Καλό μεσημέρι.

Για την πανδημία και τα μέτρα για τους ανεμβολίαστους

Η επιδημιολογική κατάσταση στη χώρα μας -όπως και στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες- εξακολουθεί να επιδεινώνεται εξαιτίας της εποχικότητας και της ύπαρξης πληθυσμών χωρίς ανοσία. Συνεπακόλουθα, και το Σύστημα Υγείας δέχεται ισχυρή πίεση, παρά την εντυπωσιακή του ενίσχυση τους τελευταίους 18 μήνες.

Τόσο σε ευρωπαϊκό, όσο και σε εθνικό επίπεδο, η αύξηση των κρουσμάτων είναι αντιστρόφως ανάλογη με την εμβολιαστική κάλυψη κάθε περιοχής. Στη χώρα μας, μεγαλύτερη αύξηση κρουσμάτων και νοσηλειών παρατηρείται σε περιοχές της Βόρειας Ελλάδας που έχουν και τη χαμηλότερη εμβολιαστική κάλυψη. Ταυτόχρονα, από τα στοιχεία που δίνουν καθημερινά  τα νοσοκομεία, προκύπτει ότι 9 στους 10 συμπολίτες μας που νοσηλεύονται σε Μ.Ε.Θ. είναι ανεμβολίαστοι. Επιβεβαιώνονται, έτσι, οι έρευνες που έγιναν τόσο στη χώρα μας όσο και στο εξωτερικό και αποδεικνύεται περίτρανα ότι η μόνη ασφαλής και αποτελεσματική άμυνα απέναντι στη φονική επιδημία είναι ο εμβολιασμός.

Μετά την ανακοίνωση των νέων μέτρων για τους ανεμβολίαστους, που τέθηκαν σε εφαρμογή από το περασμένο  Σάββατο και τους εκτεταμένους ελέγχους που διενεργούνται υπάρχει προοδευτική αύξηση στον προγραμματισμό των εμβολιασμών, από ανθρώπους που μέχρι πρότινος ήταν ανεμβολίαστοι. Ενδεικτικά, την εβδομάδα 1-7 Νοεμβρίου υπήρξαν περίπου 149.000 καινούργια ραντεβού. Έστω την έσχατη ώρα, κάποιοι προβαίνουν στην επιλογή υπέρ της ζωής και της δημόσιας υγείας.

Πρέπει να υπενθυμίσω ότι από την περασμένη Παρασκευή είναι διαθέσιμη η πλατφόρμα των ραντεβού για την αναμνηστική δόση του εμβολίου για τα άτομα άνω των 18 ετών (εφόσον έχουν συμπληρωθεί έξι μήνες από την χορήγηση της δεύτερης δόσης), καθώς και η πλατφόρμα για τη δεύτερη δόση για όσους έχουν εμβολιαστεί με το εμβόλιο  της Johnson & Johnson (εφόσον έχουν συμπληρωθεί  δύο μήνες από την πρώτη δόση).

Επειδή τις τελευταίες ημέρες η Αντιπολίτευση έχει επιδοθεί σε μια εκστρατεία υπερβολών, ψεμάτων, αλλά και κατατρομοκράτησης των πολιτών, θα ήθελα να διευκρινίσω κάποια σημεία σε σχέση με την πανδημία. Ο κορονοϊός βρίσκεται μαζί μας τα τελευταία δύο χρόνια, μαστίζει η πανδημία τον πλανήτη και ο ορίζοντας πλήρους ελέγχου του είναι ακόμα απροσδιόριστος. Συνεπώς, όσοι φαντασιώνονται μια κοινωνία περίκλειστη, προσφέρουν κάκιστες υπηρεσίες στην πατρίδα και υπονομεύουν την αξιοπρέπεια των ανθρώπων, από τη στιγμή που έχει προχωρήσει ο εμβολιασμός και έχουμε αξιοσημείωτες ιατρικές δυνατότητες.

Η πανδημία βρήκε την Ελλάδα στη μεταμνημονιακή περίοδο, με το Ε.Σ.Υ. εξασθενημένο από την αδράνεια του ΣΥΡΙΖΑ. Όλο αυτό το διάστημα η Ελλάδα έκανε τα πάντα: προχώρησε εγκαίρως σε γενικό lockdown, όταν έπρεπε να ελεγχθεί η διασπορά του ιού και πρωτοστάτησε στα συστήματα ιχνηλάτησης των κρουσμάτων. Πριν ακόμη βρεθεί το εμβόλιο, ενίσχυσε το Ε.Σ.Υ., υπερδιπλασιάζοντας τις Μ.Ε.Θ., προσλαμβάνοντας περίπου 12.000 υγειονομικούς, αξιοποιώντας δωρεές και εντάσσοντας σε ένα κοινό σχέδιο τους ιδιωτικούς φορείς υγείας. Μέσα σε εβδομάδες έγιναν στη χώρα -σε σχέση με το Ε.Σ.Υ.- όσα δεν έγιναν επί δεκαετίες.

