Καλό μεσημέρι.

Η Ελλάδα διεθνής ενεργειακός κόμβος

Ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, βρίσκεται σήμερα Τρίτη στην Αλεξανδρούπολη,  για την τελετή έναρξης κατασκευής του πλωτού τερματικού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου. Πρόκειται για έναν υπερσύγχρονο πλωτό σταθμό υποδοχής, προσωρινής αποθήκευσης και αεριοποίησης του Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) που δημιουργεί μια νέα ανεξάρτητη πύλη διοχέτευσης φυσικού αερίου προς την Ελλάδα, τη Νοτιοανατολική και την Κεντρική Ευρώπη. Είναι ένα έργο στρατηγικής σημασίας που θα μας δώσει τη δυνατότητα να διαφοροποιήσουμε πλήρως τις πηγές εφοδιασμού σε φυσικό αέριο όχι μόνο της Πατρίδας μας, αλλά και όλης της βαλκανικής χερσονήσου. Ένα έργο που συμβάλλει ώστε η Ελλάδα γρήγορα και μεθοδικά να μετατραπεί σε ενεργειακό κόμβο, σε μια στρατηγική πύλη εισόδου ενεργειακών πόρων προς τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Σε συνδυασμό με το υπόλοιπο πλέγμα στρατηγικών υποδομών που έχουν κατασκευαστεί ή κατασκευάζονται στη Βόρεια Ελλάδα (όπως ο αγωγός TAP, ο αγωγός IGB και ο διασυνδετήριος αγωγός Ελλάδας-Βόρειας Μακεδονίας), η μονάδα FSRU στην Αλεξανδρούπολη συμβάλλει ώστε η Ελλάδα να καταστεί περιφερειακός ενεργειακός κόμβος μείζονος σημασίας για την ενεργειακή ασφάλεια της Ε.Ε., αναβαθμίζοντας και ενισχύοντας τη θέση μας σε πολλαπλά επίπεδα: Σε ενεργειακό, διπλωματικό, στρατηγικό και πολιτικό. Η Ελλάδα, για άλλη μια φορά την τελευταία διετία, κάνει την κρίση ευκαιρία για να γίνει ισχυρότερη.

Παράλληλα, θα αυξηθεί σημαντικά η δυνατότητα  αποθήκευσης LNG στη χώρα μας, προσθέτοντας ένα ακόμα στρατηγικό σημείο πέραν της μονάδας της Ρεβυθούσας. Ενδεικτικό της σημασίας του FSRU της Αλεξανδρούπολης για την περιοχή μας, αλλά και για το σύνολο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι το γεγονός ότι στην εκδήλωση για την έναρξη των εργασιών θα παρίστανται, μεταξύ άλλων, ο Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου κ. Michel, ο Πρόεδρος κ. Radev και ο Πρωθυπουργός κ. Petkov της Βουλγαρίας -η οποία συμμετέχει μετοχικά σε ποσοστό 20% με κρατική εταιρεία στην κατασκευή του έργου- ο Πρόεδρος της Σερβίας κ. Vučić, ο Πρωθυπουργός της Βόρειας Μακεδονίας κ. Kovachevski, και ο αποχωρών Πρέσβης των Ηνωμένων Πολιτειών κ. Pyatt, ο οποίος θα αναλάβει Υφυπουργός Ενέργειας στην Κυβέρνηση των Η.Π.Α., σε μια συγκυρία ιδιαίτερα κρίσιμη για την περιοχή μας.

Εθνικό σχέδιο στήριξης για τις ανατιμήσεις στο ρεύμα

Η Κυβέρνηση εργάζεται προκειμένου να διασφαλίσει, ακόμη και στο πλέον ακραίο σενάριο, την ενεργειακή επάρκεια της χώρας, αλλά και τη σταδιακή απεξάρτησή της από το ρωσικό φυσικό αέριο, η οποία θα εξυπηρετήσει πολλαπλώς τα συμφέροντα της Πατρίδας μας. Σε κάθε περίπτωση, το επόμενο διάστημα οι πληρωμές που έχουμε να κάνουμε για την προμήθεια Ρωσικού  φυσικού αερίου θα γίνουν με τρόπο τέτοιο, ώστε και να μην παραβιαστούν οι κυρώσεις που έχει επιβάλλει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στη Ρωσία, αλλά και να μην τεθεί σε άμεσο κίνδυνο η ασφάλεια του εφοδιασμού της χώρας μας με φυσικό αέριο.

Ταυτόχρονα, η Κυβέρνηση αφενός πρωταγωνιστεί ώστε να υπάρξει ευρωπαϊκή λύση στο πανευρωπαϊκό πρόβλημα των ενεργειακών ανατιμήσεων και αφετέρου προωθεί εθνικές πολιτικές στήριξης στη δοκιμαζόμενη κοινωνία.  Αποφασισμένη να σταθεί -όπως τόνισε κατ’ επανάληψη ο Πρωθυπουργός- δίπλα σε κάθε πολίτη για όσο καιρό χρειαστεί. Θα ήθελα και πάλι να διαβεβαιώσω τους πολίτες ότι το επόμενο χρονικό διάστημα  θα ανακοινώσουμε ένα νέο πλαίσιο στήριξης της κοινωνίας και των επιχειρήσεων, το οποίο θα απαντά πειστικότατα και δραστικότατα στο πρόβλημα της ακρίβειας στις τιμές ενέργειας.

