Καλό μεσημέρι.

Για τη συνεχιζόμενη δυναμική ανάπτυξη της οικονομίας

Η συνεχιζόμενη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, πέρα από τις ανθρώπινες απώλειες και τις καταστροφές που προκαλεί, έχει ήδη επιφέρει καταλυτικές γεωπολιτικές αλλαγές και σοβαρές οικονομικές παρενέργειες σε ολόκληρο τον κόσμο. Τροφοδοτεί τις ενεργειακές ανατιμήσεις και τις πληθωριστικές πιέσεις,  δημιουργεί κλίμα παγκόσμιας αβεβαιότητας και συρρικνώνει την ανάπτυξη.

Παρά τις δυσκολίες και τις αλλεπάλληλες κρίσεις, η Κυβέρνηση  συνεχίζει με συνέπεια και αποφασιστικότητα την εφαρμογή του ευρύτερου σχεδίου που έχει για την Πατρίδα: Τις μεταρρυθμίσεις που βελτιώνουν το επενδυτικό περιβάλλον, συμβάλλουν στην προσέλκυση επενδύσεων και διασφαλίζουν υψηλή ανάπτυξη, δημιουργούν περισσότερες θέσεις εργασίας και ενισχύουν την κοινωνική συνοχή. Και φυσικά συνεχίζουμε την προσπάθεια για να είμαστε δίπλα στους πολίτες, αλλά και στις επιχειρήσεις που δοκιμάζονται από την εισαγόμενη ακρίβεια.

Ήδη, η χώρα μας,  βρίσκεται στην πρωτοπορία των ευρωπαϊκών χωρών σε ό,τι αφορά στα μέτρα στήριξης νοικοκυριών και επιχειρήσεων έναντι της ενεργειακής ακρίβειας. Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύει το Ινστιτούτο Bruegel, το συνολικό ύψος της οικονομικής βοήθειας που έχει προϋπολογίσει και διαθέσει η ελληνική Κυβέρνηση για τη στήριξη των πολιτών ισούται με το 3,7% του Α.Ε.Π.. Είναι το μεγαλύτερο ποσοστό μεταξύ των 25 ευρωπαϊκών χωρών που εξέτασε η συγκεκριμένη μελέτη και φέρνει την Ελλάδα στην  πρώτη θέση.

Τα μέτρα που έχει λάβει η ελληνική Κυβέρνηση ξεπερνούν συγκριτικά το ύψος της βοήθειας που έχουν αφιερώσει άλλες ευρωπαϊκές χώρες με πολύ ισχυρότερες οικονομίες. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι η Γερμανία δαπάνησε σε μέτρα κατά της ενεργειακής ακρίβειας το 1,2% του Α.Ε.Π. της, η Γαλλία το 1,4%, η Ιταλία το 2,1% και η Ισπανία -την οποία έχουν αναγάγει ως υπόδειγμα στήριξης αρκετοί στη χώρα- το 1,7% του Α.Ε.Π. της.

Η κρίση συνεχίζεται και οι δυσκολίες για τους Έλληνες παραμένουν. Είμαστε εδώ με συνεχή προσπάθεια, με σχέδιο, με εργαλεία για να κάνουμε ό,τι περισσότερο μπορούμε προκειμένου να διορθώσουμε τα προβλήματα. Δεν θα είναι εύκολο, αλλά έχουμε αποδείξει ότι τα καταφέρνουμε στα δύσκολα. Η Κυβέρνηση είναι αφοσιωμένη σε αυτό το έργο, είναι δίπλα στους πολίτες και είμαστε δίπλα στη προσπάθεια να μετριάσουμε το «αποτύπωμα» της ακρίβειας στη ζωή τους. Δίνουμε απόλυτη προτεραιότητα σε πολιτικές που θα βοηθήσουν περισσότερους ανθρώπους με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Έκθεση Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου

Υπερψηφίστηκε την Τρίτη με συντριπτική πλειοψηφία 448 ψήφων υπέρ έναντι 67 κατά και 107 αποχών, η έκθεση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για την ενταξιακή πορεία της Τουρκίας. Η έκθεση είναι έντονα αρνητική για την Τουρκία αναφορικά με τις επιδόσεις της στο πεδίο των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και του κράτους δικαίου, αλλά και σε ό,τι αφορά στην προκλητικότητά της έναντι της Ελλάδας και της Κύπρου.  Όπως τονίζεται σε σχετική ανακοίνωση, το Κοινοβούλιο δεν μπορεί να εξετάσει το ενδεχόμενο επανέναρξης των ενταξιακών διαπραγματεύσεων.

Επισημαίνεται ακόμη ότι, παρά ορισμένες ενδείξεις αποκλιμάκωσης στην Ανατολική Μεσόγειο, πρόσφατα παρατηρήθηκε νέα έξαρση και οι ευρωβουλευτές εκφράζουν τη λύπη τους για τις δηλώσεις Τούρκων αξιωματούχων που αμφισβητούν την κυριαρχία της Ελλάδας στα ελληνικά νησιά, οι οποίες υπονομεύουν το περιβάλλον ασφαλείας στην περιοχή. Καταδικάζουν, επίσης, την παρενόχληση ερευνητικών σκαφών στην Κυπριακή ΑΟΖ, καθώς και τις παραβιάσεις του εθνικού εναέριου χώρου, συμπεριλαμβανομένων των υπερπτήσεων.

Εκφράζουν τη λύπη τους για το γεγονός ότι το Κυπριακό παραμένει ανεπίλυτο και καλούν την Άγκυρα να εγκαταλείψει την απαράδεκτη πρότασή της για μια «λύση δύο κρατών», να αποσύρει τα στρατεύματά της από την Κύπρο και να απόσχει από τυχόν μονομερείς ενέργειες.