Αλλά και μετά, όταν ανακαλύφθηκε το εμβόλιο, η Ελλάδα πήρε αμέσως θέση στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα για την προμήθειά του. Οργάνωσε την αξιοθαύμαστη επιχείρηση «Ελευθερία» και είχε πρωταγωνιστικό ρόλο στην καθιέρωση του «Ευρωπαϊκού Ψηφιακού Πιστοποιητικού». Συγκρότησε, επίσης, κινητά συνεργεία εμβολιασμού που ταξίδεψαν στα νησιά και σε κάθε μακρινό χωριό. Ταυτόχρονα, διέθεσε δωρεάν δεκάδες εκατομμύρια self-test. Ενώ στην επικράτεια διεξάγονται τώρα, κάθε μέρα, σχεδόν 300.000 έλεγχοι για τον εντοπισμό κρουσμάτων.

Από τη αρχή της πανδημίας, τα κύματά της ακολουθούσαν και κύματα ενημέρωσης. Δεν αναφέρομαι μόνο στα  δημόσια μηνύματα του Πρωθυπουργού, οι τακτικές ενημερώσεις του Υπουργείου και των επιστημόνων και οι αλλεπάλληλες συζητήσεις στη Βουλή. Αναφέρομαι και στις ειδικές καμπάνιες που υπήρχαν όλο αυτό το διάστημα σε διάφορες φάσεις: Από τα μέτρα ατομικής υγιεινής στην αρχή, μέχρι το πώς θα εμβολιαστούμε αργότερα. Και από τις οδηγίες για τις μεγαλύτερες ηλικίες, μέχρι τον τρόπο λειτουργίας των σχολείων και την καμπάνια που τρέχει αυτές τις μέρες.

Η Κυβέρνησή μας ήταν από τις πρώτες στον πλανήτη που αντιλήφθηκε αμέσως ότι η πανδημία δεν αντιμετωπίζεται αμιγώς ιατρικά. Με τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό του Κράτους και με ένα σύνθετο πλέγμα ρυθμίσεων ολόκληρου του κρατικού μηχανισμού, αντισταθήκαμε σθεναρά στον ιό και εξακολουθούμε να αντέχουμε, με την οικονομία, την κοινωνία και την εκπαίδευση πλήρως λειτουργικές.  Όσοι κάνουν λόγο για τα παραδείγματα άλλων χωρών, σήμερα, ας μην χάνουν τη συνολική εικόνα. Η Ελλάδα, σε όλο το διάστημα της πανδημίας, έχει κατορθώσει να πληρώσει μικρότερο τίμημα  σε όλα τα επίπεδα.

Η Κυβέρνηση μιλά με ειλικρίνεια και ακολουθεί μια στρατηγική εξισορροπητική και μετρημένη: Ανοιχτή οικονομία και κοινωνία, γιατί αυτό απαιτεί η λογική, αυτό θέλει και η πλειοψηφία. Και ταυτόχρονα  προσπάθεια επέκτασης της εμβολιαστικής κάλυψης, αλλά και  περιορισμού των απωλειών συνανθρώπων μας.  Οι απώλειες θα ήταν πολύ λιγότερες, αν οι πολίτες είχαν αγκαλιάσει μαζικότερα τον εμβολιασμό. Οι απώλειες θα είναι λιγότερες, αν πείσουμε περισσότερους να εμβολιαστούν και αν τηρούμε τα μέτρα.  Αυτό το γνωρίζουν όλοι. Επίσης, αυτό που όλοι γνωρίζουν είναι ότι η διαχείριση της πανδημίας από την πλευρά της Κυβέρνησης  της πανδημίας, από την πρώτη στιγμή  μέχρι σήμερα, σε όλα τα επίπεδα. Δεν μπορεί να συγκριθεί με τον ερασιτεχνισμό,  την αναποτελεσματικότητα και την αφέλεια με την οποία διαχειρίστηκε όσες κρίσεις του έτυχαν κατά την περίοδο της διακυβέρνησής του ο κ. Τσίπρας. Έτσι έχει η κατάσταση και χρειάζεται υπευθυνότητα από όλους, ώστε να συνεχίσουμε τον αγώνα ενάντια στον ιό και να κρατήσουμε όρθια την πατρίδα, μέσα στο περιβάλλον που υφίσταται αυτή κρίση.

Η Ελλάδα στην πρωτοπορία της πράσινης μετάβασης

Παρά τις παγκόσμιες κρίσεις και προκλήσεις, που αναπόφευκτα επηρεάζουν και τη χώρα μας, η Κυβέρνηση προωθεί τολμηρές μεταρρυθμίσεις και δρομολογεί προοδευτικές δράσεις για την πράσινη μετάβαση, ώστε η Ελλάδα να μην υστερήσει στον παγκόσμιο παραγωγικό μετασχηματισμό και να καταστεί ηγέτιδα δύναμη στη μετάβαση σε ένα νέο πρότυπο ζωής.  Ανάμεσα στα άλλα:

-Προωθούμε συγκροτημένο σχέδιο για γρήγορη απεξάρτηση από τον ρυπογόνο λιγνίτη.

