Καλό μεσημέρι,

Σε λίγες ώρες από τώρα το Μετρό της Θεσσαλονίκης ανοίγει τις πόρτες του για το επιβατικό κοινό. Ένα έργο υποδομής που θα αλλάξει το συγκοινωνιακό χάρτη της πόλης και θα συμβάλλει στη βελτίωση του κυκλοφοριακού.

Με τη λειτουργία του Μετρό, η Θεσσαλονίκη αποκτά ένα νέο μέσο μαζικής μεταφοράς, σύγχρονο, γρήγορο, φθηνό και φιλικό προς το περιβάλλον.

Η παράδοση του έργου στην υπηρεσία των πολιτών μετουσιώνει όλες τις επιδιώξεις που βρίσκονται στον πυρήνα της στρατηγικής του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και συνολικά της Κυβέρνησης:

  • Την ολοκλήρωση των εν εξελίξει έργων.
  • Τη δημιουργία «πράσινων» υποδομών και την ενίσχυση της ασφάλειας των μεταφορών.
  • Την ενίσχυση της αξιοπιστίας του πολιτικού συστήματος, ως προς την έγκαιρη υλοποίηση και την αναγκαία χρηματοδότηση των έργων.

Το έργο αυτό περιλαμβάνει:

  • 13 σύγχρονους Σταθμούς,
  • 9,6 χλμ. γραμμής με δυο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς,
  • 18 υπέρ-αυτόματους συρμούς τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενους, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό αλλά με συνοδό, και χωρητικότητα 450 ατόμων,
  • μέγιστη ικανότητα μεταφοράς 18.000 επιβατών/ώρα ανά κατεύθυνση,
  • αμαξοστάσιο έκτασης 52.000 τμ., με το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας, στην Πυλαία,
  • Σύστημα αυτόματων θυρών στις αποβάθρες, σε κάθε σταθμό, που θα λειτουργεί σε συντονισμό με τους συρμούς.

Η εκτιμώμενη ημερήσια επιβατική κίνηση είναι περί τους 250.000 επιβάτες,

Ανακοινώθηκε μια εξαιρετικά ελκυστική τιμολογιακή πολιτική προκειμένου να ενθαρρύνουμε τους πολίτες να χρησιμοποιήσουν το νέο μέσο, σε συνδυασμό με τα λεωφορεία, τα οποία ανανεώνονται, σε ένα ποσοστό που προσεγγίζει, ήδη, το 50%.

Το αντίτιμο των εισιτηρίων στο Μετρό και τα λεωφορεία, στην αστική ζώνη, διαμορφώνεται στα 0,60 ευρώ, ενώ περιορίζονται σημαντικά τα κόστη των προϊόντων καρτών μεγαλύτερης χρονικής διάρκειας, όπως για παράδειγμα η μηνιαία κάρτα που θα στοιχίζει, μόλις, 16 ευρώ.

Την παράδοση της κύριας γραμμής, αύριο, θα ακολουθήσει η ολοκλήρωση της επέκτασης προς την Καλαμαριά, με 5 επιπλέον σταθμούς, έως το τέλος του 2025.

Επιπλέον, όπως έχει ανακοινώσει και ο Πρωθυπουργός, η Θεσσαλονίκη θα έχει και Μετρό και Αρχαία.

Τα σπουδαία αρχαιολογικά ευρήματα παρουσιάζονται στους Σταθμούς, με τον Σταθμό «Βενιζέλου» να αποτελεί διεθνώς, τον μεγαλύτερο αρχαιολογικό χώρο ενταγμένο σε μεγάλο τεχνικό έργο.

Η Θεσσαλονίκη αναδεικνύει την πλούσια ιστορία της και ταυτόχρονα, ενισχύεται με μια σύγχρονη υποδομή που προάγει τις αρχές της βιώσιμης αστικής κινητικότητας και μετατρέπει την πόλη σε ένα πρότυπο ανάπτυξης για όλη τη χώρα.

Σήμερα, στις 18.00 ο Πρωθυπουργός θα ξεναγηθεί, με την Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου, από την Υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, στον αρχαιολογικό χώρο και τα ευρήματα των ανασκαφών του σταθμού Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης.

Αύριο, Σάββατο 30 Νοεμβρίου ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα παρευρεθεί στην τελετή παράδοσης του Μετρό Θεσσαλονίκης.

Όπως ανέφερε χθες ο Πρωθυπουργός σε εκδήλωση της Περιφέρειας Αττικής για την ανάπλαση του Φαληρικού Όρμου «αυτή η κυβέρνηση, αποδεικνύει καθημερινά, ότι μετατρέπει τα σχέδια σε εργοτάξια και στη συνέχεια σε έργα».

—-

Συζητείται στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης για την Ενσωμάτωση της Οδηγίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 19ης Οκτωβρίου 2022 για επαρκείς κατώτατους μισθούς στην Ευρωπαϊκή Ένωση – Αναπροσαρμογή μισθών προσωπικού δημοσίου τομέα – Ρυθμίσεις για τον καθορισμό κατώτατου μισθού για τα έτη 2025, 2026 και 2027.

Οι καινοτομίες του νέου προτεινόμενου συστήματος υπολογισμού του κατώτατου μισθού μέσω μαθηματικού τύπου, είναι οι εξής:

  • Ενισχύει την ασφάλεια για τους εργαζόμενους, καθώς προβλέπεται ότι ο κατώτατος μισθός ΔΕΝ μπορεί να μειωθεί.
  • Το ύψος του κατώτατου μισθού συνδέεται με πραγματικά οικονομικά μεγέθη, όπως ο πληθωρισμός και η παραγωγικότητα.
  • Βασίζεται σε αντικειμενικά δεδομένα της ΕΛΣΤΑΤ, ενισχύοντας τη διαφάνεια και την εμπιστοσύνη στο σύστημα.
  • Συμπεριλαμβάνει τον Δημόσιο Τομέα, ώστε εφεξής, για πρώτη φορά, οι δημόσιοι υπάλληλοι να προστατεύονται από τον κατώτατο μισθό και να λαμβάνουν την εκάστοτε ονομαστική αύξηση του κατώτατου μισθού του Ιδιωτικού Τομέα.

