Καλό μεσημέρι,
Μετά την πρόταση του Προέδρου της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της Νέας Δημοκρατίας και Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, σύμφωνα με την οποία ο Κωνσταντίνος Τασούλας είναι η πρόταση της Νέας Δημοκρατίας για το ανώτατο πολιτειακό αξίωμα και σε συνέχεια της προ ολίγον λεπτών παραίτησης του Κωνσταντίνου Τασούλα από την ιδιότητά του ως Βουλευτή και άρα και από τη θέση του Προέδρου της Βουλής, ενόψει της επικείμενης διαδικασίας για εκλογή νέου Προέδρου της Δημοκρατίας, ανακοινώνουμε ότι η πρόταση της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας για τη θέση του Προέδρου της Βουλής, είναι ο Βουλευτής Α’ Αθηνών Νικήτας Κακλαμάνης.
Οι λεπτομέρειες για την ψηφοφορία θα ανακοινωθούν από τη Βουλή των Ελλήνων.
Όπως τόνισε στο μήνυμά του ο Κυριάκος Μητσοτάκης για την πρότασή του για τον Κωνσταντίνο Τασούλα: «Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας οφείλει να διαθέτει υψηλό κύρος, ευρύτερη αποδοχή και, ασφαλώς, εμπειρία, γνώση και έμπρακτο σεβασμό στους θεσμούς. Η ευρύτερη αποδοχή, (…) σηματοδοτεί ένα πρόσωπο που θα εμπνέει εμπιστοσύνη στην κοινωνία, που θα έχει τη δυνατότητα να συνθέτει και να ενώνει».
Αναφερόμενος στην κ. Σακελλαροπούλου ο Πρωθυπουργός ανέφερε πως «τίμησε την αποστολή της με συνέπεια και με αίσθημα ευθύνης. Κρατώντας πάντοτε ψηλά την εθνική αξιοπρέπεια, εισέφερε στον θεσμό ένα νέο, ανθρώπινο υπόδειγμα Προέδρου».
—-
Επιστολή για θέματα που αφορούν στην ενέργεια απέστειλε ο Κυριάκος Μητσοτάκης στην πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα Φον Ντερ Λάιεν.
Αναφερόμενος στις τιμές ενέργειας στην Ευρώπη, ο Πρωθυπουργός τόνισε πως αυτές είναι ακόμα υψηλές και πως αυτή η αύξηση μας υπενθυμίζει πως η ενεργειακή μας κατάσταση παραμένει επισφαλής, παρά την πρόοδο που έχουμε σημειώσει, όσον αφορά στην ανάπτυξη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και τη διαφοροποίηση του εφοδιασμού μας με φυσικό αέριο.
Μάλιστα, ο Κυριάκος Μητσοτάκης πρότεινε μια διαφορετική προσέγγιση σε τρεις τομείς: την ηλεκτρική ενέργεια, το φυσικό αέριο και τις εκπομπές ρύπων.
Στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας χρειαζόμαστε μια νέα ώθηση στην εσωτερική αγορά. Δεν μπορεί κάποια χώρα να έχει τριψήφιες τιμές ηλεκτρικής ενέργειας ενώ, την ίδια ώρα, μια άλλη χώρα να έχει μηδενικές ή αρνητικές τιμές. Αυτό είναι απαράδεκτο σε πολιτικό επίπεδο και πολυδάπανο από οικονομικής πλευράς. Παραβιάζει επίσης τον πιο βασικό κανόνα της εσωτερικής αγοράς, που είναι η ελεύθερη διακίνηση των αγαθών.
Πρότεινε τη συγκρότηση ειδικής ομάδας εργασίας για την αύξηση διασυνοριακών ροών, η οποία θα εξετάζει λύσεις και, επιπλέον, έχοντας ως βάση το Σχέδιο Δράσης της ΕΕ για τα δίκτυα να καταγράψουμε ποιους πόρους ή τεχνολογίες μπορεί το κάθε κράτος μέλος να συνεισφέρει και στη συνέχεια να σχεδιάσουμε ένα δίκτυο που θα βασίζεται σε αυτούς τους πόρους. Παράλληλα, ο Πρωθυπουργός πρότεινε τη δημιουργία μηχανισμού για την αποζημίωση χωρών που υλοποιούν επενδύσεις, οι οποίες ωφελούν σε υπέρμετρο βαθμό το ευρωπαϊκό δίκτυο.
Ο δεύτερος τομέας στον οποίο αναφέρθηκε είναι η ασφάλεια του εφοδιασμού με φυσικό αέριο με την καλύτερη ρύθμιση των χρηματιστηριακών αγορών, ώστε οι πολίτες να γνωρίζουν ότι κάποιος παρακολουθεί προσεκτικά αυτές τις αγορές και μια νέα προσέγγιση για να φέρουμε φυσικό αέριο στην Ευρώπη σε ανταγωνιστική τιμή, δίνοντας στις ευρωπαϊκές εταιρείες δύναμη να επενδύσουν σε έργα και υποδομές φυσικού αερίου και να υπογράψουν συμβάσεις που εγγυώνται την ευρωπαϊκή πρόσβαση σε παγκόσμιες προμήθειες.
Τέλος, ο Πρωθυπουργός τόνισε πως πρέπει να περιοριστεί το κόστος που προκύπτει από την υπερρύθμιση των εκπομπών ρύπων.
—-
Άνοιξαν χθες οι αιτήσεις για το πρόγραμμα Σπίτι μου ΙΙ προϋπολογισμού 2 δισεκατομμυρίων ευρώ που χρηματοδοτείται κατά 50% μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και κατά 50% από τα τραπεζικά ιδρύματα και με το οποίο υπολογίζεται ότι 20.000 συμπολίτες μας θα μπορέσουν να αποκτήσουν το δικό τους σπίτι.
Πρώτο βήμα είναι η υποβολή της αίτησης στο πιστωτικό ίδρυμα της επιλογής του ενδιαφερομένου, όπου και προσκομίζει τα προβλεπόμενα δικαιολογητικά. Ανάμεσα στα δικαιολογητικά είναι και η έκδοση Βεβαίωσης Επιλεξιμότητας από το gov.gr
Το πρόγραμμα Σπίτι μου ΙΙ έχει τις εξής έξι βελτιώσεις:
• Το όριο ηλικίας των δικαιούχων αυξήθηκε έως τα 50 έτη. Στο «Σπίτι μου 1», το όριο ηλικίας ήταν τα 39 έτη.
• Αυξήθηκε από τα 16.000 στα 20.000 το εισοδηματικό όριο για τον άγαμο. Το οικογενειακό αναπροσαρμόστηκε από τα 24.000 ευρώ στα 28.000 ευρώ, με το κάθε παιδί να αυξάνει το ποσό κατά 4.000 ευρώ (από 3.000 ευρώ) και το εισόδημα για μονογονεϊκή οικογένεια αυξάνεται από τα 27.000 ευρώ στα 31.000 ευρώ, με το κάθε παιδί μετά το πρώτο, να αυξάνει το ποσό κατά 5.000 ευρώ (από 3.000 ευρώ).