-Προχωράμε σε ρυθμίσεις που λειαίνουν το έδαφος για περισσότερες επενδύσεις Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και  σταδιακή μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση.

-Ξεκίνησε από τη Χάλκη -με την παρουσία του Πρωθυπουργού- η πρωτοβουλία GR – eco islands για τη γρήγορη μετατροπή των νησιών μας σε πράσινες, ενεργειακά αυτόνομες περιοχές, ώστε να γίνουν πλέον θελκτικές σε επενδυτές και τουρίστες.

-Αναπτύσσουμε πρωτοβουλίες -όπως η πρόσφατη συμφωνία με την Αίγυπτο για την ηλεκτρική διασύνδεση- που  καθιστούν τη χώρα μας κόμβο μεταφοράς καθαρής ενέργειας  προς την Ευρώπη, ενισχύοντας αφάνταστα το γεωστρατηγικό μας ρόλο.

-Προωθούμε -όπως αποφασίστηκε στο τελευταίο  Υπουργικό Συμβούλιο- τολμηρές μεταρρυθμίσεις που αφορούν το περιβάλλον, όπως:

Πρώτον, ο κλιματικός νόμος, που για πρώτη φορά αποκτά η χώρα.

Δεύτερον, το νέο πλαίσιο παραγωγής και αποθήκευσης ρεύματος από καθαρές πηγές, με έμφαση στα θαλάσσια αιολικά πάρκα.

Τρίτον, ο μετασχηματισμός της διαχειριστικής Αρχής υδρογονανθράκων.

Και τέταρτον το Εθνικό Σχέδιο Κυκλικής Οικονομίας για την περίοδο 2021-2025.

Πρόκειται, όπως επισήμανε ο Πρωθυπουργός, για ένα πολυεπίπεδο, συνεκτικό πρόγραμμα που οδηγεί -θέτοντας συγκεκριμένους στόχους και χρονοδιαγράμματα- την Ελλάδα σε ισχυρή ανάπτυξη με καθαρή και φθηνή ενέργεια, καλύτερη ποιότητα ζωής  για όλους, περισσότερες και καλύτερες θέσεις εργασίας.

Για την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της Δ.Ε.Η.

Πρόκειται για μια ιδιαίτερα θετική εξέλιξη. Καταγράφηκε το ισχυρό ενδιαφέρον που εκδηλώθηκε από ξένους επενδυτές στη διαδικασία αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου της Δ.Ε.Η. Το συνολικό ποσό ύψους 1,35 δισ. ευρώ που εισπράχθηκε από την εταιρεία και η τιμή της μετοχής της που έφτασε τα 9 ευρώ έναντι 1 ευρώ που ήταν  στη διάρκεια της προηγούμενης διακυβέρνησης  αποδεικνύουν την επιτυχία. Και όλα αυτά συνιστούν άλλη μια ψήφο εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία και την Κυβέρνηση.

Σημειώνεται ότι το Δημόσιο θα κρατήσει το 34%, διασφαλίζοντας ότι θα είναι ο βασικός ρυθμιστής στη λήψη στρατηγικών αποφάσεων.

Το μήνυμα είναι ξεκάθαρο: Μια επιχείρηση που βρισκόταν στα όρια της χρεοκοπίας στη διάρκεια των Κυβερνήσεων του ΣΥΡΙΖΑ και απειλούσε να τινάξει στον αέρα το σύνολό της ελληνικής οικονομίας, γίνεται σήμερα ηγέτιδα δύναμη όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά σε ολόκληρη την περιοχή της Νοτιανατολικής Ευρώπης.

Τα κεφάλαια που άντλησε η εταιρεία θα κατευθυνθούν στο επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 9,3 δισ. ευρώ που έχει η Δ.Ε.Η., με στόχο να ενισχυθεί η συμμετοχή της σε Α.Π.Ε.,  γεγονός που θα ισχυροποιήσει ακόμη περισσότερο τη θέση της ως σημαντική περιφερειακή ενεργειακή εταιρεία και ταυτόχρονα θα αναβαθμίσει τη γεωπολιτική ισχύ της χώρας μας.

