Καλό μεσημέρι και καλή χρονιά.
Τη χρονιά που πέρασε παρά το δυσχερέστατο παγκόσμιο περιβάλλον, η Ελλάδα άντεξε τις πιέσεις και μπόρεσε να σημειώσει σημαντικά βήματα προόδου στην οικονομία, την οργάνωση του Κράτους, στην αμυντική και διπλωματική θωράκιση της Πατρίδας. Οι μεγάλες αλλαγές και βελτιώσεις δεν έγιναν πάντοτε όσο αισθητές θα μπορούσαν, όσο αισθητές θα τους άξιζε, γιατί τις θόλωσαν συχνά τα μεγάλα προβλήματα που επισώρευσαν οι διεθνείς κρίσεις. Όμως όλοι οι Έλληνες ξέρουν, και ξέρουν από προσωπική εμπειρία πια, ότι οι φόροι μειώθηκαν ραγδαία, ότι προστατεύονται από την ακρίβεια στο ηλεκτρικό ρεύμα, ότι απολαμβάνουν χιλιάδες ψηφιακές ευκολίες στις συναλλαγές τους με το Δημόσιο, ότι το μεταναστευτικό είναι υπό έλεγχο, ότι οι συντάξεις αποδίδονται στην ώρα τους (και μάλιστα αυξημένες), ότι η Πατρίδα ενισχύεται σημαντικά αμυντικά και έχει αναβαθμίσει δραστικά το διεθνές της κύρος. Τα αναχώματα που ορθώνουμε για την ανάσχεση των διεθνών κρίσεων αντέχουν τόσο γιατί η Κυβέρνησή μας έχει ισχυρή βούληση να προστατεύσει την κοινωνία, όσο και γιατί η στήριξη των πολιτών στην Κυβέρνηση είναι ουσιαστική. Και είναι ουσιαστική γιατί μεταξύ Κυβέρνησης και πολιτών λειτουργεί μια διαλεκτική αλήθειας: Η Κυβέρνηση προσπαθεί διαρκώς, διδάσκεται από τα λάθη και τις επισημάνσεις της κοινωνίας. Βελτιωνόμαστε μέσω της πράξης και γινόμαστε, μέρα με τη μέρα, χρησιμότεροι για την Πατρίδα και το λαό της.
Έχουμε φυσικά πολύ και δύσκολο δρόμο μπροστά μας, αλλά είμαστε στη σωστή κατεύθυνση, στο σωστό δρόμο και μόλις απελευθερωθούμε από την πίεση των διεθνών συνθηκών, θα φανεί ανάγλυφα το μέγεθος της προόδου που συντελείται όλο το τελευταίο διάστημα.
Με γνώση, με σχέδιο έχουμε ως προτεραιότητά μας να φέρουμε την κοινωνία να ευημερεί, χωρίς να αφήνουμε κανέναν πίσω. Το 2023 τα θετικά αποτελέσματα των πολιτικών μας θα γίνουν πιο ορατά, γιατί το δύσκολο σκέλος, της αντιμετώπισης των κρίσεων και της θεσμικής προετοιμασίας, βρίσκεται πίσω μας.
Η Ελλάδα, στην επόμενη τετραετία, με ισχυρή Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, θα μπορέσει να αυξήσει τους μισθούς έτσι ώστε να συγκλίνουμε στα επίπεδα των ισχυρότερων χωρών της Ε.Ε. και ο Έλληνας να υπερβεί οριστικά τη μειονεξία που επισώρευσαν τα χρόνια των μνημονίων. Και αυτό θα γίνει μέσω υπεύθυνων πολιτικών, πάντοτε μετρώντας και ζυγίζοντας σωστά, μέσω πολιτικών ανάπτυξης, που δεν θα διακυβεύουν τη σταθερότητα της χώρας και την αντοχή της οικονομίας μας.
Κυβερνητικός προγραμματισμός για το 2023
Η Κυβέρνηση, στο διάστημα των τρεισήμισι χρόνων, έχει υλοποιήσει ένα πλούσιο μεταρρυθμιστικό και αναπτυξιακό έργο. Ένα έργο που μας επέτρεψε, όπως τόνισα, να αντιμετωπίσουμε επάλληλες εξωγενείς κρίσεις και να πετύχουμε σημαντικά οικονομικά αποτελέσματα.
Παράλληλα, έχει προετοιμάσει συγκεκριμένο σχέδιο πολιτικής για το 2023 που περιλαμβάνει 19 αναλυτικά σχέδια δράσης για κάθε Υπουργείο. Συνολικά, έχουν προγραμματιστεί για τη νέα χρονιά 111 νομοθετικές παρεμβάσεις. Έχουν τεθεί 121 στόχοι πολιτικής. Έχουν δρομολογηθεί 486 δράσεις και 1.913 έργα.
Το 43% των προγραμματισμένων αυτών δράσεων υλοποιούν πολιτικές που θα μας οδηγήσουν σε περαιτέρω σύγκλιση με την Ε.Ε. και 325 έργα ικανοποιούν τους 17 στόχους βιώσιμης ανάπτυξης που θέτει ο Ο.Η.Ε..
-Προτού ακόμη ολοκληρώσει τη θητεία της, η Κυβέρνησή μας ψήφισε 387 νόμους, η Κυβέρνησή μας είχε και επιτυχημένες αξιολογήσεις ενισχυμένης και μεταπρογραμματικής εποπτείας που οδήγησαν στην επιτυχή έξοδο της χώρας, όπως είναι γνωστό, από το πολυετές καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας τον περασμένο Αύγουστο, ταυτόχρονα που οδήγησαν σε ελάφρυνση του χρέους κατά 6 δισ. ευρώ και κέρδη από ομόλογα κρατικών τραπεζών ύψους 2,58 δισ. ευρώ.
