Καλό μεσημέρι.
Για τη Σύνοδο Κορυφής
Χθες το βράδυ, κατά τη διάρκεια του δείπνου των ηγετών που συμμετείχαν στη Σύνοδο της Ευρωπαϊκής Πολιτικής Κοινότητας στην Πράγα, ο Τούρκος Πρόεδρος, Tayyip Erdoğan, πήρε το λόγο και στο τέλος της παρέμβασής του κατηγόρησε ψευδέστατα και απρόκλητα την Ελλάδα ότι ανεβάζει την ένταση και προκαλεί. Ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, πήρε αμέσως το λόγο και του απάντησε ευθέως, τονίζοντας ότι η Τουρκία πρέπει να πάψει να αμφισβητεί την κυριαρχία των ελληνικών νησιών. Και ότι αντί να προκαλεί εντάσεις, θα πρέπει να προσέλθει σε συνεννόηση και διάλογο, χωρίς προκλήσεις και ακραία ρητορική, όπως κάνουν οι ηγέτες υπεύθυνων χωρών.
Όπως τόνισε σε σημερινές του δηλώσεις ο Πρωθυπουργός, αυτό που έγινε χθες μπροστά σε όλους τους ηγέτες που συμμετείχαν στη Σύνοδο αυτή ήταν μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία για να αντιληφθούν οι ομόλογοί του -ενδεχομένως και εκείνοι που δεν έχουν βαθιά γνώση των ζητημάτων που μας απασχολούν- ποιος είναι αυτός που προκαλεί, ποιος είναι αυτός που υψώνει τους τόνους και ποια είναι εκείνη η χώρα η οποία με αυτοπεποίθηση υπερασπίζεται την κυριαρχία και τα κυριαρχικά της δικαιώματα και είναι ανοιχτή -δεν κλείνει ποτέ- την πόρτα του διαλόγου.
Νωρίτερα, στη διάρκεια της χθεσινής Συνόδου οργανώθηκαν μια σειρά από θεματικές. Ο Πρωθυπουργός ήταν συμπρόεδρος στο τραπέζι για την Ενέργεια, την Οικονομία και την Κλιματική αλλαγή, την θεματική δηλαδή με τη μεγαλύτερη παγκόσμια βαρύτητα στη συγκυρία που ζούμε σήμερα. Στην παρέμβασή του, αναφέρθηκε στην πρόταση που έχει καταθέσει για πλαφόν στην χονδρική τιμή του φυσικού αερίου, υπογραμμίζοντας, ανάμεσα στα άλλα, ότι η Ευρώπη πρέπει να αναλάβει τολμηρή δράση άμεσα, καθώς η αγορά του φυσικού αερίου δεν λειτουργεί σωστά.
Επανέλαβε ότι πρέπει να εξεταστεί μια παρέμβαση σε επίπεδο χονδρικής αγοράς φυσικού αερίου και είναι θετικό που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει υιοθετήσει την ελληνική πρόταση. Τόνισε ότι αυτή τη στιγμή χρειάζεται περισσότερη αλληλεγγύη μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, μεταξύ των ευρωπαϊκών κρατών και κοινή απάντηση, όπως έκανε η Ε.Ε. και την περίοδο της πανδημίας.
Το θέμα του πλαφόν θα τεθεί και σήμερα από τον Πρωθυπουργό στην έκτακτη Σύνοδο Κορυφής της Ε.Ε. που βρίσκεται σε εξέλιξη, καθώς η ελληνική πρόταση έχει αποκτήσει νέα δυναμική μετά την επιστολή της Προέδρου της Κομισιόν, Ursula von der Leyen, προς τα μέλη του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου. Λεπτομέρειες του σχεδίου θα εξεταστούν την ερχόμενη Τρίτη στο νέο άτυπο Συμβούλιο Υπουργών Ενέργειας. Ο στόχος τώρα είναι να συμφωνηθούν οι βασικές αρχές ώστε η Επιτροπή να καταθέσει πρόταση για Κανονισμό και η απόφαση, όπως είπε σε σημερινές του δηλώσεις ο Πρωθυπουργός, να παρθεί οπωσδήποτε μέχρι την επόμενη Σύνοδο Κορυφής.
Και στη Σύνοδο της Πράγας αναδεικνύονται με έμφαση δύο πράγματα: Πρώτον, η Ελλάδα αποτελεί μέρος των λύσεων απέναντι στα προβλήματα που ταλανίζουν την Ευρώπη και τους Ευρωπαίους πολίτες. Η χώρα μας πρωτοπορεί με προτάσεις που τυγχάνουν ευρύτερης αποδοχής τόσο για την τεκμηρίωσή τους, όσο και για την λειτουργικότητα τους. Η δημιουργία του Ταμείου Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης και το ευρωπαϊκό πιστοποιητικό νόσησης κατά την διάρκεια της πανδημίας και τώρα η πρόταση για το πλαφόν στο φυσικό αέριο είναι δύο χαρακτηριστικά παραδείγματα της τακτικής και της φιλοσοφίας αυτής. Και δεύτερον, η Ελλάδα είναι αποφασισμένη, αλλά και ικανή, να υπερασπιστεί ανυποχώρητα την κυριαρχία της, τα κυριαρχικά της δικαιώματα, αλλά και τη διεθνή νομιμότητα.
Σε δημόσια διαβούλευση το νομοσχέδιο για τον εξορθολογισμό της συνταξιοδοτικής νομοθεσίας
Δόθηκε χθες σε δημόσια διαβούλευση από το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων το νομοσχέδιο για τον εξορθολογισμό της ασφαλιστικής και συνταξιοδοτικής νομοθεσίας και την ενίσχυση των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων. Οι βασικές κατευθύνσεις των προτεινόμενων ρυθμίσεων εστιάζονται σε τρεις βασικούς άξονες:
Πρώτον, στην προώθηση προστατευτικών διατάξεων για τους ευάλωτους συμπολίτες μας.
Δεύτερον, στον εξορθολογισμό ασφαλιστικών, αλλά και συνταξιοδοτικών διατάξεων.
Και τρίτον, στην προστασία της μητρότητας και την προώθηση της ισότητας και της κατάργησης των διακρίσεων στο πεδίο των εργασιακών σχέσεων.
Νομοθετούνται με το νομοσχέδιο αυτό μια σειρά από ρυθμίσεις που δίνουν σάρκα και οστά στο μεγαλύτερο μέρος του «κοινωνικού πακέτου» της Δ.Ε.Θ., ενώ, παράλληλα, διορθώνονται αδικίες και στρεβλώσεις του παρελθόντος επ’ ωφελεία χιλιάδων ασφαλισμένων. Πιο συγκεκριμένα, με το νομοσχέδιο, μεταξύ άλλων:
-Εξειδικεύονται οι ρυθμίσεις που είναι απαραίτητες για την εφαρμογή μεγάλου μέρους του «κοινωνικού πακέτου» που εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός στη Δ.Ε.Θ. πριν από περίπου ένα μήνα. Συγκεκριμένα, εισάγεται η ρύθμιση για την έκτακτη οικονομική ενίσχυση ύψους 250 ευρώ προς χαμηλοσυνταξιούχους και ανασφάλιστους υπερήλικες, καθώς και για τους δικαιούχους του αναπηρικού επιδόματος, του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος και του Επιδόματος Παιδιού. Επίσης, ρυθμίζεται η επέκταση της άδειας μητρότητας σε εννέα μήνες (από έξι) και τα κίνητρα μετατροπής συμβάσεων μερικής απασχόλησης σε συμβάσεις πλήρους απασχόλησης.
-Περιλαμβάνεται σειρά ρυθμίσεων όπως: Η μείωση του χρόνου παραγραφής μη βεβαιωμένων οφειλών στον e-ΕΦΚΑ σε 10 χρόνια (από 20). Ο διπλασιασμός των δόσεων για πάγια ρύθμιση ασφαλιστικών οφειλών σε 24 δόσεις (από 12). Η κατάργηση της ειδικής εισφοράς 1% των ασφαλισμένων του τ. Ταμείου Προνοίας Δημοσίων Υπαλλήλων (ΤΠΔΥ). Η επέκταση της «μάχιμης πενταετίας» σε όλους τους ένστολους.
-Αντιμετωπίζονται ζητήματα ίσης μεταχείρισης, σε ό,τι αφορά με διακρίσεις που ίσχυαν μέχρι σήμερα σε βάρος οροθετικών στο χώρο εργασίας.
Να σημειώσω, επίσης, ότι άνοιξε την Τετάρτη και θα παραμείνει ανοιχτή έως και τη Δευτέρα 17 Οκτωβρίου η πλατφόρμα για την υποβολή αιτήσεων προς τους δικαιούχους για το πρόγραμμα χορήγησης επιταγών θεάματος της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (πρ. ΟΑΕΔ) για τη χειμερινή περίοδο 2022-2023. Συνολικά θα εκδοθούν έως 220.000 επιταγές, η αξία των οποίων ανέρχεται κατά μέγιστο όριο στα 15 ευρώ για τις κεντρικές σκηνές και στα 12 ευρώ για τις παιδικές σκηνές. Με την επιταγή αυτή οι ωφελούμενοι μπορούν να παρακολουθήσουν την θεατρική παράσταση της επιλογής τους από το Μητρώο Παρόχων της ΔΥΠΑ, χωρίς να καταβάλουν κανένα επιπλέον ποσό, χωρίς καμία παραπάνω επιβάρυνση. Το σύστημα επιλογής βασίζεται στη μοριοδότηση των δικαιούχων με βάση το εισόδημά τους και τη σειρά προτεραιότητας στην υποβολή της αίτησης.
