Καλό μεσημέρι.

Οι πυρκαγιές είναι μια από τις επιπτώσεις της σφοδρής κλιματικής κρίσης που  πλήττει την ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου και την Ευρώπη. Το φαινόμενο μάλιστα φέτος έπληξε, έως σήμερα, περισσότερο άλλες χώρες, όπως η Γαλλία και η Ισπανία. Οι φωτιές εκεί δυστυχώς -όπως είναι γνωστό- έχουν προκαλέσει μεγάλες απώλειες σε ανθρώπινες ζωές και τεράστιες ζημιές. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν πλήττεται και  η Ελλάδα. Τουναντίον. Αντιμετωπίζουμε εκατοντάδες πυρκαγιές κάθε εβδομάδα, υπό εξαιρετικά αντίξοες καιρικές συνθήκες.

Μόνο το τελευταίο τριήμερο είχαμε 141 πυρκαγιές. Μόνο το τελευταίο τριήμερο ο κρατικός μηχανισμός κλήθηκε να αντιμετωπίσει 141 φωτιές. Το σύνολο των πυρκαγιών αντιμετωπίστηκε με την άμεση ανταπόκριση του μηχανισμού δασοπυρόσβεσης και οι περισσότερες τέθηκαν υπό έλεγχο σε πρώτο χρόνο με την επέμβαση των επίγειων, αλλά και εναέριων δυνάμεων. Και αυτό δεν έγινε στην τύχη, αλλά γιατί ακολουθείται το πλάνο που έχουμε διαμορφώσει όλο το προηγούμενο διάστημα και γιατί αξιοποιούνται όλες οι κινήσεις, αλλά και όλες οι πρόνοιες που προληπτικά είχαν πραγματοποιηθεί την προηγούμενη περίοδο.

Παρά ταύτα υπάρχουν πυρκαγιές -από αυτές τις 141- που ο άμεσος έλεγχός τους δεν είναι πάντοτε εφικτός. Την ώρα αυτή  βρίσκονται σε εξέλιξη τρείς κυρίως  πυρκαγιές: Στη Δαδιά Έβρου. Πρόκειται για μια κρίσιμη, πολύ δύσκολη πυρκαγιά. Η προσπάθεια που καταβάλλεται είναι τεράστια καθόσον το Εθνικό Πάρκο Δαδιάς είναι ένα πολύτιμο και μοναδικής οικολογικής σημασίας δασικό οικοσύστημα. Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος της δυσκολίας, μιλάμε για ένα πάρκο 420.000 στρεμμάτων με πολύ πυκνή βλάστηση, δύσβατη γεωμορφολογία κάτι που καθιστά σχεδόν αδύνατη την πρόσβαση σε πολλά σημεία  και με συνεχείς εναλλαγές της έντασης και της κατεύθυνσης του ανέμου. Μέχρι τώρα έχουν εξασφαλιστεί τα χωριά Δαδιά και Λυκόφως, εξελίσσεται καλά η αντιμετώπιση του μετώπου βορειοανατολικά, βορειοδυτικά και δυτικά. Η προσπάθεια εστιάζεται στο νοτιοδυτικό μέτωπο για να αναχαιτιστεί η πυρκαγιά πριν από το σκληρό πυρήνα Α1 του Πάρκου. Στην περιοχή επιχειρούν αδιάκοπα -από την πρώτη στιγμή- 320 πυροσβέστες, 13 ομάδες Δασοκομάντο και πεζοπόρων, 75 οχήματα, 10 αεροσκάφη και 13 ελικόπτερα. Βρίσκεται συνεχώς εκεί ο Υπουργός Πολιτικής Προστασίας και Κλιματικής Κρίσης, ο κ. Στυλιανίδης, συντονίζει άλλα κυβερνητικά κλιμάκια και το σύνολο του κρατικού μηχανισμού. Συνδράμουν δασικές υπηρεσίες, δυνάμεις του Στρατού, Πολιτική Προστασία, Δήμος και εθελοντικές οργανώσεις.

Έχουμε την πυρκαγιά επίσης που ξεκίνησε στο Σταυρό της Λέσβου, έχουμε ενεργές εστίες στη βορειοανατολική πλευρά, όπου επικεντρώνεται η προσπάθεια των επίγειων και εναέριων δυνάμεων. Στην περιοχή επιχειρούν 30 οχήματα, 85 πυροσβέστες, 5 ομάδες Δασοκομάντο και πεζοπόρων τμημάτων, 9 αεροσκάφη και 3 ελικόπτερα.

Τέλος, στην πυρκαγιά της Κρέστενας η προσπάθεια αυτή τη στιγμή επικεντρώνεται πριν από τον ορεινό όγκο της Σμέρνας. Στην περιοχή επιχειρούν 7 ομάδες Δασοκομάντο και πεζοπόρων τμημάτων, 125 πυροσβέστες, 52 οχήματα, 6 αεροσκάφη και 4 ελικόπτερα. Όπως είναι γνωστό γίνονται πολύ τακτικές ενημερώσεις από την Πυροσβεστική Υπηρεσία και θα καλούσαμε όλους να δίνουν έμφαση σε αυτές τις ενημερώσεις, να αξιοποιούν τα στοιχεία που δίνονται από εκεί και όχι από κάποια άλλα πράγματα που ακούγονται από μεμονωμένους σχολιαστές, που δεν έχουν τη δυνατότητα πλήρους γνώσης για το πώς εξελίσσονται οι πυρκαγιές, τι δυνάμεις είναι στο πεδίο και πως πηγαίνει η αντιμετώπισή τους.

