Καλό μεσημέρι.

Η πανδημία και η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, σε συνδυασμό με την 4η βιομηχανική επανάσταση και την κλιματική κρίση, μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα άλλαξαν άρδην τα πάντα στο παγκόσμιο σκηνικό. Βεβαιότητες κατέρρευσαν, τεράστιες αναπροσαρμογές συντελούνται σε κάθε χώρο και σε κάθε τομέα, οι οικονομίες και οι κοινωνίες στροβιλίζονται, αναζητώντας μια καινούργια ισορροπία. Όλα σχεδόν τίθενται από μηδενική βάση και ένας νέος κόσμος ξημερώνει, ο οποίος θα είναι πολύ διαφορετικός που γνωρίσαμε μέχρι 2019.

Με τον τρόπο αυτό δημιουργούνται συνθήκες επικίνδυνες και χρειάζεται τεράστια προσοχή ώστε να μην βρεθείς πίσω από τις εξελίξεις ή να μην βουλιάξεις υπό την πίεση των εξελίξεων. Από την άλλη, όποιος διαθέτει σχέδιο, τόλμη, αποφασιστικότητα, γνώση, μπορεί να μετατρέψει την κρίση σε ευκαιρία.

Η Κυβέρνησή μας προσπαθεί να ανταπεξέλθει με επάρκεια και στους δύο αυτούς τομείς. Διαχειρίζεται τις μεγάλες κρίσεις με τρόπο έτσι ώστε να απορροφά και να αποδυναμώνει τις επιπτώσεις τους και να υψώνει ασπίδα προστασίας των πολιτών. Παράλληλα, με έξυπνες πολιτικές, με ελιγμούς στη διεθνή σκακιέρα, πέτυχε να αλλάξει επίπεδο την Ελλάδα και να την φέρει ανάμεσα στις χώρες που, μέσα σε παγκόσμιο τυφώνα, πορεύονται με δυναμισμό και έχουν ξεπεράσει τα δομικά προβλήματα και τις ανεπάρκειες που την κρατούσαν πίσω στο παρελθόν.

Η κρυμμένη δυναμική της Ελλάδας, σε ανθρώπους και σε πόρους, αρχίζει να δείχνει το εύρος της και τα αποτελέσματα αυτά είναι ήδη ορατά σε κάποιο βαθμό.

Η Ελλάδα έχει ανοίξει βήμα και η πορεία αυτή, που με τόσο κόπο ξεκίνησε από όλους μας, δεν πρέπει να ανακοπεί. Δεν μας αξίζει να ανακοπεί.

Στη νέα εποχή που ξημερώνει και στη νέα πραγματικότητα που θα ανατείλει όταν σύντομα ξεπεραστούν οι μεγάλες κρίσεις, η Ελλάδα ξεκινά από προνομιακή αφετηρία. Αποπνέει δυναμισμό και έχει κερδίσει το διεθνή σεβασμό. Η Κυβέρνησή μας απέδειξε ότι διαθέτει την τεχνογνωσία, τον επαγγελματισμό, το στελεχιακό δυναμικό, την πολιτική βούληση, την πυγμή, τις επίκαιρες πολιτικές αρχές και αξίες που απαιτούνται, ώστε να κρατήσει την Ελλάδα όρθια και να διασφαλίσει την εθνική ασφάλεια και την κοινωνική συνοχή. Στη νέα τετραετία, απελευθερωμένοι από όλα τα βαρίδια της μεταμνημονιακής εποχής, θα μπορέσουμε να επιτύχουμε πολλά περισσότερα και πλέον ωφέλιμα για όλους, φέρνοντας την Ελλάδα στο επίπεδο, από κάθε πλευρά των πλέον ανεπτυγμένων ευρωπαϊκών χωρών. Ξέρουμε το πώς και μπορούμε να το πράξουμε. Με ισχυρή εντολή από την ελληνική κοινωνία, η οποία έχει ως εχέγγυο το έργο μας, θα πάμε και ψηλότερα και καλύτερα.

Η πορεία φυσικά αυτή δεν είναι εγγυημένη αν δεν συνεχίσουμε στο δρόμο που βαδίζουμε, με τη δέουσα σωφροσύνη και με τον ίδιο πολιτικό πραγματισμό. Η ιστορική εμπειρία έχει δείξει, άλλωστε, ότι η επιτυχία  από την καταστροφή απέχει μια λανθασμένη απόφαση.

Στον αντίποδα, η Αξιωματική Αντιπολίτευση, ο ΣΥΡΙΖΑ, εκφράζει παρωχημένες και ανεπίκαιρες πολιτικές αρχές, δεν έχει την απαραίτητη τεχνογνωσία για να ανταποκριθεί  στον κόσμο του σήμερα και του αύριο. Στερείται επίκαιρου σχεδίου, είναι εκτός του πλαισίου του διεθνούς γίγνεσθαι και εκφράζει έναν πολιτικό βολονταρισμό που δεν έχει καμιά σχέση με το παρόν της ανθρωπότητας. Και, είτε επειδή δεν μπορούν να ανταποκριθούν στον κόσμο αυτό είτε επειδή δεν τους βολεύει, προσπαθούν να διασπείρουν στην ελληνική κοινωνία το φόβο και την αδράνεια. Ο ΣΥΡΙΖΑ μέμφεται τα πάντα και δεν προτείνει τίποτα δημιουργικό. Φτάνει, μάλιστα, στο σημείο να συντάσσεται με τις πλέον συντηρητικές και αναχρονιστικές πολιτικές και κοινωνικές ομάδες με μόνο σκοπό να καταστρέψει, με μόνο σκοπό να σταματήσει την πορεία εξέλιξης.

