Καλημέρα σας.

Κατάθεση Κρατικού Προϋπολογισμού του 2023

Κατατέθηκε χθες στη Βουλή ο Κρατικός Προϋπολογισμός του 2023. Είναι ο πρώτος Προϋπολογισμός τα τελευταία δώδεκα χρόνια, που καταρτίζεται εκτός του πλαισίου μνημονιακής επιτήρησης ή ενισχυμένης εποπτείας. Το γεγονός αυτό σηματοδοτεί την επιστροφή της χώρας στην ευρωπαϊκή κανονικότητα, αλλά καταδεικνύει επίσης την εθνική προτεραιότητα διατήρησης της δημοσιονομικής ισορροπίας της χώρας. Ο νέος Προϋπολογισμός καταρτίστηκε πάνω σε συνθήκες παγκόσμιας αβεβαιότητας, εξαιτίας της ενεργειακής κρίσης, αλλά και των πληθωριστικών πιέσεων.

-Για το 2022 προβλέπεται ρυθμός ανάπτυξης 5,6%, σχεδόν διπλάσιος του ευρωπαϊκού μέσου όρου, ενώ για το 2023 αναμένεται να διαμορφωθεί σε 1,8%, έναντι μόλις 0,3% που εκτιμάται για τον μέσο όρο της Ευρωζώνης και των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

-Ο πληθωρισμός για το 2022 εκτιμάται στο 9,7%, ενώ για το 2023, αναμένεται στο 5%, έναντι 6,1% της Ευρωζώνης και 7,0% του ευρωπαϊκού μέσου όρου.

-Το ποσοστό ανεργίας αναμένεται να συρρικνωθεί περαιτέρω και να διαμορφωθεί σε 12,7%, έναντι 13,9% που προβλεπόταν στο Πρόγραμμα Σταθερότητας και 14,2% στον Προϋπολογισμό του 2022.

-Όσον αφορά το δημοσιονομικό αποτέλεσμα, από έλλειμμα 1,6% του Α.Ε.Π. για το 2022, η χώρα θα γυρίσει σε πρωτογενές πλεόνασμα 0,7% του Α.Ε.Π. το 2023.

Στις σχεδιαζόμενες παρεμβάσεις του Προϋπολογισμού περιλαμβάνονται:

-Πέρα από τις δαπάνες για το επίδομα θέρμανσης, επιπλέον πιστώσεις ύψους 1 δισ. ευρώ, πρωτίστως για την επιδότηση λογαριασμών της ηλεκτρικής ενέργειας.

-Μόνιμη κατάργηση της καταβολής της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης στους υπαλλήλους του Δημοσίου, στους συνταξιούχους και στον ιδιωτικό τομέα από το 2023, παρέμβαση που οδηγεί στην πραγματική αύξηση του εισοδήματός των πολιτών.

-Διατήρηση σε μόνιμη βάση της μείωσης κατά τρεις ποσοστιαίες μονάδες των ασφαλιστικών εισφορών των μισθωτών του ιδιωτικού τομέα.

-Συνέχιση και εντός του 2023 της μείωσης του συντελεστή Φ.Π.Α. σε υπηρεσίες μεταφοράς προσώπων, διάθεσης μη αλκοολούχων ποτών και ροφημάτων, στα εισιτήρια κινηματογράφων, θεατρικών παραστάσεων και συναυλιών, στα γυμναστήρια και τις σχολές χορού και στο τουριστικό πακέτο.

-Αναστολή του Φ.Π.Α. για νέες οικοδομές έως το τέλος του 2024.

-Επιδότηση για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών πάνελ σε νοικοκυριά, επιχειρήσεις και αγροτικές εκμεταλλεύσεις και επέκταση του προγράμματος «Ανακυκλώνω/αλλάζω».

-Αντιμετώπιση του αυξημένου κόστους στέγασης για τους νέους με το πρόγραμμα «Ανακαινίζω/Εξοικονομώ» και «Ανακαινίζω/Ενοικιάζω» και το πρόγραμμα χαμηλότοκου δανεισμού για αγορά πρώτης κατοικίας από νέους και νέα ζευγάρια έως 39 ετών.

-Επέκταση του επιδόματος μητρότητας από το 2023  στον ιδιωτικό τομέα από τους 6 στους 9 μήνες.

-Αυξημένο επίδομα στέγασης για τη στήριξη των φοιτητών που σπουδάζουν μακριά από τα σπίτια τους.

-Αναμόρφωση του ειδικού μισθολογίου των ιατρών του Ε.Σ.Υ. και μισθολογικές παρεμβάσεις για τη στήριξη των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων.

-Παροχή κινήτρων για την επέκταση της τουριστικής περιόδου και κατά τη χειμερινή περίοδο.

Όλα αυτά τα μέτρα στήριξης των πολιτών και των επιχειρήσεων, όλες οι ενέργειες για την προστασία της ποιότητας ζωής, γίνονται εφικτές χάρη στην πρόοδο της χώρας σε κάθε τομέα της κυβερνητικής πολιτικής. Κυρίως όμως αντανακλούν τη διαρκή , τη συνεχή προσπάθεια που καταβάλλεται από την Κυβέρνησή μας για να αξιοποιήσουμε κάθε  δυνατότητα που υπάρχει, προκειμένου να ανταποκριθούμε στις ανάγκες των πολιτών, αλλά και στις προσδοκίες της κοινωνίας.

Για τη «Κιβωτό του Κόσμου»

Τα θέματα δικαιωμάτων, προστασίας ανηλίκων, θυμάτων βίας και γενικότερα κοινωνικής ατζέντας έχουν τύχει συστηματικής μέριμνας από την Κυβέρνησή μας από την πρώτη στιγμή. Το σχέδιό μας περιλαμβάνει το σπάσιμο όλων των αποστημάτων: Με σχέδιο, με τεχνογνωσία, με επαγγελματισμό και πρωτίστως με αμέριστη μέριμνα για όσους είναι σε δυσχερή θέση συνεχίζουμε την προσπάθεια αυτή. Αυτό το αντιλαμβάνεται η κοινωνία των πολιτών. Για αυτό και τα στόματα ανοίγουν και ο φόβος των θυμάτων νικιέται. Έχουμε την πολιτική βούληση και το θάρρος να προχωρήσουμε αποφασιστικά, να εισαγάγουμε νέες πολιτικές που θα αποδώσουν περισσότερα σε περισσότερους και να συγκρουστούμε με νοοτροπίες και κατεστημένα δεκαετιών.

Όλα αυτά γίνονται με θεσμικό τρόπο και έτσι ώστε να διασφαλίζονται οι άνθρωποι που έχουν ανάγκη, ιδίως όταν αυτοί είναι παιδιά ή βρίσκονται στη μετεφηβική ηλικία. Οι Αρχές συνδράμουν την Δικαιοσύνη και τα αρμόδια Υπουργεία φροντίζουν ώστε κανείς να μην μένει αβοήθητος. Από την άλλη, χρειάζεται να αποφεύγουμε τις εύκολες κραυγές, τις γενικεύσεις, τις υπερβολές. Όλα αυτά πρακτικά είναι αδιέξοδα. Είναι αναποτελεσματικά και δυνητικά μπορεί να λειτουργήσουν πολύ μεγαλύτερα προβλήματα. Τα ιδρύματα και οι εθελοντές πρόσφεραν και προσφέρουν πολλά. Τους οφείλουμε όλοι την αναγνώριση αυτής της υπηρεσίας τους και καλό είναι να μην μηδενίζουμε και να μην γενικεύουμε χωρίς στοιχεία.  Με ψυχραιμία και μεθοδικότητα πρέπει όλοι να συνεργαζόμαστε για να γίνεται πάντοτε ότι καλύτερο απαιτείται για τα παιδιά και από την άλλη να φροντίζουμε έτσι ώστε η Δικαιοσύνη να αποδίδει ευθύνες αν αυτές προκύπτουν μετά την ολοκλήρωση κάθε διερεύνησης.

Κυβερνητικές δράσεις για τους νέους

Υπό το φως του δημογραφικού προβλήματος και του brain drain, σταθερή προτεραιότητα για την  Κυβέρνησή μας από την πρώτη στιγμή ήταν και παραμένουν οι πολιτικές που ανοίγουν δρόμους για τη νέα γενιά της Πατρίδας μας. Στην κατεύθυνση αυτή η Κυβέρνηση έχει ήδη αναπτύξει και εφαρμόζει ένα ειδικό σχέδιο για τη νέα γενιά. Ορισμένα βασικά χαρακτηριστικά του σχεδίου αυτού είναι:

-Η χορήγηση, ύστερα από συνεργασία της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης με το Ίδρυμα Νεολαίας και Δια Βίου Μάθησης, δωρεάν  Ευρωπαϊκής Κάρτας Νέων σε περισσότερους από 116.000 νέους  η οποία προσφέρει εκπτώσεις και προσφορές σε προϊόντα και υπηρεσίες από 378 επιχειρήσεις και φορείς σε τομείς όπως η εκπαίδευση, ο τουρισμός, οι μεταφορές, ο πολιτισμός, η υγεία, ο αθλητισμός, η διασκέδαση, η εστίαση.

-H αύξηση του στεγαστικού επιδόματος στους φοιτητές, από τα 1.000 στα 1.500 ευρώ και, εάν επιλέξουν τη συγκατοίκηση, στα 2.000 ευρώ.

