Καλό μεσημέρι.

Θέλω να εκφράσω την οδύνη και θλίψη μας για την απώλεια δύο συνανθρώπων μας, πληρώματος πυροσβεστικού εναέριου μέσου. Χάθηκαν εν ώρα καθήκοντος στη Σάμο, σε μια από τις δεκάδες μάχες που δίνει καθημερινά ο κρατικός μηχανισμός για την αντιμετώπιση των πυρκαγιών. Τα συλλυπητήρια μας στις  οικογένειες τους.

Για τα 30 χρόνια από τη δολοφονία Αξαρλιάν

Συμπληρώνονται σήμερα 30 χρόνια από τη μέρα που οι τρομοκράτες της «17 Νοέμβρη»  δολοφόνησαν τον Θάνο Αξαρλιάν. Οι φιλελεύθεροι, οι δημοκράτες Έλληνες τιμούμε την μνήμη του και δεν ξεχνούμε ποτέ ποιοι είναι οι εχθροί της ζωής, της ενότητας, της ελευθερίας και της Δημοκρατίας.

«Νέοι ορίζοντες για τα Α.Ε.Ι.»

Συνεχίζεται σήμερα η συζήτηση και αναμένεται να ψηφιστεί το νομοσχέδιο «Νέοι ορίζοντες για τα Α.Ε.Ι.». Τη σημασία και τους βασικούς στόχους του νομοσχεδίου ανέδειξε εκτός από την Υπουργό, κυρία Κεραμέως και τους ομιλητές της Νέας Δημοκρατίας υπογράμμισε, χθες, ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης. Ο Πρωθυπουργός, ανάμεσα στα άλλα, ανέδειξε ότι το νομοσχέδιο κάνει πράξη αυτό που λέει ο τίτλος του: Ανοίγει πραγματικά νέους ορίζοντας για τα ελληνικά Πανεπιστήμια. Επισήμανε τις μεταρρυθμίσεις που προωθούνται και τις καινοτομίες που εισάγονται με στόχο την αναβάθμιση της ανώτατης εκπαίδευσης στην Πατρίδα μας. Υπογράμμισε ότι με την ψήφιση του νομοσχεδίου υλοποιείται το σύνολο των προγραμματικών δεσμεύσεων της  Νέας Δημοκρατίας.

Είναι το όγδοο κατά σειρά νομοθέτημα του Υπουργείου Παιδείας, με το οποίο συμπληρώνεται το πλέγμα αλλαγών για το οποίο είχαμε δεσμευτεί προεκλογικά. Από τη διετή προσχολική εκπαίδευση με την ξένη γλώσσα, μέχρι σχολείο των νέων δεξιοτήτων, το σχολείο των  σύγχρονων μαθημάτων και των δημιουργικών δραστηριοτήτων. Με τους 25.000 νέους διορισμούς εκπαιδευτικών -16.200 που έχουν γίνει μέχρι τώρα και άλλους 8.500 που αναμένονται-  τους πρώτους διορισμούς μόνιμων εκπαιδευτικών μετά από 12 χρόνια. Με τα 120 πρότυπα και πειραματικά σχολεία, τα οποία τυγχάνουν πάρα πολύ θετικής ανταπόκρισης από το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας, αλλά φυσικά και την έμφαση την οποία έχουμε δώσει στην εξειδικευμένη επαγγελματική γνώση.

Όλα αυτά εννοούσαμε, όταν λέγαμε από την αρχή ότι η δημόσια Παιδεία για την Κυβέρνησή μας είναι προτεραιότητα. Γιατί, όπως τόνισε χθες ο Πρωθυπουργός, η ισότητα δεν είναι η εξίσωση προς τα κάτω, αλλά το να δίνει ίσες ευκαιρίες σε ανθρώπους που έχουν τις ίδιες φιλοδοξίες. Πραγματικά προοδευτικός είναι εκείνος που φέρνει ίσες ευκαιρίες σε όλους, με σπουδές που συνεπάγονται ένα καλύτερο μέλλον.

