Καλό μεσημέρι και καλή εβδομάδα,

Σε ισχύ τίθεται από σήμερα έως και τις 4 Μαΐου 2024 το «Καλάθι των Νονών», ενώ από την Τετάρτη 24 Απριλίου 2024 έως και τις 4 Μαΐου 2024 τίθεται σε ισχύ το «Καλάθι του Πάσχα».

Το «Καλάθι του Πάσχα» αποτελεί επέκταση του «Καλαθιού του Νοικοκυριού», καθώς προστίθενται τέσσερις νέες κατηγορίες τροφίμων και συγκεκριμένα:

Αρνί

Κατσίκι

Τσουρέκι

Πασχαλινά σοκολατένια αυγά και αντίστοιχα προϊόντα

Στο «Καλάθι των Νονών» εντάσσονται 12 κατηγορίες προϊόντων και δίνεται η δυνατότητα στους καταναλωτές που είναι νονοί ή γονείς μικρών παιδιών να κάνουν οικονομικότερες αγορές κατά την περίοδο του Πάσχα.

Επιπλέον, μέχρι τις 4 Μαΐου σε ισχύ παραμένει και το «Καλάθι της Σαρακοστής».

Στηρίζουμε εμπράκτως τα νοικοκυριά, όσο επιμένει η εισαγόμενη πληθωριστική κρίση, ώστε κάθε οικογενειακό τραπέζι να γεμίσει με τα απαραίτητα αγαθά σε όσο το δυνατόν χαμηλότερες τιμές. Είναι πρωταρχικό μέλημα της Κυβέρνησης να χρησιμοποιήσει οποιοδήποτε πρόσφορο εργαλείο, προκειμένου να μπορέσει να συγκρατήσει και να μειώσει τις τιμές προς όφελος των καταναλωτών.

Ταυτόχρονα, σύμφωνα με το Υπουργείο Ανάπτυξης μετά από έλεγχο σε 40 βασικά φρούτα και λαχανικά, διαπιστώνονται μειώσεις σε 23 προϊόντα, αυξήσεις σε 10, ενώ σταθερές παραμένουν οι τιμές σε 7.

Η πτωτική αυτή τάση αποδεικνύει πως οι παρεμβάσεις της Κυβέρνησης στην εφοδιαστική αλυσίδα και περισσότερο η παρέμβαση για την καθαρή τιμή απ’ το χωράφι στο ράφι αποφέρει καρπούς.

Σύμφωνα με αυτό το μόνιμο μέτρο, οι προμηθευτές πωλούν τα προϊόντα τους σε καθαρές τιμές και προβλέπεται πιστωτικό τιμολόγιο έως 3% μόνο για επιστροφή ή για φύρα προϊόντος.

Πριν λίγη ώρα ο Πρωθυπουργός, στην επίσκεψή του στην Λαχαναγορά του Ρέντη επεσήμανε: «Σε αυτή τη συγκυρία αυτές οι επισκέψεις αποκτούν ιδιαίτερη σημασία καθώς συνεχίζεται η προσπάθεια έτσι ώστε οι Έλληνες καταναλωτές να απολαμβάνουν ποιοτικά προϊόντα σε λογικές τιμές.

Αγωνιζόμαστε, με αυστηρούς ελέγχους στην αγορά και σε συνεννόηση πάντα με όλη την εφοδιαστική αλυσίδα να μπορούμε να προσφέρουμε στους καταναλωτές προϊόντα τα οποία θα είναι σε τιμές αντίστοιχες είτε χαμηλότερες από τις περσινές.

Ο αγώνας κατά της ακρίβειας, έχουμε πει πολλές φορές ότι είναι ένας αγώνας συνεχής. Έχουμε όμως για πρώτη φορά ενθαρρυντικά δείγματα ότι και ο επίμονος πληθωρισμός στα τρόφιμα φαίνεται να αρχίζει πια να κάμπτεται και όπως είπα έχουμε πια και πτώση τιμών που τελικά αυτό είναι το ζητούμενο προκειμένου να ανακουφιστεί το μέσο νοικοκυριό.»

Συνεχίζουμε τις παρεμβάσεις μας σε τρεις άξονες, λοιπόν:

Πρώτον, στην αύξηση των εισοδημάτων όλων των πολιτών με μόνιμα μέτρα,

Δεύτερον, τις στοχευμένες παρεμβάσεις για την ενίσχυση των εισοδημάτων των πολιτών με έκτακτα μέτρα όποτε υπάρχει ανάγκη και

Τρίτον, με αδιάκοπους ελέγχους στην εφοδιαστική αλυσίδα με στόχο τον περιορισμό των φαινομένων κερδοσκοπίας και αθέμιτων πρακτικών στην αγορά.

—–

Για ακόμα μια φορά και μάλιστα μέσα σε χρονικό διάστημα πολύ λίγων μηνών, η ελληνική οικονομία αναβαθμίστηκε από τον οίκο αξιολόγησης Standard & Poors, ο οποίος ήταν ο πρώτος που έδωσε ξανά στην Ελλάδα την επενδυτική βαθμίδα τον περασμένο Οκτώβριο.

Η S&P μετατρέπει τώρα τις «προοπτικές» της οικονομίας από σταθερές σε θετικές.

Η αναβάθμιση αυτή αποτελεί μία ακόμα απόδειξη ότι οι προσπάθειες της Ελλάδας για την βελτίωση της οικονομίας μας πιάνουν τόπο.

Από εκεί που η οικονομία της χώρας κάποτε χαρακτηριζόταν ως «για τα σκουπίδια», σήμερα είναι μια οικονομία με πρωτοφανή αύξηση των εξαγωγών, που παρουσιάζει ρεκόρ στις άμεσες ξένες επενδύσεις και πενταπλάσιους ρυθμούς ανάπτυξης από τον μέσο όρο της ευρωζώνης.