Η πραγματικότητα είναι ότι από την πρώτη στιγμή που παρατηρήθηκαν οι ανατιμήσεις, η Κυβέρνησή  μας αντέδρασε. Μέχρι σήμερα έχουν διατεθεί για τη στήριξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων πάνω από 4 δισ. ευρώ. Το πρόβλημα φυσικά ήταν και εξακολουθεί να παραμένει πολύ μεγάλο και να δημιουργεί τεράστιες δυσκολίες στους πολίτες. Αυτή είναι η  πραγματικότητα. Επειδή όμως, όπως συνήθως συμβαίνει με τις μεγάλες εξωγενείς κρίσεις που συνεχώς διαχειριζόμαστε τα τελευταία 2 χρόνια κάποιοι -και συγκεκριμένα η Αντιπολίτευση- θεωρούν ότι μπορούν να εκμεταλλευτούν το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι πολίτες για να κανιβαλίσουν την αλήθεια και την πραγματικότητα, θα ήθελα να κάνω μερικές βασικές παρατηρήσεις οι οποίες συνδέονται και με την ερώτηση του κ. Τσίπρα για την Δ.Ε.Η..

Το ελληνικό Δημόσιο κατέχει σήμερα στη Δ.Ε.Η. το 34% της Δ.Ε.Η. και ασκεί πολύ ουσιαστικό έλεγχο στην επιχείρηση. Σήμερα με αυτό το 34% -που κατέχει το ελληνικό Δημόσιο στη Δ.Ε.Η.- η περιουσία του ελληνικού Δημοσίου, δηλαδή του ελληνικού λαού, ξεπερνά το 1 δισ. ευρώ, όταν το 2019, με πολύ μεγαλύτερο ποσοστό ήταν μόλις 150  εκατ. ευρώ. Ένα δισ. ευρώ η περιουσία του ελληνικού λαού μέσω των μετοχών που κατέχει στη Δ.Ε.Η. σήμερα, 150 εκατ. ευρώ το 2019.

Η Δ.Ε.Η. το 2019 είχε ουσιαστικά χρεοκοπήσει και αυτό δεν είναι ούτε εκτίμηση, ούτε πολιτικός ισχυρισμός, είναι η άποψη του ορκωτού ελεγκτή που η τότε Κυβέρνηση είχε διορίσει στην εταιρεία.

Από αυτά τα δύο καταλαβαίνει κανείς ότι αν η ενεργειακή κρίση μας έβρισκε με την Δ.Ε.Η. όπως ήταν το 2019 και με τους ανθρώπους που τη διοικούσαν τότε, οι συνέπειες για τους Έλληνες καταναλωτές σήμερα θα ήταν πολύ χειρότερες αφού δεν θα υπήρχε η παραμικρή δυνατότητα για οικονομική στήριξη. Δεν πρέπει να ξεχνάμε άλλωστε ότι όπως δημόσια έχει παραδεχθεί ο τότε επικεφαλής της Δ.Ε.Η., ο κ. Παναγιωτάκης, χωρίς διεθνή ενεργειακή κρίση η διοίκηση της Δ.Ε.Η. εκείνη την περίοδο είχε προχωρήσει σε αυξήσεις των τιμολογίων.

Το πρόγραμμα αγοράς και διάθεσης μετοχών ψηφίστηκε από τη Γενική Συνέλευση της επιχείρησης στις 4 Ιουνίου 2021, δίνει το δικαίωμα στο Διοικητικό Συμβούλιο να κάνει την πράξη αυτή και να διαθέσει τις μετοχές, αλλά το δικαίωμα αυτό δεν έχει ασκηθεί, ούτε πρόκειται να ασκηθεί. Κατά συνέπεια τα δημοσιεύματα και οι ισχυρισμοί για bonus 1.850.000 σε στελέχη της Δ.Ε.Η. δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.

Έρχομαι τώρα σε μια-δυο παρατηρήσεις για τα άλλα κραυγαλέα και ασύστολα ψέματα που ακούγονται συχνά το τελευταίο διάστημα. Είναι ψέματα ότι οι Έλληνες πληρώνουν πιο ακριβά το ρεύμα από τους υπόλοιπους Ευρωπαίους. Τα στοιχεία τόσο της Eurostat για 2021, όσο και του διεθνούς οργανισμού HEPPI για το Μάρτιο του 2022 δείχνουν ότι η Ελλάδα είναι χαμηλότερα στην τιμή λιανικής από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Χαμηλότερα και από χώρες όπως η Ισπανία και η Πορτογαλία, που συχνά επικαλείται η Αντιπολίτευση.  Από το στοιχείο αυτό που δεν αμφισβητείται προκύπτουν 2 βασικά συμπεράσματα.

Πρώτον. Το πρόβλημα με τις αυξήσεις στις τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος είναι πανευρωπαϊκό, αφού όλες οι χώρες έχουν αυξήσεις και μάλιστα πολύ μεγάλες.

Δεύτερον. Η κρατική στήριξη στους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος έφερε το αποτέλεσμα που σας περιέγραψα παραπάνω.

Η πραγματικότητα είναι ότι η στήριξη αυτή απέδωσε κυρίως σε ό,τι αφορά στις καταναλώσεις σε κύριες κατοικίες μέχρι 300 kWh. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα 2.321.980 νοικοκυριά να δουν μικρές αυξήσεις στους λογαριασμούς τους. Ενώ σημαντική στήριξη από τα μέτρα που ανακοινώθηκαν τον Μάρτιο έλαβαν ή θα λάβουν μόλις πάρουν τους λογαριασμούς και αρκετά επαγγελματικά τιμολόγια.

