Καλό μεσημέρι.

Η τραγωδία που εκτυλίχθηκε στα Τέμπη έχει κλονίσει βαθιά την ελληνική κοινωνία, η οποία προσπαθεί να διαχειριστεί τα συναισθήματα πόνου, απόγνωσης, αγανάκτησης και οργής. Αυτό δεν είναι σίγουρα εύκολο και θα χρειαστεί χρόνος. Είναι όμως υποχρέωση όλου του πολιτικού προσωπικού αυτής της χώρας από τη μια να ακούσει με προσοχή, με σεβασμό, με υπευθυνότητα τις απαιτήσεις της κοινωνίας και από την άλλη να συμβάλλει γόνιμα και ορθά, έτσι ώστε οι Έλληνες πολίτες να πάρουν τις απαιτούμενες απαντήσεις και να δουν ότι αντιμετωπίζουμε τα προβλήματα με ειλικρίνεια και αυτοκριτική, αλλά και με αγώνα για την υπέρβασή τους.

Το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη και άλλα αντίστοιχα περιστατικά στο σχετικά πρόσφατο παρελθόν αποδεικνύουν τις δομικές παθογένειες στο Κράτος μας. Αυτές, όμως, για να είμαστε ειλικρινείς, δεν δημιουργήθηκαν μόνες τους, ούτε το τελευταίο διάστημα. Προέκυψαν είτε από άστοχες ενέργειες, είτε από χρόνιες παθογένειες, είτε από παραλείψεις και αδιαφορία.

Αν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς και χρήσιμοι στον τόπο μας, χρειάζεται να μην κρυφτούμε πίσω από το δάχτυλό μας όσον αφορά στις αιτίες που μας έφεραν αντιμέτωπους με αυτό το πολύ δύσκολο παρόν.  Η αλήθεια σώζει και χωρίς αυτήν δεν θα πάμε ούτε ένα βήμα μπροστά.

Η ελληνική κοινωνία απαιτεί πλήρη διαλεύκανση των αιτιών που προκάλεσαν το τραγικό δυστύχημα, αλλά και έμπρακτες εγγυήσεις ότι δεν θα συμβεί ποτέ κάτι ανάλογο ή αντίστοιχο. Η Κυβέρνηση έχει αναλάβει από την πρώτη στιγμή χωρίς χρονοτριβή και προφάσεις το μερίδιο της ευθύνης που μας αναλογεί και ζήτησε -πρώτος το έκανε ο ίδιος ο Πρωθυπουργός- συγγνώμη. Δεν μπορούμε, δεν θέλουμε, δεν πρέπει να κρυφτούμε πίσω από μία σειρά ανθρώπινων σφαλμάτων, τόνισε ο Πρωθυπουργός. Και συνέχισε τονίζοντας: «Θα επιμείνω όμως ότι όσο σημαντικό είναι να δώσουμε χώρο στη θλίψη και την οργή, άλλο τόσο δεν πρέπει να επιτρέψουμε αυτή να γίνει σπίθα ενός νέου διχασμού, γιατί είναι και αυτός μία όψη ενός νομίσματος που η χώρα έχει πληρώσει πολύ ακριβά».

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έθεσε ως προτεραιότητα την παροχή κάθε δυνατής στήριξης στους τραυματίες και τους συγγενείς των θυμάτων και ταυτόχρονα ανέλαβε μια διττή δέσμευση:

Πρώτον, απόλυτη διαφάνεια στην έρευνα και αμέριστη συνδρομή στις δικαστικές Αρχές, ώστε να εντοπιστούν τα αίτια και να κριθούν δίκαια όσοι εμπλέκονται.

Και δεύτερον, τη δρομολόγηση άμεσων πρωτοβουλιών για τη βελτίωση της χρόνιας προβληματικής κατάστασης στο σιδηρόδρομό μας.

–Σε ό,τι αφορά το τελευταίο, την επανεκκίνηση των σιδηροδρόμων με ασφάλεια:

-Προχωρούμε σε πρωτοβουλίες -ο Πρωθυπουργός έχει  ήδη επικοινωνήσει με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Alstom- έτσι ώστε να έχουμε ολοκλήρωση του έργου της τηλεδιοίκησης το συντομότερο δυνατόν. Παράλληλα, υπάρχει συνεργασία με εμπειρογνώμονες της Ε.Ε., προκειμένου να προσδιοριστούν και να προχωρήσουν άμεσα τα απαιτούμενα μέτρα ασφάλειας.

Σε κάθε περίπτωση, για το επόμενο διάστημα θα έχουμε δύο σταθμάρχες σε κάθε βάρδια και, εάν χρειαστεί, θα περιοριστεί βραχυπρόθεσμα το μεταφορικό έργο.

-Παράλληλα, δρομολογούνται άμεσα οι ήδη προγραμματισμένες και εγκεκριμένες προσλήψεις του προσωπικού.

Και επιπλέον αυστηροποιείται -με νομοθετική πρωτοβουλία- το νομικό πλαίσιο που αφορά στις καταστροφές και τις κλοπές στο δίκτυο.

