Καλό μεσημέρι.

Έκτακτη Σύνοδος  Ευρωπαϊκού Συμβουλίου 

Η έκτακτη Σύνοδος του  Ευρωπαϊκού Συμβουλίου ήταν  αφιερωμένη στη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και τις συνέπειές της. Ύστερα από μακρές συζητήσεις αποφασίστηκε τελικά το 6ο πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσίας, που ανάμεσα στ’ άλλα περιλαμβάνει την επιβολή εμπάργκο -με ορισμένες εξαιρέσεις- στο ρωσικό πετρέλαιο που θα έχει ως αποτέλεσμα το μπλοκάρισμα  του 90% της ποσότητας που κατευθυνόταν προς την Ευρώπη.

Δόθηκε, επίσης, σαφής εντολή στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εξετάσει προτάσεις αποσύνδεσης της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος από τις τιμές του φυσικού αερίου. Μέσα σε αυτές θα μπορεί να είναι  -και υπάρχει ρητή αναφορά στα Συμπεράσματα- και ένα πλαφόν στη χονδρική τιμή του φυσικού αερίου, κάτι το οποίο έχει εισηγηθεί και στο οποίο επιμένει ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, ενώ βρίσκει ήδη πολύ ευρύτερη στήριξη ανάμεσα στους «27».

Συζητήθηκε, επίσης, η πολύ σημαντική πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, για το  «RePower eu», δηλαδή  τη δυνατότητα να αξιοποιήσουμε  αδιάθετους πόρους του Ταμείο Ανάκαμψης, προκειμένου να χρηματοδοτήσουμε την πράσινη ενεργειακή μετάβαση. Η Ελλάδα θα διεκδικήσει δυναμικά το μερίδιο που της αναλογεί από τους πόρους αυτούς, όταν οριστικοποιηθεί η διαδικασία της κατανομής τους. Και προφανώς έχουμε πολλά έργα τα οποία θα μπορούσαμε να  χρηματοδοτήσουμε από τους πόρους αυτούς.  Έχουμε σχέδιο, έχουμε τεχνογνωσία, έχουμε επαγγελματισμό ώστε να αξιοποιήσουμε στο μέγιστο βαθμό κάθε καινούργια δυνατότητα που αναφύεται.

Διαπιστώθηκε, ταυτόχρονα, ότι όλοι οι Ευρωπαίοι ηγέτες ανησυχούν έντονα για το γεγονός ότι σήμερα στην Ουκρανία είναι εγκλωβισμένοι πάνω από 20 εκατ. τόνοι σιτηρών, εξαιτίας του ρωσικού αποκλεισμού της θαλάσσιας διεξόδου μέσα από τη Μαύρη Θάλασσα. Η Ελλάδα στηρίζει την πρωτοβουλία του Γενικού Γραμματέα του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών προκειμένου να βρεθεί λύση στο πρόβλημα αυτό. Το ζήτημα αυτό έχει και σαφή ανθρωπιστική, πέρα από οικονομική, διάσταση. Και πάντοτε, ακόμη και μέσα στον πόλεμο, δεν πρέπει να χάνουμε και τα στοιχειώδη του ανθρωπισμού και του δικαίου.

Ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, ενημέρωσε τους ομολόγους του για την έξαρση της τουρκικής επιθετικότητας, όπως αυτή εκδηλώνεται τις τελευταίες εβδομάδες. Και ζήτησε -εφόσον η Τουρκία επιμείνει σε αυτήν την παράλογη, παράνομη, ανιστόρητη και απάδουσα από τη διεθνή τάξη τακτική – να συζητηθεί ξανά το θέμα στο τακτικό Συμβούλιο Κορυφής τον Ιούνιο, προκειμένου να υπάρξει ρητή και ξεκάθαρη καταδίκη της Τουρκίας στα Συμπεράσματά του.

Το τελευταίο που χρειάζεται η ευαίσθητη περιοχή μας, σε καιρούς που δοκιμάζεται η διεθνής ειρήνη και η σταθερότητα, είναι ακόμα μια εστία έντασης, πράγμα που αναγνωρίζουν όλες οι σώφρονες φωνές παντού στον Πλανήτη. Για αυτό και η χώρα μας -όπως τόνισε ο Πρωθυπουργός- απαντά πάντοτε στις προκλήσεις των γειτόνων με ψυχραιμία και με εθνική αυτοπεποίθηση, αφού έχουμε το διεθνές δίκιο με το μέρος μας, έχουμε τους συμμάχους στο πλευρό μας, αλλά και ισχυρή και ολοένα αυξανόμενη  αποτρεπτική δυνατότητα για να υπερασπιστούμε την κυριαρχία και τα κυριαρχικά μας δικαιώματα.

Αποτέλεσμα της παρέμβασης του Πρωθυπουργού, αλλά και της συνολικής μας στρατηγικής  όλο το τελευταίο διάστημα, ήταν να έχουμε σειρά  δηλώσεων καθαρής  αποδοκιμασίας της Τουρκίας από συμμάχους και εταίρους. Ενδεικτικά αναφέρω:

-Τη  δήλωση του Γάλλου Προέδρου, Emmanuel Macron, με την οποία καταδίκασε τις δηλώσεις Τούρκων αξιωματούχων και εξέφρασε τη στήριξή του στην ελληνική πλευρά.

