Καλό μεσημέρι,
Η Ελλάδα είναι, σύμφωνα με την χθεσινή ανακοίνωση της Eurostat, η χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης με την μεγαλύτερη μείωση στο ποσοστό του δημοσίου χρέους ως προς ΑΕΠ, μεταξύ του τρίτου τριμήνου 2023 και τρίτου τριμήνου 2024, μια μείωση άνω των δέκα μονάδων.
Τα στοιχεία αυτά επιβεβαιώνουν, για ακόμα μια φορά, πως η στρατηγική μείωσης του ελληνικού χρέους είναι επιτυχημένη, καθώς η μείωση χρέους κατά πάνω από 50 ποσοστιαίες μονάδες τα τελευταία 4 χρόνια είναι η μεγαλύτερη που έχει καταγραφεί ποτέ στην ευρωπαϊκή ήπειρο.
Η πρόωρη -σε πολλές περιπτώσεις- αποπληρωμή του δημόσιου χρέους σημαίνει εξοικονόμηση δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ σε τόκους, καθώς, όσο μειώνεται το δημόσιο χρέος, τόσο μπορεί η χώρα μας να βγαίνει στις αγορές και να καταφέρνει δανεισμό με χαμηλότερα επιτόκια και πέραν των υπολοίπων σημαίνει εξοικονόμηση χρημάτων που διοχετεύονται σταδιακά σε δαπάνες υπέρ των πολιτών.
—-
Ο Πρωθυπουργός επισκέφτηκε το Ασκληπιείο Βούλας όπου εγκαινιάζονται οι νέες πτέρυγες του Τμήματος Επειγόντων Περιστατικών δωρεάς της ΑΙΓΕΑΣ ΑΜΚΕ Αθανασίου και Μαρίνας Μαρτίνου. Οι νέες πτέρυγες περιλαμβάνουν καρδιολογικό εξεταστήριο, Παθολογικό, σηπτικό χειρουργείο, ορθοπεδικό εξεταστήριο, αίθουσα βραχείας νοσηλείας και Παιδιατρικό Τμήμα.
Παράλληλα, ο Κυριάκος Μητσοτάκης ενημερώθηκε για την ανακατασκευή της Παιδοψυχιατρικής Κλινικής η οποία θα διαθέτει 115 κλίνες.
—
Σύσκεψη πραγματοποιήθηκε χθες στο Υπουργείο Υγείας υπό τον Υπουργό Άδωνι Γεωργιάδη, με θέμα τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ και ανακοινώθηκαν τα εξής μέτρα.
Πρώτον, ο ΕΟΠΥΥ προσλαμβάνει με μπλοκ παροχής υπηρεσιών 20 φαρμακοποιούς, μέσα στα επόμενα 24ωρα, για να ενισχύσει τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ που έχουν πρόβλημα και να επιταχυνθεί η εξυπηρέτηση των ασθενών.
Δεύτερον, από σήμερα μετακινούνται σε άλλους κόμβους που έχουν οριστεί σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΕΟΠΥΥ τα φάρμακα 1Α που είναι για νοσοκομειακή χρήση έτσι ώστε να μην συμπίπτουν οι εκτελέσεις αυτών των συνταγών που είναι μαζικές, με τον κόσμο που περιμένει στην ουρά. Αυτό θα μειώσει περίπου την καθημερινή κίνηση στα μεγάλα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ κατά 10%.
Τρίτον, συμφωνήθηκε μεταξύ της βιομηχανίας, του ΕΟΠΥΥ και των φαρμακείων ένα γενικό περίγραμμα του πως θα μπορούσε ένα κομμάτι των εκτελούμενων συνταγών από τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ, εφόσον το επιθυμεί ο ασθενής, να μεταφερθούν σε ιδιωτικά φαρμακεία.
Όπως τόνισε ο Υπουργός: «Όλο μας το σχέδιο για τη μείωση της ταλαιπωρίας στα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ δεν σημαίνει κλείσιμο των φαρμακείων του ΕΟΠΥΥ. Τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ θα συνεχίσουν να λειτουργούν κανονικά. Η συζήτηση αφορά τη δυνατότητα και ενός εναλλακτικού δρόμου προμήθειας ορισμένων φαρμάκων υψηλού κόστους μέσω των ιδιωτικών φαρμακείων».
—
392 υποθηκοφυλακεία σε όλη τη χώρα έκλεισαν οριστικά, σηματοδοτώντας μια ιστορική μετάβαση από τη γραφειοκρατία στο σύγχρονο ψηφιακό Κτηματολόγιο. Ήδη μέσα στην περασμένη χρονιά έκλεισαν 201 εξ’ αυτών, δίνοντας έτσι το μήνυμα ότι η χώρα περνάει σε μια νέα εποχή με λιγότερο χαρτί και περισσότερη ταχύτητα, υπογραμμίζοντας εμφατικά τον εκσυγχρονισμό της δημόσιας διοίκησης.
Με την κατάργηση των υποθηκοφυλακείων όλες οι αρμοδιότητες όπως και οι διαδικασίες για τη μεταβίβαση και διαχείριση ακινήτων περνούν πλέον στο Κτηματολόγιο.
Παράλληλα, το έργο της ψηφιοποίησης 600 εκατομμυρίων σελίδων, το οποίο χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης, βρίσκεται ήδη στο 45% ολοκλήρωσης με 280 εκατομμύρια σελίδες να έχουν ήδη ψηφιοποιηθεί.
Επιπλέον, οι νέες υπηρεσίες των κτηματολογικών γραφείων παράγουν σημαντικά αποτελέσματα. Με το akinita.gov.gr το σύνολο των αγοραπωλησιών που υποβλήθηκαν από τον Ιανουάριο του 2024 μέσω της συγκεκριμένης πλατφόρμας πήρε πιστοποιητικό μεταγραφής μέσα σε μόλις 1 εργάσιμη ημέρα.
Το ποσοστό κτηματογράφησης έχει αυξηθεί σε 60% και μέχρι το τέλος του 2025 θα ολοκληρωθεί στο 100%.
Αξίζει να σημειωθεί πως το Κτηματολόγιο είναι ο πρώτος φορέας που εφαρμόζει σύστημα Τεχνητής Νοημοσύνης για έκδοση διοικητικών αποφάσεων με τα πρώτα αποτελέσματα να έχουν φέρει ήδη υπερδιπλασιασμό των εβδομαδιαίων αποφάσεων από τον Σεπτέμβριο του 2024 που ψηφίστηκε ο Νόμος έως σήμερα.
Προτεραιότητα της Κυβέρνησης ήταν και παραμένει η σωστή εξυπηρέτηση του πολίτη και η εύκολη πρόσβαση στις πληροφορίες του ακινήτου του. Η σύγχυση που δημιουργούσε το παράλληλο σύστημα Υποθηκοφυλακείων – Κτηματολογίων για δεκαετίες, είναι επιτέλους παρελθόν.
—
Το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης διοργανώνει την πρώτη εκδήλωση της δράσης «REBRAIN GREECE» για το 2025, το Σάββατο 29 Μαρτίου στο Λονδίνο και απευθύνει δημόσια πρόσκληση ενδιαφέροντος στις επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα που αναζητούν στελέχη υψηλής εξειδίκευσης προκειμένου να πάρουν μέρος.
Σκοπός αυτής της πρωτοβουλίας είναι η διασύνδεση Ελλήνων εργαζομένων υψηλής εξειδίκευσης που ζουν και εργάζονται στη Μεγάλη Βρετανία με επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα και αναζητούν εξειδικευμένο προσωπικό.
Οι εκδηλώσεις που έγιναν στο Άμστερνταμ καθώς και η Ημέρα Καριέρας της ΔΥΠΑ στο Ντίσελντορφ πριν δύο μήνες, με συμμετοχή περισσότερων από 2.700 ενδιαφερόμενων, σημείωσαν μεγάλη επιτυχία και έτσι το Υπουργείο αποφάσισε τον διπλασιασμό των συμμετεχουσών εταιρειών. Οι συμμετέχουσες επιχειρήσεις θα έχουν την ευκαιρία να συγκεντρώσουν βιογραφικά μεγάλου αριθμού υποψηφίων, να πραγματοποιήσουν συνεντεύξεις για την κάλυψη των θέσεων εργασίας υψηλής εξειδίκευσης που διαθέτουν και να αναδείξουν τις δυνατότητες επαγγελματικής εξέλιξης που παρέχουν.
—
Προκηρύσσεται από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας διεθνής διαγωνισμός για την έρευνα και εκμετάλλευση αντιμονίου στη Χίο.
