Καλό μεσημέρι.

Η Ελλάδα είναι και θα παραμείνει ενεργειακά ασφαλής

Ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, προήδρευσε χθες σε σύσκεψη για την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού της χώρας μετά τη διακοπή της παροχής φυσικού αερίου προς την Πολωνία και τη Βουλγαρία. Η χώρα μας είναι και θα παραμείνει ενεργειακά ασφαλής. Υπάρχει ενεργειακή επάρκεια και δεν πρόκειται να προκύψει διαταραχή σε ό,τι αφορά στην προμήθεια της χώρας. Οι επόμενες πληρωμές προς την Gazprom πρόκειται να γίνουν το τρίτο 10ήμερο του Μαΐου. Μέχρι τότε θα έχει αποσαφηνιστεί πλήρως η στάση τόσο των κρατών όσο και των εταιρειών της Ε.Ε. σε ό,τι αφορά στο τεχνικό ζήτημα πληρωμής, μετατροπής δηλαδή των ευρώ -με τα οποία πληρώναμε και θα εξακολουθούμε να πληρώνουμε- σε  ρούβλια όπως έχει ζητήσει η ρωσική εταιρεία.

Σε κάθε περίπτωση πάντως επαναλαμβάνω ότι η χώρα μας δεν αναμένεται να αντιμετωπίσει πρόβλημα σε ό,τι αφορά στον ενεργειακό εφοδιασμό της. Ταυτόχρονα, να προσθέσω ότι όπως είναι γνωστό  από το Υπουργείο Ενέργειας έχει, ήδη, καταρτιστεί και ανακοινωθεί αναλυτικό σχέδιο για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών της χώρας ακόμη και στην ακραία περίπτωση -που φαντάζει πολύ λίγο πιθανή- για να έχουμε προβλήματα σε ό,τι αφορά στον εφοδιασμό της ενεργειακής μας επάρκειας.

Σχέδιο Νόμου για έργα ΑΠΕ και αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας

Βρίσκεται σε διαβούλευση σχέδιο Νόμου για έργα ΑΠΕ και αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας. Η Κυβέρνηση  συνεχίζει -όπως προκύπτει και από αυτό το σχέδιο νόμου- τις μεταρρυθμίσεις  που στόχο έχουν την όλο και μεγαλύτερη ενεργειακή αυτάρκεια της χώρας, την ενίσχυση της επάρκειας και της ενεργειακής ανταγωνιστικότητας, καθώς και τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου με στόχο την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.

Στρατηγικός στόχος έως το 2030 είναι η συνολική εγκατεστημένη ισχύς από ΑΠΕ να ανέλθει σε 25 GW, από 8,62 GW που είναι σήμερα και έως το τέλος της δεκαετίας να έχουν τεθεί σε λειτουργία σταθμοί αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας τουλάχιστον 3,5 GW. Το σχέδιο αυτό, πέρα από αμιγώς ενεργειακές και οικονομικές διαστάσεις, έχει τεράστια γεωστρατηγική σημασία για την Ελλάδα πολύ περισσότερο στο νέο περιβάλλον που έχει διαμορφωθεί με τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Με το σχέδιο αυτό η χώρα μας θα καταστεί γρηγορότερα ασφαλέστερη ενεργειακά.

Για το σκοπό αυτό καταρτίστηκε και δόθηκε σε δημόσια διαβούλευση το νέο σχέδιο Νόμου για τον εκσυγχρονισμό της αδειοδοτικής διαδικασίας έργων ΑΠΕ και την αδειοδότηση παραγωγής και αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας. Το νομοσχέδιο προβλέπει τη δραστική μείωση του χρόνου ανάπτυξης και υλοποίησης έργων ΑΠΕ και τη θεσμοθέτηση του κατάλληλου πλαισίου για την ανάπτυξη έργων αποθήκευσης ενέργειας. Πιο συγκεκριμένα επιδιώκεται:

-Η μείωση του χρόνου αδειοδότησης νέων έργων ΑΠΕ.

-Η ανάπτυξη έργων αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας με εγκατεστημένη ισχύ τουλάχιστον 3,5 GW έως το 2030.

-Η αύξηση της χωρητικότητας στο δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας για την ένταξη περισσότερων μονάδων ΑΠΕ και την προώθηση του ενεργειακού συμψηφισμού.

