Καλό μεσημέρι,
Ο Πρωθυπουργός αναχωρεί σε λίγη ώρα για την Άγκυρα, όπου θα έχει συνάντηση με τον Πρόεδρο της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, ανταποκρινόμενος στην πρόσκλησή του και ανταποδίδοντας στην επίσκεψη του κ. Ερντογάν στην Αθήνα τον περασμένο Δεκέμβριο.
Είναι η τέταρτη συνάντηση των δύο ηγετών τους τελευταίους μήνες.
Στόχος της επίσκεψης είναι να διατηρούνται ανοικτοί οι δίαυλοι επικοινωνίας και στο ανώτατο επίπεδο, ώστε οι σχέσεις να προχωρούν στο επόμενο βήμα, αλλά και να γίνει από τους δύο ηγέτες η επισκόπηση της προόδου στις διμερείς σχέσεις, καθώς και στους τομείς συνεργασίας που έχουν συμφωνηθεί.
Υπενθυμίζεται ότι κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης του Ανωτάτου Συμβουλίου Συνεργασίας Ελλάδας-Τουρκίας τον περασμένο Δεκέμβριο στην Αθήνα οι δύο ηγέτες είχαν υιοθετήσει την Διακήρυξη των Αθηνών, ενώ είχαν υπογραφεί 15 συμφωνίες και μνημόνια ανάμεσα στις δύο πλευρές.
Κατά τη διάρκεια της συνάντησης αναμένεται να συζητηθούν διμερή, περιφερειακά και διεθνή ζητήματα και να οριστεί το χρονοδιάγραμμα των επόμενων συναντήσεων του πολιτικού διαλόγου, της θετικής ατζέντας και των Μέτρων Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης.
Η Ελλάδα είναι σήμερα πιο ισχυρή από ποτέ γεωπολιτικά, αμυντικά, διπλωματικά και με μια οικονομία πολύ πιο ισχυρή και ανθεκτική σε περιόδους αλλεπάλληλων κρίσεων.
Η χώρα μας επιδιώκει τη διατήρηση του κλίματος διαλόγου με την γειτονική χώρα.
Οι ελληνικές θέσεις διατυπώνονται πάντοτε ξεκάθαρα από τον Πρωθυπουργό και η χώρα μας ισχυροποιείται στην πράξη.
Χωρίς την παραμικρή διάθεση υποχώρησης στα κυριαρχικά μας δικαιώματα, πιστεύουμε ότι ο διάλογος έχει μόνο θετικά για τις δύο χώρες.
Η θέση μας αυτή δικαιώνεται από τα αποτελέσματα στη διαχείριση του μεταναστευτικού στον Έβρο και στο Ανατολικό Αιγαίο, τον εκμηδενισμό των παραβιάσεων, αλλά και τα οφέλη που έχουν οι κάτοικοι δέκα ελληνικών νησιών από την νέα visa express.
——
Ξεκίνησε ήδη, με ταχείς ρυθμούς η αποστολή εκλογικού υλικού από το Υπουργείο Εσωτερικών προς τους εκλογείς που έχουν δηλώσει πως επιθυμούν να ψηφίσουν με επιστολική ψήφο. Ήδη, έχουν παραλάβει εκλογικό υλικό πάνω από 50.000 εκλογείς εγγεγραμμένοι στην πλατφόρμα, οι οποίοι βρίσκονται τόσο εντός όσο και εκτός επικράτειας.
Δηλαδή, ήδη 1 στους 4, εκλογείς.
Οι αποστολές συνεχίζονται από τις εταιρείες ταχυμεταφοράς και αναμένεται να ολοκληρωθούν μέσα στο προσεχές χρονικό διάστημα.
Υπενθυμίζεται πως οι εκλογείς θα πρέπει να έχουν αποστείλει το ψηφοδέλτιο συμπληρωμένο και να έχει παραληφθεί από το Υπουργείο Εσωτερικών έως το Σάββατο 8 Ιουνίου στις 17.00.
Οι επιστολικές ψήφοι αποστέλλονται από τους εκλογείς εντελώς δωρεάν, με χρέωση του Υπουργείου Εσωτερικών. Οι ταχυδρομικές εταιρείες αποστέλλουν σχετικές οδηγίες στους εκλογείς.
Για τους εκλογείς που είναι στο εξωτερικό, εφόσον επιθυμούν να αποστείλουν δωρεάν τον φάκελό τους, πρέπει να απευθυνθούν στην ταχυδρομική εταιρεία που τους παρέδωσε το εκλογικό υλικό για να αποστείλουν τον φάκελο μέχρι και την Τρίτη 28 Μαΐου 2024.
Επισημαίνεται πως για τους εκλογείς που είναι εντός Ελλάδας, ο φάκελος επιστρέφεται υποχρεωτικά με την ίδια ταχυδρομική εταιρεία που παρέδωσε το εκλογικό υλικό. Το μόνο που χρειάζεται να κάνουν οι εκλογείς είναι να μεριμνήσουν για την έγκαιρη αποστολή του φακέλου:
-
είτε επικοινωνώντας με την ταχυδρομική εταιρεία για να κανονίσουν ώστε υπάλληλος της εταιρείας να παραλάβει τον φάκελο επιστροφής επιστολικής ψήφου από τον χώρο τους μέχρι και τη Δευτέρα 3 Ιουνίου 2024,
-
Είτε παραδίδοντας τον φάκελο επιστροφής επιστολικής ψήφου σε ένα από τα καταστήματα της ταχυδρομικής εταιρείας μέχρι και την Τρίτη 4 Ιουνίου 2024.
—-
Νέο σύστημα ελέγχων με ηλεκτρονικές διασταυρώσεις για τα ανασφάλιστα οχήματα, για όσα δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ και για εκείνα για τα οποία δεν έχουν καταβληθεί τα τέλη κυκλοφορίας τους, αλλά και ένα νέο πλαίσιο κυρώσεων για όλα τα παραπάνω, προβλέπει το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.
Παράλληλα, στο νομοσχέδιο, που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση, περιέχονται διατάξεις για κλιμακωτά πρόστιμα που αφορούν στην εκπρόθεσμη καταβολή των τελών κυκλοφορίας καθώς και για τη διαδικασία αδρανοποίησης και διαγραφής από τα μητρώα οχημάτων.
Επιπρόσθετα με το σχέδιο νόμου εισάγονται διατάξεις:
● προσαρμογής στην ευρωπαϊκή νομοθεσία για τη ρύθμιση των χρηματοπιστωτικών μέσων (μετοχών, ομολόγων κ.λπ.) που διακινούνται με χρήση τεχνολογίας blockchain,
● για τη διασαφήνιση των διαδικασιών για την εξαγορά διακατεχόμενων ακινήτων του Δημοσίου.