Θέλω να πω με ειλικρίνεια κάτι που τονίσαμε από την πρώτη στιγμή. Από την περσινή δυσάρεστη εμπειρία πήραμε μαθήματα, αναδιοργανωθήκαμε και μπορούμε να διαχειριστούμε τα φαινόμενα -σε επίπεδο πρόληψης και διαχείρισης- καλύτερα από προηγούμενες περιόδους. Σε ένα τέτοιας έκτασης φαινόμενο -σας μίλησα για 141 πυρκαγιές το τελευταίο τριήμερο- το οποίο δεν πρόκειται να απαλυνθεί όσο δεν υπάρχουν δραστικές περιβαλλοντικές πρωτοβουλίες σε παγκόσμιο επίπεδο, οι  άμεσες ζημιές, αλλά και οι ευρύτερες επιπτώσεις από τις πυρκαγιές είναι, δυστυχώς, αναπόφευκτες. Όποιος ισχυρίζεται ότι υπάρχει τρόπος για να μην ξεσπάσουν πυρκαγιές ή να αντιμετωπιστούν όλες από τα πρώτα λεπτά και με τον τρόπο αυτό να μην προκληθούν ζημιές είναι απλώς εκτός πραγματικότητας. Εκείνο που μπορούμε να κάνουμε, και ήδη κάνουμε, είναι να είμαστε καλύτερα προετοιμασμένοι ώστε να αντιμετωπίσουμε το φαινόμενο και να διαχειριστούμε τις επιπτώσεις του.  Με περισσότερα υλικά μέσα, με περισσότερες ανθρώπινες δυνάμεις, με καλύτερο συντονισμό,  για να μπορεί ο κρατικός μηχανισμός να  ανταποκρίνεται όλο και καλύτερα σε ένα πρόβλημα που όπως παρακολουθούμε δεν είναι ελληνικό, αλλά είναι παγκόσμιο. Η συνολική εικόνα είναι δύσκολη, αλλά, έως σήμερα, είναι σαφώς καλύτερη από πέρσι, σε κάθε επίπεδο και συνεχίζουμε την προσπάθεια για να έχουμε τις λιγότερες δυνατές επιπτώσεις.

Δεν θριαμβολογούμε, δεν κομπάζουμε, αλλά ούτε θεωρητικολογούμε. Έχουμε καταφέρει -με μελέτη των δεδομένων και των βέλτιστων διεθνών πρακτικών, με οργανωμένο σχέδιο, με τεχνογνωσία και επαγγελματισμό- να μην θρηνούμε ανθρώπινες απώλειες -είναι το πρώτο, το βασικό- και να μπορούμε να θέτουμε πια τις πυρκαγιές υπό έλεγχο σε συντομότερο χρονικό διάστημα από ό,τι στο παρελθόν. Η δική μας πολιτική είναι σαφής: Συνεχής προσπάθεια καλύτερης οργάνωσης, καλύτερη ανταπόκριση και ως προς τους χρόνους και ως προς την αποτελεσματικότητα στα φαινόμενα, προστασία της ανθρώπινης ζωής, περιορισμός των ζημιών στις ιδιωτικές περιουσίες και στις κρίσιμες δημόσιες υποδομές, προστασία των πληγέντων, τάχιστη αποζημίωση και αποκατάσταση των ζημιών.

Κλείνοντας, θέλω να επαναλάβω ότι τώρα είναι ώρα της προσπάθειας. Έχουμε ακόμη πολύ δρόμο μπροστά μας. Έχουμε ένα δύσκολο καλοκαίρι. Η ώρα των απολογισμών και των συγκρίσεων θα έρθει αργότερα.

Ολοκληρώνεται ο σχεδιασμός για την αναβίωση της περιοχής στο Μάτι

Θέλω να επισημάνω, καθώς τις μέρες αυτές συμπληρώνονται τέσσερα χρόνια από τη φονική πυρκαγιά στο Μάτι, ότι  βρισκόμαστε μόλις ένα βήμα πριν από την ολοκλήρωση του σχεδιασμού για τη συνολική αναβίωση της περιοχής. Από την πρώτη στιγμή που ανέλαβε την ευθύνη για τη διακυβέρνηση της χώρας η Κυβέρνησή μας, ξεκίνησε το σχεδιασμό ενός νέου οικισμού στην πυρόπληκτη περιοχή.

Με τη συνεργασία όλων των εμπλεκομένων φορέων και το συντονισμό της Προεδρίας της Κυβέρνησης προχώρησε ένα έργο που στο παρελθόν θα απαιτούσε πάνω από 10 χρόνια για να υλοποιηθεί. Ήδη, η  περιοχή διαθέτει σχέδιο πόλης, δηλαδή ένα πλήρως θεσμοθετημένο -με την έγκριση του Συμβουλίου της Επικρατείας- Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο που περιγράφει αναλυτικά τις χρήσεις γης, την οργάνωση του χώρου και τις πολεοδομικές κατευθύνσεις  για ένα πρότυπο οικισμό. Παράλληλα, με ταχείες διαδικασίες το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, σε συνεργασία με το ΤΕΕ, προχώρησε στο δεύτερο στάδιο του σχεδιασμού, δηλαδή στην εκπόνηση του Ρυμοτομικού Σχεδίου Εφαρμογής, που αφορά το σχεδιασμό για κάθε ιδιοκτησία και κοινόχρηστο χώρο στον οικισμό. Το  Σχέδιο ολοκληρώνεται αυτό το διάστημα -με τη συμμετοχή και των κατοίκων- και αναμένεται η περιβαλλοντική αδειοδότηση ώστε να προχωρήσει και το τελικό στάδιο που είναι η έκδοση της Υπουργικής Απόφασης, από τον Υφυπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κάτι που θα ολοκληρώσει τον πολεοδομικό σχεδιασμό σε επίπεδο οικοπέδου.

