Καλό μεσημέρι και καλή εβδομάδα,

Στην εποχή του Μετρό έχει περάσει από το Σάββατο το μεσημέρι η Θεσσαλονίκη, το οποίο εγκαινιάστηκε από τον Πρωθυπουργό, παρουσία της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου.

Το Μετρό της Θεσσαλονίκης είναι ένα εμβληματικό έργο, το οποίο παραδόθηκε στο χρονικό ορόσημο για το οποίο είχε δεσμευτεί ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Αποτελεί ένα σύμβολο προόδου για τη μητρόπολη της Μακεδονίας αλλά και για ολόκληρη την Ελλάδα, ένα χειροπιαστό έργο που πολλοί πίστευαν ότι δεν θα γίνει, ενώ άλλοι πάλεψαν για να εμποδίσουν την ολοκλήρωσή του, αλλά όπως τόνισε και ο Πρωθυπουργός «εμείς το είπαμε και το κάναμε. Από τους 13 σταθμούς του Μετρό θα εξυπηρετούνται καθημερινά 254.000 επιβάτες ενώ έως το τέλος του 2025 αναμένεται να παραδοθεί η επέκταση προς την Καλαμαριά, ώστε να εξυπηρετούνται συνολικά 350.000 πολίτες και οι σταθμοί του μετρό να γίνουν 18 από 13 που είναι σήμερα».

Από την Πέμπτη, στο Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας γίνονταν διαδοχικές συνεδριάσεις της επιστημονικής Επιτροπής Εκτίμησης Κινδύνου, ενώ ο αρμόδιος Υπουργός Βασίλης Κικίλιας πραγματοποίησε, πριν την έλευση της κακοκαιρίας, ευρεία συντονιστική σύσκεψη με όλους τους περιφερειάρχες και δημάρχους, και τις ηγεσίες του Πυροσβεστικού Σώματος, της Ελληνικής Αστυνομίας, του Λιμενικού, των Ενόπλων Δυνάμεων, του ΕΚΑΒ, των παραχωρησιούχων αυτοκινητοδρόμων και όλων των εμπλεκόμενων φορέων, προκειμένου ο κρατικός μηχανισμός να βρίσκεται στη μέγιστη εγρήγορση, όπως και έγινε.

Όλες οι δυνάμεις ήταν έξω με αντλίες, μηχανήματα έργου και λέμβους για να αντιμετωπίσουν αυτό το ακραίο καιρικό φαινόμενο που είχε και σφοδρότητα και διάρκεια. Ταυτόχρονα βγήκαν εγκαίρως συνολικά  17 μηνύματα από το 112, τα οποία ήταν, είτε υπερτοπικά για αποφυγή μετακινήσεων, είτε τοπικά- μετά από σχετική ενημέρωση των δημάρχων- στις περιοχές όπου είχαμε έντονα πλημμυρικά φαινόμενα και ζημιές και έπρεπε να απαγορευτεί η κυκλοφορία ή οι κάτοικοι να μετακινηθούν από υπόγεια και ισόγεια σε υψηλότερα σημεία.

Δυστυχώς, στο χωριό Κοντιάς στη Λήμνο, ένας συμπολίτης μας, στην προσπάθειά του να συνδέσει στο τρακτέρ το αυτοκίνητό του για να το ξεκολλήσει από τις λάσπες, παρασύρθηκε από τα ορμητικά νερά. Στο ίδιο χωριό, ένας ηλικιωμένος, γλίστρησε και έπεσε, ενώ καθάριζε την αυλή του με αποτέλεσμα να χάσει κι εκείνος τη ζωή του. Εκφράζουμε τα ειλικρινή μας συλλυπητήρια στις οικογένειες των συνανθρώπων μας.
Κάνουμε έκκληση σε όλους τους πολίτες, μέχρι το φαινόμενο να κοπάσει, να ακολουθούν τις οδηγίες των αρχών.

Η κακοκαιρία Bora είναι άλλη μια απόδειξη πώς ό,τι ξέραμε μέχρι πρότινος για τα φυσικά φαινόμενα πλέον δεν ισχύει. Οι βροχοπτώσεις του Σαββάτου στη Ρόδο ήταν, σύμφωνα με τους ειδικούς, το 73% του νερού που έπεσε στη Βαλένθια.  Οι ενέργειες του Πυροσβεστικού Σώματος αποτυπώνουν τη ραγδαιότητα του φαινομένου: Έγιναν 1063 κοπές δέντρων, 183 αντλήσεις και 125 μεταφορές πολιτών σε ασφαλή σημεία.

—-

Εισάγεται αύριο προς συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής το φορολογικό νομοσχέδιο με τίτλο «Μέτρα για την ενίσχυση του εισοδήματος, φορολογικά κίνητρα για την καινοτομία και τους μετασχηματισμούς επιχειρήσεων και άλλες διατάξεις».

Στο φορολογικό νομοσχέδιο περιλαμβάνονται 12 μειώσεις φόρων και 12 μέτρα ενίσχυσης του εισοδήματος των πολιτών καθώς και διατάξεις για τον εκσυγχρονισμό της φορολογικής νομοθεσίας και του διοικητικού μοντέλου που διέπει την ΑΑΔΕ με στόχο να καταστεί ακόμα πιο αποτελεσματικό. Επιπλέον, περιλαμβάνονται προβλέψεις για:
⦁ την παροχή κινήτρων για συγχωνεύσεις και εξαγορές επιχειρήσεων, ενίσχυση της καινοτομίας και ενδυνάμωση των νεοφυών επιχειρήσεων,
⦁ την επέκταση των φορολογικών κινήτρων για την επιστημονική και τεχνολογική έρευνα και την θέσπιση νέων ορίων δαπανών που εκπίπτουν για την ανάπτυξη και την καινοτομία των επιχειρήσεων και των επενδυτών,
⦁ τον εκσυγχρονισμό του,
⦁ τη θέσπιση αφορολόγητου για ποσά έως 300 ευρώ τον μήνα για τα φιλοδωρήματα και απαλλαγή –στο σύνολο τους- από ασφαλιστικές εισφορές,
⦁ την ενίσχυση της ανθεκτικότητας της ελληνικής οικονομίας απέναντι στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής.

Παράλληλα, οι πρόσθετες διατάξεις που εντάχθηκαν αφορούν σε:
⦁ Παράταση αναστολής ΦΠΑ για νέες οικοδομές έως τις 31.12.2025.
⦁ Μόνιμη απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ των διατηρητέων κτιρίων αξίας έως 400.000 ευρώ.
⦁ Αύξηση των μισθολογικών απολαβών των σπουδαστών των Σχολών Ενόπλων Δυνάμεων προκειμένου να εξισωθούν με τις αντίστοιχες αποδοχές των σπουδαστών των Σχολών των Σωμάτων Ασφαλείας.
⦁ Απαλλαγή υπόχρεων νομικών προσώπων ή φυσικών προσώπων που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα από την καταβολή του ανάλογου φόρου εισοδήματος για εκείνες τις οφειλές που διεγράφησαν μερικώς ή ολικώς στο πλαίσιο του εξωδικαστικού συμβιβασμού.
⦁ Δίνεται η δυνατότητα σε αλληλεγγύως ευθυνόμενα πρόσωπα (πχ μέλη ενός νομικού προσώπου με οφειλές) να εξυπηρετήσουν ρύθμιση οφειλής του νομικού προσώπου στο οποίο συμμετέχουν η οποία χάθηκε.
—-

Μια σειρά από πρόστιμα για παραπλανητικές εκπτώσεις ανακοινώθηκαν από το Υπουργείο Ανάπτυξης μετά την χρήση του ψηφιακού εργαλείου εντοπισμού παραπλανητικών εκπτώσεων που χρησιμοποιούν οι ελεγκτικές υπηρεσίες.
Έχουν, λοιπόν, εντοπιστεί 14 εταιρείες οι οποίες τις τελευταίες εβδομάδες προέβησαν σε παραπλανητικές εκπτώσεις.