-Η αύξηση της συμμετοχής των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα της χώρας κατά 35%.

-Η συμμετοχή 70% των ΑΠΕ στην εγχώρια παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.

Ανάμεσα στα άλλα, προκειμένου να πετύχουμε τους στόχους μας:

-Εκσυγχρονίζεται η αδειοδοτική διαδικασία για τα έργα ΑΠΕ με απλοποίηση και ψηφιοποίηση των σταδίων.

-Μειώνονται τα στάδια της αδειοδοτικής διαδικασίας από 7  σε 5.

-Μειώνεται ο χρόνος αδειοδότησης των έργων  από 5 χρόνια σε 14 μήνες.

-Μειώνεται ο αριθμός των απαιτούμενων δικαιολογητικών, από 91 σε 54, με την υποβολή αυτών να είναι πλέον σε ψηφιακή μορφή.

Το σχέδιο αυτό, αλλά και η γρήγορη εφαρμογή του συνιστούν ένα άλμα ποιότητας και προοπτικής της χώρας σε έναν πολύ κρίσιμό τομέα όπως αυτό της ενεργειακής αυτάρκειας.

Έκδοση 7ετούς ομολόγου

Η Ελλάδα προχώρησε χθες με επιτυχία, στην επανέκδοση 7ετούς ομολόγου. Αντλήσαμε 1,5 δισ. ευρώ, με επιτόκιο 2,4%. Το κόστος δανεισμού παραμένει  χαμηλότερο σε σχέση με αυτό που ήταν το 2019. Και αυτό παρά την κάκιστη διεθνή συγκυρία στην οποία καταγράφεται αύξηση της αβεβαιότητας παγκοσμίως και επιδείνωση των συνθηκών στην οικονομία, στην αγορά ομολόγων, η οποία επηρεάζεται αρνητικά και από τον πόλεμο στην Ουκρανία και από την ενεργειακή κρίση και την αύξηση του πληθωρισμού παγκοσμίως.

Η πολιτική σταθερότητα στη χώρα, η οικονομική πολιτική που ακολουθεί η Κυβέρνηση, το βελτιωμένο έλλειμμα και δημόσιο χρέος το 2021, όπως και η διπλή αναβάθμιση της ελληνικής οικονομίας από τους οίκους αξιολόγησης, ήταν από τους παράγοντες που χωρίς αμφιβολία συνέβαλαν στην χθεσινή θετική εξέλιξη.

Με τις κινήσεις αυτές, η Κυβέρνηση διατηρεί σε ασφαλή επίπεδα τα ταμειακά διαθέσιμα της χώρας, εξασφαλίζοντας τους απαιτούμενους πόρους προκειμένου να συνεχίσει τη στήριξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων μέσα σε αυτή τη πολύ δύσκολη διεθνή συγκυρία.

Μηδενίστηκαν οι εκκρεμείς ληξιπρόθεσμες κύριες συντάξεις στο ΝΑΤ

Μια σημαντική εξέλιξη μείζονος κοινωνικού ενδιαφέροντος αφορά στο μηδενισμό των εκκρεμών συντάξεων στο ΝΑΤ. Ενός Ταμείου που ήταν μέχρι πρότινος ανάμεσα στα πλέον προβληματικά σε ό,τι αφορά στην καταβολή συντάξεων με τις μεγαλύτερες καθυστερήσεις στην απονομή τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι εκκρεμείς κύριες συντάξεις το Φεβρουάριο του 2021 ήταν  3.100.  Σήμερα εκκρεμεί η εκκαθάριση μόλις 12 συντάξεων. Ουσιαστικά, δηλαδή, οι ληξιπρόθεσμες κύριες συντάξεις στο ΝΑΤ μηδενίστηκαν.

Ήδη -και αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό- οι εργαζόμενοι στο ΝΑΤ έχουν καταφέρει να εκδίδουν νέες συντάξεις εντός 90 ημερών, χωρίς αυτές δηλαδή να καθίστανται ληξιπρόθεσμες. Ταυτόχρονα -όπως επισημαίνει ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, κ. Χατζηδάκης- το ΝΑΤ  βάζει στόχο  την οριστική εξάλειψη και των εκκρεμών επικουρικών και εφάπαξ μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου.  

