Καλό μεσημέρι.
Όπως έχουμε επανειλημμένως επισημάνει, ο πόλεμος στην Ουκρανία άλλαξε τον κόσμο και επανατοποθέτησε την πραγματικότητα και προφανέστατα και τις κυβερνητικές προτεραιότητες και τους σχεδιασμούς. Έχουμε αποδείξει ότι είμαστε μια Κυβέρνηση που ξέρει να διαχειρίζεται κρίσεις επειδή διέπεται από πραγματισμό. Αντιμετωπίζουμε και διαχειριζόμαστε την πραγματικότητα χωρίς ιδεοληψίες και χωρίς ιδεολογικές αγκυλώσεις. Γιατί ύψιστη προτεραιότητα για μας είναι η προστασία του λαού και της Πατρίδας.
Οι εξελίξεις στη διεθνή οικονομία και το κύμα των εκρηκτικών ανατιμήσεων στην ενέργεια είναι κατακλυσμιαίες και είναι απόλυτη επιλογή μας να εστιάσουμε τις προσπάθειές μας και την ενέργειά μας, τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, σε δράσεις στήριξης νοικοκυριών, επιχειρήσεων και αγροτών. Ο Πρωθυπουργός επιμένει στην προσπάθεια -που υποστηρίζεται και από άλλους ηγέτες- για μια ευρωπαϊκή λύση σε ένα πρόβλημα, που είναι πανευρωπαϊκό και δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά μεμονωμένα. Είναι δεδομένο ότι κανένας εθνικός προϋπολογισμός, σε καμιά χώρα, δεν μπορεί να σηκώσει ένα τέτοιο βάρος. Παγκόσμιες στρεβλώσεις και φαινόμενα αισχροκέρδειας απαιτούν διεθνείς δράσεις. Οι καιροί και οι άνθρωποι δεν μπορούν να περιμένουν, γι’ αυτό και αυτές οι δράσεις δεν πρέπει να αργήσουν.
Παράλληλα, σε εθνικό επίπεδο, εξετάζονται διαρκώς όλα τα οικονομικά δεδομένα, προκειμένου να εξαντλούμε κάθε δημοσιονομικό περιθώριο για τη στήριξη της κοινωνίας και ιδίως των πιο αδύναμων και ταυτόχρονα να βρίσκουμε και να αξιοποιούμε νέες δυνατότητες. Εφόσον δεν υπάρξουν ευρωπαϊκά μέτρα, θα υπάρξουν εθνικά μέτρα. Είμαστε οι πρώτοι που ξεκινήσαμε -από το Σεπτέμβριο- τη στήριξη της κοινωνίας και θα συνεχίσουμε τη στήριξη αυτή όσο συνεχίζεται η κρίση.
Την ίδια ώρα συνεχίζουμε τις μεταρρυθμίσεις που παράγουν έμπρακτο και άμεσο όφελος για την Πατρίδα και την κοινωνία. Που δίνουν λύσεις σε προβλήματα που ταλαιπωρούν τους πολίτες, που διασφαλίζουν καλύτερη και ταχύτερη εξυπηρέτηση, που δημιουργούν συνθήκες για συλλογική πρόοδο, αλλά και ατομική προκοπή.
Με αυτό το γνώμονα, κατατέθηκε και ψηφίζεται στη Βουλή το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων «Δουλειές Ξανά» που θεσπίζει μια σειρά σημαντικές μεταρρυθμίσεις με ισχυρό κοινωνικό πρόσημο, σε τρεις ενότητες μείζονος ενδιαφέροντος.
Η πρώτη ενότητα αφορά στην αναδιοργάνωση του ΟΑΕΔ, που μετονομάζεται Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης. Αφορά στην αντιμετώπιση φαινομένων κατάχρησης παροχών του Οργανισμού, την αναβάθμιση του συστήματος κατάρτισης του εργατικού δυναμικού και προπάντων την υποβοήθηση των ανέργων για να βρουν δουλειά. Μεταξύ άλλων με το νέο Νόμο:
-Θεσπίζονται νέα ψηφιακά εργαλεία για τη διευκόλυνση των ανέργων να επανενταχθούν στην αγορά εργασίας.
-Θεσπίζεται επίδομα εργασίας για τους επιδοτούμενους ανέργους που θα βρίσκουν δουλειά και οι οποίοι, εκτός από το μισθό τους, θα συνεχίζουν να εισπράττουν το 50% του επιδόματος ανεργίας μέχρι την ημερομηνία λήξης του.
-Παρέχεται μπόνους ύψους 300 ευρώ για όσους από τους μακροχρόνια ανέργους -πάνω από τα 5 έτη- καταρτίζουν Ατομικό Σχέδιο Δράσης.
-Εισάγονται εισοδηματικά κριτήρια για τη διατήρηση σειράς βοηθημάτων, που προβλέπονται από τον Οργανισμό στους μακροχρόνια άνεργους, προκειμένου να αντιμετωπιστούν φαινόμενα κατάχρησης.
Το νομοσχέδιο -όπως τόνισε χθες στη Βουλή ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης- έχει ως κεντρική φιλοσοφία την επιδότηση της δημιουργίας θέσεων απασχόλησης. Η εργασία αποτελεί κοινωνικό αγαθό που αποτελεί πυλώνα σταθερότητας για την κοινωνία. Διασφαλίζει την ευζωία των ανθρώπων, δίνει προοπτική στους νέους και συμβάλλει καθοριστικά στην ανάπτυξη της χώρας.