Τώρα -όπως επισήμανε ο Πρωθυπουργός- το ελληνικό δημόσιο Πανεπιστήμιο απελευθερώνεται για να ανταποκριθεί στο διπλό καθήκον του: Να μορφώσει τους νέους Έλληνες, αλλά και να διαμορφώσει τη νέα Ελλάδα. Και στον ίδιο αναπτυξιακό ρόλο η Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, τα Πανεπιστήμιά μας, θα μπορούν πλέον να συγκροτούν στο εσωτερικό τους θερμοκοιτίδες νέων επιχειρήσεων.

Η μεταρρύθμιση στην ανώτατη εκπαίδευση προσφέρει ποιοτικότερη εκπαίδευση και πολλές δυνατότητες στη νεολαία που θέλει να προοδεύσει, στη νεολαία της δημιουργίας. Προσφέρει τα μέγιστα και στους καθηγητές που ενδιαφέρονται για την έρευνα και τη διδασκαλία. Το νομοσχέδιο βάζει στην άκρη όσους είναι υπέρ της βίας και της ανομίας και όσους βλέπουν στο Πανεπιστήμιο ένα  όχημα προσωπικών και κομματικών συμφερόντων.

Σε ετοιμότητα για την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας

Μείζονος σημασίας για το επόμενο διάστημα, πέρα από την εκρηκτική αύξηση των τιμών των καυσίμων, είναι και η ενεργειακή ασφάλεια στην Ευρώπη. Η κίνηση της Ρωσίας να θέσει εκτός λειτουργίας τον «Nord Stream 1» για 10 ημέρες για προγραμματισμένες εργασίες συντήρησης, έχει πυροδοτήσει έντονες ανησυχίες σε όλη την ήπειρό μας.  Μια διακοπή μπορεί να πλήξει περισσότερο ορισμένες χώρες, θα έχει όμως συνέπειες σε όλους. Ήδη, όπως ανακοίνωσε ο  Επίτροπος Οικονομίας, Paolo Gentiloni, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καταρτίζει και θα παρουσιάσει στις 20 Ιουλίου νέο σχέδιο για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης ακόμη και μπροστά στο σενάριο πλήρους διακοπής της ροής φυσικού αερίου από την πλευρά της Ρωσίας.

Η χώρα μας προετοιμάζεται από καιρό και λαμβάνει κάθε εφικτό μέτρο για την αντιμετώπιση ακόμη και του πιο ακραίου σεναρίου. Ειδικότερα:

-Ετοιμότητα για μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) με δύο πλοία ταυτόχρονα στις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας. Κατέπλευσε, σε χρόνο ρεκόρ, το ειδικό δεξαμενόπλοιο που σχεδόν διπλασιάζει την αποθηκευτική ικανότητα του σταθμού.

-Προμήθεια περισσότερου LNG με αντίστροφη ροή μέσω του αγωγού TAP από την Ιταλία, με την οποία υπάρχουν ήδη διεργασίες για αποθήκευση μεγάλης ποσότητας.

-Χρήση περισσότερου ντίζελ και λιγνίτη για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Οι πέντε μονάδες ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο έχουν ετοιμότητα, έτσι ώστε να έχουν  τη δυνατότητα χρησιμοποίησης diesel. Παράλληλα, οι διαθέσιμες λιγνιτικές μονάδες της Δ.Ε.Η. συνεχίζουν να λειτουργούν με τη σημερινή τους παραγωγική δυναμικότητα και δεν παρουσιάζουν ελλείψεις, ενώ το Σεπτέμβριο θα ξεκινήσει και η λειτουργία της νέας λιγνιτικής μονάδας, Πτολεμαΐδα 5.

Οι εθνικές μας πολιτικές είναι τέτοιες, που δημιουργούν ένα περιβάλλον ενεργειακής σταθερότητας. Οι κοινοτικές δυνατότητες, τις οποίες επιδιώκουμε από την πρώτη στιγμή, θα έλθουν να προστεθούν στις εθνικές. Χρειάζεται, όμως, όλοι να αλλάξουμε την ενεργειακή μας κουλτούρα, συμβάλλοντας έμπρακτα στον περιορισμό της σπατάλης ενέργειας.

Power Pass

 

Ξεκινά από αύριο, Παρασκευή 15/07, η καταβολή της έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης από   τον Κρατικό Προϋπολογισμό για την κάλυψη μέρους της αύξησης του κόστους κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος σε λογαριασμούς οικιακών καταναλωτών του εσωτερικού, που έχουν εκδοθεί κατά τη χρονική περίοδο 1η Δεκεμβρίου 2021 έως 31 Μαΐου 2022.

