Καλό μεσημέρι.

Για τη συνάντηση με το Δήμαρχο Θεσσαλονίκης

Θα ήθελα να σας ενημερώσω για τη συνάντηση που είχα νωρίτερα με τον Δήμαρχο Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνο Ζέρβα. Ήταν μια παραγωγική συνάντηση, στο επίκεντρο της οποίας βρέθηκαν τα μεγάλα έργα υποδομής για την πόλη,  καθώς και οι πρωτοβουλίες -σε πολλές περιπτώσεις κοινές πρωτοβουλίες της Δημοτικής Αρχής και της Πολιτείας- για να ξεπεραστούν μείζονα προβλήματα. Όπως συνέβη, ενδεικτικά, στην περίπτωση του Μουσείου Ολοκαυτώματος, αλλά και του νέου γηπέδου του ΠΑΟΚ.

Επίσης, ενημερώθηκα από τον Δήμαρχο για την εξέλιξη σειράς παρεμβάσεων της Δημοτικής Αρχής, παρεμβάσεις που υποστηρίζονται από την Κυβέρνηση σε επίπεδο χρηματοδοτήσεων. Τέλος, ο Δήμαρχος με ενημέρωσε για τα νέα δεδομένα που αναδύονται στη Θεσσαλονίκη στον τομέα της τουριστικής προβολής, της ανάπτυξης, της εξωστρέφειας και των επενδύσεων. Ήταν μια συνάντηση πολύ παραγωγική -όπως σας είπα και προηγουμένως- στην οποία αναδείχτηκε για μια ακόμη φορά αφενός μεν το έμπρακτο ενδιαφέρον της Κυβέρνησης, τα τρία τελευταία χρόνια, για τη Θεσσαλονίκη και αφετέρου ένα σύγχρονο υπόδειγμα λειτουργίας και συνεργιών Αυτοδιοίκησης και Κεντρικής Κυβέρνησης, η οποία προβάλλει τεκμηριωμένα αιτήματα κυβερνητικής στήριξης πόλεων και περιοχών στη βάση ολοκληρωμένων σχεδίων και συγκροτημένων στρατηγικών και προτάσεων.

Η Κυβέρνησή μας επενδύει στην ανάπτυξη της Μακεδονίας, επενδύει στην ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης, θεωρεί την ανάπτυξη αυτή βασικό πυλώνα της εθνικής μας στρατηγικής. Ταυτόχρονα, μέσα από τις παρεμβάσεις μας αυτές, αναβαθμίζεται η ποιότητα ζωής και δίνονται ευκαιρίες απασχόλησης στη νεολαία, αλλά και στις παραγωγικές ηλικίες της περιοχής.

Για τις πυρκαγιές

Η εικόνα που έχουμε αυτή τη στιγμή, αναφορικά με τις πυρκαγιές, είναι βελτιωμένη σε σχέση με τις προηγούμενες ημέρες. Η μάχη, ωστόσο, συνεχίζεται, σε όλα τα ενεργά μέτωπα. Μια φωτιά ανάβει εύκολα, αλλά η πλήρης κατάσβεσή της δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση. Πέρα από τις αρνητικές επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης, οι πυρκαγιές σε αρκετές περιπτώσεις δυστυχώς, τροφοδοτούνται από  την ανθρώπινη αμέλεια, αλλά και τις συνειδητές εμπρηστικές ενέργειες, ενέργειες εγκληματικές. Σε κάθε περίπτωση οφείλουμε όλοι να παραμένουμε σε επαγρύπνηση.

Τις τελευταίες μέρες είχαμε κατά μέσο όρο παραπάνω από 50 πυρκαγιές την ημέρα, οι περισσότερες από τις οποίες  δεν έγιναν καν γνωστές, γιατί αντιμετωπίστηκαν έγκαιρα σε πρώτο χρόνο. Η Κυβέρνηση -και το επανέλαβε χθες κατά τη διάρκεια του Υπουργικού Συμβουλίου και ο Πρωθυπουργός- εκφράζει  βαθιά ευγνωμοσύνη σε όλους τους μαχητές της πρώτης γραμμής, όλους τους λειτουργούς του κρατικού μηχανισμού, τις γυναίκες και τους άνδρες του Πυροσβεστικού Σώματος, αλλά και στους εθελοντές, τους φορείς  της  Τοπικής  Αυτοδιοίκησης, σε όλους όσους συνδράμουν στην αντιμετώπιση αυτού του φαινομένου των πυρκαγιών και των φυσικών καταστροφών.

Για άλλη μια φορά θέλω να υπενθυμίσω ότι φέτος έχουμε περισσότερους πυροσβέστες, πολλά περισσότερα πτητικά μέσα, σε σχέση με το παρελθόν. Έχουμε Σώματα από το εξωτερικό, έχουμε καλύτερο συντονισμό. Φέτος, επίσης, για πρώτη φορά, υπήρχε το προηγούμενο διάστημα ένα οργανωμένο σχέδιο καθαρισμού περιαστικών  δασών  και διάνοιξης αντιπυρικών ζωνών, δαπάνης 72 εκατομμυρίων. Φέτος, επίσης, υπάρχει ένα νέο μοντέλο συντονισμού, καθώς Πολιτική Προστασία, Πυροσβεστική, Αστυνομία, Στρατός, Αυτοδιοίκηση, εθελοντές, δρουν κάτω από ένα ενιαίο κέντρο.  Και παρά τις ζημιές και τα μεγάλα προβλήματα, η κατάσταση δείχνει μέχρις στιγμής να είναι βελτιωμένη σε σχέση με πέρσι. Θα επαναλάβω ακόμη μια φορά ότι η αντιμετώπιση των πυρκαγιών είναι μια πάρα πολύ δύσκολη υπόθεση, που σε καμία περίπτωση δεν προσφέρεται για πανηγυρισμούς και κομπασμούς. Έχουμε ακόμη πολύ και δύσκολο δρόμο μπροστά μας και με σχέδιο συνεχίζουμε και θα συνεχίσουμε μέχρι το τέλος της αντιπυρικής περιόδου την προσπάθεια για την καλύτερη δυνατή αντιμετώπιση των πυρκαγιών.

Για τα ενεργειακά

Σε ό,τι αφορά στην ενεργειακή κρίση, τα ζητήματα επάρκειας που προκύπτουν για ολόκληρη την Ευρώπη ενόψει του χειμώνα και την ανακούφιση των πολιτών από τις ενεργειακές ανατιμήσεις, η Κυβέρνησή μας συνεχίζει τις στοχευμένες προσπάθειες σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο. Οι προσπάθειες αυτές είναι ενταγμένες σε ένα άρτιο σχέδιο.  Όπως έχουμε εξαγγείλει, συνεχίζουμε να χτίζουμε τα εθνικά μας αναχώματα απέναντι στις ανατιμήσεις του ρεύματος και όχι μόνο.

Τον Αύγουστο οι λογαριασμοί των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων θα επιδοτηθούν συνολικά με ένα ποσό το οποίο ξεπερνά το 1 δισ. ευρώ. Με το νέο μηχανισμό, που μπαίνει σε εφαρμογή -που αναστέλλει επί της ουσίας τη λειτουργία της ρήτρα αναπροσαρμογής-  απορροφάται έως και το 90% των αυξήσεων για όλα τα νοικοκυριά, ανεξάρτητα αν πρόκειται για κατανάλωση, για κύρια ή για εξοχική κατοικία. Παράλληλα, καταργούνται  τα ψιλά γράμματα και όλοι οι πάροχοι υποχρεούνται να ανακοινώνουν από πριν τις χρεώσεις τους. Ενισχύεται, έτσι, η διαφάνεια, ενώ αποτρέπονται και αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, όσο και η σύγχυση που πολλές φορές προκαλείται στους καταναλωτές. Μάλιστα, χθες, με νομοθετική διάταξη που κατέθεσε ο Υπουργός Ενέργειας στη Βουλή κλείνουν τα όποια παράθυρα για τυχόν καταστρατηγήσεις σχετικά με τις χρεώσεις στα πάγια και διάφορα παιχνίδια σε βάρος των καταναλωτών. Ορίζεται πλαφόν 5 ευρώ για τα πάγια τέλη που χρεώνουν οι προμηθευτές ρεύματος. Έχουμε πει και θα το τηρήσουμε ότι η  Κυβέρνηση θα είναι άγρυπνος φρουρός του καταναλωτή διασφαλίζοντας τον υγιή ανταγωνισμό και την εφαρμογή του σχεδίου που έχουμε εξαγγείλει.

Το εθνικό τείχος προστασίας, το οποίο οικοδομούμε, ψηλώνει συνεχώς και ενισχύεται. Αλλά -όπως έχουμε πει πολλές φορές και το αντιλαμβάνεται αυτό ο καθένας- το μέγεθος της εξωγενούς επίθεσης που δέχεται η Ευρώπη και οι συνέπειες που αυτό έχει στα ενεργειακά καθιστά μονόδρομο την κοινή ευρωπαϊκή απάντηση.

