Καλό μεσημέρι.
Πάτρα 2030: 80+ έργα με προϋπολογισμό που ξεπερνά τα 3,8 δισ. ευρώ
Ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά την περιοδεία του στην Αχαΐα, επισκέφθηκε εργοτάξια των εκτελούμενων έργων και παρέστη στην υπογραφή της σύμβασης για την κατασκευή του σιδηροδρομικού άξονα Ροδοδάφνη-Ρίο, καθώς και στην παρουσίαση των έργων που υλοποιούνται στην ευρύτερη περιοχή, ή των έργων που έχουν δρομολογηθεί ή σχεδιάζονται στην Περιφερειακή Ενότητα Αχαΐας. Πρόκειται για περισσότερα από 80 έργα, για τα οποία ο συνολικός προϋπολογισμός ξεπερνά τα 3,8 δισ. ευρώ. Εντάσσονται όλα αυτά σε ένα συνεκτικό, ολοκληρωμένο, μελετημένο και κοστολογημένο σχέδιο, που περιλαμβάνει παρεμβάσεις οι οποίες αναβαθμίζουν συνολικά την περιοχή, αναβαθμίζουν το εμπορικό λιμάνι, δημιουργούν σημαντικές οδικές και σιδηροδρομικές διασυνδέσεις της Πάτρας με την υπόλοιπη Ελλάδα, αλλά και τις ξένες αγορές. Είναι έργα που γεφυρώνουν τις δράσεις του τοπικού Πανεπιστημίου με την επιχειρηματικότητα, τον πρωτογενή τομέα, τη μεταποίηση και τις υπηρεσίες. Ενώ, ταυτόχρονα, βελτιώνουν την ποιότητα ζωής των κατοίκων με αναπλάσεις, με επενδύσεις στην υγεία, τον πολιτισμό και τον αθλητισμό.
Η περιφερειακή ανάπτυξη είναι κομβική για την Ελλάδα, μια χώρα που αφέθηκε τα προηγούμενα χρόνια να εμφανίσει τεράστια ποσοστά συγκέντρωσης του πληθυσμού σε δυο μεγάλα αστικά κέντρα. Με δεδομένη την αστυφιλία και το δημογραφικό πρόβλημα, η ανάπτυξη των Περιφερειών είναι καθοριστική για τη διόρθωση, για τη βελτίωση παθογενειών του σύγχρονου ελληνικού Κράτους.
Ο Πρωθυπουργός, με σχέδιο, το οποία στηρίζεται σε τεχνογνωσία, αλλά κυρίως με ένα σαφές πλάνο εφαρμογής, επισκέπτεται την περιφερειακή Ελλάδα και χαράζει έναν οδικό χάρτη πραγματισμού, ανοίγοντας δρόμους ανάπτυξης προς το μέλλον. Την ίδια στιγμή ο κ. Τσίπρας περιοδεύει στην περιφέρεια αναλωνόμενος σε λόγια και αφελείς διαπιστώσεις, που σκοπό έχουν να γυρίσουν την Ελλάδα πίσω, στο κακό παρελθόν της, στη χώρα που πασχίζουμε να αφήσουμε πίσω μας, καθώς στην ουσία εισηγείται την ανάσχεση, την κατάργηση κρίσιμων δυνατοτήτων και πολιτικών που πέτυχε η Κυβέρνηση τα τελευταία τρία χρόνια.
Η Ελλάδα μπορεί σήμερα με αυτοπεποίθηση να αντιμετωπίζει τις έξωθεν απειλές χάριν και στις αμυντικές συμφωνίες που υπέγραψε με μεγάλες δυνάμεις, τις ίδιες συμφωνίες που ο κ. Τσίπρας απειλεί να καταργήσει. Ο Πρωθυπουργός, με τη διαπραγμάτευση την οποία έκανε, έχει κερδίσει για λογαριασμό της Ελλάδας τους περισσότερους πόρους κατά κεφαλήν στην Ευρώπη για το Ταμείο Ανάκαμψης. Η υλοποίηση του σχεδίου Ελλάδα 2.0, που εξελίσσεται απολύτως εντός χρονοδιαγράμματος, θα έχει ως συνέπεια να έχουμε μία αύξηση του ΑΕΠ κατά 7% και τη δημιουργία 200.000 νέων θέσεων απασχόλησης μέχρι το 2026.
Αυτό το σχέδιο, αυτήν την πορεία ο κ. Τσίπρας φαντασιώνεται πως μπορεί να την σταματήσει. Φαντασιώνεται την ανάσχεση αυτή της πορείας με μια ακόμη νέα «περήφανη διαπραγμάτευση» του σχεδίου για το Ταμείο Ανάκαμψης. Θέση που δεν δηλώνει μόνο άγνοια, αλλά καθίσταται και επικίνδυνη όταν διατυπώνεται δημοσίως καθώς θα είχε τεράστιο δημοσιονομικό κόστος για την Πατρίδα. Αναδεικνύεται περίτρανα και εδώ, και με αφορμή τις περιοδείες του Πρωθυπουργού και του Αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης στην περιφέρεια ότι ο Πρωθυπουργός βαδίζει στο δρόμο της δημιουργίας, ενώ ο κ. Τσίπρας στο δρόμο της διάλυσης.
