέρβαση των δημοσίων εσόδων σε σχέση με τα προϋπολογισθέντα.

Ήδη – όπως τόνισε ο Πρωθυπουργός – η απαλλαγή από την Ενισχυμένη Εποπτεία  σημαίνει μεγαλύτερη εθνική ευχέρεια στις οικονομικές μας επιλογές. Όχι, όμως, στην επιστροφή στα λάθη που έφεραν την οδυνηρή μνημονιακή περιπέτεια. Σημαίνει ακόμη ενίσχυση της θέσης της χώρας μας στις διεθνείς αγορές, πρόσθετη ώθηση στη δυναμική ανάπτυξης της Πατρίδας μας, αλλά και στην προσέλκυση επενδύσεων. Σημαίνει ανοιχτούς δρόμους για την επίτευξη και του τελευταίου μεγάλου στόχου, δηλαδή την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας, έπειτα από 11 συνεχόμενες αναβαθμίσεις της ελληνικής οικονομίας την τελευταία τριετία.

Μείζονος σημασίας είναι, επίσης, το γεγονός ότι η Κυβέρνησή μας παρά τις αλλεπάλληλες εξωγενείς κρίσεις, μπόρεσε, όχι μόνο να κρατήσει όρθια την κοινωνία, μειώνοντας το κοινωνικό κόστος στο ελάχιστο δυνατόν,  αλλά και  να ενισχύσει σημαντικά την ανθεκτικότητα της οικονομίας. Όπως δείχνουν τα προσωρινά στοιχεία εκτέλεσης του  Προϋπολογισμού, τα έσοδα από φόρους για την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουλίου έφτασαν στα 31 δισ. ευρώ και  ήταν αυξημένα κατά 5,167 δισ. ευρώ ή 19,9%, σχεδόν 20%,  έναντι του στόχου.

Τα στοιχεία αυτά, επαναλαμβάνω, είναι αποτέλεσμα της πολιτικής της Κυβέρνησης Μητσοτάκη.  Δημιουργούν τις προϋποθέσεις για να συνεχίσουμε -όπως κάναμε όλο το προηγούμενο διάστημα- να στεκόμαστε στο πλευρό των συμπολιτών μας, προκειμένου να μειώσουμε τις συνέπειες της ενεργειακής κρίσης στο μέγιστο δυνατό βαθμό.

Δεν θα πούμε ψέματα: Κανείς δεν μπορεί να μηδενίσει τις επιπτώσεις, αλλά θα συνεχίζουμε να τις περιορίζουμε όσο είναι δυνατόν, κατανοώντας την ταλαιπωρία, τους φόβους, τις ανησυχίες, τις ανασφάλειες της ελληνικής κοινωνίας. Για αυτό και χρειάζεται να επιμείνουμε στο σχέδιο. Για αυτό και χρειάζεται σύνεση, ετοιμότητα, επαγγελματική διαχείριση, ενότητα, κοινωνική συνείδηση, ώστε να αντέξουμε στα δύσκολα, στο δύσκολο χειμώνα που έρχεται. Η αστάθεια, η ανωμαλία, η εσωτερική αναταραχή και οι ασύνετες πολιτικά ενέργειες δεν υπηρετούν το κοινό αγαθό της Πατρίδας και των πολιτών, δεν υπηρετούν  το συμφέρον της κοινωνίας.

Νέα μείωση της ανεργίας 

Έμπρακτη απόδειξη όσων προείπα είναι το γεγονός ότι η ανεργία στη χώρα μας -σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ- υποχώρησε τον Ιούνιο στο 12,1% από 12,5% τον Μάιο και 15% σε σχέση με τον Ιούνιο του 2021. Έπεσε, δηλαδή, περισσότερο από 5 ποσοστιαίες μονάδες σχετικά με το επίπεδο  που παραλάβαμε από την προηγούμενη Κυβέρνηση. Και αυτό χάρη στις πολιτικές που εφαρμόζει η Κυβέρνησή μας, από το ξεκίνημα της θητείας της  για την τόνωση της απασχόλησης και τη στήριξη των πολιτών μέσα από πολιτικές που προάγουν την απασχόληση και όχι από επιδόματα. Συνέβαλαν  μεταξύ άλλων: Οι χαμηλότεροι φόροι, οι χαμηλότερες ασφαλιστικές εισφορές, η διευκόλυνση των αδειοδοτήσεων που ενθάρρυναν επενδύσεις, τα προγράμματα για τη δημιουργία πάνω από 150 χιλιάδων νέων θέσεων εργασίας και το πρώτο ένσημο, η εφαρμογή σειράς προγραμμάτων της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης, οι ρυθμοί των οποίων τριπλασιάστηκαν σε σχέση με το 2019, ο εργασιακός νόμος  που ισορροπεί σωστά ανάμεσα στη στήριξη της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων, αλλά και την προστασία των εργαζομένων.

Προφανώς δεν εφησυχάζουμε και δεν πανηγυρίζουμε, καθώς η ανεργία παραμένει ακόμη ψηλά και ο αγώνας για τη μείωσή της είναι διαρκής. Η Κυβέρνησή μας θα συνεχίσει, μέσα από τις πολιτικές της,  να δημιουργεί τις κατάλληλες συνθήκες, προκειμένου όλο και περισσότεροι συμπολίτες μας και κυρίως νέοι άνθρωποι να βρίσκουν εργασία, ώστε και οι ίδιοι να ζουν αξιοπρεπώς, αλλά και να δίνουν ακόμα περισσότερες δυνατότητες στην εθνική οικονομία.

Για την νέα απόπειρα εργαλειοποίησης του μεταναστευτικού από τις τουρκικές Αρχές και τη στάση της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης

Το τελευταίο διάστημα εκτυλίχθηκε μια νέα φάση κρίσης του μεταναστευτικού ως υβριδικού χαρακτήρα επίθεσης προς την Ελλάδα. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι μόνο σε μια μέρα – την περασμένη Πέμπτη – αποπειράθηκαν να εισέλθουν από τον Έβρο πάνω από 1.500 μετανάστες. Σε μία μέρα μόνο. Και είναι εξόχως αποκαλυπτικό το γεγονός ότι οι 38 μετανάστες που διασώθηκαν από τις ελληνικές Αρχές, αφού πρώτα πέρασαν σε νησίδα του Έβρου, καταγγέλλουν ότι μεταφέρθηκαν εκεί βίαια από τις τουρκικές Αρχές. Όπως και το γεγονός ότι  τις τελευταίες ημέρες έχουν συλληφθεί 60 λαθροδιακινητές και έχουν οδηγηθεί στην Ελληνική Δικαιοσύνη. Η Ελλάδα, κατά πάγια τακτική της, χειρίζεται το ζήτημα με γνώμονα τα ανθρώπινα δικαιώματα, τις διεθνείς συμβάσεις και την προστασία των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων. Η Ελλάδα σέβεται τον άνθρωπο, αλλά δεν είναι και πολιτικά αφελής.

Σημειώνεται ότι σήμερα Τρίτη στις 16:30 ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, θα προεδρεύσει σε τακτική συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ. Ένα από τα βασικά θέματα θα είναι και οι εξελίξεις σε σχέση με το θέμα των μεταναστών στον Έβρο.

Παρά την ολοφάνερη προσπάθεια των τουρκικών Αρχών να χρησιμοποιήσουν δυστυχισμένους ανθρώπους και  να δημιουργήσουν προβλήματα, να εκβιάσουν τη χώρα μας,  παρά την ύψιστη υπευθυνότητα των ελληνικών Αρχών που φυλάσσουν τα σύνορά μας – που είναι και σύνορα της Ευρώπης – σώζοντας ζωές, ο ΣΥΡΙΖΑ παίρνει δημόσια και επίσημα θέσεις, που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα  και που προκαλούν ζημιά στην Ελλάδα. Το αντιπολιτευτικό μένος του ΣΥΡΙΖΑ είναι τέτοιο, που, για να πλήξει την Κυβέρνηση, δεν διστάζει να πλήξει την Πατρίδα μας.  Πρόκειται για μια στάση, η οποία πολιτικά είναι ανοίκεια.