Η ευρωπαϊκή οδηγία αποσκοπεί στη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης και εργασίας των εργαζομένων στα κράτη – μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και θεσπίζει μία ασπίδα προστασίας για όλους τους εργαζόμενους ανεξαιρέτως.

Η οδηγία περιλαμβάνει δύο βασικούς άξονες, τους οποίους υιοθετούμε με το παρόν νομοσχέδιο. Ο πρώτος άξονας έχει να κάνει με τα κριτήρια, με τις διαδικασίες για τον καθορισμό και την επικαιροποίηση του νόμιμου κατώτατου μισθού. Ο δεύτερος άξονας έχει να κάνει με το πως μπορούμε να ενισχύσουμε τα κράτη – μέλη συνολικά, τις συλλογικές διαπραγματεύσεις, τη σύναψη συλλογικών συμβάσεων εργασίας.

Αναφορικά με τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας, η Υπουργός Εργασίας Νίκη Κεραμέως επεσήμανε ότι χρέος της πολιτείας είναι να καθορίσει μια ασπίδα προστασίας για όλους. Να διασφαλίσει αυτό που λέει η οδηγία: Επαρκείς κατώτατους μισθούς για κάθε εργαζόμενο, για κάθε εργαζόμενη.

—–

Μέσω της τακτικής καταβολής των επιδομάτων του ΟΠΕΚΑ που γίνεται σήμερα, θα στηριχθούν με συνολικό ποσό 304,701.154 ευρώ περισσότεροι από 1 εκατομμύριο 234 χιλιάδες συμπολίτες μας.

Παράλληλα στις 20 Δεκεμβρίου θα γίνει και η καταβολή των έκτακτων επιδομάτων από το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας στους δικαιούχους επιδόματος Ατόμων με Αναπηρία, σε ανασφάλιστους υπερήλικες, στους δικαιούχους του επιδόματος παιδιού οι οποίοι θα λάβουν μία επιπλέον δόση, και στους δικαιούχους του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος που θα λάβουν επιπλέον 50% του μηνιαίου επιδόματος.

Τα έκτακτα επιδόματα του ΟΠΕΚΑ περιλαμβάνονται στο συνολικό πακέτο στήριξης το οποίο έχει ανακοινώσει η κυβέρνηση ύψους 243 εκατ. ευρώ με ωφελούμενους περισσότερους από 1,9 εκατ. πολίτες.

Επιπλέον, ξεκινά νέο πρόγραμμα κατάρτισης και απασχόλησης 10.000 ανέργων οι οποίοι λαμβάνουν το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα.

Το πρόγραμμα χρηματοδοτείται με 150 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης προβλέπει πρόγραμμα κατάρτισης και εκπαίδευσης διάρκειας 80 ωρών για το οποίο οι καταρτιζόμενοι θα λάβουν 400€ ενώ θα συνεχίσουν να παίρνουν και το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα. Αμέσως μετά οι επιχειρήσεις όλων των ειδών, μικρές, μεσαίες και μεγαλύτερες θα μπορούν να προσλάβουν τον άνεργο για ένα χρόνο με το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας να καλύπτει και το μισθολογικό και το μη μισθολογικό κόστος.

—-

Ο Πρωθυπουργός θα μεταβεί στο Λονδίνο, όπου το πρωί της Δευτέρας, 2 Δεκεμβρίου, θα ανοίξει – όπως και πέρυσι, το Επενδυτικό Συνέδριο που οργανώνει το Ελληνικό Χρηματιστήριο με τη Morgan Stanley.

Την ίδια ημέρα, ο Πρωθυπουργός θα μετάσχει σε κλειστό workshop που οργανώνει το Ινστιτούτο Μπλερ για την Τεχνητή Νοημοσύνη και τις κυβερνητικές πολιτικές και διοργανώνεται για τις ανάγκες της ελληνικής κυβέρνησης.

Το πρωί της Τρίτης, 3 Δεκεμβρίου, ο Πρωθυπουργός θα συναντηθεί με τον Πρωθυπουργό του Ηνωμένου Βασιλείου, Κιρ Στάρμερ.

Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

Μ. ΣΑΚΕΛΛΑΡΗΣ: Καλό μεσημέρι, κ. Υπουργέ. Θέλω να ξεκινήσω από το τελευταίο που είπατε για τη συνάντηση με τον κ. Στάρμερ. Εκεί θα τεθεί το θέμα της επιστροφής των γλυπτών του Παρθενώνα; Θα συζητηθεί; Ευχαριστώ.

 Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Είναι μια πολύ σημαντική συνάντηση. Όπως είπα στην αρχική μου εισήγηση θα γίνει το πρωί της Τρίτης 3 Δεκεμβρίου, μεταξύ του Έλληνα Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, και του Βρετανού Πρωθυπουργού, του Κιρ Στάρμερ και, μάλιστα, σε μια κρίσιμη γεωπολιτική συγκυρία για την Δύση εν μέσω κλιμάκωσης στο μέτωπο της Ουκρανίας. Είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για επανεκκίνηση και αναβάθμιση των διμερών σχέσεων σε όλα τα επίπεδα, ενώ αναμένεται να δοθεί έμφαση στη συνεργασία στους τομείς της ναυτιλίας, της έρευνας και καινοτομίας, του τουρισμού. Να πούμε ότι εδώ το Ηνωμένο Βασίλειο είναι η δεύτερη πιο σημαντική τουριστική αγορά για την Ελλάδα και, βέβαια, στην κορυφή της ατζέντας δεν θα μπορούσε να μην είναι και το Μεταναστευτικό, καθώς η Ελλάδα αναγνωρίζεται ως επιτυχημένο παράδειγμα, ιδιαίτερα στην φύλαξη και προστασία των συνόρων. Να πούμε εδώ ότι είναι και σημαντικός ο συντονισμός των δύο χωρών ενόψει της θητείας της Ελλάδας ως μη μόνιμο μέλος του Συμβουλίου Ασφαλείας για την διετία 2025-2026. Στις συζητήσεις των δύο ηγετών θα είναι σίγουρα και οι εξελίξεις ευρύτερα με την κλιμάκωση, όπως σας είπα, στο μέτωπο της Ουκρανίας. Τώρα, σχετικά με τα Γλυπτά και το αίτημα, το διαχρονικό αίτημα, της χώρας μας για επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα, πρόκειται για ένα διαρκές αίτημα που συζητείται με το Βρετανικό Μουσείο. Και αυτά τα οποία είπα στην αρχή είναι και η βασική ατζέντα της συζήτησης.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, θα ήθελα την απάντησή σας στο ΠΑΣΟΚ σε σχέση με την τροπολογία για τα βαρέα και ανθυγιεινά, όπου λέει το ΠΑΣΟΚ ότι δικαιώθηκε. Τι ισχύει;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Εντάξει, ο καθένας μπορεί να λέει ό,τι θέλει. Σημασία έχει να γίνεται σωστά η νομοθέτηση. Να θυμίσουμε λίγο γιατί απευθυνόμαστε στους πολίτες και πρέπει να λέμε την αλήθεια στον κόσμο. Το ΠΑΣΟΚ ήρθε πριν από κάποιες εβδομάδες με μια τροπολογία εκτός τόπου και χρόνου από την άποψη ότι δεν ήταν κοστολογημένη. Δεν μπορούσε, δηλαδή, η Βουλή που θα την ψήφιζε να ξέρει τι αυτό θα σήμαινε για τον κρατικό προϋπολογισμό και δεν είχε υπολογίσει και τις συνέπειες, όπως εκ των υστέρων παραδέχθηκε και η κ. Διαμαντοπούλου, μετά την εφαρμογή της σχετικά με την αποχώρηση ανθρώπων από το ΕΣΥ. Στο διάστημα από την απόρριψη της ατεκμηρίωτης και ακοστολόγητης αυτής τροπολογίας μέχρι σήμερα δύο φορές το Υπουργείο Υγείας δια του Υπουργού, του κ. Γεωργιάδη, είχε πει ότι είναι στα σχέδια της Κυβέρνησης και προχωράει την άρση της αδικίας μεταξύ των νοσηλευτών, όπως απάντησε χτες και στην Βουλή ο Άδωνις Γεωργιάδης. Αλλά, για να γίνει αυτό δόθηκε εντολή κοστολόγησης και προϋπολογισμού, όλων των συνεπειών αυτής της τροπολογίας. Δηλαδή ήδη η Κυβέρνηση απάντησε στην τροπολογία του ΠΑΣΟΚ με την ενέργεια αυτή. Ήρθε, νομίζω περισσότερο για τις εντυπώσεις, το ΠΑΣΟΚ να καταθέσει μια δεύτερη τροπολογία, η οποία στην πραγματικότητα προτείνει αυτό που ήδη έχει ξεκινήσει να μελετά για να νομοθετήσει το Υπουργείο Υγείας. Βέβαια, το φοβερό είναι ότι δεν πήρανε μάθημα από την προηγούμενη