Καλό μεσημέρι.

Για τη Σύνοδο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου

Η Κυβέρνηση -όπως δήλωσε ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, μετά το τέλος της Συνόδου Κορυφής στις Βρυξέλλες-  καλύπτεται απόλυτα σε ό,τι αφορά στις τουρκικές προκλήσεις, από τα Συμπεράσματα της Συνόδου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, όπως αυτά υιοθετήθηκαν ομόφωνα. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο εξέφρασε την έντονη ανησυχία του για την τουρκική προκλητικότητα. Υπογραμμίζει ότι η Τουρκία οφείλει να σέβεται την ακεραιότητα και την κυριαρχία όλων των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Απευθύνει παράλληλα, πρόσκληση προς τη γείτονα να σεβαστεί το Διεθνές Δίκαιο και να μειώσει την ένταση στην Ανατολική Μεσόγειο.

Υπάρχουν -όπως τόνισε ο Πρωθυπουργός- δύο δρόμοι για την Τουρκία: Από τη μια, ο δρόμος της αποκλιμάκωσης και του παραγωγικού διαλόγου, με σεβασμό στο Διεθνές Δίκαιο και από την άλλη, ο δρόμος της κλιμάκωσης, ο οποίος θα οδηγήσει την Τουρκία σε περαιτέρω απομάκρυνση από την ευρωπαϊκή οικογένεια, αφήνοντας ανοιχτή τη δυνατότητα λήψης πρόσθετων μέτρων.

Η Ελλάδα δεν πρόκειται να παίξει το παιχνίδι της ρητορικής έντασης, η οποία συχνά στοχεύει στο εσωτερικό ακροατήριο. Θα συνεχίσει, ωστόσο, να προβάλλει σε όλα τα fora τις θέσεις της και να υπερασπίζεται με ψυχραιμία και αποφασιστικότητα την εθνική της κυριαρχία και τα κυριαρχικά της δικαιώματα.

Η Κυβέρνηση εκφράζει, παράλληλα, την ικανοποίησή της για την ομόφωνη απόφαση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου να αποδώσει καθεστώς υποψήφιας χώρας στην Ουκρανία και τη Μολδαβία, καθώς και την προοπτική απόδοσης καθεστώτος υποψήφιας χώρας στη Γεωργία, αλλά και -υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις- στη Βοσνία-Ερζεγοβίνη.

Παράλληλα, στη Σύνοδο Ε.Ε.-Δυτικών Βαλκανίων, ο Πρωθυπουργός επανέλαβε την πάγια θέση της χώρας μας ότι τα Δυτικά Βαλκάνια είναι μέρος της Ευρώπης και θα πρέπει αφενός η Ευρώπη να επιδείξει πραγματικό ενδιαφέρον προσέγγισης και αφετέρου οι χώρες αυτές να κινηθούν με μεγαλύτερο θάρρος στις απαραίτητες μεταρρυθμίσεις έτσι ώστε να έρθουν πιο κοντά στο ευρωπαϊκό κεκτημένο, συμβάλλοντας στη σταθερότητα της περιοχής.

Εργασία, ασφάλιση και κοινωνική προστασία

Στα τρία χρόνια που μεσολάβησαν από την ανάληψη των καθηκόντων της Κυβέρνησής μας εφαρμόσαμε πολιτικές με έντονο κοινωνικό πρόσημο. Πολιτικές που στηρίχθηκαν στη δυνατότητα που εξασφαλίσαμε χάρη στο  οικονομικό μας σχέδιο, την επαγγελματική διαχείριση των δεδομένων και τις μελετημένες νομοθετικές μας παρεμβάσεις.  Οι πολιτικές αυτές και τα αποτελέσματά τους θα αναδειχθούν αναλυτικά σε προ ημερησίας διατάξεως συζήτηση στη Βουλή, που θα πραγματοποιηθεί στις 6 Ιουλίου κατόπιν αιτήματος του Πρωθυπουργού για όλα τα ζητήματα που αφορούν την κοινωνική πολιτική.

Θέλω, όμως, σήμερα να αναφερθώ σε 12  κομβικά σημεία της κοινωνικής μας πολιτικής και τα αποτελέσματα που αυτή είχε για τους εργαζόμενους, τους ανέργους και τους ευάλωτους συμπολίτες μας. Η κατάσταση που παραλάβαμε ήταν άθλια και κανείς δεν την ξεχνά: Υψηλότατη ανεργία, χαμηλοί μισθοί, μαζική μετανάστευση των νέων στο εξωτερικό, εκατοντάδες χιλιάδες εκκρεμείς αιτήσεις συντάξεων, τεράστιες έμφυλες ανισότητες στον εργασιακό χώρο, ανύπαρκτη μέριμνα για τις ποσοτικές, αλλά και ποιοτικές διαστάσεις του δημογραφικού προβλήματος.

Η Κυβέρνησή μας μετέτρεψε τον καρπό των οικονομικών της πολιτικών σε κοινωνικό κεκτημένο για την εργασία, την ασφάλιση και την κοινωνική προστασία. Γιατί αρχή μας -όπως έχουμε πει πολλές φορές- είναι ο πολιτικός ανθρωπισμός: Γιατί όλα πρέπει πρώτα να γίνονται για τον άνθρωπο.

