Καλό μεσημέρι,
Τριπλάσιους ρυθμούς ανάπτυξης για την Ελλάδα προβλέπει η Κομισιόν σε σχέση με την Ευρωζώνη, όπως αποτυπώνεται στις εαρινές τις προβλέψεις που δημοσιεύθηκαν χθες για την πορεία της οικονομίας των Ευρωπαϊκών χωρών. Η ανάπτυξη για το μέσο όρο της Ευρωζώνης το 2024 προβλέπεται 0,8% και 1,4% για το 2025. Για την Ελλάδα, σύμφωνα με την Επιτροπή προβλέπεται ανάπτυξη 2,2% για το 2024 και 2,3% για το 2025. Αυτό σημαίνει ότι η Ελλάδα φέτος αναμένεται να έχει σχεδόν τριπλάσια ανάπτυξη από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης ενώ βρίσκεται στην 5η υψηλότερη θέση σε ρυθμό ανάπτυξης ανάμεσα στις 20 χώρες τις Ευρωζώνης και στην 9η θέση ανάμεσα στις 27 χώρες της ΕΕ. Οι προβλέψεις, μάλιστα, αυτές βρίσκονται πολύ κοντά σε εκείνες του Προγράμματος Σταθερότητας της Ελλάδας, όπου ο ρυθμός ανάπτυξης προβλέπεται σε 2,5% για φέτος και σε 2,6% για το 2025, στη βάση ταχύτερης αύξησης των επενδύσεων. Αναφορικά με τις επενδύσεις για την Ελλάδα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προβλέπει αύξηση 6,7% το 2024 και 8,4% το 2025 , τη στιγμή που στον μέσο όρο της Ευρωζώνης προβλέπεται σχεδόν μηδενική αύξηση επενδύσεων το 2024 (0,1%) και μόλις 1,6% το 2025. Σύμφωνα με την Επιτροπή, η Ελλάδα βρίσκεται στην 1η θέση (και με μεγάλη διαφορά από τη δεύτερη χώρα τη Μάλτα) στον προβλεπόμενο ρυθμό αύξησης των επενδύσεων τόσο για το 2024, όσο και για το 2025.
Σημειώνεται ότι σύμφωνα με το Πρόγραμμα Σταθερότητας, οι εθνικές εκτιμήσεις για την αύξηση των επενδύσεων είναι ακόμη υψηλότερες και ίσες με 9,1% το 2024 και 14,4% το 2025 και οι οποίες βασίζονται στην πλήρη απορρόφηση των Ευρωπαϊκών επενδυτικών κονδυλίων που έχουν προβλεφθεί στον Προϋπολογισμό. Σημαντική επίσης είναι και η πρόβλεψη σύμφωνα με την οποία οι εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών αναμένεται το 2024 να αυξηθούν με ρυθμό υπέρ-τετραπλάσιο του μέσου όρου της ευρωζώνης (4,2% έναντι 0,9%), ενώ και για το 2025 προβλέπεται μεγαλύτερη αύξηση των ελληνικών εξαγωγών σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (4% έναντι 3,1% στην ευρωζώνη). Τέλος είναι θετική η πρόβλεψη της Επιτροπής για την ταχύτερη μείωση της ανεργίας σε σχέση με τις προβλέψεις του Προγράμματος Σταθερότητας. Πιο συγκεκριμένα, για το 2024 η Επιτροπή προβλέπει μείωση του ποσοστού ανεργίας στο 10,3% και το 2025 στο 9,7%.
Η έκθεση αυτή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής επιβεβαιώνει τις θετικές αναπτυξιακές προοπτικές της ελληνικής οικονομίας και την σταδιακή αλλά σημαντική κάλυψη του επενδυτικού κενού της περασμένης δεκαετίας και την συνεχή αύξηση στην εξωστρέφεια της οικονομίας μας. Όπως έχουμε επισημάνει πολλές φορές, ο στόχος είναι κάθε θετική είδηση, ή πρόβλεψη για την ελληνική οικονομία να μεταφράζεται σε επιτάχυνση του βασικού μας στόχου που είναι η σύγκλιση της χώρας μας σε επίπεδο απασχόλησης και εισοδημάτων με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Συνεχίζουμε εφαρμόζοντας το οικονομικό μας πρόγραμμα για να φτάσουμε στο τέλος της τετραετίας τον στόχο μας που είναι ο κατώτατος μισθός να φτάσει τα 900 ευρώ και ο μέσος μισθός τα 1500.
——
Σταδιακή συγκράτηση των τιμών των προϊόντων στο σύνολο των αλυσίδων των σούπερ μάρκετ διαπιστώνεται για τον Απρίλιο του 2024 σε σχέση με τον Απρίλιο του 2023.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), τα οποία βασίζονται σε ανάλυση στο σύνολο των πραγματικών μηνιαίων πωλήσεων, αποτυπώνεται μια πολύ μικρή αύξηση 1,1% σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν. Χαρακτηριστικό είναι ότι τον Ιανουάριο οι αυξήσεις τιμών ήταν στο 3% σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα, τον Φεβρουάριο 2,7% και τον Μάρτιο μόλις 0,28%, δηλαδή ήταν σχεδόν μηδενικές. Από το Υπουργείο Ανάπτυξης τονίζεται ότι η αποκλιμάκωση που παρατηρείται σε βασικές κατηγορίες προϊόντων, αλλά και η συνολικότερη συγκράτηση των τιμών οφείλεται και στη σταδιακή απόδοση των μέτρων της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση της ακρίβειας.
Οι μεγαλύτερες μειώσεις τιμών της τάξης του 4,57% καταγράφονται στις βρεφικές και παιδικές τροφές και ακολουθούν, χαρτικά, πάνες, απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού, βούτυρα, αυγά, αλλά και γαλακτοκομικά.
Μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται σε αναψυκτικά, μπισκότα, σοκολάτες και ζαχαρώδη, αλκοολούχα ποτά, έτοιμα γεύματα, ξηρούς καρπούς και σνακ, αυξήσεις οι οποίες οφείλονται –κατά κύριο λόγο- στις διεθνείς τιμές πρώτων υλών και κυρίως τις τιμές της ζάχαρης και του κακάο.
Οι παρεμβάσεις και τα έκτακτα μέτρα που έχει λάβει η Κυβέρνηση, για την αντιμετώπιση του αυξημένου πληθωρισμού και της εισαγόμενης ακρίβειας αποδίδουν σταδιακά, σε συνδυασμό με άλλους κρίσιμους παράγοντες, όπως είναι η αποκλιμάκωση των τιμών των πρώτων υλών στις διεθνείς αγορές, η σταδιακή αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, προσφορές, εκπτώσεις κλπ.
Αντιλαμβανόμαστε ότι η εισαγόμενη ακρίβεια είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει κάθε νοικοκυριό και εργαζόμαστε σταθερά με παρεμβάσεις στην αγορά και έκτακτα μέτρα προκειμένου να μειώσουμε τις συνέπειες του φαινομένου.
Είναι σημαντικό το γεγονός ότι βρισκόμαστε κάτω από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής ένωσης, αφού σωρευτικά έχουμε πληθωρισμό 15,1%, ενώ ο μέσος όρος της Ευρωζώνης είναι 20,4% και της Ευρωπαϊκής Ένωσης 23,5%.
Και στο ζήτημα του πληθωρισμού τροφίμων σωρευτικά, η Ελλάδα έχει 30,3%, ενώ αντίστοιχα ο μέσος όρος της ΕΕ διαμορφώνεται στο 33,8%.
Χρειάζονται συνεχείς παρεμβάσεις για να αντιμετωπιστεί αυτό το παγκόσμιο, πολυπαραγοντικό φαινόμενο και σε αυτή την κατεύθυνση θα συνεχίσουμε να λειτουργούμε.
Όπως δήλωσε μάλιστα, ο Πρωθυπουργός σε σημερινή του συνέντευξη ετοιμάζει μια επιστολή προς την κα Ursula von der Leyen στην οποία όπως ανέφερε χαρακτηριστικά θα θίξει τα ζητήματα αυτά και θα ζητήσει ευρωπαϊκή παρέμβαση προκειμένου να μας εξηγούν οι πολυεθνικές γιατί τιμολογούν διαφορετικά τα ίδια προϊόντα σε διαφορετικές αγορές. Ανέφερε μάλιστα το εξής: «Η Ευρώπη εκεί έχει τη δυνατότητα κανονιστικά να παρέμβει, γιατί είναι πολύ δύσκολο, όπως καταλαβαίνετε, μια χώρα μεμονωμένα να βάλει ένα πλαίσιο σε πολυεθνικές που πουλούν σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες».