Για το σκοπό αυτό ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, επιμένει στις προτάσεις που έχει ήδη καταθέσει για πλαφόν στις τιμές του φυσικού αερίου και την αποσύνδεσή τους από τις τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος. Για μια αποτελεσματική μείωση της κατανάλωσης φυσικού αερίου, ο Πρωθυπουργός κατέθεσε τις προηγούμενες ημέρες πρόταση με επιστολή του στην Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Σε ό,τι αφορά στις αποφάσεις στις οποίες κατέληξαν οι Υπουργοί Ενέργειας της Ε.Ε. για το θέμα αυτό, για τη μείωση της κατανάλωσης φυσικού αερίου κατά 15%, επισημαίνεται ότι έγιναν δεκτές οι εξαιρέσεις που ζήτησε η χώρα μας.

Πρώτον, ο υπολογισμός της μείωσης κατανάλωσης φυσικού αερίου για τη χώρα μας θα γίνεται  σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά και όχι με το μέσο όρο της προηγούμενης πενταετίας, όπως ήταν η αρχική πρόταση της Επιτροπής.

Και δεύτερον -κάτι που θα ισχύει επίσης για την Ισπανία, την Ιταλία και την Πορτογαλία- σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης στην παραγωγή ηλεκτρική ενέργειας, θα μπορούν οι ποσότητες του φυσικού αερίου που χρησιμοποιούνται να εξαιρεθούν από τον υπολογισμό σε σχέση με αυτές που θα πρέπει να γίνει η μείωση.

Σημαντικό, επίσης, είναι το γεγονός ότι στην απόφαση του Συμβουλίου Υπουργών γίνεται σαφής αναφορά στη διερεύνηση -από την  Ευρωπαϊκή Επιτροπή- της σκοπιμότητας εισαγωγής προσωρινών ανώτατων ορίων τιμών στο φυσικό αέριο, όπως είχε προτείνει ο Πρωθυπουργός, στο προηγούμενο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο.

Τρεις παρεμβάσεις με πολύ ουσιαστικό αποτύπωμα για τον πολίτη

Η Κυβέρνηση αντιμετωπίζει τις αλλεπάλληλες εξωγενείς προκλήσεις, αλλά ταυτόχρονα δεν χάνουμε τον μεταρρυθμιστικό μας προσανατολισμό: Συνεχίζουμε τις μεταρρυθμίσεις, αλλά και την εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων που έχουμε ψηφίσει, που ενισχύουν την αναπτυξιακή δυναμική της χώρας και αναβαθμίζουν τις υπηρεσίες που οφείλει το Κράτος να προσφέρει στους πολίτες, στην εκπαίδευση, στην υγεία, στο δημόσιο τομέα γενικότερα. Θα αναφερθώ σε 3 από αυτές.

Gov.gr Wallet

Μέσω της εφαρμογής Gov.gr Wallet, οι πολίτες μπορούν να δημιουργούν, να αποθηκεύουν, και να ελέγχουν, ως προς τη γνησιότητα τους, τα νέα ψηφιακά αντίγραφα αστυνομικού δελτίου ταυτότητας και άδειας οδήγησης. Επιπλέον, θα μπορούν να υπογράφουν ψηφιακά, μέσω της εφαρμογής, τα έγγραφα «γνησίου υπογραφής» του Gov.gr, δηλαδή υπεύθυνες δηλώσεις, εξουσιοδοτήσεις, ψηφιακές βεβαιώσεις εγγράφου κ.α.. Υπογραμμίζεται ότι οι ψηφιακές ταυτότητες και άδειες οδήγησης είναι πλήρως ισάξιες με τα έγχαρτα έγγραφα, για κάθε νόμιμη χρήση εντός της Ελληνικής επικράτειας.

Η τεχνολογία -όπως τονίζει ο Πρωθυπουργός- αξιοποιείται για την  εξυπηρέτηση του πολίτη σε όλα τα επίπεδα, τη μείωση της γραφειοκρατίας, την εξάλειψη των ουρών στα γκισέ, αλλά και την εφαρμογή μιας δίκαιης κοινωνικής πολιτικής, η οποία μπορεί να υλοποιηθεί σήμερα, επειδή έχουμε στη διάθεσή μας αυτές τις δυνατότητες. Για παράδειγμα -όπως ξεκαθάρισε ο Πρωθυπουργός- δεν θα μπορούσε να εφαρμοστούν πριν από τρία χρόνια ούτε το Power Pass, ούτε το Fuel Pass.

Έχουμε τεχνογνωσία, έχουμε τη βούληση, αλλά και το πολιτικό σχέδιο να εκσυγχρονίσουμε το Κράτος και να βελτιώσουμε την καθημερινότητα των πολιτών.

Ένας χρόνος λειτουργίας του ενιαίου αριθμού εξυπηρέτησης 1555 για ασφαλιστικά, συνταξιοδοτικά και εργασιακά θέματα 

Συμπληρώνεται τις ημέρες αυτές ένας χρόνος από τότε που μπήκε σε λειτουργία ο ενιαίος αριθμός 1555 του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, που εξυπηρετεί τους πολίτες για ασφαλιστικά, συνταξιοδοτικά και εργασιακά θέματα. Πήρε τη θέση 7 διάσπαρτων τηλεφωνικών κέντρων και πολλών επιμέρους τηλεφωνικών γραμμών που λειτουργούσαν με ωράρια Δημοσίου, με μέσο χρόνο αναμονής για τους πολίτες τα 30΄, χωρίς ουσιαστικό έλεγχο και χωρίς αρκετό προσωπικό για να ανταποκριθούν στις κλήσεις αυτές. Ειδικά στην περίπτωση του ΕΦΚΑ, όπου καλείται να ανταποκριθεί στις ανάγκες 6,5 εκατομμυρίων ασφαλισμένων, η ουσιαστική αδυναμία τηλεφωνικής εξυπηρέτησης ήταν μια από τις βασικές αιτίες που είχε οδηγήσει στο να καταταγεί ο Οργανισμός πρώτος -με 48%- σε παράπονα και καταγγελίες πολιτών στον Συνήγορο του Πολίτη.

Σήμερα το 1555, λειτουργεί 24 ώρες το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα και δίνει τη δυνατότητα στους πολίτες χωρίς καμία χρέωση, να υποβάλλουν αιτήματα και να ενημερώνονται για την εξέλιξη των υποθέσεών τους. Το 1555 απαντά στη ντροπή των κατεβασμένων τηλεφώνων, απαντά στις ατελείωτες αναμονές  και είναι στη πράξη μια γραμμή για να βρίσκει κανείς άκρη στις υποθέσεις που τον απασχολούν. Yποδέχεται κατά μέσο όρο 11.200 κλήσεις την ημέρα, με το μέσο χρόνο αναμονής να είναι περίπου 1,40 λεπτά. Έχει καταφέρει να εξυπηρετήσει 2,6 εκατομμύρια κλήσεις, με το 99,5% των αιτημάτων και των ερωτημάτων που τέθηκαν από τους πολίτες να έχουν, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, απαντηθεί. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι σε έρευνες 8 στους 10 πολίτες που αξιοποίησαν τον αριθμό, δηλώνουν ικανοποιημένοι από τη λειτουργία του.

Επισημαίνεται ότι, προκειμένου να ανταποκριθεί στον αυξημένο όγκο των κλήσεων και των αιτημάτων των πολιτών, η λειτουργία του 1555 ενισχύθηκε από το Φεβρουάριο του 2022 με την ιστοσελίδα 1555.gov.gr, η οποία επιτρέπει στον πολίτη να βρίσκει και διαδικτυακά απαντήσεις στα ερωτήματα που υποβάλλει.

Αποτελέσματα Πανελλαδικών Εξετάσεων

Ανακοινώθηκαν χθες τα αποτελέσματα για την εισαγωγή υποψηφίων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, μέσω πανελλαδικών εξετάσεων ΓΕΛ – ΕΠΑΛ και μέσω της ειδικής κατηγορίας υποψηφίων με σοβαρές παθήσεις, καθώς και τα αποτελέσματα για την εισαγωγή υποψηφίων στα Δημόσια ΙΕΚ, μέσω του παράλληλου μηχανογραφικού δελτίου που υπέβαλαν οι υποψήφιοι. Αυτό συνέβη για πρώτη φορά φέτος, μετά από 59 χρόνια, τα αποτελέσματα ανακοινώθηκαν στα τέλη Ιουλίου, αντί για τέλη Αυγούστου.