Όπως προκύπτει από επίσημα έγγραφα, οι συντεταγμένες της συγκεκριμένης νησίδας, στην οποία πέρασαν αρχικά οι 38 μετανάστες, είναι εκτός της ελληνικής Επικράτειας. Και είναι θλιβερό το γεγονός ότι ο ΣΥΡΙΖΑ συμβάλλει ενεργά στην προσπάθεια συκοφάντησης και απόδοσης ευθυνών στην Πατρίδα μας και το προσωπικό των αρμόδιων ελληνικών Αρχών.

Είναι ακόμη πιο θλιβερό το γεγονός ότι ευρωβουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, με ερώτησή τους προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αποδίδουν στη χώρα μας ευθύνες για το τελευταίο περιστατικό στον Έβρο, με επιχειρήματα αντλημένα από τους ξένους μηχανισμούς προπαγάνδας.

Επιχειρούν, ουσιαστικά, να δυσφημίσουν τη χώρα μας στο εξωτερικό, τη στιγμή που αποδεδειγμένα – σύμφωνα και με τις μαρτυρίες των ίδιων των μεταναστών – αφενός βρίσκεται σε εξέλιξη ακόμα μια προσπάθεια εργαλειοποίησης του ανθρώπινου πόνου από την τουρκική πλευρά και αφετέρου αποδεικνύεται ότι η Ελλάδα σέβεται τα ανθρώπινα δικαιώματα και σώζει ζωές, τόσο στο Αιγαίο, όσο και τον Έβρο. Είναι, άλλωστε, φανερό ότι και στη συγκεκριμένη περίπτωση, η χώρα μας εκπλήρωσε με ταχύτητα το ανθρωπιστικό της καθήκον, προσφέροντας υγειονομική περίθαλψη και δυνατότητα υποβολής αιτήματος ασύλου στην ομάδα των 38 μεταναστών που εισήλθαν στο ελληνικό έδαφος. Και βέβαια είναι αποδεδειγμένο – παρά τις προσπάθειες δημιουργίας αντίθετων εντυπώσεων και σύγχυσης από τον ΣΥΡΙΖΑ και αλλότριες δυνάμεις στο εξωτερικό – ότι η τραγική απώλεια ανθρώπινης ζωής δεν υπήρξε εντός ελληνικού εδάφους.

Είναι λοιπόν απαράδεκτο να υιοθετούνται από τον ΣΥΡΙΖΑ και να προβάλλονται από τους ευρωβουλευτές του στην Ε.Ε. παντελώς αβάσιμοι ισχυρισμοί που υπονομεύουν τη χώρα μας και ζημιώνουν τις εθνικές μας θέσεις. Είναι αδιανόητο την ώρα που η Τουρκία εργαλειοποιεί, για μια ακόμη φορά, το μεταναστευτικό σε βάρος της χώρας μας, οι ευρωβουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ να κουνούν το δάκτυλο, για πολλοστή φορά, και προς την Ελλάδα, αλλά και προς τις αρμόδιες Αρχές, και να προσπαθούν να υπονομεύσουν το κύρος τους. Σε κάθε περίπτωση, η  Ελλάδα θα συνεχίσει να φυλάσσει τα σύνορά της – που είναι επαναλαμβάνω και σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης – με απόλυτο σεβασμό στο Διεθνές  Δίκαιο, διασώζοντας χιλιάδες ζωές σε στεριά και σε θάλασσα. Η Κυβέρνηση, με αποφασιστικότητα, υπευθυνότητα, ανθρωπισμό και πατριωτισμό θα συνεχίσει το έργο της στον τομέα αυτό.

Για τις εξελίξεις γύρω από την επισύνδεση του τηλεφώνου του Ν. Ανδρουλάκη

Η θέση της Κυβέρνησης σε ό,τι αφορά στο αίτημα του ΠΑΣΟΚ για τη συγκρότηση Εξεταστικής Επιτροπής, που θα διερευνήσει τόσο τη νόμιμη επισύνδεση του τηλεφώνου του Προέδρου του ΠΑΣΟΚ, κυρίου Νίκου Ανδρουλάκη, όσο και την απόπειρα παράνομης παρακολούθησής του μέσω κακόβουλου λογισμικού, είναι ξεκάθαρη: Όπως έχει τονίσει ο Πρωθυπουργός από την πρώτη στιγμή, θέλουμε την πλήρη  διερεύνηση  όλων όσων αφορούν  στη νόμιμη επισύνδεση του τηλεφώνου του Προέδρου του ΠΑΣΟΚ, αυστηρά στο πλαίσιο που προβλέπουν ο νόμος και ο κανονισμός της Βουλής, μιας και η φύση των ζητημάτων αυτών είναι ιδιαίτερη.

Θέλουμε  επίσης την πλήρη διερεύνηση της πιθανής λειτουργίας κακόβουλων λογισμικών και εντός της ελληνικής Επικράτειας, στο πλαίσιο της διασφάλισης του απορρήτου των επικοινωνιών, παρότι -όπως έχουμε επανειλημμένα ξεκαθαρίσει- οι ελληνικές κρατικές Αρχές ουδεμία σχέση έχουν με τα λογισμικά αυτά.

Η Κυβέρνηση θεωρεί ότι, παράλληλα με τη διερεύνηση της συγκεκριμένης υπόθεσης, η Εξεταστική Επιτροπή θα πρέπει να εξετάσει τον τρόπο λειτουργίας των υπηρεσιών ασφαλείας και σε βάθος χρόνου, ώστε να εντοπιστούν διαχρονικές αβλεψίες και θεσμικά κενά, αλλά και να διατυπωθούν βελτιωτικές προτάσεις για το μέλλον.  Λέμε, λοιπόν, ναι στη διερεύνηση του παρόντος και πιστεύουμε ότι, στο πλαίσιο λειτουργίας της Εξεταστικής Επιτροπής, δεν νοείται μόνο  αξιολόγηση του συγκεκριμένου μεμονωμένου περιστατικού, χωρίς να γίνεται έρευνα των συστημικών και διαχρονικών παθογενειών που οδήγησαν στο περιστατικό αυτό. Όχι για να προβούμε στους οποιουσδήποτε συμψηφισμούς -μακριά από μας η λογική των οποιονδήποτε συμψηφισμών- αλλά γιατί διαφορετικά δεν μπορεί να προκύψει κανένα ωφέλιμο αποτέλεσμα για το μέλλον.

Η Κυβέρνηση μας εγγυάται το χειρισμό του ζητήματος με τη μέγιστη θεσμική προσήλωση, με σοβαρότητα και με γνώμονα την προαγωγή του δημόσιου συμφέροντος και των θεσμών της Δημοκρατίας μας. Έτσι θα κινηθούμε το επόμενο διάστημα για τα ζητήματα αυτά, σε αντίθεση με  κόμματα, κύκλους και χώρους που προσπαθούν να εκμεταλλευτούν μια υπαρκτή υπηρεσιακή αστοχία, για να προάγουν προσωπικές ή κομματικές στρατηγικές, προσωπικές ή κομματικές ατζέντες, σε βάρος της σταθερότητας και της ομαλότητας, μέσα σε ένα δυσχερέστατο διεθνές και περιφερειακό περιβάλλον.