Η προσέγγιση του βιοτικού επιπέδου των Ελλήνων πολιτών με τις πλέον ανεπτυγμένες ευρωπαϊκές χώρες και η  πλήρης αποκατάσταση των αδικιών εις βάρος των Ελλήνων που επισωρεύτηκαν από το 2010 και μετά αποτελεί την συνισταμένη των επιδιώξεών μας για τη νέα τετραετία.

Η χώρα, και κυρίως η μεγάλη της πλειοψηφία, τα μεσαία και χαμηλά εισοδηματικά της στρώματα, βρίσκονται μπροστά σε μια ευκαιρία ουσιαστικής βελτίωσης του βιοτικού τους επιπέδου. Η επιδίωξη αυτή συνδέεται προπαντός με την ύπαρξη μιας ασφαλούς και ευημερούσας Ελλάδας. Συνδέεται με το πώς και τι είδους πλούτος θα παράγεται στη χώρα και πως ο πλούτος αυτός θα μοιράζεται.

Οι διαχωριστικές γραμμές είναι σαφείς και έμπρακτες. Ο νέος κόσμος απαιτεί εφευρετικές και θαρραλέες λύσεις. Και η αληθινή ζωή, η καθημερινή εμπειρία αλλά και η ιστορία του καθενός δίνουν απαντήσεις. Πολύ περισσότερο όταν για πρώτη φορά τα τελευταία 30 χρόνια οι πολίτες θα κληθούν να επιλέξουν Πρωθυπουργό ανάμεσα σε δύο πολιτικούς, σε δύο πρόσωπα που έχουν υπηρετήσει τη θέση αυτή, που έχουν δοκιμαστεί στη θέση αυτή. Και αυτό το γεγονός προσδίδει ακόμη μεγαλύτερη σημασία στην εμπιστοσύνη που σταθερά καταγράφουν οι πολίτες στο αντίστοιχο ερώτημα προς τον σημερινό Πρωθυπουργό, τον Κυριάκο Μητσοτάκη.

Εισπράττεται μέχρι τέλος του χρόνου  η έκτακτη  εισφορά 90% στα υπερέσοδα των παραγωγών ηλεκτρικής ενέργειας

Η δέσμευση του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, για έκτακτη εισφορά 90% των παραγωγών ηλεκτρικής ενέργειας στα υπερέσοδα που είχαν την περίοδο Οκτωβρίου 2021 – Ιουνίου 2022 γίνεται πράξη.  Μετά από σχετική νομοθετική ρύθμιση υπολογίστηκαν από την Ρ.Α.Ε, που ήταν η μόνη αρμόδια να υπολογίσει τα ποσά και οι αρμόδιες Δ.Ο.Υ. ξεκίνησαν να βεβαιώνουν τα σχετικά ποσά στους παραγωγούς ενέργειας.

-Βεβαιώθηκε ήδη από τη Δ.Ο.Υ. Φ.Α.Ε. Αθηνών, ποσό 367 εκατ. ευρώ για την έκτακτη εισφορά 90%, με βάση την αύξηση του μικτού περιθωρίου κέρδους στους παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας και το ποσό αυτό είναι καταβλητέο μέχρι τις 30 Δεκεμβρίου 2022. Θα ακολουθήσει βεβαίωση άλλων 6,4 εκατ. ευρώ από τις υπόλοιπες Δ.Ο.Υ.. Έτσι, το συνολικό ύψος της έκτακτης εισφοράς για τη συγκεκριμένη περίοδο ανέρχεται σε 373,54 εκατ. ευρώ.

-Σημειώνεται ότι από τον Ιούλιο 2022 που θεσπίστηκε μηχανισμός παρακράτησης των υπερβαλλόντων εσόδων από τους παραγωγούς ενέργειας και έως το τέλος Νοεμβρίου, έχουν εισπραχθεί, 2,5 δισ. ευρώ. Στο μεταξύ, θεσπίστηκε και μηχανισμός ανάκτησης των υπερεσόδων από τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας για την περίοδο Αυγούστου 2022 – Ιουλίου 2023, τα οποία θα διοχετεύονται επίσης για την επιδότηση των λογαριασμών ενέργειας.

Οι ρυθμίσεις αυτές είναι πρωτοποριακές, αποδεικνύουν υπευθυνότητα και κοινωνική ευαισθησία και συνιστούν  έμπρακτη απάντηση στους ανεύθυνους και αβάσιμους ισχυρισμούς για δήθεν ανοχή σε φαινόμενα αισχροκέρδειας. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό το γεγονός ότι ο μηχανισμός άντλησης υπερεσόδων υιοθετείται ήδη από πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Η Ελλάδα είναι, σε ένα κρίσιμο ζήτημα για τις ευρωπαϊκές κοινωνίες, παράδειγμα προς μίμηση.

Η Ελλάδα, με βάση έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ανάλυση του Αμερικανικού οργανισμού taxfoundation και στοιχεία του ινστιτούτου Bruegel, είναι μια από τις πρώτες χώρες των 27 κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης που έχουν επιβάλει εισφορά ή και παρακράτηση στα υπερβάλλοντα κέρδη των παραγωγών ηλεκτρικής ενέργειας, και μάλιστα με τον μεγαλύτερο συντελεστή.