Προκειμένου να πετύχουμε τους στόχους αυτούς υλοποιήθηκε τους τελευταίους 12 μήνες ένα συνεκτικό σχέδιο δράσεων σε διοικητικό, οργανωτικό, ψηφιακό και υλικοτεχνικό επίπεδο. Συγκεκριμένα:

-Με νομοθετικές παρεμβάσεις απλοποιήθηκε η διαδικασία απονομής για επιμέρους κατηγορίες ασφαλισμένων, των οποίων οι συντάξεις τους εκκρεμούσαν για χρόνια.

-Υπήρξε αναδιάταξη του ανθρώπινου δυναμικού και ανανέωση του μηχανογραφικού εξοπλισμού.

-Καταργήθηκαν έλεγχοι που δεν είχαν ουσιαστικό αντίκτυπο.

-Υλοποιήθηκαν έργα διασύνδεσης του ΝΑΤ με άλλους φορείς του Δημοσίου.

-Θεσμοθετήθηκε για πρώτη φορά -και απέδωσε όπως αποδεικνύεται- πριμ παραγωγικότητας για τους πιο αποδοτικούς υπαλλήλους.

Ο εκσυγχρονισμός, η οργάνωση, η ψηφιοποίηση, οι αλλαγές που κάνουμε, αποδίδουν καρπούς που απολαμβάνουν οι πολίτες σε ένα πολύ κρίσιμο κομμάτι όπως είναι αυτό της απονομής των συντάξεών τους.

Αισιοδοξία για την πορεία του τουρισμού

Ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, επισκέφθηκε χθες το Υπουργείο Τουρισμού και προήδρευσε σε σύσκεψη με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου για την πορεία του τουρισμού. Όπως επισημάνθηκε όλοι οι δείκτες είναι  εξαιρετικά ενθαρρυντικοί και υπάρχει αισιοδοξία  ότι το ελληνικό καλοκαίρι του 2022 θα είναι εξαιρετικά προσοδοφόρο για την ελληνική οικονομία, για τους επαγγελματίες του κλάδου, για τους εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενους στον κλάδο του τουρισμού και για όλη την ευρύτερη αγορά που τροφοδοτεί το τουριστικό μας προϊόν. Ο Πρωθυπουργός ευχαρίστησε την ηγεσία του Υπουργείου Τουρισμού για την πολύ σημαντική, όπως είπε, δουλειά που έχει γίνει όλους τους προηγούμενους μήνες.

Με την ευκαιρία αυτή ο Πρωθυπουργός έστειλε ένα ξεκάθαρο μήνυμα σε όλους τους επαγγελματίες του κλάδου, τονίζοντας ότι οι εργαζόμενοι στον τουρισμό πρέπει κι αυτοί να συμμετέχουν και να ωφελούνται από την αναπτυξιακή δυναμική του κλάδου. Και αυτό σημαίνει αφενός καλύτερες αμοιβές και αφετέρου απαρέγκλιτη τήρηση  της εργατικής νομοθεσίας. Θα είμαστε πάρα πολύ αυστηροί στους ελέγχους, το ξεκαθάρισε και ο Πρωθυπουργός, και δεν πρόκειται να δεχθούμε κανένα φαινόμενο κατάχρησης σε βάρος των εργαζόμενων.

Παράλληλα, ο Πρωθυπουργός εξήγγειλε επέκταση και εμβάθυνση των προγραμμάτων κοινωνικού τουρισμού, που είναι τόσο απαραίτητα για μια κοινωνία που πέρασε και εξακολουθεί να περνά πολύ σημαντικές δυσκολίες.

Σας ευχαριστώ πολύ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

ΑΜ. ΚΑΤΖΟΥ: Θέλω να μου πείτε πώς αξιολογεί η Κυβέρνηση την τουρκική προκλητικότητα και όλα αυτά που συνέβησαν χθες, μέχρι αργά το βράδυ, στο Αιγαίο -βλέπουμε τώρα ότι παγώνουν τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης με την Τουρκία- και αν προτίθεται ο Πρωθυπουργός να κάνει κάποιες επαφές, κάποιες τηλεφωνικές συνομιλίες, για να θέσει εκ νέου το ζήτημα της τουρκικής προκλητικότητας;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Οι ενέργειες αυτές είναι απαράδεκτες. Αποτελούν παραβίαση της ελληνικής κυριαρχίας. Συνιστούν απαράδεκτη πρόκληση που δεν μένει αναπάντητη, ούτε στο πεδίο, ούτε στο διπλωματικό επίπεδο. Με κανέναν τρόπο δεν συνάδουν ούτε με το πνεύμα, ούτε και με το περιεχόμενο της πρόσφατης συνάντησης του Πρωθυπουργού με τον Τούρκο Πρόεδρο. Είναι απολύτως σαφές ότι, υπό τις συνθήκες αυτές, δεν είναι πρόσφορο το κλίμα, για να γίνουν οι συναντήσεις για τα Μέτρα Οικοδόμησης της Εμπιστοσύνης.