Η αλήθεια είναι όμως ότι στις μεγαλύτερες καταναλώσεις η επιβάρυνση για τους πολίτες  ήταν πολύ μεγάλη με αποτέλεσμα να δημιουργεί τεράστιες δυσκολίες στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς. Με την παρέμβαση που σχεδιάζουμε και θα ανακοινωθεί το αμέσως επόμενο διάστημα, θα υπάρξει πολύ ουσιαστική στήριξη και σε αυτές τις καταναλώσεις, οριζόντια και με ευρύ χρονικό ορίζοντα.

Θέλω να είμαι σαφής. Και σε αυτή την κρίση το μόνο που κάνει ο ΣΥΡΙΖΑ είναι να ενισχύει την τοξικότητά του με απίθανα και ασύστολα ψέματα. Προφανώς και τα ψέματα αυτά δεν πρέπει και δεν μπορούν να μένουν αναπάντητα. Όμως για εμάς αντίπαλος είναι οι ανατιμήσεις, είναι η ακρίβεια που αντιμετωπίζουν τα νοικοκυριά, είναι οι τιμές που πληρώνουν οι πολίτες και προτεραιότητά μας είναι να δώσουμε δραστικές και εφαρμόσιμες απαντήσεις.

Η λύση στα προβλήματα είναι ο επαγγελματισμός και η σκληρή δουλειά. Τα νέα μέτρα -που θα ανακοινωθούν- θα αποφέρουν δραστική μείωση στην τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος. Τα μέτρα θα είναι οριζόντια, θα είναι για όλους, όπως είναι συνολικά η πολιτική μας: Για όλους και όλες, χωρίς εξαιρέσεις.

Κοινωνική και φιλεργατική πολιτική

Από την 1η του Μάη, ο κατώτατος μισθός είναι αυξημένος κατά 50 ευρώ το μήνα.  Από τα 663 ευρώ, έφτασε στα 713 ευρώ. Αυξήθηκε συνολικά – μαζί με την αύξηση του Ιανουαρίου- κατά 9,7% σε σχέση με τον κατώτατο μισθό του 2021. Έτσι οι εργαζόμενοι που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό ενισχύονται με έναν επιπρόσθετο 15ο μισθό το χρόνο.  Ανάλογα αυξάνεται και το επίδομα ανεργίας.

Αποδεικνύουμε, έτσι, ότι η Κυβέρνηση στέκεται στο πλευρό των χαμηλόμισθων συμπολιτών μας και  επιμερίζει το μέρισμα ανάπτυξης σε όλους τους συμπολίτες μας. Το οικονομικό πλεονέκτημα που δημιουργούμε, μέσα σε συνθήκες μάλιστα ιδιαίτερα δύσκολες, μετατρέπεται σε οριζόντιο κοινωνικό κεκτημένο για όλους. Για εμάς, η οικονομία υπάρχει για τον άνθρωπο και όχι ο άνθρωπος για την οικονομία και με την πολιτική μας το αποδεικνύουμε αυτό.

Παράλληλα, η Κυβέρνηση συνεχίζει τη φιλεργατική πολιτική που ξεκίνησε το καλοκαίρι του 2019. Δεν ασκεί πολιτική με συνθήματα, αλλά με δράσεις και μεταρρυθμίσεις που αποδίδουν απτά και μετρήσιμα αποτελέσματα.  Και αυτό φαίνεται ξεκάθαρα μέσα από τις αλλαγές που ήδη λειτουργούν προς όφελος των εργαζόμενων και των ανέργων, καθώς και από τα στοιχεία που απεικονίζουν την καθημερινότητα.

 

-Η ανεργία έχει μειωθεί από 17,2% σε 12,8% το Φεβρουάριο του 2022. Δημιουργήθηκαν 200.000 νέες και ποιοτικές θέσεις εργασίας μέσα σε συνθήκες πανδημίας και διεθνούς ενεργειακής κρίσης, μειώνοντας την ανεργία με τον ταχύτερο ρυθμό στην Ευρώπη.

 

-Ο νόμος για την Προστασία της Εργασίας έδωσε στους εργαζόμενους: Δικαίωμα αποσύνδεσης για τους τηλεργαζόμενους. Εξίσωση προς τα πάνω της αποζημίωσης απόλυσης των εργατοτεχνιτών με τους υπαλλήλους. Αυστηρά μέτρα κατά της βίας και της παρενόχλησης στο χώρο εργασίας.

 

-Η Ελλάδα -όπως επισημαίνει η Παγκόσμια Τράπεζα- είναι πλέον μία από τις 12 χώρες με πλήρη νομική ισότητα ανδρών-γυναικών, χάρη στις ρυθμίσεις για τη συμφιλίωση της επαγγελματικής με την οικογενειακή ζωή.

 

-Ο ρυθμός των προγραμμάτων για επιδοτούμενες θέσεις απασχόλησης τριπλασιάστηκε σε σχέση με την περίοδο της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.

 

-Ο νόμος «Δουλειές Ξανά» εισάγει νέες πολιτικές για τους ανέργους: Επίδομα εργασίας, ίσο με το 50% του επιδόματος ανεργίας, στους επιδοτούμενους ανέργους που βρίσκουν δουλειά. Μπόνους 300 ευρώ στους μακροχρόνια ανέργους για κατάρτιση ψηφιακού ατομικού σχεδίου δράσης και αναβάθμιση του συστήματος κατάρτισής τους.

 

-Θεσπίστηκε και ξεκινά από 1ης Ιουλίου η εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας σε σούπερ-μάρκετ και τράπεζες, που ανταποκρίνεται σε χρόνιο αίτημα των εργαζόμενων και αποτελεί την πιο ουσιαστική θωράκιση, την πιο ουσιαστική εγγύηση, για το σεβασμό του ωραρίου και την πληρωμή των υπερωριών τους.

