Καλό μεσημέρι και καλή εβδομάδα,
Ο Υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης και ο Υφυπουργός Μάριος Θεμιστοκλέους παραχώρησαν πριν λίγη ώρα συνέντευξη Τύπου για τις μεταρρυθμίσεις στην Υγεία, τον εκσυγχρονισμό της Ενιαίας Λίστας Χειρουργείων και τη λειτουργία των απογευματινών χειρουργείων.
Λίστες Χειρουργείου τηρούνται σε όλα τα Ευρωπαϊκά συστήματα Υγείας. Η κατάσταση του χρόνου αναμονής στις χώρες τις Ευρώπης, ποικίλει ανάλογα τη χώρα. Σε ορισμένες, όπως για παράδειγμα η Σουηδία, ο χρόνος αναμονής του πολίτη για μη επείγουσα χειρουργική επέμβαση κυμαίνεται στις 50 μέρες κατά μέσο όρο.
Μέσω της Ενιαίας Λίστας Χειρουργείου εξασφαλίζονται:
• Διαφάνεια
• Διασφάλιση Ποιότητας
• Διασφάλιση Υγείας
• Προσβασιμότητα
• Αποτελεσματικότητα
• Συντονισμός Περίθαλψης
Για την αντιμετώπιση, τόσο των καθυστερήσεων όσο και τη βελτίωση της λειτουργίας της Λίστας Χειρουργείου το Υπουργείο Υγείας προέβη σε στρατηγικές αποφάσεις.
Οι λύσεις βασίστηκαν σε δύο πυλώνες. Ο πρώτος στη διασφάλιση της ορθής τήρησης της Λίστας Χειρουργείου και στη συνεχή παρακολούθηση της. Ο δεύτερος, στον εκσυγχρονισμό της λειτουργίας της με προτεραιότητα την πλήρη ψηφιοποίηση της.
Για την εύρυθμη λειτουργία και τον εκσυγχρονισμό της Λίστας Χειρουργείων θεσμοθετήθηκε η νέα Ψηφιοποιημένη Ενιαία Λίστα και θα είναι σε πλήρη ισχύ εντός των επόμενων εβδομάδων.
Με στόχο την μείωση των αναμονών για χειρουργική επέμβαση, ξεκινά με άμεση εφαρμογή η ενεργοποίηση των απογευματινών χειρουργείων. Με αυτόν τον τρόπο καθημερινά θα πραγματοποιούνται περισσότερα χειρουργεία προκειμένου να εξυπηρετηθούν όσο το δυνατόν περισσότεροι πολίτες. Σύμφωνα με την μελέτη που έγινε, η δυναμικότητα του συστήματος με τα απογευματινά χειρουργεία αναμένεται να αυξηθεί πάνω από 20%.
Να τονίσουμε ότι τα πρωινά χειρουργεία δεν επηρεάζονται καθόλου. Θα λειτουργούν στο ακέραιο όπως λειτουργούσαν μέχρι σήμερα. Για το λόγο αυτό θα ελέγχεται αν κάθε κλινική κάνει τον ίδιο αριθμό χειρουργείων με αυτόν που έκανε πριν την έναρξη των απογευματινών χειρουργείων.
Για την διενέργεια απογευματινών χειρουργείων στα Νοσοκομεία της χώρας, 60 εκατομμύρια ευρώ θα αξιοποιηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για την εξυπηρέτηση των πολιτών που αναμένουν χειρουργική επέμβαση, προκειμένου να μην επιβαρυνθούν εκείνοι με το κόστος.
Η προτεραιοποίηση των επεμβάσεων θα γίνει σύμφωνα με την Ενιαία Λίστα Χειρουργείων, ενώ έχει δημιουργηθεί η κατηγοριοποίηση των χειρουργικών επεμβάσεων, με βάση ιατρικά κριτήρια. Αυτή η κατηγοριοποίηση θα καθορίζει και το κόστος το οποίο θα είναι κατά πολύ μικρότερο από το αντίστοιχο σε ιδιωτικά νοσοκομεία.
Τα απογευματινά χειρουργεία σχεδιάζονται και θα υλοποιηθούν με ορίζοντα να αποτελέσουν μόνιμη λύση για το σύστημα Υγείας. Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία μαζί με την χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης, θα χρησιμοποιηθούν ως εργαλεία για την άμεση μείωση του χρόνου αναμονής των πολιτών, όμως ο απώτερος σκοπός είναι να αποτελέσουν μόνιμη δυνατότητα του Ε.Σ.Υ.
—-
Τέθηκε σήμερα σε λειτουργία η ηλεκτρονική πλατφόρμα για την εγγραφή των πολιτών στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους επιστολικής ψήφου για τις ευρωεκλογές. Οι πολίτες που το επιθυμούν έχουν την δυνατότητα να υποβάλλουν αιτήσεις για άσκηση του εκλογικού δικαιώματός τους μέσω επιστολικής ψήφου μέχρι τις 29 Απριλίου 2024.
Με την θεσμοθέτηση της επιστολικής ψήφου καταργούνται όλα τα πρακτικά εμπόδια στην άσκηση του εκλογικού δικαιώματος των Ελλήνων που έχουν δικαίωμα ψήφου, όπου κι αν βρίσκονται.
Η εφαρμογή της επιστολικής ψήφου αφορά όλους τους Έλληνες πολίτες που είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους και επιθυμούν να ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα, εντός ή εκτός επικρατείας.
Οι Έλληνες εκλογείς, κάτοικοι του εξωτερικού μπορούν να ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα στις προσεχείς ευρωεκλογές αποκλειστικά και μόνο μέσω επιστολικής ψήφου, ενώ οι εκλογείς εντός Ελλάδος μπορούν να ψηφίσουν με επιστολική ψήφο εφόσον το επιλέξουν, όχι υποχρεωτικά.
—-
Κατατέθηκε στη Βουλή το σχέδιο νόμου για την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας στις παραθαλάσσιες περιοχές που περιλαμβάνει ρυθμίσεις για την ελεύθερη πρόσβαση των πολιτών στις παραλίες, την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας με διαφάνεια, την προστασία του περιβάλλοντος, την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος, τον σεβασμό και την ασφάλεια των λουόμενων, την ένταση των ελέγχων και την επιβολή αυστηρών κυρώσεων στους παραβάτες.
