Καλό μεσημέρι.

Από την  αρχή της ενεργειακής κρίσης ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης και η Κυβέρνησή μας, έθεσαν σε εφαρμογή διαδοχικές πολιτικές στήριξης της κοινωνίας, με έμφαση φυσικά στους πιο ευάλωτους συμπολίτες μας. Κάναμε εξαρχής ξεκάθαρο ότι η στήριξη αυτή θα συνεχίζεται, για όσο διαρκεί η κρίση και για το σκοπό αυτό θα εξαντλούμε, αλλά είχαμε σημειώσει ότι δεν θα παραβιάζουμε, τα δημοσιονομικά περιθώρια της χώρας, ώστε να μην ξαναμπούμε σε περιπέτειες.

Παράλληλα, με γνώση, με σύνεση, συνεχώς διευρύνουμε τα όρια των δημοσιονομικών μας δυνατοτήτων. Με απλά λόγια, προοδεύει η οικονομία μας και μετατρέπουμε αυτόματα το δημοσιονομικό αποτέλεσμα σε κοινωνικό κεκτημένο, επιστρέφοντας κάθε πρόσθετο ευρώ στην κοινωνία που δυσκολεύεται από τις συνθήκες της εισαγόμενης ακρίβειας.

Η καλή πορεία της οικονομίας μας, το ακόμη καλύτερο δημοσιονομικό αποτέλεσμα του 2022, αλλά και η φετινή εκτέλεση του Προϋπολογισμού, δίνουν τη δυνατότητα στην Κυβέρνηση να προχωρήσει -όπως εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης- σε πρόσθετες παρεμβάσεις για τη στήριξη των συνταξιούχων, των οφειλετών, των αγροτών και γενικότερα της κοινωνίας. Πρόκειται για 7 νέες παρεμβάσεις, που φτάνουν συνολικά τα 800 εκατ. ευρώ και αφορούν:

1ον. Χορήγηση μέχρι το τέλος Μαρτίου έκτακτης ενίσχυσης στους συνταξιούχους που δεν έλαβαν αύξηση σύνταξης λόγω της προσωπικής διαφοράς του νόμου Κατρούγκαλου ή η αύξηση που πήραν ήταν μικρότερη του 7%. Η ενίσχυση διαμορφώνεται στα 200, 250 και 300 ευρώ, ανάλογα με το ύψος των συντάξιμων αποδοχών και την τυχόν αύξηση που έλαβαν.

2ον.Παράταση μειωμένων συντελεστών Φ.Π.Α. Επεκτείνεται έως το τέλος του έτους, η μείωση των συντελεστών Φ.Π.Α., η οποία έχει νομοθετηθεί μέχρι τον Ιούνιο του 2023.

3ον. Συνεχίζεται και για το 2023 η επιστροφή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο αγροτικό πετρέλαιο με στόχο τον περιορισμό του αυξημένου κόστους και τη στήριξη της αγροτικής παραγωγής.

4ον. Επιτάχυνση στην καταβολή εκκρεμών αγροτικών αποζημιώσεων. Επιταχύνεται από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, η καταβολή εκκρεμών αγροτικών αποζημιώσεων, τόσο μέσω του ΕΛΓΑ, όσο και του μηχανισμού ενισχύσεων ήσσονος σημασίας, αλλά και όλων των άλλων χρηματοδοτικών εργαλείων.

5ον. Αύξηση, αλλά και διεύρυνση του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας. Αυξάνεται στα 200 ευρώ, από 150 ευρώ που ήταν μέχρι πρότινος, το ανώτατο ύψος του επιδόματος και ανάλογα διαμορφώνεται και στα υπόλοιπα κομμάτια για την επικίνδυνη και ανθυγιεινή εργασία σε εργαζομένους στον τομέα της υγείας και σε εργαζομένους στο Πυροσβεστικό Σώμα.

6ον. Νέο πλαίσιο ρυθμίσεων για τις οφειλές. Αφορά πρώτον την επανένταξη σε ρύθμιση όσων έχουν  απολέσει τις φορολογικές και ασφαλιστικές ρυθμίσεις των 120 ή 72 δόσεων της προηγούμενης περιόδου ή αυτές κατέστησαν μη εξυπηρετούμενες έως την 1η Φεβρουαρίου 2023. Δεύτερον, αφορά στη δημιουργία ενός νέου σχήματος για όσους φορολογούμενους είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους ή και είχαν ρυθμισμένες φορολογικές και ασφαλιστικές υποχρεώσεις μέχρι την 1η Νοεμβρίου 2021, που συνέχισαν να τις εξυπηρετούν έως σήμερα.

7ον.Προωθούνται -με τροπολογία που κατατίθεται τις επόμενες μέρες στη Βουλή- ρυθμίσεις που βελτιώνουν την αποτελεσματικότητα του εξωδικαστικού μηχανισμού. Συγκεκριμένα:

-Καθίσταται υποχρεωτική η αιτιολόγηση της μη συναίνεσης προτεινόμενης ρύθμισης που παράγει ο γνωστός αλγόριθμος, τόσο των χρηματοδοτικών φορέων που αρνούνται τον εξωδικαστικό συμβιβασμό, όσο και του οφειλέτη. Απαιτείται, δηλαδή, δημόσια ανάρτηση και αιτιολόγηση του αποτελέσματος σε ειδική πλατφόρμα.

-Διευρύνεται το πεδίο εφαρμογής του εξωδικαστικού μηχανισμού, προκειμένου να εντάσσονται οφειλέτες και με μία και μοναδική οφειλή προς τους χρηματοδοτικούς φορείς, όπως για παράδειγμα νοικοκυριά που έχουν ένα στεγαστικό δάνειο, το οποίο επιθυμούν να ρυθμίσουν, διασώζοντας την περιουσία τους.

-Εντάσσονται και νέες κατηγορίες οφειλών που μπορούν να ρυθμιστούν, όπως είναι οι οφειλές υπέρ τρίτων (π.χ. οφειλές προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση) που εισπράττονται από τη φορολογική διοίκηση.

