Καλό μεσημέρι.

Η Ορθοδοξία τιμά την Εβδομάδα των Παθών, προσδοκώντας τη Θεία Ανάσταση. Η εβδομάδα αυτή είναι μια αφορμή περισυλλογής για όλους μας και πράξεων κοινωνικής αλληλεγγύης. Την βαδίζουμε προσδοκώντας την Ανάσταση, κυριολεκτικά και συμβολικά.

Η φετινή περίοδος του Πάσχα βρίσκει την Ευρώπη και την Πατρίδα μας σε βαθιά δοκιμασία, εξαιτίας των παγκόσμιων προκλήσεων που ξεκίνησαν με την πανδημία και την υγειονομική κρίση και συνεχίζονται τώρα με τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Είναι προκλήσεις που κόστισαν τεράστιες απώλειες ανθρώπινων ζωών και επέφεραν βαριές επιπτώσεις στην οικονομία και τις κοινωνίες όλων των χωρών της Ευρώπης.

Οι συνέπειες αυτές έπληξαν και εξακολουθούν και πλήττουν αναπόφευκτα και τη χώρα μας. Κούρασαν και κουράζουν τους πολίτες. Στοίχισαν και στοιχίζουν πολύ περισσότερο στους οικονομικά αδύναμους που σήμερα δυσκολεύονται να τα βγάλουν πέρα, εξαιτίας των πρωτόγνωρων ανατιμήσεων στην ενέργεια και όχι μόνο. Στοιχίζουν και στη μεσαία τάξη, η οποία βλέπει να πλήττεται ο σκληρός πυρήνας του επιπέδου της ζωής της.

Σε αυτό το επαχθές περιβάλλον Κυβέρνηση και κοινωνία, συμπορευόμαστε σε απόλυτη σύμπνοια και με πλήρη συναίσθηση της κατάστασης, βαδίζουμε χωρίς να μένει κανένας πίσω. Γιατί η πολιτική και η οικονομία προέρχονται από τον άνθρωπο και πρέπει να επιστρέφουν σε αυτόν. Ο πολιτικός ανθρωπισμός είναι η ειδοποιός διαφορά που χωρίζει τον ελεύθερο κόσμο από εκείνο της απολυταρχίας, εντός και εκτός Ευρώπης.

Η Κυβέρνησή μας υπερασπίζεται τον άνθρωπο και την κοινωνία για λόγους αρχής και ουσίας. Ειδικότερα, η Κυβέρνηση εξάντλησε και εξαντλεί κάθε διαθέσιμο μέσο για να στηρίξει την οικονομία και την κοινωνία, εφευρίσκοντας και ανακαλύπτοντας συνεχώς νέα σχήματα και δυνατότητες.

Στη διάρκεια της πανδημίας -όπως είναι γνωστό- διέθεσε τεράστια ποσά, που ξεπέρασαν τα 43 δισ. ευρώ για να στηρίξει τη κοινωνία, επιχειρήσεις, εργαζόμενους και ανέργους. Κράτησε όρθιο τον παραγωγικό ιστό, διατήρησε την κοινωνική συνοχή και κατάφερε να βάλει τη χώρα σε μια νέα δυναμική ανάπτυξης. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι η ανάπτυξη στη χώρα μας, την περασμένη χρονιά, έφτασε στο 8,4% του Α.Ε.Π. και ήταν από τις υψηλότερες σε όλη την Ευρώπη. Υπήρξε δραστική αύξηση των εξαγορών και των επενδύσεων.

Δεν παραδοθήκαμε στην κρίση και για αυτό σε αρκετές περιπτώσεις διαψεύσαμε τις Κασσάνδρες. Όπως για παράδειγμα όσους προέβλεπαν μαζικά λουκέτα και έκρηξη της ανεργίας.  Από το καλοκαίρι του 2019 μέχρι και το Φεβρουάριο του 2022, η ανεργία στη χώρα έπεσε από το 17,2% στο 12,8%. Υπήρξε, δηλαδή, στη χώρα μας,  η ταχύτερη αποκλιμάκωση της ανεργίας σε όλη την Ευρώπη. Με μέτρα εμπνευσμένα, πολλές φορές αντισυμβατικά, κάποιες φορές μετατρέψαμε την κρίση σε ευκαιρία.

Ανάλογη στρατηγική διαχείρισης ακολουθεί η Κυβέρνηση και σήμερα που η οικονομία και η κοινωνία βρίσκονται αντιμέτωπες με την έκρηξη των τιμών, στην ενέργεια πρωτίστως, αλλά και σε άλλα βασικά προϊόντα. Διαθέσαμε μέχρι σήμερα πάνω από 4 δισ. ευρώ και θα συνεχίσουμε τη στήριξη για όσο διαρκεί η κρίση αυτή.