Πρόκειται για αποτέλεσμα συντονισμένης προσπάθειας και τεχνογνωσίας, που επιτρέπει στα παιδιά και τις οικογένειές τους να ανακουφιστούν νωρίτερα από την αγωνία και να κάνουν έγκαιρα τον προγραμματισμό τους. Αποτελεί δείγμα έμπρακτου σεβασμού ότι φέτος, για πρώτη φορά, τα αποτελέσματα των υποψηφίων που πάσχουν από σοβαρές παθήσεις ανακοινώνονται ταυτόχρονα με τα αποτελέσματα των πανελλαδικών εξετάσεων. Με την ευκαιρία θα ήθελα να συγχαρώ τους επιτυχόντες και να τους ευχηθώ καλή σταδιοδρομία στις σπουδές τους.

Όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα:

-Αυξήθηκε ο συνολικός αριθμός των εισαχθέντων σε Α.Ε.Ι. και Δημόσια Ι.Ε.Κ. σε 75.154 φέτος έναντι 71.833 το 2021.

-Το 93% των επιτυχόντων εισάγεται σε Σχολή-Τμήμα μέσα στις πρώτες 10 προτιμήσεις του. Η εφαρμογή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά απέδωσε, καθώς οδήγησε σε μεγαλύτερη προσπάθεια από την πλευρά των υποψηφίων, με συνέπεια την άνοδο του ποσοστού που εισάγεται στα Α.Ε.Ι.. Παράλληλα, το ποσοστό εισαγωγής στα Δημόσια Ι.Ε.Κ. μέσω παράλληλου μηχανογραφικού αυξήθηκε στο 65,9%, έναντι 37,7% το 2021. Η αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης ανέδειξε μια νέα εναλλακτική στη δημόσια εκπαίδευση στη διαδρομή των μαθητών και αυριανών φοιτητών, η οποία ανοίγει δρόμους επαγγελματικής αποκατάστασης σε επιλεγμένες ειδικότητες υψηλής ζήτησης και απορρόφησης στην αγορά.

Ομάδα Εργασίας Συντονισμού για τη διασφάλιση της προστασίας, της ασφάλειας και της ενίσχυσης της θέσης των δημοσιογράφων και άλλων επαγγελματιών ενημέρωσης

Με δεδομένο ότι η ενίσχυση της ελευθερίας και της πολυφωνίας των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, η αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης και η προάσπιση του δημοσιογραφικού επαγγέλματος, βρίσκονται πολύ υψηλά στην ατζέντα της Κυβέρνησης, η Γενική Γραμματεία Επικοινωνίας και Ενημέρωσης της Προεδρίας της Κυβέρνησης αποφάσισε την συγκρότηση Ομάδας Εργασίας Συντονισμού με σκοπό τη διασφάλιση της προστασίας, της ασφάλειας και της ενίσχυσης της θέσης των δημοσιογράφων και άλλων επαγγελματιών ενημέρωσης.

Η ομάδα αυτή προβλέπεται στο «Μνημόνιο Συνεργασίας για τη Διασφάλιση της Προστασίας, της Ασφάλειας και της Ενίσχυσης της θέσης των Δημοσιογράφων και άλλων επαγγελματιών των Μέσων Ενημέρωσης», το οποίο υπεγράφη μεταξύ έξι αρμόδιων Υπουργείων, το Μάιο του 2022 και βρίσκεται σε πλήρη συμφωνία με τη Σύσταση  της Ευρωπαϊκής Επιτροπής της 16ης Σεπτεμβρίου 2021 προς όλα τα κράτη-μέλη.

 

Την Task Force απαρτίζουν, μεταξύ άλλων, στελέχη από όλο το φάσμα του χώρου των ΜΜΕ, την ακαδημαϊκή κοινότητα, τις ενώσεις δημοσιογράφων.

Τον συντονισμό της Ομάδας θα έχει ο Γενικός Γραμματέας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης, ο κ. Γαλαμάτης, ενώ θα υπάρχει η δυνατότητα να καλούνται για τη διατύπωση γνώμης, εκπρόσωποι και άλλων εμπλεκόμενων φορέων ή/και εμπειρογνώμονες/φυσικά πρόσωπα, με γνώσεις στο χώρο.

Όπως έχουμε πει πολλές φορές, όπως έχουμε δεσμευτεί και όπως αποδεικνύουμε έμπρακτα, αποτελεί απόφαση της Κυβέρνησης η  χώρα μας να πρωτοστατήσει στις πολιτικές που αναλαμβάνει η Ευρωπαϊκή Ένωση στους συγκεκριμένους τομείς.

Εθνικό σχέδιο ανάκαμψης

Τις τελευταίες ημέρες ο κ. Τσίπρας, σε άλλη μια απέλπιδα προσπάθεια  να παραπλανήσει την κοινωνία, διασπείρει μια σειρά από ψέματα σχετικά με το Ταμείο Ανάκαμψης. Θέλω να επισημάνω ότι το Ταμείο Ανάκαμψης  χαρακτηρίζεται εξαρχής από απόλυτη διαφάνεια, καθώς το σύνολο των σχετικών αποφάσεων δημοσιεύονται και είναι διαθέσιμες σε όλους τους πολίτες, φυσικά και στο Ελληνικό Κοινοβούλιο. Ταυτόχρονα, εφαρμόζεται σε πλήρη συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ένα εξαιρετικά αυστηρό και απαιτητικό σύστημα διαχείρισης και ελέγχου, το οποίο διαθέτει πρόσθετες δικλείδες διαφάνειας και διασφαλίσεις, πλέον των ήδη εφαρμοζόμενων στα ευρωπαϊκά προγράμματα. Τελικός ελεγκτής στη διαχείριση των πόρων παραμένει το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο, από ευρωπαϊκής πλευράς, και το Ελεγκτικό Συνέδριο από πλευράς εθνικής νομοθεσίας.

Αντί λοιπόν για  κυνήγι μαγισσών, θα ήταν καλύτερο και για την ελληνική κοινωνία, αλλά και για τη δημόσια πολιτική αντιπαράθεση, να μας ενημερώσει ο ΣΥΡΙΖΑ για το αναλυτικό του σχέδιο για την αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης, αλλά και για το σχέδιό του για τις μεταρρυθμίσεις που συνοδεύουν την εκταμίευση πόρων από αυτό. Η Αξιωματική Αντιπολίτευση, ο  ΣΥΡΙΖΑ επενδύει -και σε αυτό το κομμάτι- στη συκοφαντία και τη λάσπη, ενώ η  Κυβέρνηση επενδύει στην αξιοποίηση των πόρων για την ανάπτυξη.

Η Ελλάδα, χάρη στη διαπραγμάτευση που έκανε ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, έχει κερδίσει τους περισσότερους πόρους, κατά κεφαλήν, στην Ευρώπη από το Ταμείο Ανάκαμψης. Συγκεκριμένα, καταφέραμε να πάρουμε, ως ποσοστό του Α.Ε.Π., τα περισσότερα χρήματα από οποιαδήποτε άλλη χώρα στην Ευρώπη και με μεγάλη διαφορά, 20% του Α.Ε.Π., από 15% που είναι ο μέσος όρος στην υπόλοιπη Ευρώπη.

Η υλοποίηση του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» θα οδηγήσει σε μόνιμη αύξηση του Α.Ε.Π., κατά 7% περίπου και σε 180.000-200.000 νέες, μόνιμες, θέσεις εργασίας μέχρι το 2026.

Το «Ελλάδα 2.0» έχει ενεργοποιηθεί εδώ κι ένα χρόνο, περίπου, και η εκταμίευση των πόρων μέχρι στιγμής από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων να   υπερβαίνει το 1,22 δισ. ευρώ. Ο προϋπολογισμός των έργων που έχουν ενταχθεί στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας υπερβαίνει μέχρι στιγμής τα 11 δισ. ευρώ.

Ενδεικτικά παραδείγματα πρόσφατων εντάξεων είναι:

-Αναβάθμιση Ταμειακών μηχανών, φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών και μηχανισμών ηλεκτρονικών πληρωμών.

-Βελτίωση της ψηφιακής ετοιμότητας των νοσοκομείων.

-Προληπτικά διαγνωστικά τεστ μαστογραφίας κατά του καρκίνου.

-Παρεμβάσεις σε 13 περιφερειακά αεροδρόμια.

-Δράσεις προληπτικών εξετάσεων για άλλες κατηγορίες πολιτών. Συνολικά θα χρηματοδοτηθούν πάνω από 4 εκατ. προληπτικές εξετάσεις.

-Εκσυγχρονισμός του πρωτογενούς τομέα, με αναδιάρθρωση καλλιεργειών, γενετική βελτίωση ζώων, παρεμβάσεις σε ό,τι αφορά τα εγγειοβελτιωτικά έργα.

-Προμήθεια ηλεκτρονικού εξοπλισμού για μαθητές.