Για το Ε.Σ.Υ.

Σήμερα το πρωί ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης παρέστη στην εκδήλωση για την παρουσίαση του εμβληματικού προγράμματος «Φώφη Γεννηματά» για την παροχή δωρεάν προληπτικής μαστογραφίας στις γυναίκες 50 έως 69 ετών. Όπως επεσήμανε ο Πρωθυπουργός «είμαστε σήμερα σε θέση με τη χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης να θέσουμε ουσιαστικά σε λειτουργία το πρώτο μαζικό πρόγραμμα προσυμπτωματικού ελέγχου στην Πατρίδα μας.  Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που κάνει χρήση των βέλτιστων τεχνολογικών εργαλείων, που το ελληνικό Δημόσιο έχει πια στη διάθεσή του.  Μαθαίνοντας από το πρόγραμμα της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης, πατώντας πάνω στην εμπειρία από τη διαδικασία του εμβολιασμού και χρησιμοποιώντας την πλατφόρμα της άυλης συνταγογράφησης είμαστε σήμερα σε θέση να κάνουμε κάτι το οποίο δεν μπορούσαμε να κάνουμε μέχρι να εισάγουμε αυτά τα εργαλεία στη φαρέτρα των όπλων μας».

Υπογραμμίζω ότι η πρόληψη αποτελεί τον πρώτο από τους τέσσερις πυλώνες για την αναβάθμιση του Ε.Σ.Υ., που θα ολοκληρώσουμε την επόμενη τετραετία, βάσει ενός λεπτομερούς και λελογισμένου σχεδίου.

Ο δεύτερος πυλώνας αφορά την Πρωτοβάθμια Υγεία και την εφαρμογή του «Προσωπικού Γιατρού».

Ο τρίτος πυλώνας αφορά τη Δευτεροβάθμια Υγεία. Το νέο νοσοκομειακό χάρτη, τον εκσυγχρονισμό των υποδομών και τη σωστή κατανομή των δυνάμεων μας.

Και ο τέταρτος πυλώνας αφορά την ψηφιακή υγεία, που διατρέχει οριζόντια όλες τις δράσεις μας.

Η υγεία είναι θέμα όχι μόνο ανθρωπιστικό, αλλά και αναπτυξιακό για την Πατρίδα. Η υγεία των πολιτών είναι πυλώνας ευημερίας και δείκτης ποιότητας ζωής.

Για το δημογραφικό ζήτημα

Το δημογραφικό είναι μείζον πρόβλημα για τη χώρα μας. Είναι η μεγαλύτερη ίσως πρόκληση που έχουμε μπροστά μας. Οι εμπειρογνώμονες προειδοποιούν ότι συνιστά  ωρολογιακή βόμβα, το χρονόμετρο της οποίας κινείται γρήγορα και καλούμαστε να το απενεργοποιήσουμε έγκαιρα, με στοχευμένες πολιτικές και πρωτοβουλίες.

Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι στη διάρκεια της δεκαετούς οικονομικής κρίσης η μείωση των Ελλήνων υπολογίζεται σε 450.000 άτομα. Για να συνειδητοποιήσουμε το πρόβλημα, αρκεί να αναλογιστούμε ότι πριν από 50 χρόνια, το 1962, μόλις το 8% του ελληνικού πληθυσμού ήταν άνω των 65 ετών, ενώ το 26% ήταν κάτω των 14 ετών. Σήμερα το 23% του πληθυσμού είναι άνω των 65 ετών, ενώ μόλις το 14% είναι κάτω των 14. Με αυτούς τους ρυθμούς το 2050 η χώρα μας θα έχει λιγότερους από 9 εκατομμύρια κατοίκους, με τον ένα στους τρείς να είναι άνω των 65 ετών.

Μια τέτοια κατάσταση δημιουργεί προϋποθέσεις κοινωνικής, αλλά και οικονομικής καχεξίας. Υπονομεύει την οικονομία και καθιστά εξαιρετικά δυσχερή την εξυπηρέτηση των συντάξεων, τη συντήρηση του Ε.Σ.Υ. και μια σειρά άλλων δραστηριοτήτων του ελληνικού Κράτους.

Η Κυβέρνησή μας έχει, ήδη, προχωρήσει σε σημαντικά μέτρα για τη στήριξη της οικογένειας και τώρα, αλλά και σχεδιάζει ακόμα πιο τολμηρές παρεμβάσεις για το επόμενο διάστημα, ιδίως για την επόμενη τετραετία. Αναφέρω ενδεικτικά ότι:

-Υλοποιήσαμε άμεσα  τη δέσμευσή μας για την ενίσχυση με 2.000 ευρώ για κάθε νέο παιδί που γεννιέται.

-Αυξήσαμε το  αφορολόγητο κατά 1.000 ευρώ για κάθε παιδί.

-Μειώσαμε το Φ.Π.Α. στο χαμηλό συντελεστή για τα βρεφικά είδη.

-Καταργήσαμε το φόρο πολυτελείας στους πολύτεκνους που έχουν μεγάλα αυτοκίνητα.

-Καθιερώσαμε τη διετή προσχολική εκπαίδευση και αυξήσαμε τους βρεφονηπιακούς σταθμούς, ώστε να μπορούν να υποδέχονται όλα τα παιδιά της χώρας μας.

-Θεσπίσαμε την επιδοτούμενη γονική άδεια τεσσάρων μηνών και για τους δυο γονείς, οι οποίοι, παράλληλα, προστατεύονται από την απόλυση, τόσο πριν όσο και μετά την γέννηση του παιδιού τους.