-Σημαντικό, επίσης, είναι το γεγονός ότι η Κυβέρνηση εξασφάλισε για τη χώρα, για την Ελλάδα, για την ελληνική κοινωνία, περίπου 80 δισ. ευρώ κοινοτικών πόρων για δημόσιες επενδύσεις έως το 2027 από το Ταμείο Ανάκαμψης, το νέο ΕΣΠΑ και το νέο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης. Ταυτόχρονα. Ταυτόχρονα, η Κυβέρνησή μας ενσωμάτωσε το 85% των συστάσεων της επιτροπής Πισσαρίδη στον κυβερνητικό σχεδιασμό.
Είναι σημαντικό να το θυμίζουμε αυτό γιατί πρόκειται για συστάσεις που είχαν ως στόχο την αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου και του αναπτυξιακού υποδείγματος της χώρας. Μέχρι σήμερα έχει υλοποιηθεί περίπου το 70% των συστάσεων αυτών.
– Μείζονος σημασίας είναι το γεγονός ότι η χώρα, εν μέσω 4 μεγάλων εξωγενών κρίσεων (προσφυγική – ελληνοτουρκικά, υγειονομική, ενεργειακή και κλιματική κρίση) πέτυχε διπλάσιους ρυθμούς ανάπτυξης της οικονομίας από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο, πέτυχε σημαντική μείωση της ανεργίας, ρεκόρ στην αύξηση των επενδύσεων και των εξαγωγών, καλύτερες του ευρωπαϊκού μέσου όρου επιδόσεις στη διαχείριση της πανδημίας.
Άλλωστε, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του «Economist» μεταξύ 34 ανεπτυγμένων οικονομιών ως προς τη μεγέθυνση του Α.Ε.Π., τη μείωση του δημοσίου χρέους, την ανάσχεση του πληθωρισμού και την πορεία του ελληνικού χρηματιστηρίου, η Ελλάδα αναδείχθηκε οικονομική πρωταθλήτρια του 2022.
Όλα αυτά δεν έγιναν στην τύχη. Όταν κάποιοι περιέφεραν την καταστροφολογία και τον πανικό τους ανά την επικράτεια, η Κυβέρνηση δεν πέταξε «λευκή πετσέτα» απέναντι στις κρίσεις. Σχεδίασε πολιτικές, στάθηκε στο πλευρό της κοινωνίας και σε πολλές περιπτώσεις άνοιξε δρόμους για ολόκληρη την Ευρώπη.
Όταν ορισμένοι αρκούνταν σε επιδερμικές διαπιστώσεις και σε εύκολα λόγια, η Κυβέρνηση με συγκεκριμένες πολιτικές παρήγαγε λύσεις για τον πολίτη. Γιατί γνωρίζουμε πάντοτε ότι ένα δράμι πράξης αξίζει όσο ένας τόνος θεωρίας.
Τέλος, όταν κάποιοι επιδίδονταν σε παρανοϊκή σεναριολογία και στην τοξικότητα, εμείς επιδιώκαμε την ενότητα, την ενίσχυση της θεσμικής λειτουργίας του Κράτους και την ενίσχυση της Δημοκρατίας.
Στήριξη της κοινωνίας έναντι της διεθνούς ενεργειακής κρίσης. Δράσεις με κοινωνικό πρόσημο τη νέα χρονιά.
Η Κυβέρνηση παρείχε σημαντικότατη στήριξη επιχειρήσεων, εργαζόμενων και ανέργων για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας, ενώ σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Ινστιτούτου Bruegel, βρίσκεται στις πρώτες θέσεις της Ε.Ε. στην παροχή στήριξης των πολιτών για την αντιμετώπιση του ενεργειακού κόστους.
Βασικοί στόχοι της κυβερνητικής πολιτικής για το επόμενο διάστημα -όπως τόνισε ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, στο Πρωτοχρονιάτικο μήνυμά του- είναι οι καλύτεροι μισθοί, είναι η βελτίωση των υπηρεσιών υγείας για όλους και είναι η εξασφάλιση προσιτής στέγης, ιδίως για τη νέα γενιά. Στο μεταξύ, συνεχίζονται οι παρεμβάσεις στήριξης της κοινωνίας -και θα συνεχίζονται για όσο διαρκεί η κρίση- ενώ από την αρχή του χρόνου μπαίνει σε εφαρμογή μια νέα σειρά μέτρων έκτακτων, αλλά και μόνιμου χαρακτήρα, μέτρων με κοινωνικό αποτύπωμα. Ανάμεσα στα άλλα:
-Από την 1η του μήνα οι συνταξιούχοι θα δουν, για πρώτη φορά μετά από δώδεκα χρόνια, αυξήσεις στις συντάξεις τους, στο ύψος του 7,75%, ενώ πολλοί θα ωφεληθούν και από την κατάργηση της Εισφοράς Αλληλεγγύης.
Σημειώνεται ότι τις προηγούμενες ημέρες, το ξέρουν οι Έλληνες πολίτες αυτό, δόθηκε σε 1.206.624 συνταξιούχους έκτακτη ενίσχυση μέσω του οικονομικού βοηθήματος των 250 ευρώ, ενώ σε 231.655 συνταξιούχους δόθηκε η 4η ετήσια αύξηση του νόμου Βρούτση.
-Από την 1η Απριλίου, νωρίτερα δηλαδή από πέρυσι, θα αυξηθεί και πάλι ο κατώτατος μισθός. Κι αυτό διότι τον μήνα εκείνο αυτό ξεκινά η τουριστική περίοδος, γεγονός που αφορά χιλιάδες εργαζόμενους και είναι ανάγκη να είναι γνωστοί οι μισθοί από το ξεκίνημα.