-Δημιουργία χώρων φύλαξης βρεφών και νηπίων σε επιχειρήσεις.

-Προγράμματα Εξοικονομώ για επιχειρήσεις.

– «Πράσινα» ταξί

-Στοχευμένα προγράμματα απασχόλησης σε κρίσιμες περιοχές της χώρας για  μακροχρόνια άνεργους ηλικίας 45 ετών και άνω.

-Πρόγραμμα προστασίας για ανέργους νέους ηλικίας 18 έως 30 ετών

-Ολοκληρωμένες δράσεις κατάρτισης και απασχόλησης 15.000 ανέργων ηλικίας 25 έως 45 ετών.

Ζητήματα παρακολούθησης κινητών με κακόβουλα λογισμικά

Κλείνοντας, θα ήθελα αναφερθώ στο ζήτημα που απασχολεί τελευταία την κοινή γνώμη μετά και την μηνυτήρια αναφορά του κ. Ανδρουλάκη, σε ό,τι αφορά στις προσπάθειες, τις απόπειρες παρακολούθησης κινητών με κακόβουλα λογισμικά. Από την πρώτη στιγμή που κατέθεσε τη μήνυση ο κ. Ανδρουλάκης, αλλά και νωρίτερα, τοποθετηθήκαμε καθαρά. Υπενθυμίζω τη δήλωσή μου: «Η μηνυτήρια αναφορά του κ. Ανδρουλάκη -σχετικά με την απόπειρα μόλυνσης του κινητού του τηλεφώνου, τον Σεπτέμβριο του 2021, από κακόβουλο λογισμικό παρακολούθησης- επιβάλλεται να διερευνηθεί άμεσα από την Ελληνική Δικαιοσύνη. Παράλληλα, κάθε αρμόδια αρχή της ελληνικής Πολιτείας οφείλει να συνδράμει, με την τεχνογνωσία της και στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, στη διερεύνηση και διαλεύκανση της μηνυτήριας αναφοράς». Παράλληλα ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, επικοινώνησε χθες τηλεφωνικά με τον Πρόεδρο της Βουλής τον κ. Τασούλα. Στην τηλεφωνική τους επικοινωνία ο Πρωθυπουργός αναφέρθηκε στην ανάγκη να διαλευκανθεί απόλυτα και άμεσα η συγκεκριμένη υπόθεση και ζήτησε να συγκληθεί η Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής το ταχύτερο δυνατόν με σκοπό να δώσει όποιες απαντήσεις χρειάζεται σε ζητήματα που θα τεθούν, να συνδράμει και αυτή στη διαλεύκανση της υπόθεσης αυτής. Η Επιτροπή -όπως γνωρίζετε- θα συνεδριάσει σήμερα. Η τοποθέτηση της Κυβέρνησής μας είναι ξεκάθαρη, επιδιώκουμε, απαιτούμε και θα συνδράμουμε με τον κάθε πρόσφορο τρόπο έτσι ώστε η έρευνα που διεξάγεται να καταλήξει σύντομα σε συμπεράσματα.

Επαναλαμβάνω κατηγορηματικά ότι οι ελληνικές Αρχές δεν έχουν προμηθευτεί και συνεπώς δεν χρησιμοποιούν αυτά τα κακόβουλα λογισμικά.

Για όσους με αφορμή την υπόθεση απόπειρας παρακολούθησης του κινητού του κ. Ανδρουλάκη την περίοδο που ήταν υποψήφιος Πρόεδρος για το κόμμα του, αλλά και όχι μόνο για την υπόθεση αυτή, προσπαθούν  με κρίσεις και συμπεράσματα, βασισμένοι σε υποθέσεις, εφευρήματα και απίθανες συνδέσεις, χωρίς καμιά τεκμηρίωση, να  δώσουν διαστάσεις συνομωσίας, με σκοπό να κατασυκοφαντήσουν  την Κυβέρνηση για τις υποθέσεις αυτές θέλω να ενημερώσω για τα ακόλουθα:

Τα τελευταία χρόνια, σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, έχουν γίνει πάρα πολλές απόπειρες παγίδευσης τηλεφώνων πολιτικών προσώπων, μέσω αυτών των  λογισμικών. Αρκετές φορές μάλιστα οι απόπειρες αυτές απέδωσαν.

Για να γίνω συγκεκριμένος:

Πρώτον. Ήδη από το 2018 σε report του Citizen Lab για το Pegasus -ένα από αυτά τα κακόβουλα λογισμικά- αναφέρονται περιστατικά σε 45 χώρες μεταξύ των οποίων 1 και στην Ελλάδα, επαναλαμβάνω το 2018.

Δεύτερον. Σε τηλεγράφημα του πρακτορείου Reuters χθες σημειωνόταν ότι η Ε.Ε. εντόπισε στοιχεία απόπειρας παρακολούθησης του Επιτρόπου Δικαιοσύνης, Didier Reynders.

Τρίτον. Σύμφωνα με έκθεση τμήματος για τα Δικαιώματα των Πολιτών και τις συνταγματικές υποθέσεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου  καταγράφονται απόπειρες ή και παρακολουθήσεις από κακόβουλα λογισμικά για τον Πρόεδρο Macron και τουλάχιστον 5 στελεχών της γαλλικής Κυβέρνησης, τον πρώην Πρωθυπουργό, Édouard Philippe και 14 Υπουργούς του, για αξιωματούχους του Φινλανδικού Υπουργείου εξωτερικών που υπηρετούν στο εξωτερικό.

Τέταρτον. Η Αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, η κυρία Καϊλή, ανέφερε ότι είχε και η ίδια μια παρόμοια επίθεση στο κινητό της, ενώ προκύπτει ότι αντίστοιχα περιστατικά έχουν συμβεί σε Ευρωβουλευτές της Ουγγαρίας, της Πολωνίας και ενδεχομένως της Ισπανίας

Όταν λοιπόν το ίδιο ή ενδεχομένως και χειρότερο πρόβλημα με τον κ. Ανδρουλάκη αντιμετώπισαν ο Επίτροπος Δικαιοσύνης, Γάλλοι Πρωθυπουργοί, Γάλλοι Υπουργοί, υπάλληλοι του Υπουργείου Εξωτερικών της Φινλανδίας , η Αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, Πολωνοί, Ούγγροι και ενδεχομένως Ισπανοί Ευρωβουλευτές, καταλαβαίνει κανείς ότι η διάσταση του προβλήματος είναι μεγαλύτερη, είναι παγκόσμια, είναι πολύ διαφορετική από αυτή που θέλουν να υπονοήσουν ορισμένοι.

Η διάσταση έχει να κάνει με το γεγονός ότι  η τεχνολογία, δυστυχώς, δίνει και τέτοιες δυνατότητες και οφείλουμε χωρίς τεχνοφοβία, αλλά με ουσιαστικό τρόπο οι Κυβερνήσεις και στην Ε.Ε. και στον υπόλοιπο κόσμο να βρουν απαντήσεις που θα αυξήσουν την προστασία και τα επίπεδα ασφαλείας και για τους  πολίτες και για τους πολιτικούς. Και ως προς την κατεύθυνση αυτή η Κυβέρνηση μας εργάζεται και θα εξακολουθεί να εργάζεται για ακόμη καλύτερα αποτελέσματα.

 

Όλα τα υπόλοιπα, εκτός αν κάποιος αγνοεί τα όσα ανέφερα ή μπορεί τεκμηριωμένα να  αμφισβητήσει ότι υπήρξαν, δεν αποτελούν τίποτα περισσότερο από συκοφαντίες, από υπονοούμενα, από μια προσπάθεια να εργαλειοποιηθεί ένα παγκόσμιο πρόβλημα προκειμένου να κατασυκοφαντηθεί η Ελληνική Κυβέρνηση. Το μόνο όμως που κάνουν είναι να προσπαθούν να κρύψουν -πίσω από αυτή την προσπάθεια εργαλειοποίησης- την αδυναμία τους να προβάλουν πολιτική πρόταση που να απαντά στις προκλήσεις της εποχής και τα ουσιαστικά ζητούμενα των πολιτών.

Παρακαλώ τις ερωτήσεις σας.