Η ανεργία έχει μειωθεί κατά 7% και μάλιστα σημαντική μείωση παρατηρείται στην ανεργία των γυναικών και των νέων.

Με τις μεταρρυθμίσεις του Υπουργείου Εργασίας που έδωσαν την δυνατότητα των συνταξιούχων να απασχολούνται χωρίς να υπομένουν το «πέναλτι» του 30%, πάνω από 67.000 συνταξιούχοι έχουν δηλωθεί ως εργαζόμενοι.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΔΥΠΑ, πέρυσι απασχολήθηκαν πάνω από 50.000 ωφελούμενοι μέσω προγραμμάτων ενεργητικών πολιτικών, ενώ την τρέχουσα περίοδο έχει ξεκινήσει η διαδικασία υποβολής αιτήσεων σε 7 συνολικά προγράμματα που προσβλέπουν σε 55.000 ωφελούμενους.

Παρά την εισαγόμενη πληθωριστική κρίση, η οικονομία της χώρας βρίσκεται πλέον, σε νέα τροχιά. Οι θετικές αυτές ειδήσεις, αποτελούν τη βάση πάνω στην οποία οικοδομείται η πολιτική της Κυβέρνησης που στόχο έχει, με σεβασμό στα δημόσια οικονομικά, να αυξάνονται τα εισοδήματα όλων των πολιτών.

—-

Σήμερα, διεξάγεται στην Αθήνα, στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, συνάντηση αντιπροσωπειών Ελλάδος και Τουρκίας για τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης, σε συνέχεια της προηγούμενης συνάντησης που είχε πραγματοποιηθεί στις 13 Νοεμβρίου στην Άγκυρα.

Με τους επικεφαλής και μέλη των αντιπροσωπειών πραγματοποίησε εθιμοτυπική συνάντηση πριν λίγη ώρα ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας.

Επικεφαλής των δύο αντιπροσωπειών είναι ο Πρέσβης Θεοχάρης Λαλάκος και ο Υφυπουργός Εξωτερικών Μπουράκ Ακτσαπάρ. Μετέχουν, επίσης, ανώτατοι και ανώτεροι αξιωματικοί των Ενόπλων Δυνάμεων των δύο χωρών.

—–

Με νέες Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις εξειδικεύονται οι νέοι κανόνες που βάζουν τάξη στη δημόσια περιουσία στις παραλίες, διασφαλίζουν την πρόσβαση των πολιτών στη θάλασσα και κατοχυρώνουν όρους διαφάνειας στην παραχώρηση του αιγιαλού και της παραλίας, με παράλληλη προστασία του περιβάλλοντος.

Συγκεκριμένα:

– Δημιουργείται Μητρώο Συμβάσεων Παραχώρησης Απλής Χρήσης Αιγιαλού και Παραλίας και η ψηφιακή εφαρμογή «MyCoast», μέσω της οποίας οι πολίτες θα μπορούν να υποβάλουν άμεσα καταγγελίες για υπέρβαση των παραχωρήσεων ή για αυθαίρετη κατάληψη παραλίας.

– Προβλέπεται η νέα διαδικασία διεξαγωγής ηλεκτρονικών δημοπρασιών από τις Κτηματικές Υπηρεσίες για την παραχώρηση αιγιαλού και παραλίας, με τιμή εκκίνησης που προσδιορίζεται αντικειμενικά.

– Προσδιορίζονται αναλυτικά οι υποχρεώσεις των παραχωρησιούχων για την εξυπηρέτηση των πολιτών, την ασφάλεια της παραλίας και τη διασφάλιση της προσβασιμότητας.

– Θεσπίζονται αυστηρές ποινές για τους παραβάτες, ειδικά στις περιπτώσεις παρεμπόδισης της ελεύθερης πρόσβασης του κοινού στη θάλασσα.

—–

Ακόμη, τέθηκε σε ισχύ το πλαίσιο απόλυτης προστασίας για 198 «Απάτητες παραλίες».

Έτσι, απαγορεύεται η παραχώρηση του δικαιώματος απλής χρήσης αιγιαλού και παραλίας, καθώς και οποιαδήποτε άλλη δράση μπορεί να θέσει σε κίνδυνο τη μορφολογία τους και την ακεραιότητά τους ως προς τις οικολογικές τους λειτουργίες.

Η προστασία του περιβάλλοντος σε συνδυασμό με την λελογισμένη ανάπτυξη είναι ο στόχος αυτών των ρυθμίσεων. Τίθεται, λοιπόν, ένα ορισμένο πλαίσιο δραστηριοτήτων που θα επιτρέπει την ανάπτυξη και την εξέλιξη του τουρισμού και της επιχειρηματικότητας, όχι όμως σε βάρος της μοναδικότητας του ελληνικού περιβάλλοντος.

—-

Με στόχο την ενίσχυση των Ελληνικών Πανεπιστημίων το Υπουργείο Παιδείας εξέδωσε πρόσκληση για τη «Διεθνοποίηση των εκπαιδευτικών υπηρεσιών των ΑΕΙ», με προϋπολογισμό 62 εκατομμύρια ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης για την οργάνωση κοινών μεταπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών με έγκριτα ξένα πανεπιστήμια.

Η Πρόσκληση έχει ως στόχο την ώθηση της εξωστρέφειας των ελληνικών πανεπιστημίων μέσω της ενίσχυσης της συνεργασίας τους με εδραιωμένα, εγνωσμένου κύρους πανεπιστημιακά ιδρύματα του εξωτερικού.

Με τέτοια μεταπτυχιακά προγράμματα, τα ελληνικά ΑΕΙ θα προσελκύσουν περισσότερους φοιτητές από το εξωτερικό. Ταυτόχρονα, θα ανασταλεί το κύμα του brain drain, καθώς λιγότεροι Έλληνες φοιτητές θα αναζητούν μεταπτυχιακά σε Πανεπιστήμια του εξωτερικού, αφού θα μπορούν να τα παρακολουθήσουν στην χώρα τους και παράλληλα, ενισχύεται η προοπτική επιστροφής Ελλήνων επιστημόνων στη χώρα μας.