——
Σήμερα ενεργοποιήθηκε η νέα δωρεάν εφαρμογή και πλατφόρμα JOBmatch της ΔΥΠΑ για την άμεση διασύνδεση των επιχειρήσεων τουρισμού και εστίασης με όσους ψάχνουν για δουλειά σε αντίστοιχες ειδικότητες. Η πλατφόρμα απευθύνεται στις επιχειρήσεις και η εφαρμογή JOBmatch σε όσους αναζητούν εργασία.
Η χρήση του καινοτόμου ψηφιακού εργαλείου της ΔΥΠA είναι πολύ απλή:
Οι επιχειρήσεις δημιουργούν δωρεάν στην πλατφόρμα το προφίλ τους και «αναζητούν υπάλληλο» άμεσα, από τις θέσεις εργασίας που προσφέρουν, επιλέγοντας συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, όπως ενδεικτικά:
• Ειδικότητα
• Επιλογή τύπου εργασίας (μόνιμη, εποχική, άλλη)
• Ημερομηνία έναρξης εργασίας
• Εύρος μισθού
Αντίστοιχα, όσοι αναζητούν εργασία σε επιχειρήσεις τουρισμού-εστίασης μπορούν να «κατεβάσουν» την εφαρμογή JOBmatch, , να δημιουργήσουν προφίλ και να διαμορφώσουν τις επιλογές τους με τη χρήση φίλτρων, όπως ενδεικτικά:
• Επαγγέλματα που τους ενδιαφέρουν
• Ωράριο
• Περιοχή
• Εύρος μισθού
• Ημερομηνία διαθεσιμότητας
Η πλατφόρμα JOBmatch.dypa.gov.gr παρέχει τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις να δουν άμεσα ποιοι υποψήφιοι εργαζόμενοι ταιριάζουν στην αναζήτησή τους, ώστε να τους επιλέξουν και στη συνέχεια να προτείνουν ημέρα και ώρα συνέντευξης. Έτσι, η διαδικασία εύρεσης υπάλληλου, μπορεί πλέον να ολοκληρωθεί σε λιγότερο από 5 λεπτά.
Παράλληλα, κάθε υποψήφιος ενημερώνεται άμεσα από την εφαρμογή JOBmatch μόλις μία επιχείρηση τον επιλέξει για συνέντευξη και έχει την επιλογή αποδοχής ή απόρριψης της πρόσκλησης. Σε περίπτωση αποδοχής, η επιχείρηση βλέπει τα στοιχεία του και επικοινωνεί μαζί του για την πραγματοποίηση της συνέντευξης.
Επιπλέον, οι υποψήφιοι έχουν τη δυνατότητα να ανανεώνουν τα φίλτρα αναζήτησης όσο συχνά επιθυμούν, διαμορφώνοντας το προφίλ τους ανάλογα με τη διαθεσιμότητά τους και τις επιλογές τους.
Με σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία, τον εκσυγχρονισμό της ΔΥΠΑ, την διασύνδεση εργαζομένων και εργοδοτών και ενεργές δράσεις απασχόλησης, μέσα σε τέσσερα χρόνια έχουμε καταφέρει να μειώσουμε κατά 8% το ποσοστό ανεργίας, να δημιουργήσουμε πάνω από 400.000 θέσεις απασχόλησης και να στηρίξουμε την αγορά εργασίας.
Στόχος μας παραμένει οι νέες θέσεις εργασίας να βελτιώνονται τόσο ποσοτικά όσο και ποιοτικά με καλύτερες απολαβές για τους εργαζομένους. Άλλωστε, είναι δέσμευσή μας η αύξηση των εισοδημάτων όλων των πολιτών και ήδη έχουμε κάνει σημαντικά βήματα προς αυτή την κατεύθυνση με την αύξηση του κατώτατου μισθού στα 830 ευρώ, ενώ παράλληλα ο μέσος μισθός έχει φτάσει τα 1.251 ευρώ.
—–
Το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας συνεχίζει με εντατικούς ρυθμούς, την υλοποίηση της κρατικής αρωγής προς επιχειρήσεις και τις αγροτικές εκμεταλλεύσεις και τις κτηνοτροφικές μονάδες που επλήγησαν από τα ακραία πλημμυρικά φαινόμενα του Σεπτεμβρίου του 2023.
Σε συνέχεια της χορήγησης της πρώτης αρωγής, έχει ξεκινήσει από το Δεκέμβριο του 2023 η χορήγηση της προκαταβολής του 50% της επιχορήγησης της κρατικής αρωγής. Η πρώτη αρωγή έχει φτάσει στο σύνολό της μέχρι τώρα τα 76,8 εκατ. ευρώ.
Συγκεκριμένα, την Παρασκευή, 10 Μαΐου 2024, καταβλήθηκαν 3,5 εκ. ευρώ, ως προκαταβολή 50% της επιχορήγησης της κρατικής αρωγής, προς 345 επιχειρήσεις, αγροτικές εκμεταλλεύσεις και κτηνοτροφικές μονάδες. Με την ανωτέρω πληρωμή έχουν καταβληθεί συνολικά περίπου 41 εκ. ευρώ, ως προκαταβολή, προς περίπου 3.700 δικαιούχους.
Παράλληλα, σε περίπου 1.730 περιπτώσεις η πρώτη αρωγή συνολικού ύψους 5,2 εκ.ευρώ, που είχε χορηγηθεί συμψηφίστηκε με το ποσό που αναλογούσε στο ποσό της προκαταβολής του 50% της επιχορήγησης της κρατικής αρωγής. Συνεπώς, η φάση της χορήγησης της προκαταβολής του 50% έχει ολοκληρωθεί για περίπου 5.500δικαιούχους με το συνολικό ύψους της επιχορήγησης να φθάνει τα 46 εκατομμύρια ευρώ.
—–
Προχωρούν οι ηλεκτρονικές δημοπρασίες για πάνω από 1.200 παραχωρήσεις σε παραλίες, καθώς βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη η εφαρμογή του προσφάτως ψηφισθέντος νόμου που αφορά στην παραχώρηση απλής χρήσης αιγιαλού και παραλίας.