Η Κυβέρνησή μας, αποδεικνύει και αυτό το νομοσχέδιο ότι σε ελάχιστο χρόνο, έχει προχωρήσει στην εφαρμογή του μεγαλύτερου μέρους του κοινωνικού πακέτου που εξήγγειλε ο Κυριάκος Μητσοτάκης από τη Θεσσαλονίκη, εδώ στη Δ.Ε.Θ.. Εξαγγελίες που έρχονται και αυτές να απαντήσουν στις ανάγκες των πολιτών στη δύσκολη συγκυρία που βιώνουμε. Η Κυβέρνησή μας με πολιτικό ανθρωπισμό, με έγνοια, με μέριμνά στους πολίτες και την ανάγκη αντιμετώπισης της δύσκολης καθημερινότητας, αποδεικνύει ότι είμαστε δίπλα τους με πράξεις, αποδεικνύει ότι είμαστε δίπλα τους με έργα και όχι με λόγια. Γιατί μόνο έτσι μπορούμε να είμαστε χρήσιμοι και κυρίως ωφέλιμοι.
Κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο οι τιμές ρεύματος στη χώρα μας
Κλείνοντας, να επισημάνω για μια ακόμη φορά ότι ένα από τα κατά συρροή και κατ’ επανάληψη ψέματα του κ. Τσίπρα, ο ισχυρισμός, δηλαδή, ότι δήθεν η Ελλάδα έχει από τις υψηλότερες τιμές ηλεκτρικής ενέργειας στην Ευρώπη καταρρίπτεται και για το Σεπτέμβριο, όπως έχει γίνει και για τον Αύγουστο. Όπως προκύπτει από τη μηνιαία διεθνή έρευνα του HEPI, οι τιμές ρεύματος που πλήρωσαν τα ελληνικά νοικοκυριά τον Σεπτέμβριο -όχι απλώς είναι πολύ χαμηλότερα σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο- αλλά όπως προκύπτει από μια έρευνα σε 15 πόλεις η Αθήνα έχει την δεύτερη χαμηλότερη τιμή ηλεκτρικού ρεύματος. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την έρευνα αυτή, η Αθήνα κατατάσσεται στη 2η φθηνότερη τιμή. Η κιλοβατώρα στην Αθήνα για τον Σεπτέμβριο αποτιμάται στα 23,33 ευρώ την κιλοβατώρα όταν στη Μαδρίτη ήταν 42,03 ευρώ η κιλοβατώρα, στο Άμστερνταμ 67,50, στο Λονδίνο 38,87 και στη Λισσαβώνα 28,06. Επαναλαμβάνω η Αθήνα στην προτελευταία θέση με τη φθηνότερη τιμή ηλεκτρικού ρεύματος για τους καταναλωτές στα 23,33 ευρώ.
Πως το καταφέραμε αυτό: Η τιμή της κιλοβατώρας στους οικιακούς καταναλωτές στη χώρα μας παραμένει σε χαμηλά επίπεδα εξαιτίας των επιδοτήσεων που συνεχίζει να απολαμβάνει ο Έλληνας καταναλωτής, εξαιτίας τους εθνικού σχεδίου που έχουμε θέσει σε εφαρμογή από την πρώτη στιγμή που ξέσπασε η κρίση. Χάρη στην εφαρμογή του μηχανισμού ανάκτησης των υπερεσόδων από τους παραγωγούς ενέργειας και τη διοχέτευσή τους για τη μείωση των ανατιμήσεων, αλλά και από την επιδότηση από τον Κρατικό Προϋπολογισμό. Πρόκειται για έναν μηχανισμό που ήδη αντιγράφουν μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες και υιοθετεί και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όπως πρόεκυψε πρόσφατα.
Στα τρία τελευταία χρόνια, τα χρόνια των μεγάλων κρίσεων και μεγάλων προκλήσεων, η Ελλάδα της πρακτικής, της λογικής, των λύσεων, η Ελλάδα του πολιτικού ανθρωπισμού καταφέρνει να δημιουργεί παράδειγμα και για την υπόλοιπη Ευρώπη.
Σας ευχαριστώ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
Ρ. ΛΕΠΙΔΟΥ: Καλημέρα. Ήθελα αρχικά να ρωτήσω αν το θερμό επεισόδιο που προαναφέρατε και που το είδαμε χθες μέσα στη Σύνοδο αναμένεται να επιδεινώσει το ήδη τεταμένο κλίμα και να αυξήσει την ένταση με την Τουρκία. Και, δεύτερον, μετά την απόφαση του Eurogroup για στοχευμένα μέτρα μόνο για τους ευάλωτους το 2023, η Κυβέρνηση θα τηρήσει την οριζόντια επιδότηση στο ρεύμα και το 2023 ή θα εξετάσει να βάλει εισοδηματικά κριτήρια;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πρώτα από όλα, σε ό,τι αφορά στο χθεσινό, εμείς δεν το αντιλαμβανόμαστε σαν θερμό επεισόδιο. Επεδίωξε ο κ. Erdoğan να δημιουργήσει κάποιες εντυπώσεις. Ίσως να είχε στο μυαλό του ότι θα εξελιχθεί σε έναν ακόμη μονόλογο, αυτό χθες, ενώπιον των ηγετών. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης με ψυχραιμία, με νηφαλιότητα, στο πνεύμα των τοποθετήσεών του το τελευταίο διάστημα, όπως είχε κάνει και από το βήμα της Γενικής Συνέλευσης του Οργανισμού των Ηνωμένων Εθνών, ήταν απόλυτα ξεκάθαρος. Τον κάλεσε να σταματήσει την αμφισβήτηση της κυριαρχίας των ελληνικών νησιών. Αυτό είναι που πυροδοτεί την ένταση. Από εκεί έρχονται οι απειλές και, από εκεί και πέρα, να προσέλθει στο τραπέζι του διαλόγου με σεβασμό σε όσα το Διεθνές Δίκαιο περιγράφει γιατί έτσι κάνουν οι ηγέτες πολιτισμένων κρατών, που εντάσσονται στο κεκτημένο, το πολιτικό και νομικό, που έχει κατακτήσει η Ευρώπη μετά το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Η χώρα μας θα συνεχίσει με αυτοπεποίθηση και ψυχραιμία σε αυτή την κατεύθυνση, όπως έχουμε τονίσει πολλές φορές στο παρελθόν, χωρίς να παρασυρόμαστε από τον παροξυσμό και την επιθετική ρητορική της Τουρκίας. Έχουμε απλώσει ένα ευρύ πλέγμα προστασίας και ενίσχυσης του εισοδήματος και με οριζόντιες δράσεις, όπως συμβαίνει στην ηλεκτρική ενέργεια και με πιο στοχευμένες δράσεις όπως το επίδομα που θα πάρουν οι πιο ευάλωτοι συμπολίτες μας, τα 250 ευρώ, που θα νομοθετηθεί το επόμενο διάστημα. Και με άλλες δράσεις σε ό,τι αφορά στη λειτουργία της αγοράς, έτσι ώστε να μετριάσουμε, κατά το δυνατόν, τις επιπτώσεις της εισαγόμενης ακρίβειας σε όλες τις πτυχές του οικονομικού βίου των Ελλήνων πολιτών, που δοκιμάζονται, που αγωνιούν, γιατί έχουμε μπροστά μας ένα δύσκολο Xειμώνα. Αντιμετωπίζουμε πρωτόγνωρες κρίσεις, αντιμετωπίζουμε μία εισαγόμενη ακρίβεια. Έχουμε από καιρό απλώσει ένα πλέγμα πολιτικής και αυτές οι πολιτικές θα συνεχιστούν, αξιοποιώντας και κάθε νέα δυνατότητα που δημιουργεί η οικονομία μας και, προφανώς, και πολιτικές που θα αναπτυχθούν και σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Λ. ΛΑΖΑΡΟΥ: Καλωσορίσατε στη Θεσσαλονίκη, κ. Εκπρόσωπε. Υπάρχει μια πολύ ενδιαφέρουσα πρόταση από πλευράς της Ενώσεως Φοροτεχνικών Βορείου Ελλάδος προς το Υπουργείο των Οικονομικών αναφορικά με τα τέλη κυκλοφορίας. Με το σκεπτικό ότι το Fuel Pass για τον πολύ κόσμο δεν φτάνει και, πιστέψτε με, δεν φτάνει, προτείνει λοιπόν η Ένωση Φοροτεχνικών Βορείου Ελλάδος προς την Κυβέρνηση, στο Υπουργείο Οικονομικών, για φέτος μια γενναία έκπτωση αναλογικά, βεβαίως, και με τις δυνατότητες της οικονομίας στα τέλη κυκλοφορίας. Δεν ξέρω κατά πόσο είστε ενήμερος για την πρόταση αυτή και πώς απαντάτε, τι απαντάτε, πώς θα θέλατε να το σχολιάσετε;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν είμαι ενήμερος συγκεκριμένα για την πρόταση. Εκείνο, όμως, που έχω να πω είναι ότι προφανώς το Υπουργείο Οικονομικών, που είναι ο δέκτης της πρότασης αυτής, θα την αξιολογήσει και θα απαντήσει. Εκείνο που έχω να πω είναι ότι ο Πρωθυπουργός από τη Δ.Ε.Θ. έδωσε τον ορίζοντα των παρεμβάσεών μας σε ό,τι αφορά στην οικονομική κρίση. Σε ό,τι αφορά τους φόρους, η Κυβέρνησή μας έχει μειώσει σειρά φορολογικών επιβαρύνσεων και ασφαλιστικών εισφορών και, μάλιστα, με μόνιμο χαρακτήρα – όχι με προσωρινό χαρακτήρα- κάτι που έχει άμεση αντανάκλαση και επίδραση στο εισόδημα των πολιτών. Έμμεση μεν, αλλά σαφή, με την έννοια ότι το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας πληρώνει κατά τη διάρκεια της διακυβέρνησής μας μικρότερους φόρους και μικρότερες ασφαλιστικές εισφορές. Υπενθυμίζω ότι από την αρχή του επόμενου έτους καταργείται και η εισφορά αλληλεγγύης για όλους.