Ειδικότερα:

  1. Η ανεργία μειώνεται σταθερά και βρίσκεται σε χαμηλά δεκαετίας, ενώ οι απασχολούμενοι έχουν ξεπεράσει το ψυχολογικό όριο των 4 εκ.. Τον Ιούλιο του 2019 η ανεργία ανερχόταν σε ποσοστό 17,3%, τον Απρίλιο του 2022 σε 12,5% και βαίνει συνεχώς μειούμενη, σε σημείο που για κάποιους δυναμικούς κλάδους της οικονομίας μας να παρατηρείται δυσχέρεια στην εύρεση εργαζομένων.
  2. Αξιοποιήσαμε κάθε εθνική και κοινοτική δυνατότητα, ενώ παράλληλα δημιουργήσαμε και νέα εργαλεία χρηματοδότησης από την υπεραπόδοση των οικονομικών μας πολιτικών, ώστε να παράσχουμε 10 δισ. για τη στήριξη εργαζομένων και ανέργων την περίοδο της πανδημίας. Επρόκειτο για ένα από τα μεγαλύτερα και πιο κοινωνικά επιδραστικά προγράμματα στήριξης σε όλη την Ευρώπη, το οποίο σήκωσε ασπίδα προστασίας και δεν επέτρεψε στην πανδημία να σαρώσει την κοινωνία μας.
  3. Παρείχαμε 2,8 δισ. για προγράμματα ένταξης 380.563 ανέργων στην αγορά εργασίας την τριετία 2020-2022. Τα προγράμματα αυτά, όπως προανάφερα, επειδή ήταν μελετημένα και στοχευμένα, απέδωσαν τα μέγιστα για εκατοντάδες χιλιάδες Έλληνες που βελτίωσαν δραστικά τη ζωή τους, συμβάλλοντας παράλληλα στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας. Σπάσαμε μια παράδοση δεκαετιών, όπου τα προγράμματα αυτά ήταν απλά εργαλεία επιδότησης της ανεργίας και στην ουσία έκρυβαν απλά το πρόβλημα κάτω  από το χαλί. Ενδεικτικό του μέτρου της επιτυχίας του σχεδιασμού και των πολιτικών μας είναι ο τριπλασιασμός των ρυθμών των προγραμμάτων της ΔΥΠΑ, του πρώην ΟΑΕΔ δηλαδή, τα τελευταία 2,5 χρόνια.

Στα χρόνια που κυβερνούσε ο ΣΥΡΙΖΑ είχαμε 10.627 θέσεις εργασίας το χρόνο, ενώ εμείς φτάσαμε τις 31.661 θέσεις εργασίας το χρόνο. Η σύγκριση είναι αποστομωτική.

  1. Στους ανέργους δόθηκαν θεσμικές δυνατότητες, ώστε  να στηριχθούν ενεργά και αποτελεσματικά όσοι αναζητούν εργασία. Συγκεκριμένα,  διαμορφώσαμε νέα ψηφιακά εργαλεία (Ψηφιακή κάρτα ΔΥΠΑ, ψηφιακό μητρώο, ψηφιακό ατομικό σχέδιο δράσης), δώσαμε επίδομα εργασίας για τους επιδοτούμενους ανέργους που βρίσκουν δουλειά, με μπόνους 300 ευρώ στους μακροχρόνια ανέργους που καταρτίζουν Ατομικό Σχέδιο Δράσης, με τη διατήρηση σειράς βοηθημάτων, παροχών κ.λπ.
  2. Αναβαθμίσαμε και εκσυγχρονίσαμε την κατάρτιση. Ειδικότερα, προσφέραμε 1 δισ. ευρώ για την κατάρτιση 500.000 ανέργων σε ψηφιακές και πράσινες δεξιότητες και πετύχαμε συμπράξεις και πιστοποίηση από μεγάλες διεθνείς εταιρείες (Google, Microsoft, Amazon, Cisco).
  3. Δίνουμε δύναμη στον εργαζόμενο με τον νόμο για την Προστασία της Εργασίας, γιατί πιστεύουμε ότι κρίσιμος παράγοντας για την ευημερία των πολιτών είναι το εργασιακό περιβάλλον και το καθεστώς που διέπει την εργασία τους. Η ψηφιακή κάρτα εργασίας προσφέρει διαφάνεια στην τήρηση του ωραρίου και την πληρωμή των υπερωριών, την ενίσχυση της αντιμετώπισης υποδηλωμένης / αδήλωτης εργασίας. Ενισχύσαμε τα δικαιώματα των ταχυδιανομέων με την κάλυψη και των αυτοαπασχολουμένων εργαζόμενων από τις πλατφόρμες για κράνη και συντήρηση των οχημάτων τους. Θεσπίσαμε την ίδια αποζημίωση απόλυσης για εργατοτεχνίτες και υπαλλήλους και το δικαίωμα αποσύνδεσης για τους τηλεργαζόμενους, ώστε να μην δημιουργηθεί περιβάλλον αυθαιρεσίας στο χώρο αυτό.
  4. Κομβικής σημασίας απόφαση και δείκτης του σεβασμού μας στον εργαζόμενο και την εργαζόμενη είναι η μέριμνα για την αύξηση του εισοδήματος. Έμμεσα, με μέτρα στήριξης και επιδόματα ενίσχυσης. Άμεσα, με την αύξηση του κατώτατου μισθού και τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών. Από την αύξηση του μισθού στα 713 ευρώ, από τα 650 που παρέμενε καθηλωμένος από τον ΣΥΡΙΖΑ, δημιουργείται ετήσιο όφελος 882 ευρώ και από τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών 188 ευρώ. Συνολικό όφελος, δηλαδή, πάνω από 1.000 ευρώ.

