Καλό μεσημέρι.

Για το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών και την επανεκκίνηση των σιδηροδρόμων

Η Κυβέρνηση παραμένει απολύτως προσηλωμένη στη διττή δέσμευση που ανέλαβε μετά το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών: Πρώτον, να συμβάλει -στο βαθμό που την αφορά- έτσι ώστε η διερεύνηση να φτάσει μέχρι τέλους και να μάθουν οι πολίτες όλη την αλήθεια, να αποδοθεί δικαιοσύνη. Και δεύτερον, να κάνει ό,τι χρειάζεται προκειμένου -όπως επανέλαβε ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης- να μην ξαναγίνει ποτέ στη χώρα μας κάτι ανάλογο. Όλα αυτά θα βοηθήσουν την ελληνική κοινωνία να εκλογικεύσει και να διαχειριστεί τα βαθιά και βαριά αισθήματα που δημιούργησε η τραγωδία αυτή.

Άμεση προτεραιότητά μας είναι να στηρίξουμε τους συγγενείς των θυμάτων και τους τραυματίες στο Γολγοθά που ανεβαίνουν. Γι’ αυτό η Κυβέρνηση έχει θέσει σε εφαρμογή σειρά οικονομικών και άλλων μέτρων, ενώ συνεχίζεται η ψυχολογική υποστήριξή τους.

Ταυτόχρονα, εργαζόμαστε για τη σταδιακή επανεκκίνηση των σιδηροδρόμων με απόλυτη ασφάλεια και αναπτύσσουμε κάθε αναγκαία πρωτοβουλία, έτσι ώστε το σύστημα τηλεδιοίκησης να εγκατασταθεί πλήρως και να λειτουργήσει το ταχύτερο δυνατό.

Στο πλαίσιο αυτό συγκροτήθηκε και λειτουργεί νέο Συντονιστικό Κέντρο Διαχείρισης Κρίσεων στον ΟΣΕ, με τη συμμετοχή της Ελληνικής Αστυνομίας, της Πυροσβεστικής, του ΕΚΑΒ, καθώς επίσης και της Hellenic Train. Στόχος -όπως τόνισε ο Υπουργός Επικρατείας αρμόδιος για θέματα Υποδομών και Μεταφορών, ο κ. Γεραπετρίτης-  είναι αφενός, να επιτηρούνται καλύτερα τα συστήματα ασφαλείας και, αφετέρου, να προχωρήσει με πολύ γοργά βήματα η αναβάθμιση όλων των προδιαγραφών ασφαλείας του σιδηροδρομικού μας δικτύου, έτσι ώστε να βελτιωθεί συνολικά η εμπιστοσύνη των πολιτών στο σιδηρόδρομο.

Μεθαύριο, Τετάρτη, εκκινεί σταδιακά  η λειτουργία των τρένων και ανά πενθήμερο θα προστίθενται και νέες γραμμές, έτσι ώστε να έχουμε πλήρη ανάπτυξη πριν από το Πάσχα. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στα συγκεκριμένα θέματα ασφάλειας, όπως είναι η πυρασφάλεια, η πυρανίχνευση και η πιστή τήρηση του κανονισμού κυκλοφορίας. Ειδικά για τις σήραγγες αναβαθμίζεται η επιτήρηση με ηλεκτρονικές κάμερες, ενώ -έως ότου εγκατασταθεί πλήρως η τηλεδιοίκηση- θα υπάρχει, σε κάθε περίπτωση, μόνο μία αμαξοστοιχία εντός των τούνελ.

Παράλληλα -όπως ήδη έχει ανακοινωθεί- μέχρι την πλήρη λειτουργία της τηλεδιοίκησης θα υπάρξει στελέχωση των σταθμών με 2 σταθμάρχες, μείωση της ταχύτητας σε τμήματα του δικτύου που δεν καλύπτονται από σηματοδότηση, στελέχωση των προαστιακών συρμών με 2 μηχανοδηγούς και με 1 συνοδό, στελέχωση των InterCity που κάνουν το δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη με 3 συνοδούς έναντι των 2 που υπήρχαν μέχρι σήμερα.

Νέα αύξηση του κατώτατου μισθού 

Η Κυβέρνηση συνεπής στις δεσμεύσεις της προχωρά στην τρίτη διαδοχική αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 9,4%, που θα ισχύσει από την 1η Απριλίου. Έτσι από τα 650 ευρώ που ήταν ο κατώτατος μισθός το 2019, φτάνει τώρα στα 780 ευρώ το μήνα. Σωρευτικά η αύξηση διαμορφώνεται στο 20%. Αν συνυπολογιστούν τα δώρα και το επίδομα άδειας ο κατώτατος μισθός με αναγωγή σε δωδεκάμηνη βάση διαμορφώνεται στα 910 ευρώ, ή 152 ευρώ το μήνα περισσότερα σε σχέση με το 2019. Κάτι που σημαίνει ότι από τότε έχουν προστεθεί ετησίως σχεδόν τρεις επιπλέον μισθοί για τους περίπου 585.000 ανθρώπους που αμείβονται σήμερα με τον κατώτατο μισθό.

Η νέα αύξηση του κατώτατου μισθού  θα συμπαρασύρει μια σειρά  επιδόματα  και παροχές που συνδέονται με τον κατώτατο μισθό, θα τις συμπαρασύρει προς τα πάνω. Έτσι το επίδομα ανεργίας, διαμορφώνεται  από την 1η Απριλίου σε 479 ευρώ το μήνα, από 438 ευρώ που ήταν προηγουμένως και από 399 ευρώ που ήταν το 2019.

Αναπροσαρμόζονται επίσης και μια σειρά από ενισχύσεις. Αναπροσαρμόζονται προς τα πάνω.

Με τη νέα αύξηση η Ελλάδα ανεβαίνει στην 10η θέση μεταξύ των 22 χωρών-μελών της Ε.Ε. που έχουν κατώτατο μισθό, από την 13η θέση που ήταν προηγουμένως. Σε όρους αγοραστικής δύναμης, η χώρα μας ανεβαίνει στη 13η θέση από τη 18η που ήταν προηγουμένως. Κι αυτό είναι μια ακόμη εξέλιξη που δείχνει ότι η Ελλάδα έχει ανέβει αρκετά σκαλοπάτια και ότι η χώρα μας, με σοβαρή διακυβέρνηση, με σταθερότητα, με δυναμική οικονομία, μπορεί να φτάσει σε θετικότερα αποτελέσματα σε ένα κρίσιμο για την ελληνική κοινωνία κομμάτι που είναι τα εισοδήματα των ανθρώπων. Αυτό, άλλωστε, φαίνεται και από τη συνεχή μείωση της ανεργίας που από 17,5% το 2019, έπεσε στο 10,8% τον Ιανουάριο.