Συνέδριο ΣΥΡΙΖΑ

Συνολικά το Συνέδριο του ΣΥΡΙΖΑ εξαντλήθηκε στην προσπάθεια διευθέτησης ισορροπιών και ξεκαθαρίσματος εσωκομματικών λογαριασμών. Το κατά πόσο πέτυχε το στόχο του δεν φαίνεται να είναι απολύτως καθαρό και σε κάθε περίπτωση αυτό δεν μας αφορά. Εκείνο που όμως είναι απολύτως ξεκάθαρο είναι ότι για μια ακόμη φορά φάνηκε η τεράστια απόσταση που χωρίζει τον κ. Τσίπρα και τον ΣΥΡΙΖΑ από τις ανάγκες της ζώσας κοινωνίας, από τα προβλήματα του σήμερα και πολύ περισσότερο από τις προκλήσεις του αύριο. Και αυτό φάνηκε για δύο κυρίως λόγους:

Πρωτ’ απ’ όλα είναι ξεκάθαρο ότι για το ΣΥΡΙΖΑ το κόμμα και η ιδεολογία είναι πάνω από την Πατρίδα και την κοινωνία στο αξιακό τους σύστημα. Και δεύτερον οι άνθρωποι του ΣΥΡΙΖΑ, ο Πρόεδρός του, τα στελέχη του, είναι ιδεολογικά και αξιακά εγκλωβισμένοι όχι στο 2015, ούτε καν στο 2012 , αλλά στον κόσμο όπως ήταν πριν από το 1989.

Ο λόγος του κ. Τσίπρα είναι η τρανότερη απόδειξη ότι ούτε θέλει, αλλά ούτε και μπορεί να προσφέρει το ελάχιστο στην Πατρίδα και την κοινωνία. Θα αναφερθώ σε έξι συγκεκριμένα παραδείγματα. Πρωτ’ απ’ όλα δεν μπορεί, γιατί ταυτίζει το μέλλον της χώρας και των ανθρώπων της με το θολό και γκρίζο παρελθόν της διακυβέρνησής του. Με τη φοροεπιδρομή, με την οικονομική επίθεση στη μεσαία τάξη, τα 100 δισ. ευρώ με τα οποία φόρτωσε τη χώρα, τα αλήστου μνήμης «Βοσκοτόπια» που στόχευαν στην άλωση της ελευθεροτυπίας, στη συνεργασία με τον κ. Καμμένο και μια σειρά από άλλα.

Δεν μπορεί, γιατί προσπάθησε μάταια να πείσει ότι οι εξαγγελίες του δεν συνιστούν «ανεύθυνη παροχολογία», ομολογώντας σαφέστατα ότι με αυτό τον τρόπο τα εξέλαβε η κοινή γνώμη την πρώτη μέρα της ομιλίας και της παρουσίας του στο  Συνέδριο.

Δεν μπορεί, γιατί με τα ίδια φθαρμένα στελέχη, με τα ίδια «στηρίγματα», με τα ίδια σκουριασμένα μυαλά, χωρίς ούτε ένα νέο πρόσωπο στο προσκήνιο,  δεν γίνεται να παράγει τίποτα νέο και τίποτα χρήσιμο. Για αυτό ο κ. Τσίπρας παραμένει μια σκιά, μια φιγούρα του χθες.

Δεν μπορεί, γιατί του φταίνε τα πάντα. Του φταίει ο Μητσοτάκης, του φταίνε οι Υπουργοί της Νέας Δημοκρατίας, του φταίνε οι δημοσκοπήσεις, εκτός από τις πραγματικές αιτίες της κρίσης. Για αυτό και δεν βρήκε ούτε ένα έστω λόγο ουσιαστικής αποδοκιμασίας για εκείνον που με τον πόλεμο στην Ουκρανία την προκάλεσε και την γιγαντώνει.

Δεν μπορεί, γιατί -χωρίς ντροπή, αλλά και χωρίς τη συναίσθηση της ευθύνης- ο άνθρωπος που υπήρξε πολιτικός προϊστάμενος του «Ρασπούτιν» βάλλει εναντίον των βασικότερων θεσμών του Κράτους, αμφισβητεί την ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης, υπερασπίζεται πρόσωπα τα οποία βρίσκονται στον έλεγχο της Δικαιοσύνης.

Τέλος, δεν μπορεί, γιατί το 2022 επαναφέρει το διχαστικό δίλημμα «σοσιαλισμός ή βαρβαρότητα». Παραλείποντας να πει ότι ενίοτε τον περασμένο αιώνα ο σοσιαλισμός συμπορεύτηκε, ασπάστηκε τη βαρβαρότητα. Ταυτίζεται με τον διχασμό, ενώ η Πατρίδα και η κοινωνία απαιτούν τη μέση οδό της σοβαρότητας, της ασφάλειας, της σταθερότητας, της δημοκρατίας και της ελευθερίας.