Τ. ΤΑΣΙΟΥΛΑΣ: Με τους ανεμβολίαστους υγειονομικούς τι σκοπεύετε να κάνετε; Κι, επίσης, με τα πρόστιμα στους ανεμβολίαστους άνω των 60 τελικά καταργούνται; Ευχαριστώ.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Να ξεκινήσω πρώτα από το δεύτερο σκέλος. Η λογική της επιβολής του προστίμου σε καμία φάση λειτουργίας αυτού του μέτρου δεν είχε χαρακτήρα τιμωρητικό. Είχε χαρακτήρα να παρακινήσουμε όσο το δυνατόν περισσότερους συμπολίτες μας άνω των 60 να εμβολιαστούν, διότι αυτοί ήταν που κινδύνευαν περισσότερο και ανήκαν στις ευάλωτες ομάδες και, μάλιστα, απέδωσε αυτό. Όταν ξεκίνησε το μέτρο είχαμε περίπου 555.000 συμπολίτες μας, άνω των 60, ανεμβολίαστους και κατά τη διάρκεια εφαρμογής αυτού του μέτρου, πάνω από 340.000 αν θυμάμαι καλά, εμβολιάστηκαν. Στη φάση που βρισκόμαστε τώρα, εκείνο που εξετάζεται, επαναλαμβάνω εξετάζεται -δεν έχει ληφθεί κάποια απόφαση- είναι όσοι από τους άνω των 60 ετών σήμερα είναι εμβολιασμένοι και τους είχε επιβληθεί κάποιο πρόστιμο, γιατί δεν έσπευσαν να κάνουν το εμβόλιο εκείνη την περίοδο, να μην τους καταλογιστεί ή να μην πληρώσουν το πρόστιμο αυτό. Επαναλαμβάνω, όμως, για να είμαι απολύτως σαφής, εξετάζεται αυτή η πιθανότητα, αυτή η δυνατότητα, μόνο για τους 60ρηδες οι οποίοι σήμερα είναι εμβολιασμένοι, ενώ κατά την προηγούμενη περίοδο που ίσχυε το πρόστιμο -γιατί το πρόστιμο σήμερα είναι σε αναστολή- ήταν ανεμβολίαστοι και τους είχε επιβληθεί αυτό το πρόστιμο. Σε ό,τι αφορά στο πρώτο σκέλος της ερώτησης, για τους υγειονομικούς που βρίσκονται σε αναστολή, ισχύει αυτό που έχει πει πολύ ξεκάθαρα ο αρμόδιος Υπουργός, ο κ. Πλεύρης: Μέσα στον Οκτώβρη θα επανεκτιμηθεί η κατάσταση και θα υπάρξουν συγκεκριμένες ανακοινώσεις. Δεν έχει υπάρξει κάτι διαφορετικό. Αυτό που είπε ο κ. Πλεύρης και αυτό που θα κάνουμε είναι πλήρως ευθυγραμμισμένο και με την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, το οποίο έκρινε συνταγματική την αναστολή και είχε προτείνει ανά τακτά χρονικά διαστήματα να αξιολογείται το μέτρο αυτό σε σχέση με την επιδημιολογική εικόνα.
ΣΤ. ΑΝΤΩΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, η προκλητική και απειλητική ρητορική της Τουρκίας κάθε μέρα ξεπερνά τη λογική. Χθες ο Τούρκος Πρόεδρος δεν δίστασε ενώπιον 43 ηγετών να εξαπολύσει επίθεση στην Ελλάδα. Το ερώτημα είναι εάν ο Πρωθυπουργός θα ζητήσει από την Ευρωπαϊκή Ένωση κυρώσεις σε βάρος της Τουρκίας. Ευχαριστώ.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η ελληνική εξωτερική πολιτική, ο Πρωθυπουργός, η ελληνική διπλωματία αντιμετωπίζει πάρα πολύ αποτελεσματικά, αποδομώντας, τους ανυπόστατους και ανιστόρητους τουρκικούς ισχυρισμούς κάθε στιγμή στους εταίρους, στους συμμάχους μας, σε όλα τα διεθνή fora. Η ευρύτητα αποδοχής των απόψεων της Ελλάδας δεν αμφισβητείται. Άλλωστε, η τελευταία απόπειρα της Τουρκίας να ενεργοποιήσει το παράνομο, το νεκρό για τη διεθνή κοινότητα τουρκολιβυκό σύμφωνο, συνάντησε την αποδοκιμασία όλων των διεθνών παραγόντων, των συμμάχων, των εταίρων μας, ακόμη και σημαντικού αριθμού πολιτικών παραγόντων μέσα στην ίδια τη Λιβύη. Από εκεί και πέρα, στο ζήτημα των κυρώσεων υπάρχει το πλαίσιο, η φιλοσοφία. Ήδη, η Τουρκία βρίσκεται αντιμέτωπη με κυρώσεις, με την έννοια του ότι δεν έχει αλλάξει κάτι σε ό,τι αφορά στην προμήθεια εξοπλιστικού υλικού από τις Η.Π.Α.. Βρίσκεται σε εντελώς παγωμένο σημείο η οποιαδήποτε σχέση της με την Ε.Ε. Και είναι απολύτως σαφές από τις δηλώσεις και από τα μηνύματα που παίρνει ο κ. Erdoğan σε όλα τα επίπεδα, επίσημα και λιγότερο επίσημα, ότι σε περίπτωση που αποτολμήσει οτιδήποτε από αυτά που ρητορικά απειλεί την Ελλάδα, θα βρεθεί αντιμέτωπος, εκτός από την αποδοκιμασία, εκτός από τη συμμαχική ουσιαστική στήριξη στην Ελλάδα, και με κυρώσεις. Εκείνο που έχει τεράστια σημασία είναι η χώρα μας να παραμένει συνεπής στη στρατηγική της. Να μην αποπροσανατολίζεται, δηλαδή, από την κεντρική της στρατηγική. Ποια είναι η στρατηγική αυτή; Σε διπλωματικό επίπεδο κάνουμε σαφές σε όλο τον κόσμο, όπως έγινε και χθες πολύ εμφατικά, ποιος είναι αυτός που προκαλεί, ποιος είναι αυτός που απειλεί και ποιος είναι αυτός που με τις απόψεις του, που εδράζονται στο Διεθνές Δίκαιο, αποτελεί παράγοντα σταθερότητας και ασφάλειας και ανυποχώρητα, φυσικά, υπερασπίζεται την εθνική του κυριαρχία και τα κυριαρχικά του δικαιώματα. Από τη μια αυτό και από την άλλη να συνεχίζουμε την ενίσχυση της αποτρεπτικής μας δυνατότητας, όπως με συνέπεια κάνει η Ελλάδα τα τρία τελευταία χρόνια, έχοντας ενισχύσει τις Ένοπλες Δυνάμεις, άρα και το γεωστρατηγικό και γεωπολιτικό μας αποτύπωμα. Και θα ήταν πολλαπλώς ωφέλιμο, όλες οι πολιτικές δυνάμεις της χώρας να είναι απολύτως ευθυγραμμισμένες με αυτή τη στρατηγική. Να ψηφίζουν, δηλαδή, στο εσωτερικό τις ισχυρές αμυντικές συμφωνίες, που μας αναβαθμίζουν πολύ σε σχέση με το παρελθόν. Και, δεύτερον, να ψηφίζουν και να στηρίζουν και τα προγράμματα εξοπλισμού και ενίσχυσης των Ενόπλων Δυνάμεων. Και να είναι, για να το πω κι αυτό, πιο επιφυλακτικοί, πιο καχύποπτοι απέναντι στην τουρκική προπαγάνδα, σε ό,τι αφορά στο Μεταναστευτικό και το Προσφυγικό και να μη σπεύδουν να την υιοθετούν και να την αναπαραγάγουν είτε με δημόσιες δηλώσεις, είτε ακόμη και με ερωτήσεις στο Ευρωκοινοβούλιο και αλλού.
Μ.ΣΑΜΟΛΑΔΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, από Δευτέρα η αγορά της Θεσσαλονίκης περιορίζει τις ώρες λειτουργίας της, σε μια προσπάθεια εξοικονόμησης ενέργειας. Σχεδιάζει η Κυβέρνηση να δει το θέμα του ωραρίου συνολικά για το λιανεμπόριο, ώστε και να μην δημιουργηθούν ζητήματα αθέμιτου ανταγωνισμού και να μην υπάρξουν απολύσεις ή αλλαγές στις εργασιακές σχέσεις; Και, βέβαια, αν υπάρχει σκέψη για ενεργοποίηση του νόμου περί τηλεργασίας στο Δημόσιο κατά τους χειμερινούς μήνες, λόγω της ενεργειακής κρίσης; Ευχαριστώ.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πρώτα από όλα για το λιανεμπόριο. Νομίζω ότι είναι απολύτως ξεκάθαρο πως η Κυβέρνηση δεν σκέφτεται καμία παρέμβαση στα όσα ισχύουν για το ωράριο. Καμία παρέμβαση. Το ωράριο είναι συγκεκριμένο. Μέσα στο πλαίσιο αυτού του ωραρίου ο καθένας έχει το δικαίωμα να ανοίγει και να κλείνει όποτε θέλει. Μέσα, όμως, σε αυτό το πλαίσιο. Τώρα, από εκεί και πέρα, αν οι εμπορικοί σύλλογοι καταφέρουν να φτάσουν σε μια συμφωνία και επιβάλουν στα μέλη τους, σε διάφορα μέρη της Ελλάδας κάτι διαφορετικό, αυτό είναι άλλης τάξεως κουβέντα. Πάντως, για να το ξεκαθαρίσουμε, δεν υπάρχει στις σκέψεις της Κυβέρνησης, τις προθέσεις της, δεν υπάρχει καν στο τραπέζι το να γίνει οποιαδήποτε αλλαγή, οποιαδήποτε νομοθέτηση ή οποιαδήποτε υποχρεωτική μετατόπιση του ωραρίου, νωρίτερα σε σχέση με αυτά που ισχύουν σήμερα. Δεύτερον, όπως είναι γνωστό, στη διάσταση της εξοικονόμησης της ενέργειας, αυτό που έχει προκριθεί και αυτό που έχουμε ανακοινώσει όλο το προηγούμενο διάστημα, είναι συγκεκριμένες δράσεις για να γλιτώνουμε ενέργεια – ρεύμα, με απλά πράγματα, τα οποία δεν θα επηρεάσουν σημαντικά ούτε την παραγωγικότητα στο Δημόσιο, ούτε οτιδήποτε άλλο. Αυτές είναι οι προτάσεις, οι σκέψεις, οι πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει η Κυβέρνηση και προς αυτή την κατεύθυνση κινούμαστε. Ούτε διαφαίνεται αυτή τη στιγμή που μιλάμε στον ορίζοντα η ανάγκη για κάτι πιο δραστικό ή, εν πάση περιπτώσει, κάτι πιο ακραίο. Έχουμε λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα, έτσι ώστε να έχουμε επάρκεια και στην εφοδιαστική αλυσίδα και να μη βρεθούμε αντιμέτωποι με δυσάρεστες εκπλήξεις σε ό,τι αφορά στη λειτουργία που βασίζεται στην ηλεκτρική ενέργεια.
Ν. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δύο ερωτήματα. Το πρώτο περιλαμβάνεται στο πρόγραμμα του Πρωθυπουργού να ανέβει την Τρίτη στη Θεσσαλονίκη για την εκδήλωση της Αυτοκράτειρας Θεοφανούς, που γίνεται κάθε χρόνο μια φορά. Και το δεύτερο έχει να κάνει με αυτά που ακούγονται και συζητιούνται και διαβάζουμε πολλά και στις εφημερίδες και στα σχετικά ρεπορτάζ, αν περιλαμβάνεται στις στρατηγικές της Κυβέρνησης και, περισσότερο, του Πρωθυπουργού, ενόψει των ευρωεκλογών να μην συμπεριλάβει τους ευρωβουλευτές που έχουν ήδη εκλεγεί δύο φορές στην επόμενη ευρωλίστα της Ν.Δ..
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Οι ευρωεκλογές αργούν πολύ ακόμη. Και δεν έχει παρθεί η οποιαδήποτε απόφαση για τη συγκρότηση του ψηφοδελτίου της Ν.Δ.. Οι Έλληνες ευρωβουλευτές, οι ευρωβουλευτές της Ν.Δ. κάνουν μια εξαιρετική δουλειά στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, πρέπει να το πω αυτό, σε σχέση και με ζητήματα που αφορούν τους τομείς που ο καθένας είναι, αλλά και σε ζητήματα που αφορούν άμεσα τη χώρα μας, σε ό,τι αφορά την πίεση που δέχεται από τις απειλές και την ακραία ρητορική της Τουρκίας. Η κοινοβουλευτική ομάδα της Ν.Δ. είναι μια εξαιρετική κοινοβουλευτική ομάδα. Για το πρόγραμμα του Πρωθυπουργού θα ενημερωθείτε το επόμενο διάστημα. Από όσο γνωρίζω, σχεδιάζει την Τρίτη να βρίσκεται στη Βόρεια Ελλάδα και στη Θεσσαλονίκη.
ΒΑΓ. ΠΛΑΚΑΣ: Λίγα μέτρα πιο πάνω, πριν από λίγη ώρα, έγινε μια επίθεση με βόμβες μολότοφ στις αστυνομικές δυνάμεις που βρίσκονταν στην υπό ανέγερση Βιβλιοθήκη του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Με αυτή την αφορμή, θέλω να σας ρωτήσω: Είστε ικανοποιημένος από την μέχρι τώρα παρουσία και λειτουργία των ΟΠΠΙ στα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα που έχουν εγκατασταθεί; Των ΟΠΠΙ, σημειωτέον, που φυλάνε και προστατεύουν άλλες δυνάμεις της Αστυνομίας, δυνάμεις των ΜΑΤ.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η Πανεπιστημιακή Αστυνομία είναι ένας καινούργιος θεσμός, ένα καινούργιο Σώμα στην Ελληνική Αστυνομία. Νομίζω ότι δεν έχει κλείσει ούτε μήνα από τότε που έχει βγει στο πεδίο και ακολουθεί τα σχέδια -όπως ορίζει το Προεδρικό Διάταγμα- ασφαλείας που έχουν εκπονήσει τα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα και τις οδηγίες φύλαξης που προκύπτουν σε συνεννόηση με τα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα. Προφανώς, βρισκόμαστε στην αρχή λειτουργίας και οφείλουμε να δούμε πώς θα είναι πιο αποτελεσματική και πιο ουσιαστική η λειτουργία τους. Από εκεί και πέρα, εκείνο που πρέπει να σας πω και που οφείλω να καταστήσω απολύτως ξεκάθαρο, είναι ότι η Κυβέρνηση θα είναι σε διαρκές μέτωπο με όσους επιμένουν να αντιλαμβάνονται τα Πανεπιστήμια ως ορμητήρια βίας ή ως αποθετήρια παράνομων συμπεριφορών, όπως αυτά που είδαμε στην Εστία στην Αθήνα ή όπως αυτά που μου περιγράψατε τώρα. Τα Πανεπιστήμια είναι για τη γνώση, τα Πανεπιστήμια είναι για να μορφώνεται η νέα γενιά της Πατρίδας μας, τα Πανεπιστήμια είναι για την έρευνα, για το αμφιθέατρο, για το διάβασμα, για Βιβλιοθήκες. Δεν είναι ούτε για στέκια καταλήψεων, ούτε για χώρους που θα αποθηκεύουν κάποιοι προϊόντα εγκληματικών πράξεων. Απέναντι σε αυτό, είχαμε και θα έχουμε διαρκές μέτωπο. Και εκείνο, επίσης, που θέλω να καταθέσω είναι ότι, εξαιτίας της πολιτικής της Κυβέρνησης, μιας γενναίας πολιτικής που έχει από πίσω της ιδεολογική μάχη και στο Κοινοβούλιο και έξω, έχει προκύψει ένα πλέγμα θεσμικών παρεμβάσεων, νόμων, που έχει οδηγήσει την εικόνα στα ελληνικά Πανεπιστήμια -και από την άποψη επεισοδίων- να είναι πολύ καλύτερη σε σχέση με αυτή που ήταν στο παρελθόν. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Η εικόνα στα ελληνικά Πανεπιστήμια τα τρία τελευταία χρόνια, σε ό,τι αφορά τα επεισόδια, τις πράξεις βίας, τις καταστροφές χώρων, την παρουσία εγκληματικών στοιχείων και εγκληματικών ενεργειών μέσα σε χώρους των ελληνικών Πανεπιστημίων, τα τρία τελευταία χρόνια, είναι πολύ καλύτερη σε σχέση με αυτή που ήταν στο παρελθόν. Σε αυτό έχει συμβάλει η νομοθετική πρωτοβουλία της Κυβέρνησης. Έχει συμβάλει το γεγονός ότι με διάλογο, με πειθώ, με ουσιαστικές κινήσεις, καταφέραμε να έχουμε με το μέρος μας την πανεπιστημιακή Κοινότητα, την ελληνική κοινωνία, σίγουρα τους φοιτητές και βεβαίως, το ότι είμαστε ανυποχώρητοι σε όσους επιμένουν να τραβούν την πανεπιστημιακή εκπαίδευση προς τα κάτω. Είναι ζήτημα Δημοκρατίας και είναι ζήτημα ποιότητας, είναι ζήτημα υποχρέωσης προς τη νέα γενιά να της εξασφαλίσουμε συνθήκες μόρφωσης και ελευθερίας διακίνησης της γνώσης μέσα στο Πανεπιστήμιο.