Η Κυβέρνηση, όπως έχουμε δεσμευτεί, μεριμνά για την πλήρη αποκατάσταση της ζωής στο Μάτι, τιμά με τον τρόπο αυτό έμπρακτα τη μνήμη των αδικοχαμένων συμπολιτών μας και διαμορφώνει ένα πρόγραμμα-πιλότο τόσο για πληγείσες περιοχές, όσο και για την πληρέστερη οχύρωση των αντίστοιχων οικισμών.

Για το πρόγραμμα «Τουρισμός για Όλους»

Μέσα στο πλαίσιο της πίεσης που έχουν διαμορφώσει οι επιπτώσεις των συνεχόμενων κρίσεων, μέσα στο πλαίσιο της ακρίβειας που βιώνουν οι συμπολίτες μας, η δυνατότητα φυγής και αποφόρτισης μέσω προγραμμάτων κοινωνικού τουρισμού είναι κομβικής σημασίας για μεγάλο κομμάτι του ελληνικού πληθυσμού. Παράλληλα, με το πρόγραμμα «Τουρισμός για Όλους» καταφέρνουμε να ενισχύσουμε και στοχευμένες περιοχές που επλήγησαν το προηγούμενο διάστημα από φυσικές καταστροφές.

Ύστερα από το μεγάλο ενδιαφέρον και την εντυπωσιακή ανταπόκριση του κόσμου στο  πρόγραμμα, «Τουρισμός για Όλους», ο  Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, αποφάσισε το διπλασιασμό των πόρων για τους δικαιούχους του προγράμματος. Έτσι στα 31 εκατ. ευρώ, που ήταν αρχικά ο προϋπολογισμός του προγράμματος, προστίθενται τώρα άλλα 30 εκατ. και οι δικαιούχοι θα φτάσουν συνολικά τους 400.000 συμπολίτες μας. Σημειώνεται ότι το πρόγραμμα προβλέπει την παροχή άυλης ψηφιακής κάρτας για την επιδότηση δαπανών σε ξενοδοχεία και καταλύματα, αξίας 150 ευρώ για κάθε δικαιούχο και 200 ευρώ για ΑμεΑ, με αναπηρία πάνω από 67%.

Τα νέα vouchers θα μπορούν να εξαργυρωθούν από τα μέσα Σεπτεμβρίου, μέχρι και τον Ιούνιο του 2023. Αφορούν συμπολίτες μας, που έχουν ήδη υποβάλει αίτηση στην πλατφόρμα vouchers.gov.gr, η οποία έκλεισε τα μεσάνυχτα της Πέμπτης 21 Ιουνίου και δεν θα έχουν αναδειχθεί δικαιούχοι στην ηλεκτρονική κλήρωση που θα  γίνει.

Νέα προγράμματα επαγγελματικής  κατάρτισης

Η Κυβέρνησή μας -με σχέδιο, επαγγελματισμό και κοινωνική ευαισθησία- έχει ξεκινήσει ένα διαρκή αγώνα για τη μείωση της ανεργίας, ο οποίος έχει οδηγήσει στη ραγδαία μείωσή της και έχει δώσει αισιόδοξη προοπτική σε εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους που τόσα χρόνια βρισκόντουσαν εκτός της παραγωγικής διαδικασίας.

Στο πλαίσιο αυτό, αύριο, Τρίτη 27 Ιουλίου, ανοίγει η πλατφόρμα υποβολής αιτήσεων για το πρόγραμμα που στοχεύει στην ανάπτυξη ψηφιακών και πράσινων δεξιοτήτων 80.000 ανέργων. Το κόστος του προγράμματος ανέρχεται στα 100 εκατ. ευρώ, από τα οποία τα 50 εκατ. -που θα καλύψουν 40.000 ανέργους-  διατίθενται στα Κέντρα Εκπαίδευσης και δια Βίου Μάθησης των 12 Α.Ε.Ι. που έχουν δηλώσει συμμετοχή και έχουν υποβάλει σχετική αίτηση για το πρόγραμμα.

Τα υπόλοιπα 50 εκατ. ευρώ θα διατεθούν σε 179 ειδικώς αδειοδοτημένα Κέντρα Δια Βίου Μάθησης που ανήκουν είτε σε ιδιώτες, είτε σε κοινωνικούς εταίρους, από τα προγράμματα των οποίων θα καλυφθούν οι υπόλοιποι 40.000 άνεργοι. Το φθινόπωρο θα ακολουθήσει δεύτερο μεγάλο πρόγραμμα συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης που θα αφορά στην αναβάθμιση των δεξιοτήτων 150.000 εργαζομένων και θα έχει προϋπολογισμό 188 εκατ. ευρώ.

Αλλάζει επίπεδο η αστυνομική εκπαίδευση

Ξεκίνησε στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής η συζήτηση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη για την αναβάθμιση της αστυνομικής εκπαίδευσης και την αναμόρφωση του πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας της Σχολής Αξιωματικών της Ελληνικής Αστυνομίας, καθώς και της Αστυνομικής Ακαδημίας. Πάγιος στόχος μας είναι η αποτελεσματική περαίωση του αστυνομικού έργου και η διασφάλιση των πολιτών. Η εκπαίδευση παίζει ένα καταλυτικό ρόλο στο στόχο αυτό.