Έχουμε πει και το αποδεικνύουμε στην πράξη ότι η Κυβέρνηση εφευρίσκει συνεχώς νέα εργαλεία αντιμετώπισης της ακρίβειας επ’ ωφελεία των πολιτών, αλλά και των επιχειρήσεων, που ταλαιπωρούνται, που χειμάζονται σε όλη την Ευρώπη από τις μεγάλες διεθνείς κρίσεις.

Εγκρίθηκε το Πρόγραμμα Αλιείας, Υδατοκαλλιέργειας και Θάλασσας 2021-2027

Κλείνοντας, θα ήθελα να αναφερθώ στην έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή του Προγράμματος Αλιείας, Υδατοκαλλιέργειας και Θάλασσας 2021-2027, το οποίο είχε υποβληθεί επίσημα από τη χώρα μας το Νοέμβριο του 2021 στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2021-2027. Ο συνολικός προϋπολογισμός του ανέρχεται στα 519,64 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 363,75 εκατ. ευρώ αφορούν Ενωσιακούς Πόρους, οι οποίοι προέρχονται από το Ταμείο Θάλασσας, Αλιείας και Υδατοκαλλιέργειας, ενώ 155,9 εκατ. ευρώ αφορούν σε Εθνικούς Πόρους.

Στο πλαίσιο του προγράμματος αναμένεται να υλοποιηθούν δράσεις που θα αφορούν μεταξύ άλλων τον εκσυγχρονισμό του αλιευτικού στόλου αλλά και των υποδομών που εξυπηρετούν την αλιεία, συνδυαστικά με δράσεις για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος, την αναβάθμιση του περιβάλλοντος και τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας.

Η ελληνική αλιεία έχει παράδοση χιλιετιών και αποτελεί ζωτικό κομμάτι της ιστορίας, της φυσιογνωμίας, αλλά και της οικονομίας μας. Είμαστε αποφασισμένοι να την εκσυγχρονίσουμε, να την ενισχύσουμε, να την αναβαθμίσουμε, καθιστώντας την απόλυτα βιώσιμη σε ένα μέλλον που αντιμετωπίζει προκλήσεις και να την βοηθήσουμε να ανταποκριθεί με επιτυχία σε όλες τις προκλήσεις, οικονομικές, αλλά και περιβαλλοντικές.

Σας ευχαριστώ πολύ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

ΑΜ. ΚΑΤΖΟΥ: Καλό μεσημέρι, κύριε Εκπρόσωπε. Ο Αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, ο κ. Αλέξης Τσίπρας, μετά την συνάντηση που είχε με τον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, τον κ. Ισίδωρο Ντογιάκο, που χειρίζεται την υπόθεση των παρακολουθήσεων, έκανε μια δήλωση, μεταξύ άλλων, που λέει ότι οι εξελίξεις στο σκάνδαλο των παρακολουθήσεων θέτουν τη Δημοκρατία και την εθνική μας ασφάλεια σε διακινδύνευση. Τι απαντάτε στον κ. Τσίπρα; Βεβαίως, λέγοντας ότι έχει απόλυτη εμπιστοσύνη στην ελληνική Δικαιοσύνη.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Καλωσορίζουμε τον κ. Τσίπρα στην αντίληψη αυτή. Στην αντίληψη, δηλαδή, ότι πρέπει να εμπιστευόμαστε την ελληνική Δικαιοσύνη. Η ελληνική Δικαιοσύνη επιτελεί τον ρόλο της ως ένας βασικός πυλώνας της Ελληνικής Δημοκρατίας. Πάντοτε, απέναντι σε τεκμηριωμένες καταγγελίες και σε βάσιμους ισχυρισμούς, παρεμβαίνει και δεν επιτρέπει την παραμικρή σκιά. Το ίδιο κάνει και τώρα σε ό,τι αφορά στα δημοσιεύματα που παρακολουθούμε την τελευταία περίοδο. Η Κυβέρνησή μας από την πρώτη στιγμή δήλωσε την απόλυτη εμπιστοσύνη της στην ελληνική Δικαιοσύνη. Δήλωσε την απόλυτη εμπιστοσύνη της στην δικαστική έρευνα που βρίσκεται σε εξέλιξη. Αυτός, άλλωστε, είναι και ο μοναδικός θεσμικά ενδεδειγμένος τρόπος, έτσι ώστε να αποσαφηνιστεί, να διαλευκανθεί κάθε πτυχή της υπόθεσης αυτής, είτε αφορά τις πραγματικές της διαστάσεις, είτε αφορά τους αυτουργούς, είτε αφορά και τους μυθοπλάστες. Εκφράσαμε και εξακολουθούμε να εκφράζουμε την απόλυτη εμπιστοσύνη μας στην Ελληνική Δικαιοσύνη και καλωσορίζουμε και τον κ. Τσίπρα στην προσχώρησή του στην άποψη και την αντίληψη αυτή.

Β. ΓΙΑΚΟΥΜΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, πολλές φορές η Κυβέρνηση έχει πει ότι οι εκλογές θα γίνουν στο τέλος της τετραετίας και εσείς και προσωπικά ο Πρωθυπουργός, αλλά και όλα τα στελέχη της Κυβέρνησης. Ο κ. Τσίπρας ζητά από την Κυβέρνηση και προσωπικά από τον Πρωθυπουργό να ορίσει ημερομηνία εκλογών, να ξέρει ο κόσμος, δηλαδή, πότε θα γίνουν οι εκλογές. Το ίδιο, όμως, ζητά και μια εφημερίδα την Κυριακή, από τον Πρωθυπουργό, να οριστεί, δηλαδή, η ημερομηνία των εκλογών που, όπως γνωρίζετε κι εσείς πολύ καλά, η συγκεκριμένη εφημερίδα δεν διάκειται φιλικά προς την Αξιωματική Αντιπολίτευση και θα ήθελα το σχόλιό σας.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Οι εκλογές θα γίνουν στο τέλος της τετραετίας ή πολύ κοντά στο τέλος της τετραετίας. Αυτό είχαμε πει όλο το προηγούμενο διάστημα. Αυτό υποστηρίζαμε επίμονα κάθε φορά που έμπαινε στο δημόσιο διάλογο το ερώτημα αυτό και θα είμαστε συνεπείς προς αυτή μας τη δέσμευση. Οι εκλογές θα γίνουν το 2023, όσο το δυνατόν πιο κοντά στο τέλος της τετραετίας.

ΑΝΤ. ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, η Κυβέρνηση είναι σε συζήτηση με τη βρετανική Κυβέρνηση, με το Βρετανικό Μουσείο, ώστε να δημιουργηθεί κάποιο παράρτημα του Βρετανικού Μουσείου στην Αθήνα και να λυθεί ο γόρδιος δεσμός για την επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η βασική μας επιδίωξη, το βασικό μας μέλημα είναι η επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα. Στην κατεύθυνση αυτή, η Κυβέρνησή μας, από την αρχή της θητείας της έκανε και εξακολουθεί να κάνει συζητήσεις με την βρετανική πλευρά. Οι συζητήσεις αυτές βρίσκονται σε ένα προκαταρκτικό στάδιο. Απέχουμε πολύ από το να έχουμε ανακοινώσεις ή οριστικές συμφωνίες.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, αξίζει μία ανθρώπινη ζωή μόλις 20 ευρώ βενζίνη; Όπως γνωρίζετε, η Αστυνομία πυροβόλησε και σκότωσε ένα 16χρονο άνθρωπο στη Θεσσαλονίκη. Ή μήπως δεν πειράζει και μπορεί να το κάνει αυτό η Αστυνομία, επειδή ήταν Ρομ;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η ανθρώπινη ζωή δεν αποτιμάται σε χρήματα. Αυτό είναι αυτονόητο. Η ανθρώπινη ζωή έχει τεράστια αξία και η αξία της δεν μετριέται σε κανενός είδους ποσό.

Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Επειδή το είπατε κι εσείς, το είπε το πρωί και ο Τσίπρας, το λέτε συνέχεια, πώς είναι δυνατόν να υπάρχει εμπιστοσύνη στην ελληνική Δικαιοσύνη όταν έχει ξεκινήσει αυτή η έρευνα για τις υποκλοπές τον Αύγουστο και έως σήμερα δεν έχουμε το παραμικρό αποτέλεσμα; Και αυτό που είπε ο κ. Τσίπρας, προηγουμένως, είναι ότι υπάρχουν στοιχεία για όλα αυτά, υπάρχουν αρχεία, τα οποία γνωρίζει και η Δικαιοσύνη και εσείς πού κατατίθενται αυτά, τέλος πάντων, τα αρχεία. Ακόμη μέχρι τώρα δεν έχουμε δει τίποτα από αυτά, έχουν περάσει πέντε μήνες. Τι είδους εμπιστοσύνη είναι αυτή στην ελληνική Δικαιοσύνη, που κρατάει πέντε μήνες μια έρευνα που αφορά τόσο σημαντικά ζητήματα;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ποιος είναι αυτός που προσδιορίζει πόσο πρέπει να κρατήσει μια έρευνα ή όχι; Και γιατί είναι ειδικότερος ή καταλληλότερος από την ελληνική Δικαιοσύνη να το αποφασίσει; Η ελληνική Δικαιοσύνη είναι βασικός πυλώνας της Ελληνικής Δημοκρατίας. Αξίζει την εμπιστοσύνη όλων μας. Τιμά αυτή την εμπιστοσύνη ως πυλώνας του Πολιτεύματος. Και είμαστε βέβαιοι ότι, όπως σε όλες τις περιπτώσεις -επαναλαμβάνω απέναντι σε τεκμηριωμένες υποθέσεις και βάσιμους ισχυρισμούς- κάνει ό,τι απαιτείται, προκειμένου να μην μένει καμία σκιά. Είμαστε σίγουροι ότι το ίδιο θα κάνει και στην περίπτωση αυτή.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, την Κυριακή το «Documento» δημοσίευσε αποκαλύψεις, σχετικά με την παρακολούθηση αρχηγών των Ενόπλων Δυνάμεων από την Ε.Υ.Π.. Ο Πρωθυπουργός μέχρι και σήμερα είναι προϊστάμενος της Ε.Υ.Π.. Γνωρίζει ή μπορεί να μάθει τι συνέβαινε στην Ε.Υ.Π.. Εσείς μπορείτε εξ ονόματός του σήμερα να δηλώσετε ξεκάθαρα πως τέτοιες παρακολουθήσεις δεν έχουν πραγματοποιηθεί από την Ε.Υ.Π.;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Έχω απαντήσει.

