Καλημέρα σας.

Με απόφαση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη συνιστάται Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας.

Υπουργός: Χρήστος Στυλιανίδης, πρώην Επίτροπος Ανθρωπιστική Βοήθειας, Διεθνούς Συνεργασίας και Διαχείρισης Κρίσεων της Ε.Ε..

Υφυπουργός: Ευάγγελος Τουρνάς, πρώην Αρχηγός Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας.

Στον κ. Στυλιανίδη θα αποδοθεί τιμητική πολιτογράφηση με τις διαδικασίες που προβλέπονται.

Η ορκωμοσία των νέων Υπουργών θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 10 Σεπτεμβρίου στις 11 το πρωί.

 

Για την πανδημία

Η πανδημία εξακολουθεί να σαρώνει τον πλανήτη και δεν προβλέπεται να υποχωρήσει το διάστημα των επομένων μηνών. Η Κυβέρνηση έχει διπλό στόχο: Την προστασία της δημόσιας υγείας και την προοδευτική αποκατάσταση όλων των μορφών του δημόσιου βίου. Οι δύο στόχοι προφανώς είναι αλληλοεξαρτώμενοι. Χωρίς την ανάσχεση της πανδημίας η αποκατάσταση της ζωής στην πληρότητά της δεν είναι εφικτή.

Η μεγάλη πλειοψηφία της κοινωνίας έχει αντιληφθεί ότι ο στόχος να πάρουμε πίσω τις ζωές μας στην πληρότητά τους δεν επιτυγχάνεται στο κενό. Για να το πετύχουμε πρέπει να αξιοποιήσουμε συλλογικά τη δυνατότητα που μας δίνει η επιστήμη. Μέρος της προσπάθειας αυτής είναι ο εμβολιασμός επαγγελματικών ομάδων, όπως οι υγειονομικοί,  που δραστηριοποιούνται σε τομείς αυξημένης ευθύνης τόσο απέναντι στον εαυτό τους όσο και απέναντι στην κοινωνία, στον συνάνθρωπο, στην Πατρίδα μας.  

Τα μέτρα που έχουμε λάβει είναι αντίστοιχα και ανάλογα αυτών που έχουν ληφθεί στον υπόλοιπο πολιτισμένο κόσμο, σεβόμενοι πλήρως το εθνικό και διεθνές δίκαιο ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Δεν θίγουμε, σε καμιά περίπτωση, το σκληρό πυρήνα, του ιδιωτικού βίου. Αλλά, όσον αφορά στο δημόσιο βίο, ο καθένας μας παίρνει αποφάσεις, λαμβάνοντας υπόψη και τις συνέπειές τους, οι οποίες ήταν εκ των προτέρων γνωστές.

Από την εξέλιξη αυτή ήταν αναμενόμενο να προκύψουν ορισμένες αρρυθμίες και ήδη αναπτύσσονται δράσεις για την αντιμετώπισή τους. Ανάμεσα στα άλλα ψηφίστηκε τροπολογία για τη διευκόλυνση άμεσων προσλήψεων έκτακτου υγειονομικού προσωπικού, προκειμένου να καλυφθούν κενά που προκύπτουν από τις αναστολές καθηκόντων όσων επιμείνουν να μην εμβολιάζονται.

Θέλω να ξεκαθαρίσω ότι δεν υπάρχει τιμωρητική διάθεση απέναντι σε κανέναν. Τουναντίον. Για αυτό άλλωστε προωθείται  -αύριο κιόλας- νέα τροπολογία με την οποία θα δίνεται η δυνατότητα σε όσους υγειονομικούς εμβολιάζονται να επιστρέφουν στην εργασία τους την επομένη της πρώτης δόσης και όχι 14 ημέρες μετά την ολοκλήρωση του εμβολιασμού τους. Στους δύσκολους καιρούς, οι λογικές και υπεύθυνες επιλογές είναι η ασφαλέστερη λύση. Και αυτές καλούμε όλους να ακολουθήσουν.

 

Για τα σχολεία και την έναρξη της σχολικής χρονιάς

Η εμπειρία της πανδημίας έδειξε σε όλους πόσο αναγκαία -μορφωτικά, κοινωνικά- είναι η δια ζώσης εκπαίδευση, σε όλες τις βαθμίδες. Τα μέτρα που εφαρμόζουμε ήδη και όσα έχουμε εξαγγείλει αποβλέπουν πρωτίστως στην αποκατάσταση της πλήρους λειτουργίας των σχολείων και των Πανεπιστημίων. Σε ένα πλαίσιο κανόνων που θα συνδυάζει την υγειονομική ασφάλεια και την εκπαιδευτική αποτελεσματικότητα.

Η ανταπόκριση των εκπαιδευτικών, των μαθητών και των φοιτητών στο κάλεσμα για εμβολιασμό βαίνει αυξανόμενη. Αλλά χρειάζεται να ενταθεί. Οι ίδιοι οι εμπλεκόμενοι στην εκπαίδευση έχουν κατανοήσει το μέγεθος του διακυβεύματος. Και πρέπει να συνεισφέρουν στην προσπάθεια αυτή. Οικογένειες  των μαθητών, εκπαιδευτικοί  και φυσικά τα παιδιά ηλικίας από 12 ετών και άνω έχουν τη δυνατότητα να εμβολιαστούν με ασφάλεια για να προστατευτούν απέναντι στον ιό.

Η Κυβέρνηση ετοίμασε με σύνεση και σοβαρότητα όλο το πλαίσιο για την επαναλειτουργία της δια ζώσης εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες. Επαναλαμβάνω όμως ότι η επιτυχία του εγχειρήματος θα κριθεί από το αν η εκπαιδευτική κοινότητα, οι φοιτητές, οι μαθητές και οι γονείς τους, ανταποκριθούν εν συνόλω στα μέτρα και στα πρωτόκολλα  των ειδικών. Με άμεσα διαθέσιμα ασφαλή εμβόλια και με μέτρα καθημερινής προστασίας μπορούμε να προσφέρουμε στη νεολαία μας το μέγιστο δώρο: Τη μόρφωση, τους φίλους τους, τη ζωή τους στην πληρότητά της. Στους δύσκολους καιρούς που ζούμε είμαστε υποχρεωμένοι να διαλέξουμε το σωστό.