Ο κ. Τσίπρας συμπληρώνει 15 χρόνια ως πολιτικός αρχηγός παραμένοντας ίδιος και απαράλλαχτος, προσηλωμένος σε οράματα που αποδείχθηκαν οδυνηρές αυταπάτες για τους Έλληνες πολίτες, σε φρούδες υποσχέσεις και σε ένα λόγο διχαστικό, ξύλινο και ξεπερασμένο.

Στον αντίποδα, η Κυβέρνηση προσπαθεί καθημερινά με πολιτικό πραγματισμό και ανοιχτή σκέψη να κρατήσει την Ελλάδα όρθια και να την οδηγήσει με ασφάλεια έξω από τις παγκόσμιες κρίσεις. Όχι με λόγια, αλλά με σχέδιο και απτά αποτελέσματα. Συγκεκριμένα:

Ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, πρωτοστατεί -σε συνεργασία και με άλλους Ευρωπαίους ηγέτες- στη διαμόρφωση μιας ευρωπαϊκής πολιτικής για την ενέργεια που ανάμεσα στ’ άλλα αποβλέπει:

– Τον περιορισμό των τιμών χονδρικής στο φυσικό αέριο.

-Την αποσύνδεση της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος από την τιμή του φυσικού αερίου.

-Την κοινή προμήθεια φυσικού αερίου, στο πρότυπο προμήθειας των εμβολίων.

-Την αξιοποίηση αδιάθετων πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης.

Την ίδια στιγμή, ο Πρωθυπουργός κατέστησε σαφές πως αν δεν υπάρξει τελικά ευρωπαϊκή λύση, η Κυβέρνηση θα εφαρμόσει ένα πρόσθετο και μεγαλύτερο σχέδιο πιο αποφασιστικής στήριξης για τις τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος. Είναι απόφαση του Πρωθυπουργού να εξαντλήσουμε κάθε διαθέσιμο ευρώ. Να βρούμε τρόπους για τη στήριξη της κοινωνίας,  διατηρώντας την αναγκαία δημοσιονομική ισορροπία και κρατώντας πόρους και εφεδρείες για το επόμενο διάστημα. Γιατί μόνο έτσι μπορούμε να γυρίσουμε  από την τρικυμία στα πιο ήρεμα νερά.

Αυτό το μήνα διατίθενται πάνω από 1 δισ. ευρώ, για αυξημένη επιδότηση ρεύματος και φυσικού αερίου, για επιδότηση του πετρελαίου κίνησης και των υπόλοιπων καυσίμων, για έκτακτη ενίσχυση 200 ευρώ στα ταξί, για σειρά μέτρων  ενίσχυσης του αγροτικού κόσμου.

Τη Μ. Τετάρτη θα καταβληθεί  η  έκτακτη οικονομική ενίσχυση στους χαμηλοσυνταξιούχους και τους ανασφάλιστους υπερήλικες, καθώς και στους δικαιούχους αναπηρικού επιδόματος, Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος και Επιδόματος Παιδιού. Θα καταβληθεί συγκεκριμένα:

-Έκτακτη οικονομική ενίσχυση 200 ευρώ σε περίπου 677.000 χαμηλοσυνταξιούχους, 167.000 δικαιούχους αναπηρικού επιδόματος και 35.000 ανασφάλιστους υπερήλικες συμπολίτες μας.

-Διπλή δόση του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος, σε περίπου 240.000 δικαιούχους.

-Εφάπαξ οικονομική ενίσχυση -που αντιστοιχεί σε μιάμιση επιπλέον μηνιαία δόση επιδόματος- σε 625.000 οικογένειες που λαμβάνουν επίδομα παιδιού.

Το συνολικό ύψος της παρέμβασης εκτιμάται σε 324 εκατ. ευρώ και αφορά σε 1,7 εκατ. δικαιούχους, περίπου 1,4 εκατομμύρια νοικοκυριά, με περισσότερα από 3,2 εκατομμύρια μέλη.

Από τον ΟΑΕΔ -ΔΥΠΑ όπως λέγεται πλέον-  θα γίνουν οι εξής καταβολές:

-9 εκατ. ευρώ σε 23.000 δικαιούχους για καταβολή επιδομάτων ανεργίας και λοιπών επιδομάτων.

-27 εκατ. ευρώ σε 16.000 δικαιούχους στο πλαίσιο επιδοτούμενων προγραμμάτων απασχόλησης.

-700.000. ευρώ σε 1.000 μητέρες για επιδοτούμενη άδεια μητρότητας.