-Θέτουμε σε εφαρμογή το πρόγραμμα για τη διαμόρφωση χώρων φύλαξης βρεφών σε χώρους 120 μεγάλες επιχειρήσεις.

-Ξεκινά σύντομα ο θεσμός των «νταντάδων της γειτονιάς».

-Θεσπίσαμε την επταήμερη άδεια για τις γυναίκες που υποβάλλονται σε υποβοηθούμενη αναπαραγωγή, ενώ προωθούμε νέα νομοθετική πρωτοβουλία για τον εκσυγχρονισμό συνολικά του πλαισίου υποβοηθούμενης αναπαραγωγής.

Βασική μας προτεραιότητα για το άμεσο μέλλον θα είναι η εξασφάλιση προσιτής στέγης για τους νέους ανθρώπους. Καταρτίζουμε για το σκοπό αυτό ένα ευρύ σχέδιο  που θα αξιοποιεί κάθε δυνατότητα  που θα έχουμε στα χέρια μας: Αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου, η οποία συχνά παραμένει αναξιοποίητη, συμπράξεις με τον ιδιωτικό τομέα για την ανακαίνιση παλαιών κατοικιών, δυνατότητες ανάπτυξης για καινούργιες φοιτητικές εστίες.

Σε τελική ευθεία προετοιμασίας βρίσκεται και η επέκταση της λειτουργίας των παιδικών σταθμών, αλλά και των ολοήμερων δημοτικών σχολείων, από τις 4 που ίσχυε μέχρι σήμερα  στις 5:30 το απόγευμα.

Η επέκταση του ωραρίου του ολοήμερου σχολείου θα ξεκινήσει από το Σεπτέμβριο, θα υλοποιηθεί καταρχήν στο 50% των τμημάτων που λειτουργούν σήμερα ως ολοήμερα, δηλαδή σε περίπου 5.000 τμήματα σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Περιφέρεια. Για το σκοπό αυτό θα γίνουν επιπλέον προσλήψεις. Σημειώνεται ότι δεν θα υπάρχει κανένα κριτήριο και η πρόσβαση θα είναι ελεύθερη σε όλους όσους θέλουν να πάνε στο ολοήμερο δημοτικό σχολείο.

Οι πολιτικές μας για τη νεολαία διασταυρώνονται με αυτές για το δημογραφικό και τέμνονται στο όφελος για τη μέριμνα και την ποιότητα των νέων ζευγαριών, για τη μέριμνα και για τη ποιότητα ζωής της νέας γενιάς.

Για τη Σύνοδο Κορυφής της Διαδικασίας Συνεργασίας Νοτιοανατολικής Ευρώπης

Κλείνοντας υπενθυμίζω ότι αρχίζει αύριο, Παρασκευή, στη Θεσσαλονίκη η Σύνοδος Κορυφής της Διαδικασίας Συνεργασίας για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, θα είναι ο προεδρεύων  της Συνόδου, θα φιλοξενήσει στη Θεσσαλονίκη αρχηγούς κρατών και κυβερνήσεων για να συζητήσουν για το μέλλον της περιοχής σε μια κρίσιμη συγκυρία που αναδεικνύει περισσότερο από ποτέ πόσο σημαντική είναι η ενίσχυση των σχέσεων καλής γειτονίας, αλλά και η προετοιμασία των χωρών της περιοχής μας για την ενσωμάτωση τους σε ευρωατλαντικούς θεσμούς.

Στη Σύνοδο συμμετέχουν, εκτός από την Ελλάδα, η  Αλβανία, η Βόρεια Μακεδονία, η Βοσνία-Ερζεγοβίνη, η Βουλγαρία, το Κόσοβο, η Κροατία, το Μαυροβούνιο, η Μολδαβία, η Ρουμανία, η Σερβία, η Σλοβενία και η Τουρκία. Σημειώνεται ότι μετά από πρόσκληση του Πρωθυπουργού -και αυτό αναβαθμίζει χωρίς αμφιβολία τη σημασία της Συνόδου- θα συμμετάσχει ως υψηλός προσκεκλημένος και παρατηρητής ο Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Charles Michel, αλλά και ο Γερμανός Καγκελάριος Olaf  Scholz.

Ευχαριστώ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

ΑΜ. ΚΑΤΖΟΥ: Καλό μεσημέρι, κύριε Εκπρόσωπε. Με δεδομένη την τουρκική προκλητικότητα και το μπαράζ εμπρηστικών δηλώσεων, με αναφορές και προσωπικά στον Έλληνα Πρωθυπουργό, φοβάστε ένα «θερμό» επεισόδιο το επόμενο διάστημα με την Τουρκία; Και θα ήθελα να ρωτήσω αν ο Πρωθυπουργός, στη συνάντηση που θα έχει με τον κ. Scholz,  θα θέσει το θέμα της τουρκικής προκλητικότητας.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αντιμετωπίζουμε όλο αυτό το κρεσέντο της τουρκικής προκλητικότητας με ψυχραιμία και αποφασιστικότητα. Με ψυχραιμία αποδομούμε όλους τους ανιστόρητους και ανυπόστατους ισχυρισμούς. Δεν παρακολουθούμε τις προκλήσεις και τους χαρακτηρισμούς σε προσωπικό επίπεδο. Από την άλλη πλευρά, αποφασιστικά και πάρα πολύ καθαρά, είναι γνωστό σε όλους ότι η χώρα έχει αναβαθμίσει και το γεωστρατηγικό και γεωπολιτικό της αποτύπωμα, αλλά και την αποτρεπτική της ικανότητα, προκειμένου να μπορέσει ανά πάσα στιγμή να υπερασπιστεί την εθνική της κυριαρχία και τα κυριαρχικά της δικαιώματα. Ψύχραιμα, αποφασιστικά, ως παράγοντας σταθερότητας και ειρήνης, όχι μόνο στο Αιγαίο, αλλά και στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο, είμαστε εδώ και παρακολουθούμε τις εξελίξεις.