Το νομοσχέδιο εισάγεται έγκαιρα στη Βουλή προκειμένου οι νέες μισθώσεις που θα συναφθούν για τη φετινή περίοδο να διέπονται από τους νέους κανόνες, αναφορικά, μεταξύ άλλων, με τις ελάχιστες αποστάσεις μεταξύ των παραχωρήσεων, το μέγιστο εμβαδόν της παραλίας που επιτρέπεται να παραχωρείται προς εκμετάλλευση και τη διασφάλιση απάτητων παραλιών όπου αυτό επιβάλλεται.
Οι νέες ρυθμίσεις διαρθρώνονται σε πέντε άξονες που περιλαμβάνουν:
1. Διατάξεις για την προστασία των αιγιαλών με διαβάθμιση που περιλαμβάνει και τις «απάτητες παραλίες» και για την διασφάλιση της ελεύθερης πρόσβασης των πολιτών.
2. Κεντρική εκτέλεση των διαγωνισμών παραχώρησης από την Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου.
3. Θέσπιση νέων υποχρεώσεων των παραχωρησιούχων.
4. Παρεμβάσεις για πιο αποτελεσματικούς ελέγχους και διευκόλυνση των καταγγελιών από τους πολίτες με αξιοποίηση της σύγχρονης τεχνολογίας.
5. Αυστηρές ποινές για τους παραβάτες.
—-
Στο ίδιο σχέδιο νόμου περιλαμβάνονται και οι ρυθμίσεις αναφορικά με την επιστροφή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης για το αγροτικό πετρέλαιο. Οι διατάξεις που κατατέθηκαν προβλέπουν μεταξύ άλλων τα εξής:
– Καθορίζεται μηδενικός συντελεστής ΕΦΚ για το πετρέλαιο εσωτερικής καύσης που χρησιμοποιείται στη γεωργία, για το διάστημα από την 1η Ιανουαρίου 2024 έως και την 31η Δεκεμβρίου 2024, με την εφαρμογή της διαδικασίας επιστροφής στους δικαιούχους αγρότες του ΕΦΚ, που καταβάλλουν κατά την αγορά του καυσίμου.
– Προβλέπεται ότι ποσοστό επί των δικαιούμενων ποσών επιστροφής, μπορεί να καταβληθεί προκαταβολικά.
– Ορίζεται ρητά ότι το ποσό επιστροφής του ειδικού φόρου κατανάλωσης είναι ανεκχώρητο και ακατάσχετο.
—–
Παράλληλα, στο σχέδιο νόμου περιλαμβάνονται ρυθμίσεις για την αύξηση της αποζημίωσης για εφημερίες και το ανώτατο όριο αποδοχών των ιατρών του Ε.Σ.Υ. Στόχος της Κυβέρνησης είναι η ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Υγείας και η βελτίωση του μισθού των ιατρών σε συνέχεια της κατά 10% αύξησης που έχει ήδη νομοθετηθεί.
Με τις νέες διατάξεις το ιατρικό προσωπικό του ΕΣΥ θα έχει μεσοσταθμικά αύξηση κατά 20% στις αποζημιώσεις του για τις εφημερίες.
Η Δημόσια Υγεία είναι πρώτιστη προτεραιότητα για την Κυβέρνηση και με στοχευμένες παρεμβάσεις ενισχύουμε το ΕΣΥ με στόχο την βελτίωση των συνθηκών για το ιατρονοσηλευτικό προσωπικό αλλά και για τους ασθενείς.
—-
Η αύξηση της παρουσίας της Ελληνικής Αστυνομίας στις γειτονιές με στόχο την ενίσχυση της ασφάλειας των πολιτών είναι ένας από τους βασικότερους στόχους της Κυβέρνησης.
Από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη δίνεται προτεραιότητα στην εμφανή αστυνόμευση και στην ενίσχυση της Τροχαίας.
Για το λόγο αυτό κατά το τελευταίο χρονικό διάστημα 260 επιπλέον αστυνομικοί διατέθηκαν στις Ομάδες Πρόληψης και Καταστολής του Εγκλήματος στην Αθήνα και 150 στην Θεσσαλονίκη, 120 σε πεζές περιπολίες στο κέντρο της Αθήνας, 284 στην Άμεση Δράση στην Αττική, ενώ υλοποιείται ξεχωριστό σχέδιο για την αντιμετώπιση της εγκληματικότητας στην Δυτική Αττική.
Αναφορικά με την Τροχαία, διατέθηκαν 200 επιπλέον αστυνομικοί και 40 νέοι τροχονόμοι. Ενεργοποιήθηκαν 4 drones για τον έλεγχο της κυκλοφορίας και δημιουργήθηκαν 25 νέα συνεργεία βεβαίωσης παραβάσεων.
Παράλληλα, δημιουργήθηκαν 25 νέες ομάδες πρόληψης τροχαίων ατυχημάτων για εντατικούς ελέγχους κατά τη διάρκεια της νύχτας, διπλασιάστηκαν οι δίκυκλες ομάδες για άμεση παρέμβαση και προστέθηκαν 74 νέοι αστυνομικοί στην Θεσσαλονίκη με έμφαση στην διευκόλυνση της κυκλοφορίας στον Flyover.
—–
Ο Υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης υπέγραψε Υπουργική Απόφαση για την Ρύθμιση Θεμάτων Τιμολόγησης Φαρμάκων, σύμφωνα με την οποία, η επιπλέον επιβάρυνση στα γενόσημα φάρμακα δεν μπορεί να υπερβαίνει το ύψος των τριών (3) ευρώ για κάθε σκεύασμα.
Η πρόσφατη απόφαση του ΕΟΠΥΥ λέει ότι ο ΕΟΠΥΥ αποζημιώνει το φθηνότερο γενόσημο. Αυτό δυνητικά δημιουργεί τον κίνδυνο ότι αν ένας ασθενής ή ο γιατρός του επιλέγει ένα ακριβότερο γενόσημο, η διαφορά να επιβαρύνει τον ασθενή. Στις περισσότερες των περιπτώσεων αυτή η βάση είναι πάρα πολύ μικρή, γιατί οι τιμές των γενοσήμων είναι χαμηλές και κοντά η μία με την άλλη. Σε κάποιες όμως οριακές περιπτώσεις θα μπορούσε δυνητικά να υπάρχει αρκετά μεγάλη επιβάρυνση.