Δ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Για να μείνω στο θέμα των παρακολουθήσεων. Ο Υπουργός Εσωτερικών δήλωσε σήμερα, αν θυμάμαι καλά στον «ΑΝΤ1», ότι ή έχουν διαπραχθεί εγκληματικές πράξεις ακόμα και από τον Πρωθυπουργό ή υπάρχει ζήτημα συκοφαντίας εκ μέρους του κ. Βαξεβάνη. Η ερώτησή μου είναι η εξής: Γιατί η Κυβέρνηση δεν μηνύει τον κ. Βαξεβάνη, ώστε να δούμε τι ακριβώς συμβαίνει;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Σας απάντησα. Βρίσκεται σε εξέλιξη ανοιχτή δικαστική έρευνα για το σύνολο της υπόθεσης αυτής.

ΑΜ. ΚΑΤΖΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, οι δικηγόροι του Δημοσίου σε αυτή την υπόθεση, τη δίκη για το Μάτι, αυτή την τραγωδία, ουσιαστικά επιρρίπτουν ευθύνες στους πυρόπληκτους γιατί χάθηκαν τόσες ζωές. Τι απαντάτε; Δηλαδή, ότι είχαν ευθύνη γιατί έφτιαξαν τα σπίτια τους σε μια περιοχή χωρίς πολεοδομικό σχέδιο, κ.λ.π.. Τι απαντάει η Κυβέρνηση; Γιατί είναι τρομερό αυτό και είναι και τραγικό συνάμα.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πέρα από τον τυπικό τρόπο με τον οποίο διάφοροι υπηρεσιακοί παράγοντες εκλαμβάνουν ότι πρέπει να κάνουν τη δουλειά τους, εδώ σε τέτοιου είδους υποθέσεις πρέπει να σταθμίζεται η γενικότερη εικόνα. Μιλάμε για μια τραγωδία και τα όποια συμπεράσματα και οι τελικές αποφάσεις πρέπει να λαμβάνονται με βάση την ευαισθησία που πρέπει κανείς να δείχνει απέναντι στα αποτελέσματα αυτού του είδους της τραγωδίας.

Κ. ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, από τη στιγμή που ο Πρωθυπουργός καλεί τις τράπεζες να αναλάβουν την ευθύνη που τους αναλογεί στη σημερινή συγκυρία και θύμισε και πρόσφατα, κατά τη συνάντησή του με την Πρόεδρο της Δημοκρατίας, την κερδοφορία των τραπεζών, για ποιον λόγο δεν επιβάλλει η Κυβέρνηση μια έκτακτη εισφορά στα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα; Εκτός αν υπάρχει αυτή η σκέψη στον κυβερνητικό σχεδιασμό, σε περίπτωση που οι τράπεζες δεν ανταποκριθούν στο ρόλο τους.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αυτή τη στιγμή δεν είναι στις προθέσεις της Κυβέρνησης κάποια φορολόγηση των τραπεζών. Βρίσκεται, ωστόσο, σε εξέλιξη η συζήτηση με τις τράπεζες. Ο Πρωθυπουργός νομίζω ότι ήταν πάρα πολύ σαφής στα μηνύματα που έστειλε προς όλες τις κατευθύνσεις. Πρέπει όλοι να συμβάλουμε, έτσι ώστε να αποφευχθεί η δημιουργία μιας νέας γενιάς «κόκκινων» δανείων εξαιτίας μιας εξωγενούς υπόθεσης, της αύξησης δηλαδή των επιτοκίων. Είναι προς όφελος και της ελληνικής οικονομίας χωρίς αμφιβολία, αλλά και της ελληνικής κοινωνίας ο καθένας να κάνει ό,τι μπορεί και να συμβάλει, έτσι ώστε να μην δημιουργηθεί μια καινούργια γενιά  «κόκκινων» δανείων. Από την άλλη πλευρά, οφείλω να πω ότι τα ζητήματα αυτά πρέπει κανείς να τα προσεγγίζει με μεγάλη προσοχή. Οι ελληνικές τράπεζες δεν λειτουργούν εν κενώ. Είναι μέρος ενός ευρύτερου ευρωπαϊκού πλαισίου και όλες αυτές οι παράμετροι πρέπει να λαμβάνονται υπόψη στον τρόπο με τον οποίο κανείς πολιτεύεται. Σε αυτή τη φάση δεν είναι στις προθέσεις της Κυβέρνησης η επιβολή κάποιου είδους έκτακτης εισφοράς. Βρίσκεται σε εξέλιξη η συζήτηση. Οφείλουν οι τράπεζες  -άλλωστε βλέπουμε ότι έχουν τα περιθώρια να το κάνουν- να συνδράμουν στην προσπάθεια αντιμετώπισης μιας σειράς παθογενειών: Η τεράστια διαφορά που υπάρχει μεταξύ των επιτοκίων χρεώσεων και των επιτοκίων καταθέσεων, οι προμήθειες σε μια σειρά από υπηρεσίες, αλλά και η συνδρομή τους στο να αποφευχθεί η δημιουργία μιας καινούργιας γενιάς  «κόκκινων» δανείων, εξαιτίας των αυξημένων ευρωπαϊκών επιτοκίων.

ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Θα μπορούσατε να υποχρεώσετε τις τράπεζες να μειώσουν τα επιτόκια των δανείων ή να αυξήσουν τα επιτόκια των καταθέσεων;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Σας είπα ότι βρίσκεται σε εξέλιξη η συζήτηση μεταξύ Υπουργείου Οικονομικών και τραπεζών. Νομίζω ότι σε δύο εβδομάδες θα υπάρχει καινούργια επικοινωνία και επαφή.