-Χθες  Τετάρτη, μόλις μια μέρα μετά τη συνάντηση του Έλληνα Πρωθυπουργού με τον Γερμανό Καγκελάριο, ο Εκπρόσωπος της γερμανικής Κυβέρνησης απομακρύνθηκε σαφώς από τη γραμμή των ίσων αποστάσεων. Υπογράμμισε ότι  δεν είναι αποδεκτή η αμφισβήτηση της κυριαρχίας των χωρών-μελών της Ε.Ε.  και τόνισε ότι «ο Καγκελάριος έχει την άποψη ότι, δεδομένης της τρέχουσας κατάστασης, είναι απαραίτητο όλοι οι σύμμαχοι του ΝΑΤΟ να είναι ενωμένοι και να απέχουν από προκλήσεις μεταξύ τους». Ανέφερε ακόμη ότι  «η παραβίαση στον ελληνικό εναέριο χώρο και η πτήση πάνω από ελληνικά νησιά δεν είναι αποδεκτές ενέργειες, είναι αντιπαραγωγικές και ενάντια στο πνεύμα της Συμμαχίας» και πρόσθεσε ότι «δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή η αμφισβήτηση της κυριαρχίας των χωρών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης».

Σημειώνω, ακόμη, την απάντηση σε σχετική ερώτηση που δέχθηκε, του Εκπροσώπου του  State Department  με την οποία ανάμεσα στ’ άλλα  συνέστησε αποφυγή της προκλητικής ρητορικής, τόνισε ότι η κυριαρχία και η εδαφική ακεραιότητα όλων των χωρών πρέπει να γίνονται σεβαστές και να προστατεύονται και ξεκαθάρισε ότι για τις Η.Π.Α. η κυριαρχία της Ελλάδας στα νησιά δεν αμφισβητείται.

Η εξωτερική πολιτική της χώρας μας είναι πολιτική συνέπειας, σταθερότητας και αρχών. Είναι πολιτική σεβασμού του Διεθνούς Δικαίου χωρίς αμφιθυμίες και κουτοπονηριές. Την ίδια στιγμή είμαστε ανυποχώρητοι σε θέματα που αφορούν την εθνική μας κυριαρχία και τα κυριαρχικά μας δικαιώματα. Αυτή μας η αξιοπιστία, η σταθερότητα των θέσεων μας, αλλά και η δυνατότητά μας να υπερασπιζόμαστε τα εθνικά μας συμφέροντα έχουν καταστήσει την Ελλάδα παράγοντα σταθερότητας και ειρήνης στη ευρύτερη περιοχή. Και στις δηλώσεις στήριξης των συμμάχων μας, αντικατοπτρίζεται και  αυτή η πραγματικότητα.

Για τις τιμές ρεύματος το Μάιο

Η Ελλάδα, όπως και ολόκληρη η Ευρώπη, είναι αντιμέτωπη με τις συνέπειες αλλεπάλληλων διεθνών κρίσεων. Συνέπειες που προκάλεσαν και συνεχίζουν να  προκαλούν σε ολόκληρη την κοινωνία μεγάλες δυσκολίες σε όλο το φάσμα του οικονομικού της βίου και ιδιαίτερα στις τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος. Απέναντι στο διεθνές αυτό πρόβλημα η Κυβέρνηση πήρε -και εξακολουθεί να παίρνει- αποφασιστικά μέτρα.

Για να έχουν όλοι μια καλύτερη εικόνα τόσο για τη διεθνή διάσταση του προβλήματος, όσο και των αποτελεσμάτων που είχε η μέχρι τώρα στήριξη της Κυβέρνησης -στήριξη που επαναλαμβάνω συνεχίζεται ακόμη πιο έντονα και αποφασιστικά το επόμενο διάστημα- θέλω να αναφερθώ συνοπτικά στα στοιχεία της μηνιαίας έρευνας του Ευρωπαϊκού Δείκτη Τιμών Ενέργειας για τους Οικιακούς Καταναλωτές (HEPI) για το Μάιο -όπως προκύπτουν από τιμοληψίες που έγιναν σε 33 πόλεις της Ευρώπης. Τα στοιχεία καταδεικνύουν ότι η Αθήνα είχε χαμηλότερη τιμή ηλεκτρικού ρεύματος σε σχέση με το μέσο όρο του δείγματος, όσο και με το μέσο όρο της Ε.Ε.. Και αυτό εξαιτίας των γενναίων επιδοτήσεων στις τιμές της ηλεκτρικής ενέργειας που προχώρησε η Ελληνική Κυβέρνηση, ως μέρος μιας ευρύτερης πολιτικής αντιμετώπισης των επιπτώσεων της ενεργειακής κρίσης με σκοπό την ανακούφιση της κοινωνίας και των επιχειρήσεων.

