Καλό μεσημέρι.
Επέτειος του Πολυτεχνείου
Η εξέγερση του Πολυτεχνείου είναι το κορυφαίο σύμβολο του αντιδικτατορικού αγώνα, στον οποίο πρωτοστάτησε η ελληνική νεολαία, με αιτήματα διαχρονικά. Ο ελληνικός λαός έχει, από τα πανάρχαια χρόνια, δείξει ότι δεν συμβιβάζεται με καθεστώτα ανελεύθερα και τυραννικά. Αυτή είναι μια από τις σημαντικότερες παρακαταθήκες του Ελληνισμού και σε αυτή πρέπει να επικεντρώσουμε. Τα ιστορικά ορόσημα, όπως αυτό της εξέγερσης του Πολυτεχνείου, εξυπηρετούν ένα σημαντικό πολιτικό ρόλο, καθώς έχουν θεσπιστεί για να φωτίζουν, για να ενώνουν και για να εμπνέουν. Είναι κάτι πολύ περισσότερο από γεγονότα, είναι σύμβολα. Και έτσι πρέπει να τα αντιμετωπίζουμε. Ας μην ξεχνάμε ότι ο Κωνσταντίνος Καραμανλής, με τη διορατικότητα και ιστορικότητα που τον διέκρινε, όρισε τις πρώτες εκλογές της Γ’ Ελληνικής Δημοκρατίας, δηλαδή την τελική πράξη αποκατάστασης της Δημοκρατίας στην Ελλάδα, στις 17 Νοεμβρίου του 1974, συνδέοντας στην ουσία τα δύο αυτά γεγονότα.
«Καλάθι του νοικοκυριού»: Διαπιστώνεται, για τρίτη συνεχόμενη εβδομάδα, μείωση τιμών
Από χθες, Τετάρτη, το «καλάθι του νοικοκυριού» μπήκε στην τρίτη εβδομάδα εφαρμογής του και τα αρχικά θετικά αποτελέσματα και επιβεβαιώνονται και διευρύνονται. Από το σύνολο 816 προϊόντων που μπήκαν στο «καλάθι» και που είναι απολύτως συγκρίσιμα, στα 186, (ποσοστό 22%) η τιμή μειώθηκε, στα 555, (ποσοστό 69%) η τιμή παραμένει σταθερή και μόλις σε 75, (ποσοστό 9%) η τιμή αυξήθηκε ελαφρά σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα.
Το συνολικό κόστος του «καλαθιού» είναι αισθητά μειωμένο στις περισσότερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ με μεγαλύτερη μείωση να φτάνει σε ένα ποσοστό της τάξεως του 11,3%. Αξίζει να σημειωθεί ότι έρευνα του ΙΝΚΑ έδειξε πως όποιος επιλέγει να αγοράσει προϊόντα από το «καλάθι», μπορεί να γλιτώσει έως και 12% την εβδομάδα, ενώ 4 στους 10 καταναλωτές έχουν, ήδη, αγοράσει προϊόντα από το «καλάθι». Σημαντικό, επίσης, είναι το γεγονός ότι δουλεύει αποτελεσματικότερα ο ανταγωνισμός, όπως ελπίζαμε, και στα υπόλοιπα προϊόντα, στα προϊόντα δηλαδή που είναι εκτός «καλαθιού». Όχι μόνο συνεχίζονται οι υπόλοιπες προσφορές στα σούπερ μάρκετ, αλλά αυτή την εβδομάδα οι προσφορές αυτές εντάθηκαν, ενώ σημαντική συμβολή στην αντιμετώπιση της ακρίβειας έχει και η βιομηχανία.
Νέο πλαίσιο
Από την περίπτωση της λειτουργίας κακόβουλων λογισμικών παρακολούθησης στην Ελλάδα και από όσα έγιναν γνωστά σχετικά με τις νόμιμες επισυνδέσεις, έγινε κατανοητό ότι υπάρχουν μια σειρά από διαχρονικές αδυναμίες, υπάρχουν κενά, υπάρχουν ελλείψεις στο νομοθετικό οπλοστάσιο, τα οποία οδήγησαν όλο το προηγούμενο διάστημα σε αρρυθμίες και προβλήματα. Η Κυβέρνηση, από την πρώτη στιγμή που έγιναν αντιληπτές και γνωστές οι αρρυθμίες αυτές, ανέλαβε πολιτικές πρωτοβουλίες για την επίλυση των προβλημάτων. Απέδωσε με γενναιότητα πολιτικές ευθύνες. Συνέδραμε την ελληνική Δικαιοσύνη μέσω των δημοσίων Αρχών. Παράλληλα, ετοίμασε και παρουσίασε νομοθετικές πρωτοβουλίες που έρχονται να απαντήσουν στα προβλήματα αυτά με τρόπο πειστικό, αλλά και οριστικό. Επειδή δεν κλείνουμε τα μάτια στα προβλήματα, επειδή δεν στρουθοκαμηλίζουμε, δεν κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας και δεν αδρανούμε, δεν αναλωνόμαστε σε κραυγές. Αντίθετα, μελετάμε τα δεδομένα και σχεδιάζουμε λύσεις.
Ειδικότερα, καλύπτουμε πάρα πολλά κενά που εντοπίστηκαν και δεν προβλέπονταν μέχρι τώρα στο ισχύον νομοθετικό πλαίσιο. Παράλληλα, εισαγάγουμε ρυθμίσεις πρωτοποριακές, όχι μόνο στο ελληνικό, αλλά σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, καθώς το πρόβλημα των λογισμικών παρακολούθησης είναι παγκόσμιο και πουθενά στον κόσμο δεν έχει λυθεί, δεν έχει αντιμετωπιστεί ριζικά.
Κεντρικοί στόχοι των ρυθμίσεων, του νομοσχεδίου, είναι ο εκσυγχρονισμός της διαδικασίας άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών, με διασφάλιση όλων των απαιτούμενων εγγυήσεων. Είναι, επίσης, η αναδιάρθρωση της ΕΥΠ για τη βελτιστοποίηση της δράσης της και η ποινική μεταχείριση της εμπορίας, κατοχής και χρήσης λογισμικών παρακολούθησης, καθώς επίσης και η αναβάθμιση του επιπέδου κυβερνοασφάλειας στη χώρα.