–Σε ό,τι αφορά τα αίτια του δυστυχήματος: Η Κυβέρνηση ανέλαβε την ευθύνη να διασφαλίσει -στον βαθμό που την αφορά- ότι η έρευνα  θα γίνει με απόλυτη διαφάνεια και με τη μέγιστη δυνατή ταχύτητα. Ήδη, έχει συγκροτηθεί και έχει ξεκινήσει το έργο της  ανεξάρτητη επιτροπή εμπειρογνωμόνων προκειμένου να διερευνήσει τις ενδεχόμενες διοικητικές παραλείψεις και τις διαχρονικές καθυστερήσεις στην υλοποίηση των σιδηροδρομικών έργων.

Στο μεταξύ, η δικαστική έρευνα -που ξεκίνησε από την πρώτη στιγμή- αναβαθμίστηκε, καθώς το Δικαστικό Συμβούλιο Λάρισας την ανέθεσε σε Εφέτες ανακριτές και -όπως αποδεικνύεται- αφενός εξελίσσεται με γρήγορους ρυθμούς και αφετέρου επεκτείνεται σε κάθε κατεύθυνση.

Γεγονός, πάντως, είναι ότι, μέσα από τα συγκλονιστικά ηχητικά ντοκουμέντα και τις μαρτυρίες που έρχονται στο φως για τα όσα αδιανόητα συνέβησαν το μοιραίο εκείνο βράδυ, αλλά και μέσα από τις διώξεις που ασκήθηκαν, αναδεικνύονται συμπεριφορές, νοοτροπίες και παθογένειες που προφανώς δεν είναι τωρινές, αλλά διαιωνίζονται σε ένα τμήμα του στενού και ευρύτερου δημοσίου τομέα, στο βαθύ και αναχρονιστικό Κράτος. Παθογένειες που πολέμησε και μείωσε η Κυβέρνησή μας, αλλά δεν μπόρεσε, και αυτό είναι ευθύνη μας, να εξαλείψει εξ ολοκλήρου και είναι αδήριτη ανάγκη να αντιμετωπιστούν σθεναρά και πιο συντονισμένα, έτσι ώστε να εκλείψουν και αυτοί οι τελευταίοι θύλακες δομικής αντίδρασης στον εκσυγχρονισμό του Κράτους μας.

Ένα Κράτος το οποίο κατά καιρούς μπορεί να παίρνει διάφορα χρώματα, αλλά παραμένει βαθύ, γιατί έχει δομηθεί επί δεκαετίες πάνω σε κατεστημένες νοοτροπίες. Πάνω σε συστημικές αδράνειες και μικροπολιτικά τερτίπια και δυστυχώς σε ανεύθυνες συμπεριφορές.

Είναι προτεραιότητά μας να τις αντιμετωπίσουμε αυτές τις συμπεριφορές και να χτίσουμε παντού, δομές και υπηρεσίες που θα λειτουργούν με περισσότερη λογοδοσία, περισσότερη αποτελεσματικότητα, περισσότερη αξιοκρατία και περισσότερη αξιολόγηση. Αυτή άλλωστε είναι η πρώτη αναγκαία και απαραίτητη προϋπόθεση για να ανταποκριθούμε  στο πάνδημο και ταυτόχρονα δραματικό αίτημα, αυτό το «ποτέ ξανά». Και η προϋπόθεση αυτή συνδέεται άμεσα με την υποχρέωση να αναλάβουμε όλοι τις ευθύνες μας, χωρίς υπεκφυγές και χωρίς αυτο-εξαιρέσεις.

Η Κυβέρνηση έχει ήδη καταστήσει σαφή την πρόθεσή της να προχωρήσει -εφόσον το επιθυμούν- σε πλήρη ενημέρωση των πολιτικών αρχηγών και της αρμόδιας Επιτροπής της Βουλής. Για το σκοπό αυτό ο Υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος για θέματα Υποδομών και Μεταφορών, κ. Γεραπετρίτης, απέστειλε την περασμένη εβδομάδα επιστολή προς τον Πρόεδρο της Βουλής και τον Πρόεδρο της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου με την οποία τίθεται στη διάθεση της Επιτροπής για ενημέρωση και συζήτηση. Το ίδιο έχει διαμηνύσει, θεσμικά και υπεύθυνα, με επιστολές του προς τους αρχηγούς όλων των πολιτικών κομμάτων.

Θα ήταν, άλλωστε, βήμα στην κατεύθυνση που απαιτούν οι καιροί και αξιώνει η κοινωνία, η δημιουργική αντιπαράθεση και τελικά η σύνθεση απόψεων, προτάσεων και ιδεών και όχι η στείρα κομματική αντιπαράθεση. Ισχυρισμοί ότι φταίνε όλοι οι άλλοι, διαστρεβλώσεις, ψέματα, συμψηφισμοί δεν χωρούν. Τώρα είναι η ώρα της αλήθεια και είναι η ώρα της αλήθειας για όλους.

Με λύπη, όμως, διαπιστώνουμε, χωρίς δυστυχώς να εκπλησσόμαστε, ότι μέρος της Αντιπολίτευσης δεν αίρεται στο ύψος των περιστάσεων, ούτε των απαιτήσεων της κοινωνίας. Γιατί πολιτική δεν γίνεται χωρίς ειλικρίνεια και χωρίς ανάληψη ευθύνης.