ΣΤ. ΑΝΤΩΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, η Τουρκία έχει προαναγγείλει κινήσεις στο πεδίο, το επόμενο διάστημα, κυρίως μέσω του νέου γεωτρύπανου στην Ανατολική Μεσόγειο. Ήθελα να ρωτήσω, εάν η Ελλάδα είναι προετοιμασμένη για μια κίνηση στο πεδίο από την πλευρά της Άγκυρας. Και επίσης, να ρωτήσω το εξής: Έχει προαναγγείλει ότι θα αποστείλει νέα επιστολή στον Ο.Η.Ε. για τα ελληνικά νησιά. Πώς θα απαντήσει η Ελληνική Κυβέρνηση;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Παρακολουθούμε πάντοτε πολύ προσεκτικά τις κινήσεις της τουρκικής πλευράς. Και όπως έχουμε αποδείξει, πολλές φορές, με ψυχραιμία, με αποτελεσματικότητα, με νηφαλιότητα, αντιδρούμε με τον κατάλληλο τρόπο σε οτιδήποτε εκδηλώνεται από την τουρκική πλευρά. Από εκεί και πέρα, όλες οι αιτιάσεις που κατά καιρούς έχει διατυπώσει η Τουρκία, όλες οι απόπειρες κατασκευής μιας πραγματικότητας άλλης, διαφορετικής, ξένης από αυτή που εδράζεται στις διεθνείς Συνθήκες και το Διεθνές Δίκαιο, αντιμετωπίζονται πολύ τεκμηριωμένα και πολύ αποτελεσματικά, όπως όλοι διαπιστώνουμε, από την ελληνική πλευρά στο διπλωματικό πεδίο.

ΙΑΣ. ΜΠΑΝΤΙΟΣ: Έχοντας εκτίσει την προβλεπόμενη ποινή για την υπό όρους αποφυλάκισή του από τον Δεκέμβριο του 2021, ο κρατούμενος Γιάννης Μιχαηλίδης βρίσκεται σε απεργία πείνας από τις 23 Μαΐου, διεκδικώντας την αποφυλάκισή του, με βάση το νομικό πλαίσιο και μετά από 67 μέρες απεργίας πείνας η υγεία του διατρέχει πλέον άμεσο κίνδυνο. Χθες, το Συμβούλιο Εφετών Λαμίας ανακοίνωσε ότι απορρίπτει το αίτημα αποφυλάκισής του. Σκοπεύει η Κυβέρνηση να προχωρήσει σε κάποια θεσμική ή πολιτική παρέμβαση, ώστε να μην υπάρξει νεκρός απεργός πείνας στην Ελλάδα εν έτει 2022; Και ένα δεύτερο ερώτημα, πώς δικαιολογείται η τεράστιας κλίμακας χθεσινή αστυνομική καταστολή στο κέντρο της Αθήνας σε μια ειρηνική πορεία αλληλεγγύης;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πρώτα απ’  όλα, υπάρχει ένα συγκεκριμένο θεσμικό πλαίσιο, βάσει του οποίου αποφασίζει η ελληνική Δικαιοσύνη. Οι αποφάσεις της ελληνικής Δικαιοσύνης, της ανεξάρτητης Δικαιοσύνης, οφείλουν να γίνονται σεβαστές από όλους και η Κυβέρνηση μένει σταθερή στη γραμμή αυτή, ανεξαρτήτως ποιους αφορά η απόφαση της Δικαιοσύνης. Σε ό,τι αφορά το δεύτερο σκέλος του ερωτήματός σας, υπήρχαν χθες στην Αθήνα δύο πορείες. Υπήρχε μια πορεία για την κλιματική αλλαγή και την κλιματική κρίση, η οποία έγινε σύμφωνα με τους κανόνες που διέπουν τη δυνατότητα εκδήλωσης αυτών των διαμαρτυριών, χωρίς να κλείσει ο δρόμος. Στην ουρά αυτής της πορείας, υπήρχε και μια δεύτερη εκδήλωση διαμαρτυρίας που αφορούσε την περίπτωση του κ. Μιχαηλίδη. Όταν ολοκληρώθηκε η πρώτη πορεία, οι διαδηλωτές θέλησαν να κλείσουν τον δρόμο, παρά το μικρό μέγεθος. Υπήρξε αντίδραση από την Ελληνική Αστυνομία και τα όποια περιστατικά υπερβάλλουσας βίας, ήδη από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη έχει εκδοθεί ανακοίνωση ότι θα διερευνηθούν πολύ προσεκτικά και αν προκύψουν ευθύνες, θα αποδοθούν. Μην έχετε καμία αμφιβολία γι’ αυτό.

Ν. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Υπήρξε μια διαρροή την προηγούμενη Κυριακή από τον Πρωθυπουργό για το ενδεχόμενο ανασχηματισμού. Σύμφωνα με αυτή τη διαρροή, η Κυβέρνηση και ο Πρωθυπουργός δεν εξετάζει το ενδεχόμενο να αλλάξει το κυβερνητικό σχήμα. Δύο τα ερωτήματα. Πρώτον, τι οδήγησε σε αυτή, ας το πούμε, απόφαση, παροδική λύση. Και δεύτερον, αν αυτό αποκλείει το ενδεχόμενο μικροδιορθώσεων στην πορεία μέχρι τις εκλογές.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η Κυβέρνηση είναι εστιασμένη στην ολοκλήρωση του έργου της. Βρισκόμαστε στον τέταρτο χρόνο της θητείας μας. Έχουμε μπροστά μας να αντιμετωπίσουμε, κατ’ αρχήν, πολλές δυσκολίες για την ελληνική κοινωνία και τους ανθρώπους. Έχουμε μπροστά μας πυκνό κυβερνητικό έργο το επόμενο διάστημα. Η εντολή του Πρωθυπουργού είναι να είμαστε εστιασμένοι στην εφαρμογή των κυβερνητικών δεσμεύσεων και του κυβερνητικού έργου, έτσι όπως θα ξεδιπλωθεί και αυτό τον τελευταίο χρόνο της πρώτης μας κυβερνητικής θητείας. Ο Πρωθυπουργός εκεί είναι εστιασμένος. Έτσι μετράμε τον πολιτικό χρόνο και με αυτό τον τρόπο προχωράμε.

Ν. ΛΑΔΙΑΝΟΣ: Παρότι δεν είμαι από τους δημοσιογράφους που δίνουν υπεραξία, είτε με ερωτήματα, είτε με τοποθετήσεις στις τουρκικές πρωτοβουλίες, τα τελευταία χρόνια, θέλω να επανέλθω λίγο στο αρχικό ερώτημα για τις τουρκικές πρωτοβουλίες και γι’ αυτό που προανήγγειλε ο κ. Çavuşoğlu, θέτοντας ως πιθανότητα την επιστολή προς τα 5 κράτη, μόνιμα μέλη, του Συμβουλίου Ασφαλείας, με όχημα την εφαρμογή της Συνθήκης της Λωζάνης. Επειδή πολλοί που γνωρίζουν περί της εφαρμογής των Συνθηκών και της Λωζάνης, γνωρίζουν και το λένε και πανεπιστημιακοί και άλλοι, ότι η Τουρκία είναι αυτή που έχει καταστρατηγήσει, καταπατήσει, σε πολλές περιπτώσεις, εξαντλητικά και κατά της ελληνικής μειονότητας, τη Συνθήκη της Λωζάνης, σε πολλές περιπτώσεις. Προτίθεται το Υπουργείο Εξωτερικών και γενικότερα η Ελληνική Κυβέρνηση, να θέσει ζητήματα καταπάτησης συγκεκριμένων άρθρων από την Τουρκία, την τουρκική Πολιτεία, όλο τον τελευταίο αιώνα;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η ελληνική διπλωματία κάνει πάντοτε ό,τι χρειάζεται, με τον πλέον πρόσφορο τρόπο στον πιο κατάλληλο χρόνο, έτσι ώστε να διασφαλίζει τα εθνικά μας δίκαια και τα κυριαρχικά μας δικαιώματα, αποτελεσματικά και ουσιαστικά.

ΧΑΡ. ΤΖΙΟΜΠΑΝΟΓΛΟΥ: Η Αξιωματική Αντιπολίτευση, το κόμμα του ΣΥΡΙΖΑ, σας κατηγορούν τις τελευταίες ημέρες για ένα όργιο διορισμών μετακλητών υπαλλήλων και είχαμε, μάλιστα, και την τοποθέτηση του κ. Ζαχαριάδη, που είναι ο Τομεάρχης Εσωτερικών του ΣΥΡΙΖΑ, να δίνει συγκεκριμένους αριθμούς, ότι μέσα σε αυτά τα τελευταία τρία χρόνια έχετε διπλασιάσει τον αριθμό των μετακλητών υπαλλήλων, τους οποίους μάλιστα τους διορίζει, όπως είπε, κατά 70%, με αυξημένο μισθό σε σχέση με το 2019 και με βασικό προσόν το απολυτήριο Λυκείου, ενώ πριν το 2019 όλοι οι αντίστοιχοι διορισμοί αφορούσαν κατά 90% πανεπιστημιακά πτυχία. Τι απαντάτε;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πρώτα απ’ όλα, να πούμε ότι ο αριθμός των μετακλητών που αφορούν την Κυβέρνηση είναι κατά τι λιγότερος από τους μετακλητούς που είχε η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, όταν έχασε τις εκλογές του 2019. Τι κάνουν στο ΣΥΡΙΖΑ; Είναι προσφιλής τακτική στην προσπάθεια κατασκευής μιας πραγματικότητας, όταν η πραγματικότητα δεν τους βολεύει. Αθροίζουν στους μετακλητούς της Κυβέρνησης, τους μετακλητούς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Δηλαδή, για παράδειγμα, οι μετακλητοι που παίρνει ένας Δήμαρχος του ΣΥΡΙΖΑ που έχει εκλεγεί κάπου -και καλά κάνει και τους παίρνει- για να κάνει τη δουλειά του, έτσι όπως αυτός θεωρεί καλύτερα, προστίθενται κατά τον κ. Τσίπρα και κατά τον κ. Ζαχαριάδη, στους μετακλητούς που έχει η Κυβέρνηση. Αυτό είναι μια πολύ σουρεαλιστική προσέγγιση σε ό,τι αφορά στα μαθηματικά αυτά. Θα μπορέσουν να μας την εξηγήσουν λίγο καλύτερα. Οι αμοιβές, επίσης, είναι ακριβώς οι ίδιες. Όντως, η αλλαγή που έγινε αφορούσε τα προσόντα των μετακλητών, με την έννοια ώστε να μπορεί να διευκολυνθεί ο κάθε πολιτικός προϊστάμενος, είτε αυτός είναι Υπουργός, είτε είναι αυτοδιοικητικός, να επιλέξει εκείνους που αυτός θεωρεί ότι είναι καλύτεροι, προκειμένου να τον υποστηρίξουν στο έργο του.