Αξιοσημείωτο, σημαντικό είναι, επίσης, το γεγονός ότι η δραστική μείωση της ανεργίας σε σχέση με το 2019 συνοδεύεται και με καλύτερες αποδοχές συνολικά για τους εργαζόμενους.

Σύμφωνα με στοιχεία του ΕΡΓΑΝΗ, αλλά και με την ΕΛΣΤΑΤ οι μέσες μηνιαίες αποδοχές αυξήθηκαν κατά 12,4% σε σχέση με το 2019. Οι εργαζόμενοι, δηλαδή, αμείβονται καλύτερα, αμείβονται καλύτερα οι εργαζόμενοι με τον κατώτατο μισθό. Είναι σημαντικό ότι οι εργαζόμενοι που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό -αυξημένο κατά το ποσοστό που αναφέραμε σε σχέση με το 2019-  είναι λιγότεροι σήμερα σε σχέση με αυτούς που ήταν τότε και περισσότεροι είναι οι εργαζόμενοι που αμείβονται από τον κατώτατο μισθό και πάνω, σε ζώνες δηλαδή με μεγαλύτερες και καλύτερες αποδοχές από αυτές του κατώτατου μισθού.

Η νέα αύξηση -όπως τόνισε ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης- προφανώς δεν καλύπτει τη διαφορά μισθών που υπάρχει μεταξύ της χώρας μας και άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Σίγουρα, όμως, προσφέρει μία πολύ σημαντική ανακούφιση, καθιστά τους ανθρώπους αυτούς περισσότερο ανθεκτικούς, κυρίως στη συγκυρία που ζούμε τώρα. Ταυτόχρονα, όμως, δηλώνει την πρόθεσή μας να αναβαθμίσουμε και να αυξήσουμε τους μισθούς, τόσο στο δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα. Διότι στόχος και δέσμευσή μας -όπως έχει πολλές φορές τονίσει ο Πρωθυπουργός- είναι να καρπώνονται δίκαια όλοι οι Έλληνες πολίτες το μέρισμα της ανάπτυξης.

Την επόμενη τετραετία ο μεγάλος μας στόχος είναι η σύγκλιση των μισθών στο μέσο όρο των δυναμικότερων οικονομιών της Ευρώπης. Οι Έλληνες πολίτες, οι οποίοι υπέφεραν πολλά στη δεκαετία των μνημονίων, αλλά και στις διαδοχικές κρίσεις που ακολούθησαν, αξίζουν να λάβουν το αντίκρισμα των θυσιών και των κόπων τους. Επίσης, η αύξηση των μισθών είναι η πιο δίκαια, αλλά και η καλύτερη πολιτική υπέρ των νέων και είναι και μια αποτελεσματική απάντηση στη δημογραφική κρίση. Όπως μειώσαμε τους φόρους στη διάρκεια της πρώτης τετραετίας, στη δεύτερη, με τη δύναμη της λαϊκής εντολής, θα προχωρήσουμε στην αύξηση των μισθών.

Νέο πακέτο μέτρων στήριξης της οικονομίας και της κοινωνίας 

Παράλληλα, η Κυβέρνηση -με το νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών που συζητείται στη Βουλή- δίνει συνέχεια στο μεταρρυθμιστικό έργο της και παράλληλα προχωρά στην υλοποίηση ενός νέου πακέτου μέτρων στήριξης της οικονομίας και της κοινωνίας, αποδεικνύοντας, για μία ακόμη φορά, ότι βρίσκεται, σταθερά, στο πλευρό του κάθε πολίτη, ιδιαίτερα εκείνων που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη. Ήδη το σύνολο μέτρων στήριξης διαμορφώνεται στο τρίτο υψηλότερο -ως ποσοστό του Α.Ε.Π.- σε ολόκληρη την Ευρώπη, και ενισχύεται, πάντοτε όμως ανάλογα με τον υφιστάμενο δημοσιονομικό χώρο, χωρίς να υποθηκεύεται η αναγκαία δημοσιονομική σταθερότητα. Ανάμεσα στα άλλα στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται:

–Εφάπαξ οικονομική ενίσχυση 200-300 ευρώ σε συνταξιούχους που λόγω προσωπικής διαφοράς ωφελήθηκαν λίγο ή και καθόλου από την αύξηση της τάξεως του 7,75% που ξεκίνησε να ισχύει από την 1η Ιανουαρίου 2023. Με την ενίσχυση αυτή καλύπτεται το σύνολο των συνταξιούχων με προσωπική διαφορά και αποδοχές κύριας σύνταξης έως και 1.600 ευρώ το μήνα.

–Νέες ρυθμίσεις  για οφειλές στην εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία.  Συγκεκριμένα: Παρέχεται, για όσους έχουν απωλέσει τις φορολογικές ή ασφαλιστικές ρυθμίσεις των 120 ή 72 δόσεων ή αυτές κατέστησαν μη εξυπηρετούμενες έως την 1η Φεβρουαρίου 2023, η δυνατότητα να τις αναβιώσουν, καταβάλλοντας δύο μηνιαίες δόσεις έως την 31η Ιουλίου 2023. Επιπλέον, παρέχεται δυνατότητα ρύθμισης τμηματικής καταβολής των βεβαιωμένων φορολογικών και ασφαλιστικών οφειλών που κατέστησαν ληξιπρόθεσμες μετά την 1η Νοεμβρίου 2021 και έως και την 1η Φεβρουαρίου 2023, σε έως και 72 μηνιαίες δόσεις σε οφειλέτες που ήταν συνεπείς φορολογούμενοι μέχρι την έναρξη της ενεργειακής κρίσης.

Πέρα από αυτά, στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται  ρυθμίσεις σύμφωνα με τις οποίες:

-Συνεχίζεται η επιστροφή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο αγροτικό πετρέλαιο και για το 2023.

-Παρατείνεται έως και το τέλος του έτους η υπαγωγή σε μειωμένο συντελεστή Φ.Π.Α., 13%, ή υπερμειωμένο συντελεστή Φ.Π.Α., 6%, κατά περίπτωση, σε μια σειρά από αγαθά και υπηρεσίες.

-Καταργείται το πρόστιμο εκπρόθεσμης δήλωσης φορολογίας εισοδήματος όταν ο φόρος που προκύπτει προς καταβολή, ανέρχεται έως 100 ευρώ.