Ευχαριστώ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

ΧΡ. ΚΟΣΕΛΟΓΛΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, οι ειδικοί προβλέπουν πως θα φτάσουμε στα εννιά με δέκα χιλιάδες κρούσματα, ίσως και μέσα στον επόμενο μήνα. Χθες, όμως, οι γιατροί περιέγραφαν μια εφιαλτική νύχτα στο νοσοκομείο «Γ. Γεννηματάς». «Νύχτα του Αγίου Βαρθολομαίου», είπε η κυρία Παγώνη, έτσι τη χαρακτήρισε, όπου αναγκάστηκαν να πάρουν ακόμη και ράντζα από το «Σωτηρία». Ήθελα να σας ρωτήσω, πώς σχολιάζετε αυτήν την εικόνα; Αν θεωρείτε ότι είναι αρκετές οι κινήσεις που έχετε κάνει αυτή τη στιγμή, για ενίσχυση των νοσοκομείων, αν είμαστε κοντά σε μία επίταξη των γιατρών και αν υπάρχει κάποιο plan B για τους ανεμβολίαστους, το οποίο ήδη επεξεργάζεστε.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Κατ’ αρχήν, δεν θα σταματήσουμε να κάνουμε ό,τι απαιτείται, για να ενισχύουμε το Εθνικό Σύστημα Υγείας. Έχουμε προσθέσει ήδη κλίνες από ιδιωτικές κλινικές, από τον ιδιωτικό τομέα, θα προσθέσουμε κι άλλες, ανάλογα με τις απαιτήσεις που θα υπάρχουν. Οργανώνεται το Σύστημα Υγείας για ν’ αντέξει στην πίεση που υφίσταται. Έχουμε εισαγάγει κίνητρα για να έρθουν ιδιώτες γιατροί να ενισχύσουν το Σύστημα. Εάν τα κίνητρα αυτά δεν αποδώσουν τα αναμενόμενα, προφανώς και θα προχωρήσουμε, εφόσον απαιτηθεί και είναι αναγκαίο -το είχαμε ξανακάνει, άλλωστε, και στο παρελθόν- και στην επίταξη των υπηρεσιών των επιστημόνων, για να ενισχυθεί το Σύστημα Υγείας. Ό,τι είναι απαραίτητο να γίνει, για να ενισχύσουμε το Σύστημα Υγείας και να βοηθήσουμε στην αντιμετώπιση της επέλασης της πανδημίας, που κυρίως αφορά τους ανεμβολίαστους, είναι βέβαιο ότι θα γίνει σε όλα τα επίπεδα. Από κει και πέρα, έχουμε διαμορφώσει ένα πλαίσιο μέτρων την προηγούμενη εβδομάδα. Συνοδεύουμε το πλαίσιο αυτό με εκτεταμένους ελέγχους, σε όλη την περιφέρεια. Είδαμε ότι τα ραντεβού για τους εμβολιασμούς, όπως σας ανέφερα και προηγουμένως, ανέβηκαν. Παρακολουθούμε τα δεδομένα, δεν θα σταματήσουμε να προσπαθούμε να πείσουμε όλους τους συμπολίτες μας, όσο το δυνατόν περισσότερους να εμβολιαστούν. Με στόχο μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο της πολιτικής η οικονομία και κοινωνία να παραμείνουν ανοιχτές. Ενισχύουμε το Σύστημα Υγείας, για ν’ αντέξουμε στην πίεση και  εφαρμόζουμε μέτρα, για να έχουμε όσο το δυνατόν λιγότερες νοσηλείες, όσο το δυνατόν λιγότερα προβλήματα, σ’ αυτή τη φάση όξυνσης του κορονοϊού, που παρατηρείται όχι μόνο στη χώρα μας, αλλά και στην υπόλοιπη Ευρώπη.

ΑΜ. ΚΑΤΖΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, πριν από λίγη ώρα πραγματοποιήθηκε Σύσκεψη, υπό τον Πρωθυπουργό, με φορείς της εστίασης και του λιανεμπορίου. Θέλω να μας πείτε ποια θέματα έθεσαν οι φορείς και αν υπάρχει περίπτωση για υποχρεωτικότητα στους εργαζόμενους στην εστίαση;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Συζητήσαμε το καινούργιο πλαίσιο των μέτρων. Ξεκαθαρίσαμε ότι χρειάζεται η συνεργασία όλων μας, των ελεγκτικών μηχανισμών της Πολιτείας, αλλά και της αγοράς, προκειμένου να εφαρμοστούν τα μέτρα και να εξακολουθήσουμε να λειτουργούμε σε επίπεδο οικονομίας και κοινωνίας. Τόνισαν οι φορείς τη μεγάλη σημασία και σπουδαιότητα των μέτρων στήριξης, από πλευράς της ελληνικής Κυβέρνησης, προς την αγορά, όλο το προηγούμενο διάστημα και πόσο καθοριστικά ήταν τα αυτά, για την επιβίωση των επιχειρήσεων και την επανεκκίνησή τους. Από κει και πέρα σε ό,τι αφορά την υποχρεωτικότητα, ισχύουν αυτά που έχουμε ξαναπεί. Η υποχρεωτικότητα τούτη τη στιγμή είναι ένα μέτρο το οποίο δεν εφαρμόζεται σε καμία χώρα του κόσμου, ούτε στον ιδιωτικό, ούτε στο δημόσιο τομέα. Είναι στη διακριτική ευχέρεια των επιχειρήσεων -μιας και με ρωτήσατε για τη συνάντηση αυτή- να ρυθμίσουν το πλαίσιο, μέσα στο οποίο οι εργαζόμενοί τους θα προστατευθούν καλύτερα από τον κορονοϊό. Είτε με τα εμβόλια, είτε με την τήρηση των μέτρων, που αφορούν στα συχνά διαγνωστικά τεστ, που άλλωστε είναι και υποχρέωσή τους. Θυμίζω ότι από την περασμένη εβδομάδα, πήγαμε σε συγκεκριμένες κατηγορίες, από ένα τεστ για τους ανεμβολίαστους εργαζόμενους, στα δύο τεστ.