 

-Προχωρά η αναβάθμιση του ΣΕΠΕ σε ανεξάρτητη διοικητική Αρχή, ώστε να έχει όλα τα εχέγγυα για αποτελεσματικούς ελέγχους.

 

-Ξεκινά το πρόγραμμα «Νταντάδες της Γειτονιάς», που αφορά στην κατ’ οίκον φροντίδα βρεφών και νηπίων ηλικίας από 2 μηνών έως 2,5 ετών.

 

-Προωθείται η  εφαρμογή προγράμματος για τη δημιουργία χώρων φροντίδας βρεφών σε 120 μεγάλες επιχειρήσεις.

 

-Με το νόμο «δουλειές ξανά» γίνεται το πρώτο βήμα για την εφαρμογή μιας νέας στεγαστικής πολιτικής προς όφελος των εργαζόμενων και κυρίως των νέων, με αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του παλιού ΟΑΕΔ αξίας περίπου 1,5 δισ. ευρώ.

Κοινωνική ευαισθησία, με νέες ρυθμίσεις για τη διευκόλυνση της υποβοηθούμενης αναπαραγωγής

Η Κυβέρνησή μας συνεχίζει τις μεταρρυθμίσεις, που απαντούν σε χρόνια αιτήματα της κοινωνίας. Γιατί παρά την άσχημη διεθνή συγκυρία, τα προβλήματα της καθημερινότητας δεν μπορούν να περιμένουν. Το ξέρουμε, το μελετούμε και για αυτό δίνουμε λύσεις, με ευαισθησία και σεβασμό.

Στην τελευταία συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου, ύστερα  από εισήγηση του Υπουργού κ. Πλεύρη και της Αναπληρώτριας Υπουργού, αποφασίστηκε η κατάθεση νομοσχεδίου για τον εκσυγχρονισμό της υποβοηθούμενης αναπαραγωγής. Πρόκειται -όπως τόνισε ο Πρωθυπουργός- για ένα θέμα εξαιρετικά ευαίσθητο, το οποίο αντιμετωπίζεται με ένα καινοτόμο νομοσχέδιο. Ανάμεσα στ’ άλλα:

-Αυξάνεται το ηλικιακό όριο των γυναικών που δύνανται να καταφεύγουν σε μέθοδο της ιατρικώς υποβοηθούμενης αναπαραγωγής από το 50ο στο 54ο έτος της ηλικίας.

-Δίνεται δυνατότητα παράτασης της κρυοσυντήρησης γεννητικού υλικού  με έγγραφη αίτηση των δικαιούμενων, χωρίς ανώτατο όριο παράτασης, αντί της  προβλεπόμενης 20ετούς ανώτατης διάρκειας που ίσχυε μέχρι σήμερα.

-Επιτρέπεται η κρυοσυντήρηση ωαρίων όχι μόνο για ιατρικούς, αλλά και για κοινωνικούς λόγους, δίνοντας τη δυνατότητα στις γυναίκες να διατηρήσουν τα ωάριά τους και να κάνουν χρήση οποτεδήποτε αυτές το επιθυμούν.

-Καταργείται η απαιτούμενη συναίνεση του συζύγου για την κρυοσυντήρηση ωαρίων από τη γυναίκα που το επιθυμεί.

-Επιτρέπεται στη διαζευγμένη γυναίκα να κάνει χρήση των κρυοσυντηρημένων ωαρίων χωρίς τη συναίνεση του συζύγου ή του συντρόφου.

-Διασφαλίζεται η δυνατότητα ατόμων που πάσχουν από HIV να υποβληθούν σε υποβοηθούμενη αναπαραγωγή.

Ξεκίνησε από 1/5 η φετινή αντιπυρική περίοδος

Η κλιματική κρίση, η οποία παγκοσμίως εντείνεται, και η περσινή εμπειρία, μας υποχρεώνουν να προετοιμαστούμε ακόμη καλύτερα για να είμαστε έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε κάθε ενδεχόμενο τους επόμενους μήνες. Αξίζει να σημειωθεί ότι φέτος η προετοιμασία έχει ξεκινήσει νωρίτερα από κάθε άλλη χρονιά, με ευρείες διυπουργικές συσκέψεις να πραγματοποιούνται κάθε εβδομάδα ήδη από τον Ιανουάριο, με συμμετοχή πλήθους συναρμόδιων Υπουργείων, όπως Πολιτικής Προστασίας και Κλιματικής Κρίσης, Περιβάλλοντος, Εσωτερικών, Άμυνας, αλλά και της ΕΛ.ΑΣ..

Στο πλαίσιο των επιπρόσθετων προληπτικών μέτρων πυροπροστασίας που θα ληφθούν φέτος το καλοκαίρι, εντάσσεται και η αύξηση της επιτήρησης τόσο από αέρος με εναέριες περιπολίες αεροσκαφών, όσο και στο έδαφος. Ο αριθμός των εναερίων μέσων θα είναι αυξημένος σε σχέση με πέρυσι, τόσο όσον αφορά στα ελικόπτερα, όσο και στα αεροσκάφη. Επιπλέον, ο σχεδιασμός μας προβλέπει φέτος πιο στοχευμένα εναέρια μέσα, απολύτως προσαρμοσμένα στις γεωμορφολογικές ανάγκες της χώρας μας.

Η από αέρος επιτήρηση θα γίνεται κυρίως με AirTractors. Πρόκειται για μικρά αεροσκάφη, τα οποία μπορούν να πετούν με 3 τόνους νερό, είναι ευέλικτα και αξιολογούνται ιδανικά για την ανάγκη της πρώτης παρέμβασης. Πέρυσι είχαμε μισθώσει 6, φέτος θα έχουμε περίπου το διπλάσιο αριθμό.