Η Κυβέρνησή μας ασχολείται με την τόνωση της εργασίας από την αρχή της θητείας της. Για αυτό έχουμε μειώσει την ανεργία και έχουμε δημιουργήσει εκατοντάδες χιλιάδες ποιοτικές νέες θέσεις εργασίας.
Η δεύτερη ενότητα μεταρρυθμίσεων που προωθείται με το συγκεκριμένο νόμο, αφορά στον εκσυγχρονισμό της στεγαστικής πολιτικής, η οποία πλέον θα καλύπτει και τις ανάγκες των νέων ανθρώπων. Ο νέες ρυθμίσεις διευκολύνουν τόσο την απόκτηση και ανέγερση ακινήτων που θα διατεθούν για τη στέγαση εργαζόμενων, ανέργων και των οικογενειών τους, αλλά και νέων, όσο και την αξιοποίηση της περιουσίας της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης -του νέου ΟΑΕΔ δηλαδή- για την κάλυψη των στεγαστικών αναγκών.
Στο πλαίσιο αυτό επεκτείνονται οι αρμοδιότητες της νέας υπηρεσίας, έτσι ώστε πέρα από την κάλυψη των στεγαστικών αναγκών του εργατικού δυναμικού, να μπορεί να ασχοληθεί και με τις στεγαστικές ανάγκες των νέων, μέσω της χορήγησης παροχών. Η νέα υπηρεσία προχωρά, επιτέλους, στην αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΟΑΕΔ αξίας περίπου 1,5 δισ. ευρώ, που παραμένει στην κυριολεξία ακίνητη και αναξιοποίητη.
Με άλλα λόγια, γίνεται μοχλός για να αποκτούν φτηνή στέγη οι εργαζόμενοι και οι νέοι μας. Κι αυτό γιατί -όπως τόνισε χθες στη Βουλή ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης- στην Πατρίδα μας το 37% του πληθυσμού ξοδεύει πάνω από το 40% του εισοδήματός του για έξοδα στέγης, όταν στην Ευρώπη ο αριθμός αυτός είναι 3 φορές μικρότερος. Το στεγαστικό αποτελεί πρόβλημα, αποτελεί βόμβα στα θεμέλια της ελληνικής κοινωνίας και για αυτό παρεμβαίνουμε εγκαίρως και δραστικά. Και αυτή είναι μόνο μία παρέμβασή μας . Το συνολικό μας σχέδιο θα ξεδιπλωθεί το επόμενο διάστημα.
Η τρίτη ενότητα μεταρρυθμίσεων που εισάγει η Κυβέρνηση με το νέο Νόμο αφορά στην επιτάχυνση της απονομής συντάξεων, την επίλυση δηλαδή ενός από τα σοβαρά κοινωνικά προβλήματα που κληρονομήσαμε από το ΣΥΡΙΖΑ. Αφορά στη συσσώρευση εκκρεμών συντάξεων για μεγάλο χρονικό διάστημα που χρειάζεται για την έκδοσή τους κατά το οποίο οι ασφαλισμένοι παραμένουν σε ομηρία χωρίς κανένα εισόδημα.
Για την αντιμετώπιση του προβλήματος καταβλήθηκαν, ήδη, συστηματικές προσπάθειες με αποτέλεσμα να αυξηθεί η έκδοση συντάξεων μεταξύ 2019 και 2021 κατά 83%. Η Κυβέρνηση, ωστόσο, αντιμετωπίζοντας με ευαισθησία τα κοινωνικά ζητήματα, επιδιώκει και την περαιτέρω επιτάχυνση της διαδικασίας αυτής. Για το σκοπό αυτό θεσμοθετούνται, με το νέο νόμο, δύο ρυθμίσεις: Η πρώτη αφορά στην έκδοση συντάξεων fast track, για τις νέες συντάξεις. Και η δεύτερη στην έκδοση της «σύνταξης εμπιστοσύνης» για το στοκ των εκκρεμών συντάξεων.
Στην πρώτη περίπτωση, για τις νέες συντάξεις, ο ΕΦΚΑ με βάση τις νέες ρυθμίσεις, είναι υποχρεωμένος να ολοκληρώνει τον έλεγχο των αιτήσεων και να εκδίδει συντάξεις μέσα σε τρεις μήνες. Εάν η προθεσμία αυτή δεν τηρείται από τις αρμόδιες υπηρεσίες για να εκδώσουν την απόφαση, οφείλουν να στηρίζονται -για την έκδοση της απόφασης και άρα για την παροχή της σύνταξης- αφενός στα στοιχεία που περιέχει το ηλεκτρονικό σύστημα «ΑΤΛΑΣ» για το ασφαλιστικό ιστορικό του αιτούντος και αφετέρου στα επιπλέον στοιχεία που ο ίδιος επικαλείται και έχει προσκομίσει στον Οργανισμό.
Στη δεύτερη περίπτωση, για τους συνταξιούχους που είναι ήδη σε αναμονή, θα έχουμε τη «σύνταξη εμπιστοσύνης», η οποία θα εκδίδεται χωρίς περαιτέρω έλεγχο, με βάση τη δήλωση – απάντηση του ασφαλισμένου στο ιστορικό ασφαλιστικό που λαμβάνει από τον ΕΦΚΑ. Γι’ αυτό και η διαδικασία σε αυτή την περίπτωση θα είναι ακόμη ταχύτερη και θα στηρίζεται στην εμπιστοσύνη του Κράτους προς τον ασφαλισμένο. Θεωρούμε ότι η κοινωνία είναι σύμμαχός στις αλλαγές αυτές που κάνουμε και έτσι την αντιμετωπίζουμε και όχι με καχυποψία.