Για να αποφύγουμε, λοιπόν, αυτήν την στρέβλωση, στην νέα Υπουργική Απόφαση προβλέπεται για τα γενόσημα φάρμακα η επιπλέον επιβάρυνση ενός ασθενούς δεν μπορεί να είναι περισσότερη από 3 ευρώ ανά σκεύασμα.
—-
Αναφορικά με τις κινητοποιήσεις των αγροτών αύριο στην Αθήνα, θα υπάρξουν κυκλοφοριακές ρυθμίσεις για τις οποίες θα πραγματοποιηθεί ενημέρωση από το Αρχηγείο της Ελληνικής Αστυνομίας μέσα στις επόμενες ώρες.
—
Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στις 17:00 θα έχει συνάντηση με τον Ύπατο Αρμοστή του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες Filippo Grandi, στο Μέγαρο Μαξίμου.
Αύριο, Τρίτη 20 Φεβρουαρίου, ο Πρωθυπουργός αναχωρεί για την Ινδία, όπου πραγματοποιεί επίσημη επίσκεψη, κατόπιν πρόσκλησης του Ινδού Πρωθυπουργού Ναρέντρα Μόντι.
Ο Πρωθυπουργός θα γίνει επισήμως δεκτός από τον κ. Modi το πρωί της Τετάρτης. Το απόγευμα της ίδιας μέρας ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα είναι επίτιμος προσκλεκλημένος και βασικός ομιλητής στο 9th Raisina Dialogue 2024, τη σημαντικότερη πολυμερή Διάσκεψη της Ινδίας για την γεωπολιτική και την οικονομία.
Την Πέμπτη, 22 Φεβρουαρίου, ο Πρωθυπουργός αναχωρεί για τη Βομβάη, όπου θα έχει συναντήσεις με εκπροσώπους ινδικών επιχειρήσεων και ομίλων, ενώ θα χαιρετίσει το ελληνο-ινδικό Επιχειρηματικό Φόρουμ. Σημειώνεται ότι στην Ινδία ταξιδεύει ελληνική επιχειρηματική αποστολή υπό τον υφυπουργό Εξωτερικών Κώστα Φραγκογιάννη, καθώς επιδιώκεται η αμοιβαία επωφελής συνεργασία και οι συνέργειες ανάμεσα σε ελληνικές και ινδικές επιχειρήσεις.
Η Ελλάδα μπορεί να είναι η στρατηγική, γεωπολιτική και εμπορική πύλη της σημαντικής αυτής χώρας και οικονομίας προς την Ευρώπη. Στόχος της επίσκεψης είναι η περαιτέρω ενίσχυση και εμβάθυνση των διμερών σχέσεων σε όλα τα επίπεδα – με αιχμή την οικονομία, τον τουρισμό, τον πολιτισμό, την εξωτερική πολιτική και άμυνα – σε συνέχεια της Κοινής Δήλωσης για την αναβάθμιση των ελληνοϊνδικών σχέσεων σε στρατηγικές που υπέγραψαν οι Πρωθυπουργοί της Ελλάδας και της Ινδίας τον περασμένο Αύγουστο.
Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
Σ. ΦΑΣΟΥΛΑΚΗ: Καλημέρα, κ. Εκπρόσωπε, και καλή εβδομάδα. Δεν έχουν περάσει πολλοί μήνες, δεν έχει στεγνώσει καλά – καλά το μελάνι της Διακήρυξης των Αθηνών και βλέπουμε από την Τουρκία μια συμπεριφορά που είχαμε καιρό να δούμε. Και μιλώ για την ακταιωρό στα Ίμια, τη NAVTEX που είδαμε πριν από λίγες ημέρες και κάποιες εμπρηστικές δηλώσεις από πλευράς ηγεσίας και όχι μόνο. Θα αντιδράσει η Αθήνα σε αυτή τη συμπεριφορά; Και για να πάω λίγο παρακάτω: Μήπως βιάστηκε η Αθήνα υπογράψει αυτή τη Διακήρυξη;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Το αντίθετο θα έλεγα και θα επαναλάβω αυτό που λέω κάθε φορά και το έχει πολλές φορές ο Πρωθυπουργός, ότι εμείς πιστεύουμε στον διάλογο, επιδιώκουμε τον διάλογο. Ο διάλογος στη μεγάλη εικόνα αποδεικνύεται πολύ πιο χρήσιμος και ωφέλιμος για τις δύο χώρες, παρά από μία συνθήκη παρατεταμένης έντασης. Αυτό δεν σημαίνει, όμως, ότι είμαστε αφελείς ή ότι έχουμε την οποιαδήποτε διάθεση υποχώρησης στα κυριαρχικά μας δικαιώματα. Ο διάλογος και η διαδικασία και η τήρηση τους αξιολογείται διαρκώς. Συμβαίνουν ενίοτε τέτοια περιστατικά, όπως αυτό για το οποίο με ρωτήσατε. Εδώ, ίσως, φαίνεται κι ακόμη περισσότερο η αξία του να είναι οι δύο χώρες σε μία φάση διαλόγου, ούτως ώστε να επιλύονται με τον ταχύτερο δυνατό τρόπο και να μην κλιμακώνονται χωρίς καμία, προφανώς, ούτε καν υποψία υποχώρησης από τα κυριαρχικά μας δικαιώματα. Είναι σημαντικό, λοιπόν, ότι υπάρχει αυτή η επικοινωνία. Θα συνεχίσουμε να επιδιώκουμε τον διάλογο και το ξαναλέω: χωρίς καμία, μα καμία διάθεση υποχώρησης στα κυριαρχικά μας δικαιώματα.
Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Για τους αγρότες θέλω να ρωτήσω. Υπάρχει πιθανότητα αύξησης της επιδότησης στο αγροτικό πετρέλαιο, όπως ζητούν ή μονιμοποίηση αυτού του μέτρου από το 2025; Αυτό ζητούν, πρώτον. Και, δεύτερον, εάν αύριο, γιατί οι άνθρωποι ζητούν να συναντηθούν και με κάποιον κι επειδή ο Πρωθυπουργός θα λείπει στην Ινδία, με ποιον θα συναντηθούν, με ποιον έχει προγραμματίσει η Κυβέρνηση να συναντηθούν αυτοί οι άνθρωποι; Ή δεν υπάρχει κάτι τέτοιο προγραμματισμένο;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Καταρχάς να πούμε ότι αντιπροσωπεία των Εκπροσώπων των αγροτών, από όλη την Ελλάδα, συναντήθηκε πριν από λίγες μέρες με τον Πρωθυπουργό και τους αρμόδιους Υπουργούς. Είχαμε μια πολύ εποικοδομητική συνάντηση στο Μέγαρο Μαξίμου, όπου ετέθησαν όλα τα ζητήματα, συζητήθηκαν όλα τα προβλήματα, αλλά και οι λύσεις που έχουν δοθεί μέχρι σήμερα. Και έχουμε πει πάρα πολλές φορές ότι η πόρτα του γραφείου του Πρωθυπουργού είναι ανοιχτή. Αν αυτό που με ρωτάτε σημαίνει περαιτέρω ενίσχυση στο πλαίσιο του κρατικού προϋπολογισμού, η απάντηση είναι «Όχι». Έχουν εξαντληθεί τα περιθώρια -το έχουμε πει- και δεν θέλουμε να δημιουργούμε προσδοκίες στις οποίες δεν μπορούμε να ανταποκριθούμε. Ως προς το, όμως, ευρύτερο ζήτημα, το Αγροτικό, γιατί έχει πάρα πολλές επιμέρους πτυχές, όπως είναι η επαναδιαπραγμάτευση της ΚΑΠ, όπως είναι το ζήτημα των παράνομων ελληνοποιήσεων, αυτά είναι ζητήματα για τα οποία εργάζεται η Κυβέρνηση σε ανοιχτή επικοινωνία με τους αγρότες και με συνεχείς συναντήσεις που γίνονται και σε επίπεδο του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης, αλλά και όλων των υπόλοιπων συναρμόδιων Υπουργών, σε συνεχή βάση. Ως προς το αγροτικό πετρέλαιο, δεν υπάρχει κάποιο άλλο περιθώριο για τη φετινή χρονιά. Δίνεται για τρίτη συνεχόμενη χρονιά η επιστροφή. Νομοθετήθηκε και, μάλιστα, με σχετική απόφαση θα δοθεί και η προκαταβολή του 50%, όπως υποσχέθηκε ο Πρωθυπουργός. Η απάντηση, όμως, είναι «Ναι» για το 2025. Ξεκινάει η συζήτηση το συντομότερο δυνατό για έναν δικαιότερο και με μόνιμα χαρακτηριστικά, πλέον, τρόπο επιστροφής του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης του πετρελαίου, που να υπενθυμίσουμε: Σταμάτησε να υφίσταται από το 2016. Μέχρι το 2016 ήταν μόνιμος αυτός ο τρόπος. Διεκόπη το 2016. Είναι ένα αίτημα των αγροτών επί σχεδόν οκτώ χρόνια πλέον. Λογικό είναι γιατί θέλουν και οι ίδιοι να κάνουν τον προγραμματισμό τους. Και μετά από τρία χρόνια επιστροφής αυτού του Ειδικού Φόρου από την Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, ο Πρωθυπουργός έχει αποφασίσει αυτό να θεσμοθετηθεί με έναν δικαιότερο και πιο μόνιμο τρόπο. Τώρα, το τελευταίο επιμέρους ερώτημά σας ως προς τη συνάντηση, εφόσον αιτηθούν οι Εκπρόσωποι των αγροτών κάποια συνάντηση με κάποιον Εκπρόσωπο, δεν γνωρίζω από ποιο Υπουργείο, εμείς εδώ είμαστε να ακούσουμε ξανά τα αιτήματά τους. Αλλά το ξαναλέω: Αυτό που μπορούσαμε να κάνουμε τη συγκεκριμένη περίοδο για το ρεύμα και για το πετρέλαιο, το κάναμε.
Ν. ΑΡΜΕΝΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, ήθελα να ρωτήσω για όλα όσα συμβαίνουν στο ποδόσφαιρο. Άκουσα τον μεγαλομέτοχο της ΠΑΕ Παναθηναϊκός να χαρακτηρίζει βλακώδη τα μέτρα που έχει λάβει η Κυβέρνηση. Έκανε λόγο για άχρηστο Υπουργείο που δεν ξέρει τι κάνει το αριστερό χέρι το δεξί. Επίσης, ήθελα και το σχόλιό σας για όσα συνέβησαν σε ερασιτεχνικό αγώνα ποδοσφαίρου με πυροβολισμούς και τραυματίες.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Καταρχάς, ξεκινάω με το δεύτερο σκέλος. Οποτεδήποτε συμβαίνει κάτι το οποίο ξεφεύγει της νομιμότητας, οφείλουν οι Αρχές να επεμβαίνουν άμεσα. Να τιμωρούνται αυτοί οι οποίοι ευθύνονται για την οποιαδήποτε πράξη με ό,τι προβλέπει ο νόμος και βέβαια οι άνθρωποι αυτοί να μην επιστρέφουν στα γήπεδα, είτε αυτό αφορά επαγγελματικό είτε ερασιτεχνικό αθλητισμό, γιατί είναι κάποιες μειοψηφίες που μολύνουν αυτό το οποίο αγαπάμε όλοι και παρακολουθούμε, είτε είναι ποδόσφαιρο είτε είναι οποιοδήποτε άλλο άθλημα.