Η Σχολή Αξιωματικών της Ελληνικής Αστυνομίας γίνεται Πανεπιστημιακή, αντίστοιχη των  Σχολών των Ενόπλων Δυνάμεων, με πολύ υψηλό επίπεδο γνώσεων και σπουδών. Θα έχει, δηλαδή, δικούς της καθηγητές που θα διδάσκουν τις βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές στους αστυνομικούς μας. Θα μπορεί επίσης να οργανώνει και να υλοποιεί, είτε αυτοδύναμα είτε  σε συνεργασία με Α.Ε.Ι. της χώρας ή αναγνωρισμένα εκπαιδευτικά Ιδρύματα του εξωτερικού, Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών, καθώς και να διεξάγει επιστημονική έρευνα σε τομείς ενδιαφέροντος της Ελληνικής Αστυνομίας.

Αναβάθμιση προβλέπεται και για την Αστυνομική Ακαδημία, για την Σχολή -δηλαδή- Αστυφυλάκων και τις Σχολές μετεκπαίδευσης, καθώς ανοίγουν ακόμα περισσότερο στο προσωπικό της ακαδημαϊκής κοινότητας.

Στο ίδιο νομοσχέδιο περιλαμβάνεται ρύθμιση με την οποία αυξάνεται η ισχύς των ελληνικών διαβατηρίων στα 10 χρόνια. Εναρμονίζεται, έτσι, η χώρα μας με αυτό που ισχύει σχεδόν στο σύνολο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Με τον τρόπο αυτό μειώνονται σημαντικά τα διοικητικά κόστη και  η γραφειοκρατία, απελευθερώνονται αστυνομικές δυνάμεις και βελτιώνεται  η εξυπηρέτηση του πολίτη και ιδιαίτερα των Ελλήνων του εξωτερικού.

Νομοσχέδιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την απλοποίηση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης και Υπεράκτια Αιολικά Πάρκα

Από την αρχή της θητείας μας, και ακόμα περισσότερο μετά την παγκόσμια ενεργειακή κρίση και την όξυνση της κλιματικής αλλαγής, έχουμε ξεκινήσει ένα τεράστιο πρόγραμμα αλλαγής της ενεργειακής πολιτικής στην Ελλάδα, με το οποίο θα οδηγηθούμε γρήγορα στην ενεργειακή αυτονομία και την προστασία του φυσικού μας πλούτου. Στη Βουλή βρίσκεται, ήδη, το νομοσχέδιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας που αφορά στην απλοποίηση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, τη θέσπιση πλαισίου για την ανάπτυξη των Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων, την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης και την προστασία του περιβάλλοντος. Αναλυτικότερα αντικείμενο του σχεδίου Νόμου, είναι:

-Η θέσπιση του πλαισίου για την ανάπτυξη Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων, που δίνει τη δυνατότητα να εγκατασταθούν αιολικοί σταθμοί σε θαλάσσιες περιοχές.

-Η απλοποίηση της διαδικασίας περιβαλλοντικής αδειοδότησης και ελέγχων.

-Η απλοποίηση των χρήσεων γης και στις ζώνες προστατευόμενων περιοχών.

-Η ρύθμιση θεμάτων Οργανισμού Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής (ΟΦΥΠΕΚΑ) και Πράσινου Ταμείου.

-Η ρύθμιση θεμάτων δασικών χαρτών και επιτρεπόμενων χρήσεων σε δάση/δασικές εκτάσεις.

-Η ρύθμιση θεμάτων χρηματοδότησης για την κατασκευή υποδομών φυσικού αερίου και για την κατασκευή έργων ηλεκτρικής ενέργειας.

-Η ρύθμιση θεμάτων κυκλικής οικονομίας.

Στο ίδιο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται δύο ρυθμίσεις που αφορούν στην αποζημίωση του πυροσβεστικού προσωπικού για πρόσθετη εργασία και μηνιαίο επίδομα υπηρετούντων στις Ειδικές Μονάδες Δασικών Επιχειρήσεων, ως έμπρακτη επιβράβευση στο τεράστιο έργο που προσφέρουν.

Σύμφωνα με την πρώτη ρύθμιση το πυροσβεστικό προσωπικό Γενικών Καθηκόντων που εκτελεί περιπολίες ή υπηρετεί σε πεζοπόρα τμήματα κατά τη διάρκεια της τρέχουσας αντιπυρικής περιόδου μπορεί, για την κάλυψη των αυξημένων επιχειρησιακών αναγκών δασοπυρόσβεσης, να διατίθεται για εκτέλεση πρόσθετης υπηρεσίας, εφόσον το επιθυμεί, μέχρι 4 οκτάωρα τον μήνα, πέραν του προβλεπόμενου ωραρίου εργασίας, με την καταβολή αποζημίωσης. Η αποζημίωση αυτή ορίζεται στο ύψος που προβλέπεται για την πέραν του πενθημέρου εργασία του προσωπικού αυτού, προσαυξημένη κατά 20% και χορηγείται με τις ίδιες προϋποθέσεις.

Με τη δεύτερη ρύθμιση προβλέπεται μηνιαίο επίδομα υπηρετούντων στις Ειδικές Μονάδες Δασικών Επιχειρήσεων.