Για παράδειγμα, ο κ. Σπίρτζης, επί 4,5 χρόνια Υπουργός Μεταφορών των Κυβερνήσεων του ΣΥΡΙΖΑ, εμφανίστηκε για να τοποθετηθεί δέκα ημέρες μετά το τραγικό δυστύχημα. Η τοποθέτησή του συνιστά ένα θλιβερό μνημείο κυνισμού, σύγχυσης και ψεμάτων. Η τοποθέτηση αυτή συνοψίστηκε στο: «Δεν φταίμε σε τίποτα εμείς». Είναι η κυνική γραμμή που υποστηρίζει ότι ευθύνες φέρουν οι προηγούμενοι και οι επόμενοι.

Η αλήθεια είναι ότι ο κ. Σπίρτζης και η Κυβέρνηση που υπηρέτησε, κωλυσιεργούσαν και δεν προώθησαν τα απαραίτητα έργα υποδομής και εκσυγχρονισμού των σιδηροδρόμων, ώστε να αναβαθμιστεί η ασφάλεια. Φαίνεται ότι πρέπει να έχει κανείς περίσσεια θράσους για να ισχυρίζονται πως ο σιδηρόδρομος λειτουργούσε «ρολόι» επί των ημερών της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και ήρθε η επόμενη Κυβέρνηση για να τα διαλύσει όλα.

Την ώρα αυτή, η κομματική αντιπαράθεση δεν είναι αυτό που απαιτεί ούτε η περίσταση, ούτε η κοινωνία. Ένα πράγμα όμως είναι η στάση ευθύνης, η αναγνώριση των λαθών, η αναζήτηση της αλήθειας και ένα άλλο είναι τα ψέματα και η διασπορά τους στο δημόσιο διάλογο.

Στο μεταξύ, η Κυβέρνηση, ανταποκρινόμενη στο ελάχιστο χρέος της Πολιτείας, έχει προχωρήσει σε μια σειρά μέτρων για τη στήριξη συγγενών θυμάτων, των τραυματιών και των επιβαινόντων στην μοιραία αμαξοστοιχία. Συγκεκριμένα:

Τα μέτρα αυτά περιλαμβάνονται σε 10 διαφορετικούς άξονες.

Οι δέκα αυτοί άξονες μέτρων συνιστούν ελάχιστη, αλλά ταυτόχρονα απόλυτα οφειλόμενη συνδρομή στους ανθρώπους που υπέστησαν τα πάνδεινα και που κυρίως καλούνται να συνεχίσουν τη ζωή τους με τις πληγές που τους άφησαν τα τραγικά συμβάντα.

Ταυτόχρονα παρέχεται δωρεάν εξατομικευμένη ψυχολογική υποστήριξη των οικογενειών των θυμάτων, των τραυματιών και των επιβαινόντων, διά ζώσης και κατ’ οίκον, μέσα από το δίκτυο δομών ψυχικής υγείας του Ε.Σ.Υ., καθώς και τηλεφωνικά μέσω της Εθνικής Γραμμής Ψυχοκοινωνικής Υποστήριξης 10306.

Επιπλέον, για την ταχεία και την άμεση εξυπηρέτηση των οικογενειών των θυμάτων, των τραυματιών και των επιβαινόντων, δημιουργείται ειδική δομή και τηλεφωνική γραμμή υποστήριξης και γρήγορης διεκπεραίωσης όλων των υποθέσεων για τα μέτρα που εξαγγείλαμε, αλλά και για κάθε συναλλαγή τους με το Δημόσιο.

Παράλληλα, παρακαλούνται επιβάτες που αγόρασαν εισιτήρια -χωρίς να υποβάλουν τα προσωπικά τους στοιχεία- και αποχώρησαν από τον τόπο του δυστυχήματος χωρίς να αφήσουν στοιχεία επικοινωνίας, να επικοινωνήσουν με τις Κρατικές Αρχές και τη Γραμμή Αρωγής, προκειμένου να κάνουν χρήση των δικαιωμάτων τους.

Σε ό,τι αφορά  ζητήματα  της καθημερινότητας

Μεθαύριο, Τετάρτη 15 Μαρτίου, πρόκειται να καταβληθεί -με εμβόλιμη πληρωμή- η προκαταβολή για επικουρικές συντάξεις, η έκδοση των οποίων καθυστερεί. Θα είναι ίση με 100 ευρώ για κάθε μήνα καθυστέρησης της έκδοσης για επικουρικές συντάξεις γήρατος και 50 ευρώ για επικουρικές συντάξεις λόγω αναπηρίας, καθώς και για τον επιζώντα σύζυγο που ζητά να του χορηγηθεί επικουρική σύνταξη λόγω θανάτου.

Δικαιούχοι είναι ασφαλισμένοι για τους οποίους έχει εκδοθεί η κύρια σύνταξη και θα πρέπει να έχουν συμπληρώσει κατ’ ελάχιστον 15 έτη επικουρικής ασφάλισης και να έχουν υποβάλει αίτηση πριν από την 1η Ιουλίου 2022. Μάλιστα, προκειμένου να διευρυνθεί ακόμη περισσότερο η περίμετρος των δικαιούχων, το πλήθος των δικαιούχων, με Υπουργική Απόφαση  επεκτείνεται το καταληκτικό χρονικό όριο της αίτησης στις 31 Δεκεμβρίου 2022.