Αναλυτικά, πάνω από 1.200 παραχωρήσεις τμημάτων έχουν τεθεί ή πρόκειται να τεθούν σε ηλεκτρονική δημοπρασία έως τις 31 Μαΐου στην ειδική ψηφιακή πλατφόρμα. Σημειώνεται πως, παράλληλα, υπάρχουν από προηγούμενα έτη και επιπλέον 6.500 παραχωρήσεις που έχουν ενεργή σύμβαση και οι οποίες έχουν ήδη καταχωρηθεί στο ψηφιακό μητρώο συμβάσεων παραχώρησης απλής χρήσης αιγιαλού και παραλίας.
Σε κάθε περίπτωση, όλες οι παραχωρήσεις, είτε νέες, είτε υφιστάμενες, θα διέπονται από φέτος από το ίδιο πλαίσιο ελέγχων και προστίμων λόγω παράνομης κατάληψης δημόσιου χώρου και υπέρβασης των υπό παραχώρηση εκτάσεων.
Οι κτηματικές υπηρεσίες και όλοι οι συναρμόδιοι φορείς υποχρεούνται να εφαρμόζουν αμέσως το σχετικό νομοθετικό και κανονιστικό πλαίσιο. Ωστόσο, η νέα εικόνα θα έχει διαμορφωθεί πλήρως από τα τέλη Ιουνίου, όταν και θα έχουν ολοκληρωθεί οι σχετικές διαδικασίες εγκατάστασης των νέων παραχωρησιούχων σε αιγιαλό και παραλίες.
—–
Αύριο, Τρίτη 14 Μαΐου, ο Πρωθυπουργός θα μεταβεί στην Θράκη, όπου θα παρευρεθεί στους εορτασμούς των Ελευθερίων της Θράκης, στην Κομοτηνή.
Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Κύριε Εκπρόσωπε, τόσο ο Πρωθυπουργός, όσο και το Υπουργείο Εξωτερικών αντέδρασαν άμεσα, χαρακτηρίζοντας προκλητική και παράνομη τη στάση της νέας Προέδρου της Βόρειας Μακεδονίας, η οποία δεν αποκάλεσε τη χώρα της με το συνταγματικό της όνομα στην ορκωμοσία της. Ήθελα να ρωτήσω τι σημαίνει αυτή η άρνησή της, αυτή στάση της; Ακυρώνεται η Συμφωνία των Πρεσπών; Και, αν μου επιτρέπετε, η Αντιπολίτευση και, ειδικά, ο ίδιος ο κ. Κασσελάκης σας κατηγορεί, κατηγορεί την Κυβέρνηση για το θέμα της Β. Μακεδονίας ότι έχετε καθυστερήσει σκοπίμως την κύρωση των μνημονίων, όπως αναφέρει, και σκοπεύει ο ΣΥΡΙΖΑ να καταθέσει πρόταση στη Βουλή για αυτό. Μιλάει, μάλιστα, για «πολιτική απάτη». Πώς απαντάτε;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Να τα πάρουμε λίγο με τη σειρά. Επαναλαμβάνω αυτό το οποίο ειπώθηκε σήμερα το πρωί και από τον Πρωθυπουργό, ότι η επιλογή αυτή της νέας Προέδρου της Β. Μακεδονίας είναι προκλητική και προσβλητική και είναι αντίθετη και στη Συμφωνία των Πρεσπών -την οποία μετά την ψήφιση υποχρεούνται τα δύο κράτη, και η Ελλάδα και η Β. Μακεδονία, να εφαρμόσουν- και προς το Σύνταγμα της χώρας της. Αυτό είναι δεδομένο και δεν νομίζω ότι επιδέχεται πολλών ερμηνειών. Επίσης, είναι κάτι το οποίο φαίνεται να δέχθηκαν πλήρως και η Πρόεδρος της Κομισιόν και ο Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, οι οποίοι κινήθηκαν άμεσα, κάτι που δείχνει κιόλας τα αντανακλαστικά της χώρας μας, αλλά και την απήχηση που έχει, διεθνώς πλέον, η Ελλάδα. Να μην το υποτιμούμε αυτό, γιατί κάποτε ήταν το μαύρο πρόβατο της Ευρώπης. Δεύτερον, επειδή αναφερθήκατε στην Αντιπολίτευση: έχω εδώ μπροστά μου -γιατί τα γραπτά μένουν- ένα tweet, μια δήλωση, που είχε ανεβάσει τότε στο Twitter 24/01/2019 ο τότε αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης και νυν Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. Μπορεί να το δει και ο κ. Κασσελάκης, επειδή είναι κι ενεργός πολύ στα social media. «Οφείλω να είμαι ειλικρινής», έλεγε τότε ο τότε αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, «αλλά και σαφής. Αν η Συμφωνία των Πρεσπών κυρωθεί, τότε δεν θα μπορεί να ακυρωθεί, καθώς διαθέτει μεγαλύτερη ισχύ από κάθε νόμο. Για αυτό, όλα κρίνονται τώρα». Αναφερόταν στην ψηφοφορία στη Βουλή. «Η ώρα της ευθύνης είναι τώρα, όχι μετά. Οι υπεύθυνοι κρίνονται εδώ, όχι αλλού». Επαναλαμβάνω, λοιπόν, ότι εμείς δεν κρυφτήκαμε ως τότε Αντιπολίτευση. Είχαμε εκφράσει τις σοβαρότατες αντιρρήσεις μας για τη Συμφωνία των Πρεσπών και την είχαμε καταψηφίσει, στάση για την οποία, προφανώς, δεν έχουμε μετανιώσει. Έχουμε την ίδια ακριβώς άποψη. Από εκεί και πέρα, όμως, σεβόμαστε απολύτως τα όσα έχει υπογράψει η χώρα μας, όσα έχουν ψηφιστεί στο Ελληνικό Κοινοβούλιο κι έχουμε ως σοβαρό Κράτος υποχρέωση να τα εφαρμόσουμε. Και το έχουμε πει από την πρώτη στιγμή αυτό και, μάλιστα, έχει ειπωθεί πριν από τις εκλογές του 2019, γιατί κάποιοι καθ’ έξιν πολιτικοί απατεώνες, τολμούν και μιλούν για πολιτική απάτη. Που άλλα έλεγαν