-Καταργείται η ποινή προεξόφλησης των οφειλετών προς το Δημόσιο, και μειώνεται το επιτόκιο ρύθμισής τους το οποίο διαμορφώνεται στο 3%, σταθερά, από Euribor συν 5 ποσοστιαίες μονάδες που ήταν μέχρι σήμερα.

Τα προβλήματα είναι εδώ και επιμένουν. Όμως, εδώ είναι και η Κυβέρνηση. Με σχέδιο, με επαγγελματισμό, με τεχνογνωσία, με υπευθυνότητα, κυρίως με ενσυναίσθηση και οι πρωτοβουλίες της αυτές θα αναδείξουν ότι θα είμαστε ισχυρότεροι και ανθεκτικότεροι από τα εισαγόμενα προβλήματα, από τις εισαγόμενες κρίσεις που επιμένουν να δημιουργούν δυσκολίες στον οικονομικό βίο της ελληνικής κοινωνίας. Έχουμε πει, το τηρούμε, συνεχίζουμε την προσπάθεια προς την κατεύθυνση αυτή ότι από τις κρίσεις και τα προβλήματα θα βγούμε όλοι μαζί, χωρίς να αφήσουμε κανέναν μόνο του, κανέναν πίσω. Η αλληλεγγύη μας είναι έμπρακτη και ουσιαστική και αναδεικνύεται μέσα από τους νόμους, τις πολιτικές και τις θεσμικές μας παρεμβάσεις.

Συνάντηση του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, με εκπροσώπους των καλλιτεχνών για το ζήτημα της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης

Ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, είχε χθες στο Μέγαρο Μαξίμου συνάντηση με εκπροσώπους του καλλιτεχνικού κόσμου. Όπως τόνισε στο ξεκίνημα της συνάντησης ο Πρωθυπουργός, υπήρξε μια διαχρονική αδιαφορία του Κράτους σε θέματα που έχουν να κάνουν με την καλλιτεχνική εκπαίδευση και την ακαδημαϊκή αναγνώριση των δικαιωμάτων των καλλιτεχνών. Η Κυβέρνησή μας είναι εδώ όχι για να συνεχίσει να κρύβει το πρόβλημα κάτω από το χαλί, αλλά για βρούμε λύσεις.

Επανέλαβε ο Πρωθυπουργός ότι το Προεδρικό Διάταγμα, το οποίο δημιούργησε τη συζήτηση των προηγούμενων ημερών, δεν αναγνωρίζει νέα ακαδημαϊκά ή επαγγελματικά δικαιώματα και ούτε φυσικά τροποποιεί τις υφιστάμενες διατάξεις της νομοθεσίας γύρω από αυτά. Οι προσλήψεις καλλιτεχνών για την άσκηση της καλλιτεχνικής τους δραστηριότητας, για καλλιτεχνικό έργο, εξαιρούνται ρητά από το Προεδρικό Διάταγμα, από το ΑΣΕΠ, αλλά και από το ενιαίο μισθολόγιο. Σε κάθε περίπτωση με την τροπολογία που ψηφίσαμε, αφαιρώντας από το Προεδρικό Διάταγμα οτιδήποτε αφορούσε τους καλλιτέχνες, έχουμε γυρίσει στην κατάσταση που ίσχυε πριν από τη έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος.

Υπογράμμισε, επίσης, ο Πρωθυπουργός την απόφαση της Κυβέρνησης να δώσει λύση σε χρόνιες παθογένειες -όπως είπαμε, δεν είμαστε εδώ για να κρύβουμε τα προβλήματα κάτω από το χαλί- στα θέματα που έχουν να κάνουν με την καλλιτεχνική εκπαίδευση, τη διαβάθμιση, την ακαδημαϊκή σταδιοδρομία, την οποία μπορεί να ακολουθεί κάποιος καλλιτέχνης. Τόνισε, ωστόσο, με ειλικρίνεια ότι υπάρχουν πράγματα που δεν μπορούν να γίνουν εξαιτίας συνταγματικών περιορισμών ως προς τη δυνατότητα να παρέχεται στην ιδιωτική τριτοβάθμια εκπαίδευση και όσο δεν αλλάζει το άρθρο 16 του Συντάγματος.

Στη συνάντηση, η οποία κράτησε πάνω από 2,5 ώρες, πραγματοποιήθηκε εκτεταμένος διάλογος -ήταν μια πολύ δημιουργική συνάντηση- για την αναζήτηση λύσεων σε προβλήματα που χρονίζουν εδώ και τουλάχιστον δύο δεκαετίες. Και αυτό αποτέλεσε κοινό τόπο όλων των συμμετεχόντων στη χθεσινή συνάντηση. Από τη συζήτηση προέκυψαν τα ακόλουθα:

– Η ίδρυση της Ανώτατης Σχολής Παραστατικών Τεχνών, κρατικής σχολής, τη δημιουργία της οποίας εξήγγειλε η Κυβέρνηση, χωρίς αμφιβολία πρόκειται για ένα θετικό βήμα στην καλλιτεχνική εκπαίδευση. Για το σκοπό αυτό έχουν συγκροτηθεί Ομάδες Εργασίας, οι οποίες, όπως συμφωνήθηκε χθες, ως το τέλος Μαρτίου θα καταθέσουν συγκεκριμένο πλαίσιο για τον χαρακτήρα της Σχολής και τον τρόπο λειτουργίας της, με ορίζοντα το 2025. Στο πλαίσιο της Ανώτατης Σχολής Παραστατικών Τεχνών, θα αξιολογηθεί η δυνατότητα εισαγωγής σε αυτήν με εξετάσεις αποφοίτων και από άλλες συναφείς ιδιότητες.

– Ως το τέλος της εβδομάδας, θα κατατεθεί από την Κυβέρνηση συγκεκριμένη πρόταση προκειμένου να θεραπευτεί το ζήτημα που προέκυψε το 2017 και αφορά στη διαφοροποίηση μισθολογικά, αλλά και ως προς την βαθμολογική εξέλιξη αποφοίτων δραματικών σχολών και σχολών χορού ανεξαρτήτως του έτους αποφοίτησής τους (προ ή μετά του 2003), για την παροχή καλλιτεχνικού-εκπαιδευτικού και άλλων συναφών δραστηριοτήτων στο Δημόσιο.