Πιο συγκεκριμένα, η τιμή της κιλοβατώρας στη χώρα μας ήταν στα 0,2377 ευρώ, όταν ο μέσος όρος των 33 πόλεων στις οποίες έγιναν τιμοληψίες ήταν στα 0,2574 ευρώ και των 27 χωρών της Ε.Ε. στα 0,2717 ευρώ. Στην Αθήνα η τιμή της κιλοβατώρας ήταν υψηλότερη κατά 13% σε σχέση με τον Απρίλιο, αλλά παρέμεινε στις χαμηλές θέσεις ως προς το ύψος των τιμών και συγκεκριμένα βρέθηκε στη 16η θέση.

Τα στοιχεία είναι αδιαμφισβήτητα, δείχνουν ότι, ήδη, αποδίδει το σχέδιό μας. Οι δυσκολίες, όμως, παραμένουν και γι’ αυτό με το σχέδιο που έχουμε εξαγγείλει και θα εφαρμόζουμε η κατάσταση θα βελτιωθεί έτι περαιτέρω με την εφαρμογή των μέτρων που έχουμε δρομολογήσει και θα εφαρμοστούν πλήρως τις επόμενες εβδομάδες.

Αύξηση κατώτατου μισθού – μείωση ασφαλιστικών εισφορών 

Πριν από λίγες ημέρες οι συμπολίτες μας, που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό, είδαν στους λογαριασμούς τους 50 ευρώ περισσότερα. Έτσι,  μαζί με την αύξηση του Ιανουαρίου, ο κατώτατος μισθός αυξάνεται κατά 63 ευρώ το μήνα, από 650 ευρώ στα 713 ευρώ. Δεδομένου ότι καταβάλλονται 14 μισθοί το χρόνο, το ετήσιο όφελος διαμορφώνεται συνολικά  στα 882 ευρώ. Οι χαμηλόμισθοι δηλαδή έχουν αποκτήσει ουσιαστικά έναν επιπλέον μισθό το χρόνο .

Παράλληλα, από την 1η Ιουνίου μειώθηκε το ύψος των εισφορών της επικουρικής ασφάλισης από 6,5% σε 6%, ισόποσα για εργοδότες και μισθωτούς. Η μείωση αυτή έρχεται σε συνέχεια της μείωσης κατά 3,9% των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης που ψηφίστηκαν και εφαρμόζονται τα δύο προηγούμενα χρόνια (2020-2021). Ως αποτέλεσμα αυτών των μειώσεων αυξάνεται το διαθέσιμο εισόδημα των εργαζομένων και, ταυτόχρονα, επιβάλλεται και μια ελάφρυνση στο μη μισθολογικό κόστος των επιχειρήσεων. Αυτά με τη σειρά τους, οδηγούν σε αύξηση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, ειδικά για τους χαμηλόμισθους εργαζόμενους, ενώ το 2019, με βάση το μέγεθος της φορολογίας, η Ελλάδα βρισκόταν στην 14η θέση μεταξύ των κρατών-μελών της Ε.Ε., το 2021 έχει ανέβει στην 5η καλύτερη θέση και με τη σημερινή μείωση θα αυξήσει ακόμη περισσότερο τις επιδόσεις της.  Αυτό συνιστά μια ακόμη απόδειξη που ξεχωρίζει ποιοι πράγματι ασκούν φιλεργατική πολιτική, ποιοι με την πολιτική τους παράγουν πράξεις και αποτελέσματα προς όφελος της κοινωνίας και των εργαζομένων και ποιοι εξαντλούνται και επιδίδονται σε συνθήματα χωρίς αντίκρισμα. Η Κυβέρνηση πολιτεύεται με σχέδιο, επιτυγχάνει άμεσα απτά αποτελέσματα και συνεχίζει την προσπάθεια για να στέκεται πάντοτε στο πλευρό των πολιτών.

Ψηφίζεται σήμερα το  νομοσχέδιο για την οργάνωση δικαστηρίων

Στόχος του νομοσχεδίου είναι η επιτάχυνση στην απονομή της δικαιοσύνης, η αξιολόγηση των δικαστών και η ψηφιοποίηση των συστημάτων. Ανάμεσα στ’ άλλα, με το νομοσχέδιο που ψηφίζουμε σήμερα:

-Συστήνονται Τμήματα Πληροφορικής των Δικαστηρίων για την τεχνική υποστήριξη, συντήρηση και περαιτέρω ανάπτυξη των συστημάτων τεχνολογιών και πληροφορικής.

-Τα Δικαστήρια  θα διαθέτουν στο κοινό σε ηλεκτρονική μορφή δια μέσου της οικείας ιστοσελίδας τους τις δικαστικές αποφάσεις, τις οποίες δημοσιεύουν και οι οποίες θα έχουν υποστεί από το νόμο την κατάλληλη επεξεργασία.

-Συγκροτούνται Επιτροπές Πληροφοριακών Συστημάτων του Συμβουλίου της Επικρατείας, του Αρείου Πάγου και του Ελεγκτικού Συνεδρίου.

-Δημιουργείται και διατηρείται το αρχείο του Δικαστηρίου σε ηλεκτρονική μορφή.