Ευχαριστώ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

Β. ΓΙΑΚΟΥΜΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, θα ήθελα να ρωτήσω εάν εξετάζει η Κυβέρνηση, ο Πρωθυπουργός, να αναλάβει πρωτοβουλίες σε ό,τι αφορά στην ενεργειακή κρίση και να αποστείλει επιστολή, όπως διαβάζουμε, στα αρμόδια Όργανα της Κομισιόν, στην Πρόεδρο της Κομισιόν, ούτως ώστε να υπάρξει ένας ενιαίος συντονιστικός ρόλος από την Ευρώπη για το θέμα της ενέργειας, του φυσικού αερίου και ό,τι συνεπάγεται από αυτό.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όπως γνωρίζετε, η Ελληνική Κυβέρνηση, ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, έχει καταθέσει σειρά προτάσεων που αφορούν και την ασφάλεια της εφοδιαστικής αλυσίδας, αλλά και τις τιμές σε ό,τι αφορά στο φυσικό αέριο, γενικά την ενεργειακή κρίση με την οποία είναι αντιμέτωπη η Ευρώπη. Ο Πρωθυπουργός βρίσκεται σε συνεχή επικοινωνία με ομολόγους του, με αξιωματούχους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Συνεχίζουμε να υποστηρίζουμε τις απόψεις αυτές και κάθε ιδέα, κάθε πρόταση που έχουμε και που είμαστε πεπεισμένοι ότι συμβάλλει στην πιο αποτελεσματική αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης, θα τη μοιραζόμαστε και με τους υπόλοιπους ηγέτες των χωρών της Ευρώπης, αλλά και με τους αρμόδιους αξιωματούχους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Φ. ΠΑΝΤΑΖΗΣ: Σε συνέχεια του συγκεκριμένου θέματος. Τι προσδοκά η χώρα μας από την αυριανή Σύνοδο των Υπουργών Ενέργειας στις Βρυξέλλες, με δεδομένου και την πρόταση της Κομισιόν για μείωση κατά 15% της κατανάλωσης φυσικού αερίου;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Είναι μια πολύ σημαντική συνεδρίαση η αυριανή, ενόψει των ανησυχιών που υπάρχουν σε όλη την Ευρώπη, για την ενέργεια το επόμενο διάστημα. Να πω ότι η πρόταση αυτή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για οριζόντια μείωση 15%, έτσι όπως έχει διατυπωθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, λαμβάνοντας δηλαδή υπόψη τους μέσους όρους κατανάλωσης της τελευταίας πενταετίας, είναι μια πρόταση που δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή από τη χώρα μας. Γιατί αυτό, επί της ουσίας, για τη χώρα μας σημαίνει μείωση πάνω από 15%. Σημαίνει μείωση 24%. Η Ελλάδα αύριο θα επιδιώξει αλλαγή αυτής της πρότασης. Θα επιδιώξει να εξαιρεθεί η χώρα μας από αυτή τη μείωση. Εμείς εκείνο που θα συζητούσαμε θα ήταν η βάση σύγκρισης να ήταν η περασμένη χρονιά και όχι ο μέσος όρος της τελευταίας πενταετίας. Θεωρούμε ότι η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, έτσι όπως είχε πρωτοδιατυπωθεί, είναι μια πρόταση που δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή από τη χώρα μας για τους λόγους που σας είπα. Η Ελλάδα αύριο θα επιδιώξει εξαίρεση από αυτό. Αν αποφασιστεί κάποια μείωση, αυτή θα αποφασιστεί με βάση την προηγούμενη χρονιά και όχι με το μέσο όρο της πενταετίας.

ΙΑΣ. ΣΧΙΝΑΣ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Στα τέλη του περασμένου έτους, τον Δεκέμβρη του 2021 για την ακρίβεια, καταργήθηκαν μέσω Φ.Ε.Κ. επτά φορείς προστασίας εθνικών δρυμών σε όλη τη χώρα, δηλαδή διαχείριση προστατευόμενων περιοχών του δικτύου «Νatura 2000».  Μέσα στις περιοχές φορείς που καταργήθηκαν βρίσκεται, εκτός των άλλων, και το Πάρκο Δάσος Δαδιάς, Λευκίμης, Σουφλίου. Θα ήθελα να ρωτήσω, εάν μια τέτοια ενέργεια αποτελεί υποβάθμιση, όταν η Κυβέρνηση έχει υποστηρίξει κατ’ επανάληψη πως θα οχυρώσει τη χώρα απέναντι στη διαχείριση της κοινωνικής κρίσης και των φυσικών καταστροφών. Και ένα δεύτερο ερώτημα. Υπάρχουν καταγγελίες για την παρουσία μόλις τεσσάρων δασοφυλάκων για χιλιάδες στρέμματα στην περίπτωση του δάσους της Δαδιάς. Ισχύει κάτι τέτοιο;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Να πω πρώτα απ’ όλα, ότι οι φορείς διαχείρισης δεν καταργήθηκαν. Οι φορείς διαχείρισης αντικαταστάθηκαν από τις Μονάδες Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών, οι οποίες λειτούργησαν ως τμήματα ενός ενιαίου φορέα, του ΟΦΥΠΕΚΑ. Mε τον τρόπο αυτό, πετύχαμε όλο το προηγούμενο διάστημα να έχουμε πολύ πιο αποτελεσματική και ουσιαστική λειτουργία των μονάδων αυτών από ό,τι υπήρχε με τους φορείς διαχείρισης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ότι στις μισές περιοχές της χώρας υπήρχαν μόνο διοικητικά συμβούλια, χωρίς να υπάρχουν εργαζόμενοι για να προστατεύουν τις προστατευόμενες περιοχές. Με την αλλαγή, λοιπόν, αυτή που κάναμε, υπήρχε μια πολύ πιο ουσιαστική προστασία των περιοχών και μια πολύ πιο ουσιαστική και αποτελεσματική λειτουργία προς την κατεύθυνση αυτών που θέλαμε. Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τη Μονάδα Διαχείρισης Προστατευόμενης Περιοχής στον Έβρο, στη Δαδιά, αυτό που έγινε είναι ότι αυτόματα όλοι όσοι υπηρετούσαν στον Φορέα Διαχείρισης, μεταφέρθηκαν στον καινούριο Οργανισμό, στην καινούρια Διεύθυνση. Και μάλιστα όλο αυτό το διάστημα της πυρκαγιάς, στις πολύ δύσκολες και αντίξοες συνθήκες, έχουν διαδραματίσει καταλυτικό ρόλο, έχουν βοηθήσει πάρα πολύ τα στελέχη του κρατικού μηχανισμού για να γίνει ό,τι καλύτερο μπορεί να γίνει στην αντιμετώπιση μιας πολύ δύσκολης πυρκαγιάς, όπως πολύ δύσκολη είναι η αντιμετώπιση αυτής της πυρκαγιάς, σε κάθε αντίστοιχο χώρο, είτε αυτό είναι στη χώρα μας, είτε είναι στο εξωτερικό.