τροπολογία και, πάλι, κατέθεσαν κάτι ακοστολόγητο. Στο πόδι, κοινώς. Εν πάση περιπτώσει, έχει δώσει αναλυτική απάντηση ο Άδωνις Γεωργιάδης, ο Υπουργός Υγείας. Στόχος της Κυβέρνησης είναι να μην υπάρχουν νοσηλευτές δύο ταχυτήτων, αλλά αυτό θα γίνει αφού προϋπολογιστεί σωστά το κόστος, γιατί δεν μπορούμε να περνάμε τροπολογίες χωρίς να ξέρουμε τι θα κοστίσει στον κρατικό προϋπολογισμό και βεβαιωθούμε ότι δεν θα τεθεί σε κίνδυνο το Εθνικό Σύστημα Υγείας. Διότι ο βασικός στόχος για το ΕΣΥ είναι η περαιτέρω στελέχωσή του και, προφανώς, το να δώσουμε όσο το δυνατόν περισσότερα, συνολικά, στο προσωπικό για να μείνει με τις καλύτερες δυνατές συνθήκες.

Α. ΚΟΤΖΑΙ: Κύριε Εκπρόσωπε, προκλήθηκε σάλος από την δήλωση σας, σχετικά με την απόφαση του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου να εκδώσει ένταλμα σύλληψης για τον Πρωθυπουργό του Ισραήλ, Μπ. Νετανιάχου, για εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας. Είπατε ότι είναι λάθος η απόφαση και ότι δεν θα λύσει κανένα πρόβλημα. Πέρα από την αξιολόγησή σας, εάν ο Νετανιάχου επισκεφθεί την Ελλάδα θα συλληφθεί; Θα τηρηθεί δηλαδή η απόφαση του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου, που δεσμεύει την χώρα μας;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ:  Κοιτάξτε να δείτε, αν εννοείτε σάλο την κοπτοραπτική και την κατά το δοκούν παρουσίαση μιας απάντησης από συγκεκριμένα Μέσα, από κόμματα της άκρας αριστεράς και από αυτούς οι οποίοι ενδιαφέρονται για απώλειες ανθρώπινων ζωών, αναλόγως με το που ανήκουν οι ανθρώπινες ζωές, κάτι το οποίο είναι απαράδεκτο, τότε ναι, υποκειμενικά μπορεί να θεωρείται σάλος. Εγώ θα πω ότι είναι αντίσταση σε έναν ιδιότυπο φασισμό μιας άποψης, η οποία ζυγίζει ανθρώπινες ζωές και επιτίθεται σε ανθρώπους οι οποίοι δεν τους αρέσει η άποψή τους. Επαναλαμβάνω, τονίζοντας κάτι το οποίο ήταν αυτονόητο και σε επόμενη συνέντευξη μου το έκανα, για να μην υπάρχουν παρεξηγήσεις και να μην απομονώνονται φράσεις, ότι δεν ετέθη ποτέ, ούτε πρόκειται να τεθεί ζήτημα σεβασμού των αποφάσεων του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου. Είναι αυτονόητος ο σεβασμός των αποφάσεων από ένα κράτος δικαίου, όπως είναι η Ελλάδα. Επαναλαμβάνω, όπως είπε και η Υφυπουργός Εξωτερικών στη Βουλή, σε σχετική ερώτηση στην οποία απάντησε, ότι δεν βοηθάει η εξομοίωση μιας τρομοκρατικής οργάνωσης, με ένα κράτος το οποίο αμύνεται, είναι προφανώς υπό συζήτηση η έκταση και η ένταση της άμυνας του κράτους αυτού, στον βασικό στόχο, που είναι η κατάπαυση του πυρός και η προστασία των αμάχων. Και όπως είδατε, αυτές τις ημέρες που πέρασαν, μια σειρά από αναφορές που έκανα και υπέρ του Παλαιστινιακού λαού και της προστασίας των αμάχων, αποσιωπήθηκαν από τους ανθρώπους αυτούς, από τα Μέσα αυτά και από αυτούς όλους, οι οποίοι έχουν μάθει να διαχωρίζουν την αξία της ανθρώπινης ζωής. Θα συνεχίσουμε λοιπόν να έχουμε αυτήν την συνεπή εξωτερική πολιτική, χωρίς να διαχωρίζουμε την αξία της ανθρώπινης ζωής και χωρίς να μας νοιάζει να προβάλλουμε τις ιδεοληψίες μας μπροστά από μια ξεκάθαρη στάση. Η Ελλάδα έχει ξεκάθαρη στάση και έχουμε απαντήσει και έχει απαντήσει πλέον και το Υπουργείο Εξωτερικών.