Το αντιμόνιο ανήκει στη λίστα των Κρίσιμων Ορυκτών Πρώτων Υλών που έχει δημοσιεύσει η Ευρωπαϊκή Ένωση και χρησιμοποιείται μεταξύ άλλων, στην αμυντική βιομηχανία και στις τεχνολογίες της πράσινης μετάβασης και η χώρα μας είναι μία από τις μόλις δύο χώρες της Ευρώπης μαζί με την Ιταλία που κατέχει κοιτάσματα αντιμονίου, τα οποία, όμως, παραμένουν αναξιοποίητα μέχρι σήμερα.
Η κίνηση αυτή αποτελεί ένα ακόμα βήμα στην οργανωμένη προσπάθεια της κυβέρνησης για την ανάδειξη και αξιοποίηση του ορυκτού πλούτου της χώρας.
Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας θα εξασφαλίσει τις αυστηρότερες δεσμεύσεις από πλευράς του Αναδόχου για την προστασία του περιβάλλοντος, τη δημιουργία θέσεων εργασίας από την τοπική κοινωνία, την απόδοση στο Δήμο Χίου ποσοστού από τα πάγια και αναλογικά μισθώματα.
Η πρώτη φάση αφορά στην πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος (μη δεσμευτικών προσφορών) μέχρι τις 10 Μαρτίου 2025, όπου και θα επιλεγούν όσοι πληρούν τα κριτήρια για να συνεχίσουν.
Η δεύτερη φάση περιλαμβάνει την πρόσκληση υποβολής δεσμευτικών προσφορών εντός του δευτέρου τριμήνου 2025, για την εκμίσθωση των δικαιωμάτων έρευνας και εκμετάλλευσης μεταλλευτικών ορυκτών, σε τμήμα εκτάσεως 9,02 km2 του Δημόσιου Μεταλλευτικού Χώρου της Χίου.
—-
Αύριο, Παρασκευή 24 Ιανουαρίου στις 12:00 ο Πρωθυπουργός θα απαντήσει στην επίκαιρη ερώτηση του προέδρου του ΠΑΣΟΚ Νίκου Ανδρουλάκη για τον πρωτογενή τομέα.
Το Σάββατο θα πραγματοποιηθεί η ψηφοφορία για την εκλογή Προέδρου Δημοκρατίας.
Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, μιας και αναφερθήκατε στην αυριανή αντιπαράθεση, που θα προκύψει στη Βουλή με τον Πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ, χθες ο κ. Ανδρουλάκης κατηγόρησε την Κυβέρνηση, εσάς νομίζω, προσωπικά αν δεν κάνω λάθος – σε τηλεοπτική του συνέντευξη – ότι παραποιήθηκε η δήλωσή του περί συνεργασιών με κόμματα της Κεντροαριστεράς και θέλω από εσάς μια απάντηση γι’ αυτό. Ευχαριστώ.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ναι, νομίζω ότι είναι επιλογή του κ. Ανδρουλάκη να ακολουθεί αυτή την τακτική. Αλλά, προσπαθεί να μας πείσει ότι το μαύρο είναι άσπρο ή το ανάποδο – ό, τι προτιμάτε – και κάθε φορά το κάνει και χειρότερο. Είχα πει πριν από περίπου δέκα μέρες, την ίδια μέρα που έδωσε τη συνέντευξη ο κ. Ανδρουλάκης στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ – αν δεν κάνω λάθος – και στο συνάδελφό σας τον κ. Τσίμα, ότι ψηφίζοντας ΠΑΣΟΚ, παίρνεις ΣΥΡΙΖΑ ή και Νέα Αριστερά και στη συνέχεια με τις δηλώσεις των στελεχών του, φάνηκε ότι μπορεί να πάρεις και άλλα κόμματα «πακέτο», ακόμα και «τα κόμματα της δραχμής». Μετά έτρεξαν να το μαζέψουν. Προσπαθώντας, χθες, να δικαιολογήσει αυτό το οποίο είπε, μας είπε ότι δεν αναφερόταν απαραιτήτως σε κόμματα μικρότερα της Κεντροαριστεράς, μπορεί να αναφερόταν και στα υπόλοιπα κόμματα. Θέλω να πιστεύω ότι αυτό το οποίο είχα πει, δεν μετατρέπεται σε «ψηφίζοντας ΠΑΣΟΚ παίρνεις ενδεχομένως ΣΥΡΙΖΑ, Νέα Αριστερά ή και Βελόπουλο ή και Λατινοπούλου». Δεν θέλω να το πιστέψω αυτό, οπότε θα έλεγα καλύτερα αυτές οι νέες διατυπώσεις του κ. Ανδρουλάκη να περιοριστούν, γιατί έτσι όπως το πάμε θα γίνεται όλο και χειρότερο. Εμείς επιμένω σχολιάζουμε αυτά τα οποία ακούμε με τα αυτιά μας. Επιμένω, επίσης, ότι αυτή η συζήτηση άνοιξε πολύ πρόωρα από τον ίδιο τον κ. Ανδρουλάκη με τις απαντήσεις του, δεν του φταίει η Κυβέρνηση σ’ αυτό. Εμείς απαντάμε σε ερωτήσεις -όπως βλέπετε, όλο αυτό το χρονικό διάστημα- που μας κάνετε στη βάση αυτών που λέγονται από τους πολιτικούς μας αντιπάλους. Η ερώτηση εκείνη τη μέρα είχε γίνει, αφού μου μεταφέρθηκε λέξη προς λέξη η απάντηση του κ. Ανδρουλάκη.
Μ. ΣΑΚΕΛΛΑΡΗΣ: Θέλω να σας ρωτήσω για τα όσα ανέφερε χθες το ΠΑΣΟΚ, για τον κ. Τασούλα. Απάντησε ο κ. Τασούλας. Σας κατηγορεί η αντιπολίτευση ότι δεν έχετε απαντήσει ως Κυβέρνηση, επίσημα, δεν έχετε βγάλει μια ανακοίνωση. Γιατί συμβαίνει αυτό και τι απαντάτε σε όσα καταλογίζει το ΠΑΣΟΚ στον κ. Τασούλα;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Γιατί απάντησε ο κ. Τασούλας. Όταν απαντάει ο ίδιος ο θιγόμενος, αυτός στον οποίο γίνεται μια πολιτική – για να μην παρεξηγηθώ – «επίθεση», αρκεί νομίζω η απάντησή του. Εγώ εκπροσωπώ την Κυβέρνηση. Κάνω μια συγκεκριμένη δουλειά, η οποία θεωρώ ότι είναι προφανώς πολύ μεγάλη ευθύνη και προφανώς και αναφέρομαι στην απάντηση του κ. Τασούλα. Εδώ, είναι ξεκάθαρο τι έχει συμβεί. Έχει περάσει παραπάνω από μια εβδομάδα και αφού δεν βρήκε το ΠΑΣΟΚ μισό πολιτικό επιχείρημα κατά της υποψηφιότητας Τασούλα, ξεκίνησε με το αφήγημα της άκρας δεξιάς. Προσπάθησε να χρεώσει τον κ. Τασούλα στην άκρα δεξιά, το οποίο ήταν και ένα θα έλεγα, πέρα από αντίθετο στην οποιαδήποτε λογική επιχείρημα, ήταν και μια μικρόψυχη τακτική. Απαντήσαμε άμεσα στις ψήφους των «Σπαρτιατών», σε αντίθεση με το τι συνέβαινε στο παρελθόν από άλλα κόμματα. Η χθεσινή εξέλιξη, η ανακοίνωση των «Σπαρτιατών», απόσυρσης έστω και αυτής της στήριξης, που δεν ήταν καλοδεχούμενη, όπως προσωπικά απάντησα πριν από μια εβδομάδα, διέλυσε και τις τελευταίες αμφιβολίες περί υποτιθέμενης συμπαιγνίας με τους «Σπαρτιάτες». Κανείς δεν τους πιστεύει σε αυτά τα οποία λένε. Και αφού πήγε «περίπατο» το ένα αφήγημα, αποφάσισαν να ρίξουν «λάσπη» στον κ. Τασούλα λίγες ημέρες πριν την πρώτη εκλογή. Απάντησε ο ίδιος, αναφέρθηκε σε ξεκάθαρη απόφαση από τη Διάσκεψη των Προέδρων. Δεν έχει τεθεί κάποιο θέμα ως προς τη νομιμότητα των συγκεκριμένων αποφάσεων. Και να πω και κάτι – επειδή σημασία έχει να καταλαβαίνει και ο κόσμος τι λέμε- ο κ. Τασούλας δεν πρόκειται να πολιτευτεί ξανά στο Νομό Ιωαννίνων. Δεν έχει κάποιο κίνητρο. Δεν μπορεί να πει κανείς ότι ήθελε να κάνει κάτι για να κερδίσει τη συμπάθεια του κόσμου, λειτουργώντας όπως τον κατηγορούν με μικροκομματική λογική. Αντιθέτως, παλαιοκομματική λογική είναι να επιτίθεσαι στον υποψήφιο Πρόεδρο της Δημοκρατίας, τον οποίο έχεις ψηφίσει τρεις φορές ως Πρόεδρο της Βουλής, για να είναι Πρόεδρος της Βουλής, επειδή δεν ανήκει στο κόμμα σου. Αυτό κάνει το ΠΑΣΟΚ. Πρέπει να πει κάποιος στο ΠΑΣΟΚ, ότι υπάρχουν άξια, ικανά στελέχη με ενωτικά χαρακτηριστικά, που δεν είναι ΠΑΣΟΚ. Εγώ δε λέω ότι δεν υπάρχουν και στο ΠΑΣΟΚ. Αλλά, υπάρχουν και τέτοια πολιτικά στελέχη, που δεν είναι ΠΑΣΟΚ, σ’ αυτή τη χώρα. Έχει δείξει ο Πρωθυπουργός και η Κυβέρνηση ότι εμπιστεύεται πολιτικά στελέχη, προερχόμενα από άλλους πολιτικούς χώρους, τα οποία συστρατεύονται με το δικό μας όραμα, με τη δική μας προσπάθεια, αλλά τι να κάνουμε που υπάρχουν τέτοια στελέχη, που δεν είναι ΠΑΣΟΚ σ’ αυτή τη χώρα και ένα από αυτά είναι και ο κ. Τασούλας.