Σ. ΡΙΣΤΟΦΣΚΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, θα σας πάω σε ένα θέμα που αφορά τους ξένους επισκέπτες στην Ελλάδα. Υπάρχει ένα πρόβλημα με τα πιστοποιητικά που δεν είναι ευρωπαϊκά. Η ελληνική εφαρμογή δεν τα αναγνωρίζει, με αποτέλεσμα κάποιοι να μένουν εκτός μαγαζιών, να μην μπορούν να μπουν στα καταστήματα κλπ.. Υπήρχε μια διευκρίνιση από το Υπουργείο Τουρισμού, νομίζω, το καλοκαίρι. Έχουμε κανένα νέο τι πρέπει να κάνουν οι επισκέπτες και οι καταστηματάρχες σε τέτοιες περιπτώσεις; Και έχω και μια δεύτερη ερώτηση, αφορά τα παιδιά που έρχονται στην Ελλάδα που για να μπουν στη χώρα, αν είναι μέχρι 12 ετών δεν χρειάζεται να έχουν τεστ μαζί τους, ενώ εδώ σε κλειστούς χώρους κλπ. πρέπει να έχουν self-test. Τι πρέπει να κάνουν; Πηγαίνουν σε κάποιο φαρμακείο; Κάνουν rapid κλπ.; Γιατί είναι αυτό το κενό από 12 έως 17 ετών; Ευχαριστώ.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Σε ό,τι αφορά το πρώτο σκέλος της ερώτησής σας, το πιστοποιητικό αν δεν αναγνωρίζεται από την εφαρμογή, αναγνωρίζεται η ισχύς του από την απλή ύπαρξή του. Οπότε όσοι επισκέπτονται τη χώρα μας και έχουν εμβολιαστεί και έχουν το πιστοποιητικό εμβολιασμού, η επίδειξή του θα αναγνωρίζεται, όπως ίσχυε, άλλωστε, και το προηγούμενο διάστημα και θα τους επιτρέπει την είσοδο σε χώρους, όπου απαιτείται πιστοποιητικό εμβολιασμού, ασχέτως αν η εφαρμογή, για λόγους πιθανώς τεχνικούς δεν το αναγνωρίζει. Τώρα, σε ό,τι αφορά τα παιδιά, επιφυλάσσομαι να σας απαντήσω. Φαντάζομαι θα ισχύει για την είσοδο των παιδιών από 12 και πάνω στους χώρους που απαιτούνται κάποια πιστοποιητικά ή κάποιες αποδείξεις ότι δεν είναι φορείς του ιού εκείνη την ώρα. Ό,τι ισχύει και γενικότερα. Επειδή είναι ένα ειδικό θέμα, επιφυλάσσομαι να επανέλθω την Πέμπτη.

ΣΤ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΥ: Έχετε θέσει έναν χρονικό ορίζοντα για να δείτε πώς λειτουργούν τα μέτρα που αποφασίστηκαν την προηγούμενη εβδομάδα για τους ανεμβολίαστους, ώστε αν χρειαστεί να επικαιροποιηθούν;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η κατάσταση είναι δυναμική και αν χρειαστούν κάποιες προσαρμογές, ενδεχομένως και σε κάποιους άλλους χώρους, είμαστε εδώ να το εξετάσουμε. Πάντως, οι γενικές μας κατευθύνσεις εξακολουθούν να είναι αυτές τις οποίες έχουμε ξεκαθαρίσει όλο το προηγούμενο διάστημα. Δεν θέλουμε η χώρα να ξανακλείσει. Κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν μέσα από την παρότρυνση και την ευαισθητοποίηση του πληθυσμού για εμβολιασμό και την εφαρμογή των μέτρων με τους ανεμβολίαστους συμπολίτες μας, να αναχαιτίσουμε την επέλαση του ιού, να μείνει η κοινωνία και η οικονομία ανοιχτή και, ταυτόχρονα, φυσικά, να ενισχύουμε το Σύστημα Υγείας, για να μπορέσει να ανταπεξέλθει στην πίεση.