Συγκεκριμένα, οι βασικοί άξονες του νόμου είναι τρεις:
-Πρώτον, με γρήγορα αντανακλαστικά θεραπεύονται παθολογίες και δυσλειτουργίες που διαπιστώθηκαν.
-Δεύτερον, καθιερώνονται διαδικασίες και πλαίσιο λειτουργίας όλων των εμπλεκόμενων που περιορίζουν τη διακριτική ευχέρεια, την οποία είχαν τα όργανα που εμπλέκονται στην διαδικασία άρσης απορρήτου των επικοινωνιών.
-Τρίτον, δημιουργείται το πιο σύγχρονο, το πιο συνεκτικό πλαίσιο μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τα σχετικά θέματα, δεδομένου μάλιστα ότι ενόσω ανάλογα ζητήματα προέκυψαν σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, μόνο στην Ελλάδα έρχεται άμεσα νομοθετική παρέμβαση.
Οι βασικότερες καινοτομίες του νομοσχεδίου είναι επτά:
Πρώτον. Συγκροτείται, εντός της ΕΥΠ, Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου, η οποία θα έρευνα ζητήματα διαφθοράς και παράβασης καθήκοντος μέσα στην υπηρεσία.
Δεύτερον. Διοικητής της ΕΥΠ μπορεί πλέον να ορίζεται μόνο διπλωμάτης η απόστρατος ανώτατος αξιωματικός και υποδιοικητές μόνο δημόσιοι λειτουργοί. Αποκλείονται, δηλαδή, ιδιώτες από τις θέσεις αυτές.
Τρίτον. Προσδιορίζεται η έννοια της εθνικής ασφάλειας, στη βάση της οποίας μπορεί να ζητηθεί η άρση του απορρήτου των επικοινωνιών. Με τον τρόπο αυτό οριοθετείται η δράση των φορέων του Δημοσίου που επικαλούνται την εθνική ασφάλεια.
Τέταρτον. Καθιερώνεται ειδική διαδικασία για την άρση απορρήτου των πολιτικών προσώπων, με αυστηρά φίλτρα που στην ουσία καθιστούν εξαιρετικά δυσχερή την άρση στο μέλλον. Το αίτημα μπορεί να υποβάλει η ΕΥΠ και μόνο για άμεση και εξαιρετικά πιθανή διακινδύνευση της εθνικής ασφάλειας. Το αίτημα προϋποθέτει την άδεια του Προέδρου της Βουλής και τη σύμφωνη γνώμη δύο Εισαγγελέων.
Πέμπτον. Απαγορεύεται με ποινή φυλάκισης η κατοχή ή εμπορία κακόβουλου λογισμικού, χωρίς να απαιτείται η συνδρομή οποιασδήποτε άλλης προϋπόθεσης. Επιπλέον, αναβαθμίζεται σε κακούργημα με ποινή φυλάκισης έως δέκα έτη η χρήση των λογισμικών αυτών.
Έκτον. Οποιοσδήποτε μπορεί να λαμβάνει γνώση ότι έχει γίνει άρση του απορρήτου του τηλεφώνου του, για λόγους εθνικής ασφάλειας, μετά την παρέλευση τριών ετών από τη λήξη της άρσης.
Έβδομον. Τυποποιείται η διαδικασία για την καταστροφή αρχείων που αφορούν την άρση απορρήτου. Για μεν το περιεχόμενο που προέκυψε από την άρση απορρήτου προβλέπεται καταστροφή μετά την παρέλευση εξαμήνου, για δε τον φάκελο της υπηρεσίας με τα στοιχεία τεκμηρίωσης που οδήγησαν στην απόφαση για την άρση του απορρήτου προβλέπεται καταστροφή μετά από δέκα χρόνια. Για δέκα χρόνια, δηλαδή, ο φάκελος με τα στοιχεία και την τεκμηρίωση που οδηγούν στην άρση του απορρήτου θα παραμένει σε ισχύ. Σήμερα ο νόμος δεν προβλέπει χρονικό ή άλλο προσδιορισμό για την καταστροφή των αρχείων.
Για να γίνουν εμφανέστερες και απόλυτα κατανοητές οι καινοτομίες, πρέπει να επισημάνω τα εξής:
– Από εδώ και πέρα η νόμιμη άρση του απορρήτου επικοινωνιών μπορεί να γίνει για λόγους εθνικής ασφάλειας ή για διακρίβωση ιδιαίτερα σοβαρών εγκλημάτων με απόφαση δικαστικής Αρχής και μόνο.
-Ορίζεται η εθνική ασφάλεια. Έως σήμερα δεν υφίσταται στον νόμο περιεχόμενο προσδιορισμού του όρου της εθνικής ασφάλειας.
-Η διαδικασία άρσης απορρήτου για λόγους εθνικής ασφάλειας γίνεται πλέον με αίτηση της ΕΥΠ ή της Αντιτρομοκρατικής, γίνεται με κρίση εσωτερικού εισαγγελέα στην οικεία υπηρεσία, αλλά και με απόφαση του αντιεισαγγελέα του Αρείου Πάγου. Το δεύτερο εισαγγελικό φίλτρο προστέθηκε με την ΠΝΠ της 9/8/2022, που ουσιαστικά επανέφερε μια διάταξη που είχε καταργηθεί επί Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.