Αύριο, Τρίτη 23 Απριλίου, ο Πρωθυπουργός θα παρευρεθεί στην εκδήλωση για την παράδοση του αυτοκινητοδρόμου Ε65.

Την Τετάρτη 24 Απρίλιου, ο Πρωθυπουργός θα παρευρεθεί στην εκδήλωση του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας για την Παρουσίαση του Προγράμματος «ΑΙΓΙΣ».

Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, συζητάει η χώρα μας το ενδεχόμενο να παραχωρήσει τους S-300 στην Ουκρανία; Σύμφωνα με ρεπορτάζ των Financial Times ο κ. Ζελένσκι επιμένει στο σχετικό αίτημα και, μάλιστα, ηγέτες της Ε.Ε. φέρονται να πίεσαν τον κ. Μητσοτάκη στην τελευταία Σύνοδο Κορυφής.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Μέχρι στιγμής, εμείς έχουμε δείξει έμπρακτα τη βοήθειά μας στην Ουκρανία, στον ουκρανικό λαό. Έγινε και σχετική επίσκεψη του Πρωθυπουργού. Από εκεί και πέρα, όμως, δεν πρόκειται να γίνει οποιαδήποτε κίνηση -το ξεκαθαρίζω αυτό για να μην υπάρχει καμία παρεξήγηση- που θα διακινδυνεύσει, έστω και κατ’ ελάχιστον, την αποτρεπτική ικανότητα ή την αεράμυνα της χώρας μας. Εμείς έχουμε πολλές φορές προβεί σε πολλές διαψεύσεις. Σας απαντώ και σήμερα κατηγορηματικά.

Μ. ΣΑΚΕΛΛΑΡΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, είδαμε την κατάθεση του υπομνήματος από τη Ν.Δ. για τους Σπαρτιάτες. Πώς σχολιάζετε το γεγονός ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν έχει καταθέσει κάποιο υπόμνημα, τουλάχιστον για την ώρα; Και θέλω να σας ρωτήσω: Υπάρχει κάποιου είδους συνεννόηση με τα κόμματα της Αντιπολίτευσης; Επειδή είχαμε ακούσει ότι μπορεί να γινόταν αυτό, ότι ήσασταν ανοιχτοί σε μια τέτοια διαδικασία.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Νομίζω ότι η Ν.Δ. έκανε το ελάχιστο που μπορούσε να κάνει. Έκανε κάτι το οποίο είναι συνεπές με όλες τις αντίστοιχες προηγούμενες περιπτώσεις και των βουλευτικών εκλογών. Γνωρίζουμε και την κατάθεση του υπομνήματος από το ΠΑΣΟΚ. Το υπόμνημα της Ν.Δ. όποιος το διαβάσει, βλέπει μία σαφέστατη και ολοκληρωμένη τεκμηρίωση. Από εκεί και πέρα, οφείλουμε να επισημάνουμε, όπως σε όλες τις αντίστοιχες περιπτώσεις, είτε αφορά ανακήρυξη συνδυασμών, είτε αφορά μια οποιαδήποτε εν εξελίξει υπόθεση, ότι εν προκειμένω το αρμόδιο τμήμα του Αρείου Πάγου είναι το αρμόδιο και αποκλειστικά υπεύθυνο να αποφασίσει όπως εκείνο κρίνει. Εμείς δεν μπορούμε να προδικάσουμε την οποιαδήποτε κρίση. Η Κυβέρνηση κινήθηκε στην κατεύθυνση της θέσπισης μιας νομοθεσίας την προηγούμενη τετραετία, η οποία να καλύπτει όσο το δυνατόν περισσότερες περιπτώσεις. Υπάρχουν, λοιπόν, νόμοι που τους εισάγει η εκτελεστική εξουσία, τους ψηφίζει η νομοθετική εξουσία και από εκεί και πέρα, βέβαια, τα κόμματα κατά το δοκούν, όταν θέλουν στην πράξη να αντιμετωπίσουν συγκεκριμένες περιπτώσεις καταθέτουν και υπομνήματα. Δεν ξέρω γιατί δεν κατέθεσε για ακόμη μία φορά ο ΣΥΡΙΖΑ υπόμνημα. Δεν είναι η πρώτη φορά που δεν καταθέτει, γιατί φαντάζομαι αν είχε καταθέσει, θα μας το είχε ανακοινώσει. Δεν ξέρω αν ακόμα ψάχνουν να βρουν αίθουσα για να δικάσουν τη Χρυσή Αυγή, αν παρέπεσε κάπου, σε κάποια από τις «κρουαζιέρες» στο Αιγαίο του κ. Κασσελάκη, το υπόμνημα και ξέχασαν να το καταθέσουν. Η αλήθεια είναι, πάντως, ότι από τα ωραία λόγια, από τις πορείες έξω από δικαστήρια, από τις πομπώδεις δηλώσεις, καλύτερες είναι οι πράξεις. Και η καλύτερη απάντηση σε αυτούς που δεν έβρισκαν αίθουσα να δικαστεί μια εγκληματική οργάνωση, είναι όλα όσα έγιναν στη συνέχεια με αποκλειστική υπεύθυνη τη Δικαιοσύνη και καλύτερη από τις πομπώδεις δηλώσεις, τα πανό και τις μεγάλες πορείες συγκεκριμένων κομμάτων, που αγνοούσαν το οποιοδήποτε υπόμνημα, είναι η συγκροτημένη κατάθεση υπομνημάτων με επιχειρήματα και από εκεί και πέρα, η Δικαιοσύνη να πάρει τις δικές της αποφάσεις ως η αποκλειστικά αρμόδια.

Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σε περίπτωση που οι Σπαρτιάτες τεθούν εκτός Βουλής, η Κυβέρνηση ποια πρόταση προκρίνει; Το να προκηρυχθούν εκλογές σε τοπικό επίπεδο για να αναπληρωθούν οι βουλευτές που θα χάσουν την έδρα τους;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αυτό θα το αποφασίσει η Δικαιοσύνη. Δεν είναι απόφαση της Κυβέρνησης. Ας δούμε ποιες θα είναι οι αποφάσεις της Δικαιοσύνης σε κάθε προσφυγή και από εκεί και πέρα η Κυβέρνηση και τα κόμματα όλα θα ακολουθήσουν ό,τι αποφασιστεί.

ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, να ρωτήσω αν επηρεάζει τον προγραμματισμό του Πρωθυπουργού, σε ό,τι αφορά την επίσκεψή του στην Τουρκία, πιθανή ακύρωση του ραντεβού του κ. Ερντογάν με τον κ. Μπάιντεν στην Ουάσιγκτον. Και πώς εσείς αξιολογείτε το κλίμα που διαμορφώνεται τις τελευταίες εβδομάδες στις ελληνοτουρκικές σχέσεις, ενόψει της επίσκεψης του Πρωθυπουργού στην Άγκυρα;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ως προς τις σχέσεις μεταξύ δύο άλλων κρατών ή τις συναντήσεις που γίνονται, δεν θα μπορούσαμε να κάνουμε το οποιοδήποτε σχόλιο, ούτε είναι κάτι το οποίο καθορίζει τις δικές μας σχέσεις με τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής. Νομίζω είμαστε στο καλύτερο δυνατό σημείο από ποτέ. Το καλύτερο δυνατό σημείο σχέσεων που έχει αποτυπωθεί σε πάρα πολλές περιπτώσεις.

Από εκεί και πέρα, συνεχίζεται ο προγραμματισμός στο ευρύτερο πλαίσιο του διαλόγου της Ελλάδας με την Τουρκία. Σας ανακοίνωσα σήμερα και για τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης και τις σημερινές συναντήσεις που γίνονται στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Επίκειται η συνάντηση των δύο ηγετών, όπως έχει ανακοινωθεί. Στο πλαίσιο, λοιπόν, αυτό επαναλαμβάνω ίσως κάτι το οποίο μπορεί να έχω πει πάρα πολλές φορές, αλλά είναι η μόνη πραγματικότητα, ότι εμείς πιστεύουμε στον διάλογο. Πιστεύουμε στο κλίμα το οποίο έχει αποτυπωθεί, στον περιορισμό των παραβιάσεων. Αυτό δεν σημαίνει ότι ο διάλογος αυτός έχει εξαλείψει τις διαφορές. Είναι ξεκάθαρες οι διαφορές μεταξύ των δύο κρατών. Είναι μία η διαφορά η οποία θέλουμε να επιλυθεί επί τη βάσει του Διεθνούς Δικαίου. Και δεν σημαίνει ότι θα υποχωρήσουμε, έστω και κατ’ ελάχιστον, στα κυριαρχικά μας δικαιώματα. Όμως, βλέπουμε κάποια επιμέρους τα οποία προκύπτουν, όπως, για παράδειγμα, η εικόνα στο Βόρειο Αιγαίο και σε συγκεκριμένα νησιά συνολικά του Αιγαίου, μετά και την επίσκεψη του Πρωθυπουργού πριν από λίγες ημέρες στη Λέσβο για τη διευκόλυνση της διαδικασίας της βίζας, το πώς αυτό είχε θετικές συνέπειες στην τοπική κοινωνία. Εμείς, λοιπόν, συνεχίζουμε και πιστεύουμε στο κλίμα αυτό του διαλόγου. Παρακολουθούμε τις εξελίξεις συνεχώς. Και επαναλαμβάνουμε αυτό το οποίο έχει νομίζω καταστεί απολύτως σαφές ότι δεν έχουμε καμία διάθεση υποχώρησης στα κυριαρχικά μας δικαιώματα.

Π. ΣΩΚΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, πριν από μερικές ημέρες, την Παρασκευή, ο κύριος Γεραπετρίτης ανακοίνωσε ότι η Ελλάδα θα απέχει από την ψηφοφορία για την ένταξη του Κοσόβου στο Συμβούλιο της Ευρώπης. Όμως, δύο-τρεις ημέρες πριν η κυρία Μπακογιάννη και τρεις ακόμα βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας ψήφισαν υπέρ της ένταξης του Κοσόβου. Και η κυρία Μπακογιάννη μάλιστα ήταν και η βασική εισηγήτρια της Έκθεσης για την ένταξη του Κοσόβου στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Δεν είναι αυτό μια διγλωσσία της εξωτερικής πολιτικής; Εκτός και αν η Κυβέρνηση με τη νέα της θέση αποδοκιμάζει τη στάση της κυρίας Μπακογιάννη και των τριών βουλευτών. Και δεύτερον, γιατί η Κυβέρνηση επιλέγει την αποχή και την όχι την καταψήφιση της εισόδου του Κοσόβου στο Συμβούλιο της Ευρώπης, δεδομένου ότι, όπως και ο κύριος Γεραπετρίτης λέει, δεν έχει εκπληρώσει το Κόσοβο βασικές προϋποθέσεις για να γίνει μέλος του Συμβουλίου της Ευρώπης. Και τρίτον, συμμερίζεστε τις ανησυχίες ότι ανοίγει η Κερκόπορτα και για την Κύπρο, δεδομένου ότι υπάρχουν έντονες αντιδράσεις στο νησί;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ’ αρχάς, καμία απόφαση του Συμβουλίου της Ευρώπης δεν μπορεί να επηρεάσει την ένταξη ή μη του Κοσόβου. Και οι ελληνικές θέσεις παραμένουν οι ίδιες που ίσχυαν διαχρονικά. Εμείς θέλουμε να επιλυθούν οι διαφορές μεταξύ των δύο Κρατών, όπως προβλέπουν οι προηγούμενες Συμφωνίες. Η ελληνική εξωτερική πολιτική δεν έχει αλλάξει, παραμένει η ίδια. Η ίδια θέση η οποία υπήρχε διαχρονικά. Και νομίζω ότι είναι κάτι το οποίο έχει αποτυπωθεί σε όλα τα επίπεδα και σε επίπεδο του Έλληνα Υπουργού Εξωτερικών του Γιώργου Γεραπετρίτη. Και αυτή είναι και που εκφράζει και την ελληνική θέση απόλυτα.

ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Κύριε Εκπρόσωπε, πολλή συζήτηση γίνεται για την υποψηφιότητα του Φρέντι Μπελέρη, ενός ανθρώπου, που σύμφωνα με τα ρεπορτάζ, που έχουν βγει τις τελευταίες μέρες έχει σκοτεινή πορεία, καθώς το 1995 είχε συλληφθεί μαζί με άλλους έξι για βαρύ οπλισμό στα ελληνοαλβανικά σύνορα και πιο συγκεκριμένα στο Δελβινάκι Ιωαννίνων. Μάλιστα, ο κ. Μπελέρης έχει βγει σε συνέντευξη μαζί με τον κ. Μιχαλολιάκο, τον αρχηγό της νεοναζιστικής οργάνωσης «Χρυσή Αυγή». Επίσης, έχει συμμετάσχει σε εκδηλώσεις του «ΛΑΟΣ». Πως κρίνει, κατ’ αρχάς, η Κυβέρνηση τη συγκεκριμένη πορεία; Και, δεύτερον, μήπως με τη συγκεκριμένη υποψηφιότητα η Κυβέρνηση κάνει διμερές το ζήτημα με την Αλβανία, τη στιγμή που το προηγούμενο διάστημα το διεθνοποιούσε; Μήπως, δηλαδή, υπάρχει κομματική εργαλειοποίηση;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η απάντηση είναι, όχι. Και, μάλιστα, η απάντηση αυτή έχει δοθεί πολύ πριν την ανακοίνωση της υποψηφιότητας του Φρέντι Μπελέρη, στο ευρωψηφοδέλτιο της Νέας Δημοκρατίας. Δεν μιλάμε για ένα διμερές ζήτημα, αλλά μιλάμε για ένα ζήτημα κράτους δικαίου και σεβασμού στο τεκμήριο αθωότητας. Είναι ο νόμιμα εκλεγμένος δήμαρχος Χειμάρρας, ο οποίος δεν έχει ορκιστεί δήμαρχος. Εμείς, μ’ αυτή την υποψηφιότητα θέλουμε να συμβολίσουμε, σ’ αυτό το επίπεδο, την ανάγκη σεβασμού στο κράτος δικαίου, στα ανθρώπινα δικαιώματα, στο τεκμήριο αθωότητας. Και σε κάθε περίπτωση πολλά από αυτά που έχουν ακουστεί, έχουν διαψευστεί και από τους εκπροσώπους της οικογένειας του. Και ζητήματα τα οποία αφορούν στο παρελθόν – δεν είναι, τώρα, αυτό το βήμα για να κάνουμε πλήρη αντίκρουση – αλλά είναι πράγματα τα οποία έχουν απαντηθεί. Εγώ γνωρίζω, έχοντας και μια εικόνα και μια επικοινωνία με ανθρώπους της οικογένειάς του, ότι οι άνθρωποι αυτοί, αποδεδειγμένα στηρίζουν την Νέα Δημοκρατία διαχρονικά, αλλά το ζήτημα Μπελέρη προφανώς, δεν είναι ένα ζήτημα κομματικό. Ο Πρωθυπουργός δεν ασχολείται τώρα για πρώτη φορά με την ομογένεια μας στην Αλβανία, με τους κατοίκους της Χειμάρρας. Έχει κάνει σε ανύποπτο χρόνο επίσκεψη, έχοντας κάνει μια πολύ σημαντική ομιλία και έναν εκτενή διάλογο με τους κατοίκους εκεί. Νομίζω ότι είναι λάθος η στοχοποίηση ενός ανθρώπου, ο οποίος επέλεξε να θέσει εαυτόν ως υποψήφιο σε ένα κόμμα και επελέγη στη συνέχεια από τον Κυριάκο Μητσοτάκη ως υποψήφιος. Και γενικά, νομίζω ότι είναι καλό, μιλώντας για το ευρωψηφοδέλτιο της Νέας Δημοκρατίας, να μιλάμε συνολικά για ένα ψηφοδέλτιο, να μιλάμε ισομερώς για όλους τους υποψηφίους. Κάθε υποψήφια και κάθε υποψήφιος προφανώς του κάθε κόμματος -εμείς μπορούμε να μιλάμε γι’ αυτό στο οποίο ανήκουμε- έχει κάτι να πει ξεχωριστό, με βάση την καριέρα του, τη ζωή του, τις σπουδές του. Και στο τέλος της ημέρας οι πολίτες θα αξιολογήσουν ποιοι είναι οι πιο κατάλληλοι και οι πιο κατάλληλες να μας εκπροσωπήσουν στην Ευρώπη.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, ακούσαμε πριν από λίγες ημέρες έναν άλλο υποψήφιο της Νέας Δημοκρατίας, τον κ. Αυτιά, να λέει πως κάποια στιγμή, μετά την τηλεοπτική του εκπομπή τηλεφώνησε στο Μέγαρο Μαξίμου για ένα ζήτημα το οποίο εξέθεσε στο πρωθυπουργικό γραφείο και μέχρι το μεσημέρι ο νόμος ήταν έτοιμος. Ποια είναι αυτή η διαδικασία, που ένας δημοσιογράφος παίρνει τηλέφωνο στο πρωθυπουργικό γραφείο και ετοιμάζεται νόμος;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν μπορώ να γνωρίζω συγκεκριμένα σε ποιο νόμο αναφέρεται ο υποψήφιος ο κ. Αυτιάς.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Θα ήταν καλό να μας διαφωτίσετε, όμως.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Εγώ θα σας πω, πάντως, ότι η Κυβέρνηση αυτή έχει αποδείξει πάρα πολλές φορές ότι δεν είναι δογματική. Και αν πρέπει να αλλάξει ένας νόμος που αδικεί τους πολίτες και είναι σωστό και δίκαιο αυτό, γίνεται με την προβλεπόμενη διαδικασία. Ούτως ή άλλως γνωρίζετε από την εμπειρία σας ότι οι νόμοι δεν αλλάζουν, παρά μόνο από το Ελληνικό Κοινοβούλιο, οπότε για να αλλάξει την ίδια μέρα ένας νόμος είναι μάλλον δύσκολο. Δηλαδή, πρέπει να ακολουθηθεί η προβλεπόμενη διαδικασία.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Δεν συνέβη;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κοιτάξτε να δείτε. Δεν μπορώ να γνωρίζω ακριβώς την περίπτωση που αναφέρεται ο κ. Αυτιάς. Η πραγματικότητα είναι, όμως, ότι εμείς χρειαζόμαστε τις προτάσεις των πολιτών, των δημοσιογράφων, των επιστημονικών φορέων, των παραγωγικών τομέων, όταν νιώθουν από την επικοινωνία τους με τον κόσμο ότι υπάρχει κάποια αδικία, κάποια δυσαναλογία μεταξύ κάποιων συγκεκριμένων διατάξεων. Σας το λέω και από την προηγούμενή μου πολιτική ιδιότητα. Πολλές φορές έχω συλλέξει παράπονα, αντιρρήσεις, ενστάσεις από πολίτες από διάφορες περιοχές όλης της Ελλάδας και αυτοί τα μετέφεραν στους αρμόδιους Υπουργούς, οι οποίοι, όταν έκριναν ότι πράγματα έπρεπε να αλλάζουν, άλλαζαν. Αυτό μην το εκλαμβάνουμε ως κάτι κακό. Χρειαζόμαστε εκπροσώπους και στο ελληνικό Κοινοβούλιο και στο Ευρωκοινοβούλιο, οι οποίοι να μιλούν με τους πολίτες, να ακούν τα αιτήματα των τοπικών κοινωνιών και όταν κρίνουν ότι πρέπει να παρέμβουν, να το κάνουν. Οι μεγάλες αλλαγές γίνονται μέσα από διάλογο, γίνονται μέσα από υλοποίηση προγραμμάτων, αλλά και οι μικρές καθημερινές νίκες έχουν πολύ μεγάλη αξία για την καθημερινότητα των πολιτών. Νομίζω ότι σε κάτι τέτοιο αναφερόταν ο κ. Αυτιάς. Και νομίζω ότι είναι καλό να συμβαίνει, δηλαδή να πιέζουμε με θετικό τρόπο, είτε ανήκουμε στην Αντιπολίτευση, είτε ανήκουμε στην Κυβέρνηση, για να βελτιώνονται και νομοσχέδια και όσα, τέλος πάντων, προβλέπονται για τους πολίτες.

ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Δύο ερωτήματα. Να επανέλθω λίγο στο πρώτο ερώτημα, για την αμυντική συνδρομή στην Ουκρανία. Και επειδή το συγκεκριμένο δημοσίευμα των Financial Times έρχεται μετά από μια Σύνοδο Κορυφής, ήθελα να ρωτήσω, υπήρξε πίεση προς τον κ. Μητσοτάκη και τον κ. Σάντσεθ, ανέφερε και την Ισπανία, για να δοθούν S-300 στην Ουκρανία, κατά τη Σύνοδο Κορυφής. Και το δεύτερο ερώτημα, είναι, προχθές είχαμε ένα θλιβερό περιστατικό στην Καβάλα, σε μια εκκλησία, όπου δέχθηκε προπηλακισμό μια βουλευτή σας, η κυρία Δεληκάρη. Ένα σχόλιό σας.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν γνωρίζω για οποιαδήποτε πίεση. Μένω στην προηγούμενή μου απάντηση, η οποία είναι σαφής. Τώρα, ως προς το περιστατικό αυτό, είναι πραγματικά θλιβερό περιστατικό και όχι επειδή το θύμα ήταν μια βουλευτής της Ν.Δ.. Οποιοσδήποτε ή οποιαδήποτε κι αν ήταν, είτε βουλευτής, είτε μη βουλευτής, οποιοσδήποτε πολίτης και αν ήταν θύμα, νομίζω πως είναι μια χαρακτηριστική απόδειξη το πώς κάποιοι καπηλεύονται την πίστη μας, τη θρησκεία, η οποία δεν ανήκει σε κανέναν αποκλειστικά, σε κανένα κόμμα, συμπεριφέρονται με έναν τρόπο που νομίζω ότι δεν έχει καμία σχέση με αυτά τα οποία πρεσβεύει η πίστη μας και η θρησκεία μας. Και αυτοί που δήθεν είναι οι αποκλειστικοί ή οι βασικοί εκπρόσωποι ιερών συμβόλων της θρησκείας, της πίστης, συμπεριφέρονται με τον ακριβώς αντίθετο τρόπο από αυτά που πρεσβεύει. Αυτό είναι ίσως το μόνο, αν μπορούσε να πει κανείς, θετικό από αυτό το θλιβερό περιστατικό, το οποίο προφανώς είναι αυτονόητο ότι όλες οι πολιτικές δυνάμεις του τόπου οφείλουν να καταδικάσουν. Και νομίζω ότι δεν έχει και καμία σχέση συνολικά με τη συμπεριφορά των πιστών, των ανθρώπων της Εκκλησίας. Είναι ένα μεμονωμένο περιστατικό μιας κυρίας που νομίζω ότι είναι ανάξιο καν να αναφερθεί και το όνομά της.

ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Αστυνομίας, από τις πρώτες πρωινές ώρες πραγματοποιείται μεγάλη επιχείρηση για τη σύλληψη ατόμων που εμπλέκονται στο περιστατικό θανάσιμου τραυματισμού αστυνομικού και μέχρι τώρα έχουν γίνει δεκάδες προσαγωγές και αυτό το περιστατικό έλαβε χώρα 7 Δεκεμβρίου του 2023 στο Ρέντη. Τι συνέβη και πέντε μήνες μετά προχώρησε τόσο γρήγορα αυτή η διαδικασία από τη στιγμή μάλιστα που η βασική δικογραφία για τη δολοφονία είχε ολοκληρωθεί και είχε προφυλακιστεί ένας νεαρός άνθρωπος. Το ρωτάω αυτό και το σχόλιό σας, γιατί ο κ. Οικονόμου, που ήταν τότε Υπουργός Προστασίας του Πολίτη και ο κ. Βρούτσης ήταν αυτοί που είχαν πάει στον Άρειο Πάγο και είχαν δώσει στοιχεία για τους 200 ανθρώπους που υποτίθεται ότι γνώριζαν, αλλά μέχρι τώρα κανένας δεν είχε συλλάβει.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Να πούμε, κατ΄ αρχάς, ότι η δολοφονία του νέου αυτού ανθρώπου, του νέου αστυνομικού ήταν η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι της οργής της κοινωνίας. Δεν ήταν, δυστυχώς, η πρώτη τέτοια δολοφονία, αλλά ήταν η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι της οργής. Γιατί μία βία που ξεκινούσε από τα γήπεδα, κατά κανόνα τα ποδοσφαιρικά γήπεδα, έφτανε στο σημείο να φτάνουμε να ακούμε ως είδηση ότι αφαιρούνται, πέριξ γηπέδων ή σε χώρους που μπορεί να μην είναι και σχετικοί με τα γήπεδα, ανθρώπινες ζωές. Τότε, αν θυμάστε, είχαμε πάρει μια σειρά από αποφάσεις, τις οποίες είχα την ευθύνη και την τιμή να ανακοινώσω, με δύο σκέλη. Το πρώτο σκέλος, αφορούσε την ευθύνη της Πολιτείας, αυτά τα μέτρα τα οποία έπρεπε να εφαρμόσουμε, με ένα κόστος μάλιστα για τους πολλούς, τους δεκάδες, τους εκατοντάδες χιλιάδες φιλάθλους που δεν είχαν καμία ευθύνη και έμειναν δύο μήνες μακριά από τις αγαπημένες τους ομάδες, από τα γήπεδα που τόσο αγαπούν και εκείνοι και τα παιδιά τους. Όλα όσα είχαμε πει τότε, τα κάναμε πράξη. Και τις κάμερες και τα προσωποποιημένα εισιτήρια, με αποτέλεσμα -και το λέω με συγκρατημένη ακόμα αισιοδοξία, γιατί αυτό θέλει συνεχή έλεγχο- να βλέπουμε πάρα πολύ σημαντικά παιχνίδια να γίνονται, όπως γίνονται και τα ευρωπαϊκά παιχνίδια, με ανθρώπινες συνθήκες. Αλλά και όταν κάποιες μειοψηφίες παρεκκλίνουν όσων προβλέπονται, να τους επιβάλλονται αυστηρά και αυτοματοποιημένα πρόστιμα ή πειθαρχικές ποινές, τέλος πάντων, που έχουν επιβληθεί από την αρμόδια Αρχή.

Το δεύτερο σκέλος, αφορούσε την ποινική διάσταση της συγκεκριμένης δολοφονίας ή οποιουδήποτε άλλου περιστατικού. Αυτό δεν είναι δουλειά της Κυβέρνησης να το σχολιάσει. Έχω δεχθεί, δικαίως, από εσάς, από συναδέλφους σας και εδώ και σε εκπομπές πάρα πολλές ερωτήσεις για το τι απέγινε η συγκεκριμένη έρευνα. Η απάντηση είναι, ας έχουμε εμπιστοσύνη στις γυναίκες και τους άνδρες της Ελληνικής Αστυνομίας και στους ανθρώπους της ελληνικής Δικαιοσύνης. Είναι πολύ πιθανό, τέτοιες πολύ σοβαρές έρευνες να απαιτούν χρόνο, τεκμηρίωση, στοιχεία, νηφαλιότητα και αντικειμενικότητα. Είναι πάρα πολύ σημαντικό να καταλάβουμε ότι πολλοί άνθρωποι και στην Αστυνομία και στη Δικαιοσύνη δουλεύουν για πάρα πολλές υποθέσεις με μόνο στόχο την προστασία των πολιτών και δεν είναι δουλειά κανενός κόμματος και καμίας Κυβέρνησης. Τέτοια φαινόμενα, προφανώς δεν μπορούν να γίνουν ανεκτά. Συγκεκριμένες λεπτομέρειες, κανένας μας δεν γνωρίζει, ούτε θα μπορούσε να γνωρίζει. Δεν είναι δουλειά αυτό της Κυβέρνησης. Θα ακολουθήσουν, θεωρώ, πολύ σύντομα ανακοινώσεις της Ελληνικής Αστυνομίας.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, εκτός από το χαστούκι στη βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας, είχαμε, όμως, και δύο περιπτώσεις, όπου ο ιερέας στην κυριακάτικη λειτουργία επιτέθηκε φραστικά στον κύριο Γεωργιάδη και στην κυρία Αλεξοπούλου, με αφορμή τον γάμο των ομόφυλων ζευγαριών. Σας προβληματίζει αυτό κι ενόψει Πάσχα; Και πώς θα μπορέσουν οι βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας να πάνε στις περιφέρειές τους το Πάσχα;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν νομίζω ότι μεμονωμένα περιστατικά χαρακτηρίζουν συνολικά τους ιερείς και την ελληνική Εκκλησία. Προφανώς αυτά, όταν γίνονται πρέπει να καταδικάζονται, ν’ απομονώνονται, αλλά δεν νομίζω ότι αυτή είναι η εικόνα, ούτε των πιστών, ούτε συνολικά της Εκκλησίας και αυτό, προκύπτει, που σας λέω, από δεκάδες, εκαντοντάδες, αντίθετες περιπτώσεις και παραδείγματα και του παλαιότερου και του πιο πρόσφατου παρελθόντος, αλλά και της εποχής που ζούμε. Η Εκκλησία αποδεδειγμένα στηρίζει, ειδικά εκείνους που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη. Πρεσβεύει παντού, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά σε όλο τον κόσμο την αγάπη, την αλληλεγγύη με όσα εκφράζει διαχρονικά και δεν χρειάζεται να μένουμε σε μεμονωμένα περιστατικά, τα οποία αποτελούν εξαιρέσεις.