Σχετικά με τη στάση της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης για άρθρο που δημοσιεύτηκε στους NYT

Καταρχάς, θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι στο διεθνή Τύπο γράφονται κείμενα τόσο εγκωμιαστικά όσο και επικριτικά για την Πατρίδα μας και την Κυβέρνηση. Στα άρθρα του διεθνή Τύπου δεν πρέπει να αποδίδεται ούτε υπερβάλλουσα σημασία, ούτε όμως και αδιαφορία, σε καμία περίπτωση. Για την ορθή εκτίμησή τους χρειάζεται να εξετάζονται ποιος γράφει, τι γράφει και που το γράφει. Οι ΝΥΤ είναι μια καταξιωμένη εφημερίδα, η οποία δίνει βήμα – και σωστά – σε διάφορων αποχρώσεων αρθρογράφους, όταν τα κείμενά τους έχουν να κάνουν με έκφραση γνώμης και όχι με γεγονότα.

Ο κ. Clapp είναι ένας ανεξάρτητος αρθρογράφος, ο οποίος μελετά και διαβάζει την ελληνική πραγματικότητα εδώ και καιρό, από μια συγκεκριμένη και φορτισμένη οπτική γωνία, κάτι το οποίο φυσικά αποτελεί αναφαίρετο δικαίωμά του. Ανήκει σε μια ομάδα ανθρώπων στο εξωτερικό, οι οποίοι βλέπουν την Ελλάδα ως ένα δοκιμαστικό σωλήνα κοινωνικών και πολιτικών διεργασιών, που θα οδηγούσαν σε μια μεγάλη διεθνή ανατροπή, ιδίως μετά την επικράτηση του ΣΥΡΙΖΑ το 2015. Οι άνθρωποι που συμμερίζονται την αντίληψή του, δεν αποτελούν πλειοψηφία σε κανένα κοινωνικό χώρο, πόσο μάλλον στα κέντρα λήψης των αποφάσεων.

Οφείλω, μάλιστα, να παρατηρήσω ότι οι αναλύσεις και οι προβλέψεις του κύκλου αυτού, για την υπέρβαση  του «μετακαπιταλισμού» δοκιμάστηκαν πικρά από τον τρόπο που πολιτεύτηκε ο ΣΥΡΙΖΑ κατά τη διάρκεια της διακυβέρνησής του, αλλά και από την πολιτική διαδρομή του προσώπου που θεωρήθηκε η μεγάλη ελπίδα της παγκοσμίου νέο-αριστεράς, του κ. Βαρουφάκη.

Ο κ. Clapp και άλλοι με παρόμοιες ιδέες προτείνουν τη δική τους ερμηνεία και αφήγηση για τα πράγματα και επαναλαμβάνω καλώς κάνουν, άλλωστε η ελευθερία της γνώμης και της έκφρασης είναι κατάκτηση της φιλελεύθερης Δημοκρατίας.  Το πόσους πείθουν είναι μια τελείως διαφορετική ιστορία και με δεδομένο ότι η πραγματικότητα αντιστέκεται σε όσα γράφουν και προτείνουν και η Ιστορία, έως σήμερα, δεν έχει δικαιώσει καμία από τις προβλέψεις και τις προσδοκίες τους.

Η Κυβέρνηση, όμως,  δεν πρόκειται να αναλωθεί σε μια ιδεολογική μάχη με αρθρογράφους και με δεξαμενές σκέψης. Αυτό είναι έργο των διανοουμένων. Ούτε φυσικά με «δολοφονία χαρακτήρων» ή τη δαιμονοποίηση των απόψεων. Σε σχέση, όμως, με τη σπουδή του κ Τσίπρα, αλλά και του ΣΥΡΙΖΑ, να κάνουν σημαία τους τις απόψεις του κ Clapp, θέλω να προβώ σε δύο παρατηρήσεις:

Χτες προσπάθησαν  να προσδώσουν κοσμοϊστορικές πολιτικές διαστάσεις σε ένα άρθρο γνώμης που δημοσιεύτηκε στους New York Times. Δεν είδαμε, όμως, μέχρι σήμερα την Αντιπολίτευση να επικροτεί θετικά δημοσιεύματα ή δημοσιογραφικές έρευνες που βασίζονταν σε στοιχεία και που δημοσιεύονταν σε έντυπα του εξωτερικού, να αναδεικνύουν επιτεύγματα της χώρας. Το κάνουν  για ένα άρθρο γνώμης  freelance ρεπόρτερ,  που δεν ανήκει καν στο επιτελείο της εφημερίδας. Το ότι ο ΣΥΡΙΖΑ επιλέγει να αναδείξει επικριτικά και μόνο, συνιστά πρόδηλη προσπάθεια παραπλάνησης της κοινής γνώμης. Πόσο μάλλον όταν επρόκειτο για άρθρο φιλοξενούμενου συντάκτη, που δεν εκφράζει καν τις επίσημες απόψεις της εφημερίδας.

Ο ΣΥΡΙΖΑ αντί να παραγάγει πρωτογενή δική του πολιτική, βλέπουμε ότι επιμένει  να επιδίδεται σε ένα πολιτικό οριενταλισμό: Να δέχεται, δηλαδή, να αναμασά πολιτικές θεωρίες, που έχουν φτιαχτεί για την Ελλάδα από ανθρώπους που έχουν την ασφάλεια να ζουν αλλού, ώστε να μην ζήσουν τις συνέπειες των ονειροβασιών τους, όπως συνέβη από το 2015 μέχρι το 2019.

Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

ΑΜ. ΚΑΤΖΟΥ: Χθες ο Erdoğan έκανε μία ακόμη εμπρηστική δήλωση κατά της Ελλάδας, λέγοντας ότι «εμείς τα δύο τελευταία χρόνια σώσαμε 41.000 μετανάστες, που η Ελλάδα τους άφηνε να πνιγούν στο Αιγαίο». Τι απαντάτε; Και με ποιες πρωτοβουλίες θα προασπίσετε τα σύνορα;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όλοι γνωρίζουν ποιος εργαλειοποιεί το μεταναστευτικό και το προσφυγικό, εδώ και πάρα πολύ καιρό, εκμεταλλευόμενος τη δυστυχία ανθρώπων που αναζητούν μια καλύτερη μοίρα ζωής. Έχουμε γίνει πολλές φορές μάρτυρες τέτοιων περιστατικών. Πρόσφατα έχουμε και τις μαρτυρίες των ανθρώπων που διέσωσαν οι ελληνικές Αρχές, των 38 μεταναστών. Οι ελληνικές Αρχές σώζουν ανθρώπινες ζωές και στον Έβρο και στο Αιγαίο -υπάρχουν πολλά παραδείγματα που έχουν καταγραφεί προς την κατεύθυνση αυτή- και από την άλλη, ακολουθούν μια πολιτική μεταναστευτική, αυστηρή αλλά δίκαιη, υπερασπιζόμενες τα σύνορα της χώρας, που είναι και σύνορα της Ευρώπης. Προς αυτήν την κατεύθυνση θα συνεχίσουμε με ανθρωπισμό, με σεβασμό στα δικαιώματα δυστυχισμένων ανθρώπων, χωρίς όμως να είμαστε πολιτικά αφελείς και χωρίς σε καμία περίπτωση να επιτρέψουμε να ξαναβιώσει η Πατρίδα, αλλά και η ελληνική κοινωνία, τα όσα ζήσαμε σχετικά με το μεταναστευτικό και το προσφυγικό στην περίοδο της περασμένης διακυβέρνησης. Δεν θα ξαναέχουμε ούτε Μόριες, ούτε Ειδομένη, ούτε ανθρώπους να ταλαιπωρούνται στα κέντρα των πόλεων, τις εθνικές οδούς και τις σιδηροδρομικές γραμμές. Η Ελλάδα θα εξακολουθεί να φυλάει τα σύνορά της και θα εξακολουθεί να σώζει ανθρώπινες ζωές και στον Έβρο και στο Αιγαίο.