Σημειώνεται ότι το διάστημα Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου εκδόθηκαν 43.000 επικουρικές συντάξεις -σε σύνολο 80.000- που εκκρεμούσαν μήνες ή και χρόνια και για τις οποίες έχει ήδη εκδοθεί η κύρια σύνταξη.

–Παράλληλα, η Κυβέρνηση συνεχίζει το έργο που έχει αναλάβει για τη στήριξη των νέων. Μέσα στον Μάρτιο μπαίνουν σε εφαρμογή δύο πολύ βασικές δράσεις του προγράμματος «Σπίτι μου» για την παροχή προσιτής και ποιοτικής στέγης στους νέους ανθρώπους. Είναι το πρόγραμμα χαμηλότοκων στεγαστικών δανείων για νέους, ηλικίας 25-39 ετών και το πρόγραμμα «Κάλυψη» για τη δωρεάν στέγαση ευάλωτων νέων, ηλικίας 25-39 ετών, που είναι δικαιούχοι του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος, σε ιδιωτικές κατοικίες, με καταβολή του ενοικίου να γίνεται από το Δημόσιο.

–Σε ό,τι αφορά τη χορήγηση χαμηλότοκων στεγαστικών δανείων διευκρινίζεται ότι δικαιούχοι είναι οι νέοι ηλικίας 25-39 ετών κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης για το δάνειο,  με ετήσιο εισόδημα από 10.000 ευρώ έως το όριο που προβλέπεται για τη χορήγηση επιδόματος θέρμανσης και δεν διαθέτουν ακίνητο κατάλληλο για την στέγασή τους. Τα περίπου 10 χιλιάδες δάνεια που θα εγκριθούν σε αυτή τη φάση, μπορεί να φτάνουν μέχρι και 150.000 ευρώ, ενώ η τιμή του ακινήτου δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 200.000 ευρώ με βάση το συμβόλαιο αγοράς.

— Στο πρόγραμμα «Κάλυψη» για τη στέγαση ευάλωτων νέων, με καταβολή του ενοικίου από το Δημόσιο, δικαιούχοι είναι νέοι ηλικίας 25-39 ετών που είναι δικαιούχοι του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος. Στόχος σε αυτή την πρώτη φάση του προγράμματος είναι να στεγαστούν 3.000 νέοι με την αξιοποίηση τουλάχιστον 1.000 ιδιωτικών κατοικιών.

Σας ευχαριστώ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, σας άκουσα με προσοχή. Ακούω και τον Πρωθυπουργό τις τελευταίες ημέρες να μιλάει, να φωτογραφίζει, κατ’ ουσία, ένα κομμάτι του Δημοσίου, στο οποίο, όπως λέτε κι εσείς, υπάρχουν θύλακες υστέρησης, παθογενειών διαχρονικών, τις οποίες και η Κυβέρνησή σας δεν κατόρθωσε να θεραπεύσει τα τελευταία τέσσερα χρόνια και διερωτώμαι αν θα ακούσουμε από εσάς συγκεκριμένα πράγματα για τον συγκεκριμένο τομέα που θίγετε προ των εκλογών ή αν θα είναι μία εν είδη προεκλογικής εξαγγελίας, ένα πρόταγμα για την επόμενη τετραετία, σε ό,τι αφορά την πιθανή νέα Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Έχουμε πει πολλές φορές ότι δεν μπορούμε, δεν  θέλουμε και δεν πρέπει να κρυφτούμε πίσω από την αλληλουχία ανθρώπινων λαθών, που οδήγησαν εκείνο το βράδυ στο τραγικό αυτό συμβάν. Τα όσα φέρνει στο φως η δημοσιογραφική έρευνα, τα όσα προκύπτουν από τη δικαστική έρευνα που βρίσκεται σε εξέλιξη, μαρτυρούν την εκδήλωση μιας σειράς παθογενειών, μιας σειράς άσχημων, νοσηρών νοοτροπιών στη λειτουργία του Κράτους. Πιο συγκεκριμένα, αυτό έχει και την αντανάκλασή του και στη λειτουργία των σιδηροδρόμων.

Αντίστοιχες συμπεριφορές και αντίστοιχα συμπτώματα είχαμε στο παρελθόν και σε άλλους δημόσιους οργανισμούς. Η Κυβέρνηση και τώρα και άλλες φορές στο παρελθόν συγκρούεται με τέτοιου είδους λογικές. Σαφής προσανατολισμός μας, βασική μας προτεραιότητα είναι να έχουμε μεγαλύτερη ποιότητα, περισσότερη διαφάνεια, λογοδοσία, αξιοκρατία παντού στη λειτουργία του Δημοσίου. Είναι σαφές ότι στο κομμάτι αυτό των συγκοινωνιών, ότι στο κομμάτι αυτό του ΟΣΕ, δεν καταφέραμε να τρέξουμε με τους ρυθμούς που θέλουμε, δεν καταφέραμε να εξαλείψουμε αυτές τις παθογένειες που έρχονται από το παρελθόν. Άμεσα, χωρίς χρονοτριβή, θα γίνει ό,τι απαιτείται, έτσι ώστε να εκλείψουν τέτοιου είδους νοοτροπίες, λογικές, που έπαιξαν κι αυτές τον ρόλο τους στο τραγικό αυτό συμβάν.

ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, συμπληρωματικά για τις παθογένειες που λέτε και για τις συμπεριφορές και τις νοοτροπίες. Πώς είναι δυνατόν να αντιμετωπίσετε συμπεριφορές και νοοτροπίες όταν και ο κ. Τερεζάκης που βάλατε στον ΟΣΕ και ο κ. Παληός που βάλατε στην ΕΡΓΟΣΕ, είναι ήδη μέλη και στελέχη του Οργανισμού; Μάλιστα, ο κ. Παληός είναι και μέλος στο διοικητικό συμβούλιο. Ο κ. Τερεζάκης είναι σύμβουλος στον ΟΣΕ, είναι εν ενεργεία. Αυτοί οι άνθρωποι τι θα κάνουν, τι παθογένειες θα αντιμετωπίσουν που δεν μπορούσαν να τις αντιμετωπίσουν τα προηγούμενα χρόνια ως μέλη;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η αντιμετώπιση των παθογενειών είναι θέμα και συνολικής κατεύθυνσης. Οι άνθρωποι αυτοί αποτελούν τις μεταβατικές διοικήσεις των Οργανισμών την επόμενη μέρα. Ο κ. Τερεζάκης είναι ένας άνθρωπος εγνωσμένου κύρους στον σιδηρόδρομο. Ο κ. Παληός ήταν μέλος του διοικητικού συμβουλίου της ΕΡΓΟΣΕ. Θα παίξουν τον ρόλο των μεταβατικών διοικήσεων για το επόμενο διάστημα. Όπως σας είναι ήδη γνωστό, θα γίνει διεθνής διαγωνισμός με πολύ αναβαθμισμένα και αυξημένα στάνταρ, προκειμένου να προσελκύσουμε τους κατάλληλους ανθρώπους για να έχουμε ακόμη καλύτερη διοίκηση των Οργανισμών αυτών στο μέλλον.

ΣΠ. ΓΚΟΥΤΖΑΝΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, αν κατάλαβα καλά, είπατε ότι κληρονομήσατε παθογένειες, παραλείψεις και λάθη από το παρελθόν, τέσσερα χρόνια δεν ήταν αρκετά για να τα θεραπεύσετε όλα, γι’ αυτό είχαμε αυτό που είχαμε. Από εδώ και στο εξής έχετε κάποιο σχέδιο με χρονοδιάγραμμα συγκεκριμένο για το πόσο θα σας πάρει να έχουμε έναν ασφαλή σιδηρόδρομο; Θα περιμένουμε άλλα τέσσερα χρόνια, χρειάζονται οκτώ, πόσα χρειάζονται;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πρώτα απ’ όλα, έχουν ανακοινωθεί συγκεκριμένες πρωτοβουλίες για την επανεκκίνηση των σιδηροδρόμων, σε ό,τι αφορά πράγματα που μπορεί να γίνουν γρήγορα και άμεσα για τη στελέχωση των βαρδιών με σταθμάρχες, με δύο σταθμάρχες σε κάθε βάρδια, με τον περιορισμό του μεταφορικού έργου. Με την επαφή με Ευρωπαίους εμπειρογνώμονες και ειδικούς που και αυτοί θα συνδράμουν γενικότερα στην ανασυγκρότηση των σιδηροδρόμων. Με την επιτάχυνση των έργων υποδομής, έτσι ώστε πολύ γρήγορα να έχουμε την παράδοση του συνολικού έργου, μέσω του οποίου  η τεχνολογία θα συμβάλει στο να έχουμε ασφαλέστερους σιδηρόδρομους. Και βέβαια πάντοτε υπάρχουν τα ζητήματα γενικότερης πολιτικής που έχουν να κάνουν με την αξιολόγηση του προσωπικού, με τον τρόπο διοίκησης και λειτουργίας των Οργανισμών σε όλες τις βαθμίδες, για να μην φτάσουμε να ξαναβρεθούμε αντιμέτωποι με αυτά τα περιστατικά τα συγκλονιστικά, τα πολύ απογοητευτικά, που έρχονται στο φως της δημοσιότητας μέσα από διαλόγους που αποκαλύπτει η δημοσιογραφική έρευνα ή μέσα από πράγματα που ενδεχομένως περιλαμβάνονται στη δικογραφία.