-Οι δικαστικοί λειτουργοί θα προάγονται, μόνο εφόσον έχουν ολοκληρώσει την παρακολούθηση των υποχρεωτικών προγραμμάτων επιμόρφωσης, όπως αυτά προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία.

Εισάγονται, επίσης, σημαντικές διαδικασίες αξιολόγησης με την ευθύνη του Συμβουλίου Επιθεώρησης που θα αποτελείται από Αρεοπαγίτες και Συμβούλους  Επικρατείας, θα ορίζονται για διετή θητεία μέσα από ένα μεικτό σύστημα ορισμού και κλήρωσης.

-Τα μέλη των Συμβουλίων Επιθεώρησης και οι Επιθεωρητές παρακολουθούν υποχρεωτικά έκτακτα προγράμματα επιμόρφωσης.

Αντικείμενο της αξιολόγησης ανάμεσα στ’ άλλα θα είναι η επεξεργασία κάθε υπόθεσης σε συνάρτηση με τη σοβαρότητα και τις δυσχέρειες που έχει, οι δοθείσες με την απόφαση απαντήσεις και η ταχύτητα διεκπεραίωσης κάθε απόφασης.

Θα διαπιστώνεται και θα ελέγχεται η συμμετοχή των αξιολογούμενων στα επιμορφωτικά σεμινάρια της Εθνικής Σχολής Δικαστικών.

Θα λαμβάνονται υπόψη οι γραπτές εκθέσεις των Προέδρων των τμημάτων που υπηρετούν οι δικαστές και θα ζητείται η γνώμη του Διευθύνοντος του δικαστηρίου.

Στους κανονισμούς των Δικαστηρίων θα περιλαμβάνονται υποχρεωτικά ρυθμίσεις με σκοπό την ισομερή κατανομή των υποθέσεων.

Τέλος, επαναλαμβάνονται και σε αυτό το Νομοσχέδιο, οι ρυθμίσεις του υφιστάμενου Κώδικα σχετικά με την αδικαιολόγητη καθυστέρηση στην έκδοση των αποφάσεων, συνέπειες που θα έχουν να κάνουν με τη  στέρηση μισθού, με κώλυμα προαγωγής και με άλλους λόγους οριστικής παύσης, αν η κατάσταση είναι περισσότερο δυσάρεστη.

Σας ευχαριστώ και παρακαλώ πολύ για τις ερωτήσεις σας.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, χθες ο πρώην Πρωθυπουργός, Κώστας Καραμανλής, πραγματοποίησε μια ηχηρή παρέμβαση για τα εθνικά θέματα και για τον πόλεμο στην Ουκρανία. Θα ήθελα να ρωτήσω, λοιπόν, αν συμφωνεί η Κυβέρνηση ότι δεν μπορεί να υπάρξει επί της ουσίας καμία συζήτηση με την Τουρκία για συνεκμετάλλευση και, επίσης, με την άποψη για τον ρόλο των Η.Π.Α. όσον αφορά στον πόλεμο στην Ουκρανία, ο κ. Καραμανλής επισήμανε ότι οι Η.Π.Α. στην πραγματικότητα δεν ενδιαφέρονται τόσο πολύ να τελειώσει άμεσα ο πόλεμος.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ο πρώην Πρωθυπουργός, ο κ. Καραμανλής, έκανε χθες μια διεξοδική περιγραφή και μια εξαιρετική ανάλυση των δεδομένων, έτσι όπως έχουν διαμορφωθεί μετά την παράνομη και καταδικαστέα ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Ανέπτυξε ανησυχίες και προβληματισμούς, που πρέπει να έχουμε όλοι μας και που σχετίζονται με τη συνέχιση του πολέμου και με την επέκταση των συνεπειών του. Μέσα στο πλαίσιο αυτό, ενέταξε και τις ανησυχίες για την κλιμακούμενη τουρκική επιθετικότητα, η οποία ενθαρρύνεται από τον ρωσικό αναθεωρητισμό και ανέδειξε παραστατικά, όπως το κάνει πάντοτε, με ευθύνη, την ανάγκη για εθνική ομοψυχία, την ανάγκη για υπεύθυνη στάση σε ό,τι αφορά τα εθνικά μας θέματα, την ανάγκη για συνέχιση της ενίσχυσης της θωράκισης της χώρας μας για προσεκτική διπλωματία, την ανάγκη να συνεχίσουμε σε αυτό τον προσανατολισμό που έχει η χώρα μας σε ό,τι αφορά στις διεθνείς σχέσεις.