• Ο υπολογισμός του εισοδήματος θα βασίζεται πλέον στον μέσο όρο των τελευταίων τριών ετών και όχι μόνο της τελευταίας χρονιάς στην περίπτωση που ο ενδιαφερόμενος υπερβαίνει το ανώτατο εισοδηματικό όριο.
• Αυξάνεται η αξία του συμβολαίου του ακινήτου προς αγορά. Ανεβαίνει στα 250.000 ευρώ από 200.000 ευρώ, επιτρέποντας την κάλυψη του 90% αυτής της τιμής. Το ανώτατο όριο χρηματοδότησης είναι 190.000 ευρώ.
• Στο όριο των 150 τ.μ. δεν περιλαμβάνονται πλέον οι βοηθητικοί χώροι (αποθήκες, θέσεις στάθμευσης κλπ.), που βρίσκονται στους κοινόχρηστους ή κοινόκτητους χώρους πολυκατοικίας και δεν αποτελούν αυτοτελείς οριζόντιες ιδιοκτησίες, αλλά ανήκουν σε κάποια οριζόντια ιδιοκτησία κατ’ αποκλειστική χρήση και αναγράφονται στον τίτλο ιδιοκτησίας.
• Προβλέπεται για πρώτη φορά ειδική μέριμνα για τη συμμετοχή στο πρόγραμμα των κατοίκων του Έβρου. Οικογένειες με δυο παιδιά που αποκτούν την πρώτη κατοικία τους στους Δήμους Ορεστιάδας, Σουφλίου ή Διδυμοτείχου, δικαιούνται επιδότηση επιτοκίου κατά 50% για το μέρος του δανείου που χρηματοδοτείται από το πιστωτικό ίδρυμα.
Ήδη, οι αιτήσεις επιλεξιμότητας στο gov.gr που έχουν υποβληθεί από ενδιαφερόμενους να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα “Σπίτι μου ΙΙ”, από τις 12.00 μ. χθες 15/1 οπότε άνοιξε η πλατφόρμα και μέχρι αυτή τη στιγμή έχουν φτάσει τις 22.000.
Το πρόγραμμα Σπίτι μου ΙΙ αποτελεί ακόμα μια πρωτοβουλία της Κυβέρνησης για την επίλυση του μεγάλου ζητήματος του αυξημένου κόστους στέγασης το οποίο απασχολεί τους πολίτες παγκοσμίως. Δεν είναι όμως το μοναδικό πρόγραμμα το οποίο υλοποιείται για να εξασφαλίσει στέγη με καλύτερους όρους.
•Με το πρόγραμμα Σπίτι μου Ι, ήδη περίπου 10.000 συμπολίτες μας απέκτησαν το δικό τους σπίτι.
• Με το πρόγραμμα Κοινωνική στέγαση για τις πλέον ευάλωτες ομάδες: ιδιοκτήτες 100 διαμερισμάτων στους Δήμους Αθήνας και Θεσσαλονίκης τα μισθώνουν στο πλαίσιο συστήματος κοινωνικής κατοικίας σε τιμή χαμηλότερη της αγοραίας μισθωτικής.
• Επίδομα Στέγασης: πρόκειται για προνοιακό πρόγραμμα για περίπου 230.000 νοικοκυριά που μισθώνουν την κύρια κατοικία τους.
• Επίδομα Στεγαστικής Συνδρομής Ανασφάλιστων Υπερηλίκων
•Πρόγραμμα «ΚΑΛΥΨΗ»: για την στέγαση ευάλωτων νέων ηλικίας 25 έως 39 ετών, δικαιούχων του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος
•”Στέγαση και Εργασία για τους αστέγους” προϋπολογισμού 20 εκ. ευρώ.
•Ανακαινίζω –Ενοικιάζω για κενά σπίτια: Δίνεται επιδότηση για την πραγματοποίηση δαπανών επισκευής και ανακαίνισης ύψους μέχρι 13.500 ευρώ επί ιδιωτικών ακινήτων, τα οποία είναι κλειστά τα τελευταία τρία έτη.
•Αναβαθμίζω το Σπίτι Μου: Πρόγραμμα ενεργειακής αναβάθμισης παλαιών κατοικιών μέσω χαμηλότοκων δανείων με πλήρη επιδότηση επιτοκίου.
•Κοινωνική Αντιπαροχή: απευθύνεται σε νέους και νέα ζευγάρια για στεγαστική αποκατάσταση, καθώς και σε άλλες ευάλωτες ομάδες πληθυσμού.
•Στέγαση Δημοσίων Υπαλλήλων σε δήμους και περιφέρειες με έντονο στεγαστικό έλλειμμα: Εκπαιδευτικοί, νοσηλευτικό προσωπικό, δημόσιοι υπάλληλοι που κατοικούν σε νησιωτικούς δήμους και περιοχές με έντονο στεγαστικό έλλειμα. Παράλληλα, με το νομοσχέδιο του Υπουργείου Τουρισμού που τίθεται σήμερα προς ψήφιση στη Βουλή, τα δωμάτια προσωπικού σε ξενοδοχεία, διατίθενται για τη στέγαση δημοσίων υπαλλήλων.
• Δίνονται κίνητρα για επανακατοίκηση Βορείου και Κεντρικού Έβρου
•Ο ΕΝΦΙΑ έχει ήδη μειωθεί κατά 34% μεσοσταθμικά για τα φυσικά πρόσωπα.
• Ενώ, με τα μέτρα που εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός στην συζήτηση για τον Κρατικό προϋπολογισμό του 2025, από το 2026 διπλασιάζεται ο ΕΝΦΙΑ στα ακίνητα που διαχειρίζονται τράπεζες και servicers με στόχο να απελευθερωθούν περίπου 25.000 κατοικίες και να βγουν ξανά στην αγορά, περιορίζοντας το ύψος των ενοικίων
•Δίνεται παράταση έως την 31η Δεκεμβρίου 2026 της αναστολής επιβολής φόρου υπεραξίας από μεταβίβαση ακινήτων
•Καταργήθηκε ο φόρος γονικών παροχών-δωρεών για συγγενείς πρώτου βαθμού, για δωρεές-παροχές έως 800.000 ευρώ, από 1η Οκτωβρίου 2021.
• Αυξήθηκε το φοιτητικό στεγαστικό επίδομα σε 1500 ευρώ, ενώ για τους φοιτητές που σπουδάζουν σε πόλεις εκτός Αθήνας και Θεσσαλονίκης το επίδομα ανέρχεται σε 2000 ευρώ και 2500 ευρώ σε περίπτωση συγκατοίκησης.
