Καλό μεσημέρι.
Σεισμός στην Τουρκία
Εκφράζουμε τα ειλικρινή μας συλλυπητήρια στις οικογένειες των θυμάτων και στους δύο λαούς από τον καταστροφικό σεισμό των 7.9R στην Τουρκία και την Συρία. Όπως γνωρίζετε την θλίψη και την συμπαράσταση του εξέφρασε με δημόσια τοποθέτηση του και ο Πρωθυπουργός. Η Ελληνική Κυβέρνηση είναι ήδη απόλυτα έτοιμη να ανταποκριθεί στις ανάγκες και των δύο λαών και κρατών, αποστέλλοντας άμεσα βοήθεια για την αντιμετώπιση των συνεπειών αυτής της καταστροφής. Ήδη, βρίσκεται σε εξέλιξη επικοινωνία μέσα από επιχειρησιακά και διπλωματικά κανάλια. Η Ελλάδα θα είναι η πρώτη χώρα που θα βοηθήσει, ουσιαστικά, καταβάλλονται προσπάθειες ώστε ίσως και εντός της ημέρας να αναχωρήσει από την Αθήνα C-130 με μονάδα της ΕΜΑΚ, με προσωπικό του ΕΚΑΒ, με ανθρωπιστικό και υγειονομικό υλικό. Στην αποστολή θα συμμετάσχει και ο επικεφαλής της Αντισεισμικής Προστασίας, κ. Λέκκας, προκειμένου εκεί, στο πεδίο, να συνδράμουμε στις προσπάθειες για τη διαχείριση των συνεπειών αυτής της καταστροφής.
Εξέλιξη κακοκαιρίας
Η κακοκαιρία εξελίσσεται για δεύτερο συνεχόμενο 24ωρο, προκαλώντας περιορισμένα προβλήματα στο οδικό δίκτυο και στις υποδομές. Ο σχεδιασμός που είχαμε αποδείχθηκε επαρκής και η προετοιμασία απέδωσε, ώστε να ελαχιστοποιηθούν οι πολλές δυσχέρειες, γεγονός στο οποίο συνέβαλε και η συνεργασία των πολιτών με τις Αρχές σε κάθε επίπεδο. Συγκεκριμένα, από τα μέσα της προηγούμενης κιόλας εβδομάδας υπήρξαν συνεχείς συσκέψεις υπό τον συντονισμό της Πολιτικής Προστασίας με τη συμμετοχή όλων των αρμόδιων Υπουργείων και φορέων. Κατά τη διάρκεια της εξέλιξης του φαινομένου υπήρξε οργανωμένη διακοπή κυκλοφορίας και στη συνέχεια δίνονταν ξανά στη διάθεση των οδηγών τα κομμάτια αυτά, υπήρχε διαρκής διαφύλαξη της πρόσβασης στις κρίσιμες υποδομές, προσωπικό της Ελληνικής Αστυνομίας -1.500 άνδρες και 250 οχήματα είχαν παραταχθεί- ενώ άμεση και γρήγορη ήταν και η αντιμετώπιση και η αποκατάσταση βλαβών στο δίκτυο της ηλεκτρικής ενέργειας, όπου αυτές παρατηρήθηκαν.
Όπως έχω πει πολλές φορές από αυτό εδώ το βήμα, η Κυβέρνηση αξιοποιεί την προγενέστερη εμπειρία, διδάσκεται από προηγούμενες αδυναμίες, από λάθη, από αδράνειες, ώστε να βελτιώνεται ο κρατικός μηχανισμός και να τον καθιστά ικανό να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των πολιτών σε αυτού τα είδους τα φαινόμενα. Επενδύουμε στην πρόληψη -είναι σημαντική η πρόληψη για την αντιμετώπιση των συνεπειών των φαινομένων αυτών- και με την ανάλυση των δεδομένων, με την εισαγωγή τεχνογνωσίας, με αρτιότερη προετοιμασία και με επαγγελματική διαχείριση προχωράμε βήμα-βήμα προς τους στόχους μας όσον αφορά στη διαχείριση φυσικών φαινομένων και πρωτίστως την ασφάλεια ανθρώπων και υποδομών.
Με αφορμή την κακοκαιρία έχει μια αξία να μην παραγνωρίζουμε την ιδιαίτερα μεγάλη σημασία της τηλεκπαίδευσης και της τηλεργασίας, που μπορούν ανά πάσα στιγμή να δίνουν λύσεις και διεξόδους σε συνθήκες αντίξοες, όπως αυτές των δύσκολων καιρικών φαινομένων. Να αναφέρω ότι στις περιοχές που τα σχολεία παρέμειναν κλειστά σήμερα στις 10.00 π.μ. τέθηκαν σε λειτουργία συνολικά 33.120 ηλεκτρονικές τάξεις.
Όλα αυτά ήταν αδιανόητα το 2019. Σήμερα ο μηχανισμός είναι ανά πάσα στιγμή έτοιμος να αξιοποιήσει τα ψηφιακά εργαλεία, που αποτελούν κεκτημένο της εκπαιδευτικής κοινότητας, της ελληνικής διοίκησης, από την περίοδο κιόλας της πανδημίας. Για να γίνει αυτό -αξίζει τον κόπο να το θυμόμαστε- ανάμεσα σε άλλα αξιοποιήθηκαν το προηγούμενο διάστημα πάνω από 664.000 vouchers συνολικής αξίας άνω των 132 εκ. ευρώ για όλους τους εκπαιδευτικούς ανεξαρτήτως εισοδήματος, οριζόντια, αλλά και για παιδιά και νέους 4-24 ετών για την αγορά ψηφιακού εξοπλισμού, έτσι ώστε να έχουν όλα τα απαραίτητα προκειμένου να έχουν προσβασιμότητα σε αυτού του είδους την εκπαίδευση.