Κατ’ εφαρμογή της διάταξης του νόμου επιβλήθηκε πρόστιμο συνολικού ύψους 2.220.000 ευρώ.

Η κερδοσκοπία σε βάρος των πολιτών δεν θα γίνει ανεκτή σε καμία περίπτωση. Οι αρμόδιες υπηρεσίες και οι ελεγκτικοί μηχανισμοί θα συνεχίσουν με συνέπεια τους ελέγχους και θα επιβάλλουν πρόστιμα όπου ορίζει ο νόμος χωρίς εξαιρέσεις.


Σήμερα, στις 21:00 (ώρα Ηνωμένου Βασιλείου) ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα παραχωρήσει συνέντευξη στο τηλεοπτικό δίκτυο CNN και στον δημοσιογράφο Richard Quest.

Αύριο, Τρίτη 3 Δεκεμβρίου στις 10:45 (τοπική ώρα) ο Πρωθυπουργός θα έχει συνάντηση με τον Πρωθυπουργό του Ηνωμένου Βασιλείου Κιρ Στάρμερ.

Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, οι πάροχοι ανακοίνωσαν τα τιμολόγια του ηλεκτρικού ρεύματος και είναι, θα λέγαμε, «φωτιά». Θα κάνει κάτι, τελικά, η Κυβέρνηση για το ηλεκτρικό ρεύμα;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όπως έχουμε πει, θα ανακοινωθεί μέσα στις επόμενες ημέρες, το αργότερο μέχρι τις 6 Δεκεμβρίου, το πλαίσιο στήριξης των καταναλωτών για να μην υπάρχει χρέωση των καταναλωτών πάνω από τα 15 λεπτά, δηλαδή να μην περάσει στους καταναλωτές η οποιαδήποτε αύξηση για ένα μήνα στις τιμές χονδρικής. Είναι αισιόδοξο ότι μετά την ανακοίνωση των τιμών και ο μεγαλύτερος πάροχος, αλλά και οι δύο επόμενοι, για να μην λέμε ονόματα, είναι λίγο πάνω από τα 15 λεπτά, είναι νομίζω στα 15,5 λεπτά, που σημαίνει πως έχουν απορροφήσει αυτές τις αυξήσεις και δεν τις έχουν μεταφέρει στους καταναλωτές, όμως όπου υπάρχουν περιπτώσεις μεγαλύτερων χρεώσεων, οι χρεώσεις αυτές θα καλυφθούν από το κράτος και δεν θα φτάσουν στους καταναλωτές. Περισσότερες λεπτομέρειες, όμως, από τις ανακοινώσεις του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, οι οποίες δεν θα αργήσουν.

Μ. ΣΑΚΕΛΛΑΡΗΣ: Καλό μεσημέρι, κ. Εκπρόσωπε. Θέλω να σας ρωτήσω, με αφορμή την συνέντευξη του κ. Μητσοτάκη στον ΑΝΤ1 και στον Χατζηνικολάου, όπου εκεί ο Πρωθυπουργός είπε ότι θα διεκδικήσει και τρίτη θητεία και θα είναι επικεφαλής της Ν.Δ. και το 2027, ακούσαμε κάποιες δηλώσεις από τον κ. Δουδωνή, ο οποίος κατηγόρησε τον Πρωθυπουργό ότι θεωρεί τον εαυτό του πιο σημαντικό από τον Τζορτζ Ουάσιγκτον. Θα ήθελα το σχόλιο της Κυβέρνησης. Ευχαριστώ.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ναι, η αλήθεια είναι ότι είχε πολύ μεγάλο ενδιαφέρον και η συνέχεια της συνέντευξης αυτής, όταν έκανε ο δημοσιογράφος, ο κ. Οικονόμου, το αυτονόητο ερώτημα αν ήταν κακό που το ίδιο πράγμα έκανε και ο Ανδρέας Παπανδρέου, που διεκδίκησε και πήρε από τους πολίτες, κέρδισε, από την εμπιστοσύνη των πολιτών, τρίτη θητεία. Έχει έτσι ενδιαφέρον να δει ο κόσμος το βίντεο, την αμήχανη απάντηση του βουλευτή του ΠΑΣΟΚ. Αυτό είναι το αστείο σκέλος αυτής της συζήτησης. Υπάρχει, όμως, και το σοβαρό. Εδώ έχουμε έναν βουλευτή του κόμματος της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, έστω και με τον τρόπο που έγινε το ΠΑΣΟΚ Αξιωματική Αντιπολίτευση, που, ουσιαστικά, κάνει υποδείξεις σε ένα άλλο κόμμα, στο κυβερνών κόμμα και, μάλιστα, είναι και μια έμμεση παρέμβαση θα πω εγώ, γιατί ο Κυριάκος Μητσοτάκης είναι ο Πρωθυπουργός της χώρας μετά την ψήφο των πολιτών και ο Πρόεδρος της Ν.Δ.. Τι θέλει, δηλαδή, ο κ. Δουδωνής και το ΠΑΣΟΚ; Να κατέβει με άλλον Πρόεδρο η Ν.Δ. στις εκλογές; Έχει άποψη το ΠΑΣΟΚ για το ποιος πρέπει να είναι υποψήφιος Πρωθυπουργός, ενώ υπάρχει εν ενεργεία Πρωθυπουργός και εν ενεργεία Πρόεδρος της Ν.Δ.; Τον πειράζει η άποψη των πολιτών; Των μελών της Ν.Δ.; Η ετυμηγορία στις τελευταίες βουλευτικές εκλογές; Εκείνοι δεν έλεγαν και σωστά να μην παρεμβαίνουμε στα εσωκομματικά τους; Εδώ που δεν υπάρχει και εσωκομματικό ζήτημα -είναι αυτονόητο- εκείνοι κάνουν μια έμμεση παρέμβαση. Και ας το πούμε λίγο πιο απλά: Λέει το ΠΑΣΟΚ ότι είμαστε μια κακή Κυβέρνηση -έτσι λέει το ΠΑΣΟΚ. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης είναι ένας κακός Πρωθυπουργός, σύμφωνα με το ΠΑΣΟΚ. Άρα, αφού είναι τόσο κακή η Κυβέρνηση και τόσο κακός ο Πρωθυπουργός, όπως θεωρεί το κόμμα της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, γιατί δεν θέλει να αναμετρηθούν με έναν κακό, σύμφωνα με εκείνους, Πρωθυπουργό και με μία κακή, για εκείνους, Κυβέρνηση; Για να δικαιωθούν από τους πολίτες!