-500.000 ευρώ σε 1.000 δικαιούχους που συμμετείχαν σε προγράμματα Κοινωφελούς Χαρακτήρα.

Ταυτόχρονα, η Κυβέρνηση εστιάζει στην ανάπτυξη δράσεων για τη στήριξη της νέας γενιάς, πέρα από τη ραγδαία μείωση της ανεργίας και τη δημιουργία θέσεων εργασίας, πολλές από αυτές είναι και καλά αμειβόμενες. Στην κατεύθυνση αυτή η Κυβέρνησή μας δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην ανάπτυξη μιας νέας στεγαστικής πολιτικής, όπως είχε ανακοινώσει ο Πρωθυπουργός τον περασμένο Σεπτέμβριο στη Δ.Ε.Θ.. Το πρώτο βήμα για τη νέα στεγαστική πολιτική έγινε με το  νόμο για τη μεταρρύθμιση του  ΟΑΕΔ και στο επόμενο διάστημα θα ξεδιπλώσουμε το ευρύτερο σχέδιό μας.

Το πέρασμα από τις συμπληγάδες της κρίσης απαιτεί στιβαρή ηγεσία, ταχύτητα και κυρίως απαιτεί  καλά μελετημένες δράσεις. Καμιά χώρα δεν σώθηκε από κούφια λόγια, για να μην πω ότι πολλές χάθηκαν σε συγκυρίες κρίσεων. Εμείς ό,τι είπαμε γίνεται ό,τι λέμε το κάνουμε.

Ευχαριστώ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

ΑΜ. ΚΑΤΖΟΥ: Καλό μεσημέρι, κύριε Εκπρόσωπε. Θέλω να σας ρωτήσω πότε θα ανοίξει η πλατφόρμα για την επιδότηση καυσίμων γιατί περιμέναμε τέλος της προηγούμενης εβδομάδας ή αυτή τη εβδομάδα ή πάμε για αργότερα;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όπως πληροφορούμαι, θα ανοίξει μέσα σε αυτή την εβδομάδα.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, αναφορικά με την παρακολούθηση του δημοσιογράφου, του Θανάση Κουκάκη, την περασμένη Παρασκευή δημοσιεύτηκε από το Reporters United ότι παρακολουθούνταν από την ΕΥΠ κι ότι, επίσης, από το Μάρτιο του 2021 η Κυβέρνηση ψήφισε μια τροπολογία που στερεί από την Ανεξάρτητη Αρχή Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών τη δυνατότητα να γνωστοποιεί στους πολίτες ότι βρέθηκαν υπό παρακολούθηση, όπως και στη δική του περίπτωση. Ποια ανάγκη καλύπτει μια τέτοια τροπολογία, μια τέτοια νομοθεσία;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πρώτ’ από όλα, σε ό,τι αφορά στην Κυβέρνηση θα ήταν εξαιρετικά προβληματικό να γνωρίζω εγώ και η Κυβέρνηση εάν αυτά που λέτε ισχύουν κι αν αυτά που διακινούνται στα Μ.Μ.Ε.. Και το ίδιο θα ίσχυε για όποιο πρόσωπο κι αν επρόκειτο, όχι μόνο για δημοσιογράφο, αλλά και για οποιονδήποτε άλλο. Γιατί το λέω αυτό; Το λέω γιατί υπάρχει μια συγκεκριμένη διαδικασία που ακολουθείται στη χώρα από το 2005, η διαδικασία των επισυνδέσεων που είναι μόνο νόμιμη,  για αυτό και λέω τη νόμιμη διαδικασία των επισυνδέσεων. Δεν υπάρχει παράνομη διαδικασία επισυνδέσεων. Υπάρχει ένα πολύ ξεκάθαρο νομικό πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία όλων των εμπλεκόμενων σε αυτή την ιστορία, των Αρχών της ΑΔΑΕ, των παρόχων τηλεφωνίας και καταλυτικός ρόλος σε αυτή την ιστορία είναι ο ρόλος της Ανεξάρτητης Δικαιοσύνης: του Εισαγγελέα που υποδέχεται τα αιτήματα και ανάλογα αποφασίζει. Αυτό είναι το πλαίσιο που ισχύει στη χώρα από το 2005 και μετά, αυτό είναι το πλαίσιο που ακολουθείται σε όλη την Ευρώπη. Πάντοτε στη χώρα μας, η διαδικασία αυτή είναι πλήρως ενσωματωμένη με ό,τι ισχύει σε όλη την υπόλοιπη Ευρώπη. Θα ήταν εξαιρετικά προβληματικό και από άποψη ηθικής και από άποψη νομικής πλευράς να γνωρίζει ή να σχολιάζει κανείς οτιδήποτε άλλο πέρα από τις αρμόδιες Αρχές που είναι επιφορτισμένες με το συγκεκριμένο πλαίσιο για αυτού του είδους τις συγκεκριμένες διαδικασίες, πάντοτε -επαναλαμβάνω- κάτω από την έγκριση και την επίβλεψη της Ανεξάρτητης Ελληνικής Δικαιοσύνης.