ΙΑΣ. ΣΧΙΝΑΣ – ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Αναφoρικά με το Pretador, στα τέλη Μαΐου είχατε δηλώσει ότι -ήδη από τα τέλη Μαΐου, γιατί υπήρξε κι άλλη τοποθέτηση- οι ελληνικές Υπηρεσίες Ασφαλείας ούτε έχουν αγοράσει, ούτε χρησιμοποιούν το συγκεκριμένο λογισμικό παρακολούθησης. Θα ήθελα να σας ρωτήσω, εάν, εντέλει, η Κυβέρνηση δεσμεύεται, εκ νέου, πως οι  ελληνικές Υπηρεσίες Ασφαλείας δεν έχουν χρησιμοποιήσει ποτέ το συγκεκριμένο λογισμικό.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ισχύουν όλα όσα έχω πει για τα συγκεκριμένα λογισμικά.

ΣΩΤ. ΠΙΚΟΥΛΑΣ: Μια ερώτηση, κύριε Εκπρόσωπε, για το θέμα της επιδότησης, η οποία θα φθάσει για το Σεπτέμβριο μόνο -για το ηλεκτρικό ρεύμα εννοώ- στα δύο δισ.. Δεν φοβάστε; Δηλαδή, αν από τον Σεπτέμβριο έχουμε 2 δισ. κι έρχονται και οι επόμενοι μήνες που θα έχουμε την ενεργειακή κρίση ζωντανή, δεν φοβάστε ένα δημοσιονομικό εκτροχιασμό;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η κατάσταση με την ενέργεια προδιαγράφεται πάρα πολύ δύσκολη. Το είπα εξάλλου και στην τοποθέτησή μου, αναφέροντας και συγκεκριμένα παραδείγματα. Είμαστε εδώ για να κάνουμε ό,τι απαιτείται, ό,τι μπορούμε, στο  πλαίσιο των δημοσιονομικών αντοχών, για να σταθούμε στο πλευρό της κοινωνίας και των πολιτών που δοκιμάζονται και θα εξακολουθούν να δοκιμάζονται και στο μέλλον, όπως δυστυχώς δείχνουν τα γεγονότα, πάρα πολύ σκληρά. Η Κυβέρνηση ακολουθώντας μία σώφρονα πολιτική, ειδικά για την ενέργεια, μέσω ενός μηχανισμού που έχει τεθεί σε εφαρμογή από τον περασμένο Ιούλιο, θα κάνει ό,τι είναι δυνατόν, μέσα στο πλαίσιο δημοσιονομικών αντοχών, προκειμένου να μετριάσει το αποτύπωμα των αυξήσεων στη ζωή των Ελλήνων πολιτών, στα νοικοκυριά και στις επιχειρήσεις.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, την Παρασκευή πάμε στη Βουλή για τη συζήτηση για το σκάνδαλο των παρακολουθήσεων και ο κ. Μητσοτάκης έχει δηλώσει άγνοια, για τα πεπραγμένα της Διοίκησης που επέλεξε. Φοβάστε νέες αποκαλύψεις για παρακολουθήσεις πολιτικών, δημοσιογράφων ή άλλων πολιτών; Έχει σκεφτεί ο Πρωθυπουργός την παραίτηση;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Σε καμία περίπτωση. Ο Πρωθυπουργός με τη δήλωσή του ήταν απολύτως ξεκάθαρος σε ό,τι αφορά στο συγκεκριμένο περιστατικό. Και πρώτοι εμείς δεν θέλουμε να υπάρχει καμία σκιά σε ό,τι αφορά τα ζητήματα αυτά. Ο τρόπος με τον οποίο θα κινηθεί η Κυβέρνηση στο θέμα της νόμιμης επισύνδεσης του κ. Ανδρουλάκη, όπως περιέγραψα και προηγουμένως, θα είναι ένας τρόπος θεσμικός. Θέλουμε πλήρη αποσαφήνιση και αυτήν την τακτική θα ακολουθήσουμε σε αντίθεση με όλους όσοι προσπαθούν να εκμεταλλευτούν αυτήν την επιχειρησιακή αστοχία, κύκλους, χώρους, κόμματα, πρόσωπα, για να προάγουν τις δικές τους πολιτικές ή κομματικές ατζέντες. Η Κυβέρνηση θεσμικά, δημοκρατικά, όπως επιβάλλουν  το Σύνταγμα και οι νόμοι θα συμβάλει, έτσι ώστε να μη μείνει καμία σκιά στην υπόθεση αυτή.

Γ. ΜΠΑΣΚΑΚΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, με δεδομένη την τοποθέτηση του Πρωθυπουργού ότι, αν τη γνώριζε, δεν θα επέτρεπε την παρακολούθηση του κ. Ανδρουλάκη από την ΕΥΠ, επειδή ήταν τυπικά νόμιμη, αλλά πολιτικά λάθος, γεννιέται το ερώτημα: Αν ο κ. Μητσοτάκης μπορεί να διαβεβαιώσει ότι δεν υπάρχει άλλο τέτοιο πολιτικό λάθος, στις 15.000 νόμιμες επισυνδέσεις του έτους 2021 και το δεύτερο ερώτημα είναι: Τις έλεγξε προσωπικά, μετά την αποκάλυψη του λάθους αυτού, σε βάρος του κ. Ανδρουλάκη; Ή αρκέστηκε στις διαβεβαιώσεις των στενών συνεργατών του που έχει ήδη αποπέμψει; Και πρόκειται στο εξής να τις ελέγχει ο ίδιος πολιτικά;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν είναι σε γνώση του Πρωθυπουργού ή της Κυβέρνησης καμία άλλη νόμιμη επισύνδεση πολιτικού προσώπου. Από κει και πέρα όπως ανέφερε στη δήλωσή του ο Πρωθυπουργός, αλλά και σε όλα όσα θα επακολουθήσουν το επόμενο διάστημα, θέλουμε να βρούμε περισσότερα φίλτρα και έναν τρόπο καλύτερης θεσμικής λειτουργίας των υπηρεσιών ασφαλείας της χώρας, των μυστικών υπηρεσιών, για να αποφύγουμε στο μέλλον τέτοιου είδους ζητήματα. Είπα και σε προηγούμενη δήλωσή μου ότι είναι μία δύσκολη ισορροπία αυτή. Από τη μια της προστασίας της εθνικής ασφάλειας, του δημοσίου συμφέροντος, και από την άλλη της προστασίας θεμελιωδών δικαιωμάτων. Προφανώς και το πρόσφατο περιστατικό ανέδειξε αδυναμίες, γι’ αυτό και η Κυβέρνηση επιμένει κατά τη διάρκεια των θεσμικών διαδικασιών το επόμενο διάστημα να συλλέξει εμπειρίες, απόψεις ανθρώπων που είχαν διαχειριστεί την ηγεσία των μυστικών υπηρεσιών στο παρελθόν, για να δούμε πώς με τον καλύτερο και πιο δόκιμο τρόπο θεσμικά θα βρούμε τις παρεμβάσεις που είναι αναγκαίες, να έχουμε παραπάνω φίλτρα, έτσι ώστε να μην ξαναπαρατηρηθούν τέτοιου είδους αστοχίες, που οδήγησαν σε αυτό το περιστατικό.

ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Μιλάτε σήμερα για υπαρκτές υπηρεσιακές αστοχίες. Είπατε συγκεκριμένα από την πλευρά της ΕΥΠ, όσον αφορά τη νόμιμη επισύνδεση του κινητού του κ. Ανδρουλάκη. Από την άλλη μεριά λέτε ότι η επισύνδεση αυτή ήταν νόμιμη. Το είπε και ο Πρωθυπουργός, το λέτε κι εσείς συνεχώς. Δηλαδή, όταν λέτε νόμιμη, εννοείτε ότι υπήρξε βάσιμος και σοβαρός λόγος, για να παρακολουθείται το κινητό του κ. Ανδρουλάκη, σύμφωνα με αυτά που προβλέπονται από το Σύνταγμα; Τι από τα δύο ισχύει;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Και τα δύο.

ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Πώς είναι δυνατόν να ισχύουν και τα δύο; Δηλαδή, από τη μία μεριά είναι η υπηρεσιακή αστοχία και από την άλλη είναι νόμιμη, άρα βάσιμη η παρακολούθηση του κ. Ανδρουλάκη;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η Υπηρεσία και η ανεξάρτητη εισαγγελική λειτουργός που είναι επιφορτισμένη με το να εγκρίνει αυτού του είδους τις κινήσεις, αποφάσισε και κινήθηκε μέσα στο πλαίσιο του νόμου που ισχύει. Δεν υπάρχει αμφιβολία για αυτό. Και νομίζω ότι οποιοσδήποτε έχει την παραμικρή αμφιβολία για το αν ήταν νόμιμη ή όχι η επισύνδεση, οφείλει να κινηθεί και μέσω της Δικαιοσύνης για να το διερευνήσει αυτό. Από εκεί και πέρα, ο Πρωθυπουργός ξεκαθάρισε στη δήλωσή του ότι αν ήταν σε γνώση του πριν ξεκινήσει η διαδικασία στο ζήτημα αυτό, η εξέλιξη θα ήταν διαφορετική.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, επομένως η Κυβέρνηση μπορεί να διαβεβαιώσει ότι δεν έχουν γίνει παρακολουθήσεις άλλων πολιτικών προσώπων, όπως αναφέρουν και ορισμένα δημοσιεύματα; Και μια δεύτερη ερώτηση: Γιατί δεν δεχθήκατε το αίτημα του ΚΙΝΑΛ να προηγηθεί η συνεδρίαση της Θεσμών και Διαφάνειας της Ολομέλειας;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Καταρχάς, στη Βουλή θα γίνουν όλες οι διαδικασίες που έχουν ζητήσει τα πολιτικά κόμματα. Θα ξεκινήσουμε την Παρασκευή. Θα υπάρξει στη Θεσμών και Διαφάνειας η παρουσία του καινούριου Διοικητή της ΕΥΠ για την έκφραση γνώμης, θα ακολουθήσει η συζήτηση προ ημερησίας διατάξεως, θα ακολουθήσει τη Δευτέρα η συζήτηση για την Εξεταστική και, προφανώς, και η σύγκληση της Θεσμών και Διαφάνειας για συγκεκριμένα αιτήματα που έχουν κατατεθεί από πολιτικά κόμματα. Δεν υπάρχει περίπτωση οτιδήποτε έχει ζητηθεί σε θεσμικό επίπεδο να μη γίνει. Επαναλαμβάνω και πάλι, η Κυβέρνηση είναι η πρώτη που θέλει να μη μείνει καμία απολύτως σκιά στη διερεύνηση αυτής της υπόθεσης. Και από εκεί και πέρα, απάντησα στο ερώτημά σας και προηγουμένως, δεν είναι σε γνώση της Κυβέρνησης και του Πρωθυπουργού αντίστοιχο ζήτημα με αυτό του κ. Ανδρουλάκη νόμιμης επισύνδεσης.

Ι. ΣΧΙΝΑΣ – ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, η Κυβέρνηση δεσμεύεται πως δεν έχει υπάρξει συνεργασία της ΕΥΠ και των υπηρεσιών ασφαλείας με ιδιώτη, προκειμένου να γίνει χρήση του λογισμικού Predator;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Έχουμε απαντήσει πολλές φορές ότι οι ελληνικές αρχές ασφαλείας δεν χρησιμοποιούν τα συγκεκριμένα κακόβουλα λογισμικά. Το έχουμε πει από την πρώτη στιγμή. Το ελληνικό Δημόσιο δεν έχει αγοράσει, οι κρατικές αρχές ασφαλείας δεν έχουν χρησιμοποιήσει κατά τον οιονδήποτε τρόπο αυτού του είδους τα κακόβουλα λογισμικά.

Σ. ΠΙΚΟΥΛΑΣ: Σας προβληματίζει, κύριε Εκπρόσωπε, το γεγονός ότι ιδιαίτερα κάποιοι συνταγματολόγοι στις τοποθετήσεις τους μιλούν ότι ο Πρωθυπουργός έχει την ευθύνη την πολιτική για το θέμα των υποκλοπών, όπως είναι για παράδειγμα ο κ. Παυλόπουλος, ο κ. Σωτηρέλης, ο κ. Αλιβιζάτος. Ακόμη και ο κ. Βενιζέλος, που έθεσε το ζήτημα ότι δεν μπορούν να είναι νόμιμες οι παρακολουθήσεις βουλευτών. Σας προβληματίζει το γεγονός ότι οι συνταγματολόγοι, οι θεσμικοί, τέλος πάντων, και πολιτικοί εκφράζουν τέτοιες απόψεις, που βάζουν στο κάδρο τον ίδιο τον Πρωθυπουργό;

Γ .ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Σε ό,τι αφορά στη νομιμότητα της επισύνδεσης του τηλεφώνου του κ. Ανδρουλάκη, δεν υπάρχει η παραμικρή αμφιβολία. Τα ίδια τα κείμενα όσων επικαλούνται το αντίθετο, στην ουσία επιβεβαιώνουν το νόμιμο της όλης διαδικασίας. Οποιοσδήποτε έχει αντίθετη άποψη μπορεί να προσφύγει στη Δικαιοσύνη, που νομίζω ότι είναι αυτός ο βασικός κριτής για να κρίνει αυτό το συγκεκριμένο επίδικο: Αν, δηλαδή, η επισύνδεση ήταν νόμιμη ή όχι.

ΑΜ. ΚΑΤΖΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, επειδή έρχεται η ΔΕΘ και όλοι περιμένουμε το νέο πακέτο μέτρων στήριξης που θα ανακοινώσει ο Πρωθυπουργός, κάποιες πληροφορίες λένε ότι λόγω της εκρηκτικής αύξησης των τιμών στην ενέργεια, ροκανίζεται ο δημοσιονομικός χώρος για αυτά που η Κυβέρνηση σχεδίαζε να ανακοινώσει και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός από το βήμα της ΔΕΘ. Άρα, θα έχουμε περαιτέρω στήριξη στους ευάλωτους; Δηλαδή, μια επιταγή ακρίβειας και ένα Fuel pass 3 είναι μέσα στους σχεδιασμούς; Ή πάμε παραπίσω;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η Κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι αξιοποιεί κάθε δυνατότητα που υπάρχει με σώφρονα και αποτελεσματικό τρόπο για να στέκεται στο πλευρό της κοινωνίας και ιδιαίτερα σε αυτούς που έχουν ανάγκη. Υπάρχουν στο τραπέζι μια σειρά από μέτρα που κοστολογούνται και σχεδιάζονται. Από την Έκθεση Θεσσαλονίκης ο Πρωθυπουργός θα είναι πολύ συγκεκριμένος και πολύ αναλυτικός. Για μια ακόμη φορά, τα μέτρα και η πολιτική μας θα είναι πολιτική ουσιαστικής στήριξης για την κοινωνία, για εκείνους που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη, χωρίς να θέτουν σε κίνδυνο τη δημοσιονομική σταθερότητα και τη γενικότερη πορεία της ελληνικής οικονομίας.