-Η νέα στεγαστική πολιτική με το πρόγραμμα «Σπίτι Μου» προϋπολογισμού 1,75 δισ. ευρώ που μπαίνει σύντομα σε εφαρμογή με έμφαση στη στέγαση νέων και νέων οικογενειών με επιδοτούμενα ή άτοκα στεγαστικά δάνεια, χαμηλά ενοίκια, θέσπιση του θεσμού της κοινωνικής αντιπαροχής κ.ά.

-Το Πρόγραμμα «Εξοικονομώ – Ανακαινίζω για Νέους», με προϋπολογισμό 350 εκατ. ευρώ που δίνει τη δυνατότητα σε 20.000 νέους, ηλικίας από 18 έως 39 ετών να αναβαθμίσουν ενεργειακά και να ανακαινίσουν την κατοικία τους.

-Το πρόγραμμα απόκτησης εργασιακής εμπειρίας, «Πρώτο Ένσημο».

-Το πρόγραμμα ενίσχυσης της νεανικής επιχειρηματικότητας, με έμφαση στις γυναίκες και στην ψηφιακή οικονομία, μέσω του οποίου 6.000 άνεργοι νέοι έχουν τη δυνατότητα να ξεκινήσουν τη δική τους επιχείρηση με επιχορήγηση έως 15.000 ευρώ.

-Τα προγράμματα κινητικότητας για αναζήτηση εργασίας, μαθητείας ή πρακτικής άσκησης σε διαφορετική περιοχή από τον τόπο διαμονής εντός Ελλάδος.

-Τα νέα προγράμματα επιδοτούμενης απασχόλησης της ΔΥΠΑ, πολλά από τα οποία απευθύνονται αποκλειστικά σε νέους.

Σε κάθε κοινωνική ομάδα, αλλά ειδικότερα στους νέους ανθρώπους  η πολιτική πρέπει να απαντά στις αγωνίες, στους φόβους, στις επλίδες και στις προσδοκίες τους με παρεμβάσεις που φέρνουν μετρήσιμο αποτέλεσμα, όπως αυτά σας ανέφερα και πολλά άλλα που περιλαμβάνονται στην πολιτική μας για τους νέους αυτή την πρώτη μας τετραετία. Αυτή είναι η απάντηση και όχι το εμπόριο ελπίδας στο οποίο αρέσκονται όσοι αδυνατούν να διατυπώσουν μια ολοκληρωμένη, ρεαλιστική και τεκμηριωμένη πρόταση για τη νέα γένια.

Ψηφιακή Κάρτα Αναπηρίας

Μια ακόμη σημαντική μεταρρύθμιση που ανταποκρίνεται σε πάγιο αίτημα του αναπηρικού κινήματος  υλοποιεί η Κυβέρνησή μας. Πρόκειται για τη λειτουργία -που ξεκίνησε χθες- της Ψηφιακής Κάρτας Αναπηρίας που  θα μπορεί να αποθηκεύεται και στο κινητό τηλέφωνο. Η κάρτα θα συνιστά αποδεικτικό στοιχείο για όλες ανεξαιρέτως τις δημόσιες υπηρεσίες, χωρίς οι ανάπηροι συμπολίτες μας να αναζητούν συνεχώς καινούρια πιστοποιητικά αναπηρίας για κάθε επαφή τους με το Δημόσιο. Ουσιαστικά αντικαθιστά οποιοδήποτε έγγραφο χρησιμοποιείται σήμερα και μπορεί να την επιδεικνύουν οι περίπου 500.000 δικαιούχοι συμπολίτες μας στις δημόσιες υπηρεσίες για να εξυπηρετούνται κατά προτεραιότητα, όπως στους πολιτιστικούς χώρους για να έχουν είσοδο χωρίς χρέωση. Θα ενσωματώνει επίσης σταδιακά όλες τις επιμέρους υπηρεσίες τις οποίες παρέχει κάθε δημόσιος φορέας στον ανάπηρο με βάση τον βαθμό και το είδος της αναπηρίας του.

Η Ψηφιακή Κάρτα Αναπηρίας έρχεται σε συνέχεια άλλων θετικών παρεμβάσεων για τους αναπήρους και για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής τους. Είναι μια «Κάρτα Αξιοπρέπειας» για τους ίδιους και τις οικογένειές τους που θα συμπληρωθεί το αμέσως επόμενο διάστημα με δυο πρωτοβουλίες:

Πρώτον, το Μητρώο Παροχών Αναπηρίας, όπου ο κάθε πολίτης θα μπορεί να βρει συγκεντρωμένες όλες τις παροχές αναπηρίας των Υπουργείων και των φορέων τους, αλλά και όλες τις δομές αναπηρίας της χώρας.

Και δεύτερον, το Πρόγραμμα του Προσωπικού Βοηθού που έχει ξεκινήσει σε πιλοτική βάση και θα συμβάλλει στην ομαλή ένταξη αρκετών αναπήρων συνανθρώπων μας στην οικονομική και κοινωνική ζωή.

Εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το Εθνικό Στρατηγικό σχέδιο της χώρας για τη νέα ΚΑΠ

Είχαμε τις ημέρες αυτές ένα ακόμη σημαντικό γεγονός για τον αγροτικό κόσμο της χώρας μας. Εγκρίθηκε   από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο για τη νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική (ΚΑΠ) 2023-2027. Επισφραγίζεται έτσι μια μεγάλη προσπάθεια που καταβλήθηκε από  την Κυβέρνηση με επικεφαλής τον ίδιο τον Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, ο οποίος με προσωπική του παρέμβαση διασφάλισε τους πόρους 19,3 δισ. ευρώ για τη νέα προγραμματική περίοδο.

Μέσα από τον εθνικό στρατηγικό μας σχεδιασμό επιδιώκεται η ενσωμάτωση των στόχων της νέας ΚΑΠ για οικονομική, περιβαλλοντική και κοινωνική αειφορία. H επιτυχής εφαρμογή του Στρατηγικού μας Σχεδίου:

-Θα προσδώσει ακόμη μεγαλύτερη προοπτική και αξία στα ποιοτικά αγροτικά προϊόντα της χώρας μας.

-Θα  συμβάλλει στην προστασία των φυσικών πόρων   και της βιοποικιλότητας των αγροτικών μας περιοχών προωθώντας με 1,4 δισ. ευρώ τις βιολογικές μεθόδους παραγωγής.

-Θα τονώσει την κοινωνική συνοχή της ελληνικής υπαίθρου δημιουργώντας περισσότερες από 70.000 νέες θέσεις απασχόλησης.

-Θα διαμορφώσει ελκυστικότερες συνθήκες διαβίωσης στην ελληνική Περιφέρεια, συμβάλλοντας στην ηλικιακή ανανέωση του πρωτογενούς τομέα με περισσότερους από 65.000 νέους παραγωγούς.

Η αντιμετώπιση της κρίσης, της ακρίβειας, η επάρκεια αγαθών, η περιφερειακή ανάπτυξη, η αναβάθμιση του περιβάλλοντος, η προστασία της κληρονομιάς μας, αλλά και η μείωση των περιφερειακών ανισοτήτων και η κοινωνική συνοχή στη χώρα μας περνούν από την ενίσχυση του πρωτογενούς τομέα, τον οποίο στηρίζουμε με σχέδιο, τεχνογνωσία και αταλάντευτη προσήλωση στις ανάγκες του.

Επίσκεψη Υπουργών Εξωτερικών Νίκου Δένδια, Εθνικής Άμυνας, Νίκου Παναγιωτόπουλου και Αναπληρωτή Υπουργού Εξωτερικών, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, στην Αίγυπτο

Ο Υπουργός Εξωτερικών, Νίκος Δένδιας, ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος και ο Αναπληρωτής Υπουργός Εξωτερικών, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, επισκέπτονται σήμερα την Αίγυπτο, το Κάιρο όπου θα πραγματοποιηθούν συναντήσεις με τους ομολόγους τους.  Στο πλαίσιο της επίσκεψης ο Υπουργός Εξωτερικών και ο Αναπληρωτής Υπουργός Εξωτερικών  θα παραβρεθούν στην τελετή υπογραφής  «Μνημονίου Κατανόησης σχετικά με την Συνεργασία στους Τομείς Αεροναυτικής και Ναυτικής Έρευνας και Διάσωσης».

Σημαντική επίσης είναι η συμφωνία που θα υπογράψει ο Αναπληρωτής Υπουργός Εξωτερικών, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, με τον Αιγύπτιο, Βοηθό Υπουργό Εξωτερικών, για την Απασχόληση Εποχικών Εργαζομένων στον Γεωργικό Τομέα.

Οι συναντήσεις  και οι συμφωνίες αυτές αναδεικνύουν για μια ακόμη φορά το στρατηγικό χαρακτήρα και τις άριστες σχέσεις Ελλάδας και Αιγύπτου, σχέσεις που βασίζονται στις κοινές μας αντιλήψεις και στο Διεθνές Δίκαιο.