—-
Ξεκίνησε να λειτουργεί από χθες η νέα υπηρεσία ανέπαφων πληρωμών κομίστρων για τα μέσα μαζικής μεταφοράς στην Αττική. Η εναλλακτική δυνατότητα χρήσης τραπεζικής κάρτας (χρεωστικής, πιστωτικής ή προπληρωμένης), αποτελεί ένα ακόμη σημαντικό βήμα ψηφιοποίησης των υπηρεσιών του ομίλου ΟΑΣΑ, προς όφελος του επιβατικού κοινού.
Με την υπηρεσία tap2 ride -η οποία ήταν διαθέσιμη από τον περασμένο Απρίλιο στις λεωφορειακές γραμμές Express του αεροδρομίου- οι επιβάτες μπορούν πλέον να επιβιβάζονται σε όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς των Συγκοινωνιών Αθηνών και να πληρώνουν το εισιτήριό τους, περνώντας την τραπεζική τους κάρτα ανέπαφα πάνω από τα επικυρωτικά μηχανήματα σε λεωφορεία, τρόλεϊ, μετρό και τραμ, ακόμα και αν είναι ενσωματωμένη, μέσω κάποιας εφαρμογής στο smartphone ή στο smartwatch τους. Οι κάρτες πληρωμών που έχουν εκδοθεί από αδειοδοτημένα ιδρύματα μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν.
Οι επιβάτες μπορούν να χρησιμοποιήσουν τη νέα υπηρεσία για τις απλές μετακινήσεις τους, με ημερήσια ανώτατη χρέωση, ίση με το κόστος του ημερήσιου εισιτηρίου, δηλαδή 4,10€, ανεξάρτητα από τον αριθμό των μετακινήσεων.
Επίσης, μπορούν να χρησιμοποιούν την τραπεζική τους κάρτα για μετακινήσεις από και προς το Αεροδρόμιο με τα λεωφορεία Express με χρέωση 5,5€ και με το Μετρό με χρέωση 9,00 €.
—
Σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υγείας ανακοινώθηκαν επτά άξονες για τη βελτίωση της εφημέρευσης στα νοσοκομεία της Αττικής. Οι κύριες πρωτοβουλίες περιλαμβάνουν:
1. Οργανωτικές Αλλαγές που περιλαμβάνουν την αλλαγή στις ομάδες εφημέρευσης και τη δημιουργία σχήματος διοίκησης και εποπτείας εφημερίας. Ήδη οι αλλαγές αυτές έχουν ξεκινήσει και εφαρμόζονται από την 1η Νοεμβρίου 2024.
2. Τα τμήματα επειγόντων περιστατικών αναμένονται να ενισχυθούν με επιπλέον προσωπικό (Γιατροί, Νοσηλευτές, Τραυματιοφορείς, Λοιπές ειδικότητες). Οι νέες προσλήψεις θα ξεκινήσουν τον Ιανουάριο του 2025 και έχουν ολοκληρωθεί έως τον Απρίλιο του 2025.
3. Σε 15 νοσοκομεία της Αττικής και του Πειραιά πραγματοποιούνται αυτή τη στιγμή κτιριακές ανακαινίσεις. Σταδιακά μέχρι και τον Ιούνιο του 2026 θα έχουν αναβαθμιστεί οι εγκαταστάσεις και τα Τ.Ε.Π. των μεγαλύτερων νοσοκομείων της χώρας.
4. Για την Ενίσχυση Ιατροτεχνολογικού Εξοπλισμού έχουν εγκριθεί πάνω από 3,2 εκατ. ευρώ. Η ολοκλήρωση του έργου αναμένεται έως το Δεκέμβριο του 2025.
5. Πρόγραμμα σε συνεργασία με τον Ερυθρό Σταυρό: Για την εξυπηρέτηση και την καθοδήγηση ασθενών στα Τ.Ε.Π. θα τοποθετηθούν 25 Στελέχη του Ερυθρού Σταυρού στα μεγάλα Νοσοκομεία της Αττικής δηλαδή στο Νοσοκομείο Αττικόν, τον Ευαγγελισμό και το Νοσοκομείο Γεννηματάς.
6. Αναμένονται τρεις Νομοθετικές Παρεμβάσεις οι οποίες είναι: το Νομοσχέδιο Τραύματος, το Καθηκοντολόγιο Τ.Ε.Π. και η Δημιουργία Ειδικότητας Τ.Ε.Π.
7. Ψηφιακή Αναβάθμιση: Το σύστημα αυτό παρέχει ιχνηλάτηση της διαδρομής του ασθενή στα διάφορα τμήματα των ΤΕΠ, έτσι ώστε να μπορούν να συλλεχθούν στοιχεία σε «Πραγματικό Χρόνο» σχετικά με τον χρόνο αναμονής στα Τ.Ε.Π. και να μπορούν να γίνονται διορθωτικές παρεμβάσεις. Πιλοτική λειτουργεία από τον Ιανουάριο του 2025 σε μία δέσμη εφημερίας 4 Νοσοκομείων κορμού.
Επιπλέον, παρουσιάστηκαν νέες πρωτοβουλίες και αναβαθμίσεις στον τομέα της Υγείας με στόχο τη βελτίωση της προσβασιμότητας, αποτελεσματικότητας και εξυπηρέτησης των πολιτών, οι οποίες περιλαμβάνουν
1. Την αναβάθμιση του MyHealth App: Η αναβάθμιση της εφαρμογής προσφέρει στους πολίτες τη δυνατότητα να αναζητούν και να προγραμματίζουν ραντεβού υγείας σε δημόσιες δομές, οργανωμένα κατά ειδικότητα, τοποθεσία και ώρα. Η νέα λειτουργία μειώνει τη γραφειοκρατία, βελτιώνει την πρόσβαση και ενισχύει τη διαφάνεια και λειτουργικότητα του συστήματος υγείας.
2. Το πληροφοριακό Σύστημα Τηλεσυμβουλευτικής: Η δημιουργία κεντρικής πλατφόρμας Τηλεσυμβουλευτικής μέσω της ΗΔΙΚΑ Α.Ε. θα επιτρέπει εξ αποστάσεως διαγνωστικές και θεραπευτικές υπηρεσίες, με έμφαση στην υποστήριξη απομακρυσμένων περιοχών και ατόμων με περιορισμένες δυνατότητες μετακίνησης. Το έργο στοχεύει επίσης στη διαχείριση χρόνιων παθήσεων και στην παροχή ψυχικής υγείας.
3. Εισαγωγή Ραντεβού Νοσοκομείων στην Πλατφόρμα “FindDoctors”: Η προσθήκη όλων των διαθέσιμων ραντεβού από τα δημόσια νοσοκομεία στην πλατφόρμα “FindDoctors” επιτρέπει στους πολίτες να κλείνουν ραντεβού εύκολα, εξοικονομώντας χρόνο και μειώνοντας τη χρήση τηλεφωνικών κέντρων. Αυτό συμβάλλει στη μείωση των χρόνων αναμονής και στην αποσυμφόρηση των υπηρεσιών.