ΑΡ. ΚΟΥΤΣΙΟΥΚΗΣ: Θέλω να ρωτήσω, εάν ο Πρωθυπουργός θα συναντηθεί με τα μέλη της Επιτροπής PEGA, που θα έρθουν στη χώρα μας τον Νοέμβριο. Και κάτι ακόμα σε σχέση με την Εξεταστική Επιτροπή: Το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας καταγγέλλει ότι υπάρχει μεθόδευση από την πλειοψηφία, προκειμένου να μην δοθούν στη δημοσιότητα τα πορίσματα της Επιτροπής. Είναι έτσι ή όχι;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Σε ό,τι αφορά στο πρώτο σκέλος της ερώτησής σας, απάντησα και χθες στο briefing στην Αθήνα. Ο Πρωθυπουργός ό,τι είχε να πει για τα παράνομα λογισμικά, το είπε δημόσια και η Κυβέρνηση κινήθηκε νομοθετικά στη δημιουργία επιπρόσθετων θεσμικών εργαλείων και συνεργάζεται και σε ευρωπαϊκό επίπεδο με άλλες Κυβερνήσεις, έτσι ώστε να βρεθεί τρόπος να αντιμετωπιστεί αυτό το απαράδεκτο φαινόμενο, που, μέσω των παράνομων λογισμικών, μπορεί κάποιος από οποιοδήποτε μέρος του κόσμου να παραβιάζει παράνομα τα προσωπικά δεδομένα, την προσωπική ζωή των πολιτών και της χώρας μας και άλλων χωρών. Θυμίζω ότι μιλάμε για ένα φαινόμενο που έχει παρατηρηθεί σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες και σε απλούς πολίτες και σε δημόσιους λειτουργούς και σε προβεβλημένα πρόσωπα των χωρών αυτών, όπως για παράδειγμα στην Ισπανία. Χθες, στο Ευρωκοινοβούλιο ήταν οι περιπτώσεις του κ. Ανδρουλάκη, αλλά όχι μόνον αυτή. Ήταν οι περιπτώσεις των Ισπανών και άλλων ευρωβουλευτών που είχε γίνει απόπειρα ή, εν πάση περιπτώσει, το τηλέφωνό τους είχε απειληθεί, είχε παρακολουθηθεί μέσω των παράνομων λογισμικών.
Σε ό,τι αφορά την επιστολή του Κ.Κ.Ε., υπάρχει ένα συγκεκριμένο πλαίσιο που διέπει τον τρόπο συζητήσεων που αφορούν τη λειτουργία Μυστικών Υπηρεσιών και αυτό ακολουθείται και σε αυτή την περίπτωση.
ΔΗΜ. ΜΑΚΡΗ: Αυτές τις ημέρες έχουμε τη συμπλήρωση δύο ετών από την πρωτόδικη απόφαση κατά της Χρυσής Αυγής, που έκλεισε, βεβαίως, στη φυλακή τους εγκληματίες μέλη της Χρυσής Αυγής. Σήμερα, κατέθετε στο Εφετείο η Μάγδα Φύσσα, η μητέρα του Παύλου Φύσσα. Οι εγκληματίες ζήτησαν από το έδρανο να καλυφθεί μέσω της τηλεόρασης η δίκη. Βεβαίως, με σύμφωνη απόφαση και του Εισαγγελέα, δεν έγινε δεκτό αυτό το αίτημα. Θα ήθελα ένα σχόλιο σχετικά και με τη συμπλήρωση των δύο ετών από την καταδίκη της Χρυσής Αυγής, αλλά και σε ό,τι αφορά τα Μ.Μ.Ε., γιατί υπάρχουν και άλλες φωνές που λένε ότι δεν είναι και τόσο ελεύθερα στη χώρα μας.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Μπλέξατε διαφορετικά θέματα. Οι αποφάσεις, κατ΄ αρχάς, της Δικαιοσύνης, είναι αποφάσεις που αφορούν τη Δικαιοσύνη. Όπως ξέρετε, η Δικαιοσύνη είναι ανεξάρτητη και δεν υπάρχει κάποιος σχολιασμός. Οι δικαστές κρίνουν με βάση τη συνείδησή τους και τους νόμους και αυτό σε μια Δημοκρατία, σαν τη χώρα μας, πρέπει να γίνεται απολύτως σεβαστό και γίνεται απολύτως σεβαστό. Η Χρυσή Αυγή οδηγήθηκε ενώπιον της Δικαιοσύνης ως εγκληματική οργάνωση και απονεμήθηκε Δικαιοσύνη, έτσι όπως οφείλει να γίνεται σε μια δημοκρατική κοινωνία. Από την άλλη, να θυμίσω ότι η Κυβέρνησή μας δεν μπορεί παρά να αισθάνεται πολύ μεγάλη ικανοποίηση, δεδομένου ότι, έτσι κι αλλιώς η Παράταξή μας, η Ν.Δ., είναι σε διαρκή και ευθεία σύγκρουση με το φασισμό, με το ναζισμό και με τον νεοναζισμό. Αλλά, πέρα από αυτό, το διαχρονικό και ιστορικό, κανείς δεν πρέπει να λησμονεί ότι ήταν η δική μας Παράταξη, η δική μας Κυβέρνηση, που ξεκίνησε και νομικά τη μάχη ενάντια στη Χρυσή Αυγή και ήταν η δική μας Κυβέρνηση επί των ημερών της οποίας ολοκληρώθηκε η δίκη της Χρυσής Αυγής, μετά από άπειρες αναβολές και καθυστερήσεις κατά την προηγούμενη περίοδο, πριν γίνει δηλαδή ο Κυριάκος Μητσοτάκης Πρωθυπουργός. Και κατέστη δυνατόν να επιβληθεί αυτή η απόφαση που ανταποκρίθηκε και στο περί Δικαίου αίσθημα, αλλά, πέρα από αυτό, έγινε εκείνο που η Δικαιοσύνη έκρινε ότι πρέπει να γίνει. Οπότε, μόνο ικανοποίηση μπορούμε να αισθανόμαστε.
Τώρα, σε ό,τι αφορά το ζήτημα της ελευθερίας του Τύπου στη χώρα, έχουμε τοποθετηθεί πάρα πολλές φορές. Νομίζω ότι σε μια χώρα που αρθρογραφεί ελεύθερα ο αρχιδολοφόνος της 17Ν, Κουφοντίνας, σε μια χώρα που αντιλαμβάνεται ο καθένας πως μπορεί να συνομιλεί, να υποβάλει ερωτήσεις, να ασκεί ό,τι κριτική θέλει, σε μια χώρα που η Κυβέρνηση έχει φροντίσει τις δύσκολες μέρες της πανδημίας, αλλά και τώρα της ενεργειακής κρίσης, να στηρίξει οριζόντια εκατοντάδες επιχειρήσεις του έντυπου και ηλεκτρονικού Τύπου πανελλαδικής κυκλοφορίας, περιφερειακά Μ.Μ.Ε., το να μιλά κανείς ότι υπάρχει πρόβλημα ελευθερίας του Τύπου, ξεπερνά και τα όρια του σουρεαλιστικού.