-Υπήρξε συμφωνία για την ύπαρξη οριζόντιας ακαδημαϊκής διαπερατότητας, δηλαδή της δυνατότητας του συνόλου των αποφοίτων δραματικών και συναφών σχολών να μπορούν με κατατακτήριες εξετάσεις να εγγράφονται στο 3ο εξάμηνο των αντιστοίχων τμημάτων Α.Ε.Ι..

Είπαμε από την πρώτη στιγμή ότι η Κυβέρνηση δεν αναζητά μάχες, δεν βάζει απέναντι τους καλλιτέχνες, σέβεται την προσφορά τους στον Πολιτισμό.

Η Κυβέρνηση σέβεται τον καλλιτεχνικό κόσμο το αποδεικνύει έμπρακτα. Προχωράμε μαζί τους στη αναζήτηση δημιουργικών λύσεων για χρόνια προβλήματά τους.

Για τον πληθωρισμό και το «Καλάθι του Νοικοκυριού»

Συνεχίστηκε και τον Ιανουάριο η αποκλιμάκωση του πληθωρισμού στη χώρα μας, καθώς σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ υποχώρησε στο 7% έναντι 7,2% το Δεκέμβριο,  8,5% το Νοέμβριο, 9,1% τον Οκτώβριο και 12% το Σεπτέμβριο. Είναι σημαντικό ότι έχουμε τον 6ο χαμηλότερο πληθωρισμό στην Ευρωζώνη, κάτω από το μέσο όρο που ανήλθε τον Ιανουάριο στο 8,5%. Είναι ενδεικτικό ότι στην Ιταλία, η τρίτη μεγαλύτερη οικονομία στην Ε.Ε., οι τιμές αυξήθηκαν κατά 10,9%. Στην Ολλανδία, που είναι η πέμπτη μεγαλύτερη οικονομία, ο ρυθμός αύξησης των τιμών τον Ιανουάριο υπολογίζεται στο 8,4%. Στην Πορτογαλία, που πληθυσμιακά και οικονομικά συμβαδίζει με τη χώρα μας, ο πληθωρισμός διαμορφώθηκε στο 8,6%.

Στη συγκράτηση των τιμών στα βασικά καταναλωτικά αγαθά παίζουν ρόλο διάφορες πρωτοβουλίες και παρεμβάσεις. Αναμφίβολα, έχει τη δική του συμβολή και το «Καλάθι του Νοικοκυριού», που διανύει την 16η εβδομάδα του.

Με βάση τους νέους τιμοκαταλόγους που γνωστοποίησαν στο Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, χθες Τετάρτη, οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, οι τιμές των προϊόντων που περιλαμβάνονται στο «Καλάθι» μειώνονται ή διατηρούνται σταθερές σε ποσοστό 96,82%. Συγκεκριμένα: Από το σύνολο των 882 προϊόντων  που υπάρχουν στο «Καλάθι του Νοικοκυριού», τα οποία είναι απολύτως συγκρίσιμα: στα 51, (ποσοστό 5,78%) η τιμή μειώθηκε, στα 803, (ποσοστό 91,04%) παρέμεινε σταθερή και σε 28, (ποσοστό 3,17%) υπήρξαν μικρές αυξήσεις.

Υπογραμμίζεται ότι μέχρι το τέλος της επόμενης εβδομάδας, θα ανοίξει η πλατφόρμα χορήγησης του Market Pass, δηλαδή της ενίσχυσης με ποσοστό 10% επί των αγορών νοικοκυριών από σούπερ-μάρκετ και άλλες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο λιανικό εμπόριο τροφίμων. Η ενίσχυση θα καλύψει το 85% των νοικοκυριών -είναι μια πολύ μεγάλη περίμετρος- και επαναλαμβάνω ότι τα χρήματα, οι πόροι, προέρχονται από την έκτακτη φορολόγηση των υπερεσόδων των διυλιστηρίων. Από φορολόγηση των υπερεσόδων δύο επιχειρήσεων, θα ενισχυθεί το 85% των ελληνικών νοικοκυριών.

Όπως κάναμε και με το ηλεκτρικό ρεύμα, έτσι και με τα αγαθά, προχωρούμε σταδιακά -συνεχίζουμε την προσπάθεια- στην απάλυνση, στην προσπάθεια περιορισμού, μετριασμού του αποτυπώματος της ακρίβειας στη ζωή των νοικοκυριών. Διαρκή μας μέριμνα είναι η ελάφρυνση του καταναλωτή, όσο το επιτρέπουν οι περιστάσεις.

Ανθρωπιστική Βοήθεια στην Τουρκία

Η Ελλάδα συνεχίζει να στέκεται αλληλέγγυα στον τουρκικό λαό που δοκιμάζεται από τους καταστροφικούς σεισμούς και ανταποκρίνεται στο αίτημα των τουρκικών αρχών για παροχή ανθρωπιστικής βοήθειας. Άμεσα, μετά τον σεισμό, με εντολή του Πρωθυπουργού ο Υφυπουργός Εξωτερικών, κ. Κατσανιώτης, ανέλαβε για λογαριασμό της Ελληνικής Κυβέρνησης τον συντονισμό για την συγκέντρωση και την αποστολή της ανθρωπιστικής βοήθειας στις πληγείσες περιοχές.

Στις 8 Φεβρουαρίου η Ελλάδα απέστειλε μέσω του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας, υγειονομικό και ιατροφαρμακευτικό υλικό και είδη πρώτης ανάγκης, όπως 7.500 κουβέρτες, 1.500 κρεβάτια και 500 σκηνές, οι οποίες μπορούν να φιλοξενήσουν οικογένειες και φυσικά να μετακινηθούν σε διάφορα σημεία.

Την αποστολή του πρώτου κύματος ανθρωπιστικής βοήθειας συνόδευσαν ο Υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, κ. Στυλιανίδης και ο Γενικός Γραμματέας Πολιτικής Προστασίας, κ. Παπαγεωργίου. Επίσης στις πληγείσες περιοχές μετέβησαν από την πρώτη στιγμή κλιμάκια της ΕΜΑΚ.