Η επιτήρηση από το έδαφος ενισχύεται, επίσης, καθώς φέτος θα έχουμε σημαντική αύξηση της συμβολής των Ενόπλων Δυνάμεων στην αντιπυρική προστασία της χώρας, με αυξημένα αμιγή περίπολα, αλλά και αξιοποίηση των μηχανημάτων που διαθέτει ο ελληνικός Στρατός. Ταυτόχρονα, αυξημένα θα είναι και τα περίπολα του Πυροσβεστικού Σώματος, ενώ συνδρομή θα παρέχει και η Δασική Υπηρεσία με δικές της περιπολίες και οχήματα. Σημαντική καινοτομία για φέτος είναι  η εκ των προτέρων μεταφορά δυνάμεων σε περιοχές υψηλής επικινδυνότητας ώστε η συνδρομή τους να είναι περισσότερο αποτελεσματική.

Επιπλέον, το Πυροσβεστικό Σώμα ενισχύεται φέτος με 500 δασοκομάντος, 440 δασοπυροσβέστες και 60 δασοπυροσβέστες, δασολόγους, δασοπόνους. Σε συνέχεια της εκπαίδευσής τους, θα είναι επιχειρησιακά διαθέσιμοι από αρχές Ιουνίου, ενώ φέτος το Πυροσβεστικό Σώμα θα ενισχυθεί με συνολικά 4.500 εθελοντές δασοπυροσβέστες,  επιπλέον, δηλαδή, 2.500 σε σχέση με πέρυσι.

Σημαντικές είναι και οι νομοθετικές πρωτοβουλίες που προχωρήσαμε. Αναφέρομαι ενδεικτικά:

-Στη θεσμοθέτηση της χρήσης του «αντιπύρ» ως μέσου πυρόσβεσης.

-Στην «απελευθέρωση» των Δήμων από αγκυλώσεις του παρελθόντος σε ό,τι αφορά στη δυνατότητά τους να προχωρούν άμεσα σε καθαρισμούς οικοπέδων, όπου οι ιδιοκτήτες δεν μεριμνούν ή δεν είναι δυνατό να εντοπιστούν.

-Στην απαγόρευση πρόσβασης σε περιοχές αυξημένου κινδύνου για πρόκληση πυρκαγιάς (περιοχές Natura, δρυμούς, δάση, άλση κλ.π.), όταν ο δείκτης επικινδυνότητας είναι υψηλός, δηλαδή επιπέδου 3, 4 και 5 κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού.

Αναφέρομαι επίσης στην επαναφορά μετά από 24 χρόνια, της συνεργασίας της Δασικής Υπηρεσίας, που πλέον έχει υπαχθεί στο Υπουργείο Περιβάλλοντος, με το Πυροσβεστικό Σώμα. Για πρώτη φορά, τα δύο Υπουργεία ενώνουν τις δυνάμεις τους και από κοινού οργάνωσαν συναντήσεις σε όλη  την Ελλάδα στις κατά τόπους Πυροσβεστικές Υπηρεσίες, στις κατά τόπους  Δασικές Υπηρεσίες για την ενίσχυση της  συνεργασίας τους σε θέματα δασοπροστασίας και δασοπυρόσβεσης.

Το  Υπουργείο Περιβάλλοντος, το οποίο έχει εκπονήσει για φέτος το μεγαλύτερο πρόγραμμα καθαρισμών που έχει πραγματοποιηθεί ποτέ στη χώρα, συνολικού ύψους 75 εκατ. ευρώ, με ένα σημαντικό κομμάτι από τα χρήματα αυτά προέρχεται από το Ταμείο Ανάκαμψης. Προχωρά πολύ ουσιαστικά στην υλοποίηση του προγράμματος. Περιλαμβάνει τη συντήρηση/ διάνοιξη δασικών ζωνών και τη συντήρηση δασικών δρόμων. Συνολικά, το πρόγραμμα αφορά σε καθαρισμούς περισσότερων από 38 χιλ. στρεμμάτων δασικών εκτάσεων, 10.719 χιλ. δασικών δρόμων και 1.625 χιλ. αντιπυρικών ζωνών.

Έχουμε ήδη κάνει πολλά, διδασκόμενοι τόσο από τις κακές όσο και από τις καλές εμπειρίες των περασμένων ετών. Η προσπάθεια και φέτος θα είναι πολύ μεγάλη. Ζητάμε τη συνδρομή όλων των πολιτών στον αγώνα προστασίας της ελληνικής φύσης, στον αγώνα προστασίας της ανθρώπινης ζωής και θέλουμε όλοι να δείξουμε τη μέγιστη υπευθυνότητα. Γιατί, όπως έχουμε δει πολλές φορές στο παρελθόν, μικρές αμέλειες προκάλεσαν μέγιστα δεινά.