ΑΝΤ. ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν θέλουμε η χώρα να ξανακλείσει, είπατε. Ποιο είναι το κόκκινο σημείο που θα βάλει το lockdown πάνω στο τραπέζι για την Κυβέρνηση;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Το lockdown δεν βρίσκεται στο τραπέζι για την Κυβέρνηση.

Β. ΦΑΣΟΥΛΑΚΗ: Σκέφτεται η Κυβέρνηση lockdown για ανεμβολίαστους;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όποια μέτρα η Κυβέρνηση θεωρεί ότι βρίσκονται προς την κατεύθυνση αντιμετώπισης της πανδημίας, κατόπιν εισηγήσεως και των ειδικών, τα έχουμε ανακοινώσει. Αντιλαμβάνομαι ότι και εσείς, όπως και η ελληνική κοινωνία, ανησυχεί με τη δυναμική εξέλιξης της πανδημίας. Παρακολουθούμε συνεχώς τα δεδομένα, εστιάζουμε στην εφαρμογή του πλαισίου. Είναι αντιληπτό ότι αν είχαμε περισσότερους εμβολιασμένους, ότι αν αποκτήσουμε μεγαλύτερη ανοσία μέσω των εμβολιασμών και τηρούμε τα μέτρα, θα μπορούμε να αντιμετωπίσουμε πολύ πιο αποτελεσματικά και πολύ πιο ουσιαστικά τον κορονοϊό. Η βασική μας προτεραιότητα, η βούλησή μας, αυτό που οφείλουμε στη συντριπτική πλειοψηφία της ελληνικής κοινωνίας, σε ένα ποσοστό πάνω από 72-73% των ενηλίκων που έχουν εμβολιαστεί, είναι να καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια, έτσι ώστε η κοινωνία, η οικονομία, η χώρα να μην ξανακλείσει.

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Να σας περάσω στα εθνικά θέματα. Θέλω να μου πείτε, πώς σχολιάζετε τις εξελίξεις στη Λιβύη με την παύση της Υπουργού Εξωτερικών, της κυρίας Μανγκούς, από τα καθήκοντά της και αν η ελληνική Κυβέρνηση γνωρίζει με ποιο τρόπο θα εκπροσωπηθεί η Λιβύη στη Διάσκεψη που θα διεξαχθεί στο Παρίσι υπό τη Γαλλία.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν θέλω να κάνω κάποιο σχόλιο. Δεν σχολιάζουμε τις εσωτερικές εξελίξεις σε άλλα κράτη.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Για τη σύσκεψη με τους φορείς. Εκπρόσωποι του λιανεμπορίου έχουν υποστηρίξει ότι δημιουργείται αθέμιτος ανταγωνισμός λόγω του ότι στα σουπερμάρκετ μπορεί να μπαίνουν πελάτες χωρίς την επίδειξη πιστοποιητικού ή τεστ και ζητούν την εφαρμογή του μέτρου και για τα σουπερμάρκετ. Είναι κάτι που το εξετάζει η Κυβέρνηση ή κάποιο άλλο μέτρο; Και μια δεύτερη ερώτηση, είναι πολυτέλεια να έχουμε ένα Ε.Σ.Υ., που μπορεί πραγματικά να αντιμετωπίσει μια τέτοια πανδημία;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Σε ό,τι αφορά τα σουπερμάρκετ, έχουμε ξαναπεί στο παρελθόν ότι υπάρχει ένα πλαίσιο μέτρων, το οποίο ισχύει και εφαρμόζεται εκεί. Υπάρχει η ιδιαιτερότητα ότι ο κόσμος πηγαίνει εκεί, κυρίως για να προμηθευτεί τρόφιμα. Οπότε, καταλαβαίνει κανείς πως είναι λίγο πιο ιδιαίτερη η συνθήκη. Σε ό,τι αφορά την ανάγκη προσαρμογής του πλαισίου ή κάποιων πρόσθετων μέτρων, εάν απαιτηθεί, είμαστε ανοιχτοί να τα δούμε, αλλά πάντοτε προς την κατεύθυνση που θα τηρούνται οι προϋποθέσεις και οι βασικές αρχές των μέτρων που έχουμε πει μέχρι τώρα.