ΕΜ. ΑΡΓΕΙΤΗ: Κύριε Εκπρόσωπε, απαντήσατε για το μεταναστευτικό και θα ήθελα να επιστρέψω στο θέμα, ρωτώντας σας με δεδομένη και την επικείμενη συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ, αν σχεδιάζονται και άλλα μέτρα που μπορείτε να πείτε σε σχέση με την ενίσχυση του φράχτη που γνωρίζουμε.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ό,τι είναι απαραίτητο και αναγκαίο να γίνει για την καλύτερη και πιο αποτελεσματική φύλαξη των συνόρων μας, αλλά και για ουσιαστική αντίδραση στις συνεχείς απόπειρες εργαλειοποίησης του μεταναστευτικού και του προσφυγικού σε αυτό τον ιδιότυπο «υβριδικό» πόλεμο που δέχεται η χώρα μας, θα γίνει και στον Έβρο και στο Αιγαίο και όπου απαιτείται. Επαναλαμβάνω: Αντιμετωπίζουμε τα ζητήματα αυτά σεβόμενοι το Δίκαιο, έχοντας υψηλά το αίσθημα του ανθρωπισμού, αλλά χωρίς να είμαστε – και προφανώς δεν θα γίνουμε ποτέ – η Κυβέρνηση αυτή και γενικότερα η ελληνική κοινωνία και η χώρα, πολιτικά αφελείς.

Ν. ΑΡΜΕΝΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, επ’ αυτού, ήθελα το σχόλιό σας γιατί ο Πρόεδρος της Τουρκίας, ο κ. Erdoğan δήλωσε πως τα τελευταία δύο χρόνια η Τουρκία απέτρεψε το θάνατο και έσωσε ζωές 41.000 ανθρώπων και κατηγορεί την Ελλάδα ότι βυθίζει φουσκωτά και τους αφήνει να πεθάνουν στη θάλασσα. Επίσης, υπάρχουν και δηλώσεις του κ. Çavuşoğlu ο οποίος λέει ότι η Τουρκία αφήνει την Ελλάδα να έχει έξι μίλια χωρικά ύδατα στα νησιά και, επίσης, της ζητάει το 50% της εκμετάλλευσης στην ΑΟΖ της Κύπρου.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αυτό που πρώτα από όλα πρέπει να εξηγήσει, ξεκινώντας να μιλάει για το Προσφυγικό και το Μεταναστευτικό, ο Τούρκος Πρόεδρος και η τουρκική ηγεσία είναι πώς φεύγουν από τα τουρκικά παράλια οι μετανάστες αυτοί. Υπάρχει μια συμφωνία Ε.Ε. – Τουρκίας η οποία, προφανώς, δεν τηρείται και κάποιοι εργαλειοποιούν την παρουσία των ανθρώπων αυτών εκεί, θέτοντάς τους σε κίνδυνο, προσπαθώντας να δημιουργήσουν προβλήματα στην Ευρώπη και στις γειτονικές τους χώρες. Συνεπώς, πριν από οτιδήποτε άλλο, εκείνο που πρέπει να απαντήσει η τουρκική ηγεσία είναι πώς μπαίνουν και βρίσκονται σε κίνδυνο μέσα στη θάλασσα ή στον Έβρο ανθρώπινες ζωές που ξεκινούν αποδεδειγμένα από την τουρκική επικράτεια; Όλα τα υπόλοιπα, νομίζω ότι δεν αντέχουν σε σοβαρή κριτική. Από εκεί και πέρα, η χώρα μας είναι ανυποχώρητη σε  ό,τι αφορά τα κυριαρχικά της δικαιώματα, τα οποία είναι κατοχυρωμένα από διεθνείς συμβάσεις, από το Διεθνές Δίκαιο και πολύ καλά προστατευμένα, εξαιτίας του πολύ ενισχυμένου γεωπολιτικού και γεωστρατηγικού αποτυπώματος που έχει η χώρα μας, εξαιτίας της πολύ αναβαθμισμένης αποτρεπτικής μας ικανότητας και εξαιτίας των ισχυρών συμμαχικών συμφωνιών που έχουμε συνάψει τα τελευταία χρόνια.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, Πρωθυπουργός και Κυβέρνηση έχουν γίνει αποδέκτες αιτήματος κρούσης από ευρωπαϊκούς θεσμούς ή από Ευρωπαίους ηγέτες, για να δώσουν εξηγήσεις για το σκάνδαλο των παρακολουθήσεων;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν γνωρίζω να υπάρχει κάποιο επίσημο αίτημα από θεσμό της Ε.Ε.. Οτιδήποτε ή οποιαδήποτε διευκρίνιση θεσμικά ζητάται από τη χώρα μας,  προφανώς και θα δίδεται. Άλλωστε, σας είπα και προηγουμένως, με πρωτοβουλία και της Ελληνικής Κυβέρνησης συμφωνώντας στην ουσία με τις κινήσεις και των υπόλοιπων πολιτικών κομμάτων, πρώτοι εμείς είμαστε εκείνοι που δεν θέλουμε να μείνει καμία σκιά στο συγκεκριμένο ζήτημα. Και αυτό θα αποτελέσει και την καλύτερη απάντηση σε όσους, επαναλαμβάνω για πολλοστή φορά, εργαλειοποιούν, προσπαθούν να εκμεταλλευτούν μια υπηρεσιακή αστοχία σε ένα ζήτημα νόμιμης επισύνδεσης για να παρουσιάσουν την Ελλάδα μια χώρα τελείως διαφορετική από αυτό που πραγματικά είναι. Αλλά, στο τέλος αυτής της διαδικασίας, θα δοθούν οι απαντήσεις σε όλους.

Ι. ΣΧΙΝΑΣ – ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, αναφέρατε πάλι τώρα τη φράση «υπηρεσιακή αστοχία» για το ζήτημα των παρακολουθήσεων. Θα ήθελα να σας ρωτήσω εάν η παραίτηση του στενού συνεργάτη του Πρωθυπουργού, κ. Δημητριάδη, και του επικεφαλής της ΕΥΠ, του κ. Κοντολέoντα, οφείλονται σε υπηρεσιακή αστοχία.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Οφείλονται στην ανάληψη ευθύνης εξαιτίας του ότι η εξέλιξη στο θέμα της νόμιμης επισύνδεσης του κ. Ανδρουλάκη, δεν ήταν αυτή που θα έπρεπε να είναι. Του μεν επικεφαλής της ΕΥΠ διότι ο ίδιος ως επικεφαλής Υπηρεσίας έφερε την ευθύνη της εξέλιξης αυτής, του δε κ. Δημητριάδη, αναλαμβάνοντας γενναία την πολιτική ευθύνη παρά το γεγονός ότι και ο ίδιος αγνοούσε τη συγκεκριμένη εξέλιξη.