Σας ευχαριστώ πολύ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Υπουργέ, στο νέο πλέγμα μέτρων, το οποίο η Κυβέρνηση απ’ ό,τι καταλαβαίνω ετοιμάζεται πολύ σύντομα να ανακοινώσει, θέλω να μου πείτε ποιος είναι ο κουμπαράς από τον οποίο θα χρηματοδοτηθούν αυτά τα νέα μέτρα, τα οποία θα επιφέρουν αυτή τη δραστική αντιμετώπιση των ανατιμήσεων στα τιμολόγια του ρεύματος; Και αν μπορείτε, επίσης, να μου προσδιορίσετε δύο σημεία: Ποιο θα είναι το χρονικό εύρος αυτής της μεγάλης παρέμβασης και αν η αναδρομικότητα, στην οποία έχετε αναφερθεί πολλάκις κι εσείς ο ίδιος, θα είναι στοχευμένη ή θα είναι, επίσης, οριζόντια;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ανακοινώσεις που θα δώσουν απαντήσεις στα ερωτήματά σας θα υπάρξουν πάρα πολύ σύντομα. Αυτό που μπορώ να σας πω είναι ότι ο χρονικός ορίζοντας θα είναι αρκετά ευρύς, οι ανακοινώσεις θα γίνουν γρήγορα και σε ό,τι αφορά στους πόρους θα εξαντλήσουμε κάθε δυνατότητα που υπάρχει. Υπάρχει δέσμευση του Πρωθυπουργού για φορολόγηση των όποιων υπερκερδών προσδιοριστούν από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας. Θα αξιοποιηθούν όσα εργαλεία είχαν αξιοποιηθεί και το προηγούμενο διάστημα και, επιπλέον, πόροι από τον Κρατικό Προϋπολογισμό φυσικά.

Ν. ΑΡΜΕΝΗΣ: Μια και όπως καταλαβαίνω η απόφαση για αυτό το εθνικό σχέδιο είναι ανεξάρτητη από την όποια απόφαση λάβουν οι Βρυξέλλες για το ίδιο θέμα, να υποθέσουμε ότι ακόμη και μέσα στη εβδομάδα μπορεί να γίνουν ανακοινώσεις; Αυτό είναι το πρώτο ερώτημα κι έχω κι ένα ακόμη: Θέλω το σχόλιό σας για το σημερινό δημοσίευμα στα «ΝΕΑ» για την εισαγγελική πρόταση για την παραπομπή του κ. Νίκου Παππά.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Οι ανακοινώσεις θα γίνουν σύντομα. Παράλληλα, ο Πρωθυπουργός και η χώρα μας συνεχίζει την προσπάθεια και την πίεση και σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Επιτροπής, για να υπάρξει και πανευρωπαϊκή απάντηση. Ανεξαρτήτως αυτού, πάντως, το εθνικό σχέδιο το δουλεύουμε, το προετοιμάζουμε και ανακοινώσεις θα υπάρξουν σύντομα.

Τώρα, σε ό,τι αφορά στη δεύτερη ερώτησή σας, τα όσα περιγράφονται σήμερα στην εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ» ως εισήγηση της Εισαγγελέως στο Δικαστικό Συμβούλιο του Αρείου Πάγου, είναι συγκλονιστικά. Βεβαίως, η εισήγηση δεν ισοδυναμεί ούτε με παραπομπή, ούτε πολύ περισσότερο με καταδίκη, οφείλουμε να το πούμε αυτό. Παρ’ όλα αυτά, διαπιστώνουμε πράγματα που θα έλεγα, αναδεικνύουν την προσπάθεια χειραγώγησης, αν ευσταθούν, που έγινε από την Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ για τα Μ.Μ.Ε.. Προφανής προσπάθεια δημιουργίας απολύτως ελεγχόμενου τηλεοπτικού σταθμού, κεφάλαια και συντονισμός για τη χρηματοδότηση και έκδοση εφημερίδας, πράγματα που συνιστούν απολύτως απαράδεκτες συμπεριφορές για μια Δημοκρατία και για ένα Κράτος Δικαίου. Πάντοτε το λόγο έχει η ελληνική Δικαιοσύνη. Το σχόλιο, όμως, αφορά όσα είδαν το φως της δημοσιότητας σήμερα. Μιλάμε για τον ορισμό της προσπάθειας χειραγώγησης της ελευθερίας του Τύπου και της ενημέρωσης.

Δ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Υπουργέ, έχετε πει ότι με την εφαρμογή του εθνικού σχεδίου οι καταναλωτές δεν θα βλέπουν λογαριασμούς που θα είναι 4 και 5 φορές επάνω. Υπάρχει περίπτωση να μας προσδιορίσετε πόσο θα είναι πάνω αυτοί οι λογαριασμοί; Και ένα δεύτερο ζήτημα, που θέλω να σας ρωτήσω: Η Κυβέρνηση θα δώσει αναδρομική ισχύ στα μέτρα;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πολύ σύντομα θα έχουμε τις ανακοινώσεις, οι οποίες θα έχουν απαντήσεις σε όλα αυτά τα ερωτήματα. Σε κάθε περίπτωση μιλάμε για μια πολύ δραστική και ουσιαστική παρέμβαση.

Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Υπάρχουν προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα; Υπάρχει ανάγκη συστάσεων, δηλαδή, ανάλογων με εκείνες που έχουν γίνει στη Γερμανία;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όχι, δεν έχει παρατηρηθεί κάτι τέτοιο.