Ψηφίζεται το νομοσχέδιο για τον εξορθολογισμό της ασφαλιστικής νομοθεσίας
Συζητείται σήμερα στην Ολομέλεια της Βουλής -και αναμένεται να ψηφιστεί- το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων για τον εξορθολογισμό της ασφαλιστικής νομοθεσίας. Ανάμεσα στα άλλα, περιλαμβάνει ρυθμίσεις που εστιάζουν στην στήριξη 2,3 εκατ. ευάλωτων συμπολιτών μας με έκτακτο βοήθημα, περιλαμβάνει τον εξορθολογισμό ασφαλιστικών και συνταξιοδοτικών διατάξεων, την κατάργηση των διακρίσεων στο πεδίο των εργασιακών σχέσεων. Το νομοσχέδιο αυτό στο σύνολό του διορθώνει αδικίες του παρελθόντος, διασφαλίζει καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών και αποδεικνύει τη βούληση της Κυβέρνησής μας να βρίσκεται κοντά στον κάθε πολίτη.
Η βούληση αυτή κινείται στην προτεραιότητα της πολιτικής μας, στην παραδοχή ότι η συνεχής προσπάθεια για την στήριξη των εργαζομένων, ιδιαίτερα μέσα στην παρούσα εξαιρετικά δυσμενή διεθνή οικονομική συγκυρία, είναι ο πιο ασφαλής δρόμος όχι μόνο για να υποστηρίξουμε τους ανθρώπους απέναντι στις δυσκολίες που βιώνουν, αλλά και για την ανάπτυξη της χώρας και για την υποστήριξη των νέων ανθρώπων.
Νομοσχέδιο του Υπουργείου Υγείας για την Δευτεροβάθμια περίθαλψη και μισθολογικές ρυθμίσεις για τους γιατρούς
Κατατέθηκε χθες στη Βουλή το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υγείας για την Δευτεροβάθμια περίθαλψη και μισθολογικές ρυθμίσεις για τους γιατρούς. Με το νομοσχέδιο ανάμεσα στα άλλα:
-Αυξάνονται αναδρομικά οι αποδοχές των γιατρών σύμφωνα με την εξαγγελία του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, στη Δ.Ε.Θ..
-Εισάγεται για πρώτη φορά προσαύξηση του νοσοκομειακού επιδόματος για τους γιατρούς που υπηρετούν σε Μονάδες Εντατικής Θεραπείας, καθώς και για τους γιατρούς που ασκούνται για την απόκτηση της εξειδίκευσης της εντατικής θεραπείας.
-Θεσπίζεται επίσης επίδομα για τους γιατρούς που υπηρετούν σε Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών, καθώς και γι’ αυτούς που ασκούνται για την απόκτηση εξειδίκευσης επείγουσας ιατρικής.
-Επιπλέον αποκτά πάγιο χαρακτήρα το προβλεπόμενο επίδομα προς τους γιατρούς ειδικότητας αναισθησιολογίας, καθώς και σε αυτούς που ασκούνται για την απόκτησή της.
-Εκσυγχρονίζεται το νομικό πλαίσιο που διέπει το καθεστώς απασχόλησης των γιατρών στο Ε.Σ.Υ.. Αφενός μέσω της πρόβλεψης της δυνατότητας προκήρυξης θέσεων μερικής απασχόλησης, οι οποίες θα καλύπτονται από γιατρούς που θα έχουν τη δυνατότητα άσκησης ιδιωτικού επαγγέλματος. Αφετέρου με τη θέσπιση δυνατότητας για τους γιατρούς πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης που υπηρετούν σε νοσοκομεία του Ε.Σ.Υ., υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, να λειτουργούν ιδιωτικό ιατρείο ή να παρέχουν υπηρεσίες προς ιδιωτικές κλινικές, ιδιωτικά διαγνωστικά ή θεραπευτικά εργαστήρια και γενικότερα σε κάθε είδους κλάδο που σχετίζεται με την υγεία. Παράλληλα, για λόγους ίσης μεταχείρισης αίρεται η απαγόρευση που ίσχυε για τους πανεπιστημιακούς γιατρούς που υπηρετούν στο Ε.Σ.Υ. ή αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας να παρέχουν υπηρεσίες σε ιδιωτικές κλινικές.
Με το νομοσχέδιο αυτό τιμώνται έμπρακτα οι γιατροί που δίνουν καθημερινά τη μάχη για την υγεία του πολίτη στο Ε.Σ.Υ και που μας κράτησαν όρθιους την περίοδο της πανδημίας. Ταυτόχρονα, δημιουργούνται νέες δυνατότητες για την ενίσχυση του Ε.Σ.Υ., την αναβάθμιση του δημόσιου χαρακτήρα της υγείας, αλλά και την βελτίωση των απολαβών των γιατρών που δουλεύουν στο δημόσια Νοσοκομεία.
Η Κυβέρνηση έχει σχέδιο για να τιμήσει έμπρακτα τομείς κομβικής σημασίας για τη λειτουργία του Κράτους, επανορθώνοντας σιγά σιγά τις πληγές που δημιούργησε η μακρά περίοδος των μνημονίων.
Νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών για την Πολυεπίπεδη Διακυβέρνηση
Δόθηκε χθες από το Υπουργείο Εσωτερικών σε δημόσια διαβούλευση το νομοσχέδιο για την «Πολυεπίπεδη Διακυβέρνηση και διαχείριση κινδύνων στον δημόσιο τομέα». Επιδιώκεται, για πρώτη φορά, η δημιουργία ενός ολιστικού συστήματος κυβερνησιμότητας, που στοχεύει αφενός να βάλει ένα τέλος στην ασυνεννοησία που κατά καιρούς έχει παρατηρηθεί -κυρίως σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης και διαχείρισης των επιπτώσεων της κλιματικής κρίσης- μεταξύ των διαφόρων εμπλεκομένων τομέων της Δημόσιας Διοίκησης. Και αυτό μέσω του καθορισμού με απόλυτη σαφήνεια αρχών, κριτηρίων και διαδικασιών για την κατανομή και τη μεταφορά αρμοδιοτήτων σε όλα τα επίπεδα της διακυβέρνησης. Αφετέρου, αναμένεται να αποτελέσει τον συνδετικό μηχανισμό μεταξύ Επιτελικού Κράτους και Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Για την υλοποίηση του Εθνικού Συστήματος Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης συστήνεται ένας μηχανισμός συντονισμού με συντονιστή τον Υπουργό Εσωτερικών. Παράλληλα, συγκροτείται το «Εθνικό Συμβούλιο Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης» που θα λειτουργεί ως γνωμοδοτικό όργανο.
Βασική αρχή της σωστής, της ορθολογικής, της αποτελεσματικής διακυβέρνησης είναι ο εντοπισμός λαθών και αδυναμιών, η μελέτη τους και η θεραπεία τους με τα κατάλληλα μέτρα. Δεν μένουμε αδρανείς και δεν αδιαφορούμε απέναντι σε αυτές τις διαχρονικές παθογένειες. Αντίθετα, μεριμνούμε και με τον τρόπο αυτό επιλύουμε χρόνιες δυσλειτουργίες.
«Καλάθι του νοικοκυριού»
Χθες, Τετάρτη, το «καλάθι του νοικοκυριού» μπήκε στην τέταρτη εβδομάδα λειτουργίας καταγράφοντας σημαντική επιτυχία. Με βάση τους νέους τιμοκαταλόγους που γνωστοποίησαν τα super market, από το σύνολο 816 προϊόντων στο «καλάθι του νοικοκυριού» που είναι απολύτως συγκρίσιμα, στα 167 (ποσοστό 20,5%) η τιμή είχε περαιτέρω μείωση για συνεχόμενη εβδομάδα, στα 589 (ποσοστό 72,1%) η τιμή παρέμεινε σταθερή και μόλις σε 60 προϊόντα (ποσοστό 7,3%) η τιμή αυξήθηκε ελαφρά.
Το συνολικό κόστος του «καλαθιού του νοικοκυριού» με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία είναι αισθητά μειωμένο στη συντριπτική πλειονότητα των super market με τη μεγαλύτερη μείωση να φτάνει στο ποσοστό -18,1%.
-Σημειώνεται ότι τις επόμενες ημέρες θα είναι έτοιμη η διεύρυνση του «καλαθιού» με περίπου 15 προϊόντα για διαβητικούς και γενικότερα για συμπολίτες μας που έχουν προβλήματα υγείας και αναγκαστικά πρέπει να αγοράζουν και να προμηθεύονται συγκεκριμένα προϊόντα, ενώ μελετάται και η δυνατότητα για εορταστικό καλάθι.
Σημαντικό, επίσης είναι το γεγονός ότι, πέρα από τις μειώσεις τιμών που παρατηρούμε στο «καλάθι του νοικοκυριού» δουλεύει αποτελεσματικότερα ο ανταγωνισμός και όλα τα υπόλοιπα προϊόντα.
Ακύρωση του παράνομου τουρκολυβικού Μνημονίου ζητάει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο
Κλείνοντας θα ήθελα να επισημάνω ως εξαιρετικά σημαντική την έγκριση από την Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ύστερα από τροπολογία που κατέθεσε ο ευρωβουλευτής μας, κ. Κεφαλογιάννης -και μάλιστα με συντριπτική πλειοψηφία- έκθεσης για την πολιτική κατάσταση στη Λιβύη, στην οποία περιλαμβάνονται πολύ ξεκάθαρες θέσεις για την ακυρότητα του τουρκολιβυκού μνημονίου οριοθέτησης θαλάσσιων ζωνών στη Μεσόγειο Θάλασσα και μια σειρά από άλλα χρήσιμα στοιχεία, πολύ ευνοϊκά για τις εθνικές μας θέσεις. Ανάμεσα στα άλλα, η έκθεση αυτή καλεί τα ενδιαφερόμενα μέρη να μην εφαρμόσουν καμία ρήτρα που περιλαμβάνεται στη μεταγενέστερη συμφωνία για τους υδρογονάνθρακες που υπεγράφη στις 3 Οκτωβρίου του τρέχοντος έτους, καθώς προβλέπει παράνομες, όπως λέει η έκθεση, δραστηριότητες γεώτρησης σε Αποκλειστικές Οικονομικές Ζώνες άλλων χωρών, συμπεριλαμβανομένων εκείνων της Κύπρου και της Ελλάδας.