-Οι γιατροί του Ε.Σ.Υ. θα δουν αυξήσεις στις απολαβές τους, που μεσοσταθμικά θα είναι της τάξης του 10%. Μισθολογικές παρεμβάσεις θα γίνουν και για τη στήριξη των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων.
-Η Εισφορά Αλληλεγγύης καταργείται πλέον για όλους, τους δημόσιους υπαλλήλους και για τους συνταξιούχους.
-Από το Φεβρουάριο η Πολιτεία, με την «Κάρτα Αγορών», θα καλύπτει το 10% του κόστους αγοράς βασικών αγαθών για την πλειονότητα των συμπολιτών μας, των οικονομικά αδύναμων και της μεσαίας τάξης.
-Παράλληλα, όλοι οι καταναλωτές θα δουν συνέχιση της στήριξης στους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος, στήριξη που να θυμίσω ότι απορροφά το 100% των αυξήσεων για κοινωνικά τιμολόγια, το 87% για το 90% των νοικοκυριών και το 92% για τους αγρότες.
-Θα υπάρχει επέκταση του επιδόματος μητρότητας στον ιδιωτικό τομέα από τους 6 στους 9 μήνες.
-Απτά αποτελέσματα θα έχει επίσης και η εφαρμογή της νέας στεγαστικής πολιτικής που ανάμεσα στα άλλα περιλαμβάνει χαμηλότοκα (και άτοκα για τους τρίτεκνους) δάνεια για την αγορά πρώτης κατοικίας από νέους, αλλά και από νέα ζευγάρια έως 39 ετών, καθώς και επιδοτήσεις για ανακαίνιση και εξοικονόμηση ενέργειας στα σπίτια.
-Παράλληλα, συνεχίζεται και εντός του 2023 ο μειωμένος συντελεστής Φ.Π.Α. σε υπηρεσίες μεταφοράς προσώπων, διάθεσης μη αλκοολούχων ποτών και ροφημάτων, στα εισιτήρια κινηματογράφων, θεατρικών παραστάσεων και συναυλιών, στα γυμναστήρια και τις σχολές χορού, καθώς και στο τουριστικό πακέτο.
-Συνεχίζεται επίσης, η αναστολή του Φ.Π.Α. για νέες οικοδομές έως το τέλος του 2024.
Όλα τα παραπάνω εν μέσω -επαναλαμβάνω- ενός δυσμενέστατου διεθνούς περιβάλλοντος, δεν προέκυψαν στο κενό. Ήταν το αποτέλεσμα συνεχούς προσπάθειας με γνώση, με επαγγελματισμό, με αφοσίωση και κυρίως με ενσυναίσθηση των αναγκών της κοινωνίας και των προκλήσεων που αντιμετωπίζει η Πατρίδα.
Μέτρα για την αντιμετώπιση της έλλειψης φαρμάκων
Είναι γνωστό -όσο κι εάν κάποιοι υποκρίνονται άγνοια και θεατρικά εξεγείρονται- ότι οι ελλείψεις στα φάρμακα είναι ένα παγκόσμιο πρόβλημα που οφείλεται αφενός στην έξαρση των ιώσεων παγκοσμίως και αφετέρου στη μείωση της παραγωγής φαρμακευτικών πρώτων υλών από την Ινδία και την Κίνα, οι οποίες παράγουν το 60% έως 70% των υλών αυτών σε παγκόσμιο επίπεδο. Μεγάλες ελλείψεις υπάρχουν παντού στον κόσμο, υπάρχουν σε ανεπτυγμένες χώρες, μεταξύ των οποίων στις Η.Π.Α., το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γαλλία και τη Γερμανία. Ιδιαίτερα αποκαλυπτική είναι η κατάσταση στη Γερμανία, όπου -σύμφωνα με τη Deutsche Welle- απουσιάζουν από την αγορά αντιβιοτικά, παυσίπονα, φάρμακα για την υπέρταση, τον καρκίνο, το στομάχι, την καρδιά, καθώς και σε σκευάσματα πενικιλίνης και άλλων αντιβιοτικών, καθώς και φάρμακα για παιδιά.
Σε αντίθεση με άλλες χώρες η Ελλάδα έχει πλήρη επάρκεια φαρμάκων στα νοσοκομεία και στα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ και οι όποιες ελλείψεις παρουσιάζονται, υπάρχουν μόνο στα ιδιωτικά φαρμακεία. Για την αντιμετώπιση του προβλήματος στη χώρα μας έχουν ληφθεί εδώ και καιρό στοχευμένα μέτρα για τον περιορισμό των παράλληλων εξαγωγών, για την αύξηση της επάρκειας φαρμάκων και γίνονται και εντατικοί έλεγχοι. Πέρα από αυτά, ύστερα από ευρεία σύσκεψη με τους αρμόδιους φορείς, ο Υπουργός Υγείας, ο κ. Πλεύρης, ανακοίνωσε, επικαιροποίησε δέκα επιπλέον μέτρα:
–1ον: Συνέχιση των ελέγχων των φαρμακαποθηκών για τη μη εξαγωγή των φαρμάκων που βρίσκονται σε έλλειψη, με μοναδική ποινή, αυστηρή, την αναστολή λειτουργίας σε όσες φαρμακαποθήκες δεν πειθαρχούν και δεν συνεργάζονται.
–2ον: Συνέχιση του ελέγχου στις φαρμακευτικές εταιρείες για να διαπιστωθεί ότι έχουν την επάρκεια των φαρμάκων για την κάλυψη της ελληνικής αγοράς, ιδίως αντιπυρετικών και παιδιατρικών φαρμάκων.