4. Δημιουργία Κεντρικής Γραμμής Υγείας και Πλοήγησης: Ο στόχος αυτής της πρωτοβουλίας είναι η παροχή άμεσης και εξατομικευμένης εξυπηρέτησης και καθοδήγησης στους πολίτες για τις διαθέσιμες υπηρεσίες του Υπουργείου Υγείας. Θα χρησιμοποιούνται σύγχρονα εργαλεία επικοινωνίας για την αποτελεσματική υποστήριξη των πολιτών, με στόχο την αύξηση της ικανοποίησης και της αποτελεσματικότητας του συστήματος υγείας.
—
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης μεταβαίνει αύριο, στο Βερολίνο, για να συμμετάσχει στη Σύνοδο ηγετών του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος.
Ο Πρωθυπουργός θα έχει συνάντηση με τον αρχηγό του Χριστιανοδημοκρατικού Κόμματος της Γερμανίας και υποψήφιο για την καγκελαρία Φρίντριχ Μερτς και με την Πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Ρομπέρτα Μέτσολα.
—
Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, μετά την σχετική δήλωση χτες του Προέδρου των Σπαρτιατών, θέλω να ρωτήσω αν οι ψήφοι του συγκεκριμένου κόμματος είναι ευπρόσδεκτες για την Κυβέρνηση σε ό,τι αφορά την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας. Ευχαριστώ.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όχι, δεν είναι ευπρόσδεκτες. Εμείς είμαστε η παράταξη, η Κυβέρνηση που και με τις πράξεις μας το έχουμε αποδείξει αυτό, σε αντίθεση με αυτά που έχουν ειπωθεί στο παρελθόν από άλλα κόμματα, δήθεν προοδευτικά, που διεκδικούσαν το μονοπώλιο της δημοκρατικής ευαισθησίας, εμείς απαντάμε ένα «όχι» ξεκάθαρο και η απάντηση αυτή έχει κάποια αξία. Μεγαλύτερη αξία έχουν οι ενέργειες αυτής της Κυβέρνησης και συγκεκριμένα του Πρωθυπουργού, που με μια σειρά από νομοθετικές παρεμβάσεις έδωσαν τα κατάλληλα νομικά «όπλα» στην Δικαιοσύνη, ούτως ώστε να μην βρεθούν στη Βουλή στο παρελθόν εγκληματικές οργανώσεις και να μπορεί, εκ των υστέρων, για την τωρινή σύνθεση της Βουλής μιλάμε, η Δικαιοσύνη να εξετάζει εν εξελίξει ενστάσεις και προσφυγές, γιατί είναι σημαντικές οι διατυπώσεις και είναι καθαρές, όπως η σημερινή διατύπωση, αλλά ακόμη πιο σημαντικές είναι και οι πράξεις μας. Για αυτό και ανακοινώσεις των κομμάτων της Αντιπολίτευσης στο πλαίσιο της αμηχανίας τους, που προσπάθησαν να χτίσουν ένα αφήγημα ακροδεξιό για την επιλογή του Πρωθυπουργού στο πρόσωπο του κ. Τασούλα, είναι κατώτερες των περιστάσεων, πέραν από εντελώς άσχετες με την πραγματικότητα, και προσβάλλουν την κοινή λογική.
Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Κύριε Εκπρόσωπε, υπάρχει μια ανάγνωση όσον αφορά στην επιλογή σας για τον κ. Τασούλα, για την Προεδρία της Δημοκρατίας, που λέει ότι ο Πρωθυπουργός, κάποια κόμματα της Αντιπολίτευσης το λένε, υπέκυψε στις πιέσεις που δέχεται από την κοινοβουλευτική ομάδα της Ν.Δ., δηλαδή ότι άκουσε ορισμένους βουλευτές που ζητούν μια πιο δεξιά, αν το θέλετε, στροφή. Τι απαντάτε;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η επιλογή στο πρόσωπο του Κωνσταντίνου Τασούλα ήταν αποτέλεσμα αξιολόγησης όλων των δεδομένων από τον Πρωθυπουργό, συμπεριλαμβανομένης και της πολύ θετικής γνώμης που έχουν για τον κ. Τασούλα ως Πρόεδρο, ως πολιτική προσωπικότητα και βουλευτές της Ν.Δ.. Και να θυμίσω σε αυτούς που το λένε αυτό ότι έχουμε κοινοβουλευτική δημοκρατία και είναι δεδομένος ο σεβασμός του Πρωθυπουργού και Προέδρου της κοινοβουλευτικής ομάδας και Προέδρου της Ν.Δ., Κυριάκου Μητσοτάκη, στους βουλευτές της παράταξής μας και είναι δεδομένο το γεγονός ότι ακούει την δική τους άποψη. Αλίμονο αν δεν το έκανε! Ξέρετε οι βουλευτές εκλέγονται από τους πολίτες. Εκείνοι, λοιπόν, αποφασίζουν ποια θα είναι η εθνική αντιπροσωπεία, εν προκειμένω ποιοι θα είναι οι εκπρόσωποι των πολιτών ως προς την κοινοβουλευτική ομάδα της Ν.Δ.. Η απόφαση αυτή, όμως, ήταν αποτέλεσμα στάθμισης πολλών παραγόντων: του διεθνούς παράγοντα, της κατάστασης που επικρατεί σε όλο τον κόσμο, του τι χρειάζεται κατά τον Πρωθυπουργό και κατά την κυβερνητική κοινοβουλευτική πλειοψηφία η Ελλάδα το 2025 και για τα επόμενα χρόνια. Εκρίθη, λοιπόν, ότι χρειάζεται ένα πολιτικό πρόσωπο με εμπειρία που ψηφίζεται από τους Έλληνες πολίτες με αδιαμφισβήτητο κύρος, ενωτική παρουσία η οποία αναγνωρίζεται από όλες τις πτέρυγες της Βουλής και, μάλιστα, η αποτελεσματικότητά του τα πρώτα τέσσερα χρόνια 2019 – 2023 αναγνωρίστηκε εκ νέου με πολύ μεγάλη πλειοψηφία και η επανεκλογή τα λέει όλα. Αν μπορούσε να πει κανείς ότι η εκλογή έδωσε ένα μήνυμα θετικής διάθεσης από τα άλλα κόμματα, η επανεκλογή δείχνει επιδοκιμασία της αποτελεσματικότητας και της εν γένει παρουσίας ενός προσώπου. Όλα αυτά, λοιπόν, συνυπολογίστηκαν από τον Πρωθυπουργό και επελέγη ο κ. Τασούλας και, ναι, όσο και αν κάποιοι δεν μπορούν να το καταλάβουν, ίσως αυτό αποτυπώνεται και στο ότι δεν έχουν καταλάβει πολλά πράγματα που γίνονται στον κόσμο τα τελευταία χρόνια, ενωτικά πρόσωπα εκτός από τον δικό τους πολιτικό χώρο, που κανείς δεν αμφισβητεί ότι υπάρχουν, ενωτικά πρόσωπα υπάρχουν και σε άλλους πολιτικούς χώρους, όπως στον χώρο της κεντροδεξιάς. Επαναλαμβάνω, λοιπόν, αυτό το οποίο είπαμε και χτες και εκπέμπεται και από το μήνυμα του Πρωθυπουργού ότι ζητούμε από τα κόμματα να αξιολογήσουν την πρόταση του Πρωθυπουργού με βάση τα χαρακτηριστικά του προσώπου και όχι με βάση διαχωριστικές γραμμές ή ταμπέλες που ανήκουν στο πολύ μακρινό, θεωρώ εγώ, παρελθόν. Από εκεί και πέρα, είναι δική τους επιλογή τι θα πράξουν.