Σας ευχαριστώ πολύ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

ΡΩΜ. ΚΟΝΤΟΓΙΑΝΝΙΔΗΣ: Καλημέρα, κύριε Εκπρόσωπε. Θα αναφερθώ στο «καλάθι του νοικοκυριού». Έναν μήνα μετά αφότου εφαρμόστηκε, υπάρχουν παράπονα για το ότι δεν φαίνονται τα προϊόντα τα οποία έχουν μπει στο πρόγραμμα αυτό. Και, επίσης, δεν υπάρχει συγκράτηση τιμών ουσιαστικά, αλλά υπάρχουν και μερικές αυξήσεις. Μήπως ένα μεγάλο κομμάτι της λύσης είναι οι έλεγχοι, οι οποίοι, ενδεχομένως, δεν γίνονται  όπως πρέπει;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Οι έλεγχοι είναι  πάντοτε ένα απαραίτητο συμπληρωματικό στοιχείο κάθε πολιτικής. Γινόντουσαν και πριν το «καλάθι του νοικοκυριού», γίνονται και τώρα και θα εξακολουθούν να γίνονται πάντοτε στην αγορά. Να πούμε, όμως, ότι με βάση τα στοιχεία που έχουμε, η συντριπτική πλειοψηφία των προϊόντων στο «καλάθι του νοικοκυριού», τις τρεις εβδομάδες που βρίσκεται σε ισχύ, παρουσιάζει σταθερότητα των τιμών. Ένα σημαντικό ποσοστό δείχνει μείωση των τιμών, περίπου 22%, 70% σταθερή τιμή και ένα ποσοστό μόλις 8-9% δείχνει μία μικρή αύξηση της τιμής. Παράλληλα, παρατηρείται μείωση των τιμών και σε αρκετά προϊόντα εκτός του «καλαθιού του νοικοκυριού», πράγμα το οποίο αποδεικνύει ότι η βασική ιδέα -για την οποία υιοθετήθηκε το μοντέλο αυτό- φαίνεται να δουλεύει και ο σκοπός εξυπηρετείται. Λειτουργεί η αγορά μέσα σε ένα γενικότερο πλαίσιο εισαγόμενης ακρίβειας, υπάρχει μία συγκράτηση των τιμών σε βασικά, απολύτως απαραίτητα αγαθά για κάθε νοικοκυριό.

ΛΑΖ. ΛΑΖΑΡΟΥ: Το fuel pass γιατί το σταματήσατε; Άλλαξε κάτι; Άλλαξαν τα εισοδήματά μας; Μειώθηκαν οι τιμές των υγρών καυσίμων; Μήπως θεωρείται κοστοβόρο; Μήπως λοιδορήθηκε ως αναποτελεσματικό; Το ίδιο συμβαίνει και με το «Καλάθι του νοικοκυριού».

Γ.  ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Κανένα από τα μέτρα που η Κυβέρνηση έλαβε όλο το προηγούμενο διάστημα δεν ήταν αναποτελεσματικό. Ίσα-ίσα, όλα τα μέτρα είχαν αποτέλεσμα. Και είχαν ως αποτέλεσμα να περιορίσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο το αποτύπωμα της εισαγόμενης ακρίβειας σε όλες τις πτυχές του οικονομικού βίου των Ελλήνων πολιτών. Έχουμε ξαναπεί ότι η επιλογή που κάναμε, να σταματήσουμε το fuel pass, αφορούσε στους διαθέσιμους πόρους -οι οποίοι δεν είναι ατελείωτοι ούτε απεριόριστοι- προκειμένου να τους μετακινήσουμε στην ενίσχυση για το πετρέλαιο θέρμανσης, με πολύ θετικές εξελίξεις. Όλοι περίμεναν η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης να είναι πολύ μεγαλύτερη από αυτή στην οποία άνοιξε και αυτή στην οποία συνεχίζεται. Η Κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι αξιοποιεί κάθε δυνατότητα που υπάρχει. Μετρά σωστά, ζυγίζει σωστά, έτσι ώστε να έχουμε τη μέγιστη δυνατή αποτελεσματικότητα των μέτρων, πάντοτε μέσα στα όρια της δημοσιονομικής ισορροπίας και των αντοχών του Προϋπολογισμού μας.

ΦΕΝ. ΚΛΙΑΤΣΗ: Δύο ερωτήματα, κ. Οικονόμου. Από το 2019 μέχρι σήμερα, η Κυβέρνηση έχει δώσει 1,5 δισ. επιπλέον των αυξημένων τακτικών χρηματοδοτήσεων, λόγω των έκτακτων αναγκών, πανδημία-ενέργεια. Μιας και γίνεται και το Συνέδριο της ΚΕΔΕ, υπάρχουν περιθώρια για επιπλέον χρήματα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, λόγω της ενεργειακής κρίσης; Και ένα δεύτερο ερώτημα, αν έχουν βγει ημερομηνίες για την επιταγή ακρίβειας, γιατί είναι πολλά τα νοικοκυριά που περιμένουν.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Στο δεύτερο ερώτημα, νομίζω εκεί κοντά στο δεύτερο δεκαήμερο του Δεκεμβρίου -το λέω με μια μικρή επιφύλαξη, αλλά νομίζω εκεί κοντά- θα γίνει η καταβολή των χρημάτων αυτών. Είναι ένα πάρα πολύ σημαντικό βοήθημα για μια ιδιαίτερα αυξημένη περίμετρο συμπολιτών μας.

Τώρα, σε ό,τι αφορά το πρώτο ερώτημα, πράγματι εξαντλούμε κάθε δυνατότητα που υπάρχει ενίσχυσης όλων των δομών και των θεσμών, για να ανταπεξέλθουμε στην πίεση των αλλεπάλληλων εισαγόμενων κρίσεων που έχουμε, είτε της πανδημίας είτε της ενεργειακής ακρίβειας. Είμαι βέβαιος ότι στην επικοινωνία τους με την ΚΕΔΕ οι αρμόδιοι Υπουργοί λαμβάνουν πολύ σοβαρά υπόψη αφενός τις ανάγκες που διατυπώνονται και αφετέρου τις αντοχές του Προϋπολογισμού, για να γίνει πάντοτε το καλύτερο δυνατό.

Ν. ΡΟΥΜΠΟΣ: Ο κ. Τσίπρας κατέθεσε χθες για τέταρτη φορά την ίδια ερώτηση προς τον Πρωθυπουργό σχετικά με τις παρακολουθήσεις. Σκοπεύει να πάει ο κ. Μητσοτάκης στη Βουλή και να απαντήσει στην «Ώρα του Πρωθυπουργού»; Το ερώτημα. Και επειδή αυτή η συζήτηση, από ό,τι φαίνεται, τραβάει σε μάκρος, πώς το βλέπετε να πάμε εκλογές με ένα τέτοιο κλίμα;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πρώτα από όλα, ο Πρωθυπουργός, όπως έχουμε ξεκαθαρίσει, θα πάει στη Βουλή με αφορμή τη συζήτηση του Νομοσχεδίου με τις θεσμικές παρεμβάσεις για την αντιμετώπιση μιας σειράς παθογενειών σε ό,τι αφορά στο ζήτημα της λειτουργίας των μυστικών υπηρεσιών, των επισυνδέσεων, αλλά και της καθολικής απαγόρευσης των κακόβουλων λογισμικών στην ελληνική Επικράτεια. Εκεί θα διεξαχθεί μια συζήτηση εφ’ όλης της ύλης, όπου ο καθένας θα τοποθετηθεί και ο Πρωθυπουργός θα δώσει απαντήσεις. Είναι, νομίζω, απολύτως καθαρό τι επιδιώκει η Αξιωματική Αντιπολίτευση μέσα από την υπόθεση αυτή, και η ίδια, αλλά και οι βραχίονές της: Να συντηρούν ένα ζήτημα στην επικαιρότητα με νουβέλες, με ιστορίες ατεκμηρίωτες. Ουσιαστική συζήτηση θα γίνει στη Βουλή με βάση και το Νομοσχέδιο το οποίο η Κυβέρνηση έχει θέσει σε δημόσια διαβούλευση και που θωρακίζει θεσμικά, σε πολύ ψηλό βαθμό, τον ευαίσθητο αυτό τομέα στη χώρα μας, στα πρότυπα και άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Η Κυβέρνηση από την πρώτη στιγμή και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός ενδιαφέρθηκε για την ουσία του ζητήματος. Με γενναιότητα αναγνωρίσαμε τις παθογένειες. Είπαμε από την πρώτη στιγμή ότι θα προβούμε σε θεσμικές ρυθμίσεις. Έγινε ο καταλογισμός πολιτικών ευθυνών. Υπάρχει σε εξέλιξη ανοιχτή δικαστική διαδικασία. Όλες οι αρμόδιες Αρχές συνδράμουν τη Δικαιοσύνη. Την Κυβέρνηση και στο ζήτημα αυτό, όπως και σε μια σειρά από άλλα ζητήματα και κρίσεις που ενέσκηψαν κατά τη διάρκεια της τετραετίας μας, την ενδιαφέρει η ουσία και το αποτέλεσμα, όχι η επικοινωνία και οι εντυπώσεις, όχι η επιχειρούμενη εργαλειοποίηση από την πλευρά της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης.

Σε ό,τι αφορά στις εκλογές, δεν έχει αλλάξει κάτι στον εκλογικό σχεδιασμό μας. Έχουμε επισημάνει πάρα πολλές φορές ότι εδώ και πολύ καιρό, η Αξιωματική Αντιπολίτευση, υιοθετώντας αυτή την ιδιότυπη στρατηγική του τραμπισμού αλά γκρέκα, προσπαθεί να μας οδηγήσει σε ένα ιδιαίτερα τοξικό κλίμα. Εμείς θα μείνουμε προσηλωμένοι σε αυτό για το οποίο ο ελληνικός λαός μας εμπιστεύθηκε τη διακυβέρνηση της χώρας. Με τις πολιτικές μας να παράγουμε μετρήσιμο αποτέλεσμα, που δίνει απαντήσεις και διεξόδους στα προβλήματα των πολιτών και στις προσδοκίες της ελληνικής κοινωνίας.