Και στις δύο περιπτώσεις, ο ΕΦΚΑ θα διενεργεί εκ των υστέρων ελέγχους για να διαπιστώσει εάν τα στοιχεία που έχει δηλώσει ο ασφαλισμένος είναι σωστά και να προχωρήσει στις απαραίτητες αναπροσαρμογές του ποσού της σύνταξης, αν αυτό κριθεί απαραίτητο. Είναι αυτονόητο ότι σε περίπτωση υποβολής πλαστών στοιχείων, θα υπάρχουν και οι αντίστοιχες ποινές. Γιατί κανείς δεν δικαιούται να διαρρήξει αυτή τη σχέση εμπιστοσύνης, στην οποία αναφέρθηκα και παραπάνω.
Οι νέες μεταρρυθμίσεις στο σύνολό τους έχουν στόχο την αντιμετώπιση χρόνιων προβλημάτων, την καλύτερη και αμεσότερη εξυπηρέτηση του πολίτη, την καλύτερη και αμεσότερη αντιμετώπισή του από το Κράτος. Είναι θετικό, αλλά δεν είναι καθόλου αρκετό το γεγονός, ότι η ανεργία από το 17,2% που ήταν το 2019 μειώθηκε στο 12,8%. Δημιουργήθηκαν 200.000 νέες θέσεις εργασίας και πλέον απασχολούνται για πρώτη φορά στη χώρα μας πάνω από 4.000.000 συμπολίτες μας.
Παρά την αρνητική διεθνή συγκυρία, η προσπάθεια συνεχίζεται και εμπλουτίζεται με νέες μεταρρυθμίσεις, με καινούργιες δράσεις, με νέα προγράμματα. Τριπλασιάστηκαν, ήδη, οι ρυθμοί στα προγράμματα του ΟΑΕΔ, με στόχο να φέρουν το 2022 πάνω από 86.000 προσλήψεις. Συνεχίζεται παράλληλα η επιδότηση των ασφαλιστικών εισφορών για 150.000 θέσεις εργασίας. Εφαρμόζεται το «Πρώτο Ένσημο» που χρηματοδοτεί το επαγγελματικό ξεκίνημα νέων χωρίς προϋπηρεσία.
Παράλληλα, θα διοχετευτούν από το Ταμείο Ανάκαμψης περίπου 1 δισ. ευρώ για την κατάρτιση 500.000 συμπολιτών μας σε ψηφιακές και άλλες δεξιότητες. Θα αποκτήσουν, έτσι, προσόντα ώστε να είναι ανταγωνιστικοί στην αγορά εργασίας του μέλλοντος, στις θέσεις που ζητούνται. Στους επόμενους μήνες -και συγκεκριμένα από τον Ιούνιο- ξεκινά η Κάρτα Εργασίας, που θα προστατεύει ωράριο εργασίας και υπερωρίες.
Είναι θλιβερό, αλλά απολύτως αναμενόμενο, το γεγονός ότι ο ΣΥΡΙΖΑ και σε αυτή την περίπτωση επέλεξε τη στείρα άρνηση και ουσιαστικά την αντικοινωνική στάση. Εγκλωβίστηκε στη μιζέρια και κατέφυγε -για μια ακόμη φορά- στη διαστρέβλωση και την παραποίηση. Έγινε υπερασπιστής της απάτης. Αντιτάχθηκε στην πρόοδο και επέμεινε στη συντήρηση των κακώς κείμενων.
Αντί να αντιπροτείνει εναλλακτικές πολιτικές, κατέφυγε ξανά σε ανακριβή στοιχεία, σε ψεύτικες καταγγελίες. Μιλά για αντεργατική πολιτική μιας Κυβέρνησης που παρέλαβε την ανεργία στο 17,2% και την περιόρισε στο 12,8%. Επιμένει στο να παραμένουν στο Μητρώο του ΟΑΕΔ συμπολίτες μας που δηλώνουν άνεργοι και άρα εισπράττουν τα προνόμια με εισοδήματα 50.000 και 100.000 ευρώ. Μιλά για δήθεν αποδυνάμωση του Οργανισμού, όταν τα κονδύλιά που διατίθενται στον Οργανισμό δεκαπλασιάζονται.
Προτιμά να μην αξιοποιεί η καινούργια Υπηρεσία την ακίνητη περιουσία του Οργανισμού, να μην κατασκευάζει καινούργιες εργατικές κατοικίες στα αδόμητα οικόπεδά και να μη δρομολογεί προγράμματα στέγασης για οικογένειες ανέργων, εργαζόμενων και νέων συμπολιτών μας.
Ο ΣΥΡΙΖΑ είναι η αντίδραση προσωποποιημένη, είναι η συντήρηση σωματοποιημένη. Η άρνησή του να προχωρήσει και να προσαρμοστεί σε ότι οδηγεί τη χώρα προς τα μπροστά είναι χαρακτηριστική. Κοιτάζει και προσβλέπει στο κακό παρελθόν της χώρας, αυτό που πασχίζουμε μαζί με τους πολίτες να αφήσουμε πίσω μας. Η Κυβέρνηση επιχειρεί άλματα για να υπερβεί τη φθορά της κρίσης και ο ΣΥΡΙΖΑ είναι καθηλωμένος στην άρνηση και στη μιζέρια. Ο δρόμος της προόδου δεν είναι ούτε γρήγορος ούτε εύκολος. Αλλά ο δρόμος που βαδίζει ο ΣΥΡΙΖΑ οδηγεί στην απόλυτη υστέρηση.
Κλείνοντας θέλω να αναφερθώ στα μέτρα για τη πανδημίας.