—–
Συνεχίζεται ομαλά και με ταχείς ρυθμούς η διαδικασία παράδοσης του εκλογικού υλικού στους Έλληνες που έχουν επιλέξει να ψηφίσουν στις προσεχείς ευρωεκλογές μέσω επιστολικής ψήφου. Μέχρι σήμερα έχουν παραδοθεί ψηφοδέλτια επιστολικής ψήφου σε 150.000 περίπου Έλληνες από όλο τον κόσμο, σε σύνολο 202.515 εκλογέων, δηλαδή στα 3/4 των εγγεγραμμένων. Οι φάκελοι με τα ψηφοδέλτια που επιστρέφονται από τους ψηφοφόρους παραλαμβάνονται από αντιπροσώπους των δικαστικών αρχών στο κέντρο διαλογής που έχει δημιουργηθεί στο Περιστέρι. Ο χώρος φρουρείται διαρκώς από την Ελληνική Αστυνομία και παρακολουθείται μέσω κλειστού κυκλώματος τηλεόρασης. Το Υπουργείο Εσωτερικών, για την περαιτέρω διευκόλυνση των εκλογέων που θα ψηφίσουν με επιστολική ψήφο, εξέδωσε έναν αναλυτικό οδηγό και εκπαιδευτικό βίντεο τα οποία έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του.
—-
Κατατέθηκε στη Βουλή, μετά την ολοκλήρωση της ηλεκτρονικής διαβούλευσης, το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας με τίτλο «Ίδρυση Ελληνικού Κέντρου Αμυντικής Καινοτομίας, εκσυγχρονισμός θεσμικού πλαισίου των Ανωτάτων Στρατιωτικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, σύσταση Κοινού Σώματος Πληροφορικής στις Ένοπλες Δυνάμεις και λοιπές διατάξεις».
Σκοπός του Σχεδίου Νόμου είναι η ανάπτυξη ενός οικοσυστήματος καινοτομίας με τη δημιουργία του νομικού προσώπου «Ελληνικό Κέντρο Αμυντικής Καινοτομίας»,ο εκσυγχρονισμός των Ανωτάτων Στρατιωτικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων με τη δυνατότητα διοργάνωσης διδακτορικών σπουδών, την απλοποίηση της ίδρυσης Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών και τη συμμετοχή των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων σε ερευνητικά προγράμματα και η αναβάθμιση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών των Ενόπλων Δυνάμεων, του επιπέδου κυβερνοασφάλειας και η ενίσχυση της αξιοπιστίας των πληροφοριακών συστημάτων.
Στο σχέδιο νόμου περιλαμβάνονται διατάξεις που αφορούν στην επίλυση ζητημάτων των υγειονομικών υπηρεσιών των Ενόπλων Δυνάμεων, στην ενίσχυση του εισοδήματος του στρατιωτικού προσωπικού, στη διευθέτηση οικονομικών ζητημάτων, στην κατάταξη καταρτισμένου προσωπικού στις Ένοπλες Δυνάμεις και στην ενίσχυση της ασφάλειας των στρατιωτικών εγκαταστάσεων.Ο εκσυγχρονισμός των Ενόπλων Δυνάμεων αποτελεί κρίσιμο ζήτημα και βασική επιδίωξη της Κυβέρνησης καθώς η ενίσχυσή τους συμβάλλει κατ’ επέκταση στην θωράκιση της χώρας και την αμυντική ικανότητά της.
—
Με επιτυχία ολοκληρώθηκαν οι υποβολές των προτάσεων στο πλαίσιο των δύο δράσεων ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας σε περιοχές Εδαφικών Σχεδίων Δίκαιης Μετάβασης, στο σύνολο της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας και στους Δήμους Μεγαλόπολης, Οιχαλίας, Γορτυνίας και Τρίπολης, μέσω του καθεστώτος De Minimis. Οι εν λόγω δράσεις αφορούν υφιστάμενες, νέες και υπό σύσταση μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις με τη συνολική δημόσια χρηματοδότηση να αγγίζει τα 50 εκ. ευρώ. Σε σύνολο, κατατέθηκαν 840 αιτήσεις ενδιαφερόμενων συνολικής δημόσιας δαπάνης 50,588 εκ. ευρώ και προϋπολογισμού συνολικών επενδύσεων περίπου 73 εκ ευρώ, υπερκαλύπτοντας έτσι τον αρχικό στόχο. Στην παρούσα φάση, ξεκινά η αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων σε συνεργασία με την Ειδική Υπηρεσία Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.
—-
Το απόγευμα ο Πρωθυπουργός θα μεταβεί στην Πιερία. Στις 18:30 ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα επισκεφθεί το Λιτόχωρο και στη συνέχεια την Κατερίνη.
Αύριο, στις 10:00 ο Πρωθυπουργός θα παρευρεθεί στην παρουσίαση τoυ «Ψηφιακού Σχολείου» από το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού η οποία θα πραγματοποιηθεί στην Βέροια, στο ημερήσιο Γυμνάσιο με λυκειακές τάξεις Ριζωμάτων.
Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, ο ΣΥΡΙΖΑ κατέθεσε τα μνημόνια συνεργασίας με τη Βόρεια Μακεδονία. Τι θα κάνει η Κυβέρνηση; Θα δεχτείτε να το συζητήσετε; Υπάρχει περίπτωση να το ψηφίσετε; Και, επίσης, τι απαντάτε στις πληροφορίες που φέρουν τον κ. Γεραπετρίτη να είχε γνώση του περιεχομένου της Συμφωνίας των Πρεσπών πριν αυτή δημοσιοποιηθεί;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Απάντησε σήμερα αναλυτικά και ξεκάθαρα ο Πρωθυπουργός στην πρωινή του συνέντευξη στον τηλεοπτικό σταθμό ΣΚΑΪ και νομίζω ότι είναι από τις πιο ακατανόητες κινήσεις της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης. Από τις πολλές ακατανόητες και ανεξήγητες επιλογές τους, αυτή είναι από τις κορυφαίες. Δεν μπορούσαμε να το πιστέψουμε αν και το είχαν σχεδόν προαναγγείλει. Δεν καταλαβαίνει κανένας Έλληνας πολίτης σε τι εξυπηρετεί αυτή η ενέργεια. Γιατί τέτοια βιασύνη, γιατί τέτοια σπουδή, τη στιγμή που η Πρόεδρος της Βόρειας Μακεδονίας δεν αποδέχεται το βασικό, το πρώτο σημείο της Συμφωνίας των Πρεσπών, η Αξιωματική Αντιπολίτευση της Ελλάδας θέλει εμείς να τα κάνουμε όλα, να τα ψηφίσουμε όλα. Σηκώνουμε τα χέρια ψηλά. Και, προφανώς, δεν θα προχωρήσουμε σε αυτή την συζήτηση. Απάντησε ξεκάθαρα ο Πρωθυπουργός. Εφόσον δούμε την αντίστοιχη στάση από τη Βόρεια Μακεδονία, από τη νέα Κυβέρνηση, τότε θα μπούμε κι εμείς σε αυτή την συζήτηση. Δικαιώνεται η συνειδητή επιλογή της Κυβέρνησης να μην βιαστεί στην ψήφιση των συγκεκριμένων μνημονίων και, βέβαια, επειδή θα πρέπει συνέχεια να αντιμετωπίζουμε τα ψέματα, την προπαγάνδα και την διαστρέβλωση, να επισημάνω ότι αυτό το οποίο λέγεται από την Αντιπολίτευση και, μάλιστα, φτάνει μέχρι και να ακούγεται και από τον κ. Κασσελάκη: ο Πρωθυπουργός ως Αρχηγός της Αντιπολίτευσης, είχε εναντιωθεί στη Συμφωνία των Πρεσπών, γιατί ήταν μια κακή συμφωνία. Είχαμε επισημάνει τις αντιρρήσεις μας. Η Ν.Δ. είχε καταψηφίσει την Συμφωνία των Πρεσπών. Βέβαια, είχε επισημάνει -και, ευτυχώς, υπάρχουν και οι ομιλίες αυτές σε βίντεο και τα γραπτά και τα βίντεο έχουν μείνει- ότι εφόσον κυρωθεί και ψηφιστεί θα την εφαρμόσει, αλλά δεν θα γίνουμε εμείς επισπεύδοντες όταν η άλλη πλευρά δεν δέχεται τα βασικά, σε επίπεδο τουλάχιστον Προέδρου. Σε καμία περίπτωση δεν θα γίνουμε. Και οι πολίτες αξιολογούν αυτούς που εξυπηρετούν τα εθνικά συμφέροντα και αυτούς που είναι επισπεύδοντες και βιαστικοί. Μέχρι εκεί μπορούμε να πούμε. Παραπάνω δεν μπορούμε να πούμε κάτι περισσότερο. Τώρα, ως προς τον κ. Γεραπετρίτη, υπάρχουν -ξέρετε- οι αξιολογικές κρίσεις, οι οποίες μπορεί να είναι λανθασμένες, τουλάχιστον για εμάς, υπάρχει η διαστρέβλωση της αλήθειας και υπάρχουν και τα ψέματα που είναι αποκυήματα επιστημονικής φαντασίας. Σε σημείο, μάλιστα, που είναι εντελώς εξοργιστικά. Ο κ. Γεραπετρίτης, καταρχάς, ούτε γνωρίζει, ούτε έχει συνομιλήσει, ούτε έχει συναντήσει ποτέ τον κ. Κοτζιά, από όσο ο ίδιος μας έχει πει. Δεν γνωρίζει καν ποιος συνέταξε την Συμφωνία των Πρεσπών και ενημερώθηκε για αυτήν όταν έγινε δημόσια. Όλα όσα λέγονται, ειδικά για αυτό το θέμα, είναι ασύστολα ψεύδη. Τα διαψεύδουμε κατηγορηματικά και, μάλιστα, αναρωτιόμαστε αν τόσο, μα τόσο απροκάλυπτα ψέματα, τέτοιες διατυπώσεις που είναι αντίθετες στην ίδια την πραγματικότητα, αν διακινούνται εξ αμελείας ή και εκ δόλου. Εγείρεται αυτό το ερώτημα. Είναι αδιανόητο αυτό που έχει ειπωθεί και, επαναλαμβάνω, το διαψεύδουμε κατηγορηματικά.