ΑΜ. ΚΑΤΖΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, θέλω να σας ρωτήσω αν είναι στο τραπέζι η μείωση του Φ.Π.Α. σε βασικά είδη διατροφής, όπως το ψωμί, και αν θα έχουμε παράταση της επιδότησης καυσίμων και το επόμενο διάστημα.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η Κυβέρνηση παρακολουθεί πολύ προσεκτικά τις τιμές στην αγορά και αντιλαμβάνεται πλήρως τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι πολίτες. Έχουμε καταθέσει το προηγούμενο διάστημα ένα Εθνικό Σχέδιο για την αντιμετώπιση των αυξήσεων στο ηλεκτρικό ρεύμα, που έχει αγγίξει τα όρια των δημοσιονομικών μας δυνατοτήτων. Πάντοτε, σε συνδυασμό  με την τήρηση της δημοσιονομικής ισορροπίας και την πιστή εκτέλεση του Προϋπολογισμού, κάθε δυνατότητα που υπάρχει, θα αξιοποιείται για να στεκόμαστε στο πλευρό των πολιτών. Σε ό,τι αφορά στην αξιοποίηση των φορολογικών εργαλείων, έχουμε πολλές φορές μιλήσει και διατυπώσει την άποψη γιατί κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό να εφαρμοστεί και ποια είναι τα προβλήματα που θα δημιουργούσε στην εκτέλεση του Προϋπολογισμού και ποιες οι αβεβαιότητες για την αποτελεσματικότητά τους. Σε ό,τι αφορά στην πολιτική για τα καύσιμα, θα είναι σε ισχύ μέχρι τέλος του μήνα. Παρακολουθούμε και όταν έχουμε κάτι να ανακοινώσουμε, θα το πούμε.

Σ. ΠΙΚΟΥΛΑΣ: Ως προς αυτό, επειδή ο Πρωθυπουργός μετά  τη Σύνοδο Κορυφής,  στη συνέντευξη Τύπου, είπε, ουσιαστικά προανήγγειλε ή άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο για μια επιπρόσθετη παρέμβαση στο θέμα της βενζίνης, των καυσίμων ευρύτερα. Και επειδή υπάρχει και μια παγιωμένη, όπως είπατε, θέση της Κυβέρνησης να μη μειώσει τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης και τον Φ.Π.Α. στα καύσιμα, μήπως ανοίγει ο δρόμος για επιβολή πλαφόν στην τιμή της βενζίνης;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όποιο μέτρο η Κυβέρνηση αποφασίζει για να σταθεί στο πλευρό των καταναλωτών, το ανακοινώνει, αφού το έχει επεξεργαστεί. Αυτήν την ώρα δεν υπάρχει κάτι προς ανακοίνωση. Κάθε μέτρο που εφαρμόζουμε -το ίδιο ίσχυε και με την ενέργεια- σκοπός είναι να έχει τη μέγιστη δυνατή αποτελεσματικότητα και να μην προκαλεί ακόμη μεγαλύτερες στρεβλώσεις στην ελληνική οικονομία και προβλήματα και απώλειες στον Προϋπολογισμό του Κράτους. Έχουμε μια εισαγόμενη ακρίβεια. Η κοινωνία δοκιμάζεται. Από την άλλη πλευρά, έχουμε τη συνέχιση μιας πολιτικής που δυναμώνει το διαθέσιμο εισόδημα με μια σειρά από παρεμβάσεις. Έχουμε συγκεκριμένα μέτρα στήριξης σε συγκεκριμένους τομείς. Κάθε δυνατότητα καινούρια που θα προκύπτει, θα αξιοποιείται στην προσπάθεια για να σταθούμε στο πλευρό των πολιτών και να μετριάσουμε τις συνέπειες της ακρίβειας, που αντιμετωπίζουν στο σύνολο του οικονομικού τους βίου οι Έλληνες πολίτες.

ΙΑΣ. ΣΧΙΝΑΣ – ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Ο Αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης σε συνέντευξή του κατηγόρησε τον Πρωθυπουργό πως ακολουθεί «δόγμα Παπάγου» στην εξωτερική πολιτική. Τι απαντάτε;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η Ελλάδα έχει ενισχύσει το γεωστρατηγικό και γεωπολιτικό της αποτύπωμα ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια και αυτό αποτυπώνεται σε μία σειρά από πράγματα. Αποτυπώνεται στη στήριξη και στην εμπιστοσύνη των συμμάχων και των εταίρων μας, αποτυπώνεται στις συμφωνίες που έχει υπογράψει η χώρα με μεγάλες δυνάμεις, εταίρους και συμμάχους, αποτυπώνεται στην ενίσχυση της αποτρεπτικής μας δύναμης, αποτυπώνεται στην αποδοχή που έχουν οι απόψεις και η παρουσία του Κυριάκου Μητσοτάκη στο εξωτερικό, αποδοχή που απέχει πάρα πολύ από αυτά που άλλοι ηγέτες χωρών επιδιώκουν μάταια το τελευταίο διάστημα. Αυτό νομίζω ότι συνιστά μία απάντηση στις ενστάσεις και τις ανησυχίες όσων τις διατυπώνουν.