προεκλογικά σε πάρα πολλά ζητήματα και άλλα έκαναν μετεκλογικά. Πάμε τώρα στα μνημόνια, για τα οποία κόπτεται ο ΣΥΡΙΖΑ και είναι αξιοπερίεργη, πραγματικά, η σπουδή που έχει ο ΣΥΡΙΖΑ, ακόμη και μια μέρα μετά την απαράδεκτη επιλογή της Προέδρου της Β. Μακεδονίας. Αυτό το οποίο σκέφτηκε να κάνει ο ΣΥΡΙΖΑ, μια μέρα μετά, είναι να επαναφέρει τα μνημόνια για τη Β. Μακεδονία. Και ρωτάμε ειλικρινώς, απευθυνόμενοι στην Αντιπολίτευση και περισσότερο στους πολίτες, που καταλαβαίνουν πολλά περισσότερα, από ό,τι φαίνεται: Θα ήταν καλύτερο αυτή την περίοδο, με αυτή την στάση που ακολουθήθηκε από την Πρόεδρο της Β. Μακεδονίας, να έχουν ψηφιστεί τα μνημόνια αυτά; Μήπως είναι καλύτερο τελικά που δεν είχαν ψηφιστεί μέχρι σήμερα; Γιατί εμείς είμαστε ειλικρινείς και ξεκάθαροι. Οφείλουμε να εφαρμόσουμε τη Συμφωνία αυτή, αλλά η ψήφιση των μνημονίων εξαρτάται και από την άλλη πλευρά. Και από το πόσο συνεπής θα είναι στις διεθνείς της υποχρεώσεις. Λοιπόν, συνιστούμε στην Αξιωματική Αντιπολίτευση να έχει λιγότερη βιασύνη και να βάζει το εθνικό συμφέρον πάνω από τη στείρα κομματική αντιπολίτευση. Και σε κάθε περίπτωση, η εξωτερική πολιτική με πολύ συγκεκριμένα θετικά αποτελέσματα για τη χώρα σε πολλούς τομείς -που μπορούμε να τους αναλύσουμε- δεν γίνονται ούτε μέσω του Τικ-Τοκ, ούτε μέσω του Twitter, ούτε με κινήσεις εντυπωσιασμού μόνο και μόνο για να έχουμε πρόσκαιρες εντυπώσεις το απόγευμα μιας απαράδεκτης δήλωσης. Συνεχίζουμε, όπως έχουμε πει. Περιμένουμε από την άλλη πλευρά να τηρήσει τα συμφωνηθέντα και εμείς, ως ένα Κράτος που έχει συνέχεια, θα κάνουμε αντιστοίχως το ίδιο.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Δηλαδή, λέτε ότι στη Ν.Δ. εξακολουθείτε να θεωρείτε κακή τη Συμφωνία, αλλά τη σέβεστε, επειδή είναι ανώτερη από έναν νόμο; Και, επίσης, μιας και είστε ειλικρινείς και ξεκάθαροι, θα ήταν, δηλαδή, καλύτερο αυτή τη στιγμή να μην υπήρχε η Συμφωνία των Πρεσπών;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Λέμε αυτό το οποίο οφείλει να λέει κάθε σοβαρό Κράτος που έχει συνέχεια, κάτι το οποίο είχε πει ο τότε αρχηγός Αντιπολίτευσης και σημερινός Πρωθυπουργός, ότι από τη στιγμή που κυρωθεί αυτή η Συμφωνία, από τη στιγμή που ψηφιστεί αυτή η Συμφωνία, έχει μεγαλύτερη ισχύ από κάθε νόμο και οφείλει ο όποιος επόμενος Πρωθυπουργός -δεν μπορούσε να προδικάσει τότε το εκλογικό αποτέλεσμα ο Κυριάκος Μητσοτάκης- να τη σεβαστεί. Και τη σεβόμαστε, προφανώς, γιατί αντιλαμβανόμαστε ότι ένα Κράτος έχει συνέχεια και οι Συνθήκες αυτές και οι Συμφωνίες αυτές έχουν μία ισχύ στον χρόνο. Από εκεί και πέρα, εμείς δεν κάνουμε -να χρησιμοποιήσουμε μια ορολογία που έγινε γνωστή διεθνώς από τον ΣΥΡΙΖΑ- «κωλοτούμπες». Δεν αλλάζουμε την άποψή μας. Θεωρούμε ότι ήταν μια προβληματική Συμφωνία. Το είχαμε εκφράσει τότε στη Βουλή. Την είχαμε καταψηφίσει και είχαμε χρησιμοποιήσει και όλα τα θεσμικά εργαλεία που διαθέτει το κόμμα της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης στη Βουλή, για να θέσουμε προ των ευθυνών τους, τότε, τους βουλευτές. Αλλά, το ξαναλέω, δεν κοροϊδέψαμε τους πολίτες. Δεν είπαμε τότε ότι όταν εκλεγούμε θα ακυρώσουμε τη Συμφωνία. Από την άλλη, όμως, όταν βλέπεις την άλλη πλευρά δια της Προέδρου της -ελπίζω αυτό να μην έχει συνέχεια- να μη σέβεται τη Συμφωνία αυτή και να αποκαλεί τη χώρα της, διαστρεβλώνοντας την ίδια την ιστορία, ως Μακεδονία, κάτι που είναι προσβλητικό και για τους Μακεδόνες, για την Ελλάδα, συνολικά για τη χώρα μας, είναι αξιοπερίεργη η σπουδή – το ξαναλέω για να αποτυπωθεί πλήρως- της Αντιπολίτευσης, να φέρει τρέχοντας τα μνημόνια. Γιατί τέτοιος πανικός; Γιατί τέτοια βιασύνη; Την καταλάβαμε τη βιασύνη αυτή πριν τις εκλογές του 2019. Ξανά η ίδια βιασύνη; Αυτό προέχει τώρα, δηλαδή, για την Ελλάδα βλέποντας αυτή τη στάση από την άλλη πλευρά;
Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Θέλω να ρωτήσω για τον κ. Ράμα χτες, που ήρθε εδώ στην Ελλάδα: Με ποιο σκεπτικό δεχτήκατε στην Κυβέρνηση να έρθει ο κ. Ράμα εδώ όταν ο υποψήφιος ευρωβουλευτής, ο κ. Μπελέρης, παραμένει φυλακή; Και κατά δεύτερον, έχει δηλώσει χτες ο Αλβανός Πρωθυπουργός ότι «στον Μητσοτάκη έχω βρει έναν ανοιχτό συνομιλητή». Αν το λέω σωστά, γιατί δεν είχαμε διερμηνέα. Έτσι; Παραμένει ανοιχτός συνομιλητής ο Πρωθυπουργός με τον κ. Ράμα όταν ο κ. Μπελέρης είναι στη φυλακή;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Νομίζω έχουμε απαντήσει πολλές φορές την τελευταία βδομάδα ότι δεν υπήρχε κανένας τρόπος να απαγορεύσει η ελληνική πλευρά μια ιδιωτική επίσκεψη ενός ξένου ηγέτη. Αυτοί οι οποίοι το ισχυρίζονται αυτό, δεν μας έχουν πει τον τρόπο. Ήταν μία ιδιωτική επίσκεψη στο πλαίσιο περιοδειών που κάνει, εκτός Αλβανίας, ο κ. Ράμα. Δική του επιλογή. Ούτε το επιδιώξαμε, ούτε το διοργανώσαμε, ούτε ήταν μια διμερής συνάντηση. Δεν θα μπορούσαμε, όμως, και να το απαγορεύσουμε. Και όλη αυτή η κινδυνολογία, η οποία έχει καλλιεργηθεί πριν από τη συγκεκριμένη συνάντηση από την Αντιπολίτευση, απεδείχθη άσκοπη. Μόνο και μόνο για να δημιουργήσει θέμα στη χώρα. Τώρα, ως προς το θέμα Μπελέρη έχουμε πει από την πρώτη στιγμή ρητά και κατηγορηματικά και όχι προεκλογικά -δεν θυμηθήκαμε την ομογένεια λίγες εβδομάδες πριν τις εκλογές- ότι είναι ένα ζήτημα σεβασμού του Κράτους Δικαίου και το έχουμε αναδείξει σε όλα τα επίπεδα, Ευρωκοινοβουλίου, Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος, όλων των μεγάλων διεθνών συναντήσεων, ακόμα και στο ανώτατο επίπεδο, το επίπεδο του Πρωθυπουργού. Και η υποψηφιότητα αυτή συμβολίζει αυτή τη διεκδίκηση, η οποία θεωρώ ότι ξεπερνά τις κομματικές αντιπαραθέσεις. Η Ελλάδα έχει αυτοπεποίθηση, η οποία προκύπτει από την ισχυροποίησή της και τελικά κάθε κινδυνολογία της Αντιπολίτευσης αποδεικνύεται από υπερβολική έως ύποπτη πολλές φορές, μόνο και μόνο για να βλάψει τα συμφέροντα της χώρας. Η Ελλάδα είναι πολύ ισχυρή για να φοβηθεί, λοιπόν, μια τέτοια εκδήλωση. Νομικά ήταν αδύνατον να την απαγορεύσει. Άρα, η κριτική αυτή ήταν εκ του ασφαλούς και στην πραγματικότητα χωρίς κανένα αντικείμενο. Και ναι, συνεχίζουμε να φωνάζουμε δυνατά για τα δικαιώματα κάθε ανθρώπου, ο οποίος έχει προφανώς το δικαίωμα, το αυτονόητο δικαίωμα, να δικαστεί με βάση το τεκμήριο αθωότητας. Θα συνεχίζουμε να φωνάζουμε για το σεβασμό στο κράτος Δικαίου. Η υποκρισία είναι, αυτοί, οι οποίοι καταθέτουν ψηφίσματα δήθεν γιατί κόπτονται για το κράτος Δικαίου, ζητώντας μάλιστα να κοπούν και λεφτά από τη χώρα, από τους Έλληνες πολίτες, να κλείνουν τα μάτια όταν το θύμα της παραβίασης του κράτους Δικαίου δεν τους αρέσει. Είναι αυτό που λέμε a la carte ευαίσθητοι.
Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Είπατε ότι η Ελλάδα είναι πιο ισχυρή γεωπολιτικά από κάθε φορά. Την ίδια στιγμή εγώ σκέφτηκα, με το δεδομένο ότι ο Πρωθυπουργός πάει στην Άγκυρα, ο Πρωθυπουργός της Αλβανίας ήταν χθες εδώ, η Πρόεδρος της Βόρειας Μακεδονίας υπέπεσε σε αυτό το ατόπημα, μου ήρθε στο μυαλό ο στίχος του Νίκου Εγγονόπουλου «εδώ είναι Βαλκάνια, δεν είναι παίξε-γέλασε». Σε σχέση με αυτή την αστάθεια, τη ρευστή κατάσταση να το πω καλύτερα, θα ήθελα το σχόλιό σας. Και να ρωτήσω, τελικά δικαιώνεται, όπως είπατε, η επιφυλακτικότητα της Κυβέρνησης της Ν.Δ. σε σχέση με την τήρηση της Συμφωνίας των Πρεσπών ή μήπως αντίστροφα αν είχαν κυρωθεί θα ήταν οι ίδιες, η Βόρεια Μακεδονία θα ήταν πιο δεσμευμένη απέναντι σε αυτά που συνομολογήθηκε το 2018.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Νομίζω ότι δικαιώνεται πλήρως ο χρονισμός. Αυτό που είπα και πριν. Σκεφτείτε να βρισκόμαστε στο σημείο εμείς να έχουμε φτάσει μέχρι αυτό το σημείο και στην άλλη πλευρά να μην έχουν γίνει ούτε τα στοιχειώδη και η νέα Πρόεδρος της χώρας να μην τηρεί ούτε αυτό που λέμε, την πρώτη σελίδα της Συμφωνίας. Εμείς να έχουμε, δηλαδή, τελειώσει το βιβλίο, ως πρόθυμοι, όπως θέλει η Αντιπολίτευση και η άλλη πλευρά να μην έχει τελειώσει ούτε την πρώτη σελίδα του βιβλίου της, για να το πω σχηματικά, τι θα εκπέμπαμε προς τα έξω. Εμείς -το ξαναλέω- είμαστε ένα κράτος που σέβεται τη συνέχειά του, που σέβεται την υπογραφή του, για να μην δημιουργήσουμε παρεξηγήσεις. Αλλά άμα θέλει να προχωρήσει για την ενταξιακή της πορεία η Βόρεια Μακεδονία, πρέπει να σεβαστεί και εκείνη όλα όσα έχει συμφωνήσει, έχει υπογράψει και έχει δεσμευτεί. Είναι τόσο απλό. Εδώ είμαστε και αναμένουμε.