Για να κερδίσουμε το στοίχημα για μια ανοιχτή και διά ζώσης εκπαιδευτική διαδικασία  θα χρειαστεί υπομονή, συνεργασία και προθυμία. Η Κυβέρνηση θα βοηθήσει με όλες τις δυνάμεις της στην κατεύθυνση αυτή.

Η Ελλάδα πρωτεργάτης στην προστασία της φύσης

Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης -κατά τη συμμετοχή του στο Παγκόσμιο Συνέδριο της Διεθνούς Ένωσης για την Διατήρηση της Φύσης, στη Μασσαλία- αφού υιοθέτησε το Σχέδιο Δράσης  για τη Μεσόγειο, που παρουσιάστηκε από τη Γαλλική Κυβέρνηση, ανέλαβε γενναίες και φιλόδοξες δεσμεύσεις. Έξι δεσμεύσεις για την προστασία του θαλάσσιου χώρου και άλλη μια που συνοψίζεται στη φράση «να γίνουμε πρωτεργάτες στην πλήρη εφαρμογή της νομοθεσίας της Ε.Ε. για την προστασία της φύσης».

Οι δεσμεύσεις αυτές για την προστασία της θαλάσσιας βιοποικιλότητας σηματοδοτούν τη μετάβαση της χώρας μας στη «γαλάζια οικονομία» και έρχονται να συμπληρώσουν τις σημαντικές κυβερνητικές πολιτικές για την απολιγνιτοποίηση, τη στροφή στις ΑΠΕ, την ηλεκτρική διασύνδεση των νησιών και την ηλεκτροκίνηση. Πολιτικές που αφορούν στην πράσινη μετάβαση και αποτελούν ένα από τους  βασικούς  πυλώνες του σχεδίου ανάταξης «Ελλάδα 2.0».

Θετικό έργο

Πέρα  από τις στενές διαστάσεις της επικαιρότητας υπάρχει και το συνολικό έργο της Κυβέρνησης που βρίσκεται σε εξέλιξη. Υπάρχει μια ζώσα κοινωνία που ενδιαφέρεται για το ουσιαστικό και όχι τόσο για το εντυπωσιακό. Ως Κυβέρνηση καθημερινά κερδίζουμε μάχες, μικρές και μεγάλες, που αποβλέπουν στην ενδυνάμωση της κοινωνίας και την ευημερία των πολιτών. Η αρχή μας είναι ότι χωρίς σχέδιο τίποτα δεν αρχίζει και χωρίς δουλειά τίποτα δεν τελειώνει. Η Κυβέρνησή μας δεν ανήκει σε αυτές που εξαγγέλλουν απλώς, αλλά σε αυτές που πραγματώνουν όσα εξαγγέλλουν. Για αυτό θα σας παρουσιάζω, σε τακτική βάση, το κυβερνητικό έργο που συμβάλλει στην προκοπή της Πατρίδας και των ανθρώπων της.

-Στο τομέα της Παιδείας εκτός από τις περίπου 8.100 θέσεις σε Δημόσια Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας, που διατέθηκαν μέσω του παράλληλου μηχανογραφικού δελτίου, διατίθενται επιπλέον 20.000 θέσεις. Οι εγγραφές όσων πέτυχαν την εισαγωγή τους στα Δημόσια ΙΕΚ μέσω παράλληλου μηχανογραφικού ξεκίνησαν ήδη από τις 2 Σεπτεμβρίου και συνεχίζονται έως τις 10 του μηνός. Στόχος της Κυβέρνησης είναι να προσφέρει στις νέες και τους νέους μια σύγχρονη Επαγγελματική Κατάρτιση, σε πεδία που ανταποκρίνονται στα ενδιαφέροντά τους, που καλλιεργούν τις κλίσεις και τις δεξιότητές τους, που μπορούν τελικά να τους προσφέρουν προοπτικές σε επαγγέλματα με ζήτηση.

-Εξετάστηκαν και ολοκληρώθηκαν εντός του Αυγούστου  2021  οι προεγκρίσεις των Τευχών Δημοπράτησης τριών σημαντικών σιδηροδρομικών έργων του ΕΣΠΑ 2014-2020 συνολικού προϋπολογισμού ύψους 374 εκατ. ευρώ από το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων. Παράλληλα, προέβη στην προετοιμασία των Τευχών Δημοπράτησης ενός ακόμη έργου σε  συνεργασία με την ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε., δικαιούχο του συγκεκριμένου έργου, το οποίο προγραμματίζεται να ενταχθεί στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη. Με τις παραπάνω ενέργειες κατέστη δυνατή η έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας των 4 σιδηροδρομικών έργων, με την αποστολή των δημοσιεύσεων των προκηρύξεών τους στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

-Σημειώθηκε  μείωση των εκκρεμών συνταξιοδοτικών αιτημάτων για 9ο συνεχή μήνα και παρά την αύξηση των νέων αιτήσεων συνταξιοδότησης. Συγκεκριμένα, τον Ιούνιο ολοκληρώθηκαν 18.753 αιτήματα συνταξιοδότησης συγκριτικά με 12.170 τον Ιούνιο του 2020 και 9.536 τον αντίστοιχο μήνα του 2019.

-Σημαντικό επίσης είναι το γεγονός ότι -σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Eurostat- τον Ιούλιο, η ανεργία στην χώρα μας μειώθηκε στο 14,6% τον έναντι 16,8% τον Ιούλιο του 2020.

-Την ίδια στιγμή, νέα ψήφο εμπιστοσύνης στην πολιτική της Κυβέρνησης, την οικονομία και τις προοπτικές της χώρας έδωσαν οι αγορές κατά την πρόσφατη ταυτόχρονη έκδοση 5ετούς και 30ετούς ομολόγου. Η έκδοση του 5ετούς ομολόγου έγινε με σχεδόν μηδενικό επιτόκιο 0,020%, που αποτελεί νέο ιστορικό χαμηλό και αυτή του 30ετούς ομολόγου με επιτόκιο 1,675% χαμηλότερο από την έκδοση του Μαρτίου.