–3ον: Αύξηση των παραγγελιών από τον ΙΦΕΤ για τις δραστικές ουσίες για τις οποίες παρουσιάζεται έλλειψη και στη χώρα μας και διεθνώς.
–4ον: Ενημέρωση από τον ΕΟΦ για τα φάρμακα που λείπουν από την αγορά, ενώ παράλληλα θα γνωστοποιείται το πού υπάρχει υποκατάσταση φαρμάκων. Με τον τρόπο αυτό οι πολίτες θα γνωρίζουν ποιο γενόσημο, αντίστοιχης αποτελεσματικότητας, απολύτως ασφαλές, μπορούν να προμηθευτούν, αντί συγκεκριμένου επώνυμου φαρμάκου.
–5ον: Επέκταση της συνταγογράφησης γενοσήμων φαρμάκων εκεί που υπάρχουν ελλείψεις.
–6ον: Εξορθολογισμό των τιμών στα φάρμακα τα οποία είναι ελλειπτικά και πολύ χαμηλής κοστολογικής αξίας, χωρίς αυτό να αντανακλά σε κάποια αύξηση κόστους για τον ασθενή.
–7ον: Ύπαρξη συνεχούς συνεργασίας με τους φαρμακοποιούς ώστε να μπορεί να εξυπηρετείται καλύτερα ο πολίτης, όταν προκύπτουν ελλείψεις.
–8ον: Αύξηση της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης στα ελλειπτικά φάρμακα.
–9ον: Ενημέρωση των γιατρών για τις ελλείψεις φαρμάκων, ώστε να προσαρμόζεται η συνταγογράφηση σε φάρμακα αντίστοιχης θεραπευτικής αξίας.
–10ον: Επιπλέον, αποφασίστηκε ότι η εγχώρια, η ελληνική φαρμακοβιομηχανία, η οποία έχει ενισχυθεί πολλαπλώς τα τελευταία χρόνια, θα εξαντλήσει τις δυνατότητες αύξησης παραγωγής των γενοσήμων και οι πολυεθνικές εταιρείες θα εντείνουν την εισαγωγή των φαρμάκων που βρίσκονται σε έλλειψη. Τα γενόσημα περιέχουν άλλωστε την ίδια δραστική ουσία με τα πρωτότυπα και συνεπάγονται τα ίδια θεραπευτικά αποτελέσματα.
Παράλληλα, ο Υπουργός Υγείας, ο κ. Πλεύρης, με επιστολή που απέστειλε χθες στην αρμόδια Ευρωπαία Επίτροπο για θέματα Υγείας, την κ. Κυριακίδου, ζήτησε την ανάληψη πρωτοβουλιών σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης για την αντιμετώπιση της έλλειψης συγκεκριμένων φαρμάκων που παρατηρείται παντού στην Ευρώπη. Τονίζει ο κ. Πλεύρης ότι ενώ κάθε χώρα επιχειρεί να αντιμετωπίσει το ζήτημα με «εσωτερικές διαδικασίες», είναι «επιτακτική ανάγκη να υπάρξουν κεντρικές πολιτικές σε επίπεδο του συνόλου της Ε.Ε.», καθώς πρόκειται για «θέμα που αφορά συνολικά τα κράτη-μέλη».
Υπογραμμίζει ότι τα αίτια του προβλήματος είναι εξωγενή, υπερβαίνουν μεμονωμένα κράτη-μέλη, και επισημαίνει ότι σε μεσομακροπρόθεσμο ορίζοντα «πρέπει να ενισχυθεί η παραγωγή φαρμάκων στην Ε.Ε.», δεδομένου ότι τις τελευταίες δεκαετίες μεγάλο μέρος της παγκόσμιας παραγωγής έχει μεταφερθεί στην Κίνα και την Ινδία, γεγονός που καθιστά την Ευρώπη πιο ευάλωτη στα εφοδιαστικά σοκ.
Το πρόβλημα έχει εντοπιστεί και η Κυβέρνηση παρεμβαίνει, με σειρά πρωτοβουλιών, στη ρίζα του προβλήματος, ώστε κάθε πολίτης να βρίσκει το φάρμακο που έχει ανάγκη. Καλούμε τους φορείς της αγοράς να επιδείξουν υπευθυνότητα, καλούμε τους πολίτες με ψυχραιμία και σύνεση να εμπιστεύονται τον γιατρό τους και να ενημερώνονται από αυτόν, να μην επηρεάζονται από τις σειρήνες του λαϊκισμού και καλούμε και την Αντιπολίτευση να μην σπεκουλάρει σε θέματα κρίσιμα που αφορούν τη δημόσια υγεία.
Σημαντική μείωση της εγκληματικότητας, αλλά και αυξημένα ποσοστά εξιχνιάσεων σε σύγκριση με τα προηγούμενα έτη.
Τα επίσημα στοιχεία που ανακοίνωσε η Ελληνική Αστυνομία αποδεικνύουν ότι η ασφάλεια στις γειτονιές βελτιώνεται διαρκώς με σημαντική μείωση της εγκληματικότητας κατά 25% σε σχέση με την περίοδο 2015-2019. Δείχνει η έρευνα αυτά ότι η Ασφάλεια στα σύνορα της Πατρίδας μας είναι σήμερα πανίσχυρη. Συγκεκριμένα:
–Το 2022 υπήρξε μείωση κλοπών και διαρρήξεων κατά 12,12% σε σύγκριση με τον μέσο όρο της περιόδου 2015-2019. Οι κλοπές τροχοφόρων μειώθηκαν κατά 30,48% ενώ οι ληστείες μειώθηκαν κατά 35,69%.