ΛΑΖ. ΘΕΟΔΩΡΑΚΙΔΗΣ: Θα ήθελα να σας ρωτήσω δύο πράγματα. Το πρώτο έχει να κάνει με αυτό που είπατε λίγο νωρίτερα, πως μιλάμε για μια τολμηρή παρέμβαση της Ε.Ε. για το πλαφόν στο φυσικό αέριο. Είναι μια πρόταση που την παρακολουθούμε καιρό. Ήταν πρόταση της ελληνικής Κυβέρνησης. Εάν δεν υιοθετηθεί αυτή η πρόταση -είναι σε εξέλιξη αυτή η συζήτηση- θα πρέπει η Κυβέρνηση να εξετάσει άλλα τολμηρά σενάρια, τολμηρές παρεμβάσεις εντός συνόρων; Θα πρέπει να κινηθεί μονομερώς; Και το δεύτερο ερώτημα, εάν κατά την Κυβέρνηση υπάρχει θέμα αισχροκέρδειας στην αγορά και αν υπάρχει, πώς ελέγχεται; Γίνονται έλεγχοι, υπάρχουν πρόστιμα; Γιατί κάποια στιγμή στη διάρκεια του Καλοκαιριού, είχαμε μάθει πως θα δημοσιοποιούνται τα ονόματα των παραβατών. Θα ήθελα τη δική σας σκέψη.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πρώτα απ΄ όλα, φιλοδοξία μας είναι να υιοθετηθεί η πρόταση του Έλληνα Πρωθυπουργού και άλλων χωρών της Ε.Ε.. Μπορούμε να είμαστε συγκρατημένα αισιόδοξοι, με την έννοια ότι υπήρξε η επιστολή της Προέδρου της Κομισιόν προς τους επικεφαλής των κρατών. Θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε πολύ μεθοδικά, έτσι ώστε να πείσουμε το Συμβούλιο να υιοθετήσει την πρόταση προς την κατεύθυνση αυτή. Άρα, δεν θέλω να σκέφτομαι το αρνητικό σενάριο. Σκεφτόμαστε θετικά. Έχουμε λόγους να είμαστε αισιόδοξοι, μετά και την επιστολή της Προέδρου της Επιτροπής και θα δουλέψουμε πολύ μεθοδικά, μαζί με τους εταίρους μας, τα υπόλοιπα κράτη που συμφωνούν στην κατεύθυνση αυτή, έτσι ώστε να πείσουμε τους πάντες για να πάμε στην επιβολή του πλαφόν και να υιοθετήσουμε και μια σειρά από άλλα μέτρα, που ο Έλληνας Πρωθυπουργός έχει προτείνει από τον περασμένο Φεβρουάριο-Μάρτιο. Από εκεί και πέρα η χώρα, όπως έκανε και μέχρι τώρα, έχει και το δικό της εθνικό σχέδιο αντιμετώπισης της ακρίβειας, σε ό,τι αφορά στην ενέργεια, που λειτουργεί, έχει τα αποτελέσματα που σας περιέγραψα και πριν. Όσο διαρκεί η κρίση, θα εξακολουθούμε να εφαρμόζουμε και το εθνικό σχέδιο. Το πρόβλημα είναι παγκόσμιο, είναι πανευρωπαϊκό και καμία χώρα από μόνη της και κανένας εθνικός προϋπολογισμός από μόνος του, δεν μπορεί να μηδενίσει τις επιπτώσεις της κρίσης, χωρίς να υπάρχει μια ευρύτερη συνεργασία και μια ευρύτερη στήριξη. Και τώρα είναι η ώρα, η αλληλεγγύη να επιδειχθεί και στην πράξη, όπως έγινε και στο παρελθόν κατά την περίοδο της πανδημίας.
Όσον αφορά στο δεύτερο ερώτημά σας, ο Υπουργός Ανάπτυξης, προχθές, στη συνάντηση που είχε με τους εκπροσώπους της αγοράς, έδωσε συγκεκριμένα στοιχεία σε ό,τι αφορά τη διενέργεια ελέγχων -έχουν γίνει συντριπτικά περισσότεροι σε σχέση με οποιαδήποτε άλλη περίοδο στο παρελθόν- και τα πρόστιμα που έχουν επιβληθεί. Η πραγματικότητα είναι -κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει περιπτώσεις αισχροκέρδειας και απέναντι σε αυτό η Κυβέρνηση και οι ελεγκτικοί μηχανισμοί θα είναι αμείλικτοι- ότι θεσμικά έχουμε δημιουργήσει εργαλεία. Θυμίζω το πλαφόν σε ό,τι αφορά το περιθώριο κέρδους σε σχέση με το κόστος των προϊόντων. Θυμίζω τη δημιουργία της ΔΙ.Μ.Ε.Α. Υπάρχουν μια σειρά από άλλα θεσμικά εργαλεία που καθιστούν πιο λειτουργικό, πιο αποτελεσματικό και πιο ευέλικτο τον ελεγκτικό μηχανισμό. Από εκεί και πέρα, η πραγματικότητα είναι ότι είμαστε αντιμέτωποι με μια πάρα πολύ δύσκολη συγκυρία. Έχουμε μια εισαγόμενη ακρίβεια. Πάρα πολλοί συντελεστές διαμόρφωσης του κόστους των προϊόντων έχουν αυξηθεί, η ενέργεια, οι πρώτες ύλες, το μεταφορικό κόστος. Αυτό, δυστυχώς, αντανακλάται στην τιμή του τελικού προϊόντος. Είμαστε αντιμέτωποι με ένα ιδιαίτερα δύσκολο φαινόμενο, το οποίο προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε με μια σειρά πολιτικών. Πολιτικών που δημιουργούν αναχώματα απέναντι στην ακρίβεια, αυξάνοντας το εισόδημα των πολιτών, έμμεσα ή άμεσα, είτε με αυξήσεις μισθών, είτε με μειώσεις φόρων και ασφαλιστικών εισφορών. Πολιτικών που δημιουργούν θέσεις απασχόλησης, έτσι ώστε ένας κόσμος που ήταν τελείως στο περιθώριο, που δεν είχε καθόλου εισόδημα, αν δεν έπαιρνε και κάποιο επίδομα, έχει τώρα τη δυνατότητα να έχει μισθό. Πολιτικών που ενισχύουν τους πιο ευάλωτους. Σας μίλησα πριν για τη νομοθέτηση των δεσμεύσεων του Πρωθυπουργού, εδώ στη Θεσσαλονίκη. Πολιτικών πιο ουσιαστικής λειτουργίας της αγοράς και μέσω των ελέγχων, αλλά και μέσω προσπάθειας σε κάποια πολύ βασικά προϊόντα για κάθε νοικοκυριό να υπάρχει συγκράτηση των αυξήσεων ή και μηδενικές αυξήσεις. Όλα αυτά, με συνέπεια, η Κυβέρνηση θα εξακολουθεί να τα εφαρμόζει, έτσι ώστε να μετριάσουμε τις επιπτώσεις της εισαγόμενης ακρίβειας στη ζωή των πολιτών, που η πραγματικότητα είναι ότι δοκιμάζεται από αυτές.
ΝΙΚ. ΑΒΟΥΚΑΤΟΣ: Είπατε νωρίτερα ότι υπάρχει επάρκεια σε ενέργεια. Στην περίπτωση που τον επόμενο μήνα και όσο πλησιάζουμε στον χειμώνα δημιουργηθούν προβλήματα, υπάρχει σχέδιο Β΄; Σκέφτεστε περισσότερη χρήση του λιγνίτη;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Έχουμε επεξεργαστεί διάφορα σενάρια, ακόμη και τα πιο ακραία, όλο το προηγούμενο διάστημα. Και προς την κατεύθυνση αυτή, έχουμε φροντίσει να θωρακίσουμε, κατά το μεγαλύτερο ποσοστό, την εφοδιαστική μας αλυσίδα. Είναι γνωστή η συμφωνία της ΔΕΠΑ Εμπορίας με τη γαλλική TOTAL, για προμήθεια LNG. Είναι γνωστή η δυνατότητα που έχουμε να λειτουργήσουμε εργοστάσια διπλού καυσίμου, αν αυτό χρειαστεί. Έχουν γίνει επενδύσεις αύξησης της αποθηκευτικής ικανότητας στη Ρεβυθούσα, συμφωνίες με άλλα κράτη. Έχουμε, αυτή την ώρα, τη δυνατότητα να πούμε ότι είμαστε επαρκώς θωρακισμένοι, ακόμη και σε πιο ακραία σενάρια. Συνεχίζουμε να παρακολουθούμε την κατάσταση, έτσι ώστε να μην διακινδυνεύσουμε την επάρκεια και την ασφάλεια λειτουργίας της εφοδιαστικής αλυσίδας σε ό,τι αφορά στην ενέργεια στη χώρα μας.
ΒΙΡΓ. ΔΗΜΑΡΕΣΗ: Υπάρχει μία συνεχής κριτική από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ για το θέμα της φορολόγησης των υπερκερδών των εταιρειών ενέργειας. Πρόσφατα, είπε η κυρία Αχτσιόγλου ότι μέχρι τον Ιούλιο του 2022 δεν εισπράχθηκε ούτε ένα ευρώ από την ελληνική Κυβέρνηση και, νομίζω χθες, ο κ. Ηλιόπουλος προχώρησε ένα βήμα παραπάνω και είπε ότι δεν ξέρουμε καν ποιο είναι το ποσό αυτό. Δεδομένου ότι κλείνει και ένας μήνας από την έκδοση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης για το θέμα, σε ποια φάση βρισκόμαστε στο ζήτημα αυτό;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πρώτα απ’ όλα, έχουμε καλέσει πολλές φορές τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ να κάνουν μία εξαιρετικά απλή ενέργεια: Να μπουν στην ιστοσελίδα της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας να δουν κάθε μέρα, τι ποσό από τα υπερέσοδα των εταιρειών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας ανακτάται, μπαίνει στον Μηχανισμό και αποδίδεται στον τελικό καταναλωτή. Είναι το μεγάλο κομμάτι του ποσού, που βοηθά στο να βλέπουμε όλοι στους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας που παίρνουμε στα σπίτια μας την έκπτωση αυτή που γράφεται στο λογαριασμό πάνω-πάνω. Πολλές φορές, ειδικά στους τελευταίους λογαριασμούς, ξεπερνά και το συνολικό ποσό που πληρώνουμε.