Σημειώνεται σχετικά ότι από τον Ιούλιο του 2019, που συγκροτήθηκε η Κυβέρνηση, μέχρι σήμερα, η Ελλάδα έχει αντλήσει συνολικά  30 δισ. ευρώ από τις αγορές, εκ των οποίων τα 23,5 δισ. ευρώ κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

-Μέσα  σε 15 ημέρες από την έναρξη λειτουργίας της πλατφόρμας για Κρατική Αρωγή στις πυρόπληκτες περιοχές (arogi.gov.gr), έχουν διατεθεί συνολικά 21,499 εκατ. ευρώ στους πρώτους 4.270 πολίτες, που υπέβαλαν τις αιτήσεις τους.

Ευχαριστώ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

Γ. ΕΥΓΕΝΙΔΗΣ: Να έρθω στο σκέλος του κορονοϊού, να ρωτήσω εάν έχει η Κυβέρνηση μια συνολική εικόνα, πόσοι υγειονομικοί αυτή τη στιγμή είναι σε αναστολή, σε πόσους έχουν επιδοθεί φύλλα αναστολής; Και επίσης, εάν ισχύει αυτό το οποίο προανήγγειλε η κυρία Γκάγκα το Σάββατο το πρωί, μιλώντας σε τηλεοπτικό σταθμό, όσον αφορά τα πρωτόκολλα για τα σχολεία, ότι μπορεί ακόμα να κλείσουν και σχολεία και τη φετινή σχολική χρονιά.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Σε ό,τι αφορά τον αριθμό των υγειονομικών τα νούμερα είναι δυναμικά. Είναι κάτω από αυτά που υπολόγιζε ή φοβόταν κανείς, μέρες πριν την εφαρμογή του μέτρου. Καταβάλλονται όλες οι προσπάθειες για να είναι απολύτως διαχειρίσιμη η κατάσταση. Ψηφίστηκε και τροπολογία την Παρασκευή στη Βουλή, για να έχουμε όσο το δυνατόν λιγότερες αρρυθμίες. Εξακολουθούν να εμβολιάζονται οι υγειονομικοί και νομίζω ότι και η  τροπολογία που θα κατατεθεί αύριο Τρίτη, θ’ αποτελέσει ένα ερέθισμα και για άλλους υγειονομικούς ν’ αξιοποιήσουν την ευκαιρία αυτή, έτσι ώστε, ο αριθμός των μη εμβολιασμένων να πέσει ακόμα πιο κάτω.

Η κυρία Γκάγκα νομίζω ότι διευκρίνισε πως θ’ ακολουθηθούν τα πρωτόκολλα, τα οποία έχουν καταρτιστεί σε συνεργασία των ειδικών και του Υπουργείου Παιδείας. Αυτά είναι που θα ισχύσουν έτσι ώστε να έχουμε μία ασφαλή και διαρκείας δια ζώσης εκπαίδευση σε όλες τις βαθμίδες της.

ΑΜ. ΚΑΤΖΟΥ: Θέλω να σας ρωτήσω, σ’ αυτό το κύμα της ακρίβειας, που φαίνεται ότι πια χτυπά και το καλάθι της νοικοκυράς, ποιος είναι ο σχεδιασμός της Κυβέρνησης; Ποια είναι τα μέτρα που έχετε επιλέξει να θέσετε σε εφαρμογή; Και τι απαντάτε στο ΣΥΡΙΖΑ, που σας κατηγορεί ότι είστε απλοί θεατές όλης αυτής της κατάστασης και της ακρίβειας της αγοράς;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πριν απ’ όλα, εκείνο που πρέπει να κάνει κανείς είναι να προσδιορίσει σωστά το πρόβλημα. Ο σωστός προσδιορισμός του προβλήματος είναι η απαραίτητη προϋπόθεση για την ουσιαστική αντιμετώπισή του. Τι έχουμε εδώ; Έχουμε κάποιες αυξητικές τιμές των αγαθών παγκοσμίως. Αυτό αποτελεί, χωρίς αμφιβολία, μια δυσάρεστη, αλλά αναμενόμενη εξέλιξη. Γιατί είναι αναμενόμενη εξέλιξη; Γιατί η αντιμετώπιση της πανδημίας, τόσο στο καθαρά υγειονομικό της σκέλος, όσο και στο κοινωνικό της σκέλος, απαίτησε και οδήγησε στην εκτύπωση χρήματος από τις τράπεζες παγκοσμίως. Αυτό, λοιπόν, ήταν αναμενόμενο ότι θα δημιουργήσει αυτά τα κύματα ανατιμήσεων. Είναι αναμενόμενο ότι τώρα που βγαίνουμε από τον κύκλο της πανδημίας αυξάνεται η ζήτηση. Η ζήτηση αυξάνεται με πολύ πιο γρήγορο ρυθμό απ’ ό,τι η προσφορά. Δεν αυξάνονται με τον ίδιο τρόπο, εξαιτίας του γεγονότος ότι οι υγειονομικοί περιορισμοί περιορίζουν ακόμα την προσφορά στο να φτάσει στα επίπεδα να ικανοποιήσει τη ζήτηση. Όλα αυτά δημιουργούν τις συνθήκες ανατιμήσεων, που δεν είναι ελληνικό, αλλά παγκόσμιο φαινόμενο. Η Κυβέρνηση το παρακολουθεί. Και μας ανησυχεί και νοιαζόμαστε για τις επιπτώσεις, που θα έχουν οι ανατιμήσεις στα νοικοκυριά, στην οικιακή οικονομία, στις επιχειρήσεις, στην τσέπη της κάθε Ελληνίδας και του κάθε Έλληνα.