Διάταξη με στόχο την μη ανακήρυξη εγκληματικών οργανώσεων ως κομμάτων που μετέχουν στις εκλογές
Κατατέθηκε στην Βουλή και θα συζητηθεί την Τετάρτη στην συζήτηση της Ολομέλειας η τροπολογία που στόχο έχει να μην ανακηρύσσονται από τον Άρειο Πάγο, ως κόμματα που μετέχουν στις εκλογές, εγκληματικές οργανώσεις.
Η νέα ρύθμιση δεν έρχεται ούτε ξαφνικά, ούτε σε νομικό κενό. Η ρύθμιση αυτή είναι το επιστέγασμα μιας συνολικής προσπάθειας της ελληνικής πολιτείας προς την κατεύθυνση αυτή.
Ήδη, από το 2013 υπήρξαν διατάξεις για μη χρηματοδότηση κομμάτων που είχαν χαρακτηριστεί ως εγκληματικές οργανώσεις.
–Το 2021 ψηφίστηκε διάταξη, σύμφωνα με την οποία δεν είναι δυνατόν εκείνοι οι οποίοι έχουν καταδικαστεί για ηγεσία εγκληματικής οργάνωσης, να είναι ταυτόχρονα και ηγέτες σε «πολιτικά κόμματα». Η διάταξη εκείνη (άρθρο 92 του ν. 4804/2021), που ψηφίστηκε με πρωτοβουλία της Κυβέρνησης και ευρεία πλειοψηφία στη Βουλή, προέβλεπε ότι δικαίωμα κατάρτισης συνδυασμών δεν έχουν τα πολιτικά κόμματα των οποίων ο Πρόεδρος, ο Γενικός Γραμματέας, τα μέλη της διοικούσας επιτροπής και ο νόμιμος εκπρόσωπος τους έχουν καταδικαστεί σε κάθειρξη για ορισμένα αδικήματα σε βάρος της πολιτείας.
–Η Κυβέρνηση έρχεται σήμερα να κλείσει ένα «παράθυρο» εκείνης της διάταξης, που δεν είναι άλλο, από το να ενδύεται μία κατ’ ουσίαν εγκληματική οργάνωση το μανδύα κομματικού σχηματισμού. Αφορά μάλιστα και τις περιπτώσεις εκείνες που η ηγεσία του κόμματος είναι εικονική, δηλαδή έχουν τοποθετηθεί «αχυράνθρωποι», ως δήθεν αντικαταστάτες, αλλά στην πραγματική ηγεσία βρίσκονται και την ασκούν εκείνα τα πρόσωπα, τα οποία βαρύνονται με σημαντική ποινική καταδίκη. «Ακουμπά» δηλαδή και τον πραγματικό ηγέτη της οργάνωσης αυτής, του μορφώματος αυτού και τον «αχυράνθρωπο».
Στόχος της νέας διάταξης είναι να θέσει τις προϋποθέσεις, ώστε εγκληματικές οργανώσεις να μην ανακηρύσσονται από τον ‘Άρειο Πάγο ως κόμματα και να μην συμμετέχουν στις εκλογές με το μανδύα ενός πολιτικού κόμματος. Η διάταξη σε καμιά περίπτωση δεν εισέρχεται σε κυνήγι αναζήτησης και κρίσης της ιδεολογίας των κομμάτων. Κάτι τέτοιο, άλλωστε, θα έβαζε τον Άρειο Πάγο στη θέση να διακριβώσει εάν ένα κόμμα έχει ναζιστικά ή ρατσιστικά χαρακτηριστικά ή αν τα μέλη του μετέχουν σε δράσεις που εμφορούνται από ναζιστικά ή ρατσιστικά κίνητρα. Αυτό όμως θα ήταν εξαιρετικά ευάλωτο, εξαιρετικά ανοιχτό σε ερμηνείες, θα δημιουργούσε συνθήκες που δύσκολα θα μπορούσαν να ελεγχθούν και θα άνοιγε τον ασκό του Αιόλου στην ελληνική Δικαιοσύνη και στην ελληνική πολιτική σκηνή.
Θέλω να υπογραμμίσω ότι η Κυβέρνησή μας ενημέρωσε τα πολιτικά κόμματα για τη σχεδιαζόμενη ρύθμιση από τον περασμένο κιόλας Νοέμβριο, με στόχο την ευρύτερη δυνατή συναίνεση, σε μια ρύθμιση εναντίον εκείνων που επιβουλεύονται τη Δημοκρατία, που προσπαθούν να την παραπλανήσουν, αξιοποιώντας την ανοχή που η ίδια η Δημοκρατία οφείλει να επιδεικνύει. Τώρα είναι ώρα ευθύνης για όλους μας, είναι μία στιγμή κατά την οποία το σύνολο του πολιτικού συστήματος, όλα τα πολιτικά κόμματα, οφείλουν συντεταγμένα να σταθούν απέναντι σε εκείνους που επιβουλεύονται τη Δημοκρατία. Και εδώ δεν χωρούν ούτε υποσημειώσεις, ούτε αστερίσκοι, ούτε εξαιρέσεις, ούτε προσχηματικές διαφωνίες. Η Δημοκρατία χρειάζεται θεσμική οχύρωση για να παραμείνει ακμαία και ισχυρή απέναντι σε κάθε επίβουλο.