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, δεν είναι λίγο νωρίς να μιλάμε για εκλογές, από την στιγμή που η νέα Κυβέρνηση δεν έχει κλείσει ούτε τα δύο πρώτα χρόνια; Θα ήθελα να ρωτήσω, επειδή συζητάμε και με αφορμή τα όσα είπε ο Πρωθυπουργός, μιλάει σήμερα για πρόθεση συνεργασίας με άλλα κόμματα, σε περίπτωση που προκύψει, αλλά αυτή την στιγμή για εσάς το ΠΑΣΟΚ δεν είναι ικανή Αντιπολίτευση, ο ΣΥΡΙΖΑ το ίδιο, τα κόμματα στα δεξιά το ίδιο. Με ποιον θα μπορούσε να συνεργαστεί η Ν.Δ.;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Συμφωνώ μαζί σας ότι είναι πάρα πολύ νωρίς να μιλάμε για εκλογές, αλλά, όπως ξέρετε, είστε δημοσιογράφος και με μεγάλη εμπειρία, οφείλουμε να απαντάμε στις ερωτήσεις που μας κάνετε. Ο Πρωθυπουργός ρωτήθηκε και απάντησε. Συμφωνώ ότι είναι πολύ πιο σημαντικές οι συζητήσεις για τα νομοσχέδια που ψηφίζονται, για το πώς θα αντιμετωπίσουμε τα πολλά προβλήματα που ακόμα υπάρχουν στην καθημερινότητα των πολιτών, αλλά δεν φταίμε που απαντάμε σε αυτά τα οποία μας ρωτάτε και καλύτερα που δίνονται οι απαντήσεις, ούτως ώστε να μην επαναλαμβάνονται οι ερωτήσεις. Τώρα, ως προς τις συνεργασίες, νομίζω ότι αυτό και αν είναι πρόωρο να το συζητήσουμε. Έχουμε την πεποίθηση, οι πολίτες θα κρίνουν στο τέλος της ημέρας, ότι εφόσον εφαρμόσουμε στο ακέραιο το πρόγραμμά μας, στις επόμενες εκλογές το 2027, θα αξιολογηθεί αυτό από τους Έλληνες πολίτες θετικά, όπως αξιολογήθηκε και το 2023. Αλλά ας μην προεξοφλούμε. Έχουμε μπροστά μας δυόμισι χρόνια με σημαντικές παρεμβάσεις που έχουμε να κάνουμε. Στο τέλος της ημέρας, θα κριθούμε εμείς για τον απολογισμό του έργου μας και η Αντιπολίτευση, τα κόμματα της Αντιπολίτευσης, για το πρόγραμμά τους που, πλέον, εδώ θα είναι και μια νέα προσθήκη, θα κοστολογηθεί επισήμως, οπότε δεν θα μπορούν να κοροϊδεύουν σε πανελλήνια μετάδοση τους πολίτες. Θα υπάρχει δίπλα ο λογαριασμός και θα μπορούμε να κάνουμε και τις συγκρίσεις, όχι επί των φαντασιακών, αλλά επί των πραγματικών δεδομένων.

Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Είπατε προηγουμένως για τον κ. Κικίλια και μας δώσατε εδώ κάποια στοιχεία σε σχέση με τις συσκέψεις που είχατε και όλα αυτά. Όπου έβρεξε παραπάνω, για να το πω λαϊκά, είχαμε πλημμυρικά φαινόμενα. Είτε στο Βόρειο Αιγαίο, στην Λήμνο κλπ., είτε στην Ρόδο, είτε στα Τέμπη που, δεν ξέρω αν ξέρετε, αλλά η σήραγγα είναι κλειστή στο ρεύμα προς τη Λάρισα, η σιδηροδρομική. Είστε ικανοποιημένος, δηλαδή, από την κινητοποίηση του κρατικού μηχανισμού; Που είχαμε τέτοια φαινόμενα από μια βροχή μιας ημέρας; Ευχαριστώ.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αυτή η βροχή μιας ημέρας, που λέτε, ήταν σύμφωνα με τους επιστήμονες, όχι τα κυβερνητικά στελέχη, το 70% της βροχής που έπεσε στην Βαλένθια. Είναι μια νέα πραγματικότητα και για την Ελλάδα και για όλο τον υπόλοιπο κόσμο. Μια πολύ δύσκολη πραγματικότητα. Ίσως μια νέα, έχει αρχίσει πλέον και είναι αρκετά χρόνια, μια σχετικά νέα διάσταση την οποία δεν πρέπει να αγνοήσουμε. Δεν θα σας πω ποτέ όταν υπάρχουν τέτοιες εικόνες ότι είμαστε ικανοποιημένοι. Αυτό το οποίο μπορώ να σας πω είναι ότι οι αρμόδιοι υπερβάλλουν εαυτούς και, προφανώς, πρέπει κάθε φορά να είναι όλο και πιο έτοιμος ο κρατικός μηχανισμός. Γίνεται ό,τι καλύτερο μπορεί να γίνει. Υπάρχει μια κατάκτηση, πλέον, στην Ελλάδα που σε άλλες χώρες είναι ζητούμενο. Η διαδικασία εκκενώσεων, το 112, αλλά και μια σειρά από άλλες ενέργειες με στόχο την προστασία της ανθρώπινης ζωής. Οι πολίτες πρέπει να ακούν τις οδηγίες των Αστυνομικών, συνολικά των Σωμάτων Ασφαλείας, τις οδηγίες που τους έρχονται στα κινητά, τις οδηγίες που τους μεταφέρουν εκεί οι γυναίκες και οι άνδρες της Ελληνικής Αστυνομίας, του Πυροσβεστικού Σώματος. Οι οδηγίες αυτές, όταν ακολουθούνται, οδηγούν στη συντριπτική πλειοψηφία σε απόλυτη ασφάλεια. Δεν πρέπει να είμαστε και πολύ απόλυτοι, βέβαια, σε αυτά που λέμε γιατί είναι κάτι, το οποίο, δυστυχώς, πολλές φορές ξεπερνάει, πάρα πολλές φορές, και δημόσια έργα του παρελθόντος. Εμείς δεν θα πούμε ψέματα στον κόσμο. Το έχουμε δει πάρα πολλές φορές ότι μεγάλα δημόσια έργα δεν αντέχουν στα νέα δεδομένα. Και το είδαμε και στην Ελλάδα και το είδαμε και σε πολλές άλλες χώρες και, δυστυχώς, σε άλλες χώρες με ακόμη πιο οδυνηρές συνέπειες ως προς την απώλεια ανθρώπινης ζωής. Για αυτό και τα έργα τα οποία γίνονται, από εδώ και πέρα, τα έργα που έγιναν για παράδειγμα μετά τον «Ιανό» άντεξαν, αυτά που είχαν ολοκληρωθεί, ακόμη και στον «Ντάνιελ» που ήταν ένα φαινόμενο πολύ πιο σφοδρό φαινόμενο από ό,τι ο «Ιανός». Ο στόχος, λοιπόν, είναι αυτός με όλο και περισσότερη χρηματοδότηση, γιατί τα λεφτά δεν φυτρώνουν από κάπου, να τρέξουμε σημαντικά έργα. Ας πούμε έχουμε επτά μεγάλα αντιπλημμυρικά έργα στην Αττική, τα οποία συνολικά θα είναι και πιο ανθεκτικά σε μία νέα πραγματικότητα. Αλλά, επαναλαμβάνω είναι μια νέα πραγματικότητα η οποία δεν έχει καμία σχέση με αυτά τα οποία είχαμε μάθει να ζούμε μέχρι πρότινος και, ναι, είναι δουλειά του Κράτους να τρέξει πιο γρήγορα, να κλείσει όσο πιο πολλά κενά μπορεί ως προς τις εκκρεμότητες σε σχέση με τα δημόσια έργα, να τρέξει να βρει χρηματοδοτήσεις, να βοηθήσει την τοπική αυτοδιοίκηση και να προχωρήσει τα μεγάλα έργα και, βέβαια, να συνεχίσουμε να επιμένουμε στην διαδικασία προληπτικών εκκενώσεων, όσο και αν κάποιοι επιμένουν να την ειρωνεύονται αυτή την διαδικασία.

