Καλό μεσημέρι.

Αποτελεί αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι διανύουμε μια εξαιρετικά δύσκολη περίοδο για όλες και όλους, ιδίως για τους οικονομικά αδύναμους.  Τα προβλήματα που φέρνουν οι πρωτόγνωρες ανατιμήσεις στην ενέργεια και τα καταναλωτικά αγαθά είναι -όπως και σε όλες τις χώρες της Ευρώπης, έτσι και στην Πατρίδα μας- οξυμένα. Η Κυβέρνηση προείδε το πρόβλημα και έχει ξεδιπλώσει από τον περασμένο Σεπτέμβριο κιόλας ένα σχέδιο στήριξης της κοινωνίας και των επιχειρήσεων, το οποίο, παρότι δεν μπορεί να εκμηδενίσει, μετριάζει το πρόβλημα, απαλύνει, όσο το επιτρέπουν οι συγκυρίες, τις συνέπειές του.

Για την αντιμετώπιση των κρίσεων ακρίβειας κινούμαστε ταυτόχρονα σε εθνικό και σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης -με πλήρη συνείδηση ότι πρόκειται για σοβαρή πανευρωπαϊκή κρίση, που απαιτεί κοινή ευρωπαϊκή παρέμβαση στη ρίζα της- ανέλαβε συγκεκριμένες πρωτοβουλίες και αγωνίζεται προκειμένου να δοθούν δομικές λύσεις. Κατέθεσε συγκεκριμένες προτάσεις, με επιστολή του στην Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ανέπτυξε τις προτάσεις του στο άτυπο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, πέτυχε ρητή αναφορά στα Συμπεράσματα και προφανώς θα επανέλθει στο επικείμενο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο. Αναπτύσσει τεκμηριωμένες και ρεαλιστικές προτάσεις και συνεργάζεται για το σκοπό αυτό με τους ηγέτες κρατών που υιοθετούν ανάλογες θέσεις, ώστε η πίεση να μεγιστοποιηθεί και να παρθούν οι αποφάσεις που απαιτούνται.

Όπως ο ίδιος τόνισε, μετά τη σύσκεψη που είχε την Παρασκευή με τους Πρωθυπουργούς της Ιταλίας, της Ισπανίας και της Πορτογαλίας, η κρίση αφορά όλα τα νοικοκυριά -κυρίως τα πιο ευάλωτα- και όλες τις επιχειρήσεις -κυρίως τις πιο μικρές- σε όλα τα κράτη. Καμία Κυβέρνηση, καμία χώρα, δεν μπορεί να αντιμετωπίσει μόνη της ένα τόσο μεγάλο πρόβλημα. Όποιος ισχυρίζεται το αντίθετο είτε ψεύδεται ενσυνείδητα, ή αδυνατεί να κατανοήσει την πραγματικότητα. Και γι’ αυτό απαιτείται ευρωπαϊκή απάντηση.

Υπάρχουν αυταπόδεικτες  κερδοσκοπικές τάσεις, σε διεθνές επίπεδο, και η αντιμετώπισή τους απαιτεί εναρμονισμένες πολιτικές παρεμβάσεις σε επίπεδο Ε.Ε., έτσι ώστε να επανέλθει η ισορροπία στις τιμές του φυσικού αερίου, αλλά και του ηλεκτρισμού. Όταν οι αγορές δεν ακολουθούν τους κανόνες της προσφοράς και της ζήτησης, όταν γίνονται έρμαια των κερδοσκόπων, και πλήττουν ολόκληρη την Ευρώπη, έρχεται η ώρα για μια πολιτική παρέμβασης. Και η ώρα αυτή είναι τώρα.

Ο Πρωθυπουργός και η Κυβέρνηση επιδιώκουμε επίμονα μια ευρωπαϊκή λύση, που θα βάλει τέλος στα παιχνίδια των διεθνών κερδοσκόπων. Δεν μένουμε μόνο εκεί. Δεν πρόκειται να μείνουμε με σταυρωμένα τα χέρια στο εγχώριο περιβάλλον. Όπως έχω εξηγήσει πάμπολλες φορές, από το Σεπτέμβριο κιόλας, όταν εμφανίστηκαν οι πρώτες ενεργειακές ανατιμήσεις πήραμε τα πρώτα μέτρα στήριξης για τους πολίτες και συνεχίζουμε με ακόμη ευρύτερες παρεμβάσεις. Ήδη το κόστος των μέτρων, που έχουν υλοποιηθεί ή θα υλοποιηθούν, ξεπερνά τα 3,7 δισ. ευρώ, ενώ οι συνολικές επιδοτήσεις από τη Δ.Ε.Η. και τη ΔΕΠΑ αγγίζουν το 1,2 δισ. ευρώ.

Στο διάστημα που ακολουθεί, όπως ήδη ανακοινώθηκε:

-Αυξάνεται σημαντικά η επιδότηση ρεύματος σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις, συνεχίζεται η επιδότηση φυσικού αερίου και δίνεται έκτακτη επιδότηση ρεύματος σε μια σειρά επιχειρήσεων, κυρίως σε μικρές επιχειρήσεις.