Χθες, 15 Φεβρουαρίου, αναχώρησαν από το λιμάνι του Πειραιά 4 φορτηγά με είδη πρώτης ανάγκης που μας υπέδειξαν οι τουρκικές αρχές και συγκέντρωσε η ΚΕΔΕ. Πρόκειται για είδη που θα χρησιμοποιήσουν οι πολίτες, θα κατανείμουν οι τουρκικές αρχές για την αντιμετώπιση των αναγκών μετά από αυτή την τραγωδία.

Επαναλαμβάνω, η χώρα μας από την πρώτη στιγμή στάθηκε και θα εξακολουθεί να στέκεται στο πλευρό του τουρκικού λαού, στην αντιμετώπιση αυτών των τραγικών συνεπειών της μεγάλης καταστροφής.

Σας ευχαριστώ πολύ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, πώς σχολιάζετε το δημοσίευμα του «Guardian» για ομάδα Ισραηλινών ειδικών που χειραγωγούν εκλογές σε διάφορες χώρες και στην Ελλάδα;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν ξέρω τι γίνεται στις άλλες χώρες. Οι Έλληνες ψηφοφόροι, οι Έλληνες πολίτες δεν χειραγωγούνται. Ξέρουν πολύ καλά ποιον ψηφίζουν και γιατί τον ψηφίζουν.

ΣΠ. ΓΚΟΥΤΖΑΝΗΣ: Αν μου επιτρέπετε, το ερώτημα είναι εάν υπάρχει τέτοια ομάδα στην Ελλάδα και εάν η Ελληνική Κυβέρνηση, στην περίπτωση που δεν το ξέρει, έχει κάνει κάτι για να διερευνήσει.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν έχει υποπέσει στην αντίληψή μας να υπάρχει τέτοια ομάδα που να κάνει τέτοια δουλειά στην ελληνική κοινωνία. Αλλά από την ώρα που σας είπα ότι οι Έλληνες ψηφοφόροι δεν χειραγωγούνται, δεν κατευθύνονται, ξέρουν  πάρα πολύ καλά ποιον ψηφίζουν, ποιον καταψηφίζουν και για ποιο λόγο, η συζήτηση αυτή νομίζω είναι άνευ αντικειμένου. Αν έχει ένα ενδιαφέρον η συζήτηση αυτή, είναι ότι προσπαθούν διάφοροι και, συγκεκριμένα, η Αξιωματική Αντιπολίτευση να οικοδομήσει μια πλατφόρμα δικαιολόγησης της επερχόμενης πολιτικής ήττας. Αλλά όλα τα υπόλοιπα, είναι στη σφαίρα της επιστημονικής φαντασίας.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Παρ’ όλα αυτά, μιλάμε για μία έρευνα στην οποία συμμετείχαν 100 δημοσιογράφοι από μία σειρά από ΜΜΕ, «Guardian», «Haaretz», «Le Monde», «Der Spiegel». Είπατε ότι δεν έχει υποπέσει στην αντίληψή σας. Έχετε κάνει κάποια έρευνα για αυτό; Και αν όχι, δεν είναι ένα δημοσίευμα  -το οποίο έχει παίξει διεθνώς στον κόσμο, στην Ελλάδα όχι τόσο, αλλά παίζει παντού- δεν είναι μια υπόθεση, η οποία αξίζει να υπάρξει ακόμα και πρωτοβουλία ούτως ώστε να διερευνηθεί;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Στο σκέλος και στη διάσταση που περιγράφονται παράνομες πράξεις, είμαι βέβαιος ότι η ελληνική Δικαιοσύνη θα αξιολογήσει τη βαρύτητα των δημοσιευμάτων αυτών και των στοιχείων και θα κάνει αυτά που είναι να κάνει. Αλλά, επί της ουσίας, είναι αδιανόητο και εντελώς εκτός κάθε λογικής και κάθε πραγματικότητας, να υπονοεί κανείς ότι υπάρχουν μηχανισμοί που υπάρχει περίπτωση να αλλοιώσουν τη βούληση του ελληνικού λαού. Αυτά είναι σενάρια επιστημονικής φαντασίας, κατάλληλα για σίριαλ και ταινίες, αλλά μακριά από την πραγματικότητα.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Επειδή, όμως, η σύγχρονη πολιτική ιστορία διεθνώς, έχει μία σειρά από τέτοια παραδείγματα, από το «Cambridge Analytica» στις Η.Π.Α. και σε άλλες χώρες. Οπότε δεν είναι τόσο επιστημονικής φαντασίας. Έχουμε δει να εφαρμόζονται. Έχουν γυριστεί ακόμη και ντοκιμαντέρ για αυτά.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όχι στη χώρα μας.

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Υπουργέ, την ερχόμενη εβδομάδα η ελληνική Πολιτεία θα υποδεχθεί τον επικεφαλής της αμερικανικής διπλωματίας, τον κ. Antony Blinken. Θέλω να μου πείτε, τι σηματοδοτεί αυτή η επίσκεψη, τι αναμένουμε από αυτή την επίσκεψη;  Και αν μου επιτρέπετε και ένα συναφές ερώτημα. Ο κ. Blinken θα βρεθεί και στη Γερμανία. Αν από τους ενεργούς διαύλους, που υπάρχουν με το Βερολίνο, η ελληνική πλευρά, η ελληνική Κυβέρνηση διαβλέπει κάποια πρωτοβουλία από πλευράς του Βερολίνου, προκειμένου να διατηρηθούν τα ήρεμα νερά και μετά από αυτή την προσέγγιση, που έχει πραγματοποιηθεί με αφορμή το σεισμό, τον καταστροφικό σεισμό στην Τουρκία.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Είναι μια σημαντική επίσκεψη. Έχουμε πει πολλές φορές και αναδεικνύεται από σειρά γεγονότων -αυτό είναι ένα από τα γεγονότα- ότι οι σχέσεις της χώρας μας με τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής βρίσκονται στο καλύτερο επίπεδο των τελευταίων ετών. Οι Η.Π.Α. είναι μια μεγάλη δύναμη, είναι σύμμαχος της χώρας -και όπως είπα και προηγουμένως- οι σχέσεις μας βρίσκονται στο καλύτερο επίπεδο της τελευταίας περιόδου. Αυτό αναδεικνύεται από σειρά γεγονότων. Από εκεί και πέρα, η Ελλάδα πάντοτε επιδιώκει τη συνεννόηση, επιδιώκει συνθήκες σταθερότητας και ηρεμίας. Έχουμε αναδείξει με αφορμή ένα τραγικό γεγονός, τα ειλικρινή και αυθεντικά συναισθήματα των Ελλήνων πολιτών προς τον τουρκικό λαό. Έχουμε πει πολλές φορές ότι δεν μας χωρίζει τίποτα με τον τουρκικό λαό. Και από την άλλη προς την τουρκική ηγεσία, έχουμε επαναλάβει πάρα πολλές φορές, ότι ο τρόπος αντιμετώπισης της διαφοράς που έχουμε, δεν είναι η ένταση, δεν είναι η προκλητική ρητορική, δεν είναι η διαστρέβλωση της πραγματικότητας, υπάρχουν άλλοι δρόμοι και άλλοι οδοί. Η Ελλάδα επιδιώκει τη σταθερότητα και ταυτόχρονα, βεβαίως, είναι και ανυποχώρητη σε ό, τι αφορά τη διεκδίκηση, την υπεράσπιση της κυριαρχίας της και των κυριαρχικών της δικαιωμάτων, πάντοτε στο πλαίσιο του Διεθνούς Δικαίου και του Δικαίου της Θάλασσας.