–Το 2022 παρουσιάζει τον μικρότερο αριθμό ανθρωποκτονιών από το 2011, όταν άρχισε η πλήρης τήρηση των στοιχείων, και το μεγαλύτερο ποσοστό εξιχνιάσεων. Το 2022 τελέστηκαν 79 ανθρωποκτονίες και το ποσοστό εξιχνιάσεων (εγκλημάτων του ιδίου και προηγούμενων ετών) ανήλθε στο 88,61%.
–Το 2022 για την προστασία των συνόρων μας στον Έβρο έγιναν 256.060 αποτροπές και 1.491 συλλήψεις διακινητών.
–Το 2022 σημειώθηκε σημαντική μείωση τροχαίων ατυχημάτων κατά 20%, σε σύγκριση με το μέσο όρο της περιόδου 2015-2019.
–Το 2022 έγιναν 523.400 έλεγχοι για την εφαρμογή της αντικαπνιστικής νομοθεσίας και βεβαιώθηκαν 6.133 παραβάσεις.
–Το 2022 για την προστασία των ζώων έγιναν 4.999 έλεγχοι, σχηματίστηκαν 1.717 δικογραφίες, σημειώθηκαν 308 συλλήψεις, βεβαιώθηκαν 1.953 διοικητικά πρόστιμα συνολικού ύψους 3.251.265 ευρώ.
–Το 2022 σημειώθηκαν 11.476 περιστατικά ενδοοικογενειακής βίας. Από αυτά τα 3.279 περιστατικά διαχειρίστηκαν τα 18 Γραφεία Ενδοοικογενειακής Βίας.
Η Κυβέρνηση συνεχίζει συστηματικά, με σχέδιο και αποτελεσματικότητα, βάζοντας τέλος σε κάθε άβατο ανομίας. Με την σκληρή δουλειά των αστυνομικών μας- όπως επισημαίνει ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη σε δήλωσή του, ενισχύοντας διαρκώς την παρουσία τους στις γειτονιές, και προστατεύοντας τη ζωή και την περιουσία των πολιτών, είμαστε δίπλα στην κοινωνία. Γιατί η ασφάλεια είναι προϋπόθεση για την ευημερία και αυτό υποχρέωση και έργο που είναι μετρήσιμο για όλους.
Για τις απουσίες στα σχολεία
Κλείνοντας να σημειώσω ότι με εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας που εστάλη στις σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης όλης της χώρας προβλέπεται να καταχωρίζονται, χωρίς να προσμετρώνται, οι απουσίες έως πέντε εργάσιμων ημερών που οφείλονται σε εποχικό επιδημικό ρεύμα της γρίπης από το Νοέμβριο 2022 έως και τον Μάρτιο 2023.
Σημειώνεται ότι το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, ανταποκρινόμενο στις απαιτήσεις, ανταποκρινόμενο στην παγκόσμια έξαρση της γρίπης, απέστειλε τη φετινή οδηγία στα σχολεία μας στη βάση εισήγησης του Υπουργείου Υγείας νωρίτερα από άλλες χρονιές, συμπεριλαμβάνοντας ένα ευρύ χρονικό διάστημα για την προστασία των μαθητών από τις απουσίες που αναγκαστικά κάνουν λόγω της νόσησης αυτής.
Σας ευχαριστώ πολύ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Θέλω να σας πάω λίγο στα εθνικά. Είδαμε, με την καινούργια χρονιά, τον κ. Akar να προβαίνει σε μία ωμή παρέμβαση στα εσωτερικά ζητήματα της χώρας, επικαλούμενος και αναφερόμενος στα σκάνδαλα, τα οποία -υποτίθεται- ότι ταλανίζουν την εγχώρια πολιτική σκηνή. Περαιτέρω σήμερα, ο κ. Kalin πήρε τη σκυτάλη από τον κ. Akar και προειδοποίησε – απείλησε ότι αν η χώρα ασκήσει το δικαίωμά της για επέκταση των χωρικών της υδάτων στα 12 ναυτικά μίλια, θα υπάρξουν συνέπειες. Ποιο είναι το σχόλιό σας;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η ελληνική Κυβέρνηση πολιτεύεται με βάση το Διεθνές Δίκαιο και μέ άξονα τα εθνικά μας συμφέροντα. Πολιτεύεται με αυτοπεποίθηση. Η Ελλάδα είναι μια χώρα που είναι ισχυρή, που επιδιώκει τη σταθερότητα, που είναι ανυποχώρητη, όμως, σε ό,τι αφορά τα κυριαρχικά της δικαιώματα και την εθνική της κυριαρχία. Είναι μια χώρα που ούτε απειλείται, ούτε τρομοκρατείται και ούτε ετεροπροσδιορίζεται σε κανένα ζήτημα, πολύ περισσότερο στα κυριαρχικά της δικαιώματα.
Β. ΓΙΑΚΟΥΜΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, κάνατε έναν απολογισμό είκοσι λεπτά σχεδόν με την έναρξη της ενημέρωσης και ήθελα να ρωτήσω εάν αυτός ο απολογισμός του κυβερνητικού έργου είναι απόρροια, είναι αποτέλεσμα της κυβερνητικής σύσκεψης σήμερα το πρωί στο Μέγαρο Μαξίμου ενόψει και των εκλογών, όποτε αυτές κι αν γίνουν.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πρόκειται για γεγονότα τα οποία βιώνουν στην καθημερινότητά τους οι Έλληνες πολίτες. Όλα όσα περιέγραψα και παρουσίασα είναι πολιτικές που είχαν απτό αποτέλεσμα στη ζωή των Ελλήνων και τη φετινή χρονιά, αλλά και όλο το προηγούμενο διάστημα, εν μέσω μάλιστα ενός ιδιαίτερα δυσμενούς διεθνούς περιβάλλοντος. Και όλα αυτά είναι αποτελέσματα μιας συγκεκριμένης κυβερνητικής πολιτικής και πολιτικής φιλοσοφίας, μιας πολιτικής που είναι εστιασμένη στο αποτέλεσμα, προκειμένου να σταθούμε στο πλευρό της κοινωνίας, ιδιαίτερα στις αντίξοες συνθήκες που έχουμε και ν’ ανοίγουμε δρόμους για την προκοπή και την ευημερία των Ελλήνων πολιτών. Η σύσκεψη που είχαμε προηγουμένως στο Μέγαρο Μαξίμου, αφορούσε στον προγραμματισμό του κυβερνητικού έργου το επόμενο διάστημα, αφορούσε τον τρόπο με τον οποίο θα παρουσιαστούν τα πεπραγμένα της περασμένης χρονιάς, αλλά και της τετραετίας συνολικότερα, τον προγραμματισμό των περιοδειών του Πρωθυπουργού, αλλά και της νομοθετικής λειτουργίας σε επίπεδο εθνικού Κοινοβουλίου.
ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, προ ολίγου πληροφορηθήκαμε την παραίτηση του κ. Χειμάρα και τα κόμματα της Αντιπολίτευσης σας κατηγορούν, μεταξύ άλλων, πως καθυστέρησε η αντίδραση από το Μέγαρο Μαξίμου. Τι απαντάτε εσείς;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η παραίτηση του κ. Χειμάρα και οι εξηγήσεις που έχει δώσει όλο το προηγούμενο διάστημα καλύπτουν συνολικά το θέμα. Εκείνο που έχει μία αξία ν’ αναλογιστεί και να σκεφτεί κανείς, κυρίως εκείνοι που επιμένουν να κουνούν το δάχτυλο στην Κυβέρνηση και στη Νέα Δημοκρατία, είναι ποια ήταν η δική τους αντίδραση σε αντίστοιχες περιπτώσεις στο παρελθόν. Θυμίζω ότι σε αντίστοιχες περιπτώσεις στο παρελθόν, όχι βουλευτές, αλλά Υπουργοί του ΣΥΡΙΖΑ είχαν ακριβώς τα ίδια ζητήματα με την περίπτωση που αναγνωρίζει ο κ. Χειμάρας και ως έμπρακτη αναγνώριση προχώρησε στην παραίτησή του. Αναφέρομαι στις περιπτώσεις της κυρίας Γεροβασίλη και του κ. Φλαμπουράρη. Μπορεί κάποιος από εσάς να μου θυμίσει ποια ήταν η αντίδραση της Κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ τότε, όχι για βουλευτές του, αλλά για Υπουργούς του; Απολύτως καμία. Σε κάθε ευκαιρία, σε κάθε γεγονός, αναδεικνύεται για όλα τα ζητήματα η υποκρισία της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, του ΣΥΡΙΖΑ, σε όλα τα θέματα, πολύ περισσότερο στα θέματα που έχουν νομική και ηθική διάσταση.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Παρ’ όλα αυτά, πριν από δύο μήνες και με δική σας δήλωση είχατε πει, δεν μπορεί να είσαι πολιτικό πρόσωπο και να παίρνεις αναθέσεις από φορείς του Δημοσίου, με αφορμή την περίπτωση του κ. Πάτση, τον οποίο τότε είχατε διαγράψει και παραπέμφθηκε στους θεσμούς της Βουλής και της Δικαιοσύνης. Εδώ δεν συνέβη το ίδιο, δεν υπήρξε αντίδραση από το Μέγαρο Μαξίμου και είδαμε την παραίτηση του βουλευτή, μετά τις αποκαλύψεις στο «Documento». Ποια είναι η διαφορά της περίπτωσης Χειμάρα με του κ. Πάτση;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Οι διαφορές είναι πάρα πολλές, αλλά σε αυτό που ρωτάτε, ο κ. Πάτσης αρνήθηκε να παραιτηθεί από τη βουλευτική του ιδιότητα και διαγράφηκε.
Κ. ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ: Επικοινώνησε με τον Πρωθυπουργό ο κ. Χειμάρας πριν από την παραίτησή του;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όχι.
Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Εξετάζει η Κυβέρνηση κάποια νομοθετική ρύθμιση, για να μην μπορούν να συμμετάσχουν στις εκλογές πρόσωπα τα οποία έχουν καταδικαστεί για εγκληματική οργάνωση; Και αναφέρομαι στα μέλη της Χρυσής Αυγής.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν υπάρχει κάτι νεότερο προς την κατεύθυνση αυτή. Θυμίζω ότι η προτεραιότητα της Κυβέρνησης και της Νέας Δημοκρατίας, όπως άλλωστε ήταν και το 2019, είναι η εκλογική και πολιτική αποδοκιμασία φασιστικών και ακραίων πολιτικών αντιλήψεων. Έχουμε απόλυτη εμπιστοσύνη στην ωριμότητα της ελληνικής κοινωνίας ότι θα επιλέξει αυτόν που θέλει ή εκείνους που θέλει να την εκπροσωπούν, πάντοτε εντός του δημοκρατικού τόξου.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, ο κ. Χειμάρας να υποθέσουμε ότι δεν θα είναι ξανά υποψήφιος με τη Νέα Δημοκρατία; Και μια δεύτερη ερώτηση: O ΣΥΡΙΖΑ άλλαξε Εκπρόσωπο ενόψει των εκλογών, να υποθέσουμε ότι θα μας φύγετε κι εσείς πριν από τις εκλογές;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Σε ό,τι αφορά το θέμα της συγκρότησης των ψηφοδελτίων της Νέας Δημοκρατίας, αυτά θα γίνουν στην ώρα τους. Εκείνο που εξετάζεται είναι αν υπάρχουν κωλύματα ή ασυμβίβαστα, έτσι όπως και το Σύνταγμα επιβάλλει και το κάθε κόμμα αντιλαμβάνεται ότι πρέπει να τα αξιολογήσει ως στοιχεία. Τώρα από εκεί και πέρα -με την ευκαιρία να ευχηθώ περαστικά και στην κυρία Τσαπανίδου και να ευχηθώ να έχουμε μια γόνιμη, ουσιαστική πολιτική αντιπαράθεση, βασισμένη σε τεκμήρια και πραγματικά γεγονότα- αυτή είναι μια ερώτηση την οποία πρέπει να απευθύνετε στον Πρωθυπουργό. Εγώ συνεχίζω να κάνω την δουλειά μου και μέχρι τη στιγμή που δεν θα έχω τους περιορισμούς που το Σύνταγμα επιβάλλει, θα συναντιόμαστε, θα συζητάμε, θα με ρωτάτε και θα απαντώ.