Η Ελλάδα έχει πλέον τον 9ο υψηλότερο κατώτατο μισθό στην Ε.Ε., γεγονός που σηματοδοτεί εμφατικά την κατεύθυνση των πολιτικών μας. Η κατεύθυνση αυτή δεν είναι άλλη: Από την αποκατάσταση του εισοδήματος και της αγοραστικής δύναμης του Έλληνα και της Ελληνίδας στο επίπεδο των πλέον ανθηρών ευρωπαϊκών οικονομιών και κοινωνιών.

  1. Παράλληλα, με τις πολιτικές αποδίδουμε σεβασμό και δικαιοσύνη στην τρίτη ηλικία, η οποία ταλαιπωρήθηκε φρικτά από τα μνημόνια και τις άφρονες ρυθμίσεις των κυβερνήσεων του ΣΥΡΙΖΑ, με αποκορύφωμα το νόμο Κατρούγκαλου. Ειδικότερα, εξασφαλίσαμε μόνιμες αυξήσεις έως 7,21% στις κύριες συντάξεις σε συνταξιούχους με 30 χρόνια ασφάλισης και άνω, με τον ν. 4670/2020. Επίσης, προχωρήσαμε στην ακύρωση της περικοπής όσων είχαν άθροισμα μηνιαίας κύριας και επικουρικής σύνταξης άνω των 1.300 ευρώ, με τον ν. 4670/2020. Επιστρέψαμε συντάξεις 1,2 δισ. ευρώ ως αποτέλεσμα εφαρμογής δικαστικών αποφάσεων αποκαθιστούμε έτσι τη δικαιοσύνη σε ό,τι αφορά στους ανθρώπους που στοχοποιήθηκαν βάναυσα από την πολιτική της προηγούμενης Κυβέρνησης. Ενισχύουμε την τρίτη ηλικία με τη μείωση της περικοπής σε όσους συνταξιούχους εργάζονται από 60% σε 30%, με την αύξηση των συντάξεων που καταβάλλονται στα ορφανά τέκνα, με τη σημαντική μείωση της προσωπικής διαφοράς για πάνω από 550.000 συνταξιούχους.
  2. Με καθοριστικές, αλλά και τολμηρές παρεμβάσεις κόψαμε τον γόρδιο δεσμό των εκκρεμών συντάξεων. Πετύχαμε ρεκόρ όλων των εποχών στην έκδοση κύριων συντάξεων. Συγκεκριμένα: Το α’ πεντάμηνο του 2022 έχουν εκδοθεί σχεδόν τόσες συντάξεις όσες ολόκληρο το 2019! Αυτό συνιστά μέτρο αποτελεσματικότητας και κοινωνικής μέριμνας. Παράλληλα, μέσα σε 2 χρόνια μειώθηκαν οι ληξιπρόθεσμες οφειλές κατά 75%. Με τον τρόπο αυτό αποδώσαμε τη δέουσα και οφειλόμενη αξιοπρέπεια σε εκατοντάδες χιλιάδες συνταξιούχους που δεν είχαν χρήματα για τα απαραίτητα εξαιτίας της διάλυσης που επέφερε το σύστημα ΣΥΡΙΖΑ στον ΕΦΚΑ το προηγούμενο διάστημα. Όλα αυτά δεν έγιναν ως δια μαγείας ή από τύχη. Από πίσω βρίσκεται ολοκληρωμένο σχέδιο, ισχυρή πολιτική βούληση και επαγγελματική διαχείριση. Με αποφασιστικές νομοθετικές παρεμβάσεις, που θυμίζω ότι πολεμήθηκαν λυσσαλέα, ετοιμάσαμε γρήγορα το πλαίσιο δράσης και προσφέρουμε σήμερα στην κοινωνία υπηρεσίες υψηλού επιπέδου. Και το επόμενο διάστημα η κατάσταση θα βελτιωθεί ακόμα περισσότερο, έως ότου φτάσουμε στο σημείο να εξυπηρετούμε άμεσα τον κάθε συνταξιούχο.
  3. Οι μεταρρυθμίσεις στο συνταξιοδοτικό αφορούν όχι μόνο τους σημερινούς συνταξιούχους, αλλά και τους εργαζόμενους, τους συνταξιούχους του αύριο. Γιατί η Κυβέρνησή μας δεν θεραπεύει απλώς τις πληγές που άφησε ο ΣΥΡΙΖΑ, αλλά επίσης προνοεί και για το μέλλον. Μεριμνούμε από τώρα για υψηλότερες επικουρικές συντάξεις για τους νέους και τις νέες μας, με το σύστημα των ατομικών «κουμπαράδων». Βασική  μας προτεραιότητα είναι η διασφάλιση της βιωσιμότητας του ασφαλιστικού συστήματος, χωρίς να χάνονται οι εισφορές.
  4. Σημαντική δουλειά έχει γίνει και στο σκέλος της κοινωνικής προστασίας. Εξασφαλίσαμε και παρείχαμε 4,7 δισ. ευρώ, μόνο το 2021, για επιδόματα, με έμφαση σε χαμηλοσυνταξιούχους, ΑμεΑ, ανασφάλιστους υπερήλικες και δικαιούχους του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος. Απλώνουμε παράλληλα ομπρέλα προστασίας από τον κοινωνικό αποκλεισμό για όλα τα παιδιά. Ειδικότερα, διαμορφώσαμε  νέο πλαίσιο για την πρόληψη και την αντιμετώπιση της παιδικής κακοποίησης, προχωρήσαμε σε επέκταση προγράμματος σχολικών γευμάτων με επιπλέον 40.000 γεύματα σε 267 σχολεία. Επιπρόσθετα, εξασφαλίσαμε θέσεις για 30.000 περισσότερα παιδιά σε βρεφονηπιακούς σταθμούς και ΚΔΑΠ και χρηματοδοτήσαμε τη δημιουργία 50.000 νέων θέσεων σε βρεφονηπιακούς σταθμούς ως έμπρακτη στήριξη στις νέες οικογένειες και ως μέσο αναβάθμισης της ποιότητας ζωής στην παιδική ηλικία. Εμβληματικό μέτρο στην κατεύθυνση αυτή είναι και το επίδομα 2.000 ευρώ για κάθε παιδί που γεννιέται.