-Ιδιαίτερα όμως για τα πολιτικά πρόσωπα, που έως σήμερα δεν υφίσταται καμία διαδικασία, έχουμε πρόσθετες προβλέψεις. Αποδείχθηκε ότι θα πρέπει να υπάρχουν επιπρόσθετες διαδικασίες, επιπρόσθετες ασφαλιστικές δικλείδες. Τίθεται με το νομοσχέδιο ένα τριπλό φίλτρο εγγυήσεων σε ό,τι αφορά στα πολιτικά πρόσωπα: α) Τη διαδικασία κινεί μόνο η ΕΥΠ, μόνο αυτή μπορεί να ζητήσει άρση απορρήτου επικοινωνιών για πολιτικά πρόσωπα β) θα πρέπει να δώσει άδεια ο Πρόεδρος της Βουλής, πολιτειακός παράγοντας, πριν από τη διπλή εισαγγελική κρίση και γ) το αίτημα για την άρση του απορρήτου επικοινωνιών πολιτικού προσώπου οφείλει να στηρίζεται σε συγκεκριμένα στοιχεία που καθιστούν άμεση και εξαιρετικά πιθανή τη διακινδύνευση της εθνικής ασφάλειας, την οποία επικαλείται η Υπηρεσία.
– Το πρόσωπο για το οποίο έγινε άρση του απορρήτου για λόγους εθνικής ασφάλειας μπορεί να ενημερώνεται εκ των υστέρων. Έως το 2021, ήταν δυνατόν να ενημερώνεται μόνο εφόσον δεν υφίστατο διακύβευση του σκοπού, για τον οποίο είχε διαταχθεί η άρση. Έκτοτε δεν ήταν δυνατή η ενημέρωση όταν επρόκειτο για λόγους εθνικής ασφάλειας (ήταν όμως δυνατή για άρσεις προς διακρίβωση εγκλημάτων, για παράδειγμα μπορούσε να ενημερωθεί).
Το ζήτημα αυτό είναι δεν είναι απλό. Το ζήτημα αυτό είναι εξαιρετικά σύνθετο διότι πρέπει να συνυπολογίζονται αφενός τα δικαιώματα, αλλά και η αποτελεσματικότητα της υπηρεσίας, όταν πρόκειται για υψηλού επιπέδου κινδύνους. Με το νομοσχέδιο προτείνεται η ενημέρωση, υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα διακυβεύεται ο σκοπός για τον οποίο διατάχθηκε η άρση και μετά την πάροδο τριών ετών από την παύση της. Την ίδια πρακτική ακολουθούν πάρα πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Κι αυτό προκειμένου να υπάρχει μια εύλογη απόσταση από γεγονότα υψίστης εθνικής ασφαλείας (όπως στην περίπτωση της χώρας μας τα γεγονότα του Έβρου και η υπόθεση κατασκοπείας στη Ρόδο). Την ενημέρωση αποφασίζει ένα τριμελές όργανο, που απαρτίζεται από τον αρμόδιο εισαγγελέα, τον Διοικητή της ΕΥΠ ή τον Διευθυντή της ΔΑΕΕΒ και από τον Πρόεδρο της ΑΔΑΕ.
-Θεσπίζονται απαγορεύσεις στην κατοχή, εμπορία, διάθεση και χρήση κακόβουλων λογισμικών. Έως το 2019 η παράνομη υποκλοπή ήταν κακούργημα και τιμωρείτο με κάθειρξη έως 10 έτη, ενώ η κατοχή και εμπορία παράνομων λογισμικών ήταν πλημμέλημα και τιμωρείτο με φυλάκιση έως 2 έτη. Λίγες μέρες πριν από τη διάλυση της Βουλής, το 2019, και ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ γνώριζε, όπως μάθαμε και πρόσφατα από τηλεοπτική συνέντευξη του κ. Τσίπρα, την ύπαρξη στην Ελλάδα παράνομων κακόβουλων λογισμικών, άλλαξε ακατανόητα -χρειάζεται να φωτιστεί περαιτέρω ο λόγος αυτός- ο Ποινικός Κώδικας με αποτέλεσμα η μεν υποκλοπή πλέον να τιμωρείται με φυλάκιση από 10 μέρες έως 5 έτη, η δε κατοχή και εμπορία κακόβουλων λογισμικών να αποποινικοποιηθεί εντελώς.
Με τις προτεινόμενες διατάξεις επανέρχεται ως είχε το κακούργημα για τη χρήση παράνομων λογισμικών και συσκευών και το πλημμέλημα της εμπορίας και κατοχής τους με ποινή 1-5 έτη.
-Επειδή η Αντιπολίτευση ισχυρίζεται ότι απαγορεύσεις για κατοχή και εμπορία κακόβουλων λογισμικών υπάρχουν ήδη, οφείλουμε να αποσαφηνίσουμε την κατάσταση. Η πραγματικότητα είναι ότι δεν υπάρχουν. Το άρθρο 292Α δεν έχει σχέση με τη διάταξη που φέρνουμε. Ανήκει στο κεφάλαιο «Εγκλήματα κατά τηλεπικοινωνιών» του Ποινικού Κώδικα και αναφέρεται σε πρόσβαση σε σύνδεση ή σε δίκτυο, με τρόπο που θέτει σε συστημικό κίνδυνο τη φυσική ασφάλεια του δικτύου τηλεφωνικών επικοινωνιών. Η διάταξη του νέου νομοσχεδίου που φέρνουμε για τα κακόβουλα λογισμικά ανήκει στο κεφάλαιο «Προσβολές ατομικού απορρήτου και επικοινωνίας» και αφορά σε κάθε λογισμικό ή συσκευή, η οποία παρεμβαίνει σε ιδιωτικές επικοινωνίες. Συνεπώς, οι δύο διατάξεις δεν εφάπτονται. Και για το λόγο αυτό εξάλλου και συνυπάρχουν εδώ και πολύ καιρό στον Ποινικό Κώδικα οι δύο διαφορετικές διατάξεις. Αυτό το οποίο προτείνουμε με το νομοσχέδιο είναι να επανέλθει, με σαφώς αυστηρότερο περιεχόμενο, η διάταξη που κατήργησε ο ΣΥΡΙΖΑ και αφορά την εμπορία, διάθεση και κατοχή λογισμικών παρακολούθησης ατομικών επικοινωνιών.