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Σύμφωνα με δημοσίευμα των Financial Times, πέντε ευρωπαϊκές χώρες, ανάμεσά τους η Γερμανία και η Αυστρία, σκοπεύουν ν’ ανοίξουν λογαριασμούς στην Gazprombank, προκειμένου να πληρώνουν τις προμήθειές τους σε ρούβλια. Ενόψει και της συνεδρίασης των Υπουργών Ενέργειας, ποια είναι η θέση της Αθήνας σε ό,τι αφορά σ’ αυτό το ζήτημα, μιας και ήδη υφίσταται μια γκρίζα ζώνη, αφής στιγμής υπάρχει αυτός ο περίεργος μηχανισμός μετατροπής των ευρώ σε ρούβλια;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Είναι ένα τεχνικό ζήτημα, το οποίο θα αποσαφηνιστεί στη συνεδρίαση που θα έχουν οι Υπουργοί Ενέργειας. Πάντως, σε κάθε περίπτωση, η χώρα μας θα εξακολουθεί να προμηθεύεται ενέργεια, να μην τίθεται σε κίνδυνο η ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού της χώρας και να πληρώνει με τρόπο που να μην παραβιάζονται και οι κυρώσεις που έχουν επιβληθεί στη Ρωσία. Είναι τεχνικό το θέμα μετατροπής των ευρώ σε ρούβλια. Εμείς ευρώ πληρώναμε, ευρώ θα εξακολουθούμε να πληρώνουμε. Το πώς αυτά θα μετατρέπονται σε ρούβλια είναι ένα ζήτημα, το οποίο θα αποσαφηνιστεί και θα λυθεί. Μέχρι το τρίτο 10ήμερο του Μαΐου, που εμείς έχουμε να κάνουμε πληρωμές στην Gazprom, νομίζω ότι θα έχει αποσαφηνισθεί πλήρως η διαδικασία αυτή. Σε κάθε περίπτωση, θέλω να ξεκαθαρίσω ότι δεν διαφαίνεται στον ορίζοντα κίνδυνος σε ό,τι αφορά στην ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού της χώρας.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Έχουν γίνει, σύμφωνα με τα χθεσινά στοιχεία, 5.000 διακοπές ηλεκτρικού ρεύματος σε σπίτια και υπάρχουν 21.000 αιτήματα. Κατά δήλωσή σας χθες «διακοπές ρεύματος γίνονταν πάντα και στο παρελθόν, και όταν δεν είχαμε ενεργειακή κρίση, όταν κάποιος δεν πληρώνει παρατεταμένα το ρεύμα του, πάντοτε βρίσκεται αντιμέτωπος μ’ αυτού του είδους τις συνέπειες». Είναι τα λόγια του συνεπώνυμού σας, του βουλευτή κ. Οικονόμου, «η εποχή του δωρεάν και του τζάμπα, τελείωσε». Πώς συμβαδίζουν τέτοιες δηλώσεις με την παραδοχή πως οι αυξήσεις είναι υπέρογκες και η κρίση πρωτοφανής;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η Κυβέρνηση έκανε και θα εξακολουθήσει να κάνει ό,τι είναι δυνατόν, προκειμένου οι πολίτες να μπορούν να πληρώνουν τους λογαριασμούς τους και να μην κόβεται το ρεύμα. Και να αξιοποιούν και τα διάφορα προγράμματα δόσεων λογαριασμού που έχουν οι εταιρείες και  κυρίως η Δ.Ε.