Από κει και πέρα, με τις πολιτικές που εφαρμόσαμε όλο το προηγούμενο διάστημα -και με τις πολιτικές που εφαρμόζουμε από εδώ και στο εξής- έχουμε στόχο να είναι θωρακισμένη η ελληνική οικονομία, ούτως ώστε, σ’ αυτή τη μεταβατική περίοδο, οι ανατιμήσεις να έχουν το μικρότερο δυνατό αποτύπωμα στην τσέπη της Ελληνίδας και του Έλληνα, του ελληνικού νοικοκυριού. Τι έγινε το προηγούμενο διάστημα; Στηρίξαμε την ελληνική οικονομία. Αποτέλεσμα αυτής της στήριξης είναι να έχουμε  πτώση στην ανεργία -για την οποία σας μίλησα και προηγουμένως- και μεγάλη αύξηση των καταθέσεων από νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Εφαρμόσαμε όλο το προηγούμενο διάστημα πολιτικές μείωσης των φόρων και των ασφαλιστικών εισφορών, έτσι ώστε να αυξηθεί έμμεσα το εισόδημα, να είναι περισσότερα τα χρήματα που μένουν στο τέλος κάθε μήνα στην τσέπη κάθε Ελληνίδας και κάθε Έλληνα. Η οικονομία θα συνεχίσει ν’ αναπτύσσεται με αυτούς τους γρήγορους ρυθμούς. Η έξοδος από την ύφεση, η επιστροφή στην ανάπτυξη, η γρήγορη ανάπτυξη, δημιουργεί ταυτόχρονα και κύμα ανατιμήσεων, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά παντού.

Από την άλλη πλευρά, εκείνο που επίσης θα κάνει η Κυβέρνηση, είναι ν’ αξιοποιήσει όλα τα εργαλεία που έχει στη διάθεσή της, που δημιούργησε αυτή την περίοδο. Εργαλεία εποπτείας της αγοράς, έτσι ώστε να μην εργαλειοποιηθεί αυτή η παγκόσμια τάση που υπάρχει και να μην αποκτήσουν  οι όποιες ανατιμήσεις μόνιμο χαρακτήρα. Είναι άλλο πράγμα να υποστούμε κι εμείς τις συνέπειες αυτού του κύματος που έρχεται απ’ έξω. Με βάση τις ευρύτερες πολιτικές που έχουμε ενίσχυσης του εισοδήματος, των παραπάνω θέσεων απασχόλησης, θα μπορέσει ο Έλληνας να το αντιμετωπίσει καλύτερα. Είναι άλλο πράγμα να βρεθούμε αντιμέτωποι με φαινόμενα αισχροκέρδειας. Εκεί η ελληνική Πολιτεία έχει τα θεσμικά εργαλεία ν’ ασκήσει όλα τα μέτρα και τα μέσα που μπορεί, προκειμένου να μην παρατηρηθούν τέτοιου είδους φαινόμενα.

Από την άλλη πλευρά, σε ό,τι αφορά ειδικότερες τομείς, όπως για παράδειγμα η ενέργεια -που εκτός απ’ όσα σας περιέγραψα, η αύξηση των τιμών παγκοσμίως συνδέεται και με τις υποχρεώσεις προσαρμογής στην ανάγκη αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής- η Κυβέρνηση, ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, γνωρίζει καλά και παρακολουθεί πολύ στενά το φαινόμενο. Θα υπάρξουν ανακοινώσεις, ειδικά γι’ αυτή τον τομέα, στην ομιλία του Πρωθυπουργού στη Διεθνή Έκθεση της Θεσσαλονίκης. Προφανώς και το παρακολουθούμε, προφανώς και μας ανησυχεί. Οι ρυθμοί ανάπτυξης της χώρας, η πολιτική έμμεσης και άμεσης ενίσχυσης του εισοδήματος, οι θέσεις απασχόλησης, η σωστή εποπτεία της αγοράς είναι  τα μέτρα, που ανθεκτικά και με διάρκεια, θα μπορέσουν να μας οδηγήσουν στο να περάσουμε με ασφάλεια αυτήν τη μεταβατική περίοδο.

ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε να επιστρέψω -αν μου επιτρέπετε- στην πανδημία και να ρωτήσω αν έχετε προβλέψει, βάσει και της αυριανής τροπολογίας, κατά πόσο οι υγειονομικοί -που εκ των υστέρων θα εμβολιάζονται- θα επιστρέφουν στις ίδιες θέσεις από τις οποίες πήραν την αναστολή. Σας ρωτώ γιατί είχαμε και την πρόβλεψη του κ. Σκέρτσου την προηγούμενη εβδομάδα, που προειδοποιούσε εμμέσως πλην σαφώς ότι όσοι εκ των υστέρων εμβολιάζονται θα κατευθύνονται σε άλλες θέσεις εντός του Συστήματος Υγείας.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Είναι αυτονόητο ότι όσο πιο γρήγορα γίνεται αυτό -δεδομένου ότι δεν θα έχουν αμέσως αναπληρωθεί οι θέσεις- με μεγαλύτερη ασφάλεια μπορεί να υποθέσεις κανείς ότι θα επιστρέψει στα καθήκοντα που ασκούσε πριν το διάστημα της αναστολής.

ΣΠ. ΓΚΟΥΤΖΑΝΗΣ: Για το θέμα της τοποθέτησης του Υπουργού, του κ. Στυλιανίδη. Την περασμένη εβδομάδα η Κυβέρνηση είχε επιλέξει τον κ. Ευάγγελο Αποστολάκη, πρώην Υπουργό Εθνικής Άμυνας της Κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ και απόστρατο στρατιωτικό. Μια εβδομάδα μετά πηγαίνει στον κ. Στυλιανίδη, που είναι ένας πολίτης της Κύπρου. Βλέπουμε μια διαφορά. Τι οδήγησε τη Κυβέρνηση από τη μία επιλογή στην άλλη, που είναι μάλλον διαμετρικά αντίθετες;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αμετακίνητη απόφαση του Πρωθυπουργού είναι κατ’ αρχήν να αναβαθμιστεί η δομή, θεσμικά, αντιμετώπισης των συνεπειών της κλιματικής κρίσης και να καλυφθούν οι απαιτήσεις της Πολιτικής Προστασίας. Άρα η ίδρυση του Υπουργείου. Ο κ. Στυλιανίδης δεν είναι απλά ένας άνθρωπος, που μπορεί να χαρακτηριστεί ο κατάλληλος άνθρωπος στην κατάλληλη θέση. Είναι, ίσως, ο πιο ικανός Ευρωπαίος πολιτικός για να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις αυτού του πεδίου. Το έχει δοκιμάσει, άλλωστε, και το έχει αποδείξει με τη θητεία του ως αρμόδιος Επίτροπος στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή το προηγούμενο διάστημα με εμβληματικές πρωτοβουλίες. Θα σας θυμίσω την πρωτοβουλία rescEU. Ήταν ο αρχιτέκτονας της πρωτοβουλίας rescEU, που αποτελεί ίσως την πιο ουσιαστική παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην πολιτική προστασία. Αποδείχθηκε η χρησιμότητά της και στις πρόσφατες πυρκαγιές. Ήταν ο εμπνευστής αρκετών επιχειρησιακών προγραμμάτων, που είχαν ως αποτέλεσμα την ανασυγκρότηση περιοχών, που αντιμετώπιζαν προβλήματα από διάφορες κρίσεις.