-Δίνεται η δυνατότητα στους ιδιοκτήτες οχημάτων να προχωρήσουν σε άρση ακινησίας των οχημάτων τους, καταβάλλοντας τα ετήσια τέλη κυκλοφορίας με βάση τους μήνες μετά την άρση της ακινησίας.

-Εισάγονται ρυθμίσεις για την επιτάχυνση και διευκόλυνση της διαδικασίας προκαταβολής επιχορήγησης αγροτικών εκμεταλλεύσεων για ζημιές σε φυτικά μέσα παραγωγής.

-Χορηγείται παράταση τριών μηνών για την υποβολή νέων αιτήσεων στο καθεστώς του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος για την προσέλκυση επενδυτών και μια σειρά από άλλα μέτρα.

Ημιαυτόνομη διαβίωση σε διαμερίσματα ατόμων 15 ετών και άνω, που διαβιούν σε Μονάδες Παιδικής Προστασίας και Φροντίδας

Παράλληλα, η Κυβέρνηση συνεχίζει τις δράσεις που έχουν στόχο τη στήριξη των πιο αδύναμων συμπολιτών μας. Στο πλαίσιο αυτό θεσπίστηκε και ξεκινά για πρώτη φορά στην χώρα μας η υλοποίηση του θεσμού της Ημιαυτόνομης Διαβίωσης, για τους εφήβους άνω των 15 ετών, που φιλοξενούνται σε Μονάδες Παιδικής Προστασίας και Φροντίδας ώστε κάθε παιδί να μπορεί να μεγαλώνει στο κατάλληλο για αυτό περιβάλλον, μακριά από το ίδρυμα.

Σκοπός του νέου θεσμού είναι να προετοιμαστούν οι έφηβοι αυτοί με τα κατάλληλα εφόδια για την ασφαλέστερη μετάβασή τους στην κοινωνία και την αγορά εργασίας.

Σημειώνεται ότι τα διαμερίσματα ημιαυτόνομης διαβίωσης φιλοξενούν έως τέσσερα άτομα, είναι πλήρως εξοπλισμένα και προσομοιάζουν έντονα με ένα σπίτι και όχι με τη διαβίωση μέσα στο ίδρυμα. Κάθε διαμέρισμα, στελεχώνεται με το κατάλληλο προσωπικό, έτσι ώστε να παρέχεται στους έφηβους υγιεινή, ασφαλής και άνετη διαμονή, καθώς και εξατομικευμένη φροντίδα και ψυχοκοινωνική υποστήριξη.

Επιπλέον, εκτός από την στέγαση, τους παρέχεται ένα μηνιαίο οικονομικό βοήθημα της τάξεως των 375 ευρώ για την κάλυψη των αναγκών τους, πρόσβαση προφανώς στην εκπαίδευση και την υγεία, ψυχοκοινωνική στήριξη αλλά και επαγγελματική καθοδήγηση και διασύνδεση με την αγορά εργασίας.

Η αποϊδρυματοποίηση είναι κεντρική μας προτεραιότητα, είναι βασική μας επιδίωξη. Ταυτόχρονα, όμως, είναι δείκτης σεβασμού, πολιτισμού και ανθρωπισμού. Η Κυβέρνηση δεν φοβήθηκε ποτέ να ανοίξει όλα τα αποστήματα και να θεραπεύσει τις πάμπολλες πληγές που χαίνουν στην κοινωνία μας και στην Πολιτεία μας. Έτσι αποδεικνύουμε, σε κάθε καλόπιστο πολίτη, ότι και σε αυτό το κομμάτι είμαστε αποφασισμένοι να συγκρουστούμε με το χθες και να το νικήσουμε οριστικά.

Τροπολογία για αναστολή οικοδομικών αδειών στις εκτός σχεδίου περιοχές της νήσου Μυκόνου

Η τροπολογία που θα κατατεθεί στη Βουλή στην ουσία αφορά σε δύο πολύ  σημαντικές παρεμβάσεις που αφορούν την αυθαίρετη και παράνομη δόμηση.

Η πρώτη αφορά, όπως είπα, αφορά συγκεκριμένα στο νησί της Μυκόνου και την ξεκάθαρη βούλησή μας να κινηθούμε στην κατεύθυνση της αποτροπής της αυθαίρετης δόμησης και της καταστρατήγησης του επικείμενου πολεοδομικού σχεδιασμού.

Με την προτεινόμενη ρύθμιση αναστέλλεται η έκδοση του συνόλου των οικοδομικών αδειών στις εκτός σχεδίου περιοχές της νήσου Μυκόνου εκτός από κάποιες εξαιρέσεις, όπως αυτές για τις επισκευές νομίμως υφιστάμενων κτιρίων,  εντός νομίμου περιγραμματος και όγκου.

Ως αρμόδιο όργανο για τη χορήγηση των παραπάνω αδειών ορίζεται  η Διεύθυνση Αρχιτεκτονικής Οικοδομικών Κανονισμών και Αδειοδοτήσεων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Η αρμοδιότητα, δηλαδή, έρχεται στην κεντρική υπηρεσία του Υπουργείου, εδώ στην Αθήνα. Η βούληση της Κυβέρνησης είναι ξεκάθαρη και θα εφαρμοστεί με τρόπο που δεν θα αφήνει οποιαδήποτε περιθώρια παρερμηνειών εντός ή εκτός εισαγωγικών.

Η δεύτερη παρέμβαση αφορά στον καλύτερο έλεγχο και την επιβολή κυρώσεων σε σχέση με την αυθαίρετη δόμηση και την προστασία του περιβάλλοντος.

Ρυθμίζεται η σύσταση, συγκρότηση και λειτουργία μικτών κλιμακίων ελέγχου που ασκούν το σύνολο των ελεγκτικών και διαπιστωτικών αρμοδιοτήτων της Γενικής Διεύθυνσης Σώματος Επιθεωρητών και Ελεγκτών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, καθώς και των Ελεγκτών Δόμησης.

Παράλληλα, δίνεται η δυνατότητα επιβολής προστίμου και από την Γενική Διεύθυνση Σώματος Επιθεωρητών, κάτι που μέχρι σήμερα δεν προβλεπόταν και ήταν στην αρμοδιότητα μόνο υπηρεσιών του Δήμου.

ΣΥΡΙΖΑ

Στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας 45 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ κατέθεσαν ερώτηση στη Βουλή, με την οποία ζητούν την κατάργηση της, τιμωρητικής όπως εκείνοι την χαρακτηρίζουν, αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, μετά από πρωτοβουλία του τομεάρχη Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ.