Η.. Από εκεί και πέρα, είναι γεγονός ότι αυτό το δυσάρεστο φαινόμενο της διακοπής ρεύματος σε συμπολίτες μας που δεν πλήρωναν, είτε λόγω αδυναμίας, είτε λόγω άλλων αιτιών, πάντοτε υπήρχε. Ενδεικτικά να σας πω, σύμφωνα με στοιχεία του ΔΕΔΔΗΕ, ότι για παράδειγμα το 2017 είχαμε 233.092 περιπτώσεις, όπου διακόπηκε η ηλεκτροδότηση. Το 2018 είχαμε 220.350 περίπου περιπτώσεις. Το 2019 είχαμε 172.840 περιπτώσεις που διακόπηκε το ρεύμα. Το 2022 είναι τα νούμερα αυτά που είπατε, και είναι προφανώς πολύ μικρότερα -παρά το γεγονός των ενεργειακών ανατιμήσεων- από αυτά που είχαμε στο παρελθόν. Συνεχίσαμε και θα συνεχίσουμε να κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν, για να μπορεί ο κόσμος να πληρώνει το ρεύμα του. Επίσης, οι πολίτες μπορούν ν’ αξιοποιούν και τα προγράμματα δόσεων που υπάρχουν. Σας ανέφερα, όμως, ενδεικτικά, με αριθμούς -υπάρχουν και άλλα στοιχεία, τα οποία έχουν δημοσιοποιηθεί και είναι γνωστά- που αποδεικνύουν ότι η πραγματικότητα των διακοπών  ρεύματος δεν είναι κάτι που αφορά μόνο την ενεργειακή κρίση, αφορούσε και το παρελθόν. Ίσα ίσα, μέχρι στιγμής, τα νούμερα αυτά, όπως και εσείς ο ίδιος αναφέρατε, είναι συντριπτικά μικρότερα από αυτά που είχαμε το 2017 και το 2018, που χωρίς ενεργειακή κρίση υπήρχαν αυτές οι εκατοντάδες χιλιάδες διακοπές.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, θα ζητήσει η Ελλάδα, στην επόμενη Σύνοδο Κορυφής έστω, να εξαιρεθούμε και εμείς από το Χρηματιστήριο Ενέργειας, όπως έχουν κάνει η Ισπανία και η Πορτογαλία; Και, επίσης, τι θα κάνετε τελικά  με τη ρήτρα αναπροσαρμογής; Θα την καταργήσετε, τουλάχιστον, έστω στη Δ.Ε.Η.; Γιατί, φαντάζομαι να συμφωνήσετε, είναι γεγονός ότι το ράλι των αυξήσεων ξεκίνησε από την ώρα που μπήκε και η Δ.Ε.Η. στη ρήτρα αναπροσαρμογής.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ο Πρωθυπουργός έχει καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις για πολύ ουσιαστικές παρεμβάσεις, που πρέπει να κάνει συνολικά η Ευρώπη και σε ό,τι αφορά στη διαμόρφωση και της τιμής του φυσικού αερίου, διεθνώς της χονδρικής τιμής του φυσικού αερίου και σε ό,τι αφορά στην απεξάρτησή του από τον τρόπο με τον οποίο διαμορφώνεται η τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος, αλλά και σε ό,τι αφορά στην ενιαία προμήθεια φυσικού αερίου από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Οι προτάσεις αυτές είναι γνωστές από τον Πρωθυπουργό. Έχουν τύχει ευρύτερης αποδοχής και περιμένουμε τις κινήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής,  ενόψει και της Συνόδου Κορυφής.