Είναι ένας άνθρωπος με πολύ μεγάλες διασυνδέσεις διεθνούς κύρους, παγκόσμιας αναγνώρισης. Είναι ένας Έλληνας της Κύπρου. Είναι ένας πολίτης του ευρύτερου Ελληνισμού. Είναι ένας άνθρωπος με έντονα πολιτικά χαρακτηριστικά. Έχει υπηρετήσει την κυπριακή Κεντροδεξιά, ως εκπρόσωπος Τύπου του Γλαύκου Κληρίδη και του Νίκου Αναστασιάδη. Υπήρξε εκλεγμένος βουλευτής του Κυπριακού και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Είναι ένας άνθρωπος, που η εμπειρία του, τα χαρακτηριστικά του, οι σχέσεις που έχει, αποτελούν την καλύτερη εγγύηση ότι μπορεί να βοηθήσει -όπως απαιτείται και όπως πρέπει- για την αντιμετώπιση των συνεπειών της κλιματικής κρίσης και την πολιτική προστασία. Συνεργαζόμενος, φυσικά, με έναν ικανότατο αξιωματικό, τον Πτέραρχο κ. Τουρνά, ο οποίος έχει τεράστια επιχειρησιακή και διοικητική εμπειρία, κυρίως στην αξιοποίηση των εναέριων μέσων, πράγμα που αντιλαμβάνεται κανείς πόσο κρίσιμο είναι στο πεδίο του ρόλου, που θα κληθεί να υπηρετήσει στο Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας.

Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ:  Αν μου επιτρέπετε να επιστρέψω στην ακρίβεια. Στα εργαλεία που σκέφτεται να χρησιμοποιήσει η Κυβέρνηση, για να αντιμετωπίσει αυτό το αναμενόμενο κύμα, υπάρχει σκέψη για μείωση του Φ.Π.Α. σε ορισμένες κατηγορίες προϊόντων; Και αν ναι, γνωρίζετε σε ποίες;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Έχουμε, ήδη, προβεί σε μειώσεις Φ.Π.Α. σε αρκετές κατηγορίες, οι οποίες θα παραμείνουν και το επόμενο διάστημα. Το Σάββατο στη Θεσσαλονίκη, συνολικά ο Πρωθυπουργός θα τοποθετηθεί για τα ζητήματα αυτά.

ΣΤ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΥ: Θέλω να επιμείνω στην ερώτηση του συναδέλφου, του κ. Γκουτζάνη. Όντως το βιογραφικό του κ. Στυλιανίδη απαντά και κουμπώνει πολύ καλύτερα από αυτό του κ. Αποστολάκη στη θέση για την Πολιτική Προστασία. Ένας Αρχηγός Ενόπλων Δυνάμεων δεν ξέρω πώς μπορεί να διαχειριστεί, για παράδειγμα, τα θέματα της πανδημίας, τα οποία διαχειρίζεται η Πολιτική Προστασία, της ιχνηλάτησης. Γιατί δεν ήταν εξαρχής η επιλογή του Πρωθυπουργού; Γιατί χρειάστηκε να πάμε στην επιλογή του κ. Αποστολάκη, που είχε διάφορους αστερίσκους, αν μου επιτρέπεται, με τον Πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ, τον κ. Τσίπρα, μία εβδομάδα πριν γίνουν οι ανακοινώσεις να ρίχνει κάποιες προειδοποιητικές δημόσιες «μπαλωθιές», να το πω έτσι, στην Προ-Ημερησίας να λέει ότι «ακούω ότι ψάχνετε έναν άνθρωπο από τον δικό μου χώρο»; Είχαμε δημοσιεύματα μέσα στο Σαββατοκύριακο σε φιλικά Μ.Μ.Ε. και πολύ εγνωσμένου κύρους δημοσιογράφους, που γνωρίζουμε, ότι προφανώς οι διασυνδέσεις τους στον ΣΥΡΙΖΑ δεν εξαντλούνται σε κάποιου χαμηλού βεληνεκούς στελέχη, που έλεγαν ευθέως, αποκάλυπταν την αρχική κρούση του Πρωθυπουργού.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Τα περιστατικά με το τι προηγήθηκε είναι γνωστά κι ο κύκλος αυτός έχει κλείσει οριστικά. Όλοι  έχουμε βγάλει τα συμπεράσματά μας. Και νομίζω ότι το ουσιαστικό και το κρίσιμο είναι ότι ο Πρωθυπουργός έκανε μια επιλογή, την καλύτερη επιλογή που θα μπορούσε να υπάρξει. Μια επιλογή μέσω της οποίας η διαχείριση των κρίσεων, η αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης και η πολιτική προστασία στη χώρα μας, αλλάζει επίπεδο ακόμη περισσότερο. Πάμε πολλά βήματα μπροστά από τη σπουδαία δουλειά που είχε γίνει ως τώρα. Και η φιλοδοξία μας είναι να έχουμε την καλύτερη πολιτική προστασία, την καλύτερη πολιτική αντιμετώπισης κρίσεων στην Ευρώπη. Θα το πετύχουμε με την πολιτική ηγεσία συνολικά, το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, αξιοποιώντας την εμπειρία και τα χαρακτηριστικά τους. Και είναι σημαντικό, νομίζω, να αναδειχθεί ότι η αξιοπιστία της Κυβέρνησης, η σοβαρότητα με την οποία ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, προσωπικά, αντιμετωπίζει αυτούς τους πολύ κρίσιμους και ιδιαίτερους τομείς της κυβερνητικής δράσης, όπως είναι η αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης και της πολιτικής προστασίας, η προσωπικότητα του Κυριάκου Μητσοτάκη, αποτελούν εγγύηση, έτσι ώστε πρόσωπα με τα χαρακτηριστικά του κ. Στυλιανίδη και του κ. Τουρνά, να ανταποκρίνονται θετικά στο κάλεσμα καθήκοντος που τους απηύθυνε. Η πολιτική ηγεσία, το Υπουργείο, η Κυβέρνηση συνολικά θα δουλέψει πολύ σκληρά για να ανταπεξέλθουμε και στις απαιτήσεις του πεδίου και στις προσδοκίες των Ελλήνων πολιτών, στο συγκεκριμένο θέμα.

Γ. ΜΠΑΣΚΑΚΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, στις αρχικές ανακοινώσεις, που αφορούσαν τον κ. Αποστολάκη, δεν υπήρχε θέση Υφυπουργού. Γιατί κρίθηκε ότι ο κ. Αποστολάκης θα μπορούσε να διαχειριστεί το χαρτοφυλάκιο μόνος του, ενώ στην περίπτωση του κ. Στυλιανίδη κρίθηκε ότι χρειάζεται Υφυπουργός;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Έχουμε μια πολιτική ηγεσία η οποία συγκεντρώνει όλα τα χαρακτηριστικά, προκειμένου να αντιμετωπίσει με πολύ μεγάλη επιτυχία τις προκλήσεις του πεδίου.

Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, είπατε στην αρχή της τοποθέτησής σας ότι η πανδημία δεν προβλέπεται να υποχωρήσει τους επόμενους μήνες. Τα σχολεία υπάρχει κίνδυνος να ανοίξουν, δηλαδή, τη Δευτέρα, 13 του μήνα, και να ξανακλείσουν σχεδόν αμέσως, όπως συνέβη πέρσι, που άνοιξαν μία εβδομάδα μετά την αρχική εξαγγελθείσα ημερομηνία και έκλεισαν τέλη Οκτωβρίου-αρχές Νοεμβρίου;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η κατάσταση δεν είναι η ίδια με πέρυσι. Σε σχέση με πέρυσι υπάρχει η πολύ μεγάλη διαφορά ότι έχουμε το εμβόλιο και έχουμε και πολύ υψηλά ποσοστά εμβολιασμού στους εκπαιδευτικούς, τα οποία θέλουμε να αυξηθούν ακόμη περισσότερο. Η πρόθεσή μας, η βούλησή μας, η προσπάθειά μας θα είναι η δια ζώσης εκπαίδευση να ξεκινήσει από την αρχή και να τελειώσει με το τέλος της σχολικής χρονιάς στα σχολεία και της ακαδημαϊκής χρονιάς στα Πανεπιστήμια. Γι’ αυτό δουλεύουμε σε συνεργασία με τους ειδικούς πολύ στενά. Γι’ αυτό υπάρχουν τα συγκεκριμένα πρωτόκολλα, τα οποία έχουν εκπονηθεί. Προς αυτή την κατεύθυνση θα κινηθούμε, ζητώντας τη συνεργασία των εκπαιδευτικών, των οικογενειών των μαθητών, των ίδιων των μαθητών, κάνοντας ό,τι πρέπει για να εξασφαλίσουμε ότι τα παιδιά θα είναι στα θρανία, στο σχολείο, στα προαύλια μαζί με τους δασκάλους, τις δασκάλες, τις φίλες και τους φίλους τους.

ΓΡ. ΤΖΙΟΒΑΡΑΣ: Το θέμα της υποχρεωτικότητας των εμβολιασμών έχει κλείσει ως προς τις κατηγορίες που θα αντιμετωπίζουν προβλήματα εφόσον δεν εμβολιάζονται; Δηλαδή, αναφέρομαι στους ένστολους, για τους οποίους λένε πολλοί ότι πρέπει να ενταχθούν σε αυτή την κατηγορία, τους εκπαιδευτικούς και άλλες κατηγορίες. Έχουμε κάτι νεότερο επ’ αυτού;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν έχουμε τίποτα νεότερο. Η υποχρεωτικότητα είναι μια επιλογή που εξακολουθούμε να την έχουμε. Ανάλογα με τα μεγέθη εξέλιξης του κορονοϊού και ανάλογα, κυρίως, με τον ρυθμό αύξησης των εμβολιασμών και αν παρατηρούνται προβλήματα, τα οποία επιβάλλουν κάποια διαφορετική προσέγγιση και τακτική προς την κατεύθυνση αυτή, η Κυβέρνηση έχει την επιλογή της επέκτασης της υποχρεωτικότητας και ανάλογα θα συμπεριφερθεί.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας Γιάννης Καλιάνος έκανε μια ανάρτηση που προκάλεσε πολλές αντιδράσεις, στην οποία πήρε θέση κατά μιας ανήλικης καταγγέλλουσας για βιασμό. Επαρκεί το γεγονός ότι κατέβασε την ανάρτησή του και έκανε νέα διευκρινιστική ανάρτηση; Υπενθυμίζω ότι ο ΣΥΡΙΖΑ υποστηρίζει ότι θα έπρεπε να έχει διαγραφεί.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ο κ. Καλιάνος αντιλήφθηκε ο ίδιος το λάθος του και τους άστοχους συνειρμούς που προκάλεσε η πρώτη του ανάρτηση και επανόρθωσε ο ίδιος.