Γ. ΣΑΚΚΟΥΛΑ: Εγώ θέλω να ρωτήσω σχετικά με το θέμα των Γλυπτών. Είδαμε ένα δημοσίευμα του Sky News που λέει ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε έως και τρεις ιδιωτικές συναντήσεις με αξιωματούχους του Βρετανικού Μουσείου. Το επιβεβαιώνετε αυτό; Και κάτι δεύτερο σχετικό. Επειδή από τη δική σας τοποθέτηση την Παρασκευή δεν κατέστη σαφές ότι το ζήτημα θα είναι ψηλά στην ατζέντα με τον κ. Στάρμερ, θα το θέσει τελικά ο Πρωθυπουργός το ζήτημα στον ομόλογό του;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν υπάρχει συνάντηση ιδιωτική του Πρωθυπουργού για τα Γλυπτά τις τελευταίες εβδομάδες, όπως έχει γραφτεί. Δεν ισχύει κάτι τέτοιο. Ισχύει, όμως, ότι είναι ένα διαρκές αίτημα, το οποίο ισχύει στο ακέραιο και συνεχίζουμε να το προβάλλουμε ως Έθνος, ως Κράτος, ως Ελληνική Κυβέρνηση, αλλά είναι μία διαδικασία με το Βρετανικό Μουσείο. Προφανώς θα είναι ένα από τα θέματα στη διμερή συνάντηση του Πρωθυπουργού. Αλλά, όπως σας είπα και στην προηγούμενη Ενημέρωση Πολιτικών Συντακτών, η ατζέντα περιλαμβάνει μια σειρά από άλλα θέματα, για τον τουρισμό, για την οικονομία, για το μεταναστευτικό, για τις εξελίξεις και στη Μέση Ανατολή, αλλά και στην Ουκρανία, τα οποία προηγούνται γιατί έχουν να κάνουν με τη διμερή συνάντηση μεταξύ του Έλληνα Πρωθυπουργού, του Κυριάκου Μητσοτάκη με τον Κιρ Στάρμερ, τον Πρωθυπουργό του Ηνωμένου Βασιλείου. Από εκεί και πέρα, θα συνεχίσουμε να προβάλλουμε τη συγκεκριμένη διεκδίκηση. Είναι ένα διμερές ζήτημα με το Βρετανικό Μουσείο. Δεν έχω κάτι περισσότερο να σας πω. Όταν υπάρχει κάτι, προφανώς θα ανακοινωθεί και θα αναλυθεί εκτενώς.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Διευκρινιστικά μόνο. Αν εκτός από ιδιωτικές συναντήσεις, αν δεν υπάρχουν και ιδιωτικές συνομιλίες, ιδιωτικές επικοινωνίες.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν υπάρχει κάτι το οποίο δεν έχει ανακοινωθεί. Όχι.

ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Πάνω στο ίδιο ζήτημα, κ. Εκπρόσωπε. Επειδή έχουν βγει και διάφορα κυβερνητικά στελέχη, όπως ο κ. Γεωργιάδης, ο οποίος είπε και σήμερα ότι είναι καλό το timing στη συζήτηση για τα Γλυπτά του Παρθενώνα. Εάν υπάρχει περίπτωση, αφού θα τεθεί και αύριο, πέρα από τη διευρυμένη ατζέντα, που λέτε κι εσείς σήμερα, να υπάρξει κάποια συζήτηση για κάποια συμφωνία που θα αναγνωρίζει την κυριότητα της Μεγάλης Βρετανίας επί των Γλυπτών;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όχι. Δεν πρόκειται να απεμπολήσουμε κανένα δικαίωμά μας και να υποχωρήσουμε στο πλαίσιο της διεκδίκησης, ειδικά ως προς το θέμα της κυριότητας.

Μ. ΣΑΚΕΛΛΑΡΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, θέλω να σας πάω και πάλι στο Μετρό της Θεσσαλονίκης. Είδαμε κάποια δημοσιεύματα τις τελευταίες ημέρες ότι ο κ. Μητσοτάκης ονόμασε το Μετρό από «έγκλημα», «θαύμα». Και έβγαλε και μία ανακοίνωση ο ΣΥΡΙΖΑ γι’ αυτό. Ποια είναι η απάντηση της Κυβέρνησης;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Νομίζω ότι είναι πολύ λάθος να γυρίσουμε πίσω και να ασχοληθούμε με μία πολύ μικρή μειοψηφία και αναφέρομαι σε κάποια κόμματα της αντιπολίτευσης – για να μην παρεξηγηθώ – της απόλυτης μιζέριας. Είχε κάποτε κάνει μία ρητορική ερώτηση ένα από τα τότε προβεβλημένα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ – δεν έχει σημασία το όνομα – είχε ρωτήσει «απατεώνες είμαστε;». Ε, νομίζω ότι είναι πάρα πολλές οι περιπτώσεις που δίνεται απάντηση σε αυτή την ερώτηση. Ίσως η πιο χαρακτηριστική – για να μην αδικήσω τις υπόλοιπες, γιατί είναι πολλές οι άλλες περιπτώσεις, το «όχι» που έγινε «ναι» και πάρα πολλά άλλα – είναι η περίπτωση του Μετρό Θεσσαλονίκης. Αν διαβάσει κανείς τα δεδομένα και το τι παρέλαβε η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη το 2019 από τον ΣΥΡΙΖΑ, πραγματικά θα χάσει τα λόγια του. Τέτοιο προηγούμενο εξαπάτησης και δεν αναφέρομαι μόνο στον απόλυτο εξευτελισμό που ήταν «τα εγκαίνια με μουσαμάδες», για έναν Πρωθυπουργό, μέλη Υπουργικού Συμβουλίου, που είχαν πάει εκεί, βουλευτές τοπικούς. Δηλαδή, να εγκαινιάζεις με μουσαμάδες ένα έργο, το οποίο με τους χειρισμούς εκείνης της κυβέρνησης, όχι το 2020 που λένε δεν θα είχε ολοκληρωθεί, ούτε 15 χρόνια μετά, έτσι όπως κινούνταν. Δεν συζητάμε για το φιάσκο του ΣΥΡΙΖΑ με τον σταθμό Βενιζέλου και Αγίας Σοφίας, όπου όχι το 2025, ούτε το 2035 δεν θα είχε τελειώσει. Είχαν κάνει μελέτη κατασκευής χωρίς μελέτη. Αυτά τα έχει απαντήσει ο ανάδοχος. Και μια σειρά από άλλες κινήσεις, οι οποίες έφεραν σε αδιέξοδο το έργο. Έχω κάποια δεδομένα, τα οποία είναι σοκαριστικά. Τους υπόλοιπους σταθμούς, αυτό το οποίο είχε παραδώσει η πολιτική ηγεσία του ΣΥΡΙΖΑ στην επόμενη πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, είχε μία κατάσταση στην οποία έλειπαν οι ράγες, δεν είχε εγκατασταθεί το 70% των ηλεκρομηχανολογικών συστημάτων, δεν είχαν μπει καλώδια πουθενά. Για να καταλάβετε, μπήκαν χιλιόμετρα καλωδίων στη συνέχεια. Δεν είχαν γίνει δοκιμές καθόλου. Πώς να γίνουν δοκιμές όταν δεν υπάρχει και σύστημα, θα μου πείτε. Σκεφτείτε ότι οι δοκιμές ξεκίνησαν τον Αύγουστο του 2021, για να μπορέσει να λειτουργήσει το Μετρό, με αυτούς τους 13 σταθμούς, τον Νοέμβριο του 2024. Είχαμε μη εγκεκριμένες εκατοντάδες μελέτες. Δηλαδή, είχαμε και πάρα πολλά ζητήματα πολύ σημαντικά θεσμικά, που έπρεπε να επιλυθούν.

Μην σας κουράζω. Νομίζω ότι και ένας από τους λόγους που οδηγείται εκεί που οδηγείται ο ΣΥΡΙΖΑ και δημοσκοπικά – ο βασικός λόγος – είναι η πρωτοφανής εξαπάτηση των πολιτών σε όλα τα επιμέρους ζητήματα πολιτικής.