ΣΤ. ΑΝΤΩΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Στη χθεσινή δημοσκόπηση της «ALCO», η Νέα Δημοκρατία διατηρεί προβάδισμα έναντι του ΣΥΡΙΖΑ 7,3 ποσοστιαίες μονάδες. Το θετικό momentum για την Κυβέρνηση, έτσι όπως αποτυπώνεται στις δημοσκοπήσεις, θα μπορούσε να οδηγήσει σε αλλαγή του εκλογικού σχεδιασμού, ώστε να στηθούν κάλπες πριν το τέλος της ερχόμενης Άνοιξης;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Τίποτε δεν έχει αλλάξει όσον αφορά στον εκλογικό σχεδιασμό της Κυβέρνησης. Η Κυβέρνηση δεν πολιτεύεται με βάση τις δημοσκοπήσεις. Ολοκληρώνουμε μετά από τρεισήμισι χρόνια διακυβέρνησης έναν κύκλο πολύ δύσκολης διακυβέρνησης. Είχαμε μια σειρά από δημοσκοπήσεις που ήταν ιδιαίτερα ευνοϊκές για τη Νέα Δημοκρατία. Ποτέ δεν κάναμε πολιτική με βάση τις δημοσκοπήσεις. Αξιοποιούμε τις δημοσκοπήσεις ως εργαλεία. Δεν μπορούμε παρά να εκφράζουμε την ικανοποίησή μας για το γεγονός ότι όλα αυτά τα χρόνια η ελληνική κοινωνία με τη συμπεριφορά της, έτσι όπως καταγράφεται σε όλες τις έρευνες και σε όλες τις δημοσκοπήσεις, δείχνει να εμπιστεύεται τον Κυριάκο Μητσοτάκη και τη Νέα Δημοκρατία. Δείχνει να αναγνωρίζει τη δύσκολη προσπάθεια που γίνεται για να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα, για να δώσουμε λύσεις στους πολίτες, για να υποστηρίξουμε την ελληνική κοινωνία. Μια προσπάθεια η οποία δεν σταματά, συνεχίζεται, με αξιοποίηση κάθε δυνατότητας που υπάρχει. Οι δημοσκοπήσεις αυτές μας ενθαρρύνουν, αλλά ούτε μας εφησυχάζουν, ούτε πολύ περισσότερο μπορεί κανείς να κινείται σε έναν πανηγυρικό τόνο ή σε ένα πανηγυρικό κλίμα, όταν τριγύρω η κοινωνία αντιμετωπίζει μια σειρά από ζωτικά και από πολύ ουσιαστικά προβλήματα. Δουλειά μας είναι να εφαρμόζουμε το πρόγραμμά μας, να τιμούμε την εντολή που μας έδωσαν οι πολίτες και στο τέλος, στον πολιτικό και εκλογικό απολογισμό, όλα αυτά η ελληνική κοινωνία θα τα λάβει υπόψη της για να επιλέξει πώς και με ποιες συνθήκες θα διαμορφωθεί η Ελλάδα της επόμενης μέρας.

Ν. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Το ερώτημά μου αφορά τον Κώστα Καραμανλή. Ο πρώην Πρωθυπουργός το τελευταίο διάστημα έχει κάνει κάποιες παρεμβάσεις, σε εισαγωγικά και χωρίς εισαγωγικά, που διαφοροποιείται λίγο ως προς την εξωτερική πολιτική στην αντιμετώπιση της Τουρκίας και στο θέμα των υποκλοπών. Την Κυριακή ήταν παρόν σε μια εκδήλωση όπου δεν μίλησε, αλλά φέρεται να του αποδίδεται η φράση ότι «τουλάχιστον σε εμένα οι παρακολουθήσεις που γίνονταν, γίνονταν από σοβαρές μυστικές υπηρεσίες». Σας προβληματίζουν αυτές οι παρεμβάσεις με τον διαφορετικό χρωματισμό του πρώην Πρωθυπουργού; Και με την ευκαιρία, αν υπάρχει κάτι νεότερο όσον αφορά τη βουλευτική του υποψηφιότητα, γιατί έχουμε μπει πλέον σε προεκλογική περίοδο.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν μας προβληματίζει γιατί δεν έχω αντιληφθεί να υπάρχει κάποια διαφορετική τοποθέτηση, προσέγγιση του πρώην Πρωθυπουργού με βάση τις βασικές, τις θεμελιώδεις κυβερνητικές θέσεις στα εθνικά θέματα, στην εξωτερική πολιτική, αλλά και σε όλα τα υπόλοιπα ζητήματα. Από εκεί και πέρα, η Νέα Δημοκρατία έχει το προνόμιο, εδώ και αρκετά χρόνια, να έχει στην Κοινοβουλευτική της Ομάδα δύο πρώην Πρωθυπουργούς. Κι αυτό είναι ένα πάρα πολύ σημαντικό προνόμιο. Η προσωπικότητά τους, η συγκρότησή τους, η πείρα τους είναι ένα πολύ σημαντικό όπλο, όχι μόνο για την Κοινοβουλευτική Ομάδα της Νέας Δημοκρατίας, αλλά νομίζω και για το Ελληνικό Κοινοβούλιο είναι μια παρουσία που συμβάλλει καθοριστικά στην πρόοδο της χώρας.

Σε ό,τι αφορά το δεύτερο σκέλος του ερωτήματός σας, δεν έχω κάτι να πω ή να σχολιάσω. Είναι μια απόφαση η οποία θα συζητηθεί του πρώην Πρωθυπουργού με τον Κυριάκο Μητσοτάκη όταν έρθει η ώρα. Αυτό που είναι αυτονόητο είναι ότι για τη Νέα Δημοκρατία θεωρείται ιδιαίτερα σημαντική η ενεργός συμμετοχή των πρώην Πρωθυπουργών στην πολιτική ζωή της χώρας.

Μ. ΣΑΜΟΛΑΔΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, με αφορμή την υπόθεση της «Κιβωτού του Κόσμου», η Ένωση Αστυνομικών Υπαλλήλων Θεσσαλονίκης ανέδειξε για ακόμη μια φορά το ζήτημα της αντιμετώπισης από την Πολιτεία των κακοποιημένων και εγκαταλελειμμένων παιδιών – ανηλίκων. Στη Θεσσαλονίκη δεν έχει εξασφαλιστεί ακόμη για αυτά τα παιδιά μια δομή όπου θα φιλοξενούνται, έως ότου αποφασιστεί από τις Αρχές πού θα καταλήξουν με αποτέλεσμα να οδηγούνται υπό αστυνομική φύλαξη σε θαλάμους νοσοκομείων. Μάλιστα, σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε από το ρεπορτάζ το «GRTIMES» μόνο στη διάρκεια του 2021, στα νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης, βρέθηκαν 117 παιδιά και για τη φύλαξή τους διατέθηκαν συνολικά 4.598 αστυνομικοί, οι οποίοι δεν απασχολούνται στην αντιμετώπιση της παραβατικότητας, αλλά στο «ντάντεμα» παιδιών στα νοσοκομεία. Τι σχεδιάζει πιο συγκεκριμένα η Κυβέρνηση για την επίλυση αυτού του προβλήματος που έχει επιπτώσεις όχι μόνο στην αστυνόμευση της πόλης, αλλά φυσικά και πρωτίστως στην ψυχολογία και στις συνθήκες φιλοξενίας αυτών των παιδιών;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν ξέρω τώρα αν ο χαρακτηρισμός «ντάντεμα», αποδίδει ακριβώς την πολύ σημαντική συμβολή που ανάμεσα σε άλλους δημόσιους λειτουργούς έχουν και οι Έλληνες αστυνομικοί στο ζήτημα της προστασίας, της περίθαλψης, της αντιμετώπισης του ευρύτερου θέματος της κακοποίησης απέναντι σε παιδιά. Η Κυβέρνησή μας έχει κάνει πολύ σημαντικά βήματα και άλματα σε ό,τι αφορά στο ζήτημα της παιδικής προστασίας σε όλες τις πτυχές. Και σε υποδομές και σε διαδικασίες και στο κομμάτι της έγκαιρης αντιμετώπισης από τις διωκτικές Αρχές και στη διαμόρφωση ενός κλίματος, όπως είπα και στην αρχική μου εισήγηση, που κάνει τα στόματα να ανοίγουν και τον φόβο των θυμάτων να νικιέται. Πολύ ουσιαστικές θεσμικές παρεμβάσεις και σε ό,τι αφορά την παρότρυνση της πιο γρήγορης αποϊδρυματοποίησης. Και τα στοιχεία επιβεβαιώνουν την επιτυχία της επιλογής αυτής. Θα συνεχίσουμε με επιμονή στην κατεύθυνση αυτή, αντιμετωπίζοντας στρεβλώσεις, ελλείψεις, καθυστερήσεις, ενδεχομένως -σαν κι αυτές που περιγράφετε- που παρατηρούνται διαχρονικά στη χώρα. Το θέμα της προστασίας των παιδιών είναι βασική μας προτεραιότητα και αν ανατρέξει κανείς στις παρεμβάσεις και στα μέτρα του αρμόδιου Υπουργείου, αλλά και συνολικά της Κυβέρνησης, όλο το προηγούμενο διάστημα, θα δει, θα καταλάβει γιατί ένα σημαντικό μέρος της εικόνας σε αυτό το πολύ ευαίσθητο κομμάτι, έχει συντριπτικά και θετικά αλλάξει τα τελευταία δύο χρόνια.