ΒΑΓΓ. ΓΙΑΚΟΥΜΗΣ: Ήθελα να ρωτήσω αν η Κυβέρνηση συναρτά ή εξαρτά την απόφασή της για το χρόνο διεξαγωγής των εκλογών με βάση τις εκλογές που θα γίνουν στη γειτονική χώρα.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όχι. Είπαμε ότι η Ελλάδα είναι μια χώρα που δεν ετεροκαθορίζεται ούτε ετεροπροσδιορίζεται σε ό,τι αφορά τη στάση της, τη συμπεριφορά της και τις επιλογές της. Εκείνο που είναι σημαντικό, όμως, να πούμε για τις εκλογές, είναι ότι αναδεικνύεται, επιβεβαιώνεται αυτό που εμφατικά και επίμονα λέγαμε όλο το προηγούμενο διάστημα: Η Κυβέρνηση θα εξαντλήσει την τετραετία. Οι εκλογές θα γίνουν όσο το δυνατόν πιο κοντά στην τετραετία. Αυτό ήταν μια δέσμευση του Πρωθυπουργού σε πείσμα όλων όσοι κατά καιρούς επιστράτευαν ή ανακάλυπταν σενάρια για πρόωρη προσφυγή στις κάλπες, είτε επειδή, σε κάποια χρονική στιγμή, θεωρούσαν ότι αυτό θα ήταν καλό για τη Νέα Δημοκρατία, είτε επειδή φαντάζονταν ότι ο Πρωθυπουργός θέλει να πετάξει «λευκή πετσέτα» και να δραπετεύσει, είτε επειδή φαντάζονταν ότι θα παίξει με τους θεσμούς και θα αλλάξει τους εκλογικούς νόμους και όλα τα υπόλοιπα. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει απόλυτο σεβασμό στους θεσμούς κι είναι απόλυτα συνεπής σε αυτό που, σε όλους τους τόνους, είχε ξεκαθαρίσει προς την ελληνική κοινωνία: Εκλογές με την ολοκλήρωση της τετραετίας, όσο το δυνατόν πιο κοντά στη λήξη της. Νομίζω ότι -με δεδομένο ότι θα έχουμε, όπως είναι πολύ πιθανόν, εκλογές δύο φάσεων, μιας όμως εθνικής κάλπης, της ίδιας σημασίας- από την Άνοιξη και μετά είναι πιθανόν να έχουμε τις διαδικασίες αυτές.
Κ. ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, έγινε γνωστό χθες ότι ΑΔΑΕ προχωρά στη σύσταση ομάδας ελέγχου για τις υποκλοπές, η οποία θα μεταβεί στις εγκαταστάσεις των παρόχων τηλεπικοινωνιών. Η Κυβέρνηση προσεγγίζει θετικά αυτήν την εξέλιξη, μπροστά στον στόχο που έχει και η ίδια θέσει για τη διαλεύκανση της υπόθεσης των υποκλοπών; Και το ρωτώ, αυτό διότι υπήρξαν δημοσιεύματα που ανέφεραν ότι κάποιοι εκ των ενοίκων του Μαξίμου επικοινώνησαν με τη διοίκηση δυο παρόχων, καλώντας τους να μην διευκολύνουν τον έλεγχο για τυχόν τηλεφωνικές υποκλοπές σε τηλεφωνικούς αριθμούς που ζητά η ΑΔΑΕ.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν έχουν γίνει ποτέ τέτοιου είδους υποδείξεις ή εκκλήσεις, ούτε θα μπορούσαν να έχουν γίνει ποτέ. Το Σύνταγμά μας περιγράφει με πολύ σαφή και συγκεκριμένο τρόπο τον ρόλο όλων των οργάνων της Πολιτείας, ανάμεσα σε αυτά και των Ανεξαρτήτων Αρχών. Και η θέση της Κυβέρνησης είναι ότι οι Ανεξάρτητες Αρχές, σεβόμενες το Σύνταγμα, πρέπει να λειτουργούν εντός αυτού του ρόλου, ούτε να τον υπερβαίνουν ούτε να γίνονται τιμητές του Συντάγματος.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, να σας ζητήσω και μία απάντηση για την παρακολούθηση του κ. Φλώρου. Έχετε να μας πείτε κάτι όσον αφορά τους λόγους της παρακολούθησής του από την ΕΥΠ;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν έχω να προσθέσω κάτι παραπάνω από τις δημόσιες τοποθετήσεις και τις ανακοινώσεις που κάναμε την παραμονή των Χριστουγέννων.