Νομίζω ότι αυτό που έχει αξία, είναι να κοιτάξουμε μπροστά. Και δεν είναι ούτε για πανηγυρισμούς η παράδοση αυτού του έργου ούτε για θριαμβολογίες, γιατί είναι μία από τις πιο χαρακτηριστικές περιπτώσεις το Μετρό Θεσσαλονίκης παρατεταμένης εξαπάτησης των πολιτών από μεγάλο μέρος του πολιτικού συστήματος. Ήταν μία εκκρεμότητα. Και υπάρχουν πολλές ακόμα εκκρεμότητες, τις οποίες πρέπει να κλείσουμε για να αποκατασταθεί στον μεγαλύτερο δυνατό βαθμό, θα πω εγώ, η σχέση εμπιστοσύνης με τους πολίτες και ειδικά με τους νεότερους. Το γεγονός ότι ειδικά οι νεότερες γενιές έχουν γυρίσει τις πλάτες τους στην πολιτική, είναι κάτι πάρα πολύ σοβαρό και η βασική του αιτία είναι περιπτώσεις σαν το Μετρό Θεσσαλονίκης. Ένα τόσο μεγάλο έργο για ολόκληρες δεκαετίες ήταν ανέκδοτο. Και ίσως από τα κορυφαία μέρη αυτής της ιστορίας, αυτού του ανέκδοτου, ήταν τα «εγκαίνια με μουσαμάδες».
Σημαντική, λοιπόν, εξέλιξη, μεγάλη αλλαγή για την πόλη και όχι μόνο για τους Θεσσαλονικείς, για τους κατοίκους συνολικά της Κεντρικής Μακεδονίας, της Βορείου Ελλάδας, για όλους τους Έλληνες πολίτες. Ποιος δεν θέλει να πάει στη Θεσσαλονίκη, ποιος δεν πηγαίνει στη Θεσσαλονίκη; Είναι η μητρόπολη της Μακεδονίας. Αντίστοιχα μεγάλα έργα θα τα δούμε τους επόμενους μήνες και τα επόμενα χρόνια. Πατρών – Πύργου, ένα εμβληματικό έργο το οποίο θα το δούμε μέσα στο 2025, η επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης, το Αεροδρόμιο στο Καστέλι, στο Ηράκλειο. Όλα αυτά τα μεγάλα αντιπλημμυρικά έργα, τα οποία συζητάμε. Χρειαζόμαστε, λοιπόν, έργα, παραδόσεις έργων. Αυτό θα κάνουμε και μαζί με τα υπόλοιπα που έχουμε υποσχεθεί, για να κερδίσουμε ξανά την εμπιστοσύνη των πολιτών. Όχι μόνο εμείς ως Κυβέρνηση, όχι μόνο η Νέα Δημοκρατία, συνολικά το πολιτικό σύστημα. Και αφήνουμε αυτή τη μειοψηφία της μιζέριας και της πολιτικής εξαπάτησης στην άκρη.

Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Θέλω να ρωτήσω για την υπόθεση του αστυνομικού που υπηρετεί στη Βουλή και δεν ξέρω αν υπηρετεί και η σύζυγός του. Πέντε χρόνια αυτός ο άνθρωπος, από το 2016, τουλάχιστον, από ό,τι μας ενημέρωσαν από την Αστυνομία, έχει καταγγελθεί από τη σύζυγο γι’ αυτούς τους παιδοβιασμούς, γι’ αυτά τα αίσχη, τουλάχιστον από 20ετίας διαπράττει συνεχώς πειθαρχικά και ποινικά αδικήματα. Αυτός ο άνθρωπος θα έπρεπε να υπηρετεί στη Βουλή; Έχετε αναζητήσει, είχατε γνώση, τέλος πάντων, του τι πάνω-κάτω συμβαίνει με τους αστυνομικούς που υπηρετούν στη Βουλή, που θέλουν ειδικές διαδικασίες για να μπουν στη Βουλή, πρέπει να έχουν συγκεκριμένο πρωτόκολλο, υπάρχουν και άλλοι τέτοιοι αστυνομικοί που έχουν υποπέσει σε πειθαρχικά παραπτώματα και ποινικά και υπηρετούν στη Βουλή;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ’ αρχάς, επειδή είναι μια εν εξελίξει υπόθεση, όπως αντιλαμβάνεστε δεν μπορώ να κάνω κάποιο σχόλιο. Σίγουρα αυτά που διαβάζουμε προκαλούν φρίκη, αλλά δεν είναι δουλειά της Κυβέρνησης, του Εκπροσώπου της Κυβέρνησης να προχωρά σε κρίσεις. Άρα, θα μου επιτρέψετε να μην κάνω κάποιο σχόλιο για τη συγκεκριμένη περίπτωση. Ενημερωθήκαμε, εκ των υστέρων, ότι έχει αποσπαστεί τον Μάρτιο του 2019, αν δεν κάνω λάθος, στη Βουλή. Υπάρχει και μια μικρή μερίδα που προσπαθεί να πολιτικοποιήσει προς τη μία ή την άλλη πλευρά το συγκεκριμένο θέμα, η οποία νομίζω ότι είναι εκτός οποιαδήποτε λογικής. Τέτοια εγκλήματα, τέτοιες ενέργειες, εφόσον, τέλος πάντων, αποδειχθούν και από τη Δικαιοσύνη -γιατί δεν πρέπει να προδικάζουμε αποφάσεις της Δικαιοσύνης- νομίζω ότι είναι, όχι απλά καταδικαστέες, κάτι παραπάνω από καταδικαστέες από το σύνολο των Ελλήνων πολιτών και το σύνολο των κομμάτων. Τώρα, από εδώ και πέρα, σίγουρα πρέπει να ελεγχθούν όλα, θα πω εγώ. Πρέπει να ξέρεις τη λεπτομέρεια, τι έχει συμβεί, σε τι συνίστανται αυτές οι καταγγελίες, ποιες ενέργειες έγιναν ή δεν έγιναν ή έπρεπε να γίνουν. Είναι δεδομένο ότι πέραν του βασικού σκέλους μιας τέτοιας υπόθεσης που έχει να κάνει με τη Δικαιοσύνη, είναι κρίσιμο να ερευνηθούν και επιμέρους ενέργειες ή παραλείψεις σε όλη αυτή την πορεία των ετών. Αλλά, χωρίς να έχουμε όλα τα δεδομένα -και σας μιλάω και με τη νομική μου ιδιότητα- είναι εντελώς λάθος να προβαίνουμε σε κρίσεις ή να κατηγορήσουμε έναν υπηρεσιακό παράγοντα ότι έκανε ή δεν έκανε κάτι εναντίον του συγκεκριμένου αστυνομικού. Τώρα, η κοινή λογική νομίζω ότι είναι ξεκάθαρο τι λέει, αλλά ας μην κάνουμε -θεωρώ εγώ- συζητήσεις πάνω σε θέματα στα οποία δεν έχουμε όλη την εικόνα.

Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αλλά, ο άνθρωπος αυτός είχε φάκελο, μεγάλο φάκελο με παραπτώματα, από το Εσωτερικών Υποθέσεων. Υπάρχουν και άλλοι αστυνομικοί με τέτοιες εκκρεμότητες από τη Δικαιοσύνη που υπηρετούν στη Βουλή;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν το γνωρίζω, ούτε θα έπρεπε, ούτε μπορώ να γνωρίζω τον συγκεκριμένο φάκελο. Υπάρχουν, προφανώς, πολύ αυστηρές διαδικασίες, όταν υπάρχουν παραπτώματα που ξεπερνούν, μάλιστα, μια συγκεκριμένη κλιμάκωση. Είναι δεδομένο ότι τηρούνται και αυτό πρέπει να γίνεται. Τώρα, αν υπάρχει μια περίπτωση που δεν έχουν τηρηθεί ή κάτι δεν έγινε σωστά, δεν μπορώ να σας το πω εγώ, δεδομένου ότι, αν έχει γίνει κάτι τέτοιο, οφείλουν οι Αρχές να το ερευνήσουν και να επιβάλλουν τις δέουσες κυρώσεις, αν έχει γίνει κάτι λάθος. Αλλά -το ξαναλέω- δεν μπορώ να σας απαντήσω για κάτι που δεν το γνωρίζω, ούτε είναι δική μου δουλειά, αυτή τη στιγμή, να σας απαντήσω. Όταν έχουμε κάτι δεδομένο και όταν το δει αυτό συνολικά η Ελληνική Αστυνομία, τότε θα μπορούμε και εμείς να σχολιάσουμε, τουλάχιστον για το υπηρεσιακό σκέλος που πάει στη Δικαιοσύνη. Αντιλαμβάνεστε ότι είναι απολύτως και μόνο δουλειά της Δικαιοσύνης.