Μ. ΣΑΚΕΛΛΑΡΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, θέλω να σας πάω στην εκκένωση της κατάληψης που είχαμε. Τις τελευταίες μέρες έχουμε πολλές αντιδράσεις από το φοιτητικό κίνημα και από κόμματα της Αριστεράς, από στελέχη της Αριστεράς. Σας κατηγορούν για την καταστολή. Λένε, μάλιστα, ότι το φοιτητικό κίνημα προσπαθεί να δημιουργήσει ένα κύμα υπέρ της Παλαιστίνης στα Πανεπιστήμια. Τι απαντάτε σε αυτή την κριτική της Αντιπολίτευσης; Ευχαριστώ.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Με μία φράση: Επιτέλους! Επιτέλους σε αυτή τη χώρα υπάρχει μια Κυβέρνηση που κάνει το αυτονόητο. Επιτέλους εφαρμόζεται ο νόμος. Ποιος, τελικά, εκπροσωπεί το φοιτητικό κίνημα; Γιατί, ξέρετε, έχουν κάποιοι άνθρωποι κάνει κατάχρηση των εννοιών και των λέξεων. Είναι κίνημα υπέρ των φοιτητών ένα άθροισμα νοσηρών μειοψηφιών, που εμποδίζουν φοιτητές να μπουν στα Πανεπιστήμιά τους; Που καταστρέφουν την περιουσία που πληρώνουμε όλοι εμείς με τους φόρους μας; Τι είναι, τελικά, φοιτητικό κίνημα; Ποια αιτήματα αυτών των ανθρώπων, στο τέλος της ημέρας, εξυπηρετούνται; Τι κέρδος έχουν οι φοιτητές και οι καθηγητές από αυτές τις κινήσεις; Απλά, είχαν ασυλία για πολλές δεκαετίες. Με ευθύνη συνολικά του πολιτικού συστήματος και, βέβαια, τεράστια ευθύνη ενός πολιτικού χώρου, που ακόμη και σήμερα τους βάζει πλάτη. Η θέση κάθε παραβατικού είναι στη Δικαιοσύνη. Και, από εκεί και πέρα, αν κρίνει η Δικαιοσύνη και στη φυλακή, γιατί έχει αλλάξει και ο Ποινικός Κώδικας. Αυτό θα το αποφασίσουν οι δικαστές, όταν θα κρίνουν την κάθε υπόθεση ξεχωριστά. Και, μακάρι, όλοι όσοι έχουμε αποφοιτήσει από δημόσιο Πανεπιστήμιο, επί των ημερών που ήμασταν φοιτητές, να υπήρχαν Κυβερνήσεις που εφάρμοζαν το νόμο. Να είχαμε το αυτονόητο που, δυστυχώς, για πολλές δεκαετίες δεν ήταν αυτονόητο, όταν έμπαιναν κάποιοι, είτε ήταν φοιτητές είτε δεν ήταν φοιτητές, γιατί οι περισσότεροι εξ αυτών δεν είναι φοιτητές και, μάλιστα, κάποιοι εξ αυτών είναι και εισαγόμενοι καταληψίες, -δεν θέλουμε τον τουρισμό της κατάληψης, έχουμε προχωρήσει πολλές άλλες μορφές τουρισμού- να επενέβαινε η Αστυνομία, να τους οδηγούσε στη Δικαιοσύνη και να συνεχίζαμε να κάνουμε τα μαθήματά μας. Δυστυχώς, χάθηκαν πολλά χρόνια σε αυτή τη χώρα, δεν θα χαθούν άλλα χρόνια και κάθε φορά, που σε συνεργασία κιόλας με τις πρυτανικές αρχές, θα ειδοποιείται η Αστυνομία, θα έχουμε την ίδια κατάληξη. Ανοχή τέλος και, μάλιστα, με ένα νέο νομοθετικό πλαίσιο, το οποίο θα οδηγεί σε απόδοση ποινών, όχι εικονικών, με αναστολή ως κανόνα, αλλά ποινών που θα εκτίονται. Το πάρτι τελείωσε.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Συγγνώμη, είπατε για εισαγόμενους καταληψίες μόλις. Ο Πρωθυπουργός το πρωί είπε ότι ο επαναστατικός τουρισμός δεν είναι ένα είδος τουρισμού που θέλουμε να προάγουμε κι αν κάποιοι φαντάζονται ότι θα έρθουν εδώ και θα κάνουν αυτά που είδαν στις Η.Π.Α. ή σε άλλες χώρες, να το ξεχάσουν. Βλέπετε ξένο δάκτυλο; Γιατί τέτοιες δηλώσεις έχουμε ακούσει σε χώρες όπως την Ουγγαρία.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όχι, δεν είπε κανείς για ξένο δάκτυλο, ούτε υπονόησε κάτι τέτοιο ο Πρωθυπουργός. Απλά είναι μια πραγματικότητα ότι, εκτός από τους γηγενείς καταληψίες, οι οποίοι, μάλιστα, έφτασαν να είναι και σε υψηλότατες θέσεις σε πάρα πολλές παρατάξεις της χώρας μας, αριστερές και κεντροαριστερές, έχουμε και εισαγόμενους καταληψίες. Αλλά, η πραγματικότητα είναι ότι έχουμε μια χώρα, η οποία τους γηγενείς ή τους εισαγόμενους καταληψίες τους οδηγεί στη Δικαιοσύνη. Και ένας από τους βασικούς λόγους που όλοι αυτοί είχαν μάθει να καπηλεύονται έννοιες, όπως το φοιτητικό κίνημα, ή φοιτητικές διεκδικήσεις ή και αγώνες των φοιτητών, πείτε μου κάτι που έχουν καταφέρει όλα αυτά τα τελευταία χρόνια. Μόνο κακό έχουν κάνει στους φοιτητές. Έχουν κάνει κακό στους Έλληνες φορολογούμενους, έχουν κάνει κακό στους φοιτητές, έχουν στερήσει τα εξάμηνά τους, που όλοι οι φοιτητές έχουν χάσει προθεσμίες για μεταπτυχιακά, έχουν χάσει εξεταστικές και δεν μιλάμε για τώρα. Μιλάμε για 20-30 χρόνια πίσω. Στο τέλος της ημέρας, μόνο κακό κάνουν. Και έχει διαχρονικά τεράστια ευθύνη η Πολιτεία που φοβόταν να τους αντιμετωπίσει όπως προβλέπει ο νόμος. Βέβαια, για να μπορέσουν να γίνουν αυτές οι επιχειρήσεις, έπρεπε να αλλάξει ο νόμος το 2019 και να καταργηθεί το άσυλο ανομίας. Γιατί τέτοιες πράξεις, πέραν, δηλαδή, των πολύ ακραίων κακουργημάτων, δεν ήταν δυνατόν να τις αντιμετωπίσει εντός πανεπιστημιακών χώρων με το νομικό καθεστώς μέχρι το 2019 η Αστυνομία. Άρα, κανέναν δάκτυλο δεν υπονοούμε. Λέμε ξεκάθαρα ότι το πάρτι τελείωσε.
ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σε σχέση με τη συμφωνία των Πρεσπών, πέραν από τις πολιτικές, μάλλον από τις συναντήσεις των πολιτικών τις οποίες διαψεύσατε κατηγορηματικά, το Δικηγορικό Γραφείο του κυρίου Γεραπετρίτη συμμετείχε πουθενά στη σύνταξη των κειμένων της Συμφωνίας των Πρεσπών και σε ποιο βαθμό;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Σας απαντήσαμε, νομίζω ξεκάθαρα. Η συγκεκριμένη διατύπωση και η συγκεκριμένη διάδοση είναι απολύτως ψευδής. Είναι αποκύημα επιστημονικής φαντασίας.
Σ. ΡΙΣΤΟΦΣΚΑ: Για το ίδιο θέμα, κύριε Εκπρόσωπε. Πώς θα διαβάζει η Κυβέρνηση την ανακοίνωση της Προεδρίας, που βγήκε τη Δευτέρα το απόγευμα για την ορκωμοσία; Ένα σχόλιο δικό σας.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Για ποιο σημείο, συγκεκριμένο;
Σ. ΡΙΣΤΟΦΣΚΑ: Για την Προεδρία της Βόρειας Μακεδονίας, που λέει ότι θα χρησιμοποιεί η Πρόεδρος το Συνταγματικό, θα σέβεται τη Συμφωνία των Πρεσπών, αλλά έχει και ατομικό δικαίωμα.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Νομίζω ότι αντιλαμβάνεστε όταν μιλάμε για την ανώτατη άρχοντα ενός εκ των πυλώνων της Δημοκρατίας μιας χώρας, δεν μπορούμε να μιλάμε για διγλωσσία και για ατομικό δικαίωμα. Αυτό νομίζω είναι υποκριτικό να λέγεται και ν’ ακούγεται. Δηλαδή, σε κάποια τα οποία πρέπει, θα είμαστε τυπικοί και στις δημόσιες τοποθετήσεις μας και διατυπώσεις μας, θα κάνουμε αυτό που θέλουμε, είτε γιατί το πιστεύουμε, είτε γιατί θέλουμε να εξυπηρετήσουμε το ακροατήριό μας. Ε, αυτό, νομίζω, δεν μπορεί να είναι αποδεκτό από την Ελλάδα, για κανένα σοβαρό κράτος. Όταν λέμε ότι πρέπει να συμφωνήσουμε ότι πρέπει να τηρηθεί μία συμφωνία, γιατί έτσι έχουμε υποχρέωση από το γεγονός ότι έχει κυρωθεί η συμφωνία αυτή, θα το κάνουμε σε όλες μας τις διατυπώσεις. Αλλά, προφανώς, αυτή η λογική δεν μπορεί να είναι αποδεκτή από την Ελλάδα.
Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, η παρέμβαση που ζήτησε σήμερα ο Πρωθυπουργός προς την Κομισιόν, για τη συμπεριφορά των πολυεθνικών έναντι της χώρας μας, θα είναι σε προφορικό επίπεδο ή σε γραπτό; Και τι επιχειρήματα θα συμπεριλάβει η επιστολή προς την Κομισιόν; Υπάρχει περίπτωση η Κυβέρνηση να έχει στοιχεία που να καταμαρτυρούν ότι τα περιθώρια κέρδους των πολυεθνικών είναι υψηλότερα στη χώρα μας, σε σχέση με τις ευρωπαϊκές χώρες;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Θα είναι γραπτή η παρέμβαση, θα είναι μία επιστολή με επιχειρήματα, μια τεκμηριωμένη επιστολή και θα είναι ακόμη μία ενέργεια του Έλληνα Πρωθυπουργού, εκτός συνόρων, για την προάσπιση των συμφερόντων των Ελλήνων πολιτών. Εν προκειμένω, των καταναλωτών. Δεν είναι η πρώτη φορά που ο Κυριάκος Μητσοτάκης παίρνει τέτοιες πρωτοβουλίες. Να σας θυμίσω και τον πρωταγωνιστικό του ρόλο και στο Ταμείο Ανάκαμψης και τον πρωταγωνιστικό του ρόλο στο να δοθούν στις χώρες, σε όλα τα κράτη μέλη χρήματα -στη χώρα μας πάνω από 40 δισεκατομμύρια- για να στηριχθούν οι επιχειρήσεις, τα νοικοκυριά και οι εργαζόμενοι για την πανδημία, το ευρωπαϊκό ψηφιακό πιστοποιητικό εμβολιασμού για ν’ ανοίξει η οικονομία, ο τουρισμός, μετά το πρώτο κύμα της πανδημίας, αυτό το οποίο είπε για την ενιαία ευρωπαϊκή πολιτική για την Άμυνα -γιατί δεν είπε μόνο αυτό σήμερα- και την πρωτοβουλία του, σχετικά με τις πολυεθνικές. Και η πρωτοβουλία αυτή είναι σε συνέχεια και των άλλων ευρωπαϊκών πρωτοβουλιών του Έλληνα Πρωθυπουργού που είχαν όλες αποτέλεσμα, αλλά και σε συνέχεια πολλών πρωτοβουλιών που λαμβάνει η χώρα μας για ν’ αντιμετωπίσει το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει κάθε Έλληνας πολίτης, κάθε νοικοκυριό, που είναι η ακρίβεια. Προφανώς, η πρωτοβουλία αυτή απορρέει από μια πραγματικότητα, όπως την περιέγραψε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, σήμερα και νομίζω το βλέπουν όλοι. Υπάρχουν πολλά ρεπορτάζ που δείχνουν τα ίδια προϊόντα, ίδιων εταιρειών, χωρίς κάποια λογική εξήγηση -ή, τέλος πάντων, πρέπει να δοθεί μια εξήγηση. Δεν σημαίνει ότι κάποιος από πριν είναι παράνομος ή παράτυπος στην πολιτική του, έχουν διαφορετικές τιμές από χώρα σε χώρα, από κράτος σε κράτος. Η χώρα μας, θυμίζω, έχει ψηφίσει το νόμο στο πλαίσιο της αντιμετώπισης της εισαγόμενης ακρίβειας, για το πλαφόν στο μέγιστο περιθώριο κέρδους και επί τη βάση αυτής της ψήφισης του νόμου και όχι μόνο -γιατί είναι και αυτό ζήτημα των εικονικών εκπτώσεων και άλλων παραβάσεων κατά των καταναλωτών- επιβάλλονται και τα πρόστιμα. Αλλά νομίζω ότι το ζήτημα, ως προς το σκέλος των πολυεθνικών, ξεφεύγει των ελληνικών παρεμβάσεων και αν δει κανείς και έναν πίνακα που είναι όλες οι χώρες, ως προς τον πληθωρισμό τροφίμων περισσότερο, που η χώρα μας είναι οριακά κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, αλλά έχει σωρευτικά πολύ μεγάλο και η χώρα μας πληθωρισμό τροφίμων -30% δεν το λες και λίγο σε λίγα χρόνια- καταλαβαίνει ότι αυτό είναι ένα ευρωπαϊκό πρόβλημα. Πρέπει, λοιπόν, αφού κατατεθεί αυτή η επιστολή ―προφανώς θα ενημερωθείτε για τις λεπτομέρειές της― να γίνουν οι δέουσες ενέργειες για να δούμε τι πραγματικά συμβαίνει. Από τη στιγμή μάλιστα που, όπως είχαμε πει και για το ρεύμα, αρχίζουν και κάποιες αιτίες, που οδηγούν στην αύξηση των τιμών, να αίρονται ή να περιορίζονται. Ειδικά τώρα, λοιπόν, είναι σωστός ο χρονισμός που γίνονται και δεν είναι η πρώτη ενέργεια, είναι μία ακόμη ενέργεια, μετά από μια σειρά ενεργειών από την Ελλάδα.