Β. ΓΙΑΚΟΥΜΗΣ: Θα ήθελα να ρωτήσω, εάν η Κυβέρνηση σχεδιάζει στην παρέμβασή της προς τις τράπεζες να επωμιστεί και ένα κόστος η ίδια από τον κρατικό Προϋπολογισμό. Υπάρχει κάποιο τέτοιο ενδεχόμενο;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν υπάρχει κάτι τέτοιο στο τραπέζι. Αυτή τη στιγμή, ωστόσο -θα επιμείνω- η συζήτηση βρίσκεται σε εξέλιξη. Να περιμένουμε την εκ νέου επικοινωνία Κυβέρνησης και τραπεζών και θα επανέλθουμε στο ζήτημα αυτό τότε.

ΑΝΤ. ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ: Μέσα σε όλο αυτό το σκηνικό των δανείων, υπάρχει μια κατηγορία δανειοληπτών, περίπου στους 70.000, οι οποίοι έχουν δάνειο με ελβετικό φράγκο και αντιμετωπίζουν, όπως ξέρετε, μεγάλες συνέπειες στον οικονομικό τους προϋπολογισμό. Υπάρχει πρόθεση της Κυβέρνησης να παρέμβει επ’ αυτών;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ήδη, κατ’ αρχήν, υπήρξε παρέμβαση για τη συμμετοχή τους στον εξωδικαστικό συμβιβασμό.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, η Αντιπολίτευση έχει καταγγείλει σύσσωμη το νομοσχέδιο για το Ε.Σ.Υ., ως ξήλωμα του Ε.Σ.Υ. και θα ήθελα να μας εξηγήσετε, πώς ένας άνθρωπος στο εξής, ο οποίος δεν διαθέτει τα χρήματα για να κάνει, ας πούμε, άμεσα μια επέμβαση το απόγευμα, πόσους μήνες θα πρέπει να περιμένει, δεδομένου ότι η πλειοψηφία των γιατρών θα κατευθύνεται στα απογευματινά χειρουργεία;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν είναι σωστό αυτό. Η διατύπωση μιας τέτοιου είδους απορίας, φανερώνει ότι δεν έχει μελετήσει κανείς σε βάθος το νομοσχέδιο. Και το λέω, γιατί όντως αυτό που λέτε είναι από τις παρεξηγήσεις ή από τους φόβους που ορισμένοι διατυπώνουν. Να δούμε, λοιπόν, τι λέει το νομοσχέδιο, τι έρχεται να κάνει. Κατ’ αρχήν, είναι ένα νομοσχέδιο που δίνει αυξήσεις στους γιατρούς του Ε.Σ.Υ. μετά από πάρα πολλά χρόνια.  Άλλοι θεωρούν ότι είναι λίγες, άλλοι θεωρούν ότι είναι ικανοποιητικές. Όλοι θα θέλαμε να ήταν μεγαλύτερες. Πάντως, είναι γεγονός, ότι δίνει περισσότερα χρήματα στους γιατρούς του Ε.Σ.Υ. και μεγαλύτερα επιδόματα. Δεύτερον, τι κάνει αυτό το νομοσχέδιο; Το νομοσχέδιο αυτό δίνει τη δυνατότητα στους γιατρούς του Ε.Σ.Υ., εφόσον έχουν πλήρως υπηρετήσει τις υποχρεώσεις τους στο Σύστημα -επαναλαμβάνω, έχουν εκπληρώσει πλήρως τις υποχρεώσεις τους στο Ε.Σ.Υ.- είτε αυτό αφορά την ημερήσια λειτουργία, είτε αφορά την απογευματινή λειτουργία, είτε αφορά τις εφημερίες τους, εφόσον έχουν -το λέω για τρίτη φορά- πλήρως κάνει αυτά που υποχρεούνται στο Ε.Σ.Υ., τους δίνει τη δυνατότητα να παρέχουν υπηρεσίες και στον ιδιωτικό τομέα. Κανένας γιατρός δεν θα μπορεί να κάνει χρήση της πρόνοιας αυτής, εφόσον δεν έχει εκπληρώσει πρώτα πλήρως τις υποχρεώσεις στο Ε.Σ.Υ.. Όποιος, λοιπόν, διατυπώνει αυτό τον φόβο, είτε δεν έχει μελετήσει σωστά το νομοσχέδιο, είτε δεν έχει κατανοήσει σωστά τι λέει. Και επιπλέον, να αναφερθώ και σε μια ακόμη πρόνοια του νομοσχεδίου: Στις περιπτώσεις εκείνες όπου αλλεπάλληλες προκηρύξεις ή διαγωνισμοί για την πρόσληψη γιατρών έχουν καταστεί άγονοι, δεν έχει πάει δηλαδή γιατρός για διάφορους λόγους, δίνεται η δυνατότητα σε ιδιώτες γιατρούς να προσφέρουν την ειδικότητά τους στο Ε.Σ.Υ. με ένα συγκεκριμένο καθεστώς μερικής απασχόλησης. Άρα, κενά που υπήρχαν και δεν είχε καταστεί δυνατόν να συμπληρωθούν με τις προκηρύξεις, εφόσον πολλές φορές οι προκηρύξεις αυτές έχουν καταλήξει άγονες, θα καλύπτονται από ιδιώτες γιατρούς. Εξέλιξη, που νομίζω ότι είναι ιδιαίτερα σημαντική, κυρίως σε κάποια περιφερειακά νοσοκομεία.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Σχετικά με τις παρακολουθήσεις της Ε.Υ.Π..Προηγουμένως, με παραπέμψατε σε προηγούμενες απαντήσεις σας, που, αν δεν κάνω λάθος, αναφέρουν ότι ο Πρωθυπουργός δεν ξέρει, δεν μπορεί να γνωρίζει ποιους παρακολουθεί η Ε.Υ.Π.. Μετά από τις αποκαλύψεις αυτών των εβδομάδων και τα δημοσιεύματα που δεν προέρχονται μόνο από το «Documento», αλλά προέρχονται και από άλλες εφημερίδες, ο Πρωθυπουργός δεν έχει ζητήσει ειδική ενημέρωση; Λέτε, δηλαδή, ότι εξακολουθεί να μην γνωρίζει ή δεν απαντάτε στην ερώτηση;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Λέω αυτά που έχω πει όλο το προηγούμενο διάστημα. Ισχύει η απάντηση που έχω δώσει, πολλές φορές, στις ερωτήσεις αυτού του τύπου. Και βεβαίως, αυτό που είπα και σήμερα, ότι έτσι κι αλλιώς για τα ζητήματα αυτά βρίσκεται σε εξέλιξη ανοιχτή δικαστική διαδικασία.

ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Το πρωί, νωρίτερα, είχαν μεταβεί στον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου οι συνήγοροι του πατρός Αντωνίου από την «Κιβωτό του Κόσμου» και όλων των εμπλεκομένων σε αυτή την υπόθεση. Έχουν περάσει τρεις εβδομάδες από τότε που αντικαταστάθηκε, με απόφαση πρωθυπουργική, το Διοικητικό Συμβούλιο της δομής και μέχρι σήμερα, όπως αναφέρουν οι δικηγόροι, δεν έχει συνταχθεί ούτε καν κατηγορητήριο, δεν έχει κληθεί ούτε ο πατήρ Αντώνιος, ούτε η πρεσβυτέρα, ούτε κανένας από τους εμπλεκόμενους, ούτε ως μάρτυρας, ούτε ως κατηγορούμενος. Τι συμβαίνει με αυτή την υπόθεση; Αναρωτιούνται γιατί η Κυβέρνηση αντικατέστησε το Διοικητικό Συμβούλιο από τη στιγμή που έως τώρα δεν έχουμε, πέρα από φήμες και πληροφορίες, τίποτα το ουσιαστικό στα χέρια μας.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η Κυβέρνηση άλλαξε τη Διοίκηση της δομής ως όφειλε, αξιοποιώντας νόμο που η ίδια ψήφισε το περασμένο Καλοκαίρι, προκειμένου να διασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία της δομής για τα παιδιά που εξακολουθούν να φιλοξενούνται εκεί και να διευκολυνθεί το έργο των αρμόδιων Αρχών σε ό,τι αφορά τις καταγγελίες που ήρθαν στο φως της δημοσιότητας.

ΔΗΜ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Θα ήθελα να ρωτήσω, τι προσδοκά η Κυβέρνηση από τη νέα συνάντηση των Υπουργών Ενέργειας της Ε.Ε., στις 13 Δεκεμβρίου, δεδομένου ότι υπήρξε και μια συζήτηση περί ενεργειακών στη Διάσκεψη του Ε.Λ.Κ. που έγινε στην Αθήνα.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αποφάσεις που να έχουν ουσιαστικό αποτύπωμα και ουσιαστική θετική επίπτωση στην αντιμετώπιση της ενεργειακής ακρίβειας, στην κατεύθυνση των προτάσεων, που η ελληνική Κυβέρνηση πρώτη, μαζί και με άλλες, έχει εδώ και πολλούς μήνες καταθέσει.

ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Για το ΑΣΕΠ θέλω να ρωτήσω. Επειδή ξεκίνησε η διαδικασία για τον γραπτό διαγωνισμό του Μαρτίου και έχουν ήδη θέσει υποψηφιότητα δεκάδες χιλιάδες, οι οποίοι έχουν αρχίσει να προετοιμάζονται. Θα γίνει ο διαγωνισμός του ΑΣΕΠ; Γιατί αν προκηρυχθούν εκλογές, δεν θα γίνει.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ο προγραμματισμός ακολουθείται κανονικά.

ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Θα γίνει όμως ή θα έχουν προκηρυχθεί εκλογές μέχρι τότε και επομένως οι άνθρωποι να μην προετοιμάζονται, γιατί πληρώνουν κιόλας, δεν είναι και δωρεάν η προετοιμασία.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ανακοινώθηκε ένας διαγωνισμός για να γίνει και ο καθένας ακολουθεί την προετοιμασία που θεωρεί ότι θα τον βοηθήσει, όσο το δυνατόν καλύτερα, στο να ανταπεξέλθει στον διαγωνισμό αυτόν.