Μ. ΣΑΚΕΛΛΑΡΗΣ: Υπάρχει πρόθεση της Κυβέρνησης να δοθούν Patriot και S-300 στην Ουκρανία;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Απολύτως καμία περίπτωση. Το διαψεύδω κατηγορηματικά. Κατά καιρούς βλέπουμε τέτοια fake news να διακινούνται ξανά και ξανά, είναι όλα ψέματα, μεγάλα ψέματα.

Γ. ΣΑΚΚΟΥΛΑ: Ο Πρωθυπουργός, την περασμένη εβδομάδα, σε δύο συνεντεύξεις του, είπε ότι δεν πρόκειται να προχωρήσει σε αλλαγή του εκλογικού νόμου. Σε μία, πάντως, είπε ότι δεν θα το έκανε τουλάχιστον με δική του πρωτοβουλία. Αυτό σημαίνει ότι, για παράδειγμα, σε περίπτωση που κάποιο άλλο κόμμα, π.χ. το ΠΑΣΟΚ, μιας και έχει και τη συνάντηση με τον κ. Ανδρουλάκη, έθετε το ζήτημα, θα το εξέταζε η Κυβέρνηση;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αυτό είναι ένα υποθετικό ερώτημα, το οποίο δεν έχει νόημα νομίζω να το συζητήσουμε. Η δική μας η πρόθεση είναι ξεκάθαρη. Δεν θα αλλάξουμε τον εκλογικό νόμο, δεν θα αλλάξουμε τους κανόνες του παιχνιδιού, ειδικά ενόψει του γεγονότος ότι είμαστε στη μέση σχεδόν μιας κυβερνητικής θητείας. Το είπε και το έκανε και το 2023 ο Πρωθυπουργός. Νομίζω ότι -και αυτό είναι ένα μέρος αυτής της συζήτησης που κάνουμε περί εμπιστοσύνης, ο σεβασμός στους θεσμούς, στους κανόνες του παιχνιδιού- όταν έρθει η ώρα των εκλογών, οι πολίτες θα αποφασίσουν με τους κανόνες που έχουμε αυτή τη στιγμή. Τώρα, να απαντήσω σε μια υποθετική ερώτηση για κάτι το οποίο δεν έχει υποβληθεί καν από την Αντιπολίτευση, δεν έχει κανένα νόημα. Ας τοποθετηθεί η Αντιπολίτευση να δούμε τι έχει να πει, η Κυβέρνηση τοποθετήθηκε και εξέφρασε την ξεκάθαρη πρόθεση και βούλησή της, η οποία είναι αυτή και δεν θα αλλάξει.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, μας είπατε πριν ότι παρακολουθείτε το ράλι τιμών στην ενέργεια, το οποίο σημαίνει και κέρδη για τις εταιρείες. Τις προηγούμενες εβδομάδες είχαμε τα κέρδη των τραπεζών που ήταν πάνω από τρεισήμισι δισεκατομμύρια ευρώ και μάλιστα υπάρχει πληροφορία και για αυξημένα μερίσματα, ο Πρωθυπουργός στη συνέντευξή του, την τελευταία, είπε πως δεν έχει νόημα να συζητάμε πια για έκτακτες φορολογήσεις, διότι δεν μπορούμε να ξοδεύουμε αυτά τα χρήματα, ξεπερνώντας τις οροφές δαπανών, τελειώσανε οι επιδοτήσεις και η έκτακτη φορολόγηση σε υπερκέρδη;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν είπε ότι τελειώσανε, περιέγραψε το νέο δημοσιονομικό πλαίσιο το οποίο ισχύει για όλες τις χώρες τις Ευρώπης. Και οι οροφές δαπανών και είναι και κάτι το οποίο πρέπει να το διαβάσει και η αντιπολίτευση, γιατί αντιλαμβάνομαι ότι δεν το έχουν καταλάβει ακόμα ή κάνουν ότι δεν το καταλαβαίνουν. Είναι ένας απαράβατος κανόνας το 3% το οποίο εμείς καταφέραμε και πήγε στο 3,7%. Ως προς την ενέργεια, επειδή καλά τα λόγια, αλλά καλύτερες οι πράξεις, είμαστε η πρώτη Κυβέρνηση, τουλάχιστον όσο παρακολουθούμε τα πράγματα και εδώ και αρκετές δεκαετίες, που αυτά τα μεγάλα λόγια, για φορολόγηση των μεγάλων επιχειρήσεων, των υπερκερδών που ακούμε από συγκεκριμένους πολιτικούς χώρους, οι οποίοι ποτέ δεν τα έκαναν πράξη, εμείς το κάναμε πράξη όποτε κρίναμε αναγκαίο. Ως προς την ενέργεια, η Ελληνική Κυβέρνηση και λόγω των έκτακτων κινήσεων έχει δώσει τα περισσότερα χρήματα συναρτήσει του ΑΕΠ της κάθε χώρας, για την στήριξη καταναλωτών και επιχειρήσεων για τις αυξημένες τιμές της ενέργειας και αυτό είναι ένα δεδομένο. Σας απάντησα και για την ενέργεια τι συμβαίνει αναλυτικά. Ως προς τις τράπεζες, νομίζω ότι ο στόχος και σε αυτό συμφωνούμε, είναι να εξαντλήσουμε και εμείς όλα μας τα θεσμικά εργαλεία, ούτως ώστε να έχουμε ξεκάθαρη ελάφρυνση ως προς τις χρεώσεις προς τους πολίτες. Αυτός είναι ο στόχος της Κυβέρνησης. Θα εξαντλήσουμε όλα τα μέσα, τα θεσμικά εργαλεία τα οποία έχουμε και αυτό το οποίο νομίζω, θεωρώ ότι είναι, αυτή τη στιγμή, δεν είναι στις προτεραιότητες η έκτακτη φορολόγηση, αλλά περισσότερο η αποτελεσματικότητα και η ελάφρυνση των πολιτών, ως προς τις χρεώσεις. Έχουν ήδη γίνει ενέργειες, όπως για παράδειγμα με το σύστημα IRIS. Ο στόχος το ξαναλέω είναι οι πολίτες να έχουν και στο σκέλος των τραπεζών το χαμηλότερο δυνατό κόστος στη ζωή τους, είτε αυτό αφορά την ενέργεια, είτε αυτό αφορά στα σούπερ μάρκετ, σημαντικό ότι έχουμε πολύ χαμηλότερο πληθωρισμό τροφίμων, από ότι ο ευρωπαϊκός μέσος όρος. Ναι, βοηθάνε και τα πρόστιμα σε αυτή την κατεύθυνση, είτε αυτό έχει να κάνει με τα σούπερ μάρκετς και τις τιμές, είτε έχει να κάνει με τις εικονικές εκπτώσεις. Είναι ένας αγώνας, μια μεγάλη μάχη, γιατί ναι, υπάρχει μεγάλο ζήτημα ακρίβειας και στην Ελλάδα και στις υπόλοιπες χώρες και αυτή η μάχη πρέπει να δίνεται με όρους αποτελεσματικότητας και όχι παλιάς συνθηματολογίας.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, ο Πρωθυπουργός στη συνάντηση με τον κ. Ανδρουλάκη, ποια θέματα θα του θέσει; Δεδομένου για παράδειγμα ότι ζητάτε συναίνεση από το ΠΑΣΟΚ σε ορισμένα ζητήματα, θα θέσει ο Πρωθυπουργός στον κ. Ανδρουλάκη, θα του ζητήσει συναίνεση για την επιστολική ψήφο και στις εθνικές εκλογές που έρχεται ή για την αναθεώρηση του άρθρου 16, που θα έρθει το επόμενο διάστημα;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν γνωρίζω αυτή τη στιγμή τα θέματα τα οποία θα θέσει ο Πρωθυπουργός ή αντιστοίχως, πολύ περισσότερο ο αρχηγός της αντιπολίτευσης, ο κ. Ανδρουλάκης. Είναι μια θεσμική συνάντηση, προφανώς δεν υπάρχει κάποιος περιορισμός στην ατζέντα της συνάντησης. Είναι σημαντικό ότι γίνεται, το έχουμε πει πολλές φορές. Τώρα ως προς αυτά τα οποία με ρωτήσατε, είναι αυτονόητο το αίτημα της Κυβέρνησης για συναίνεση. Ήτανε πολύ λυπηρό, ότι ενώ ήταν μια ιστορική απόφαση της Βουλής, η οποία εφαρμόστηκε στις ευρωεκλογές δεν έγινε με την συναίνεση και άλλων κομμάτων της αντιπολίτευσης, δηλαδή η επιστολική ψήφος. Δόθηκε μια αυτονόητη δυνατότητα, γιατί το δικαίωμα ψήφου υπήρχε στους κατοίκους του εξωτερικού και αυτή η δυνατότητα, αυτή η διευκόλυνση, την χρησιμοποίησαν δεκάδες χιλιάδες συμπολίτες μας και αυτό δεν είχε και τη σφραγίδα του ΠΑΣΟΚ ή άλλων κομμάτων της αντιπολίτευσης. Ελπίζουμε αυτό να μην επαναληφθεί όταν έρθει στη Βουλή σχετική διάταξη για τις εθνικές εκλογές. Όταν έρθει εκείνη η ώρα όμως θα κάνουμε και τη συζήτηση αυτή. Ως προς την αναθεώρηση του άρθρου 16, ας ελπίσουμε να μην επαναληφθεί η ιστορία. Θυμάμαι τότε ήμουνα φοιτητής, που είχε κάνει μια φοβερή υπαναχώρηση το ΠΑΣΟΚ και η Ελλάδα έχασε ολόκληρες δεκαετίες. Όποιος έχει πάει έστω και μια ημέρα στην Κύπρο, καταλαβαίνει το πολιτικό τότε, για να μην παρεξηγηθώ «έγκλημα» του ΠΑΣΟΚ, αυτή η υπαναχώρηση για το άρθρο 16, κόστισε πολλά στη χώρα μας, έκανε πολύ κακό σε ολόκληρες γενιές, τότε νέων ανθρώπων που θα μπορούσαν να σπουδάσουν στη χώρα τους, σε ένα μη κρατικό Πανεπιστήμιο, χάσαμε φοιτητές από το εξωτερικό, χάσαμε πόρους, χάσαμε χρήματα, χάσαμε ευκαιρίες. Νομίζω ότι καλό είναι, εδώ η ιστορία να μην επαναληφθεί, αλλά είναι κάτι το οποίο όταν έρθει εκείνη η ώρα της αναθεώρησης του Συντάγματος και πολλά άλλων μεγάλων συζητήσεων που θα γίνουν, θα δώσει τις απαντήσεις της η παράταξη του ΠΑΣΟΚ. Δεν θα μιλήσουμε εμείς για το δικό τους όνομα.