Υπογραμμίζει, παράλληλα, η έκθεση ότι για τη βελτίωση της ασφάλειας στη χώρα, πρέπει να αποσυρθούν όλοι οι μισθοφόροι, και οι ξένες δυνάμεις από το έδαφος της Λιβύης. Παρατηρούμε ότι η δουλειά που κάνουμε, η ελληνική διπλωματία, αλλά και οι Ευρωβουλευτές μας κινούνται μεθοδικά και αποτελεσματικά, προς όφελος των θέσεων της Πατρίδας.
Σας ευχαριστώ πολύ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
ΑΜ. ΚΑΤΖΟΥ: Καλό μεσημέρι, κύριε Εκπρόσωπε. Με αφορμή τα όσα συμβαίνουν με τους πλειστηριασμούς, αλλά και την αύξηση των επιτοκίων που επιδρά αρνητικά στις δόσεις των δανείων, χθες ο Πρωθυπουργός άφησε ανοιχτό παράθυρο για παρεμβάσεις στο συγκεκριμένο ζήτημα, μια δέσμη μέτρων για να προφυλαχθούν οι δανειολήπτες. Τι αναμένεται, πότε αναμένουμε ανακοινώσεις, θα έχουμε ένα νέο πρόγραμμα «Γέφυρα»; Η Κυβέρνηση σκέφτεται να επιδοτήσει τις επιβαρύνσεις που προκύπτουν από την αύξηση των επιτοκίων; Ευχαριστώ πολύ.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η Κυβέρνηση βρίσκεται σε συνεχή επαφή με τις τράπεζες και με τους servicers, με ένα διπλό σκοπό. Πρώτα από όλα, στους ανθρώπους που αντιμετωπίζουν έντονο πρόβλημα ιδιωτικού χρέους, που έχουν «κόκκινα» δάνεια, να αναληφθούν περαιτέρω πρωτοβουλίες από την πλευρά των τραπεζών και των servicers. Να αξιοποιήσουν σε απόλυτο βαθμό τις νομοθετικές δυνατότητες που υπάρχουν, έτσι ώστε να υποστηριχθούν οι συμπολίτες μας αυτοί και, κυρίως, οι πιο ευάλωτοι. Σε ό,τι αφορά στην απειλή που υπάρχει συσσώρευσης ακόμη μεγαλύτερου ιδιωτικού χρέους, δημιουργίας μιας νέας γενιάς «κόκκινων» δανείων, εξαιτίας του δυσμενούς περιβάλλοντος σε ό,τι αφορά τα επιτόκια, η Κυβέρνηση αναμένει από την πλευρά των τραπεζών πρωτοβουλίες σε κατευθύνσεις που κι αυτές θα βοηθήσουν στην υποστήριξη των δανειοληπτών. Παρακολουθούμε το θέμα, είμαστε σε διαρκή επικοινωνία με τις τράπεζες και ό,τι καλύτερο μπορεί να γίνει προκειμένου να υποστηριχθεί η ελληνική κοινωνία και προς τις δύο αυτές κατευθύνσεις που σας είπα, θα γίνει.
ΑΛ. ΚΑΫΜΕΝΟΥ: Για το θέμα αυτό, κύριε Εκπρόσωπε, επειδή λέτε ότι είστε σε επικοινωνία με τις τράπεζες, κάποιο σχέδιο δικό σας υπάρχει για να στηριχθούν οι δανειολήπτες ή οι συνεπείς δανειολήπτες; Κάποιο μπόνους της Κυβέρνησης, προκειμένου να ανακουφιστούν από τη ραγδαία αύξηση των επιτοκίων;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ήδη υπάρχει υποστήριξη των δανειοληπτών με βάση το νομοθετικό πλαίσιο που έχουμε διαμορφώσει με δυνατότητες που δίνει στους δανειολήπτες για να εξυπηρετούν τις δανειακές τους υποχρεώσεις. Ήδη, όλο το προηγούμενο διάστημα, η Κυβέρνηση με τα μέτρα που έχει πάρει, ενίσχυσης της κοινωνίας και θωράκισης του εισοδήματος μέχρι ενός ορισμένου σημείου απέναντι στην ακρίβεια, έμμεσα με αυτό τον τρόπο βοηθά τους πολίτες, τους δανειολήπτες, να μπορούν να ανταποκρίνονται και στις δανειακές τους υποχρεώσεις απέναντι στις τράπεζες. Σας είπα: Δεν υπάρχει κάτι καινούριο που να έχουμε να ανακοινώσουμε σε αυτή τη φάση. Παρατηρούμε την εξέλιξη του φαινομένου με αφορμή και τα αυξημένα επιτόκια. Είμαστε σε επικοινωνία με τις τράπεζες και περιμένουμε και από τη δική τους την πλευρά πρωτοβουλίες προς την κατεύθυνση στήριξης των δανειοληπτών, έτσι ώστε να μην χειροτερέψει η κατάσταση ή να μην έχουμε τη δημιουργία μιας νέας γενιάς «κόκκινων» δανείων.
ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, εξελίσσεται στις Βρυξέλλες αυτή την ώρα ακόμη μια κρίσιμη Σύνοδος των Υπουργών Ενέργειας και αντιλαμβάνομαι πως η Αθήνα δεν είναι ικανοποιημένη από την πρόταση της Κομισιόν. Η ερώτησή μου είναι η εξής: Κατά πόσο είστε αισιόδοξος ότι μπορούμε να προλάβουμε τον φετινό Χειμώνα και να υπάρξει μια δραστική παρέμβαση ευρωπαϊκής φύσης; Και ένα υποσκέλος: Κάναμε τόσο δρόμο για να φτάσουμε σε μια πρόταση που έχει το ύψος του πλαφόν στα 275 ευρώ; Ευχαριστώ.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Είναι αυτονόητο ότι καθόλου δεν μας ικανοποιεί η πρόταση αυτή. Τα 275 ευρώ δεν είναι ούτε στο πλαίσιο της φιλοσοφίας, ούτε -εν πάση περιπτώσει- μπορεί κανείς να υποστηρίξει ότι αποτελεί ένα αποτελεσματικό μέτρο αντιμετώπισης της ενεργειακής ακρίβειας. Εμείς θα επιμείνουμε στην κατεύθυνση εφαρμογής της πρότασής μας, πρόταση την οποία έχουν αγκαλιάσει κι άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Και θεωρούμε ότι είναι απολύτως απαραίτητο και αναγκαίο να μη σπαταληθεί, να μη χαθεί άλλος χρόνος. Να υπάρξει μια ρεαλιστική, άμεση και, κυρίως, αποτελεσματική παρέμβαση από την πλευρά της Ευρώπης, χωρίς να σπαταλάμε άλλο χρόνο. Κινούμαστε σταθερά προς την κατεύθυνση αυτή όλο το προηγούμενο διάστημα και θα επιμείνουμε.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, για το πλαφόν, επίσης, μία ερώτηση. Εάν δεν υπάρξει λύση και, τέλος πάντων, με όλη αυτή τη συζήτηση για τα 275 ευρώ, που ήδη βλέπουμε ότι ανεβαίνουν οι τιμές, μήπως τινάζεται στον αέρα ο σχεδιασμός της Κυβέρνησης; Μπορεί να συνεχιστεί η λήψη μέτρων στήριξης ή και να λάβετε νέα μέτρα στήριξης υπό αυτά τα δεδομένα;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Είναι δύο διαφορετικά πράγματα. Όσο διαρκεί η κρίση, η Κυβέρνηση θα εξακολουθεί να στηρίζει την ελληνική κοινωνία. Αυτό είναι ξεκάθαρο. Έχουμε πετύχει, με το σχέδιο που εφαρμόζουμε, ο Έλληνας καταναλωτής να πληρώνει πολύ φθηνότερο ρεύμα συγκριτικά με τους υπόλοιπους καταναλωτές σε όλη την Ευρώπη και θα συνεχίσουμε στην κατεύθυνση αυτή. Έχουμε θεσμοθετήσει έναν μηχανισμό ανάκτησης υπερκερδών, τα οποία αποδίδουν στην ελληνική κοινωνία. Ταυτόχρονα, ο Κρατικός Προϋπολογισμός συμβάλλει. Θα συνεχίσουμε σταθερά στην κατεύθυνση αυτή. Όμως, είναι αυτονόητο ότι χρειάζεται υποστήριξη, για να πετύχουμε ακόμη μεγαλύτερα αποτελέσματα και από κοινές ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες. Θα επιμείνουμε και στην κατεύθυνση αυτή, να υπάρξουν αυτές οι πρωτοβουλίες.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Όσον αφορά το νομοσχέδιο για τις παρακολουθήσεις. Κρίσιμοι θεσμικοί παράγοντες, όπως η ΑΔΑΕ, η Ένωση Δικαστών και η Ένωση Ποινικολόγων, κατηγορούν ευθέως την Κυβέρνηση για νομοθέτηση συγκάλυψης του σκανδάλου. Κατηγορούν, επίσης, ότι αντιγράφετε πρακτικές της Βουλγαρίας και της Ρωσίας. Έχετε αντιδράσεις από την Αντιπολίτευση και από την PEGA έχουμε δει, από κάποιους ευρωβουλευτές. Γιατί δεν θεσπίζετε ξανά τη διάταξη, με την οποία θα μπορούν άμεσα όσοι πολίτες έχουν παρακολουθηθεί άδικα, να ενημερωθούν χωρίς καθυστερήσεις και προστριβές; Και, επίσης, θα πάτε να ψηφίσετε στη Βουλή μόνοι σας, ακόμη κι αν δεν στηρίζει κανένα άλλο κόμμα το νομοθέτημα αυτό;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πρώτα απ’ όλα, ολοκληρώθηκε χθες η δημόσια διαβούλευση. Στη δημόσια διαβούλευση κατατέθηκαν πολύ αξιόλογες προτάσεις. Και η Κυβέρνηση θα αξιοποιήσει πολλές από τις προτάσεις αυτές στην κατεύθυνση μιας πληρέστερης πρότασης, πάντοτε στη φιλοσοφία της νομοθέτησης που κάνουμε.