Φ. ΚΛΙΑΤΣΗ: Και τον μήνα Αύγουστο, οι Θεσσαλονικείς κατά πρώτο, αλλά και οι τουρίστες θα ταλαιπωρηθούν από τις πολύωρες στάσεις εργασίες που έχει ήδη προκηρύξει ο ΟΑΣΘ, αλλά και τις απεργίες που έχουν ξεκινήσει από τον προηγούμενο μήνα. Θα δούμε τελικά να δίνεται λύση στο θέμα της υπογραφής της Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, μιας και η Δ.Ε.Θ. πλησιάζει και ενδεχομένως να έχουμε νέο γύρο κινητοποιήσεων το αμέσως επόμενο διάστημα.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η Κυβέρνηση πάντοτε είναι δεκτική με το να υπογραφούν Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας. Πολύ πρόσφατα, νομίζω ολοκληρώθηκε ή είναι πολύ κοντά να ολοκληρωθεί, η υπογραφή σε ό,τι αφορά τα Μέσα Σταθερής Τροχιάς. Θα σας παραπέμψω στο Υπουργείο Μεταφορών για την εξέλιξη ή την πρόοδο της διαδικασίας αυτής.

ΛΑΖ. ΘΕΟΔΩΡΑΚΙΔΗΣ: Με αφορμή τη κατάληξη της εισήγησής σας αναφορικά με το θέμα της παρακολούθησης και παρεμβολής στα κινητά και με αφορμή την αναφορά του κ. Ανδρουλάκη και τη σύγκληση της Επιτροπής, θέλω να σας ρωτήσω εάν γνωρίζετε ότι το κινητό σας τηλέφωνο δεν παρακολουθείται.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Σας είπα και στην εισήγησή μου, δυστυχώς τα κινητά τηλέφωνα και κυρίως τα κινητά τηλέφωνα με τις δυνατότητες και τις εφαρμογές που έχουν τώρα, είναι, όπως αποδεικνύεται από το γεγονός ότι πολλοί ευρωπαίοι αξιωματούχοι, Ευρωβουλευτές από πολλές χώρες, Ευρωπαίοι πολιτικοί, αξιωματούχοι Υπουργείων Εξωτερικών -και αυτά είναι μόνο τα περιστατικά που γνωρίζουμε, αλλά υπάρχουν και πολλά που δεν γνωρίζουμε- είναι ευάλωτοι σε απόπειρα και πολλές φορές επιτυχημένη απόπειρα παρακολούθησης. Είναι μια πραγματικότητα με την οποία είμαστε αντιμέτωποι. Η τεχνολογία δίνει, δυστυχώς, αυτές τις δυνατότητες. Και οφείλουμε να βρούμε μια παγκόσμια απάντησε σε αυτό. Είναι ένα παγκόσμιο πρόβλημα σε οποίο οφείλουμε να βρούμε μια παγκόσμια απάντηση. Και εμείς εργαζόμαστε προς αυτή την κατεύθυνση, είμαι σίγουρος και άλλες χώρες, διότι κανείς δεν θα είναι ευτυχής με το γεγονός. Να επαναλάβω, όμως, με αφορμή την ερώτησή σας, ότι η ελληνική Πολιτεία και οι ελληνικές κρατικές Αρχές, δεν έχουν προμηθευτεί και δεν χρησιμοποιούν αυτά τα λογισμικά. Σε ό,τι αφορά, δε, τις νόμιμες παρακολουθήσεις και τις συνδέσεις που γίνονται για λόγους εθνικής και δημόσιας ασφάλειας από τις κρατικές Αρχές, αυτές διέπονται διαχρονικά από ένα πολύ συγκεκριμένο θεσμικό και νομικό πλαίσιο, το οποίο, σε πολλές περιπτώσεις, είναι, θα έλεγα, ανάλογο, μη σας πω και πιο ελεύθερο σε ό,τι αφορά την κοινωνία και τα δικαιώματα των πολιτών, σε σχέση με αυτά που ισχύουν σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

ΡΑΛ. ΛΕΠΙΔΟΥ: Συγγνώμη που θα παραμείνω στην ερώτηση για την παρακολούθηση. Ο κ. Ανδρουλάκης, χθες, δήλωσε ότι αν αυτό είχε συμβεί στο κινητό του κ. Μητσοτάκη και του κ. Τσίπρα, τι θα είχε συμβεί στη χώρα; Άφησε υπονοούμενο ότι κάποιες από τις υπηρεσίες της Κυβέρνησης δεν έκαναν σωστά τη δουλειά τους, αδράνησαν. Και άλλη μια ερώτηση, σχετικά με τις υποδομές. Κάνατε λόγο για μια νέα βάση έργων υποδομών, με αφορμή το νέο πρόγραμμα Μεταφορών 2021-2027, όπου θα ελέγξει τον χαρακτήρα των υποδομών στη χώρα μας. Ένα πρόγραμμα της τάξης, αν δεν κάνω λάθος, 2,2 δισ. ευρώ. Τι εννοείτε όταν λέτε «μια άλλη βάση δεδομένων στα έργα υποδομής»; Πού θα ισχύει αυτή; Ποιοι θα πρωταγωνιστήσουν εδώ; Τι θα αλλάξει;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Σε ό,τι αφορά στο πρώτο σκέλος νομίζω ότι η εισήγησή μου καλύπτει την ερώτησή σας. Σας απάντησα πλήρως ποια ήταν η θέση μας από την αρχή, τι κάναμε και τι θα κάναμε σε κάθε περίπτωση που υπήρχε υπόψη μας μια τέτοιου είδους πληροφορία ή ένδειξη απόπειρας παρακολούθησης κινητού τηλεφώνου πολιτικού ή πολίτη. Αυτός ο δρόμος που είπαμε ότι επιβάλλεται, ότι πρέπει να ακολουθηθεί, θα πρέπει να ακολουθείται πάντα. Δεν έχω καταλάβει το δεύτερο σκέλος της ερώτησής σας. Η Κυβέρνησή μας υλοποιεί ένα τεράστιο πρόγραμμα, σε ό,τι αφορά τις υποδομές που αφορά στο σύνολο της ελληνικής επικράτειας. Ολοκληρώνονται, ξεκινούν, εξελίσσονται μεγάλα έργα υποδομών σε όλη τη χώρα που χρηματοδοτούνται από διαφορετικά και πολλά χρηματοδοτικά εργαλεία.

ΣΤ. ΑΝΤΩΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Πώς σχολιάζετε τις δηλώσεις του βουλευτή Μπάμπη Παπαδημητρίου ότι τα τηλέφωνα παρακολουθούνται;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν έχω υπόψη μου ακριβώς τις δηλώσεις. Φαντάζομαι ότι θα αναφέρεται σε ενδεχόμενο κίνδυνο, κινητά τηλέφωνα που έχουν αυτά τα χαρακτηριστικά να μπορούν να παρακολουθούνται  από αυτά τα λογισμικά, να είναι πιθανόν να πέσουν θύματα τέτοιου είδους απόπειρας.