Παράλληλα, πραγματώνουμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για τη βελτίωση της ζωής των ατόμων με αναπηρία (Κατάργηση υποχρέωσης επανεξέτασης για άτομα με μη αναστρέψιμες παθήσεις, Προσωπικός Βοηθός για 2.000 άτομα με αναπηρία και τους βοηθούς τους, διευκόλυνση της καθημερινότητας για πάνω από 180.000 ΑμεΑ με την κάρτα αναπηρίας, χρηματοδότηση παρεμβάσεων προσβασιμότητας σε οικίες, χώρους εργασίας, δημόσιες υπηρεσίες κ.ά.).

  1. Κρίσιμος παράγοντας για τον εκσυγχρονισμό της Ελλάδας είναι και οι πολιτικές υπέρβασης του σεξισμού, των έμφυλων ανισοτήτων και της προώθησης της ισότητας των φύλων, όπου γίνεται τεράστιο έργο για την απελευθέρωση των ανθρώπων και την εμπέδωση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων σε κάθε όψη του κοινωνικού και επαγγελματικού βίου. Προχωρήσαμε στην κατάρτιση 1,6 εκ. εργαζομένων του δημοσίου και ιδιωτικού τομέα για την ισότητα και τη διαφορετικότητα,   προβήκαμε στην απονομή του «Σήματος Ισότητας» για επιχειρήσεις που εφαρμόζουν θετικές πολιτικές ισότητας και θεσπίσαμε Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Ισότητα των Φύλων 2021-2025. Λάβαμε πολλά και δραστικά μέτρα για την καταπολέμηση της έμφυλης και ενδοοικογενειακής βίας, με θεσμικές και έμπρακτες παρεμβάσεις (43 συμβουλευτικά κέντρα για κακοποιημένες γυναίκες, 19 ξενώνες φιλοξενίας και 24ωρη γραμμή SOS). Η Ελλάδα βρίσκεται πια στις 12 χώρες παγκοσμίως με πλήρη νομική ισότητα ανδρών-γυναικών, και συνεχίζουμε στην κατεύθυνση αυτή ακόμη πιο δυναμικά.

Όσα ανέφερα παραπάνω συνιστούν μια αδρομερή περιγραφή βασικών θεσμικών παρεμβάσεων και πολιτικών. Έχουν γίνει πολλαπλάσια, από τα οποία ήδη ωφελούνται εκατομμύρια Έλληνες πολίτες. Κοινωνική και φιλεργατική πολιτική είναι να δημιουργείς θετικό αποτέλεσμα άμεσα για τους ανθρώπους, να σέβεσαι την αξιοπρέπειά τους, να τους εξασφαλίζεις αναβαθμισμένο περιβάλλον ζωής, να τους προσφέρεις δυνατότητες να επιλέξουν μόνοι τους τον τρόπο ζωής τους και την πορεία τους, διασφαλίζοντας δικαιοσύνη, ίσους όρους, ευκαιρίες και απόλυτη ασφάλεια. Από το ξεπερασμένο Κράτος του ΣΥΡΙΖΑ, που ήθελε να ελέγχει κεντρικά τη ζωή των ανθρώπων και να τους καθιστά εξαρτημένους, πάμε σε ένα Κράτος που σέβεται τις προσδοκίες των ανθρώπων. Σε ένα Κράτος ανοιχτό και φιλελεύθερο που εξασφαλίζει ευκαιρίες για όσους διεκδικούν την ατομική τους προκοπή.