Η Κυβέρνηση, μέχρι τώρα, έχει ανακτήσει πάνω από 2,5 δισ. ευρώ από τα υπερέσοδα των εταιρειών ηλεκτρικής ενέργειας. Και με την εφαρμογή του ίδιου Μηχανισμού, αναμένεται μέχρι τέλους του έτους να περάσουμε τα 5 δισ. ευρώ. Ένα το κρατούμενο, για το οποίο καλό θα είναι να ανατρέξουν σε αυτή την πηγή. Είναι πάρα πολύ εύκολο, πάρα πολύ εύχρηστο. Κάθε μέρα μια απλή πρόσθεση είναι. Θα ξέρουν κάθε μέρα πόσα χρήματα ανακτούμε από αυτό τον Μηχανισμό. Δεύτερον: Η Κυβέρνηση έχει νομοθετήσει – είναι ζήτημα της Ρ.Α.Ε. να προσδιορίσει το τελικό ποσό- τη φορολόγηση με 90% -είναι το μεγαλύτερο ποσοστό σε όλη την Ευρώπη- στα υπερέσοδα πριν την εφαρμογή του Μηχανισμού αυτού. Σας είπα τι γίνεται από την εφαρμογή του Μηχανισμού αυτού. Θα φορολογηθούν και τα πριν και θα συνδράμουν και αυτά στη στήριξη της κοινωνίας απέναντι στην ακρίβεια στην ηλεκτρική ενέργεια.
ΘΕΟΔ. ΑΠΟΤΑ: Την περασμένη Τετάρτη κάτοικοι της Φλώρινας πραγματοποίησαν συλλαλητήριο, ζητώντας φθηνή θέρμανση για όλους, χωρίς οικονομικά κριτήρια, με δεδομένο ότι στην περιοχή αυτή αντιμετωπίζουν έναν βαρύ, έναν μακρύ Χειμώνα, παρατεταμένης διάρκειας. Κάτοικοι, δε, λένε ότι νέοι άνθρωποι, φοιτητές, εγκαταλείπουν την περιοχή εξαιτίας του υψηλού κόστους στην θέρμανση, με αποτέλεσμα η περιοχή της Φλώρινας να ερημώνει. Θα ήθελα, λοιπόν, να ρωτήσω εάν η Κυβέρνηση προτίθεται να στηρίξει τους κατοίκους ακριτικών περιοχών στο συγκεκριμένο ζήτημα και με ποιους τρόπους;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Είναι απολύτως κατανοητή η αγωνία των ανθρώπων σε περιοχές της χώρας μας που οι θερμοκρασίες θα είναι πολύ χαμηλότερες απ’ ό,τι σε άλλες περιοχές. Η Κυβέρνηση δεν προτίθεται ήδη στηρίζει περισσότερο τους κατοίκους των περιοχών αυτών, με τη λογική και με τη φιλοσοφία με την οποία είναι διαρθρωμένο το επίδομα θέρμανσης που σημειωτέον φέτος είναι και σε μεγαλύτερο βαθμό, αλλά και σε μεγαλύτερη περίμετρο. Σε περιοχές που παρατηρούνται χαμηλότερες θερμοκρασίες, υπάρχει σημαντικότερη ενίσχυση. Αυτό ίσχυε και από πέρυσι, ισχύει ενισχυμένο και φέτος. Δεύτερον: Σε ό,τι αφορά υλικά, πρώτη ύλη, ξύλο, πέλετ, γνωρίζετε ότι βρίσκεται σε επεξεργασία από το Υπουργείο Ανάπτυξης η διαδικασία επιβολής κάποιου είδους πλαφόν, έτσι ώστε να συγκρατήσουμε την άνοδο των τιμών. Και αυτό θα έχει τη συνδρομή του σε ό,τι αφορά την ενίσχυση, κυρίως σε περιοχές που κάνει περισσότερο κρύο. Τρίτον: Σε ό,τι αφορά την ηλεκτρική ενέργεια, την οποία, επίσης, πολλοί συμπολίτες μας αξιοποιούν για τη θέρμανσή τους, βρίσκεται σε εξέλιξη και θα εξακολουθεί να ισχύει αυτή η οριζόντια στήριξη προς τα νοικοκυριά, που έχει φέρει τα αποτελέσματα για τα οποία σας μίλησα και προηγουμένως. Να είμαστε δεύτεροι τον Σεπτέμβριο, σε 15 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στη φθηνότερη τιμή ηλεκτρικής ενέργειας.
ΛΑΖ. ΘΕΟΔΩΡΑΚΙΔΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, θα ήθελα να σας ρωτήσω το εξής: Είπατε λίγο νωρίτερα -όπως έχετε επαναλάβει και παλαιότερα- πως η Ελληνική Κυβέρνηση δεν σχολιάζει τις αποφάσεις της Δικαιοσύνης. Σήμερα η συνάδελφός μας, η Ιωάννα Μάνδρου, στην «Καθημερινή» σημειώνει, μεταξύ άλλων, στο ρεπορτάζ της ότι ο Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, ο κ. Ντογιάκος, αναμένεται να εξετάσει αν υπάρχει πιθανότητα άσκησης αναίρεσης της απόφασης για το θέμα της Siemens. Και θα ήθελα να σας ρωτήσω αν για την Κυβέρνηση έχει λήξει αυτό το θέμα, το οποίο ταλάνιζε, ως γνωστόν, δύο δεκαετίες και το πολιτικό σύστημα και την κοινωνία. Τη δική σας σκέψη.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Μας καλύπτει απόλυτα η αντίδραση του κ. Ντογιάκου, διότι είναι απαράδεκτο, είναι προκλητικό, υποθέσεις να μην φτάνουν στο στάδιο της διαλεύκανσης λόγω παραγραφής. Είναι δύο διαφορετικά πράγματα: Να αποφασίζει η Δικαιοσύνη για κάτι -και εκεί προφανώς γίνεται σεβαστή η απόφαση- είναι διαφορετικό να μην φτάνει σε απόφαση η Δικαιοσύνη λόγω παραγραφής. Αυτό δεν μπορεί να γίνει ανεκτό και ορθώς ο κ. Ντογιάκος έχει ασκήσει τα νόμιμα.
Δ. ΠΑΠΑΔΑΝΙΗΛ: Κύριε Εκπρόσωπε, σε ανάρτησή σας χθες στο Twitter αναφέρατε ότι βρίσκεται σε εξέλιξη η έκτακτη χρηματοδότηση, ύψους 64 εκατ. ευρώ στους Δήμους και τις σχολικές επιτροπές, για την αντιμετώπιση του ενεργειακού κόστους, τονίζοντας ότι με σχέδιο στηρίζουμε τους Ο.Τ.Α., ώστε να μπορέσουν να υπηρετήσουν αποτελεσματικότερα τον κοινωνικό και αναπτυξιακό ρόλο τους. Ωστόσο, μαθαίνουμε ότι ακόμα διάφοροι Δήμοι της χώρας χρωστούν για το ρεύμα και το αέριο στους προμηθευτές από το προηγούμενο ακόμα σχολικό έτος, έχοντας κάνει μάλιστα και διακανονισμούς. Θεωρείται ότι, και με τη χρηματοδότηση αυτή που αναφέρατε για το φετινό σχολικό έτος και αναφορικά με τα έξοδα στα οποία καλούνται οι δήμοι ν’ αντεπεξέλθουν, θα τα καταφέρουν; Ή, εντέλει, θα παγώσουν κάποιοι μαθητές τον φετινό Χειμώνα;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η Κυβέρνηση θα κάνει ό,τι περνάει από το χέρι της, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της. Διότι αυτό δεν είναι ακριβώς στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της. Ξέρετε ότι τα σχολεία είναι στο πλαίσιο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αλλά απέναντι στην απειλή του να μην έχουν θέρμανση τα σχολεία και να παγώσουν τα παιδιά, δεν μπορεί να μείνει κανείς αδιάφορος, δεν θα φτάσουμε σε αυτό το σημείο. Ήδη, το Υπουργείο Εσωτερικών βρίσκεται σε συνεννόηση και με την ΚΕΔΕ και με τους Δήμους, να κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας, προκειμένου να μη βρεθούμε αντιμέτωποι με αυτού του είδους τα ακραία και απαράδεκτα περιστατικά.