Δεν θέλουμε να λέμε μεγάλα λόγια, γιατί όλα αυτά κρίνονται κάθε μέρα, σε κάθε παιχνίδι, σε κάθε αγώνα, σε κάθε αναμέτρηση. Αλλά η αλήθεια είναι ότι η εικόνα που είδαμε το Σαββατοκύριακο που μας πέρασε ήταν ενθαρρυντική. Είδαμε να διοργανώνεται ένας τελικός κυπέλλου Ελλάδας στο μπάσκετ, με συμμετοχή φιλάθλων και από τις δύο κορυφαίες ομάδες με έναν υποδειγματικό τρόπο, μια συνύπαρξη που βλέπουμε όλοι ότι μπορεί να υπάρχει, τη ζούσαμε πριν από αρκετά χρόνια – οι μεγαλύτεροι από εμάς περισσότερο. Βλέπουμε ότι μπορεί να υπάρχει αυτή η συνύπαρξη. Είδαμε έναν αγώνα ποδοσφαίρου και όχι μόνο στο γήπεδο της Τούμπας και σε άλλα γήπεδα, αλλά επειδή είναι ένα ντέρμπι με πολύ μεγάλη παρουσία φιλάθλων, το οποίο είδαμε ότι μπορεί να γίνει, να υπάρχει σωστή διοργάνωση, να μην υπάρχει κάτι το οποίο, ας πούμε, είναι από τα αρνητικά που έχουν συμβεί στο παρελθόν, όπως συμβαίνει και στα περισσότερα ευρωπαϊκά, αν όχι σε όλα τα ευρωπαϊκά παιχνίδια των ελληνικών ομάδων. Εμείς δεν λέμε ότι είναι εύκολο το εγχείρημα του ανοίγματος των γηπέδων με φιλάθλους, γι’ αυτό και έχουμε βάλει και ένα αυστηρό πειθαρχικό πλαίσιο. Και θα κριθούμε και εμείς προφανώς για την εφαρμογή και του συστήματος καμερών και οι ομάδες βέβαια θα πρέπει να είναι στην ίδια σελίδα και να πληρούν όλες τις προδιαγραφές, όλα όσα έχουμε πει και για την ηλεκτρονική ταυτοποίηση εισιτηρίων. Πιστεύουμε, όμως, ότι εφόσον είμαστε όλοι στην ίδια σελίδα και εφόσον μένουμε πιστοί και στο πειθαρχικό πλαίσιο, που από την πλευρά της η Πολιτεία θα μείνει, το έχει πει και το εννοεί, τότε μέρα με τη μέρα θα βλέπουμε πρόοδο. Χρειάζεται προσπάθεια, χρειάζεται επιμονή στον στόχο, χρειάζεται όλοι, Πολιτεία, φίλαθλοι, ομάδες, διοικητικοί παράγοντες, να είμαστε στην ίδια σελίδα. Και νομίζω ότι θα είμαστε στην ίδια σελίδα, γιατί στο τέλος της ημέρας έχουμε το ίδιο συμφέρον, να προστατεύσουμε τον επαγγελματικό αθλητισμό και γενικότερα τον αθλητισμό.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε – σας ρωτήσαμε την περασμένη εβδομάδα, λίγες ώρες πριν εκδοθεί η ανακοίνωση- ο Άρειος Πάγος τελικά εξέδωσε μια ανακοίνωση κατά του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Έκανε λόγο για ευθεία και ανεπίτρεπτη παρέμβαση στην ελληνική Δικαιοσύνη. Βρίσκει, η πολιτική παρέμβαση του Αρείου Πάγου, σύμφωνη την Κυβέρνηση στο Μέγαρο Μαξίμου; Ποια είναι η άποψή σας για την διαφοροποίηση της μειοψηφίας και αν εσείς, ως νομικός, μπορείτε να ανακαλέσετε ένα ευρωπαϊκό προηγούμενο αμφισβήτησης ευρωπαϊκού πολιτικού οργάνου από ένα εθνικό Ακυρωτικό Δικαστήριο;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Νομίζω έχουμε απαντήσει πάρα πολλές φορές και για τα του Κράτους Δικαίου. Έχουμε αναφερθεί πολλές φορές στην ετήσια Έκθεση για το Κράτος Δικαίου και για τον πολιτικό χαρακτήρα αμφισβήτησης της προόδου της χώρας μας -μέσω αυτού του ψηφίσματος- από συγκεκριμένους ευρωβουλευτές στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Η ίδια η πορεία των πραγμάτων, ο θετικός αντίκτυπος παρεμβάσεων της χώρας μας σε όλο τον κόσμο δείχνει, τελικά, γιατί υπάρχει και ποια είναι αυτή η σκοπιμότητα συγκεκριμένων πολιτικών δυνάμεων στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, να βλάψουν την Ελλάδα, να βλάψουν το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα, να «κοντύνουν» την επιτυχία της Ελλάδας. Το έχω πει πάρα πολλές φορές. Το πιο λυπηρό είναι ότι σ’ αυτό συναινούν και κάποιες φορές πρωταγωνιστούν και Έλληνες ευρωβουλευτές. Για μένα αυτό είναι το θέμα. Από εκεί και πέρα, σας έχω πει πάρα πολλές φορές –και σε δικές σας ερωτήσεις και πολλών άλλων συναδέλφων σας– ότι εμείς πιστεύουμε στην πράξη στη διάκριση των εξουσιών. Δεν είμαστε, λοιπόν, εμείς αυτοί που θα σχολιάσουμε είτε θα κρίνουμε, είτε θα αξιολογήσουμε, είτε θα υποδείξουμε στην ελληνική Δικαιοσύνη το πως θα αντιδράσει στο οτιδήποτε. Έχει την ελευθερία, το δικαίωμα, τη δυνατότητα να εκδώσει την οποιαδήποτε απόφαση. Και θεωρώ – αυτό είναι μια άποψη δική μας, που δεν έχει να κάνει με την απόφαση της Δικαιοσύνης να εκδώσει μια άποψη– ότι εμείς έχουμε απόλυτη εμπιστοσύνη στην ελληνική Δικαιοσύνη και δεν πιστεύουμε σ’ αυτούς οι οποίοι κουνάνε το δάχτυλο στην Ελλάδα με πολιτική σκοπιμότητα ή και στη Δικαιοσύνη η οποία εφαρμόζεται στη χώρα μας. Θα την αφήσουμε ελεύθερη να κάνει αυτό το οποίο πιστεύει καλύτερο στους καλύτερους δυνατούς χρόνους. Εμείς αυτό που κάνουμε είναι να δίνουμε τα καταλληλότερα εργαλεία, να ψηφίζουμε Ποινικούς Κώδικες οι οποίοι δεν έχουν φωτογραφικές διατάξεις, δεν βγάζουν λάδι τους πιο στυγνούς εγκληματίες, να μην μειώνουμε ποινές για βιασμούς ή να δίνουμε εναλλακτικές ποινές –πέραν των ισοβίων– για την ανθρωποκτονία. Να εφαρμόζουμε ένα δικαιότερο και αυστηρότερο σύστημα και για τα πλημμελήματα -θα τα δείτε τώρα και τις επόμενες εβδομάδες– και από εκεί και πέρα η Δικαιοσύνη απρόσκοπτα να αποφασίζει αυτό που πιστεύει καλύτερο.
Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Είπατε εσείς -το έχει πει και ο Πρωθυπουργός, άλλωστε, πρόσφατα- ότι δεν υπάρχουν άλλα δημοσιονομικά περιθώρια. Την ίδια στιγμή, όμως, μαθαίνουμε ότι η Υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, κυρία Ζαχαράκη, προαναγγέλλει επίδομα στις αγρότισσες για ένα παιδί ή και δύο αντίστοιχα με τα επιδόματα που παίρνουν οι τρίτεκνες και οι πολύτεκνες μητέρες. Αυτό δεν αποτελεί μια αντίφαση; Μήπως υπάρχουν, δηλαδή, και άλλα κάποια έστω μικρά περιθώρια; Και αυτό δεν ενισχύει ακόμη περισσότερο το αίτημα των αγροτών για περαιτέρω ενίσχυση;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ΄ αρχάς, το ότι οι αγρότες θέλουν να υποβάλλουν αιτήματα και ζητούν το καλύτερο δυνατό για τον κλάδο τους, αυτό είναι θεμιτό, αρκεί να γίνεται στο πλαίσιο όσων ορίζει ο νόμος. Και νομίζω ότι μέχρι σήμερα, η συντριπτική τους πλειοψηφία υποβάλλουν τα αιτήματά τους και κάνουν τις κινητοποιήσεις τους με έναν, νομίζω, πολύ αξιοπρεπή τρόπο. Δεν υπάρχει αντίφαση. Αυτό το οποίο απαντάμε εμείς και το εννοούμε και όταν ακόμα προχωρούμε σε περαιτέρω βήματα, όπως είναι αυτά τα οποία ανακοινώθηκαν στην τελευταία συνάντηση, είναι μια πραγματικότητα. Δεν υπάρχουν παραπάνω δημοσιονομικά περιθώρια. Και ακόμα και τα πολύ σημαντικά μέτρα που ανακοινώθηκαν από τον Πρωθυπουργό, στη συνάντηση που είχε με τους εκπροσώπους των αγροτών, δεν είχαν δημοσιονομικό κόστος. Δηλαδή, η προκαταβολή κατά 50% του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης δεν έχει δημοσιονομικό κόστος, γιατί ήδη έχει ανακοινωθεί από τον Πρωθυπουργό η -για τρίτη χρονιά- επιστροφή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο. Και τα μέτρα που ανακοίνωσε για το ρεύμα, επειδή είναι μετά από μια συμφωνία με τους παρόχους, δεν έχουν επίσης δημοσιονομικό κόστος. Ακόμα και η κάλυψη των τόκων στην δεκαετή ρύθμιση των χρεών των αγροτών θα προκύψει από το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης. Αυτό ως προς τα γενικά μέτρα. Τώρα, το κάθε Υπουργείο εφαρμόζει ένα πρόγραμμα με βάση τον Προϋπολογισμό που έχει. Για παράδειγμα, μέτρα για τους αγρότες και συγκεκριμένα για τις μητέρες αγρότισσες, όχι μόνο για τις μητέρες αγρότισσες, αλλά και για τις γυναίκες ελεύθερες επαγγελματίες. Και ουσιαστικά μου δώσατε την ευκαιρία να το υπενθυμίσω, την επέκταση του επιδόματος μητρότητας στο ύψος του κατώτατου μισθού για 9 μήνες. Αυτό αφορά και τον πρωτογενή τομέα. Δεν σημαίνει, όμως, ότι αφορά μόνο τον πρωτογενή τομέα. Όποια λοιπόν, πρωτοβουλία μπορεί να αναλάβει το κάθε επιμέρους Υπουργείο στο πλαίσιο της πολιτικής που εφαρμόζει, που μπορεί να αφορά, για παράδειγμα, και τον πρωτογενή τομέα, θα συνεχίσει να την εφαρμόζει. Αλίμονο. Όταν μας γίνεται μια ερώτηση για τα δημοσιονομικά περιθώρια, αυτό προφανώς αφορά οριζόντιες παρεμβάσεις που έχουν δημοσιονομικό κόστος και αφορά μια επαγγελματική ομάδα, εν προκειμένω τους αγρότες.
Σ. ΠΙΚΟΥΛΑΣ: Καταλαβαίνουμε ότι η Κυβέρνηση θέλει να υποβαθμίσει το θέμα της παρέμβασης του κ. Σαμαρά στη Βουλή. Ωστόσο, αυτά που είπε ο πρώην Πρωθυπουργός, την προηγούμενη εβδομάδα, είναι ιδιαιτέρως πολύ σκληρά. Ουσιαστικά έχει κατηγορήσει την Κυβέρνηση για αλαζονεία, ότι είναι εκτός πραγματικότητας, ότι κινείται εκτός πλαισίου της παραδοσιακής βάσης. Και το ερώτημά μου είναι, μήπως ο κ. Σαμαράς είναι ουσιαστικά η Αντιπολίτευση της Κυβέρνησης στη χώρα αυτή;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν θα μπω ποτέ στη διαδικασία – και κανείς από εμάς- απάντησης σε ένα πρώην Πρωθυπουργό και πρώην Πρόεδρο του κόμματός μας. Εκφράζει τις απόψεις του, όπως έχει προφανώς το δικαίωμα να το κάνει, είτε στη Βουλή, είτε οπουδήποτε αλλού. Εξέφρασαν και όλοι οι υπόλοιποι βουλευτές-και βουλευτές της Ν.Δ. και άλλων κομμάτων-, πολλοί εκ των οποίων διαφωνούσαν τη διαφοροποίησή τους για ένα συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Αναμενόμενο ήταν, γιατί είχε πει, από την πρώτη στιγμή, ο Πρωθυπουργός πως κατά παράδοση της ψήφισης των νομοσχεδίων που άπτονται θεμάτων ανθρώπινων δικαιωμάτων, δεν υπάρχει ζήτημα κομματικής πειθαρχίας. Και σε κάθε περίπτωση -το ξαναλέω- δεν υπάρχει ποτέ περίπτωση να μπω σε μια διαδικασία απάντησης ή αντιπαράθεσης με έναν πρώην Πρόεδρο του κόμματος που ανήκω και έναν πρώην Πρωθυπουργό, προερχόμενο από τη Ν.Δ. και νυν βουλευτή της Ν.Δ.. Από εκεί και πέρα, επειδή αναφερθήκατε στα περί αλαζονείας, νομίζω ότι η ίδια η προσωπική στάση του Πρωθυπουργού, της Κυβέρνησης και όχι στα λόγια, στις πράξεις, αποδεικνύει ότι είναι η Κυβέρνηση που βρίσκεται πιο κοντά από οποιαδήποτε άλλη στους πολίτες, στις επαγγελματικές ομάδες, στην κοινωνία. Τρανότερο παράδειγμα, χαρακτηριστικότερη απόδειξη είναι η συνάντηση με τους αγρότες την προηγούμενη εβδομάδα και το γεγονός ότι ακούστηκαν όλα τα αιτήματά τους και δόθηκαν οι καλύτερες δυνατές απαντήσεις, με βάση και τα δημοσιονομικά περιθώρια. Η συνεχής παρουσία του Πρωθυπουργού σε όλη την Ελλάδα, η διαρκής διάδραση με τις επαγγελματικές ομάδες, οι παραδοχές λαθών, κάτι το οποίο είναι πάρα πολύ σημαντικό και για έναν Πρωθυπουργό και για μια Κυβέρνηση. Και το γεγονός ότι αυτές οι παραδοχές, στη συνέχεια, μετατρέπονται σε πράξεις και δεν μένουν στα λόγια. Όλο αυτό είναι η σχέση εμπιστοσύνης με τους πολίτες. Ξέρετε, χτίζεται πάρα πολύ δύσκολα, αλλά είναι για μας η βασική προϋπόθεση και το έχουμε πάντοτε στο μυαλό μας για να συνεχίζουμε να εφαρμόζουμε το πρόγραμμά μας.