Είναι άλλη μια απόδειξη, μετά τα όσα ανέφερα και στην προηγούμενη ενημέρωσή μας, στις 16 Μαρτίου, για τη στάση του ΣΥΡΙΖΑ απέναντι στις προσπάθειες εκσυγχρονισμού του Κράτους και την προσπάθεια μετάβασης της Ελλάδας σε ένα καλύτερο μέλλον. Παρά τις κορώνες και τα παχιά λόγια που ακούσαμε από τον κ. Τσίπρα και το Σάββατο, στην Πολιτική Επιτροπή του ΣΥΡΙΖΑ, το κόμμα του ήταν και παραμένει ο πολιτικός εκφραστής και προστάτης όλων των πυρήνων του αναχρονισμού, της αντιδραστικότητας, του βαθέος δηλαδή Κράτους. Ο ΣΥΡΙΖΑ επιδιώκει, θέλει να διαιωνιστούν όλες οι παθογένειες που η κοινωνία αποστρέφεται και τις οποίες τόσο η Κυβέρνηση, όσο και ο Πρωθυπουργός μάχονται. Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν θέλει και δεν μπορεί να αλλάξει τις νοοτροπίες και πρακτικές αυτές.

Αντίθετα, θέλει να μας βυθίσει στις χειρότερες όψεις του παρελθόντος, θέλει να μας κρατήσει στην Ελλάδα του χθες που προσπαθούμε να αφήσουμε πίσω μας.

Άλλη μια απόδειξη της κατεύθυνσης αυτής είναι τα όσα, τραγελαφικά συνέβησαν με τον κ. Πολάκη. Ο κ. Πολακης έχει τοποθετηθεί πολιτικά, με έργα και λόγια. Το τι εκφράζει -πολιτικά, ηθικά, ιδεολογικά- είναι πια γνωστό σε όλους τους Έλληνες. Εκφράζει την ιδεολογική ακρότητα, έναν φασιστικό εθνολαϊκισμό με αριστερό μανδύα. Έναν επικίνδυνο, δηλαδή, αχταρμά. Αυτόν τον επικίνδυνο αχταρμά ο κ. Τσίπρας τον καλύπτει πολιτικά σε όλα του τα ατοπήματα. Μάλιστα, έφτασε στο σημείο να κάνει de facto τον πολακισμό βασική πολιτική συνιστώσα του ΣΥΡΙΖΑ, κάτι σαν επίσημη κομματική γραμμή. Το Σάββατο έγινε κάτι ακόμα χειρότερο: o πολακισμός κανονικοποιήθηκε. Έγινε με κάθε επισημότητα, αποδεκτός ως πολιτική ιδεολογία και πράξη του ΣΥΡΙΖΑ. Με αυτές τους τις επιλογές ο κ. Τσίπρας, αλλά και τα ανώτατα όργανα του κόμματος της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης δείχνουν ολοκάθαρα την πολιτική κατεύθυνση που θέλουν να ακολουθήσουν: ένα δρόμο ακρότητας, διχασμού, ενάντια στις αρχές και τις αξίες της Δημοκρατίας μας. Η επιλογή του κ. Τσίπρα και του ΣΥΡΙΖΑ σηματοδοτούν την έμπρακτη ρήξη με την κοινωνία που θέλει, επιθυμεί, επιδιώκει να σεβόμαστε τη Δημοκρατία, τους θεσμούς, την ομαλότητα και τη σταθερότητα. Με την κοινωνία της σοβαρότητας, της προκοπής και της δημιουργίας.

Σας ευχαριστώ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, το Σάββατο εκτάκτως καρατομήσατε τον αρχηγό της Αστυνομίας. Κατά το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, οι κρίσεις στην ΕΛ.ΑΣ. έγιναν με αξιοκρατία, μοναδικό κριτήριο να μπει τέλος σε πολυετή κατεστημένα σε κρίσιμες Υπηρεσίες, που αποδεδειγμένα δεν έκαναν, όπως πρέπει το καθήκον τους, ενάντια στη διαφθορά. Αυτό τελικά ενόχλησε τον ΣΥΡΙΖΑ και απ’ ό,τι φαίνεται τον τέως Aρχηγό της. Πώς ο Αρχηγός ήταν αξιόπιστος πριν ένα μήνα για εσάς και τώρα δεν είναι; Και ποιους καταγγέλλει ο απερχόμενος Αρχηγός, όταν λέει πως δεν θα παραβιάσει το Σύνταγμα για χάρη των πολιτικών του προϊσταμένων;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η αντικατάσταση του Αρχηγού της Ελληνικής Αστυνομίας έγινε μετά από ομόφωνη απόφαση του ΚΥΣΕΑ, στην οποία περιγράφεται και με ακρίβεια το σκεπτικό της αντικατάστασης αυτής. Από κει και πέρα, οι ανώτατοι λειτουργοί σε ανώτατες θέσεις, όπως είναι και αυτή του Αρχηγού της Αστυνομίας, αξιολογούνται για τη δράση τους συνεχώς.

ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Έπαιξαν ρόλο τα επεισόδια που διαδραματίστηκαν στις προηγούμενες πορείες για την απομάκρυνση του κ. Σκούμα; Ο κ. Σκούμας στην ανακοίνωσή του αναφέρεται -πρωτοφανώς, βέβαια, για πρώην Αρχηγό της Αστυνομίας να εκδίδει ανακοίνωση- ότι «υπάρχουν συγκεκριμένα κέντρα εξουσίας, που προκάλεσαν τη βίαιη απομάκρυνσή μου, από τη θέση μου». Τι εννοεί;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ:  Σας απάντησα. Με την απόφαση του ΚΥΣΕΑ περιγράφεται με πολύ μεγάλη ακρίβεια ο λόγος της αντικατάστασης του πρώην Αρχηγού της Ελληνικής Αστυνομίας. Αντίστοιχες δηλώσεις υπάρχουν και από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη. Δεν έχω κάτι παραπάνω να προσθέσω σε αυτό το ζήτημα.