 

Συνολικά έχουν υποβληθεί  2.952.778 αιτήσεις, που αφορούν 2.530.597 φυσικά πρόσωπα.  Σημειώνεται ότι ένας δικαιούχος είχε το δικαίωμα να υποβάλει αίτηση πέραν της κύριας κατοικίας και για μισθωμένη κατοικία εξαρτώμενου τέκνου που σπουδάζει στην Ελλάδα.  Από τα 2,5 εκατ. φυσικά πρόσωπα, αναρτώνται άμεσα ενημερωτικά εκκαθάρισης για περίπου 1,9 εκατ. και τα οποία αναμένεται να πληρωθούν αύριο, με το ποσό να ανέρχεται σε 230 εκατ. ευρώ.  Για τα υπόλοιπα φυσικά πρόσωπα συνεχίζεται ο έλεγχος των στοιχείων και όσα εξ αυτών είναι δικαιούχοι αναμένεται να πληρωθούν την ερχόμενη εβδομάδα, μετά την έκδοση των σχετικών ενημερωτικών εκκαθαριστικών.

 

Λαμβάνοντας υπόψη ότι, ήδη, έχουν δεσμευτεί 280 εκατ. ευρώ για την υλοποίηση του μέτρου και ότι, για ορισμένους συμπολίτες μας, εκδόθηκαν εκκαθαριστικοί λογαριασμοί εντός Ιουνίου 2022 που αφορούσαν τη χειμερινή περίοδο, η Κυβέρνηση προχωρά σε επέκταση του μέτρου και για τους λογαριασμούς που έχουν εκδοθεί εντός Ιουνίου.

Νέο πρόγραμμα κοινωνικού τουρισμού για συνταξιούχους ελεύθερους επαγγελματίες

Από χθες ξεκίνησε η ηλεκτρονική υποβολή αιτήσεων δικαιούχων και παρόχων για το νέο πρόγραμμα κοινωνικού τουρισμού της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης, που απευθύνεται αποκλειστικά σε συνταξιούχους ελεύθερους επαγγελματίες (τ.ΟΑΕΕ). Οι αιτήσεις θα υποβάλλονται αποκλειστικά ηλεκτρονικά μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης του Ελληνικού Δημοσίου gov.gr έως και τις 18 Ιουλίου, ανάλογα με το τελευταίο αριθμό του ΑΦΜ τους. Το πρόγραμμα αφορά σε 25.000 επιταγές και ο συνολικός προϋπολογισμός ανέρχεται σε 3 εκατ. ευρώ.  Με το νέο πρόγραμμα ενισχύεται περαιτέρω ο εσωτερικός τουρισμός και προστίθεται μία ακόμη κατηγορία δικαιούχων στα προγράμματα κοινωνικής πολιτικής.

Με αυτές τις πολιτικές ενισχύουμε έμπρακτα στρώματα που δυσκολεύονται να πάνε διακοπές, εξαιτίας των κρίσεων ακρίβειας που προκάλεσε η πανδημία και ο πόλεμος στην Ουκρανία. Επίσης, ενισχύουμε περιοχές που έχουν πληγεί το προηγούμενο διάστημα από φυσικά φαινόμενα. Μέσα σε ένα τόσο ζοφερό περιβάλλον, η διασφάλιση της ποιότητας ζωής -και δεν το ξεχνάμε στιγμή αυτό- είναι όχι μόνο μια ανάγκη επιβίωσης, αλλά και μια βαθιά ανάσα που οφείλει η Πολιτεία να παρέχει στους ανθρώπους.

Έκθεση για το Κράτος Δικαίου

Η Έκθεση της Επιτροπής για την κατάσταση του Κράτους Δικαίου στην Ε.Ε. κρίνεται θετική για τη χώρα μας. Τέτοιες εκθέσεις έχουν ως σκοπό τους να περιγράψουν την υφιστάμενη κατάσταση και στη συνέχεια να προβούν σε προτάσεις, ώστε η κατάσταση να βελτιωθεί περαιτέρω. Το ίδιο συμβαίνει για όλες τις χώρες μέλη της Ε.Ε., καθώς η βασική μέριμνα αυτών των εκθέσεων είναι η θεσμική πρόοδος και εξέλιξη.