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Κύριε Εκπρόσωπε, ο κύριος Κοτζιάς έκανε μία τοποθέτηση σε ό,τι αφορά τη Συμφωνία των Πρεσπών και είπε τα εξής: «Σύμφωνα με την εθνικοφροσύνη της ανοησίας, για τις παραβιάσεις της Συμφωνίας των Πρεσπών ευθύνονται εξ ορισμού η ίδια η Συμφωνία, ο Κοτζιάς και ο Τσίπρας. Με αυτή τη λογική της απαλλαγής των παραβατών, για τις τουρκικές παραβιάσεις της Συνθήκης της Λωζάνης, δεν φταίει ο Ερντογάν, αλλά η Συνθήκη, ο Ελευθέριος Βενιζέλος και ο Κοτζιάς». Πώς τοποθετήστε πάνω σε αυτήν την τοποθέτηση του κυρίου Κοτζιά;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Νομίζω ότι είναι ατυχής η σύγκριση του κυρίου Κοτζιά. Κατ’ αρχάς, κανείς δεν κατηγόρησε τον κύριο Κοτζιά ή τον κύριο Τσίπρα για τη στάση της Προέδρου της Βόρειας Μακεδονίας. Εμείς, απλά επαναλάβαμε τη θέση που είχαμε ως αξιωματική αντιπολίτευση κατά της Συμφωνίας των Πρεσπών, αλλά υπενθυμίσαμε και τη δέσμευσή μας να την τηρήσουμε. Ήταν μία θέση της τότε κυβέρνησης, την υπερασπίστηκε, την ψήφισε, έγινε ό,τι έγινε, απερρίφθη στη Βουλή η πρόταση δυσπιστίας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της Νέας Δημοκρατίας, προχωρήσαμε παρακάτω. Εμείς δεν κατηγορούμε αναδρομικά, κατηγορούμε τον τωρινό ΣΥΡΙΖΑ για την ανεξήγητη βιασύνη του να φέρει μία – δύο μέρες μετά τη στάση -την ακατανόητη αυτή στάση- της Βόρειας Μακεδονίας, τα Μνημόνια. Αυτό είπαμε εμείς. Αλλά η σύγκριση και όλη αυτή η λογική του κυρίου Κοτζιά, νομίζω ότι δεν έχει κάποια βάση, είναι αδικαιολόγητη.
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Πάντως, κάτι συμπληρωματικό σε αυτό· έχουν βγει στελέχη της Κυβέρνησης και έχουν πει ότι αυτές οι συμπεριφορές που προέρχονται από τη Βόρεια Μακεδονία πατάνε πάνω σε κάποια κενά της Συμφωνίας. Οπότε, έχει μια βάση η απάντηση. Θέλω να πω ότι υπάρχει…
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Απάντησε σήμερα ο Πρωθυπουργός και νομίζω ότι αυτό είναι κάτι που πρέπει να συμφωνήσουμε, ότι δεν νομίζω ότι ο λόγος που βλέπουμε τη στάση αυτή από την Πρόεδρο της Βόρειας Μακεδονίας -και μένει να δούμε τη συνολική στάση και κυβέρνησης της Βόρειας Μακεδονίας- είναι επειδή δεν έχουν ψηφισθεί τα μνημόνια. Αυτή είναι μία λάθος, θεωρώ, θεώρηση, που δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα. Δικαιώνεται, επαναλαμβάνω, η ελληνική στρατηγική να μην βιαστεί, γιατί σκεφτείτε σε πόσο χειρότερη θέση θα ήμασταν, αν ενώ εμείς τα είχαμε κάνει όλα, θα είχαμε ψηφίσει και τα μνημόνια, οι γείτονές μας δεν είχαν κάνει ούτε τα βασικά.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, τελικά, θα γίνει χωρίς φιλάθλους ο τελικός του κυπέλου και γιατί; Μπορεί η Ελλάδα να διοργανώσει έναν ευρωπαϊκό τελικό του Conference League και δεν μπορεί να διοργανώσει τελικό κυπέλου;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ’ αρχάς, αυτό δεν είναι απόφαση της Κυβέρνησης. Η ελληνική Πολιτεία, δια των αρμόδιων Αρχών, εν προκειμένω της ελληνικής Αστυνομίας, δίνει κάθε αναγκαία διαβεβαίωση για να διοργανωθεί με φιλάθλους ο τελικός κυπέλου Ελλάδος. Είναι λυπηρό να βλέπουμε έναν τελικό κυπέλου Ελλάδος στο ποδόσφαιρο κεκλεισμένων των θυρών. Είναι μια απόφαση, όμως, της Ελληνικής Ποδοσφαιρικής Ομοσπονδίας, ανεξήγητη θα έλεγα συνολικά η διαχείριση και η απόφαση, τη στιγμή, που όπως πολύ σωστά είπατε, στην ίδια χώρα διοργανώνεται ένας ευρωπαϊκός τελικός, ο τελικός του Conference League, με τη συμμετοχή μιας ελληνικής ομάδας. Είναι μία αντίφαση που πρέπει να προβληματίσει τους αρμόδιους στο ελληνικό ποδόσφαιρό και θα σας πω κιόλας ότι επελέγη το μοναδικό γήπεδο της Super League, αν δεν κάνω λάθος, το οποίο δεν έχει τηρήσει τη νομοθεσία για τις κάμερες και αυτός είναι και ο λόγος που γίνεται κεκλεισμένων των θυρών ο αγώνας. Εδώ πέρα, λοιπόν, δεν θα μπορούσαμε να ξεπεράσουμε το νόμο, ο οποίος έχει ψηφιστεί και όλες οι υπόλοιπες ομάδες στην έδρα τους τον έχουν τηρήσει και έχουν βάλει κάμερες και έχει εφαρμοστεί το ηλεκτρονικό εισιτήριο. Είναι κρίμα, πραγματικά. Ας ελπίσουμε να είναι η τελευταία φορά. Πλέον υπάρχουν και τα εργαλεία, υπάρχει και ο μηχανισμός και έχει δοκιμαστεί τους τελευταίους μήνες και ο κρατικός μηχανισμός σε πολύ σημαντικούς αγώνες και του ποδοσφαίρου και του μπάσκετ και έχει αποδείξει ότι μπορεί να φέρει εις πέρας τόσο σημαντικές διοργανώσεις, ως προς την ασφάλεια των φιλάθλων. Και όταν δεν τηρείται ο νόμος, επιβάλλονται ποινές.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Ακούσαμε τον Πρωθυπουργό, το πρωί, για τη Συμφωνία των Πρεσπών. Είπε πως είχατε εκτιμήσει πως θα έχουμε αυτές τις εξελίξεις και γι΄ αυτό δεν είχατε κυρώσει τα μνημόνια. Η κυρία Μπακογιάννη, όμως, προχθές, είπε ότι θα έπρεπε ήδη να έχουν κυρωθεί τα μνημόνια και πως πιστεύει ότι πρέπει να γίνει τώρα ή, τέλος πάντων, σε ένα χρονισμό που θα επιλέξει η Κυβέρνηση, όμως, πως θα έπρεπε ήδη να έχει γίνει αυτό. Η πρώην Υπουργός Εξωτερικών δεν είναι ενήμερη για τη γραμμή της Κυβέρνησης απέναντι στο θέμα;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Έχει διατυπώσει κάποιες θέσεις της.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Διαφωνεί με την κυβερνητική γραμμή; Τις έχει εκφράσει αυτές τις διαφωνίες στον Πρωθυπουργό;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Τις εξέφρασε δημοσίως. Η θέση της Κυβέρνησης εκφράστηκε σήμερα από τον Πρωθυπουργό. Έχει εκφραστεί από τον Υπουργό Εξωτερικών. Έχω απαντήσει και εγώ πάρα πολλές φορές. Είναι μια συνειδητή επιλογή της Κυβέρνησης η μη κύρωση των μνημονίων της Συμφωνίας των Πρεσπών, η οποία στάση αυτή δικαιώνεται.