Σ. ΦΑΣΟΥΛΑΚΗ: Πρώτη του Οκτώβρη ανοίγουν και τα Πανεπιστήμια και φαίνεται ότι η ηλικιακή ομάδα των φοιτητών, δηλαδή 18 έως 24 ετών, δεν είναι εμβολιασμένη όσο θα έπρεπε για να μπορέσουν να ανοίξουν με ασφάλεια τα Πανεπιστήμια. Φοβάστε τυχόν φασαρίες έξω από τις πανεπιστημιακές σχολές στα προαύλια; Και ποιος θα ελέγχει τα πιστοποιητικά των φοιτητών ή τα rapid tests;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η δική μας απόφαση είναι, όπως σας είπα προηγουμένως, η δια ζώσης εκπαίδευση να ισχύσει σε όλες τις βαθμίδες. Αυτό περιλαμβάνει και τα Πανεπιστήμια. Περιλαμβάνει και τους φοιτητές και τις φοιτήτριες. Είναι γνωστά τα μέτρα που έχουν ανακοινωθεί και τα πρωτόκολλα που υπάρχουν. Και εκεί παρατηρούμε ότι βαίνει θετικά ο εμβολιασμός. Το επόμενο διάστημα, είμαι σίγουρος ότι οι Πρυτανικές Αρχές, οι οποίες φαντάζομαι ότι και εκείνες θα θέλουν τα μαθήματα, οι εξετάσεις, να γίνονται δια ζώσης, να αναλάβουν και από τη δική τους πλευρά πρωτοβουλίες, για να δουν πώς θα εξασφαλίσουν την τήρηση των μέτρων, στο βαθμό που κάθε Πανεπιστήμιο έχει τα δικά του χαρακτηριστικά, για να μην παρατηρηθούν τα προβλήματα που είπαμε και προηγουμένως.

Δεν είναι ίδια η κατάσταση σε όλα τα Πανεπιστήμια. Υπάρχουν οι μεγαλύτεροι χώροι, υπάρχουν οι μικρότεροι χώροι. Υπάρχει μια ευελιξία να διαμορφωθούν τα προγράμματα με τέτοιο τρόπο, έτσι ώστε να έχουμε τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα. Υπάρχει το πλαίσιο, υπάρχουν οι συστάσεις των ειδικών, υπάρχουν και τα ίδια τα Πανεπιστήμια, οι Πρυτάνεις τους, τα όργανα που διοικούν τις σχολές, που είμαι βέβαιος ότι θα αναπτύξουν όποια μέριμνα χρειάζεται, προκειμένου να μην κλείσουν οι σχολές, να μην αναγκαστούν οι φοιτητές να παρακολουθήσουν μια ακόμη χρονιά από απόσταση μέσα από την τηλεκπαίδευση και να μην προκληθεί και οποιαδήποτε σύγχυση στις οικογένειες. Γιατί, πέρα από αυτό, υπάρχει και η διάσταση που μας θέτουν πάρα πολλοί γονείς σε ολόκληρη την Ελλάδα: «Να ενοικιάσουμε σπίτι, θα γίνει κανονικά η χρονιά»; Η απάντηση της Κυβέρνησης είναι ότι εμείς έχουμε κάνει ό,τι περνά από το χέρι μας, έτσι ώστε να ξεκινήσει και να εξελιχθεί ομαλά η διαδικασία της εκπαίδευσης στα Πανεπιστήμια δια ζώσης.

Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Η Πανεπιστημιακή Αστυνομία θα υπάρχει το Φθινόπωρο στα Πανεπιστήμια ή πάει πίσω;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όπως γνωρίζετε, η λειτουργία της Πανεπιστημιακής Αστυνομίας διέπεται από συγκεκριμένες διατάξεις. Όταν ολοκληρωθεί η εκπαίδευση που απαιτείται, όταν ολοκληρωθούν όλες οι τυπικές διαδικασίες που υπάρχουν για την πρόσληψη των ανθρώπων που θα τη στελεχώσουν και όταν εκπαιδευτούν επαρκώς, όπως πρέπει για να είναι χρήσιμη και αποτελεσματική στον λόγο για τον οποία ιδρύθηκε και θα κληθεί να εκτελέσει. Αντιλαμβάνονται όλοι την ιδιαιτερότητα που υπάρχει και την πολύ καλή εκπαίδευση που πρέπει να έχουν σε διάφορες πτυχές όσοι άνθρωποι κληθούν να εκτελέσουν αυτό τον ρόλο, θα κάνει τη δουλειά για την οποία ιδρύθηκε.

Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Με αφορμή την υπόθεση που ξέσπασε στον Παλαμά Καρδίτσας, σχεδιάζει η Κυβέρνηση να επεκτείνει τους ελέγχους και σε άλλες υγειονομικές Περιφέρειες; Και αν σας ανησυχεί ότι ενδεχομένως να υπάρχουν και περιστατικά πλαστών βεβαιώσεων.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όλες οι καταγγελίες διερευνώνται. Στο συγκεκριμένο περιστατικό, στη συγκεκριμένη περιοχή που μου είπατε, βρίσκεται σε εξέλιξη Ε.Δ.Ε.. Όπου υπάρχουν καταγγελίες ή προκύπτουν περίεργα στοιχεία, προφανώς θα γίνεται και ο απαραίτητος έλεγχος.

Γ. ΕΥΓΕΝΙΔΗΣ: Αυτό που ρώτησε η κυρία Σκιτζή για τον Παλαμά. Θα φέρει η Κυβέρνηση διάταξη για την αυστηριοποίηση των ποινών για όσους γιατρούς και υγειονομικούς εμπλέκονται σε τέτοιου είδους περιπτώσεις, ενδεχομένως και κυκλώματα;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Εξετάζεται. Θα έχω περισσότερα να σας πω σε επόμενη ενημέρωση.

Σ. ΡΙΣΤΟΦΣΚΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, θα σας πάω σε ένα άλλο θέμα που έχουμε ρωτήσει πολλές φορές εδώ, για τα μνημόνια με τη Βόρεια Μακεδονία. Αν υπάρχει κάτι νεότερο, με το γεγονός ότι ο κ. Δένδιας, όταν ήταν στα Σκόπια την προηγούμενη εβδομάδα, αυτό ήταν ένα από τα θέματα στην ατζέντα των συζητήσεων.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Στον κατάλληλο χρόνο, το επόμενο διάστημα θα γίνει και αυτό.

ΣΠ. ΓΚΟΥΤΖΑΝΗΣ: Δηλαδή, θα έρθουν προς ψήφιση;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Είπα, στον κατάλληλο χρόνο, το επόμενο διάστημα θα γίνει και αυτό.