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, στην πρόσφατη συνταγματική αναθεώρηση την ανάγκη επίτευξης 200 ψήφων για την εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας, με αποτέλεσμα σήμερα με 151 στην τρίτη, τέταρτη ψηφοφορία να μπορείτε να εκλέξετε έναν εν ενεργεία βουλευτή, παραιτήθηκε μόλις σήμερα. Μήπως ο Πρωθυπουργός συμπεριφέρεται στους θεσμούς όπως και στους «γόρδιους δεσμούς», όπως αναφέρθηκε λίγες ώρες πριν από αναγγελία της πρότασης; Θέλω να πω, δείχνει αυτό σεβασμό στον θεσμό του Προέδρου της Δημοκρατίας;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Βεβαίως. Αντιθέτως, δείχνει ασέβεια προς τον θεσμό του Προέδρου της Δημοκρατίας να το χρησιμοποιούν κάποιοι, όπως έγινε πριν από κάποια χρόνια, πριν από περίπου 10 χρόνια, για να ρίξουν μία κυβέρνηση μαζί με τις ψήφους της Χρυσής Αυγής. Σέβεται τους θεσμούς αυτός που δεν τους χρησιμοποιεί και δεν τους εργαλειοποιεί κατά το δοκούν. Έχει γίνει αυτό – πολύ σωστά το λέτε – στο παρελθόν, στα γεγονότα που οδήγησαν σε εκλογές το 2015. Πολύ σωστά, λοιπόν, αποσυνδέθηκε η εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διενέργεια βουλευτικών εκλογών.
Από εκεί και πέρα, οι επιλογές πρέπει να κρίνονται με βάση τα χαρακτηριστικά των προσώπων που ενσωματώνονται σε αυτές τις επιλογές. Δεν σημαίνει ότι σέβεσαι τους θεσμούς μόνο αν προτείνεις πρόσωπα που προέρχονται από την Κεντροαριστερά. Και ο συγκεκριμένος Πρωθυπουργός, ο Κυριάκος Μητσοτάκης, έχει δείξει ότι σέβεται το σύνολο των προσώπων και των άλλων πολιτικών χώρων. Δεν έχει από πριν αποφασίσει ένα πρόσωπο αν θα το αξιοποιήσει μόνο και μόνο γιατί ανήκει όχι σε κάποιον πολιτικό χώρο. Έχει «κατηγορηθεί» πολλές φορές για διεύρυνση και όταν απαντάμε σε αυτές τις κατηγορίες, λέμε ότι πρέπει να αξιολογούμε τα πρόσωπα και την ικανότητά τους. Πρόσωπα τα οποία ήρθαν και ενσωματώθηκαν στην ομάδα της Νέας Δημοκρατίας, στην κυβερνητική πλειοψηφία ή υιοθέτησαν και εκείνα το όραμα του Πρωθυπουργού. Έχουμε ακούσει πολλές φορές την αντίθετη κριτική. Δεν μπορεί να ισχύει, λοιπόν, αυτή η λογική στη μία περίπτωση, όταν μιλάμε για την Κεντροαριστερά, αλλά ένα πρόσωπο που ανήκει στην Κεντροδεξιά, να θεωρείται ότι δεν είναι ενωτικό. Ο κ. Τασούλας είναι ένας βαθιά ενωτικός πολιτικός. Ένας πολιτικός ο οποίος, πέραν της συναινετικής του εκλογής, είχε μία συναινετική θητεία η οποία αξιολογήθηκε θετικά και αυτά τα περίπου δύο χρόνια είναι μία, επίσης, συναινετική θητεία σε μια πολύ δύσκολη Βουλή, εννιακομματική Βουλή, με πολλούς ανεξάρτητους βουλευτές. Ας βλέπουμε, λοιπόν, την ουσία πίσω από τις ταμπέλες, πίσω από τις διαχωριστικές γραμμές, πίσω από συνθήματα τα οποία αναπαράγονται και μας θυμίζουν ένα κακό παρελθόν. Αν υπάρχει κάτι μεμπτό για το πρόσωπο στην πολιτική του διαδρομή, τότε είμαστε εδώ να το συζητήσουμε. Αν ο κ. Τασούλας, δηλαδή, ήταν διχαστικός. Ο κ. Τασούλας – να θυμίσουμε – είναι το πρόσωπο που αναπληρώνει, σύμφωνα με το Σύνταγμα, τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας.
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Στο ίδιο ζήτημα κ. Εκπρόσωπε. Πως γίνεται να θεωρείτε ενωτικό πρόσωπο τον κ. Τασούλα, αφού μάλλον, θα τον ψηφίσουν μόνο οι βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας και βουλευτές από τους «Σπαρτιάτες». Τι ακριβώς ενώνει; Τις διαφορετικές ομαδοποιήσεις στο εσωτερικό της Νέας Δημοκρατίας; Με ποια έννοια το λέω αυτό; Διότι η ενότητα που επικαλείστε τόση ώρα, αποτυπώνεται σε κοινοβουλευτικό επίπεδο από τους συσχετισμούς και την ψήφο, όχι επειδή το αξιολογεί ένα στέλεχος.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Σας παραπέμπω αρχικά στην ιστορία, την μεταπολιτευτική ιστορία. Νομίζω ήταν ενωτικό πρόσωπο ο εθνάρχης Κωνσταντίνος Καραμανλής. Ο άνθρωπος ο οποίος ήρθε στη χώρα, σε μια ταραγμένη χώρα το 1974, δυστυχώς, τότε δεν ψηφίστηκε από μια ευρύτερη πλειοψηφία.
Είναι σημαντική η συναινετική εκλογή, την επιδιώκουμε και συνεχίζουμε και την ζητάμε με τη διατύπωση που ήταν σαφής και έκανα για τις ψήφους των μελών της Κοινοβουλευτικής Ομάδας των «Σπαρτιατών». Την επαναλαμβάνω και τώρα για να μην υπάρχει παρεξήγηση. Αλλά, θεωρώ ότι πολύ πιο σημαντική από τη συναινετική εκλογή -που έχει την αξία της – είναι μια συναινετική θητεία.