ΣΠ. ΓΚΟΥΤΖΑΝΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, σήμερα ανακοινώσατε επτά νέα επιδόματα, που έρχονται στη σειρά πολλών άλλων επιδομάτων. Ετοιμάζεστε για εκλογές; Ήδη σας λένε ότι αυτές είναι προεκλογικού τύπου παροχές.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ανακοίνωσα επτά, ακόμη, πολιτικές στήριξης της ελληνικής κοινωνίας, στις οποίες δεν νομίζω κανείς να διαφωνεί ή να υποστηρίζει ότι είναι περιττές, δεδομένου ότι βρισκόμαστε σε μια περίοδο δοκιμασίας για μεγάλα κοινωνικά στρώματα, εξαιτίας των εξωγενών κρίσεων. Είναι μέτρα τα οποία γίνονται από το περίσσευμα της οικονομίας και όχι από την υπερφορολόγηση ή από τα δανεικά. Το market pass,  για παράδειγμα, έρχεται από μια πολιτική έκτακτης φορολόγησης δύο μεγάλων επιχειρήσεων με σκοπό να ενισχυθεί το 85% της ελληνικής κοινωνίας. Από εκεί και πέρα, όλα αυτά είναι στο πλαίσιο μιας πολιτικής στήριξης της ελληνικής κοινωνίας. Έχουμε πει ότι δεν αφήνουμε κανένα πίσω μας. Έχουμε πει ότι αξιοποιούμε κάθε μέρα για να στεκόμαστε στο πλευρό της κοινωνίας, ταυτόχρονα με την υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων και τη διαμόρφωση ενός κλίματος, που καθιστά την Ελλάδα πιο ελκυστική, που φέρνει την Ελλάδα σε πολύ καλύτερη θέση από αυτή που την παραλάβαμε το 2019. Σε ό,τι αφορά στον εκλογικό χρόνο, τα έχουμε πει πολλές φορές, δεν αλλάζει κάτι σε σχέση μ’ αυτό.