ΙΑΣ. ΣΧΙΝΑΣ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, το προσφυγικό έχει ξαναέρθει στην επικαιρότητα και μετά την έντονη αντίδραση της Κυβέρνησης στις καταγγελίες του Ιάσονα Αποστολόπουλου, οι οποίες έγιναν το Μάιο. Θα ήθελα να μας διευκρινίσετε τη θέση της Κυβέρνησης για την παραίτηση του επικεφαλής της«FRONTEX», Fabrice Leggeri, πριν από ενάμιση μήνα, μετά την έκθεση της «OLAF», της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Καταπολέμησης της Απάτης και για ενδεχόμενο pushback στο Αιγαίο.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Σε ό,τι αφορά στην παραίτηση του επικεφαλής της «FRONTEX», δεν έχει να παρατηρήσει κάτι η Κυβέρνηση. Σε ό,τι αφορά στη συζήτηση περί των περιβόητων «pushbacks» που πολλές φορές έχει έρθει στην επιφάνεια, είναι γνωστό ότι η Ανεξάρτητη Αρχή Διαφάνειας -έχω αναφερθεί και άλλες φορές εδώ στην Ενημέρωση, στη συζήτηση που έχουμε μεταξύ μας- εξέτασε διεξοδικά καταγγελίες, δεδομένα, ανθρώπους-μάρτυρες, με μεθοδολογία που δεν αμφισβητείται, και κατέληξε στο ότι καμία από αυτές τις καταγγελίες ή τις φήμες δεν ευσταθούν και δεν ανταποκρίνονται  στην πραγματικότητα.

Από εκεί και πέρα, σε σχέση με το συγκεκριμένο που με ρωτήσατε, θέλω να σας διαβάσω τι ακριβώς ισχυρίστηκε ο συγκεκριμένος άνθρωπος ενώπιον του ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, του κ. Κούλογλου, ο οποίος ούτε αντέδρασε ούτε, πολύ περισσότερο, αντέκρουσε τίποτα από όλα αυτά. Λέει: «Στην Ελλάδα έχουμε το μοναδικό Λιμενικό Σώμα παγκοσμίως, που αντί να διασώζει ανθρώπους στη θάλασσα, πετάει ανθρώπους στη θάλασσα». Το Ελληνικό Λιμενικό! «Οι Ελληνικές Αρχές απαγάγουν πρόσφυγες, που έχουν ήδη φτάσει στις ελληνικές ακτές και τους πετάνε πάλι στη θάλασσα. Είναι μοναδικό φαινόμενο, δεν το έχουμε ξαναδεί».

«Αυτό που συμβαίνει στην Ελλάδα είναι το εξής», λέει ο συγκεκριμένος κύριος, «οι πρόσφυγες φτάνουν μόνοι τους, ανεξάρτητα στις ελληνικές ακτές. Οι Ελληνικές Αρχές δεν τους καταγράφουν, τους κρατούν σε μυστικά μέρη, κατάσχουν τα υπάρχοντά τους, ως επί το πλείστον κινητά τηλέφωνα και διαβατήρια».

Ισχυρίζεται ο συγκεκριμένος κύριος ότι οι άνδρες και οι γυναίκες του Λιμενικού  Σώματος τους μεταφέρουν σε σκάφη του Λιμενικού, τους βάζουν σε φουσκωτά χωρίς μηχανές και εν τέλει τους παρατάνε στην ανοιχτή θάλασσα. Χωρίς τροφή, νερό ή οποιοδήποτε μέσο για να καλέσουν βοήθεια, γιατί τους έχουν πάρει τα τηλέφωνα. «Μετανάστες», λέει, «που αρνούνται να επιβιβαστούν σε αυτά τα σκάφη, συχνά κακοποιούνται και βασανίζονται».

Πρόκειται για μια ακραία συκοφαντία σε βάρος της χώρας, για ανυπόστατες κατηγορίες, που δεν έχουν επιβεβαιωθεί από πουθενά και έπρεπε να είναι αυτονόητη η αντίδραση οποιουδήποτε παρακολουθούσε αυτές τις ανυπόστατες και προκλητικές κατηγορίες απέναντι στη χώρα. Ήταν αυτονόητη η δική μας αντίδραση. Η Ελλάδα είναι ένα Κράτος Δικαίου. Ασκεί μια μεταναστευτική πολιτική που βασίζεται στο Δίκαιο. Οι άνδρες και οι γυναίκες του Λιμενικού Σώματος δεν κάνουν αυτές τις αθλιότητες που περιγράφει, χωρίς καμία απόδειξη και τεκμήριο, ο συγκεκριμένος κύριος. Αντιθέτως, φυλάνε τα σύνορα της χώρας και σώζουν ανθρώπινες ζωές στο Αιγαίο.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, σχετικά με την Έκθεση της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, λίγες ημέρες μετά τη δημοσίευσή της, το «Politico» σας κατηγόρησε πως οι μισοί από όσους συμμετείχαν στην έρευνα ήταν αναρμόδιοι. Επίσης, εκείνη την περίοδο, λίγο καιρό πριν, ο βουλευτής της Κυβέρνησης, ο κ. Κυρανάκης, δήλωσε πως λόγω της γεωγραφικής θέσης της χώρας δέχεται πολύ μεγάλες μεταναστευτικές πιέσεις και κάνει πράγματα τα οποία ξεφεύγουν από τις νόρμες και τις πρακτικές που έχουμε ακούσει στην Ευρωπαϊκή Ένωση και παρά την κριτική της Ε.Ε. συνεχίζουμε να το κάνουμε. Κατηγορήσατε τον κ. Αποστολόπουλο επειδή είπε ψέματα ή επειδή κατήγγειλε υπαρκτά προβλήματα;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αυτά τα οποία κατήγγειλε ο κ. Αποστολόπουλος δεν επιβεβαιώνονται από πουθενά. Δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Είναι άδικες, αβάσιμες, συκοφαντικές και υβριστικές κατηγορίες κατά των γυναικών και των ανδρών του Ελληνικού Λιμενικού Σώματος.

Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Τώρα, που μετά τη συνάντηση του κ. Μητσοτάκη με τον κ. Scholz στις Βρυξέλλες έχει γίνει μία καλή σχέση μεταξύ τους, όπως, τουλάχιστον, βγαίνει προς τα έξω και από τις δύο πλευρές, θα τεθεί πιο επιτακτικά το θέμα των υποβρυχίων από τη Γερμανία στην Τουρκία και γενικώς του εξοπλισμού της Τουρκίας από τη Γερμανία, όπως έγινε και προς τις Η.Π.Α. και το Κογκρέσο;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η εξωτερική μας πολιτική είναι μια πολιτική αρχών. Και με βάση στοιχεία και πραγματικά περιστατικά που ανταποκρίνονται στις συνθήκες, που ανταποκρίνονται στο Διεθνές Δίκαιο και που δημοσιοποιούν την προκλητική συμπεριφορά της Άγκυρας σε όλο το πεδίο, δημιουργούν τις αντιδράσεις, τις δηλώσεις και τα συμπεράσματα που είναι γνωστά από συμμάχους και εταίρους. Ο Πρωθυπουργός αναδεικνύει την τουρκική παραβατικότητα και προκλητικότητα με τεκμήρια. Η Διεθνής Κοινότητα γνωρίζει ποιο είναι το Διεθνές Δίκαιο και οι Συνθήκες που ισχύουν και αυτό έχει ως αποτέλεσμα την καταδίκη της Τουρκίας και της τακτικής της. Μια τακτική αναθεωρητισμού στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο. Όλα τα υπόλοιπα είναι μέσα σε αυτό το πλαίσιο προσέγγισης και αντίληψης της πολιτικής και της στόχευσης της Τουρκίας στην ευρύτερη περιοχή. Είπα και προηγουμένως: Η χώρα ψύχραιμα, χωρίς να παρασύρεται σε ανταγωνισμό προσωπικών χαρακτηρισμών και ύβρεων -η δική μας εξωτερική πολιτική είναι πολιτική αρχών- με τρόπο αποφασιστικό, συνεπή, συνετό, είναι εδώ για να αναδεικνύει τη διεθνή νομιμότητα, για να είναι παράγοντας σταθερότητας και ασφάλειας στο Αιγαίο και τη Νοτιοανατολική Μεσόγειο και να είναι έτοιμη, ανά πάσα στιγμή, πολύ αποφασιστικά και αποτελεσματικά να υπερασπιστεί την κυριαρχία της και τα κυριαρχικά της δικαιώματα.

ΣΩΤ. ΠΙΚΟΥΛΑΣ: Ο πληθωρισμός, κύριε Εκπρόσωπε, έχει φτάσει τον Μάιο του 2022 στο 11,3% και οι προβλέψεις του Προγράμματος Σταθερότητας λένε και για μέσο ετήσιο πληθωρισμό στο 7,6% και ο ΟΟΣΑ τον βάζει στο 8,8%. Το οικονομικό επιτελείο έχει μια παγιωμένη άποψη να μην θέλει, ειδικά στα καύσιμα, να μειώσει τον Φ.Π.Α. και τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης. Το θέμα είναι, τι είδους παρέμβαση θα είναι αυτή, η οποία θα μειώσει πραγματικά τις τιμές στα καύσιμα; Και δεύτερον, επειδή υπάρχουν και αυξήσεις και διψήφιες μάλιστα στα τρόφιμα, αν θα υπάρξει μείωση του Φ.Π.Α. και πότε θα γίνει αυτό; Διότι και οι δημοσκοπήσεις πλέον δείχνουν ότι οι πολίτες, η συντριπτική πλειοψηφία, ζητούν περισσότερα μέτρα.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν έχω να προσθέσω κάτι παραπάνω σε αυτό που έχουμε πει πάρα πολλές φορές, σε ό,τι αφορά στον Φ.Π.Α. και τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης. Διαχειριζόμαστε κρίση. Αποτέλεσμα αυτής της κρίσης και της εισαγόμενης ακρίβειας είναι η πίεση που υφίσταται η ελληνική κοινωνία σε όλα τα επίπεδα. Η πολιτική μας με συνέπεια έχει δυναμώσει το εισόδημα των πολιτών, τους έχει απαλλάξει από φορολογικά βάρη και ασφαλιστικές εισφορές που και αυτή είναι έμμεση ενδυνάμωση του εισοδήματος. Είναι μια πολιτική πολύ γενναίας στήριξης στο ενεργειακό. Είμαστε πρώτη χώρα στην Ευρώπη, όπως ανέφερα και προηγουμένως, βάσει και της Έρευνας που έκανε το  Bruegel. Είμαστε εδώ να αξιοποιούμε κάθε δυνατότητα που παράγει η πολιτική μας, κάθε δυνατότητα που παράγει η οικονομία για να βρισκόμαστε στο πλευρό των πολιτών, χωρίς, όμως, να θέτουμε σε κίνδυνο την πορεία εκτέλεσης του Προϋπολογισμού και τα δημοσιονομικά μας. Διαχειριζόμαστε κρίση. Είναι εδώ η κρίση. Παραμένει, επιμένει, δυσκολεύει τους πολίτες. Γι’ αυτό και χρειάζεται μια σταθερή, λελογισμένη αποτελεσματική οικονομική πολιτική, σαν και αυτή που κάνουμε, για να μετριάσουμε όσο είναι το δυνατόν το «αποτύπωμα» και τις συνέπειές της.