ΧΡ. ΚΟΣΕΛΟΓΛΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, αυτή η αξιολόγηση πόσο γρήγορα θα προχωρήσει; Και σας το ρωτάω, γιατί αποδείχθηκε και από τους σοκαριστικούς  διαλόγους που ακούσαμε, ότι υπήρχε τουλάχιστον ένας μοιραίος σταθμάρχης ο οποίος δεν είχε ιδέα για το πως λειτουργεί το σύστημα. Αυτό σαν συνέχεια στις ερωτήσεις των συναδέλφων. Ήθελα, επίσης, να σας ρωτήσω, αν ο κ. Καραμανλής θα πάει στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου στη Βουλή, όπως ζητάει ο ΣΥΡΙΖΑ. Και ένα σχόλιό σας για κάποιες δηλώσεις του κ. Σπίρτζη στην «Εφημερίδα των Συντακτών». Λέει ότι ευθύνεται η Κυβέρνηση Μητσοτάκη, επειδή προχώρησε στην ιδιωτικοποίηση, έδωσε σε ιδιώτες μέσω ΣΔΙΤ, τα κομμάτια της συντήρησης, με αποτέλεσμα να καταρρεύσει ο σιδηρόδρομος.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πρώτα απ’ όλα, σ’ ό, τι αφορά το κομμάτι της αξιολόγησης  -και του μέχρι τώρα πλαισίου της εκπαίδευσης, της εξέτασης για να περάσει κανείς από τη φάση της εκπαίδευσης στη φάση της τοποθέτησης στο πεδίο- είναι και αυτό κάτι που θα αξιολογηθεί μέσα και από την Επιτροπή των εμπειρογνωμόνων, πρωτίστως από τη Δικαιοσύνη. Να υπενθυμίσω ότι όλο αυτό το καθεστώς λειτουργούσε με βάση τα πρωτόκολλα και το σύστημα εκπαίδευσης, που είχε ο Οργανισμός. Τελευταία φορά που επικαιροποιήθηκε ήταν το 2019, αν δεν κάνω λάθος. Είναι αυτονόητο ότι πρέπει να ελεγχθούν, αν έγιναν όλα όπως έπρεπε κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσης. Αν έγιναν όλα όπως έπρεπε κατά τη διάρκεια της εξέτασης της εκπαίδευσης. Ποια στελέχη του Οργανισμού ήταν εκείνα που διενήργησαν αυτές τις εξετάσεις και αν έγιναν όλα κατά γράμμα και σωστά. Δεν θέλω να προδικάσω κάτι. Εκ του αποτελέσματος προκύπτουν μια σειρά από αδυναμίες οι οποίες αντανακλούν σ’ αυτές τις νοοτροπίες για τις οποίες σας μίλησα και προηγουμένως. Είναι προφανές ότι ο άνθρωπος αυτός δεν έπρεπε να βρεθεί μόνος του σ’ εκείνη τη βάρδια. Είναι προφανές ότι κάποιοι άμεσα προϊστάμενοί του, δεν είχαν αξιολογήσει σωστά το αν θα μπορούσε να αξιοποιήσει τα τεχνικά μέσα και συγκεκριμένα το σύστημα παρακολούθησης και τηλεδιοίκησης, που βρισκόταν σε λειτουργία στη Λάρισα και είχε λειτουργήσει δύο ή τρεις φορές, νομίζω, νωρίτερα με τους σταθμάρχες της προηγούμενης βάρδιας. Όλα αυτά επειδή βρίσκεται σε  εξέλιξη η δικαστική έρευνα, προφανώς και θα αποτελέσουν κομμάτια της. Αλλά είναι πράγματα τα οποία μας θυμώνουν και προφανώς πρέπει να μας προβληματίζουν σε ό, τι αφορά τις νοοτροπίες που επικρατούσαν στο συγκεκριμένο Οργανισμό.

Για το θέμα του κ. Καραμανλή δεν μπορώ να σας απαντήσω. Ο κ. Καραμανλής είναι βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας. Θεωρώ ότι στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, που θα γίνει μία εκτεταμένη συζήτηση και ο ίδιος πρέπει να προσέλθει και να καταθέσει τη δική του άποψη.

Από εκεί και πέρα, σε ό,τι αφορά τη γραμμή του κ. Σπίρτζη, προφανώς αισθάνθηκε και ο ίδιος την ανάγκη να δώσει μέσα σε δύο μέρες και δεύτερη συνέντευξη, γιατί κατάλαβε και ο ίδιος ότι η πρώτη του, όχι μόνο δεν έδωσε απαντήσεις, αλλά νομίζω εξόργισε παραπάνω και δημιούργησε πολύ περισσότερα ερωτήματα. Η βασική γραμμή παραμένει η ίδια. Για όλα φταίνε οι προηγούμενοι και οι επόμενοι. Οι πολίτες κρίνουν και ακούν.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Ο κ. Γεραπετρίτης ανέλαβε τη διοίκηση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, καθώς και την εποπτεία των φορέων που υπάγονται σε αυτό, χωρίς να ορκιστεί Υπουργός. Αποδέχεστε με αυτό τον τρόπο το ασυμβίβαστο του Υπουργού Επικρατείας εξαιτίας της διευθυντικής θέσης του πατέρα της συζύγου του στην εταιρεία ΤΕΡΝΑ; Τι απαντάτε στην κριτική περί σύγκρουσης συμφερόντων και αντισυνταγματικότητας;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν υπάρχει καμία αντισυνταγματικότητα. Ο κ. Γεραπετρίτης είναι Υπουργός Επικρατείας. Έχει διοριστεί Υπουργός Επικρατείας με το Προεδρικό Διάταγμα που ισχύει και για τους υπόλοιπους Υπουργούς και τους υπόλοιπους Υπουργούς Επικρατείας, τον κ. Σκέρτσο και τον κ. Πιερρακάκη. Οι αρμοδιότητες του Υπουργού Επικρατείας ανατίθενται από τον Πρωθυπουργό. Συνεπώς, δεν υπάρχει κανένα θέμα αντισυνταγματικότητας. Δεύτερον, ο κ. Γεραπετρίτης έχει κρατήσει για τον εαυτό του, ως αρμοδιότητα, προφανώς το συντονισμό και τη διαλεύκανση της συγκεκριμένης υπόθεσης και το νομοθετικό έργο και καμία άλλη υπογραφή, η οποία να συνδέεται με πληρωμές, με αναθέσεις, με δημοπρασίες έργων, με οτιδήποτε έχει να κάνει με όλα τα υπόλοιπα. Είναι γνωστό αυτό από το Φ.Ε.Κ.. Οι υπογραφές και οι αρμοδιότητες αυτές έχουν δοθεί στους δύο Υφυπουργούς.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Για ποιο λόγο έχει γίνει αυτό;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Γιατί αυτός είναι ο ρόλος του κ. Γεραπετρίτη για όσο διάστημα θα μείνει στο συγκεκριμένο Υπουργείο: Ο συντονισμός των ενεργειών που έχουν να κάνουν με τη διαλεύκανση της υπόθεσης του σιδηροδρομικού δυστυχήματος και των ενεργειών για να επανεκκινήσει με ασφάλεια ο σιδηρόδρομος.