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Η Ν.Δ., όντας Αντιπολίτευση, έλεγε ότι η Συμφωνία των Πρεσπών είχε εθνικές υποχωρήσεις. Από την άλλη, τώρα βλέπουμε οι εθνικιστικές δυνάμεις στη Βόρεια Μακεδονία να αμφισβητούν τη Συμφωνία των Πρεσπών με το ίδιο επιχείρημα, ότι έχει εθνικές υποχωρήσεις. Από τη μεριά του Ζάεφ πήγαιναν τα βέλη. Μήπως δικαιώνεται ο κ. Τσίπρας και ο κ. Κοτζιάς που μιλούσαν για εθνικά οφέλη, μια συμφωνία που χτυπάει τον εθνικισμό και γεφυρώνει την ειρήνη σε αυτές τις δύο χώρες;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Μέχρι τώρα, η ιστορία δεν τους έχει δικαιώσει. Έχω απαντήσει αναλυτικά για το τι λέγαμε τότε, τι λέμε σήμερα, ότι είναι ακριβώς ίδια η θέση μας. Αλλά είχαμε προαναγγείλει το σεβασμό σε αυτή τη Συμφωνία, εφόσον ψηφιστεί. Ψηφίστηκε, κυρώθηκε, τη σεβόμαστε. Αλλά δεν νομίζω ότι η στάση της άλλης πλευράς και όσα συνέβησαν και τα τελευταία, τα προηγούμενα χρόνια, σε σχέση με τα δημόσια έγγραφα της χώρας εκείνης και πολλά άλλα -μπορείτε να τα αναζητήσετε αυτά- δικαίωσαν αυτή την πρόβλεψη των εμπνευστών της Συμφωνίας των Πρεσπών. Αλλά ένα σοβαρό κράτος, αυτή τη στιγμή, δεν έχει νόημα να κάνει αυτόν τον απολογισμό ή να κάνουμε συζητήσεις του παρελθόντος. Όπως έχω πει σήμερα πάρα πολλές φορές και πολλές φορές και σε προγενέστερες ενημερώσεις, το κράτος έχει συνέχεια και εννοείτε πως αυτή τη σεβόμαστε απολύτως.
Σ. ΡΙΣΤΟΦΣΚΑ: Και στη χθεσινή ανακοίνωση του Υπουργείου Εξωτερικών και στη σημερινή ανάρτηση του Πρωθυπουργού, η Ελλάδα λέει ότι η ευρωπαϊκή προοπτική της Βόρειας Μακεδονίας περνάει από την εφαρμογή της Συμφωνίας. Αυτό στην πράξη τι σημαίνει; Ότι θα μπορούσε η Ελλάδα να βάλει βέτο στην ένταξη;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν είμαστε, αυτή τη στιγμή, σε αυτό το σημείο. Αλλά είναι ξεκάθαρο και δεν επιδέχεται πολλές ερμηνείες. Είναι μια αναγκαία προϋπόθεση ο σεβασμός στη Συμφωνία των Πρεσπών για την ενταξιακή πορεία της Βόρειας Μακεδονίας.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Σε άλλο θέμα. Ισχύουν οι πληροφορίες για αλλαγή του τόπου διεξαγωγής του Conference League;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όχι. Δεν ξέρω και γιατί γράφτηκε κάτι τέτοιο. Εδώ και περισσότερο από πολλούς μήνες, εδώ και πάρα πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα, είχαμε την τιμή να ακούμε την είδηση ότι θα υποδεχθεί έναν ευρωπαϊκό τελικό, τον τελικό του Conference League. Και πριν από περίπου μία εβδομάδα, είχαμε τη μεγάλη χαρά να μαθαίνουμε ότι μία από τις δύο ομάδες στον τελικό αυτό θα είναι μια ελληνική ομάδα, ο Ολυμπιακός, κάτι το οποίο είναι μια ιστορική επιτυχία, συνολικά για τον ελληνικό Αθλητισμό. Θα ήταν αδιανόητο να διώξουμε από τη χώρα μας αυτή τη διοργάνωση, ούτως ή άλλως. Και μάλιστα η στάση της Πολιτείας, τους τελευταίους μήνες ειδικά με την εφαρμογή του νόμου, σε όλα τα επίπεδα, δείχνει ότι δεν υπάρχει κανένα περιθώριο γι΄ αυτούς οι οποίοι θέλουν να χαλάνε αυτές τις γιορτές. Γιατί σε λίγες ημέρες θα ζήσουμε μια γιορτή του ποδοσφαίρου στη χώρα μας και μακάρι μια ακόμη μεγαλύτερη γιορτή του ελληνικού ποδοσφαίρου. Η Αστυνομία, αντιθέτως με όσα γράφτηκαν, έχει δώσει όλες τις απαραίτητες εγγυήσεις για να προχωρήσουν όλα τα διαδικαστικά της διοργάνωσης, τόσο από το Υπουργείο Αθλητισμού, τον αναπληρωτή Υπουργό Αθλητισμού, όσο και από το αρμόδιο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, από τον αρμόδιο Υπουργό, τους κυρίους Βρούτση και Χρυσοχοΐδη, υπάρχει ενημέρωση ότι προχωράμε κανονικά. Άρα, θέλω να καταστήσω σαφές ότι δεν υπάρχει κανένα ζήτημα αλλαγής της έδρας του τελικού του Conference League.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Ο Ερντογάν, σε συνέντευξή του πριν από τη συνάντησή του με τον Έλληνα Πρωθυπουργό, είπε πως η έγερση ζητημάτων κυριαρχίας δεν βλάπτει τον διάλογο. Έχει θίξει και ζητήματα, όπως υφαλοκρηπίδα, τουρκο-λιβυκό μνημόνιο και τα θαλάσσια πάρκα στο Αιγαίο. Τι θα συζητήσει σήμερα ο Έλληνας Πρωθυπουργός με τον Τούρκο Πρόεδρο;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Σας έκανα μια αναλυτική παρουσίαση στην αρχική μου τοποθέτηση. Έχουμε απαντήσει και πάρα πολλές φορές λεπτομερειακώς. Επαναλαμβάνω, χωρίς κανένα περιθώριο άλλης ερμηνείας, ότι δεν τίθενται υπό διαπραγμάτευση κυριαρχικά δικαιώματα. Δεν μπαίνουν στο τραπέζι. Δεν τα διαπραγματεύεται η χώρα μας. Δεν τα διαπραγματεύτηκε ποτέ. Δεν θα τα διαπραγματευτεί και τώρα.
ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Λέτε ότι δεν τίθενται σε διαπραγμάτευση τα κυριαρχικά δικαιώματα και είπατε στην εισαγωγή σας ότι έχουμε τους ανοιχτούς διαύλους με την Τουρκία. Οι δίαυλοι πόσο ανοιχτοί μπορεί να είναι, όταν ο κ. Ερντογάν μετατρέπει την ιστορική Μονή σε τζαμί, όταν έχει προηγηθεί η μετατροπή σε τζαμί της Αγίας Σοφιάς, που ακόμα και σήμερα δεν ξέρουμε τι έχει συμβεί με τις προσφυγές με την Ουνέσκο και τα λοιπά;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Διάλογος δεν σημαίνει και συμφωνία σε όλα τα ζητήματα. Η διαφορά μας είναι μία, ο καθορισμός Α.Ο.Ζ. και υφαλοκρηπίδας και θέλουμε να επιλυθεί επί τη βάσει του Διεθνούς Δικαίου. Έχουμε απόσταση ακόμη να διανύσουμε για να φτάσουμε σε αυτό το σημείο, σίγουρα. Υπάρχουν, όμως, και πάρα πολλές άλλες διαφωνίες που έχουμε και πολλές εκ των οποίων είναι έντονες. Αυτό, προφανώς, μας υποχρεώνει ως χώρα να τις θέτουμε σε όλα τα επίπεδα. Και άλλο ένα από τα θετικά που απορρέουν από τη διατήρηση του κλίματος διαλόγου, είναι ότι μπορείς να τα θέσεις σε αυτό το επίπεδο. Σας θυμίζω το ζήτημα της μουσουλμανικής μειονότητας. Το έθεσε ως απάντηση ο Πρωθυπουργός στην τελευταία διμερή συνάντηση των δύο ηγετών, χωρίς να υπάρχει και κάποια ανταπάντηση. Οι ελληνικές θέσεις, λοιπόν, θα ακουστούν δυνατά. Και αυτοί οι οποίοι λένε να γκρεμιστούν οι γέφυρες, να σταματήσει αυτή η διαδικασία του διαλόγου, δεν μας απαντούν πώς θα ακουστούν οι ελληνικές θέσεις ή, εν πάση περιπτώσει, τι θα κερδίσουμε ως προς τη διεκδίκηση των θέσεών μας, αν δεν μπορούμε καν να τις θέσουμε. Γιατί, καλές οι κορώνες δήθεν πατριωτισμού, καλές οι κραυγές -καλές δεν είναι αλλά, εν πάση περιπτώσει, ο καθένας έχει δικαίωμα να κάνει ό,τι θέλει- αλλά δεν καταλήγουν σε κάποια συγκεκριμένη αντιπρόταση. Άρα, η απάντηση και για το συγκεκριμένο θέμα είναι ότι προφανώς θα ειπωθεί καθαρά και δυνατά από τον Έλληνα Πρωθυπουργό.
ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Για την Μονή της Χώρας;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Μάλιστα.
Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Σε ένα άλλο θέμα. Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει καταθέσει αίτημα για προ ημερησίας συζήτηση στη Βουλή για την οικονομία και την ακρίβεια. Ο Πρωθυπουργός έχει πει ότι θα απαντήσει. Θέλω να σας ρωτήσω, έχει αποφασίσει η Κυβέρνηση πότε θα γίνει αυτό;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Με βάση τον προγραμματισμό θα γίνει την Παρασκευή, 24 Μαΐου, την επόμενη Παρασκευή. Είναι μια καλή ευκαιρία, μετά το αίτημα του Προέδρου της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ, του κ. Φάμελλου, να γίνει μια εφ΄ όλης της ύλης συζήτηση, ενόψει και των ευρωεκλογών, για την εισαγόμενη ακρίβεια, τις ενέργειες που έχει κάνει η Κυβέρνηση, συνολικά την πορεία της ελληνικής οικονομίας, τις θέσεις εργασίας που έχουν δημιουργηθεί, την αύξηση του κατώτατου και του μέσου μισθού που είναι ένα ισχυρό όπλο για την αντιμετώπιση των αυξημένων τιμών. Μέχρι τότε -το έχουμε πει πολλές φορές, δεν νομίζω να το δούμε- μακάρι να έχουμε και ένα κοστολογημένο πρόγραμμα από την άλλη πλευρά, για να μπορούμε να μιλάμε επί κοστολογημένων προγραμμάτων, για να μπορούμε να σχολιάζουμε και τις εναλλακτικές. Γιατί μπορεί, μετά από τόσες μέρες και δεν ξέρω πόσες συνεντεύξεις των πολιτικών μας αντιπάλων – κάθε συνέντευξη είναι 15, 20 δισεκατομμύρια- μπορεί να φτάσουμε και το Α.Ε.Π. της χώρας μέχρι τη συζήτηση της επόμενης Παρασκευής.
Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Σε λιγότερο από ένα μήνα έχουμε ευρωεκλογές, ουσιαστικά η ατζέντα η ευρωπαϊκή δεν υπάρχει στη συζήτηση, αλλά αυτό είναι ένα άλλο θέμα. Εσείς πολύ έγκαιρα έχετε θέσει ως πήχη το 33%. Εάν, λοιπόν, το 33% που είχε η Νέα Δημοκρατία το 2019, αν λοιπόν, δεν λάβουμε, υπόψη μας ότι γίνανε εθνικές εκλογές το ενδιάμεσο διάστημα, αυτός ο πήχης ισχύει και για τα άλλα κόμματα; Άρα, δηλαδή, πώς θα συγκριθεί; Εσείς θα έχετε μια λογική φθορά ως κυβερνών κόμμα, τα άλλα κόμματα;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ο καθένας βάζει τον πήχη που θεωρεί σωστό. Αλλά νομίζω ότι η σωστή σύγκριση είναι μήλα με μήλα και πορτοκάλια με πορτοκάλια. Όταν έχεις ευρωεκλογές τις συγκρίνεις με τις τελευταίες ευρωεκλογές, δεν είναι πυρηνική φυσική, δεν ήταν και κάτι ιδιαίτερο. Τώρα, αν κάποιοι εξυπηρετούνται με το να κάνουν άλλες συγκρίσεις, αξιολογούνται από τους πολίτες. Εμείς δεν ανακαλύψαμε κάποιον ιδιαίτερο πήχη. Και αν δει κανείς -έχουν γίνει πολλές εκλογικές διαδικασίες εθνικών εκλογών και ευρωεκλογών- διαπιστώνει γιατί πρέπει να συγκρίνονται μεταξύ τους οι ίδιες εκλογικές διαδικασίες. Έχουν άλλα χαρακτηριστικά οι ευρωεκλογές σε σχέση με τις εθνικές εκλογές και ως προς τη συμμετοχή -κι εδώ ανοίγω μια παρένθεση- γι’ αυτό και ψηφίσαμε μόνο εμείς την επιστολική ψήφο, για να αντιμετωπίσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την αποχή, που στις ευρωεκλογές είναι κατά κανόνα αυξημένη. Και μάλιστα τώρα δεν έχουμε και αυτοδιοικητικές εκλογές, όπως είχαμε το 2014 και το 2019. Και πέραν της αποχής είναι γνωστή η ιστορία ως προς τη δυναμική των μεγάλων κομμάτων στις ευρωεκλογές. Το κάθε κόμμα από κει και πέρα βάζει τον δικό του πήχη, ο καθένας μπορεί να πανηγυρίζει ή να μην πανηγυρίζει, μετά από ένα αποτέλεσμα. Υπάρχει, όμως, και η ίδια η πραγματικότητα που έρχεται στο τέλος της ημέρας και επιβεβαιώνει ή διαψεύδει την οποιαδήποτε αιτίαση.