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, υπάρχει ένα τεράστιο θέμα με τα φάρμακα, όπως γνωρίζετε. Είναι λύση η αύξηση της τιμής των φαρμάκων, ούτως ώστε να δυσκολευόμαστε οι πολίτες να αγοράσουμε φάρμακα;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Υπάρχει ένα ζήτημα το οποίο είναι παγκόσμιο. Όλες οι ενδείξεις δείχνουν και ελπίζουμε να είναι παροδικό. Δεν συνδέεται με τις τιμές των φαρμάκων. Αν ήταν μόνο θέμα τιμών των φαρμάκων, θα μπορούσε κανείς να πει γιατί υπάρχουν ελλείψεις στη Γερμανία όπου οι τιμές είναι από τις υψηλότερες στην Ευρώπη; Γιατί υπάρχουν ελλείψεις στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής ή στη Γαλλία; Είναι ένα ζήτημα που κυρίως οφείλεται στην έξαρση των ιώσεων και στον περιορισμό, στην έλλειψη πρώτων υλών στην Ινδία και στην Κίνα όπου παράγεται το μεγαλύτερο ποσοστό αυτών των πρώτων υλών για την παρασκευή ή την κατασκευή των φαρμάκων. Από την άλλη και συντονισμένα σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και προσαρμόζοντας κάποιες κινήσεις εδώ, με την ένταξη περισσότερων γενόσημων φαρμάκων, με την ενθάρρυνση της εγχώριας φαρμακοβιομηχανίας να παράξει ό,τι περισσότερο μπορεί, αν και εκεί θα υπάρχει κάποια στιγμή κάποιο πρόβλημα διότι οι πρώτες ύλες παντού είναι χρήσιμες. Με τη συνταγογράφηση την πιο προσεκτική, με τη συνταγογράφηση και των γενόσημων φαρμάκων και με τη σωστή ενημέρωση των πολιτών, για να γίνεται η χρήση στο σωστό μέτρο και στη σωστή δοσολογία, θα καταφέρουμε να αντιμετωπίσουμε και το δύσκολο αυτό πρόβλημα. Έγκαιρα είχε διαγνώσει η Κυβέρνηση τον κίνδυνο. Σας θυμίζω ότι έχουμε απαγόρευση στη χώρα μας των παράλληλων εξαγωγών ήδη από τον περασμένο Νοέμβριο, πριν έχουμε αυτή την έξαρση του ζητήματος. Ούτε σε αυτό το θέμα, που έχει παγκόσμιες διαστάσεις, η Κυβέρνηση έκατσε με σταυρωμένα τα χέρια. Το επεσήμανε νωρίς. Προσπαθούμε να το αντιμετωπίσουμε στη ρίζα του, αξιοποιώντας κάθε δυνατότητα που έχουμε. Και είναι σημαντικό να μην καλλιεργήσουμε, ούτε τον πανικό ούτε να σπεκουλάρουμε πάνω σε ένα ζήτημα δημόσιας υγείας, χωρίς αμφιβολία παγκοσμίων διαστάσεων, επιδιώκοντας και σε αυτό το ζήτημα αντιπολιτευτικά κέρδη. Σε κάθε περίπτωση η Κυβέρνηση με ψυχραιμία, αξιοποιώντας κάθε δυνατότητα που υπάρχει, θα αντιμετωπίσει και αυτό το ζήτημα.
Γ. ΚΟΛΟΒΑΤΣΙΟΣ: Για τα Μάρμαρα του Παρθενώνα υπάρχει κάποια εξέλιξη; Τα δημοσιεύματα επιμένουν ότι μίλησαν με αξιωματούχους της Κυβέρνησης. Υπάρχει κάποια εξέλιξη, θα δούμε κάτι σύντομα;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν υπήρξε καμία νεότερη επικοινωνία με αξιωματούχους της Κυβέρνησης. Είναι διαρκής η επιδίωξή μας για την επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα. Δεν υπάρχει κάποια νεότερη εξέλιξη προς την κατεύθυνση αυτή. Η Κυβέρνηση με επαγγελματισμό, με πλήρη σεβασμό σε όλες τις παραμέτρους του ζητήματος αυτού θα συνεχίσει να επιδιώκει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα, με στόχο την επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Μία διευκρίνιση, όσον αφορά στην υπόθεση του κ. Χειμάρα, για τις προθέσεις της Κυβέρνησης. Το Σύνταγμα προβλέπει έκπτωση από το αξίωμα που λύθηκε με τη διαγραφή του και κύρωση των Πράξεων. Πρώτον, όσον αφορά στην ερώτηση που δεχθήκατε αν θα συμμετάσχει πράγματι στις επόμενες εκλογές, αν έχει ληφθεί απόφαση να μην συμμετάσχει μάλλον. Και δεύτερον, εάν η Κυβέρνηση θα πράξει τα δέοντα για τα νόμιμα.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ο κ. Χειμάρας παραιτήθηκε, δεν έχω να προσθέσω τίποτα παραπάνω από αυτό. Οποιεσδήποτε νομικές εκκρεμότητες υπάρχουν, υπάρχουν αρμόδια Όργανα στην Ελληνική Πολιτεία τα οποία θα επιληφθούν γι’ αυτές. Σε ό,τι αφορά τη συγκρότηση των ψηφοδελτίων, η συζήτηση για τη συγκρότηση των ψηφοδελτίων της Νέας Δημοκρατίας στις επόμενες εκλογές δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί, βρίσκεται σε εξέλιξη.
Ευχαριστώ πολύ. Καλή Χρονιά.