Να σας θυμίσω ότι υπήρξαν στο παρελθόν Πρόεδροι της Βουλής, περίπου πριν από 10 χρόνια – εκεί αναφέρομαι – που είχαν επίσης μια συναινετική εκλογή και τα γεγονότα που ζήσαμε εκείνους τους μήνες στη Βουλή δεν μας παραπέμπουν σε μια κοινοβουλευτική σύνθεση με συναινετικό χαρακτήρα. Νομίζω ότι η εικόνα που εξέπεμπε τότε η Βουλή, δεν ήταν μια εικόνα ενός συναινετικού κλίματος.
Άρα, νομίζω ότι αξίζει τον κόπο να κριθεί ο κ. Τασούλας, όπως κρίθηκε και ως Πρόεδρος της Βουλής, από την παρουσία του. Μακάρι να καταφέρει να πάρει η υποψηφιότητά του, τις περισσότερες δυνατές ψήφους, εκτός από την περίπτωση των «Σπαρτιατών» στην οποία αναφέρθηκα σε συνάδελφό σας. Αλλά, από εκεί και πέρα θεωρώ ότι αξίζει, όπως και κάθε πρόσωπο, να κριθεί από την παρουσία του.
Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Θα ήθελα να σας πάω σε ένα άλλο της καθημερινότητας, αν μου επιτρέπετε. Την ανάκληση της πρόσφατης απόφασης που έλαβε για την αύξηση του τέλους ταφής απορριμμάτων για το 2025, αποφάσισε σήμερα ομόφωνα η Εκτελεστική Επιτροπή του ΕΔΣΝΑ. Είναι ένα θέμα το οποίο θυμίζω κ. Εκπρόσωπε, είχε προκαλέσει έντονη κόντρα μεταξύ του Περιφερειάρχη της Αττικής και του Δημάρχου Αθηναίων, αλλά βεβαίως και αντιδράσεις από πλευράς των αιρετών δημάρχων. Τι έχει μεσολαβήσει, γιατί άλλαξε η απόφαση;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Καταρχάς να πούμε, για να το εξηγήσουμε στους πολίτες, ότι το τέλος ταφής θεσμοθετήθηκε ως ένα αντικίνητρο για την ταφή των απορριμμάτων και ως κίνητρο για την ανακύκλωση και την ορθολογική διαχείριση των σκουπιδιών. Αυτός είναι ο σκοπός και είναι κάτι το οποίο είναι και προϊόν επιταγών, εκτός Ελλάδας. Ευρωπαϊκών επιταγών και λογικό νομίζω. Η ερμηνεία που δόθηκε από τη Περιφέρεια Αττικής για το συγκεκριμένο θέμα, θεωρούμε ως Κυβέρνηση, ότι είναι λανθασμένη, αυθαίρετη και δεν ανταποκρίνεται στο νομοθετικό πλαίσιο. Σε κάθε περίπτωση όμως, αυτό που αξίζει να ειπωθεί, είναι ότι η Κυβέρνηση είναι σε διάλογο με την Αυτοδιοίκηση και αυτό είναι μια δουλειά που έχουν αναλάβει τα συναρμόδια Υπουργεία, για την στήριξη των λειτουργικών δαπανών και είναι κάτι το οποίο συνέβη, το έπραξε η Κυβέρνηση και τον Οκτώβριο του 2023, όπου συνολικά, 350 εκατομμύρια ευρώ δόθηκαν εκτάκτως στου Δήμους.
Α. ΚΟΤΖΑΙ: Κύριε Εκπρόσωπε, λέγατε τις τελευταίες ημέρες, πολλά πρωτοκλασάτα στελέχη της Κυβέρνησης, αλλά και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός και το είπατε και εσείς σήμερα, ότι χρειαζόμαστε πολιτικό πρόσωπο για το ύπατο Πολιτειακό αξίωμα, λόγω της παγκόσμιας συγκυρίας, των γεωπολιτικών ανακατατάξεων, της ρευστοποίησης και τα λοιπά. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η κ. Σακελλαροπούλου ήταν ανεπαρκής να διαχειριστεί τα ζητήματα της σημερινής παγκόσμιας συγκυρίας; Επειδή το λέτε καθημερινά αυτό.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Το αντίθετο. Δεν είπαμε ποτέ κάτι τέτοιο. Ήταν άλλες οι ανάγκες το 2020 και άλλες οι ανάγκες του 2025. Η επιλογή της κ. Σακελλαροπούλου απαντούσε στις ανάγκες του 2020 και ήταν κάτι παραπάνω από αντάξια της εμπιστοσύνης και του Πρωθυπουργού, που την πρότεινε, αλλά και των βουλευτών που την εξέλεξαν, με μια μεγάλη πλειοψηφία. Ως η πρώτη γυναίκα Πρόεδρος της Δημοκρατίας άφησε ένα πολύ δυνατό αποτύπωμα και έδειξε ότι μια πολύ άξια γυναίκα, με έντονη παρουσία, αλλά ταυτόχρονα και ένα διακριτικό τρόπο, ο οποίος όμως σε καμία περίπτωση δεν ήτανε απαθής, κόσμησε με την παρουσία της τον θεσμό. Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι μπορεί να μην υπάρχουν άλλα κριτήρια στην επόμενη επιλογή. Εκρίθη ότι αυτήν τη στιγμή και νομίζω ότι αν δει κανείς τι συνέβη στον κόσμο αυτά τα χρόνια, είναι άλλα τα κριτήρια. Επίσης είναι κάτι το οποίο έχει μεγάλη αξία, να μην έχεις άλλη θέση τον Ιανουάριο και άλλη θέση τον Ιούνιο ή όποτε ξεκινήσει τέλος πάντων στο δεύτερο εξάμηνο, η συζήτηση για την Συνταγματική αναθεώρηση, είναι κορυφαία πρότασή μας, η μία και μοναδική θητεία για τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, εξαετούς διάρκειας. Δεν θα μπορούσαμε λοιπόν, τυπικά θα μπορούσαμε, αλλά θα ήταν και λίγο υποκριτικό, να προτείνουμε μία επανεκλογή, ενός προσώπου, εν προκειμένω της κ. Σακελλαροπούλου και λίγους μήνες μετά να είναι μια εκ των προτάσεων μας, για τη Συνταγματική αναθεώρηση, η μοναδική θητεία για Πρόεδρο της Δημοκρατίας.