Γ. ΜΠΑΣΚΑΚΗΣ: Πάντως, ο κ. Παυλόπουλος απέδωσε την πολιτική ευθύνη στον ίδιο τον Πρωθυπουργό και τον κάλεσε να την αναλάβει στο ακέραιο και να μην την αναθέτει σε άλλους. Πώς σχολιάζετε την τοποθέτηση του τέως Προέδρου της Δημοκρατίας;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η Κυβέρνηση μέσα από μια σειρά θεσμικών παρεμβάσεων θα αντιμετωπίσει το ζήτημα αυτό και θα το αντιμετωπίσει σε όλο του το εύρος και σε όλο του το βάθος με σκοπό να προβούμε στις ενέργειες εκείνες που πρέπει, έτσι ώστε να μην ξαναζήσουμε στο μέλλον αντίστοιχα θέματα. Επαναλαμβάνω: Χρειάζεται πολύ μεγάλη προσοχή στα συγκεκριμένα ζητήματα, διότι από ένα μεμονωμένο περιστατικό πάμε στο άλλο άκρο, αγνοώντας την πολύ ουσιαστική συμβολή της ΕΥΠ σε μια σειρά από ζητήματα, που έχουν να κάνουν με την εθνική ασφάλεια. Πολύ σημαντική συμβολή μέσα σε ένα συγκεκριμένο πλαίσιο λειτουργίας – όχι εν κενώ. Αν θυμηθεί κανείς ότι η χώρα μας, παραμονές Αποκρεών νομίζω, Καθαράς Δευτέρας, βρέθηκε αντιμέτωπη με μία μαζική εισβολή στον Έβρο και δεν πιάστηκε απροετοίμαστη, πρέπει να σκεφτεί πόσο εύκολα, επιπόλαια, θα μηδενίζει ή θα ισοπεδώνει λειτουργία βασικών πυλώνων ασφαλείας για την πατρίδα, αλλά και για την κοινωνική συνοχή και, ευρύτερα, για τη Δημοκρατία μας. Ό,τι είναι να γίνει, για να δοθεί απάντηση στο συγκεκριμένο περιστατικό, θεσμικά θα γίνει. Ας μην ανησυχεί και ας μην έχει καμία αμφιβολία κανένας.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, θα ήθελα να μας διευκρινίσετε αν η Νέα Δημοκρατία θα ψηφίσει την πρόταση του ΠΑΣΟΚ για Εξεταστική Επιτροπή.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αυτό που σίγουρα θα κάνει η Νέα Δημοκρατία είναι να τιμήσει την απόφασή της να δίνεται στην κοινοβουλευτική μειοψηφία η δυνατότητα να συστήνει Εξεταστική Επιτροπή. Δεν θα ευτελίσει τη θεσμική διαδικασία, καταθέτοντας αίτημα για δεύτερη Εξεταστική. Εμείς θέλουμε να βγει άκρη, δεν θέλουμε να δημιουργηθεί σύγχυση και να γελοιοποιηθεί η διαδικασία. Από εκεί και πέρα, θεωρούμε αυτονόητο ότι στο πλαίσιο της Εξεταστικής που θα συγκροτηθεί, θα υπάρξει η δυνατότητα να ακουστούν και  άνθρωποι που είχαν την ευθύνη διαχείρισης της ΕΥΠ στο παρελθόν, να δούμε αν στις ερωτήσεις που θα τους κάνουν, μπορούν εκ του Νόμου να απαντήσουν ή όχι, αν θα έδιναν παρόμοιες, για παράδειγμα, απαντήσεις με αυτές που θα δώσει, αν ερωτηθεί ο κ. Κοντολέων ή όχι και για ποιο λόγο συνέβαινε αυτό ή όχι. Να δούμε πώς θα απαντήσουν στις ερωτήσεις για το αν και επί των ημερών τους υπήρχαν ζητήματα που θα ερωτηθεί, ο κ. Κοντολέων για την περίοδο, φαντάζομαι, της δικής του θητείας. Και όλα αυτά, επαναλαμβάνω, για μια ακόμη φορά, όχι στην προσπάθεια κάποιων συμψηφισμών, αλλά γιατί μέσα από τον εντοπισμό διαχρονικών παθογενειών του συστήματος, θα μπορέσουμε να διαμορφώσουμε τα κατάλληλα θεσμικά φίλτρα, έτσι ώστε να μην ξαναοδηγηθούμε σε τέτοιου είδους περιστατικά στο μέλλον.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Να ζητήσω να ξεκαθαρίσετε κάτι. Επειδή από τη μία διατρανώνετε και εσείς και η Κυβέρνηση ότι μιλάμε για υπηρεσιακό λάθος, από την άλλη δηλώνετε παντελή άγνοια για τα υποκείμενα των παρακολουθήσεων και είναι πάρα πολλά, τουλάχιστον οι αποφάσεις, είναι χιλιάδες, ποια η βασιμότητα του να μιλάτε για εργαλειοποίηση και για εκμετάλλευση πολιτική ενός τέτοιου θέματος, ενώ ούτε εσείς δεν γνωρίζετε το εύρος του σκανδάλου;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Μιλώ για την εργαλειοποίηση με αφορμή τη συγκεκριμένη νόμιμη επισύνδεση του κ. Ανδρουλάκη, η οποία δεν ήταν μια συνηθισμένη περίπτωση. Επρόκειτο για έναν υποψήφιο αρχηγό πολιτικού κόμματος και ευρωβουλευτή εκείνη την περίοδο, τρίτο στις δημοσκοπήσεις εκείνη την περίοδο, αλλά, εν πάση περιπτώσει, υποψήφιο πολιτικό αρχηγό- που αν είχε τεθεί υπόψη του Πρωθυπουργού, η διαδικασία θα εξελισσόταν με διαφορετικό τρόπο. Ενδεχομένως, η συζήτηση για τα αναγκαία φίλτρα να ήταν εκείνη την περίοδο ή εν πάση περιπτώσει να βλέπαμε θεσμικά τι μπορούσε να γίνει, για να μην πάρει η διαδικασία τον συνήθη τρόπο που παίρνουν αυτού του είδους οι διαδικασίες, μέσω του αιτήματος δηλαδή στην εισαγγελέα και της έγκρισής της μετά. Αυτό το περιστατικό είναι ένα περιστατικό που διάφορα κόμματα, κύκλοι, χώροι στη χώρα εκμεταλλεύονται, προκειμένου να δημιουργήσουν την αίσθηση ότι η Ελληνική Δημοκρατία είναι κάτι τελείως διαφορετικό από αυτό που πραγματικά είναι. Αλλά όλα αυτά θα αναδειχθούν μέσα από τη θεσμική διαδικασία που έχει ξεκινήσει και θα εξελιχθεί και θα ολοκληρωθεί στη Βουλή σε όλες τις φάσεις. Και στην προ ημερησίας διατάξεως συζήτηση και στην Επιτροπή  Θεσμών και Διαφάνειας και στην Εξεταστική Επιτροπή, την οποία, επαναλαμβάνω για μια ακόμη φορά, η Κυβέρνηση σεβόμενη το δικαίωμα που η ίδια έδωσε στη μειοψηφία με την πρότασή της για τη συνταγματική αναθεώρηση -αυτό είναι επίσης ένας δείκτης της δημοκρατικής ευαισθησίας αυτής της Κυβέρνησης- δεν σκοπεύει να ευτελίσει ή να γελοιοποιήσει με παράλληλα αιτήματα για άλλες εξεταστικές ή με μικροπολιτικά παιχνίδια.

Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Είπατε προηγουμένως ότι οποιοσδήποτε έχει αμφιβολία -για το θέμα των υποκλοπών- ας κινηθεί μέσω της Δικαιοσύνης για να το διαπιστώσει αν ήταν νόμιμες οι υποκλοπές. Έχετε τέτοια εικόνα; Υπάρχει κάποιος από τους πολιτικούς εκπροσώπους, όσον αφορά το νόμιμο και μόνο της επισύνδεσης, που έχει απευθυνθεί στη Δικαιοσύνη για να δει αν ήταν νόμιμο ή παράνομο, κατά πρώτον; Και το δεύτερον  είναι ότι επειδή η συζήτηση όλη αυτή -όπως ξέρετε- περιστρέφεται γύρω από το άρθρο 19 του Συντάγματος το οποίο τι λέει, ότι η δικαστική αρχή δεν δεσμεύεται από το απόρρητο των επικοινωνιών όταν συντρέχουν λόγοι εθνικής ασφαλείας ή πολύ σοβαρές ποινικές υποθέσεις. Δηλαδή, συνέτρεχαν εκεί σοβαροί λόγοι εθνικής ασφαλείας, για να αποφασιστεί νόμιμα η επισύνδεση του κινητού του κ. Ανδρουλάκη;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν μπορώ να γνωρίζω. Αλλά και αν γνώριζα δεν θα μπορούσα να μιλήσω δημόσια για το ποιοι ήταν οι λόγοι που οδήγησαν την ηγεσία της ΕΥΠ να ζητήσει και την εισαγγελέα να αποδεχθεί αυτή τη νόμιμη επισύνδεση. Και αυτό ξέρετε συνιστά και μια επικοινωνιακή δυσκολία της Κυβέρνησης, η οποία, όμως, δεν πρόκειται να μας οδηγήσει στο να κάνουμε θεσμικά πράγματα τα οποία είναι ανεπίτρεπτα. Γνωρίζουν, όμως, όσοι έχουν διαχειριστεί στο παρελθόν τις τύχες των Υπηρεσιών Ασφαλείας ότι αυτά τα πράγματα δεν μπορούν να λέγονται δημόσια από όσους τα γνωρίζουν. Γι’ αυτό θα βοηθήσει η παρουσία στην Εξεταστική Επιτροπή και ανθρώπων που είχαν διαχειριστεί τις τύχες της ΕΥΠ στο παρελθόν. Σε ό,τι αφορά στο πρώτο σκέλος της ερώτησής σας, εγώ αυτό που λέω είναι ότι η Δικαιοσύνη είναι αυτή που κρίνει στο τέλος της ημέρας τι είναι νόμιμο και τι είναι παράνομο. Σε αυτό νομίζω συμφωνούμε όλοι. Εάν επιμένουν κάποιοι ότι η επισύνδεση του τηλεφώνου του κ. Ανδρουλάκη – η οποία επαναλαμβάνω δεν θα έπρεπε να έχει συμβεί – ήταν παράνομη, έχουν δρόμο να ακολουθήσουν και θα περιμένουμε με αγωνία όλοι την απάντηση του δρόμου αυτού. Δεν ξέρω αν ο κ. Ανδρουλάκης ανάμεσα στα υπόλοιπα έχει ζητήσει να διερευνηθεί και το αν ήταν νόμιμη ή παράνομη η επισύνδεσή του. Δεν το γνωρίζω. Μπορεί να το έχει κάνει, δεν το γνωρίζω.