-Χορηγείται -πριν από το Πάσχα- έκτακτη ενίσχυση στους πιο ευάλωτους συμπολίτες μας.

-Επιδοτείται η κατανάλωση καυσίμων για τα φυσικά πρόσωπα και μειώνεται η τιμή του πετρελαίου κίνησης σε μια περίμετρο που φτάνει μέχρι τα 30.000 ευρώ οικογενειακό εισόδημα.

-Αυξάνεται η περίοδος αποπληρωμής όλων των επιστρεπτέων προκαταβολών από 60 σε 96 άτοκες δόσεις.

-Μειώνεται περαιτέρω ο ΕΝΦΙΑ.

-Επιστρέφεται ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης για το αγροτικό πετρέλαιο και μειώνεται ο συντελεστής Φ.Π.Α. από το 13% στο 6% για τα λιπάσματα.

Σε κάθε περίπτωση τα μέτρα  που αποφασίζονται και υλοποιούνται από την Κυβέρνηση, ανταποκρίνονται σε δύο βασικές αρχές: Πρώτον, είναι στοχευμένα, με έμφαση  στη στήριξη των πιο ευάλωτων συμπολιτών μας, όπως απαιτεί η αρχή της κοινωνικής δικαιοσύνης, την οποία και σεβόμαστε και υποστηρίζουμε απόλυτα. Και δεύτερον, κινούνται στα όρια που επιτάσσει η ανάγκη  δημοσιονομικής σταθερότητας, καθώς το εθνικό συμφέρον και το όφελος της κοινωνίας επιτάσσουν να μην διαλύσουμε τα δημόσια οικονομικά.

Εξαντλούμε κάθε περιθώριο στήριξης νοικοκυριών και επιχειρήσεων με ρεαλιστικές και κοστολογημένες προτάσεις. Με προτάσεις εφαρμόσιμες, μακριά από απλοϊκές προσεγγίσεις που ακούγονται ευχάριστα στα αυτιά, αλλά εδράζονται είτε στην άγνοια, είτε στην ανευθυνότητα.

Την ώρα που η Κυβέρνηση προσπαθεί τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε εθνικό επίπεδο, με πράξεις να μετριάσει τις συνέπειες των ανατιμήσεων, ο ΣΥΡΙΖΑ και προσωπικά ο κ. Τσίπρας αρνούνται το αυτονόητο: Ότι δηλαδή οι επάλληλες κρίσεις σε ενέργεια και καταναλωτικά αγαθά είναι παγκόσμιες και εισαγόμενες στην Ελλάδα. Το αρνούνται για δύο λόγους: Είτε γιατί έχουν έλλειμμα γνώσης και κατανόησης της διεθνούς πραγματικότητας -εξακολουθούν δηλαδή να έχουν το ίδιο έλλειμμα που είχαν  και το 2015- είτε λόγω μικροπολιτικής σκοπιμότητας αρέσκονται στην κατασκευή προπαγάνδας και δημιουργίας μύθων.

Ένας για παράδειγμα από τους αγαπημένους μύθους του ΣΥΡΙΖΑ είναι ότι η Κυβέρνηση ανέχεται ή ακόμα χειρότερα υποστηρίζει την αισχροκέρδεια. Πέρα από τον παραλογισμό, του πως δηλαδή ένα πολιτικό κόμμα, όπως η Νέα Δημοκρατία  από τα μεγαλύτερα σήμερα στην Ευρώπη, που διαχρονικά  έχει μια ευρύτατη λαϊκή βάση, θα ευνοούσε τους λίγους που αισχροκερδούν σε βάρος της κοινωνίας από την οποία αντλεί τη νομιμοποίησή της και στην οποία θα στραφεί ξανά για να ανανεώσει την εμπιστοσύνη της, θα ήθελα να υπενθυμίσω και τα παρακάτω:

Ο  Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, είναι ο πρώτος που έχει καταγγείλει τη διεθνή αισχροκέρδεια και έχει ζητήσει τη λήψη μέτρων σε ευρωπαϊκό επίπεδο.  Έχει, ταυτόχρονα, καταστήσει σαφές -στο μήνυμά του προς τους πολίτες- ότι «είναι ώρα η πολιτική να θέσει κανόνες στις αγορές. Και οι εταιρείες με υπερκέρδη από αυτήν τη συγκυρία να αναλάβουν μερίδιο στο κόστος υπέρβασης της κρίσης».

Σε εθνικό επίπεδο, η Κυβέρνησή μας έχει θεσμοθετηθεί «κόφτη κερδών» ώστε να αποφευχθούν φαινόμενα κερδοσκοπίας. Την ίδια στιγμή, οι ελεγκτικοί μηχανισμοί κινούνται ακατάπαυστα για να αντιμετωπίσουν τέτοια φαινόμενα. Αξιοποιώντας και αυτό το εργαλείο, η Πολιτεία με τους μηχανισμούς της εξετάζει την πορεία των οικονομικών όλων των εταιρειών που εμπλέκονται με αγαθά που παρατηρούνται μεγάλες ανατιμήσεις, της ενέργειας και των καυσίμων συμπεριλαμβανομένων.