Ενδεικτικά, να σας αναφέρω, γιατί πρέπει να το πούμε και να το αναγνωρίσουμε στους ανθρώπους αυτούς, που υπηρετούν εκεί, ότι ο φορέας αντικαταστάθηκε και οι εκεί υπηρετούντες μεταφέρθηκαν όπως ήταν από τον Φορέα Διαχείρισης στη Μονάδα Διαχείρισης Προστατευόμενης Περιοχής και ότι καθοδήγησαν τους οδηγούς του Δ’ Σώματος Στρατού, προκειμένου να εκτιμηθεί η δυνατότητα μεταφοράς μεγάλων οχημάτων σε σημεία κλειδιά του δικτύου δασικών δρόμων, έτσι ώστε να διευκολυνθεί η πρόσβαση. Σε συνεργασία με τους αρμόδιους της Πολιτικής Προστασίας και την Περιφερειακή Ενότητα Έβρου επεξεργάστηκαν δεδομένα από δορυφορικές εικόνες που έχουν σε γνώση τους, προκειμένου να ετοιμαστεί ο σχετικός χάρτης, πάνω στο οποίο γίνεται η αντιμετώπιση της πυρκαγιάς. Πρότειναν να διανοιχτούν αντιπυρικές ζώνες με βάση την εμπειρία και τη γνώση του οικοσυστήματος και του χώρου που είχαν εκεί, πάνω σε υφιστάμενο μονοπάτι, ώστε ο κεντρικός πυρήνας προστασίας του Πάρκου να διχοτομηθεί και προς Βορρά και προς Νότο. Συνόδευσαν χειριστές μηχανημάτων και εργαλείων που βρέθηκαν στην περιοχή για να συνδράμουν το έργο της κατάσβεσης. Εξυπηρέτησαν όλη τη μέρα τους στρατιώτες, τους πυροσβέστες, το προσωπικό του κρατικού μηχανισμού που ήταν εκεί, προσφέροντάς τους κάθε αρωγή. Στο κτήριο της Μονάδας είχε εγκατασταθεί το Συντονιστικό στο οποίο ήταν και ο κ. Στυλιανίδης και όλοι οι υπόλοιποι.

Να αναφέρω ότι συνολικά στη Μονάδα Διαχείρισης στη Δαδιά εργάζονται 11 στελέχη, σε κάθε κατηγορία, τα οποία από την πρώτη στιγμή της πυρκαγιάς συνδράμουν στον κρατικό μηχανισμό εκεί. Επειδή, λοιπόν, αυτό είναι κάτι που ακούγεται στον δημόσιο διάλογο, τίποτα δεν καταργήθηκε. Αντικαταστάθηκε από ένα πιο λειτουργικό και πιο αποτελεσματικό σχήμα που λειτουργεί πολύ καλύτερα σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα, δεδομένου ότι, όπως σας είπα και πριν, σχεδόν στους μισούς φορείς διαχείρισης υπήρχαν μόνο διοικητικά Συμβούλια και τίποτε άλλο.

ΔΗΜ. ΓΚΑΤΣΙΟΣ: Χθες, ο Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ βρέθηκε σε μια περιοδεία στις εκτάσεις που επλήγησαν στις περιοχές της Ανατολικής Αττικής και εκεί, συνομιλώντας με τον Δήμαρχο της Παλλήνης, αναφέρθηκε σε έναν αριθμό κατοικιών που αντιμετώπισαν προβλήματα, ρωτώντας αν είναι 200 τα σπίτια αυτά. Και θέλω να σας ρωτήσω, αν ισχύει το νούμερο αυτό.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Νομίζω ότι πήρε ο κ. Τσίπρας την απάντησή του από τους Δημάρχους της περιοχής που ξέρουν την περιοχή τους καλύτερα από οποιονδήποτε άλλον. Αυτό που έχει σημασία κατ’ αρχήν για την Κυβέρνηση, αλλά και για τους πολίτες που έπαθαν τις ζημιές από την πυρκαγιά και που άλλαξε η ζωή τους, είναι ότι για κάθε ζημιά η Κυβέρνηση θα λάβει πρόνοια, έτσι ώστε να στηριχθεί ο κόσμος που υπέστη τις ζημιές. Να αποζημιωθεί, να είναι γρήγορη η στήριξη και η παρουσία της Πολιτείας δίπλα του, να νιώσει ο πολίτης το Κράτος στο πλευρό του σε αυτή τη δοκιμασία που περνά στη ζωή του, εξαιτίας μιας φυσικής καταστροφής. Αυτό για μας, είναι το πρώτο.