Τώρα, η Κυβέρνηση προχωρά, εφαρμόζοντας το πρόγραμμά της. Αυτό είναι το καθήκον της. Και νομίζω ότι συγκεκριμένα η Κυβέρνηση αυτή, η Κυβέρνηση της Ν.Δ. πατά πολύ σταθερά πάνω στην ιδεολογική βάση και στις αρχές της Ν.Δ., προφανώς έχοντας εντάξει ανθρώπους από άλλους πολιτικούς χώρους, οι οποίοι πιστεύουν όμως σε αυτό το όραμα και σε αυτές τις αρχές. Θωρακίζει την Ελλάδα, την ενισχύει διπλωματικά, την ενισχύει αμυντικά. Προφυλάσσει τα σύνορα της χώρας. Η Ελλάδα, πλέον, δεν είναι ξέφραγο αμπέλι. Έχει συνάψει τις πιο ισχυρές, τις πιο σημαντικές αμυντικές συμφωνίες. Και ως προς την οικονομία μας, η χώρα από εκεί που αποτελούσε αρνητικό παράδειγμα της Ευρώπης τα προηγούμενα χρόνια επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, πλέον πρωταγωνιστεί.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Ο κ. Σαμαράς, όμως, μεταξύ όλων των άλλων, έκανε λόγο και για ανεπίτρεπτες πιέσεις προς τους βουλευτές. Αυτό θα πρέπει να το σχολιάσετε, γιατί δεν είναι μια άποψη. Κατηγορεί την Κυβέρνηση ότι ουσιαστικά άσκησε αθέμιτες, ανεπίτρεπτες πιέσεις στους βουλευτές για να ψηφίσουν τον γάμο των ομόφυλων ζευγαριών.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν ασκήθηκε καμία πίεση στους βουλευτές. Δημοσίως ο Πρωθυπουργός είπε ότι δεν υπάρχει ζήτημα κομματικής πειθαρχίας. Αυτό έγινε πράξη. Σε αυτές τις διήμερες ενημερωτικές συναντήσεις, που κάποιοι ειρωνεύτηκαν ως «φροντιστήρια», περισσότερο ακούστηκαν, μετά τις αρχικές εισηγήσεις, οι αντίθετες απόψεις και έγινε ένας πολύ πολιτισμένος διάλογος, όπως συνέβαινε στη συζήτηση για όλα τα υπόλοιπα νομοσχέδια και θα συνεχίσει να συμβαίνει στη Ν.Δ.. Γιατί η Ν.Δ. είναι ένα κόμμα στην πράξη δημοκρατικό και όχι στα λόγια. Άρα, προφανώς, δεν ασκήθηκε καμία πίεση. Ο κάθε βουλευτής, ο καθένας και η κάθε μια στον ελληνικό Κοινοβούλιο ψήφισαν με βάση το τι υπαγόρευε η συνείδησή τους. Και βέβαια, από όλη αυτή τη διαδικασία, η Ν.Δ. εξέρχεται ενωμένη. Να τονίσουμε ότι δεν υπάρχουν βουλευτές δύο ταχυτήτων -γιατί είχε ακουστεί και αυτό- με βάση το τι ψήφισαν σε ένα συγκεκριμένο νομοσχέδιο για το οποίο δεν υπήρχε κομματική πειθαρχία. Είναι σεβαστή η κάθε τοποθέτηση του κάθε βουλευτή και της κάθε βουλευτή στο ελληνικό Κοινοβούλιο, εν προκειμένω για την Κ.Ο. της Ν.Δ.. Είναι σημαντικό το ότι ψηφίστηκε το συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Όμως, έχουμε πολύ δουλειά μπροστά μας για άλλα, πάρα πολύ σημαντικά νομοσχέδια, που αφορούν το σύνολο των πολιτών.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Ένας από τους ιερείς που αντέδρασαν μετά την ψήφιση της ισότητας στον γάμο, ο Μητροπολίτης Πατρών Χρυσόστομος είπε, μεταξύ άλλων, απαντώντας στον Πρωθυπουργό, για το «παπάς-παπάς ή ζευγάς-ζευγάς» πως εάν εδώ και χρόνια οι παπάδες περιορίζονταν στους τέσσερις τοίχους των ναών, τότε ούτε ο Πρωθυπουργός θα ήταν σε αυτή τη θέση, ούτε η πατρίδα μας θα ήταν ελεύθερη. Πώς αποτιμάται τώρα, μετά από τόσα χρόνια, μήπως η Ν.Δ., όσο ήταν στην Αντιπολίτευση, «παρα-έκανε» συμμέτοχο την Εκκλησία και τη σκληρή Δεξιά στην Αντιπολίτευση, στην προηγούμενη Κυβέρνηση, όπως η Συμφωνία των Πρεσπών και γυρνάει τώρα αυτό πίσω;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η Ν.Δ. δεν συγκυβέρνησε με την άκρα Δεξιά. Άλλο κόμμα συγκυβέρνησε με την άκρα Δεξιά και δεν είναι και πολύ μακριά χρονικά αυτή η συγκυβέρνηση, αυτή η συνύπαρξη και σε επίπεδο Αντιπολίτευσης, στην πάνω και στην κάτω πλατεία και συνύπαρξη σε εκδηλώσεις, αλλά και σε κοινή ρητορική και σε επίπεδο συγκυβέρνησης. Άρα, το τελευταίο κόμμα, το οποίο πρέπει να απολογείται για συγκυβέρνηση ή συνύπαρξη με την άκρα Δεξιά, είναι η Ν.Δ.. Προφανώς υπάρχει σεβασμός στην Εκκλησία, διαχρονικός σεβασμός και από το δικό μας πολιτικό χώρο, με τους διακριτούς ρόλους Πολιτείας και Εκκλησίας. Πιστεύουμε, όμως, πολύ στον διαχρονικό ρόλο της Εκκλησίας, ο οποίος, προφανώς, πολλές φορές ξεπερνά τα εκκλησιαστικά όρια. Ναι, η εκκλησία -το έχουμε πει πολλές φορές- στήριξε και στηρίζει την κοινωνία σε πολύ δύσκολες περιόδους για τη χώρα και ιστορικά και τώρα, σε περιόδους κρίσεων. Είναι από τις πρωταγωνίστριες στη διατήρηση της κοινωνικής συνοχής, της στήριξης των αδυνάμων και γι΄ αυτό είμαστε ευγνώμονες. Και όσοι πιστεύουμε και κάποιοι συμπολίτες μας που μπορεί να μην πιστεύουν. Από εκεί και πέρα, αυτό δεν σημαίνει ότι θα πάψει να ισχύει ότι η Πολιτεία, δια της εκτελεστικής, νομοθετικής και της δικαστικής εξουσίας, υπάρχει με τη διάκριση των εξουσιών και η Εκκλησία έχει τον δικό της ρόλο.