ΑΛ. ΚΑΫΜΕΝΟΥ: Ένα σχόλιο σας θα ήθελα, για τη συνάντηση του κ. Τσίπρα με τον κ. Στουρνάρα, σήμερα το απόγευμα. Μια συνάντηση, που έχει να γίνει μετά από πολλά χρόνια και με μια ψυχρότητα που υπήρχε μεταξύ των δύο ανδρών.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ναι, ο  κ. Στουρνάρας ήταν ανάμεσα στα πρόσωπα, που ο κ. Τσίπρας ήθελε να παραπέμψει στο Ειδικό Δικαστήριο. Πάντοτε οι συναντήσεις θεσμικών εκπροσώπων έχουν ένα ενδιαφέρον. Περιμένουμε να δούμε τα αποτελέσματα της συνάντησης αυτής και πως ο κ. Τσίπρας θα την προσεγγίσει.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Χθες, στο Ευρωκοινοβούλιο ειπώθηκαν τρομερά πράγματα και από Έλληνες και από ξένους ευρωβουλευτές. Υπήρχε η συζήτηση για τη διάβρωση του κράτους Δικαίου στη χώρα μας. Κρατάω τις φράσεις του κ. Ανδρουλάκη, που είπε ότι οι θεσμοί στη χώρα μας έχουν υποστεί σοβαρό πλήγμα. Ένας στενός πυρήνας στο Μέγαρο Μαξίμου με πρωταγωνιστή τον ανιψιό του Πρωθυπουργού, παρακολουθούσε, με το αιτιολογικό του δήθεν εθνικού κινδύνου, δημοσιογράφους, ευρωβουλευτές, ακόμα και εν ενεργεία Υπουργό και ηγετικά στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, υπονόμευση στο έργο της Εξεταστικής Επιτροπής, επιστρατεύοντας το απόρρητο και πως δύο φορές ο κ. Μητσοτάκης άλλαξε τη νομοθεσία για να αποτρέψει τη νόμιμη ενημέρωση των στόχων. Θυμίζουν, τώρα, τέτοιες κουβέντες περισσότερο χώρες που έχουν πρόβλημα κράτους Δικαίου. Πώς σχολιάζετε εσείς τα όσα ειπώθηκαν;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ήταν μια συζήτηση, η οποία προκλήθηκε με πρωτοβουλία της Ομάδας των Σοσιαλιστών και της Αριστεράς, δύο ομάδων που αντιπολιτεύονται το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα, στο οποίο ανήκει η Νέα Δημοκρατία και η Κυβέρνηση. Είχε γίνει μια αντίστοιχη συζήτηση και στις 19 Ιανουαρίου, νομίζω, ή κάπου εκεί, που αφορούσε το κράτος Δικαίου στην Ισπανία. Θέλω να πω, δηλαδή, ότι είναι συνήθεις διαδικασίες αυτές στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Ακούστηκαν επικριτικά σχόλια για την ελληνική Κυβέρνηση από μερίδα ευρωβουλευτών που ανήκουν στους σοσιαλιστές και στην ευρωπαϊκή Αριστερά, όπως ακούστηκε και ο αντίλογος. Καθένας μπορεί να έχει τις απόψεις του για το τι κανείς θέλει να πετύχει με αυτά που λέει. Ο ελεύθερος διάλογος είναι κεκτημένο και στην Ελλάδα και στην Ευρώπη. Ακούστηκαν αυτά που είπατε, ακούστηκαν και άλλα, τα οποία νομίζω ότι επειδή καλύπτετε και πολύ καλά κάνετε, έτσι δίνετε μεγαλύτερο ενδιαφέρον και έμφαση στα γεγονότα αυτά, καλό θα είναι να προστρέξετε να τα δείτε και αυτά. Ακούστηκε, για παράδειγμα, ευρωβουλευτης από την Πορτογαλία, ο κ. Ρανγκέλ, που είπε ότι από την αρχή της αποκάλυψης των παρακολουθήσεων η ελληνική Κυβέρνηση συνεργάστηκε πλήρως με τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα, με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, ανελήφθη η πολιτική ευθύνη και αυτοί που ήταν υπεύθυνοι μετακινήθηκαν από τις θέσεις τους και ελήφθησαν μέτρα, ακόμα και στον χώρο της ελευθερίας του Τύπου. Ρώτησε ο Πορτογάλος ευρωβουλευτής, «μπορείτε να πείτε το ίδιο για άλλες παρόμοιες περιπτώσεις στην Ισπανία, στη Μάλτα, στην Ουγγαρία ή στην Πολωνία;». Ακούστηκε ο κ. Λίνερς από την Ολλανδία -είχε έρθει και εδώ στην Ελλάδα, στην Pega ο άνθρωπος αυτός- που είπε, «εμείς ταξιδέψαμε στην Ελλάδα, είδαμε εκπροσώπους της Κυβέρνησης και δημοσιογράφους, λάβαμε αρκετές πληροφορίες, μάθαμε αρκετά χρήσιμα πράγματα. Αυτό που δεν διαπιστώσαμε», είπε, γιατί ακούστηκαν και αυτά και επειδή καλύπτετε λέω να τα συμπεριλάβετε αν θέλετε, «είναι στοιχεία για διαφθορά ή κάποιες αυθαίρετες πρακτικές που είδαμε σε άλλες χώρες. Αλλά, βεβαίως, μπορούν πάντοτε να γίνονται συνήθεις κινήσεις εξασφάλισης διαφάνειας». Ακούστηκε και ένας ευρωβουλευτής από την Ισπανία, ο κ. Μάτο, επίσης, ο οποίος είπε ότι «θέλετε να μας σκιαγραφήσετε μια αυταρχική, καταπιεστική Ελλάδα, όμως, όσο κι αν προσπαθείτε να το κάνετε, οι Έλληνες μπορούν να δουν ξεκάθαρα τα επιτεύγματα που έχουν σημειωθεί τα τελευταία χρόνια στο κράτος Δικαίου και αυτό πιστοποιούν Διεθνείς Οργανώσεις, όπως ο Economist Transparency International». Είπε ακόμη ότι «η Ελλάδα βελτιώνει συνεχώς τη Δημοκρατία, βελτιώνεται σε όλους τους δείκτες και είναι αρκετά ψηλά σε σχέση με πολλά άλλα κράτη. Σταματήστε να ψάχνετε», είπε ο Ισπανός Ευρωβουλευτής, «δαίμονες και φαντάσματα. Είναι μια ευημερούσα Δημοκρατία η Ελλάδα και οι Έλληνες. Σήμερα είναι πολύ καλύτερα από εκεί που βρισκόταν πριν από τέσσερα χρόνια». Δεν τα βλέπω πολύ τρομερά και φοβερά όλα αυτά. Πέρα από τους ευρωβουλευτές μίλησαν και θεσμικοί παράγοντες. Εκ μέρους της Προεδρίας του Συμβουλίου μίλησε η Υπουργός Ευρωπαϊκών Υποθέσεων της Σουηδίας, η κυρία Ρόζγουελ και είπε ότι «η προστασία των κοινών αξιών της Ένωσης αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα της Σουηδικής Προεδρίας». Υπογράμμισε τη σημασία της εφαρμογής του ευρωπαϊκού πλαισίου για την προστασία της ιδιωτικότητας, υπενθυμίζοντας τις σχετικές ευθύνες της Ένωσης και των κρατών-μελών. Καταδίκασε κάθε παράνομη παρακολούθηση, προφανώς, όπως και η ελληνική Κυβέρνηση πολλές φορές. Αναφέρθηκε στους διαλόγους περί κράτους Δικαίου στους κόλπους του Συμβουλίου στη σχετική ακρόαση για τη χώρα μας, τον Απρίλιο του 2021. Ανέδειξε τη σημασία της ελευθερίας των ΜΜΕ, αναφερόμενη σε συναφείς νομοθετικές πρωτοβουλίες. Σημείωσε ότι όλες οι παράνομες παρακολουθήσεις, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων σε βάρος των δημοσιογράφων, πρέπει να ερευνώνται από τα κράτη-μέλη, προφανώς. Μίλησε και εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής -και αυτά δεν τα βλέπω πολύ φοβερά και τρομερά επίσης- η Ιρλανδή Επίτροπος Χρηματοπιστωτικών Υπηρεσιών και Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, η κυρία Μαγκίνες, η οποία αναφέρθηκε στην ανάγκη βελτίωσης του πλαισίου συμμετοχής των δικαστών στη διαδικασία της επιλογής ηγεσίας των Ανωτάτων Δικαστηρίων, στη σκοπιμότητα επιτάχυνσης του ρυθμού ψηφιοποίησης της Πολιτικής Δικαιοσύνης, σημαντικό, στην ανάγκη βελτίωσης του πλαισίου δημοσιοποίησης περιουσιακών στοιχείων των δημόσιων λειτουργών -έχουμε και έναν νόμο για το «πόθεν έσχες» την επόμενη εβδομάδα- στον μικρό αριθμό διώξεων που υπάρχουν στη χώρα μας για τη διαφθορά, όπως επισήμανε, στις αναφορές που φτάνουν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχετικά με περιστατικά απειλών και επιθέσεων κατά δημοσιογράφων. Αναφέρθηκε, επίσης, στις περιόδους δημόσιας διαβούλευσης στα νομοσχέδια που κρίνεται σκόπιμο να είναι πιο μεγάλες. Και αυτό είναι μια παρατήρηση σημαντική. Αναφέρθηκε, επίσης, και θετικά. Είπε ότι αξιολογεί θετικά η Επιτροπή, πρωτοβουλίες αναθεώρησης του δικαστικού χάρτη της διοικητικής Δικαιοσύνης, αλλά και την πρωτοβουλία σύναψης μνημονίου για την ασφάλεια των δημοσιογράφων.