ΣΠ. ΓΚΟΥΤΖΑΝΗΣ: Επειδή είπατε για τον κ. Σπίρτζη, ότι είναι εξαφανισμένος για 10 μέρες, θα σας θυμίσω ότι ο κ. Καραμανλής εξακολουθεί να είναι εξαφανισμένος μετά την παραίτησή του.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Σας απάντησα. Ο κ. Καραμανλής έχει παραιτηθεί και έχει αναλάβει την πολιτική ευθύνη. Η ανάληψη πολιτικής ευθύνης δεν σημαίνει ότι φταίνε οι προηγούμενοι και οι επόμενοι και όχι αυτός. Προφανώς έχει αναλάβει τις ευθύνες του και νομίζω ότι ο κ. Καραμανλής, το επόμενο διάστημα, θα επιλέξει και αυτός να τοποθετηθεί. Η κριτική που κάναμε στον κ. Σπίρτζη δεν είχε να κάνει με αυτό.

ΑΜ. ΚΑΝΤΖΟΥ: Πριν από λίγη ώρα, ο κ. Ανδρουλάκης, σε συνέντευξή του στο «Ράδιο Θεσσαλονίκη» είπε ότι «η χώρα θα έχει Κυβέρνηση μετά τις εκλογές, το θέμα είναι να έχει τη σωστή Κυβέρνηση, ας αφήσει ο κ. Μητσοτάκης τα περί ακυβερνησίας», τόνισε ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ και είπε ότι θέλει τις κυβερνήσεις συνεργασίας. Τι απαντάτε;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η χώρα θα έχει την κυβέρνηση που θα επιλέξουν οι Έλληνες πολίτες.

ΧΡ. ΚΟΣΕΛΟΓΛΟΥ: Είχαμε κάποια περιστατικά βίας κατά πολιτικών τις τελευταίες ημέρες. Ξυλοδαρμό του κ. Βαρουφάκη, προπηλακισμό του κ. Βίτσα. Φέρνουν μνήμες μιας άλλης εποχής. Θα ήθελα το σχόλιό σας γι’ αυτά τα φαινόμενα που έχουμε δει μέσα στα τελευταία 24ωρα.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πρώτα απ’ όλα, καταδικάζουμε χωρίς αστερίσκους και υποσημειώσεις αυτού του είδους τις ενέργειες. Οι τραμπουκισμοί δεν χωρούν στη Δημοκρατία μας. Αυτού του είδους η τυφλή βία, αυτός ο διχασμός είναι κάτι που το έχει πληρώσει πολύ ακριβά η ελληνική κοινωνία στο παρελθόν. Όπως γνωρίζετε, και η Κυβέρνησή μας και το κόμμα μας έχουν διαρκές ανοιχτό μέτωπο με όσους εκφράζουν ή με όσους υποκινούν αυτού του είδους τη βία.

ΧΡ. ΚΟΣΕΛΟΓΛΟΥ: Θεωρείτε ότι κάποιοι προσπαθούν να επαναφέρουν τη χώρα σε μια κατάσταση 2012;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν θέλω να επεκταθώ παραπάνω. Αυτό που θέλω να πω είναι ότι οι συμπεριφορές αυτές, η έκφραση και η υιοθέτηση της βίας, η περίπτωση ή η πιθανότητα αυτή η τραγωδία να μετατραπεί σε έναν ιδιότυπο εμφύλιο πόλεμο μεταξύ κοινωνίας και Πολιτείας ή μεταξύ κοινωνίας και πολιτικής, είναι κάτι το οποίο το έχουμε ξαναζήσει στο παρελθόν, το μάθαμε και το πληρώσαμε. Και πρέπει όλοι να συμβάλλουμε, με τον οποιοδήποτε τρόπο μπορεί ο καθένας, έτσι ώστε να μην επιτρέψουμε σε κάποιους, αν υπάρχουν και έχουν αυτό το πράγμα στο μυαλό τους, να το καταφέρουν.