-Πρώτ’ απ’ όλα, από αύριο Παρασκευή αναστέλλεται το πρόστιμο των 100 ευρώ για τους ανεμβολίαστους συμπολίτες μας άνω των 60 ετών.
Δεύτερο: Το Πάσχα φέτος θα γιορταστεί με τα μέτρα που έχουμε τη στιγμή αυτή και με την ισχυρή σύσταση για τη χρήση μάσκας εκεί όπου παρατηρείται συνωστισμός. Έτσι, μετά από δύο χρόνια θα γίνουν κανονικά όλες οι τελετές που είχαμε στερηθεί τα χρόνια της πανδημίας.
Και τρίτον: Από 1η Μαΐου αίρεται η υποχρέωση επίδειξης πιστοποιητικού εμβολιασμού ή νόσησης για την πρόσβαση σε ανοιχτούς και κλειστούς χώρους. Αίρεται η υποχρέωση χρήσης μάσκας για τους εσωτερικούς χώρους με ορισμένες εξαιρέσεις που θα διευκρινιστούν. Καταργούνται τα τακτικά self-test στα σχολεία και η επιστροφή από τις διακοπές του Πάσχα θα γίνει χωρίς τη διενέργεια self-test. Ορίζεται ένα rapid test την εβδομάδα για την πρόσβαση των ανεμβολιάστων συμπολιτών μας στους χώρους εργασίας. Και επανέρχεται η λειτουργία όλων των χώρων στο 100%. Όλα τα μέτρα θα επανεξεταστούν την 1η Σεπτεμβρίου.
Με σύνεση, με προσοχή, με σχέδιο, με επαγγελματισμό, αφήνουμε σιγά σιγά πίσω μας μια μια τις κρίσεις.
Σας ευχαριστώ πολύ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Υπουργέ, στο πρόγραμμα της φτηνής στέγης, της Κοινωνικής Στέγασης, στο οποίο αναφέρθηκε χθες ο Πρωθυπουργός, δέχεστε την κριτική από το ΚΙΝΑΛ ότι αντιγράψατε τη δική του πρόταση και, δευτερευόντως, αν μου επιτρέπετε να προσθέσω κι ακόμη ένα κομμάτι. Χθες το ΚΙΝΑΛ στη συζήτηση για την άρση ασυλίας του κ. Πολάκη, τήρησε μια διακριτή στάση καταψηφίζοντάς την. Θα ήθελα ένα σχόλιο και για αυτό.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πρώτ’ από όλα, αυτό που ενδιαφέρει την Κυβέρνηση είναι με συγκεκριμένες πολιτικές να απαντά στα υπαρκτά προβλήματα της κοινωνίας. Είναι πάνω από 7-8 οι φορές που έχουν αναφερθεί από το Σεπτέμβριο μέχρι και σήμερα ο Πρωθυπουργός και κυβερνητικά στελέχη στην πολιτική για τη στέγη. Επεξεργαζόμαστε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο που θα δώσει ρεαλιστικές, ουσιαστικές, εφαρμόσιμες απαντήσεις σε ένα πάρα πολύ μεγάλο πρόβλημα που αφορά την ελληνική κοινωνία, κυρίως τη νέα γενιά, τα παιδιά που πάνε να σπουδάσουν, τα ζευγάρια που προσπαθούν να φτιάξουν οικογένεια. Και σε αυτό το σχέδιο, ένα κομμάτι αποτελούν αυτά που περιλαμβάνει και το χθεσινό νομοσχέδιο. Θα ξεδιπλώσουμε και το υπόλοιπο σχέδιο το επόμενο διάστημα. Πιστεύουμε ότι είναι καλά προετοιμασμένο και μελετημένο, έτσι ώστε να δώσει επαρκείς και ουσιαστικές απαντήσεις σε ένα πολύ μεγάλο πρόβλημα που αφορά τη νέα γενιά. Από εκεί και πέρα, δεν πρέπει να απευθύνετε την ερώτηση αυτή σε εμένα. Πρέπει να την απευθύνετε στο ΚΙΝΑΛ, γιατί επέλεξε να προστατεύσει τον κ. Πολάκη χθες.