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Επειδή και σήμερα εσείς αναφέρεστε σε μια σειρά τοποθετήσεων, αλλά και τις προηγούμενες ημέρες, μιλάτε για τον διεθνή παράγοντα, τη διεθνή συγκυρία, το πώς αλλάζει ο κόσμος. Φοβάται κάτι ο Πρωθυπουργός και θέλει έναν πολιτικό για να μοιραστεί το βάρος, π.χ. την άλλη πλευρά του Ατλαντικού ή τα ελληνοτουρκικά; Επίκεινται κάποιες εξελίξεις θεωρείτε;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν φοβόμαστε τίποτα, αλλά δεν κλείνουμε τα μάτια μας και τα αυτιά μας στην πραγματικότητα. Η Ελλάδα ισχυροποιείται, η Ελλάδα μεγαλώνει, η Ελλάδα ψηλώνει. Η Ελλάδα είναι μια χώρα που με τις πρωτοβουλίες της και όχι μόνο σε διπλωματικό επίπεδο και σε επίπεδο διαπραγματεύσεων για σημαντικά οικονομικά ζητήματα, πετυχαίνει μέσα από τις διεκδικήσεις του Πρωθυπουργού και της Κυβέρνησης σημαντικά για τους πολίτες. Συζητάμε για το πρόγραμμα «Σπίτι μου ΙΙ», που είναι προϊόν της εκ νέου διαπραγμάτευσης του Ταμείου Ανάκαμψης, όπως και τα δωρεάν απογευματινά χειρουργεία. 20.000 συμπολίτες μας θα βρουν σπίτι και ήδη πολλοί συμπολίτες μας, εκατοντάδες συμπολίτες μας χειρουργούνται δωρεάν στα απογευματινά χειρουργεία και είναι και πολλές άλλες περιπτώσεις, το πρόγραμμα «Αιγίς», μην σας κουράζω. Αυτό είναι αποτέλεσμα της ισχυροποίησης της χώρας. Αλλά η ισχυροποίηση αυτή πρέπει να έχει και συνέχεια. Και ναι, είναι άλλος ο κόσμος του 2025 από τον κόσμο του 2020. Κάπου εκεί ξεκίνησαν να συμβαίνουν πράγματα που κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί. Άρα, έμπειρα πολιτικά πρόσωπα που εκλέγονται από τους πολίτες, όπως ο κ. Τασούλας, είναι αναγκαία για έναν τέτοιο θεσμό. Αυτό δεν είναι αποτέλεσμα ή προϊόν φόβου, αλλά σωστής ανάγνωσης της πραγματικότητας.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Αυτή είναι και η αιτία που ο Πρωθυπουργός αναγκαστικά έκανε πίσω από τα όσα ανέφερε τον Οκτώβριο περί κομματικής επιλογής; Γιατί στη συνέντευξή του έλεγε, ουσιαστικά περιέγραφε ένα αντίθετο πλαίσιο από αυτό το οποίο επέλεξε τελικά.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όχι, δεν περιέγραφε ένα αντίθετο πλαίσιο. Απλά έχουμε στην Ελλάδα ταυτίσει κάποιες έννοιες με συγκεκριμένους πολιτικούς χώρους. Ο Πρωθυπουργός αναζήτησε ένα συναινετικό πρόσωπο αυξημένου κύρους. Και ο κ. Τασούλας είναι ένα ακριβώς τέτοιο πρόσωπο.
Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Θα ήθελα να σας πάω εκτός συνόρων. Έχουμε μια συμφωνία κατάπαυσης του πυρός ανάμεσα σε Ισραήλ και Χαμάς. Αν τελικά προχωρήσει, γιατί υπάρχουν βεβαίως κάποιες εμπλοκές, από ό,τι φαίνεται, τις τελευταίες στιγμές, ήθελα να σας ρωτήσω, δίνει ελπίδα για τη συνέχεια; Πώς το σχολιάζετε;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Χαιρετίζει η χώρα μας αυτή την πολυαναμενόμενη κατάπαυση του πυρός και τη συμφωνία απελευθέρωσης των ομήρων. Νομίζω ότι η συμφωνία αυτή, όπως πολύ χαρακτηριστικά αναφέρει η ανακοίνωση του Υπουργείου Εξωτερικών, πρέπει να αποτελέσει ένα σημείο αναφοράς για την καθιέρωση της σταθερότητας στην περιοχή, να απελευθερωθούν οι άμαχοι, να αυξηθεί η παροχή ανθρωπιστικής βοήθειας στην περιοχή. Νομίζω ότι μένω σε αυτά τα οποία λέει το Υπουργείο Εξωτερικών και ευχόμαστε όλοι να έχει τη θετική έκβαση που περιμένει όλος ο κόσμος.
ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Υπήρξαν δημοσιεύματα το προηγούμενο χρονικό διάστημα που έλεγαν πως η Κυβέρνηση είναι έτοιμη να ανακοινώσει την επαναφορά του 13ου και 14ου μισθού στον δημόσιο τομέα. Εσείς, ούτως ή άλλως, έχετε πει πολλές φορές τους τελευταίους μήνες ότι η οικονομία πηγαίνει καλά. Καταγράφονται θετικοί ρυθμοί ανάπτυξης. Επιβεβαιώνετε αυτά τα δημοσιεύματα;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όχι, δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα, ούτε με τις προθέσεις της Κυβέρνησης, ούτε υπάρχει κάτι τέτοιο στο πρόγραμμά μας και είναι κακό που καλλιεργούνται -και σίγουρα όχι από την Κυβέρνηση- προσδοκίες, οι οποίες δεν μπορούν να ικανοποιηθούν. Ήμασταν εμείς που δώσαμε αυξήσεις μετά από 14 χρόνια στους δημοσίους υπαλλήλους και θα συνεχίσουμε να δίνουμε με βάση και τα δημοσιονομικά δεδομένα. Με την πρόσφατη νομοθέτηση του Υπουργείου Εσωτερικών συμπαρασύρονται και οι αυξήσεις των δημοσίων υπαλλήλων από την αύξηση του κατώτατου μισθού. Συμπεριλαμβάνονται, δηλαδή, και οι δημόσιοι υπάλληλοι. Έχουμε δώσει μια σειρά από αυξήσεις σε επιδόματα, όπως τα επιδόματα παιδιού ή σε διευθυντικές θέσεις. Αλλά, όχι, δεν υπάρχει κάποια τέτοια πρόθεση της Κυβέρνησης. Το ξεκαθαρίζω.