-Όσον αφορά στη διοίκηση της ΕΥΠ, έως σήμερα ο διοικητής και οι υποδιοικητές της ΕΥΠ μπορούσαν να προέρχονται και από τον δημόσιο και από τον ιδιωτικό τομέα. Με το προτεινόμενο νομοσχέδιο, Διοικητής ορίζεται πρόσωπο προερχόμενο είτε από το διπλωματικό σώμα ή απόστρατος ανώτατος αξιωματικός. Υποδιοικητές μπορεί να είναι κάποιοι από τους ανωτέρω ή και υπάλληλοι και λειτουργοί του δημοσίου και του ευρύτερου δημοσίου τομέα. Ταυτόχρονα, ο αριθμός των Υποδιοικητών περιορίζεται από 3 που είναι σήμερα σε 2.
-Για τη βελτίωση του επιπέδου κυβερνοασφάλειας στη χώρα συστήνεται Επιτροπή Συντονισμού για θέματα Κυβερνοασφάλειας μεταξύ: α) Της Γενικής Διεύθυνσης Κυβερνοασφάλειας της Γενικής Γραμματείας Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, β) της Διεύθυνσης Κυβερνοάμυνας του ΓΕΕΘΑ, γ) της Διεύθυνσης Κυβερνοχώρου της ΕΥΠ και δ) της Ελληνικής Αστυνομίας.
Από όλα όσα ανέφερα για το ζήτημα αυτό, είναι προφανές ότι και εδώ αναδεικνύεται ότι αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα υπάρχουν δύο σχολές πολιτικής.
Η μια, την οποία εκπροσωπεί η Κυβέρνησή μας, είναι εκείνη που επενδύει στη μελέτη των δεδομένων, είναι εκείνη που εντοπίζει και αναγνωρίζει λάθη και διαχρονικές αδυναμίες, είναι εκείνη που σχεδιάζει πολιτικές με όραμα για να λύσει τα προβλήματα των πολιτών, που πραγματώνει τις πολιτικές αυτές με επαγγελματισμό, με συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα, με ενσυναίσθηση, είναι η πολιτική που φέρνει αποτελέσματα, είναι η πολιτική που έχει φέρει την Ελλάδα να συγκαταλέγεται ανάμεσα στις πιο επιτυχημένες χώρες της Ευρώπης σε ό,τι αφορά στη διαχείριση των πολλών επάλληλων εξωγενών κρίσεων που αντιμετωπίσαμε τα τρία τελευταία χρόνια. Και η άλλη σχολή πολιτικής είναι αυτή που αδιαφορεί για την πραγματικότητα, που δεν παράγει αποτελέσματα, που ασκείται με ψέματα, που αρκείται στο κουτσομπολιό, που μοναδικός της σκοπός είναι η διαβολή των πολιτικών της αντιπάλων, της Κυβέρνησης εν προκειμένω και η υπονόμευση των πολιτικών, παρότι αυτό μπορεί να βλάπτει όχι μόνο την Κυβέρνηση, αλλά την Πατρίδα και τους πολίτες. Είναι η σχολή που θέλει να βυθίσει την Ελλάδα στην αστάθεια και να την καταντήσει ξανά χώρα-παρία στην Ε.Ε., όπως είχε γίνει στην περίοδο διακυβέρνησης από τον ΣΥΡΙΖΑ.
Οι διαφορές είναι υπαρκτές, είναι διακριτές και οι Έλληνες πολίτες τις αντιλαμβάνονται.
Νομοσχέδιο για τον εξορθολογισμό της ασφαλιστικής νομοθεσίας και την ενίσχυση των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων
Οι βασικές διατάξεις του νομοσχεδίου που θα ψηφιστεί την επόμενη εβδομάδα στην Βουλή αποτελούν άλλη μια απόδειξη ότι η πολιτική έτσι όπως εμείς την αντιλαμβανόμαστε πρέπει να οδηγεί σε επίλυση προβλημάτων με πράξεις και μετρήσιμα αποτελέσματα. Ας δούμε λοιπόν κάποια από τα αποτελέσματα αυτά.
– Χορήγηση έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης έως τις 20 Δεκεμβρίου 2022 στους ευάλωτους συνταξιούχους, τους δικαιούχους αναπηρικού επιδόματος, τους ανασφάλιστους υπερήλικες, τους δικαιούχους Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος και τους δικαιούχους Επιδόματος Παιδιού.
– Μείωση σε 10 χρόνια (από 20 που είναι σήμερα) του χρόνου παραγραφής μη καταβληθέντων ασφαλιστικών εισφορών
– Μονιμοποίηση μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών κατά 3 ποσοστιαίες μονάδες.
– Αύξηση από 12 σε 24 των μηνιαίων δόσεων των υπό ρύθμιση ασφαλιστικών οφειλών.
– Επέκταση της άδειας μητρότητας για εργαζόμενες στον ιδιωτικό τομέα σε 9 (από 6) μήνες.
– Κρατική επιδότηση 40% των ασφαλιστικών εισφορών για μετατροπή συμβάσεων μερικής απασχόλησης του ιδιωτικού τομέα σε συμβάσεις πλήρους απασχόλησης.
– Καταργείται η ειδική εισφορά 1% των ασφαλισμένων του πρώην Ταμείου Πρόνοιας των Δημοσίων Υπαλλήλων (ΤΠΔΥ) καθώς και για τις λοιπές κατηγορίες ασφαλισμένων που δεν είναι ασφαλισμένοι στο ΤΠΔΥ. Προκύπτει μια πραγματική αύξηση του εισοδήματος.
– Επέκταση σε όλους τους ενστόλους του δικαιώματος της «μάχιμης πενταετίας», δηλαδή της αναγνώρισης έως και πέντε επιπλέον ετών ασφάλισης, με την καταβολή των αντίστοιχων εισφορών.
– Μείωση του ποσοστού αναπηρίας (από 67% σε 50%) για λήψη παροχών αναπηρίας για την εναρμόνιση όλων των κατηγοριών.
– Θεσπίζεται το πρόγραμμα της Πρώιμης Παρέμβασης για παιδιά 0-6 ετών που έχουν διαγνωσθεί με αναπηρίες ή αναπτυξιακές δυσκολίες.