Θ. ΜΠΑΛΟΔΗΜΑΣ: Χθες ο Υπουργός Άμυνας στη Βουλή έκανε κάποιες δηλώσεις, τύπου ότι δεν μπορούμε να λέμε πολλά πράγματα ενάντια στην Τουρκία αυτή την περίοδο στο ΝΑΤΟ κι ότι, τέλος πάντων, εμείς αυτό που ζητάμε, είναι κάποιες λιγότερες επιθετικές ενέργειες, τύπου λιγότερες παραβιάσεις και υπερπτήσεις, που τις τελευταίες μέρες έχουν φτάσει στο Θεό. Συνιστά αυτό κάποια έκκληση-παραδοχή από πλευράς Κυβέρνησης ότι η γειτονική χώρα έχει αναβαθμιστεί γεωστρατηγικά στο πλαίσιο της συμμαχίας; Με αυτή την τακτική πηγαίνουμε π.χ. σε Συνόδους Κορυφής ή στη συνάντηση πρόσφατα του Πρωθυπουργού με τη Νούλαντ;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Καμία απολύτως παραδοχή δεν συνιστά. Δεν έχει αλλάξει τίποτα σε ό,τι αφορά τη χώρα μας για τις προκλητικές και παράνομες κινήσεις της Τουρκίας, είτε αυτές εκδηλώνονται με υπερπτήσεις, είτε εκδηλώνονται με προκλητική ρητορική.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, θα κάνει κάτι η Κυβέρνηση για τους λογαριασμούς του ρεύματος και, συγκεκριμένα, για τη ρήτρα αναπροσαρμογής; Υπάρχει σωρεία από καταγγελίες καταναλωτών, ότι σε πολλές περιπτώσεις η ρήτρα αναπροσαρμογής είναι μεγαλύτερο ποσό από την κατανάλωση του ρεύματος. Υπάρχουν καταγγελίες για παρόχους που εφαρμόζουν ρήτρα αναπροσαρμογής ακόμη και σε συμβόλαια σταθερής χρέωσης για αναδρομικές χρεώσεις και, εν πάση περιπτώσει, είναι λογικό να πληρώνει κανείς για ρήτρα αναπροσαρμογής περισσότερο από ό,τι πληρώνει για το ρεύμα;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η Κυβέρνηση όλο το προηγούμενο διάστημα στηρίζει τα νοικοκυριά, τους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις, προκειμένου να μετριάσουμε τις συνέπειες των υπερβολικών, των πρωτόγνωρων ανατιμήσεων στην ηλεκτρική ενέργεια. Όπως σας είπα και στην τοποθέτησή μου, παράλληλα με την ενεργοποίηση σε ευρωπαϊκό επίπεδο για να υπάρξει μια ευρωπαϊκή απάντηση πολύ ουσιαστική στην αγορά της ηλεκτρικής ενέργειας, επεξεργαζόμαστε και το δικό μας εθνικό σχέδιο, που θα έρθει να προστεθεί και να προσφέρει ακόμη μεγαλύτερη στήριξη και ανακούφιση στο σύνολο της ελληνικής κοινωνίας σε ό,τι αφορά τις τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος.
ΧΡ. ΚΟΣΕΛΟΓΛΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, ισχύει ότι ο βασικός μισθός μπορεί να κινηθεί κάπου ανάμεσα στα 703 και στα 710 ευρώ; Είναι αυτό ένα λογικό εύρος;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πλησιάζουμε προς την 1η Μαΐου. Θα υπάρξουν πάρα πολύ συγκεκριμένες ανακοινώσεις.
ΣΠ. ΓΚΟΥΤΖΑΝΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, με δεδομένο ότι η Ευρώπη αντιμετωπίζει περίπου τα ίδια ζητήματα, όσον αφορά την ενέργεια και την ενεργειακή κρίση, γιατί στην Ελλάδα η τιμή της μεγαβατώρας είναι η υψηλότερη στην Ε.Ε.; Πού οφείλεται αυτό;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αυτό που έχει σημασία είναι να δούμε ποια είναι η τιμή του ρεύματος που πληρώνει ο Έλληνας καταναλωτής. Υπήρξε πολύ πρόσφατα μία έρευνα ενός ανεξάρτητου οργανισμού, που έδειχνε ότι η χώρα μας σε ό,τι αφορά την τιμή ρεύματος στον καταναλωτή είναι κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, πολύ καλύτερα από την Ισπανία και την Πορτογαλία, που έχουμε συζητήσει πολλές φορές και σε αυτή την αίθουσα και που ακούγονται και στο δημόσιο διάλογο. Υπάρχουν περίπου 14-15 χώρες που ο καταναλωτής πληρώνει το ρεύμα πολύ ακριβότερο. Αυτό συμβαίνει. Έχουμε δηλαδή τιμή στον καταναλωτή κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, που φυσικά είναι πολύ ψηλή. Αντιμετωπίζουμε τεράστιες δυσκολίες. Η Κυβέρνηση στηρίζει σταθερά, συνεχώς τα νοικοκυριά, τις επιχειρήσεις, από το Σεπτέμβριο μέχρι σήμερα. Μόνο τον Απρίλιο έχει διαθέσει 1,2 δισ. ευρώ για τη στήριξη αυτή. Κι όπως σας είπα, βρίσκεται σε εξέλιξη επεξεργασία σχεδίου και ευρωπαϊκής απάντησης, αλλά και νέας ελληνικής πρωτοβουλίας, που θα έρθει να προστεθεί σε όσα έχουμε κάνει μέχρι τώρα.
Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Το πρώτο είναι διευκρινιστικό, γιατί ο Πρωθυπουργός -θυμάμαι- και στους Δελφούς και στη συνέχεια είπε ότι αν δεν υπάρξει κεντρική ευρωπαϊκή παρέμβαση, θα πάμε σε εθνικά μέτρα. Τώρα, από την απάντησή σας καταλαβαίνω ότι: Θα έχουμε τα εθνικά μέτρα ασχέτως των αποφάσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης; Είναι το πρώτο κομμάτι και το δεύτερο, εάν φοβάστε τις επιπτώσεις όλων αυτών στο έλλειμμα, στο χρέος και στον τρόπο που δανείζεται η χώρα.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όλα οφείλουμε να τα παρατηρούμε και να τα μετράμε σωστά. Ένα χαρακτηριστικό των μέτρων στήριξης προς την ελληνική κοινωνία είναι ότι αποφασίζονται με σωφροσύνη και με σύνεση, για να μην βάλουμε σε ακόμη μεγαλύτερες περιπέτειες την ελληνική οικονομία. Από εκεί και πέρα, ο Πρωθυπουργός ήταν σαφής. Αναμένουμε ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες, άμεσα και γρήγορα ευρωπαϊκή δράση στο κομμάτι αυτό. Εάν αυτό δεν γίνει, η χώρα θα εφαρμόσει το δικό της εθνικό σχέδιο, θα έρθει να προσθέσει νέες πολιτικές στήριξης προς την ελληνική κοινωνία.
Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Πάνω σε αυτό που λέτε και επειδή καθημερινά ουσιαστικά και Υπουργοί και σήμερα και ο κ. Σταϊκούρας αναφέρονται ακριβώς σε αυτό. Στην επεξεργασία του σχεδίου. Μπορείτε να μας πείτε τι ακριβώς προκρίνεται; Προκρίνεται, για παράδειγμα, η μείωση Φ.Π.Α. στα τρόφιμα; Επίσης, ο κ. Σταϊκούρας είπε σήμερα ότι, για παράδειγμα, σε σχέση με τα καύσιμα θα συνεχιστούν τα μέτρα στήριξης. Αν μπορέσετε να μας δώσετε ένα στίγμα, στο τι τελικά υπερισχύει στην επεξεργασία σας.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όπως σας έχω ξαναπεί, όταν είμαστε έτοιμοι να ανακοινώσουμε τα μέτρα συγκεκριμένα, που σημαίνει ότι έχουμε μετρήσει το κόστος, την αντοχή της οικονομίας και την αποτελεσματικότητά τους τα ανακοινώνουμε.
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Υπουργέ, θα ήθελα ένα σχόλιό σας, με αφορμή μία δήλωση του κ. Σπίρτζη σε κομματική εκδήλωση του ΣΥΡΙΖΑ, προ ημερών, ο οποίος ασκώντας κριτική στην Κυβέρνηση για την απόφασή της να στηρίξει τις κυρώσεις κατά της Ρωσίας είπε επί λέξει και σας διαβάζω: «Για να καταλάβουμε όλοι πόσο επιφανειακή και πόσο ανθελληνική -και δεν είναι βαριά η κουβέντα-είναι η λειτουργία μιας Κυβέρνησης όταν βασίζεται σε δογματισμούς ή στην αρχή του ενός ανδρός». «Ανθελληνική» είναι ο χαρακτηρισμός και θέλω το σχόλιό σας.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Το να είσαι με τη Δημοκρατία και την ελευθερία δεν είναι ανθελληνικό. Δεν μπορεί να θεωρηθεί ανθελληνικό όταν ο Ελληνισμός διαχρονικά πορεύτηκε με αυτές τις αρχές, με αυτή την ηθική, με αυτές τις αξίες. Με αυτές τις αρχές όρθωσε το ανάστημα όταν εχθροί με μεγαλύτερες δυνάμεις προσπάθησαν κατά καιρούς να μας αφανίσουν. Όταν στέκεσαι στη σωστή πλευρά της Ιστορίας, όταν είσαι με το δίκαιο κάνεις το σωστό. Και πρέπει να έχεις την παρρησία να το λες καθαρά, ειλικρινά, χωρίς αστερίσκους και υποσημειώσεις, χωρίς μισόλογα. Όταν δολοφονούνται άμαχοι, όταν δολοφονούνται παιδιά, όταν καταστρέφονται χώρες, όταν παραβιάζονται σύνορα, δεν μπορείς να ψάχνεις τρόπους, αφορμές ή τεχνάσματα για να μην μιλάς καθαρά.
ΔΗΜ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Το τελευταίο διάστημα ο Πρωθυπουργός αναφέρεται πολύ συχνά στο γεγονός ότι στην Ελλάδα οι μισθοί είναι χαμηλοί. Μάλιστα, χθες, μίλησε για κοινωνικό συμβόλαιο και ουσιαστικά έκανε παραίνεση προς τους εργοδότες να ασχοληθούν με αυτό το ζήτημα. Σκοπεύει η Κυβέρνηση να κάνει κάποια παρέμβαση γι’ αυτό το ζήτημα, πέραν της δεύτερης αύξησης του κατώτατου μισθού;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Κατ’ αρχάς, η αύξηση του κατώτατου μισθού είναι μια πολύ ουσιαστική παρέμβαση προς την κατεύθυνση αυτή. Από εκεί και πέρα, η Κυβέρνηση, με κάθε ευκαιρία, επισημαίνει ότι οι μισθοί στη χώρα πρέπει να ανεβούν. Σειρά επιχειρήσεων φαίνεται να πηγαίνουν καλά. Πάντοτε πιστεύουμε ότι μέρισμα στην ανάπτυξη πρέπει να έχουν όλοι. Έτσι αναπτύσσονται δίκαια οι κοινωνίες, έτσι μειώνονται οι ανισότητες. Αυτή την απάντηση πρέπει να δώσουμε στους εργαζόμενους και κυρίως στη νέα γενιά, που τα τελευταία χρόνια ταλαιπωρείται από αλλεπάλληλες κρίσεις.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Γράφτηκε ότι τις προηγούμενες μέρες η Αντιπρόεδρος της Κομισιόν, κυρία Γιούροβα, απηύθυνε νέα αυστηρή έκκληση για τη νομοθεσία για την προστασία των προστατευομένων μαρτύρων στην Κυβέρνηση. Κατ’ αρχάς, να μας πείτε το περιεχόμενό της και, όσον αφορά την προτροπή της για τις Slapps, τις καταχρηστικές μηνύσεις, εάν ετοιμάζεται η Κυβέρνηση να προχωρήσει σε κάποια παρέμβαση.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πάντοτε παρακολουθούμε με πολύ μεγάλη προσοχή τις συστάσεις που έρχονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Και, όπως γνωρίζετε, η Ελλάδα, ως ένα ευρωπαϊκό Κράτος Δικαίου, πάντοτε προσαρμόζεται στις συστάσεις και στις οδηγίες αυτές, έτσι ώστε το νομικό μας σύστημα να είναι σε πλήρη συντονισμό με τις ευρωπαϊκές Οδηγίες.