Από εκεί και πέρα, καλό είναι να μην είμαστε υπερβολικοί, να μην καταστροφολογεί κανείς. Να περιμένουμε τα ακριβή στοιχεία και την ακριβή εικόνα και να μην δείχνουμε ότι, εν πάση περιπτώσει, επιδιώκουμε ένα όσο το δυνατόν μεγαλύτερο αριθμό αρνητικών συμβάντων για να αναδείξουμε μια αντιπολιτευτική τακτική. Δεν είναι πολιτικό θέμα και πολιτικό ζήτημα οι φυσικές καταστροφές και οι πυρκαγιές. Η εικόνα που αντιμετωπίζουν όλες οι χώρες στον υπόλοιπο πλανήτη, νομίζω ότι συνηγορεί προς την κατεύθυνση αυτή. Βλέπουμε, δυστυχώς, απώλειες συνανθρώπων μας στις άλλες χώρες. Βλέπουμε εκτοπισμούς εκατοντάδων χιλιάδων ανθρώπων. Βλέπουμε χώρες που για πρώτη φορά έρχονται αντιμέτωπες με τέτοιας φύσης και τέτοιου είδους έκτασης φαινόμενα. Βλέπετε τι γίνεται στη Μ. Βρετανία, κοντά στο Λονδίνο. Καλό είναι να εστιάζουμε στο βασικό. Και το βασικό είναι η προσπάθεια να έχουμε όσο το δυνατόν μικρότερες επιπτώσεις και μικρότερες ζημιές και η Πολιτεία να στέκεται στο πλευρό εκείνων που έχουν ανάγκη από τη στήριξή της, εξαιτίας των ζημιών που υφίστανται.

Ν. ΑΡΜΕΝΗΣ: Είπατε ότι αυξάνεται η ισχύς των διαβατηρίων στα δέκα χρόνια. Για τα καινούρια ή και γι’ αυτά που έχουν ήδη εκδοθεί;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Για όσα θα εκδοθούν από την ψήφιση του νόμου και μετά. Η διάρκειά τους θα είναι πλέον δεκαετή.

ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, έχει πει σήμερα ο Πρόεδρος της Ένωσης Αξιωματικών Πυροσβεστικού Σώματος στο «MEGA» ότι αυτό το καλοκαίρι επιδιώκεται πολυδιάσπαση των δυνάμεων της Πυροσβεστικής από πλευράς των εμπρηστών. Έχετε εικόνα εσείς για συντονισμένες εμπρηστικές ενέργειες, πρώτον; Δεύτερον, έχετε εικόνα για εμπρησμούς στον Έβρο και στη Λέσβο, πέραν των όσων έχουν καταγγελθεί στην Ηλεία, στην εκλογική σας Περιφέρεια, στη Λαμία, στον Ασπρόπυργο, στη Σαλαμίνα, στην Παλλήνη, κ.λ.π.; Έχετε τέτοια εικόνα;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όλα διερευνώνται. Υπάρχουν περιοχές που έχουμε σοβαρές ενδείξεις ή υποψίες για κάτι τέτοιο. Για παράδειγμα, στην Ηλεία προβληματίζει το γεγονός ότι έχουμε πολύ μεγάλη συχνότητα πυρκαγιών. Ήδη, σήμερα βρίσκεται στην Ηλεία ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη, ο κ. Θεοδωρικάκος. Ανάμεσα στα άλλα θα αποτελέσει και αυτό αντικείμενο συζήτησης με τις αρμόδιες Αρχές εκεί. Το Ανακριτικό Τμήμα της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, η Ελληνική Αστυνομία και όλοι οι αρμόδιοι φορείς ψάχνουν προφανώς και προς αυτή την κατεύθυνση. Όπως, επίσης, πρέπει να αναδείξουμε και το γεγονός ότι είναι συνεχείς οι περιπολίες και από την Ελληνική Αστυνομία και από τον Στρατό και από τις εθελοντικές οργανώσεις σε δάση και σε ευαίσθητες περιοχές, κυρίως όταν οι ενδείξεις και ο βαθμός επικινδυνότητας είναι πολύ υψηλός, όπως είναι και σήμερα, στο επίπεδο 4 διαμορφωμένος.