Μ. ΣΑΚΕΛΛΑΡΗΣ: Είχαμε ακόμη μια γυναικοκτονία που καταγράφηκε και έχουμε και αντιδράσεις ήδη. Τελικά, είναι αρκετά τα μέτρα της Κυβέρνησης σε αυτό το φαινόμενο που βλέπουμε ότι επιμένει; Διαβάζω τώρα και μια ανακοίνωση από το ΣΥΡΙΖΑ που εκδόθηκε πριν από λίγο, που σας καλεί να λάβετε μέτρα για την καλύτερη αντιμετώπιση των καταγγελιών. Ποια είναι η απάντησή σας;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Είναι μια τραγική είδηση κάθε τέτοια είδηση. Και όποιος, έχοντας ένα δημόσιο αξίωμα, μια θέση είτε στην Κυβέρνηση, είτε στην Αντιπολίτευση, βγει και πει ότι θα εξαφανίσει τα φαινόμενα αυτά, κοροϊδεύει τον κόσμο και μάλιστα σε μια περίπτωση τραγικών ειδήσεων, όπως αυτή. Κάθε μέρα, για να καταλάβετε το πρόβλημα, η Ελληνική Αστυνομία προβαίνει περίπου σε 50 συλλήψεις για τέτοια φαινόμενα και τέτοιες καταγγελίες που έχουν να κάνουν με ενδοοικογενειακή βία. Άρα, προφανώς βγαίνουν στη δημοσιότητα συνήθως οι περιπτώσεις που έχουν τραγική κατάληξη, όπως η σημερινή. Αλλά, υπάρχουν πολλά ακόμα περιστατικά που τις περισσότερες φορές τα θύματα τα καταγγέλλουν εγκαίρως, η Αστυνομία επεμβαίνει και έχουμε την καλύτερη δυνατή κατάληξη, γιατί κάθε τέτοια ιστορία είναι τραγική. Τώρα, το να κάνουμε Αντιπολίτευση πάνω σε μια δολοφονία, σε μια γυναικοκτονία, σε μια τραγική περίπτωση που χάθηκε ένας συνάνθρωπός μας, το θεωρώ ανήθικο. Και μάλιστα, η χώρα μας έχει πλέον εργαλεία, τα οποία, η σημερινή Αντιπολίτευση δεν είχε καν σκεφτεί να τα εφαρμόσει. Δηλαδή, μπορεί να μην χρησιμοποιήθηκε, μακάρι να είχε χρησιμοποιηθεί από το θύμα το panic button, αλλά υπήρχε αυτή η δυνατότητα και υπάρχει για όλα τα θύματα. Και πρέπει να ενθαρρύνουμε τις γυναίκες που κινδυνεύουν, όλοι όσοι μπορούμε να το κάνουμε, είτε με τον δημόσιο λόγο μας, είτε που μπορεί να είναι στο περιβάλλον μας, να χρησιμοποιούν αυτά τα εργαλεία, να δέχονται τα ασφαλή σπίτια, τα safe houses, όταν τους δίνεται αυτή η δυνατότητα. Αυτά όλα, πλέον, υπάρχουν. Αυτά όλα δεν έγιναν μαγικά. Έγιναν γιατί μια Κυβέρνηση είδε ένα τεράστιο πρόβλημα και αντίθετα με την υποκριτική στάση του ΣΥΡΙΖΑ που κάνει μόνο διαπιστώσεις, και δημιούργησε safe houses και προχώρησε και εφάρμοσε το panic button και έκανε εξειδικευμένα γραφεία αντιμετώπισης ενδοοικογενειακής βίας μέσα στα αστυνομικά τμήματα. Είναι 18 και θα αυξηθούν για να φτάσουν τα 45. Και προσπαθεί συνεχώς να αντιμετωπίζει ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα. Το ξαναλέω, κάθε τέτοια είδηση από μόνη της είναι τραγική. Και μία μόνο δολοφονία-γυναικοκτονία να γίνεται τον χρόνο, τότε, ναι, πρέπει να συνεχίσουμε ακόμη πιο γρήγορα, να κάνουμε όσο το δυνατόν περισσότερες ενέργειες. Ακόμα και ένας άνθρωπος να χάνεται. Αλλά, προς Θεού, δεν μπορεί αυτή η είδηση να είναι αφορμή για μια ανακοίνωση κατά της Κυβέρνησης. Είναι φθηνή αντιπολίτευση. Ξέρω ότι ο ΣΥΡΙΖΑ έχει δώσει διαπιστευτήρια για φθηνή αντιπολίτευση, φθηνό λαϊκισμό. Έχει κάνει αντιπολίτευση σε ό,τι μπορεί να φανταστεί κανείς. Αλλά, ας υπάρξει ένα όριο. Ξέρω ότι δεν θα υπάρξει, αλλά οφείλω να το πω.
Κ. ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ: Στην τραγωδία των Τεμπών θα αναφερθώ. Στις 25 Απριλίου, η αντεισαγγελέας Εφετών Λάρισας, Κατερίνα Μάτση, με διάταξή της ζητούσε επιτακτικά και εντός 20 ημερών, σύμφωνα με πληροφορίες, να μάθει ποιος έδωσε εντολή να απομακρυνθούν τόνοι χώματος στο σημείο της τραγωδίας, με βάση ποια διαδικασία ελήφθη αυτή η απόφαση και ποια ήταν τα πρόσωπα που αποφάσισαν, όπως αναφέρει, την απομάκρυνση κρίσιμων αποδεικτικών στοιχείων, ενώ υπήρχαν οι αγνοούμενοι της επιβατικής αμαξοστοιχίας. Επειδή η προθεσμία αυτή έχει παρέλθει, έχει απαντήσει η Κυβέρνηση σε αυτά τα ερωτήματα ή έχει ενημερώσει γι΄ αυτά τα ζητήματα την αντεισαγγελέα;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όπως καταλαβαίνετε είναι μια εν εξελίξει δικαστική υπόθεση. Δεν μπορώ να γνωρίζω στοιχεία της δικογραφίας ή μέρη της αλληλογραφίας μιας δικογραφίας. Είναι δεδομένο ότι κάθε παραπάνω έρευνα, την οποία διεξάγει η Δικαιοσύνη, κάθε παραπάνω ερώτημα που θέτει, είναι για το καλό της υπόθεσης. Και στο τέλος της ημέρας, εμείς θα είμαστε εδώ να σχολιάσουμε και να αξιολογήσουμε τα πορίσματα της Δικαιοσύνης στο τραγικό δυστύχημα των Τεμπών. Εμείς τι θέλουμε; Το ταχύτερο δυνατό, με την πληρέστερη δυνατή τεκμηρίωση, η Δικαιοσύνη να οδηγηθεί τουλάχιστον στο στάδιο της προδικασίας στα συμπεράσματά της.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Επειδή, όμως, η παρουσία του Γραφείου του Πρωθυπουργού ήταν επιτελική εκείνες τις ημέρες, είχε εκπροσώπους που είναι γνωστά το τι είχαν αναλάβει ο καθένας. Μπορείτε να μας πείτε εάν ζητήθηκε ή όχι από το Μέγαρο Μαξίμου να απαντήσει σε κάποια από αυτά τα ερωτήματα;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Νομίζω ότι έχω απαντήσει. Το Μέγαρο Μαξίμου είναι μια ευρύτερη έννοια. Υπάρχουν πολλές διαφορετικές θέσεις και λειτουργίες. Έχουμε απαντήσει σε κάθε επιμέρους τέτοιο ερώτημα και σε κάθε αιτίαση και παραπλανητική διάδοση, όπως τη λέμε, από τα πολλά fake news, στη συγκεκριμένη υπόθεση. Το ξαναλέω, εγώ αυτή τη στιγμή, ούτε γνωρίζω, ούτε θα μπορούσα να γνωρίζω υλικό μιας εν εξελίξει δικαστικής υπόθεσης, υλικό μιας δικογραφίας, η οποία ακόμη διαμορφώνεται.
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Η Διοίκηση της Ε.Υ.Π. δεν αποκάλυψε τους λόγους για τους οποίους είχε θέσει υπό παρακολούθηση τον Πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ, Νίκο Ανδρουλάκη, αρνούμενη να εφαρμόσει τη σαφέστατη απόφαση του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου, ΣτΕ, που έκρινε αντισυνταγματικό τον νόμο της Κυβέρνησης που απαγορεύει την ενημέρωση όσων παρακολουθούνται. Πώς κρίνετε αυτή την απόφαση;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν μπορώ να κάνω κάποιο σχόλιο. Αυτό αφορά μια υπηρεσία -που αυτή τη στιγμή- και μάλιστα συνολικά μια υπόθεση, η οποία είναι εν συνόλω είναι εν εξελίξει. Δεν μπορώ να κάνω κάποιο σχόλιο για την απόφαση αυτή, ούτε μπορώ να μπω σε μια τέτοια λεπτομέρεια, όσον αφορά την Ε.Υ.Π..
Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Η Κυβέρνηση τα τελευταία τρία χρόνια διαπιστώνει ότι πολυεθνικές και εγχώριες εταιρείες αποκομίζουν υπερκέρδη από την άνοδο των τιμών. Όμως, η Κυβέρνηση διατήρησε το ποσοστό των μερισμάτων στο 5%, αφήνοντας τις εταιρείες να εισπράξουν τα κέρδη με αυτό τον χαμηλό συντελεστή. Και το δεύτερο ερώτημα, δεν μπορώ να αποφύγω τον θάνατο της γυναίκας σήμερα. Θέλω να ρωτήσω, εάν η Κυβέρνηση μπορεί να αλλάξει τα βήματα της Δικαιοσύνης, πώς θα συμπεριφέρεται σε τέτοιες περιπτώσεις. Και το δεύτερο, αν η Κυβέρνηση ή η Ελληνική Αστυνομία, πέρα από ένα button σε μια γυναίκα που κινδυνεύει, προτίθεται να της δώσει και φρούρηση προσωρινή, γιατί οι αστυνομικοί βέβαια κατανέμονται σε ανθρώπους που δεν τη χρειάζονται.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Και γι΄ αυτό και επιστρέφουν ο ένας μετά τον άλλον, με οργανωμένο σχέδιο, σε μάχιμες υπηρεσίες. Έχουν φτάσει σχεδόν 2.000 οι αστυνομικοί που έχουν επιστρέψει σε μάχιμες υπηρεσίες, τους τελευταίους μήνες. Και δεν είναι μόνο το panic button. Είναι και οι ασφαλείς χώροι για τις καταγγέλλουσες, από την πρώτη στιγμή που διαπιστώνεται ότι υπάρχει σοβαρότητα σε μια καταγγελία, κάτι το οποίο συνέβη στη συγκεκριμένη περίπτωση, πρόταση δηλαδή και για τα δύο. Δυστυχώς, δεν χρησιμοποιήθηκαν και είχαμε αυτή την τραγική κατάληξη. Και δεν είναι μόνο αυτά. Είναι και τα Γραφεία Ενδοοικογενειακής Βίας. Είναι το εντελώς διαφορετικό πρωτόκολλο αντιμετώπισης. Αν το δει κανείς στατιστικά, είναι οι πολλές περισσότερες συλλήψεις των δραστών. Γιατί -το ξαναλέω- το πρόβλημα παραμένει, έστω και ένα θύμα να έχουμε. Αλλά, αν δει κανείς τους αριθμούς, φαίνεται ότι πλέον το κράτος αντιδρά και προστατεύει, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, τη συντριπτική πλειοψηφία των τραγικών αυτών περιπτώσεων. Είναι η νομοθεσία που έχει αλλάξει. Δεν μπορώ να μπω σε σχολιασμό αποφάσεων της Δικαιοσύνης. Αλλά, με βάση τον Ποινικό Κώδικα, ο οποίος ισχύει από 1η Μαΐου, υπάρχει δυνατότητα ο δράστης, μετά από την καταγγελία αυτή, να κρατηθεί. Υπάρχει δυνατότητα με βάση τον νέο Ποινικό Κώδικα. Από εκεί και πέρα, γιατί αποφασίστηκε μετά την αναβολή και τον ορισμό της δικασίμου για τις 17 Μαΐου, αν δεν κάνω λάθος, να αφεθεί ελεύθερος, αυτό αδυνατώ να το σχολιάσω. Αδυνατώ να γνωρίζω το σκεπτικό. Και όπως αντιλαμβάνεστε, θα ήταν και εντελώς εκτός οποιασδήποτε δεοντολογίας να μπούμε σε αυτή τη διαδικασία. Αλλά η Εκτελεστική Εξουσία και με τις τελευταίες αλλαγές του Ποινικού Κώδικα, έδωσε τη δυνατότητα στη Δικαιοσύνη, ακόμη κι αν μια καταγγελία περιγράφει μια πλημμεληματική πράξη -γιατί συνήθως σε αυτές τις περιπτώσεις ξεκινάμε από πιο ήπιες πράξεις και καταλήγουμε μέχρι και την αφαίρεση της ανθρώπινης ζωής- να μην τον αφήσει ελεύθερο τον συγκεκριμένο δράστη. Αλλά, δεν μπορούμε αυτή τη στιγμή να κάνουμε πολιτική αντιπαράθεση πάνω σε αποφάσεις δικαστικών λειτουργών.
Τώρα, με ρωτήσατε και κάτι που είναι άλλης θεματολογίας. Κατ΄ αρχάς, ο φόρος επί των μερισμάτων δεν είναι ο μοναδικός φόρος που πληρώνει μια εταιρεία. Μέχρι να φτάσουμε στον φόρο επί των μερισμάτων, όπως ξέρετε, υπάρχουν και άλλοι φορολογικοί συντελεστές, οι οποίοι ισχύουν. Είναι ο τελευταίος φόρος, ο φόρος επί των μερισμάτων, πρώτον. Δεύτερον, δεν σημαίνει ότι, επειδή κάποιες εταιρείες, μικρές ή μεγάλες, παραβιάζουν τη νομοθεσία, πρέπει να τιμωρούμε συνολικά το επιχειρείν στη χώρα μας. Είναι λίγο η λογική «πονάει χέρι, κόβει χέρι» και αυτή η λογική δεν μας εκφράζει. Γι΄ αυτό και ήμασταν εμείς που, ως Κυβέρνηση, θεσπίσαμε το πλαφόν για το ανώτατο περιθώριο κέρδους και εμείς αυτοί που, μία άγνωστη έννοια για τη χώρα μας που ήταν οι έλεγχοι και τα πρόστιμα, τη μετατρέψαμε σε μια πραγματικότητα. Η λογική, λοιπόν, ποια είναι; Όταν παραβιάζεται ο νόμος, να επιβάλλουμε πρόστιμα, τα οποία είναι πολλαπλάσια του ποσού που περιγράφεται σε μια παραβατική ή μια παράνομη δραστηριότητα, είτε είναι εικονικές εκπτώσεις, είτε είναι παραβίαση του νόμου για το πλαφόν για το μέγιστο περιθώριο κέρδους. Αυτή είναι η μόνη λύση. Εφαρμόζεται και αποδίδει. Γιατί και εισπράττει το κράτος χρήματα και δημοσιοποιούνται τα ονόματα των εταιρειών, που μέσα σε αυτές είναι και πολύ μεγάλες εταιρείες, δεν είναι μόνο μικρές ή μεσαίες, είναι κυρίως μεγάλες εταιρείες. Και επιτέλους, υπάρχει και μια λογική, ότι αυτοί ή όσοι παρανομούν -δεν είναι οι περισσότεροι, είναι ένα ποσοστό κάτω του 10%, αν δεν κάνω λάθος, αν δει κανείς τους ελέγχους και τα πρόστιμα- πληρώνουν το προβλεπόμενο πρόστιμο, ό,τι λέει ο νόμος. Αυτή είναι, δεν υπάρχει κάποια άλλη λύση.
MHN. KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Μαθαίνουμε από την τουρκική πλευρά πως συζητήθηκαν τα θαλάσσια πάρκα και πως υπάρχει ουσιαστική διαφωνία. Ουσιαστικά από τις δημόσιες δηλώσεις, τις δικές σας, του κ. Γεραπετρίτη και από την άλλη πλευρά, των Υπουργών Εξωτερικών, ακούμε δύο παράλληλους μονόλογους και σήμερα από τον Πρωθυπουργό. Είδαμε και χθες παραβιάσεις στο Βορειοανατολικό Αιγαίο. Τι άλλο συζητήθηκε στη συνάντηση του Πρωθυπουργού με τον κ. Ερντογάν, ο αφοπλισμός των νησιών, το τουρκολιβυκό Σύμφωνο; Μπορείτε να μας διαφωτίσετε για να μην τα μαθαίνουμε από την άλλη; Και κάτι συμπληρωματικό. Σήμερα, διαβάζουμε στην «Εφημερίδα των Συντακτών» για 250 κοντέινερς με οπλισμό που πάνε κρυφά στην Ουκρανία, αν θέλετε να μας δώσετε μια απάντηση.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ΄ αρχάς, δεν πάει κανένας οπλισμός κρυφά στην Ουκρανία. Δεν ισχύει αυτή η πληροφορία. Έχουμε απαντήσει πολλές φορές για το τι έχουμε αποφασίσει να κάνουμε ως προς την Ουκρανία. Έχουμε διαψεύσει μια σειρά από δημοσιεύματα και οποιοδήποτε πολεμικό υλικό, ούτως ή άλλως, δεν πάει κιόλας στην Ουκρανία. Είναι αναληθής η πληροφορία. Πολεμικό υλικό δίνεται γενικά. Είναι κατόπιν απόφασης του ΚΥΣΕΑ και μιλάμε πάντοτε για πεπαλαιωμένο υλικό, δηλαδή υλικό το οποίο δεν θα μπορούσε να μας είναι χρήσιμο, μετά από σχετικές εισηγήσεις των Ενόπλων Δυνάμεων και αποφάσεις του Κ.Υ.Σ.Ε.Α.. Άρα, το συγκεκριμένο δημοσίευμα δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.