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Προβληματίζει την Κυβέρνηση η πολύ σοβαρή πλέον πιθανότητα να αρχίσουν να υπάρχουν μεγάλες οφειλές, αδυναμία πληρωμής λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος από τους πολίτες; Να σημειώσω, εδώ, ότι ήδη ετοιμάζονται ομαδικές προσφυγές για το θέμα της ρήτρας αναπροσαρμογής. Και ήθελα στην προηγούμενη ερώτηση μια διευκρίνιση. Δηλαδή, το ζήτημα του υπολογισμού της ρήτρας αναπροσαρμογής, που θέλει αυτή τη στιγμή τουλάχιστον γνώσεις κβαντοφυσικής, για να καταλάβεις, πώς βγαίνει, θα το δείτε στο πλαίσιο των εθνικών μέτρων που θα δείτε μετά τον Μάιο;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Προφανώς και προβληματίζει την Κυβέρνηση η αδυναμία του κόσμου να ανταπεξέλθει στις υποχρεώσεις του σε ό,τι αφορά το ρεύμα. Γι’ αυτό κάναμε και θα συνεχίσουμε να κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν, για να μην φτάνει ο κόσμος στο σημείο να μην μπορεί να πληρώσει το λογαριασμό του ρεύματός του. Από εκεί και πέρα, σας είπα και προηγουμένως, το ζήτημα της αντιμετώπισης των ανατιμήσεων στην ηλεκτρική ενέργεια, που είναι ένα ζήτημα πολύπλοκο τεχνικά, αποτελεί προτεραιότητα για την Κυβέρνηση. Αυτό αποτυπώνεται και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, αλλά και στο σχέδιο που επεξεργαζόμαστε. Έτσι ώστε να υπάρχει, για τον τελικό καταναλωτή και χρήστη, μια ακόμη περισσότερο αποτελεσματική απάντηση σε αυτές τις τεράστιες ανατιμήσεις με τις οποίες είναι αντιμέτωπη στο σύνολό της η ελληνική κοινωνία.
Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Πέραν των προτροπών για την αύξηση των μισθών, θεωρείτε ότι υπάρχουν και θέματα στην εργατική νομοθεσία που βοηθούν στο να μένουν καθηλωμένοι οι μισθοί και σκοπεύετε να κάνετε κάτι γι’ αυτό;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Νομίζω ότι η εργατική νομοθεσία, το τελευταίο διάστημα, έχει μεταρρυθμιστεί και έχει αλλάξει σε πολλά κομμάτια σε ό,τι αφορά το όφελος για τον εργαζόμενο. Να θυμίσω τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών για τη μισθωτή εργασία. Να μιλήσω για τα μέτρα προστασίας του ωραρίου και της υπερωρίας. Πάντοτε η Κυβέρνηση φροντίζει, έτσι ώστε να υπάρχει ένα θεσμικό πλαίσιο, ένα περιβάλλον, στο οποίο η οικονομία να μπορεί να αναπτύσσεται με τρόπο που και οι επιχειρήσεις να κερδίζουν και μέρισμα και συμμετοχή σε αυτό το κέρδος να έχουν και οι εργαζόμενοι. Είναι θέμα συνολικής πολιτικής αντίληψης, το οποίο υπηρετούμε και με τις θεσμικές μας παρεμβάσεις.
Θ. ΜΠΑΛΟΔΗΜΑΣ: Σας ασκείτε μια κριτική ότι, για τα κέρδη των τουριστικών ομίλων, προχωράτε σε αυτή τη χαλάρωση των μέτρων για τον κορονοϊό. Βλέπουμε πάρα πολλές επαναλοιμώξεις, πολλές εισαγωγές σε Μ.Ε.Θ., πολύς κόσμος υποφέρει από το σύνδρομο του long covid. Τι απαντάτε;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ακολουθούμε πάντοτε τις οδηγίες των ειδικών. Οι επιστήμονες είναι που σταθμίζουν τα δεδομένα και εισηγούνται στην Κυβέρνηση και η Κυβέρνηση αποφασίζει. Θα σας έλεγα και κάτι ακόμα: Παρατηρούμε και την τάση που ακολουθείται σε όλο τον υπόλοιπο κόσμο. Δεν κάνει η Ελλάδα κάτι ξεχωριστό. Ίσα-ίσα, το κάνει με πιο προσεγμένα και μετρημένα βήματα πάντοτε.
ΔΗΜ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Από το forum των Δελφών, σε συνέντευξή της προς τους δημοσιογράφους, η Επίτροπος Kadri Simson, είπε ότι έτσι όπως έχει διαμορφωθεί το σύστημα για την ενέργεια στην Ε.Ε., δύσκολα μπορεί να αλλάξει, γιατί πολύ απλά αυτή τη στιγμή έχει διασφαλιστεί ότι η ζήτηση καλύπτεται από την προσφορά. Δεδομένης αυτής της τάσης, τι προσδοκά η Κυβέρνηση να γίνει, όσον αφορά στο αίτημά της για πλαφόν στη χονδρική τιμή του φυσικού αερίου;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Έχουμε καταθέσει τις προτάσεις μας στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προτάσεις που ο Πρωθυπουργός έχει ζητήσει και επικοινωνήσει και με άλλους ηγέτες. Έχει πάρει σαφή οδηγία η Επιτροπή, από το Συμβούλιο Κορυφής, να επεξεργαστεί σχέδια και να καταθέσει προτάσεις και αναμένουμε στην επόμενο Σύνοδο να δούμε συγκεκριμένα πράγματα.