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, έχουμε ακούσει τον Πρωθυπουργό τα προηγούμενα χρόνια, ως επικεφαλής της Αντιπολίτευσης, να μιλάει στη Βουλή για μια ιστορία ενός εξωγήινου στον Υμηττό, που συμβούλευσε ένα νέο να αλλάξει το φύλο του, τον έχουμε ακούσει πριν από λίγα χρόνια να υπερασπίζεται τα διεμφυλικά άτομα και το δικαίωμα στο σωματικό αυτοκαθορισμό και τον ακούμε τώρα να ακολουθεί τις δηλώσεις Τραμπ και να μιλάει για δύο φύλα. Ποια είναι η άποψη του Πρωθυπουργού, ποια είναι η άποψη της Κυβέρνησης γι’ αυτά τα θέματα; Μπορεί να αλλάζει έτσι η πολιτική;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όχι, απλά όσοι μιλούν για κυβιστήσεις, «κωλοτούμπες», όπως θέλετε πείτε το, γιατί δυστυχώς η χώρα μας με την προηγούμενη από εμάς Κυβέρνηση, δίδαξε την έννοια αυτή παγκοσμίως, δεν έχουν δει ποια είναι πραγματικά η woke ατζέντα. Δεν έχουν κάτσει να διαβάσουν, αυτοί οι οποίοι μας κατηγορούν, από την αντιπολίτευση και κυρίως τα κόμματα της άκρας δεξιάς, για κυβιστήσεις, δεν έχουν κάτσει να διαβάσουν ποια είναι η περιβόητη woke ατζέντα, που φτάνοντας σε ακραίες διατυπώσεις, δικαίως θύμωσε πολύ μεγάλο μέρος των πολιτών σ’ όλο τον κόσμο. Αυτό το οποίο ακολουθεί η Κυβέρνηση Μητσοτάκη, δεν έχει καμία σχέση με τη woke ατζέντα. Καμία σχέση. Κανένα νομοθέτημα δεν έχει σχέση με τη woke ατζέντα. Δεν μιλάμε, λοιπόν, για καμία κυβίστηση. Απλά μπλέκουν κάποιοι σκοπίμως δύο άσχετα μεταξύ τους πράγματα. Το ένα είναι ο σεβασμός των δικαιωμάτων όλων των πολιτών και το άλλο είναι η ακραία ρητορική και ακραία αιτήματα, τα οποία δεν έχουν σχέση μ’ αυτό το οποίο κάνουμε, μόνο και μόνο για να δημιουργήσουν εντυπώσεις και να θυμώσουν την κοινωνία. Η Κυβέρνηση Μητσοτάκη ουδέποτε υιοθέτησε τις ακρότητες της woke ατζέντας. Είναι ξεκάθαρο, λοιπόν, ότι τα φύλα είναι δύο. Δεν αμφισβητείται αυτό το πράγμα σε καμία περίπτωση και πάρα-πάρα πολύ απλά έχει απαντήσει ο Πρωθυπουργός. Είχε δώσει την ίδια απάντηση και πριν από κάποιους μήνες, αλλά επειδή δεν θέλουν κάποιοι να κάνουμε πολιτική αντιπαράθεση επ’ αυτών που προχωράει και προωθεί η Κυβέρνηση – π.χ. τα Πρότυπα Ωνάσεια Σχολεία, την έλευση της Chevron, τα απογευματινά χειρουργεία, μια σειρά από δυσκολίες που προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε – αναπαράγουν μια ρητορική περί δήθεν αλλαγής στάσης για να χτίσουν ένα ακροδεξιό αφήγημα, για να γίνει στην Ελλάδα ό, τι γίνεται σ’ άλλες χώρες. Στην Ελλάδα θεωρώ ότι δεν θα συμβεί κάτι τέτοιο, γιατί έχουμε μια Κυβέρνηση η οποία δεν νομοθετεί, ούτε πολιτεύεται με στεγανά, ούτε έχει κάποια εμμονή με κάποια συγκεκριμένη πολιτική. Άλλο πράγμα να σέβεσαι τα δικαιώματα των συμπολιτών σου και άλλο να υιοθετείς τη woke ατζέντα. Είναι δύο εντελώς διαφορετικά πράγματα.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Συγγνώμη και αν όπως λέτε και όπως είπε ο Πρωθυπουργός ισχύει ότι δεν συμβαίνουν αυτά τα πράγματα εδώ, τότε γιατί γίνεται αυτή η δήλωση τώρα; Προσπαθείτε μ’ αυτό τον τρόπο να ρίξετε γέφυρες …
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αυτό είναι το λάθος που κάνετε. Έχει κάνει ακριβώς την ίδια δήλωση και άλλες φορές ο Πρωθυπουργός, ότι τα φύλα είναι δύο. Ακόμα και την επίμαχη περίοδο της ψήφισης του νομοσχεδίου για την ισότητα στο γάμο, είχε πει ότι εμείς δεν πρόκειται να υιοθετήσουμε τέτοιες λογικές και πολλές άλλες προτάσεις, οι οποίες είναι ακραίες. Τα είχε πει και τότε, αλλά όλα αυτό γίνεται – θεωρώ – δολίως από συγκεκριμένα κόμματα της αντιπολίτευσης και Μέσα τα οποία τα στηρίζουν.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, ο Πρωθυπουργός απέκλεισε επίσης συνεργασίες με κόμματα εκ δεξιών της Νέας Δημοκρατίας, όμως οι δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι η αυτοδυναμία είναι πάρα πολύ μακριά. Ταυτόχρονα η Νέα Δημοκρατία ανοίγει μέτωπο με το ΠΑΣΟΚ. Τι θα κάνετε, λοιπόν, εάν δεν υπάρξει αυτοδύναμη Κυβέρνηση από τις επόμενες εκλογές;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Το μόνο που μας ενδιαφέρει είναι να εφαρμόσουμε το πρόγραμμά μας στο ακέραιο τα επόμενα δύο και κάτι παραπάνω χρόνια, που μένουν μέχρι τις εκλογές του 2027. Όταν έρθει εκείνη η ώρα θα ζητήσουμε μια ακόμα ισχυρή εντολή από τους πολίτες. Σε κάθε περίπτωση, όμως, εμείς δεν πρόκειται να αφήσουμε την παραμικρή χαραμάδα, για να συζητήσουμε με τους πρωταγωνιστές του πιο «μαύρου» χθες, είτε αυτοί ανήκουν στην ακροδεξιά, είτε αυτοί ανήκουν αριστερότερα της Νέας Δημοκρατίας. Δεν μπορείς να μιλάς για μεγάλες μεταρρυθμίσεις και να μην κόβεις τη συζήτηση για την οποιαδήποτε συγκυβέρνηση με αυτούς οι οποίοι έφεραν την απόλυτη οπισθοδρόμηση στη χώρα. Δεν είναι δυνατόν να μιλάς για σύγκλιση με την Ευρώπη, για διπλή σύγκλιση στη χώρα και να θες στα σοβαρά – και αναφέρομαι στο ΠΑΣΟΚ, για να μην κρύβουμε τα λόγια μας – να συζητήσεις μ’ αυτούς οι οποίοι κυβέρνησαν με το «ή εμείς ή αυτοί», μ’ αυτούς οι οποίοι έχουν φτάσει στο σημείο να κάνουν προγραφές δημοσιογράφων, προγραφές πολιτών. Δεν είναι λογικά αυτά τα πράγματα. Αλλά, επιμένω αυτή η συζήτηση είναι πρόωρη. Εμείς, έχουμε ένα πρόγραμμα. Μ’ αυτό το πρόγραμμα εξελέγη η Κυβέρνηση το 2023. Η μόνη μας έγνοια, η μόνη μας δουλειά είναι να εφαρμόσουμε το πρόγραμμα αυτό και μέσα σ’ αυτά τα χρόνια, προφανώς, να απαντάμε και σε έκτακτες ανάγκες – όπως είναι οι Τράπεζες, όπως είναι τα ασφάλιστρα για την Υγεία, όπως είναι τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια – που προκύπτουν. Όλες οι υπόλοιπες συζητήσεις είναι και άκαιρες και πρόωρες και δεν ενδιαφέρουν και ιδιαίτερα τους πολίτες, τις αναπαράγει η αντιπολίτευση με τις απαντήσεις που δίνει στους συναδέλφους σας.
ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Σε συνέχεια της ερώτησης του συναδέλφου, το κυβερνών κόμμα επέλεξε τον κ. Τασούλα για υποψήφιο Πρόεδρο της Δημοκρατίας, τον κ. Κακλαμάνη πρόεδρο της Βουλής, με τα χαρακτηριστικά που έχουν. Ίσως να περιμένουμε μία αλλαγή, μία εξισορρόπηση αυτών των χαρακτηριστικών στον επόμενο ανασχηματισμό, όποτε γίνει αυτός;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Πρώτον, δεν υπάρχει ζήτημα ανασχηματισμού. Δεύτερον, για τα του ανασχηματισμού ο μόνος που γνωρίζει είναι ο Πρωθυπουργός. Τρίτον, δεν υπάρχει ανάγκη εξισορρόπησης γιατί δεν υπάρχει καμία συγκεκριμένη στροφή. Τα περί στροφής είναι αναλύσεις με όρους προηγούμενων δεκαετιών και ταμπέλες οι οποίες αδικούν τα πρόσωπα. Δεν επελέγη ούτε ο κ. Τασούλας από τον Πρωθυπουργό ούτε ο κ. Κακλαμάνης, για υποψήφιος Πρόεδρος Δημοκρατίας ο πρώτος και για εκλεγμένος, πλέον, πρόεδρος της Βουλής με ευρύτατη πλειοψηφία ο δεύτερος, επειδή είναι, όπως τους χαρακτηρίζουν κάποιοι, «δεξιοί» ή ακόμα τους χαρακτηρίζουν και «ακροδεξιούς» με έναν κωμικό, θα μου επιτρέψετε, τρόπο επιχειρηματολογίας ή τρόπο δικαιολόγησης. Επελέγησαν με βάση την πορεία, τη διαδρομή τους, τη στάση τους, την πολιτική τους παρουσία. Είναι δύο πρόσωπα που τα εκλέγουν οι Έλληνες πολίτες εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Ο κ. Τασούλας εκλέγεται 26 χρόνια από τους πολίτες των Ιωαννίνων, έχει περάσει από πολύ σημαντικές θέσεις. Είναι ο πρόεδρος της Βουλής που επανεξελέγη με μια πολύ μεγάλη πλειοψηφία και ο κ. Κακλαμάνης πέραν της πορείας του στην κεντρική πολιτική και στην τοπική αυτοδιοίκηση είναι ένα πρόσωπο που, νομίζω, κάθε άλλο παρά διχαστικό λόγο έχει και μάλιστα απεδείχθη και από την ψηφοφορία που έγινε πριν από μία ημέρα, χθες δηλαδή, στη Βουλή. Άρα, δεν μιλάμε για μία στροφή που χρειάζεται εξισορρόπηση. Μιλάμε για δύο συγκεκριμένα πρόσωπα. Ας μιλήσουμε, λοιπόν, για τα πρόσωπα, για τα χαρακτηριστικά τους και νομίζω ότι επειδή δεν υπάρχουν επιχειρήματα από την αντιπολίτευση, επιστρατεύεται η φιλοσοφία της υποτιθέμενης δεξιάς στροφής. Το βλέμμα μας δεν είναι στραμμένο προς κάποια στροφή. Είναι στραμμένο προς τους πολίτες κα τα πολλά προβλήματα που ακόμα πρέπει να αντιμετωπίσουμε.
Γ. ΣΑΚΟΥΛΑ: Κύριε εκπρόσωπε, από τις 2 Φεβρουαρίου οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις μπορούν να χρησιμοποιούν τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης για την παρακολούθηση συμπεριφοράς πολιτών σε δημόσιους χώρους. Χθες η Εφημερίδα των Συντακτών σε έρευνα με την Investigate Europe και τους Reporters United αποκάλυψε ότι η ελληνική κυβέρνηση πίεσε και πέτυχε, αφενός να επεκταθεί η χρήση αυτών των τεχνολογιών σε φυλακές και σε συνοριακές ζώνες κα αφετέρου ότι ήταν η μόνη που είχε αρνητική στάση και στις πέντε δικλείδες ασφαλείας που πρότειναν άλλες χώρες μέλη. Μάλιστα, σε κάποιες από αυτές τις δικλείδες ασφαλείας η Ελλάδα ήταν η μόνη που τις απέρριψε. Ποια είναι η αντίδρασή σας σε αυτό;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ναι, το είδα το δημοσίευμα μετά από ενημέρωση την οποία είχα. Δεν ισχύει το γεγονός ότι έφερε η χώρα μας αντιρρήσεις. Ο κανονισμός εγκρίθηκε ομόφωνα και από τα 27 κράτη μέλη ενώ υπερψηφίστηκε και από το ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και μάλιστα είναι λογικό, όπως αντιλαμβάνεστε, ότι αυτή η ομοφωνία αντικατοπτρίζει και την κοινή δέσμευση για την προώθηση της τεχνολογίας υπό το πρίσμα της δημοκρατίας και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Η Ελλάδα υποστηρίζει πλήρως το πνεύμα και το γράμμα του κανονισμού για την τεχνητή νοημοσύνη, το AI ACT στο οποίο αναφέρεστε. Θέτει ο κανονισμός αυτός την Ευρωπαϊκή Ένωση στην πρωτοπορία παγκοσμίως για τη ρύθμιση αυτής της τεχνολογίας με βασικό γνώμονα την προστασία των θεμελιωδών δικαιωμάτων και να πω ότι ήταν και στο επίκεντρο των δικών μας θέσεων. Τώρα, ως προς τους ισχυρισμούς περί χρήσης τεχνητής νοημοσύνης για παρακολούθηση σε δημοσίους χώρους, να ξεκαθαρίσουμε ότι ο κανονισμός ο ίδιος, δηλαδή δεν είναι κάτι που αφορά μόνο τη χώρα μας, προβλέπει αυστηρές απαγορεύσεις και περιορισμούς για τέτοιου είδους συστήματα. Είναι μάλιστα, όποιος έχει τον κανονισμό, στο κεφάλαιο 2 αριθμός 5. Αυτοί οι περιορισμοί είναι: η χρήση τεχνολογιών αναγνώρισης, όπως διαβάζω εδώ, σε πραγματικό χρόνο, σε δημοσίους χώρους επιτρέπεται μόνο για στοχευμένη αναζήτηση προσώπων και σε εξαιρετικές περιπτώσεις δημοσίου συμφέροντος όπως ο εντοπισμός εξαφανισμένων προσώπων, η αποτροπή απειλών κατά της ζωής και τρομοκρατικών επιθέσεων, καθώς και η διερεύνηση σοβαρών εγκλημάτων, παραδείγματος χάριν τρομοκρατία, ανθρωποκτονία εκ προθέσεως, σεξουαλική εκμετάλλευση παιδιών, εμπορία ναρκωτικών, απαγωγή και βιασμό, είναι συγκεκριμένες περιπτώσεις. Και βέβαια, πριν από την οποιαδήποτε τέτοια χρήση συστημάτων, απαιτείται αυστηρή διαδικασία έγκρισης από δικαστική ανεξάρτητη διοικητική αρχή καθώς και αξιολόγηση των επιπτώσεων στα θεμελιώδη δικαιώματα.