Α. ΚΟΤΖΑΙ:   Κάτι συμπληρωματικό σε αυτό. Άρα αφού σέβεστε την απόφαση του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου, εάν επισκεπτόταν την Ελλάδα, θα συλληφθεί. Αυτή είναι η απάντηση σας;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όπως έχει απαντήσει και το Υπουργείο Εξωτερικών, μελετάται η απόφαση και η απάντηση που σας δώσαμε είναι αυτή και είναι ξεκάθαρη.

Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, στην εισήγησή σας είπατε για το εισιτήριο στο μετρό και γενικότερα στο δίκτυο συγκοινωνιών στη Θεσσαλονίκη, το οποίο το προσδιορίσατε στα 60 λεπτά. Μπορείτε να μας πείτε ποιο θα είναι το ημερήσιο κόστος του συγκοινωνιακού έργου και το έλλειμα ποιος θα το καλύψει;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ:  Τι εννοείτε το ημερήσιο κόστος του συγκοινωνιακού έργου;

Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Πόσο κοστίζει για να μετακινηθεί ένας συρμός του μετρό, του καινούργιου, τα 60 λεπτά είναι αδύνατον να καλύπτουν το κόστος και αυτό το έλλειμα που θα δημιουργηθεί στην εταιρία ποιος θα το καλύψει;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ:  Μισό λεπτό. Στον Προϋπολογισμό του Κράτους, υπάρχουν τα έσοδα και τα έξοδα. Είναι προφανές ότι το κόστος λειτουργίας έχει προϋπολογιστεί από την πρώτη στιγμή κατασκευής του έργου και είναι κάτι το οποίο αναλαμβάνει κάθε φορά ο ανάδοχος. Μια συγκεκριμένη διαδικασία. Το εισιτήριο που πληρώνουν οι πολίτες, όπως αντίστοιχα τα διόδια που πληρώνουν οι πολίτες για δρόμους, δεν σημαίνει ότι συνεπάγεται ότι θα καλύπτει το κοινό, το κόστος λειτουργίας. Συνολικά ο Προϋπολογισμός μας έχει συγκεκριμένα έξοδα κάθε χρόνο για κάθε επιμέρους πτυχή, όπως είναι για παράδειγμα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, όπως είναι τα Νοσοκομεία, όπως είναι τα σχολεία. Δεν έχει νόημα αυτό το οποίο με ρωτάτε. Αλίμονο  αν βάζαμε τους πολίτες να πληρώσουν το σύνολο του κόστους. Έχει γίνει μια διαγωνιστική διαδικασία για την κατασκευή του μετρό, ας μην σχολιάσουμε τι έγινε τις προηγούμενες δεκαετίες με τους μουσαμάδες και υπάρχει μια αντίστοιχη διαδικασία, η οποία έχει ολοκληρωθεί για τη λειτουργία του μετρό, για τα εισιτήρια, για την καθημερινότητα, την συντήρηση, ότι συμβαίνει σε όλα τα μεγάλα έργα και ότι συμβαίνει σε όλα τα  δίκτυα Μαζικής Μεταφοράς σε όλο τον κόσμο. Μάλιστα η συγκεκριμένη εταιρία, η οποία θα λειτουργήσει το μετρό Θεσσαλονίκης, λειτουργεί το μετρό της Κοπεγχάγης και του Μιλάνο και έχω απαντήσει και σχετικά, όπως και ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, έχει απαντήσει σχετικά και σε ζητήματα  ασφάλειας, σύμφωνα με όσα λέει η ίδια η εταιρία και όχι η Κυβέρνηση, γιατί οι ειδικοί πρέπει να μιλάνε σε αυτά τα θέματα.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Στο βιβλίο της η κυρία Άγκελα Μέρκελ, που προκάλεσε και πολλαπλές αντιδράσεις, αναφέρει για τον Αντώνη Σαμαρά και την Κυβέρνηση της Ν.Δ. πως είχαν αποτύχει να εφαρμόσουν πλήρως τις μεταρρυθμίσεις που συμφωνήθηκαν στο δεύτερο πρόγραμμα διάσωσης. Εσείς 10 χρόνια μετά μιλάτε ακόμα για το e-mail Χαρδούβελη. Πού βρίσκεται η αλήθεια;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Τι σχέση έχει αυτό που με ρωτάτε με το e-mail Χαρδούβελη. Δεν έχει καμία σχέση. Είναι μια ακροβασία, η οποία δεν βγάζει νόημα. Είπε πάρα πολλά η κυρία Μέρκελ και μάλιστα, το πιο αστείο ήταν οι πανηγυρισμοί του ΣΥΡΙΖΑ, οι οποίοι έλεγαν ότι δικαιώθηκε ο ΣΥΡΙΖΑ, ενώ υπάρχει φράση μέσα που έλεγε ότι πρέπει να δείξουμε ότι εξαντλήσαμε τις διαπραγματεύσεις. Δηλαδή, ουσιαστικά παραδέχεται ο πρώην Πρωθυπουργός ότι πήγε να κοροϊδέψει τον ελληνικό λαό. Αλλά, ξέρετε, όλες αυτές οι εξελίξεις των τελευταίων μηνών και οι αντιδράσεις, ακόμη και η μεταστροφή από το, θυμάστε, το «go back madame Merkel», στην επίκληση στην πρώην Καγκελάριο της Γερμανίας, με οδηγεί στο συμπέρασμα ότι είναι φοβερή η ιστορία όπως εξελίσσεται. Ο ΣΥΡΙΖΑ ξεκίνησε με μονοψήφια και ηθικό πλεονέκτημα και κατέληξε σε μονοψήφιο, χωρίς ηθικό πλεονέκτημα.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Αν θέλετε, να μου σχολιάσετε και την αναφορά για τον Αντώνη Σαμαρά που σας ρώτησα. Λέει ότι είχε αποτύχει να εφαρμόσει πλήρως τις μεταρρυθμίσεις που συμφωνήθηκαν στο δεύτερο πρόγραμμα.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Εντάξει. Αυτή είναι μια υποκειμενική άποψη. Μια σειρά από μεταρρυθμίσεις εφαρμόστηκαν, έτρεξαν πολύ γρήγορα. Υπήρχε πάντοτε πίεση από τους θεσμούς, αν θυμάστε, Τρόικα αρχικά, θεσμούς στη συνέχεια, για εφαρμογή μιας σειράς από μεταρρυθμίσεις σε ένα πολύ πιεστικό περιβάλλον. Νομίζω ότι η Ιστορία έχει καταγράψει ποιοι προσπάθησαν να κρατήσουν όρθια τη χώρα, ποιοι κράτησαν όρθια τη χώρα, με μεγάλη κοινωνική οργή και λογική οργή, γιατί είχαμε πρωτοφανή μέτρα για τους πολίτες. Και, εν πάση περιπτώσει, η Ιστορία έχει γράψει και ποιοι κατέβηκαν -το έχουμε πει πάρα πολλές φορές αυτό- σε εκλογές με ένα αφήγημα αντιμνημονιακό. Δηλαδή, οι πολίτες όταν τους ψήφιζαν πίστευαν ότι θα καταργήσουν αυτά τα πολύ δύσκολα μέτρα. Δεν υπήρχε ευχάριστο μέτρο σε κανένα από τα μνημόνια, δεν νομίζω ότι το συζητάμε αυτό. Και στη συνέχεια, υπέγραφαν το ένα μνημόνιο μετά το άλλο. Και αυτό που με ρωτάτε για το e-mail Χαρδούβελη, είναι κάτι διαφορετικό. Είναι αυτό το οποίο θα συνέβαινε, αν δεν είχαμε αυτά τα τραγικά γεγονότα του 2015, που μέσα σε λίγους μήνες κατέστη αναγκαία η ψήφιση ενός αχρείαστου μνημονίου και η υποθήκευση της δημόσιας περιουσίας για πάρα πολλά χρόνια. Φορτωθήκαμε πάνω από 100 δισ. στην πλάτη μας, επειδή κάποιοι ήθελαν να το παίξουν επαναστάτες. Τι σχέση έχει το ένα με το άλλο; Ας μην ξύνουμε, λοιπόν, πληγές. Αλλά, αφού κάνετε αυτές τις ερωτήσεις και αφού ο ΣΥΡΙΖΑ πανηγυρίζει και επικαλείται την Άγκελα Μέρκελ, θα παίρνει και τις απαντήσεις του, ακόμα κι αν οδεύει σε συρρίκνωση, τουλάχιστον δημοσκοπική.