Ταυτόχρονα και παράλληλα, όπως επίσης σας είναι γνωστό, η Κυβέρνησή μας επεξεργάζεται ένα εθνικό σχέδιο, μιας πολύ ουσιαστικής και αποφασιστικής παρέμβασης, σε ό,τι αφορά στη διαμόρφωση της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος, σε επίπεδα αισθητά κατώτερα από αυτά που είναι σήμερα. Όλα αυτά, σε συνέχεια των κινήσεων που η Κυβέρνηση έχει κάνει από τον περασμένο Σεπτέμβριο. Κινήσεις που, παρά τις πολύ μεγάλες αυξήσεις και τις τεράστιες δυσκολίες που εξακολουθούμε να αντιμετωπίζουμε, είχαν σαν αποτέλεσμα το Μάρτιο, για παράδειγμα, η τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος στα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις, η λιανική τιμή -γιατί αυτό είναι που μας απασχολεί όλους μας- να έχει διαμορφωθεί πολύ κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, με περίπου 14 ευρωπαϊκές χώρες να είναι πολύ ακριβότερες από εμάς. Ανάμεσα σε αυτές, η Ισπανία και η Πορτογαλία, επίσης.

Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Σε συνέχεια ακριβώς της απάντησής σας, θα ήθελα να ρωτήσω αν μπορούσατε να μας δώσετε ένα χρονοδιάγραμμα -γιατί, κακά τα ψέματα, οι πολίτες λαμβάνουν τους αυξημένους λογαριασμούς ήδη- σε σχέση με αυτό ακριβώς που λέτε, την ουσιαστική παρέμβαση για τη διαμόρφωση της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος. Ποιο μοντέλο θα είναι και πώς άμεσα θα το καταλάβουν οι καταναλωτές;  Ένα χρονοδιάγραμμα επ’ αυτού. Κι αν υπάρχει κάποια εικόνα σε σχέση με τα αποτελέσματα της Ρ.Α.Ε., επίσης ένα χρονοδιάγραμμα, σε σχέση με τη φορολόγηση των υπερκερδών των εταιρειών ενέργειας.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η επεξεργασία του σχεδίου από την πλευρά της Κυβέρνησης βρίσκεται σε εξέλιξη και μέσα στο Μάιο θα υπάρχουν ανακοινώσεις. Σε ό,τι αφορά στον προσδιορισμό από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, η Κυβέρνηση έχει ζητήσει από την Ρ.Α.Ε. να προσδιορίσει τα κέρδη, προφορικά και γραπτά. Και αναμένουμε από τη  Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας την απάντησή της σε αυτό το αίτημα της Κυβέρνησης.

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Με αφορμή τη σημερινή επίσκεψη της Φινλανδής Πρωθυπουργού, θα ήθελα να ρωτήσω ποια είναι η θέση της Αθήνας σε ό,τι αφορά στη νατοϊκή προοπτική της Φινλανδίας. Την υποστηρίζει και με ποιον τρόπο;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Βλέπουμε με θετική διάθεση το αίτημα αυτό της Φινλανδίας. Όπως γνωρίζετε, σήμερα υπάρχει συνάντηση της Πρωθυπουργού της Φινλανδίας με τον Κυριάκο Μητσοτάκη και σε λίγη ώρα θα υπάρξουν και κοινές δηλώσεις του Πρωθυπουργού και της Φινλανδής ομολόγου του.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, για την αμοιβή του Προέδρου της Δ.Ε.Η. που έχουν γίνει αλλεπάλληλες δηλώσεις αυτές τις μέρες. Ο κ. Κακλαμάνης είπε χθες πως τα 1.000 ευρώ την ημέρα είναι υπερβολικό ποσό. Η κυρία Καραμανλή, βουλευτής του κόμματός σας, είπε «χαλάλι του». Τριακόσιες εξήντα χιλιάδες ευρώ τον χρόνο για τον επικεφαλής και εννιακόσιες εβδομήντα για το διοικητικό συμβούλιο, «χαλάλι τους» ή είναι υπερβολικά ποσά για τέτοιες εποχές;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Οι αμοιβές αυτές, κατ’ αρχάς, δεν έχουν προκύψει αυτές τις εποχές, έχουν προκύψει νωρίτερα. Δεύτερον, αντιλαμβάνομαι πάρα πολύ καλά τους συνειρμούς, τους αρνητικούς συνειρμούς που μπορεί να προκαλούνται από την ανακοίνωση αυτών των αμοιβών. Όμως, κανείς για να μπορεί να βγάλει ασφαλή συμπεράσματα, θα πρέπει να συγκρίνει τις αμοιβές αυτές με τις αμοιβές στελεχών σε αντίστοιχες ενεργειακές εταιρείες. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Και εκείνο το οποίο θα πρέπει να ζυγίσεις στο τέλος της ημέρας είναι, αν το αποτέλεσμα που φέρνουν οι άνθρωποι που διαχειρίζονται αυτές τις εταιρείες είναι ένα αποτέλεσμα που ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις που πρέπει να έχει μία χώρα από την πορεία και τα οικονομικά αποτελέσματα και τα πεπραγμένα τέτοιου είδους εταιρειών. Εδώ η πραγματικότητα τι λέει; Ότι η συγκεκριμένη διοίκηση παρέλαβε μια Δ.Ε.Η. στα όρια της χρεοκοπίας -κυριολεκτικά στα όρια της χρεοκοπίας όχι επειδή το λέω εγώ, το έλεγε ο ορκωτός λογιστής εκείνης της περιόδου-  με την τιμή της μετοχής της Δ.Ε.Η. σε κάποιο επίπεδο. Έφτασε η τιμή της μετοχής της Δ.Ε.Η. σε πολλαπλάσιο επίπεδο, κατάφερε να προγραμματίσει επενδύσεις, κατάφερε να υλοποιήσει ένα πρόγραμμα εξυγίανσης και κατάφερε -γιατί αυτό είναι το πιο σημαντικό- να μπορεί η Δ.Ε.Η. να ενισχύσει με πάνω από 800 εκατ. ευρώ τα νοικοκυριά, τις επιχειρήσεις, έτσι ώστε να συμβάλει και αυτή στο μετριασμό του «αποτυπώματος» των αυξήσεων. Άρα, αντιλαμβάνομαι απολύτως την απορία ή, εν πάση περιπτώσει, τους συνειρμούς που προκαλούνται σε κάποιον που αμείβεται με τον κατώτατο μισθό ή με 1.000 ή με 1.200 ή με 1.500 ευρώ, όταν βλέπει τέτοιου είδους αμοιβές.