Στην Ελλάδα γίνονται μόνο πέντε προτάσεις, όταν σε πολλές άλλες χώρες γίνονται περισσότερες. Οι προτάσεις αυτές έχουν σκοπό να ενισχύσουν περαιτέρω σημεία στα οποία έχουμε ήδη σημειώσει σημαντική πρόοδο το προηγούμενο διάστημα. Η Έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναγνωρίζει την πρόοδο που έχει σημειωθεί τα τελευταία τρία χρόνια στη χώρα μας σχετικά με τη λειτουργία των Θεσμών.

Στον τομέα της Δικαιοσύνης αναγνωρίζεται η εφαρμογή σημαντικών μεταρρυθμίσεων που έχουν ενισχύσει την ποιότητα, αλλά και την αποτελεσματικότητα της ελληνικής Δικαιοσύνης. Όσον αφορά στη διαφθορά, επισημαίνεται η πρόοδος που ήδη έχει γίνει για την αντιμετώπιση της διαφθοράς και τη θετική προοπτική που δημιουργεί το εθνικό πλάνο ενάντια στη διαφθορά 2022-25.

Στο χώρο του Τύπου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απαντά, με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο, στους συκοφάντες της Ελλάδας, αναγνωρίζοντας ότι η ελευθερία έκφρασης και πληροφόρησης είναι απόλυτα κατοχυρωμένες στην ελληνική επικράτεια. Αναγνωρίζει επίσης την πρόοδο που έγινε από την Κυβέρνησή μας για την ενίσχυση της διαφάνειας στα θέματα ιδιοκτησίας των ΜΜΕ.

Όσον αφορά τις παρατηρήσεις σχετικά με το περιβάλλον εργασίας των δημοσιογράφων, την κρατική διαφήμιση στα ΜΜΕ, συνεχίζουμε τις προσπάθειές μας για την πληρέστερη κατανόηση από την πλευρά της Επιτροπής, από όλα τα κοινοτικά Όργανα, των ενεργειών που έχουμε κάνει  για τη βελτίωση του περιβάλλοντος εργασίας των λειτουργών του Τύπου. Η Ελλάδα έχει ήδη υποβάλει στα αρμόδια όργανα της Ε.Ε. λεπτομερές υπόμνημα, στο οποίο εξηγείται το σχέδιό μας για τη διασφάλιση του δημοσιογραφικού λειτουργήματος.

Επίσης, η Κυβέρνησή μας έχει εξηγήσει πλήρως τη μεθοδολογία ενίσχυσης των ΜΜΕ κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Ενίσχυση που συνεχίζεται με οριζόντιο χαρακτήρα -για όλα δηλαδή τα ΜΜΕ- σε ό,τι αφορά τη χρηματοδότηση από την Πολιτεία μιας σειράς κρίσιμων τομέων λειτουργίας των επιχειρήσεων  ΜΜΕ. Όσον αφορά στις συστάσεις, η μοναδική για τη χώρα μας, αφορά την ενίσχυση της ασφάλειας των δημοσιογράφων και αυτή έχει  απαντηθεί με τις πρωτοβουλίες, με το Μνημόνιο συνεργασίας που έχουμε υπογράψει με συναρμόδια Υπουργεία. Είναι σημαντικό ότι παρόλο που στην έκθεση αναφέρονται κι άλλα ζητήματα, όπως είπα παραπάνω, αυτά δεν καταλήγουν σε συστάσεις για την Ελλάδα, όπως σε άλλες χώρες. Για παράδειγμα:

Ενώ η διαφάνεια στην κρατική διαφήμιση, αναφέρεται στην έκθεση, στη χώρα μας δεν γίνεται καμία σύσταση. Σε αντίθεση με 3 άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπου επισημαίνεται το ίδιο πρόβλημα. Ενώ στην έκθεση διατυπώνεται η ανησυχία περί πολιτικών παρεμβάσεων κατά τη διαδικασία επιλογής των μελών των διοικητικών συμβουλίων των κρατικών ΜΜΕ, ούτε αυτό καταλήγει σε κάποια σύσταση, αναφορικά με την ανεξαρτησία των κρατικών ΜΜΕ. Σε αντίθεση με 5 άλλες ευρωπαϊκές χώρες όπου επίσης επισημαίνεται το πρόβλημα, αλλά η Επιτροπή προβαίνει και σε συστάσεις.