ΑΔ. ΛΙΟΛΙΟΥ: Ανοίγοντας λίγο παραπάνω το θέμα, απαντήσατε για τη woke ατζέντα, ωστόσο υπάρχει κριτική από την αντιπολίτευση ότι πλέον η κυβέρνηση και ο ίδιος ο πρωθυπουργός γίνεται πιο «Τραμπ» πλέον και οι κυβιστήσεις αφορούν τη ρητορική και την πολιτική πριν την ορκωμοσία του Ντόναλντ Τραμπ και μετά την ορκωμοσία. Αιχμή και η woke ατζέντα αλλά και τα θέματα της άμυνας και είδαμε και την ομιλία του Πρωθυπουργού στο ελληνοαμερικανικό εμπορικό επιμελητήριο για τα θέματα αυτά.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Στο σκέλος που αφορά την υποτιθέμενη στροφή έχω απαντήσει. Αυτό που θέλω να προσθέσω, είναι, ότι η πολιτική είναι πολιτικές. Και η πολιτική που εφαρμόζει η κυβέρνηση Μητσοτάκη βασίζεται στο πρόγραμμα με το οποίο εξελέγη. Αυτό που κάναμε και πριν την εκλογή του Ντόναλντ Τραμπ είναι να εφαρμόζουμε το πρόγραμμά μας. Αυτό συνεχίζουμε να κάνουμε. Αν κάποιοι βλέπουν συγκεκριμένη αλλαγή, να μας πουν σε ποια πολιτική τη βλέπουν αυτή την αλλαγή. Η ανάγκη για περαιτέρω ενίσχυση της χώρας μας στο αμυντικό σκέλος προέκυψε από τα προηγούμενα χρόνια και είναι μία πολιτική που υποστηρίζεται από την πρώτη τετραετία, πολλά χρόνια πριν την εκλογή του Ντόναλντ Τραμπ. Και ο Κυριάκος Μητσοτάκης πρωταγωνιστεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο για την ανάγκη μιας κοινής αμυντικής πολιτικής και μιας άλλης αντιμετώπισης των αυξημένων αναγκών για αμυντικές δαπάνες σε χώρες όπως η Ελλάδα. Βλέπουμε ότι αυτή η θέση, αυτή η στάση από την πρώτη ακόμα τετραετία γίνεται όλο και πιο επίκαιρη και όλο και πιο αναγκαία να συζητηθεί ως πρόταση, η συγκεκριμένη πρόταση του Πρωθυπουργού. Δεν υπάρχει λοιπόν καμία αλλαγή πλεύσης. Είναι μία πολιτική που συνεχίζουμε να εφαρμόζουμε με μόνο στόχο μία καλύτερη ζωή για τους πολίτες και μία πιο ισχυρή Ελλάδα.
ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, από τον περασμένο Δεκέμβριο μέχρι χθες, έχουμε πέντε εγκληματικές ενέργειες οι οποίες διαπράχθηκαν από αλλοδαπούς που έχουν χάσει το δικαίωμα να μένουν στη χώρα μας, δηλαδή, έχουν λάβει οριστικό καθεστώς διοικητικής απέλασης. Από αυτές τις πέντε ενέργειες, οι δύο είναι δολοφονίες, μία στο Παλαιό Φάληρο και μία στην Καλαμάτα το Δεκέμβριο. Οι άνθρωποι αυτοί παρ’ ότι έχουν λάβει οριστικό καθεστώς απέλασης, εξακολουθούν να παραμένουν, δεν τους ενοχλεί κανένας και επιδίδονται σε τέτοιους είδους αποτρόπαιες πράξεις. Υπάρχει κάποιος τρόπος, σκέφτεται κάποιο τρόπο η κυβέρνηση, το υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής, η αστυνομία ή το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη ή οποιαδήποτε άλλη αρχή, να καλυφθεί αυτό το κενό;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αυτό το οποίο συμβαίνει, προφανώς μπορεί κάποιοι να παραβιάζουν τους όρους ή να ξεφεύγουν αυτών των όρων, είναι να εξετάζεται η αίτηση ασύλου και εφόσον είναι απορριπτική, να τίθενται σε καθεστώς διοικητικής κράτησης μέχρι την απέλαση. Δεν σημαίνει ότι η χώρα μας είναι ξέφραγο αμπέλι. Δυστυχώς υπάρχουν κάποιες περιπτώσεις που κάποιοι παρανομούν, παραβατούν με πολύ τραγικές συνέπειες. Σωστά είπατε, λοιπόν, ότι μία από τις τελευταίες περιπτώσεις δεν έχει να κάνει με άνθρωπο ο οποίος είναι πρόσφυγας, δηλαδή, έλαβε άσυλο, είναι απορριπτικές οι συγκεκριμένες διατάξεις. Η απάντηση σε αυτό που λέτε είναι, το ταχύτερο δυνατόν να προχωράνε αυτές οι διαδικασίες. Πολλές φορές όμως η περάτωση της συγκεκριμένης διαδικασίας δεν εξαρτάται μόνο από τη χώρα μας. Έχουμε επισπεύσει σε πολλές περιπτώσεις μετά από απορριπτικές αποφάσεις τη διαδικασία της απέλασης, αλλά, όσες φορές αυτό καθίσταται εφικτό διαδικαστικά. Γιατί όπως αντιλαμβάνεστε, είναι μία διαδικασία στην οποία δεν συμμετέχει μόνον η Ελλάδα. Είναι σημαντικό το θέμα, προφανώς. Αν δει κανείς στατιστικά στοιχεία των διαμενόντων και της ταχύτητας εκδίκασης τέτοιων υποθέσεων, καταλαβαίνει ότι υπάρχει μία πολύ μεγάλη βελτίωση, όμως, ναι, υπάρχουν και περιπτώσεις που, είτε παραβιάζονται τα μέτρα, είτε κάποιοι ξεφεύγουν. Αυτό βέβαια ξεφεύγει, αυτό που λέμε, της αρμοδιότητας του υπουργείου Μετανάστευσης, έχει να κάνει με βαριά ποινικά αδικήματα, όπου έχουμε και τραγική κατάληξη.
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Κύριε Εκπρόσωπε, η Έκθεση Κοκοτσάκη για τα Τέμπη επιβεβαίωσε πλήρως το ηχητικό που είχε αποκαλύψει το Docomento το Νοέμβριο, σύμφωνα με το οποίο δεκάδες επιβάτες ζούσαν μετά τη σύγκρουση των τρένων και ότι υπήρχαν εύφλεκτα υλικά. Τη Δευτέρα σε σχετική ερώτηση που σας έγινε εδώ στην ενημέρωση των πολιτικών συντακτών μιλήσατε για «κατ’ επίφαση πραγματογνώμονες και παραπλάνηση της κοινής γνώμης». Ο κύριος Κοκοτσάκης σας απάντησε και είπε ότι «ο δικαστικός πραγματογνώμονας είναι αυτός που βρίσκεται ή έχει βρεθεί στους σχετικούς πίνακες του οικείου Πρωτοδικείου. Σε αυτούς τους πίνακες βρίσκομαι από το 1998, ως ειδικός πραγματογνώμονας επί των πυρκαγιών» πρόσθεσε. Επιμένετε να μιλάτε για «κατ’ επίφαση πραγματογνώμονες»;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Μπορείτε να μου βρείτε το σημείο που είπα «κατ’ επίφαση πραγματογνώμονες» και να μου το διαβάσετε; Γιατί σας στέλνω τις απαντήσεις και αυτό το οποίο λέτε είναι συκοφαντικό και δυσφημιστικό. Δεν έχω πει ποτέ τη φράση «κατ’ επίφαση πραγματογνώμονες». Και διάβασα και τους πηχυαίους τίτλους περί δήθεν αποστομωτικής απάντησης του εν λόγω κυρίου στο πρόσωπό μου και να σας πω επειδή τυχαίνει να ζω από τη δικηγορία, εδώ και πάρα πολλά χρόνια, με εξαίρεση τα τελευταία που είμαι σε αναστολή και το Γραφείο μου συνεχίζει να λειτουργεί, προσέχω πάρα πολύ καλά τι λέω. Κανείς δεν αμφισβήτησε ότι ο εν λόγω κύριος είναι στις λίστες των πραγματογνωμόνων, δεν το αμφισβητεί κανείς αυτό. Αυτό το οποίο είπα, είναι ότι στη συγκεκριμένη υπόθεση είναι τεχνικός σύμβουλος των οικογενειών. Αυτό δεν σημαίνει ότι παραπλανά την