Η κυρία Μαγκίνες, αναφέρθηκε στο θέμα των παρακολουθήσεων. Τόνισε ότι η Επιτροπή καταδικάζει σταθερά κάθε παράνομη παραβίαση, προφανώς στο περιεχόμενο των διαπροσωπικών επικοινωνιών και οποιαδήποτε παράνομη υποκλοπή, -αυτονόητο. Είπε επίσης και κάτι πολύ σημαντικό στο οποίο συμφωνούμε. Συμπλήρωσε ότι οι ενδιαφερόμενοι πολίτες πρέπει να είναι σε θέση να ασκήσουν το δικαίωμά τους να ενημερώνονται για τους λόγους των νόμιμων επισυνδέσεων, όπως η Κυβέρνηση έχει διαμορφώσει ένα πλαίσιο, αναγνωρίζοντας -και αυτό έχει τη σημασία του- ότι εύλογοι περιορισμοί αυτού του δικαιώματος είναι δυνατόν να επιβάλλονται. Είναι κάτι που και εμείς υποστηρίζουμε όλο το προηγούμενο διάστημα. Η Επίτροπος είχε και μια σύντομη δευτερολογία, όπου επισήμανε την αναγνώριση της βούλησης και της προθυμίας των ελληνικών Αρχών να συμμετέχουν σε διάλογο με την Επιτροπή και των αναγκαίων μεταρρυθμίσεων που έχουν γίνει. Και διευκρίνισε ότι θα πρέπει και οι μεταρρυθμίσεις αυτές να υλοποιούνται. Τα είπα όλα αυτά, δίνοντας μια εκτεταμένη απάντηση, γιατί θεωρώ ότι θα συνεχίσετε την κάλυψη του ρεπορτάζ σας σε αυτό το πράγμα, για να έχετε μια ευρύτερη αντίληψη του τι συνέβη και για να αναδείξω επί της ουσίας ότι απέχει πολύ η συζήτηση που έγινε στο Ευρωκοινοβούλιο χθες, από την αντιπολιτευτική εικόνα που ορισμένοι θέλουν να  διαμορφώσουν και από την επίμονη προσπάθειά τους να διασύρουν την Ελλάδα στο εξωτερικό. Ακούστηκαν μια σειρά από αντιλήψεις και ακούστηκε και ο αντίλογος και από ευρωβουλευτές, μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, αλλά σας είπα και ποιες ήταν οι τοποθετήσεις των θεσμικών παραγόντων της Εκπροσώπου του Συμβουλίου και της Επιτρόπου.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Επειδή, όμως, αφορμή ήταν η παρακολούθηση του κ. Ανδρουλάκη, ο οποίος νομίζω ότι πέρα από το να διασύρει τη χώρα, έχει να κάνει και με την υπεράσπιση του εαυτού του. Είπατε ότι κάποιοι ευρωβουλευτές του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος υπερασπίστηκαν την Κυβέρνηση, λέγοντας ότι αποπέφθηκαν οι υπεύθυνοι. Δηλαδή, ο κ. Δημητριάδης και ο κ. Κοντολέωντας είναι υπεύθυνοι για τις παρακολουθήσεις αυτές που αποκαλύφθηκαν και πριν από λίγες εβδομάδες, του αρχηγού του Στρατού, του κ. Χατζηδάκη κ.ο.κ.;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Έχω απαντήσει σε αυτό το ερώτημά σας πολλές φορές. Όταν έγινε γνωστή η νόμιμη επισύνδεση του τηλεφώνου του κ. Ανδρουλάκη, για λόγους που έχουμε εξηγήσει αναλυτικά ανελήφθησαν πολιτικές ευθύνες και απομακρύνθηκαν πρόσωπα. Και από εκείνο το χρονικό διάστημα και μετά ανεδείχθησαν σειρά πρωτοβουλιών για τη θωράκιση του πλαισίου και όλα τα υπόλοιπα. Υπήρξαν αλλαγές στην Ε.Υ.Π. και στη δομή της και σε τοποθέτηση καινούριων προσώπων. Και βεβαίως, βρίσκεται σε εξέλιξη δικαστική διερεύνηση για όλη αυτή την υπόθεση.