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΙ: Σύμφωνα με τα όσα έφερε στο φως της δημοσιότητας το «DOCUMENTO», στενός συνεργάτης πολιτικού προσώπου της Δεξιάς που κατάγεται από την Κρήτη, τηλεφώνησε για να αφεθεί ελεύθερος ο μεθυσμένος 45χρονος οδηγός της Πόρσε, ο οποίος λίγες ώρες αργότερα προκάλεσε το θανατηφόρο τροχαίο με θύμα τον 22χρονο Παναγιώτη στα Χανιά. Τι έχετε να πείτε γι’ αυτές τις συγκλονιστικές αποκαλύψεις που θυμίζουν μια χώρα «μπανανία»;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Έχω να πω ότι δεν υπάρχει καμία τέτοια ενημέρωση ή πληροφορία. Αν υπάρχει κάποιο στοιχείο ή κάποιο τέτοιο δεδομένο, αυτός που το έχει να πάει στον Εισαγγελέα και τον καλούμε να το κάνει σήμερα κιόλας. Διαφορετικά είναι λάσπη στον ανεμιστήρα και χυδαία προπαγάνδα για ένα τόσο σοβαρό θέμα, ένα τόσο τραγικό περιστατικό. «Μπανανία» είμαστε όταν κάποιοι προσπαθούν να χτίσουν κάποιους αστικούς μύθους, χωρίς να υπάρχει κάτι τέτοιο στη Δικαιοσύνη. Και επιμένω, αν κάποιος γνωρίζει κάτι ή έχει τέτοια αίσθηση, τον καλώ, εκπροσωπώντας την Κυβέρνηση, να πάει άμεσα στον Εισαγγελέα να καταθέσει αυτά τα στοιχεία. Μέχρι να γίνει κάτι τέτοιο, γιατί μέχρι τώρα δεν έχει γίνει κάτι τέτοιο, νομίζω ότι δεν είναι πρέπον να καλλιεργούμε τέτοιες θεωρίες, τη στιγμή που υπάρχει μια οικογένεια, η οποία θρηνεί.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, βλέπουμε τον κύριο Θεοδωρικάκο να προσπαθεί να μαζέψει μία κατάσταση στ’ ασφάλιστρα υγείας, η οποία συντελέστηκε από τις επιλογές του Άδωνη Γεωργιάδη, έχετε υπολογίσει το κόστος αυτών των επιλογών και για ποιο λόγο δεν επανέρχεται η ΕΛΣΤΑΤ από φέτος και πάει από το ΄26;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ’ αρχάς, να πούμε ότι έγινε η νομοθέτηση αυτή από το 2022 γιατί ήταν μια αναγκαιότητα από την αγορά, αν δεν γινόταν αυτή η ρύθμιση, αν δεν υπήρχε, δηλαδή, ένας δείκτης, τότε θα είχαμε αμέτρητες εκκρεμείς δικαστικές υποθέσεις, όλοι θα πήγαιναν στα δικαστήρια για να ρυθμίσουν τα δικά τους συμβόλαια και θα επέρχετο μια τρομακτική αναστάτωση. Από κει και πέρα, όμως, η Κυβέρνηση δεν κλείνει τ’ αυτιά της στις φωνές των πολιτών, που ήταν απολύτως δικαιολογημένες, κι έρχεται και παρεμβαίνει δια του υπουργείου Ανάπτυξης, του κυρίου Θεοδωρικάκου, με συγκεκριμένη τροπολογία η οποία καθιερώνει νέο δείκτη των ασφαλίστρων υγείας και υποχρεώνει τα ιδιωτικά θεραπευτήρια ν’ αναρτούν τιμοκαταλόγους με όλες τις χρεώσεις τους. Αυτή η τροπολογία ψηφίζεται σήμερα και η ισχύς της είναι από 1.1.2026, όπως αντιλαμβάνεσθε, για να υπάρχει και ο κατάλληλος χρόνος, για να ρυθμιστεί αυτή η νέα κατάσταση. Εμείς δεν έχουμε σκοπό να λειτουργήσουμε εκδικητικά ή τιμωρητικά απέναντι στις εταιρείες αυτές. Όπως αντιλαμβάνεσθε μία κίνηση η οποία μπορεί να ξεφεύγει του πλαισίου το οποίο διέπει τη λειτουργία των ασφαλιστικών εταιρειών, πέραν από μια κίνηση χώρας η οποία δεν θα ήταν μία χώρα η οποία ανήκει στην Ευρωπαϊκή Ένωση, θα οδηγούσε και σε κίνδυνο τους κόπους των ασφαλισμένων, γιατί ένα ενδεχόμενο κραχ ασφαλιστικών εταιρειών θα ήταν κάτι το οποίο θα ήταν οδυνηρό για τους ανθρώπους που έχουν δώσει τα λεφτά τους. Θέλουμε, λοιπόν, να ισορροπήσουμε μεταξύ αυτής της ανάγκης, αλλά και της πολύ μεγάλης ανάγκης να ελαφρυνθούν οι ασφαλισμένοι. Και παίρνουμε αυτήν την κίνηση, μιλάμε για 255.000 συμπολίτες μας, όπως πολύ χαρακτηριστικά ανέφερε ο κύριος Θεοδωρικάκος, με ισόβια συμβόλαια ιδιωτικής υγείας με τις ασφαλιστικές εταιρείες. Να πούμε ότι οι άνθρωποι αυτοί ήταν το 2011, 710.000. Στη συνέχεια προφανώς, είχαμε τα πολύ δύσκολα χρόνια της κρίσης και του Μνημονίου και φθάσανε να είναι 320.000 το 2019 και πλέον είναι 255.000. Χρειάζονται υποστήριξη, χρειάζονται αυτήν την παρέμβαση και προχωράμε άμεσα σε αυτήν την παρέμβαση, σε αντίθεση να πω εδώ με την αντιπολίτευση του «εγώ το είπα πρώτος», που μας θυμίζει τα χρόνια μας στο Δημοτικό, που πρότεινε κάτι το οποίο είναι εκτός πλαισίου. Ξέρετε, το να το λες πρώτος, εντάξει, μπορεί να πούμε πρώτοι ότι μετά τη Σαρακοστή θα έρθει το Πάσχα, μετά θα έρθει και το καλοκαίρι θα σας το πω πρώτος; Νομίζω όλοι γνωρίζουμε ότι θα γίνουν τα πράγματα με αυτή τη σειρά, κάθε χρόνο έτσι έρχονται οι εποχές και οι περίοδοι, τέλος πάντων. Σημασία έχει ότι όταν έρθει η ώρα να βάζεις στο χαρτί αυτό που θες να προτείνεις, να έχει μία λογική. Όχι το να πεις απλά «εγώ το είπα πρώτος». Εμείς, λοιπόν, αυτό που κάνουμε έχει μία λογική. Είμαστε μία κυβέρνηση που διαβάζει τις ανάγκες, ισορροπεί μεταξύ διάφορων αναγκών και προσπαθεί να δώσει λύσεις.
Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Προτίθεται ο Πρωθυπουργός ν’ απαντήσει στην επίκαιρη ερώτηση που έχει καταθέσει ο κύριος Ανδρουλάκης για το αγροτικό θέμα;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ναι. Απαντήσαμε άμεσα θετικά, είχαμε, ενημέρωση ότι θα ήταν αύριο η συζήτηση, αλλά εκ νέου ενημέρωση από τη Βουλή που μας ήρθε, έλεγε για ακύρωση από την πλευρά του ΠΑΣΟΚ, για κάποιο λόγο ανωτέρας βίας, που φαντάζομαι δεν έχει να κάνει με την ερώτηση αυτή και τελικά ενημερωθήκαμε ότι, όχι με δική μας υπαιτιότητα, δεν θα γίνει αυτή η συζήτηση, στη βάση της ερώτησης στην οποία, επαναλαμβάνω, ο Πρωθυπουργός και η κυβερνητική πλειοψηφία απάντησε άμεσα θετικά.