κοινή γνώμη, αλλά η συγκεκριμένη πραγματογνωμοσύνη που κάνει, είναι για τη συγκεκριμένη υπόθεση ένας σύμβουλος οικογενειών, όχι, δηλαδή, τον επίσημο πραγματογνώμονα που έχει ορίσει η Δικαιοσύνη γι’ αυτήν την υπόθεση. Είναι δεδομένο ότι και την επίσημη πραγματογνωμοσύνη της Δικαιοσύνης και την πραγματογνωμοσύνη του τεχνικού συμβούλου θα την λάβει υπόψη της η Δικαιοσύνη, δηλαδή ο Εφέτης Ανακριτής, εν προκειμένω, για να βγάλει τα συμπεράσματά του. Δεν το αμφισβητεί κανείς αυτό. Άλλο πράγμα αν είσαι ή όχι στη λίστα ―μια λίστα έχει αρκετούς πραγματογνώμονες και διαλέγει κάθε φορά η Δικαιοσύνη ποιον θα χρησιμοποιήσει. Μπορεί ο κάθε διάδικος να χρησιμοποιήσει κι έναν τεχνικό σύμβουλο που προφανώς είναι πολύ πιθανό, το συνηθέστερο, να είναι και στη λίστα. Άλλο πράγμα το ένα, άλλο πράγμα το άλλο. Το «κατ’ επίφαση πραγματογνώμονας» ούτε θα το έλεγα ποτέ, αλίμονο. Αλλά το ξαναλέω είναι δύο διαφορετικά θέματα που μπλέκονται σκοπίμως, από συγκεκριμένα κέντρα, να τα πω έτσι ευγενικά, προερχόμενα από αντιπολιτευόμενα κόμματα και Μέσα που τα στηρίζουν, γιατί, πάρα πολύ απλά, κάποιοι θέλουν να κάνουν καριέρες πολιτικές και όχι μόνο στις πλάτες πονεμένων ανθρώπων που είναι συγγενείς των θυμάτων των Τεμπών. Αυτή τη χυδαία τακτική την είδαμε και πέρυσι, τη βλέπουμε να εμφανίζεται και φέτος. Διαχωρίζω πλήρως και προσέχω τι λέω, γιατί ζούμε στη χώρα της «κοπτορραπτικής», τους συγγενείς των θυμάτων, για να μη δω πάλι τίτλους ότι στράφηκα κατά των συγγενών των θυμάτων, τα ξέρουμε αυτά τα κόλπα που χρησιμοποιούν κάποιοι, και αναφέρομαι σε πολιτικούς αντιπάλους, οι οποίοι προσπαθούν να επιβιώσουν πολιτικά, φωτογραφιζόμενοι ή ευρισκόμενοι δίπλα σε πονεμένους ανθρώπους και χτίζοντας μια προπαγάνδα. Όλοι θέλουμε δικαιοσύνη για τα Τέμπη. Όλοι οι πολίτες, όλος ο κόσμος θέλει δικαιοσύνη, χωρίς αστερίσκους. Κανένας δεν θέλει καμία συγκάλυψη. Κανένας, όμως, δεν θ’ αποδώσει δικαιοσύνη, πέραν της ίδιας της Δικαιοσύνης. Όποιος σπεύδει να βγάλει αποφάσεις, όποιος σπεύδει να κουνήσει το δάχτυλο, είτε είναι πολιτικός, είτε είναι οτιδήποτε άλλο, πέραν από δικαστής, υποκαθιστά την ανεξάρτητη Δικαιοσύνη. Εμείς αυτό θέλουμε, αφήστε, λοιπόν, τη Δικαιοσύνη να κάνει τη δουλειά της, αφήστε τη Δικαιοσύνη να κάνει τα πορίσματά της, κάθε πραγματογνωμοσύνη θα τη λάβει υπόψη της και του πραγματογνώμονα της Δικαιοσύνης και των τεχνικών συμβούλων και όταν ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία, γιατί υποβάλλονται αιτήματα και δεν περατώνεται η ανάκριση και οφείλουν οι δικαστικοί λειτουργοί ν’ απαντούν στα αιτήματα, θα πάρουμε τις πρώτες απαντήσεις και στη συνέχεια, προφανώς, θα πάρουμε και τις περισσότερες απαντήσεις στη διαδικασία.
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Κάτι συμπληρωματικό σε αυτό. Κατ’ αρχάς, σας απάντησε ο ίδιος ο κύριος Κοκοτσάκης, άρα έτσι ελήφθη και από τον ίδιο. Δεύτερον…
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ναι, αλλά το «κατ’ επίφαση πραγματογνώμονας» δεν το είπα εγώ ποτέ.
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Είπατε, όμως, σε σχετική ερώτηση για τη συγκεκριμένη Έκθεση, ότι «υπάρχουν πραγματογνώμονες που βαφτίζονται πραγματογνώμονες».
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Μπορείτε να μου το διαβάσετε αυτό; Μπορείτε να μου το διαβάσετε αυτό ότι «βαπτίζονται πραγματογνώμονες;»
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Δεν το έχω τώρα πρόχειρο, θα σας το στείλω μετά, τέλος πάντων…
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Υπάρχουν πραγματογνώμονες της Δικαιοσύνης, αυτούς που ορίζει το Δικαστήριο και υπάρχουν και τεχνικοί σύμβουλοι των οικογενειών. Το γεγονός ότι κάποιος είναι τεχνικός σύμβουλος μιας οικογένειας ή ενός διαδίκου σε μία άλλη υπόθεση, μπορεί να είναι ένα τροχαίο, μπορεί να είναι οτιδήποτε, δεν σημαίνει ότι δεν είναι στον κατάλογο των πραγματογνωμόνων της Δικαιοσύνης. Ξέρουμε πάρα πολύ καλά τι συμβαίνει, γιατί είναι κανόνες, έτσι λειτουργούν τα δικαστήρια. Υπάρχουν, το ξαναλέω, οι πραγματογνώμονες που χρησιμοποιεί είτε ένα Δικαστήριο, είτε ένας Ανακριτής, για μία υπόθεση και υπάρχουν και τεχνικοί σύμβουλοι των οικογενειών, των θυμάτων, αναλόγως ποια είναι η υπόθεση, των διαδίκων, του πολιτικώς ενάγοντα, του κατηγορούμενου, οποιουδήποτε θέλει να χρησιμοποιήσει μια τεχνική έκθεση. Δεν σημαίνει ότι ο άνθρωπος αυτός δεν είναι πραγματογνώμονας, στη συγκεκριμένη υπόθεση είναι τεχνικός σύμβουλος της οικογένειας. Δηλαδή, κατατίθεται μία πραγματογνωμοσύνη, την οποία την ζητάει, και αυτός την εκτελεί, ένας εκ των διαδίκων. Αυτό είναι νομικό θέμα, δεν έχει να κάνει με το αν είναι σωστή ή λάθος. Το τι λέει μέσα, θα το αξιολογήσει η Δικαιοσύνη, δεν θα το αξιολογήσει ούτε εγώ, ούτε εσείς, ούτε το κάθε κόμμα σε αυτή τη χώρα. Έχουμε Δικαιοσύνη, τι να κάνουμε;
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, ο Σύλλογος Συγγενών των θυμάτων της τραγωδίας, καλεί σε κινητοποίηση, το μεσημέρι της Κυριακής, έξω από τη Βουλή, ζητώντας άμεση έρευνα για την έκρηξη και τη φωτιά και παράλληλα καλούν και τον κύριο Τασούλα, να δώσει εξηγήσεις «για το θάψιμο των δικογραφιών για τα Τέμπη» στα συρτάρια της Βουλής. Κατ’ αρχάς, έχει θάψει ο κύριος Τασούλας δικογραφίες στα συρτάρια; Γιατί δεν τις έβγαλε μαζί με τις εκκρεμότητες, πριν από λίγες ημέρες και πώς αξιολογείτε το γεγονός ότι έχετε επιλέξει ένα τέτοιο πρόσωπο, ως υποψήφιο για νέο Πρόεδρο της Δημοκρατίας; Που έχει τέτοιες σκιές.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν νομίζω ότι έχει θάψει κάποια δικογραφία ο κύριος Τασούλας. Αν έχει κάποιος κάποια τέτοια πληροφορία, ας καταγγείλει επωνύμως τον κύριο Τασούλα ποια είναι η δικογραφία που έχει «θάψει». Εγώ δεν έχω κάποια τέτοια πληροφόρηση, αλλά το ότι επιλέγουμε κάποιο πρόσωπο, που κάνει κάτι τέτοιο, που δεν αποδεικνύεται, ως ισχυρισμός δεν στέκει.