Ρ. ΛΕΠΙΔΟΥ: Δύο ερωτήματα. Το πρώτο έχει να κάνει με την «Κιβωτό». Ένα θέμα που έχει προβληματίσει όλη τη χώρα μας. Ήθελα να ρωτήσω αν είστε σε θέση να μας ανακοινώσετε τα νέα ονόματα που θα απαρτίζουν τη νέα διοίκηση. Ποια θα είναι η θητεία της νέας διοίκησης; Αν θα κλείσουν οι δομές της «Κιβωτού». Και αν κλείσουν, που θα πάνε τα παιδιά, γιατί είναι αρκετά. Και αν θα ξεκινήσει ένας διαχειριστικός έλεγχος και ποιος θα τον κάνει αυτό τον έλεγχο; Και η δεύτερη ερώτηση είναι το Thess INΤEC, η εμμονή με το μεγάλο αυτό εγχείρημα και το στοίχημα της Κυβέρνησης. Ένα στοίχημα το οποίο έχει να κάνει με τη δημιουργία θέσεων εργασίας στη Βόρεια Ελλάδα. Σε τι φάση είμαστε; Ξεκινάει; Υπογράφηκαν και μνημόνια συνεργασίας; Σε τι φάση είμαστε με αυτό το εγχείρημα;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Είμαστε εντός των χρονοδιαγραμμάτων και των ανακοινώσεων, που έχουν γίνει και στο προηγούμενο διάστημα γύρω από το πολύ μεγάλο αυτό θέμα, που θα ενισχύσει την απασχόληση στη Θεσσαλονίκη και στη Βόρειο Ελλάδα, γενικότερα.

Τώρα σε ό, τι αφορά στα ζητήματα της «Κιβωτού», νομίζω ότι πολύ γρήγορα θα ανακοινωθούν τα ονόματα της νέας Διοίκησης, ενδεχομένως και εντός της ημέρας. Από το νόμο προβλέπεται ότι η θητεία της προσωρινής Διοίκησης δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερη του ενός χρόνου. Ο βασικός λόγος για τον οποίο η Κυβέρνηση κατέληξε σε αυτή την επιλογή, να αντικαταστήσουμε άμεσα, δηλαδή, τη Διοίκηση της «Κιβωτού», έχει να κάνει και με τους κινδύνους, που επισημάνατε και εσείς στο ερώτημά σας. Βασική μας έγνοια είναι τα παιδία. Η Δικαιοσύνη και οι διωκτικές Αρχές ασχολούνται με το θέμα. Είναι βέβαιο ότι δεν θα μείνει καμία σκιά. Η διερεύνηση θα προχωρήσει πλήρως και όπου υπάρχουν ευθύνες θα αποδοθούν χωρίς διακρίσεις. Από εκεί και πέρα κανείς πρέπει να δει τι γίνεται με τα παιδιά, που είναι σήμερα στην «Κιβωτό», με τις εγκαταστάσεις, με τον τρόπο λειτουργίας. Αυτός ήταν ο λόγος που επέβαλε την απόφαση της άμεσης αντικατάστασης της Διοίκησης, η οποία θα κρίνει και θα χειριστεί όλα τα ζητήματα, σαν και αυτά που μου περιγράψατε και μια σειρά από άλλα.

Β. ΔΗΜΑΡΕΣΗ: Με αφορμή τις χθεσινές εικόνες από την έξωση της δημοσιογράφου, της κυρίας Κολοβού, εξαπέλυσε μια δριμεία επίθεση ο Τομεάρχης Ανάπτυξης του ΣΥΡΙΖΑ, ο κ. Χαρίτσης, κάνοντας λόγο για κοινωνική καταστροφή, όσον αφορά στο κομμάτι των πλειστηριασμών, αποδίδοντας ευθύνες στην πολιτική της Νέας Δημοκρατίας. Κάνοντας λόγο για πάνω από 4 εκ. οφειλέτες και 700.000 σπίτια προς εκποίηση. Τι απαντάτε εσείς σ’ αυτό; Και θεωρείτε ότι είναι επαρκές το δίχτυ προστασίας για τους πολίτες, ειδικά αυτό το διάστημα, που είναι πολύ δύσκολα οικονομικά.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Κατ’ αρχήν, γι’ αυτό καθ’ αυτό το ζήτημα της κυρίας Κολοβού, θέλω να τονιστεί ότι αντιμετωπίζουμε το θέμα με σεβασμό και με ευαισθησία. Καθώς είναι ιδιαίτερα δυσάρεστο -από κοινωνική διάσταση- οποιοσδήποτε άνθρωπός να χάνει το σπίτι του μέσα από πλειστηριασμό. Και ιδιαίτερα, με τις σκηνές και με τις εικόνες που είδαμε, στην τελική πράξη αυτού του δράματος.

Τώρα, από εκεί και πέρα, η Κυβέρνησή μας είναι γνωστό ότι έχει φροντίσει όλο το προηγούμενο διάστημα να βελτιώνει το νομοθετικό πλαίσιο και να δημιουργεί αρκετές δικλίδες προστασίας και ασφαλείας για τους πολίτες και κυρίως για τους πιο ευάλωτους, για να ρυθμίσουν τα χρέη και τις υποχρεώσεις τους και να μην φτάσουν στο σημείο να χάσουν τα σπίτια τους. Με δυνατότητες πολλές, που υπάρχουν όσο κρατά, όσο διαρκεί αυτή η διαδικασία. Δυνατότητες που από ό, τι φαίνεται, δυστυχώς, δεν αξιοποιήθηκαν στην συγκεκριμένη περίπτωση. Και το λέω αυτό, διότι σε απάντηση της Εθνικής Τράπεζας σε ερώτηση του Υπουργού Οικονομικών για το τι έγινε με την περίπτωση αυτή, προκύπτει ότι σε κανένα στάδιο, αυτής όλης της υπόθεσης δεν αξιοποιήθηκαν μια σειρά από δυνατότητες, που υπήρχαν, που υπάρχουν και που τις αξιοποιούν πάρα πολλοί άλλοι συμπολίτες μας, προκειμένου να μην φτάσουμε στη δυσάρεστη αυτή εξέλιξη. Το τραπεζικό απόρρητο δεν μας επιτρέπει να έχουμε στοιχεία για το ποια είναι τα πραγματικά οικονομικά μεγέθη της υπόθεσης αυτής. Γιατί ακούγονται διάφορα, όπως συνήθως συμβαίνει σε αυτές τις περιπτώσεις, προκειμένου κάποιοι να εργαλειοποιήσουν αυτή τη δυσάρεστη κατάσταση και να κάνουν ένα εμπόριο εντυπώσεων και ανθρώπινου πόνου, ότι χάθηκε ένα σπίτι για μόλις 10.000 ευρώ οφειλή και όλα τα υπόλοιπα. Δυστυχώς, δεν μπορούν να επιβεβαιωθούν οι ισχυρισμοί αυτοί εξαιτίας του τραπεζικού απορρήτου. Εκείνο, όμως, που είναι γνωστό είναι ότι έχει διαμορφωθεί ένα πλαίσιο το οποίο δίνει πάρα πολλές δυνατότητες στους δανειολήπτες και κυρίως στους πιο ευάλωτους για να μην φτάσουν να χάσουν το σπίτι τους. Με συνεχείς διαδικασίες διαπραγματεύσεων με την Τράπεζα, με ενισχύσεις από το Κράτος για να ανταποκριθούν σε υποχρεώσεις, πάρα πολλά στάδια που αποτρέπουν τους πλειστηριασμούς. Η γενική βούληση της Κυβέρνησης ήταν και παραμένει να συνδράμει νομοθετικά και θεσμικά και με διάφορους τρόπους, έτσι ώστε να μην χάνουν άνθρωποι και κυρίως οι πιο ευάλωτοι την πρώτη κατοικία τους. Χωρίς αυτό ταυτόχρονα να δίνει και προστασία σε στρατηγικούς κακοπληρωτές. Τώρα, από εκεί και πέρα, η υποκρισία της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης στο θέμα αυτό, είναι τεραστίων διαστάσεων. Και είναι τεραστίων διαστάσεων, διότι πλειστηριασμοί γινόντουσαν και την περίοδο ΣΥΡΙΖΑ. Πλειστηριασμοί γινόντουσαν πάντοτε. Διότι με δική τους νομοθετική πρωτοβουλία δόθηκε η δυνατότητα στα funds να παίρνουν τα «κόκκινα» δάνεια από τις τράπεζες και να διενεργούν δικαστικές ενέργειες, ανάμεσα στις οποίες και οι πλειστηριασμοί. Είναι νόμος του ΣΥΡΙΖΑ αυτό. Ο ΣΥΡΙΖΑ το ψήφισε. Και σήμερα, οι πλειστηριασμοί που γίνονται με βάση τις νομοθετικές διατάξεις, που οι ίδιοι θεσμοθέτησαν και ψήφισαν τότε, χρησιμοποιούνται, «αξιοποιούνται» από την Αξιωματική Αντιπολίτευση γι’ αυτού του είδους την κριτική και την αντιπολίτευση απέναντι στη Κυβέρνηση. Εκείνο, που νομίζω ότι είναι πολύ ουσιαστικό να κάνουμε και θα αποτελούσε μια πολύ καλή συνδρομή, είναι να φροντίζουμε όλοι έτσι ώστε οι πρόνοιες του θεσμικού πλαισίου, που υπάρχει -οι πρόνοιες ρύθμισης των δανείων με τις δυνατότητες ενίσχυσης, κυρίως των πιο ευάλωτων,  που υπάρχουν από το Κράτος- να αξιοποιούνται, έτσι ώστε να μην φτάνουμε σε τέτοιου είδους δυσάρεστες -χωρίς αμφιβολία- εξελίξεις.