Επίσης, στα θετικά της χώρας μας είναι οι παρεμβάσεις για τη διαφάνεια στο ιδιοκτησιακό καθεστώς, όταν σε 2 τουλάχιστον άλλες χώρες της Ε.Ε. υπάρχουν αυστηρές συστάσεις για την κατεύθυνση αυτή. Με βάση λοιπόν αυτό το πιο κρίσιμο στοιχείο της Έκθεσης που είναι οι συστάσεις, η χώρα μας ούτε τελευταία σε κατάταξη είναι στην Ε.Ε. για θέματα ΜΜΕ, ούτε παρουσιάζει συστημικά ζητήματα με το Κράτος δικαίου, όπως βροντοφώναζαν ορισμένοι ότι δήθεν θα έχει τον περασμένο Μάιο.

Από την άλλη μεριά, ασφαλώς και υπάρχουν ζητήματα που χρήζουν βελτιώσεων, ενισχύσεων και διορθώσεων και προς την κατεύθυνση αυτή εργαζόμαστε εδώ και καιρό. Στις νέες πολιτικές που προετοιμάζονται στην Ε.Ε. -καθώς κι εκεί δεν υπάρχουν πολιτικές και υπάρχουν προβλήματα  όπως αναδεικνύει η Έκθεση για όλες τις χώρες και πολύ περισσότερο συστάσεις- η χώρα μας θα βρίσκεται στην πρωτοπορία του σχεδιασμού και των παρεμβάσεων.

Τρεις βασικές παρατηρήσεις κλείνοντας σε ό,τι αφορά στο θέμα της ελευθερίας του Τύπου, γύρω από το οποίο ορισμένοι το τελευταίο διάστημα έχουν αναλάβει εργολαβικά την κατασυκοφάντηση της Ελλάδας. Πρώτον, ζητήματα όπως ανέδειξε η Έκθεση υπάρχουν σε όλες τις χώρες και γίνονται αυστηρές συστάσεις σε αντίθεση με την Ελλάδα που γίνεται μόνο μια σύσταση. Δεύτερον. Οφείλω να τονίσω ότι αρκετές από τις απόψεις που κατά καιρούς έχουν ακουστεί για την ελευθερία του Τύπου στη χώρα μας και που οφείλονται είτε σε μεροληπτικές εκτιμήσεις, είτε σε μεθοδολογίες που είναι τουλάχιστον προβληματικές, όπως αναφέρει ξεκάθαρα η έκθεση αξιολογούνται  και ενημερώνουν την Επιτροπή, αλλά  δεν αντιπροσωπεύουν τη θέση της Επιτροπής. Το αναφέρει η Έκθεση του 2022, στη σελ 4, υποσημείωση 14. Τρίτον. Στη χώρα όπου ο κατά συρροή δολοφόνος Κουφοντίνας έχει δημόσιο βήμα, αρθρογραφεί σε ημερήσιες εφημερίδες πανελλαδικής κυκλοφορίας, προβάλλοντας  απόψεις που παρεμπιπτόντως  ταυτίζονται και με απόψεις πολιτικού κόμματος, κάθε συζήτηση περί ελευθερίας του Τύπου στην Ελλάδα είναι τουλάχιστον σουρεαλιστική.

Συμπερασματικά σε ό,τι αφορά στο σύνολο της Έκθεσης: Η Κυβέρνησή μας έχει, μέσα σε τρία χρόνια, ανταποκριθεί στο συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος των ζητημάτων που τίθεντο στην αρχή της διακυβέρνησής μας και συνεχίζουμε, σε αρμονική συνεργασία με τα αρμόδια κοινοτικά Όργανα, να προωθούμε μεταρρυθμίσεις που ενισχύουν και προάγουν ακόμα περισσότερο την ποιότητα των Θεσμών μας.