Από εκεί και ύστερα, οι θεσμικές ρυθμίσεις που φέρνουμε, συντονίζουν το πλαίσιο στη χώρα μας με πάρα πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Η τριετία, για παράδειγμα, για την ενημέρωση κάποιου από την ώρα που τελειώνει η νόμιμη επισύνδεση για λόγους εθνικής ασφάλειας δεν είναι μόνο μια πραγματικότητα στην Ελλάδα, ισχύει και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Στις θεσμικές αυτές ρυθμίσεις υπάρχουν πολύ ισχυρές δικλείδες ασφάλειας σε ό,τι αφορά τις νόμιμες επισυνδέσεις για πολιτικά πρόσωπα. Υπάρχουν σημαντικότατες παρεμβάσεις σε ό,τι αφορά την Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών, από την Υπηρεσία Εθνικού Ελέγχου μέχρι τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει ο επικεφαλής της. Η Ελλάδα, καθίσταται η πρώτη χώρα στην Ευρώπη, όπου στην ουσία θα υπάρχει καθολική απαγόρευση στην Επικράτειά της παραγωγής, κατοχής, εμπορίας, χρήσης των κακόβουλων λογισμικών. Και κατά τη διάρκεια της συζήτησης στη Βουλή, έχοντας αξιοποιήσει και αρκετές από τις παρατηρήσεις στη διαβούλευση, θα αναδειχθεί, νομίζω, αυτό που η Κυβέρνηση υποστηρίζει από την πρώτη στιγμή, ότι είναι ένα πλήρες συνεκτικό πλαίσιο στην κατεύθυνση αντιμετώπισης διαχρονικών παθογενειών σε όλο αυτό τον τομέα.
ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Στο θέμα της «Κιβωτού» θέλω να πάω. Με δεδομένο ότι η τοποθέτηση της μεταβατικής αυτής διοίκησης, που αποφασίστηκε σε σύσκεψη υπό τον Πρωθυπουργό την περασμένη Δευτέρα, τι εικόνα έχετε μέχρι τώρα από τη μεταβατική διοίκηση για το τι συνέβαινε εκεί στην «Κιβωτό»; Υπήρχαν διαχειριστικά ζητήματα ή πάμε μόνο σε κακοποιητικές συμπεριφορές; Σε ποιο στάδιο βρισκόμαστε των ελέγχων;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Νομίζω ότι είναι λίγο πρόωρο ακόμα να ζητάμε από τη μεταβατική διοίκηση να έχουμε εικόνα. Παράλληλα με αυτά που θα κάνει η διοίκηση σε ό,τι αφορά -επαναλαμβάνω- το βασικό, γιατί η βασική μας έγνοια είναι τι θα γίνει με τα παιδιά και η εύρυθμη λειτουργίας της δομής -αυτής είναι η βασική αποστολή της μεταβατικής διοίκησης- να συνδράμει τις κατά τον νόμο αρμόδιες Αρχές σε όλα αυτά τα οποία περιγράφονται. Δηλαδή, διαχειριστικούς ελέγχους σε ό,τι αφορά τα οικονομικά στοιχεία και οτιδήποτε άλλο κριθεί σκόπιμο από τη Δικαιοσύνη να διερευνηθεί στο πλαίσιο της υπόθεσης αυτής.
Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Η Τουρκία ετοιμάζεται να ξαναβγάλει το Αμπντούλ χαμίτ Χαν στη Μεσόγειο. Ανησυχείτε ότι μπορεί να πάει σε περιοχές της ελληνικής ΑΟΖ και ποια θα είναι η ελληνική αντίδραση;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η ελληνική αντίδραση θα είναι πάντοτε σύμφωνη με το Διεθνές Δίκαιο, το Δίκαιο της Θάλασσας και απολύτως ευθυγραμμισμένη με τη σταθερή και αταλάντευτη θέση μας ότι η χώρα δεν πρόκειται να ανεχθεί καμία αμφισβήτηση κυριαρχίας και κυριαρχικών δικαιωμάτων της.