Από την άλλη, όμως, να ξέρουμε ότι πρόκειται για μια εταιρεία που το Δημόσιο ελέγχει το 35%, για μια εταιρεία που αν θέλει κανείς να πει ότι οφείλει να πρωταγωνιστεί στον παγκόσμιο ενεργειακό χάρτη και να είναι ανταγωνιστική, πρέπει να αποτελείται από στελέχη που να λειτουργούν με τρόπο έτσι ώστε να φέρνουν αποτελέσματα που να ανταποκρίνονται στις επιδιώξεις αυτού του Οργανισμού. Και να συγκρίνει πάντοτε τις αμοιβές των στελεχών  αυτών με αντίστοιχες αμοιβές σε ενεργειακές εταιρείες που βρίσκονται στο Χρηματιστήριο, που είναι εισηγμένες και που λειτουργούν και σε άλλα κράτη. Αν κάποιος, λοιπόν, θέλει να κάνει ορθολογική και σωστή αξιολόγηση, πρέπει συνολικά να δει το τοπίο. Από τη μια να συμπεριλάβει, προφανώς, και το κλίμα και τις συνθήκες και τις εύλογες αντιδράσεις των ανθρώπων που αμείβονται πολύ χαμηλότερα, ταυτόχρονα, όμως, σε αυτό να βάλει και την άλλη διάσταση. Αυτό είναι η συνολική εικόνα και αυτό, κατά τη γνώμη μου, είναι μια δίκαιη αποτίμηση.

ΣΠ. ΓΚΟΥΤΖΑΝΗΣ: Μου επιτρέπετε πάνω σε αυτό, μιας και μακρηγορήσατε και εσείς. Οι αυξήσεις στις τιμές του ρεύματος υπήρχαν και πριν από την κρίση. Αυτό είναι δεδομένο. Το ζητούμενο, λοιπόν, για την Κυβέρνηση ποιο είναι; Να έχει μια εταιρεία η οποία βγάζει κέρδη αυξάνοντας τους λογαριασμούς σε βάρος των καταναλωτών ή να έχει χαμηλό ρεύμα όπως είχαμε μέχρι τότε;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Οι αυξήσεις στις τιμές του ρεύματος ξεκίνησαν από τον περασμένο Αύγουστο-Σεπτέμβριο, ως αποτέλεσμα του σταδιακού ανοίγματος της οικονομίας μετά την πανδημία. Και συνεχίστηκαν και κορυφώθηκαν και εντάθηκαν με την κρίση στην Ουκρανία, πριν από τον πόλεμο και με τον πόλεμο πολύ περισσότερο μετά. Το ζητούμενο για την Κυβέρνηση είναι να υπάρχει μια εταιρεία η οποία δεν θα χρεοκοπήσει, δεν θα καταρρεύσει σε ό,τι αφορά τη Δ.Ε.Η., με ό,τι συνεπάγεται αυτό για την πορεία της ελληνικής οικονομίας. Είναι να υπάρχει μια εταιρεία που να έχει τη δυνατότητα να πραγματοποιήσει επενδύσεις για την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη διείσδυση των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα της χώρας, κάτι που η Δ.Ε.Η. έχει προγραμματίσει. Να μπορεί να έχει ισχυρή παρουσία σε άλλες αγορές, έτσι ώστε και από εκεί να μπορούμε να αντλούμε ενέργεια και να ρίχνουμε τις τιμές και να μπορούμε να διασφαλίσουμε μεγαλύτερη ενεργειακή επάρκεια και αυτάρκεια στη χώρα. Να έχει μία εταιρεία, η οποία όταν έχει τόσο πολύ μεγάλο μερίδιο αγοράς να μπορεί να διαθέτει χρήματα για να επιδοτεί απευθείας τους πελάτες της, δηλαδή τους καταναλωτές, την ελληνική κοινωνία, έτσι ώστε να μετριάζεται το «αποτύπωμα» των αυξήσεων.