Χ. ΔΗΜΑΡΑΣ: Γνωρίζουμε το ενδιαφέρον της Κυβέρνησης για την κατασκευή νέων γηπέδων στη Θεσσαλονίκη. Πρόσφατα συστήθηκε μία Επιτροπή, στην οποία συμμετέχουν ο κ. Καλαφάτης και η κυρία Αντωνίου, για τη συμφωνία του ΠΑΟΚ με το Καυτανζόγλειο. Δεν ξέρω αν γνωρίζετε, αν έχει προχωρήσει καθόλου αυτό το θέμα -του Καυτανζογλείου, δηλαδή, για τον ΠΑΟΚ- και αν έχουμε κάτι νεότερο για τα νέα γήπεδα του Άρη και του Ηρακλή;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν υπάρχει κάτι νεότερο. Πρόθεση της Κυβέρνησης είναι αυτή που περιγράψατε και πριν, να βοηθήσει είτε με θεσμικές παρεμβάσεις, είτε με νομοθετήσεις, είτε σε ό,τι άλλο της ζητηθεί σε συνεργασία με τις ομάδες, έτσι ώστε όλες οι ομάδες, πολύ περισσότερο ιστορικά σωματεία, όπως αυτά που μου περιγράψατε πριν της Θεσσαλονίκης, ν’ αποκτήσουν τη δική τους έδρα, τα δικά τους γήπεδα. Η διαδικασία με την πρωτοβουλία του κ. Καλαφάτη και της κυρίας Αντωνίου βρίσκεται σε εξέλιξη. Όταν υπάρχουν συγκεκριμένα πράγματα ν’ ανακοινωθούν, θα τα πληροφορηθείτε αρμοδίως.
ΣΤ. ΑΝΤΩΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Με αφορμή τα δύο χθεσινά ναυάγια στο Αιγαίο ανησυχείτε για αύξηση μεταναστευτικών ροών, πριν τον Χειμώνα;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Είμαστε εδώ και πάρα πολύ καιρό αντιμέτωποι με αύξηση μεταναστευτικών ροών, για την ακρίβεια με την απόπειρα παράνομης εισδοχής στη χώρα, κυρίως στον Έβρο, αλλά και στη θάλασσα. Θέλω, με αφορμή την ερώτησή σας, για μία ακόμη φορά, να εκφράσω τη θλίψη μας για την απώλεια συνανθρώπων μας στα νερά του Αιγαίου, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες, τις ηρωϊκές προσπάθειες των ελληνικών Αρχών, του Λιμενικού, της Ακτοφυλακής, της Αστυνομίας, της Πυροσβεστικής, όλων των αρμοδίων Αρχών. Σώσαμε εκατοντάδες ανθρώπους, δυστυχώς δεν καταφέραμε να τους σώσουμε όλους. Είναι απολύτως απαράδεκτο οι διακινητές, είναι εγκληματική ενέργεια αυτή, εκ μέρους των διακινητών, να στοιβάζουν ανθρώπους σε σκάφη που δεν πληρούν στοιχειώδεις προδιαγραφές και με αυτά τα καιρικά φαινόμενα, με αυτές τις μετεωρολογικές προβλέψεις, να τους οδηγούν στα μανιασμένα νερά του Αιγαίου. Οφείλει η Τουρκία να συνεργαστεί, να τιμήσει την υπογραφή της και τις συμφωνίες που έχει κάνει με την Ευρωπαϊκή Ένωση, έτσι ώστε να περιορίσει το ρόλο των διακινητών και βεβαίως οφείλει να παύσει άμεσα την εργαλειοποίηση του μεταναστευτικού και του προσφυγικού, με σκοπό να δημιουργεί προβλήματα στην Ελλάδα και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Από την άλλη, εμείς θα συνεχίσουμε αυτό που κάνουμε συστηματικά όλο το προηγούμενο διάστημα, να φυλάσσουμε τα σύνορά μας και με ανθρωπισμό, ενσυναίσθηση και σεβασμό στην ανθρώπινη ζωή, να σώζουμε ανθρώπους στον Έβρο και στο Αιγαίο, όπου χρειάζεται. Ταυτόχρονα, όμως, να εξακολουθούμε να φυλάσσουμε τα σύνορά μας και να εφαρμόζουμε μια αυστηρή, αλλά δίκαιη προσφυγική πολιτική. Η χώρα δεν θα ξαναγίνει ξέφραγο αμπέλι, αυτό είναι ξεκάθαρο προς όλες τις κατευθύνσεις.
Λ. ΘΕΟΔΩΡΑΚΙΔΗΣ: Θα ήθελα να σχολιάσετε το εξής αντιφατικό, κατά τη γνώμη μου. Είπατε και νωρίτερα, όπως γνωρίζουμε πολύ καλά, ο Πρωθυπουργός ήταν συμπρόεδρος στο τραπέζι της Πράγας, αναφορικά με την Ενέργεια που αναμφισβήτητα είναι πάρα πολύ σημαντικό, παράλληλα, όμως, ο Τούρκος Πρόεδρος ήταν στο Τραπέζι της Ασφάλειας. Και εδώ, όπως ξέρουμε πολύ καλά, ένας εκπρόσωπος μίας χώρας, η οποία βάζει καθημερινά θέματα Ασφάλειας σε δύο χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, βλέπουμε να συζητάει και τελικά να μην είναι απομονωμένος. Θα ήθελα το δικό σας σχόλιο.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Εγώ δεν βλέπω καμιά αντίφαση. Η Σύνοδος της Πράγας ήταν διαρθρωμένη σε αυτό. Υπήρχαν θεματικές ενότητες με διάφορα ζητήματα, στα οποία οι ξένοι ηγέτες, κατόπιν και επιθυμίας τους -δεν μπορείς να αναγκάσεις κάποιον να πάει σ’ ένα τραπέζι που δεν θέλει- δήλωνε συμμετοχή. Αυτό που είναι απολύτως ξεκάθαρο και χθες, όπως και σε μια σειρά από άλλα παρόμοια συμβούλια ή συνόδους στο παρελθόν, είναι ότι ο κ. Erdoğan δεν βρήκε ευήκοα ώτα, πουθενά, για όλα αυτά που ισχυρίζεται στους μονολόγους του το τελευταίο διάστημα -και αυτός και η υπόλοιπη τουρκική ηγεσία- ότι συμβαίνουν στο Αιγαίο ή σε αυτούς τους ανιστόρητους και τελείως ανυπόστατους ισχυρισμούς, που διατυπώνει με κάθε ευκαιρία εναντίον της χώρας μας. Οπότε δεν διακρίνω καμία αντίφαση. Ο Μητσοτάκης, από τη μια συμπρόεδρος -επικεφαλής στην ουσία- ενός τραπεζιού, με ένα ζήτημα το οποίο έχει τη μεγαλύτερη σημασία για όλους τους λαούς του κόσμου, της Ευρώπης, στη συγκυρία που ζούμε,. Κάτι που νομίζω ήταν απολύτως φυσιολογικό, αν αναλογισθεί κανείς τις ιδέες, τις πρωτοβουλίες, τις προτάσεις όλο το προηγούμενο διάστημα για την ενεργειακή κρίση, για την κλιματική αλλαγή, για την οικονομία στο τέλος, γιατί αυτά είναι ευθέως συνδεδεμένα με την οικονομία, ειδικά το τελευταίο διάστημα. Από την άλλη ο κ. Erdoğan σ’ ένα τραπέζι, -δεν ξέρω τι είπε, αλλά που εν πάση περιπτώσει, όπως διαφάνηκε από τη Σύνοδο και από τα όσα δημοσίως είναι γνωστά- που φαίνεται ότι για μία ακόμη φορά δεν βρήκε ευήκοα ώτα, σε ό,τι αφορά τις αναθεωρητικές απόψεις, τις απειλές και την προκλητική ρητορική που επίμονα διατυπώνει το τελευταίο διάστημα.
Δ. ΠΑΠΑΔΑΝΙΗΛ: Συμπληρωματικά, κύριε Εκπρόσωπε, να ρωτήσω αν έχει ξεκινήσει η δοκιμαστική λειτουργία της νέας λιγνιτικής μονάδας της Δ.Ε.Η., Πτολεμαΐδα 5, είχε αναφερθεί και ο κ. Πρωθυπουργός στη Δ.Ε.Θ. Οι πληροφορίες έλεγαν ότι ο συγχρονισμός στο δίκτυο αναμένεται στα μέσα Οκτωβρίου, ενώ η εμπορική της λειτουργία στο τέλος Φλεβάρη του 2023. Σε ποιο ακριβώς σημείο βρίσκονται οι διαδικασίες, έτσι ώστε να μπει στο σύστημα και ν’ αρχίσει η εμπορική της λειτουργία; Και κατά πόσο πιστεύετε ότι θα συνδράμει ουσιαστικά ενεργειακά στη χώρα μας στην παρούσα φάση;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Προφανώς και θα συνδράμει. Νομίζω ότι είμαστε εντός χρονοδιαγράμματος, τώρα για ακριβέστερες λεπτομέρειες θα πρέπει ν’ απευθυνθείτε στο αρμόδιο Υπουργείο, που θα μπορεί να σας διαφωτίσει περισσότερο. Αλλά, πάντως, εντός χρονοδιαγράμματος.
Σας ευχαριστώ.