ΧΡ. ΚΟΣΕΛΟΓΛΟΥ: Άρα, για να καταλάβουμε, δεν θα κινηθεί η Κυβέρνηση πριν από τη Σύνοδο; Αυτό είναι το ένα κομμάτι. Δηλαδή, ακόμη κι αν δει ότι δεν πάμε σε αποφάσεις, θα περιμένει τη Σύνοδο στα τέλη Μαΐου; Και, εν τέλει, η λογική του σχεδίου που επεξεργάζεται, έχει να κάνει με τη μείωση της τιμής του φυσικού αερίου, ώστε να συμπαρασύρει και τη μείωση της ηλεκτρικής ενέργειας; Είναι κάτι που έχει γραφτεί αυτές τις μέρες.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η επεξεργασία του δικού μας σχεδίου για την περαιτέρω αντιμετώπιση των ανατιμήσεων στην ενέργεια, γίνεται παράλληλα με τις διεργασίες που συμβαίνουν στο επίπεδο της Ε.Ε..
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Στην ίδια συζήτηση, ο Υπουργός Οικονομικών, το πρωί, είπε ότι θα πρέπει να κρατάμε και πολεμοφόδια και αυτό είναι μια πάγια στάση της Κυβέρνησης. Μήπως σε αυτή την άσκηση που κάνετε για την εξέταση μιας σημαντικής παρέμβασης, όπως την έχετε χαρακτηρίσει στην Κυβέρνηση, θα χρειαστεί να πάνε πιο πίσω άλλες παρεμβάσεις, όπως οι μονιμοποιήσεις φόρων που έχουν γίνει εκτάκτως, προκειμένου να κάνετε αυτή την παρέμβαση;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν έχουμε βάλει φόρους. Ποιες μονιμοποιήσεις φόρων;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Τη μονιμοποίηση της κατάργησης φόρων.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Κανένας φόρος που έχει καταργήσει η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη δεν πρόκειται να επανέλθει. Κανένας.
Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Να αλλάξω θέμα. Θέλω να ρωτήσω, ποια είναι η προετοιμασία της Κυβέρνησης ενόψει της αντιπυρικής περιόδου. Αν υπάρχει κάτι περισσότερο που θα κάνει, για να μην αντιμετωπίσουμε φαινόμενα εφιαλτικά, όπως τα προηγούμενα χρόνια.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς συνεχίζουν την προετοιμασία. Βρίσκονται σε συνεχή επικοινωνία μεταξύ τους. Όπως γνωρίζετε, έχει παρουσιαστεί, πριν αρκετό χρονικό διάστημα, στον Πρωθυπουργό η πρόοδος του συντονισμού και της ανάπτυξης του σχεδίου αυτού. Κάνουμε ό,τι περισσότερο μπορούμε όλοι, όσο καλύτερο μπορούμε, για να έχουμε τα αποτελέσματα που όλοι επιθυμούμε.
ΔΗΜ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κάτι για το στεγαστικό. Το ΚΙΝΑΛ αναφέρει ότι σε αντίθεση με χώρες, όπως η Ισπανία, η Πορτογαλία, η Ελλάδα έχει δεσμεύσει πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης για το στεγαστικό, που αφορούν μόνο σε 100 σπίτια. Το σχόλιό σας;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν είναι αυτό αληθές. Η πολιτική μας για το στεγαστικό, όπως σας είπα, θα ξεδιπλωθεί όλο το επόμενο διάστημα. Ήδη, από τις πρόνοιες του νομοσχεδίου, αντιλαμβάνεται κανείς ότι υπάρχουν πολύ μεγάλες δυνατότητες για την κάλυψη στεγαστικών αναγκών εργαζομένων, ανέργων, των οικογένειών τους και νέων ανθρώπων. Το επόμενο διάστημα θα υπάρχει μια ευρύτερη και συνολική τοποθέτηση σε ό,τι αφορά την πολιτική στέγης για την ελληνική κοινωνία και κυρίως τους νέους ανθρώπους.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Στις ίδιες δηλώσεις, ο Πρωθυπουργός μίλησε για ανέργους καταγεγραμμένους στα μητρώα του παλιού ΟΑΕΔ πλέον, με 100 και 200 και 250 χιλιάδες ευρώ εισοδήματα. Σκοπεύει η Κυβέρνηση να δώσει στοιχεία γι’ αυτά που κατήγγειλε ο Πρωθυπουργός από το βήμα της Βουλής;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αν χρειαστεί.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Έχει προκαλέσει σάλο ένα βίντεο με λιμενικούς, που αναφέρεται στη δολοφονία της Καρολάιν, με σεξιστικές εκφράσεις και με σχόλια τύπου «θα πάρω πτυχίο πιλότου, απείλησα τη γυναίκα μου» και τα λοιπά. Θέλω το σχόλιο της Κυβέρνησης και αν μπορούν τέτοιοι άνθρωποι να παραμένουν στο Λιμενικό Σώμα.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Είναι απαράδεκτα τα σχόλια αυτά. Δεν υπάρχει αμφιβολία. Νομίζω ότι θα επιληφθούν τα αρμόδια Όργανα.
Γ. ΓΚΟΥΤΖΑΝΗΣ: Ξεκινά το 3ο Συνέδριο του ΣΥΡΙΖΑ, σήμερα.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Θα παρακολουθήσουμε με ενδιαφέρον τo Συνέδριο του ΣΥΡΙΖΑ.
Σας ευχαριστώ πολύ.