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Να σας πάω στο πεδίο της ελληνογερμανικής σύγκλισης. Μια από τις πτυχές σε μια επί της αρχής συμφωνία, που συνομολογήθηκε στη συνάντηση που είχαν οι δύο ηγέτες για την ανταλλαγή των τεθωρακισμένων οχημάτων μάχης, χθες στη Βουλή ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας δέχθηκε τις επικρίσεις της Αντιπολίτευσης με την χαρακτηριστική αιχμή ότι η Κυβέρνηση κρύβει τα στοιχεία τα αναλυτικά, προκειμένου ο Πρωθυπουργός να ασκεί Ι.Χ. εξωτερική και εξοπλιστική πολιτική. Και ταυτοχρόνως, κριτική δέχθηκε και για τη φράση του ότι «τα επιτελεία και το σύστημα πληροφοριών των επιτελείων έχει γίνει ελβετικό τυρί». Θα ήθελα μια απάντηση και για τα δύο.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η ελληνική Κυβέρνηση ασκεί μια εξωτερική πολιτική πολυδιάστατη, πολυσχιδή, που βασίζεται πάνω σε αρχές και που έχει φέρει εξαιρετικά θετικά αποτελέσματα για τη χώρα τα τελευταία δύο χρόνια, που το αντιλαμβάνεται νομίζω ο καθένας, βλέποντας την αναβάθμιση του κύρους της χώρας και τη διεύρυνση της απήχησης των απόψεών μας παντού στις μεγάλες δυνάμεις του πλανήτη μας, στους συμμάχους μας, στους εταίρους μας, σε όλα τα διεθνή fora. Από εκεί και πέρα, αυτό που ανέδειξε ο κ. Παναγιωτόπουλος χθες, είναι ότι χρειάζεται σοβαρότητα και ευθύνη σε όσους διαχειρίζονται ευαίσθητα  θέματα που έχουν να κάνουν με την άμυνα της χώρας. Τίποτα παραπάνω.

ΙΑΣ. ΣΧΙΝΑΣ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Αύριο, η Πανεπιστημιακή Αστυνομία θα τοποθετηθεί στα Α.Ε.Ι., όπως έχει ανακοινωθεί;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Βαδίζουμε βάσει του χρονοδιαγράμματος που έχουν ανακοινώσει οι συναρμόδιοι Υπουργοί.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Σύμφωνα με το Reuters, η ελληνική Δικαιοσύνη ανατρέπει τώρα την απόφαση για κατάσχεση ενός φορτίου ιρανικού πετρελαίου στην Κάρυστο. Μετά από αυτό, αλλάζει κάτι σε σχέση με το Ιράν; Ανοίγει, μήπως, ο δρόμος για την απελευθέρωση των πληρωμάτων των δύο τάνκερ που έχουν καταληφθεί στον Περσικό;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πρώτα απ’ όλα, εμείς δεν συνδέσαμε τα δύο περιστατικά. Από την πρώτη στιγμή ήταν τελείως αδικαιολόγητη και απρόκλητη αυτή η συμπεριφορά που επιφύλαξαν οι ιρανικές Αρχές στα ελληνικά πλοία. Και δεύτερον, η ελληνική Δικαιοσύνη στη χώρα μας έχει αποδείξει ότι λειτουργεί ανεξάρτητα με βάση το πλαίσιο, τα στοιχεία και τις υποθέσεις, πάνω στις οποίες καλείται να αποφασίσει.

Σ. ΡΙΣΤΟΦΣΚΑ: Αύριο στη Θεσσαλονίκη είναι προγραμματισμένες κάποιες διμερείς συναντήσεις του Πρωθυπουργού με ομολόγους του από τα Βαλκάνια;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Θα ανακοινωθεί το πρόγραμμα. Νομίζω ότι υπάρχει μια διμερής συνάντηση με τη Μολδαβία. Από εκεί και πέρα, δεν γνωρίζω να πραγματοποιηθεί κάτι άλλο. Έτσι κι αλλιώς είναι πολύ πυκνή και πλούσια η ατζέντα της Συνόδου.

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Να επιστρέψω στα της Παιδείας. Η παράταση που δόθηκε στη διαβούλευση του νομοσχεδίου για την Ανώτατη Εκπαίδευση, σηματοδοτεί κάτι σε ό,τι αφορά γενικότερα στον προγραμματισμό του συγκεκριμένου νομοθετήματος; Δηλαδή, θα πάει πιο πίσω αρκετά;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όχι αρκετά. Ένα χρονικό διάστημα ανάλογο με την παράταση της διαβούλευσης. Στη διαβούλευση υπήρξαν φωνές, θεσμοί, άνθρωποι που ζήτησαν παραπάνω χρόνο για να μελετήσουν πιο διεξοδικά το νομοσχέδιο. Και προφανώς, επειδή η διαβούλευση δεν είναι μια διαδικασία προσχηματική, αλλά είναι μια διαδικασία πολύ ουσιαστική, που πάντα από την Κυβέρνηση λαμβάνεται σοβαρά υπόψη σε όλα τα νομοσχέδια, δόθηκε αυτή η μικρή χρονική παράταση, η οποία θα έχει και τη δική της ανάλογη αντανάκλαση στην εισαγωγή του σχεδίου νόμου στη Βουλή και στην ψήφισή του.

Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Χθες, κατά την περιοδεία του, ο Αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης ο κ. Τσίπρας, μεταξύ άλλων, είπε ότι ο Πρωθυπουργός έχει αποφασίσει στο τέλος του καλοκαιριού να «δραπετεύσει, να πάει σε εκλογές, γιατί τρέμει την ακρίβεια του χειμώνα». Θα πάμε σε εκλογές νωρίτερα; Τι απαντάτε; Μάλιστα, είπε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θα κληθεί, για μια ακόμη φορά, να «βγάλει τα κάστανα από τη φωτιά».

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Τα ερμηνευτικά εργαλεία του κ. Τσίπρα πάσχουν γενικώς.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Χθες, ο Πρωθυπουργός για το δημογραφικό αναφέρθηκε στην ένταξη στην ελληνική κοινωνία των νόμιμων μεταναστών, όπως είπε, χωρίς προκαταλήψεις και ακραίες λαϊκιστικές κορώνες και πως η δεύτερη γενιά των οικογενειών αυτών έχουν πια ως Πατρίδα τους την Ελλάδα και τόπο καταγωγής τη χώρα των γονιών τους. Την ίδια ώρα, η εφημερίδα  «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ» αποκάλυψε πως παιδιά δεύτερης γενιάς μεταναστών περιμένουν περισσότερο από μια πενταετία για να αποκτήσουν την ελληνική ιθαγένεια, ειδικά σε Αττική και Κεντρική Μακεδονία και πως δεν εφαρμόζεται καν ο νόμος που ψηφίσατε το 2020. Ποιος έχει την ευθύνη γι’ αυτή την κατάσταση;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αν υπάρχουν καθυστερήσεις ή πράγματα που πρέπει να βελτιωθούν στην εφαρμογή των νόμων, αυτό το βλέπουμε και το παρατηρούμε συχνά σε μια σειρά από νόμους που ψηφίζονται και που συναντούν εμπόδια στην εφαρμογή τους. Η ελληνική Πολιτεία είναι εδώ να τα αντιμετωπίζει αυτά τα εμπόδια και να εφαρμόζονται οι νόμοι, όπως πρέπει. Από εκεί και πέρα, ο Πρωθυπουργός, χθες, στην ομιλία του για το δημογραφικό, ανέδειξε όλες τις πτυχές του θέματος. Πρόκειται για ένα πάρα πολύ σοβαρό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η ελληνική κοινωνία, πολύ πιο συνδεδεμένο με το μέλλον της Πατρίδας, θα έλεγα υπαρξιακό. Είναι ένα θέμα, το οποίο κανείς πρέπει να το δει πολυδιάστατα και να αξιοποιήσει κάθε λύση, κάθε δυνατότητα, κάθε ιδέα που υπάρχει για να αντιμετωπίσει πτυχές αυτού του προβλήματος. Σας ανέφερα προηγουμένως μια σειρά από παρεμβάσεις της Κυβέρνησης, το προηγούμενο διάστημα, που αφορούν κυρίως τη νέα γενιά, τα νέα ζευγάρια, τους νέους ανθρώπους, καθώς και τον προγραμματισμό του σχεδίου μας και για την επόμενη τετραετία. Οι πολιτικές ένταξης για τους μετανάστες σε πολλά επίπεδα είναι πολιτικές που μπορεί να βοηθήσουν προς την κατεύθυνση αντιμετώπισης πτυχών του δημογραφικού προβλήματος σε μια σειρά από ζητήματα που αντανακλάται η προβληματική του και σε αυτό.

Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Είπατε ότι πάσχουν τα ερμηνευτικά εργαλεία του κ. Τσίπρα. Ωστόσο, πριν λίγο, κάνατε δύο αναφορές για το πρόγραμμα της Κυβέρνησης για την επόμενη τετραετία, ακολουθώντας κάτι που είχε κάνει ο ίδιος ο Πρωθυπουργός το προηγούμενο διάστημα. Ανακοινώνει η Κυβέρνηση και η Νέα Δημοκρατία διαρκώς νέους υποψήφιους για τις εκλογές. Όλο αυτό δεν δημιουργεί ένα προεκλογικό κλίμα; Το θέλει αυτό το προεκλογικό κλίμα η Κυβέρνηση; Προετοιμάζεται για τον Σεπτέμβριο;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Έτσι κι αλλιώς, σε ένα χρόνο από τώρα συνταγματικά λήγει η θητεία της Κυβέρνησης αυτής. Αυτός είναι ένας χρόνος, ο οποίος είναι απολύτως απαραίτητος για όσους και για όσες επιθυμούν να διεκδικήσουν την εμπιστοσύνη των συμπολιτών τους, να δουλέψουν στις εκλογικές τους Περιφέρειες, εκτός από τις υπόλοιπες υποχρεώσεις τους, για να καταθέσουν στους συμπολίτες τους την πρόταση και την εικόνα, μέσω της οποίας θα διεκδικήσουν την εμπιστοσύνη τους. Από την άλλη, τίποτα δεν αναδεικνύει, δεν σημαίνει, δεν έχει τη διάσταση που το είπατε προηγουμένως, ότι το κυβερνητικό έργο σταματά. Είναι σε διαβούλευση ο νόμος για την Παιδεία. Ψηφίζονται, συνεχώς στη Βουλή, σημαντικά νομοσχέδια. Η Κυβέρνηση προσπαθεί καθημερινά να βρει τρόπους να μετριάσει το αποτύπωμα της εισαγόμενης ακρίβειας στη ζωή των πολιτών. Συνεχίζουμε τις μεταρρυθμίσεις. Πριν από λίγο καιρό, ψηφίσαμε σημαντικά νομοσχέδια που έχουν να κάνουν, επίσης, με την υγεία των πολιτών. Προγραμματίζεται η ψήφιση, επίσης, σημαντικών νομοσχεδίων το επόμενο διάστημα. Συνεχίζεται το κυβερνητικό έργο και ο κυβερνητικός προγραμματισμός. Και παράλληλα, προγραμματίζουμε και τις προτεραιότητές μας, γιατί έτσι πρέπει να κάνει κάθε σοβαρή και υπεύθυνη Κυβέρνηση, εφόσον οι Έλληνες πολίτες μας εμπιστευτούν ξανά στις εκλογές του 2023, για κινήσεις άμεσες, γρήγορες, καθοριστικές, σε πτυχές που πρέπει να αντιμετωπίσουμε ή να είμαστε ακόμα πιο αποτελεσματικοί το επόμενο διάστημα. Αποδείξαμε και πριν το 2019 ότι η καλή προετοιμασία ήταν απαραίτητη προϋπόθεση και έπαιξε καθοριστικό ρόλο, ώστε να έχουμε τα αποτελέσματα που είχαμε και που εξακολουθούμε να έχουμε σε αυτή την πρώτη τετραετία της διακυβέρνησής μας.