ΔΗΜ. ΓΚΑΤΣΙΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, έχουμε έναν νέο κύκλο επίθεσης από την πλευρά του Προέδρου Erdoğan. Ανέφερε για παράδειγμα, κατηγόρησε τη χώρα μας, για παραβίαση της Συνθήκης της Λωζάνης και για καταπάτηση των δικαιωμάτων της μουσουλμανικής μειονότητας, την οποία αποκάλεσε μάλιστα και «τουρκική». Θα ήθελα ένα σχόλιό σας επ’ αυτού. Εάν σας προβληματίζει όλο αυτό το κλίμα που δεν λέει να πέσει ουσιαστικά.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν οδηγεί πουθενά η όξυνση της προκλητικότητας μέσω αυτής της επιθετικής ρητορικής της Τουρκίας. Το έχουμε πει πολλές φορές. Η προσπάθεια της τουρκικής πλευράς να φτιάξει μια δική της κατασκευή, τελείως μακριά από την πραγματικότητα του Διεθνούς Δικαίου, των Συνθηκών, της πραγματικότητας και της αληθινής ζωής, είναι μια προσπάθεια που έχει πέσει στο κενό και θα συνεχίζει να πέφτει στο κενό, διότι δεν εδράζεται σε πραγματικά στοιχεία, σε αληθινά γεγονότα. Δεν έχει καμία σχέση με το Διεθνές Δίκαιο και με την Ιστορία. Η Ελλάδα ψύχραιμα θα αντιμετωπίζει τις προκλήσεις αυτές με τα τεκμήρια που μας δίνει το Διεθνές Δίκαιο. Σε διπλωματικό επίπεδο θα αποδομούμε τους ισχυρισμούς αυτούς και σε κάθε περίπτωση παρακολουθούμε. Πάντοτε είμαστε έτοιμοι να αντιδράσουμε, τα αντανακλαστικά πάντοτε είναι ενεργοποιημένα. Οφείλουμε να είμαστε σε εγρήγορση όσο αυτό το κλίμα χαρακτηρίζει τις αντιδράσεις και την προσέγγιση της απέναντι πλευράς. Από την άλλη πλευρά, οφείλω να πω ότι η χώρα μας είναι και θα παραμείνει μια δύναμη σταθερότητας. Εκείνο που επιδιώκουμε είναι ηρεμία και σταθερότητα στο Αιγαίο και στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο, χωρίς αυτό φυσικά να σημαίνει ότι υπάρχει περίπτωση ποτέ να κάνουμε βήμα πίσω στα κυριαρχικά μας δικαιώματα και στα εθνικά μας δίκαια.

ΙΑΣ. ΣΧΙΝΑΣ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, σήμερα από τους προμηθευτές ανακοινώθηκαν τα νέα τιμολόγια χωρίς ρήτρα αναπροσαρμογής. Θα ήθελα να ρωτήσω εάν, εν τέλει, θα υπάρξει ουσιαστική ανακούφιση το επόμενο διάστημα για τους πολίτες και εάν θα δοθούν πραγματικές μειώσεις στους λογαριασμούς τους, καθώς θυμόμαστε πως, μέχρι πρότινος, κυβερνητικά στελέχη τόσο από το βήμα της Βουλής, όσο και από τα τηλεοπτικά πάνελ, είχαν επισημάνει πως οι πολίτες πιθανόν να δουν και μειώσεις που θα αγγίζουν έως και το 80%. Ισχύει κάτι τέτοιο; Θα φανεί το επόμενο διάστημα;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ισχύουν στο ακέραιο οι δεσμεύσεις του Πρωθυπουργού και της Κυβέρνησης. Μέσω του νέου τρόπου τιμολόγησης του τελικού καταναλωτή, έχουμε δεσμευτεί, επιδιώκουμε και θα πετύχουμε, οι πολίτες να πληρώνουν αυξήσεις από 70 έως 90% λιγότερο από εκείνο που θα πλήρωναν. Επαναλαμβάνω: Η επίπτωση των αυξήσεων στους λογαριασμούς τους να είναι 70 με 90% λιγότερο από το ποσό δηλαδή που θα κόστιζε η κιλοβατώρα, ανάλογα με το αν πρόκειται  για οικιακό καταναλωτή ή  αγρότη ή βιομηχανία, μετά την επιδότηση του Κράτους. Η αύξηση που θα πληρώσουν στην τελική τους τιμή ανάλογα με τις καταναλώσεις και τις περιπτώσεις, θα είναι 70 με 90% λιγότερο σε σχέση με αυτό που θα ήταν αν δεν υπήρχε αυτός ο καινούργιος τρόπος τιμολόγησης και η συνεχής στήριξη οικονομική της Κυβέρνησης στους λογαριασμούς της ηλεκτρικής ενέργειας.

Σας ευχαριστώ.

Υποβολή Θέματος

Με την συμβολή των ίδιων των πολιτών μπορούμε να βελτιώσουμε τα κακώς κείμενα που δυσκολεύουν την καθημερινότητα όλων μας.

Μπορείτε να μας αποστείλετε θέματα τα οποία βρίσκετε μπροστά σας, όχι με την έννοια της εξυπηρέτησης μεμονωμένων προσωπικών δυσκολιών, αλλά με κύριο σκοπό τη γενίκευση και αντιμετώπιση των γενεσιουργών αιτίων.

Η καταγραφή των θεμάτων που δυσκολεύουν την συλλογική μας καθημερινότητα θα γίνει αντικείμενο αξιολόγησης, ομαδοποίησης και επεξεργασίας, με κύριο σκοπό να χαρτογραφήσουμε τις ελλείψεις, να διερευνήσουμε τις δυνατότητες παρέμβασης και να οδηγηθούμε σε ευρύτερες κυβερνητικές πρωτοβουλίες και δράσεις που θα βελτιώνουν την ποιότητα ζωής.

Πριν να υποβάλετε το θέμα σας, δείτε τη σελίδα με τις Συχνές Ερωτήσεις.

Για την υποβολή των θεμάτων καθημερινότητάς σας, παρακαλούμε συμπληρώστε τη φόρμα.