Υπόθεση Σαββαΐδου
Είμαι υποχρεωμένος, ηθικά και πολιτικά, να σχολιάσω την καταδίκη της Ελλάδας, από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, για την υπόθεση της πρώην Γενικής Γραμματέως Δημοσίων Εσόδων, κ. Σαββαΐδου, η οποία υπηρέτησε στο διάστημα από 24 Ιουνίου 2014 έως 22 Οκτωβρίου 2015. Τότε απομακρύνθηκε από τη θέση της μετά από απόφαση της Κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ. Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου διαπίστωσε παραβίαση του τεκμηρίου της αθωότητας και κυρίως της μη ύπαρξης αποτελεσματικού ενδίκου μέσου και επιδίκασε 6.000 ευρώ για ηθική βλάβη συν τα υπόλοιπα έξοδα στην κυρία Σαββαΐδου.
Η καταδίκη της Ελλάδας προήλθε από δηλώσεις της τότε Κυβερνητικής Εκπροσώπου κ. Γεροβασίλη, η οποία στις 22.10.2015 ανακοίνωσε την απόλυση της κ. Σαββαΐδου.
Η κ. Γεροβασίλη είχε τότε δηλώσει: «Όπως αντιλαμβανόμαστε όλοι, σε τέτοιες δύσκολες εποχές για την κοινωνία, σε τέτοιες δύσκολες εποχές για το λαό, δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό για τους δημόσιους λειτουργούς να λειτουργούν ενάντια στο δημόσιο συμφέρον και να ευνοούν συγκεκριμένες επιχειρήσεις που ευνοήθηκαν και από παλιότερες Κυβερνήσεις και αποτέλεσαν τον πυρήνα διαπλοκής. Υπάρχουν νόμοι και κανόνες στη χώρα και θα τηρηθούν». Αυτά είχε πει τότε, η κ. Γεροβασίλη ως Κυβερνητική Εκπρόσωπος της Κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ για να δικαιολογήσει την καρατόμηση της κ. Σαββαΐδου.
Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου έκρινε ότι οι δηλώσεις αυτές παραβίασαν το τεκμήριο της αθωότητας της κ. Σαββαΐδου, πόσο μάλλον όταν έγιναν από την τότε Κυβερνητική Εκπρόσωπο, η οποία όφειλε, εκ της θέσης της, να σεβαστεί το τεκμήριο της αθωότητας. Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, τότε, χωρίς καμία απολύτως επιφύλαξη, δημιούργησε στην κοινή γνώμη την εντύπωση ότι η κ. Σαββαΐδου ενεπλάκη σε πράξεις αντίθετες προς το δημόσιο συμφέρον και ότι είχε σχέσεις με τη διαφθορά, τη διαπλοκή, επηρεάζοντας δυνητικά την προκαταρκτική εξέταση.
Όπως έχω πει πολλές φορές, αυτή είναι η κατάληξη της τακτικής του ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος δεν διέπεται από την ελάχιστη θεσμικότητα σε ζητήματα σαν κι αυτά. Μονίμως προτάσσει την πολιτική αποτίμηση από τη δικαστική διερεύνηση, προκειμένου να αποκομίσει πρόσκαιρα πολιτικά οφέλη, έως τη στιγμή που η ίδια Δικαιοσύνη έλθει τελικά να ανατρέψει όσα ο ΣΥΡΙΖΑ ισχυρίζεται. Έχουμε πολλές φορές δει αυτή την ιστορία στο παρελθόν. Η τακτική του ΣΥΡΙΖΑ δεν είναι απλώς επικίνδυνη για το κράτος δικαίου, δεν απλώς επικίνδυνη για την ποιότητα της Δημοκρατίας μας, είναι όπως φαίνεται και κολάσιμη από ευρωπαϊκά δικαστήρια, επιφέροντας πλήγμα στο διεθνές κύρος της χώρας μας. Φαίνεται ολοκάθαρα, ότι η τακτική αυτή του ΣΥΡΙΖΑ να σπεύδει να προλάβει τη Δικαιοσύνη για να εξάγει κάποια πολιτικά οφέλη, να εξάγει κάποιες εντυπώσεις, είναι καταδικαστέα και πλέον είναι και διεθνώς καταδικασμένη. Αναρωτιόμαστε, αν -ανάμεσα στα άλλα- εννοούσε και αυτό ο κ. Τσίπρας όταν έλεγε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θα είναι κάθε λέξη του Συντάγματος;
Σας ευχαριστώ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, πώς απαντά η Κυβέρνηση στην κριτική ότι με το πρώτο χιόνι αποφασίζει απλώς να κλείσει δρόμους και να δώσει οδηγίες στους πολίτες να κλειστούν στα σπίτια τους, αντί να φροντίσει να είναι λειτουργική η χώρα;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η χώρα είναι λειτουργική. Η Κυβέρνηση εφάρμοσε τις ενδεδειγμένες αποφάσεις. Υπήρξαν οργανωμένες διακοπές για λίγες ώρες ή για όσο χρειαζόταν, προκειμένου να αποφύγουμε ευρύτερα δυνατά προβλήματα. Σας είπα ότι υπήρξε μια προετοιμασία όλο το προηγούμενο διάστημα. Αξιοποιήσαμε τις προβλέψεις των μετεωρολόγων. Υπήρχε πλήρης συντονισμός και συνεργασία όλων των αρμόδιων φορέων. Και νομίζω ότι οι πολίτες είδαν ουσιαστικές και πολύ ποιοτικές διαφορές, σε σχέση και με το παρελθόν, στην αντιμετώπιση των φαινομένων αυτών. Διδασκόμαστε από τα λάθη, από τις αδράνειες και κάθε φορά κάνουμε ό,τι απαιτείται, προκειμένου ο κρατικός μηχανισμός να γίνεται ολοένα και καλύτερος.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Το «Documento» της Κυριακής, αλλά και το «Βήμα» αποκάλυψαν στοιχεία, σύμφωνα με τα οποία οι διασυνδέσεις της Greek Mafia φτάνουν ως τα γραφεία του αρχηγείου, δίνουν εντολές, ζητούν χάρες, κανονίζουν ως και μεταθέσεις αστυνομικών, μελών του κυκλώματος. Πώς είναι δυνατόν να παραμένει ο Υπουργός, ο κ. Θεοδωρικάκος, στην θέση του με αυτή την κατάσταση που περιγράφεται από τις αποκαλύψεις; Εξακολουθεί το Μαξίμου να τον εμπιστεύεται;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Έχει υπάρξει χθεσινή ανακοίνωση του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και δημόσιες τοποθετήσεις του κ. Θεοδωρικάκου. Σας παραπέμπω σε αυτές.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Καλύπτουν και την Κυβέρνηση, δηλαδή, αυτές οι ανακοινώσεις;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αφού είπα, σας παραπέμπω σε αυτές.