Η Δ.Ε.Η. η οποία είναι πάντοτε πρώτη στις καταγγελίες του ΣΥΡΙΖΑ για υπερκέρδη έχει μέχρι σήμερα επιδοτήσει –γιατί μπορεί αφού ξέφυγε από την χρεοκοπία- τους καταναλωτές με πάνω από 800 εκατ. ευρώ.

Υπογραμμίζεται επίσης ότι είναι αβάσιμος ο ισχυρισμός ότι το Κράτος κερδοσκοπεί έχοντας  και  αυξημένα έσοδα από τον Ε.Φ.Κ. καυσίμων, καθώς ο φόρος αυτός επιβάλλεται με βάση την ποσότητα και όχι τη τιμή και στη φάση αυτή οι ποσότητες δεν είναι αυξημένες, αλλά μειωμένες.

 

Ταυτόχρονα, από την πλευρά της Κυβέρνησης συνεχίζεται η προσπάθεια για αποτελεσματική ευρωπαϊκή παρέμβαση, με ρυθμιστικά μέτρα σε επίπεδο διεθνών αγορών, όπως έχει  προτείνει ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης. Όποιοι προτείνουν αντί για αυτά, εθνικό πλαφόν στην τιμή φυσικού αερίου ή ηλεκτρικής ενέργειας, θα πρέπει να ξέρουν ότι κάτι τέτοιο θα οδηγούσε είτε στην επιδότηση του παραγωγού ή του προμηθευτή, για τη διαφορά από το πλαφόν μέχρι το πραγματικό κόστος, είτε στο να μην μας προσφέρει κανείς φυσικό αέριο ή  ηλεκτρική ενέργεια μέχρι να κατέβει η τιμή στις διεθνείς αγορές κάτω από το εθνικό πλαφόν.

Άλλος μύθος της προπαγάνδας του ΣΥΡΙΖΑ αφορά τον τρόπο με τον οποίο προσπαθούν να αντιμετωπίσουν οι  ευρωπαϊκές χώρες την ακρίβεια. Είναι για παράδειγμα η διαπίστωση, κατά το ΣΥΡΙΖΑ, ότι 18 ευρωπαϊκές χώρες  έχουν μειώσει τον Ε.Φ.Κ. ή τον Φ.Π.Α. σε καύσιμα και ενέργεια. Η πραγματικότητα είναι ότι υπάρχουν κάποιες χώρες 7 ή 8 που χρησιμοποιούν τα φορολογικά εργαλεία για την αντιμετώπιση του προβλήματος. Κάποιες μάλιστα από αυτές θα αρχίσουν να εφαρμόζουν μέτρα από τον επόμενο μήνα ή και πολύ αργότερα. Ορισμένες χώρες μπορούν να αξιοποιούν αυτού του είδους τα φορολογικά εργαλεία γιατί ενδεχομένως έχουν μικρότερο βαθμό εξάρτησης των δημοσίων εσόδων τους από αυτούς τους φόρους σε σχέση με την Ελλάδα.

Είναι τουλάχιστον υποκριτικό να διατυπώνεται πρόταση μείωσης φόρων από εκείνους που επέβαλαν 29 φόρους, προς μια Κυβέρνηση που από την πρώτη στιγμή ξεκίνησε τη μείωσή φόρων -και εξακολουθεί να την εφαρμόζει- σε μόνιμη βάση. Συνεχίζει πάντοτε να μετρά τις αντοχές της οικονομίας και την ανάγκη ανταπόκρισης του Κράτους στις βασικές λειτουργικές σε συνδυασμό με την προτεραιότητα να ελαφρύνει τους πολίτες από τέτοιου είδους βάρη. Η τρύπα στα έσοδα που θα δημιουργηθεί, αν ακούσουμε τις αλόγιστες κραυγές, θα μπορεί να αναπληρωθεί είτε με νέους φόρους είτε με πρόσθετο δανεισμό, προκαλώντας μεγαλύτερο  έλλειμμα και χρέος, άρα  σε σοβαρούς κινδύνους σαν και αυτούς που βιώσαμε στην πρόσφατη ιστορία μας.

Σε κάθε περίπτωση, όπως μπορεί να παρατηρήσει κανείς, η Ελλάδα αναλογικά με τον πληθυσμό της, αλλά και τις δυνατότητες της οικονομίας της, έχει πάρει πάρα πολύ σημαντικά μέτρα σε κόστος σε σχέση και με άλλες ευρωπαϊκές χώρες για το μετριασμό των επιπτώσεων της ακρίβειας.

Η χώρα και η κοινωνία υπέστησαν τεράστια πλήγματα στη διάρκεια της δεκαετούς οικονομικής κρίσης και κανένας δεν έχει το δικαίωμα να προκαλέσει σήμερα -σε αυτή την πολύ δύσκολη στιγμή- ανάλογους κινδύνους.