Σας ευχαριστώ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

ΙΑΣΩΝ ΣΧΟΙΝΑΣ – ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Ο Πρωθυπουργός έχει τονίσει κατ’ επανάληψη πως δεν πρέπει η πολιτική σκηνή να δηλητηριάζεται από τοξικότητα. Ωστόσο, κατά τη χθεσινή του ομιλία στη Βουλή, επιχείρησε να συνδέσει την επίθεση Βερναδάκη εναντίον Κεραμέως, με τον εμπρησμό στο Real Group. Για ποιο λόγο να δυναμιτίσει εκ νέου το κλίμα ο Πρωθυπουργός; Αυτό δεν συνιστά τοξικότητα;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ο Πρωθυπουργός δεν έκανε τίποτα περισσότερο από το να αναδείξει με πολύ συγκεκριμένα και χαρακτηριστικά παραδείγματα την απρέπεια και την ευτέλεια με την οποία, εδώ και πολύ καιρό, έχει επιλέξει να πολιτεύεται ο ΣΥΡΙΖΑ. Όλοι αντιλαμβανόμαστε πως αυτός ο φανατισμός, οι ακρότητες, μπορεί να οδηγήσει σε περιστατικά που εγκυμονούν μεγάλους κινδύνους και ο Πρωθυπουργός αυτό ακριβώς ανέδειξε με τη χθεσινή του τοποθέτηση. Θα είχε την ευκαιρία και τη δυνατότητα ο κ. Τσίπρας, αντί να είναι την ίδια ώρα με τον κ. Λυμπερόπουλο, να είναι στη Βουλή και να πάρει αποστάσεις από αυτές τις πρακτικές και τις πολιτικές ευτέλειας και χυδαιότητας. Δεν το έκανε. Αντίθετα, η ταχύτητα με την οποία επιβεβαιώθηκαν τα όσα επικαλέστηκε ο Πρωθυπουργός, δια της ανάρτησης του κ. Πολάκη, αναδεικνύει το πολύ ουσιαστικό πρόβλημα της επιλογής του ΣΥΡΙΖΑ να κινηθεί σε ρυθμούς τοξικότητας, ακραίας πόλωσης και εκχυδαϊσμού της πολιτικής ζωής.

Γ. ΧΡΗΣΤΑΚΟΣ: Η χθεσινή απόφαση της Δικαιοσύνης για τον Δημήτρη Λιγνάδη προκάλεσε και πολιτικές ανακοινώσεις, πολιτικές παρεμβάσεις, οι οποίες κυρίως εστιάζονται στον περιβόητο Ποινικό Κώδικα και το ειδικό άρθρο, βάσει του οποίου εκδόθηκε ή στηρίχθηκε η συγκεκριμένη απόφαση. Εσείς, με δεδομένο ότι η Κυβέρνηση έχει προβεί σε αλλαγές στον Ποινικό Κώδικα και σε δικαστικές διατάξεις, θεωρείτε ότι χρειάζεται κάποια περαιτέρω παρέμβαση; Ακούτε αυτές τις πολιτικές συζητήσεις και από τον ΣΥΡΙΖΑ, που έχει βγει μια ανακοίνωση γι’ αυτό;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πρώτα απ’ όλα θέλω να πω ότι το να γίνεται μία δικαστική απόφαση, για μια υπόθεση βιασμού, θέμα πολιτικής αντιπαράθεσης, αυτό δεν είναι κάτι που πρέπει να θεωρείται κανονικό σε ένα ευρωπαϊκό Κράτος Δικαίου, σε μια ευρωπαϊκή δημοκρατία. Είναι μία επιλογή του ΣΥΡΙΖΑ. Μόνο ένα τέτοιο κόμμα θα μπορούσε, είτε να κοιτάξει να καπηλευτεί, είτε να αναγάγει σε θέμα πολιτικής αντιπαράθεσης μια δικαστική απόφαση και μάλιστα για ένα θέμα που δεν έχει πολιτική διάσταση, αλλά ποινική διάσταση. Από κει και πέρα η Δικαιοσύνη αποφάσισε με βάση τον Ποινικό Κώδικα που ίσχυε επί ΣΥΡΙΖΑ. Εάν η Δικαιοσύνη είχε τη δυνατότητα να αποφασίσει με βάση την αλλαγή που έκανε η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας στον Ποινικό Κώδικα τον Νοέμβριο του 2021, τότε με βάση αυτήν την αλλαγή, η ποινή θα ήταν ισόβια. Το αδίκημα του βιασμού ανηλίκων, που ορίσθηκε με αυτόν τον τρόπο στον Ποινικό Κώδικα, στην αλλαγή που φέραμε τον Νοέμβριο του 2021, θα τιμωρούνταν με ισόβια. Με βάση τα όσα ίσχυαν στον Ποινικό Κώδικα, επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, έχουμε αυτά τα αποτελέσματα και την απόφαση της Δικαιοσύνης. Εάν δικαζόταν με βάση τον Ποινικό Κώδικα που έφερε η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, ο βιασμός ανηλίκων θα τιμωρούνταν με ισόβια.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Αναφορικά με την έκθεση της Κομισιόν και ειδικότερα για την ελευθερία του Τύπου, με συστάσεις ή χωρίς, βλέπουμε ότι υπάρχει αναφορά και στις απειλές και τις επιθέσεις κατά δημοσιογράφων και στις παρακολουθήσεις δημοσιογράφων, στη διαφάνεια της «λίστας Πέτσα» και στην έλλειψη προστασίας τόσο των δημοσιογράφων, όσο και των πληροφοριοδοτών. Θεωρείτε πως δικαιώθηκε η κριτική σας στους «Ρεπόρτερ χωρίς Σύνορα» για τη συνομιλία αυτή χθες στην ελευθερία του Τύπου; Υπάρχει για σας τελικά ζήτημα ελευθερίας του Τύπου στη χώρα;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αν ανατρέξετε στην εισήγησή μου, θα πάρετε τις απαντήσεις στις ερωτήσεις σας πολύ αναλυτικά.