Από εκεί και πέρα, η τροπολογία στην οποία αναφέρεστε έχει κάνει το αυτονόητο. Ποιο είναι το αυτονόητο; Όταν δημιουργείται ένας λόγος εθνικής ασφάλειας κάποιος να παρακολουθείται, είναι αυτονόητο ότι αυτός ο κάποιος δεν μπορεί να απευθυνθεί κάπου και να πει: «πείτε μου αν με παρακολουθείτε». Νομίζω είναι θέμα κοινής λογικής. Είναι σε συνέχεια αντίστοιχων διατάξεων που είχαν γίνει το 2018 και που ορθώς είχαν γίνει. Επαναλαμβάνω: Πρόκειται για ένα πλαίσιο πολύ αυστηρά καθορισμένο, πάντοτε υπό την επίβλεψη της Δικαιοσύνης. Αυτό ισχύει για όλους τους ανθρώπους, για όλα τα πρόσωπα. Δεν θα μπορούσα και δεν θα μπορώ ποτέ να ξέρω λεπτομέρειες αυτής της ιστορίας, για τις οποίες κατά καιρούς έχω ερωτηθεί. Το νομικό πλαίσιο αυτό στη χώρα μας είναι πλήρως συμβατό με ό,τι ισχύει και σε όλη την υπόλοιπη Ευρώπη.

Και να προσθέσω και για μία ακόμη φορά σε ό,τι αφορά το θόρυβο και τη συζήτηση για τα περιβόητα αυτά λογισμικά που είδαν το φως της δημοσιότητας και που αναφέρθηκαν και από τον ίδιο τον κ. Κουκάκη νομίζω, είναι ξεκάθαρο, το έχω πει, ότι οι ελληνικές Αρχές δεν χρησιμοποιούν τέτοιου είδους λογισμικά. Αυτό σημαίνει ότι δεν έχουν καμία συναλλαγή με κάποια εταιρεία που κατασκευάζει ή προμηθεύεται τέτοιου είδους λογισμικά. Προφανώς το θέμα της κυβερνοασφάλειας είναι ένα πάρα πολύ σοβαρό ζήτημα που αφορά συνολικά τις ζωές μας. Για αυτό θέλουμε όλοι οι πολίτες να είναι προσεκτικοί και έχει γίνει πολλή δουλειά από την Κυβέρνηση προς την κατεύθυνση αυτή. Και το ξεκάθαρο μήνυμα σε αυτή την υπόθεση είναι αυτό που είπα και την Παρασκευή στην ενημέρωση των πολιτικών συντακτών στη Θεσσαλονίκη.

Έχει -όπως έχω ενημερωθεί- παρέμβει αυτεπαγγέλτως η Εθνική Αρχή Διαφάνειας να διερευνήσει το όλο ζήτημα σε όλη του τη διάσταση, να ζητήσει τη συνδρομή στο τεχνικό σκέλος της αρμόδιας ΑΔΑΕ σε ό,τι αφορά τον τομέα  των δικών της αρμοδιοτήτων. Προφανώς, όποιος θεωρεί ότι, εν πάση περιπτώσει, παρακολουθούνταν από τα λογισμικά αυτά, που επαναλαμβάνω ότι οι ελληνικές Αρχές δεν τα διαθέτουν και για αυτό είπα ότι, ενδεχομένως, αυτό παραπέμπει σε κάποιες παράνομες πράξεις από ιδιώτες ή οτιδήποτε άλλο, έχει το δικαίωμα πέραν του ελέγχου αυτού που γίνεται από τις ανεξάρτητες Αρχές, να προσφύγει και στην Ελληνική Δικαιοσύνη ή όπου αλλού θεωρεί ότι πρέπει να προσφύγει.

ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, μιλήσατε για μία μεγάλη παρέμβαση στην τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας και ήθελα να ρωτήσω τις παραμέτρους αυτής της παρέμβασης και αν μπορείτε να μας ξεκαθαρίσετε πότε ενεργοποιείται, αν έχετε ένα χρονοδιάγραμμα και σε σχέση με την διεξαγωγή της Έκθεσης Συνόδου της Ε.Ε. και να μας πείτε πότε σκέφτεστε στο Μέγαρο Μαξίμου να ενεργοποιήσετε μια τέτοια παρέμβαση;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Οι παράμετροι όταν μετρηθούν, ζυγιστούν σωστά και αποφασιστούν θα ανακοινωθούν από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό. Όπως έχω ξαναπεί, η διαδικασία κινείται παράλληλα με την μεγάλη προσπάθεια που καταβάλλει ο Έλληνας Πρωθυπουργός και άλλοι ηγέτες σε επίπεδο Ε.Ε.. Είναι αυτονόητο ότι όπως υπήρξε τον Απρίλιο στήριξη για το ηλεκτρικό ρεύμα και το φυσικό αέριο θα υπάρξει και τον επόμενο μήνα. Θα υπάρχει στήριξη πάντοτε όσο κρατά το πρόβλημα στην ενέργεια. Το επόμενο διάστημα, θα έχουμε -όταν είμαστε έτοιμοι- τις αντίστοιχες ανακοινώσεις. Είναι ξεκάθαρο ότι απόφαση της Κυβέρνησης είναι ότι εφόσον δεν υπάρξει ευρωπαϊκή απάντηση και, μάλιστα, έγκαιρα και γρήγορα, θα υπάρξει εθνικό σχέδιο μιας ακόμη αποφασιστικής παρέμβασης στην τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος.

 

ΧΡΥΣ. ΚΟΣΕΛΟΓΛΟΥ: Επ’ αυτού, κύριε Εκπρόσωπε. Να περιμένουμε ότι, ίσως, η Κυβέρνηση να είναι έτοιμη μ’ αυτό το σχέδιο, ώστε να μπορέσει να το παρουσιάσει και στην έκτακτη Σύνοδο του Μαΐου; Και θα ήθελα να σας ρωτήσω, τι σκέπτεσθε, πώς μπορεί να χρηματοδοτηθεί ένα τέτοιο σχέδιο, και αν τον τρόπο χρηματοδότησης θα τον θέσετε και στη Σύνοδο;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όλες αυτές οι απαντήσεις, στα ερωτήματα που θέσατε, αποτελούν αντικείμενο επεξεργασίας του σχεδίου αυτού. Σας είπα ότι βρίσκεται σε εξέλιξη η επεξεργασία του εθνικού σχεδίου, παράλληλα με τις διεργασίες που γίνονται σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Ο κ. Ανδρουλάκης δήλωσε ότι μετά τις επόμενες εκλογές, Πρωθυπουργός δεν θα είναι ούτε ο κ. Μητσοτάκης, ούτε  ο κ. Τσίπρας, εννοώντας, προφανώς, ότι το ΚΙΝ.ΑΛ., ως ένας πιθανός κυβερνητικός εταίρος, θα είναι αυτός που θα ορίσει και το πρόσωπο του Πρωθυπουργού. Ποιο είναι το σχόλιο της Κυβέρνησης;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ο κ. Ανδρουλάκης δεν μας είπε ποιος θα είναι και ποιος δεν θα είναι, μας είπε μάλλον, τι δεν θέλει ο ίδιος. Θα ήταν προτιμότερο, κάποια στιγμή, να μας αποσαφηνίσει και τι θέλει ο ίδιος.

Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Ο κ. Τσίπρας έκανε, μιλώντας στο Συνέδριο, άνοιγμα τόσο στο ΚΙΝΑΛ, όσο και στο ΜέΡΑ25, για μετεκλογική συνεργασία, μετά τις πρώτες εκλογές, με απλή αναλογική, και ήθελα να σας ρωτήσω ποια είναι η θέση της Κυβέρνησης, για το ενδεχόμενο μετεκλογικών συνεργασιών;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Έχει απαντηθεί το ερώτημα αυτό σε όλες του τις διαστάσεις. Εμείς πιστεύουμε ότι ζητούμενο σε μια χώρα είναι η σταθερότητα. Οι αυτοδύναμες Κυβερνήσεις είναι αυτές που εγγυώνται τη σταθερή και την πιο αποτελεσματική διακυβέρνηση. Δεν το κρύψαμε ποτέ ότι αυτή είναι η άποψη και η πεποίθησή μας. Γι’ αυτό, άλλωστε, αλλάξαμε και τον εκλογικό νόμο της απλής αναλογικής, που, κατά την άποψή μας -το είχαμε υποστηρίξει και όταν ψηφιζόταν, το είχαμε υποστηρίξει όταν άλλαξε στην επόμενη, τη σημερινή,  Βουλή- είναι κάτι που δεν προκρίνει τη σταθερότητα. Σταθερότητα που είναι απολύτως αναγκαία, πολλώ δε μάλλον, σ’ ένα διεθνές περιβάλλον αστάθειας και πολλαπλών κρίσεων, όπως αυτό που βιώνουμε. Από κει και πέρα, ανεξαρτήτως τι πιστεύουμε εμείς, ανεξαρτήτως τι επικαλούνται όλοι, εκείνος που έχει τον τελικό λόγο είναι ο ελληνικός λαός. Είναι οι Έλληνες πολίτες. Σ’ ένα χρόνο από σήμερα, που θα έχουμε τις εθνικές εκλογές, οι πολίτες με την ψήφο τους θα διαμορφώσουν τα χαρακτηριστικά εκείνα, βάσει των οποίων η χώρα θα κυβερνηθεί.