Ν. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αυτό που δεν τηρήθηκε, από ποιανού πλευρά ήταν η ευθύνη; Της Τράπεζας ή της κυρίας; Γιατί δεν το κατάλαβα.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Με βάση την επιστολή της Εθνικής Τράπεζας στην ερώτηση του Υπουργού Οικονομικών, του κ. Σταϊκούρα, προκύπτει ότι οι δυνατότητες του θεσμικού πλαισίου από την πλευρά του δανειολήπτη, προκειμένου να μην καταλήξουμε στον πλειστηριασμό, σε όλη τη διάρκεια -η οποία δεν ήταν και μικρή-  αυτής της υπόθεσης, δεν αξιοποιήθηκαν από την πλευρά του δανειολήπτη.

Β. ΜΩΗΣΗΣ: Θέλω να σταθώ στο θέμα των «κόκκινων» δανείων με αφορμή και την υπόθεση Πάτση, γιατί προφανώς σε ό, τι αφορά τον ίδιο τον κ. Πάτση η Δικαιοσύνη και οι άλλες αρμόδιες Αρχές θα δουν εκ του νόμου και εκ της ιδιότητός του, σε τι βαθμό έπραξε νομίμως όσα έπραξε. Υπάρχει, όμως, μια άλλη διάσταση, γιατί το κοινό περί δικαίου αίσθημα συχνά προκαλείται, διαχρονικά δηλαδή, δεν μιλάω για τώρα, όχι πάντα από την καταπάτηση των νόμων, αλλά από τις ευελιξίες που παρέχουν οι νόμοι σε συγκεκριμένα πρόσωπα ή συμφέροντα. Θέλω κατ’ αρχήν, σε σχέση με την ίδια την υπόθεση Πάτση, να ρωτήσω αν η Κυβέρνηση έχει ζητήσει να ενημερωθεί για την λίστα -ή αν προτίθεται να ενημερωθεί- για τη λίστα των κατόχων των δανείων, που φέρεται να εξαγοράστηκαν από τον κ. Πάτση, προκειμένου να διαπιστώσει για δικούς της λόγους και για λόγους οικονομικούς και θεσμικής κανονικότητας, κατά πόσο πρόκειται για δανειολήπτες, που όντως εξαγοράστηκαν τα δάνειά τους και βρέθηκαν απλά να χρωστούν -για συνήθεις δανειολήπτες, δηλαδή, που είχαν αδυναμία αποπληρωμής-  ή αν πρόκειται για στρατηγικούς κακοπληρωτές στους οποίους αναφερθήκατε και εσείς προηγουμένως, έχουν βρει σε τέτοιου είδους εξαγορές μια ευκολία «κουρέματος» των υποχρεώσεων τους, σε αντίθεση με τις δυνατότητες, που έχουν άλλοι πολίτες να έχουν «κούρεμα». Και κατά πόσο θεσμικά, η Κυβέρνηση σκοπεύει να εξετάσει την ενδεχόμενη ύπαρξη του να υποκρύπτεται ένας τέτοιος μηχανισμός «κουρέματος» μεγαλοοφειλετών και στρατηγικών κακοπληρωτών μέσα σε αυτή την καθ’ όλα νόμιμη διαδικασία εξαγοράς δανείων, κατά τ’ άλλα.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ομολογώ, έχω μπερδευτεί λίγο από  το ερώτημά σας, αλλά θα προσπαθήσω να το ξεμπερδέψω. Ο κ. Πάτσης βρίσκεται εκτός Κοινοβουλευτικής Ομάδας της Νέας Δημοκρατίας και εκτός κόμματος της Νέας Δημοκρατίας, οπότε δεν έχει να κάνει κάτι η Κυβέρνηση με αυτό. Αν κάποιες από τις επιχειρηματικές ή επαγγελματικές του δραστηριότητες οφείλουν να ελεγχθούν από τη Δικαιοσύνη για παράνομες πράξεις -έτσι και αλλιώς βρίσκονται σε εξέλιξη ορισμένες διαδικασίες – προφανώς και θα γίνουν. Ο νόμος είναι νόμος για όλους. Και στη λογική αυτής της Κυβέρνησης, δεν χωράει η λογική ότι ο νόμος μπορεί να έχει ευελιξίες για κάποιους και για κάποιους άλλους να μην τις έχει. Το έχουμε πει, το έχουμε δείξει και το υποστηρίζουμε σε κάθε υπόθεση και σε κάθε τομέα, που αναδεικνύονται ζητήματα. Ο νόμος είναι νόμος και ισχύει για όλους το ίδιο ανεξάρτητα από ιδιότητες ή οτιδήποτε άλλο. Τώρα, το πλαίσιο μέσα από το οποίο γίνεται ο διακανονισμός των τραπεζικών οφειλών και των δανείων είναι, επίσης, απολύτως συγκεκριμένος και διαφανής, υπό την εποπτεία διαφόρων φορέων, όπου η πρόθεση της Κυβέρνησης και η λογική που υπάρχει -και αυτό πρέπει να γίνεται- είναι η οποιαδήποτε κίνηση να γίνεται μέσα στο πλαίσιο αυτού του νόμου, χωρίς διακριτική μεταχείριση σε κάποιον ή χωρίς δυνατότητα, που αξίζει κάποιος να αξιοποιήσει και να μην του παρέχεται.

Χ. ΔΗΜΑΡΑΣ: Τις τελευταίες μέρες έχει αναζωπυρωθεί η κόντρα της ΠΑΕ ΠΑΟΚ με τον Υφυπουργό Αθλητισμού, τον κ. Λευτέρη Αυγενάκη, μετά τη διαρροή ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων, μελών της οικογένειας Σαββίδη από την εποπτεύουσα από τον Υφυπουργό, Επιτροπή Επαγγελματικού Αθλητισμού και τον Πρόεδρό της, που αποτελεί επιλογή του κ. Αυγενάκη. Θεωρείτε ότι υπάρχουν αντικειμενικές ευθύνες, που αγγίζουν τον κ. Αυγενάκη; Θα έπρεπε να ενεργήσει κάπως διαφορετικά στο συγκεκριμένο θέμα; Πως βλέπετε αυτή την κόντρα και γενικότερα αν θεωρείτε επιτυχημένο το έργο του Υφυπουργού.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Προφανώς και το έργου του Υφυπουργού, που είναι και έργο της Κυβέρνησης είναι ένα έργο, το οποίο έχει να παρουσιάσει πολύ σημαντικές επιτυχίες στον ελληνικό αθλητισμό, σε μια σειρά από πράγματα. Τώρα, για το συγκεκριμένο θέμα που μου λέτε, δεν το γνωρίζω. Θα επανέλθω για να σας απαντήσω.

ΣΤ. ΑΝΤΩΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, εξετάζει η Κυβέρνηση το ενδεχόμενο στήριξης των δανειοληπτών που έχουν επιβαρυνθεί από την τριπλή άνοδο των επιτοκίων από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η άνοδος των επιτοκίων είναι ένα ζήτημα με το οποίο είμαστε αντιμέτωποι και εμείς και όλη η υπόλοιπη Ευρώπη, δεν υπάρχει κάτι συγκεκριμένο στο τραπέζι στην κατεύθυνση αυτή. Επαναλαμβάνω ότι οι δανειολήπτες πάντοτε, μαζί με τις τράπεζες και αξιοποιώντας το θεσμικό πλαίσιο που υπάρχει, οφείλουν ν’ αναζητούν τις βέλτιστες εκείνες διαδικασίες που υπάρχουν, για να μπορούν να εξυπηρετούν τις υποχρεώσεις τους.