ΣΠ. ΓΚΟΥΤΖΑΝΗΣ: Αληθεύουν οι πληροφορίες ότι τα τεθωρακισμένα, που θα στείλουμε στην Ουκρανία, θ’ αποσυρθούν από τα ελληνικά νησιά; Και στο ίδιο ερώτημα, ποιος θα πληρώσει το κόστος για τα καινούργια γερμανικά που θα έρθουν; Και εάν θέλετε, μας απαντάτε, και γιατί ενημερωθήκαμε από τον κ. Scholz γι’ αυτό και όχι από τον Έλληνα Πρωθυπουργό;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ό,τι είναι να πάει στην Ουκρανία, πρώτα θ’ αντικατασταθεί και μετά θα πάει. Η διάσταση αποστολής εξοπλιστικού αμυντικού υλικού στην Ουκρανία, εκτός από την ανθρωπιστική βοήθεια, είναι κάτι στο οποίο έχουμε αναφερθεί πάρα πολλές φορές. Αφορά την απόφαση του ΚΥΣΕΑ, μετά την πρώτη επικοινωνία του Πρωθυπουργού με τον Πρόεδρο Zelensky. Στο κομμάτι αυτό είμαστε πλήρως ευθυγραμμισμένοι και με τις αρχές της εξωτερικής μας πολιτικής, αλλά και με τους εταίρους και τους συμμάχους μας. Από την άλλη πλευρά, αυτό πάντοτε συνδυάζεται με μια πολιτική που δεν αποδυναμώνει σε τίποτα τις αμυντικές δυνατότητες της χώρας. Οτιδήποτε είχε δοθεί μέχρι τώρα στην Ουκρανία, ήταν υλικό που δεν χρησίμευε ή δεν αξιοποιούνταν από τις Ένοπλες Δυνάμεις. Οτιδήποτε αξιοποιούσαν οι Ένοπλες Δυνάμεις, θ’ αντικατασταθεί με πιο σύγχρονο, βελτιωμένης γενιάς, πιο κατάλληλο, όπως συμβαίνει και με τα συγκεκριμένα άρματα -αυτό επιβεβαιώνεται και από την ανάλυση των χαρακτηριστικών που έχουν δει το φως της δημοσιότητας- με σκοπό να μην έχουμε καμία απώλεια επιχειρησιακή στις Ένοπλες Δυνάμεις, σε οτιδήποτε χρειάζεται για την άμυνα της χώρας.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Η ΕΣΗΕΑ διέγραψε τον Πρόεδρο της Ε.Ρ.Τ., τον Γενικό Διευθυντή Ενημέρωσης και τον Διευθυντή Ειδήσεων, με βάση το άρθρο περί διαστρέβλωσης, απόκρυψης, αλλοίωσης ή πλαστογράφησης πραγματικών περιστατικών. Έχει ξανά συμβεί στην ιστορία της κρατικής τηλεόρασης κάτι τέτοιο; Σκοπεύει η Κυβέρνηση να τους διατηρήσει στη θέση τους;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Από όσο είμαι σε θέση να γνωρίζω, έχει ξανά συμβεί η ΕΣΗΕΑ να διαγράφει δημοσιογράφους και αυτοί να συνεχίζουν κανονικότατα τη δουλειά τους, στις επιχειρήσεις στις οποίες δούλευαν. Η Κυβέρνηση δεν αναμειγνύεται στα εσωτερικά της δεοντολογίας της Ένωσης Συντακτών και καμίας Ένωσης. Αυτό που βλέπει η Κυβέρνηση είναι ότι στην Ε.Ρ.Τ. γίνεται μια εξαιρετική δουλειά, κάτι που αποτυπώνεται και από την αποδοχή των πολιτών σε μία σειρά από έρευνες, αλλά και στην εικόνα που έχει η δημόσια τηλεόραση σήμερα, όχι μόνο στην πληροφόρηση και στην ειδησεογραφία, αλλά και στη μυθοπλασία, σε σχέση με αυτή που είχε στο παρελθόν.

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Θέλω να σας επιστρέψω στη συνέντευξη του Αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης στο «Newsbomb» Σε αυτή τη συνέντευξη, ο κ. Τσίπρας επέμενε στην πρόβλεψή του ότι οι κάλπες θα στηθούν το Φθινόπωρο, ενώ χρησιμοποίησε ένα λεκτικό σχήμα, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «έχει χάσει τον ύπνο του γιατί φοβάται για το τι θα παραλάβει από τη διακυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας». Ένα σχόλιο γι’  αυτό.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Σε ό,τι αφορά στις αϋπνίες του κ. Τσίπρα ευχόμαστε να είναι παροδικές. Το σίγουρο είναι ότι όσο είναι στην Αντιπολίτευση οι Έλληνες κοιμούνται ήσυχοι. Και για τις εκλογές, αυτές θα γίνουν στο τέλος της τετραετίας.