Μ. ΠΑΠΑΔΑΚΗ: Κύριε Εκπρόσωπε, απαντώντας εχθές στο δίλημμα που θέσατε «Μητσοτάκης ή Τσίπρας», η κυρία Τσαπανίδου επανέλαβε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ έχει καλέσει πολλές φορές τον Πρωθυπουργό σε ντιμπέιτ και σε σύγκριση των δύο πολιτικών. Τι απαντάτε; Κι αν η Κυβέρνηση είναι ανοιχτή στο να γίνει και μια τηλεμαχία των δύο πολιτικών Αρχηγών.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Είναι αλήθεια ότι ο κ. Τσίπρας, παραχαράσσοντας εντελώς την αλήθεια, αγνοώντας παντελώς την Ιστορία και κυρίως υποτιμώντας τη νοημοσύνη των πολιτών, προτάσσει ως διλήμματα διάφορα ερωτήματα. Έχει πει διάφορα τον τελευταίο καιρό. Αυτό το οποίο δεν έχει τολμήσει να πει ή να αναφερθεί καθόλου, είναι κάτι πολύ βασικό και κεντρικό: Μητσοτάκης ή Τσίπρας; Ποιος είναι ο ικανότερος, ποιος είναι ο καταλληλότερος Πρωθυπουργός για την κοινωνία και την Πατρίδα; Ποιος υπήρξε ο πιο ικανός και αποτελεσματικός Πρωθυπουργός κατά τη διάρκεια της θητείας του; Ο κ. Τσίπρας κυβέρνησε ως Πρωθυπουργός. Ο κ. Μητσοτάκης βαίνει προς την ολοκλήρωση της πρώτης μας τετραετίας. Πότε η χώρα είχε πιο ενισχυμένη τη θέση της στο διεθνές περιβάλλον; Πότε πολιτικές που εφαρμόστηκαν στην Ελλάδα, υιοθετήθηκαν και από άλλες χώρες; Πότε η ελληνική κοινωνία είδε μια τόσο αποτελεσματική στήριξη και το Κράτος να λειτουργεί ουσιαστικά, για να αντιμετωπίσει πρωτόγνωρες συνέπειες από πρωτόγνωρες κρίσεις; Αυτά και μια σειρά από άλλα πράγματα. Σε αυτά αποφεύγει ο κ. Τσίπρας να αναφερθεί και προφανώς έχει κάθε λόγο να αποφεύγει και τη σύγκριση.
Από εκεί και πέρα, έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον ότι στο ΣΥΡΙΖΑ αντιλαμβάνονται ότι αυτού του είδους η σύγκριση είναι αντικείμενο μιας τηλεοπτικής αντιπαράθεσης. Μόνο μιας τηλεοπτικής αντιπαράθεσης. Και αυτό νομίζω ότι είναι ενδεικτικό της αλλοπρόσαλλης, αντιθεσμικής -θα έλεγα- και αλλόφρονας στάσης, την οποία έχουν υιοθετήσει.
Εδώ υπάρχει το εξής παράδοξο. Έρχεται ο ΣΥΡΙΖΑ και λέει ότι θεωρώ πως «ο Έλληνας Πρωθυπουργός είναι ο αρχιτέκτονας, ο υπεύθυνος, ο επικεφαλής της εγκληματικής οργάνωσης που έχει οδηγήσει τη χώρα σε δημοκρατική εκτροπή και απονομιμοποιώ τη λειτουργία του Κοινοβουλίου, φυγομαχώ από το Κοινοβούλιο, αποφασίζω να μη συμμετάσχω εκεί» Γιατί; «Για να μη συζητήσω μέσα στο Κοινοβούλιο, μέσα στο Ναό της Δημοκρατίας, με αυτόν που κατηγορώ ως υπεύθυνο για τη δημοκρατική εκτροπή». Δηλαδή, σε αυτή τη βαριά κατηγορία ενός πολιτικού αντιπάλου που τον κατηγορεί υπεύθυνο για τη δημοκρατική εκτροπή, ο ΣΥΡΙΖΑ δε συζητά στο Κοινοβούλιο, αλλά συζητά στα τηλεοπτικά κανάλια. Κατά τη διάρκεια αυτής της τετραετίας έχουν υπάρξει πάρα πολλές -νομίζω πρέπει να είναι και πάνω από 80, περισσότερες, πάντως, από κάθε άλλη προηγούμενη κυβερνητική θητεία- αντιπαραθέσεις, στο επίπεδο του Κοινοβουλίου, μεταξύ του Πρωθυπουργού και του Αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, προφανώς και των υπολοίπων Αρχηγών. Ο κ. Τσίπρας έχει επιλέξει αυτούς τους τελευταίους μήνες της πρώτης μας τετραετίας να φυγομαχήσει από εκεί. Όσο θα αναλώνεται σε αυτού του είδους τις παραδοξότητες, που αναβαθμίζουν την αντίφαση πολλά – πολλά επίπεδα πάνω και από την παραδοξότητα, όσο θα επιδιώκει την επικοινωνιακή τοξικότητα, εμείς θα συνεχίζουμε σε αυτό για το οποίο ο ελληνικός λαός μας εμπιστεύτηκε: Να διαχειριζόμαστε τις κρίσεις, να εφαρμόζουμε πολιτικές που θα δυναμώνουν την κοινωνία και να καταθέτουμε και την πρότασή μας για την Ελλάδα της επόμενης μέρας. Και όταν έρθει η ώρα των εκλογών -ο κ. Τσίπρας φυγομάχησε από το Κοινοβούλιο- σε άλλα μέσα και σε άλλα πεδία, θα υπάρχει δυνατότητα και εκεί αντιπαράθεσης με τον Πρωθυπουργό.