Μ. ΣΑΚΕΛΛΑΡΗΣ: Να σας πάω και πάλι στο κομμάτι της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης. Το ΠΑΣΟΚ, το τελευταίο διάστημα, σηκώνει πάρα πολύ το ζήτημα των συλλογικών διαπραγματεύσεων και του κατώτατου μισθού. Σας κατηγορεί ότι δεν έχετε μπει σε διάλογο με τους εταίρους για τις συλλογικές συμβάσεις και ασκούν κριτική και για το κομμάτι του αλγόριθμου περί καθορισμού του κατώτατου μισθού. Μάλιστα, η κυρία Διαμαντοπούλου έκανε συγκεκριμένη αναφορά, σήμερα. Τι απαντάτε σε όλα αυτά;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Νομίζω ότι η περίπτωση του κατώτατου μισθού και οι επιθέσεις που δέχεται το Υπουργείο Εργασίας και η Υπουργός Εργασίας, κυρία Κεραμέως, από το ΠΑΣΟΚ, είναι η πιο χαρακτηριστική περίπτωση το ότι το ΠΑΣΟΚ κάνει αντιπολίτευση για την αντιπολίτευση. Η Κυβέρνηση έρχεται και υιοθετεί μια ευρωπαϊκή οδηγία, αυτό μην το παραβλέπουμε και νομοθετεί ουσιαστικά απολύτως την απαγόρευση μείωσης του κατώτατου μισθού. Βάζει, δηλαδή, ένα πάτωμα κάτω από το οποίο δεν μπορεί κανείς να νομοθετήσει και προστατεύει τους εργαζόμενους και δίνει και μια δυνατότητα στις επιχειρήσεις. Δεν απαγορεύει τις συλλογικές συμβάσεις. Ενθαρρύνει να γίνουν συλλογικές διαπραγματεύσεις και στη συνέχεια, προφανώς, να υπάρχει και συμφωνία, εφόσον υπάρχει συμφωνία. Αλλά βάζει ένα όριο. Βάζει, δηλαδή, ένα θεσμικό πλαίσιο, ένα δίχτυ προστασίας για τους εργαζόμενους. Αυτό κάνει το Υπουργείο Εργασίας. Αυτοί, λοιπόν, που λένε και συγκεκριμένα το ΠΑΣΟΚ, «ελεύθερα συλλογικές συμβάσεις», βάζουν σε μια διακινδύνευση τους εργαζόμενους. Γιατί μπορεί αυτές οι ελεύθερες διαπραγματεύσεις να οδηγήσουν σε έναν κατώτατο μισθό κάτω από το πάτωμα, το οποίο θα νομοθετήσει η Κυβέρνηση, το οποίο ξεκινάει από τα 950 το 2027 και θα αυξάνεται. Μπορεί μετά από μια συλλογική διαπραγμάτευση να πάει και πιο πάνω. Αν ακούσουμε αυτό που λέει το ΠΑΣΟΚ και δεν ψηφίσουμε αυτόν τον νόμο και δεν υπάρχει το ελάχιστο, το δίχτυ προστασίας, μπορεί να πάει και πιο κάτω. Για να καταλαβαίνουμε λίγο τι προτείνει η Αντιπολίτευση, κάτι το οποίο επί της αρχής ακούγεται φιλολαϊκό, αλλά στην πραγματικότητα είναι πάρα πολύ επικίνδυνο για τους εργαζόμενους. Άρα, η αντιπολίτευση για την αντιπολίτευση βλάπτει σοβαρά τον εργαζόμενο και την εργαζόμενη.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Σύμφωνα με την καταγγελία του κ. Ταχιάου, ποδοσφαιρικός παράγοντας έθεσε θέματα ασφαλείας των εγκαινίων του Μετρό λόγω ποινής που επιβλήθηκε στην ομάδα του. Στη συνέχεια, αυτή η ποινή αναβλήθηκε. Θα ήταν λάθος να υποθέσει κάποιος πολίτης ότι έπιασε τόπο η προειδοποίηση αυτή;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ναι, θα ήταν λάθος, γιατί είναι δύο διαφορετικά πράγματα. Το ένα δείχνει μια Κυβέρνηση -και δεν είναι η πρώτη φορά- που δεν υποκύπτει σε εκβιασμούς και πηγαίνει στην Τακτική Δικαιοσύνη, εν προκειμένω στην Εισαγγελία, ο αρμόδιος Υφυπουργός, βασικά όχι ο αρμόδιος Υφυπουργός, ο αρμόδιος Υφυπουργός για τα δημόσια έργα, ο οποίος φαίνεται ότι απειλήθηκε -η Δικαιοσύνη θα αποφασίσει τι συνέβη- και δείχνει μηδενική ανοχή σε αυτές τις πρακτικές. Και αυτό νομίζω είναι σε συνέχεια μιας σειράς από παρεμβάσεις που έχουμε πάρει σε πάρα πολλά πεδία και μια σειρά από αποκαλύψεις, σχετικά με κυκλώματα σε εφορίες, σε φυλακές. Έχει να κάνει με την ΑΑΔΕ, έχει να κάνει με τη λειτουργία του κράτους, με τη λειτουργία των γηπέδων. Από εκεί και πέρα, όταν κάτι πηγαίνει στη Δικαιοσύνη, η Δικαιοσύνη αποφασίζει αν έχει κάνει οποιοσδήποτε κάτι και αν ευθύνεται οποιοσδήποτε. Και το άλλο που μου λέτε, είναι μια απόφαση της Αθλητικής Δικαιοσύνης. Η Κυβέρνηση δεν μπορεί να επηρεάσει αποφάσεις της Αθλητικής Δικαιοσύνης, ούτε μπορεί να κρίνει αν η α΄ απόφαση είναι σωστή, η β΄ είναι λανθασμένη, η γ΄ είναι προς αναβολή. Αυτό είναι εντελώς άσχετο με το πρώτο, το οποίο σας λέω. Μπορεί κανείς να συμφωνεί ή να διαφωνεί με μια απόφαση και έχει όλα τα ένδικα μέσα να την προσβάλει. Αν αναφερόμαστε σε αποφάσεις για τα γήπεδα, μια Π.Α.Ε. μπορεί να ασκήσει όλα τα μέσα που της δίνει ο νόμος. Δεν επιτρέπεται και πλέον αυτό θα είναι μια πρακτική που πρέπει όλοι να τη συνηθίσουν, να χρησιμοποιεί τη δύναμη που έχει μια ομάδα, την οργή των οπαδών, για να εκβιάζει το κράτος ή τη Δικαιοσύνη. Αυτό δεν θα γίνεται ανεκτό και είναι μια νέα καθημερινότητα, γιατί αν θέλουμε να γίνουμε ένα σοβαρό κράτος, δεν αρκεί μόνο να επιστρέψουμε στους πολίτες αυτά τα οποία στερήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια. Δεν αρκούν μόνο, δηλαδή, μια σειρά από πολιτικές, τις οποίες προσπαθούμε να εφαρμόσουμε όσο πιο γρήγορα. Πρέπει να αλλάξει και αυτή η κουλτούρα που καλλιεργήθηκε τα προηγούμενα χρόνια.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, τις προηγούμενες ημέρες παραιτήθηκε η Γενική Γραμματέας Υποδοχής του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου. Ήταν στη θέση της για τέσσερις μήνες. Τι συνέβη εκεί; Φταίει για την κατάσταση στη Ρόδο;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όχι, για προσωπικούς λόγους παραιτήθηκε και νομίζω είναι ξεκάθαρο αυτό. Δεν είχε να κάνει με τη διαχείριση των καθηκόντων της.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Και όσον αφορά και τον Διοικητή που ακολούθησε;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν έχει χρεωθεί κάτι στους ανθρώπους. Ήταν μια δύσκολη κατάσταση η κατάσταση στη Ρόδο. Τη διαχειριζόμαστε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Και συνολικά η διαχείριση της χώρας μας στο μεταναστευτικό, παρά τις πολύ μεγάλες πιέσεις και τις πολύ μεγάλες δυσκολίες, είναι, σε σχέση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, υποδειγματική.

ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Κύριε Εκπρόσωπε, τις τελευταίες ημέρες βλέπουμε στελέχη, που είναι δεκαετίες στη Νέα Δημοκρατία, να ζητούν τη διαγραφή τους από το κόμμα, στον απόηχο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά. Ανησυχείτε γι’ αυτές τις αποχωρήσεις και θεωρείτε ότι μπορούν να πάρουν μαζικό χαρακτήρα;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Νομίζω ότι αυτό το οποίο είδαμε τις τελευταίες περίπου 15 ημέρες δεν περιγράφεται με αυτό το οποίο λέτε στην ερώτησή σας. Δεν είναι, δηλαδή, χαρακτηριστικό αυτό το οποίο λέτε. Το σύνολο των κοινοβουλευτικών και κυβερνητικών και κορυφαίων στελεχών της Νέας Δημοκρατίας, όλοι μας οι βουλευτές, οι υπουργοί, κορυφαία στελέχη, έδειξαν ότι η Νέα Δημοκρατία είναι ενωμένη, η Κυβέρνηση είναι ενωμένη, η Κοινοβουλευτική μας Ομάδα είναι ενωμένη και απολύτως προσηλωμένη στον στόχο του Πρωθυπουργού και της Κυβέρνησης να εφαρμόσουμε το πρόγραμμά μας, δικαιώνοντας πλήρως μία δύσκολη, αλλά αναπόφευκτη απόφαση, την οποία την αφήνουμε πίσω και προχωράμε μπροστά. Τώρα, αν υπάρχουν κάποιες μεμονωμένες περιπτώσεις παλιών πολιτευτών, στελεχών – με όλο τον σεβασμό στην πορεία τους – αυτό συμβαίνει στα δημοκρατικά κόμματα, δεν είναι κανείς με το ζόρι σε ένα κόμμα, έχουν κάθε δικαίωμα να εκφράσουν τη διαφωνία τους, να ζητήσουν την αποχώρησή τους. Αλίμονο αν κάποιος μένει κάπου με το ζόρι! Αλλά ας κοιτάξουμε τη συνολική εικόνα, η οποία είναι συντριπτικά υπέρ αυτής της απόφασης που ελήφθη πριν από δύο εβδομάδες.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Μιας και ο λόγος για τη διαγραφή Σαμαρά, ο Πρωθυπουργός δήλωσε ότι διαφωνεί με τα όσα ανέφερε ο πρώην πρωθυπουργός, Κώστας Καραμανλής, δημόσια για τη διαγραφή του έτερου πρώην πρωθυπουργού. Έχει επικοινωνήσει ο Κυριάκος Μητσοτάκης με τον Κώστα Καραμανλή να του εκφράσει αυτή τη διαφωνία;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν γνωρίζω ότι έχει γίνει κάποια επικοινωνία. Επίσης, ο Πρωθυπουργός αυτό που είπε είναι  – αυτό το οποίο στη πραγματικότητα έχουμε πει κι εμείς – ότι είναι αυτονόητη η ανοχή και το ειδικό δικαίωμα που έχει ένας πρώην πρωθυπουργός, διαφορετική άποψη στην κριτική, ακόμα και στην έντονη κριτική. Αλλά στην περίπτωση του κ. Σαμαρά δεν είχαμε κάτι από αυτά. Είχαμε τη διατύπωση κατηγοριών και προσβολών κατά του Πρωθυπουργού, του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας και του Έλληνα Υπουργού Εξωτερικών. Εκεί έγκειται η διαφωνία, σε τι συνίσταται η συγκεκριμένη συμπεριφορά και η αντίστοιχη αντιμετώπισή της. Στη μεγάλη εικόνα συμφωνούμε και συνεχίζουμε να είμαστε απολύτως ανοιχτοί σε διαφορετική άποψη, σε κριτική και νομίζω έχει αποδειχθεί σε μια σειρά από  απαντήσεις που έχουμε δώσει και μέσω της Ενημέρωσης Πολιτικών Συντακτών, αλλά και σε πολλές άλλες ευκαιρίες.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, σήμερα είναι «Black Friday». Υπάρχουν, όμως, και πολλές καταγγελίες καταναλωτών για πλασματικές εκπτώσεις, για παραπλανητικές τακτικές προσέλκυσης πελατών. Θα υπάρξουν κάποια πρόστιμα γι’ αυτές περιπτώσεις;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ναι. Και πιθανότατα μέσα στην ημέρα θα έχουμε ανακοινώσεις από το Υπουργείο Ανάπτυξης. Έχουμε έναν ξεχωριστό κύκλο ελέγχων για την προστασία των καταναλωτών, ενόψει και του «Black Friday». Δηλαδή, έναν ξεχωριστό  κύκλο πέραν των ελέγχων για τις τιμές στα σούπερ μάρκετς.  Και μέσα στην ημέρα θα έχουμε ανακοινώσεις για τους ελέγχους και τα πρόστιμα τα οποία επιβάλλονται.

Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, η μέση χονδρεμπορική τιμή της ενέργειας στο Χρηματιστήριο Ενέργιας τον Νοέμβριο αυξήθηκε 50% σε σχέση με την αντίστοιχη τιμή του Οκτωβρίου. Αυτή δημιουργήθηκε εξαιτίας της αυξημένης ζήτησης που προήλθε από τη Βουλγαρία. Αν δεν υπήρχε η Βουλγαρία, η μέση τιμή θα ήταν κάτω από τα 90 ευρώ και δεν θα είχαμε πρόβλημα ούτε επιδοτήσεων, ούτε αυξήσεων. Η κυβέρνηση προτίθεται ή σκέπτεται να ζητήσει αυτό το κόστος που θα δημιουργηθεί για τα νοικοκυριά να το πληρώσει η Κομισιόν, διότι εφαρμόζουμε το Target Model;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δύο διαφορετικά πράγματα που η αλήθεια είναι ότι μεταξύ τους έχουν σχέση. Ως προς τις τιμές της λιανικής θα έχουμε μέχρι τις 6 Δεκεμβρίου ανακοινώσεις από το Υπουργείο. Ας μην δημιουργούμε πανικό στον κόσμο, δεν αναφέρομαι σε εσάς, επειδή έχω διαβάσει διάφορα. Την όποια αύξηση δεν θα την πληρώσουν τα νοικοκυριά και όσο δυνατόν δεν θα την πληρώσουν και οι επιχειρήσεις. Θα δούμε, όμως, αναλυτικά από το Υπουργείο. Ως προς τις τιμές της χονδρικής, και συμπληρώνω η Ελλάδα συνεχίζει και έχει χαμηλότερες τιμές απ’ ό,τι ο ευρωπαϊκός μέσος όρος στη λιανική τιμή ρεύματος που πληρώνουν οι πολίτες, ως προς τη χονδρική έχουμε κάνει πάρα πολλές σχετικές αναλύσεις, το ζήτημα αυτό είναι προφανώς ευρωπαϊκό ζήτημα, γι’ αυτό και η επιστολή του πρωθυπουργού στην πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, έχει τεράστια σημασία για εμάς και θα επιμείνουμε πολύ σε αυτό, διότι ναι, υπάρχουν στρεβλώσεις οι οποίες οδηγούν σε άδικες χρεώσεις στις τιμές της χονδρικής ρεύματος στις χώρες της νοτιοανατολικής Ευρώπης. Αυτή είναι η κατεύθυνση της πολιτικής μας και είναι μία πολιτική στην οποία θα επιμείνουμε για να μην καλούμαστε κάποιους συγκεκριμένους μήνες, όπως φαίνεται ότι θα είναι και αυτός, θα δούμε την έκταση της κάλυψης, σε ανάγκη λήψης τέτοιων μέτρων. Αλλά ας περιμένουμε τις ανακοινώσεις θα ενημερωθείτε και για τις υπόλοιπες κινήσεις της κυβέρνησης.

Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Καινούργιο ερώτημα πάνω σε αυτό. Βλέπουμε την κυβέρνηση ότι χρησιμοποιεί την υπερφορολόγηση των υπερκερδών. Έχουμε δει στα διυλιστήρια και απ’ ό,τι φαίνεται μπορεί να προχωρήσει και στην ενέργεια και στους προμηθευτές. Το ερώτημα προς εσάς είναι: ποιο είναι το όφελος για τον καταναλωτή, το νοικοκυριό, για τον ιδιοκτήτη ενός ΙΧ, όταν φορολογείται η επιχείρηση, ενώ ο καταναλωτής έχει χαμηλότερες τιμές. Αυτό δεν επιτυγχάνεται με τη φορολόγηση.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ:  Κατ’ αρχάς, μιλάμε για μία κυβέρνηση η οποία συνολικά, και μάλιστα έχω κι ένα σχετικό διάγραμμα, έχει μόνο μειώσει ή καταργήσει φόρους και έμμεσους φόρους μεταξύ αυτών των 72, νομίζω, συνολικά φόρων που έχουν μειωθεί ή καταργηθεί από το 2019 μέχρι σήμερα. Ένας από τους λόγους που μειώνονται οι φόροι είναι για να δίνεται ο χώρος στις επιχειρήσεις να προσλαμβάνουν περισσότερο προσωπικό, ν’ αυξάνουν τους μισθούς του προσωπικού τους. Άρα, στην πραγματικότητα οι εργαζόμενοι, είτε να έχουν καλύτερες δουλειές, είτε να βρουν δουλειά, ενώ δεν είχαν αυτοί που ήταν άνεργοι, είτε να έχουν καλύτερες απολαβές, άρα με αυτόν τον τρόπο να χρηματοδοτείται και μια πολιτική από το Κράτος. Δηλαδή, χωρίς ν’ αυξάνουμε φόρους, να αυξάνονται τα φορολογικά έσοδα. Οι έκτακτες κινήσεις φορολόγησης είναι πάνω σε υπερκέρδη, δεν είναι έκτακτοι φόροι, είναι μια άλλη λογική. Τα χρήματα αυτά επιστρέφονται στους πολίτες. Η Ελλάδα είναι η χώρα που έχει δώσει για το ρεύμα τα περισσότερα χρήματα για τη στήριξη των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων από οποιαδήποτε άλλη ευρωπαϊκή χώρα, συναρτήσει του ΑΕΠ. Μεγάλο μέρος των χρημάτων αυτών προέρχεται από τέτοιες κινήσεις έκτακτης φορολόγησης των υπερκερδών και αυτό εγώ το λέω και κοινωνική δικαιοσύνη. Γιατί θα ήταν και αδιανόητο ο Έλληνας φορολογούμενος, εν συνόλω, από τη μια τσέπη να χρηματοδοτεί τις επιδοτήσεις που μπαίνουν στην άλλη τσέπη, τις οποίες θα πρέπει να τις πάρει, γιατί αλλιώς θα πλήρωνε υπέρογκα ποσά, χωρίς να έχει καμία ευθύνη. Αυτή είναι και η φιλοσοφία αυτών των μηχανισμών, να μην πληρώνουν, δηλαδή, οι Έλληνες φορολογούμενοι τις επιδοτήσεις που στο τέλος παίρνουν οι ίδιοι. Θα ήταν και λίγο περίεργο να το ανακοινώνουμε αυτό. Άρα, εξυπηρετεί εντελώς τον αντίθετο σκοπό, τη στήριξη της κοινωνίας. Αυτή η λογική δεν είναι πανάκεια, συμβαίνει όταν πρέπει να συμβεί και ανακοινώνεται στην ώρα τους από το αρμόδιο Υπουργείο, εν προκειμένω το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Ευχαριστώ πολύ. Καλό Σαββατοκύριακο να έχετε όλοι.