ΑΜ. ΚΑΤΖΟΥ: Έχει «κλειδώσει» η επίσκεψη του Πρωθυπουργού στο Λευκό Οίκο; Γιατί, νομίζω, διαβάζοντας τη συνέντευξη του Yπουργού Εξωτερικών στην «Καθημερινή», σχεδόν είπε ότι έχει «κλειδώσει» το ραντεβού. Ξέρουμε πότε θα πάει ο Πρωθυπουργός;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όταν είμαστε έτοιμοι ν’ ανακοινώσουμε συγκεκριμένες λεπτομέρειες, αυτό θα γίνει.

  1. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, μιας και είναι Μεγάλη Εβδομάδα, στα της πανδημίας. Πέρυσι τέτοια ημέρα, 17 Απριλίου, είχαμε γύρω στις 4.500 απώλειες. Σήμερα ο αριθμός αυτός προκύπτει, σχεδόν διπλάσιος, στις 7.750 και ταυτόχρονα αίρονται και τα μέτρα, τα κυριότερα, οδεύοντας στο καλοκαίρι. Έχει η Κυβέρνηση κάποια εξήγηση γι’ αυτό; Ετοιμάζεται ο Πρωθυπουργός να κάνει μια δημόσια αποτίμηση, όπως στο παρελθόν, με επιστήμονες; Και επίσης θα ήθελα να ρωτήσω αν εν’ όψει Καλοκαιριού με αυτή την υγειονομική κατάσταση που επικρατεί υπάρχει κάποιο εναλλακτικό σχέδιο, κάποιο Σχέδιο Β’ της Κυβέρνησης να αντιμετωπίσει μια πιθανή επιπλέον έξαρση κρουσμάτων και νοσηλειών.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Σε ό,τι αφορά στον αριθμό των θανάτων έχουν εξηγηθεί και απαντηθεί πάρα πολλές φορές όλα τα ερωτήματα, όχι μόνο από την Κυβέρνηση, αλλά και από τους ειδικούς και από τον ΕΟΔΥ. Δόθηκαν απαντήσεις και εξηγήσεις σε όλα αυτά τα ζητήματα. Δόθηκε και η αληθινή εικόνα της συνολικής κατάστασης στη χώρα, σε σχέση με όλο τον υπόλοιπο κόσμο σε όλη την πορεία εξέλιξης της πανδημίας. Αυτό που κάνουμε τώρα σε ό,τι αφορά τα μέτρα και την επόμενη περίοδο, είναι να ακολουθούμε τις οδηγίες και τις εισηγήσεις των ειδικών, να ακολουθούμε την τάση που υπάρχει σε όλη την Ευρώπη. Να θυμίσω ότι σε σχέση με το παρελθόν η κατάσταση είναι πολύ έντονα διαφοροποιημένη. Πρώτα απ’ όλα, διότι η χώρα έχει χτίσει ένα πολύ μεγάλο τείχος ανοσίας εξαιτίας των εμβολιασμών και εξαιτίας των συμπολιτών μας που έχουν νοσήσει. Δεύτερον, διότι έχουμε και θα εξακολουθούμε να έχουμε το εμβόλιο. Έχουμε το φάρμακο που και αυτό πλέον δίνει απαντήσεις. Έχουμε τη δυνατότητα να αξιολογούμε και να σταθμίζουμε συνεχώς τα δεδομένα και τα μεγέθη και στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Τα μέτρα με τα οποία προχωρούμε και η άρση των μέτρων με την οποία προχωρούμε είναι αυτά που οι ειδικοί έχουν αποφασίσει και ζυγίσει ότι εγγυώνται μία ομαλή εξέλιξη όλο το επόμενο διάστημα. Πάντοτε θα παρακολουθούμε. Αν χρειαστεί να κάνουμε αλλαγές ή προσαρμογές, εδώ είμαστε. Έτσι κι αλλιώς, έχουμε πει ότι ο πυρήνας των μέτρων θα επαναξιολογηθεί την 1η Σεπτεμβρίου. Βαδίζουμε με βάση το σχέδιο που συζητάμε από την Επιτροπή των ειδικών και με βάση αυτό που ακολουθεί και όλος ο υπόλοιπος κόσμος.

Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Ήθελα να σας ρωτήσω αν έχετε κάποια ενημέρωση για τους Έλληνες που βρίσκονται στη Σαγκάη. Αν υπάρχει επικοινωνία με το Προξενείο μας εκεί.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Υπάρχει επικοινωνία του Υπουργείου Εξωτερικών. Δεν έχω κάτι πιο συγκεκριμένο να πω. Και οι Έλληνες που είναι στη Σαγκάη ζουν υπό τις ίδιες συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί από τις κινεζικές Αρχές στην πόλη.

ΧΡ. ΚΟΣΕΛΟΓΛΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, σχετικά με το περιστατικό στον Έβρο. Αν μπορείτε και εσείς να μας πείτε τι έχει συμβεί, καθώς είχαμε και μια νεκρή μετανάστρια γιατί απ’ ό,τι φαίνεται πυροβολήθηκε από πολύ κοντινή απόσταση. Αλλά ακούσαμε ότι πυροβόλησαν και οι Τούρκοι συνοριοφύλακες και θα ήθελα να σας ρωτήσω αν υπάρχει κάποια επίσημη αντίδραση της Ελληνικής Κυβέρνησης, κάποιο διάβημα προς την Άγκυρα. Και ένα δεύτερο ερώτημα, αν μου επιτρέπετε: Υπάρχει μια είδηση η οποία λέει ότι η Ρωσία σκοπεύει να ανοίξει στα Κατεχόμενα Προξενείο. Θα ήθελα και εδώ αν θέλετε να τοποθετηθείτε.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Σε ό,τι αφορά στο πρώτο ερώτημά σας, βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία διερεύνησης του περιστατικού με τις καταθέσεις των μαρτύρων και τη διερεύνηση άλλων στοιχείων εκεί. Όταν ολοκληρωθεί, η Ελληνική Πολιτεία θα τοποθετηθεί. Για το δεύτερο: Κατ’ αρχάς, υπάρχει νομίζω μια διάψευση του Ρώσου Πρεσβευτή στην Κύπρο για την πρόθεση αυτή. Δεν θα μπορούσε να είναι και διαφορετικά, δεδομένου ότι η Ρωσία και ως μέλος του Συμβουλίου Ασφαλείας, αλλά και με άλλες τοποθετήσεις της έχει τοποθετηθεί για το ζήτημα αυτό. Μένουμε στη διάψευση του Ρώσου Πρεσβευτή στην Κύπρο.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Υπάρχει κάτι τελευταίο σε σχέση και με τη Ρωσία. Την περασμένη εβδομάδα δημοσίευμα ανέφερε ότι η Κυβέρνηση έχει αποστείλει όπλα στην Ουκρανία και άλλες φορές προ του ξεσπάσματος του πολέμου. Ένα σχόλιό σας. Έχει συμβεί; Τι ακριβώς έχει συμβεί;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όχι βέβαια. Ό,τι αποστολή αμυντικού υλικού έχει γίνει στην Ουκρανία εκτός της ανθρωπιστικής βοήθειας κατά το μέτρο του αμυντικού υλικού, είναι στη βάση αυτών  που συμφωνήθηκαν στην πρώτη επικοινωνία του Πρωθυπουργού με τον Πρόεδρο Zelensky. Αυτό που συμφωνήθηκε τότε είναι αυτό που υλοποιείται. Δεν υπήρχε ούτε κάτι προηγούμενο, ούτε κάτι μετά.

Σας ευχαριστώ.

Υποβολή Θέματος

Με την συμβολή των ίδιων των πολιτών μπορούμε να βελτιώσουμε τα κακώς κείμενα που δυσκολεύουν την καθημερινότητα όλων μας.

Μπορείτε να μας αποστείλετε θέματα τα οποία βρίσκετε μπροστά σας, όχι με την έννοια της εξυπηρέτησης μεμονωμένων προσωπικών δυσκολιών, αλλά με κύριο σκοπό τη γενίκευση και αντιμετώπιση των γενεσιουργών αιτίων.

Η καταγραφή των θεμάτων που δυσκολεύουν την συλλογική μας καθημερινότητα θα γίνει αντικείμενο αξιολόγησης, ομαδοποίησης και επεξεργασίας, με κύριο σκοπό να χαρτογραφήσουμε τις ελλείψεις, να διερευνήσουμε τις δυνατότητες παρέμβασης και να οδηγηθούμε σε ευρύτερες κυβερνητικές πρωτοβουλίες και δράσεις που θα βελτιώνουν την ποιότητα ζωής.

Πριν να υποβάλετε το θέμα σας, δείτε τη σελίδα με τις Συχνές Ερωτήσεις.

Για την υποβολή των θεμάτων καθημερινότητάς σας, παρακαλούμε συμπληρώστε τη φόρμα.