Β. ΓΙΑΚΟΥΜΗΣ: Μιας και αναφερόμαστε στα θέματα των εκλογών, με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο -είτε της δημιουργίας τοξικότητας, είτε οτιδήποτε άλλο- θέλω να σας ρωτήσω: Τι απαντάτε σε κυβερνητικά σας στελέχη, που λένε ότι θα μπορούσατε υπό προϋποθέσεις να συνεργαστείτε μετεκλογικά με το ΠΑΣΟΚ. Και θα ήθελα ένα σχόλιο της Κυβέρνησης.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν υπάρχει κάτι που να δείχνει ότι σε επίπεδο ενισχυμένης αναλογικής, η Νέα Δημοκρατία δεν θα καταφέρει να πετύχει το στόχο της συγκρότησης μιας αυτοδύναμης Κυβέρνησης. Αυτός είναι ο στόχος μας. Αυτή την καθαρή εντολή διεκδικούμε από τους πολίτες, με απόλυτο σεβασμό στην κρίση τους. Καταθέτοντας τη δουλειά μας και την προγραμματική μας πρόταση για την επόμενη τετραετία, για την Ελλάδα της επόμενης ημέρας. Η ερώτηση για τα αποτελέσματα των εκλογών και για το πώς θα είναι η επόμενη Κυβέρνηση, είναι μια ερώτηση η οποία μοιραία βασίζεται σε υποθέσεις, όταν δεν έχεις γεγονότα. Αυτή την ώρα, λοιπόν, δεν υπάρχει μια πιο στέρεα υπόθεση -τίποτα δεν μπορεί να είναι πιο στέρεα υπόθεση, με βάση τα δεδομένα που έχουμε στα χέρια μας- από ότι η Νέα Δημοκρατία θα καταφέρει στο περιβάλλον της ενισχυμένης αναλογικής να εξασφαλίσει την εντολή μιας αυτοδύναμης Κυβέρνησης.
Β. ΓΙΑΚΟΥΜΗΣ: Επ’ αυτού του ερωτήματος. Τότε, γιατί σπεύδουν κυβερνητικά στελέχη να κάνουν αυτές τις υποθέσεις εργασίας;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Υποθέσεις μπορεί να κάνει ο οποιοσδήποτε. Αλλά, σας λέω ότι ο βασικός στόχος και η βασικότερη υπόθεση, που μπορεί να γίνει με βάση τα δεδομένα που έχουμε στα χέρια μας, είναι ότι η Νέα Δημοκρατία επιδιώκει και θα πετύχει εντολή για αυτοδύναμη Κυβέρνηση.
Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Για τον αποκλεισμό των κομμάτων-εγκληματικών οργανώσεων από τις εκλογές, είπατε προηγουμένως ότι δεν χωρούν προσχηματικές διαφωνίες. Την Τετάρτη, δηλαδή, δεν είστε διατεθειμένοι να συζητήσετε κάποιες αλλαγές, όπως ζητούν τα κόμματα της Αντιπολίτευσης; Ειδικά ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΚΚΕ αναφέρουν ότι η τροπολογία σας έχει γενικευμένες αναφορές. Υπάρχει τέτοια πιθανότητα, να συζητήσετε, έστω και την τελευταία στιγμή, κάποιες αλλαγές που συζητούν τα κόμματα αυτά και να συμφωνήσετε όλοι μαζί σε μια νέα τροπολογία;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η Κυβέρνηση για όλο της το νομοθετικό έργο -πολύ περισσότερο γι’ αυτό που υπάρχει και μια αυξημένη ευαισθησία- δεν θεωρεί ότι οι διαδικασίες στο Κοινοβούλιο είναι προσχηματικές. Πάντοτε εξαντλούμε κάθε δυνατότητα για να εξασφαλίζουμε τη μέγιστη δυνατή συναίνεση, προς την κατεύθυνση, βεβαίως, που ένας νόμος ή μια ρύθμιση και πολύ περισσότερο η ρύθμιση αυτή θα είναι αποτελεσματική, θα είναι συνταγματική, θα δίνει τη δυνατότητα για να φτάσουμε στο αποτέλεσμα που όλοι θέλουμε. Φοβάμαι ότι οι αντιδράσεις ορισμένων κομμάτων είναι απολύτως προσχηματικές. Διότι δεν μπορεί και τα ίδια να μην ξέρουν ότι αυτά που λένε, μάλλον, περιπλέκουν τα πράγματα και δυσκολεύουν πολύ περισσότερο το Ανώτατο Δικαστήριο στο να αξιοποιήσει ένα νομοθετικό εργαλείο και να μην ανακηρύξει εγκληματικές οργανώσεις ως κόμματα. Περισσότερο δείχνουν να προσπαθούν να βρουν διάφορους τρόπους για να αποφύγουν να συναινέσουν σε κάτι που φέρνει η Κυβέρνηση, παρά το ότι ουσιαστικά θέλουν να επιφέρουν ουσιαστικές βελτιώσεις σε μια ρύθμιση. Παρ’ όλα αυτά, εμείς, μέχρι τελευταία στιγμή θα εξαντλήσουμε κάθε περιθώριο συμφωνίας, συναίνεσης, αρκεί αυτό να μην αναιρεί την αποτελεσματικότητα της ρύθμισης και το στόχο που έχουμε μπροστά μας.
Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δηλαδή, και με απλή κοινοβουλευτική πλειοψηφία, θα ψηφίσετε;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Μα, αυτό δεν τίθεται σε αμφισβήτηση. Δεν υπάρχει αμφισβήτηση πάνω σ’ αυτό καθόλου. Το γεγονός αυτό δεν αναιρεί το ότι επιδιώκουμε την ευρύτερη κοινοβουλευτική συναίνεση, δεδομένου ότι εδώ μιλάμε για ένα συγκεκριμένο ζήτημα. Θέλουν τα πολιτικά κόμματα στην Ελλάδα, μια εγκληματική οργάνωση σαν τη Χρυσή Αυγή ή άλλα παρόμοια, που έχουν καταδικαστεί για εγκληματική οργάνωση να ανακηρυχθούν ως υποψήφια πολιτικά κόμματα σε εκλογές; Ναι ή όχι; Αυτό είναι το θέμα. Θα επιτρέψουμε σε εγκληματικές οργανώσεις να ενδυθούν τον μανδύα πολιτικών κομμάτων; Αυτό είναι το ερώτημα. Αυτό είναι το ζήτημα.
ΒΑΓ. ΓΙΑΚΟΥΜΗΣ: Κατά την εισαγωγική σας τοποθέτηση κάνατε λόγο για 33.120 ηλεκτρονικές τάξεις. Ο κ. Φίλης, σήμερα, κάλεσε τους μαθητές να κλείσουν τα πληκτρολόγια και να χαρούν το χιόνι. Έχετε κάποιο σχόλιο να κάνετε;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Νομίζω ότι λίγο η τεχνοφοβία, λίγο τα σύνδρομα, ωθούν πολλές φορές τα στελέχη της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης σε αυτές τις τοποθετήσεις. Μπορούν ταυτόχρονα να γίνουν όλα. Το γεγονός ότι το Κράτος μας, η Πολιτεία μας, η εκπαιδευτική κοινότητα έχει φτάσει στο σημείο να ανταποκρίνεται άμεσα, γρήγορα και να οργανώνεται η δυνατότητα της τηλεκπαίδευσης, όταν η εκπαίδευση δεν είναι δυνατόν να γίνεται με τη φυσική παρουσία, είναι μια σημαντική κατάκτηση. Κανείς δεν ξέρει, ακόμη κι αν φύγει η κακοκαιρία, παρά το γεγονός ότι δεν θα έχουμε προβλήματα στους δρόμους, αν θα υπάρχουν εκπαιδευτικές μονάδες που θα χρειαστεί ενδεχομένως να μείνουν και για παραπάνω μέρες κλειστές. Μπορεί να υπάρχει πάγος στο προαύλιο, μπορεί να υπάρχουν περιοχές στη χώρα που τα φαινόμενα να επιμείνουν. Μπορεί να υπάρχει μια σειρά από προβλήματα. Είναι κακό, δηλαδή, το ότι δίνεται αυτή η δυνατότητα και αυτή η διέξοδος; Και αυτή η δυνατότητα και αυτή η διέξοδος δεν μπορεί ταυτόχρονα να συνδυαστεί και με την επιλογή να χαρούν τα παιδιά το χιόνι; Νομίζω ότι και σε αυτό το κομμάτι, υπάρχει αντίφαση. Μιλάμε για δύο πολιτικές προσεγγίσεις. Από τη μία, αυτοί που αναφέρονται σε άλλο σύμπαν με μια διατύπωση τεχνοφοβική, χαλαρότητας, κολλημένη σε παραστάσεις άλλων εποχών, άλλου αιώνα, που αποδεικνύεται περίτρανα και σε αυτή την περίπτωση. Και από την άλλη η προσέγγιση που αξιοποιεί και επιδιώκει όλες τις δυνατότητες για να μπορεί το Κράτος να ανταποκρίνεται ακόμη και σε αντιξοότητες. Είναι πρόοδος για τη χώρα να μπορεί να έχει εργαλεία, έτσι ώστε να ανταποκρίνεται το Κράτος, όταν αντίξοες συνθήκες δεν επιτρέπουν τις συνηθισμένες λειτουργίες, είτε αυτό αφορά την εκπαίδευση, είτε αφορά και την εργασία. Δίνει τη δυνατότητα πιο καθυστερημένης άφιξης στη δουλειά ή πιο γρήγορης αναχώρησης ή ενδεχομένως και σε κάποιες περιπτώσεις, που αυτό είναι αναγκαίο, να εργάζεται ένας κόσμος από το σπίτι για να μην διακινδυνεύουμε επιβάρυνση της κυκλοφορίας στους δρόμους, όπως είχαμε, για παράδειγμα, με την έλευση της περσινής κακοκαιρίας με τα γνωστά τότε προβλήματα.
ΔΗΜ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Θα ήθελα να με βοηθήσετε να καταλάβω κάτι. Ο ΣΥΡΙΖΑ είπε ότι δεν θα συμμετέχει στις ψηφοφορίες στη Βουλή. Στις συζητήσεις θα συμμετέχει, αλλά όχι στις ψηφοφορίες. Αυτό πώς μπορεί να σχετίζεται με την πιθανότητα πραγματοποίησης τηλεμαχίας προεκλογικής όλων των πολιτικών Αρχηγών και ίσως και μιας τηλεμαχίας μεταξύ του Πρωθυπουργού και του Προέδρου του κόμματος της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πολύ φοβάμαι ότι με βάση τις πολιτικές επιλογές του ΣΥΡΙΖΑ δεν μπορώ να σας βοηθήσω πολύ. Δεν μπορώ να τις ερμηνεύσω. Δεν ξέρω.
ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Την περασμένη Πέμπτη ανακοινώθηκε ως ημερομηνία διεξαγωγής του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ η 4η Μαρτίου. Αυτό τι σημαίνει; Ότι υπάρχει περίπτωση να αλλάξει αυτή η ημερομηνία ή οι εκλογές θα προκηρυχθούν μετά τις 4 Μαρτίου; Γιατί, αν προκηρυχθούν νωρίτερα, δεν μπορεί να γίνει διαγωνισμός. Επομένως, οι εκλογές θα προκηρυχθούν μετά τις 4 Μαρτίου;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αυτό σημαίνει ότι ο διαγωνισμός του ΑΣΕΠ θα γίνει κανονικά, στις 4 Μαρτίου.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Προηγουμένως, με παραπέμψατε στις δηλώσεις του κ. Θεοδωρικάκου, ο οποίος κάνει κάτι που κάνετε και εσείς συχνά, απαντά μόνο στο «Documento», ενώ υπάρχουν αποκαλύψεις και από άλλα Μέσα, όπως το «Βήμα» και η «Καθημερινή». Για ποιο λόγο συμβαίνει αυτό; Είναι πράγματι εντυπωσιακές οι αποκαλύψεις. Δεν υπάρχει απάντηση από τον Υπουργό. Υπάρχουν στοιχεία, ας πούμε, πως, ενώ η Αστυνομία έχει βρει στοιχεία από τις έρευνες σε τηλέφωνα θυμάτων της Greek Mafia, δεν πάνε στην Εισαγγελία, μένουν στο Ανθρωποκτονιών, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει διερεύνηση. Ποια είναι η στάση της Κυβέρνησης; Καλύπτεστε από τους ισχυρισμούς του Υπουργού, παρά τα όσα έρχονται στη δημοσιότητα από περισσότερα Μέσα, από το «Documento»;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Σας παραπέμπω στις δηλώσεις του κ. Θεοδωράκου και στις δηλώσεις του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, χθες.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Σας έχω ξαναρωτήσω και δεν ήσασταν ενήμερος για το νομοσχέδιο για θέματα προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων. Είχα ρωτήσει και τον Πρωθυπουργό, δεν γνώριζε και εκείνος. Έχετε ενημερωθεί, λοιπόν, για το θέμα με το άρθρο 53 και τις αδικίες που δημιουργεί για τους αξιωματικούς αποφοίτους των Σχολών ΑΣΣΥ; Γιατί αυτό δεν έχει αλλάξει ή θα αλλάξει, έστω, τελευταία στιγμή;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Θα υπάρξει συζήτηση και στη Βουλή, αύριο. Εάν θυμάμαι καλά, αφορά μια συγκεκριμένη περίοδο, που είχαν εισαχθεί με άλλους όρους και μετά άλλαξαν τα ασφαλιστικά δικαιώματα και η ασφαλιστική κάλυψη. Και αυτό αφορά -αν το θυμάμαι καλά, θα επανέλθω όμως και με αφορμή το νομοσχέδιο που συζητείται αύριο και στο επόμενο briefing- μια συγκεκριμένη ομάδα ανθρώπων εκείνης της περιορισμένης χρονικής περιόδου.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Αν μου επιτρέπετε, ουσιαστικά η διάταξη αυτή θα έπρεπε να καλύπτει από το 1992 μέχρι το 1995 και καλύπτει 1992,1993, αφήνει 1994, 1995. Μιλάμε για χιλιάδες ανθρώπους.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν ξέρω εάν είναι χιλιάδες, αλλά, εν πάση περιπτώσει, είναι εκείνη η χρονική περίοδος. Νομίζω ότι θα υπάρξει μια εξήγηση και σε αυτό αύριο, από τους αρμόδιους Υπουργούς, κατά τη διάρκεια της συζήτησης στη Βουλή.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Είπατε προηγουμένως ότι αναφορικά με την τροπολογία της απαγόρευσης κομμάτων, το ερώτημα είναι εάν θέλουμε να απαγορεύεται η συμμετοχή στις εκλογές ενός μορφώματος, όπως η Χρυσή Αυγή.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Εγκληματικών οργανώσεων, άρα και της Χρυσής Αυγής, προφανώς, αφού έχει καταδικαστεί.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Η μομφή που σας απευθύνουν και τα κόμματα, αλλά και από την κοινωνία των πολιτών, είναι και ερώτημα παράλληλα, εάν στοχεύετε και σε άλλες απαγορεύσεις, εκτός από τον στόχο του κόμματος του Κασιδιάρη.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν έχω υπόψη μου άλλα πρόσωπα που να έχουν καταδικαστεί για συμμετοχή σε εγκληματική οργάνωση και που να προβάλλονται ως επικεφαλής πολιτικών κομμάτων. Δεν ξέρω εάν η κοινωνία των πολιτών έχει κάποιον υπόψη της, που να έχει καταδικαστεί για εγκληματική οργάνωση και να εμφανίζεται ως εικονικός ή πραγματικός αρχηγός πολιτικού κόμματος. Αν η κοινωνία των πολιτών έχει κάποιον τέτοιον υπόψη, να μας τον υποδείξει για να συμπεριλάβουμε και αυτά τα κόμματα στις ρυθμίσεις.