Όλα όσα σας ανέφερα είναι ακόμη παράδειγμα, από τα πολλά, που οι πολίτες έχουν παρατηρήσει κατά τη διάρκεια της πρώτης μας αυτής τετραετίας. Από τη μια η ακατάσχετη θεωρητικολογία, κραυγές, ψέματα και συκοφαντίες. Και από την άλλη η πολιτική που απαντά με συγκεκριμένο και μετρήσιμο αποτέλεσμα, με συγκεκριμένο και με μετρήσιμο τρόπο στις ανάγκες των ανθρώπων και τις προσδοκίες της ελληνικής κοινωνίας. Αυτή είναι η τεκτονική ρωγμή που χωρίζει τον ΣΥΡΙΖΑ από τη Νέα Δημοκρατία.
Σας ευχαριστώ πολύ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
ΒΑΓ. ΓΙΑΚΟΥΜΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, ήθελα να σας ρωτήσω να μας πείτε τι ακριβώς έχει συμβεί με το ταξίδι του Υπουργού Εξωτερικών, κ. Νίκου Δένδια, το οποίο ακυρώθηκε στη Λιβύη και αν κατά πληροφορίες της Κυβέρνησης ή όχι, δεν ξέρω τι θα μας πείτε, για το διπλωματικό αυτό επεισόδιο -ας το πούμε έτσι- που συνέβη, αν οφείλεται σε τρίτους με ενέργειες που έκαναν.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Έχει εκδοθεί ανακοίνωση από το Υπουργείο Εξωτερικών, στην οποία και σας παραπέμπω.
Κ. ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ: Επειδή η Κυβέρνηση ξορκίζει το κλίμα τοξικότητας και, μάλιστα, νωρίτερα ο Πρωθυπουργός δήλωσε από ό,τι διαβάζουμε από την Άμφισσα ότι στην τοξικότητα απαντάει η Κυβέρνηση με έργα, αποδοκιμάζει η Κυβέρνηση το γεγονός ότι ο Άδωνις Γεωργιάδης αποκάλεσε «τεμπέλη» τον Αλέξη Τσίπρα ή ότι ο κ. Μαρκόπουλος αποκάλεσε «ανόητο» τον κ. Φάμελλο;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η δύναμη της πολιτικής μας, όπως σας ανέφερα και προηγουμένως, είναι τα αποτελέσματα που παράγουμε. Τα αποτελέσματα που παράγουμε για να στηρίξουμε την κοινωνία απέναντι στην παγκόσμια κρίση ακρίβειας, για να θωρακίσουμε τη χώρα απέναντι στις έξωθεν απειλές, για να θωρακίσουμε τη χώρα θεσμικά, για να την εκσυγχρονίσουμε στο σύνολό της. Αυτή είναι η δύναμη της πολιτικής μας: Τα έργα και όχι τα λόγια. Και εκεί, κυρίως, πρέπει να επικεντρώνουμε. Τώρα, από εκεί και πέρα, το να μας εγκαλεί ο ΣΥΡΙΖΑ για θέματα σχετικά με τα ζητήματα αυτά, είναι τουλάχιστον ειρωνικό. Να θυμίσω ότι ένα από τα πολλά παραδείγματα, είναι ότι ο ΣΥΡΙΖΑ έχει στις τάξεις της Κοινοβουλευτικής του Ομάδας, άνθρωπο που αποκάλεσε τους συναδέλφους του «δολοφόνους», λόγω της πανδημίας. Τον διέγραψε για τα μάτια του κόσμου λίγες μέρες και χωρίς να ανακαλέσει ο ίδιος, τον ξαναενέταξε στην Κοινοβουλευτική του Ομάδα χωρίς να ανοίξει μύτη. Για να μην αναφερθώ στον κ. Πολάκη, για να μην αναφερθώ στη λογική πολιτικής με τα αισχρά hashtag: Παιδεραστές κοκ.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, μας παραπέμψατε στην ανακοίνωση του Υπουργείου Εξωτερικών, η οποία απλώς αναφέρει τα γεγονότα: Ότι ακυρώθηκε η συνάντηση με τον Πρόεδρο της Κυβέρνησης της Τρίπολης λόγω αθέτησης της υπόσχεσης για μη συνάντηση με την Υπουργό Εξωτερικών. Πώς σχολιάζετε, όμως, τη συμπεριφορά της Κυβέρνησης της Τρίπολης; Επίσης, ήξερε το Μαξίμου για την αλλαγή του προγράμματος του Υπουργού Εξωτερικών; Και θυμίστε μου: Αναγνωρίζουμε την κυβέρνηση στην Τρίπολη;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν έχω να προσθέσω τίποτα παραπάνω από την ανακοίνωση του Υπουργείου Εξωτερικών. Η επίσκεψη του κ. Δένδια στη Λιβύη συνεχίζεται κανονικά και, προφανώς, οι επισκέψεις και τα ταξίδια του Υπουργού Εξωτερικών είναι σε γνώση της Κυβέρνησης.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Για το νομοσχέδιο για την ΕΥΠ και τις παρακολουθήσεις. Καταρχάς, μάθαμε από την Αρχή Διασφάλισης του Απορρήτου Επικοινωνιών πως παρότι είναι καθ’ ύλην αρμόδια και από το Σύνταγμα, δεν έχει συμμετάσχει στην προεργασία του νομοσχεδίου. Και, επίσης, κατηγορείστε από νομικούς και από την Αντιπολίτευση πως με τις προβλέψεις σας αφήνετε πλήρως ανεξέλεγκτη την ΕΥΠ να αποφασίζει ποιο λογισμικό είναι νόμιμο και παράνομο, επιτρέπετε τις μαζικές παρακολουθήσεις, προστατεύοντας μόνο τους πολιτικούς και ξεχειλώνετε την έννοια της εθνικής ασφάλειας, ώστε να καλύπτει τα πάντα. Γιατί επιμένετε σε ένα τέτοιο νομοσχέδιο συγκάλυψης, όπως χαρακτηρίζεται;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Διότι είναι σε τελείως διαφορετική κατεύθυνση από όλα αυτά που περιγράψατε. Καταρχήν, να πω ότι το νομοσχέδιο θα είναι σε δημόσια διαβούλευση αρκετές μέρες, οπότε ο καθένας, ανάμεσα σε αυτούς και η Αρχή, θα μπορεί να καταθέσει τις απόψεις της. Είναι ένα πλήρες συνεκτικό νομοσχέδιο που δίνει απάντηση στην αντιμετώπιση μιας σειράς από στρεβλώσεις και παθογένειες που διαπιστώθηκαν με αφορμή τα γεγονότα που είναι στην επικαιρότητα όλο το προηγούμενο διάστημα.
Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Σε περίπου δέκα ημέρες είναι η Σύνοδος των Υπουργών Ενέργειας για το πλαφόν στο φυσικό αέριο. Φαίνεται ότι Γερμανία και Ολλανδία συνεχίζουν να βάζουν προσκόμματα. Είμαστε κοντά σε λύση ή πιθανόν να ναυαγήσει αυτό και να επιστρέψει στους Αρχηγούς των κρατών, κάτι που ο Έλληνας Πρωθυπουργός το έχει χαρακτηρίσει καταστροφικό;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η δική μας επιδίωξη είναι να φτάσουμε σε λύση. Ήμασταν από τις πρώτες χώρες που καταθέσαμε συγκεκριμένες προτάσεις και για το πλαφόν και για την κοινή προμήθεια και για την αποσύνδεση της τιμής του φυσικού αερίου από την τελική τιμή διαμόρφωσης του ηλεκτρικού ρεύματος. Καταφέραμε και διαμορφώσαμε ευρύτερες και μεγάλες συμμαχίες μέσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση στην κατεύθυνση των προτάσεων αυτών. Υπάρχει σαφής οδηγία από το Συμβούλιο των Ηγετών προς τους Υπουργούς Ενέργειας, να μη γυρίσει πίσω ξανά το ζήτημα αυτό. Εμείς θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε προς την κατεύθυνση να υπάρξει απόφαση που θα υιοθετεί όλο αυτό το σκεπτικό.
Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Για το νομοσχέδιο σε σχέση με τις παρακολουθήσεις. Ο αποκλεισμός ιδιωτών τι ακριβώς εξυπηρετεί από την πολιτική διοίκηση της ΕΥΠ, από τη στιγμή που σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες -και στην Κύπρο ακόμα- επιτρέπεται η συμμετοχή ιδιωτών στη διοίκηση; Και το λέω αυτό γιατί και ο κ. Ρουμπάτης, ο προκάτοχος του κ. Κοντολέοντος, και ο κ. Δραβίλλας, ο οποίος ήταν επί των ημερών της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, αλλά και ο κ. Παπαγγελόπουλος, ο οποίος ήταν εισαγγελέας, δεν ήταν ούτε διπλωμάτες, ούτε ανώτατοι στρατιωτικοί.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Είναι μία επιπλέον δικλείδα σε ό,τι αφορά τα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει ο Διοικητής της ΕΥΠ -για τους Υποδιοικητές να πω ότι, εκτός από διπλωμάτης ή απόστρατος, μπορεί να είναι δημόσιος λειτουργός- η οποία κινείται προς την κατεύθυνση ακόμη μεγαλύτερης ενίσχυσης του κύρους και αποτελεσματικότητας της Υπηρεσίας.
Β. ΓΙΑΚΟΥΜΗΣ: Στο ίδιο θέμα θα ήθελα να σας ρωτήσω, για να μας κάνετε μια διευκρίνηση, κύριε Εκπρόσωπε. Το ρυθμιστικό πλαίσιο, αυτό που έχει έρθει σε διαβούλευση για την ΕΥΠ, λέει ότι μετά από τρία χρόνια θα μπορεί να ενημερώνεται αυτός που παρακολουθείται. Κι αν πρόκειται για πολιτικό πρόσωπο, θα ενημερώνεται από αρμοδίους, από την επίσημη Αρχή ότι παρακολουθείται ή και για τους λόγους τους οποίους παρακολουθείται;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν υπήρχε ούτε στο προηγούμενο πλαίσιο η δυνατότητα, η διάταξη ή η πρόβλεψη, εφόσον επρόκειτο για λόγους εθνικής ασφάλειας, να ενημερωθεί το πρόσωπο που παρακολουθείτο ποιος είναι ο λόγος της εθνικής ασφάλειας για τον οποίο παρακολουθείται. Δεν υπήρχε ποτέ τέτοιο ζήτημα στο θεσμικό πλαίσιο, ούτε έχει θέσει ποτέ κανείς τέτοιο ζήτημα. Αυτό που θα γίνεται είναι ότι, μετά την παρέλευση της τριετίας, από μία επιτροπή που θα αποτελείται από τον Διοικητή της ΕΥΠ ή της Αντιτρομοκρατικής Υπηρεσίας -εκείνη την περίοδο, την περίοδο που εξετάζεται το αίτημα- από τον αντίστοιχο εισαγγελέα -πάλι εκείνη την περίοδο- και από τον επικεφαλής της Αρχής, θα δίνεται μία απάντηση εάν παρακολουθείτο για λόγους εθνικής ασφάλειας και ποιο χρονικό διάστημα.
Β. ΓΙΑΚΟΥΜΗΣ: Άρα, όχι επί της ουσίας, λέτε. Δεν θα ενημερώνεται ο «θιγόμενος», αυτός που παρακολουθείται για τους λόγους τους οποίους μπήκε σε νόμιμη επισύνδεση;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Επαναλαμβάνω. Ενημέρωση για ποιον λόγο εθνικής ασφάλειας μπήκε κάποιος σε νόμιμη επισύνδεση, δεν προβλεπόταν τέτοια διάταξη, για μια σειρά από λόγους που έχουν να κάνουν με το απόρρητο, το οποίο αναλυτικά έχουμε συζητήσει όλο το προηγούμενο διάστημα, και δεν προβλέπεται και τώρα. Εκείνο το οποίο προβλέπεται τώρα, είναι η δυνατότητα να ενημερωθεί για το αν για κάποιο συγκεκριμένο χρονικό διάστημα παρακολουθείτο, για λόγους εθνικής ασφάλειας. Για άλλους λόγους, για εγκλήματα, δηλαδή, ισχύει ό,τι ίσχυε έτσι κι αλλιώς και μέχρι σήμερα.
Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Να επιμείνω λίγο στο σημείο αυτό, της τριετίας, υπό την έννοια ότι υπάρχουν έντονες αντιδράσεις και από τον ΣΥΡΙΖΑ για το συγκεκριμένο, ως προς το τι έγκειται το τρίχρονο; Όπως λένε, βλέπουν μια επιχείρηση συγκάλυψης. Τι απαντάτε σ’ αυτό; Και θα ήθελα να σας ρωτήσω, αν η Κυβέρνηση είναι ανοιχτή σε μια περαιτέρω, ενδεχομένως, επεξεργασία επ’ αυτού.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν υπάρχει καμία πρόθεση συγκάλυψης. Αντίθετα, υπάρχει ένας πολύ σαφής οδικός χάρτης, μέσω του οποίου ο καθένας θα μπορεί να ενημερώνεται για τα ζητήματα αυτά. Η τριετία, έχει να κάνει με το γεγονός ότι είναι ένα εύλογο χρονικό διάστημα, το οποίο έχουν υιοθετήσει και άλλες χώρες, πάρα πολλές ευρωπαϊκές χώρες, όπου μπορεί κανείς να υποθέσει ότι δεν θα διακινδυνεύεται η οποιαδήποτε παρενέργεια από τη δημοσιοποίηση της παρακολούθησης κάποιου προσώπου για λόγους εθνικής ασφάλειας.
Θέλω, όμως, με αφορμή την ερώτηση αυτή, να πω και κάτι άλλο, που είτε συνειδητά, είτε ενδεχομένως διαφεύγει σε κάποιους και το προσπερνούν. Όταν κάποιος μιλάει για συγκάλυψη ή όταν κάποιος μιλάει για ένα θεσμικό πλαίσιο το οποίο δεν είναι πλήρες, δεν δίνει την απαιτούμενη προσοχή στο ευρύτερο αποτρεπτικό πλαίσιο που δημιουργείται. Εδώ, τι έχουμε; Για να δοθεί μια άδεια παρακολούθησης για πολιτικό πρόσωπο θα πρέπει κατ’ αρχήν να είναι μόνο από την ΕΥΠ. Δεύτερον, ο φάκελος τεκμηρίωσης του αιτήματος θα διατηρείται για δέκα χρόνια. Τρίτον, ο λόγος διακινδύνευσης της εθνικής ασφάλειας πρέπει να είναι τόσο πειστικός, που να είναι απολύτως άμεση η απειλή έναντι της εθνικής ασφάλειας. Τέταρτον, προσδιορίζει ο νόμος τι συνιστά απειλή για την εθνική ασφάλεια. Πέμπτον, δύο εισαγγελείς πρέπει να δώσουν την άδεια. Και έκτον, προκειμένου για πολιτικό πρόσωπο πρέπει να δώσει την άδεια για να εκκινήσει η διαδικασία, πολιτειακός παράγοντας, ο Πρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων, ένα πρόσωπο και ένα αξίωμα, που κατά τεκμήριο -όπως γνωρίζουμε- τις τελευταίες δεκαετίες συγκεντρώνει την εμπιστοσύνη παραπάνω από μίας πτέρυγας του Ελληνικού Κοινοβουλίου. Τι θέλω να πω, λοιπόν; Ότι δημιουργείται ένα πολύ ισχυρό και αποτρεπτικό πλαίσιο, που θα κάνει όλους τους εμπλεκόμενους, από εδώ και πέρα, να σκέφτονται πάρα πολύ σοβαρά τις κινήσεις τους σ’ ο, τι αφορά το κομμάτι αυτό, συν φυσικά και την μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου στην Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών κ.ο.κ..
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, σας ρωτώ ως Εκπρόσωπο του Πρωθυπουργού, ο οποίος έχει και την αρμοδιότητα για την Ε.Υ.Π., ακόμα. Θα ήθελα μια σαφή και απόλυτη απάντηση. Υπάρχουν πρόσωπα, που περιλαμβάνονται στις δύο λίστες που έχουν δημοσιευτεί μέχρι σήμερα, που ήταν σε παρακολούθηση και από την ΕΥΠ;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Έχω απαντήσει, νομίζω, στην αμέσως προηγούμενη ενημέρωση, στο ερώτημά σας.
Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Επειδή είπατε, προηγουμένως, «απολύτως άμεση απειλή εθνικής ασφαλείας» για να παρακολουθηθούν τα πολιτικά πρόσωπα. Ο κ. Ανδρουλάκης, δηλαδή, τι είχε συμβεί; Υπήρχε, συνέτρεχε λόγος άμεσης απειλής εθνικής ασφάλειας ή όχι ακριβώς, για να παρακολουθηθεί από την ΕΥΠ νόμιμα;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αυτό δεν μπορώ να σας το απαντήσω εγώ. Την απάντηση την ξέρουν όσοι στάθμισαν τα στοιχεία και πήραν την απόφαση αυτή.