Τώρα, ας μην σπεύδουμε να υιοθετήσουμε οτιδήποτε ακούγεται από την άλλη πλευρά, πρώτον. Δεύτερον, ο Πρωθυπουργός και για τα θαλάσσια πάρκα απάντησε σήμερα με τον πιο ξεκάθαρο και κατηγορηματικό τρόπο. Είναι ένα ζήτημα που δεν αφορά την Τουρκία, ούτε θα πάρει ποτέ άδεια από καμία χώρα η Ελλάδα για να προχωρήσει αυτό το οποίο είχε εξαγγείλει. Θα το προχωρήσει. Και αυτό που μπορώ να σας πω, γιατί, όπως αντιλαμβάνεστε, δεν μπορούμε να πούμε περισσότερες λεπτομέρειες για μια συνάντηση μεταξύ των δύο ηγετών, είναι ότι δεν είναι για εμάς υπό διαπραγμάτευση κανένα ζήτημα κυριαρχίας και δεν μπαίνει καν στο τραπέζι. Και νομίζω ότι μετά από τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα και το πώς έχει ισχυροποιηθεί η χώρα μας, χρειάζεται να έχουμε λίγο περισσότερη εμπιστοσύνη στην εξωτερική πολιτική που ασκείται από την Κυβέρνηση και τον Πρωθυπουργό, γιατί τα ίδια τα αποτελέσματα δείχνουν ότι η Ελλάδα είναι μια άλλη χώρα το 2024 από αυτή που ήταν μέχρι το 2019.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Επαναλάβατε αρκετές φορές ότι στη γυναικοκτονία στο Μενίδι το θύμα δεν είχε χρησιμοποιήσει το panic button και τους ασφαλείς χώρους φιλοξενίας, αν και φέρεται να είχε ενημερωθεί. Γιατί το επαναλαμβάνετε αυτό συνέχεια; Φταίει το θύμα εάν φοβήθηκε να κάνει κάποια άλλη κίνηση;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η ερώτηση από μόνη της είναι προσβλητική. Αλίμονο αν πούμε ποτέ ότι φταίει το θύμα. Φταίμε όλοι για το ότι δεν έχουμε κάνει ό,τι θα μπορούσαμε να κάνουμε συνολικά όσοι έχουμε την οποιαδήποτε ευθύνη, για να μην παρεξηγηθώ ότι φταίνε οι πολίτες, για μια γυναικοκτονία. Μπορεί να φταίμε γιατί μπορεί να έχουμε έναν άνθρωπο στη γειτονιά μας και να μην έχουμε προβεί σε μια καταγγελία, αν μας έχει συμβεί ποτέ. Γιατί μπορεί να είναι ένας άνθρωπος στο στενό μας κύκλο και να έχουμε φοβηθεί να μιλήσουμε. Ο τελευταίος που φταίει είναι το θύμα. Σε καμία περίπτωση. Αλλά, όταν έχουμε ένα τραγικό περιστατικό και έχουμε μια επίσημη ενημέρωση από την Αστυνομία, οφείλουμε στους πολίτες να τη δίνουμε. Όταν, δηλαδή, βγαίνεις και «διαφημίζεις» ως Κυβέρνηση ότι έχεις προχωρήσει το panic button και τα safe houses, είναι λογικό να αναρωτιούνται οι πολίτες και οι δημοσιογράφοι αν δόθηκε αυτή η δυνατότητα στη συγκεκριμένη περίπτωση. Είναι κακό να του πούμε; Δεν θα ήταν ανακόλουθο από την πλευρά μας να μιλάμε για μια σειρά από πρωτοβουλίες και όταν συμβαίνει κάτι να βγαίνουμε και να λέμε ότι τελικά δεν δόθηκε αυτή η δυνατότητα; Το γιατί δεν χρησιμοποιήθηκε, δεν μπορώ να το γνωρίζω. Μπορεί να μην χρησιμοποιήθηκε από φόβο. Πάντως, σε καμία περίπτωση δεν φταίνε τα θύματα.
Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Αλλά φαίνεται ότι τα θύματα και οι γυναίκες που αντιμετωπίζουν τέτοια προβλήματα, εμπιστεύονται την Κυβέρνηση ότι μπορεί να τις προστατεύσει. Το αποτέλεσμα, όμως, είναι τελείως αντίθετο από αυτό που πιστεύουν οι ίδιες. Αυτή την ευθύνη ποιος θα την αναλάβει;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όποιος πιστεύει -το ξαναλέω- ότι μετά από πολλές ενέργειες που μπορεί να κάνει μια Κυβέρνηση, θα εξαφανιστεί το φαινόμενο των δολοφονιών, κοροϊδεύει τον κόσμο. Σας είπα ότι κάθε μέρα γίνονται 50 συλλήψεις. Ο ίδιος κρατικός μηχανισμός δεν αντιμετωπίζει αυτά τα περιστατικά; Δυστυχώς θα συνεχίσουμε να ακούμε για τέτοια συμβάντα. Ο στόχος είναι να μειωθούν στο ελάχιστο και μακάρι και να μην τα ακούμε. Αλλά το να βγω εγώ να σας πω εγώ ή κάποιος άλλος εκπρόσωπος της Κυβέρνησης, ή κάποιου Υπουργείου ότι σε τρεις, έξι μήνες, σε ένα, σε δύο χρόνια δεν θα ακούμε για δολοφονίες γυναικών, για δολοφονίες γενικότερα, για ειδεχθή ποινικά αδικήματα, θα ήμουν το λιγότερο πολιτικός απατεώνας. Και μάλιστα σε ένα ζήτημα, το οποίο είναι ιδιαίτερα ευαίσθητο. Δηλαδή, σε ποια χώρα του κόσμου, ποιο κράτος εκμηδένισε τις δολοφονίες; Μόνο στην Ελλάδα γίνεται τέτοιος πολιτικός διάλογος. Φταίει η Κυβέρνηση επειδή έγινε μια δολοφονία. Η Κυβέρνηση οφείλει να απολογηθεί, τι έχει κάνει, αν έχει αλλάξει το νομικό καθεστώς. Για παράδειγμα, όταν μια Κυβέρνηση, όπως η προηγούμενη, τη δολοφονία από ισόβια την πήγε ισόβια ή μέχρι 15 χρόνια, ε, ναι, πρέπει να απολογείται κάθε φορά που ακούμε για μια δολοφονία. Εμείς το πήγαμε μόνο ισόβια και κάναμε μια σειρά από ενέργειες. Και οφείλουμε να συνεχίσουμε να κάνουμε περισσότερες. Αυτό λέμε.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Η παραίτηση του Προέδρου της ΕΛΓΟ «Δήμητρα» κατήγγειλε πως του ζητούσαν να δίνει απευθείας αναθέσεις σε φίλους και ημέτερους του Υπουργού. Κατήγγειλε προσωπικά τον κ. Αυγενάκη. Δεν είναι η πρώτη φορά που ακούμε τέτοιες αναφορές για τον κ. Αυγενάκη. Τι λέει η Κυβέρνηση; Θα ζητήσει εξηγήσεις από τον Υπουργό;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Έχει βγάλει, ήδη, ανακοίνωση το Υπουργείο ότι η θητεία του κ. Χαρουτουνιάν, σε αυτόν αναφέρεστε, έχει ολοκληρωθεί, πριν από την επιστολή, 7 Μαΐου του 2024 και για το γεγονός αυτό έχει ενημερωθεί από την αρμόδια Διεύθυνση Διοικητικής Οργάνωσης και Εποπτείας Νομικών Προσώπων το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Άρα, επί της ουσίας δεν υφίσταται θέμα παραίτησης. Και, όπως λέει το Υπουργείο στην ανακοίνωσή του, σας τη μεταφέρω, «όλα τα υπόλοιπα είναι εκ του περισσού. Προφανώς δεν εκφράζουν πολιτικές θέσεις, αλλά απηχούν προσωπικές πικρίες και αποτυπώνουν προσωπικές συμπεριφορές». Άρα, πριν ζητήσουμε εξηγήσεις, έχει βγάλει ανακοίνωση το Υπουργείο.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Άρα, οι καταγγελίες εντάσσονται στις προσωπικές πικρίες; Γιατί παραίτηση μπορεί να μην υπάρχει, αλλά υπάρχουν καταγγελίες για τις απευθείας αναθέσεις.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Το Υπουργείο έχει απαντήσει ξεκάθαρα. Άρα, οφείλω να σας μεταφέρω την απάντηση του Υπουργείου, η οποία δεν αφήνει περιθώρια πολλών ερμηνειών. Είναι σαφής.
Σας ευχαριστώ πολύ.