Ένα Κράτος που ανοίγει δρόμους για να προχωρήσουν οι άνθρωποι ανεμπόδιστα, σε ό,τι και αν επιλέξουν, σε ό,τι και αν αποφασίσουν να κάνουν, όπως θέλουν να ζήσουν. Ένα Κράτος που στηρίζει γενναιόδωρα και αποτελεσματικά την κοινωνία όταν οι συνθήκες το επιβάλλουν. Ένα Κράτος που  έχει κέντρο τον άνθρωπο και μια Κυβέρνηση που βλέπει απέναντί της πρόσωπα και όχι κουκιά.

Το  εύρος και το βάθος του κυβερνητικού έργου,  συντελέστηκε μέσα σε συνθήκες αλλεπάλληλων και τεράστιων διεθνών κρίσεων. Τα προβλήματα είναι μεγάλα και οι επιπτώσεις τόσο των κρίσεων όσο και της δεκαετίας των μνημονίων ταλαιπωρούν την χώρα και τους ανθρώπους της. Αποδείξαμε ότι έχουμε σχέδιο, τεχνογνωσία, αποτελεσματικότητα, κοινωνική ευαισθησία, πατριωτικό αίσθημα, αξιακό βάθος, θεσμική σοβαρότητα και διεθνή επιρροή για να τα καταφέρουμε. Αυτά τα εχέγγυα μας επέτρεψαν να φτάσουμε ως εδώ. Αυτά θα μας οδηγήσουν και το επόμενο διάστημα, και αυτό ακριβώς εννοούμε όταν λέμε ότι η Νέα Δημοκρατία, η Κυβέρνηση, ο Πρωθυπουργός δεν  θα παρακολουθήσουμε την τοξικότητα, την μυθομανή σκανδαλολογία, την ηθική σπίλωση, όλα αυτά δηλαδή που αποτελούν τον «τραμπισμό αλλά γκρέκα». Θα μείνουμε προσηλωμένοι στο βασικό  ζητούμενο της πολιτικής, αλλά και της διακυβέρνησης στην εποχή μας:  Να διέλθουμε αβλαβώς από τον ωκεανό των κρίσεων και να πετύχουμε μαζί περισσότερα για τον καθένα, αλλά και για όλους, για την Πατρίδα, για το λαό μας και για το Έθνος μας.

Σας ευχαριστώ και παρακαλώ πολύ για τις ερωτήσεις σας.

ΑΜ. ΚΑΤΖΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, πώς θ’ αντιδράσει ο Έλληνας Πρωθυπουργός, εάν ο Tayyip Erdoğan, στη Σύνοδο του ΝΑΤΟ, θέσει ξεκάθαρα το θέμα της αποστρατικοποίησης των νησιών;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όπως κάνουμε πάντοτε σε όλα τα fora, η Ελλάδα ψύχραιμα, τεκμηριωμένα, αποφασιστικά, με επιχειρήματα που βασίζονται στο Διεθνές Δίκαιο, αποδομεί κάθε παράλογο, ανιστόρητο και έωλο τουρκικό ισχυρισμό. Στη Σύνοδο του ΝΑΤΟ δεν πηγαίνουμε «με το ζωνάρι λυμένο για καυγά», αλλά δεν υπάρχει περίπτωση ν’ αφήσουμε αναπάντητη και την οποιαδήποτε πρόκληση. Η χώρα πηγαίνει στη Σύνοδο του ΝΑΤΟ για να έχει μια δημιουργική συμβολή στην ατζέντα των θεμάτων της Συμμαχίας, με σαφή και καθαρή θέση υπέρ της ένταξης της Σουηδίας και της Φινλανδίας. Ταυτόχρονα, όμως, ανυποχώρητη σε ό,τι αφορά στην εθνική μας κυριαρχία, τα εθνικά μας δικαιώματα, ανυποχώρητη σε ό,τι αφορά κάθε πρόκληση, κάθε κατασκευή που δεν μπορεί να σταθεί με τίποτα απέναντι στις Διεθνείς Συνθήκες και στο Διεθνές Δίκαιο.