Γ. ΧΡΗΣΤΑΚΟΣ: Θα ήθελα να ρωτήσω και για μια κυβερνητική σύσκεψη, που υπάρχει το απόγευμα, για τα ενεργειακά αποθεματικά της χώρας και τις προβολές. Υπάρχει κάποια ανησυχία στην Ελλάδα για το ενδεχόμενο, τους επόμενους προφανώς μήνες, να μην έχουμε την επάρκεια που χρειάζεται στις ενεργειακές ανάγκες της χώρας;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Γίνονται πολύ συχνά τέτοιου είδους συσκέψεις και ενημερώνεται θεσμικά ο Πρωθυπουργός από τους αρμόδιους, από την ομάδα που έχει συστήσει ο Υπουργός Ενέργειας, για όλα τα θέματα που αφορούν την ενέργεια, είτε αυτό έχει να κάνει με την ασφάλεια της αλυσίδας εφοδιασμού, είτε έχει να κάνει με τις τιμές. Ανησυχία υπάρχει σε ολόκληρο τον κόσμο, σε ολόκληρη την Ευρώπη. Εμείς δεν έχουμε κάποιον ιδιαίτερο λόγο να ανησυχούμε παραπάνω. Επεξεργαζόμαστε, όμως, συνεχώς όλα τα σενάρια. Αξιολογούμε τα δεδομένα.  Λαμβάνουμε τα μέτρα μας, έτσι ώστε να είμαστε έτοιμοι να ανταποκριθούμε, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, ακόμη και στην πιο ακραία δυσάρεστη εξέλιξη.