ΣΠ. ΓΚΟΥΤΖΑΝΗΣ: Αν κατάλαβα καλά για την ακρίβεια, όταν είχαμε την πανδημία, μείωσαν την παραγωγή οι επιχειρήσεις, αλλά κράτησαν σταθερές τις τιμές. Δεν τις μείωσαν, παρότι μειώθηκε η ζήτηση, αν και ενισχύθηκαν από τον κρατικό τομέα και στην Ελλάδα και διεθνώς. Τώρα που ξαναυξάνεται η ζήτηση ανεβαίνουν οι τιμές. Μήπως κάτι δεν πάει καλά με τη λειτουργία της αγοράς και μήπως θα πρέπει να δει το Κράτος τα εργαλεία του για να περιορίσει την αισχροκέρδεια;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν μιλάμε για την ελληνική αγορά, μιλάμε για την παγκόσμια αγορά.

ΣΠ. ΓΚΟΥΤΖΑΝΗΣ: Και τις δύο.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η Κυβέρνησή μας μπορεί να κάνει πολλά πράγματα, δεν μπορεί όμως  να ρυθμίσει τη λειτουργία της παγκόσμιας αγοράς. Σε αυτό νομίζω ότι συμφωνούμε όλοι. Από εκεί και πέρα, η πραγματικότητα είναι ότι αυτό το κύμα ανατιμήσεων που ακολουθεί την περίοδο ύφεσης μέσα στην πανδημία παγκοσμίως, είναι ένα κύμα που δημιουργεί αυξήσεις σε μια σειρά από αγαθά, που αναμένουμε να περάσουν και στην ελληνική οικονομία. Σας θυμίζω ότι τον Αύγουστο ο πληθωρισμός ήταν στο 1,3%-1,4%, αυτής της τάξης μεγέθους νομίζω στην ελληνική οικονομία. Από εκεί και πέρα, τρεις είναι οι βασικοί πυλώνες αντιμετώπισης της κατάστασης αυτής για όσο διαρκέσει.

Πρώτα απ’ όλα, η συνέχιση μιας πολιτικής, η οποία και το προηγούμενο διάστημα, αλλά και από εδώ και πέρα ενισχύει άμεσα ή έμμεσα το εισόδημα των πολιτών. Μιας πολιτικής που δημιουργεί θέσεις απασχόλησης, έτσι ώστε περισσότερος κόσμος να βρίσκει δουλειά και να έχει εισόδημα, γιατί και αυτό είναι πολύ βασικό. Δεύτερον, μια πολιτική εποπτείας της αγοράς, έτσι ώστε όσοι επιχειρήσουν να εργαλειοποιήσουν την κατάσταση αυτή ή να της προσδώσουν πιο μόνιμα χαρακτηριστικά από αυτά που φαντάζεται κανείς ότι θα έχει, αναλύοντας και τις παγκόσμιες αγορές, είτε με τακτικές αθέμιτων εμπορικών πρακτικών, είτε με πρακτικές αισχροκέρδειας, εντός ή εκτός εισαγωγικών, να μην βρουν χώρο να εφαρμόσουν αυτού του είδους τις λογικές. Έχουμε πολλά θεσμικά εργαλεία, τα οποία δημιουργήσαμε και κατά τη διάρκεια της τελευταίας διετίας. Και τρίτον, σε τομείς, όπως αυτούς της ενέργειας, που αφορά και νοικοκυριά και επιχειρήσεις, που είναι και πιο σύνθετο ως προς τα χαρακτηριστικά του το θέμα, όπως σας είπα, θα υπάρχουν ανακοινώσεις στην ομιλία του Πρωθυπουργού στη Δ.Ε.Θ..

Δ. ΓΚΑΤΣΙΟΣ: Κύριε Υπουργέ, θα επιμείνω λίγο στην ερώτηση του κ. Τζιοβάρα. Έχουμε ένα δεδομένο: Σύμφωνα με τους ειδικούς, πρέπει να φτάσουμε σε ένα τείχος ανοσίας 80% και άνω, γιατί έχει μπει και στη ζωή μας, είναι δεδομένη, η μετάλλαξη «Δέλτα». Είπατε προηγουμένως ότι η υποχρεωτικότητα είναι επιλογή που εξακολουθούμε να έχουμε. Εξετάζετε, έχετε  στο μικροσκόπιό σας συγκεκριμένες ομάδες, συγκεκριμένες κατηγορίες εργαζομένων στο Δημόσιο. Με βάση αυτά τα δεδομένα, πόσο κοντά ή πόσο μακριά είμαστε από σχετικές ανακοινώσεις; Αφού έχουμε να χτίσουμε κι ένα τείχος ανοσίας μπροστά μας.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν έχω να προσθέσω κάτι παραπάνω. Προς το παρόν μένουμε σε αυτά που ήδη έχουμε πει. Παρακολουθούμε να αυξάνονται οι ρυθμοί των εμβολιασμών. Έχουμε φτάσει από τον Δεκαπενταύγουστο έως τώρα, στους 300.000 ανθρώπους που έχουν κάνει τουλάχιστον τη μία δόση εμβολίου. Έχουμε την επιλογή στο τραπέζι και παρακολουθούμε πώς διαμορφώνεται η κατάσταση για να παρέμβουμε όποτε χρειαστεί, έγκαιρα όπως παρεμβαίνουμε.

Σ. ΦΑΣΟΥΛΑΚΗ: Παραμένει στους σχεδιασμούς της Κυβέρνησης η δημιουργία εμβολιαστικών κέντρων στα Πανεπιστήμια; Είχε ειπωθεί πριν από μερικές εβδομάδες ως σκέψη.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Σε κάθε πολίτη έχουμε φροντίσει να δίνουμε τη δυνατότητα να εμβολιαστεί με όποιο εμβόλιο θέλει, όποτε θέλει και με τρόπο που να μην του δημιουργεί προβλήματα στις μετακινήσεις. Είναι μία επιλογή, η οποία εξετάζεται. Προφανώς θα συζητηθεί και με τις διοικήσεις των Πανεπιστημίων και τις Πρυτανικές Αρχές. Η  Πολιτεία,  το Κράτος, έχει, χωρίς αμφιβολία, τη δυνατότητα να παράσχει αυτή την επιλογή στους φοιτητές, τις φοιτήτριες, στους καθηγητές, τις καθηγήτριες, στο προσωπικό των Πανεπιστημίων. Έχουμε τη δυνατότητα να το κάνουμε. Αν θεωρηθεί ότι είναι ένας πρόσφορος τρόπος, προφανώς και θα γίνει.

Ευχαριστώ πολύ.