ΙΑΣ. ΣΧΟΙΝΑΣ – ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, επειδή την προηγούμενη Πέμπτη, από την απάντηση που δώσατε, αναφορικά με το ενδεχόμενο να υπάρξουν και τρίτες εκλογές, δημιουργήθηκε η εντύπωση, τουλάχιστον στον Τύπο, πως η Κυβέρνηση αφήνει αστερίσκους. Θα ήθελα να σας ρωτήσω, γιατί φαντάζομαι πως τυχόν τρίτες εκλογές παρατείνουν μια συνθήκη αστάθειας, μπορεί η Νέα Δημοκρατία να εγγυηθεί πως δεν θα στηθούν τρίτες κάλπες και θα υπάρξει Κυβέρνηση ό,τι και να γίνει, είτε στις πρώτες, είτε στις δεύτερες εκλογές;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η δική μας πρόθεση είναι ότι σε καιρούς αστάθειας, σαν κι αυτούς που ζούμε, χρειάζεται κυβερνητική σταθερότητα. Οι παρατεταμένες εκλογικές αναμετρήσεις, προφανώς και δεν συμβάλλουν σ’ αυτήν την κυβερνητική σταθερότητα. Εμείς έχουμε τονίσει, από τα πιο επίσημα χείλη, ότι εκείνο που επιδιώκουμε με τη δεύτερη εκλογή, είναι να δημιουργηθεί μία Κυβέρνηση αντίστοιχη με αυτή που συγκροτήθηκε το 2019, για λόγους που πολλές φορές έχουμε εξηγήσει. Από κει και πέρα η βούληση του ελληνικού λαού θα διαμορφώσει τις συνθήκες της διακυβέρνησης του τόπου, μετά από αυτές τις εκλογές.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Μετά τη δημοσιοποίηση των δηλώσεων «Πόθεν Έσχες» την περασμένη εβδομάδα, προκύπτει πως οι δανειακές υποχρεώσεις στελεχών της Κυβέρνησης αγγίζουν τα 13 εκατ. ευρώ, ενώ εμφανίζονται εκατομμύρια καταθέσεων σε τράπεζες του εξωτερικού και αρκετοί διάγουν πολυτελή βίο. Τι θα πράξει η Κυβέρνηση, ώστε ν’ απαντηθούν τα ερωτήματα του κόσμου για τις ρυθμίσεις και την ικανοποίηση των δανείων των Υπουργών και να μην υπάρχουν αμφιβολίες προνομιακής μεταχείρισης από τις τράπεζες; Και επίσης, τι απαντάει η Κυβέρνηση στα ερωτήματα για τα περιουσιακά του ζεύγους του Πρωθυπουργού, όπως για το σπίτι του Βολταίρου;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Στο πρώτο σκέλος της ερώτησής σας, από τις δηλώσεις «Πόθεν Έσχες», που γίνονται έτσι όπως ορίζεται η διαδικασία για το «Πόθεν Έσχες», προκύπτουν ότι πολλά άτομα από το πολιτικό προσωπικό έχουν και καταθέσεις στο εξωτερικό, και ακίνητα και δάνεια, από όλα τα κόμματα. Η διαδικασία του «Πόθεν Έσχες» είναι αυτή. Είναι σαφές ότι χρειάζονται βελτιώσεις σε ό,τι αφορά τη διαδικασία του «Πόθεν Έσχες», για να γίνει πιο ουσιαστική. Η Κυβέρνηση είναι έτοιμη να εξετάσει πιθανές βελτιώσεις προς την κατεύθυνση αυτή, που θα συνέβαλλαν στη δημιουργία καλύτερης εικόνας της κοινής γνώμης, για τον οικονομικό βίο και την περιουσιακή κατάσταση των πολιτικών προσώπων. Αυτό, όμως, μπορεί να γίνει κατόπιν μιας πολύ ενδελεχούς εξέτασης του καθεστώτος που ισχύει για το «Πόθεν Έσχες», εν ευθέτω χρόνω. Σε ό,τι αφορά στο δεύτερο σκέλος του ερωτήματός σας, δεν νομίζω να υπάρχει πολιτικός, που να έχει ψαχτεί τόσο πολύ το «Πόθεν Έσχες» του, εκείνου και της συζύγου του, όσο έχει συμβεί με του Πρωθυπουργού και της συζύγου του και μάλιστα επί των ημερών του ΣΥΡΙΖΑ. Από κει και πέρα, νομίζω τόσο πολύς και ενδελεχής έλεγχος που έχει γίνει -επαναλαμβάνω κυρίως επί των ημερών της προηγούμενης διακυβέρνησης- δεν έχει αφήσει κανένα ερώτημα αναπάντητο.

ΔΗΜ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Υπουργέ, θέλω μια διευκρίνιση σχετικά με την τροπολογία του Υπουργείου Περιβάλλοντος για τη ρήτρα αναπροσαρμογής. Ο ΣΥΡΙΖΑ υποστηρίζει ότι ουσιαστικά η ρήτρα ενσωματώνεται, πλέον, στους κανονικούς λογαριασμούς ρεύματος. Θα ήθελα να μας πείτε, τι ακριβώς συμβαίνει;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αναστέλλεται, επί της ουσίας, η εφαρμογή της ρήτρας αναπροσαρμογής και αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να πληρώνουμε από 1ης Ιουλίου και μετά 70 με 90% μικρότερες αυξήσεις στους λογαριασμούς, στα νοικοκυριά, στις επιχειρήσεις και στα αγροτικά τιμολόγια.

ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ο συλληφθείς στην Τουρκία και προφυλακισθείς Έλληνας πολίτης, έχει σχέση τελικά με μυστικές υπηρεσίες; Γιατί ο τουρκικός Τύπος επιμένει σε αυτό. Και κατά δεύτερον, γιατί επί εβδομάδες αυτό το θέμα σιγούσε, ενώ ήταν σε εξέλιξη, δεν ξέραμε εμείς τίποτα στην Ελλάδα, όπως λένε οι Τούρκοι;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν έχει καμία απολύτως σχέση με καμία ελληνική Υπηρεσία. Όλο το προηγούμενο διάστημα ζητούσαμε με τους διπλωματικούς διαύλους επικοινωνίας να μάθουμε πράγματα για την τύχη του, διότι ήταν ένας Έλληνας πολίτης που είχε εξαφανιστεί. Δεν υπήρχε καμία ενημέρωση από τις τουρκικές Αρχές, μέχρι που προέκυψαν τα τελευταία γεγονότα. Δεν υπάρχει καμία απολύτως σύνδεση ή σχέση του ανθρώπου αυτού με κάποια ελληνική μυστική Υπηρεσία.

ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Θα κάνουμε κάτι εμείς γι’ αυτόν τον άνθρωπο, που είναι Έλληνας πολίτης και έχει φυλακιστεί στην Τουρκία;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Παρακολουθεί όλες τις διαδικασίες και το θέμα από κοντά το Υπουργείο Εξωτερικών.

Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Μέσα σε 72 ώρες και κάτι παραπάνω, το Λιμενικό απέτρεψε την είσοδο στη χώρα μας για πάνω από 1.000 παράτυπους μετανάστες, όπου από την Τουρκία επιχείρησαν να περάσουν σε Λέσβο, Χίο, Σάμο και Κω. Ήθελα να ρωτήσω, αν εκτιμάτε ότι η Άγκυρα επιχειρεί έναν νέο Έβρο από τη θάλασσα αυτή τη φορά.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Εκείνο που γνωρίζουμε είναι ότι η Τουρκία δεν έχει σταματήσει λεπτό να εργαλειοποιεί το θέμα των προσφύγων και των μεταναστών, μη τηρώντας στην ουσία τη συμφωνία που έχει υπογράψει με την Ε.Ε..

ΠΑΝ. ΣΩΚΟΣ: Η εφημερίδα «ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ» σήμερα, μιλάει για ένα διεθνές κύκλωμα υποκλοπών, που δρούσε από Ισραήλ μέχρι την Ελλάδα, τη Μεγάλη Βρετανία και τις Η.Π.Α.. Μεταξύ άλλων, μιλάει για υποκλοπές σε 17 Υπουργούς, σε 17 βουλευτές, στην εφημερίδα «ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ», σε δικηγόρους και λοιπά. Γνωρίζει η Κυβέρνηση το θέμα; Θα κάνει κάτι επ’ αυτού; Θα ζητήσει περαιτέρω διευκρινίσεις και στοιχεία, δεδομένου ότι το θέμα ήδη έχει και ελληνικό ενδιαφέρον;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Σε ποια περίοδο αναφέρεται για παρακολουθήσεις; Χρονικά σε ποια περίοδο;

ΠΑΝ. ΣΩΚΟΣ: Αφορά την περίοδο της λίστας Λαγκάρντ.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Διάβασα σήμερα στο δημοσίευμα της εφημερίδας «ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ» ότι είναι η περίοδος ΣΥΡΙΖΑ. Φαίνεται ότι γίνονταν, αν λάβουμε υπόψη μας και αν ευσταθεί το δημοσίευμα της εφημερίδας, εκτεταμένες παρακολουθήσεις σε βάρος Ελλήνων πολιτών, δημοσιογράφων, πολιτικού προσωπικού. Είναι αξιοπερίεργο πως δεν αντιλήφθηκε κανείς αυτό που συνέβαινε τότε, αν συνέβαινε, αν ευσταθεί. Νομίζω ότι έχει πάρει το δρόμο της Δικαιοσύνης. Περιμένουμε και εμείς με αγωνία να δούμε τι ακριβώς συμβαίνει.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Δεδομένου ότι η Σύνοδος Κορυφής πάλι δεν πήρε κάποια ουσιαστική απόφαση για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης και φαίνεται ότι πιθανόν να μην λάβει ή να αργήσει πολύ. Η Κυβέρνηση τι θα κάνει σε αυτή την περίπτωση; Ο Πρωθυπουργός έχει πει πως για να υπάρξει μια ουσιαστική λύση, χρειάζονται ευρωπαϊκά μέτρα, κανένας εθνικός Προϋπολογισμός δεν μπορεί να το αντιμετωπίσει μόνος του. Εάν, όμως, η Ευρώπη δεν πάρει κάποια απόφαση, τι θα κάνει η Κυβέρνηση; Θα συνεχίσει εσαεί τα εθνικά μέτρα στήριξης από τον εθνικό Προϋπολογισμό;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Είναι δύο οι πυλώνες της προσέγγισης της Κυβέρνησης στο ζήτημα αυτό. Θα συνεχίσουμε να πιέζουμε με όλες μας τις δυνάμεις την Ε.Ε. για τη δημιουργία μιας αποφασιστικής απάντησης στο θέμα της ενεργειακής κρίσης και της εισαγόμενης ακρίβειας που ταλαιπωρεί όλες τις ευρωπαϊκές κοινωνίες. Ταυτόχρονα, όμως, όπως έχουμε αποδείξει και στο παρελθόν και θα συνεχίσουμε να κάνουμε, δεν θα σταματήσουμε να αξιοποιούμε κάθε δυνατότητα που μας δίνει η οικονομίας μας για να στεκόμαστε στο πλευρό της κοινωνίας και των πολιτών.