Οι Ελληνίδες και οι Έλληνες βίωσαν με τραγικό τρόπο τις συνέπειες των αφελών και ανεύθυνων πολιτικών του κ. Τσίπρα το 2015, όταν η χώρα είχε φτάσει μια ανάσα από την έξοδο από τα μνημόνια. Ο κ. Τσίπρας έχει αποδείξει ότι αρέσκεται να μεγεθύνει και να εντείνει τις κρίσεις, αντί να τις αποσβαίνει. Μέσα στο πλέον επιβαρυμένο διεθνές περιβάλλον μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ο κ. Τσίπρας θέλει να φέρει ξανά την χώρα και τους ανθρώπους της στο χείλος του γκρεμού, προφανώς  για να ξαναβρεί το χαμένο πολιτικό του ρόλο. Επιδιώκει με υπερβολές, με ασυναρτησίες, με αδόκιμες συγκρίσεις  να καλλιεργήσει ανασφάλεια και αβεβαιότητα, για να δημιουργήσει ξανά συνθήκες 2015. Υποτάσσει, για άλλη μια φορά, το εθνικό και κοινωνικό συμφέρον στο προσωπικό και κομματικό του όφελος. Υπάρχει, όμως, μια κρίσιμη ειδοποιός διαφορά: Ο λαός έχει πια γνώση και βιώματα, του τι σημαίνει διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ.

Αυτό που εκφράζει και προσδοκά ο κ. Τσίπρας είναι η παλιά Ελλάδα, την οποία πασχίζουμε να αφήσουμε πίσω μας. Αλλάξαμε σελίδα στο πολιτικό βιβλίο της Ελλάδας και δεν μας αξίζει να επιτρέψουμε σε κανέναν να μας γυρίσει πάλι πίσω.

Αντίθετα, η Κυβέρνησή μας χειρίζεται, επί τρία σχεδόν χρόνια, αλλεπάλληλες εξωγενείς και διεθνείς κρίσεις, τις οποίες προσπαθεί να αντιμετωπίσει με γνώμονα, τόσο την ασφάλεια και τη σταθερότητα της κοινωνίας, όσο και την προάσπιση των εθνικών μας συμφερόντων.

Η χώρα μας στεκόμενη πάντα στο ύψος των περιστάσεων και της ιστορίας της, δέχεται -και θα συνεχίσει να δέχεται- πρόσφυγες από την Ουκρανία. Μέχρι χθες είχαν αφιχθεί 12.665 πρόσφυγες, ενώ σήμερα 167  άτομα έχουν διανυκτερεύσει στη Δομή Φιλοξενίας της Σιντικής  και 51 άτομα διαμένουν στη Δομή Φιλοξενίας στις Σέρρες.

Υπάρχει απόλυτος συντονισμός όλων των εμπλεκόμενων υπηρεσιών  και εξετάζονται διαρκώς όλα τα δεδομένα σχετικά με την παροχή προσωρινής προστασίας και τις συνθήκες φιλοξενίας.

-Υπάρχουν σήμερα άμεσα διαθέσιμες 15 χιλιάδες κλίνες και μπορούν προοδευτικά να αυξηθούν έως και τις 30 χιλιάδες, χάρη στην αποσυμφόρηση των νησιών και της ενδοχώρας που επιτεύχθηκε τα τελευταία δύο χρόνια.

-Παράλληλα, το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου  συνεχίζει να λαμβάνει όλα τα αναγκαία μέτρα, όχι μόνο για  τη φιλοξενία, αλλά και για τη διευκόλυνση Ουκρανών προσφύγων στην αναζήτηση δουλειάς.

Μεταξύ άλλων:

-Τίθεται σε λειτουργία ειδική σελίδα ευρέσεως εργασίας, στην οποία θα αναρτώνται αγγελίες από εταιρείες που προσφέρουν άμεσα θέσεις σε Ουκρανούς εκτοπισθέντες.

-Τίθεται σε λειτουργία, από τις 28 Μαρτίου, ηλεκτρονική πλατφόρμα που θα παρέχει τη δυνατότητα σε όλους τους εν δυνάμει δικαιούχους να δηλώσουν τα βασικά τους στοιχεία και να λάβουν εξατομικευμένο ραντεβού προσέλευσης στα Γραφεία της Υπηρεσίας Ασύλου.

-Ξεκινά, στις 4 Απριλίου, στα Περιφερειακά Γραφεία Ασύλου Θεσσαλονίκης, Αττικής, Πάτρας και Κρήτης, η διαδικασία παροχής προσωρινής προστασίας. Στην άδεια διαμονής θα αναγράφονται και οι αριθμοί ΑΜΚΑ και Α.Φ.Μ., που είναι απαραίτητοι για την πρόσβαση στο Εθνικό Σύστημα Υγείας και την αγορά εργασίας.

Παράλληλα, συνεχίζεται η αποστολή στην Ουκρανία ανθρωπιστικού υλικού και φαρμάκων, ενώ υπάρχει συνεννόηση για τη φιλοξενία ασθενών από νοσοκομεία της Ουκρανίας στη χώρα μας. Ειδικότερα, γίνεται συζήτηση για 30 παιδιά με καρκίνο, προκειμένου να συνεχίσουν τη θεραπεία τους στο Νοσοκομείο Παίδων, στην Ογκολογική Μονάδα «Ελπίδα».