ΜΙΛΤ. ΣΑΚΕΛΛΑΡΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, θέλω να σας επαναφέρω στην πολιτική επικαιρότητα. Σχετικά με το ΠΑΣΟΚ απάντησε ο κύριος Ανδρουλάκης για τις συνεργασίες, έκανε λόγο για «άστοχες δηλώσεις» των στελεχών του κόμματός του και είπε πως «αυτόνομη θα είναι η πορεία του ΠΑΣΟΚ μέχρι τις εκλογές και στις εκλογές» και ούτω καθ’ εξής. Σας κατηγόρησε, επίσης, και για προπαγάνδα για τις δηλώσεις του κυρίου Γερουλάνου και του κυρίου Κατρίνη. Τελικά, επιμένετε εσείς στη ρητορική σας, τη ρητορική που έχετε ακολουθήσει όλες αυτές τις ημέρες για το ΠΑΣΟΚ;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κοιτάξτε, επειδή κάνουμε και ανακοινώσεις για την τεχνητή νοημοσύνη, ή είναι αποτέλεσμα τεχνητής νοημοσύνης, χρήσης τεχνητής νοημοσύνης, αυτά τα video που είδαμε με τον κύριο Γερουλάνο ή τον κύριο Κατρίνη, οπότε εκεί θα ζητήσουμε συγνώμη, γιατί παραπλανηθήκαμε από την προβολή παραπλανητικών video, ή αυτό που λέει ο κύριος Ανδρουλάκης, δεν ισχύει. Γιατί τα είπαν ξεκάθαρα οι άνθρωποι: ο ένας δεν απέκλεισε κανέναν, είπε εννοεί όλους, συμπεριλαμβανομένου και του κυρίου Βαρουφάκη, ο κύριος Κατρίνης είπε συγκεκριμένα το ΠΑΣΟΚ, το ΣΥΡΙΖΑ και τη Νέα Αριστερά. Τώρα, αν μετάνιωσαν για τις δηλώσεις αυτές ή ήτανε, όπως άκουσα, από άλλο στέλεχος του ΠΑΣΟΚ, «λεκτικά ολισθήματα», αυτό είναι δικό τους θέμα. Να σας πω κάτι, ζαλιστήκαμε κιόλας, μία το ένα, μία το άλλο. Δεν είναι δικό μας πρόβλημα, ας το λύσουν μόνοι τους τι πιστεύουν και τι θέλουν να κάνουν. Δική μας δουλειά είναι να υλοποιήσουμε το πρόγραμμά μας και να λύσουμε προβλήματα τα οποία προκύπτουν από την καθημερινότητα των πολιτών. Αυτή είναι δική μας δουλειά, αλλά δεν θα απολογηθούμε εμείς για τις διατυπώσεις των στελεχών του ΠΑΣΟΚ.
Α. ΛΙΟΛΙΟΥ: Στο θέμα και πάλι των συνεργασιών. Ο κ. Ανδρουλάκης χθες στην τηλεοπτική του συνέντευξη, μάλιστα άσκησε κριτική στην Κυβέρνηση και στον Πρωθυπουργό, με συνεργασία, το είπε ξεκάθαρα με «ακροδεξιούς δραχμιστές» και ανέφερε και τον κ. Βελόπουλο, λέγοντας ότι πριν από ένα χρόνο ο κ. Μητσοτάκης συνεργάστηκε μαζί του για να αλλάξει τη σύνθεση της ΑΔΑΕ, να μην επιτρέψει στον κ. Ράμμο να συνεχίσει την έρευνα του, αλλά και ότι τον προϋπολογισμό τον ψήφισαν, όπως είπε επί λέξει «ακραιφνείς οπαδοί του Κασιδιάρη, δραχμιστές». Σε αυτό τι απαντάτε.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Νομίζω ότι μπορεί καλύτερα το ΠΑΣΟΚ και ο κ. Ανδρουλάκης. Ως προς το πρώτο σκέλος της ερώτησης σας, η εκλογή των Ανεξάρτητων Αρχών, των προσώπων που απαρτίζουν τις Ανεξάρτητες Αρχές, κατά το Σύνταγμα απαιτεί ευρύτερες πλειοψηφίες. Δυστυχώς αυτό δεν το έχει αντιληφθεί, όπως φαίνεται μέχρι τώρα, ο κ. Ανδρουλάκης, με την πρόσφατη εμπειρία στην ψηφοφορία για τον Συνήγορο του Πολίτη, όπου προτάθηκε πρόσωπο από τον δικό του πολιτικό χώρο και δεν συναίνεσε το ΠΑΣΟΚ. Σας θυμίζω την τελευταία περίπτωση. Δεν μπορεί λοιπόν να κατηγορηθεί η κυβερνητική πλειοψηφία που φέρνει σε ψηφοφορία ένα πρόσωπο ζητώντας από τα υπόλοιπα κόμματα μια ευρύτερη πλειοψηφία για να εκλεγεί το πρόσωπο αυτό ή τα υπόλοιπα πρόσωπα που απαρτίζουν τις Ανεξάρτητες Αρχές. Ως προς το θέμα των ενδεχόμενων ακροδεξιών συνεργασιών, το τελευταίο κόμμα που μπορεί να κατηγορηθεί για κλείσιμο του ματιού στην ακροδεξιά, είναι η Νέα Δημοκρατία. Η Νέα Δημοκρατία και αίθουσα βρήκε για τη Χρυσή Αυγή και συνένωσε τις δικογραφίες για να τις δώσει στη Δικαιοσύνη και να κρίνει η ανεξάρτητη Δικαιοσύνη για την υπόθεση αυτή και ψήφισε μια σειρά από τροπολογίες, των οποίων έκανε χρήση η Δικαιοσύνη, για να μην συμμετέχουν εγκληματικές οργανώσεις στη Δημοκρατία μας. Γιατί η Δικαιοσύνη αποφασίζει στο τέλος της ημέρας. Ως προς ενδεχόμενη συγκυβέρνηση με την άκρα δεξιά, πάλι σε λάθος κόμμα απευθύνεται ο κ. Ανδρουλάκης. Να απευθυνθεί στους εν δυνάμει εταίρους του, κατά δική του παραδοχή του και των στελεχών του ή στον ΣΥΡΙΖΑ. Οι εν δυνάμει συνομιλητές του κ. Ανδρουλάκη συγκυβέρνησαν με την άκρα δεξιά, όχι η Νέα Δημοκρατία. Άρα όλο αυτό το αφήγημα πέφτει στο κενό.
Μ. ΣΑΚΕΛΛΑΡΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, να σας πάω σε ένα νομικό θέμα. Υπάρχουν αντιδράσεις από δικηγόρους για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Δικαιοσύνης, που προχωράει σε αλλαγές για τον χρόνο κράτησης. Θα ήθελα το σχόλιο σας σε αυτό και αν μου επιτρέπετε, ένα υποερώτημα, σχετικά με ένα περιστατικό που έγινε στην Πετρούπολη, όταν ένας άνδρας ακολούθησε μια γυναίκα, στην οποία έκανε άσεμνες πράξεις. Σύμφωνα με δημοσίευμα, η ίδια πήγε σε Αστυνομικό Τμήμα με σκοπό να καταγγείλει το περιστατικό, όμως, πάντοτε βάσει δημοσιευμάτων που έχουν κυκλοφορήσει στο διαδίκτυο, οι αστυνομικοί φέρονται να την ενημέρωσαν ότι η καταγγελία δεν μπορεί να γίνει εκείνη τη στιγμή γιατί ήταν κλειστό το Τμήμα και πως θα έπρεπε να καλέσει το 100. Για αυτό το δεύτερο σκέλος της ερώτησης, ισχύει κάτι, το γνωρίζετε;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Για το δεύτερο, έχω ενημέρωση από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και από την ΕΛΑΣ. Σύμφωνα με την ενημέρωση, σας την διαβάζω, «η καταγγέλλουσα μετέβη βραδινές ώρες στο Τμήμα Ασφαλείας Πετρούπολης, για να καταγγείλει περιστατικό με άνδρα επιδειξία, που έλαβε χώρα λίγο νωρίτερα. Από τον αξιωματικό υπηρεσίας του Αστυνομικού Τμήματος Πετρούπολης, η ίδια ενημερώθηκε ότι το οικείο Τμήμα Ασφαλείας, δεν λειτουργεί κατά τις βραδινές ώρες και ότι για την υποβολή καταγγελίας θα ειδοποιηθεί το ανακριτικό Συνεργείο της Υποδιεύθυνσης Δίωξης και Εξιχνίασης Εγκλημάτων Δ. Αττικής, το οποίο επιλαμβάνεται σε όλες τις υποθέσεις αρμοδιότητας ασφαλείας που λαμβάνουν χώρα κατά τις βραδινές ώρες στην περιοχή αρμοδιότητας της εκάστοτε Διεύθυνσης. Στην συνέχεια για να μην χαθεί πολύτιμος χρόνος, ζητήθηκε από την καταγγέλλουσα να επικοινωνήσει με το Κέντρο Άμεσης Δράσης, για να περιγράψει τα χαρακτηριστικά του δράστη, ώστε να πραγματοποιηθούν αναζητήσεις από περιπλανούντες αστυνομικούς, για τον εντοπισμό και τη σύλληψή του. Η καταγγέλλουσα ενημερώθηκε ότι μπορεί να μεταφερθεί