Επαναλαμβάνω και πάλι: Πάνω από 800 εκατ. ευρώ ήταν η συνεισφορά της Δ.Ε.Η. προς τους πελάτες της, χωρίς να συνυπολογίζω τα σταθερά τιμολόγια σε μια σειρά καταναλωτών το προηγούμενο διάστημα, που βεβαίως δεν μηδένισαν τις αυξήσεις -οι αυξήσεις είναι μεγάλες και οι δυσκολίες ήταν και εξακολουθούν να παραμένουν μεγάλες-  αλλά συνέβαλαν στο να μετριαστεί το «αποτύπωμα». Αυτή η συμβολή θα ήταν αδύνατον να πραγματοποιηθεί με τη Δ.Ε.Η., έτσι όπως ήταν μέχρι το 2019.

ΧΡ. ΚΟΣΕΛΟΓΛΟΥ: Μαθαίνουμε ότι πριν από λίγο έγινε και νέο εντονότατο διάβημα προς την τουρκική Πρεσβεία για τα όσα έγιναν χθες με τις παραβιάσεις. Ήθελα να σας ρωτήσω αν είναι ένα θέμα το οποίο θα θέσει ο Πρωθυπουργός και στον κ. Pyatt, ο οποίος τελειώνει τη θητεία του και θα αναλάβει Υπουργός Ενέργειας στις Η.Π.Α. και αν θα κάνει και κάποια άλλη κίνηση η Κυβέρνηση για να ενημερώσει τους εταίρους μας και αν ισχύει και ο «οδικός χάρτης» ο οποίος είχε συμφωνηθεί στην Κωνσταντινούπολη ανάμεσα στον Πρωθυπουργό και στον Πρόεδρο Erdogan.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Σας είπα ότι οι προκλήσεις αυτές δεν θα μείνουν αναπάντητες σε κανένα επίπεδο. Ούτε στο πεδίο, ούτε στο διπλωματικό επίπεδο. Προφανώς και παντού θα τεθούν τα ζητήματα και η τουρκική προκλητικότητα θα λάβει τις απαντήσεις. Από εκεί και πέρα, όλα όσα είχαν συζητηθεί και συμφωνηθεί δεν συνάδουν με τις συνθήκες που  έχουν διαμορφωθεί με αυτή την τουρκική προκλητικότητα. Καταλαβαίνει κανείς ότι το κλίμα δεν είναι πρόσφορο για κάτι τέτοιο και σε καμία περίπτωση η στάση της Τουρκίας, αυτή τη στιγμή, δεν συνάδει με το πνεύμα και με το περιεχόμενο της συνάντησης του Κυριάκου Μητσοτάκη με τον Τούρκο Πρόεδρο στην Κωνσταντινούπολη πριν από περίπου έναν, ενάμιση, μήνα.

Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Ήθελα να σας ρωτήσω πώς σχολιάζετε το σημερινό δημοσίευμα της εφημερίδας «ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ», το οποίο εγκαλεί την Κυβέρνηση για σκανδαλώδη, όπως την χαρακτηρίζει, εγκύκλιο που προβλέπει δώρο διπλή σύνταξη σε πρώην αιρετούς.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πρόκειται για μία εφαρμοστική εγκύκλιο του Νόμου Κατρούγκαλου, που είχε εισάγει και ψηφίσει στη Βουλή ο ΣΥΡΙΖΑ το προηγούμενο διάστημα.

Σας ευχαριστώ.