Δ. ΚΡΗΤΙΚΟΥ:  Για το θέμα των παρακολουθήσεων, χθες η Αρχή Διασφάλισης Απορρήτου των Επικοινωνιών εξέδωσε ένα δελτίο Τύπου, διαμαρτύρεται ακόμα και για αντισυνταγματικότητα, μιλάει ότι έμεινε απέξω σε ό,τι αφορά τη σύνταξη αυτού του νομοσχεδίου. Υπάρχει σκέψη στην Κυβέρνηση ν’ αλλάξει κάποια άρθρα; Και αν ναι, πού θα βασιστεί, για να γίνει αυτό; Σήμερα τελειώνει η διαβούλευση και οδεύει προς ψήφιση το  σχέδιο νόμου.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η διαβούλευση δεν είναι προσχηματική, είναι μια διαβούλευση που γίνεται για να αξιοποιηθούν ιδέες και απόψεις προς την κατεύθυνση βελτιστοποίησης του πλαισίου που έχουμε συγκροτήσει και καταθέσει. Η Κυβέρνηση θα αξιοποιήσει αρκετά από αυτά τα πράγματα που είναι στη διαβούλευση. Θυμίζω πολύ σημαντικές ρυθμίσεις και παρεμβάσεις: Ο εσωτερικός έλεγχος μέσα στην ίδια την Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών, τα ιδιαίτερα και συγκεκριμένα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει, πλέον, ο επικεφαλής της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών, η οριοθέτηση προθεσμιών σε ό,τι αφορά τη διάρκεια ζωής των αρχείων των παρακολουθήσεων, έξι μήνες εάν δεν βρεθεί κάποιο εύρημα, αλλά και δέκα χρόνια για τον φάκελο τεκμηρίωσης της έγκρισης της οποιασδήποτε νόμιμης επισύνδεσης, τα πολύ ισχυρά φίλτρα σε ό,τι αφορά στην παρακολούθηση των πολιτικών προσώπων, γεγονός που το καθιστά περίπου αδύνατον στο μέλλον, εκτός αν υπάρχουν πολύ σοβαρές ενδείξεις και λόγοι, τη δυνατότητα ενημέρωσης για τρία χρόνια μετά την ολοκλήρωση της νόμιμης επισύνδεσης για λόγους  εθνικής ασφάλειας,  αντίστοιχο -για να σας προλάβω, γιατί βλέπω τα νεύματα- με αυτό  που ισχύει και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Και θα έλεγα ευθυγραμμισμένο με το περιβάλλον μέσα στο οποίο κινείται η χώρα μας και τους κινδύνους που αντιμετωπίζουμε από διάφορους τύπους υβριδικών απειλών. Γιατί όλα θα πρέπει κανείς να τα συνυπολογίζει όταν διαμορφώνει ρυθμίσεις σε ένα τέτοιου είδους ευαίσθητο πλαίσιο. Προφανώς, και τον σεβασμό θεμελιωδών δικαιωμάτων των ανθρώπων και την αντιμετώπιση παθογενειών και στρεβλώσεων που διαπιστώθηκαν στο παρελθόν, αλλά και τη δυνατότητα των μυστικών υπηρεσιών να κάνουν τη δουλειά τους, σε ό,τι αφορά το κρίσιμο κομμάτι της εθνικής ασφάλειας. Συμπερασματικά, η διαβούλευση ολοκληρώνεται σήμερα, όπως σωστά είπατε. Καμία διαβούλευση νομοσχεδίου της Κυβέρνησης δεν είναι προσχηματική. Θα αξιολογηθούν προτάσεις και η τελική κατάθεση του νομοσχεδίου στη Βουλή θα ενσωματώσει όσες από αυτές θεωρούμε ότι βελτιώνουν το πλαίσιο προς την κατεύθυνση και τον σκοπό τον οποίο θέλουμε να πετύχουμε.

Φ. ΣΤΕΦΑΝΟΠΟΥΛΟΥ: Με την άδειά σας, να επιστρέψουμε στο θέμα της «Κιβωτού». Πριν από μερικούς μήνες, ο πατέρας Αντώνιος είχε ανακοινώσει ότι πρόκειται να γίνει και ένα νέο σπίτι της δομής εδώ στη Θεσσαλονίκη και συγκεκριμένα στο Νέο Ρύσιο. Ήθελα να σας ρωτήσω, κατ’ αρχάς, αν το γνωρίζετε, αν προτίθεται η Κυβέρνηση να ελέγξει όλες τις δραστηριότητες της Κιβωτού. Και εάν προτίθεται, επισης, να ελέγξει τις δραστηριότητες και άλλων μη κυβερνητικών οργανώσεων, που επίσης δραστηριοποιούνται στο θέμα της παιδικής προστασίας.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Σε ό,τι αφορά την «Κιβωτό» θα γίνουν όλοι οι απαραίτητοι έλεγχοι που χρειάζονται. Είμαστε μπροστά σε κάποιες καταγγελίες σοβαρές, κρίσιμες, καθώς αφορούν ένα ευαίσθητο θέμα, όπως είναι τα παιδιά. Όλες οι αρμόδιες Αρχές, κατά τον λόγο της αρμοδιότητάς τους, θα πρέπει να  διερευνήσουν σε απόλυτο  βάθος την υπόθεση αυτή. Η Διοίκηση που θα αντικαταστήσει την υπάρχουσα Διοίκηση της  «Κιβωτού» θα βρεθεί αντιμέτωπη με όλα αυτά τα ζητήματα και του προγραμματισμού που υπήρχε, αλλά και της συνέχισης της λειτουργίας της δομής προς όφελος των παιδιών. Αυτός -όπως σας είπα και προηγουμένως- ήταν και ο βασικός λόγος που πήραμε την απόφαση αυτή. Από κει και πέρα, θεσμικά έχουμε προβλέψει διάφορους τρόπους συνεργασίας ελέγχου με μη κυβερνητικές οργανώσεις και με εθελοντικούς φορείς που συμμετέχουν στο πλαίσιο της προστασίας των παιδιών, είτε με τη φιλοξενία, είτε με άλλες δράσεις. Ο νόμος προβλέπει και συγκεκριμένες διαδικασίες ελέγχου, κυρίως από τις Περιφέρειες, την Αυτοδιοίκηση. Είναι ένα κομμάτι αυτό που συνεχώς πρέπει να συγκεντρώνει την προσοχή μας και συνεχώς πρέπει να βελτιώνεται συνολικότερα το πλαίσιό του. Είναι σημαντικό όμως να τηρούμε, να σεβόμαστε μια πολύ κρίσιμη ισορροπία. Οι καταγγελίες και οι αποκαλύψεις οι οποίες φαίνεται να έρχονται στο φως της δημοσιότητας, προφανώς και μας σοκάρουν όλους, χωρίς αμφιβολία. Δεν πρέπει αυτό όμως ούτε να μας οδηγεί σε βιαστικά συμπεράσματα, ούτε σε επικίνδυνες γενικεύσεις. Στο χώρο του εθελοντισμού υπάρχουν άνθρωποι που έχουν αφιερώσει τη ζωή τους στην παιδική προστασία, έχουν σώσει παιδιά και ανθρώπινες ζωές, έχουν αποτρέψει ανθρώπινες τραγωδίες, πρέπει ν’ απολαμβάνουν τον σεβασμό και την αναγνώρισή μας. Παντού στον κόσμο ο εθελοντισμός διαδραματίζει κύριο καθοριστικό ρόλο στην παιδική προστασία, κανένα Κράτος από μόνο του δεν μπορεί ν’ αναλάβει συνολικά το βάρος της διαχείρισης αυτού του ευαίσθητου θέματος. Από την άλλη πρέπει να είμαστε άτεγκτοι, αυστηροί απέναντι στην οποιαδήποτε παραβατική συμπεριφορά κακοποίησης ανθρώπων και ιδιαίτερα παιδιών.

ΜΑΡ. ΣΑΜΟΛΑΔΑ: Χθες, ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ και Δήμαρχος Τρικκαίων, Δημήτρης Παπαστεργίου, από το Συνέδριο που πραγματοποιείται στον Βόλο, έθεσε μια σειρά προβλημάτων που απασχολούν τους Δήμους, ζητώντας, μεταξύ άλλων, τα χρήματα του φόρου διαμονής των ξενοδοχείων να κατευθύνονται στους Δήμους. Επίσης, αναφέρθηκε στο κόστος καθαριότητας και θέρμανσης των σχολείων, λέγοντας χαρακτηριστικά πως κάποιες δεκάδες εκατομμύρια ευρώ κυκλοφορούν στους διαδρόμους των Υπουργείων, αλλά σε μας ακόμη δεν έχουν φτάσει. Κύριε Εκπρόσωπε, πρώτον, υπάρχει η σκέψη ο φόρος διαμονής να μεταφερθεί στους Δήμους; Και δεύτερον, πότε θα φτάσουν στους Δήμους τα χρήματα που θα καλύψουν το κόστος θέρμανσης;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Στο Συνέδριο της ΚΕΔΕ ήταν παρόντες οι αρμόδιοι Υπουργοί. Είναι συνεχής η επικοινωνία της ΚΕΔΕ με τους αρμόδιους Υπουργούς. Και είμαι σίγουρος ότι αυτές οι ανησυχίες, οι προτάσεις, αξιολογούνται και δίνονται οι κατάλληλες απαντήσεις. Πάντοτε, υψηλή προτεραιότητα της Κυβέρνησης είναι η στήριξη της Αυτοδιοίκησης. Άλλωστε, τα τρία τελευταία αυτά χρόνια -και νομίζω ότι αυτό το αναγνωρίζουν οι Δήμαρχοι και οι αυτοδιοικητικοί- έχει υπάρξει πολύ ουσιαστική στήριξη της Αυτοδιοίκησης σε μια σειρά από πράγματα και θεσμικά, για να μπορούν να διοικηθούν οι Δήμοι μετά το γνωστό πλαίσιο βάσει του οποίου προέκυψαν οι Διοικήσεις στις προηγούμενες αυτοδιοικητικές εκλογές και σε επίπεδο οικονομικής στήριξης εξαιτίας των κρίσεων, αλλά και σε επίπεδο χρηματοδότησης έργων, κρίσιμων υποδομών, σε όλους τους Δήμους της χώρας.