ΙΑΣ. ΣΧΙΝΑΣ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Σε συνέντευξη στο «Euractiv», ο Αλέξης Τσίπρας μίλησε για «πληθωρισμό Μητσοτάκη», υποστηρίζοντας παράλληλα πως πρέπει να υπάρξει προοδευτική διακυβέρνηση για να τελειώσει, όπως υποστήριξε, ο εφιάλτης των πολιτών. Τι απαντά η Κυβέρνηση;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Εξακολουθεί να παραμένει ο κ. Τσίπρας ο μόνος πολιτικός στον κόσμο που δεν αντιλαμβάνεται τα διεθνή χαρακτηριστικά της κρίσης και που αγνοεί βασικά συστατικά της πραγματικότητας, όπως, για παράδειγμα, ότι η ελληνική Κυβέρνηση έχει δώσει τη μεγαλύτερη στήριξη από όλες τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές κυβερνήσεις στην κοινωνία για το μετριασμό του αποτυπώματος της κρίσης στον οικονομικό βίο, στις τσέπες των νοικοκυριών, στις επιχειρήσεις, στο σύνολο της ελληνικής κοινωνίας. Η Κυβέρνηση διαχειρίζεται αυτές τις εισαγόμενες και επάλληλες κρίσεις, με σωφροσύνη, με ουσιαστικά και στοχευμένα μέτρα, έχοντας πάντοτε κατά νου ότι ένα δράμι πράξης σε αυτού του είδους τις περιπτώσεις ζυγίζει πολύ βαρύτερα από τόνους θεωρίας, διαστρέβλωσης της πραγματικότητας και άρνησης, πολύ περισσότερο, της πραγματικότητας, στο πού δηλαδή οφείλονται αυτά τα πρωτόγνωρα προβλήματα που βιώνει όλος ο κόσμος, η Ευρώπη και η ελληνική κοινωνία. Τώρα, σε ό,τι αφορά τις προβλέψεις και τις προσδοκίες του κ. Τσίπρα, όταν έρθει η ώρα ο κόσμος θα τοποθετηθεί και θα μιλήσει μόνος του.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Την περασμένη εβδομάδα εκδόθηκε η απόφαση του Πειθαρχικού της ΕΣΗΕΑ για την τρίμηνη διαγραφή της Διοίκησης της Ε.Ρ.Τ.. Αναφέρει, μεταξύ άλλων, πως η Ε.Ρ.Τ. αδιαφόρησε για την εύλογη αξίωση για μετάδοση της αλήθειας του κοινωνικού συνόλου και πώς επλήγη το κύρος της Δημόσιας Τηλεόρασης, προκαλώντας τη χλεύη της κοινής γνώμης. Επίσης, τις ίδιες ημέρες, το Ε.Σ.Ρ. ανακοίνωσε για την κατανομή τηλεοπτικού χρόνου πως η προβολή της Κυβέρνησης ξεπερνά το 80%. Ως Υπουργός αρμόδιος, πώς σχολιάζετε αυτά τα στοιχεία;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Σε ό,τι αφορά την απόφαση της ΕΣΗΕΑ, έχω τοποθετηθεί και σε ερώτηση στη Βουλή. Σε ό,τι αφορά το δεύτερο σκέλος της ερώτησης, αναφέρεστε σε ένα χρονικό διάστημα λιγότερο από δύο μήνες, το οποίο προφανώς, να θυμίσουμε ότι είναι η περίοδος που βρισκόμαστε στην αιχμή της πανδημίας και της καραντίνας. Εκείνο το διάστημα υπήρχαν πολύ πυκνές και τακτικές ανακοινώσεις και τηλεοπτικές παρουσίες υπηρεσιακών και κυβερνητικών παραγόντων. Είχαν, όμως, ενημερωτικό χαρακτήρα, αφορούσαν  την  ενημέρωση της κοινής γνώμης για το πώς θα πρέπει να συμπεριφερθούμε απέναντι στην πανδημία. Δεν είχαν κάποιες πολιτικές διαστάσεις ή οποιαδήποτε πολιτικά μηνύματα. Οπότε νομίζω ότι δεν είναι κατάλληλο το χρονικό διάστημα αυτό για να βγάλει κανείς συμπεράσματα, όπως αυτά που υπονοεί το ερώτημά σας.

Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Στις 30 Ιουνίου λήγει η προθεσμία για την υποβολή των αιτήσεων για Power Pass. Υπάρχει ενδεχόμενο να δοθεί παράταση;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αν υπάρξει κάποια τέτοιου είδους ανάγκη, θα το εξετάσουμε. Αλλά, δεν νομίζω ότι προς το παρόν τίθεται τέτοιο ζήτημα.

Σας ευχαριστώ.