Γ. ΜΠΑΣΚΑΚΗΣ: Όπως αποδείχθηκε, τόσο ο κ. Κουκάκης όσο και ο κ. Ανδρουλάκης, μπήκαν στο στόχαστρο τόσο του παράνομου λογισμικού του Predator, όσο και των λεγόμενων νόμιμων επισυνδέσεων της ΕΥΠ. Απλά αυτό έγινε με αντίθετη φορά και στους δύο. Θεωρείτε σύμπτωση ότι και στα δύο αυτά πρόσωπα χρησιμοποιήθηκαν και οι δύο τρόποι;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν έχω να πω τίποτα για την απόπειρα υποκλοπής με βάση τα κακόβουλα λογισμικά. Το έχω ξεκαθαρίσει πάρα πολλές φορές. Είναι ένα ζητούμενο και ένα ερωτηματικό στο οποίο πρέπει να βρούμε απάντηση. Δεν νοείται εντός ελληνικής Eπικράτειας αυτά τα κακόβουλα λογισμικά στα χέρια φορέων, δεδομένου ότι κρατικές Υπηρεσίες δεν τα χρησιμοποιούν, το έχουμε επανειλημμένα πει αυτό, να απειλούν το απόρρητο των επικοινωνιών. Πρόκειται για παράνομες διαδικασίες και παράνομες υποκλοπές, στις οποίες οφείλουμε να βρούμε απάντηση. Απάντηση που ψάχνει παράλληλα μαζί με εμάς και όλος ο υπόλοιπος πλανήτης. Πολλές χώρες στην Ευρώπη, όπου πολίτες, δημόσια πρόσωπα, προβεβλημένα πρόσωπα έχουν πέσει θύματα απόπειρας ή υποκλοπών μέσα από αυτά τα κακόβουλα λογισμικά. Οπότε, δεν έχω να πω κάτι πάνω σε αυτό. Έχουμε επανειλημμένα τονίσει ότι οι κρατικές αρχές ασφαλείας στην Ελλάδα δεν έχουν και δεν χρησιμοποιούν αυτά τα παράνομα λογισμικά.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, εκτός του φιλοξενούμενου συντάκτη, όπως τονίσατε, στους New York Times έχουν προηγηθεί τις προηγούμενες ημέρες σειρά επικριτικών δημοσιευμάτων στους Washington Post, Politico, Guardian, Liberation, Euractiv, ενδεικτικά. Παρακολουθείτε τον διεθνή Τύπο. Θεωρείτε αυτή την κριτική άδικη ή αντιδεοντολογική; Επίσης, έχετε αντίστοιχα προχωρήσει στην ανάλυση του προφίλ και των υπολοίπων συντακτών σε αυτά τα Μέσα;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Παρακολουθούμε με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον τον διεθνή Τύπο. Όπως είπα, ούτε πρέπει να υπερβάλλουμε, ούτε πρέπει να αδιαφορούμε στα δημοσιεύματα και στα άρθρα γνώμης συντακτών. Διακρίνουμε πολλούς κοινούς παρονομαστές σε διάφορα άρθρα γνώμης. Αλλά, βεβαίως, η Δημοκρατία και η ελευθερία της έκφρασης αυτό το καλό έχει, ότι μπορεί  κανείς να γράφει και να προβάλει την άποψή του και τη γνώμη του ελεύθερα σε διεθνή ή σε ελληνικά Μέσα. Από την άλλη, κατά καιρούς έχουμε παρακολουθήσει και πολύ θετικά σχόλια και δημοσιεύματα, τα οποία μάλιστα δεν ήταν μόνο άρθρα γνώμης. Ήταν και άρθρα που  βασίζονταν σε ερευνητικά στοιχεία για τα επιτεύγματα της ελληνικής Κυβέρνησης, για την εικόνα της Πατρίδας, για τα επιτεύγματα της ελληνικής κοινωνίας και του ελληνικού λαού τα τελευταία τρία χρόνια. Σε ό,τι αφορά την ισοπεδωτική κριτική που δέχεται η χώρα μας στους τομείς του Κράτους Δικαίου και των Δικαιωμάτων, πολλές φορές έχουμε πει ότι η κριτική αυτή είναι υπερβολική και άδικη. Η Κυβέρνηση με συγκεκριμένες θεσμικές παρεμβάσεις και με συγκεκριμένα πεπραγμένα και με απαντήσεις και στο εξωτερικό, αλλά κυρίως προς την ελληνική κοινωνία και προς τον ελληνικό λαό, αποδεικνύει αυτά που σας λέω. Αποδεικνύει και τεκμηριώνει το άδικο και το υπερβολικό αυτής της κριτικής.

Ε. ΑΡΓΕΙΤΗ: Κύριε Εκπρόσωπε, αν κατάλαβα καλά, προτίθεστε στην Εξεταστική να ζητήσετε να παραβρεθούν, να μιλήσουν και θεσμικοί παράγοντες της ΕΥΠ, πρώην διοικητές της ΕΥΠ. Κάτι ανάλογο μπορεί να πράξετε και στη Θεσμών και Διαφάνειας, μια παράλληλη διαδικασία, εμπλουτίζοντας τον κατάλογο των προσώπων που ήδη έχουν ζητήσει ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ  και Κ.Κ.Ε. να έρθουν σε ακρόαση;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Θα αξιολογηθεί αυτό. Πάντως, το σίγουρο είναι ότι έχουμε μπροστά μας αρκετά πεδία. Έχουμε τη Θεσμών και Διαφάνειας, έχουμε την Εξεταστική Επιτροπή, όπου θα δοθεί η δυνατότητα και η ευκαιρία οι Επιτροπές να αξιολογήσουν απόψεις και να βγάλουν χρήσιμα συμπεράσματα για το τι έγινε και στο συγκεκριμένο περιστατικό και για το τι συνέβαινε στο παρελθόν, έτσι ώστε να εντοπίσουμε αστοχίες, παθογένειες, διαχρονικές αδυναμίες, για να θωρακίσουμε το σύστημα όσο το δυνατόν καλύτερα σε σχέση με το μέλλον.

Σας ευχαριστώ πολύ.