Όσον αφορά στη δεύτερη ερώτησή σας, ομολογώ ότι δεν την καταλαβαίνω. Σας είπα ότι από την πρώτη στιγμή της πανδημίας και μετά έχουμε καταβάλει πολύ σημαντικές προσπάθειες να ενισχύσουμε το Σύστημα Υγείας. Παραλάβαμε ένα Σύστημα Υγείας που σε καμία περίπτωση δεν μπορούσε να ανταποκριθεί στην πίεση αυτής της πανδημίας. Δεν μπορούσε να ανταποκριθεί με επάρκεια σε πολλές περιπτώσεις, ούτε σε απαιτήσεις εκτός πανδημίας. Υπερδιπλασιάστηκαν οι κλίνες Μ.Ε.Θ.. Μπήκαν στο Σύστημα 12.000 άνθρωποι. Υπήρξε ένας μηχανισμός αξιοποίησης και ενσωμάτωσης των δωρεών που έγιναν από τον ιδιωτικό τομέα. Υπήρξαν συνθήκες συνεργασίας και δικτύωσης με ιδιωτικές κλινικές. Δεν διστάσαμε να προβούμε σε επίταξη των υπηρεσιών γιατρών, για να ενισχυθούν οι άνθρωποι του Συστήματος Υγείας, που από την πρώτη στιγμή βρίσκονται, με αυταπάρνηση και με μεγάλη αποτελεσματικότητα και επαγγελματισμό, πάνω απ΄ όλα με φιλότιμο θα έλεγα, στην αντιμετώπιση της μάχης κατά του κορονοϊού. Και οι προσπάθειές μας για την ενίσχυση του Συστήματος Υγείας είναι συνεχείς, δεν σταματούν.

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Θέλω να μου πείτε, πώς παρατηρεί η Κυβέρνηση τις εξελίξεις στη Βόρεια Μακεδονία και αν υπάρχει κάποιο σχόλιο για τις δηλώσεις που έκανε σήμερα ο κ. Μιτσκόφσκι, ότι δεν πρόκειται να χρησιμοποιεί τον όρο «Βόρεια Μακεδονία», ούτε για γεωγραφικό προσδιορισμό, αλλά θα σεβαστεί τις Πρέσπες.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όπως καταλαβαίνετε, η Κυβέρνηση δεν πρόκειται να αναμειχθεί στα εσωτερικά ζητήματα που αυτή την ώρα βρίσκονται σε εξέλιξη στη Βόρεια Μακεδονία. Από εκεί και πέρα, καταλαβαίνει κανείς ότι η επιλογή μας να μην βιαστούμε να κυρώσουμε τα μνημόνια, το προηγούμενο διάστημα, είναι μια επιλογή που αποδεικνύεται, εκ των πραγμάτων, σωστή και εύστοχη, δεδομένου ότι τα μνημόνια συνιστούν έναν μηχανισμό ελέγχου ορθής εφαρμογής της Συμφωνίας.

ΑΜ. ΚΑΤΖΟΥ: Θέλω να σας ρωτήσω για τα σχολεία. Έχει ξεκινήσει μια μεγάλη συζήτηση και από την πλευρά της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης για τα πρωτόκολλα και πώς είναι δυνατόν όταν βγήκε θετικός στον κορονοϊό ο Υπουργός Μεταφορών να κλείνει η Βουλή, ενώ στα σχολεία πρέπει να έχουν το 50+1. Το πρώτο μου ερώτημα είναι, αν σκέφτεστε να αλλάξετε τα πρωτόκολλα. Και το δεύτερο είναι, αν σκέφτεστε ότι κάποια στιγμή, αν συνεχιστεί η πορεία της πανδημίας σε αυτό το βαθμό, να κλείσουν τα σχολεία.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Κατ’ αρχάς, τα πρωτόκολλα βρίσκονται σε ισχύ και εφαρμόζονται. Είναι γνωστό ότι μέχρι στιγμής, παρά την επέλαση του κορονοϊού, στα 80.000 τμήματα που βρίσκονται σε λειτουργία, έχουν κλείσει ελάχιστα, παρά το γεγονός ότι κάθε μέρα γίνεται ένα πολύ τακτικό και συνεχές testing των μαθητών σε όλη τη χώρα. Τώρα, το παράδειγμα που μόλις μου είπατε, είναι ενδεικτικό της «σοβαρότητας» με την οποία αντιμετωπίζει η Αξιωματική Αντιπολίτευση την πανδημία. Τι λέει ο ΣΥΡΙΖΑ; Ανακοινώθηκε ότι ένας Υπουργός βρέθηκε θετικός στον κορονοϊό και έκλεισε η Βουλή. Τι ακριβώς «έκλεισε η Βουλή»; Δεν ξανάνοιξε την επόμενη μέρα; Διακόπηκε η συνεδρίαση, δηλαδή, για λίγες ώρες και ξανάνοιξε η Βουλή την επόμενη μέρα, ενώ, λέει, στα σχολεία πρέπει να είναι το 50% για να κλείσουν. Είναι πράγματα τελείως ασύνδετα και άσχετα μεταξύ τους. Κατ’ αρχήν κρούσμα ενός παιδιού στο σχολείο, επισημαίνεται, την προηγούμενη μέρα. Δεν πάει στο σχολείο, δεν είναι κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσης, ανακοινώνεται. Αερίζεται η αίθουσα, έχει μεσολαβήσει ένα 10ωρο, μέχρι να ξαναρχίσει το μάθημα την επόμενη μέρα. Προσπαθούν με δύο τελείως άσχετα μεταξύ τους πράγματα να δημιουργήσουν σύγχυση στον κόσμο, διότι αυτή είναι η γραμμή, ο τρόπος με τον οποίο προσεγγίζουν τα ζητήματα της πανδημίας. Σύγχυση, υπερβολές, μηδενισμός, κατατρομοκράτηση των πολιτών. Μπλέκουν άσχετα μεταξύ τους πράγματα, για να καταλήξουν στο συμπέρασμα ότι όλα βρίσκονται στον αέρα. Νομίζω ότι η κοινωνία γνωρίζει, καταλαβαίνει και η δική μας επιλογή είναι να συνεχίσουμε στη γραμμή της σοβαρότητας, της υπευθυνότητας, της σκληρής προσπάθειας, της ειλικρίνειας με την κοινωνία, της συνεργασίας με όλους. Να κάνουμε ό,τι περνά από το χέρι μας για να καταφέρουμε να αντιμετωπίσουμε και αυτό το κύμα της πανδημίας με τις λιγότερες δυνατές απώλειες και να κρατήσουμε ανοιχτή την κοινωνία, την οικονομία, την εκπαίδευση και τη ζωή.