ΙΑΣ. ΣΧΙΝΑΣ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Σας ξαναπάω στο Προσφυγικό. Ο κ. Κούλογλου σας απάντησε ότι θα ήθελε να σας ευχαριστήσει δημοσίως, την «Ομάδα Αλήθειας» και τον Κυβερνητικό Εκπρόσωπο, ότι επανέφεραν τη συζήτηση σε ένα σημαντικό θέμα που ανέδειξε στις Βρυξέλλες πριν από ένα μήνα. Τι απαντάτε στον κ. Κούλογλου;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Απαντώ ότι προφανώς έχουμε διαφορετική αντίληψη με τον κ. Κούλογου και με τον κ. Τσίπρα, γιατί για μας αυτό είναι το σημαντικό και πολιτικό ζήτημα. Όταν ακούμε ότι οι ελληνικές Αρχές αφαιρούν κινητά, έγγραφα, τηλέφωνα και τους βάζουν σε βάρκες μεσοπέλαγα χωρίς μηχανές και τους παρατούν εκεί, προφανώς για κάποιους αυτό είναι εντάξει. Ε, για μας δεν είναι εντάξει. Δεν είναι εντάξει να ακούμε ότι κάποιος ισχυρίζεται ότι η χώρα μας έχει αυτή τη συμπεριφορά, χωρίς αυτό να τεκμαίρεται από πουθενά, χωρίς καμία καταγγελία να έχει επιβεβαιωθεί. Χωρίς οι Αρχές, που το έχουν ψάξει, με τρόπο που δεν αμφισβητείται, να έχουν καταλήξει ούτε κατά διάνοια σε αυτό το συμπέρασμα. Έχουμε διαφορετική αντίληψη και διαφορετική αίσθηση για το τι είναι Ελλάδα και το τι είναι Κράτους Δικαίου. Είμαστε υπερήφανοι για τους άνδρες και τις γυναίκες του Λιμενικού Σώματος. Ξέρουμε ότι ζούμε σε μια Δημοκρατία, σε ένα ευρωπαϊκό Κράτος Δικαίου που σέβεται την ανθρώπινη ύπαρξη απόλυτα. Σώζουμε ζωές, δεν κάνουμε αυτές τις αθλιότητες, που κάποιοι έχουν στο μυαλό τους ότι κάνουμε και που δεν προκύπτει από πουθενά. Και γι’ αυτό δεν είναι εντάξει για μας, όπως είναι για τον κ. Κούλογλου, όπως φαίνεται και για τον κ. Τσίπρα, να ακούγονται αυτά τα πράγματα και να τα προσπερνούν συγκαταβατικά.

Σας ευχαριστώ πολύ.

Υποβολή Θέματος

Με την συμβολή των ίδιων των πολιτών μπορούμε να βελτιώσουμε τα κακώς κείμενα που δυσκολεύουν την καθημερινότητα όλων μας.

Μπορείτε να μας αποστείλετε θέματα τα οποία βρίσκετε μπροστά σας, όχι με την έννοια της εξυπηρέτησης μεμονωμένων προσωπικών δυσκολιών, αλλά με κύριο σκοπό τη γενίκευση και αντιμετώπιση των γενεσιουργών αιτίων.

Η καταγραφή των θεμάτων που δυσκολεύουν την συλλογική μας καθημερινότητα θα γίνει αντικείμενο αξιολόγησης, ομαδοποίησης και επεξεργασίας, με κύριο σκοπό να χαρτογραφήσουμε τις ελλείψεις, να διερευνήσουμε τις δυνατότητες παρέμβασης και να οδηγηθούμε σε ευρύτερες κυβερνητικές πρωτοβουλίες και δράσεις που θα βελτιώνουν την ποιότητα ζωής.

Πριν να υποβάλετε το θέμα σας, δείτε τη σελίδα με τις Συχνές Ερωτήσεις.

Για την υποβολή των θεμάτων καθημερινότητάς σας, παρακαλούμε συμπληρώστε τη φόρμα.