Σημειώνεται ακόμα ότι -όπως ανακοίνωσε  ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης- η Κυβέρνηση θα αναλάβει, όταν τελειώσουν οι εχθροπραξίες και ξεκινήσει η διαδικασία της αποκατάστασης των καταστροφών, να ανακατασκευάσει το Μαιευτήριο της Μαριούπολης, το οποίο βομβαρδίστηκε τις τελευταίες μέρες, ως ελάχιστη έμπρακτη στήριξη στην προσπάθεια ανοικοδόμησης που θα πρέπει να κάνει η Ουκρανία.

Θα ήθελα να εκφράσω την ικανοποίηση της Κυβέρνησης για την επιτυχή ολοκλήρωση της επιχείρησης «Νόστος 6», που οδήγησε στον απεγκλωβισμό από τη Μαριούπολη τεσσάρων Ελλήνων πολιτών και έξι ομογενών από την Ουκρανία, οι οποίοι συνοδεύονταν από τον εκεί Γενικό Πρόξενο της χώρας μας κ. Μανώλη Ανδρουλάκη. Σε όλο αυτό το διάστημα, ο κ. Ανδρουλάκης πρόσφερε πολλά στους εκεί Έλληνες πολίτες και τους ομογενείς μας, με σοβαρό κίνδυνο για την υγεία του για την ασφάλειά του, και δικαιούται τα συγχαρητήρια όλων μας. Ο Πρωθυπουργός επικοινώνησε μαζί του, τον συνεχάρη και θα τον συναντήσει τις επόμενες μέρες.

Κλείνοντας, θέλω να εκφράσω τα συλλυπητήρια της Κυβέρνησης για την απώλεια δύο πολύ σημαντικών δημοσιογράφων, του Νίκου Νικολάου και της  Ζέζας Ζήκου, που κέρδισαν με την παρουσία τους όλο το προηγούμενο διάστημα τον σεβασμό και την αναγνώριση όλων μας. Τα θερμά μας συλλυπητήρια στις οικογένειές τους.

Ευχαριστώ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

ΑΜ. ΚΑΤΖΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, θα ήθελα να σας ρωτήσω, πότε αναμένεται ν’ ανοίξει η πλατφόρμα, για την επιδότηση στα καύσιμα; Έτσι, ώστε, όσοι είναι δικαιούχοι, να μπουν να υποβάλλουν την αίτησή τους, για να πάρουν την επιδότηση;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Καταβάλλονται όλες οι προσπάθειες για να έχουμε όσο το δυνατόν συντομότερα τη λειτουργία της πλατφόρμας. Νομίζω ότι το αργότερο μέσα στις επόμενες δύο εβδομάδες θα έχει υλοποιηθεί η πλατφόρμα και θα εφαρμοστεί η κυβερνητική στήριξη για την επιδότηση στη βενζίνη, στα καύσιμα και στο πετρέλαιο κίνησης.

ΧΡ. ΚΟΣΕΛΟΓΛΟΥ: Πώς σχολιάζετε την αποκάλυψη των New York Times και άλλων Μέσων, πως έχει υπάρξει αμερικανική πρόταση στην Τουρκία να δώσει τους ρωσικούς S-400 στην Ουκρανία, ώστε να εξασφαλίσει την είσοδό της και πάλι στο πρόγραμμα των F-35;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν έχουμε να σχολιάσουμε κάτι. Αυτό που για την  Ελλάδα αποτελεί προτεραιότητα είναι η καλύτερη δυνατή δική της θωράκιση, η υλοποίηση του εξοπλιστικού προγράμματος που έχουμε εκπονήσει και θέσει σε εφαρμογή. Ταυτόχρονα η χώρα μας, πάντοτε, σε διεθνές επίπεδο, με βάση τις αρχές του Διεθνούς Δικαίου, ασκεί την εξωτερική της πολιτική. Πρόκειται για δημοσιογραφικές πληροφορίες, οι οποίες δεν επιβεβαιώνονται από κάπου, από τη δική μας πλευρά.

Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Χθες το βράδυ, ο κύριος Διπλωματικός Ακόλουθος περιέγραψε μία τραγική κατάσταση στη Μαριούπολη, λέγοντας ότι τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα, και κάνοντας λόγο για τραγωδία. Θα προβείτε σε κάποιες περαιτέρω διπλωματικές ενέργειες, για την προστασία των δεκάδων χιλιάδων ομογενών, όπως μας είπε ο κ. Ανδρουλάκης, που έμειναν εκεί; Και κατά δεύτερον, είπατε προηγουμένως ότι είναι διαθέσιμες άμεσα 15.000 κλίνες, επιπλέον, χάριν της αποσυμφόρησης των νησιών. Δηλαδή, αυτοί που έρχονται και που θα έρθουν, θα καταλάβουν τις θέσεις στα hotspot, που άφησαν οι πολίτες των τρίτων χωρών που ήρθαν;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ:  Οι υποδομές που έχουμε στη διάθεσή μας θα αξιοποιηθούν, για να φιλοξενήσουμε τους ανθρώπους που θα έρθουν, εφόσον παραστεί ανάγκη να τους δοθούν τέτοιου είδους υποδομές και συνθήκες φιλοξενίας. Κι αυτό  μαζί και με όλες τις υπόλοιπες προτεραιότητες και πρωτοβουλίες που έχουν αναληφθεί και από το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου και άλλα Υπουργεία. Τώρα, σε ό,τι αφορά την κατάσταση στη Μαριούπολη και σε άλλες πόλεις της Ουκρανίας, όντως η κατάσταση είναι τραγική. Έχουμε βομβαρδισμούς αμάχων, έχουμε βομβαρδισμούς υποδομών, νοσοκομείων, σχολείων, χώρων θρησκευτικών λειτουργιών. Η χώρα μας, πάντοτε σε επαφή με όλους τους εμπλεκόμενους, αλλά μαζί και με τους εταίρους και τους συμμάχους της, έχει ενδιαφερθεί και εξακολουθεί να ενδιαφέρεται και για τους Έλληνες ομογενείς και γενικότερα για την ασφάλεια των αμάχων. Σε κάθε περίπτωση, γίνονται επικοινωνίες και επαφές. Δυστυχώς, αυτή τη στιγμή δεν είναι εφικτό να παρέμβει κανείς και να βοηθήσει σε μαζική έξοδο ανθρώπων από εκεί. Πάντοτε, η δημιουργία και ύπαρξη ανθρωπιστικών διαδρόμων αποτελεί ένα από τα βασικά σημεία, που και ο Έλληνας Πρωθυπουργός, αλλά και η Ευρωπαϊκή Ένωση, και η Διεθνής Κοινότητα στο σύνολό της, θέτει σε όλους τους εμπλεκόμενους εκεί.

Κ. ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ: Η Αξιωματική Αντιπολίτευση ζητά την παραίτηση του κ. Πατούλη, μετά τις αποκαλύψεις της «Αυγής», για τη λογοκλοπή του διδακτορικού του. Πώς τοποθετείται η Κυβέρνηση στο αίτημα του ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και στο περιεχόμενο των αποκαλύψεων;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ:Ο κ. Πατούλης δεν είναι μέλος της Κυβέρνησης, οπότε η Κυβέρνηση δεν έχει να τοποθετηθεί για κάτι. Από κει και πέρα, υπάρχει δήλωση του κ. Πατούλη. Απ’ ό,τι αντιλαμβάνομαι η κατάσταση θα οδηγηθεί στη Δικαιοσύνη. Ο κ. Πατούλης έδωσε τις εξηγήσεις του. Σε ό,τι αφορά την Κυβέρνηση, δεν είναι μέλος της Κυβέρνησης, για να τοποθετηθεί πάνω σε αυτό.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, ο κ. Πλεύρης έχει προαναγγείλει επί πληρωμή χειρουργεία τα απογεύματα στα δημόσια νοσοκομεία. Δεν συνιστά αυτό, όμως, ουσιαστικά, ένα πρώτο βήμα ιδιωτικοποίησης του Ε.Σ.Υ.;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η Κυβέρνηση στήριξε και θα εξακολουθεί να στηρίζει το Εθνικό Σύστημα Υγείας και ο βασικός της προσανατολισμός θα είναι η αναβάθμισή του, η ενίσχυσή του. Ένας από τους βασικούς πυλώνες και προτεραιότητα ενίσχυσής του είναι να βρεθεί τρόπος, έτσι ώστε οι γιατροί του Ε.Σ.Υ. να μείνουν στο Σύστημα Υγείας με ό,τι συνεπάγεται αυτό και σε επίπεδο κινήτρων, εκτός από πολιτικές ευρύτερης βελτίωσης του περιβάλλοντος της δουλειάς τους εκεί. Το επόμενο διάστημα θα ανακοινωθούν πιο συγκεκριμένα μέτρα και το περιεχόμενο των παρεμβάσεων που σχεδιάζει η Κυβέρνηση και το Υπουργείο Υγείας συνολικά. Αλλά, η κατεύθυνσή μας είναι η στήριξη και η αναβάθμιση του Ε.Σ.Υ..

Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Κύριε Εκπρόσωπε, ήθελα να σας ρωτήσω: Ήδη, έχει ξεκινήσει στο δημόσιο διάλογο -ακούσαμε και από τον κ. Μαγιορκίνη- ένα ενδεχόμενο κατάργησης του πιστοποιητικού, ειδικά στην εστίαση και δείχνει προς το Πάσχα. Ένα είναι αυτό. Ήθελα να σας ρωτήσω αν υπάρχει κάποια τέτοια κατεύθυνση από την πλευρά της Κυβέρνησης και ένα δεύτερο, επίσης, τι ακριβώς γίνεται με την 4η δόση, που επίσης συζητείται;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όπως έχω πει κι άλλες φορές, θα περιμένουμε τις εισηγήσεις των ειδικών και την αξιολόγηση και τη στάθμιση των δεδομένων και θα τοποθετηθούμε. Αυτό σε ό,τι αφορά τα πιστοποιητικά. Επίσης, σε ό,τι αφορά την 4η δόση, είναι ένα θέμα που είναι απολύτως επιστημονικό. Θα δούμε κι εκεί τις οδηγίες των ειδικών. Όταν θα έχουμε κάτι συγκεκριμένο να πούμε, θα προβούμε στις ανάλογες ανακοινώσεις.

Σ. ΠΙΚΟΥΛΑΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, κι αυτό το Σαββατοκύριακο όλες οι εφημερίδες είχαν ρεπορτάζ για ενδεχόμενη αλλαγή του εκλογικού νόμου και αλλαγή στο μπόνους των εδρών για το πρώτο κόμμα. Μάλιστα, έλεγαν ότι αυτό το μπόνους θα δίνεται όταν υπάρχει διαφορά πρώτου και δεύτερου κόμματος πάνω από τέσσερις μονάδες.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Οι εκλογές θα γίνουν στο τέλος της τετραετίας και αυτή τη στιγμή την Κυβέρνηση δεν την απασχολεί καμία αλλαγή του εκλογικού νόμου, αλλά η αντιμετώπιση των συνεπειών των ανατιμήσεων στη ζωή των πολιτών.   

ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, τα τελευταία 24ωρα ψέξατε τον ΣΥΡΙΖΑ για τη στάση του στο ζήτημα του κρατουμένου Δημάκη. Πώς αξιολογείτε τη στάση της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Είναι πρωτοφανής η αντίδραση του ΣΥΡΙΖΑ στο συγκεκριμένο ζήτημα. Να θυμίσω ότι πρόκειται για μία περίπτωση, στην οποία το αρμόδιο Πειθαρχικό Συμβούλιο έδωσε την άδεια που αιτούνταν ο καταδικασμένος για βαρύτατα αδικήματα, προκειμένου να μπορέσει να ανταπεξέλθει στις υποχρεώσεις των σπουδών του. Ο ίδιος καταπάτησε την πρόνοια της συγκεκριμένης διάταξης. Σήμερα είναι καταζητούμενος. Προκάλεσε φοβερή εντύπωση ο τρόπος με τον οποίο το κόμμα της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης τοποθετήθηκε σε αυτό, λέγοντας ούτε λίγο, ούτε πολύ, ότι εάν δεν εντοπιστεί για να επιβληθούν οι κυρώσεις, που από το νόμο προβλέπονται, αυτό θα είναι -δεν θυμάμαι την ακριβή έκφραση- ένας βαρύτατος παραδειγματισμός για τους βασανιστές του, εντός ή εκτός εισαγωγικών. Πρόκειται  για μία ευθεία αμφισβήτηση της νομιμότητας και του Κράτους Δικαίου. Εδώ έχουμε έναν καταδικασμένο εγκληματία, ο οποίος έχει παραβιάσει βασικές νομικές διαδικασίες. Έχει παραβιάσει τη δυνατότητα που του έδωσε η Ελληνική Πολιτεία, προκειμένου να σπουδάσει, όπως ο ίδιος έχει αιτηθεί. Θα ήταν αυτονόητο από όλα τα πολιτικά κόμματα, από όλες τις πολιτικές δυνάμεις, από όσους σκέφτονται, από όσους σέβονται τον τρόπο λειτουργίας της Δικαιοσύνης και της συντεταγμένης Πολιτείας να ευθυγραμμιστούν με το αυτονόητο: Ότι οφείλει να πειθαρχήσει σε αυτά που προβλέπει ο νόμος. Όλα τα υπόλοιπα είναι έξω και πέρα από κάθε λογική δημοκρατικής λειτουργίας, από κάθε λογική θεσμικής λειτουργίας που πρέπει να έχουν όλα τα κόμματα σε ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό Κράτος Δικαίου. Δεν είναι η πρώτη φορά που παρακολουθούμε το ΣΥΡΙΖΑ να κάνει αυτού του είδους τους ακροβατισμούς και τις επικίνδυνες για το Κράτος Δικαίου προσεγγίσεις. Ελπίζουμε να το ξανασκεφτούν καλύτερα και να τοποθετηθούν με μεγαλύτερη ωριμότητα.

Σ. ΠΙΚΟΥΛΑΣ: Άλλη μία ερώτηση θα ήθελα να κάνω για το θέμα των ενεργειακών. Ο Πρωθυπουργός έχει προαναγγείλει ανακοινώσεις για τα θέματα αξιοποίησης του φυσικού αερίου στη Δυτική Ελλάδα και την Κρήτη. Ήθελα να ξέρω πότε θα γίνουν αυτές οι ανακοινώσεις, τι θα περιλαμβάνουν; Και ένα δεύτερο. Επειδή διαβάσαμε στην τουρκική «Hurriyet» ότι υπάρχει μια μυστική συμφωνία μεταξύ Ισραήλ, Τουρκίας και Ελλάδας για τον EastMed ή, τέλος πάντων, για μια ευρύτερη συνεργασία στα θέματα των ενεργειακών και των πόρων του κοιτάσματος «Λεβιάθαν», αν έχουμε κάτι.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πρώτα απ’ όλα, δεν υπάρχει καμία συμφωνία, ούτε φανερή, ούτε μυστική, μεταξύ Τουρκίας, Ισραήλ και Ελλάδας. Από εκεί και πέρα, το επόμενο διάστημα θα υπάρχουν εξελίξεις σε αυτό που προανήγγειλε ο Πρωθυπουργός, για τις οποίες θα ενημερωθείτε αναλυτικά.