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Κύριε Εκπρόσωπε, η μεγαλύτερη εταιρεία στον τομέα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στην Ευρώπη κατήγγειλε χρηματισμό κρατικού αξιωματούχου, για να ενταχθούν επενδύσεις στο Πρόγραμμα Enterprise Greece και η Οικονομική Εισαγγελία έκλεισε τη δικογραφία, χωρίς να καλέσει ούτε μάρτυρα. Πώς κρίνετε αυτήν την αρχειοθέτηση, λαμβάνοντας υπόψη ότι μεγάλες επενδυτικές εταιρείες έχουν φύγει από τη χώρα, λόγω τέτοιων αποφάσεων.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ’ αρχάς, δεν σχολιάζουμε αποφάσεις της Δικαιοσύνης. Υπάρχει διάκριση των εξουσιών στη χώρα και είναι απολύτως σεβαστές, χωρίς να μπορούμε κιόλας και να γνωρίζουμε καμία υπόθεση αναλυτικά. Νομίζω ότι ισχύει το εντελώς αντίθετο, ως προς τις επενδύσεις στη χώρας μας. Είμαστε πρωταθλητές στις άμεσες ξένες επενδύσεις, έχουμε αύξηση χρόνο με το χρόνο. Και αποτέλεσμα αυτού του κλίματος και αυτής της πραγματικότητας είναι και η δημιουργία περισσότερων από 400.000 νέων θέσεων εργασίας, 310.000 εκ των οποίων είναι με καλύτερους μισθούς. Άρα, μάλλον, κάτι γίνεται καλά στον τομέα των επενδύσεων, αυξάνεται το ενδιαφέρον των ξένων επενδυτών για τη χώρα. Έχουμε και τις μειώσεις της φορολογίας, πάνω από 50 φορολογικών συντελεστών, της εξέλιξης στον ψηφιακό τομέα στο κράτος, σε σημείο ψηφιακής επανάστασης και βέβαια της σταθερότητας που υπάρχει, μια κυβέρνηση η οποία το εκπέμπει αυτό και φαίνεται και στην οικονομία, παρά τις πολλές δυσκολίες, κυρίως λόγω της ακρίβειας.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, αληθεύει ότι υπήρξε δυσαρέσκεια στο Μέγαρο Μαξίμου για το χασμουρητό της Μαρίνας Σάττι, την ώρα που έδινε συνέντευξη Τύπου η Ισραηλινή εκπρόσωπος στη Eurovision; Κι επίσης, έγινε ένα θέμα με κάποιες δηλώσεις χορευτών της κυρίας Σάττι, που δήλωσαν Τούρκοι και έχουν υπάρξει και αντιδράσεις και εκ δεξιών και από το εσωτερικό της Νέας Δημοκρατίας και κριτική στην ΕΡΤ για την επιλογή. Τι απαντάτε;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ως προς το δεύτερο σκέλος, ήταν και δικαιολογημένες οι αντιδράσεις κι ευτυχώς υπήρχε και επανόρθωση απ’ ό,τι είδα. Μιλάμε για Έλληνες πολίτες, χωρίς αυτό ν’ αμφισβητείται και τουλάχιστον έγινε επανόρθωση. Από κει και πέρα, επειδή την έχω ακούσει όλη αυτήν τη συζήτηση, η Eurovision δεν είναι μία διαδικασία άσκησης πολιτικής κι ευτυχώς δεν εκδηλώνεται, δεν ασκείται, δεν διατυπώνεται η εξωτερική πολιτική καμίας χώρας μέσα από οποιονδήποτε μουσικό διαγωνισμό ή τη Eurovision. Έχει θεσπιστεί, έχει καθιερωθεί, έχει αντέξει στον χρόνο με σκοπό να ενώσει τους λαούς, μέσα από τη μουσική. Άρα, δεν τίθεται ζήτημα άσκησης πολιτικής ή έκφρασης πολιτικών θέσεων, χωρίς να γνωρίζω τις προθέσεις. Από κει και πέρα, αυτό που θέλω να πω ως προσωπικό σχόλιο, όταν κάποιος ―και αυτό δεν έχει να κάνει με πολιτικές θέσεις― εκπροσωπεί μια χώρα, ακόμα και σ’ έναν μουσικό διαγωνισμό, ταξιδεύει με έξοδα του Έλληνα φορολογούμενου, πρέπει να προσέχει τη συμπεριφορά του. Τη δημόσια εικόνα του και τη συμπεριφορά του γενικότερα.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, όπως προκύπτει ο Άδωνις Γεωργιάδης πωλούσε κι αυτός βιβλία με τις επιστολές του Ιησού, όπως ο Κυριάκος Βελόπουλος. Ο Πρωθυπουργός έχει χαρακτηρίσει για την περίπτωση Βελόπουλου «πράξη μέγιστης πολιτικής εξαπάτησης το να πουλάς δήθεν χειρόγραφα του Ιησού». Στο Μαξίμου έχετε διαβάσει τα δύο πονήματα, έχουν διαφορές μεταξύ τους;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ’ αρχάς, να πούμε ότι ο κύριος Γεωργιάδης δεν έκρυψε ποτέ ―και αυτό τον τιμά κιόλας― ότι δούλευε για πολλά χρόνια, πουλούσε βιβλία και δεν νομίζω ότι μπορεί να κατηγορηθεί ένας ο οποίος πουλάει βιβλία, ένας βιβλιοπώλης, ένας άνθρωπος ο οποίος έχει μια επιχείρηση και ζει την οικογένειά του για το περιεχόμενο των βιβλίων που μπορεί ν’ αγοράζει κάποιος. Αυτό είναι πολύ διαφορετικό. Άλλο, λοιπόν, πουλάω βιβλία, μεταξύ αυτών υπάρχει και κάποιο μ’ ένα συγκεκριμένο περιεχόμενο, και μάλιστα χωρίς να ασκώ πολιτική και μέσα από αυτό και άλλο ν’ ασκώ πολιτική, μέσω πώλησης επιστολών του Ιησού. Είναι, νομίζω, δύο διαφορετικά πράγματα, προφανώς αυτή η σύγχυση γίνεται σκοπίμως, για να γίνει μία αντιπολίτευση, η οποία νομίζω δεν έχει καμία βάση, αλλά δεν έχουμε τίποτε περισσότερο να πούμε.
Ευχαριστώ πολύ.