Φ. ΧΑΡΙΣΗ: Η ιστοσελίδα μου έφερε χθες στη δημοσιότητα την περίπτωση 40χρονου νεφροπαθή σε τελικό στάδιο, που παρ’ ότι έχει βρει συμβατό δότη, παραμένει επί τέσσερις μήνες σε αναμονή, επειδή στο Ιπποκράτειο Νοσοκομείο της Θεσσαλονίκης, δεν υπάρχουν αναισθησιολόγοι. Να σας θυμίσω ότι πρόσφατα, κύριε Εκπρόσωπε, στο ίδιο νοσοκομείο υπήρξε κι άλλος ασθενής, που για τον ίδιο λόγο έχασε μεταμόσχευση ήπατος. Πώς σκοπεύει η Κυβέρνηση να λύσει αυτό το τόσο σημαντικό θέμα.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Είναι ένα πολύ σημαντικό υπαρκτό πρόβλημα αυτό, όχι μόνο για τους αναισθησιολόγους, αλλά και για άλλες ιατρικές ειδικότητες. Κυρίως, όμως, με τους αναισθησιολόγους το ζήτημα είναι αρκετά σοβαρό, γι’ αυτό ακριβώς το λόγο πήραμε μια σειρά από πρωτοβουλίες, προσπαθώντας να δώσουμε κίνητρα το προηγούμενο διάστημα, για να εντάξουμε και στο Εθνικό Σύστημα Υγείας, όσο το δυνατόν περισσότερους αναισθησιολόγους μπορούμε. Κίνητρα τα οποία δεν απέδωσαν αυτό που θέλαμε, αυτό που προσδοκούσαμε και σε κάθε περίπτωση αυτό που χρειάζεται το Σύστημα. Θα συνεχίσουμε τις προσπάθειες προς την κατεύθυνση αυτή. Φαντάζομαι, ειδικά για περιστατικά σαν και αυτά που λέτε, ότι θα πρέπει, εκτός από τη συνεχιζόμενη προσπάθεια διαχείρισης αυτού του υπαρκτού προβλήματος, ενδεχομένως να υπάρξουν και πιο στοχευμένες παρεμβάσεις. Φαντάζομαι ότι το Υπουργείο Υγείας, σε συνεννόηση με το Νοσοκομείο και τις αρμόδιες υγειονομικές Υπηρεσίες εδώ, σίγουρα προβληματίζονται και θα επεξεργάζονται λύσεις προς την κατεύθυνση αυτή.

Θ. ΑΠΟΤΑ: Το τελευταίο διάστημα οι υγειονομικοί με ανακοινώσεις τους αναφέρουν ότι λιγόστεψαν επικίνδυνα, συγκριτικά με πέρυσι, εξαιτίας αναστολών, εξαιτίας συνταξιοδοτήσεων, νοσήσεων, «κρούουν καμπανάκι», για το πώς θα διαμορφωθεί η κατάσταση από το φθινόπωρο και τονίζουν την επιτακτική ανάγκη ενίσχυσης του Εθνικού Συστήματος Υγείας και παράλληλα τονίζουν και την ανάγκη να αρθούν οι αναστολές. Ποια είναι η θέση της Κυβέρνησης;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η προσπάθεια για την ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Υγείας συνεχίζεται. Συνεχώς βγαίνουν προκηρύξεις που προσθέτουν γιατρούς, νοσηλευτές στο Σύστημα. Στην κατεύθυνση αυτή δουλέψαμε το προηγούμενο διάστημα, θα εξακολουθούμε να δουλεύουμε προς την κατεύθυνση αυτή και τώρα. Σε ό,τι αφορά στους υγειονομικούς που βρίσκονται σε αναστολή, ισχύουν τα όσα έχει πει ο κ. Πλεύρης το προηγούμενο διάστημα. Υπάρχει μία απόφαση μέχρι το τέλους του χρόνου και πάνω σε αυτήν την απόφαση βρισκόμαστε αυτή τη στιγμή.

Δ. ΣΥΡΜΑΤΣΗΣ: Με τα σημερινά δεδομένα και τις εκλογές στο τέλος της τετραετίας, επανήλθαν, μήπως, στο τραπέζι οι σκέψεις για μετάθεση των αυτοδιοικητικών εκλογών, ώστε να μην συμπέσουν πολλές εκλογικές αναμετρήσεις σε λίγους μήνες;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όχι. Δεν υπάρχει καμία τέτοια σκέψη.

Χ. ΔΗΜΑΡΑΣ: Θέλω να μας πείτε λίγο περισσότερα πράγματα για το τι συζητήσατε με τον κ. Ζέρβα σε ό,τι αφορά στο Μουσείο Ολοκαυτώματος, το γήπεδο του ΠΑΟΚ. Επίσης, για το γήπεδο του Άρη, αν υπάρχει κάποια εξέλιξη, γιατί γνωρίζουμε ότι το παρακολουθείτε πολύ στενά. Κι αν συζητήσατε κάτι για το Ψήφισμα που υπήρξε από το τελευταίο Δημοτικό Συμβούλιο για επιστροφή των υγειονομικών σε αναστολή στα νοσοκομεία  -πάνω σε αυτό που ρώτησε, δηλαδή,  και η συνάδελφος- αν σας είπε για την ανάγκη αυτή να ενισχυθούν, δηλαδή, τα νοσοκομεία στη Θεσσαλονίκη.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Συζητήσαμε, καταρχήν, για μια σειρά από ζητήματα που αφορούν και στις παρεμβάσεις της Δημοτικής Αρχής, σε ευρεία γκάμα θεμάτων. Σε ό,τι αφορά στα θέματα αυτά, συζητήσαμε για τον τρόπο με τον οποίο η καλή συνεργασία μεταξύ Τοπικών Αρχών και Κεντρικής Κυβέρνησης κατάφερε γρήγορα να ξεπεράσει διάφορα γραφειοκρατικά προβλήματα, είτε χωροθέτησης, είτε έκδοσης αποφάσεων, προκειμένου να περάσουμε στο επόμενο επίπεδο, στην επόμενη τροχιά υλοποίησης των έργων. Σε ό,τι αφορά στο Ψήφισμα, μου ανέφερε ο κύριος Δήμαρχος την έκδοση του Ψηφίσματος και στη συζήτηση που έγινε, προφανώς, τέθηκε το θέμα της ανάγκης ενίσχυσης συνολικά των νοσοκομείων και στη Θεσσαλονίκη. Του επανέλαβα ποια είναι η θέση της Κυβέρνησης μέχρι αυτή τη στιγμή που μιλάμε για το θέμα των νοσηλευτών, που, εξαιτίας του γεγονότος ότι είναι ανεμβολίαστοι, παραμένουν εκτός της Υπηρεσίας τους, των νοσοκομείων. Συνεχίζεται και για τις υπόλοιπες ανάγκες που υπάρχουν στη Θεσσαλονίκη, ανάμεσα σε αυτές και για το γήπεδο του Άρη, στενή συνεργασία, προκειμένου γρήγορα να δρομολογηθούν εξελίξεις και να περάσουμε στο επόμενο στάδιο. Ο Δήμαρχος, γενικώς, έχει την ανησυχία να γίνονται και να προχωρούν πράγματα που να απαντούν στις ανάγκες των κατοίκων της πόλης, αναβαθμίζοντας τις υποδομές και μέσα από τις υποδομές, την ποιότητα της ζωής, αλλά και την ελκυστικότητα της Θεσσαλονίκης ως προορισμό, κάτι που, νομίζω, διαπιστώνει ο καθένας. Την τελευταία περίοδο, παρά τα προβλήματα που αναμέναμε να αντιμετωπίσουμε εξαιτίας του γεγονότος ότι μετά τον πόλεμο της Ρωσίας εναντίον της Ουκρανίας, δεν υπάρχει, πλέον, τουριστική ροή από εκεί προς την πόλη, παρά το γεγονός αυτό, νομίζω ότι είναι ιδιαίτερα ικανοποιητικά -ίσως το λέω και έτσι πολύ σεμνά,- τα αποτελέσματα, στο κομμάτι του τουρισμού για την πόλη της Θεσσαλονίκης.

Λ. ΘΕΟΔΩΡΑΚΙΔΗΣ: Κύριε Υπουργέ, με συγχωρείτε, αλλά δεν έχω καταλάβει και θα ήθελα να επιμείνω λίγο σε αυτό, βέβαια το ερώτημά μου είναι το επόμενο που θα ακολουθήσει. Τελικά, η Κυβέρνηση γνωρίζει αν παρακολουθούνται τηλέφωνα πολιτικών στην Ελλάδα; Και το δεύτερο που θα ήθελα να σας ρωτήσω, γιατί είναι σε εξέλιξη μια πολύ σημαντική επίσκεψη στην Αθήνα της Γερμανίδας Υπουργού Εξωτερικών και θα ήθελα, μεταξύ άλλων, να σας ρωτήσω εάν στην ατζέντα των συζητήσεων υπάρχουν και θέματα γερμανικών αποζημιώσεων.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Κάθε καταγγελία που γίνεται για απόπειρα παρακολούθησης τηλεφώνου,  διερευνάται μέσα από τις αρμόδιες Αρχές, και με βάση την κατάληξη που έχει η έρευνα, βγάζουμε όλοι τα συμπεράσματά μας και βεβαίως, εάν τα συμπεράσματα είναι ότι υπάρχει απόπειρα παρακολούθησης, η Κυβέρνηση, εφαρμόζοντας τους νόμους, αξιοποιώντας ή θεσμοθετώντας καινούρια εργαλεία, εργαλεία που αναζητά ολόκληρος ο κόσμος σε ό,τι αφορά αυτά τα κακόβουλα λογισμικά, θα κάνει ό,τι πρέπει, ό,τι απαιτείται σε ένα Κράτος Δικαίου, έτσι ώστε οι ένοχοι να βρεθούν ενώπιον των ευθυνών τους. Η ατζέντα με την Γερμανίδα Υπουργό Εξωτερικών έχει να κάνει με πολλά διμερή θέματα και με θέματα ευρύτερα της περιοχής.