ΣΠ. ΓΚΟΥΤΖΑΝΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, μετά από όλα αυτά που είπε ο κ. Ανδρουλάκης -εντάξει, το βασικό ερώτημα αφορά,  βέβαια, τον ίδιο, αλλά έχει να κάνει και με εσάς- μπορείτε να συνεργαστείτε μετεκλογικά σε μία Κυβέρνηση με τον κ. Ανδρουλάκη, που σας επισύρει όλα αυτά;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η Νέα Δημοκρατία διεκδικεί και θα πετύχει καθαρή και αυτοδύναμη εντολή.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κάτι τελευταίο για τους καλλιτέχνες. Χθες, γιατί είδαμε τον Πρωθυπουργό, μετά από τόσο καιρό να συναντιέται, τελικά, μαζί τους; Δεσμεύτηκε, υποσχέθηκε κάποια πράγματα, είπαν ότι τηρούν στάση αναμονής, να δουν την τροπολογία που θα έρθει. Τόσο καιρό λέγατε πως οι καλλιτέχνες δεν έχουν καταλάβει και πως βρίσκονται σε σύγχυση. Τελικά, ο Πρωθυπουργός είχε καταλάβει τι ήθελαν οι καλλιτέχνες και αν όχι, ποιος ευθύνεται; Η κυρία Μενδώνη, ο κ. Γιατρομανωλάκης;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η χθεσινή συζήτηση ήταν πολύ δημιουργική και πολύ σωστή. Πράγματι, υπήρχαν θέματα που δεν είχαν κατανοηθεί. Για παράδειγμα, υπήρχε η αίσθηση ότι το Προεδρικό Διάταγμα δημιουργεί ζητήματα και για τους καλλιτέχνες που έχοντας αποφοιτήσει από τις σχολές τους πριν το 2003, ως ΤΕ, υπήρχε μία αίσθηση ότι ενδεχομένως υποβιβάζονται. Διευκρινίστηκε αυτό, δόθηκαν εξηγήσεις από τη Γενική Γραμματεία του Υπουργείου Εσωτερικών και Δημόσιας Διοίκησης, απ’ όλους τους παρισταμένους, ότι αυτό δεν ήταν έτσι. Αποσαφηνίστηκε πλήρως ποια είναι η πρόθεσή μας, γιατί υπήρχαν ενστάσεις και αμφιβολίες, μην τυχόν είναι ιδιωτικό πανεπιστήμιο ή δεν θα είναι κρατική σχολή αυτό το πανεπιστήμιο για τις παραστατικές τέχνες που θα γίνει, ότι θα έχει τμήματα για όλες τις παραστατικές τέχνες. Υπήρξε, ας πούμε, ένα ντιμπέιτ, για το αν θα συμπεριλαμβάνει και το χορό ή όχι. Θέλω να πω ότι όντως υπήρχαν πράγματα που δεν είχαν γίνει κατανοητά. Υπήρχαν πράγματα που συνεχίζουμε να διαφωνούμε. Δεν μπορεί να γίνει οριζόντια ταύτιση με ΤΕ, -το ξεκαθαρίσαμε, το αποσαφηνίσαμε- για μια σειρά από συνταγματικούς, νομικούς λόγους ενωσιακού δικαίου και βεβαίως έγιναν και βήματα σε ό,τι αφορά πράγματα που ήταν λογικά, για την αμοιβή, σε ό,τι αφορά το καλλιτεχνικό έργο συγκεκριμένων ειδικοτήτων. Είπα και πάλι ότι για την Κυβέρνηση κανένας διάλογος δεν είναι προσχηματικός και καμία διάθεση δεν υπάρχει για αντιπαλότητες και για εντάσεις, με καμία κοινωνική ομάδα, πόσο μάλλον για τους καλλιτέχνες και τη διαχρονική και πολύ σημαντική προσφορά που έχουν στον Πολιτισμό. Εμείς δεσμευτήκαμε για συγκεκριμένα πράγματα και για χρονοδιαγράμματα στη χθεσινή συνάντηση του Πρωθυπουργού και θα είμαστε, βεβαίως, συνεπείς σε αυτές μας τις δεσμεύσεις.

ΑΛ. ΚΑΫΜΕΝΟΥ: Άρα, λύθηκε το θέμα, θεωρείτε;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν είμαι εγώ αρμόδιος να μιλήσω γι’ αυτό. Θεωρώ ότι η Κυβέρνηση εξήγησε με πολύ μεγάλη ειλικρίνεια τη λογική και τη φιλοσοφία που διέπει τις κινήσεις της. Αναγνωρίστηκε -και οφείλω να το πω αυτό- ότι το πρόβλημα είναι διαχρονικό. Πράγματι, και αυτό οφείλουμε να το πούμε ότι, με αφορμή το Προεδρικό Διάταγμα, αντιληφθήκαμε όλοι ότι πρέπει με πιο γρήγορους και ταχείς ρυθμούς να αντιμετωπίσουμε το ζήτημα της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης και παιδείας, που ήταν εκεί, αλλά ήταν κάτω από το χαλί. Και πράγματι εάν δεν υπήρχαν οι κινητοποιήσεις των καλλιτεχνών, με αφορμή το Προεδρικό Διάταγμα, ίσως ν’ αργούσαν κινήσεις προς την κατεύθυνση αυτή, να συνεχίζαμε να πηγαίνουμε με ρυθμούς χελώνας, και αυτό πρέπει να το αναγνωρίσουμε. Είναι ένα σημαντικό επίτευγμα το ότι θα έχουμε μέχρι τις 31 Μαρτίου έναν οδικό χάρτη, για το πώς θα έχουμε Πανεπιστήμιο Καλλιτεχνικών Τεχνών το 2025, δεν είναι λίγο πράγμα. Και όντως, το Προεδρικό Διάταγμα και οι κινητοποιήσεις των καλλιτεχνών αποτέλεσαν μια αφορμή στο να εργαστούμε πιο εντατικά προς την κατεύθυνση αυτή, όπως και για παράδειγμα να αντιμετωπίσουμε και ορισμένες στρεβλώσεις ή εξαιρέσεις που υπήρχαν για αρκετούς αποφοίτους αυτών των σχολών, σε ό,τι αφορά τη δυνατότητά τους για κατατακτήριες εξετάσεις, για να μπαίνουν στο τρίτο εξάμηνο των αντιστοίχων πανεπιστημιακών σχολών. Πάντοτε ο διάλογος οδηγεί σε θετικές λύσεις και σε θετικές εξελίξεις.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Να ζητήσω και ένα σχόλιο για τις καταγγελίες του κ. Πολάκη χθες, για τον κ. Μαντά και για φερόμενη offshore στα νησιά Μάρσαλ; Υπάρχει θέμα Μαντά και offshore;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Έχει απαντήσει ο κ. Μαντάς, νομίζω, με τη χθεσινή του ανάρτηση…

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Σας καλύπτει;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: …στην οποία, με βάση αυτά που απαντά και τα στοιχεία που προσκομίζει, λέει ότι ο ίδιος, η σύζυγός του, η οικογένειά του δεν έχει καμία σχέση με τη συγκεκριμένη offshore.

Σας ευχαριστώ.