Κ. ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, από την στιγμή που η Κυβέρνηση προτάσσει την διαλεύκανση του σκανδάλου των υποκλοπών και τον κομβικό ρόλο της Δικαιοσύνης προς αυτή την κατεύθυνση, για ποιο λόγο ασκεί σκληρή κριτική στο ενδεχόμενο κατάθεσης προστατευόμενων μαρτύρων; Ειδικά, αν πρόκειται για ανθρώπους, που εργάστηκαν για τη διάπραξη των υποκλοπών.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Γιατί είναι ένα έργο, που το έχουμε ξαναδεί με τα γνωστά αποτελέσματα. Και είναι, επίσης, πολύ χαρακτηριστικό ότι όσο η Δικαιοσύνη προχωρά στην έρευνα και στη διαλεύκανση της υπόθεσης αυτής, τόσο έρχονται στην επιφάνεια μια σειρά από πολύ ενδιαφέρουσες απόψεις. Για παράδειγμα, το ότι δεν υπάρχουν στοιχεία ή ξανά η ιδέα και η σκηνοθεσία κάποιων, που διέπραξαν τα εγκλήματα και τώρα θέλουν να φορέσουν «κουκούλες» για να μας καταστήσουν όλους σοφότερους. Η ίδια τεχνογνωσία, δηλαδή, που οδήγησε στο να στοχοποιηθούν πολιτικοί αντίπαλοι του ΣΥΡΙΖΑ με αφορμή την υπόθεση Novartis. Πολλές επαναλαμβανόμενες συμπτώσεις. Και σε κάθε περίπτωση, πάντως, αυτό είναι ένα θέμα -οι προστατευόμενοι μάρτυρες- το οποίο αξιολογεί η Δικαιοσύνη. Εμείς, πολιτικά κρίνουμε τις επαναλαμβανόμενες αυτές συμπτώσεις. Την αναπαραγωγή μιας τεχνογνωσίας, που είχε ξαναχρησιμοποιηθεί από τους ίδιους κύκλους -λείπουν κάποιοι, που είναι στα Ειδικά Δικαστήρια τώρα, αλλά εν πάση περιπτώσει πολλά πρόσωπα είναι κοινά- και που είχε ως αποτέλεσμα να κατηγορηθούν άδικα -εκ του αποτελέσματος- και να στοχοποιηθούν οι πολιτικοί αντίπαλοι του ΣΥΡΙΖΑ εκείνη την περίοδο.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, έχουν προκαλέσει αίσθηση οι εικόνες που κυκλοφόρησαν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από χθες με βρεφικά γάλατα σε σούπερ μάρκετ, τα οποία είναι κλειδωμένα με αντικλεπτικά, γιατί υπάρχουν άνθρωποι οι οποίοι προφανώς αναγκάζονται να κλέψουν το γάλα των παιδιών τους. Θα ήθελα το σχόλιο της Κυβέρνησης και επίσης, αν συμφωνείτε με τον Υπουργό Ανάπτυξης, κ. Γεωργιάδη, ο οποίος είπε ότι αυτό είναι κάτι που γίνεται και σε άλλες χώρες της Ευρώπης και είναι λογικό.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η Κυβέρνηση είναι εδώ για να δίνει με την πολιτική της διέξοδο και στήριξη στους ανθρώπους, για να αντιμετωπίσουν την ακρίβεια και τις δυσκολίες που οι εισαγόμενες κρίσεις φέρνουν στον τόπο μας. Και αυτή η πολιτική παράγει αποτελέσματα. Σήμερα σας μίλησα για ενίσχυση που θα δοθεί τον Δεκέμβρη σε ευάλωτα νοικοκυριά, σας μίλησα για έμμεση αύξηση του εισοδήματος, μέσα από μείωση ασφαλιστικών εισφορών και άλλων επιβαρύνσεων. Όλο το προηγούμενο διάστημα με την πολιτική μας δημιουργήθηκαν 250.000 καινούργιες θέσεις εργασίας, για να βρουν μισθό άνθρωποι που δεν είχαν κανένα εισόδημα και εάν δεν έπαιρναν επίδομα δεν θα είχαν κανένα εισόδημα απολύτως. Η πολιτική μας όλο το προηγούμενο διάστημα έχει οδηγήσει στο να πληρώνει ο Έλληνας καταναλωτής στο σπίτι του ρεύμα πολύ φθηνότερο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Με το «καλάθι του νοικοκυριού» διαμορφώνουμε τις προϋποθέσεις, έτσι ώστε πάρα πολλά βασικά προϊόντα για τα ελληνικά νοικοκυριά να είναι αισθητά φθηνότερα ή να παραμένουν σταθερά ή να έχουν πολύ μικρές αυξήσεις. Αυτή είναι δουλειά της Κυβέρνησης. Να παράγει αποτελέσματα με πολιτικές που έχουν μετρήσιμο αποτέλεσμα στη ζωή των ανθρώπων. Να στηρίζουμε την κοινωνία απέναντι στο υπαρκτό πρόβλημα της ακρίβειας, που δεν είναι ελληνικό, είναι πανευρωπαϊκό και παγκόσμιο.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, μεταξύ άλλων, ο Πρωθυπουργός τη Δευτέρα είπε «είμαι εκλεγμένος από τον λαό και σ’ αυτόν τελικά λογοδοτώ». Το είπε σ’ ένα στενά κομματικό ακροατήριο. Σε ποιον απευθύνεται αυτό το μήνυμα; Υπάρχουν φωνές στο εσωτερικό της Νέας Δημοκρατίας, που ζητούν ακόμη και την παραίτηση του Πρωθυπουργού; Πώς αξιολογείτε τις απουσίες των τριών πρώην αρχηγών του κόμματος, του κ. Καραμανλή, του κ. Σαμαρά και του κ. Μεϊμαράκη, τη Δευτέρα;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν υπάρχουν τέτοιες φωνές. Αν κάποιος ακούει τέτοιες φωνές, είναι κατηγορίας Jeanne d’Arc, νομίζω. Είναι μεταφυσικό.
Κ. ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ: Όταν, κύριε Εκπρόσωπε, χθες ο κ. Βορίδης ρωτήθηκε για την προοπτική συνεργασίας της Νέας Δημοκρατίας με το κόμμα του κ. Βελόπουλου, σε περίπτωση μη αυτοδυναμίας, απάντησε ότι αυτό πρέπει να διερευνηθεί προς πάσα κατεύθυνση. Αυτή είναι κεντρική θέση της Κυβέρνησης;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν υπάρχει καμία περίπτωση μετεκλογικής συνεργασίας της Νέας Δημοκρατίας με το κόμμα του κ. Βελόπουλου.
Σας ευχαριστώ.