ΒΑΓ. ΓΙΑΚΟΥΜΗΣ: Μια διευκρίνιση. Γιατί δεν κάνετε σαφές στη ρύθμιση αυτή ότι πρόκειται για ναζιστικού τύπου κόμματα και όχι μόνο εγκληματικές οργανώσεις;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πατάμε πάνω σε υφιστάμενες διατάξεις, βάσει των οποίων είχε απαγορευτεί -βάσει της εγκληματικής οργάνωσης και της συμμετοχής σε εγκληματική οργάνωση και της καταδίκης- η χρηματοδότηση των κομμάτων. Οτιδήποτε άλλο, θα έβαζε το Ανώτατο Δικαστήριο -επαναλαμβάνω αυτό είναι κρίσιμο να το συνειδητοποιήσουμε, η Δικαιοσύνη είναι αυτή που και με βάση αυτή τη ρύθμιση θα έχει την τελική ευθύνη- στην αναζήτηση πολιτικών, ιδεολογικών συμπεριφορών, κινήτρων και στο ποια πολιτική συμπεριφορά τίνος εμφορείται από ρατσιστικά ή ναζιστικά ελατήρια. Αυτό θα έδινε άλλο χαρακτήρα στη ρύθμιση και ενδεχομένως θα είχε και ζητήματα συνταγματικά και ζητήματα ερμηνειών. Εδώ πατάμε πάνω σε υφιστάμενη διάταξη, η οποία έχει εφαρμοστεί, έχει ψηφιστεί με ευρύτερη αποδοχή. Πατάει πάνω στη φιλοσοφία της διάταξης αυτής που επί της ουσίας τι λέει; Ότι όποιος έχει καταδικαστεί για συμμετοχή σε εγκληματική οργάνωση, δεν μπορεί να είναι ο πραγματικός ή ακόμη και σε περίπτωση που εμφανίζεται κάποιος «αχυράνθρωπος» να τον υποκαθιστά, ο πραγματικός αρχηγός, ιδρυτής, επικεφαλής αυτού του είδους των οργανώσεων που προσπαθούν να φορέσουν τον μανδύα του πολιτικού κόμματος. Είναι μια διάταξη, δηλαδή, η οποία, στο πλαίσιο του Συντάγματος, δίνει με απόλυτα καθαρό τρόπο τη δυνατότητα στην ελληνική Δικαιοσύνη να αποφασίσει τη μη ανακήρυξη αυτού του είδους των συνδυασμών.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Να ζητήσω κι ένα σχόλιο για τη συνέντευξη του κ. Βενιζέλου, το Σαββατοκύριακο, όπου, μεταξύ άλλων, λέει για τον Πρωθυπουργό πως, αντί να ρωτάει τον Αλέξη Τσίπρα «πού βρήκες τα ονόματα;», θα έπρεπε να γίνει μια σοβαρή συζήτηση, αν όντως παρακολουθούνταν αυτοί οι άνθρωποι.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αυτή η σοβαρή συζήτηση γίνεται. Και αυτό νομίζω που πρέπει να κρατήσουν όλοι, όσοι ενδιαφέρονται ιδιαίτερα για αυτού του είδους τα ζητήματα, είναι ότι η πολιτική αποτίμηση οφείλει να γίνεται μετά τη δικαστική διερεύνηση της υπόθεσης αυτής. Η χώρα έχει θεσμούς, εμπιστευόμαστε τους θεσμούς, ο κ. Βενιζέλος είναι από τους ανθρώπους που πρωταγωνίστησε στο παρελθόν στην υπεράσπιση των θεσμών, όταν αυτοί είχαν κατακρεουργηθεί από κάποιους άλλους. Την ίδια συνέπεια και εμπιστοσύνη που έδειξε στους θεσμούς τότε, περιμένουμε να δείξει και τώρα. Πολιτική αποτίμηση, μετά τη δικαστική διερεύνηση, να είναι βέβαιος ότι θα γίνει. Άλλωστε αυτός ο Πρωθυπουργός και αυτή η Κυβέρνηση είναι θεματοφύλακες της θεσμικής λειτουργίας της Ελληνικής Δημοκρατίας, το είχαν αποδείξει από τότε που ήταν στην Αντιπολίτευση και το αποδεικνύουν καθημερινά και τώρα.
ΔΗΜ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σε συνέχεια της ερώτησης αυτής, η Κυβέρνηση όσες φορές ρωτιέται για το ζήτημα των παρακολουθήσεων παραπέμπει στην έρευνα της Δικαιοσύνης. Είναι ικανοποιημένη από τον ρυθμό με τον οποίο διεξάγεται αυτή η έρευνα, δεδομένου ότι κατηγορεί την Αντιπολίτευση ότι αξιοποιεί τη συγκεκριμένη υπόθεση, για να δηλητηριάζει, να αυξάνει την τοξικότητα στο πολιτικό κλίμα;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η Κυβέρνηση θέλει να μη μείνει καμιά σκιά στην υπόθεση αυτή. Συνδράμουμε, όπως και όσο μπορούμε όλες οι δημόσιες Αρχές, το έργο της Δικαιοσύνης, για να φθάσουμε το ταχύτερο δυνατό στα αποτελέσματα και να μη μείνει καμία σκιά στην υπόθεση αυτή. Η εμπειρία του παρελθόντος και η πρόσφατη -σας ανέφερα την υπόθεση της κ. Σαββαΐδου και παλιότερα την υπόθεση της Novartis με μάρτυρες οι οποίοι θα ήταν άξιοι συγχαρητηρίων και αποδεικνύονται κοινοί απατεώνες- δείχνει ότι όσες φορές επιδιώχθηκε να προηγηθεί η πολιτική αποτίμηση της δικαστικής διερεύνησης, αυτό μόνο πρόσκαιρα οδήγησε σε κάποιες εντυπώσεις, οι οποίες κατέρρευσαν με κρότο και αναδεικνύουν ως υπόλογους εκείνους που ήθελαν να γίνουν κατήγοροι.
Σας ευχαριστώ.