ΑΝΤ. ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, την περασμένη εβδομάδα γίναμε μάρτυρες μιας ανακοίνωσης, σε εισαγωγικά ή χωρίς, που βγήκε από την ΕΥΠ και αναφέρεται στον ρόλο και τη δράση μιας Ρωσίδας κατασκόπου, η οποία, τελικά, έχει εξαφανιστεί, έχει φυγαδευτεί, έχει φύγει. Γιατί βγήκε αυτή η ανακοίνωση και τι θα κάνει η Κυβέρνηση από εδώ και πέρα, σε σχέση με αυτό το περιστατικό; Θα υπάρξει κάποιο διάβημα; Θα υπάρξει κάποια επιχειρησιακή δυνατότητα;

Και κάτι άλλο ακόμη: Έχετε ενδείξεις και για τη δράση και άλλων τέτοιων κατασκόπων στη χώρα;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Υπήρξε μία ανακοίνωση που αναφέρεται σε μία επιτυχία της ΕΥΠ, δεδομένου ότι -όπως προέκυψε- αυτό το πρόγραμμα δημιουργίας και εγκατάστασης τέτοιων ανθρώπων σε διάφορες χώρες είναι ένα πρόγραμμα ιδιαίτερα δαπανηρό και μεθοδεύεται πολλά χρόνια. Η ανακοίνωση περιγράφει ακριβώς το τι συνέβαινε και το τι υπέπεσε στην αντίληψη της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών, η οποία έχει εξετάσει το θέμα σε όλες του τις διαστάσεις και αξιοποιεί τα ευρήματα της έρευνας και της επιτυχίας αυτής.

Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Πριν από λίγο ο κ. Τσίπρας επισκέφθηκε τον Σταθμό της Λάρισας, πήγε και στο Κέντρο Τηλεδιοίκησης, όπου, όπως είπε, κατηγορεί εσάς και τον κ. Γεραπετρίτη, ότι λέτε ψέματα όλο αυτό το διάστημα, διότι δεν λειτουργεί η τηλεδιοίκηση στην περιοχή, όπως γινόταν ως το 2019, κάτι που θα είχε βοηθήσει στο να αποφευχθεί το δυστύχημα. Και θα ήθελα ένα σχόλιο από την πλευρά σας: Τελικά τι συμβαίνει με την τηλεδιοίκηση στη Λάρισα και για τις κατηγορίες του Αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Στο Σιδηροδρομικό Σταθμό της Λάρισας λειτουργεί κανονικά, από το Νοέμβριο του 2022, τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης. Υπάρχει υποχρέωση χάραξης, με βάση τον κανονισμό του ΟΣΕ, της γραμμής πάνω σε αυτό το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης. Υπήρχε η δυνατότητα παρακολούθησης, εκτός από τη δυνατότητα και την υποχρέωση χάραξης πάνω στο τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης, πάνω στον πίνακα των δρομολογίων των τρένων. Και υπήρχε και η δυνατότητα παρακολούθησης για 5,5 χιλιόμετρα, για 12 λεπτά, της πορείας των τρένων. Αυτές ήταν οι ασφαλιστικές δικλείδες που κάλυπταν την απουσία της συνολικής ανάπτυξης του συστήματος και υλοποίησης της σύμβασης 717. Το σύστημα αυτό είχε λειτουργήσει εκείνο το μοιραίο βράδυ μέχρι περίπου μία ώρα, πριν το τραγικό δυστύχημα. Όλα αυτά δεν αμφισβητούνται και αυτό είναι το σημαντικό, το ουσιαστικό σε σχέση με τη συγκεκριμένη υπόθεση. Όλα τα υπόλοιπα, που δημιουργούν τεράστια σύγχυση στην κοινή γνώμη -γιατί μπλέκουν ανακρίβειες, μισές αλήθειες, ψέματα, διαφορετικά περιστατικά, φωτογραφίες από πράγματα σχετικά και άσχετα με το κεντρικό ζήτημα και το κεντρικό διακύβευμα- θα αποδειχθούν μέσα από τα έγγραφα. Το τι υπήρχε και το τι δεν υπήρχε πιστοποιείται από τα πρωτόκολλα παράδοσης και παραλαβής που δείχνουν τι ήταν σε λειτουργική κατάσταση και τι όχι, αυτό δεν αμφισβητείται. Παρελήφθη ένα έργο το 2019 που ήταν σε λειτουργικότητα σ’ ένα ποσοστό 18% -αυτή είναι η πραγματικότητα- με βάση τα πρωτόκολλα παράδοσης και παραλαβής, επαναλαμβάνω, που έχουν κατατεθεί και σήμερα στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής. Συνεπώς, στο τι λειτουργούσε, τι δεν λειτουργούσε, τι υπήρχε, τι δεν υπήρχε απέναντι σε αυτή τη συζήτηση την άχαρη, που μπλέκει, επαναλαμβάνω, μισές αλήθειες, ψέματα, άλλα πράγματα από αυτά που είναι το ζήτημα της συζήτησης, με βάση τα γεγονότα, τα έγγραφα, τα πραγματικά περιστατικά, είναι βέβαιο ότι οι έρευνες που βρίσκονται σε εξέλιξη θα το αναδείξουν. Και θ’ ανατρέξουν σε αυτό. Το μείζον, το ουσιαστικό, το βασικό στο οποίο με γενναιότητα πρέπει όλοι να τοποθετηθούμε και να μην προσπαθούμε να δημιουργήσουμε σύγχυση, είναι ότι ανεξαρτήτως της άποψης που έχει ο καθένας -σας είπα ποια είναι η δική μας άποψη και πώς αυτή τεκμηριώνεται με τα πρωτόκολλα παράδοσης και παραλαβής- στο Σιδηροδρομικό Σταθμό της Λάρισας, μέχρι και μία ώρα πριν το μοιραίο δυστύχημα, αξιοποιήθηκε, λειτούργησε αυτό που έχει εγκατασταθεί από τον Νοέμβριο του 2022, το σύστημα τοπικής τηλεδιοίκησης. Είχε γίνει σεβαστή η υποχρέωση, που υπάρχει από τον κανονισμό του ΟΣΕ, να χαράσσεται ηλεκτρονικά η γραμμή στο σύστημα αυτό, παρακολουθούνταν οι διαδρομές των τρένων και θα μπορούσε να είχε παρακολουθηθεί και η διαδρομή της μοιραίας αμαξοστοιχίας. Όλο αυτό λειτουργούσε κανονικά και αυτό δεν αμφισβητείται.

ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, στο πρωϊνό του «ΑΝΤ1» σήμερα ο Υπουργός Επικρατείας, ο κ. Σκέρτσος, μίλησε για αλλαγή νοοτροπίας στη δημόσια διοίκηση. Και επειδή ο Πρωθυπουργός το επαναλαμβάνει αυτό τις τελευταίες ημέρες, μπορείτε να γίνετε λίγο πιο συγκεκριμένος για το τι προτίθεστε να κάνετε σε αυτό τον τομέα;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Κατά τη διάρκεια αυτής της πρώτης μας τετραετίας, προσπαθήσαμε αρκετά και σε άλλους τομείς είχαμε επιτυχίες, σε άλλους όχι, να αλλάξουμε πολλά πράγματα σε ό,τι αφορά τη λειτουργία του Κράτους, να αντιμετωπίσουμε μια σειρά από παθογένειες -που έρχονται από μακριά- του «βαθέους Κράτους». Αναφέρθηκα στην προηγούμενη ενημέρωση σε 12 θεσμικές παρεμβάσεις, σε 12 νομοσχέδια: Για την αξιολόγηση, για τη λογοδοσία, για τη διαφάνεια, για τον πιο αποτελεσματικό πειθαρχικό έλεγχο, για την αμοιβή ανάλογα με την αποδοτικότητα, για κριτήρια στη λειτουργία του δημόσιου  τομέα. Όλους αυτούς τους νόμους τους ψηφίσαμε μόνοι μας, έχοντας απέναντί μας το σύνολο της Αντιπολίτευσης. Έχοντας απέναντί μας τον ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ, που μόνο σε μία περίπτωση υπερψήφισε. Η προσπάθεια αυτή είναι σαφές ότι πρέπει να συνεχιστεί με μεγαλύτερη ένταση, με μεγαλύτερη επιμονή. Να αντιμετωπίσουμε τις παθογένειες, τις εστίες εκείνες που κρατούν την ελληνική δημόσια διοίκηση, κομμάτια κρατικών Οργανισμών, πίσω.

Ανελήφθη η πολιτική ευθύνη από την πλευρά μας που δεν καταφέραμε να υλοποιήσουμε γρηγορότερα σε μεγαλύτερο βάθος και σε μεγαλύτερο εύρος την κίνηση αυτή, τις αλλαγές αυτές. Την έχουμε αναγνωρίσει. Όμως, οι πολίτες ξέρουν πότε έγιναν βήματα για την αλλαγή των παθογενειών αυτών, ποια ήταν εκείνα και ποιοι τα έκαναν. Και γνωρίζουν ποιοι είναι σταθερά απέναντι σε αυτή τη λογική, σε αυτή τη βούληση σύγκρουσης με αυτές τις εστίες που υπάρχουν ακόμα και που πασχίζουμε να αφήσουμε πίσω μας.

ΔΗΜ.ΓΚΑΤΣΙΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, να σας πάω σε ένα άλλο θέμα. Ο πρώην βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Μάκης Μπαλαούρας, μιλώντας σε συγκέντρωση πακιστανικής κοινότητας στην Ηλεία, υποστήριξε ότι η Νέα Δημοκρατία -διαβάζω ακριβώς-  θέλει να τους διώξει και να φέρνει αεροπλάνα με εργάτες γης και μετά να γυρίζουν στην Πατρίδα τους. Είναι κάτι τέτοιο στις προθέσεις σας;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αυτό που η Κυβέρνηση επιθυμεί και η πολιτική της όλο αυτό το χρονικό διάστημα έχει δείξει, είναι ότι θέλουμε να διαμορφώσουμε προϋποθέσεις έτσι ώστε οι ξένοι υπήκοοι, πολίτες άλλων χωρών, που έρχονται στην Ελλάδα για να δουλέψουν, να δουλεύουν νόμιμα. Και η νομιμότητα αυτή να αποτελεί και το καλύτερο εχέγγυο για να δουλεύουν με συνθήκες αξιοπρέπειας και ασφάλειας και οι ίδιοι. Να μην είναι ευάλωτοι απέναντι σε τακτικές εκμετάλλευσής τους. Να ζουν με αξιοπρέπεια και με ασφάλεια και με νομιμότητα. Αυτό πασχίζει να κάνει η Κυβέρνηση από την πρώτη στιγμή, για να αντιμετωπίσει και τη μεγάλη ανάγκη που υπάρχει για εργάτες γης στον τόπο μας, αλλά, ταυτόχρονα, για να πληρούνται και μια σειρά από προϋποθέσεις, οι οποίες για εμάς είναι αδιαμφισβήτητες και αδιαπραγμάτευτες. Τώρα, αν σε αυτά που ο κ. Μπαλαούρας εννοεί, είναι ότι συνολικά οραματίζονται να επαναφέρουν αυτό το χάος που έζησε η ελληνική κοινωνία και οι Έλληνες πολίτες, σε ό,τι αφορά τους πρόσφυγες και το μεταναστευτικό συνολικά, αυτό είναι δική τους υπόθεση και θα την κρίνει η ελληνική κοινωνία. Εμείς δεν πρόκειται να επιτρέψουμε ποτέ η χώρα να ξαναγίνει ξέφραγο αμπέλι, σε ό,τι αφορά το μεταναστευτικό και το προσφυγικό.

ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Πώς θα επαναλειτουργήσει το τρένο και ο προαστιακός στις 22 Μαρτίου, από τη στιγμή που η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, κατ’ εξοχήν εποπτικός φορέας του Δημοσίου, αναφέρει ότι δεν μπορεί να ξεκινήσει κάτι τέτοιο, το προσωπικό είναι ανεκπαίδευτο και διαπιστώνει στις Εκθέσεις της ένα σωρό τεχνικά ζητήματα;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ο αρμόδιος Υπουργός, ο κ. Γεραπετρίτης, έχει αναπτύξει με ακρίβεια και με απόλυτη σαφήνεια το σχέδιο επανεκκίνησης του σιδηροδρομικού έργου με σημαντικές ασφαλιστικές δικλείδες. Από εκεί και πέρα, ο νόμος περιγράφει πλήρως τις αρμοδιότητες όλων των φορέων του Δημοσίου σε ό,τι αφορά την ευθύνη, το λόγο που πρέπει να έχουν, το χρόνο που πρέπει να ασκούν την ευθύνη και τις αρμοδιότητες αυτές. Και νομίζω ότι όλα αυτά θα συνυπολογιστούν και στην αξιολόγηση των ευθυνών για τη συγκεκριμένη τραγωδία, αλλά και στη σημαντική προσπάθεια και δουλειά που γίνεται, έτσι ώστε όλοι να συμβάλουν για την ασφαλή επανεκκίνηση των σιδηροδρόμων.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, την Κυριακή το «Documento» αποκάλυψε πως από τους ελέγχους της ΑΔΑΕ, προκύπτει πως όλα τα αιτήματα για παρακολουθήσεις, που υποβλήθηκαν από την Αντιτρομοκρατική προς την Εισαγγελέα Περιμένη, έγιναν δεκτά. Τεράστιος αριθμός παρακολουθήσεων, όπως και με την Εισαγγελέα της ΕΥΠ. Ο Πρωθυπουργός συνεχίζει να εποπτεύει την ΕΥΠ. Έχετε εικόνα γι’ αυτές τις παρακολουθήσεις; Ήταν όλες νόμιμες; Έχουν ελεγχθεί η Υπηρεσία, η Εισαγγελέας;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η ΕΥΠ διέπεται από ένα πολύ συγκεκριμένο πλαίσιο λειτουργίας το οποίο, μάλιστα, θωρακίστηκε, εκσυγχρονίστηκε, αναβαθμίστηκε αρκετά το τελευταίο διάστημα με τις θεσμικές πρωτοβουλίες, που πήρε η Κυβέρνηση. Αυτό καλύπτει συνολικά τις τοποθετήσεις μας στις ερωτήσεις, που κατά καιρούς δεχόμαστε για το κομμάτι αυτό.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Και για την Αντιτρομοκρατική, ισχύει; Γιατί σας μίλησα για αποκάλυψη, που μιλά για όλα τα αιτήματα δεκτά.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όλες οι παρακολουθήσεις διέπονται από ένα συγκεκριμένο πλαίσιο και πάντοτε με την άδεια και την έγκριση Εισαγγελικού Λειτουργού.

Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Υπάρχει σήμερα ένα δημοσίευμα στην «Εφημερίδα των Συντακτών» και πάνω σ’ αυτό έβγαλε μια ανακοίνωση ο ΣΥΡΙΖΑ -και θα ήθελα μια απάντηση- ότι ο κ. Καραμανλής έκανε δώρο -όπως αναφέρεται- 3,3 εκατ. ευρώ στην εργολάβο εταιρεία για αποζημιώσεις, που ζητούσε επειδή η προηγούμενη διοίκηση του ΟΣΕ επί ΣΥΡΙΖΑ, είχε κινήσει διαδικασία έκπτωσής της, λόγω ασυνέπειάς της στην υλοποίηση του έργου. Υπάρχει κάποια απάντηση;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν έχω υπόψη μου το συγκεκριμένο δημοσίευμα. Θα ενημερωθώ και θα επανέλθω.

Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Θέλω κάτι για το ΑΣΕΠ. Υπάρχουν πολλά δημοσιεύματα, που μιλούν για εκατοντάδες καταγγελίες υποψηφίων για το διαγωνισμό της 4ης Μαρτίου ότι, δηλαδή, ήταν διαβλητός. Και, μάλιστα, υπάρχει ένας αριθμός, 1.200 υποψήφιοι έχουν καταγγείλει κάτι ανάλογο και κάποιοι εξ αυτών ενδέχεται να προσφύγουν και στη Δικαιοσύνη. Το επιβεβαιώνετε; Διαψεύδετε; Θα ξαναγίνει ο διαγωνισμός; Τι έγινε, γνωρίζετε;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν νομίζω ότι υπάρχει ζήτημα επανάληψης του διαγωνισμού. Το ΑΣΕΠ αξιολογεί και έχει απαντήσει για τα συγκεκριμένα θέματα. Έχουν απαντήσει σε ό, τι αφορά την επίμαχη καταγγελία ή εν πάση περιπτώσει τα προβλήματα, που προέκυψαν στο επίμαχο ζήτημα.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, ο Πρωθυπουργός ακολουθώντας τη ρητορική δημοσιολογούντων, μίλησε αυτές τις μέρες για «θυσία» των παιδιών στο δυστύχημα στα Τέμπη. Είναι, θεωρείτε, ενδεδειγμένη η χρήση του όρου «θυσία»;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ο Πρωθυπουργός σ’ αυτό που είναι απολύτως προσηλωμένος,  είναι να κάνουμε ό, τι περνά από τα χέρια μας, έτσι ώστε να μην επαναληφθεί ποτέ κάτι τέτοιο. Η απώλεια των ανθρώπων, ο θάνατος των νέων ανθρώπων, το πένθος των συγγενών είναι κάτι το οποίο κανείς μας, ποτέ δεν πρόκειται να ξεχάσει. Και αυτό που είναι σημαντικό, αυτό που είναι πολύ ουσιαστικό, αυτό που στην ουσία αποτελεί τον έμπρακτο σεβασμό απέναντι στους ανθρώπους που έφυγαν και στο πένθος και στο Γολγοθά των συγγενών τους, είναι να εξαντλήσουμε κάθε προσπάθεια, έτσι ώστε αυτό το πράγμα να μην ξανασυμβεί ποτέ. Εκεί είμαστε προσηλωμένοι και αυτό είναι το μείζον.

ΔΗΜ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Εδώ και κάποιο διάστημα η Κυβέρνηση αναφέρεται σε ένα «βαθύ Κράτος» για να περιγράψει προβλήματα, τα οποία παρουσιάζονται σε διάφορες λειτουργίες του, όπως το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη. Θέλω να ρωτήσω, με δεδομένο ότι, τουλάχιστον σύμφωνα με τα δημοσιεύματα που έχουν υπάρξει μέχρι τώρα, οι συνδικαλιστές του σιδηροδρόμου προειδοποιούσαν και την ηγεσία της Hellenic Train και του ΟΣΕ, αλλά και του Υπουργείου, μάλιστα και με εξώδικα, όταν μιλάτε για «βαθύ Κράτος» περιλαμβάνετε και τους συνδικαλιστές αυτούς;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όταν μιλάμε για «βαθύ Κράτος», μιλάμε κατ’ αρχήν για τις νοοτροπίες και τους εκφραστές τους, που οδηγούν ανθρώπους να μην είναι στη θέση τους όταν η βάρδιά τους επιβάλλει να είναι στη θέση τους, να φεύγουν νωρίτερα για λόγους που οι ίδιοι κρίνουν. Μιλούμε για ανθρώπους που σπεύδουν να πάρουν αναρρωτικές άδειες και για εκείνους που τις δίνουν δια τηλεφώνου. Μιλούμε για όλο αυτό που αναδείχθηκε μέσα από τους διαλόγους τους τηλεφωνικούς που η δημοσιογραφική έρευνα έφερε στο προσκήνιο. Μιλούμε για μια σειρά από πράγματα τα οποία δεν δημιουργήθηκαν χθες, έρχονται από το παρελθόν, που προσπαθούμε να αλλάξουμε, με τα οποία είμαστε σε διαρκή ρήξη και ανοιχτό μέτωπο, που κάναμε βήματα σε αρκετά κομμάτια και πεδία του Δημοσίου. Δυστυχώς, όχι με την ταχύτητα και με την αποτελεσματικότητα που θέλαμε. Όχι μόνο στη σφαίρα της διαπίστωσης ή της ρητορικής, αλλά με πολύ συγκεκριμένες προτάσεις που σύντομα θα κατατεθούν στον δημόσιο διάλογο και θα ανακοινωθούν, θα τις αντιμετωπίσουμε και θα τις αφήσουμε οριστικά πίσω μας.

Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Το θέμα των συνεργασιών, αν δεν επιτευχθεί αυτοδυναμία, είναι στο τραπέζι της Κυβέρνησης; Κάτι ανάλογο ειπώθηκε από τον κ. Σκέρτσο το πρωί.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Οι πολίτες με την ψήφο τους, καθορίζοντας το εκλογικό αποτέλεσμα, στην ώρα του, θα διαμορφώσουν τις συνθήκες και την επιλογή τους για το πώς πρέπει να κυβερνηθεί ο τόπος. Εμείς πιστεύουμε ότι μέσα στη συγκυρία που ζούμε, ανάλογα με τις προκλήσεις που έχουμε, ο τόπος χρειάζεται ισχυρές κυβερνήσεις, οι οποίες δεν θα έχουν την υποχρέωση να αναλώνονται σε ατέρμονες εσωτερικές διαβουλεύσεις ή να κάνουν διαρκείς συμβιβασμούς. Τα προβλήματα που έχουμε και αυτά που πρέπει να αντιμετωπίσουμε για να πάμε μπροστά, σημαίνουν ακόμη μεγαλύτερη αποφασιστικότητα. Σημαίνουν αδιαπραγμάτευτη βούληση να συγκρουστείς με τις εστίες της αντίδρασης, με τις εστίες και τις παθογένειες που όλοι μας διαπιστώνουμε ότι εξακολουθούν να υπάρχουν. Χρειάζονται ταχύτητα και αποφασιστικότητα. Η ιστορική εμπειρία στην Ελλάδα έχει δείξει ότι οι κυβερνήσεις συνεργασίας δεν χαρακτηρίζονται από  ταχύτητα και  αποφασιστικότητα. Παρ’ όλα αυτά, κυρίαρχος είναι και έχει τον τελικό λόγο ο ελληνικός λαός. Οι πολίτες με την ψήφο τους, όταν γίνουν οι εκλογές, θα δείξουν τον δρόμο.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Για το δυστύχημα των Τεμπών, χρεώνετε στο «βαθύ Κράτος» με το οποίο μάχεστε, λέτε κ.ο.κ., τον σταθμάρχη και άλλους που λέτε ότι απουσίαζαν, τις συμβάσεις, κρίνετε την προηγούμενη Κυβέρνηση για όσα δεν έκανε. Τελικά, γιατί παραιτήθηκε ο κ. Καραμανλής; Ποια είναι η ευθύνη που ανέλαβε εκείνος και που φέρεται να αναλαμβάνει και ο Πρωθυπουργός; Και επιτέλους, αν θέλετε, δώστε μας και μια απάντηση, θα είναι υποψήφιος ο κ. Καραμανλής, γιατί σήμερα στη Βουλή δεν εξέφρασε την πρόθεσή του.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Σε ό,τι αφορά το δεύτερο σκέλος του ερωτήματός σας, δεν έχω να προσθέσω τίποτα νεότερο. Στην ώρα του, το πράγμα αυτό θα αποσαφηνιστεί. Σε ό,τι αφορά το πρώτο σκέλος, νομίζω ότι είναι πάρα πολύ καθαρό και το έχει πει και ο ίδιος ο κ. Καραμανλής. Ο κ. Καραμανλής ανέλαβε από την πρώτη στιγμή παραιτούμενος την πολιτική ευθύνη που του αναλογεί, γιατί το τραγικό αυτό δυστύχημα συνέβη στο πεδίο, σε έναν χώρο που είχε αρμοδιότητες και ο ίδιος. Έχει και ο ίδιος την πολιτική ευθύνη για το γεγονός ότι στο πεδίο των αρμοδιοτήτων του δεν καταφέραμε να υλοποιήσουμε στο 100% ένα έργο που παραλάβαμε στο 18%. Το φτάσαμε στο 72%, δεν καταφέραμε να το πετύχουμε στο 100%. Έγινε ένα δυστύχημα που χάθηκαν 57 άνθρωποι. Υπάρχει πολιτική ευθύνη. Την αναγνωρίζουμε, που δεν καταφέραμε να το πάμε στο 100%, γι’ αυτό. Υπήρχαν μια σειρά από δυσλειτουργίες μέσα στον Οργανισμό. Ο κ. Καραμανλής είχε την ευθιξία να αναλάβει την πολιτική ευθύνη που μια σειρά από πράγματα που συνέβαιναν μέσα στον Οργανισμό, δεν καταφέραμε να τα αντιμετωπίσουμε, παρά το γεγονός ότι είχε ξεκινήσει η διαδικασία εκσυγχρονισμού. Σας θυμίζω ότι για πρώτη φορά μετά από πάρα πολλά χρόνια είχαν ξεκινήσει οι διαδικασίες ενίσχυσης σε προσωπικό του Οργανισμού. Δεν έφτασαν οι άνθρωποι αυτοί στην ώρα τους, εξαιτίας των καθυστερήσεων που πάντοτε υπάρχουν όταν προγραμματίζονται προσλήψεις και γίνονται με τον αδιάβλητο τρόπο που γίνονται από το ΑΣΕΠ. Γι’ αυτό παραιτήθηκε ο κ. Καραμανλής, αναλαμβάνοντας την πολιτική ευθύνη, την οποία περιέγραψε από την πρώτη στιγμή και σήμερα νομίζω στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, πάρα πολύ καθαρά. Από εκεί και πέρα, όλα τα υπόλοιπα και από τη Δικαιοσύνη και από την Επιτροπή που διερευνά, κυρίως τη συνθήκη και την πορεία της σύμβασης 717, θα έρθουν στο φως. Είπαμε ότι η βασική μας επιλογή, ο λόγος που δώσαμε στην ελληνική κοινωνία και θα τηρηθεί, η δική μας δέσμευση, είναι ότι δεν θα υπάρξει στην υπόθεση αυτή καμία, μα καμία συγκάλυψη.

ΔΗΜ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Με αυτοδυναμίες ή με συνεργασίες, πότε θα γίνουν οι εκλογές;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ο Πρωθυπουργός θα ανακοινώσει την ημερομηνία των εκλογών όταν έρθει η ώρα.

Σας ευχαριστώ πολύ.