Π. ΣΩΚΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, η «Δημοκρατία» σήμερα αποκαλύπτει ότι ο αρχαιοφύλακας στη Νίσυρο που παύθηκε από τα καθήκοντά του, επειδή φέρεται να περενόχλησε σεξουαλικά ανήλικο, είχε καταγγελθεί στο παρελθόν στο υπουργείο Πολιτισμού, με συγκεκριμένη αναφορά από το 2021, γι’ αυτές του τις δραστηριότητες. Γιατί δεν έχει γίνει κάτι από τότε και το θέμα είχε αποσιωπηθεί και βγήκε σήμερα; Υπάρχουν ευθύνες; Υπάρχει κάποια απάντηση επ’ αυτού;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η απάντηση που έχουμε, κατ’ αρχάς, από την πρώτη στιγμή που έγινε κάτι γνωστό, ακολουθήθηκαν οι νόμιμες ενέργειες και το δεύτερο είναι ότι γνωρίζουμε, όπως έκανε και η ίδια γνωστό, η αρμόδια Υπουργός Πολιτισμού, κυρία Λίνα Μενδώνη, θα προσφύγει και στα αστικά και στα ποινικά δικαστήρια, για όλες τις αιτιάσεις, οι οποίες ψευδώς έχουν γραφτεί, όπως η ίδια τονίζει, εναντίον της.

Π. ΣΩΚΟΣ: Δεν είναι ψευδής αυτή η καταγγελία, είναι συγκεκριμένη καταγγελία από το 2021.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Σας απάντησα ότι έχουν ακολουθηθεί όλες οι νόμιμες διαδικασίες και η αρμόδια Υπουργός θα προσφύγει και στα αστικά και στα ποινικά δικαστήρια.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, βλέπουμε το τελευταίο διάστημα την κυρία Φον Ντερ Λάιεν να βρίσκεται σε έντονη αντιπαράθεση, στο μάτι του κυκλώνα, για διάφορες υποθέσεις. Είχαμε την προηγούμενη βδομάδα την παραίτηση, ουσιαστικά, του εκλεκτού της, πριν αναλάβει ως εκπρόσωπος για μικρομεσαίες επιχειρήσεις με την κατηγορία της ευνοιοκρατίας και τις έρευνες της ευρωπαϊκής Εισαγγελίας, όσον αφορά την υπόθεση των συμβολαίων και των sms εκεί, με τα εμβόλια. Εσείς συνεχίζεται να στηρίζετε την κυρία Φον Ντερ Λάιεν και εάν κάτι πάει στραβά, ποια είναι η θέση της κυβέρνησης, για την προεδρία της Κομισιόν;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ’ αρχάς, να πούμε το γεγονός, ότι όπου υπάρχει μια καταγγελία -την ίδια απάντηση τη δώσαμε και για κάποιες καταγγελίες πριν από κάποιες εβδομάδες, σ’ ένα δημοσίευμα του politico– δεν σημαίνει ότι η καταγγελία αυτή ευσταθεί. Όταν υπάρχει μια καταγγελία, οφείλει είτε μια Ανεξάρτητη Αρχή, είτε η Δικαιοσύνη, αναλόγως την περίπτωση, να την ερευνά. Οποιοσδήποτε κάνει μία μήνυση, μια καταγγελία, δεν πάνε οι υποθέσεις αυτές αυτομάτως στο Αρχείο, εξετάζονται, ερευνώνται. Άρα το γεγονός ότι ερευνάται μία υπόθεση, δεν σημαίνει ότι η υπόθεση αυτή θα οδηγήσει σε ευθύνες. Ο κανόνας που ισχύει, όχι μόνο στη χώρα μας, είναι το «τεκμήριο της αθωότητας». Δηλαδή, δεν σημαίνει ότι όταν υπάρχει μία καταγγελία, αυτή ευσταθεί, άρα ο οποιοσδήποτε, έστω και αν είναι συνεργάτης της Προέδρου της Κομισιόν, είναι ένοχος ή έχει κάποια σχέση, πολύ περισσότερο χωρίς ένα συλλογισμό που να έχει μια λογική, η Ούρσουλα Φον Ντερ Λάιεν. Αυτό είναι μια γενική αρχή, που νομίζω πως πρέπει να συμφωνήσουμε. Από κει και πέρα, προφανώς ισχύει η στήριξή μας στην Ούρσουλα Φον Ντερ Λάιεν και μάλιστα ο Κυριάκος Μητσοτάκης είναι ένας από τους δύο πρώτους Πρωθυπουργούς που υπέγραψαν και ανακοίνωσαν, χωρίς αστερίσκους, τη συγκεκριμένη στήριξη, για την επανεκλογή της σ’ αυτήν την πολύ σημαντική θέση.

Ευχαριστώ πολύ.