Κ. ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ: Οι πολιτικοί σας αντίπαλοι αντιπαραβάλλουν την υπόθεση με την απόπειρα έξωσης για χρέη 15.000 ευρώ στα Ιλίσια, με το γεγονός ότι τα χρέη της Νέας Δημοκρατίας στις τράπεζες ξεπερνούν τα 390 εκατ. ευρώ. Αυτές οι οφειλές της Νέας Δημοκρατίας θα αποπληρωθούν ποτέ; Θα συρρικνωθούν ή αυτά τα λεφτά, όπως σας κατηγορούν, είναι δανεικά και αγύριστα;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η Νέα Δημοκρατία έχει απαντήσει πάρα πολλές φορές στο παρελθόν για το ζήτημα αυτό. Η Νέα Δημοκρατία δεν συσσωρεύει καινούργιο χρέος και εξυπηρετεί το παλιό της χρέος κανονικά, με συνέπεια. Από εκεί και ύστερα, με αφορμή την ερώτησή σας, θέλω να επαναλάβω ότι είναι αρκετά δυσάρεστο κάθε άνθρωπος να χάνει το σπίτι του σε πλειστηριασμό, πολλώ δε μάλλον, με τις μεθόδους σαν κι αυτές που παρακολουθήσαμε στο σπίτι της κυρίας Κολοβού στην τελική πράξη του δράματος. Η Κυβέρνηση έχει δώσε μια σειρά από δυνατότητες μέσα από το νομοθετικό πλαίσιο, προκειμένου να μην φτάνουμε σε αυτές τις δυσάρεστες εξελίξεις. Καλούμε όλους να αξιοποιούν τις δυνατότητες που υπάρχουν και τους πολίτες, αλλά και τις τράπεζες και τους services, να σέβονται απολύτως αυτές τις νομοθετικές δυνατότητες. Είπα ότι είναι κάτι το οποίο είναι εξαιρετικά δυσάρεστο. Άλλο αυτό, άλλο η προσπάθεια εργαλειοποίησης μιας υπόθεσης από την Αξιωματική Αντιπολίτευση, με ρητορική και με τακτική που μας ξαναπαραπέμπει στις εποχές της «Πλατείας των Αγανακτισμένων» του 2014 και που αναδεικνύει σε μέγιστο βαθμό, θα έλεγα, την υποκρισία, όταν αυτή η συμπεριφορά εκδηλώνεται από ανθρώπους που οι ίδιοι νομοθέτησαν τη δυνατότητα των εταιρειών να αγοράζουν «κόκκινα» δάνεια και να κάνουν πλειστηριασμούς, την ώρα που οι ίδιοι, όταν ήταν στη διακυβέρνηση, είχαν προγραμματίσει και είχαν γίνει πάνω από 30.000 πλειστηριασμοί επί των ημερών τους, να τους βλέπουμε σήμερα να επισκέπτονται τα ίδια σπίτια που βγήκαν σε πλειστηριασμό επί των ημερών τους, για να υποκρίνονται ή να υποδύονται τους αλληλέγγυους. Η αλληλεγγύη είναι ένα απαραίτητο συστατικό στην κοινωνία. Την χρειαζόμαστε όλοι, κυρίως σε δύσκολες περιόδους. Καλό, όμως, είναι η αλληλεγγύη να εκδηλώνεται με πράξεις και όχι με λόγια. Και η Κυβέρνηση αυτή, την αλληλεγγύη της, την επιδεικνύει με θεσμικές παρεμβάσεις που δίνουν τη δυνατότητα στους συμπολίτες μας και κυρίως τους πιο ευάλωτους, να μπορέσουν να μην φτάσει το σπίτι τους και κυρίως η πρώτη κατοικία τους σε πλειστηριασμό.
ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Το εορταστικό καλάθι, που είπατε προηγουμένως, τι θα περιλαμβάνει; Μόνο προϊόντα χριστουγεννιάτικα ή και κάποια επιδότηση, όπως το food pass, που ακούγεται αυτή την περίοδο προς τις ευάλωτες ομάδες; Υπάρχει και κάποια οικονομική επιδότηση για αγορά τροφίμων ή μόνο αυτά τα προϊόντα;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η λογική του «καλαθιού του νοικοκυριού» έχει να κάνει με προϊόντα, τα οποία θα είναι σε πιο προνομιακές τιμές σε σχέση με τα υπόλοιπα.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Τις προηγούμενες ημέρες, η ΕΣΗΕΑ διαμαρτυρήθηκε δημόσια στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων για έλλειψη πολυφωνίας. Επίσης, είχαμε και επώνυμες καταγγελίες εργαζομένων στο Α.Π.Ε.. Ακόμη, τις τελευταίες ημέρες, υπήρξε δημοσίευμα που εμπλέκει τον επικεφαλής του Πρακτορείου να αρθρογραφεί σε άλλο Μέσο. Δεν απάντησε δημόσια ο κ. Περδικάρης. Είστε ικανοποιημένος με την εικόνα που υπάρχει γύρω από το κρατικό Πρακτορείο; Και θα ήθελα και ένα σχόλιο για το πώς νιώσατε και για τις δημόσιες τοποθετήσεις που έχετε πάρει κατά καιρούς, για το γεγονός ότι προχθές, στα Προσφυγικά, συνελήφθη ο βραβευμένος φωτορεπόρτερ Νίκος Πηλός την ώρα της εργασίας του, που έφερε και πάλι τη χώρα μας στο μέσο πληθώρας αντιδράσεων.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Σε ό,τι αφορά το Α.Π.Ε., χρειάζεται να κάνουμε αρκετές βελτιώσεις για την ευρύτερη παρουσία του. Ένα πράγμα το οποίο δεν μπορεί κανείς να αμφισβητήσει στο Α.Π.Ε., είναι η πολυφωνία, η αντικειμενικότητα και η προβολή όλων των ειδήσεων, έτσι όπως προκύπτουν και φτάνουν σε γνώση του. Τώρα, το συγκεκριμένο περιστατικό για τον επικεφαλής, δεν νομίζω ότι ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Δεν το έχω και πολύ καλά υπόψη μου. Θα το ψάξω και θα επανέλθω. Αλλά, συνολικότερα για το Α.Π.Ε., δεν νομίζω ότι μπορεί κανείς να αμφισβητήσει την αντικειμενικότητά του, ούτε την προβολή των ειδήσεων. Έχω τοποθετηθεί, κατά καιρούς, και έχω πει ότι οφείλουμε θεσμικά, ως ελληνική Πολιτεία, να δούμε πώς θα ενισχύσουμε ακόμη περισσότερο το Α.Π.Ε., ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά την εξωστρέφειά του.