Φ. ΚΛΙΑΤΣΗ: Κύριε Οικονόμου, μιας και αναφερθήκατε ξανά στη συνάντηση με τον κ. Ζέρβα, ειπώθηκε κάτι για τα κονδύλια πυρόσβεσης και πυροπροστασίας; Κάθε χρόνο η Θεσσαλονίκη παίρνει το ποσό των 73.000 ευρώ. Μετά τις πυρκαγιές των τελευταίων ημερών, ο κ. Πέτσας έδωσε έξτρα πέντε εκατομμύρια ευρώ και κάτι στους Δήμους. Ωστόσο, η Θεσσαλονίκη έχει εξαιρεθεί από τους Δήμους αυτούς. Υπήρξε κάποια ενημέρωση σχετικά με αυτό; Ευχαριστώ.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όχι, αυτό το θέμα δεν το συζήτησα με τον κ. Ζέρβα. Είμαι σίγουρος, όμως, νομίζω ήταν χθες εδώ ο κ. Πέτσας, ότι θα το κουβέντιασε με τον αρμόδιο Υπουργό.

Ν. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αφορά πάλι τις εκλογές το ερώτημά μου. Ανακοινώθηκε η απογραφή πριν από δύο εβδομάδες. Και επειδή υπάρχει μια μεγάλη κουβέντα για το με ποια βάση και με ποιους αριθμούς θα γίνουν οι επόμενες εθνικές εκλογές. Τι ισχύει;  Ποιες είναι οι σκέψεις αυτή τη στιγμή; Θα ισχύσουν τα καινούργια νούμερα, δηλαδή, της απογραφής του 2021, τα οποία, όπως λένε όλες οι αναλύσεις, θα ανατρέψουν σε πολλές περιοχές τις εκλογικές έδρες;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Σύμφωνα με τον Νόμο και με τις προσεγγίσεις και τις εκτιμήσεις του Υπουργείου Εσωτερικών, στις επόμενες εκλογές το 2023 κατά πάσα πιθανότητα θα πάμε με τη νέα απογραφή.

ΑΓΓ. ΑΓΓΕΛΙΔΗΣ: Είναι τα μέλη της Κυβέρνησης έτοιμα να μεταβούν στη Δαδιά, για να βγάλουν selfie με φόντο τα καμένα, όπως σας κατηγόρησε το Γραφείο Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Στη Δαδιά έγινε μια πολύ μεγάλη προσπάθεια από το σύνολο του κρατικού μηχανισμού. Αρκετές ημέρες το συντονισμό είχε ο ίδιος ο κ. Στυλιανίδης. Ήταν εκεί ο κ. Αμυράς, ήταν ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας. Ήταν ανώτατοι αξιωματικοί του Πυροσβεστικού Σώματος. Δόθηκε πολύ μεγάλη μάχη για να αντιμετωπιστεί μια πυρκαγιά  που από τη φύση της σε τέτοια οικοσυστήματα είναι και δύσκολο και χρονοβόρο να κατασβεστεί. Νομίζω ότι υποκρύπτει πολύ μεγάλη έλλειψη σεβασμού, κατ’ αρχήν, προς τους ανθρώπους που μέρα και νύχτα ήταν στο πεδίο για να σώσουν αυτό το σπάνιο οικοσύστημα στη Δαδιά και να αντιμετωπίσουν τις πυρκαγιές. Στους ανθρώπους που γενικώς έρχονται αντιμέτωποι με έναν αριθμό, όπως σας είπα και προηγουμένως, 50 πυρκαγιών ανά ημέρα και πολλές από αυτές καταφέρνουν και τις αντιμετωπίζουν πολύ γρήγορα, έτσι ώστε να μην γίνουν γνωστές πουθενά. Αυτού του είδους οι εξυπνάδες, οι κουτοπονηριές και η  απόπειρα δημιουργίας πολιτικού οφέλους από τις φυσικές καταστροφές, όταν ακόμα, μάλιστα, βρισκόμαστε ούτε καν στη μέση της αντιπυρικής περιόδου, νομίζω ότι είναι τελείως μακριά από τη σοβαρότητα και την υπευθυνότητα με την οποία πρέπει να αντιμετωπίζουμε ένα πρόβλημα που δεν είναι ελληνικό, που είναι πανευρωπαϊκό και παγκόσμιο. Βλέπει κανείς τι έγινε το τελευταίο διάστημα στην Ισπανία, τι έγινε στη Γαλλία, τι έγινε στη Μεγάλη Βρετανία, που βρέθηκαν αντιμέτωπες με πρωτόγνωρες πυρκαγιές και φυσικές καταστροφές.

Ρ. ΛΕΠΙΔΟΥ: Να ρωτήσω κάτι ακόμη. Είπατε στην εισαγωγή σας για όλο το πρόγραμμα που έχετε κάνει και στηρίζετε τα νοικοκυριά σε θέματα ρεύματος, αυξήσεων και όλα αυτά. Μην λέμε τα ίδια. Ωστόσο, η ξηρασία στη Δυτική Ευρώπη προβληματίζει και πυροδοτεί επιπλέον αύξηση στην τιμή ρεύματος. Αν αλλάξουν τα δεδομένα και πάμε πιο ψηλά, υπάρχουν περιθώρια για κάτι ακόμη;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ό,τι δυνατότητα δημοσιονομική υπάρχει, ό,τι επιπλέον κερδίζουμε από την οικονομική μας πολιτική και την ανάπτυξη, αυτόματα γίνεται κοινωνικό μέρισμα για να βοηθήσουμε τον κόσμο να ανταπεξέλθει στις συνέπειες της εισαγόμενης ακρίβειας σε όλες τις πτυχές του οικονομικού του βίου.

ΛΑΖ. ΘΕΟΔΩΡΑΚΙΔΗΣ: Κύριε Υπουργέ, αναφερθήκατε διεξοδικά λίγο νωρίτερα, για άλλη μια φορά, στα μέτρα που παίρνει η Κυβέρνηση για τη στήριξη νοικοκυριών, επιχειρήσεων, ενεργειακή κρίση, κ.λ.π.. Ένα σύντομο σχόλιο δικό σας θα ήθελα, αναφορικά με τα δεδομένα της ΕΚΠΟΙΖΩ όπου δείχνει πως 9 στους 10 περίμεναν κάτι περισσότερο, πολύ περισσότερα από το power pass. Τη δική σας σκέψη θα ήθελα.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ο κόσμος όταν αντιμετωπίζει δυσκολίες πάντοτε θέλει περισσότερα. Από την άλλη πλευρά, οι αντοχές της οικονομίας δεν είναι απεριόριστες, οι δυνατότητες δεν είναι ατελείωτες. Δεύτερον, πάντοτε οφείλουμε να κρατούμε δυνάμεις και εφεδρείες γιατί έχουμε μπροστά μας αχαρτογράφητα νερά, σε ό,τι αφορά μια σειρά από ζητήματα και στα ενεργειακά, ενδεχομένως και σε άλλες κατηγορίες. Η Κυβέρνησή μας τρέχει το μεγαλύτερο ή ένα από τα μεγαλύτερα προγράμματα στήριξης σε ό,τι αφορά την ενεργειακή ακρίβεια. Ήδη, με τον καινούργιο τρόπο τιμολόγησης οι πολίτες θα πληρώνουν κατά 90% μικρότερες αυξήσεις, σε σχέση με αυτές που θα πλήρωναν αν δεν υπήρχε το πρόγραμμα. Κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν μέσα στο πλαίσιο των αντοχών της οικονομίας. Αξιοποιούμε κάθε δυνατότητα που υπάρχει, προκειμένου να στεκόμαστε στο πλευρό της κοινωνίας και των πολιτών, διαχειριζόμενοι επάλληλες, πολλαπλές, εισαγόμενες κρίσεις που όμοιές τους δεν έχει ζήσει η Ευρώπη από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά.

Ευχαριστώ πολύ. Καλές διακοπές.