ΘΕΟΔ. ΑΠΟΤΑ: Αναφερθήκατε νωρίτερα στην επικείμενη στήριξη του πρωτογενούς τομέα. Έχουμε, την ίδια ώρα, ανακοινώσεις από αγρότες, που ζητούν συγκεκριμένες παρεμβάσεις. Έχουν απελπιστεί, όπως λένε, από το αυξημένο κόστος παραγωγής. Ζητούν αφορολόγητο πετρέλαιο, πλαφόν στο αγροτικό ρεύμα και καταγγέλλουν παράλληλα και αισχροκέρδεια. Πωλούν, λένε, κάτω από το κόστος παραγωγής και τα προϊόντα τους καταλήγουν να πωλούνται πέντε και δέκα φορές ακριβότερα στα ράφια. Θέλω, λοιπόν, να ρωτήσω, ποια είναι η θέση της Κυβέρνησης στα αιτήματα, αλλά και στις θέσεις περί αισχροκέρδειας του αγροτικού τομέα.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Έχουμε στηρίξει τον πρωτογενή τομέα με σειρά πολύ ουσιαστικών παρεμβάσεων. Την επιστροφή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης, την επιδότηση για τα λιπάσματα, την επιδότηση για τις ζωοτροφές, σειρά επιστρεπτέων προκαταβολών και  μέτρα  σε μια σειρά από κατηγορίες προϊόντων. Είμαστε σε μια φάση που βασικά αγροτικά προϊόντα απολαμβάνουν μεγάλων τιμών. Αυτό είναι πολύ θετικό. Αντισταθμίζει μέρος του αυξημένου κόστους. Η εξωστρέφεια του πρωτογενούς τομέα συνεχώς αυξάνεται. Αυξάνονται οι εξαγωγές των αγροτικών προϊόντων, με το θετικό αποτύπωμα που έχει αυτό στην ελληνική οικονομία συνολικότερα. Παράλληλα, πολλά έργα υποδομών, σε κρίσιμους για τον πρωτογενή τομέα χώρους, όπως, για παράδειγμα, σε αυτό της άρδευσης, υλοποιούνται, εξελίσσονται, προγραμματίζονται. Είναι έργα που μειώνουν το κόστος παραγωγής και αυξάνουν τη δυνατότητα των παραγωγών μας να παράξουν πιο ποιοτικά προϊόντα, καθώς και μια σειρά από θεσμικά κίνητρα για να αξιοποιηθούν οι πρόνοιες της νέας ΚΑΠ. Βεβαίως, ο αγροτικός τομέας, όπως και το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας, βρίσκεται αντιμέτωπος με δυσμενείς συνέπειες της εισαγόμενης κρίσης. Βρισκόμαστε δίπλα στον αγροτικό τομέα, στον πρωτογενή τομέα. Σας είπα κάποια από τα μέτρα υποστήριξης που είχαμε το προηγούμενο διάστημα και συνεχώς αξιοποιούμε κάθε δυνατότητα που υπάρχει για να στηρίξουμε τους παραγωγούς μας και απέναντι στις καιρικές αντιξοότητες. Ξέρουν οι Έλληνες παραγωγοί ότι το τελευταίο διάστημα απολαμβάνουν την ταχύτερη αποζημίωση από τον ΕΛΓΑ, σε σχέση με οποιοδήποτε άλλο αντίστοιχο χρονικό διάστημα στο παρελθόν και με θεσμικά μέτρα και με μέτρα στήριξης, όπως αυτά που σας περιέγραψα προηγουμένως.

Τώρα, σε ό,τι αφορά στο κομμάτι της αισχροκέρδειας, οι έλεγχοι από την πλευρά του Κράτους είναι συνεχείς. Μέρος των αυξημένων τιμών σε μια σειρά από προϊόντα, οφείλεται σε κάποιο κομμάτι και σε αυξημένες τιμές που απολαμβάνουν και οι παραγωγοί. Δεν είναι μόνον έτσι ή μόνον αλλιώς η κατάσταση. Ο Έλληνας κτηνοτρόφος βρίσκεται αντιμέτωπος με αυξημένες τιμές στις ζωοτροφές, χωρίς αμφιβολία, τις οποίες, όμως, επιδοτούμε. Η τιμή που πωλεί το γάλα του, όμως, δεν έχει καμία σχέση με την τιμή που πωλούσε το γάλα του δυόμιση και τρία και τέσσερα χρόνια πριν. Αυτό, από την άλλη πλευρά, έχει και μια αντανάκλαση στην τιμή που αγοράζει ο καταναλωτής τη φέτα. Για παράδειγμα, η τιμή που πωλείται το ελαιόλαδο φέτος, είναι η καλύτερη των τελευταίων δέκα ετών. Όλα αυτά είναι στοιχεία, τα οποία έχουν και θετικό αποτύπωμα. Από την άλλη, υπάρχουν, δυστυχώς, και οι συνέπειες της εισαγόμενης κρίσης. Η πολιτική της Κυβέρνησης και η πρόνοιά της είναι να στηρίξει τους παραγωγούς, έτσι ώστε το ισοζύγιο να είναι θετικό γι’  αυτούς, μέσα στο περιβάλλον το οποίο δραστηριοποιούνται και προσπαθούν να αξιοποιήσουν τη γη τους και να παράξουν τα προϊόντα τους.

ΔΑΝ. ΠΑΠΑΔΑΝΙΗΛ: Η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Υπαλλήλων ανακοίνωσε, χθες, ότι με απόφασή της προκηρύχθηκε για τις 27 του Νοέμβρη 24ωρη πανελλαδική απεργία στον κλάδο του εμπορίου, ενάντια στην εμμονή της Κυβέρνησης, όπως λέει, και του Υπουργείου Ανάπτυξης, να λειτουργήσουν τα καταστήματα χωρίς καμία απολύτως λογική. Ήθελα πάνω σε αυτό το σχόλιό σας. Και δεύτερον ερώτημα. Είχατε αναφερθεί στην εισαγωγή σας για το φοιτητικό στεγαστικό επίδομα. Μπορείτε να μας δώσετε κάποια πληροφόρηση σχετικά με το επίδομα αυτό, γιατί έχει ανακοινωθεί, εδώ και καιρό, και η Υπουργός Παιδείας αναφέρθηκε πρόσφατα, πότε τελικά θα δοθεί το οικονομικό αυτό επίδομα, δεδομένου των δυσκολιών που διέρχονται και οι φοιτητές και οι οικογένειές τους.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Θα σας παραπέμψω στην Υπουργό Παιδείας και θα επανέλθω σύντομα για τις ακριβείς ημερομηνίες καταβολής του στεγαστικού επιδόματος. Μιλάμε γι’ αυτό που αυξήθηκε στα 1.500 ευρώ και μπορεί να φτάσει και τα 2.000 ευρώ για τη συγκατοίκηση. Στις λεπτομέρειες της καταβολής θα επανέλθω σύντομα. Τώρα, σε ό,τι αφορά τις ενστάσεις για τη λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές, αυτή είναι μια κουβέντα, η οποία κρατά αρκετό χρόνο, από τότε που έχει καθιερωθεί και θεσμοθετηθεί η λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων τις Κυριακές. Έχουμε απαντήσει και δικαιολογήσει τους λόγους για τους οποίους η Κυβέρνηση έχει υιοθετήσει αυτή την επιλογή και εφαρμόζεται. Και νομίζω ότι η τάση της αγοράς, η ανταπόκριση των καταναλωτών και η αυτορρύθμισή της σε ένα επίπεδο, δίνει τις απαντήσεις και αναδεικνύει τους λόγους για τους οποίους φτάσαμε σε αυτή την επιλογή και εξακολουθούμε να την υποστηρίζουμε, νομίζω, εδώ και αρκετά χρόνια.

ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΡΗΤΙΚΟΥ: Με την επίσκεψη Παναγιωτόπουλου, Δένδια και Βαρβιτσιώτη στην Αίγυπτο, τι μπορούμε να περιμένουμε από αυτές τις επαφές, σε σχέση με την κλιμακούμενη τουρκική προκλητικότητα και με άρθρα των αναλυτών στον τουρκικό Τύπο ότι η πυραυλική επίθεση σε Βόρειο Ιράκ και Συρία έχει μηνύματα και προς τη δική μας χώρα;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Κατ’ αρχήν, οι σχέσεις της Ελλάδας με την Αίγυπτο δεν εταιροπροσδιορίζονται, ούτε εταιροκαθορίζονται. Είναι μια σταθερή σχέση, η οποία βασίζεται σε κοινές αντιλήψεις. Βασίζεται στο Διεθνές Δίκαιο. Είναι μια στρατηγική συμμαχία, η οποία αποφέρει επωφελή πράγματα και για τις δύο χώρες σε μια σειρά από τομείς: Στην ενέργεια, στην αμυντική συνεργασία, τώρα στην έρευνα και στη διάσωση, στη δυνατότητα να έρθουν και να δουλέψουν άνθρωποι στον γεωργικό τομέα στη χώρα μας, αλλά και σε μια σειρά από άλλα ζητήματα.

Από εκεί και πέρα, η χώρα μας ούτε εκφοβίζεται, ούτε απειλείται, ούτε τρομάζει. Η Ελλάδα έχει φροντίσει να διαμορφώσει μια πολιτική -και διπλωματική αλλά και αμυντική- που να μας επιτρέπει με αυτοπεποίθηση να υπερασπιζόμαστε τα εθνικά μας δίκαια, τα κυριαρχικά μας δικαιώματα και να μην εγκλωβιζόμαστε σε επώδυνα διλήμματα της τελευταίας στιγμής ή να μην υποκύπτουμε σε εκβιασμούς, σε απειλές ή σε οτιδήποτε άλλο έχει στο μυαλό του όποιος επιβουλεύεται παράνομα πράγματα απέναντι στο Διεθνές Δίκαιο και κόντρα στα κυριαρχικά μας δικαιώματα.

Σας ευχαριστώ πολύ.