ΙΑΣ. ΣΧΙΝΑΣ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Η Νέα Δημοκρατία διαβεβαίωνε προεκλογικά και σε όλους τους τόνους ότι τα χρέη του κόμματος θα ρυθμιστούν και θα αποπληρωθούν με οικονομίες από την κρατική επιχορήγηση. Όμως, χθες, αποκαλύφθηκε, ότι για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά τα χρέη της Νέας Δημοκρατίας, όχι απλώς δεν έχουν μειωθεί, αλλά έχουν αυξηθεί σχεδόν κατά 40 εκατομμύρια. Δεν υπάρχει ζήτημα αξιοπιστίας;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όλες οι δανειακές υποχρεώσεις της Νέας Δημοκρατίας είναι ρυθμισμένες και οι ρυθμίσεις αυτές εκτελούνται στο ακέραιο. Ένα σημαντικό κομμάτι της κρατικής επιδότησης πηγαίνει για την αποπληρωμή των ρυθμίσεων αυτών. Η Νέα Δημοκρατία δεν δημιουργεί καινούργια χρέη. Από το 2016, στο Καταστατικό της, η Νέα Δημοκρατία έχει ρητή αναφορά ότι απαγορεύεται ο τραπεζικός δανεισμός. Συνεπώς, δεν αυξάνεται το κεφάλαιο, δεν παράγει καινούργια χρέη. Συσσωρεύονται τόκοι και εκεί ακριβώς οφείλεται η διαφορά. Από την άλλη, η Νέα Δημοκρατία, με τη συνδρομή των μελών της και με ένα κομμάτι της κρατικής επιδότησης, από αυτό που δεν πηγαίνει για την εξυπηρέτηση του χρέους της, λειτουργεί, αποπληρώνει παλιές υποχρεώσεις, δεν δημιουργεί καινούργια χρέη. Και, όπως σας είπα και επαναλαμβάνω, είναι ρυθμισμένο το χρέος της, το δάνειό της και οι ρυθμίσεις αυτές τηρούνται στο ακέραιο.

ΔΗΜ. ΓΚΑΤΣΙΟΣ: Έχει προκαλέσει σφοδρές αντιδράσεις η επιλογή του κ. Μπαλτάκου για την Προεδρία της Ε.Π.Ο. και θα ήθελα ένα σχόλιό σας επ’ αυτού.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η Ποδοσφαιρική Ομοσπονδία έχει αυτοδιοίκητο, έχει δικές της διαδικασίες. Η Κυβέρνηση δεν παρεμβαίνει στις διαδικασίες των Ομοσπονδιών. Θα κριθεί από την αποτελεσματικότητά της η συγκεκριμένη επιλογή. Πάντως, μιας και με ρωτάτε και επειδή λίγο-πολύ όλοι γνωριζόμαστε, οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ, η Κυβέρνηση έχει σοβαρές επιφυλάξεις για το αν η συγκεκριμένη επιλογή μπορεί και συμβολικά και ουσιαστικά να συνδράμει στο αναγκαίο έργο εξυγίανσης του Ελληνικού Ποδοσφαίρου και την απαλλαγή του από μια σειρά στρεβλώσεων που το ταλαιπωρούν και το βασανίζουν χρόνια.

ΔΗΜ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αν αφαιρέσουμε τους φόρους, όντως έχουμε τα φθηνότερα καύσιμα στην Ευρώπη; Και ήθελα να ρωτήσω, υπάρχει κάποιο όριο στην τιμή της αμόλυβδης, πάνω από το οποίο η Κυβέρνηση είτε μπορεί, είτε όχι, θεωρείτε ότι θα πρέπει να παρέμβει;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Οι τιμές των καυσίμων στην Ελλάδα είναι υπερβολικά επιβαρυμένες με τους φόρους. Επίσης, τα έσοδα του κρατικού Προϋπολογισμού στη χώρα, είναι πολύ έντονα συνδεδεμένα με την έμμεση φορολογία με τέτοιου είδους φόρους, πολύ πιο έντονα από τις άλλες χώρες της Ευρώπης. Είμαστε σε μια περίοδο που οι τιμές αυτές είναι ιδιαίτερα αυξημένες. Έχουμε ξαναζήσει τέτοιες περιόδους στη χώρα και στο παρελθόν. Από εκεί και πέρα, όπως έχουμε πει πολλές φορές, σε ό,τι αφορά στην αξιοποίηση των φορολογικών εργαλείων, υπάρχουν  σημαντικότατοι προβληματισμοί και σημαντικότατοι λόγοι, για τους οποίους δεν είναι εύκολο η χώρα μας να προχωρήσει σε μια αξιοποίηση αυτού του εργαλείου. Να σας πω ενδεικτικά, μιας και με ρωτάτε, ότι μεσοσταθμικά η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης στην αντλία έχει ανέβει τους τελευταίους μήνες 50 λεπτά. Για να πει κανείς ότι θα μπορούσε να τη ρίξει στα προ της κρίσης επίπεδα, μειώνοντας τον Φ.Π.Α. και τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, θα έπρεπε να οδηγηθεί σε μια απώλεια εσόδων της τάξεως των 3,8 δισ. ευρώ. Τα στοιχεία δείχνουν ότι υπήρξε μια μικρή μείωση της αμόλυβδης της τάξεως του 8%, παρά το γεγονός ότι η αύξηση ήταν της τιμής του 26%, στο Diesel δεν υπήρξε καμία μείωση στην κατανάλωση, πολύ ελάχιστη. Αυτό θα σήμαινε ότι στην καλύτερη περίπτωση από τα 3,8 δισ., που είναι ο Ενιαίος Φόρος Κατανάλωσης και ο Φ.Π.Α., θα ανακτούσαμε ένα 8%, δηλαδή 300 εκατ.. Πάλι θα υπήρχε μια μαύρη τρύπα στα έσοδα, 3,4 δισ., τα οποία πώς θα τα αντιστάθμιζε κανείς στον Προϋπολογισμό; Θα έβαζε καινούργιους φόρους, θα αύξανε εισφορές, θα έβγαινε να δανειστεί σε μια αγορά υπερβολικά ακριβή; Και επίσης, σε ό,τι αφορά τα υπερέσοδα, πάλι τα στοιχεία δεν το αποτυπώνουν αυτό. Τα έσοδα από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης μειώθηκαν κατά περίπου 40 εκατ. ευρώ, λόγω της ελαφρά μειωμένης κατανάλωσης και τα έσοδα από Φ.Π.Α αυξήθηκαν κατά περίπου 60 εκατ. ευρώ. Συνεπώς, τα αυξημένα έσοδα είναι περίπου 19 εκατ. ευρώ. Σας θυμίζω ότι το ίδιο χρονικό διάστημα η επιδότηση του πακέτου για το fuel pass ήταν της τάξεως των 100 εκατ.. Κάθε δυνατότητα που υπάρχει αξιοποιείται προς όφελος της κοινωνίας. Οφείλουμε, όμως, να λέμε στον κόσμο την αλήθεια. Και για τους λόγους που σας εξήγησα, να είμαστε πάρα πολύ προσεκτικοί και μετρημένοι σε ό,τι αφορά την αξιοποίηση των εργαλείων αυτών για τις τιμές.