ΔΗΜ. ΓΚΑΤΣΙΟΣ: Επειδή ερωτηθήκατε για τα θέματα της ενέργειας και το Συμβούλιο των Υπουργών, με βάση το momentum που διατρέχουμε, πόσο κοντά ή πόσο μακριά είμαστε στο να φτάσει πάλι το θέμα στη Σύνοδο Κορυφής της 15ης και 16ης Δεκεμβρίου;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η αλήθεια είναι ότι πιστεύαμε πως αυτό το θέμα θα έχει λήξει με διαφορετικό και με πιο επωφελή τρόπο για τους ευρωπαίους πολίτες εδώ και αρκετό καιρό. Εμείς αυτό που μπορούμε να κάνουμε, είναι να οδηγούμε τα πράγματα, να πιέζουμε. Η στάση μας να είναι προς την κατεύθυνση του να ληφθούν αποφάσεις. Αποφάσεις, όμως, που να είναι ουσιαστικές και να έχουν θετικές συνέπειες για τους ευρωπαίους πολίτες, χωρίς να χρειαστεί να ξανασυζητηθεί το θέμα αυτό σε Συμβούλιο Κορυφής.

Δ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ο Πρόεδρος της Ουκρανίας, δήλωσε, ότι θεωρεί μη ικανοποιητικό το πλαφόν των 60 δολαρίων το βαρέλι, που επιβλήθηκε -επιβάλλεται από σήμερα- στο ρωσικό πετρέλαιο. Κάποιο σχόλιο της Κυβέρνησης;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η Κυβέρνηση είναι ευθυγραμμισμένη με τις αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στο ζήτημα αυτό. Οι αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, καλύπτουν και την άποψη της Κυβέρνησης, γύρω από τα ζητήματα αυτά. Και το συγκεκριμένο.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Σήμερα, δημοσιεύτηκε μια μελέτη του Τμήματος Πολιτικής για τα Δικαιώματα των Πολιτών και τις Συνταγματικές Υποθέσεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Αναφέρει μεταξύ άλλων, πως λογισμικά παρακολούθησης έχουν χρησιμοποιηθεί από κυβερνητικές υπηρεσίες για να παρακολουθήσουν τους πολίτες, στη χώρα μας. Πως τη σχολιάζετε; Και αν επαναλαμβάνετε τη δήλωση, πως η Ελλάδα δεν έχει χρησιμοποιήσει λογισμικά όπως το Predator.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν έχω διαβάσει την Έκθεση, αλλά ισχύει αυτό που έχουμε πει από την πρώτη στιγμή σε όλους τους τόνους. Η ελληνική Πολιτεία δεν έχει ποτέ προμηθευτεί και καμία Ελληνική Αρχή Ασφάλειας δεν έχει χρησιμοποιήσει κανένα από αυτά τα κακόβουλα λογισμικά. Και, επίσης, με το Νόμο, που έχει αρχίσει να συζητείται στις Επιτροπές και θα ψηφιστεί την Πέμπτη, η Ελλάδα καθίσταται η πρώτη χώρα στην Ευρώπη, στην οποία θα υπάρχει καθολική απαγόρευση, χρήση, παραγωγή, εμπορία, λειτουργία αυτών των κακόβουλων λογισμικών.

ΑΝΤ. ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ: Σας προβληματίζει η ένταση της τουρκικής ρητορικής όσο πλησιάζουν προς τις εκλογές τους; Και έχει κάποια σκέψη να αλλάξει στρατηγική η χώρα μας στην αντιμετώπιση αυτή, όσον αφορά με το δικό μας προεκλογικό σκηνικό;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν μπορούμε να προσπερνούμε τις προκλήσεις είτε αυτές είναι στο ρητορικό επίπεδο, είτε είναι στο πεδίο. Από την άλλη, η χώρα έχει αποδείξει ότι με ψυχραιμία και με αποτελεσματικότητα αντιμετωπίζει κάθε τέτοιου είδους πρόκληση. Ένας από τους στόχους των προκλήσεων αυτών, είναι να αποπροσανατολιστεί η χώρα μας από τη στρατηγική της. Η στρατηγική της Ελλάδας είναι να αναδεικνύει ότι είναι μέρος της λύσης και όχι των προβλημάτων. Η στρατηγική της χώρας είναι να φροντίζει με την εξωτερική πολιτική και τη διπλωματία της να διευρύνει την απήχηση των θέσεων μας και να αναδεικνύει το ανυπόστατο και παράνομο των τουρκικών ισχυρισμών. Και, βεβαίως, η στρατηγική της χώρας μας είναι να ενδυναμώνει την αποτρεπτική μας ικανότητα, έτσι ώστε, πάντοτε με αυτοπεποίθηση και αποτελεσματικότητα να μπορούμε να υπερασπιζόμαστε και τα εθνικά μας δίκαια και τα κυριαρχικά μας δικαιώματα. Αυτή είναι μια στρατηγική η οποία έχει αποδώσει. Η χώρα μας γεωστρατηγικά και γεωπολιτικά έχει ενισχυθεί και δεν πρόκειται να αποπροσανατολιστούμε από αυτή μας την επιλογή.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Σχετικά με την υπόθεση του δεκαεξάχρονου -επειδή είπατε ότι η ανθρώπινη ζωή είναι πάνω απ’ όλα- η Κυβέρνηση προτίθεται να προχωρήσει σε κάποια έρευνα για το περιστατικό; Τι ακριβώς, θα κάνετε; Γιατί διαβάζουμε ότι συνελήφθη ο Αστυνομικός και ο νεαρός χαροπαλεύει.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Νομίζω ότι θα υπάρξουν ανακοινώσεις από την Ελληνική Αστυνομία. Και, όπως, σε κάθε άλλη αντίστοιχη περίπτωση, θα υπάρξει και έρευνα και ανακοινώσεις και θα δοθούν και οι απαντήσεις που πρέπει να δοθούν στο πλαίσιο της υπόθεσης αυτής.

Σας ευχαριστώ.