ΧΡ. ΚΟΣΕΛΟΓΛΟΥ: Μια σχετική ερώτηση, κύριε Εκπρόσωπε. Θεωρείτε ότι η στάση των Ηνωμένων Πολιτειών, σχετικά με τον EastMed έχει αλλάξει, υπό το φως των νέων δεδομένων, με την πλήρη απεξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο; Και θα ήθελα να σας ρωτήσω αν και η Κυβέρνηση βάζει και τον αγωγό EastMed ψηλά στην ατζέντα της, πέρα από την εξερεύνηση για τα εγχώρια κοιτάσματα υδρογονανθράκων.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η προτεραιότητα για τη μικρότερη δυνατή εξάρτηση από το ρωσικό αέριο, μετά και τις τελευταίες εξελίξεις, είναι σαφές ότι ήταν και εξακολουθεί να παραμένει ισχυρή. Από την άλλη πλευρά, δεν υπάρχει κάποια εξέλιξη προς την κατεύθυνση του αγωγού για τον οποίο με ρωτήσατε, για την οποία να μπορώ να τοποθετηθώ ή να πω κάτι παραπάνω από αυτά που έχουμε πει και στο παρελθόν.

Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Θα ήθελα να σας ρωτήσω: Ο ΣΥΡΙΖΑ σας κατηγορεί για προσχηματικό διάλογο μεταξύ της χώρας μας και της Τουρκίας. Τι απαντάτε;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η συνάντηση του Πρωθυπουργού με τον Τούρκο Πρόεδρο έγινε μέσα στο πλαίσιο, το οποίο έχουμε συζητήσει όλο το προηγούμενο διάστημα. Δεν μετακινήθηκε καμία πλευρά από τις θέσεις της. Εκείνο που διαπιστώσαμε, είναι ότι οι τόνοι και η ρητορική από την πλευρά της Τουρκίας ήταν σαφώς διαφοροποιημένοι, δεν χαρακτηρίζονταν από την οξύτητα που είχαμε το προηγούμενο διάστημα. Εμείς πιστεύουμε ότι είναι προς όφελος των δύο χωρών να βρουν τον τρόπο για να ανταποκριθούν θετικά στις προκλήσεις που βάζει η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Πιστεύουμε ότι είναι προς όφελος της ευρύτερης περιοχής να έχουμε ηρεμία στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο, σε μια περίοδο που η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, δημιουργεί καινούργια θέματα για την ασφάλεια στην Ευρώπη συνολικά. Και περιμένουμε αυτό το καλό κλίμα της συνάντησης,  μεταξύ του Τούρκου Προέδρου και του Πρωθυπουργού,  να αποτυπωθεί και στις εξελίξεις και στην πορεία από εκεί και πέρα.

Από εκεί και μετά, είχαμε τονίσει και πριν την επίσκεψη στην Κωνσταντινούπολη και μετά από αυτή, ότι προφανώς και δεν τρέφουμε ψευδαισθήσεις. Ρεαλιστικά, με αυτοπεποίθηση, προσεγγίζουμε και αντιμετωπίζουμε τα θέματα αυτά.

Ευχαριστώ πολύ.

 

Υποβολή Θέματος

Με την συμβολή των ίδιων των πολιτών μπορούμε να βελτιώσουμε τα κακώς κείμενα που δυσκολεύουν την καθημερινότητα όλων μας.

Μπορείτε να μας αποστείλετε θέματα τα οποία βρίσκετε μπροστά σας, όχι με την έννοια της εξυπηρέτησης μεμονωμένων προσωπικών δυσκολιών, αλλά με κύριο σκοπό τη γενίκευση και αντιμετώπιση των γενεσιουργών αιτίων.

Η καταγραφή των θεμάτων που δυσκολεύουν την συλλογική μας καθημερινότητα θα γίνει αντικείμενο αξιολόγησης, ομαδοποίησης και επεξεργασίας, με κύριο σκοπό να χαρτογραφήσουμε τις ελλείψεις, να διερευνήσουμε τις δυνατότητες παρέμβασης και να οδηγηθούμε σε ευρύτερες κυβερνητικές πρωτοβουλίες και δράσεις που θα βελτιώνουν την ποιότητα ζωής.

Πριν να υποβάλετε το θέμα σας, δείτε τη σελίδα με τις Συχνές Ερωτήσεις.

Για την υποβολή των θεμάτων καθημερινότητάς σας, παρακαλούμε συμπληρώστε τη φόρμα.