ΙΑΣ. ΣΧΙΝΑΣ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Το κίνημα «Μe too» δημιούργησε κοινωνικές διαδικασίες και υπήρξαν πολιτικές εξελίξεις. Σε αυτό το πλαίσιο, η δίκη Λιγνάδη απασχόλησε και την κοινωνία των πολιτών, φορείς και κόμματα. Προφανώς η Δικαιοσύνη είναι ανεξάρτητη, αλλά και οι κρίνοντες, κρίνονται. Υπ’ αυτή την έννοια, θα ήθελα το πολιτικό σας σχόλιο για την αποφυλάκιση Λιγνάδη, μιας και το εν λόγω γεγονός έχει προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων στην κοινή γνώμη.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Οι αποφάσεις της Δικαιοσύνης οφείλουν να είναι σεβαστές. Και εγώ, εκ του θεσμικού μου ρόλου, οφείλω να μείνω σε αυτό. Από εκεί και πέρα, η κοινωνία, οι πολίτες έχουν το δικαίωμα να κρίνουν και να αξιολογούν τις αποφάσεις. Πρώτα και πάνω από όλα, όμως, εκείνο που πρέπει να έχουμε κατά νου όλοι, είναι ότι η Δικαιοσύνη δεν αποφασίζει εν κενώ. Αποφασίζει με βάση τους νόμους, τον Ποινικό Κώδικα, το θεσμικό πλαίσιο που ισχύει και χαρακτηρίζει κάθε υπόθεση. Σε ό,τι αφορά στα εγκλήματα του βιασμού ανηλίκων, η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, με την αλλαγή που έκανε, κατέστησε το έγκλημα αυτό του βιασμού των ανηλίκων τέτοιο, έτσι ώστε να τιμωρείται με ισόβια. Κάτι τέτοιο δεν ίσχυε επί της προηγούμενης διακυβέρνησης. Από εκεί και πέρα, οι δικαστές αποφασίζουν με βάση τα κριτήρια που πρέπει να αποφασίζει η Δικαιοσύνη και το ισχύον θεσμικό πλαίσιο που έχουν στη διάθεσή τους.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Είδαμε πριν λίγες μέρες τον Πρωθυπουργό να φωτογραφίζεται με τον κ. Christopher C. King στην τιμητική του πολιτογράφηση. Αντίστοιχες εικόνες δεν είδαμε στην περίπτωση του Τούρκου, του κ. Αγιαβέφε και έχουμε δει την εμπλοκή, σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες, του κ. Άδωνι Γεωργιάδη και του κ. Μάκη Βορίδη. Οι δύο Υπουργοί έχουν την άδεια του Πρωθυπουργού; Λειτούργησαν με τις ευλογίες του Μεγάρου Μαξίμου στην απόφαση αυτή για την πολιτογράφηση του Τούρκου;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η πολιτογράφηση δεν γίνεται με ευλογίες. Γίνεται με βάση συγκεκριμένες διαδικασίες που προβλέπει ο νόμος. Και οι διαδικασίες αυτές ισχύουν σε κάθε πολιτογράφηση. Αν δεν υπάρχουν, δεν μπορεί να γίνει.

Β.  ΓΙΑΚΟΥΜΗΣ: Επειδή αναφερθήκατε στο θέμα των άρθρων και των δημόσιων παρεμβάσεων του δολοφόνου Κουφοντίνα, ποια είναι η σχέση που υπαινιχθήκατε ότι έχει με κάποιο κόμμα;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Είπα ότι οι απόψεις που διαβάζαμε, ταυτίζονται με τις απόψεις που έχουν κατατεθεί για τα ίδια θέματα, μείζονα θέματα εξωτερικής πολιτικής με πολιτικά κόμματα. Δημοσιογράφοι είστε, αν τα διαβάσετε, νομίζω ότι δεν θα δυσκολευτείτε να βρείτε την απάντηση.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Για τις αποκαλύψεις των Uber files που ταλανίζουν και τη Γαλλία και την Ευρώπη. Αναφορικά με την Παράταξή σας, υπάρχει κάποιο στέλεχος, κάποιο πρόσωπο που τα προηγούμενα χρόνια συνομιλούσε με τον πρώην επικεφαλής της Uber, είτε άτυπα, είτε τυπικά;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν υπάρχει τίποτα σε αυτή την υπόθεση που βλέπουμε και παρακολουθούμε, με βάση τις αποκαλύψεις σε άλλες χώρες, που να συνδέει πολιτικά πρόσωπα στη χώρα. Άρα, είναι μια συζήτηση άνευ αντικειμένου. Η δε προσπάθεια του κ. Τσίπρα, χθες, στη συνάντησή του με τον κ. Λυμπερόπουλο, -συνάντηση που προτίμησε να έχει από το να είναι στη Βουλή, όπως άλλοι πολιτικοί αρχηγοί, για να κουβεντιάσουμε το θέμα των Πανεπιστημίων- όπου χωρίς πραγματικά κανένα στοιχείο προσπάθησε να φωτογραφίσει, υπαινίχθηκε συνωμοσία, ύπαρξη σκανδάλου, νομίζω ότι είναι ένα ακόμη χαρακτηριστικό στοιχείο του τρόπου με τον οποίο έχουν επιλέξει, είτε έχουν αποφασίσει να πολιτεύονται στην Αξιωματική Αντιπολίτευση.

Σας ευχαριστώ πολύ.