ΣΠ. ΓΚΟΥΤΖΑΝΗΣ: Νομίζω ότι η Αντιπολίτευση, συνολικά, ζητά ενημέρωση από τον Πρωθυπουργό για την αποστολή οπλισμού στην Ουκρανία. Θα πάρει κάποια πρωτοβουλία προς αυτή την κατεύθυνση ο Πρωθυπουργός;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Υπάρχουν συγκεκριμένες κοινοβουλευτικές διαδικασίες ερωτήσεις, αιτήματα για συζήτηση, που επιτρέπουν στον οποιονδήποτε να ζητά ενημέρωση και να έχει ενημέρωση, από το αρμόδιο Υπουργείο να ενημερώσει.  Η Κυβέρνηση ποτέ δεν έχει αρνηθεί ενημέρωση στον οποιονδήποτε που να την έχει ζητήσει, με βάση αυτά που προβλέπει η λειτουργία του Κοινοβουλίου και αυτά που θεσμικά προβλέπονται.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Θα ήθελα να ρωτήσω για τα γεγονότα στο Α.Π.Θ.. Όσον αφορά στην περιβόητη νύχτα με τις βαριοπούλες, αν έχετε κάποια εξήγηση από την ΕΛ.ΑΣ. για την αδικαιολόγητη καθυστέρηση, αν έχει διαταχθεί πειθαρχικός έλεγχος γι’  αυτό. Και όσον αφορά στον ένστολο που τραυμάτισε τον φοιτητή, αν έχει ασκηθεί κάποια δίωξη και αν έχει διαταχθεί πειθαρχικός έλεγχος σε βάρος του.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Έχω απαντήσει για τα περιστατικά στο Αριστοτέλειο. Δεν έχω να προσθέσω κάτι άλλο, παρά μόνο την ελπίδα να κυριαρχήσει η λογική και να καταλάβουν όλοι ότι πρέπει να γίνει η βιβλιοθήκη για να πηγαίνουν οι φοιτητές να αξιοποιούν τα προνόμια που τους δίνει η βιβλιοθήκη και όχι να επιδιώκουν ορισμένοι τη συνεχή ένταση.

Σας ευχαριστώ.

Υποβολή Θέματος

Με την συμβολή των ίδιων των πολιτών μπορούμε να βελτιώσουμε τα κακώς κείμενα που δυσκολεύουν την καθημερινότητα όλων μας.

Μπορείτε να μας αποστείλετε θέματα τα οποία βρίσκετε μπροστά σας, όχι με την έννοια της εξυπηρέτησης μεμονωμένων προσωπικών δυσκολιών, αλλά με κύριο σκοπό τη γενίκευση και αντιμετώπιση των γενεσιουργών αιτίων.

Η καταγραφή των θεμάτων που δυσκολεύουν την συλλογική μας καθημερινότητα θα γίνει αντικείμενο αξιολόγησης, ομαδοποίησης και επεξεργασίας, με κύριο σκοπό να χαρτογραφήσουμε τις ελλείψεις, να διερευνήσουμε τις δυνατότητες παρέμβασης και να οδηγηθούμε σε ευρύτερες κυβερνητικές πρωτοβουλίες και δράσεις που θα βελτιώνουν την ποιότητα ζωής.

Πριν να υποβάλετε το θέμα σας, δείτε τη σελίδα με τις Συχνές Ερωτήσεις.

Για την υποβολή των θεμάτων καθημερινότητάς σας, παρακαλούμε συμπληρώστε τη φόρμα.