Το περιστατικό που αναφέρετε, ήταν ένα ατυχές περιστατικό. Νομίζω ότι δόθηκαν άμεσα οδηγίες για την απελευθέρωση, για τη μη σύλληψη του συγκεκριμένου δημοσιογράφου. Και η Ελληνική Αστυνομία, πάντοτε όταν δημοσιογράφοι επιδεικνύουν τις ταυτότητές τους ή, γνωστοποιούν την ιδιότητά τους, έχει τις οδηγίες να συμπεριφέρεται με τον τρόπο που πρέπει να συμπεριφέρεται.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Αν δεν κάνω λάθος, ο ίδιος δήλωσε ότι του έχουν απαγγελθεί κατηγορίες.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αυτό είναι ένα τεχνικό ζήτημα. Του έχουν απαγγελθεί κατηγορίες, επειδή ήδη είχε γίνει η σύλληψη, κατά τη διάρκεια της οποίας, σύμφωνα με τις πληροφορίες που υπάρχουν, δεν είχε επιδείξει την ταυτότητά του, είχε εκδοθεί το γραφειοκρατικό της σύλληψης, είχε ξεκινήσει η διαδικασία. Δόθηκαν, όμως, άμεσες οδηγίες για την απελευθέρωσή του και είναι σαφές ότι η υπόθεση αυτή θα έχει την κατάληξη που πρέπει να έχει, χωρίς περαιτέρω περιπέτειες για τον συνάδελφό σας.
Κ. ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, τις τελευταίες δύο ημέρες πραγματοποιεί τον γύρο του διαδικτύου ένα απόσπασμα ομιλίας του κ. Άδωνι Γεωργιάδη, που αναφέρει -το μεταφέρω αυτούσια- ότι: «Αυτήν την τετραετία η Κυβέρνηση δεν βρήκε το βηματισμό της. Τι να κάνουμε, να βάλουμε τα κλάματα;». Έχετε κάποιο σχόλιο επ’ αυτού;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν μπορώ να σχολιάσω ένα μεμονωμένο απόσπασμα και δεν ξέρω ποιο είναι το σύνολο της τοποθέτησής του. Νομίζω ότι ο κ. Γεωργιάδης κατ’ εξοχήν πολλές φορές έχει αναδείξει την αποτελεσματικότητα της Κυβέρνησής μας σε μια σειρά από ζητήματα. Τώρα το συγκεκριμένο απόσπασμα δεν το έχω υπόψη μου, αλλά θεωρώ αδιανόητο να έχει τους συνειρμούς ή την κατεύθυνση που μπορεί κανείς να υπονοήσει από τρεις γραμμές μόνο. Η Κυβέρνηση αντιμετώπισε, ας πούμε, κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, μια σειρά από πρωτοφανείς παγκόσμιες κρίσεις, που προφανώς μας οδήγησαν σε πολλούς τομείς της πολιτικής μας να μην τρέξουμε όσο γρήγορα θα θέλαμε ή να δώσουμε βάρος στην ανάσχεση και στην αντιμετώπισή τους. Φαντάζομαι ότι κάτι τέτοιο θα υπονοούσε, αλλά και πάλι αν δεν έχει κανείς το σύνολο μιας τοποθέτησης, πώς να σχολιάσει;
ΑΛ. ΚΑΫΜΕΝΟΥ: Θέλω να σας πάω λίγο στον Εθνικό Συντονιστή για την πρόληψη και την αντιμετώπιση της σεξουαλικής κακοποίησης των ανήλικων παιδιών. Να μας εξηγήσετε ποιος ακριβώς θα είναι ο ρόλος του, ποια θα είναι τα καθήκοντά του και αν μέσα σε αυτά τα καθήκοντα θα είναι και ο έλεγχος των δομών, προκειμένου να προλάβουμε περιστατικά, όπως αυτά που είδαμε στην «Κιβωτό του Κόσμου».
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Είναι ένα ολοκληρωμένο Σχέδιο που περιλαμβάνει μια σειρά από δράσεις, όχι μόνον στον Συντονιστή, αλλά στο σύνολο των ανθρώπων που θα είναι στη δομή. Θα επανέλθω στο επόμενο briefing με πολύ πιο συγκεκριμένες απαντήσεις, μελετώντας λίγο τις αρμοδιότητες του Σχεδίου σε μεγαλύτερο βάθος.
Σας ευχαριστώ.