Σ. ΦΑΣΟΥΛΑΚΗ: Φάνηκε ότι το ενδιαφέρον των ιδιωτών γιατρών, μετά τα κίνητρα που δώσατε για τις εφημερίες, είναι πολύ λίγο, ως μηδαμινό. Συνεπώς, πόσο κοντά βρισκόμαστε σε μια επίταξη των ιδιωτών γιατρών, ενόψει και του τέταρτου κύματος της πανδημίας που διανύουμε;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όταν το Υπουργείο Υγείας θεωρήσει ότι είναι άμεση η ανάγκη της επίταξης αυτής, μην έχετε καμία αμφιβολία ότι θα προχωρήσουμε στο βήμα αυτό, όπως το έχουμε κάνει και στο παρελθόν.

ΧΡ. ΚΟΣΕΛΟΓΛΟΥ: Να επανέλθω στην πρωινή σημερινή σύσκεψη. Οι εκπρόσωποι της εστίασης ζήτησαν από την Κυβέρνηση να μπορούν να μπαίνουν οι ανεμβολίαστοι πολίτες στο εσωτερικό καταστημάτων με rapid test. Υπήρξε κάποιο τέτοιο αίτημα;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όχι, δεν υπήρξε κάποιο τέτοιο αίτημα. Ξεκαθαρίστηκε, βεβαίως, από τη δική μας πλευρά ότι το πλαίσιο των μέτρων είναι συγκεκριμένο σε ό,τι αφορά την πρόσβαση στους συγκεκριμένους χώρους, ιδιαίτερα της εστίασης. Είναι προφανείς οι λόγοι για τους οποίους αυτό ισχύει. Άλλωστε, είχε αποσαφηνιστεί και στην πρώτη φάση, πριν την ανακοίνωση του τελευταίου πλαισίου μέτρων και εκεί μένουμε.

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Συμπληρωματικά, διευκρινιστικά στο ερώτημα που σας είχα κάνει για τη Λιβύη. Μου είπατε ότι η ελληνική Κυβέρνηση δεν σχολιάζει. Γνωρίζει, ωστόσο, η Κυβέρνηση αν τελικώς και από ποιον η Λιβύη θα εκπροσωπηθεί στη Διάσκεψη για το Παρίσι;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αυτή τη στιγμή, δεν είμαι πρόχειρος να σας απαντήσω σε αυτό. Θα επανέλθω.

Σας ευχαριστώ πολύ.

 

 

Υποβολή Θέματος

Με την συμβολή των ίδιων των πολιτών μπορούμε να βελτιώσουμε τα κακώς κείμενα που δυσκολεύουν την καθημερινότητα όλων μας.

Μπορείτε να μας αποστείλετε θέματα τα οποία βρίσκετε μπροστά σας, όχι με την έννοια της εξυπηρέτησης μεμονωμένων προσωπικών δυσκολιών, αλλά με κύριο σκοπό τη γενίκευση και αντιμετώπιση των γενεσιουργών αιτίων.

Η καταγραφή των θεμάτων που δυσκολεύουν την συλλογική μας καθημερινότητα θα γίνει αντικείμενο αξιολόγησης, ομαδοποίησης και επεξεργασίας, με κύριο σκοπό να χαρτογραφήσουμε τις ελλείψεις, να διερευνήσουμε τις δυνατότητες παρέμβασης και να οδηγηθούμε σε ευρύτερες κυβερνητικές πρωτοβουλίες και δράσεις που θα βελτιώνουν την ποιότητα ζωής.

Πριν να υποβάλετε το θέμα σας, δείτε τη σελίδα με τις Συχνές Ερωτήσεις.

Για την υποβολή των θεμάτων καθημερινότητάς σας, παρακαλούμε συμπληρώστε τη φόρμα.