στην οικία της με όχημα της ΕΛΑΣ, η ίδια όμως αρνήθηκε και αποχώρησε με οικείο της πρόσωπο, ενώ όπως δήλωσε, ήταν ευχαριστημένη από τον τρόπο με τον οποίο χειρίστηκαν οι αστυνομικοί την υπόθεσή της». Κλείνει η ενημέρωση, «όπως αναφέρεται και στην σχετική ανακοίνωση, η ανωτέρω δεν κάλεσε στο Κέντρο Άμεσης Δράσης, για να δώσει σχετική περιγραφή του δράστη, ενώ για την υποβολή της καταγγελίας της, επανήλθε τις πρωινές ώρες». Τώρα, ως προς τις αντιδράσεις για τις αλλαγές και τις ακούω με απόλυτο σεβασμό, από τους δικηγόρους, τους συναδέλφους δικηγόρους, αν δει κανείς τις παρεμβάσεις, είναι παρεμβάσεις οι οποίες ενσωματώνουν και οδηγίες ως προς τα αδικήματα της ενδοοικογενειακής βίας, δίνουν πολύ μεγάλη έμφαση δηλαδή στην ποινική αντιμετώπιση και όχι μόνο σε επίπεδο καταστολής, αυτής της πολύ σοβαρής υποκατηγορίας ποινικών αδικημάτων. Μια κορυφαία αλλαγή, είναι οι περιπτώσεις υποτροπής, όταν κάποιος έχει περιοριστικούς όρους. Δηλαδή σε ακραίες περιπτώσεις αδικημάτων, πολύ σοβαρά δηλαδή ποινικά αδικήματα, ληστείες και ούτω καθεξής, αν υπάρχει ένας περιοριστικός όρος και κατά την ύπαρξη, κατά την χρονική διάρκεια ύπαρξης του περιοριστικού όρου, έχουμε νέα τέλεση αδικήματος, μετατρέπεται ο περιοριστικός όρος σε προσωρινή κράτηση. Με λίγα λόγια, αν κάποιος είναι έξω με όρους και κατά τη διάρκεια αυτών των όρων διαπράξει ένα άλλο αδίκημα, μπαίνει μέσα. Αυτό, σύμφωνα με την ενημέρωση που έχουμε θα οδηγήσει στη φυλακή αρκετούς, ο ακριβής αριθμός θα προσδιοριστεί από το Υπουργείο Δικαιοσύνης, εγκληματίες οι οποίοι εγκλημάτησαν ξανά και ξανά. Αυτή είναι μια από τις πιο σημαντικές αλλαγές που νομίζω ότι δεν υπάρχει άνθρωπος σε αυτή τη χώρα που δεν την επιδοκιμάζει.
Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, είπατε στην εισαγωγική σας ομιλία ότι η Ελλάδα και η Ιταλία είναι οι δύο μόνες χώρες ευρωπαϊκές τουλάχιστον, που έχουν αντιμόνιο, χρήσιμο, για πολλούς λόγους. Σας ανησυχεί το γεγονός ότι διακινείται, γράφεται, ότι η Τοπική, όχι η Τοπική, η Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση στη Χίο, αντιδρά στην πιθανότητα εξορύξεων;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ακούμε πάντοτε…
Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Η οποία μάλιστα προέρχεται από τη δική σας πολιτική οικογένεια.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ακούμε πάντοτε με σεβασμό τις παρατηρήσεις των ανθρώπων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των τοπικών κοινωνιών, ασχέτως της πολιτικής τους προέλευσης, εν προκειμένω όπως λέτε, προερχόμενοι από την Νέα Δημοκρατία. Έχει γίνει ο απαιτούμενος διάλογος, έχουν δοθεί νομίζω οι σχετικές εγγυήσεις και σε όλη αυτή τη διαδικασία ακολουθούνται τα προβλεπόμενα πρωτόκολλα.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Επάνω σε αυτό, επειδή τη Δευτέρα σας ρώτησα και για το θέμα του αντιμονίου στη Χίο και μου είπατε πως φυσικά και θα ακούσετε την τοπική κοινωνία, χτες σε ένα δημοτικό συμβούλιο που έγινε χαμός, 15 ψήφισαν κατά της εξόρυξης και 23 καταψήφισαν αυτή την πρόταση και είπαν πως δεν έχουν τα στοιχεία για να απαντήσουν ακόμα για το θέμα. Εσείς προχωράτε στον διαγωνισμό. Πως θα γίνει διάλογος με την τοπική κοινωνία αν ακόμα και η πρόταση που υπερψηφίζεται λέει πως δεν έχουν στοιχεία να την αξιολογήσουν;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Είναι προφανές ότι το αρμόδιο Υπουργείο θα λάβει υπόψιν του τις παρατηρήσεις, από εκεί και πέρα θα τις αξιολογήσει. Αν αυτές είναι εύλογες και παρουσιάζουν έναν ορατό κίνδυνο, θα προσέξει όλα αυτά κατά την εκτέλεση του έργου. Αν οι παρατηρήσεις αυτές αξιολογηθούν ως παρατηρήσεις οι οποίες δεν οδηγούν σε κάποιο κίνδυνο, δηλαδή δεν αξιολογηθούν ως σοβαρές ή επικίνδυνες, γιατί γίνεται μια αξιολόγηση από ειδικούς, απολύτως σεβαστές, υποχρεούται το κάθε Υπουργείο και ο κάθε φορέας να τις λάβει υπόψιν του, αλλά πρέπει να τις αξιολογήσει. Αξιολόγηση θα γίνει αυτών των παρατηρήσεων και θα ληφθούν σχετικές αποφάσεις.
Γ. ΣΑΚΚΟΥΛΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, πριν από λίγες ημέρες το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, καταδίκασε τη χώρα μας, με αφορμή την υπόθεση άγριου ξυλοδαρμού τριών Ρομά, έπειτα από κλοπή αυτοκινήτου. Ξυλοδαρμού τους από αστυνομικούς, για αναποτελεσματική διερεύνηση της αστυνομικής κακομεταχείρισης και του ρατσιστικού κινήτρου. Αναρωτιέμαι, δεν έχουν μαζευτεί πολλά τέτοια περιστατικά σε βάρος των αστυνομικών Αρχών, δεν πρέπει να μπει ένα φρένο σε αυτή την αστυνομική αυθαιρεσία και στην ευνοϊκή μεταχείρισή τους; Γιατί βλέπουμε μόνο ΕΔΕ, χωρίς αποτέλεσμα.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν υπάρχει θέμα χωρίς αποτέλεσμα. Καταλήγουν οι έρευνες αυτές και όταν εντοπίζεται παραβίαση των προβλεπόμενων κανόνων, σύμφωνα με τους οποίους πρέπει να λειτουργεί μια αστυνομικός ή ένας αστυνομικός, τότε έχουμε και τις ανάλογες ποινές. Αλλά νομίζω ότι αδικεί την ΕΛΑΣ η άποψη ότι αυτή είναι η συμπεριφορά των αστυνομικών μας. Στην συντριπτική τους πλειοψηφία, ενεργούν σύμφωνα με τα όσα ορίζει ο νόμος, πολλές φορές υπερβάλλουν εαυτούς, σε πολύ δύσκολες συνθήκες για να είμαστε όλοι μας ασφαλείς. Σίγουρα, πάντοτε σε όλα τα Σώματα, υπάρχουν και περιπτώσεις υπέρβασης αυτών των ορίων, για αυτό και ακολουθούνται όσα πρέπει να ακολουθηθούν και για λόγους πειθαρχικών ποινών και για λόγους παραδειγματισμού στους υπόλοιπους για το πως πρέπει να ασκούν τα καθήκοντα τους. Αλλά νομίζω ότι στην μεγάλη της εικόνα, η ΕΛΑΣ και ειδικά με βάση και τα στατιστικά στοιχεία που εκδίδει εβδομαδιαίως πλέον, το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, κάνει πολύ καλά τη δουλειά της. Εχθρός του καλού πάντοτε είναι το καλύτερο και σίγουρα, μακριά από τακτικές, εφόσον αποδειχθεί ότι ισχύει κάτι τέτοιο, οι οποίες οδηγούν σε κατάχρηση εξουσίας ή υπέρβασης των ορίων.
Γ. ΣΑΚΚΟΥΛΑ: (Κλειστό μικρόφωνο – ΔΕΝ ΑΚΟΥΓΕΤΑΙ Η ΕΡΩΤΗΣΗ)
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όταν υπάρχει κάτι αποδεδειγμένο, προφανώς και είναι κάτι που το καταδικάζουμε, δεν το συζητάμε.