Σ. ΦΑΣΟΥΛΑΚΗ: Κύριε Εκπρόσωπε, επειδή η κυβέρνηση έχει μπροστά της δύο δύσκολα νομοσχέδια να περάσει και μιλώ για το πρώτο για τα μη κρατικά μη κερδοσκοπικά ΑΕΙ και το δεύτερο για τους ποινικούς κώδικες, που υπάρχουν πολλές αντιδράσεις, βλέπουμε, από τους δικηγόρους οι οποίοι είναι σε αποχή. Ήθελα να ρωτήσω συνδυαστικά με το θέμα των ομόφυλων ζευγαριών, πιστεύετε ότι μπορεί να υπάρξουν διαφοροποιήσεις, αφού έγινε η αρχή με το θέμα των ομόφυλων ζευγαριών από βουλευτές; Και πώς θ’ αντιδράσει εκεί η κυβέρνηση, αν υπάρξουν και σε αυτά τα νομοσχέδια διαφοροποιήσεις;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν είναι προάγγελος κάποιας διαφοροποίησης η στάση των βουλευτών σ’ ένα νομοσχέδιο που δεν υπήρχε κομματική πειθαρχία. Η Νέα Δημοκρατία με Πρωθυπουργό τον Κυριάκο Μητσοτάκη βρίσκεται στην εξουσία από το 2019 4,5 χρόνια και κάποιους μήνες παραπάνω. Έχουν έρθει πολύ δύσκολα νομοσχέδια, δύσκολα με την έννοια ότι απαντούσαν σε ανάγκες των πολιτών σε περιόδους εισαγόμενων κρίσεων. Δεν νομίζω ότι έχει υπάρξει πιο συμπαγής Κοινοβουλευτική Ομάδα και όχι μόνο σε επίπεδο ψηφοφορίας, αλλά και σε επίπεδο υποστήριξης μιας πολιτικής μιας κυβέρνησης και ενός Πρωθυπουργού. Και αυτό το οποίο συνέβαινε σε όλα τα νομοσχέδια, θα συνεχίσει να συμβαίνει και ήδη το βλέπουμε. Το ξανά λέω, τοποθετήθηκαν και δια της ψήφου τους και με τις ομιλίες τους οι βουλευτές σ’ ένα νομοσχέδιο που δεν υπήρχε ζήτημα κομματικής πειθαρχίας, απολύτως σεβαστή η στάση της κάθε μίας και του καθενός εξ αυτών, το είχαμε πει από την αρχή. Ναι, είναι σημαντικό ότι υπερψηφίστηκε το νομοσχέδιο, με τις ψήφους προφανώς και βουλευτών και άλλων κομμάτων και είναι και μια καλή στιγμή αυτή για το ελληνικό κοινοβούλιο, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι υπάρχει κάποια ρωγμή, οτιδήποτε τέτοιο στην Κοινοβουλευτική μας Ομάδα. Θα το διαπιστώσετε και στα επόμενα νομοσχέδια. Και για εμάς, ξέρετε, αυτό που κάποιοι αποκαλούν «ανοίγουμε μέτωπα», για εμάς είναι η υποχρέωση εφαρμογής του Προγράμματός μας. Και ναι, σίγουρα, τις μεγάλες αλλαγές κάποιες μειοψηφίες δεν τις θέλουν. Και αναφέρομαι στα μη κρατικά πανεπιστήμια ή στο ότι ναι, ξεβολεύονται κάποιοι οι οποίοι έχουν ταυτίσει την τριτοβάθμια εκπαίδευση με αναταραχή και καταλήψεις. Αλλά, πόσοι είναι αυτοί μπροστά στους 40.000 Έλληνες φοιτητές του εξωτερικού και στις πολλές δεκάδες χιλιάδες -και με τα χρόνια εκατοντάδες χιλιάδες φοιτητές που τελειώσαμε δημόσια πανεπιστήμια- με τον κίνδυνο πάντοτε των καταλήψεων, με το ότι δεν είχαμε τη δυνατότητα να έχουμε ένα μη κρατικό πανεπιστήμιο στη χώρα μας; Νομίζω ότι είναι η συντριπτική πλειοψηφία της ελληνικής κοινωνίας. Αντίστοιχα και με τις αλλαγές στον Ποινικό Κώδικα, πολύ λίγοι, προφανώς, θέλουν αυτήν την κατάσταση, η οποία επικράτησε τα προηγούμενα χρόνια, τις ποινές τις οποίες μείωσε ο ΣΥΡΙΖΑ. Ούτως ή άλλως, είναι η τρίτη μας νομοθέτηση για τον Ποινικό Κώδικα, δεν είναι η πρώτη. Και στην πρώτη τετραετία κάναμε δύο πολύ σημαντικές παρεμβάσεις. Άρα, εμείς εφαρμόζουμε το Πρόγραμμά μας προς όφελος της κοινωνίας και αυτό θα συνεχίσουμε να κάνουμε.
Ευχαριστώ πολύ!