ΚΩΝ. ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ: Την Παρασκευή η Δ.Ε.Η., ενώ ισχυριζόταν ότι τα μπόνους, τα “χρυσά μπόνους” έχουν παγώσει και δεν θα δοθούν όσο διαρκεί η ενεργειακή κρίση, ήρθε στο φως επίσημο έγγραφο που δείχνει ότι έχουν αγοραστεί πάνω από 700.000 μετοχές με λεφτά της δημόσιας επιχείρησης για να διατεθούν ως μπόνους στα στελέχη. Ποιο είναι το σχόλιο; Ποια είναι η προσέγγιση της Κυβέρνησης;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Νομίζω απάντησα. Η Δ.Ε.Η. προέβη στην κίνηση αυτή, κατόπιν εντολής της Γενικής Συνέλευσης. Η οποιαδήποτε, όμως, κίνηση διανομής των μετοχών αυτών έχει παγώσει, δεν υλοποιείται και δεν θα υλοποιηθεί από όσο γνωρίζω. Το είπα και στην εισήγησή μου.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Σύμφωνα με το δίκτυο ελευθερίας του Τύπου του 2022 από τους Ρεπόρτερ Χωρίς Σύνορα, η χώρα μας έχει βρεθεί κάτω, μόλις σε ένα χρόνο, 38 θέσεις από την 70η στην 108η. Ποιο το σχόλιο της Κυβέρνησης; Πώς συμβαδίζει αυτή η θέση με την εικόνα μιας φιλελεύθερης Κυβέρνησης; Και ένα σχόλιο δικό σας, δεδομένου πως είστε ο αρμόδιος Υπουργός για τον ένα και πλέον χρόνο;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η ελευθερία του Τύπου στη χώρα μας κατοχυρώνεται πλήρως συνταγματικά και προστατεύεται από τα εντεταλμένα Όργανα της ελληνικής Πολιτείας. Νομίζω ότι οποιοσδήποτε ζήσει ελάχιστες μέρες στην Ελλάδα, αντιλαμβάνεται ότι προφανώς και δεν υπάρχει ζήτημα ελευθερίας ή ποιότητας του Τύπου. Ο πλουραλισμός, η πολυφωνία είναι πασιφανής και εύκολα μπορεί να τη συνειδητοποιήσει και να τη δει κανείς. Από εκεί και πέρα, η συγκεκριμένη έκθεση έχει μια δική της μεθοδολογία. Διάβασα ότι μέρος της μεθοδολογίας είναι να αξιολογεί υποθέσεις που ελέγχονται από την ελληνική Δικαιοσύνη και που είναι ακόμα ανοιχτές.

Θεωρούμε ότι δεν είναι σωστό να συμπεριλαμβάνεις στην αξιολόγησή της και μάλιστα επιβαρυντικά θέματα που ελέγχει η ανεξάρτητη Δικαιοσύνη, χωρίς να έχει καταλήξει ο έλεγχος αυτός. Όπως, επίσης, και θέματα συνεπειών της πανδημίας στη λειτουργία του Τύπου. Από εκεί και πέρα, νομίζω ότι ουδείς μπορεί να ισχυριστεί ότι στη χώρα δεν υπάρχει πολυφωνία, πλουραλισμός, ελευθερία. Η Ελλάδα είναι ένα Κράτος Δικαίου και όλες οι πρωτοβουλίες της Κυβέρνησης συντείνουν στην υπεράσπιση αυτού του Κράτους Δικαίου. Οι ανεξάρτητες Αρχές, επίσης, κάνουν τη δουλειά τους. Σε αντίθεση με αυτά είδαν και το φως της δημοσιότητας σήμερα, ανήκουστα πράγματα: Υπουργοί με εργολάβους να βρίσκουν χρήματα μέσω τρίτων εταιρειών για να ιδρύουν εφημερίδες, για να έχουν κομματικά κανάλια και ούτω καθεξής. Αυτές είναι εποχές που η Ελληνική Δημοκρατία, τα θεσμικά αντίβαρα της Πολιτείας και βεβαίως η κοινωνική πλειοψηφία που διαμόρφωσε την επόμενη κατάσταση, έχουν βοηθήσει ώστε να τα αφήσουμε οριστικά πίσω μας.

ΔΗΜ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Όσον αφορά σε κάποιες πληροφορίες για παρεμβάσεις στον Φ.Π.Α. σε συγκεκριμένα είδη ευρείας κατανάλωσης, θα ήθελα το σχόλιό σας.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Προετοιμάζουμε τις παρεμβάσεις μας για τη δραστική μείωση των τιμών της ηλεκτρικής ενέργειας. Εκεί είμαστε εστιασμένοι και θα υπάρξουν ανακοινώσεις το επόμενο διάστημα.

Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Ήθελα να σας ρωτήσω, αναφερθήκατε και στην εισαγωγή σας, αν μπορείτε να μας δώσετε περισσότερα στοιχεία για το πόσο σημαντική είναι η επένδυση αυτή που ανακοινώνεται σήμερα στην Αλεξανδρούπολη. Πόσο αναβαθμίζεται η ευρύτερη περιοχή στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και πόσο μας βοηθά στην ενεργειακή αυτονομία της χώρας.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ενισχύει πάρα πολύ το αποτύπωμά μας, όλα αυτά που περιγράψατε. Είναι σημαντική, διότι, κατ’ αρχάς, έχουμε τη δυνατότητα να αυξήσουμε την αποθήκευση υγροποιημένου αερίου, αλλά και τις εγκαταστάσεις και τη δυνατότητα επαναεροποίησής του. Είναι πολύ σημαντική, διότι θα βοηθήσει στην απεξάρτηση, όχι μόνο της χώρας μας, αλλά συνολικά της Βαλκανικής από υπάρχουσες πηγές εφοδιασμού φυσικού αερίου, σε συνδυασμό με όλα τα έργα υποδομής που υλοποιούνται τώρα και στη Βόρεια Ελλάδα. Καταλαβαίνει κανείς ότι όσο κάποιος αυξάνει την παρέμβαση και το αποτύπωμά του στον ενεργειακό εφοδιασμό και στην ενεργειακή αυτονομία, αυτόματα αυξάνει το αποτύπωμα και την παρέμβασή του στο διπλωματικό και το πολιτικό επίπεδο. Και όλα αυτά, νομίζω ότι κατοπτρίζονται και στην παρουσία κορυφαίων πολιτικών προσωπικοτήτων και από την Ε.Ε., αλλά και από τις γειτονικές χώρες, στην Αλεξανδρούπολη σήμερα, όπου ο Πρωθυπουργός θα εγκαινιάσει στην ουσία την κατασκευή αυτού του πολύ σπουδαίου έργου.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Είδαμε τις προηγούμενες μέρες την ισπανική Κυβέρνηση να καταγγέλλει ότι παρακολουθούνταν ο Πρωθυπουργός και οι Υπουργοί του μέσω του λογισμικού κατασκοπείας Pegasus. Στη χώρα μας είδαμε πριν από λίγες εβδομάδες τον δημοσιογράφο Θανάση Κουκάκη να καταγγέλλει μια αντίστοιχη δική του παρακολούθηση από αντίστοιχο λογισμικό. Πρώτα απ’ όλα, έχει έρθει η Ελληνική Κυβέρνηση σε κάποια επικοινωνία με την ισπανική, δεδομένου ότι είχαμε και εδώ κάποιο χτύπημα; Και δεύτερον, αξιολογείτε πιθανούς κινδύνους, από τη στιγμή που έχουμε δει και στη χώρα μας να υπάρχει χτύπημα αυτού του λογισμικού για την ίδια την Κυβέρνηση;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Έχουν επιληφθεί οι αρμόδιες Αρχές, η Δικαιοσύνη και η Ανεξάρτητη Αρχή Διαφάνειας. Θα πάρουμε όλοι τις απαντήσεις που περιμένουμε.

ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Είπατε στην εισήγησή σας ότι οι πληρωμές θα γίνουν, στα ενεργειακά συμβόλαια, ώστε να μην μπει άλλο σε κίνδυνο η επάρκεια της χώρας. Δηλαδή, θα πληρώσουμε σε ρούβλια, γιατί δεν υπάρχει άλλος τρόπος. Τουλάχιστον, αυτό έχουν δείξει η Πολωνία και η Βουλγαρία που έχουν αποκλειστεί από τη Ρωσία.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Είπα και στην προηγούμενη ενημέρωση ότι η χώρα μας πλήρωνε και θα εξακολουθεί να πληρώνει σε ευρώ. Ο τρόπος μετατροπής των ευρώ σε ρούβλια, με βάση τους καινούργιους όρους που έχει θέσει η ρωσική πλευρά, είναι ένα τεχνικό ζήτημα και η ίδια η Ε.Ε. θα εκδώσει κάποιες κατευθυντήριες γραμμές και οδηγίες το επόμενο διάστημα. Σε κάθε περίπτωση, ισχύει αυτό που έχουμε πει: Θα πληρώσουμε με τρόπο τέτοιο, ώστε και να μην παραβιάζονται οι κυρώσεις και προφανώς να μην τεθεί θέμα ασφάλειας του εφοδιασμού μας σε φυσικό αέριο.

ΜΗΝ. ΚΩΣΝΤΑΝΤΙΝΟΥ: Μια διευκρίνιση σε σχέση με τη διάψευση που είπατε προηγουμένως για τα μπόνους, ότι πάγωσαν και δεν θα δοθούν. Ήταν σε γνώση της Κυβέρνησης και του Πρωθυπουργού αυτές οι αποφάσεις; Έχει υπάρξει κάποια παρέμβαση του Πρωθυπουργού, δεδομένης και της εμπλοκής της Κυβέρνησης στο κομμάτι το δημόσιο της Δ.Ε.Η.;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν έχω να προσθέσω κάτι παραπάνω. Δεν χρειάστηκε να υπάρξει κάποια παρέμβαση. Αυτή η διαδικασία έχει ξεκινήσει από τις 4 Ιουνίου, όπως είπα και νωρίτερα. Είναι συγκεκριμένες ανακοινώσεις που έχουν γίνει.

Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Για το περιστατικό κακοποίησης του ζώου που ήρθε στη δημοσιότητα. Προκάλεσε την οργή της κοινωνίας. Διακινήθηκε, όπως είδαμε, μέσα από τα social media. Ήθελα να ρωτήσω, είδαμε την παρέμβαση του κ. Θεοδωρικάκου και την άμεση παρέμβαση της ίδιας της Αστυνομίας. Ποιο μήνυμα στέλνετε στους πολίτες και αν πραγματικά θα υπάρξει μέγιστη των ποινών σε τέτοιες περιπτώσεις.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Κατ’ αρχάς, να πω ότι ήταν κάτι που νομίζω ότι έχει προκαλέσει τον αποτροπιασμό όλων μας. Και είναι απολύτως θετικό το πόσο γρήγορα και σε πόσο μεγάλο βαθμό ευαισθητοποιήθηκε η κοινή γνώμη. Αντέδρασε άμεσα η ελληνική Πολιτεία ως όφειλε και ως έπρεπε. Η Δικαιοσύνη θα κάνει τη δουλειά της, έτσι όπως πρέπει να την κάνει. Θέλω, όμως, να πω ότι αν κάτι τέτοιο είναι εφικτό, οφείλεται στο ότι η Κυβέρνηση με νομοθετικές και θεσμικές παρεμβάσεις έχει δημιουργήσει τις προϋποθέσεις, έτσι ώστε τέτοιου είδους περιστατικά να μην τα προσπερνάμε αδιάφορα, όπως συχνά γινόταν το προηγούμενο διάστημα, και να υπάρχουν τα εργαλεία για να υφίστανται όσοι κάνουν αυτές τις κακοποιητικές συμπεριφορές τις βαριές συνέπειες του νόμου. Και αυτό είναι κάτι εξαιρετικά θετικό.

Σας ευχαριστώ.