ΣΠ. ΓΚΟΥΤΖΑΝΗΣ: Την περασμένη εβδομάδα, αν δεν απατώμαι, πέρασε ένα νομοσχέδιο για τη διαχείριση των υδάτων. Σκοπεύει η Κυβέρνηση να προχωρήσει σε ιδιωτικοποίηση του νερού, για να το πω απλά; Και θα το κάνει αυτό πριν τις εκλογές ή θα είναι ένα από τα θέματα που θα θέσει στην κρίση των πολιτών, ώστε να συνεχίσει μετά τις εκλογές, εάν βεβαίως κερδίσει;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η Κυβέρνηση δεν σκοπεύει να προχωρήσει σε ιδιωτικοποίηση του νερού.

ΑΜ. ΚΑΝΤΖΟΥ: Ήθελα να σας ρωτήσω, τι γίνεται με τον κατώτατο μισθό. Αν θα έχουμε ανακοινώσεις μέσα στην εβδομάδα για το ποσοστό αύξησης και αν θα ισχύει από 1η Απριλίου;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Θα έχουμε ανακοινώσεις μέσα στην εβδομάδα και θα ισχύσει από 1η Απριλίου.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, στην Οικονομική Εισαγγελία υπάρχει από τον Οκτώβριο του 2022 μηνυτήρια αναφορά εργαζόμενων για αναθέσεις συντήρησης μεταγωγικών αεροσκαφών C-130 από την ΕΑΒ σε ιδιώτες, με πλαστά πιστοποιητικά για την επισκευή και συντήρηση μεταγωγικών αεροσκαφών. Μοιάζουν οι καταγγελίες ανατριχιαστικά με αυτές των εργαζομένων του ΟΣΕ. Γιατί δεν έχει γίνει κάτι επί έξι μήνες;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πρέπει να ερωτηθεί η Οικονομική Εισαγγελία, δεν γνωρίζω.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Έχετε υπόψη σας τα δημοσιεύματα; Σας θορύβησε; Έχετε ρωτήσει εσείς;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Το συγκεκριμένο δημοσίευμα δεν είναι υπόψη μου, θα ενημερωθώ και θα σας πω. Αλλά, από την ώρα που βρίσκεται στην Οικονομική Εισαγγελία, δεν έχει η Κυβέρνηση να κάνει κάτι προς την κατεύθυνση αυτή. Θεωρώ ότι η Οικονομική Εισαγγελία θα το αξιολογήσει, αλλά θα μελετήσω το δημοσίευμα και θα επανέλθω.

ΣΠ. ΓΚΟΥΤΖΑΝΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, είχαμε κάποιες εξελίξεις στον τραπεζικό τομέα, στην πέραν του Ατλαντικού πλευρά. Σας ανησυχούν οι ενδεχόμενες συνέπειες που μπορεί να έχουν στην Ευρώπη και σε μας;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Κοιτάξτε, δεν φαίνεται να έχει την οποιαδήποτε διασύνδεση ή να δημιουργεί την οποιαδήποτε απειλή για το ελληνικό τραπεζικό σύστημα, αυτό που έγινε με τη συγκεκριμένη τράπεζα στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής. Βεβαίως, όλα αυτά τα πράγματα, μετά την εμπειρία των τελευταίων χρόνων, καταλαβαίνετε ότι τα παρακολουθούμε με πιο αυξημένη ευαισθησία, απ’ ό,τι στο παρελθόν, αλλά πάντως δεν υπάρχει κάτι που να φαντάζει απειλητικό σε ό,τι αφορά το ελληνικό τραπεζικό σύστημα και την οικονομία μας ή εν πάση περιπτώσει κίνδυνο ενός συστημικού προβλήματος, τη μετάδοση ενός συστημικού προβλήματος, είτε στην Ευρώπη, είτε στη χώρα μας.

ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Επειδή μιλάμε, με συγχωρείτε, και το είπε και ο κ. Γεραπετρίτης την προηγούμενη εβδομάδα, μιλάμε συνεχώς για την εμπορευματική επανελειτουργία, τη μεταφορική, με την έννοια της διακίνησης εμπορευμάτων στο τρένο, επιβάτες πότε θ’ αρχίσει να ξαναδέχεται το τρένο; Στα τέλη του Αυγούστου; Μετά την τηλεδιοίκηση τον Σεπτέμβριο, από φθινόπωρο; Πώς θα γίνει; Υπάρχει κάποιο οργανόγραμμα, υπάρχει κάποια σκέψη για το πότε θα ξαναρχίσουν να μπαίνουν άνθρωποι μέσα στο τρένο;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν μιλάμε για εμπορευματική επανεκκίνηση, μιλάμε για συνολική επανεκκίνηση των σιδηροδρόμων. Είτε αυτό αφορά το επιβατικό, είτε αφορά το εμπορευματικό έργο το επόμενο διάστημα, συνολικά.

Σας ευχαριστώ πολύ.