Α. ΚΟΝΤΖΑΙ: Κύριε Εκπρόσωπε, σχετικά με την φρικώδη υπόθεση με τον αστυνομικό, που κακοποιούσε σεξουαλικά τα παιδιά του και δούλευε στη Βουλή, πέρα από τη δικαστική διερεύνηση της υπόθεσης στην οποία αναφερθήκατε και προηγουμένως, θεωρείτε σωστό ότι δεν βγήκε ανακοίνωση από την Βουλή και την Αστυνομία, ενώ μάλιστα η ΕΛΑΣ βγάζει καθημερινά ανακοινώσεις για πολύ πιο ασήμαντες υποθέσεις.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Απάντησα αναλυτικά, όσο περισσότερο μπορούσα να απαντήσω για μια εν εξελίξει υπόθεση. Νομίζω όπως επιτάσσει σε κάθε τέτοια περίπτωση και μια τόσο σοβαρή υπόθεση, εξαντλούνται όλα τα χρονικά περιθώρια, ούτως ώστε να έχουμε την ταχύτερη δυνατή διαλεύκανση. Τώρα, η Βουλή να ανακοινώσει κάτι για το οποίο δεν μπορεί να πει, δηλαδή τι να ανακοινώσει η Βουλή; Είναι δουλειά της Δικαιοσύνης, της Αστυνομίας, να τρέξει τη συγκεκριμένη υπόθεση, να δούμε ακριβώς τι έχει συμβεί και να αποδοθούν άμεσα ευθύνες. Είναι ζήτημα Δικαιοσύνης, Δημόσιας Τάξης, η συγκεκριμένη περίπτωση. Από εκεί και πέρα, είπα, στο πειθαρχικό σκέλος σίγουρα θα διερευνηθούν όλα τα δεδομένα, αλλά πρέπει να τα έχουμε όλα τα δεδομένα και με νηφαλιότητα να δούμε τι πραγματικά συνέβη.

ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Άρα, η Αστυνομία θεωρείτε ότι δέκα μέρες που καθυστέρησε να βγάλει ανακοίνωση, κακώς το έκανε; Υπό την έννοια ότι υπάρχει μια κριτική ότι οι άλλες υποθέσεις, όπως για παράδειγμα κλοπή από Ρομά ή μικροκλοπές, ας πούμε, στη Ρόδο, στην Κρήτη, τις τελευταίες ημέρες βγαίνουν ανακοινώσεις, ενώ γι’ αυτό το μείζον ζήτημα δεν βγήκε, γι’ αυτό το ρωτάω.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κοιτάξτε να δείτε, η Αστυνομία και μέσω του συγκεκριμένου Σώματος Εσωτερικών Υποθέσεων έχει διαλευκάνει πάρα πολλές και πολύ μεγάλες υποθέσεις που αφορούν και αστυνομικούς. Είναι πολύ πρόσφατα και τα παραδείγματα, άρα δεν νομίζω ότι υπάρχει ζήτημα δόλου της Αστυνομίας να κρύψει μία υπόθεση, όπως σε άλλες υποθέσεις υπάρχουν καλοί και κακοί. Υπάρχει μία μειοψηφία και αστυνομικών, πολύ μικρή, μειοψηφία, η οποία δεν ασκεί με τον προσήκοντα τρόπο τα καθήκοντά της και εδώ πέρα δεν είναι και ζήτημα καθηκόντων, είναι ένα ζήτημα ευρύτερο και πολύ βαρύ και πολύ σοβαρό. Άρα, δεν νομίζω ότι υπάρχει ζήτημα δόλου από την Αστυνομία. Η Αστυνομία θα κάνει θεωρώ κι εδώ υποδειγματικά τη δουλειά της και περισσότερο η Δικαιοσύνη πρέπει να κάνει υποδειγματικά τη δουλειά της και προσπαθεί, νομίζω, να βγάζει και στη δημοσιότητα όταν εκείνη κρίνει χρονικά πολύ μεγάλες υποθέσεις, που κάποιες, δυστυχώς, αφορούν και αστυνομικούς, κάποιες άλλες αφορούν άλλους δημόσιους λειτουργούς, για να ξέρει κι ο κόσμος τι πραγματικά συμβαίνει.

ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Όπως γνωρίζετε, γιατί είστε και νομικός, ο φρούραρχος της Βουλής είναι υπεύθυνος γι’ αυτόν τον άνθρωπο και ο φρούραρχος παραμένει στη θέση του; Πώς γίνεται το Εσωτερικών Υποθέσεων να κάνει έρευνα κρατώντας τον φρούραρχο στη θέση του, ο οποίος δεν είχε πάρει χαμπάρι τι έκανε τρία χρόνια ο αστυνομικός του;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κοιτάξτε να δείτε, μην κάνουμε δικαστήριο αυτή τη στιγμή, πειθαρχική έρευνα, στην ενημέρωση πολιτικών συντακτών. Όλα αυτά ερευνώνται, δεν χρειάζεται να βγάζουμε πορίσματα και αποφάσεις, εδώ είναι άλλη η δουλειά που κάνουμε, ενημερώνουμε όταν έχουμε επίσημη ενημέρωση, για όλα τα δεδομένα μπορούμε να τα σχολιάσουμε. Τώρα, εδώ, όπως αντιλαμβάνεστε, δεν μπορεί να γίνει και δεν μπορεί να γίνει με σωστό τρόπο. Και τα τηλεδικαστήρια, όλα αυτά που γίνονται, δεν έχουν λύσει κανένα πρόβλημα, μην κάνουμε και την ενημέρωση πολιτικών συντακτών, τηλεδικαστήριο.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, βλέπουμε και πάλι νέες υποθέσεις έμφυλης βίας με θύματα γυναίκες, με νεκρές γυναίκες, οι συλλήψεις ν’ αυξάνουν, καταγγελίες ν’ αυξάνουν. Επιμένετε στην απόρριψη της νομικής κατοχύρωσης του όρου της γυναικοκτονίας;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Το γεγονός ότι αυξάνονται τα περιστατικά και οι καταγγελίες και οι συλλήψεις έχουν μία θετική και μία αρνητική προφανή ανάγνωση. Και η ανάγνωση είναι ότι υπάρχει αυτό το φαινόμενο είναι εδώ και δεν μπορεί κανένας να κλείσει τα μάτια του. Έστω και μία γυναίκα να χάνεται, έστω και ένας άνθρωπος να κακοποιείται, σημαίνει ότι πρέπει να κάνουμε πολλά περισσότερα. Ή, αν μου επιτρέπετε, «θετική» ανάγνωση είναι ότι πλέον αρχίζουν τα θύματα και μιλάνε. Και αυτό πρέπει να γίνεται, να μιλάνε και όσο νωρίτερα, πριν να είναι πολύ αργά. Και μιλάνε γιατί υπάρχει και μια νέα λογική, η αυτονόητη λογική να μη φοβάται κανείς, γιατί δεν είναι τόσο απλό, ωραία είναι να το λέμε εμείς εδώ πέρα, αλλά ο άνθρωπος έχει νιώσει τον απόλυτο φόβο, τον απόλυτο τρόμο, δεν είναι εύκολο να μιλήσει και πρέπει να μιλήσει, μόνο καλύτερα θα είναι τα πράγματα, αλλά υπάρχουν πρώτα και τα εργαλεία για να μιλήσει και δεν αναφέρομαι μόνο στο panic button, δεν αναφέρομαι μόνο στη γραμμή βοήθειας, αναφέρομαι στα εξειδικευμένα Γραφεία της Ελληνικής Αστυνομίας, τα ασφαλή σημεία, τα safe houses για κακοποιημένες γυναίκες, αυτά δεν υπήρχαν τα προηγούμενα χρόνια, άρα αυτοί που λένε διπλασιάστηκαν τα περιστατικά, διπλασιάστηκαν οι συλλήψεις και σχολιάζουμε ενδεχομένως αυτό αρνητικά για την Κυβέρνηση – θεωρώ ότι δεν θα έπρεπε να έχει πολιτική φόρτιση αυτή η συζήτηση, κακώς αποκτά από κάποια Μέσα και κάποια κόμματα της αντιπολίτευσης- δεν λένε ότι πολύ σημαντικά εργαλεία δεν υπήρχαν για ολόκληρες δεκαετίες για τις γυναίκες αυτές και πλέον υπάρχουν και εγώ σας λέω θα προσπαθήσουμε να τα αυξήσουμε. Έχω απαντήσει πολλές φορές και ένα μέρος αυτής της συζήτησης από συγκεκριμένους πολιτικούς χώρους της υποκρισίας, το έχω πει πολλές φορές, είναι ότι αντί να συζητάμε για όλα αυτά: δηλαδή περισσότερα μέσα, περισσότερα εργαλεία, αυστηροποίηση των ποινών γι’ αυτά που γίνονται, η αναστολή να μην είναι ο κανόνας, να είναι η εξαίρεση, όλα αυτά τα οποία κάνουμε και αποδίδουν και το αποδίδουν τι σημαίνει- μιλάνε τα θύματα και τρέχουν αυτά τα περιστατικά προς διερεύνηση, επαναφέρουν μία πρόταση υποκριτική. Όταν σε ένα αδίκημα, η ποινή είναι τα ισόβια και στη χώρα αυτή ―ευτυχώς― δεν έχουμε τη θανατική ποινή και δεν νομίζω ότι θέλουμε αυτήν την επαναφορά της θανατικής ποινής, δεν υπάρχει τέτοια συζήτηση και ούτε πρόκειται ν’ ανοίξει, τότε σε τι συνίσταται η πρόταση αυτή; Το έχουμε απαντήσει πάρα πολλές φορές, υπάρχει ο όρος αυτός επιστημονικά, τον χρησιμοποιούμε, αλλά ως προς την ποινική διάσταση ήμασταν αυτοί οι οποίοι επαναφέραμε τα ισόβια ως μοναδική ποινή, δεν ήταν με τον Ποινικό Κώδικα του ΄19 μοναδική ποινή τα ισόβια, τον επαναφέραμε ως μοναδική ποινή στο αδίκημα της ανθρωποκτονίας. Λοιπόν, επειδή θέλουν να πούνε κάτι α-λα-καρτ ευαίσθητοι, που διαχωρίζουν μάλιστα τα θύματα, δηλαδή μια κακοποιημένη γυναίκα σε άλλα καθεστώτα, κάνουν ότι δεν τη βλέπουν, έτσι για να το «παίξουν» επαναστάτες, έχουν βρει ένα αφήγημα το οποίο όταν τους ρωτάς, ωραία, και τι θα παθαίνει έναντι του ανθρωποκτόνου ο γυναικοκτόνος, κοιτάνε το ταβάνι, δεν έχουν τι να σου πούνε. Γιατί, ποια είναι η στρατηγική; Η στρατηγική είναι πάνω σε ένα θλιβερό ζήτημα, ένα τραγικό ζήτημα, κάποιοι να κάνουν πολιτική και είναι ντροπή να γίνεται αυτό το πράγμα. Δεν υπάρχει, λοιπόν, κάποιο τέτοιο θέμα, το θέμα είναι να αυστηροποιούμε τις ποινές και το έχουμε κάνει, ν’ αλλάζουμε τον τρόπο αναστολής και το έχουμε κάνει, να δημιουργούμε τις συνθήκες τα θύματα να μιλήσουν, να τρέχουν οι Αρχές, όταν υπάρχει καταγγελία για τέτοια περιστατικά, να προστατεύουμε τα θύματα, να συνεχίσουμε να κάνουμε αυτό που κάνουμε, γιατί, το ξαναλέω, έστω και μία γυναίκα να χάνεται, έστω και ένας άνθρωπος να χάνεται, σημαίνει ότι πρέπει να κάνουμε πολλά περισσότερα.
Ευχαριστώ πολύ.